برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      52

    • تعداد محتوا

      8,886


  2. mehran55

    mehran55

    Editorial Board


    • امتیاز

      33

    • تعداد محتوا

      1,110


  3. arminheidari

    • امتیاز

      20

    • تعداد محتوا

      7,127


  4. karmania20152015

    karmania20152015

    Editorial Board


    • امتیاز

      16

    • تعداد محتوا

      413



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on دوشنبه, 6 اردیبهشت 1400 در همه مناطق

  1. 2 پسندیده شده
    دشمن خنگ - دشمن باهوش دیروز دوست خوبمان @mehran55 نکته ای گفتند که ساده ولی مهم بود لینک واقعیت این است که سینمای دفاع مقدس و فیلم های امنیتی بسیار دور از واقعیت ساخته می شوند. این اشکالات شامل چند دسته می شود. - دست خالی ایران و نبود امکانات و تجهیزات و خلاقیت رزمندگان - تلاش های رزمندگان ایرانی پیش از عملیات و شناسایی و آماده سازی - جان فشانی ها در حین عملیات، عبور از موانع و استمرار حمله به دشمن - تجهیزات قوی و پرتعداد عراقی ها، موانع سخت و حجم اتش زیاد - سرسختی عراقی ها و عدم تسلیم شدن و مقاومت تا اخرین دم - نحوه نمایش امدادهای غیبی فیلم های ضعیف بیشتر بر مبنای فیلم های رمبو بوده که در آن دشمن ضعیف جلو داده می شد تبدیل نیروی مقابل به گروهی نادان و بی دست و پا که یک تنه می شود دویست نفر از آنها را درو کرد اگرچه که در آن فیلم ها آمریکایی ها قدرت تسلیحات خود را به شدت به رخ می کشیدن از فیلم های موفق در زمینه نشان دادن قدرت دشمن می توان به فیلم های زیر اشاره کرد: فیلم سجاده آتش فیلم تنگه ابوغریب فیلم تونل باید این نکته را ذکر کرد که الزام به عدم نمایش دشمن ضعیف دلیل برای کار نکردن روی موضوعات دیگر در دفاع مقدس نمی شود و فیلم هایی با مضامین دیگر در دفاع مقدس جایگاه خود را دارند: فیلم هایی همچون روز سوم، براده های خورشید، اتش در خرمن، اتوبوس شب، هور در اتش، وصل نیکان و ... نقدی در مورد فیلم های دفاع مقدس از زبان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی لینک گاهی میخواهیم ایثار رو نشان دهیم، ولی یه کاری میکنیم که همه ارزش های ما رو زیر سوال میبره یک فیلمی دیدم که چندتا بسیجی در یک فضای ارام و کنار میدان مین همدیگر رو در آغوش می گرفتن و بعد روی مین میپریدن تکه تکه میشد، این دروغه، این تهمته بچه های ما همون قدر که با معنویت بودن به همون مقدار با ابتکار بودن ما برای گرفتن یک تپه اگر یک شب طول میکشید، سه ماه زحمت می کشیدم و کار اطلاعاتی می کردیم
  2. 2 پسندیده شده
      با سلام    بطور دقیق ، مجله دانشمند ( رحمت ا... علیه - بدلیل اینکه در سالهای دهه 70 شمسی تا حال حاضر دیگر کیفیت دهه 50 و 60  شمسی را ندارد )  سال نوزدهم ، شماره 216 ، مهر 1360، صفحه 4 و 119 ، این مطلب درج شده است    این هم اختصاصی برای دوستان بسیار عزیز در میلیتاری ( در اختیار داشتن آرشیو تا بن دندان مسلح ، چنین مزیتهایی هم دارد )  :mrgreen:        از اشکالات و نواقصی که جناب واریور و سایر دوستان فرمودند ، در این نمای عرضی از پهنه جغرافیای ایران از سطح دریای کاسپین تا سواحل دریای عمان ، کاملاً مشخص هست .    ( البته مهندس فرزاد ، راه حلی نسبتاً جالبی را هم ارائه داده بودند )          این هم طرح  احیای  منابع آبی کشور و ایجاد سطوح کشاورزی و باغداری در مناطق دست نخورده و نسبتاً کم آب ایران        پی نوشت :   1- راه حل جناب فرزاد ، نسبتاً طولانی است که به وقتش ، تایپ و تقدیم می شود . 2- هیچ تصور این را داشتید که ایران از نمای جانب ، چه شکلی هست ؟؟ 3- مساله آب ، بحران قرن 21 بشمار می رود ، جایی که دیگر برای نفت بحران ایجاد نمی شود ، بلکه این مایه حیات انسانهاست که محل نزاع و خونریزی خواهد بود .
  3. 1 پسندیده شده
    هانس گودریان از ناامیدی می گوید .... هیچ موقعیت ناامید کننده ای وجود ندارد ، تنها آدم های ناامید هستند که وجود دارند .
  4. 1 پسندیده شده
    مثل خودش اقدامی ارزشمند در انتشار مفاهیم اخلاقی مقاومت و انقلاب با محوریت شهید حاج قاسم سلیمانی کارهای گرافیکی از این دست ارتباط بسیار قوی با مخاطب ایجاد کرده و به عنوان یکی از ابزارهای نبرد رسانه مهم و کاربردی است. با یادی از شهید محمدحسین یوسف الهی حوزه هنری استان کرمان به مناسبت هفته دفاع مقدس، مجموعه لوح «مثل خودش» را تولید و منتشر کرده است. این مجموعه پنج روایت از سخنان سردار شهید حاج قاسم‌ سلیمانی درباره همرزمان شهیدشان را به تصویر شیده است. منبع لینک
  5. 1 پسندیده شده
    با سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز ، بحث شیرین تاریخچه تولید و بکارگیری پهپاد در سازمان رزم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی رو به اتفاق هم ادامه میدیم:  پهپاد در دفاع مقدس روند شکل گیری و نقش آفرینی یگان پهپاد سپاه در دفاع مقدس کبوتر یا کلاغ زمان به روزهائی تعلق نداشت که بازارهایمان پر از جنس چینی شود و ما تمام تقصیرها را بندازیم گردن نامرغوبی جنس چینی. دوربینش مال هر جا بود ، اما مطمئن بودم که ساخت چین نبود. دلم خوش با دوربین آمده بود کمکم ، تا آنچه را من با چشم نمی بینم او با دوربین ببیند. درست است که هواپیما را نمی دیدم ولی از روی صدایش می توانستم حدس بزنم که حالا روی کدام بال حرکت می کند. دارد اوج می گیرد یا فرود می آید و ... خودش تجربه خلبانی داشت ولی نمی دانم چرا او با دوربینش تقریبا همان چیزهائی را می گفت که من عکس آنرا انجام می دادم. تازه اعتراض هم داشت که چرا فرمان ها را درست انجام نمی دهم. به هر حال من به گوشم بیشتر اعتماد داشتم تا به دوربین او. بالاخره وقتی هواپیما را از سمتی دیگر به سوی خود آوردم و توانستم آنرا که به اندازه گنجشکی شده بود ، ببینم ؛ تازه متوجه شدم که تمام حدس هایم درست بوده است و آقاجانی تمام این مدت سرگرم پرواز خوش خوشان یک کبوتر ، کلاغ ، یا چیزی مثل آنها بوده است ؛ نه پرنده بدون سرنشین تلاش. وقتی زدم روی دوشش که برادر حمید ، چشمت را از روی عدسی بردار. آنی که تو را سرگرم کرده است ، یک پرنده است ؛ تازه فهمید دچار چه اشتباهی شده است. او با ناراحتی گفت : آخر کسی نیست که به این کلاغ بگوید وسط این معرکه و این همه توپ و تانک و ترکش ، جایی نبود بروی به پرواز ؟ اینجا هم جایی است که آمده ای به سیاحت ؟! راوی : حسین رحمانی * * * * * گزارش کیلومتری معلوم نبود ، ما بلد نبودیم چجوری حرف بزنیم تا دلشان را بدست بیاوریم ؛ یا آنها توجهی به مشکلات و گرفتاری هایمان نداشتند و هر بار ما را از سر خود باز می کردند. ولی آن روز نمی دانم آفتاب از کدام سو تابیده بود که فرمانده نیرو خودش گفت : داریم با برادر فروزنده از ستاد کل نیروهای مسلح می رویم فلان قرارگاه. تو هم همراهمان بیا و توی مسیر گزارشت را ارائه کن. این دیگر نوبرانه بود. من باید با آن همه دفتر و دستک ، گزارشی از گرفتاری هایمان را توی خودرو در حال حرکت می دادم. چاره ای دیگر نبود. به قول مادرم کاچی بَز هیچی. توی لندکروزی که فقط ما سه نفر بودیم ، در طول مسیر ؛ چیزی حدود 20-30 کیلومتر ، با آب و تاب طوری که می خواستم هیچی از قلم نیفتد ، 20 دقیقه یک ریز و پر هیجان حرف می زدم که یهو صدائی نا امید کننده ، سرم را از توی قلم و کاغذم به خود جلب کرد. آقای فروزنده ، خوابِ خواب بود. انگار مرا آورده بودند که برایش لالایی بخوانم ... سردار محمد فروزنده ، در سمت ریاست بنیاد مستضعفان این قضیه هنوز بهتر از سمیناری در نیروی هوائی بود که برادر نیل فروشان ، آنقدر با ما بیگانه بود که وقتی می خواست درخواست های ما را سرزنش کند ، "پَهپاد" را "پِهباد" تلفظ کرد. خوب شد یکی از بچه ها رفت پشت تریبون و گفت : ما لازم نیست چیزی از مظلومیت مان بگوئیم. همین که فرمانده محترم پشتیبانی نیروی هوائی سپاه ، حتی نام ما را نمی داند که تلفظ کند ؛ خدا وکیلی کافی نیست ؟؟!! راوی : عبدالمجید مختارزاده ادامه دارد ... ------------ پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 2 : با توجه به طولانی بودن مطالب و بخاطر جلوگیری از خستگی مخاطب در پست های بعدی به ادامه مطالب این کتاب خواهیم پرداخت. پ.ن 3 : به دلیل رعایت امانتداری لازم است بیان نمایم که بخاطر جلوگیری از یکنواختی مطالب ، تعدادی عکس هم در لابلای مطالب تاپیک قرار داده ام که این عکس ها عموما مربوط به کتاب نبوده و توسط اینجانب انتخاب شده اند .
  6. 1 پسندیده شده
    در مورد بخش اول صحبت های شما کاهش خدمه سامانه های توپخانه ای ربطی به این موضوع ندارد که این سامانه قرار خواهد بود به شکل تکی اجرای آتش نماید. در بحث مدرن سازی سامانه های توپخانه ای کاهش خدمه یک اولیت محسوب میشود. کاهش خدمه یک سامانه توپخانه مدرن به معنی ساده شدن فرایند بارگذاری مهمات و افرایش نرخ اتش خواهد بود. حتی در سطح آتشبار نیز استفاده از نیروی انسانی کمتر که در فرایند اجرای اتش دخیل هستند یک مزیت بزرگ محسوب میشود و باعث خواهد شد در مجموع نیروی انسانی کمتری برای آتشبارهای توپخانه ای صرف شود. تجهیزات و تعداد نیروهای یک اتشبار توپخانه خودکششی ارتش آمریکا در صورت اضافه شدن بارگذار خودکار به هویتزرهای نسل بعدی ارتش امریکا پیشبینی میشود در بخش رزمی در حدود سه الی شش نفر از نیروی انسانی کاسته بشود. اما سوال مهم در رابطه با هویتزرهای سوار بر شاسی چرخدار یا به اصطلاح کامیون سوار این خواهد بود که این نوع هویتزر خودکششی چه مزیتی نسبت به هویتزرهای سوار بر شاسی شنی دار دارند؟ مزیت مهم این نوع از هویتزرها که توجه بسیاری از ارتش های مدرن در دنیا را به خود جلب کرده است قابلیت تحرک پذیری آنها است. هویتزرهای کامیون سوار بر خلاف هویتزرهای خودکششی شنی دار میتوانند بدون نیاز به به کشنده های نظامی مانند تانکبر ها خود را به مناطق درگیری برسانند. در نتیجه هویتزرهای کامیون سوار میتوانند بسیار سریع تر از نمونه هاش شنی خود را به مناطق درگیری برسانند از طرفی به خاطر نیاز کمتر به تانکبر ها برای جا به جایی نیاز لجستیکی کمتر خواهند داشت. تحرک پذیری هویتزرهای کامیون سوار نیز بسیار بالاتر از نمونه های شنی دار است به طوری قابلیت جا به جایی بعد از بار شلیک برای این واحدهای توپخانه ای نیز وجود دارد. این ویژگی شناسایی موقعیت دقیق اتشبارهای توپخانه ای خودی را خصوصا برای واحدهای توپخانه ای دشمن سخت تر خواهد کرد. چنین ویژگی های مهمی باعث شده است ارتش های همانند امریکا به دنبال بهکارگیری هویتزرهای کامیون سوار بروند. هویتزرهای خودکششی کامیون سوار میتوانند بدون نیاز به کشنده های نظامی خود را به مناطق درگیری برساند. همچنین قابلیت های تحرک پذیری آنها در مقایسه با هویتزرهای شنی دار بیشتر است. (سمت راست هویتزر کامیون سوار ارچر سوئد) ( سمت چپ هویتزر خودکششی DANA متعلق به ارتش اذربایجان ) هویتزرهای کامیون سوار از نظر اقتصادی نیز بسیار به صرفه تر هستند. نسخه های دارای بارگذار خودکار تعداد خدمه کمتری نیاز خواهند داشت همچنین هویتزرهای کامیون سوار برای جابه جایی عموما به کشنده های نظامی نیاز ندارند در نتیجه نیازهای لجستیک کمتری احتیاج خواهند داشت. بر همین اساس هزینه عملیاتی انها در مقایسه هویتزرهای شنی دار کمتر خواهد بود. با توجه به اینکه این هویتزرهای از شاسی کامیون های تجاری استفاده میکنند هزینه نگه داری و تعمیرات انها بسیار ارزان تر خواهد بود.
  7. 1 پسندیده شده
    با سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز ، بحث شیرین تاریخچه تولید و بکارگیری پهپاد در سازمان رزم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی رو به اتفاق هم ادامه میدیم:  پهپاد در دفاع مقدس روند شکل گیری و نقش آفرینی یگان پهپاد سپاه در دفاع مقدس تپه مزاحم "تپه مزاحم". این نام را بچه ها به تپه ای دادند که تانکی از دشمن درست روی آن استقرار یافته و هر خودروئی را که از "جاده خرمال - سید صادق" می گذشت ، مورد هدف قرار می داد. تا بچه های مهندسی نیامدند و خاکریزی هم عرض جاده نکشیدند ، برای تردد در این مسیر دچار مشکل بودیم و خطر را باید به جان می خریدیم. ما ماموریت یافته بودیم به انجام عملیات پرواز و عکسبرداری در همان منطقه (برای اجرای عملیات والفجر 10) تا اطلاعاتی از خط و عقبه دشمن در اختیار فرماندهان قرار دهیم. در عبور از همین مسیر بود که خودروهای مان از چند نقطه مورد اصابت گلوله قرار گرفت ؛ اما الحمدالله به هواپیمای مان که توی آن بود آسیبی نرسید. چون در آن منطقه کوهستانی زمین صافی برای صعود نبود ، باید از لانچر استفاده می کردیم. از این بگذریم که به دلیل خرابی لانچر ، چند بار چرخ های پهپاد به آخر لانچر گیر می کرد و پرواز صورت نمی گرفت ، ولی سرانجام پهپاد را بالای سر عراقی ها فرستادیم و بی اعتنا به شلیک ها شروع کردیم به عکسبرداری. نمی دانم چرا از این همه اعزام نیرو ، که هم تصویرشان را در تلویزیون می دیدیم و هم خودشان را در جبهه های مختلف ؛ چرا ما از نظر نیروی