برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      91

    • تعداد محتوا

      8,886


  2. mehran55

    mehran55

    Editorial Board


    • امتیاز

      44

    • تعداد محتوا

      1,110


  3. 951

    951

    Editorial Board


    • امتیاز

      31

    • تعداد محتوا

      2,400


  4. arminheidari

    • امتیاز

      30

    • تعداد محتوا

      7,127



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 12 خرداد 1400 در پست ها

  1. 10 پسندیده شده
    امیر خانزادی فرمانده‌ی نیروی دریایی ارتش: مبنای انتصابات در نیروی دریایی ارتش، انجام و اجرای فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی‌ست... نتیجه: طی 5 سال بدون هیچ‌گونه درگیری و جنگی حداقل 3 تا شناور جنگی از دست رفت. گویا دیگه حتی خدا هم با ما نیست
  2. 10 پسندیده شده
    با سلامی دو باره به دوستان عزیز میلیتاریست. خودرو شمس-14 ؛ تولد یک رویای ناکام  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهید ستاری ، ضرورت خودکفائی و توانمندی در تولید ساخت داخل ، همواره یکی از دغدغه های سرلشکر شهید منصور ستاری بود. بر همین اساس ایشان ساخت خودرو را یکی از زمینه های بروز این توانمندی می دانستند. سرهنگ نصرت الله پناهی از همرزمان شهید ستاری درباره ساخت خودرو «شمس 14» خاطرات جالب توجهی دارد : « تیمسار ستاری پیشتر از قرارداد با کره ای ها برای تولید - مونتاژ پراید ؛ در اندیشه ساخت یک خودرو سواری در نیروی هوایی بودند. به نظر می رسید ایشان می خواستند با این عمل به کارخانجات خودروسازی کشور که حدود سی سال است خودرو مونتاژ می کنند ، ثابت کنند که در این کشور می شود خودرو تولید کرد و هر سال هم مدل آن را عوض کرد. تا از این طریق کشور را از وابستگی به خودروسازهای خارجی بی نیاز کرد. تیمسار با این اهداف ، فرمانده آمادگاه تعمیر و نگهداری خودرو در نیروی هوایی را ملزم به طراحی و ساخت اتومبیل کردند. پس از چندی به ایشان اطلاع داده شد که به علت نبود امکانات لازم ، ساخت خودرو امکان پذیر نیست. به تازگی سربازی به آمادگاه نوسازی فرماندهی لجستیک آمده بود به نام «رضا میکائیلی». او در طرح های صنعتی دارای ابتکاراتی بود و چندین طرح برای ساخت خودرو تهیه کرده بود. من که از علاقه تیمسار به ساخت خودرو اطلاع داشتم ، طرح های میکائیلی را به دفتر ایشان بردم. تیمسار پس از دیدن آنها بسیار خرسند شدند و بلافاصله برای دیدن آن سرباز به کارگاه آمدند. تیمسار ، مقداری با میکائیلی صحبت کردند و همان جا با گچ روی زمین طرحی را کشیدند و نظرات خود را درباره ساخت خودرو به او اطلاع دادند. همان روز پروفیل لازم خریداری شد و کار ساخت شاسی آغاز گردید. فردا صبح که تیمسار به کارگاه آمدند ، شاسی آماده شده بود. بسیار خوشحال شدند و به یک قسمت آن اشاره کردند و گفتند : این مقدار ، زیادی است. باید اصلاح شود. با راهنمائی تیمسار ، تغییرات انجام گرفت و چند روز بعد ، موتوری که برای شاسی در نظر گرفته شده بود ، روی آن نصب و به تدریج اکسل های جلو و عقب ، و چرخ ها آماده شد. صندلی هم به آن افزوده شد. در این زمان که مصادف با برگزاری نمایشگاه دست آوردهای نیروی هوائی در دانشگاه هوائی بود ، تیمسار دستور دادند ؛ خودرو با همان وضعیت در نمایشگاه شرکت