برترین های انجمن

  1. mehran55

    mehran55

    Editorial Board


    • امتیاز

      70

    • تعداد محتوا

      1,110


  2. oldmagina

    oldmagina

    Editorial Board


    • امتیاز

      44

    • تعداد محتوا

      2,168


  3. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      36

    • تعداد محتوا

      8,886


  4. aminf14

    aminf14

    Editorial Board


    • امتیاز

      28

    • تعداد محتوا

      1,308



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on جمعه, 14 خرداد 1400 در همه مناطق

  1. 22 پسندیده شده
    با سلامی دو باره به دوستان عزیز میلیتاریست. ترفندی که موثر افتاد !  تجهیزات و سامانه های آزمایش موتورهای هواپیما ، یکی از نیازهای حیاتی برای به پرواز درآوردن جنگنده ها بود و در دسترس نبودن بسیاری از این تجهیزات کار را مشکل می نمود. اما ترفند هوشمندانه ای که شهید ستاری به خرج داد ؛ راه را برای عبور از این سد فنی هموار نمود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهید ستاری، تیمسار علی غلامی از پیشکسوتان نیروی هوایی ارتش و همسنگر شهید منصور ستاری، خاطره‌ای بیان می‌کند که خواندنی است: «اواخر جنگ تحمیلی، سیستم آزمایشی موتورهای جت، در یکی از پایگاهها توسط هواپیماهای دشمن، بمباران شد و به کلی منهدم گردید. متخصصین نیروی هوایی مجبور شدند موتور هواپیما را در محوطه باز آزمایش کنند؛ اما این کار سر و صدای زیادی را به وجود می‌آورد و باعث آزار و رنجش ساکنان خانه‌های سازمانی می‌شد . روزی، تیمسار، پرسنل شعبه موتور جت را جمع کردند و گفتند: تعدادی از قطعات سیستم آزمایش موتور در انبارهای نیرو موجود است، باید همت کنید تا بتوانیم دوباره این سیستم را احیا کنیم. با توجه به اینکه دستگاهها و قطعات، هیچ گونه کتاب و نقشه‌ای نداشتند و نمونه آن هم در نیرو وجود نداشت، پرسنل شعبه موتور، خود را قادر به انجام آن نمی‌دانستند و بیم آن داشتند که دستگاهها را خراب کنند . تیمسار، که با مخالفت متخصصین رو به رو شدند، دستور دادند تمام قطعات سیستم آزمایش موتور را از انبار آوردند و در جلو ساختمان شعبه موتور کنار هم چیدند. همه منتظر بودیم تا ببینیم تیمسار از این کارشان چه منظوری دارند. پس از آنکه همه قطعات چیده شد، تیمسار دستور دادند، بولدوزری را بیاورند و از روی قطعات بگذرانند تا همه آنها خرد شوند. پرسنل متخصص، وقتی این صحنه را دیدند و دریافتند که دستور تیمسار جدی است، گفتند: قربان حیف است این همه ثروت را از بین ببرید! تیمسار گفتند: وقتی شماها این قدر همت ندارید که حداقل سعی خودتان را بکنید من برای چی این قطعات را انبار کنم. انبارداری این قطعات کلی برای من خرج و دردسر دارد. متخصصین که وضعیت را چنین دیدند، گفتند: اگر ما نتوانستیم و قطعات از بین رفت، تکلیف ما چیست؟ تیمسار پاسخ دادند: این قطعات اگر همین طور هم در انبار بمانند، به مرور زمان فرسوده شده و از بین خواهند رفت. پس چه بهتر که شما این کار را بکنید، تا حداقل چیزی هم یاد گرفته باشید . با ترفندی که تیمسار به خرج دادند، پرسنل متخصص دست به کار شدند و بحمدالله توانستند در زمان حیات ایشان، سیستم آزمایش موتور انواع هواپیماها را نصب و راه اندازی کنند». منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهید منصور ستاری ====================== پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند ، مثبت را فراموش نکنند.
  2. 14 پسندیده شده
    با سلامی گرم و دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست. بعنوان اولین و مهمترین نکته عرض کنم که بنده اصولا نه می دانم که آیا در شاهین شهر کارخانه پهپاد سازی وجود دارد یا خیر و نه اصولا اگر هم خبری در این زمینه داشته باشم (که واقعا خبری ندارم) مطابق بدیهی ترین «اصول حفاظت گفتار شهروندی» مجاز به بیان آن هستم . این موضوع را از آن جهت عرض می کنم که شائبه سوگیری و جهت گیری در خصوص رد یا تائید این خبر شاهین شهر ندارم. بحث من بیشتر حول محور نبرد رسانه ای هست که در این چند سال با بکارگیری تیم های غیر حرفه ای ، بی سواد و نا وارد ، بیش از آنکه از حریف گل بخوریم ، شاهد به ثمر نشستن گل به خودی های متعددی از طرف خودی ها بوده ایم. گل به خودی هائی که بیش از هر چیز اعتماد عمومی شهروندان خودمان را هدف قرار داده و باعث شده که در مواجه با اخباری مشابه ، شهروندان اصل را بر صحت خبر با منبع خارجی بگذارند تا صحت خبر با منبع داخلی. به اصطلاح رایج خودمان به پای خود شلیک کرده ایم ! مطالعه موردی تورقوزآباد «تهران، تورقوزآباد، کوچه ماهر، انبار اتمی مخفی ایران»؛ این آدرسی بود که روز پنجشنبه ۵ مهر ۱۳۹۷ بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی سالانه خود در مجمع عمومی سازمان ملل داد و از یوکیا آمانو- مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- خواست تا پیش از آنکه ایرانی‌ها این انبار هسته‌ای را پاک‌سازی کنند، به آنجا برود و بازدید کند! ایران یک انبار سرّی اتمی در منطقه تورقوزآباد تهران دارد که تاکنون فاش نشده است و من اکنون آن را برملا می‌کنم؛ امروز من برای نخستین بار این مسأله را افشا می‌کنم که ایران تأسیسات سرّی دیگری در تهران دارد؛ یک انبار سرّی هسته‌ای برای انبار کردن حجم وسیعی از تجهیزات و مواد از برنامه مخفی اتمی ایران؛ این محل در یک قالی‌شویی ساده است؛ مانند محلی در شورآباد در نزدیکی پایتخت که اسناد اتمی ایران در آن پنهان شده بود! (مجمع عمومی سازمان ملل - 5 مهرماه 1397) 6 مهر 1397 : عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و دیپلمات ارشد مذاکره کننده کشور ، در خصوص ادعای نتانیاهو ، با رد کردن اینکه اصلا جائی به نام تورقوزآباد وجود داشته باشد، گفت: «این دفعه دیگه نتانیاهو را به تورقوزآباد ارجاع داده‌اند، حدس میزنم یه عده‌ای او را سرکار گذاشته اند.» https://www.aparat.com/v/pJx9P/واکنش_ظریف_و_عراقچی_به_ادعای_نتانیاهو_درباره_تورقوزآباد! اسرائیل و مقامات این کشور مجددا بر سایت هسته ای بودن تورقوزآباد تاکید کردند. در گام بعدی و با انتشار عکس های تابلو روستای تورقوزآباد و اثبات اینکه چنین جائی وجود دارد ، این بار خبرنگاران صدا و سیما دوربین به دست گرفتند و به محل رفتند و گزارش تهیه کردند که اینجا یک قالیشوئی ساده است و نه سایت اتمی https://www.aparat.com/v/8671O/قالیشویی_آب_سنگین_تورقوزآباد_شعبه_دیگری_ندارد! آژانس اما خواستار بازدید از محل شدکه با مخالفت شدید ایران همراه بود. https://www.mehrnews.com/news/4871806/بازی-خطرناک-آژانس-با-ایران-چرایی-مخالفت-تهران-با-بازرسی-تکمیلی ایران سرانجام با بازدید بازرسان آژانس انرژی اتمی از آنچه که کارخانه قالیشوئی تورقوزآباد بود موافقت نمود. https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/51255/آژانس-تورقوزآباد-رسید.html کشف اثرات اورانیوم در تورقوزآباد « درحالی که نزدیک به یک سال از ادعای بنیامین نتانیاهو درباره یک «انبار اتمی مخفی» در تورقوزآباد می‌گذرد، رویترز در گزارشی به نقل از دو دیپلمات نزدیک به آژانس انرژی اتمی، اعلام کرد که در نمونه‌گیری‌های این نهاد ردی از اورانیوم پیدا شده که تهران تا کنون درباره آن توضیح نداده است آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال بررسی منشا این ذرات است و از ایران خواسته تا درباره این آثار توضیح دهد. اما به‌ گفته دیپلمات‌هایی که با رویترز گفت‌وگو کرده‌اند تهران توضیحی نداده است » https://www.eghtesadonline.com/بخش-جهان-29/379483-کشف-اثرات-اورانیوم-در-تورقوزآباد و این داستان تورقوزآباد همچنان ادامه دارد... =========================================== با این بازی رسانه ای غیر حرفه ای ، ما توانستیم که صحت و درستی اخبار دشمن را در نزد مردم خود بی اعتبار کنیم ؟ یا صحت و اعتبار کلام خود را در نزد مردم بی اعتبار کنیم؟ شاید به همین دلیل است که امروز هم وقتی دشمن ادعائی میکند ، بجای نشستن پوزخند تمسخرآمیز بر چهره مردم ما ، آثار نگرانی بر چهره شان هویدا می شود. واقعیت این است که ما ، نه نبرد اطلاعاتی و امنیتی و ... بلکه نبرد رسانه ای را باخته ایم!! ============================================ پ.ن 1 : واقعا من نمی دونم که چرا عده ای در داخل کشور برای خودشون این رسالت تاریخی رو قائل هستند که به هر خبری که منتشر می شود در اسرع وقت و در کوتاه ترین زمان پاسخ بدهند. گاهی سکوت به موقع بهترین راه جلب اعتماد عمومی است. پ.ن 2 : کلی خبر ، فیلم و منبع دیگر از رسانه های خارجی در مورد تورقوزآباد موجود بود ، اما من تعمدا سعی کردم که تمام استنادات رو بر منابع داخلی قرار بدهم تا شائبه مغرض بودن این رسانه ها و دروغ پراکنی اونها پیش نیاد. پ.ن 3 : دوستانی که پسندیدند ، مثبت را فراموش نکنند.
  3. 8 پسندیده شده
    مگر می شود؟؟؟ یک مورد تصادفی، دو مورد تصادفی، سه مورد تصادفی،... ! این چیزهایی که از میان می روند سرمایه های این کشور و ملت هستند. شهدای کنارک، دماوند، و غدیر هم به جای خود که جایگزین ناپذیر هستند. شگفت آور است با این گندی که خانزادی به نیروی دریایی زده، همچنان در جایگاه فرماندهی نیروی دریایی است! معلوم است پشتش حسابی به جایی گرم است.
  4. 7 پسندیده شده
    با سلام، چند مورد است که می خواستم با دوستان در میان بگذارم: ۱- علت حادثه هنوز مشخص نیست. به بیان دیگر چرا باید بطور قطع پذیرفت که صندلی های پران هواپیما باعث بروز این فاجعه شده اند؟ شاید سر جنگی موشک سایدوایندر فعال شده و عزیزان به شهادت رسیده اند؟ شاید جیپ حامل آنها با سرعت بالا چپ کرده یا با دیوار بتنی شیلتر برخورد کرده؟ شاید رفته اند زیر کامیون سوخترسان؟ شاید توسط نفوذی ها ترور شده اند؟ شاید...؟ اگر دلیل شهادت عزیزان فنی بود (مثل عملکرد صندل پران) به نظر بنده بصورت رسمی یا نیمه رسمی تاکنون اعلام شده بود. همین که نیرو تاکنون نظری اعلام نکرده به نظر می آید دلیل اصلی از همان آبروریزیهای همیشگی بوده که تلاش می شود تا حد امکان مخفی نگهداشته شده یا با داستان‌هایی از قبیل صندلی پران توجیه شود. جدی می گویم، چرا بر پایه چند پست رسانه مجازی باید فورا” نتیجه گیری کرد؟ اینکه به سرعت به تولیدات داخلی هجمه کنیم شاید بهترین رویکرد نباشد. ۲- جناب مازندرانی از عزیزانی هستند که حرف زیاد می زنند ولی معمولا” حرف مُفت نمی زنند. پست منتسب به ایشان و بحث های مرتبط با آن معقول به نظر نمی رسند: ۱-۲: روشن شدن موتور هواپیما چه ارتباطی با صندلی پران آن هواپیما دارد؟ ۲-۲: صندلی سریر هنوز بصورت رسمی به تولید انبوه نرسیده است که روی این همه هواپیمای اشاره شده در پست ایشان نصب شده باشد. مراسم تولید انبوه چنین دستاوردی حتی اگر هم مونتاژ و تولید تحت لیسانس باشد حتما” تحت پوشش گسترده رسانه ای قرار خواهد گرفت. بهترین دلیل برای این امر هم مراسم تحویل سه فروند جنگنده کوثر در اواسط سال گذشته است که حداقل یکی از آنها هنوز از صندلی های ساخت نورث روپ استفاده می کرد که این البته خود باعث آن افتضاح رسانه ای شد که به یاد داریم. اگر صندلی سریر به میزان کافی در دسترس بود، مگر مغز خر خورده بودند که هواپیمای به اصطلاح ٪ ۱۰۰ بومی را با صندلی شصت سال پیش رونمایی کنند؟ ۳-۲: صندلی سریر آشکارا برپایه شاهکار صنعت هوایی شوروی/روسیه یعنی کا-۳۶ تولید یا مونتاژ شده است. این که در این پست عنوان شده سریر ملغمه ای از صندلیهای انگلیسی/آمریکایی/روسی/ ... است چندان درست به نظر نمی رسد. ۳- نورث روپ خود از تولیدکنندگان صندلی پران برای جنگنده های خود بود و صندلی های پران اوریجینال هواپیماهای ت-۳۸ و سری های نخست جنگنده اف-۵، ساخت خود نورث روپ بود. قابلیت اعتماد پایین این صندلیها در ارتفاع پایین و سرعت کم موجب کشته شدن شماری از خلبان در سراسر جهان شده است. بعدها با سفارش مشتری، صندلی های مارتین بیکر هم قابل نصب روی جنگنده اف ۵ بود. ۴- بصورت خیلی عجیب، هواپیماهای آر اف ۵ تحویلی به نیروی هوایی ایران فاقد صندلی پران بودند و خلبانان بایستی همانند جنگ جهانی دوم چتر نجات را به خود وصل می کردند!
  5. 5 پسندیده شده
    https://uupload.ir/view/1_n3yh.mp4 فیلمی کوتاه و دردناک از نزدیک ترین محل به ناو خارک در آخرین دقایق
  6. 5 پسندیده شده
    بسم ا.. بیست وچهار ساعت بعد از حادثه خارک بخش دفاعی-امنیتی دو تا خبرگزاری مشهور به تیترها دقت کنید ، بی اهمیت ترین خبرهایی که امکان داشت در این بیست و چهارساعت در صدر توجهات مخاطب قرار بگیرد ، کارشده ، به غیر از خبر اصلی با این شیوه اطلاع رسانی ، قرار هست در حوزه دفاعی ایران ، اتفاقی بیافتد ؟؟!!! پی نوشت : اداره تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح ، غیر از صدور بیانیه در زمینه انتخابات یا استفاده ازبرق اضطراری ، هیچ واکنشی به دو تا حادثه پشت سر هم ( دزفول و خارک ) نباید نشان می داد ؟!!!
  7. 3 پسندیده شده
    آیا این تصاویر تشریفاتی ( منطقا لازم و درست ) پایان حوادث این چنینی هستند؟ یا پیگیری ، پاسخگویی ، عبرت گیری و .......
  8. 2 پسندیده شده
  9. 2 پسندیده شده
    بسم ا... دقت بفرمایید ، ماهیت عملیات اطلاعاتی ، به شکلی هست که نه تنها مردم عادی ، بلکه حتی خود پرسنل سازمان های مرتبط هم با در نظر گرفتن عامل "حیطه بندی اطلاعات " هم توانایی دسترسی به همه قطعات پازل یک عملیات را ندارند . پس اگر قرار هست در این زمینه اظهار نظر کنیم ، یک مقداری تخصصی در حد امکان مساله مورد واکاوی قرار بگیرد . ضمن اینکه در پست قبلی عرض شد که بحث نفوذ ، انکار نشده ... در تحلیل این مساله ، دو مورد باید مبناء قرار بگیرد ، اول گستره مخاطب و دوم سطح دسترسی و تحلیل آنها ... بطور قطع برای مخاطب عام ، که سرگرم امور روزانه هست ، باید یک نوع خبر و تحلیل قرار داد و برای مخاطب خاص که از پیش مطالعه دارد یا تخصص شغلی ، ( با دسترسی های مختلف ) این روند شکل دیگری بخودش می گیرد .. در اینجا و سایر رسانه ، قطعا نوع اول مبناء هست ، چون بنده و شما نه دسترسی اطلاعاتی لازم را داریم و نه تخصص لازم را .. پس احتیاط در تحلیل ( بلحاظ در نظر گرفتن جمیع احتمالات ) ضروری هست .. ضمن اینکه رسانه های خودی همیشه سعی دارند تا روحیه مردم را در سطح قابل قبولی نگه دارند ( نقد مستمر ما در میلیتاری، به نحوه اجرای این مساله و کیفیت آن بیشتر ارتباط پیدا می کند ) مسیر بین مخاطب عادی و مخاطبی که مستمر این مسائل را دنبال می کند و سعی دارد یک تحلیل منطقی را داشته باشد درست در همین جا از هم جدا میشود برای دسته اول که قطعا این شکل خبرها چندان اهمیتی ندارد و تفاوتی نمی کند ، این دسته عیناً همون اطلاعاتی پراکنده ای را برایش تدوین کردند ، جذب و تکرار می کند ولی دسته دوم ، بطور قطع سعی دارد که در عین جذب و بررسی این اطلاعات ، مسیر های دیگری را برای سنجش صحت آن تا حد امکان پیدا کند . کل بحث این هست ، برای ایجاد یک افق دید تا حد امکان نزدیک به واقعیت امر ، باید همه احتمالات را در نظر گرفت .. به نظرم ، وارد کردن عامل خرابکاری ( تا اینجا و براساس چیزی که اطلاع داریم و نه ان چیزی که حدس زده میشود ) بیشتر دادن آدرس اشتباه هست و پوشاندن ضعف مدیریت در نیروهای مسلح .
  10. 2 پسندیده شده
    نظرات حسین آرین از اولین افسران عملیاتی خارک در مورد آتش سوزی و غرق آن https://uupload.ir/view/khark_ou6w.mp3 مصاحبه از یک منبع غیر داخلی
  11. 2 پسندیده شده
    با سلام خدمت همه دوستان گرامی چرا همه حوادث مربوط به بومی سازی تجهیزات باید پشت سر هم و در یک بازه زمانی رخ دهد ؟ صندلی پران سریر و بعد دیگ بخار بومی سازی شده ایزوایکو در ناو جاوید شده خارک به ادعای بابک تقوایی و پس از آن آتش سوزی پالایشگاه در تهران باز هم احتمالا به دلیل تجهیزات داخلی . این هم زمانی یک مقدار عجیب نیست ؟ هنوز فاصله زیادی از جنگ حماس و رژیم صهیونیستی نگذشته است . https://www.independentpersian.com/node/151431 https://www.google.com/search?q=بابک+تقوایی+دیگ+بخار&rlz=1C1ASUM_enIR587IR587&oq=بابک+تقوایی+دیگ+بخار+&aqs=chrome..69i57j46i433l2j46i131i433j46i433l2j0j46i433l2.29599j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8 فرماندهان معتمد چگونه نیروی دریایی ارتش را به ورطه نابودی کشاندند !!! گمان می کنم قرار است زیرآب بومی سازی تجهیزات با رفع تحریم تسلیحاتی ایران بخورد و فضا برای قراردادها و پورسانتهای نون و آبدار فراهم شود . حالا اشکالات به حق وارد به نحوه بومی سازی به کنار ولی از آنجایی که ما ملت صفر و یکی هستیم یا خرید کاملا خوب است یا کاملا بد و همچنین بومی سازی با خیلی خوب است یا خیلی فاجعه و حد وسطی اینجا وجود ندارد .
  12. 2 پسندیده شده
  13. 2 پسندیده شده