انسانی همیشه در مضیقه بودیم. کمبود خلبان را که دیگر چه عرض کنم. آن روز من ، به جز سربازی که آموزش های اولیه پرواز را به او داده بودیم ، تنها خلبان حاضر در منطقه بودم. برای همین ؛ چاره ای جز این ندیدم که در کنار هواپیما ، موتور تریلی را آماده کرده و به محض صعود هواپیما ، رادیو کنترل را به دست سرباز داده و با عجله سوار تریل شده و از جلو همان تپه مزاحم ، با سرعت خود را به خط اول نبرد برسانم. بعد از همانجا با سر گروه عقب تماس گرفته و از سربازی که خلبان عقب بود ، بخواهم تا هواپیما را به طرف من هدایت کند. باز بعد از تحویل هواپیما و انجام عکسبرداری ، مجددا هواپیما را به سمت عقب هدایت کرده و با همان عجلگی سوار بر موتور تریل شده و برای فرود هواپیما خودم را به مقر اولیه برسانم. امروز ، وقتی وقتی به آن روزها فکر می کنم ، چقدر خنده ام می گیرد. بیشتر تعجبم از این است که چطور می شد که تمام محاسبات من درست از آب در می آمد. هم محاسبه رفت و آمدم از جلو تپه مزاحم ، هم پرواز بی خطر توسط سرباز و هم صعود و فرود بی حادثه در محل اولیه. راوی : عباس مختاریان * * * * * آب در لانه موران آرام آرام که بچه های جبهه با ما آشنا می شدند ، خیلی از آمدنمان خوشحال نمی شدند. آنها ما را با همان "هایس" عدسی رنگ می شناختند. انگار که با آمدنمان ، آب در لانه موران ریخته باشیم ، همه از دست مان ناراضی بودند. هم رزمنده ها و هم عراقی ها. از این سو رزمنده ها شاکی بودند به خاطر اینکه آرامش جبهه ، با جنگ افزارهای دشمن که برای مقابله با هواپیمای ما شلیک می شدند ؛ به هم می ریخت. از دیگر سو عراقی ها شاکی بودند که نمی دانستند این چه معجونی است که بالای سرشان قار قار می کند. بیشتر لج شان به این بود که با هیچ تیر و توپی هم نمی افتاد. آن روز هم که حماقت کردند و موشکی به سویش پرتاب کردند ؛ محمد حق داشت که بگوید : با پول این موشک ، ما می توانستیم صدها فروند تلاش بسازیم. حیف ! او درست می گفت. آن روزها قیمت ساخت یک پهپاد با تمام امکاناتش ، به اندازه یک هزارم هزینه ساخت یک موشک هم نبود. قضیه این طور بود که دقیقا در جریان عملیات والفجر 10 در منطقه آبادی بود و هواپیما در حال برگشت و دور زدن ، که کلید دوربین را زدیم تا اولین عکس را بگیریم که یهو موشکی از زیر هواپیمایمان رد شد و آن طرفتر منفجر شد. ما وقتی عکس ها را حاضر کردیم یهو چشم مان به عکسی افتاد که موشکی در حال اصابت به پهپاد بود. توی عکس هم موشک و هم محل پرتاب آن کاملا واضح بود. فوری عکس را نشان بچه های اطلاعات دادیم. شهید احمد سوداگر فرمانده اطلاعات قرارگاه قدس سپاه با خوشحالی گفت : عجب عکسی ، کی این را گرفته اید ؟ تا گفتیم ، ساعاتی پیش ، یهو رفت سراغ بچه های توپخانه. چیزی نگذشت که دیدیم سکوی موشک های پدافندی عراقی رفت روی هوا. سرلشکر شهید دکتر احمد سوداگر این موضوع بهانه ای شد که گاهی مواقع شیطنت هائی هم از خودمان نشان دهیم که اتفاقا کارساز بود. از طرف حاج عزیز ، فرمانده عملیات والفجر 10 ما را خبر کردند که زود خود را به منطقه برسانید و بالای سر دشمن در منطقه دربندی خان چند سورتی پرواز انجام دهید. تاکید هم کردند عکسبرداری لازم نیست ، مقصود فریب دشمن است. فاصله کرمانشاه تا آنجا کم نبود ، باید به سرعت می رفتیم. یکی از بچه ها گفت : ما که داریم پرواز می کنیم، چه اشکالی دارد عکس هوائی هم بگیری ؟ ساعت 2 به منطقه که رسیدیم شهید احمد سوداگر ما را با وضعیت خط آشنا نمود. منطقه جنگلی بود و دشمن تمام تجهیزاتش را زیر برگ درختان استتار کرده بود. تا ساعت 4 ، چند سورتی پرواز بالای سر دشمن انجام دادیم و علی رغم اینکه شلیک های زیادی به ما شد ، اما توانستیم تعداد زیادی عکس بگیریم. چون در ارتفاع بسیار پائین پرواز می کردیم ، عکس ها از وضوح بالائی برخوردار بودند و به راحتی تجهیزات دشمن و نوع آرایش نظامی شان پیدا بود. آقا عزیز جبهه ها ، سرلشکر محمدعلی جعفری امروز ساعاتی بعد وقتی عکس ها را نشان بچه های اطلاعات دادیم ، مواضع دشمن را گرفتند زیر آتش. از سر و صدای تانک هایشان معلوم شد که دارند یک کارهائی می کنند. آن طور که شنیدیم ؛ قرار بود دشمن ، تک سنگینی علیه رزمندگان انجام دهد که همین پروازهای فریب و متعاقب آن شلیک تند و تیز توپخانه های سپاه و ارتش ، آرایش آنها را بهم ریخت و به همه آنها فهماند که آمادگی تک شان را داریم. صبح که شد ؛ وقتی خبری از تک شان نشد ، معلوم گشت که موفق شده ایم و از عملیات دشمن خبری نیست. راوی : حسین رحمانی ادامه دارد ... ------------ پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 2 : با توجه به طولانی بودن مطالب و بخاطر جلوگیری از خستگی مخاطب در پست های بعدی به ادامه مطالب این کتاب خواهیم پرداخت. پ.ن 3 : به دلیل رعایت امانتداری لازم است بیان نمایم که بخاطر جلوگیری از یکنواختی مطالب ، تعدادی عکس هم در لابلای مطالب تاپیک قرار داده ام که این عکس ها عموما مربوط به کتاب نبوده و توسط اینجانب انتخاب شده اند .
  8. 1 پسندیده شده
    همین که بدون اینکه خنده اش بگیره این حرف هارو زده خودش کاربزرگیه
  9. 1 پسندیده شده
    با سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز ، بحث شیرین تاریخچه تولید و بکارگیری پهپاد در سازمان رزم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی رو به اتفاق هم ادامه میدیم:  پهپاد در دفاع مقدس روند شکل گیری و نقش آفرینی یگان پهپاد سپاه در دفاع مقدس پادگان پهپاد خلبان های سپاه حق داشتند که چنین خواسته ای را داشته باشند. آنها هم جوان بودند و هم پر شور ؛ و دوست داشتند مثل دیگر جوانان کشور در نبردی رو در رو با دشمن ، او را به خفت بنشانند ؛ به خصوص اینکه هواپیماهای آنان هنوز عملیاتی نشده بود و فقط دلشان را به این خوش کرده بودند که فرماندهان سپاه را به مناطق جنگی می بردند و می آوردند. یگان هوائی سپاه ؛ سرانجام برای اینکه هم سر و صدای آنها را بخواباند و هم یهو مواجه با این نشود که خودشان خودسر ، توی اعزام ها جیم شوند و سرمایه اش را از دست رفته ببیند ؛ آنها را فرستاده بود پیش ما ، در اهواز. سردار سرتیپ پاسدار خلبان شهید اکبر بیگدلی صبح وقتی چشم مان را باز کردیم ، دیدیم چند نفر از خلبانان سپاه ، پشت درب پهپاد هستند. آن خلبانان ، شهید بیگدلی ، قاسمی و چند نفر دیگر بودند. ما کار خدماتی دراز مدتی نمی شد از آنها انتظار داشته باشیم. اما ته دلشان را قرص کردیم که اینجا هم برای خودش جبهه ای است علیه دشمن. قاسمی اما گوشش به این حرف ها