داده شود. هنگامی که رهبر معظم انقلاب ، حضرت آیت الله خامنه ای از نمایشگاه بازدید می کردند ، تیمسار ماشین را به ایشان نشان دادند و قول دادند که سال آینده این ماشین به بهره برداری برسد. در مراحل ساخت ، مدیرعامل پارس خودرو به دعوت تیمسار به کارگاه آمده و از پروژه بازدید کرد. ایشان گفت : موتور ماشین ضعیف است و چند روز بعد یک موتور «رنو-5» به ما هدیه کرد. برمبنای موتور جدید، مقداری تغییرات بر روی شاسی و اتاق خودرو انجام گرفت. تیمسار هر روز به ما سر می زدند و اصرار داشتند ، ماشین تا 19 بهمن مصادف با روز نیروی هوائی آماده شود. روز چهارشنبه 14 دی ماه 1373 به کارگاه آمدند و از ساعت 5 عصر تا 11 شب پیش ما ماندند. فردا از کیش زنگ زدند و گفتند: بگوئید همه بچه ها بمانند، من می آیم. ما همگی تا ساعت یازده شب منتظر آمدن تیمسار ماندیم و چون خبری نشد ، به منزل رفتیم. صبح جمعه خبرناگوار شهادت تیمسار ستاری از رادیو پخش شد. شنیدن این جمله برای من بسیار سخت و کشنده بود. بی اختیار در فراق ایشان اشک ریختم و از خدا خواستم بتوانم به آرزویشان جامه عمل بپوشانم. پس از شهادت شان ؛ کار را با توجه به علاقه و دلبستگی که بچه ها به تیمسار داشتند ، ادامه دادیم. اگر چه بی حضور ایشان ، کار بسیار سخت بود. ولی طبق قولی که داده بودیم با الهام از روح بزرگ آن شهید، ماشین را برای 19 بهمن 1373 آماده کردیم و به نام خودرو «شمس-14» نامگذاری کردیم. شمس 14 مخفف شهید منصور ستاری ( "ش" شهید ، "م" منصور و "س" ستاری) و عدد 14 ، هم آخرین روزی است که تیمسار از خودرو بازدید کردند». منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهید منصور ستاری پس از شهادت ایشان این «پروژه کاملا تکمیل شده» به سمت تولید انبوه نرفت و بجای آن ، قرار داد مونتاژ انبوه خودرو پراید با کره جنوبی منعقد شد!! و بعد از گذشت نزدیک به سه دهه ؛ ما همچنان مونتاژ کننده خودرو پراید هستیم. تقدیم به برادر عزیزم @arminheidari که مجدانه و مردانه پیگیر تئوریزه کردن مباحث مرتبط با تولید و استقلال صنعتی و اقتصادی کشور هستند. ====================== پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند ، مثبت را فراموش نکنند.
  3. 9 پسندیده شده
    حساب رسمی حکومت شارجه عکس ماهواره خلیفه ست امارات از جزیره اشغال شده آریانا ایران همزمانی با غرق شدن ناو پشتیبانی خارک جالب است ظاهرا هم به مناسبت 21 فستیوال صیر بو نعیر توئیت زده شده است.
  4. 8 پسندیده شده
  5. 8 پسندیده شده
    با سلام وقت تمام دوستان بخیر باور کنید حتی دیگه حسش هم نمونده برا تسلیت ...... اونم به خاطر حوادث و مصیبتهایی که به راحتی قابل پیشگیریه .. چه خارک.. چه دزفول... چه ...... اما بعد ... جسارتا هواپیمای حادثه دزفول نوع بی یا سیمرغه و نه نمونه رزمی اف در مورد اجکت توی دو کابینها روال بر پریدن کابین عقب و سپس کابین جلو هست در پرواز به علت حفظ حداکثری ثبات پرنده برای اجکت اما در مورد حادثه دزفول تا زمانی که تیم سانحه خود سازمان گزارش نکرده نمیشه اظهار نظر کرد و بعد یه توصیه به اون دوستانی که تو هر حادثه ای به صورت مجازی دادگاه صحرایی تشکیل میدن و همه پرسنل ارتشو اعدام میکنن شبیه امثال جناب غرضی در گذشته های دور ..... عزیز دل برادر این کف دست ارتش مویی دیدید بکنید.....