    با سلامی دو باره به دوستان عزیز میلیتاریست. خودرو شمس-14 ؛ تولد یک رویای ناکام  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهید ستاری ، ضرورت خودکفائی و توانمندی در تولید ساخت داخل ، همواره یکی از دغدغه های سرلشکر شهید منصور ستاری بود. بر همین اساس ایشان ساخت خودرو را یکی از زمینه های بروز این توانمندی می دانستند. سرهنگ نصرت الله پناهی از همرزمان شهید ستاری درباره ساخت خودرو «شمس 14» خاطرات جالب توجهی دارد : « تیمسار ستاری پیشتر از قرارداد با کره ای ها برای تولید - مونتاژ پراید ؛ در اندیشه ساخت یک خودرو سواری در نیروی هوایی بودند. به نظر می رسید ایشان می خواستند با این عمل به کارخانجات خودروسازی کشور که حدود سی سال است خودرو مونتاژ می کنند ، ثابت کنند که در این کشور می شود خودرو تولید کرد و هر سال هم مدل آن را عوض کرد. تا از این طریق کشور را از وابستگی به خودروسازهای خارجی بی نیاز کرد. تیمسار با این اهداف ، فرمانده آمادگاه تعمیر و نگهداری خودرو در نیروی هوایی را ملزم به طراحی و ساخت اتومبیل کردند. پس از چندی به ایشان اطلاع داده شد که به علت نبود امکانات لازم ، ساخت خودرو امکان پذیر نیست. به تازگی سربازی به آمادگاه نوسازی فرماندهی لجستیک آمده بود به نام «رضا میکائیلی». او در طرح های صنعتی دارای ابتکاراتی بود و چندین طرح برای ساخت خودرو تهیه کرده بود. من که از علاقه تیمسار به ساخت خودرو اطلاع داشتم ، طرح های میکائیلی را به دفتر ایشان بردم. تیمسار پس از دیدن آنها بسیار خرسند شدند و بلافاصله برای دیدن آن سرباز به کارگاه آمدند. تیمسار ، مقداری با میکائیلی صحبت کردند و همان جا با گچ روی زمین طرحی را کشیدند و نظرات خود را درباره ساخت خودرو به او اطلاع دادند. همان روز پروفیل لازم خریداری شد و کار ساخت شاسی آغاز گردید. فردا صبح که تیمسار به کارگاه آمدند ، شاسی آماده شده بود. بسیار خوشحال شدند و به یک قسمت آن اشاره کردند و گفتند : این مقدار ، زیادی است. باید اصلاح شود. با راهنمائی تیمسار ، تغییرات انجام گرفت و چند روز بعد ، موتوری که برای شاسی در نظر گرفته شده بود ، روی آن نصب و به تدریج اکسل های جلو و عقب ، و چرخ ها آماده شد. صندلی هم به آن افزوده شد. در این زمان که مصادف با برگزاری نمایشگاه دست آوردهای نیروی هوائی در دانشگاه هوائی بود ، تیمسار دستور دادند ؛ خودرو با همان وضعیت در نمایشگاه شرکت داده شود. هنگامی که رهبر معظم انقلاب ، حضرت آیت الله خامنه ای از نمایشگاه بازدید می کردند ، تیمسار ماشین را به ایشان نشان دادند و قول دادند که سال آینده این ماشین به بهره برداری برسد. در مراحل ساخت ، مدیرعامل پارس خودرو به دعوت تیمسار به کارگاه آمده و از پروژه بازدید کرد. ایشان گفت : موتور ماشین ضعیف است و چند روز بعد یک موتور «رنو-5» به ما هدیه کرد. برمبنای موتور جدید، مقداری تغییرات بر روی شاسی و اتاق خودرو انجام گرفت. تیمسار هر روز به ما سر می زدند و اصرار داشتند ، ماشین تا 19 بهمن مصادف با روز نیروی هوائی آماده شود. روز چهارشنبه 14 دی ماه 1373 به کارگاه آمدند و از ساعت 5 عصر تا 11 شب پیش ما ماندند. فردا از کیش زنگ زدند و گفتند: بگوئید همه بچه ها بمانند، من می آیم. ما همگی تا ساعت یازده شب منتظر آمدن تیمسار ماندیم و چون خبری نشد ، به منزل رفتیم. صبح جمعه خبرناگوار شهادت تیمسار ستاری از رادیو پخش شد. شنیدن این جمله برای من بسیار سخت و کشنده بود. بی اختیار در فراق ایشان اشک ریختم و از خدا خواستم بتوانم به آرزویشان جامه عمل بپوشانم. پس از شهادت شان ؛ کار را با توجه به علاقه و دلبستگی که بچه ها به تیمسار داشتند ، ادامه دادیم. اگر چه بی حضور ایشان ، کار بسیار سخت بود. ولی طبق قولی که داده بودیم با الهام از روح بزرگ آن شهید، ماشین را برای 19 بهمن 1373 آماده کردیم و به نام خودرو «شمس-14» نامگذاری کردیم. شمس 14 مخفف شهید منصور ستاری ( "ش" شهید ، "م" منصور و "س" ستاری) و عدد 14 ، هم آخرین روزی است که تیمسار از خودرو بازدید کردند». منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهید منصور ستاری پس از شهادت ایشان این «پروژه کاملا تکمیل شده» به سمت تولید انبوه نرفت و بجای آن ، قرار داد مونتاژ انبوه خودرو پراید با کره جنوبی منعقد شد!! و بعد از گذشت نزدیک به سه دهه ؛ ما همچنان مونتاژ کننده خودرو پراید هستیم. تقدیم به برادر عزیزم @arminheidari که مجدانه و مردانه پیگیر تئوریزه کردن مباحث مرتبط با تولید و استقلال صنعتی و اقتصادی کشور هستند. ====================== پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند ، مثبت را فراموش نکنند.
  14. 1 پسندیده شده
    منبع : @Iraq_aqlim نمی دانستم درباره ی واضحات و قطعیات هم باید منبع بگذارم. اگر اینطور باشه بیشتر مطالب کل اینترنت همین هست از جمله مطالب خود شما.
  15. 1 پسندیده شده
  16. 1 پسندیده شده
    مشکلات نیروهای مسلح کشور به طور اخص (و به صورت عام کل حاکمیت،)قطعا مجموعه ایی از عواملی که شما فرمودید هست از ضعف مفرط مدیریتی تا بی توجهی نهادهای تصمیم گیر به نیروهای مسلح تا نفوذ و خرابکاری و...ولی مجموعه اتفاقات اخیری که برای کشور و الخصوص نیروهای مسلح بوجود امده و هیچ بهبودی هم در اون دیده نمیشه القا کننده حس ناتوانی مملکت در مقابل تهدیدات خارجی هست که باعث ایجاد اضطراب در سطح جامعه(که خودش هزار جور گرفتاری داره)و طمع برای دشمنان میشه
  17. 1 پسندیده شده