بدهکار نبود. شبانه مقر را ترک کرد و رفت قاطی بچه های خط. می گفت : می خواهم با دشمنی بجنگم که با چشم های خودم آنها را ببینم. شهید بیگدلی اما ، هم توی اهواز و هم وقتی به تهران بازگشت ؛ در طرح قدس حسابی به بچه ها توی ساخت و ساز پهپادها نقش آفرینی کرد. راوی : عوضعلی یزدانی * * * * * رفاقت با "وجعلنا" اگر چه سرباز بودم ، اما نه در جایگاه و نه در دوستی اصلا تفاوتی با بچه های کادر رسمی پهپاد نداشتم ؛ بیشتر برایشان یک رفیق بودم تا یک سرباز. از اینکه به من اعتماد کرده و در امور اطلاعاتی جبهه مرا سهیم کرده بودند ، به خود می بالیدم. در عملیاتی در شمال غرب کشور من به عنوان عکاس هواپیما به همراه 7-8 نفر از بچه های پهپاد ، عملیات عکسبرداری را بالای سر دشمن آغاز کردیم. هنوز ده دقیقه ای نگذشت که هواپیما از کنترل مان خارج شد. از شانس بد ، هیچکس ندید که کدام طرف سقوط کرد ؛ اما آنچه که مسلم بود سقوط آن در خاک دشمن بود. 4-5 نفر داوطلب شدیم تا به دنبال هواپیما ، وارد منطقه تحت سیطره دشمن شده و قبل از اینکه هواپیما به دست دشمن بیافتد ، آنرا پیدا کرده و برگردانیم. این کار برای من از سه جهت اهمیت داشت : اول اینکه به جز عکس های این منطقه ، اطلاعاتی از دیگر مناطق نیز در دوربین هواپیما بود و اگر دست دشمن می افتاد ، حتی از نوع فوکوس عکس متوجه منظور ما میشد. دوم اینکه دوربین آن از نوع پنتاکس 645 بود و تازه آنرا خریداری کرده بودیم و ذاتا دوربین گران قیمتی بود. و سوم اینکه علاوه بر ارزش مالی آن ، بالاخره از اموال بیت المال به حساب می آمد و باید آنرا برمی گرداندیم. دوربین پنتاکس 645 ما هر کدام به سمتی رفتیم و لابلای درخت ها ، جوی ها و نهرهای آب ، دره ها و تپه ها را وارسی کردیم. من از بچه های جبهه آموخته بودم در چنین شرایطی ، اگر آیه وجعلنا را بخوانی ، هرگز به چشم دشمن نمی آیی. ابتدا برایم باور کردنی نبود ، اما وقتی سرگرم جستجو بودم و گاه گاهی چشمم به دشمن و سنگرهایش می خورد ، می دیدم که اصلا توجهی به ما نمی کنند. عجیب تر اینکه تا زمانی که در حال جستجو بودیم حتی یک گلوله از طرف دشمن شلیک نشد. وقتی اوضاع را اینقدر عینی یافتم ، با ولع خاصی "وجعلنا" می خواندم و به جستجو ادامه می دادم. تا اینکه یهو چشمم به هواپیما خورد. انگار که دنیا را به من داده باشند ، آن را بغل کرده و با خبر کردن بقیه دوستان به مواضع خود برگشتیم. هواپیما تنها آسیبی که دیده بود شکستگی بال اش بود. ما برای این کار همیشه چند بال و ملخ اضافی همراه خود داشتیم. من از آن روز ، رفاقت خوبی با این آیه پیدا کردم و تاکنون نیز توی زندگی شخصی ام ، آن رفاقت را حفظ کرده ام. راوی : مجید بهرامیان ادامه دارد ... ------------ پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 2 : با توجه به طولانی بودن مطالب و بخاطر جلوگیری از خستگی مخاطب در پست های بعدی به ادامه مطالب این کتاب خواهیم پرداخت. پ.ن 3 : به دلیل رعایت امانتداری لازم است بیان نمایم که بخاطر جلوگیری از یکنواختی مطالب ، تعدادی عکس هم در لابلای مطالب تاپیک قرار داده ام که این عکس ها عموما مربوط به کتاب نبوده و توسط اینجانب انتخاب شده اند .
  10. 1 پسندیده شده
    مالیات که نداره!!! البته امیدوارم راست بگن
  11. 1 پسندیده شده
    رادگریزو کشف میکنیم کروزو حل کردیم فقط هواپیما مسافر بری رو از موشک نمیتونیم تشخیص بدیم ؟تازه با سامانه روسی نه سامانه هایی که ایشون میگن و معلوم نیست اون موقع کجا بودن پس
  12. 1 پسندیده شده
    اول نوشت: هر چه میخواهی چنین پستهایی طنز گونه نباشند نمیشه چون اصل خبر و حواشیش همینه. در راستای لطیفه های تاریخی خبرنگار شبکه cbs آمریکایی با تروریستی که مثلا آمریکا براش 10 میلیون دلار جایزه هم تعیین کرده ( برخی با این عناوین موشک آمریکایی چند هزاردلاری نصیبشون میشه و برخی میکروفون شیک و تریبون میلیونی و صحنه نمایش فول اچ دی) به مصاحبه نشسته تا تروریست عزیز! درس پس بده و از همون! تریبون اعلام کنه اتفاقا من آمریکا را خیلی هم دوست دارم چرا من را به غلامی نمیپذیره آخه عزیز. مگه من چیم کمتر از بن سلمانه اره است؟ تروریست خوب تواب البته همچنان دوستان جناب تروریست جولانی و متخصصان رسانه ای رفیق شفیق اردوغان حواسشون بوده این پسر خوب هر روز داره پیراسته تر میشه و به نظر مزه قدرت هم به قول نویسنده رای الیوم حسابی زیر زبونش خوش کرده و دوس داره رییس بمونه وسیعتر و پذیرفته تر. به هر حال اردوغان هم حواسش هست کاریزماتر و تجربه دارتر و باسابقه تر و وحشی تر از این مهره شاید مهره دیگه ای نباشه برای آرزوهاش در مورد سوریه (بله! میدونم که بعضا مثلا ما شاهد ظاهرا کشمکشهای رسانه ای عمدتا رسانه ای هستیم در مقاطعی بین دو طرف ولی شما حساب کنید با اشغال ادلب توسط ترکیه و هزاران پایگاه ریز و درشت و سرباز ترک که پشه را در ادلب میزنند جناب تروریست جولانی تحت امر و نهایتا کرنش اردوغان تروریست پرور نباشه. ) تروریست شیک تر با ریش کمتر و کت! از طرفی گویا اردوغان هنوز توی کلاسهایی که در ادلب با کارت شناسایی ترکیه برگزار میکنه به جناب تروریست اعظم یاد نداده که عزیزم در برابر سوال تو تروریست هستی نباید بگی من که اصلا به خدا دوست ندارم به منافع غرب و اقتصادش ضربه بزنم (درسته واقعیت همینه ولی عزیز داری با رسانه مثلا بی طرف مصاحبه میکنی و باید حفظ ظاهر کنی) و فراموش کنی که ترور فقط به این خلاصه نمیشه (واقعییش! همینو گفت و البته مصاحبه کننده هم یادش رفت که چیزی اضافه کنه برای حفظ ظاهر لااقل) و هرگونه سربریدن اسرا، قتل عام ملت به خاطر مذهب، گورهای دسته جمعی، گروگانگیری و تهدید مذاهب به پاکسازی و ریشه کنی و به کنیزی بردن زنان و بچگانش به خاطر دین و کشورشون و فرقه گشایی و همدستی با داعش و القاعده و محاصره زنان و بچکان و هدف قراردادن عمدی و شادانه غیرنظامیان به شکل از پیش تعیین شده و توحش تروریسم محسوب میشه در شکل لغویش و فقط اظهار ارادت به غرب (شاید در واقعیت واقعی واقعی همین باشه و تقصیری نداره بنده خدا!) نمیتونه تو را از تروریست به آقای محترم انقلابی شیفت بده. آقای محترم انقلابی حتی در گوگل هم هیچ تصویری ازش با جنایتهای گروه تحت امرش وجود نداره خیلی خیلی غیرمشکوک! و فقط عکسهای شیک و پیک و اتوخوردش بالا میاد حتی با کلیدواژه ترور نهایتا اینکه بله در جهان فعلی بزرگترین حامی داعش و النصره (با ارتباط کاملا کاملا مستقیم سیاسی/اجتماعی/امنیتی/نظاممی/اقتصادی/هواپیمایی/مسافری/ترانزیتی/رسانه ای/عشقی! حتی و خانوادگی شاید!!) جناب اردوغان در ده سال گذشته وقتی به خاطر انتساب به منافع غرب همچنان حتی با این همه تعرض حتی به چارچوبهای غرب یک رییس جمهور محترم شناخته میشه ( به خاطر نیازی که غرب به این اسب تراوا در منطقه و جهان اسلام داره در شکل منافقش) دیگه از شاگردانش و برخورد باهاشون هم همین انتظار میره. فراموش شد که به اصل صحبت های جولانی تروریست بپردازیم. اینطور اظهار چاکری کردن (با چشمان اشک آلود!) و گردن کج و اظهار ندامت و پشیمانی و تکذیب هرچه حالا حتی محدود (برای جمع کردن جهادیون لابد) ضد غرب گفته بود و البته مسکوت گذاشتن تمام جنایتها و توحشی که ضد مردم و نظامیان و غیرنظامیان در محیط جنگ داخلی سوریه کرده بود هم از اعجازهای این مصاحبه بود.