همینکه در این وانفسا تحریم و بی تدبیری و نامهربانی و غرضورزی و ..... همین اندک تجهیزات بازمانده از زمان حکومت خاین و منحط پهلوی حفظ شده البته تا حدودی.. انهم بدون بودجه بدون قطعه و بدون خیلی چیزها که اگر حتی یک موردش برای شما عزیز دل کم باشد قهر کرده و پشت به دشمن رو به کشور جبهه میگیرید ..اما همین پرسنل از نظر شما خایین بی مقدار کرخت بی سواد و هزار چیز دیگر که در این چهل سال به اندازه لحظه لحظه زندگیتان شنیده ایم اونقدر شرف و غیرت دارن که با تمام کمبودها که مقدارشون وصف ناشدنیه و تمام توهینها و تخریبها و حمله ها و .... باز پای سوگند سربازیشون برای دفاع از این خاک و ملت بدون در نظر گرفتن دین و مذهب و رنگ و زبان و قومیت ایستادن.... این سانحه ها اتفاق نیفته عجیبه اونهم با توجه به اتمام عمر انقلابی و اغاز عمر انتهاری تجهیزات
  6. 8 پسندیده شده
    فاجعه غرق شدن ناو پیشتیبانی خارک
  7. 7 پسندیده شده
    اولین تاثیرش اینه که اعزام ناوگروه به آب‌های آزاد برای ایران سخت میشه. چرا که ناو پشتیبانی تخصصی در حد خارک نداریم و تا سال‌ها هم نخواهیم داشت.
  8. 6 پسندیده شده
    با تاسف بسیار بزرگترین دارایی نیروی دریایی به راحتی از دست رفت و هیچ جایگزینی هم برای آن وجود ندارد حتی مکران در صورت تکمیل قابلیت انجام ماموریت های اختصاصی خارک رو ندارد. با وضع پیش آمده بعد از انجام ماموریت در حال انجام ناوگروه اعزامی به ونزوئلا باید ماموریت های نمایشی ناوگروه ها به آبهای دوردست و قاره آمریکا لغو بشوند چون با این تجهیزات و استعداد موجود هیچ توجیهی برای اینچنین ماموریت هایی وجود ندارد بهتر است هزینه این سفر های نمایشی صرف نوسازی و بروزرسانی واقعی و آموزش شود تا کمتر شاهد اینچنین حوادث غم انگیزی باشیم
  9. 6 پسندیده شده
    انالله وانااليه راجعون در پی سانحه یک فروند اف پنج تایگر پایگاه وحدتی دزفول هردو خلبان به شهادت رسیدند. متاسفانه یک فروند جنگنده F-5 Tiger پایگاه چهارم شکاری وحدتی دزفول دچار سانحه شد ، خبر تلخ تر این است که هر دو خلبان این پرنده به شهادت رسیدند. ستوانیکم خلبان شهید حسین نامنی به عنوان خلبان کابین جلو و سرهنگ خلبان شهید کیانوش بساطی به عنوان کابین عقب.پرنده برای یک پرواز آموزشی آماده میشده که در آشیانه هر دو صندلی به یکباره ایجکت شدند و هر دو خلبان را به شدت به سقف شیلتر زدند .. روحشان شاد و بلند آسمان جایگاهشان باد پی نوشت : این تاپیک هم تبدیل شده به اعلام حوادث و شهادت پرسنل نیروی هوایی ارتش ، به جای اینکه قابلیتهای این نیرو ، برنامه های توسعه رزمی ، عملیات های روزانه و .. آن مورد بحث قرار بگیرد .. این سهل انگاری ها و بی توجهی ها که تبدیل به روندی معمول شده ، توان نیروی هوایی را از ریشه دارد خشک می کند .
  10. 5 پسندیده شده
    از ساعت 13 تلویزیون رو روشن کردم و خبر نیمروزی شبکه ی خبر رو دیدم. در کمال ناباوری چیزی در مورد ناو خارک گفته نشد تا زمانی که بخش اخبار کوتاه (خبرهای کم‌اهمیت درجه‌ی چندم) پخش شد و صرفا به گفتن این دوجمله خلاصه شد: «آتش‌سوزی در یکی از ناوهای پشتیبانی و آموزشی نیروی دریایی ارتش. با وجود تلاش‌ها ناو غرق شد. خوشبختانه کسی آسیب ندید»!!! طوری خبرش پخش شد که گویی یه قایق چندصد دلاری(!!!) از بین رفته در حالی که همین پارسال یه گزارش حداقل 10 دقیقه‌ای از این ناو پخش کردن و کلی با عظمت این ناو فخر فروختن که بزرگترین ناو خاورمیانه‌ست و فقط ما همچین ناوی داریم. وقتی همچین فجایعی رخ میده و اخبارش این‌گونه منتشر میشه نبایدم انتظار تغییر و اصلاح ساختارها رو داشت.