    سلام اون خبر از اساس دروغ رسانه ای بود. در واقع کارخانه ی ترقه سازی شاهین شهر منفجر شده بود که رسانه های خارجی ربط به هسا دادند این انفجار را بعدش تازه گفتند خط پهپاد سازی بوده!!!! و تازه به طور غیر مستقیم هم گفتند کار اسرائیل بوده!!! این یک دلیل واضح از دروغگویی و بزرگنمایی این یهودی هاست در حالی که در واقع اوضاعشان خراب هست و ضعیف ترین دشمنشان یعنی غزه هم داره حسابشان را میرسه برای اینکه روحیه ی خودشان را قوی بکنند این اخبار را توسط مزدوران جهانیشون منتشر میکنند.
  18. 1 پسندیده شده
    بسم ا... فرض اگر مبناء را قرار بر خرابکاری بگذاریم ( که سمت دادن به سمت خرابکاری اثرات روانی اش به مراتب ناگوارتر از خود حادثه هست ) چند اثر مشخص دارد این تحلیل : 1- پذیرفتن نفوذ به حساس ترین مکان های نیروی نظامی مملکت که دراین صورت ، این پیام به مخاطب از سمت نیروی نفوذ کننده ( حتی اگر چنین کاری را انجام نداده باشند ) صادر میشود که ما ( فرض اسراییل ) به محرمانه ترین حوزه های نظامی شما نفوذ داریم. 2- اثر دوم ، پیام نیروی نفوذ شده ( ما - ایران ) به مخاطب این هست که هیچ نوع بازدارندگی فیزیکی و اطلاعاتی برای جلوگیری از نفوذ دشمن وجود ندارد و واقعه شناور خارک تنها گوشه کوچکی از یک برنامه گسترده تر محسوب میشود . در واقع ، نشر این نوع خبرها ( بدون اینکه قصد رد احتمال خرابکاری را داشته باشیم ) از سمت ما ، بیشتر ضرر هست و نشردهنده های این نوع تحلیل ها گرچه نیت آنها ، منحرف کردن مخاطب از علت اصلی این نوع حوادث هست ، ولی عمدتاً اطلاع ندارند که بصورت غیر عمد ، دارند برتری اطلاعاتی حریف را تبلیغ می کنند .
  19. 1 پسندیده شده
    خوب این می شود خطای انسانی کسی که روی صندلی می نشیند . این همان احتمالی است که عرض کردم کسی دوست ندارد مطرح کند ولی اشکال اینجاست که خطای انسانی همزمان دونفر در دوکابین بعید است . عرض کردم که من هر طوری فکر می کنم کل داستان از نظر منطقی امکان پذیر نیست . این که با روشن شدن موتورها این اتفاق افتاده است هم موضوع مهمی است منتها این صندلی ها کاملا مکانیکی هستند و بخش کنترل الکتریکی هم ندارند ؟!
  20. 1 پسندیده شده
    با سلامی گرم و دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست. مزدوران بی وطن نگاهی به فعالیت اطلاعاتی منافقین (در خدمت سرویس های اطلاعاتی صدام) مقدمه - کتاب «خداوند اشرف از ظهور تا سقوط» به قلم «سیدحجت سیداسماعیلی» (عضو پیشین شورای مرکزی و ستاد اطلاعاتی مجاهدین) ، در سال ۱۳۹۳ توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ۱۵۰۰ نسخه چاپ و در همان سال انتشار یافت. این کتاب به دلیل استقبال مخاطبان در پائیز سال ۱۳۹۶ در تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و با ویرایش جدید توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی مجددا به چاپ رسید. کتاب خداوند اشرف از ظهور تا سقوط در ۵ بخش ، ۱۶ فصل و در ۹۴۰ صفحه به رشته تحریر درآمده و نگاهی مستند و تاریخی به روند فرقه گرایی در سازمان مجاهدین خلق است که در ردیف فرقه های سیاسی – مذهبی دسته بندی گردیده است. به اتفاق به فصل شانزدهم این کتاب نگاهی گذرا می اندازیم : بخش پنجم – فصل شانزدهم فعالیت اطلاعاتی «مجاهدین» در خدمت سیستم اطلاعاتی عراق آنچه که رابطه بین مجاهدین و دولت عراق را مستحکم میکرد و حضور مجاهدین در خاک عراق را تداوم می بخشید تنها حول دو محور اطلاعات و عملیات بود. ستاد روابط و اطلاعات سازمان ارتباط فعالی با افسران اطلاعاتی – امنیتی (مخابرات عراق) و همچنین استخبارات ارتش عراق داشت. بنابراین تغذیه اطلاعاتی سیستم های فوق الذکر و پاسخ گویی به انبوه سوالات اطلاعاتی آنها در مورد وضعیت نظامی ، سیاسی و اقتصادی ایران همیشه در دستور کار ستاد اطلاعات و روابط سازمان قرار داشته و در اولویت کاری بود. به عبارتی جمع آوری اطلاعات و تحویل آنها به ارگانهای اطلاعاتی و نظامی عراق از وظایف مبرم سازمان محسوب می شد. تغذیه اطلاعاتی این ارگانها در چندین رده انجام می گرفت. بخشی از این اطلاعات که معمولا اطلاعات استراتژیک نیز گفته می شد، خاص ملاقات های شخص رجوی بود. این ملاقات ها می توانست با صدام حسین، و یا مسئولین سیاسی و نظامی عراق مثل عزت ابراهیم (معاون اول صدام) ، مسئول مخابرات، فرمانده استخبارات (اطلاعات ارتش) و یا فرمانده ستاد ارتش عراق و سایر مسئولین در چنین سطحی باشد. همیشه چند روزی قبل از ملاقات های مسعود یک تراکم کاری در ستاد اطلاعات وجود داشت. در ستاد اطلاعات برای ملاقات های مسعود آلبوم های کاری و باصطلاح ملاقاتی خاصی تهیه می شد. در این آلبوم ها نقشه های نظامی مخصوص از مناطق مرزی و عمق وجود داشت و برای هر جبهه عملیاتی یک نقشه رنگی در نظر گرفته می شد و تمامی اطلاعات گسترش یگانهای ارتش و سپاه تا سطح تیپ و تا عمق مراکز لشکرها روی آن با علائم استاندارد نظامی نشان داده می شد. این نقشه ها با آخرین اطلاعاتی نظامی موجود در ستاد اطلاعات به روز می شد. علاوه بر این جدولی از گسترش لشگرها و تیپ های مستقل مستقر در مناطق مرزی تهیه می شد که در این جدول نام لشکر – رسته – محدوده پدافندی – محل استقرار و گسترش تیپ های آن و نام فرمانده لشگر و در کادر اطلاعات کلی و کلیدی آورده می شد و حتی بعضا و بسته به موضوعیت آن آخرین اخبار دریافتی در مورد جدیدترین خریدهای تسلیحاتی و هوایی ایران نیز همراه این مجموعه بود. بنابراین ستاد اطلاعات اخبار جدید و در واقع آخرین اطلاعات موجود خود را تا لحظه ملاقات آماده می کرد. ستاد اطلاعات از محتوای ملاقات رجوی و اینکه طرف ملاقات کیست اطلاع نداشت . فقط می دانست که ملاقات است و بایستی آلبوم های اطلاعاتی را آماده کرد. این معنی همان استقلال ایدئولوژیک – تشیکلاتی و سیاسی و نظامی سازمان بود که همیشه