  13. 1 پسندیده شده
    جنگ افزاری به اسم "اسباب بازی " بخش دوم ( مدل مقیاس استاتیک ) دنیای ماکتهای مقیاس ، یکی از جالب ترین و در عین حال جذاب ترین شیوه های برند سازی در دنیای امروز هست و به تقریب بخش عمده کشورهای صاحب و پیشگام در صنعت نظامی ، به شکل موازی بواسطه تولید و تبلیغ ماکت های سلاح ، مشغول تبلیغ برای صنعت دفاعی خود هستند . تصاویر ذیل نمونه ای از کارهای یکی از هموطنان عزیز هست که در یکی از نشریات ماکت سازی به سال 2021 به نمایش درآمده است و مدلی از جیپ ام-38 آ.یک سی مسلح به توپ کالیبر 106 م.م ام-40 نشان می دهد . در یکی از صفحات این شماره مجله ، گریزی زده شده به یکی از قهرمانان ارتش ایران ، جناب صمدی و بیلان رزمی آن در جریان دفاع از خرمشهر ...
  14. 1 پسندیده شده
    با سلامی گرم و دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست ؛ ادامه بررسی پهپادهای رژیم صهیونیستی رو به اتفاق هم ادامه میدهیم : اژدهای سبز IAI Green Dragon گرین دراگون : شاید یکی از پهپادهای انتحاری کمتر شناخته شده صهاینه باشد. این پهپاد که توسط صنایع هوا-فضای اسرائیل IAI ساخته شده ، اولین رونمائی خود را در نمایشگاه هوائی سنگاپور در فوریه سال 2016 میلادی انجام داد. این پهپاد برای انجام وظایف اطلاعاتی ، نظارتی و شناسایی (ISR) طراحی شده است تا مورد استفاده توسط واحدهای کوچک نیروی زمینی و نیروهای عملیات ویژه قرار بگیرد. علاوه بر ماموریت های ISR ، این سلاح می تواند با کلاهک 3 کیلوگرمی خود به اهداف ثابت و متحرک حمله کند. این هواپیمای بدون سرنشین در رده پهپادهای کم هزینه است و می تواند برای مدت زمان 1.5 ساعت و برد 40 تا 50 کیلومتر از محل شلیک دورتر شود. طبق ادعای IAI این پهپاد دقت اصابت حدود 1 متر (CEP= احتمال خطای دایره ای) را ارائه می دهد. این پهپاد دارای وزن کلی 15 کیلوگرم است و بخاطر قابلیت جمع شوندگی بال ، امکان حمل 12 الی 16 فروند آن برای پرتاب توسط لوله های کنیستر نصب شونده بر روی وسائل نقلیه کوچک چرخدار ( نیروی زمینی ) یا شناورهای دریائی ( نیروی دریائی ) را دارا می باشد. در انجمن تاپیکی در خصوص این پهپاد اسرائیلی وجود ندارد https://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Green_Dragon ادامه دارد... ------------- پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند پ.ن 2 : انشاءالله اگر عمری باقی بود ، در پست های آینده به سایر پهپادهای اسرائیلی خواهیم پرداخت.
  15. 1 پسندیده شده
    عواقب بی اعتمادی جامعه مورخ 3 بهمن 99 اتفاقی دلگیر کننده در خیابان انقلاب اسلامی تهران رخ داد و در آن نماینده مجلس (اقای عنابستانی سبزوار در مجلس شورای اسلامی) پس از آنکه از ورودش به خط ویژه ممانعت شده، به مامور وظیفه راهور سیلی زده است. در ابتدا قضیه با فیلم های اینستاگرامی و توییتری پخش شد و نماینده خاطی با اظهارات کذب سعی در رفع اتهام و انداختن تقصیر به گردن سرباز وظیفه بود. فشار رسانه ای در شروع به حدی بود که نماینده هر بار مجبور شد عقب نشینی کند، اگر چه اشتباه خود را نپذیرفت. علاوه بر این فیلم های دوربین ها هم اصل رویداد رو تایید می کرد و جای انکاری برای نماینده نمیگذاشت. این روند یک نکته رو بین مردم بیشتر مطرح کرد که تنها و تنها فشار رسانه ای و افکار عمومی می تواند جلوی مسئولان خاطی را بگیرد و در سیستم رسمی با عنوان مصلحت روی این خطاها چشم پوشیده شده و حق مظلوم پایمال می شود. این اولین ضربه بزرگ به اعتماد جامعه در قبال مجازات مسئولین خاطی بود که بی اعتنا از ان عبور کردیم اعتماد به قوه قضاییه، مجلس، دولت و دیگر نهادهای کشوری و نظامی نیز از جنبه های دیگر اعتماد جامعه محسوب می شود. در حالی که اصل ایجاد اعتماد مردم به سیستم است که با شفافیت و قاطعیت در برخورد با مسئولان خاطی و عدم مصلحت اندیشی ایجاد می شود. ضربه دوم: ضربه و اثر این اتفاق رو هفته بعد خودم به شخصه دیدم، وقتی در اوج فشار کاری ناگهان با این پیام در خبرگزاری شبکه های اجتماعی آپی روبرو شدم " صدور مجوز برای تردد نمایندگان مجلس از خط ویژه " ، مثل آب سردی ناامیدی را برروی ریخت. اولین فکری که به ذهنم رسید این بود که آیا این خبر حقیقت دارد، تجربه و پیش زمینه ذهنی ام گفت احتمالا درست است و اتفاق غریبی نیست. این تحلیل برای دیگرانی که ذهنیت منفی بیشتری نسبت به مسئولان داشتند بسیار بیشتر بود و انعکاسش شنیده میشد علت هم ساده بود، حس بی اعتمادی به روندها که طی سالیان ایجاد شده بود ضربه سوم: بعد از مدتی این خبر را دیدم رئیس پلیس راهور پایتخت گفت: تا الان مجوزی برای تردد نمایندگان مجلس از خط ویژه صادر نشده است. اول کمی خوشحال شدم ولی باز هم همان تجربه بی اعتمادی به سراغم آمد و گفتم تجربه می گوید این تکذیبه ها در اصل همان تایید است و پیش زمینه ذهن می گوید، منتظر تایید خبر باش که صحت مجوز تردد صادر شده است. شلیک به قلب اعتماد عمومی با دروغ و رفتار اشتباه رفتاری و رسانه ای مسئولان کل این مسیر رو اگر نگاه کنید یک بی اعتمادی رو می بینید که از پیش زمینه اتفاقات قبلی می آید. یعنی با عدم برخورد با بعضی مسائل و مصلحت اندیشی بی جا سبب شدیم که اعتماد عمومی اسیب ببیند و با هزار قسم و نشانه کسی ادعاهای مقامات را باور نکند. اگر کسی هم اعتماد کند اتفاقات بعدی باعث زده شدن وی از اعتماد خواهد شد. از این رو رفتار اشتباه مسئولان ما در برخورد با حوادثی از جمله هواپیمای اکراینی را باید به عنوان شلیک به قلب اعتماد عمومی دسته بندی کرد. رفتاری که خیانت به جبهه رسانه ای کشور محسوب می شود. در آخر این رسمش نیست که اشک بی پناه و یتیم در آید تقدیم به دوست خوب و مبارز علیه تفکر اینستاگرامی @HRA با یادی از دوستمان @Overdose که آیه یاس خواندنش در استاتوس نمایش واضح پیش ذهنیت بی اعتمادی جامعه را به خوبی به تصویر می کشد.