  11. 5 پسندیده شده
    تحریم تسلیحاتی بر روی کاغذ لغو شده پشت پرده هنوز پا برجاست یادتون باشه سر همین موضوع امریکا میخواست از مکانیزم ماشه استفاده کنه و شورای امنیت و سازمان ملل و به چالش بکشه بعد یک دفعه سر و صداها خوابید بنظر من چون بهش اطمینان دادن که سلاح پیشرفته نمیفروشن به ایران ..یکی دیگهم اینکه همون روسیه و چین هم دوست ندارن ایران بیش از حد لازم قدرتمند بشه مورد بعدی هم اینکه پول انچنانی هم نداریم برای خرید ..از لحاظ تکنولوژی و قدرت ساخت هم که چهل ساله داریم درجا میزنم حالا بغیر بعضی موارد ..
  12. 5 پسندیده شده
    به نام خدا احتمال توافق ترکیه و ایالات متحده بر سر مسئله S-400 سامانه دفاع هوایی S-400 هنگام شلیک اولیین موشک در ترکیه نشانه ها پیش از ملاقات اردوغان و بایدن در 14 ام ماه جون، حاکی از توافق بر سامانه S-400 است؛ سامانه دفاع موشکی که باعث اعمال تحریم واشنگتن بر آنکارا شد. وندی شرمن، معاون وزارت خارجه ایالات متحده، جمعه هفته گذشته در گفتگو با CNN Turk گفت:"ما راه حل های جایگزین را به ترکیه پیشنهاد دادیم، آنها به خوبی می‌دانند که برای خارج شدن از تحریم ها چه کاری باید انجام دهند." شرمن در طول مصاحبه هنگام بازدید از آنکارا با لحنی صلح جویانه گفت:" امیدوارم راهی برای پیشرفت پیدا کنیم." این دیپلمات اشاره ای به اقدامات تحریمی بیشتر علیه ترکیه نکرد؛ آنکارا حتی پس از کنار گذاشته شدن از برنامه F-35 و تحریم ها علیه مقامات ارشد ریاست صنایع دفاعی (مخفف ترکی - SSB) نیز اقداماتش را متوقف نکرده است. به گزارش بلومبرگ، چند روز بعد، آنکارا با به خانه فرستادن متخصصان روسی که برای اموزش سربازان ترک برای استفاده از سامانه موشکی ضد هوایی S-400 آمده بودند، تلاش کرد تا سیگنالی به جوزف بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، بفرستد. مقامات ترکیه پیشتر اعلام کرده بودند که به عنوان راهی برای خروج از بن‌بست، فقط در مواقع اضطرار ملی، سامانه S-400 را فعال خواهند کرد.به گفته واشنگتن، این سامانه روس در حالت عادی خاموش خواهند ماند تا خطری F-35 های ایالات متحده را تهدید نکند. نشانه واضحی از نرم شدن مواضع دولت بایدن در مورد ترکیه پس از صدور مجوز صادرات برای فروش موتورهای مورد استفاده برای بالگردهای ATAK ترکیه که به فیلیپین صادر می شوند، پدیدار شد. این مجوز در دوران ترامپ به متوقف شده بود. نمایش و بازگشت F-35 های ترکیه در بعد سیاسی، ترکیه نشستی با افغانستان و پاکستان صورت داده تا درباره سناریو های ممکن، پس از خروج ایالات متحده از افغانستان گفتگو کنند. طبق گزارش ها، پیشنهاد ترکیه به دستور واشنگتن انجام شد. اینکه واشنگتن، به جای پاکستان و یا متحدانش در خلیج فارس، ترکیه را برای رسیدن به اهداف خود انتخاب کرده، خود بیانگر نشانه ای است. احتمال دارد، ترکیه به دلیل ساخت حدود 900 قطعه از بدنه F-35 بتواند سامانه S-400 خود را نگه دارد. الن لرد (Ellen Lord)، معاون وزیر اکتساب و پایداری وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ای در یکم اکتبر