رجوی در نشست های عمومی با اعضاء سازمان از آن دم میزد ولی خیلی از مسئولین و ما در دلمان به رجوی می خندیدیم و تنها تناقضی بود که جرات بیان آنرا نداشتیم. آلبوم ها پس از تهیه شدن ، توسط مترجم به عربی ترجمه می شد و روی نقشه ها نیز اطلاعات گسترش یگانها به عربی نوشته میشد مسئولیت تهیه تمامی بریف های نظامی – اطلاعاتی به عهده ستاد اطلاعات بود. ستاد اطلاعات وظیفه داشت اطلاعات تمامی ملاقاتها را که نیاز به تبادل اطلاعات نظامی داشت را تامین کند. علاوه بر اخبار نظامی، اخبار سیاسی نیز که معمولا مسئول تهیه آن ستاد سیاسی بود، بخشی از آلبوم ملاقات مسعود را تشکیل میداد. ملاقات با عزت ابراهیم الدوری برای ارائه اطلاعات تهیه شده از ایران رجوی همیشه در ملاقاتهای اطلاعاتی که مسئولیت آنرا شخصا به عهده داشت درخواست هایی را نیز از طرف مقابل می کرد. البته رجوی در برخی از نشست های عمومی و برای روحیه دادن به اعضای سازمان تنها از امکاناتی که از عراق گرفته بود را برای آنها تعریف می کرد. و اینکه در مقابل گرفتن این امکانات سازمان چه چیزی به عراق داده است، بحثی نمی شد. معمولا درخواست هایی که رجوی از طرف مقابل داشت موضوعات مختلفی را شامل می شد. بخشی از آنها امکاناتی و بخشی دیگر عملیاتی و یا شناسایی و یا اجازه نفوذ تیم های سازان برای عملیات در داخل کشور بود. که البته عمده منافع آن نیز به جیب عراق می رفت. ذیلا برخی از این درخواست ها آورده میشود : ۱ – افزایش بودجه ای که برای سازمان تعلق میگرفت. دولت عراق ماهانه بودجه ای را برای حل و فصل مسائل مالی سازمان اختصاص میداد، هرچند کسی به درستی ازمبلغ واقعی آن اطلاع نداشت. این علاوه بر جیره غذایی ثابتی مثل قند و شکر، سیگار، آرد و روغن و به عبارتی اقلام ضروری بود که بطور ماهانه به سازمان تعلق می گرفت. در همین رابطه شایان یادآوری است ؛ رجوی در جلسات خصوصی و در اوایل سالهایی که تازه به عراق آمده بود می گفت ما اجازه ندادیم و نخواهیم داد که گروههای سلطنت طلب و یا سایر گروهها چیزی را که حق ماست از عراق بدست آورند. پر واضح است که منظور رجوی پولی بود که در همان سالهای ۱۳۶۲ و 1363 به بعد عراق به گروههای سلطنت طلب و بقیه گروههای که در عراق مستقر بودند می داد. بنابراین سازمان با ورود کامل تشکیلات مجاهدین به عراق از سال ۱۳۶۴ به بعد نان آنها را آجر کرد و تقریبا همه این گروهها از عراق خارج شدند. و یا برخی هایشان زیر چتر مجاهدین قرار گرفتند. ورود رجوی به خاک عراق با استقبال رسمی طارق عزیز 2- گرفتن تسلیحات زرهی بیشتر بویژه تانک. لازم به توضیح است که سازمان خیلی تلاش کرد تا بتواند صدام را متقاعد کند که تعدادی تانک تی ۷۲ برای ارتش بگیرد ولی موفق نشد و تنها در حد یک الی ۲ فروند [؟! دستگاه] آنهم صرفا جهت آموزش در اختیار سازمان گذاشته شد. سازمان با تمامی خدمتی که به صدام کرد و حتی او را از سرنگونی حتمی در جریان حمله صدام به کویت نجات داد ولی در مقابل همه این خوش خدمتی ها، هزینه ای که برای رجوی در نظر گرفته شده بود نیز حدی داشت. صدام به خوبی می دانست که سرنگونی جمهوری اسلامی لقمه ای نیست که در دهان رجوی بگنجد و او با اشراف کامل به این موضوع رجوی را در خدمت داشت و به اندازه ای برای او خرج می کرد که مصرف داشته باشد. هرچند رجوی در خیانت و مزدوری گوی سبقت را از همه رقبایش ربوده بود. 3- گرفتن قرارگاه های جدید. سازمان همیشه در تلاش برای بدست آوردن قرارگاههای جدید برای گسترش فعالیتهای ارتش خودش بود. بنابراین یا تلاش می کرد قرارگاه های موجود مثل اشرف را گسترش دهد و یا قرارگاههای جدیدی را در استانهای مرزی بگیرد. 4- پشتیبانی لجستیکی- تعمیراتی به ویژه در رده های بالاتر تعمیرات زرهی یکی از معضلات رجوی بود چرا که کار رده ۳ و ۴ زرهی نیاز به هماهنگی هایی در سطح بالای سازمان و ارتش عراق داشت و باید از بالا و در سطح وزیرو یا فرماندهی نظامی بالاتر دستور داده می شد تا تانکهای خراب سازمان به قسمت تعمیرات ارتش عراق فرستاده شده و تعمیر شوند که در اغلب این موارد رجوی شخصا وارد می شد. 5- جلب موافقت اطلاعات و مسئولین عراقی برای انجام فعالیت های عملیاتی و یا شناسائی و یا اعزام تیم به داخل کشور. بدست آوردن این موافقت گدایی همیشگی رجوی بود. او در قبال دادن انبوهی اطلاعات و خوش خدمتی به صدام از طرف حساب های خود می خواست تا در کار روحیه دادن به نیروهای سازمان با فعالیت های محدود عملیاتی و یا شناسایی و یا اعزام تیم به داخل ایران موافقت کنند. سوالات عارفی سطح بعدی، تغذیه اطلاعاتی سیستم های اطلاعاتی و امنیتی عراق توسط ستاد روابط انجام می گرفت. که اصطلاحا به آن «پاسخ به سوالات عارفی» گفته می شد. سوالات مسئولین عراقی در مورد جمهوری اسلامی تقریبا در تمامی زمینه ها وجود داشت. که ستاد های اطلاعات و سیاسی مسئول تهیه پاسخ این سوالات و دادن آنها به ستاد روابط بودند. ستاد سیاسی بخش عمده این جواب ها را از طریق سیستم اخباری (تخلیه تلفنی) که در کشور آلمان مستقر بود تهیه می کرد. سیستم اخباری مسئولیت تهیه پاسخ بخشی از سوالات را اعم از نظامی و یا سیاسی که جواب آنها را ستاد های مربوطه نداشتند به عهده داشت. سیستم اخباری موظف به پاسخگویی آنها بود. کلیه پاسخ های تهیه شده توسط ستاد اطلاعات و ستاد سیاسی نهایتا برای تبادل به ستاد روابط داده می شد. که معمولا در ملاقات های مسئولین این ستاد یعنی عباس داوری (رحمان) و مهدی ابریشمچی (شریف) و مهدی برائی (احمد واقف) به طرف حسابهای عراقی شان داده می شد. سطح بعدی تبادل اطلاعات با فرماندهان فیالق (سپاه های هفت گانه عراق در استانهای مختلف) بود. تغذیه