  16. 1 پسندیده شده
    با سلامی گرم و دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست ؛ ادامه بررسی پهپادهای رژیم صهیونیستی رو به اتفاق هم ادامه میدهیم : تادیران ماستیف Tadiran Mastiff ماستیف تادیران : را شاید بتوان اولین پهپاد نظامی مدرن جهان نامید. این پهپاد که توسط صنایع الکترونیک Tadiran ساخته شده ، اولین پرواز خود را در سال 1973 میلادی انجام داد. سگ نژاد ماستیف که این پهپاد به نامش نامگذاری شده است. این پهپاد که در رده پهپادهای " نظارتی مدرن " رده بنده می شود دارای یک سیستم پیوند داده و الکترونیک کوچک شده بود که پوشش ویدئویی زنده و با وضوح بالا از منطقه هدف را به اپراتورها می رساند. ترکیبی از دو قابلیت "پرواز طولانی مدت" آن ( بیش از 7 ساعت ) و "پخش ویدئو در زمان واقعی" ، به نیروهای اسرائیلی "عمق پوشش بی سابقه " ، "سرعت تحویل اطلاعات" و " مداومت زمان نظارتی در ایستگاه" را داد. پهپاد Mastiff III ( نسل سوم این پهپاد ) در موزه Hatzerim نیروی هوائی اسرائیل در نتیجه جنگ یوم کیپور ( در سال 1973 ) ، نیروهای دفاعی اسرائیل با یک نیاز عملیاتی مواجه شدند که اصطلاحا به آن " توانائی نگاه کردن از بالای تپه برای فرماندهان میدانی " می گفتند. ( یعنی اشراف فرماندهان به صحنه نبرد از ارتفاعی بالاتر) در واقع اولین مشخصه این نیاز این بود که وسیله نقلیه ای وجود داشته باشد که بتواند محموله 10 کیلوگرمی را در برد 30 الی 50 کیلومتر حمل کند. ماستیف تادیران از یک موتور پیستونی بهره می گیرد و شکل ظاهری آن به دیگر پهپاد اسرائیلی یعنی پهپاد اسکات شباهت زیادی دارد شرکت تادیران ، در کل سه نسل از پهپاد ماستیف را برای ارتش اسرائیل توسعه داده و این پهپاد چندین ماموریت عملیاتی را انجام داده است که شناخته شده ترین آنها در اولین جنگ لبنان ، هنگامی بود که یاسر عرفات توسط دوربین فیلمبرداری پهپاد ماستیف در جنوب لبنان ردیابی و رهگیری شد. این پهپاد دارای سقف پروازی 14 هزار و 700 فوت (4.480 متر) و مداومت پروازی 7 ساعت و نیم و حداکثر سرعت 185 کیلومتر در ساعت می باشد. در انجمن تاپیکی در خصوص این پهپاد اسرائیلی وجود ندارد https://en.wikipedia.org/wiki/Tadiran_Mastiff ادامه دارد... ------------- پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند پ.ن 2 : انشاءالله اگر عمری باقی بود ، در پست های آینده به سایر پهپادهای اسرائیلی خواهیم پرداخت.
  17. 1 پسندیده شده
    پریدن به سوی هدف با موج رسانه ای 2 - ایجاد بدگمانی به متحد پیشتر گفته شد که موج رسانه ای در زمانی که قدرت فیزیکی جوابگو نیست از سوی غرب بسیار پراستفاده شده و دقیق استفاده می شود. بازی رسانه ای که در عراق از یک سال پیش شاهد بودیم در افغانستان به همان سبک جریان دارد. در لبنان و عراق بازی رسانه با تظاهرات علیه فساد شروع شد ولی همه بازی رسانه ای به سمت ایران جهت داده شد بی آنکه از عاملین واقعی فساد حرفی گفته شود. صحبت از تحریم محصولات ایرانی بود و کارشکنی در تجارت با ایران و همه نوع توهین به ایران صورت می گرفت. در لبنان و عراق مشخص بود که هدف این اتفاقات نیروهای شیعه طرفدار ایران یعنی حزب الله و حشد الشعبی هست ولی یک سمت داستان در سکوت دنبال می شد. نیروهای فاطمیون و زینبیون در افغانستان و پاکستان ، نیروهایی که باید به عنوان مظلوم ترین نیروها از آنها نام برد. اما تلاش اصلی در افغانستان از دید همه پنهان بود تلاش هایی که در پی آن بود که نگاه مردم دو کشور نسبت به هم بد شود و ارتباط با فاطمیون با ایران سخت گردد. این اتفاق با هزینه سازی برای جزئی از فاطمیون بودن شروع شد و با تحریک احساسات در هر اتفاقی تداوم یافت. زمانی که آمریکا تلاش کرد فاطمیون را همسطح داعش و طالبان معرفی کند و سعی در تروریستی خواندن انها بکند اما در ادامه تلاش شد هر اتفاقی که در رابطه با ایران می افتد ابزاری برای تخریب ارتباط ایران با افغانستان و قطع ریشه و ارتباط فاطمیون گردد. غرق شدن تعدادی افغانی در کنار مرز ایران، کشته شدن و اتش سوزی مهاجران غیر قانونی در یزد و .... فرقی نمی کرد که اتفاق منشا افغانستان دارد یا ایرانی !!! سهو بوده یا عمدی !!! مهم نبود اصل داستان چه بوده !!! مهم کوبیدن ایران و طرفداران ایران بود، مهم نبود ایران پناه افغان ها در روزهای سخت بوده ، مهم کوبیدن ایران، زیر سوال بردن مهمان نوازی ایرانی ها با توهین مسخره کردن بود. هدف ولی انچنان که در عراق و لبنان واضح بود در افغانستان واضح نبود و کمتر کسی متوجه می شد که هدف اصلی متحدین ایران در افغانستان است. در این بین افرادی بودند که هر اتفاق اسمشان در رسانه ها دیده می شد. کسانی چون مریم سما نماینده مجلس افغانستان یا عبدالکبیر واثق در چندین مورد نوک پیکان حمله به ایران بودند. اگرچه باید گفت معدود افرادی بودند که رفتارهای غیر اخلاقی از خود نشان دادند ولی این رفتار به مراتب از دیگر کشور ها از جمله خود افغانستان کمتر بود گویی اتفاقاتی ناگوار و ناراحت کننده برای افغان ها در ترکیه و دیگر کشور ها مهم نیست و حقوق افغان ها در این موارد به خطر نمی افتد و تنها اخباری که علیه ایران موضوعیت داشت مورد استفاده و فضاسازی رسانه ای قرار می گرفت. حوادث مرگبار مهاجران در ترکیه: توهین یا غرق شدن افغان ها در راه مهاجرت در ترکیه: هیچکدام خبر و اتفاقی مهم نبود که بخواهد مانور رسانه ای داده شود. از سوی دیگر ترکیه و غرب علارغم اقداماتشان گونه ای دیگر نشان داده می شدند: همه اینها ظاهری هستند از جنگ رسانه ای برای دستیابی به هدفی که در میدان واقعیت حاصل نشد. اما واقعیت چیست؟ چرا این رفتار را شاهد هستیم؟ کار روی ناخودآگاه مردم به چه هدفی صورت می گیرد؟ واقعیت میدانی چیست؟ آمریکا 20 سال پیش افغانستان را اشغال کرد و اکنون پای میز مذاکره با طالبان هست بی انکه آتش بسی در جریان باشد. از دل افغان هایی که زیاد مهم انگاشته نمی شدند فاطمیونی زاده شد که در نابودی تروریست در سوریه نقش اول را داشت اما این روند از دید امریکایی ها بسیار خطرناک بود، فاطمیون به عنوان حزب الله دیگری در افغانستان یعنی پایان نهایی برای امریکا در افغانستان نهالی که 40 سال پیش ایران در افغانستان کاشته جز با تهاجم رسانه ای و ایجاد بدگمانی بین متحدین چگونه آسیب می بیند؟ در چنین شرایطی که تزویر و ریا ابزار اول دشمن شده و با ایجاد بدگمانی به دنبال اختلاف و فاصله بین متحدین هست، باید فهمید که راه را درست آمده ایم و نباید پیروزی میدانی را به سادگی به نبرد رسانه ای واگذار کنیم. راهکار در این شرایط: - حمایت از فاطمیون چه در عرصه میدانی و جه در عرصه رسانه ای - گسترش زیرساخت و ارتباطات تجاری و تلاش برای حفظ بازار با سبد کالاهای ایرانی برای مردم تهی دست افغان - تلاش برای مجازات شفاف افرادی که با بد اخلاقی ها و اشتباهاتی خوراک رسانه ای فراهم می کنند - ایجاد رسانه هایی با لهجه محلی برای نشر فرهنگ مشترک فارسی و مقاومت یادمان باشد کوچکترین اشتباه از ما به عنوان پتکی بر سر رزمندگان فاطمیون فرود می آید که خط اول نبرد فرهنگ مقاومت در افغانستان هستند. تقدیم به همه فاطمیون چه آنها که شهید شدند و چه آنها که شهید زنده هستند.