سال 2020 در کمیته فرعی خدمات مسلح سنا در مورد آمادگی و پشتیبانی مدیریت گفت:" ایالات متحده به خرید این قطعات از ترکیه تا سال 2022 ادامه خواهد داد." او ادامه داد:" قطع کامل همکاری حدود 1 میلیارد دلار هزینه جایگزینی خواهد داشت که پروسه ساخت هواپیما را کند خواهد کرد. بناببراین ما درباره برخی قطعات تصمیم گرفتیم که برای دلار مالیات دهندگان و آمادگی رزمندگان، بهتر است قرارداد ها در ترکیه انجام شوند تا مسئولیت هزینه های سنگین فسخ بر گردن ما نباشد. بنابراین تعدادی از قطعات تا سال 2022 در ترکیه ساخته خواهند شد. از آن به بعد، پنتاگون جزئیات دیگری درباره اینکه چه مقدار از قطعات تولیدی F-35 به خارج از ترکیه منتقل شده، به چه شرکت هایی منتقل شده و چه تعداد باقی مانده منتشر نکرده است. حتی هنگامی که پنتاگون با امضای قراردادی با اعضای باقی مانده تولیدکنندگان F-35 به طور رسمی ترکیه را از برنامه این هواپیما خارج کرد، حرفی درباره انتقال قطعاتی که در ترکیه ساخته می شوند، زده نشد. در 4 ماهه اول سال 2021، صادرات دفاعی ترکیه به ایالات متحده شامل 40 درصد از کل 950 میلیون دلار صادرات تجهیزات دفاعی این کشور می شود. ساخت بخش هایی از بدنه F-35 می تواند بیشترین صادرات ترکیه به ایالات متحده باشد. در ماه جون سال 2018، مدیر اجرایی وقت برنامه F-35، معاون مت وینتر، گفته بود:" واقعیت این است که ترکیه 844 قطعه برای ما تولید می کنند. این قطعات باکیفیت و مقرون به صرفه هستند و به موقع تحویل داده می شوند. تاسیسات صنعتی ترکیه برای تولید F-35 یکی از بهترین شرکای ما هستند، و کارشان را به بهترین نحو انجام می دهند." از سال 2020، برنامه F-35 ، سفارش حدود 150 هواپیمای جدید را ثبت کرده است. پیدا کردن تولید کننده جدید برای افزایش ظرفیت تولید به این سطح، هزینه های مالی سنگینی را به این برنامه اضافه خواهد کرد. منبع
  13. 5 پسندیده شده
    بسم ا... آتش سوزي در ناو لجستيك خارک حریق در شناور پشتیبانی آموزشی نیروی دریایی ارتش شناور خارک غرق شد 1400/03/12
  14. 5 پسندیده شده
    قضاوت صریحی نمیشه کرد بویژه اینکه صندلی ها تاریخ انقضا و چک و نصب مجدد دارن، باید بررسی کرد که علت چه بوده؟ عامل تحریک راکت ها چه بوده است؟ آیا تاریخ گذشته یا عامل خارجی مثل امواج باعث تحریک راکت ها شده است احتمالات زیاد است مهم این است که بسیار مفت دوتا از نیروهای خوب خود را از دست دادیم روحشان شاد
  15. 5 پسندیده شده
    با سلام مجدد اطلاعات فنی من در مورد مکانیزم عملکرد صندلی های پران اینقدر کامل نیست که بخواهم بصورت دقیق پاسخ این سوال را بدهم . اما تا آنجایی که اطلاع دارم ، عملکردن همزمان هر دو صندلی یا باید توسط استاد خلبان از داخل کابین و بصورت انتخابی فعال شود یا از طرف نفرات زمینی و با کشیدن کابل فعال کننده صندلی ها از بیرون از هواپیما ! در هر صورت فعال شدن خود بخودی راکتها ، بخاطر فرایند انتخابی و مرحله به مرحله پرتاب ، به این راحتی امکانپذیر نیست . لطفا دوستانی که در این مورد اطلاع دارند ، به بحث ورود کنند.
  16. 5 پسندیده شده
    آدم های بزرگی را داریم از دست می دهیم ............
  17. 3 پسندیده شده
    والا چند وقت پیش که ناو امریکایی دچار حریق شد برادر ها تو توییتر به صورت خود جوش قضیه رو گردن گرفتن همونطور که قبلش اتش گرفتن جنگل های کالیفرنیا رو گردن گرفته بودن به نظرم باید از اون ها بپرسیم