اطلاعاتی این ارگانها که معمولا جبهه فرماندهی ارتش ها را در بر می گرفت شامل اطلاعات تیپ به پائین بود که توسط افسران عملیات (ارشد ترین مسئول باصطلاح برادر در هر ارتش) انجام می گرفت. این ملاقات ها می توانست هم توسط ستاد اطلاعات بطور جداگانه و هم بصورت مشترک و یا توسط هر ارتش جداگانه انجام گیرد. عناصر کلیدی در حوزه اطلاعات و امنیت در سازمان عبارت بودند از حسن نظام الملکی و مسعود خدابنده با نام مستعار رسول بود. این افراد معمولا طرف حساب افسران اطلاعاتی عراق در ملاقاتهای این ستاد محسوب می شدند. (ملاحظه- حسن نظام الملکی از مسئولینی بود که در بخش های ستاد امنیت و ستاد اطلاعات سازمان کار می کرد. وی علاوه بر این در زندانی و شکنجه کردن اعضای سازمان در پروژه دستگیریهای سالهای ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ نقش عمده ای را به عهده داشت.) این سطح از تبادل اطلاعات بیشتر حضوری بود و دروه ای انجام می گرفت و هر ارتشی در سازمان موظف بود فرماندهی سپاه عراقی که در حوزه استحفاظی و جغرافیانی آن مستقر بود و قرارگاه داشت را تغذیه کند. مثل قرارگاه حبیب در بصره و یا قرارگاه حنیف که بعدا اسم آن به فائزه تغییر یافت در کوت و یا قرارگاه همایون در العماره و ... در این گونه ملاقاتها هر ارتش و یا ستاد اطلاعات مترجم عرب زبان خودش را داشت که در ملاقات ها شرکت کرده و وظیفه ترجمه صحبت های دو طرف را به عهده داشت. معمولا قبل از هر ملاقاتی بریف تبادل اطلاعات چه برای ملاقات های خود ستاد اطلاعات و یا اطلاعات و عملیات ارتش ها تهیه شده و کسانی که می خواستند ملاقات کنند نسبت به آن توجیه میشدند. معمولا تغذیه اطلاعاتی فیالق عراق با هدف گرفتن برخی امکانات استقراری و یا عملیاتی از قبیل تسهیل تردد به مناطق مرزی جهت انجام ماموریت های شناسایی و یا دیدبانی و حتی عملیات که از قبل هماهنگ شده بود انجام میگرفت. نتیجه اینکه در چنین ملاقات هایی هر ارتش به میزانی در گرفتن امکانات بیشتر از سپاههای عراق موفق بود که بیشترین رابطه را با فرماندهان آنها داشته و بیشترین خدمات اطلاعاتی را برای آنها انجام داده باشد. هر چند که چنین ملاقات هایی از بالا و توسط افسران اطلاعات عراق هماهنگ می شد ولی معمولا در سازمان رسم براین بود که در چنین ملاقاتهایی برخی هدایا نیز به فرماندهان فیالق داده میشد تا آنها تسهیلات بیشتری را برای مجاهدین در حوزه استحفاظی شان در نظر بگیرند. بیلبورد نصب شده در کمپ آلبانی که هلاکت مسعود رجوی را تائید ضمنی می کند سطح بعدی، انجام ملاقات های اطلاعاتی در کادر استخبارات گردان و گروهانهای مرزی عراق، ملاقات با استخبارات تیپ و یا فیالق با ستاد اطلاعات بود. البته این نافی این نبود که افسران اطلاعات در ترکیب های مشخصی با استخبارات تیپ ملاقات نداشته باشند. همیشه در چنین ملاقاتهایی سناریو افسران اطلاعات جبهه ها توسط ستاد اطلاعات چک می شد و آنها نمی توانستند خارج از کادری که برایشان مشخص شده چیزی در ملاقات بگویند. البته نیازمندیهای اطلاعاتی فرمانده تیپ و استخبارات که در ملاقات مطرح میشد توسط افسر اطلاعاتی ثبت و به ستاد اطلاعات گزارش می شد. دراین گزارش متن سوالات و اطلاعات خواسته شده آنها آورده می شد. در مراحل بعدی کار ، این ستاد اطلاعات بود که تصمیم می گرفت پاسخ این سوالات به چه شکل داده شود ؛ در ملاقاتهای بعدی و یا از طریق ستاد روابط و . . . منبع : خداوند اشرف از ظهور تا سقوط (ص 736 الی 741) پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. .
  21. 1 پسندیده شده
    از ساعت 13 تلویزیون رو روشن کردم و خبر نیمروزی شبکه ی خبر رو دیدم. در کمال ناباوری چیزی در مورد ناو خارک گفته نشد تا زمانی که بخش اخبار کوتاه (خبرهای کم‌اهمیت درجه‌ی چندم) پخش شد و صرفا به گفتن این دوجمله خلاصه شد: «آتش‌سوزی در یکی از ناوهای پشتیبانی و آموزشی نیروی دریایی ارتش. با وجود تلاش‌ها ناو غرق شد. خوشبختانه کسی آسیب ندید»!!! طوری خبرش پخش شد که گویی یه قایق چندصد دلاری(!!!) از بین رفته در حالی که همین پارسال یه گزارش حداقل 10 دقیقه‌ای از این ناو پخش کردن و کلی با عظمت این ناو فخر فروختن که بزرگترین ناو خاورمیانه‌ست و فقط ما همچین ناوی داریم. وقتی همچین فجایعی رخ میده و اخبارش این‌گونه منتشر میشه نبایدم انتظار تغییر و اصلاح ساختارها رو داشت.
  22. 1 پسندیده شده
    به نام خدا احتمال توافق ترکیه و ایالات متحده بر سر مسئله S-400 سامانه دفاع هوایی S-400 هنگام شلیک اولیین موشک در ترکیه نشانه ها پیش از ملاقات اردوغان و بایدن در 14 ام ماه جون، حاکی از توافق بر سامانه S-400 است؛ سامانه دفاع موشکی که باعث اعمال تحریم واشنگتن بر آنکارا شد. وندی شرمن، معاون وزارت خارجه ایالات متحده، جمعه هفته گذشته در گفتگو با CNN Turk گفت:"ما راه حل های جایگزین را به ترکیه پیشنهاد دادیم، آنها به خوبی می‌دانند که برای خارج شدن از تحریم ها چه کاری باید انجام دهند." شرمن در طول مصاحبه هنگام بازدید از آنکارا با لحنی صلح جویانه گفت:" امیدوارم راهی برای پیشرفت پیدا کنیم." این دیپلمات اشاره ای به اقدامات تحریمی بیشتر علیه ترکیه نکرد؛ آنکارا حتی پس از کنار گذاشته شدن از برنامه F-35 و تحریم ها علیه مقامات ارشد ریاست صنایع دفاعی (مخفف ترکی - SSB) نیز اقداماتش را متوقف نکرده است. به گزارش بلومبرگ، چند روز بعد، آنکارا با به خانه فرستادن متخصصان روسی که برای اموزش سربازان ترک برای استفاده از سامانه موشکی ضد هوایی S-400 آمده بودند، تلاش کرد تا سیگنالی به جوزف بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، بفرستد. مقامات ترکیه پیشتر اعلام کرده بودند که به عنوان راهی برای خروج از بن‌بست، فقط در مواقع اضطرار ملی، سامانه S-400 را فعال خواهند کرد.