  18. 1 پسندیده شده
    با سلام خدمت دوستان عزیز میلیتاریست. تصمیم داشتم که مثل تاپیک " پرواز اژدهای زرد " یک تاپیک برای معرفی پهپادهای اسرائیلی ایجاد کنم که با راهنمائی جناب @MR9 این تاپیک رو پیدا کردم و برای پرهیز از موازی کاری معرفی پهپادهای اسرائیلی رو در این تاپیک معرفی میکنم. پیشاپیش اگر برخی از پهپادها برای دوستان تکراری هست ، پوزش می طلبم ؛ اما چون هدف گردآوری یک آرشیو کامل از پهپادهای اسرائیلی هست ، تمامی پهپادهای صهاینه رو معرفی میکنم : سوپر هرون IAI Super Heron سوپر هرون ( یا سوپر هارون ) : را شاید بتوان یکی از جدیدترین پهپاد های صهاینه نامید. این پهپاد که نسخه بزرگتر و پیشرفته تر پهپاد هارون است ، نخستین بار در نمایشگاه هوائی سنگاپور در سال 2014 رو نمائی گردید. این پهپاد که در رده پهپادهای " سوپر تاکتیکال " رده بنده می شود با هدف اصلی " شناسائی " و " جمع آوری داده " و انتقال داده ها و اطلاعات به فرماندهان زمینی توسعه یافته است. هر چند که بنا به سفارش مشتری و تغییرات در اویونیک قابلیت انجام عملیات هائی نظیر گشت دریائی و سایر مأموریت ها را نیز دارا می باشد. این پهپاد مجهز به برجک الکترونوری M19HD می باشد که اصطلاحا در زیر چانه پهپاد نصب می گردد سامانه M-19HD همچنین سوپر هرون از یک موتور ایتالیائی فیات ( ساخت شرکت دیزل جت ایتالیا ) با قدرت 200 اسب بخار بهره می گیرد طراحی دماغه و موتور نصب شده در عقب ظاهری شبیه به گلوبال هاوک را برای پهپاد رقم زده است شکل ظاهری سوپر هرون شباهت هائی به پهپاد آمریکائی RQ-4 دارد. این پهپاد دارای سقف پروازی 30 هزار فوت و مداومت پروازی 45 ساعت و شعاع ماموریت 1000 کیلومتر می باشد. در انجمن تاپیکی در خصوص این پهپاد اسرائیلی وجود ندارد https://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=1172 ادامه دارد... ------------- پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند پ.ن 2 : انشاءالله اگر عمری باقی بود ، در پست های آینده به سایر پهپادهای اسرائیلی خواهیم پرداخت.
  19. 1 پسندیده شده
    منبع: https://twitter.com/iran313a/status/1299777327807725572/photo/2 توی عکس اول یه هواپیما هم اون پشت هست...
  20. 1 پسندیده شده
    خوب برای اینکه یک مقدار برای نمونه گشت دریایی ایران-140 روضه بخونیم ، یک نمودار مقایسه ای را حدود دو سال پیش تهیه کرده بودم ، که اگر این نمونه الان وجود داشت ، چه قابلیتهای را در مقایسه با فوکر اف-27 و نمونه پی-3 اف در اختیار ما می گذاشت خوب ، می بینید که حتی با فرض حضور ایران-140 دریایی ، باز هم جای خالی پی-3 اف ها در حوزه برد پوشش داده نمیشد ولی خوب، با توجه به اینکه امکان افزایش کمی این پرنده ها بود ، مقداری به قابلیتهای شناسایی و ضد سطحی / ضد زیرسطحی نیروی دریایی افزوده میشد
  21. 1 پسندیده شده
    طرح خودرو ضد تانک جدید برای لهستان کنسرسیوم موشکی اروپا MBDA با همکاری شرکت هلدینگ دفاعی PGZ لهستان یک توافق نامه را امضاء کردند تا برای ساخت یک خودرو ضدتانک جدید برای ارتش لهستان با یکدیگر همکاری کنند. هر دو شرکت در حال بررسی یک شاسی زرهی مناسب برای نصب پرتابگر موشک های ضد تانک Brimstone (بریمستون) هستند. قرار این همکاری برای اولین بار در تاریخ 4 سپتامبر 2019 طی نمایشگاه بین المللی صنایع دفاعی MSPO در لهستان منعقد شد. لهستان درحال حاضر از خودرو 4x4 ضد تانک ساخت شوروی مدل 9P133 بهره میگرد. این خودروهای ضد تانک بر روی شاسی خودرو زرهی BRDM-2 سوار هستند. مدل 9P133 به موشک ضد زره مالیوتکا مجهز است. هم خودرو BRDM-2 و هم موشک های ضد زره مالیوتکا در میدان نبرد های فعلی ناکار آمد هستند. برد موشک های مالیوتکا فقط 3 کیلومتر است همچنین اپراتور باید به شکل مداوم هدایت موشک را در خط دید برعهده داشت باشد که خودرو حامل را در تیررس دشمن قرار می دهد. سر جنگی این موشک نیز در مقابل نسل های جدید زره های واکنشی وغیر واکنشی ضعیف است. در نتیجه دو شرکت تصمیم دارند با همکاری یکدیگر یک خودرو زرهی ضد تانک جدید طراحی کنند. عمده ترین هدف ساخت خودرو ضد تانک جدید لهستان افزایش نگرانی های امنیتی در شرق اروپا است. لهستان در سالهای اخیر از تهاجم گسترده زمینی روسیه بیم دارد. به نظر میرسد خودروهای ضد تانک فعلی ارتش لهستان توان مقابله با نیروهای زرهی روسیه را ندارد. به همین منظور قرار است با طراحی یک خودرو زرهی ضد تانک جدید توان مقابله با تهاجم گسترده ی زرهی روسیه ارتش لهستان ارتقا باید. لهستان با منطقه کالینینگراد روسیه مرز مشترک دارد. همچنین لهستان به عنوان یک کشور عضو ناتو به طور بالقوه می تواند به هرگونه بحران در کشورهای منطقه بالتیک مانند استونی ، لتونی و لیتوانی پاسخ دهد. مطالعات گسترده دفاعی -امنیتی به شکل مکرر هشدار داده اند یک نیروی نظامی بزرگ مانند نیروهای روسی به راحتی قادر خواهد بود این سه کشور کوچک را اشغال نمایید. نگرانی این چنینی موجب شده است کشورهای اروپایی عضو ناتو به سرعت در حال تفویت نیروهای زمینی و نیروهای زرهی خود باشند. با توجه به این موضوع MBDA و PGZ دو طرح اصلی خود برای خودرو ضد تانک لهستان را ارائه کرده اند. هر دو طرح ارائه شده بر روی یک شاسی زنجیردار سوار است. نمونه اول خودرو ضد تانک براساس شاسی توپ خوکششی AHS Krab طراحی شده است و دارای سه پرتابگر هشتایی از موشک ضدتانک Brimstone است. نمونه دوم براساس شاسی خودرو رزمی پیاده نظام BMP-1 طراحی شده است. این مدل به یک پرتابگر 12تایی از موشک ضدتانک Brimstone مجهز است. به نظر می رسد این پرتابگر قابلیت جمع شدن در داخل بدنه را دارد. از جمله مزایایی این ویژگی شناسایی سخت تر خودرو ضد تانک از دیگر مدلهای BMP-1 خواهد بود و می تواند محاسبات دشمن برای حمله را دچار خطا کند. علاوه براین شرکت MBDA برای ارتش انگلیس نیز یک نمونه از ادغام موشک های Brimstone با پلتفرم چرخدار زرهی بوکسر را نیز تعریف کرده است. موشک Brimstone دارای سیستم هدایت موج میلی متری و هدایت لیزری است که اجازه می دهد اپراتور در طول روز و شب، شرایط مختلف آب و هوایی و میدان نبردی پر از دود اهداف را از بین ببرد.این موشک دارای سیستم ناوبری خودکار است می تواند قبل از شناسایی یک هدف موشک را به محدود احتمالی هدف شلیک کرد و موشک خود به کشف هدف می پردازد. موشک Brimstone قابلیت شلیک کن فراموش کن را نیز دارد. کلاهک دو مرحله Brimstone این موشک را برای مقابله با اهداف زرهی مناسب کرده است. همچنین به ادعای شرکت MBDA، موشک Brimstone می تواند از سد سامانه دفاع فعال خودروهای زرهی عبور کند. خودرو قدیمی ضد تانک 9P133 طرح مفهومی از مدل اول ضد تانک لهستان براساس شاسی توپ خوکششی AHS Krab طرح مفهومی از مدل دوم ضد تانک لهستان براساس شاسی BMP-1- این نمونه به یک جایگاه سلاح کنترل از راه دور مجهز است طرح شرکت MBDA برای نصب موشک های بریمستون بر روی پلتفرم بوکسر علاوه بر ساخت یک خودرو ضد تانک مجهز به Brimstone به نظر میرسد دیگر پلتفرم های نظامی مانند بالگردهای تهاجمی ، جنگنده های اف-35 و شناوری های ارتش لهستان نیز توانایی حمل و شلیک موشک های Brimstone را پیدا خواهند کرد. البته دو شرکت MBDA و PGZ در رقابت طراحی خودرو ضد تانک لهستان تنها نخواهند بود و شرکت های لاکهید مارتین و صنایع نظامی اسرائیلی IMI نیز در این رقابت شرکت خواهند داشت. با این وجود اگر MBDA-PGZ در این رقابت شکست بخورد به طور قطع تلاش های خود را به سوی فروش صادرات و بازارهای دیگر متمرکز می کند. با توجه به اینکه هنوز در بسیاری از کشورها مدل های مختلف خودرو زرهی BMP-1 در خدمت هستند. این دوشرکت امید دارند ارتش های دیگر نسبت به طرح آنها یعنی ساخت یک خودرو ضد تانک مدرن با هزینه ارزان مشتاق باشند.
  22. 1 پسندیده شده
    به روز رسانی ادوات تا یک مقطعی زمانی محدودی جواب میده، نیروی زمینی نیاز به یک انقلاب داره
  23. 1 پسندیده شده
    با سلام البته حرف شما صحیحه اما با سنگین ترین بروز رسانی ها هم نمیشه بی تی ار 60 رو با تهدیدات امروزی سازگار کرد. پلتفرم قدیمه ی، جواب گو نیست، جون بچه ی های مردم و به باد دادنه. اون فرماندهان که خودشون نمی خوان بیان توی این بشینن. این دیگه عمر خودش رو کرده. حتی برای پشت جبهه هم مناسب نیست. بروز رسانی این یعنی هدر رخیتن سرمایه ما اگه پول نداریم پس چرا همینی که هست رو هم الکی بیرون میریزیم.
  24. 1 پسندیده شده
     تشکر از دوستانی که در بحث شرکت کردند   این نکته که تمامی ادوات زرهی درخدمت نیروهای مسلح  نیاز به بروز رسانی جامع ای دارند بحثی وجود ندارد. اما با توجه به اینکه  نیروهای مسلح در برنامه ی ارتقا با محدویت های رو به رو هستند، بخشی از خودرو های زرهی  از اولیت بالاتری برخورداراند.   اما چرا بی تی ار- 60   نفربرهای بی تی ار-60 از نظر دو مولفه ی اساسی یعنی حفاظت و قدرت آتش ضعف های بسیار زیادی دارند که باعث می شود این نفربر در نبرد های امروزی هیچ جایگاه و ازرشی نداشته باشد اما خودروهای زرهی بی ام پی -2 و ام-113 با وجود کاستی ها تا حدودی قابلیت رویارویی با این تهدیدات را دارند و در مقایسه با نفربر بی تی ار -60 از جایگاه بالاتری برخوردار هستند.   نکته بعدی در مورد لزوم ارتقا بی تی ار -60 در ایران این نکته است اگر نفربرهای بی تی ار-60 به طورکامل از خدمت کنار گذاشته شوند، ایران  دربخش نفربرهای چرخدار هیچ خودرو زرهی بخصوصی را ندارد که جایگزین برای این نفربر قرار دهد. با توجه به این نکته که نفربرهای چرخدار قابلیت های حرکتی متفاوتی با نفربرهای شنی دار دارند حذف این دست از نفربرها باعث ایجاد یک خلاء در بحث خودروهای زرهی ایرانی خواهد شد.
  25. 1 پسندیده شده
    به نام ایزد توانا صنایع هوا و فضای اسرائیل امروزه یکی از بزرگترین و عمده ترین شرکت های تولید کننده هواپیماهای بدون سرنشین در انواع مختلف است ، در این تاپیک با یکی دیگر از ساخته های این شرکت آشنا می شویم. نیروهای مسلح اسرائیل خواستار پهپادی بودند که بتواند کار شناسایی و جاسوسی از مبارزان فلسطینی را به خوبی و بدون سر و صدا ! انجام دهد از این رو صنایع هوا و فضای اسرائیل تصمیم به تولید هلیکوپتر بدون سرنشین و کم صدای Ghost گرفت. هلیکوپتر بدون سرنشین Ghost که به تازگی از سوی صنایع هوا و فضای اسراییل در کنفرانس Latrun رونمایی شده است ، برای انجام ماموریت های شناسایی و جاسوسی طراحی و ساخته شده است. هلیکوپتر بدون سرنشین شبح اساسا برای انجام عملیات های شناسایی و جاسوسی شهری طراحی شده ولی امکان استفاده از آن در روی کشتی های نظامی نیز وجود دارد هر چند که استفاده از چنین پهپادی با این برد کم بر روی کشتی های نظامی کاری نابخردانه به نظر می رسد. مهمترین ویژگی این پهپاد توانایی نشست و برخاست عمودی آن است که به لطف وجود دو موتور الکتریکی به وجود می آید و همین ویژگی استفاده از آن را توسط نیروهای ویژه و سربازان در حین نبرد آسان کرده است. این هلیکوپتر بدون سرنشین دارای دو موتور است که دارای صدایی بسیار کم و قدرتی مناسب بوده و تعمیر و تعویض آن بسیار آسان است.موتور های این پهپاد توسط باتری شارژ می شوند ، در کوله پشتی همراه خدمه یک عدد از این باتری ها همیشه موجود است تا در صورت اتمام باتری اول بتوان از آن استفاده کرد. پهپاد روح دارای برد 4 کیلومتر ، مداومت پروازی 6 ساعت و سرعت 37 مایل بر ساعت می باشد.طول این پهپاد 9 فوت است و می تواند تا 17.5 پوند بار را حمل کند که این بار می تواند انواع حسگرها ،دوربین های دید در روز و شب و یک نشانه گذار لیزری باشد. هدایت این پهپاد بسیار آسان است و بیشتر شبیه بازی های رایانه ای است ، این ویژگی یعنی هدایت آسان باعث کم شدن هزینه های آموزش خدمه می شود.هدایت پهپاد روح توسط دو نفر انجام می گیرد و می توان سیستم های هدایت آن در یک کوله پشتی به راحتی جا به جا کرد. عکس های بیشتر: مشخصات: سازنده:صنایع هوا و فضای اسرائیل کاربردها:شناسایی و جاسوسی طول:9 فوت ظرفیت حمل:17.5 پوند مداومت پروازی:6 ساعت بیشینه سرعت:37 مایل بر ساعت برد:4 کیلومتر خدمه:2 نفر موتور:دو موتور الکتریکی ================================ گرد آوری و ترجمه:سورنا منابع: 1 2 استفاده از مطلب تنها با ذکر نام مترجم و منبع مجاز می باشد.