  18. 3 پسندیده شده
    اینو به عنوان یه سوال از بزرگان میلیتاری می‌پرسم. آیا وقتش نرسیده که برای اولین بار‌، ما بچه‌های میلیتاری (که لقب بزرگترین مرجع میلیتاری فارسی رو یدک می‌کشه) به خودمون جرات بدیم و مطالبه‌ی برکناری خانزادی، فرمانده‌ی بی‌لیاقت نیروی دریایی ارتش رو داشته باشیم؟
  19. 3 پسندیده شده
    تاثیری که از دست دادن ناو خارک بر نیروی دریایی ارتش می گذاره چیست؟ آیا در حال حاضر جایگزینی براش وجود داره؟
  20. 3 پسندیده شده
    با سلامی دو باره به دوستان عزیز میلیتاریست. شهیدستاری چگونه موشکهای ضدرادار عراق را خنثی کرد؟  با هر فرمانده ای که به صحبت می نشینی ، ناگفته های فراوانی از شهید ستاری دارد و گوئی برای این ناگفته ها نیز پایانی نیست. سرتیپ دوم پدافند هوائی «منوچهر عرفانیان» سابقه دوستی دیرینه ای با شهید ستاری دارد و روزهای پر فراز و نشیب زیادی را همراه او تجربه کرده است. ابتکار شهید ستاری و استفاده از ایده ایشان برای خنثی کردن موشک های "ضدرادار عراقی" را از زبان جانشین او در معاونت عملیات پدافند نیروی هوائی می خوانیم : «استعداد و تسلط شهید ستاری بر مباحث مختلف رادار ؛ چنان بود که در هر ایستگاه رادار که می رفتند ، تمام همافران و نیروهای فنی در مقابل ایشان حرفی برای گفتن نداشتند و تسلط ایشان بر رادار عجیب و غریب بود. تسلط ایشان به این فن آوری مهم، در بازه های مختلف جنگ تحمیلی به کمک نیروی هوائی آمد. در یکی از آن بازه ها ، رادارهائی که در اختیار داشتیم ؛ در برخی نقاط حساس کور بود و برای مثال حادثه نیروگاه نکاء به وجود آمد. در آن حادثه ، جنگنده های عراقی با نفوذ در نقاط کور و در سطح دریا تا نیروگاه نکاء جلو آمدند و بمب های خود را در نیروگاه رها کردند. علت اصلی این پیشروی نیز قدیمی بودن سیستم رادار ما بود. شهید ستاری بعد از این حادثه ، دستور خرید رادارهای جدید را صادر کردند. نکته جالب توجه آنکه تسلط ایشان بر نکات فنی رادارها آنچنان زیاد بود که زمان خرید در انگلستان و چین ، فروشندگان رادار هم تعجب کرده بودند. با وجود آنکه ما تا آن زمان رادار سه بعدی نداشتیم ؛ اما ایشان اطلاعات بسیار خوبی در رابطه با نکات منفی و برجستگی های این رادار را در اختیار تیم خرید قرار دادند. در آن زمان ، دکتر روحانی (به عنوان رئیس ستاد پدافند کشور) با شهید ستاری برای خرید رادار رفته بودند که از اطلاعات شهید ستاری بسیار استفاده کردند. همین تسلط شهید ستاری بود که موجب شد طرحی را پیاده و موشک های ضد رادار عراق را خنثی کند. تمام موشک های ضد رادار که در اختیار عراق قرار داده بودند (مانند اگزوست) مستقیم به دیش های رادار ما برخورد می کرد [؟؟!! اگزوست موشک ضدکشتی هست و فکر کنم امیر سرتیپ عرفانیان در نام بردن از موشک ، اشتباه کرده اند] و دو سایت موشکی هاگ [هاوک. هاگ معنی دیگری میده ] را منهدم کرده بود. شهید ستاری ؛ برای خنثی کردن خاصیت این موشک ها ، به همافران مستقر در رادار دستور داده بود که به محض شناسائی یک موشک یا هواپیما ، در فواصل زمانی کوتاه (5 ثانیه ای) رادارها را خاموش و روشن کنند تا بدین وسیله موشک ها از مسیریابی ناتوان و بخاطر گم کردن هدف در میانه راه منهدم شوند». منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهید منصور ستاری ====================== پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند ، مثبت را فراموش نکنند.
  21. 3 پسندیده شده
    نمونه صندلی پران جنگنده اف-5 اف نسخه استاندارد ( راست ) .. نسخه بهبود یافته ( چپ )
  22. 1 پسندیده شده
    بسم ا... ویدئویی از مراحل اورهال زیرسطحی های طارق کلاس ( کیلو ) https://www.aparat.com/v/Swq6N
  23. 1 پسندیده شده
    به نام خدا مراکش سنسور های الکترو-اپتیکال پهپاد ترکیه ای خود را مستقیما از کانادا خریداری خواهد کرد پهپاد رزمی بایراکتار TB2 مراکش در حال دریافت سامانه های الکترو-اپتیکال از کانادا است تا آنها را بر روی پهپاد های ساخت ترکیه خود که به زودی خریداری خواهد کرد نصب کند. در 18 آپریل، نیروی مسلح سلطنتی مراکش (Far-Maroc) اعلام کرد که قرارداد خرید 13 پهپاد رزمی بایراکتار TB2 به ارزش 626 میلیون درهم مراکش (70 میلیون دلار) را امضا کرده است. طبق گزارش ها ، این قرارداد شامل 4 ایستگاه کنترل از راه دور زمینی، یک سامانه شبیه‌ساز قابل تنظیم برای پرواز پهپادها و یک سامانه دیجیتال برای ردیابی و ذخیره اطلاعات می شود. یک مرکز هدایت پهپاد هم در یکی از پایگاه های هوایی مراکش نصب خواهد شد. بایراکتار TB2 مجهز به دوربین های WESCAM ، سامانه های الکترو-اپتیک و سامانه های تصویربرداری و ردیابی ساخت شرکت کانادایی L3Harris Wescam است. کانادا پس از آنکه در اوایل ماه آپریل مطلع شد بعضی از سامانه های ساخت این کشور توسط طرف آذربایجانی در درگیری های قره باغ و همچنین سوریه استفاده شده است، صادرات تکنولوژی مرتبط با پهپاد را به ترکیه متوقف کرد. این محدودیت ها شامل 29 محصول نظامی می شد که WESCAM یکی از آنها بود. طبق گزارش ها، مراکش دنبال تهیه مستقیم این محصولات کانادایی است تا تحریم های وضع شده بر ترکیه را دور بزند. دوربین WESCAM اتاوا اولین بار هنگام حمله ترکیه به شمال سوریه در سال 2019 ، مجوز های صادرات را لغو کرد. پس از آن محدودیت ها کاهش یافت اما هنگام درگیری های قره باغ در اکتبر 2020 مجددا اعمال شد. پهپاد بایراکتار منبع 1 منبع 2
  24. 1 پسندیده شده
    موضوع مهم دیگری که باید در ساختار فعلی نبروهای نظامی ما تغییر کند ، ارتباط آموزشی و تمرینی با نیروهای نظامی کشورهای دیگر است . متاسفانه سالهای طولانی بود که این ارتباطات تقریبا وجود نداشت ( به جز موارد معدودی با پاکستان و ... ) و باعث شده بود سیستم آموزشی و پایه ای ما در کارهای نظامی به شکل مرداب دربیاید . این امر کاملا از سخنان و مصاحبه های فرماندهان نیروهای نظامی و یا شکل تفکرات افسران ارشد و یا حتی جزء نیرو مشخص بود . هر چند شرکت محدود در تمرین های نظامی چند سال اخیر در سایر کشورها در این زمینه مثبت ارزیابی می شود ولی این امر کافی نیست و باید در آینده در سطوح بالاتری گسترش پیدا کند . یکی از زمینه های مهم این گسترش ارتباط باید در سطوح فرماندهی ارشد اتفاق بیفتد تا واقعا بتواند به سرعت در وضعیت نیرو تاثیر بگذارد وگرنه با شروع از سطوح پایین ممکن است سالهای طولانی تا رسیدن به نتیجه زمان ببرد و ممکن است به نتیجه هم نرسد . شرکت در مانورهای نظامی مشترک و قرار گرفتن در شرایط عملیاتی و شبیه سازی مشترک هم می تواند در این زمینه خیلی کارگشا باشد.
  25. 1 پسندیده شده