به گفته واشنگتن، این سامانه روس در حالت عادی خاموش خواهند ماند تا خطری F-35 های ایالات متحده را تهدید نکند. نشانه واضحی از نرم شدن مواضع دولت بایدن در مورد ترکیه پس از صدور مجوز صادرات برای فروش موتورهای مورد استفاده برای بالگردهای ATAK ترکیه که به فیلیپین صادر می شوند، پدیدار شد. این مجوز در دوران ترامپ به متوقف شده بود. نمایش و بازگشت F-35 های ترکیه در بعد سیاسی، ترکیه نشستی با افغانستان و پاکستان صورت داده تا درباره سناریو های ممکن، پس از خروج ایالات متحده از افغانستان گفتگو کنند. طبق گزارش ها، پیشنهاد ترکیه به دستور واشنگتن انجام شد. اینکه واشنگتن، به جای پاکستان و یا متحدانش در خلیج فارس، ترکیه را برای رسیدن به اهداف خود انتخاب کرده، خود بیانگر نشانه ای است. احتمال دارد، ترکیه به دلیل ساخت حدود 900 قطعه از بدنه F-35 بتواند سامانه S-400 خود را نگه دارد. الن لرد (Ellen Lord)، معاون وزیر اکتساب و پایداری وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ای در یکم اکتبر سال 2020 در کمیته فرعی خدمات مسلح سنا در مورد آمادگی و پشتیبانی مدیریت گفت:" ایالات متحده به خرید این قطعات از ترکیه تا سال 2022 ادامه خواهد داد." او ادامه داد:" قطع کامل همکاری حدود 1 میلیارد دلار هزینه جایگزینی خواهد داشت که پروسه ساخت هواپیما را کند خواهد کرد. بناببراین ما درباره برخی قطعات تصمیم گرفتیم که برای دلار مالیات دهندگان و آمادگی رزمندگان، بهتر است قرارداد ها در ترکیه انجام شوند تا مسئولیت هزینه های سنگین فسخ بر گردن ما نباشد. بنابراین تعدادی از قطعات تا سال 2022 در ترکیه ساخته خواهند شد. از آن به بعد، پنتاگون جزئیات دیگری درباره اینکه چه مقدار از قطعات تولیدی F-35 به خارج از ترکیه منتقل شده، به چه شرکت هایی منتقل شده و چه تعداد باقی مانده منتشر نکرده است. حتی هنگامی که پنتاگون با امضای قراردادی با اعضای باقی مانده تولیدکنندگان F-35 به طور رسمی ترکیه را از برنامه این هواپیما خارج کرد، حرفی درباره انتقال قطعاتی که در ترکیه ساخته می شوند، زده نشد. در 4 ماهه اول سال 2021، صادرات دفاعی ترکیه به ایالات متحده شامل 40 درصد از کل 950 میلیون دلار صادرات تجهیزات دفاعی این کشور می شود. ساخت بخش هایی از بدنه F-35 می تواند بیشترین صادرات ترکیه به ایالات متحده باشد. در ماه جون سال 2018، مدیر اجرایی وقت برنامه F-35، معاون مت وینتر، گفته بود:" واقعیت این است که ترکیه 844 قطعه برای ما تولید می کنند. این قطعات باکیفیت و مقرون به صرفه هستند و به موقع تحویل داده می شوند. تاسیسات صنعتی ترکیه برای تولید F-35 یکی از بهترین شرکای ما هستند، و کارشان را به بهترین نحو انجام می دهند." از سال 2020، برنامه F-35 ، سفارش حدود 150 هواپیمای جدید را ثبت کرده است. پیدا کردن تولید کننده جدید برای افزایش ظرفیت تولید به این سطح، هزینه های مالی سنگینی را به این برنامه اضافه خواهد کرد. منبع
  23. 1 پسندیده شده
    سلام. بله احتمال بسیار زیاد عدد 500 کیلوگرم اشتباه هست و باید همان 500 کیلومتر باشد. بعد از نوشتن پست سَری به اخبار منتشر شده از غزه زدم و متوجه این موضوع شدم اما دیر وقت بود و پست رو ویرایش نکردم. به نظر عدد 3100 کیلوگرم مربوط به بیشترین وزن برخاست نیست. در صورت استفاده از موتور پی تی6 توان پیشران غزه 150 اسب بخار از پیشران 900 اسب بخاری ام کیو9 کمتر هست پس پیشران غزه معادل 83 درصد توان پیشران ام کیو9 رو داراست. در این صورت نباید اختلاف بیشترین وزن غزه و ام کیو9 به 1600 کیلوگرم برسد. اگر همه فاکتورهای غزه رو با ام کیو9 یکسان در نظر بگیریم احتمالا غزه بتواند 800-1000 کیلوگرم تسلیحات را حمل کند. سدید هم 35 کیلوگرم هست که 20 کیلوگرم آن وزن مربوط به سرجنگی هست.
  24. 1 پسندیده شده
    مضحک قضیه این است که ظریف با کسانی که هر هفته یا شاید هر روز آنها را در نهاد ریاست می بیند و همگی در یک تیم هستند (لیلاز و آشنا) مصاحبه (!) کند و آن را ضبط کنند! سپس از آنها بخواهد این مصاحبه (!) را پخش نکنند. مثل این است که مثلا” ترامپ با جرارد کوشنر داماد خود مصاحبه (!) کند، آن را ضبط کند و از او بخواهد که آن را منتشر نکند. خجالت هم خوب چیزی است. بنابراین تابلو است که این مصاحبه (!) اصولا” برای پخش شدن انجام شده و پخش آن با کیفیت عالی کار خود تیم رسانه ای دولت است. پخش این مصاحبه، تَکِ گروه حسن روحانی به مخالفان برجام و نوعی انتقام گیری رسانه ای از آنها بوده با هدف اینکه به مردم خشمگین از شکست وعده های دولت خود این پیام را بدهند که دلیل شکست برجام تلاش‌های گروه مقاومت است و نه خود فریبی های دولت او. به بیان دیگر تلاش کرده اند توپ فلاکت اقتصادی جامعه را در زمین گروه دیگر بیاندازند.
  25. 1 پسندیده شده
    به نظر میاد وظیفه اش اینه که برای سایر ناوها در اوقیانوس پدری و مادری کنه. یه تعداد هلیکوپتر برای انتقال نیرو و تجهیزات داره مقدار زیادی انبار سوخت و تجهیزات. و از اونجایی که خیلی سنگین و بزرگ هست در برابر امواج اوقیانوس دوام کافی داره(البته نه اونقدرا) نکته اول اینه که، وقتی کارهای اصلی تموم بشه میندازن به آب و بعد از یه سری ماموریت تجهیزات فرعی رو نصب میکنند. مثلا توپ ها، موشک ها رادار و ... و دست کم به دو نوع دیگه احتیاجه: 1- با ماموریت پشتیبانی تعمیراتی، حمل کشتی و زیردریایی رزمی آسیب دیده: روی تصاویر کلیک کنید. 2- ماموریت پشتیبانی عملیاتی: