برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on شنبه, 15 خرداد 1400 در همه مناطق
-
2 پسندیده شدهبا سلامی دو باره به دوستان عزیز میلیتاریست. پرواز بر فراز ناو آمریکائی سرتیپ خلبان عبدالحمید نجفی، از پیشکسوتان تیزپرواز نیروی هوائی ارتش است. او روزهای پر فراز و نشیب دفاع مقدس و همراهی با شهید منصور ستاری را در کتابی به رشته تحریر درآورده است که بخشی از این خاطرات را با هم مرور می کنیم : «صبح روز جمعه ، بیست و یکم دی ماه 1369 ، در گردان پروازی امیدیه بودیم که یک مأموریت مهم شناسائی به من ابلاغ شد. هدف شناسائی ناو آمریکائی بود و به دلیل مسائل امنیتی ؛ فقط من ، شهید اردستانی و شهید ستاری فرمانده نیروی هوائی از این مأموریت خبر داشتیم. حدود ساعت ده صبح با دو فروند RF-5 روی باند پایگاه پنجم شکاری امیدیه قرار گرفتیم. لیدر دسته من بودم و شماره دو جواد معصومی بود. با رساندن قدرت موتور به صد در صد ، به پرواز در آمدیم. روی رادیو به بندر ماهشهر گفتم : «برای پرواز آموزشی دو فروند به بندر دیلم می رویم. از آنجا به برازجان می رویم و بعد به بهبهان و در نهایت در امیدیه فرود می آئیم.» با توجه به اینکه آمریکائی ها ما را استراق سمع می کردند می خواستم آنها بدانند که هدف از پرواز ما چیست. قرار بود در طول پرواز هم سکوت مطلق رادیوئی را حفظ کنیم. دو فروند در کنار هم پرواز می کردیم و به محض رسیدن روی آب ، به خاطر گمراه کردن ناو آمریکائی ، طبق برنامه طرح ریزی شده ، از هم جدا شدیم و شروع به صحبت کردن روی رادیو کردیم تا استراق سمع آنها را مشغول کنیم. معصومی مرتب می گفت : «من شما را ندارم. کجا هستی؟» و به همین ترتیب به ناو نزدیک شدیم. آنها اخطار می کردند : هواپیمائی که در حال نزدیک شدن هستی ، به شما اخطار می کنیم. روی رادیو گفتم : «ما همدیگر را گم کرده ایم! شما به جای کمک به ما اخطار هم می دهی ؟ نزدیک است سانحه بدهیم». ولی متصدی رادار آمریکائی مرتب می گفت : «به سمت شمال گردش کنید. این یک دستور نظامی است». توجهی نکردیم. به ناو خیلی نزدیک شده بودیم که من گفتم : «شماره دو شما را می بینم. سریع در بال من قرار بگیر!» نزدیک ناو شدیم و شماره دو سریع به من نزدیک شد. در حداقل ارتفاع قرار داشتیم و با سرعت حدود ششصد نات از روی ناو عبور کردیم و عکس گرفتم. بعد از رد شدن از روی ناو سریع گردش کردیم و به سمت خاک خودمان ادامه مسیر دادیم. به محض اینکه وارد ایران شدیم ، شهید ستاری طبق هماهنگی قبلی روی رادیو گفت : «یک سال درجه هر دو نفرتان را می گیرم تا دفعه بعد به دستور عمل کنید». چند دقیقه بعد هر دو فروند در امیدیه به سلامت به زمین نشستیم. اما یک ساعت بعد جناب ستاری به امیدیه آمد و خیلی از ما تشکر کرد. ما هم گزارش پرواز و عکس و فیلم گرفته شده را تقدیمش کردیم. منبع : کتاب غرش رعد ================================== سرتیپ خلبان نجفی از جملۀ خلبانانی است که از رهگیریِ هواپیمایِ حامل امام خمینی در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ تمرد کرد. بعدها در دوران دفاع مقدس در قامت خلبانِ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به پاسداری از آسمان میهن پرداخت. کتاب «غرش رعد» زندگینامۀ تیمسار خلبان نجفی است. از زمانی که در کودکی و پشت نیمکت، حروف الفبای فارسی را مرور میکرد تا زمانی که هواپیمای مجروح و خستۀ خود را بدون چرخ در یک زمین کشاورزی فرود آورد. ====================== پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند ، مثبت را فراموش نکنند.
-
2 پسندیده شدهسلام علیکم یحتمل براساس داده های موجود در این عمق باید باشد .. عجالتاً 40 تا 80 متر
-
2 پسندیده شدهبه نام خدا آزمایش موفق شلیک در دریا توسط تانک-کشتی (Tank Boat) اندونزی PT Pindad، کشتی سازی اندونزیایی، آزمایش های شلیک دریایی تانک-کشتی خاص خود را که یک شناور زره پوش حمله سریع مجهز به توپ 30 میلی متری و سلاح های کوچکتر است، به اتمام رساند. طرح اولیه این تاک-کشتی توسط نیروی دریایی اندونزی برای انجام عملیات های باتلاقی، دریایی، رودخانه و ساحلی ارائه شد و کنسرسیومی متشکل از شرکت های PT Lundin Industry Invest ، PT Len Industri (Persero) وPT Hariff به رهبری PT Pindad آن را اجرا کرد. این تانک-کشتی آزمایش شلیک از توپ 30 میلی متری خود را در میدان تیر Paiton Navy انجام داد. پس از شلیک، کشتی مسیر آزمایشی خود را با بازگشت به Banyuwangi pier در روزشنبه بیست و دوم می سال 2021 ادامه داد. به گفته شرکت سازنده، کل مسیر طی شده حدود 315 کیلومتر (170 مایل دریایی) بود. تانک-کشتی قادر به حمل 60 سرنشین و 5 خدمه است، حداکثر سرعتش به 74 کیلومتر بر ساعت (40 نات) می رسد و بردی حدود 1111 کیلومتر (600 مایل دریایی) دارد. با کمک توپ کالیبر 30 میلی متری کنترل از راه دور به عنوان سلاح اصلی و 2 مسلسل 12.7 میلی متری، تانک-کشتی به خوبی قادر به محافظت و دفاع از آب های سرزمینی جمهوری اندونزی است. به گفته رسانه های محلی، این کشتی مجهز به توپ Cockerill 3030 سی میلی متری و 2 مسلسل 12.7 میلی متری است. الگوی شلیک توپ در 3 حالت قابل تنظیم است: شلیک تکی، 5 شلیک متوالی، و تمام خودکار. داخل گنبد توپ می توان 255 گلوله مهمات 30 میلی متری را در سیستم تغذیه 2 درامی جای داد. دومین سلاح C3030، یک مسلسل کواکسیال 7.62 میلی متری است. برای افزایش آگاهی محیطی خدمه، دوربینی 360 درجه تعبیه شده است. برای محفاظت بهتر، گنبد C3030 تا سطح پنج STANAG 4569 به حفاظت بالستیک مجهز است. از دیگر تحهیزات گنبد C3030 می توان به 8 پرتابگر نارنجک دودزا و سیستم شناسایی ضد تک تیرانداز اشاره کرد. این گنبد با زاویه 10- تا 60 درجه مجهز به محور دوتایی است که برای هدف قرار دادن در شب و روز تثبیت شده است. مشخصات: طول: 18 متر عرض: 6 متر برد: حدود 1000 کیلومتر حداکثر سرعت: 74 کیلومتر بر ساعت ظرفیت حمل نفر: 65 (60 سرنشین + 5 خدمه) نیروی محرکه: 2 موتور وی هشت 1200 اسب بخاری MAN و 2 واترجت MJP450 منبع
-
2 پسندیده شدهمن اجازه ندارم 13 ساله ها را بفرستم جبهه. باید دستور از بالا بیاید. در تاریخ هفدهم خرداد 1349 در یک کیلومتری تازه کند "انگوت" در روستای "چای گرمی" استان اردبیل ، در خانواده "بالازاده" فرزند پسری به دنیا آمد که نام اش را "مرحمت" گذاشتند. امام که به ایران بازگشت، مرحمت کلاس دوم دبستان بود 13 ساله که شد ، دیگر طاقت نیاورد و رفت ثبت نام کرد برای اعزام به جبهه. با هزار اصرار و پا در میانی کردن این آشنا و آن هم ولایتی ؛ توانست تا خود اردبیل برود. اما آنجا فرمانده سپاه اردبیل، جلوی اعزام اش را گرفت. مرحمت هر چه گریه و زاری کرد فایده ای نداشت. به فرمانده سپاه از طرف آشناهای مرحمت سفارش شده بود که یک جوری برش گردانید سر درس و مشق اش فرمانده سپاه آخرش گفت : " ببین بچه جان! برای من مسئولیت دارد. من اجازه ندارم 13 ساله ها را بفرستم جبهه. دست من نیست.!! " مرحمت گفت : " پس دست کی است؟ " فرمانده گفت : " اگر از بالا اجازه بدهند، من حرفی ندارم " :winking: در واقع همه اینها ترفندی بود که مرحمت دنبال ماجرا را نگیرد. یک پسر بچه 13 ساله روستائی که فارسی هم درست نمی توانست صحبت کند، دستش به کجا می رسید؟ یقینا مجبور بود که بی خیال شود و برگردد. اما فقط 3 روز بعد مرحمت با دستوری از بالا برگشت icon_eek icon_eek مرحمت بالا زاده تنها یک سال بعد ، در عملیات بدر ، به تاریخ 21 اسفند 1363 با فاصله بسیار کمی از شهادت مرادش ، مهدی باکری، بال در بال ملائک گشود و میهمان سفره حضرت قاسم (ع) گردید. *** بسیجی شهید مرحمت بالا زاده آقای خامنه ای بگوئید دیگر روضه حضرت قاسم نخوانند!! در یکی از روزهای سال 1362 ، زمانی که رئیس جمهور وقت (حضرت آیت الله خامنه ای)، برای شرکت در مراسمی از ساختمان ریاست جمهوری (واقع در خیابان پاستور) خارج می شد؛ در مسیر حرکتش تا خودرو، متوجه سر و صدائی می شود که از همان نزدیکی شنیده می شد. صدا از طرف محافظ ها بود که چند تای شان دور کسی حلقه زده بودند و چیزهائی میگفتند. صدای جیغ مانندی هم دائم فریاد می زد : " آقای رئیس جمهور، آقای خامنه ای، من باید شما را ببینم." رئیس جمهور از پاسداری که نزدیک اش بود پرسید : " چی شده؟ کیه این بنده خدا؟ " پاسدار گفت : "نمی دونم حاج آقا! موندم چطور تا اینجا تونسته بیاد جلو" پاسدار که ظاهرا مسئول تیم محافظان بود، وقتی دید رئیس جمهور خودش به سمت سر و صدا راه افتاد، سریع جلوی ایشان رفت و گفت : " حاج آقا شما وایسید، من می رم ببینم چه خبره؟ " بعد هم با اشاره به دو همراه اش آنها را نزدیک رئیس جمهور مستقر کرد و خودش رفت طرف شلوغی. کمتر از یک دقیقه طول کشید تا برگشت و گفت : " حاج آقا ، یه بچه است. می گه از اردبیل کوبیده و اومده این جا و با شما کار واجب داره. بچه ها می گن که با عز و التماس خودشو رسونده تا اینجا. گفته فقط می خوام قیافه آقای خامنه ای رو ببینم. حالا که شما رو دیده ، می گه می خوام باهاش حرف بزنم " رئیس جمهور گفت : " بذارید بیاد حرف بزنه. وقت هست" لحظاتی بعد پسرکی 12-13 ساله از میان حلقه محافظان بیرون آمد و همراه با سر تیم محافظان، خودش رو به رئیس جمهور رساند. صورت سرخ و سرما زده اش، خیس اشک بود. هنوز در میانه راه بود که رئیس جمهور دست چپ اش را دراز کرد و با صدای بلند گقت : "سلام باباجان ، خوش آمدی" پسر با صدائی که از بغض و هیجان می لرزید، به لهجه غلیظ آذری گفت : " سلام آقا جان. حالتان خوب است؟ " رئیس جمهور دست سرد و خشکه زده پسرک را در دست گرفت و گفت : " سلام پسرم. حالت چطوره؟ " پسر به جای جواب تنها سر تکان داد. رئیس جمهور از مکث طولانی پسرک فهمید زبانش قفل شده. سر تیم محافظان گفت : " این هم آقای خامنه ای. بگو دیگه حرف ات را" ناگهان رئیس جمهور به زبان آذری سلیس گفت : "شما اسم ات چیه پسرم؟ " پسر که با شنیدن گویش مادری اش انگار جان گرفته بود، با هیجان و به ترکی گفت : " آقا جان ، من مرحمت هستم. از اردبیل تنها اومدم تهران که شما رو ببینم! " آقای خامنه ای دست مرحمت را رها کرد و دست روی شانه او گذاشت و گفت : " افتخار دادی پسرم. صفا آوردی. چرا این قدر زحمت کشیدی؟ بچه کجای اردبیل هستی؟ " مرحمت که حالا کمی لبانش رنگ تبسم گرفته بود گفت : "انگوت کندی آقا جان." رئیس جمهور پرسید : " از چای گرمی" مرحمت انگار که هم ولایتی پیدا کرده باشد تندی گفت : " بله آقاجان . من پسر حضرتقلی هستم. " آقای خامنه ای گفت : " خدا پدر و مادرت رو برات حفظ کنه" مرحمت گفت " آقا جان. من از اردبیل آمدم تا اینجا که یک خواهشی بکنم" رئیس جمهور ، عبایش را که از شانه راست اش سُر خورده بود درست کرد و گفت : "بگو پسرم، چه خواهشی ؟؟ " - آقا خواهش میکنم که به آقایان روحانیون و مداحان دستور بدهید که دیگر روضه حضرت قاسم (ع) را نخوانند!! - چرا پسرم؟ مرحمت به یک باره بغض اش ترکید و سرش را پائین انداخت و با کلماتی بریده بریده گفت : - آقا جان حضرت قاسم (ع) 13 ساله بود که امام حسین (ع) به او اجازه داد برود در میدان و بجنگد. من هم 13 سالم است ولی فرمانده سپاه اردبیل اجازه نمی دهد به جبهه بروم. هر چه التماس اش می کنم، می گوید " 13 ساله ها را نمی فرستیم ". اگر رفتن 13 ساله ها به جنگ بد است، پس این همه روضه حضرت قاسم (ع) را چرا می خوانند؟ حالا دیگر شانه های مرحمت از شدت گریه، آشکارا داشت می لرزید. رئیس جمهور دلش لرزید. دست اش را دوباره روی شانه مرحمت گذاشت و گفت : - پسرم ، شما مگر درس و مدرسه ندارید؟ درس خواندن هم خودش یک جور جهاد است. مرحمت هیچی نگفت. فقط گریه کرد و این بار هق هق ضعیفی هم از گلویش به گوش می رسید. رئیس جمهور مرحمت را جلو کشید و در آغوش گرفت رو به سر تیم محافظان اش کرد و گفت : - آقای .... یک زحمتی بکش با آقای .... تماس بگیر و بگو که فلانی (رئیس جمهور) گفت این آقا مرحمت رفیق ماست. هر کاری دارد راه بیاندازید. هر کجا هم خودش خواست ببریدش.. بعد هم یک ترتیبی هم بدهید تا برایش ماشین بگیرند تا برگردد اردبیل. نتیجه را هم به من بگوئید. آقای خامنه ای خم شد ، صورت خیس از اشک مرحمت را بوسید و گفت: - ما را دعا کن پسرم. درس و مدرسه را هم فراموش نکن. سلام مرا به پدر و مادر و دوستان ات در جبهه برسان کمتر از 3 روز بعد، فرمانده سپاه اردبیل، مرحمت را خوشحال و خندان دید که با حکمی پیشش آمد. حکم لازم الاجرا بود. شاید می توانست باز هم مرحمت را سر بدواند. ولی مطمئن بود که مرحمت می رود و این بار از خود امام خمینی (ره) حکم می آورد. گفت اسم اش را نوشتند و مرحمت بالازاده رفت در لیست بسیجیان لشکر 31 عاشورا. تنها فیلم موجود از شهید بالازاده در جبهه http://www.aparat.com/v/6rARN دوستان ببخشند. حجم مطالب زیاد است و در یک پست نمی گنجد. ادامه دارد.... ======= پ.ن : در حال تحقیق برای نوشتن زندگی "شهید بهمن دُر ولی" بودم که توفیق نصیب شد و با شهدای دیگری هم آشنا شدم. http://www.military.ir/forums/topic/28803-%D9%BE%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%AA%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C/ منابع قابل استناد در خصوص برخی از این شهداء بزرگوار کم بود و برخی زیاد. تصمیم گرفتم تا آنهائی که حجم منابع به گونه ای هست که بشود تاپیک زد را بصورت تاپیک اختصاصی در بیاورم (مثل همین تاپیک) و آنهائی که امکان تاپیک را ندارند در این تاپیک بصورت گذرا معرفی کنم. http://www.military.ir/forums/topic/28512-%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%B4%D8%A7%D9%86/#entry423573 باشد که فردا شفیع و راهنمای ما باشند. -------- نقل مطالب این تاپیک با ذکر Military.ir به عنوان منبع بلا مانع است. منبع: منابع زیادی رو بررسی کردم تا به صحت و سقم این داستان پی ببرم که اگه دوستان لازم می دونند اونها رو هم بیان خواهم کرد. گردآوری : مهران
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا چگونه پهپاد بیرقدار ترکیه تبدیل به موفقیتی جهانی شد؟ پهپاد Bayraktar TB2 پهپاد Bayraktar TB2 ترکیه در طول سال های گذشته تبدیل به موفقیتی جهانی شد و فروش بالایی به لهستان، اکراین، قطر، آذربایجان و مراکش داشت. لهستان بعد از اعلام قرارداد خرید 24 فروند پهپاد بیرقدار مجهز به موشک های ضد تانک در 25 ماه می توسط ماریوس بلاشاک، وزیر دفاع، که گفته بود این پهپاد قابلیت خود را در جنگ نشان داده، تبدیل به جدیدترین مشتری این پهپاد شد. بعد از اعلام قرارداد لهستان، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به خبرنگاران گفت:" ترکیه برای اولین بار در تاریخ پهپاد هایش را به کشوری عضو ناتو و اتحادیه اروپا صادر خواهد کرد. در حال حاضر 180 پهپاد رزمی Bayraktar TB2 در 4 کشور در حال خدمت هستند." داستان های پیروزی در جنگ ها پهپاد های بیقدار TB2 توسط ارتش ترکیه برای هدف قراردادن مواضع ارتش سوریه در طول عملیات سپر بهار (کارزاری علیه نیروهای رژیم سوریه)، در طرف دولت وفاق ملی (GNA) مورد تائید سازمان ملل برای نابودی نیروهای جنگ سالار شورشی خلیفه هفتر و توسط نیرو های آذری علیه ارمنستان در جنگ قره باغ به کار گرفته شدند. امارات متحده عربی در سال گذشته پهپاد های چینی Wing Loong را برای حمایت از ارتش ملی لیبی به رهبری هفتر (LNA) در لیبی به کار برد که به خاطر حملات کشنده به وسیله موشک های هدایت لیزری Blue Arrow مشهور شد. در همین حال ترکیه در طرف مقابل، ناوگانی از TB2 ها استفاده کرد که در نهایت باعث سرکوب و نابودی بیشتر سامانه های دفاع هوایی روسی خلیفه هفتر شد و ارتش او را وادار به پایان دادن محاصره طرابلس و عقب نشینی از یکی از پایگاه های هوایی کلیدی در می سال 2020 کرد. در 5 سال گذشته، آنکارا هواپیماهای بدون سرنشین خود را در چندین عملیات نظامی فرامرزی در سوریه شامل سپر فرات، شاخه زیتون و سپر بهار مستقر کرد. پهپاد های ترکیه همچنین به نیرو های بشار اسد در استاد ادلب سوریه حمله و طبق گزارش ها حدود 100 خودروی زرهی را نابود کردند که باعث توقف حملات ابتداعی موفق اسد بر مواضع نیرو های شورشی شد. استفاده نیروهای آذربایجان از پهپاد ها برای نابودی خودرو های نظامی ارمنستان رقابت در بازار پهپاد ها کشور های ایالات متحده، اسرائیل و چین توانستند با موفقیت از بازار پهپاد ها استفاده کنند. ترکیه در گذشته برای مقابله با نیرو های مسلح کرد در سوریه، به پهپاد های اسرائیلی متکی بود. بعد از ممانعت ایالات متحده از فروش پهپاد های تهاجمی به ترکیه در سال های 2010 و 2012 ، این کشور در اواسط سال 2010 شروع به توسعه نمونه بومی خود کرد. چین: چین رقیب اصلی ترکیه است. تحلیلگر نظامی، آردا مولوتوغلو، در گفتگو با Nikkei Asia بیان کرد:" از آنجایی که اسرائیل و کشور های غربی، شرایط سختی برای فروش پهپاد های خود دارند، بسیاری از کشور های خاورمیانه و شمال آفریقا به چین روی آورده اند. رقیب اصلی ترکیه، چین است." قبل از قرارداد ترکیه با لهستان، در جولای سال 2020 چین 6 فروند پهپاد تهاجمی شناسایی CH-92A را به صربستان تحویل داد؛ قراردادی که به عنوان ورود چین به بازار اروپا شناخته می شود. اما برخلاف انتظارات این قرارداد منجر به فروش بیشتر پهپاد های چینی به اروپا نشد. اسرائیل: صنعت پهپادی اسرائیل برحسب تجارب نظامی خود، پهپاد هایش را به فروش می رساند. نیروی دفاعی اسرائیل (IDF) به طور معمول از پهپاد ها در داخل و اطراف مرز هایش برای ریختن قوطی های گاز اشک آور روی تظاهرکنندگان فلسطینی، نظارت بر مواضع حزب الله در لبنان و حمله به پایگاه های حماس در غزه استفاده می کند. این تجربه برای تنظیم دقیق پهپاد ها به کار گرفته شده است. توسعه پهپاد انتحاری که در منطقه مشخصی پرواز می کند و سپس با شیرجه کنار هدف خود را منفجر می کند، به نیاز برای شناسایی اهداف حماس در خطوط شلوغ غزه مربوط می شود. پهپاد های اسرائیل در طول سال ها، گرانتر و پیچیدهتر شدند و سطح بالاتری از صلاحیت فنی برای به کار گیری و نگهداری از آن ها لازم است. در سال 2020، وزارت دفاع ملی یونان، در قراردادی که جایگزینی برای خرید های گرانقیمت ارائه می کرد، پهپاد با استقامت بالای هرون را به کار برد. پهپاد های هرون، که توسط IAI ساخته شده، برای دفاع از مرز ها تحت مدل لیزینگ استفاده می شود که در آن کارشناسان IAI مراقبت های لازم را ادامه خواهند داد. تسلیحات Bayraktar TB2 پهپاد های ترک: ارزان و عالی؟ پهپاد های ترک نسبت به نمونه های چینی و اسرائیلی قیمت متوسطی دارند. کن کاساپوغلو، مدیر برنامه های امنیتی و دفاعی در مرکز مطالعات اقتصادی و سیاست خارجی ترکیه، گفت:" پهپاد های ساخت ترکیه گرانتر از پهپاد های چینی تلقی می شوند اما از نمونه های اسرائیلی و آمریکایی ارازن ترند. با این حال، خدمات پس از فروش شرکت های چینی به اندازه شرکت های ترک نیست، به همین دلیل آن ها بازخورد مشتری برای بهبود محصولات شان را از دست می دهند." طبق گزارش ها، قرارداد با لهستان شامل 4 دسته پهپاد (24 فروند پهپاد به همراه تسلیحات موشک های هدایت لیزری MAM-L و MAM-C)، ایستگاه های کنترل متحرک، رادار های SAR، شبیهساز ها، قطعات یدکی، آموزش و پشتیبانی لجستیکی به ارزش 270 میلیون دلار می شود. هر دسته شامل 6 پهپاد به ارزش 67 میلیون دلار است، یعنی هر فروند بایراکتار TB2 کاملا مسلح قیمتی حدود 10 میلیون دلار خواهد داشت که بسیار مقرون به صرفه است. نیروهای مسلح سلطنتی مراکش (Far-Maroc) در 18 آپریل 2021 اعلام کرد که قصد خرید 13 فروند Bayraktar به ارزش 70 میلیون دلار را دارد. از این رو، قیمت هر فروند بیرقدار غیر مسلح حدود 5 میلیون دلار خواهد بود. چین، پهپاد Wing Loong را به چندین کشور در آفریقا و خاورمیانه از جمله نیجریه، مصر و امارات متحده عربی صادر کرده که قیمت هر واحد حدود 1 میلیون دلار تخمین زده می شود. از سوی دیگر، هند در فوریه 2021، چهار فروند از کشند ترین پهپاد های اسرائیلی، یعنی هرون، را به قیمت 200 میلیون دلار به صورت لیزینگی خریداری کرد. هر فروند پهپاد MQ-9 Reaper ایالات متحده قیمتی حدود 100 میلیون دلار دارد! با توجه به برتری هایش در حوزه های قیمت، مرگ باری و ارائه خدمات پس از فروش، ترکیه انتظار دارد در آینده قرارداد های بیشتری را ببندد. مروی سران، تحلیلگر دفاعی ساکن آنکارا، در مصاحبه با TRT World گفت:" هنگامی که پهپاد های ایالات متحده جسارت خود را در یمن و افغانستان نشان داده اند، چین و اسرائیل هنوز موفق به راضی کردن کشور ها درباره کارایی تکنولوژی پهپادی شان در جبهه های سخت نبرد نشده اند. با اینکه پهپاد های آمریکایی مرگبار هستند اما قیمت بسیار بالایی دارند. پهپاد رزمی چینی Wing Loong 10 فروش های احتمالی آینده اکراین بیش از 12 فروند پهپاد بایراکتار را خریداری و قرارداد ساخت مشترک 48 فروند را نیز با ترکیه امضا کرده است. مصطفی وارانک، وزیر صنعت و دفاع ترکیه، در گردهمایی صنعت دفاعی، که توسط اتاق صنعت استانبول و شاخه دفاع و هوافضا SAHA استانبول برگزار شد، گفت:" به زودی شاهد این خواهد بود که پهپاد های Bayraktar و Anka از ترکیه به سمت آسمان اروپا پرواز کنند." کشور های اروپایی آلبانی، بلاروس، انگلیس، بلغارستان،جمهوری چک و مجارستان از کشور هایی هستند که گفته می شود ممکن است این پهپاد تهاجمی را خریداری کنند. در ژانویه 2021، نشریه ترک Haber 7 گزارش داد که بلغانستان علاقه مند به خرید حداقل 6 فروند از این پهپاد است. قزاقستان هم به دنبال خرید 30 تا 40 فروند بایراکتار TB2 است. الكساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، در تعریف از پهپاد های تهاجمی بیان کرد که صربستان بسیار به سامانه های پهپادی علاقه مند است و قطعا در آینده تعداد بیشتری از آن را خریداری خواهد کرد. وی هم چنین گفت:" باید دید که آیا با طرف ترک به توافق خواهیم رسید یا خیر. در هر صورت، این پهپاد ها بسیار خوب هستند." منبع
-
1 پسندیده شدههزینه بازیابی و حمل و تعمیر این کشتی چهل و اندی ساله نسبت به ساخت نمونه جدیدتر به روزتر و البته صفرکیلو متر به صرفه نیست
-
1 پسندیده شدهچند برنامه مستند در باب بازیابی کشتیهای مغروق دیدم کار بسیار حرفه ایی با تجهیزات خاص و عملیات ترکیبی با بالنهای هوا و جرثقیلها و حضور غواصهای آموزش دیده هست بعید می دونم کار ما باشه
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا تبدیل هواپیماهای سوخت رسان به تانکر های داده توسط نورثروپ گرومن نورثروپ گرومن در حال کار بر روی پروژه ای است تا هواپیماهای سوخت رسان بتوانند قابلیت جمعآوری و انتقال داده بر روی لینک داده های پر ظرفیت و با استفاده از پردازنده های پر سرعت، و اشتراک اطلاعات تاکتیکی با رزمندگان را بدست بیاورند. پروژه تانکر های داده بخشی از ابتکار وزارت دفاع ایالات متحده برای اتصال و ادغام تیرانداز ها، سنسور ها و پلتفرم ها در تمام حوزه ها و شاخه های نظامی برای افزایش سرعت اشتراک گذاری اطلاعات و تصمیم گیری است که با نام کنترل و فرماندهی مشترک تمام حوزه ها (JADC2) هم شناخته می شود. سیستم های gateway نورثروپ گرومن سابقه ای طولانی در کمک به پیوند دادن شاخه های مختلف نظامی به وسیله پلتفرم های هواپایه و تانکر ها دارند. در بین چندین برنامه وزارت دفاع، سیستم gateway گرومن توانایی ارائه "وای فای (Wi-Fi) در آسمان" را برای ماموریت هایی که بر قابلیت پیشرفته ارتباط و ترجمه داده تکیه دارند را دارد. gateway این شرکت همچنین از موقعیت خوبی برای دسترسی به لایه های اطلاعاتی در محیط های JADC2 برخوردار است. برای مثال، KC-135 که یکی از پلتفرم های تانکر فعلی وزارت دفاع است، برای ارائه لینک داده پیشرفته، باز و امن به رزمندگان، سیستم های gateway فعلی نورثروپ گرومن را حمل می کنند که در غیر این صورت نمی توانستند به ارتباطات و ماموریت های ترجمه در بین شاخه های مختلف نظامی دسترسی داشته باشند. اوایل امسال، فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (NORAD) تمرینی در قطب شمال انجام داد که در آن از سیستم gateway نورثروپ گرومن در هردو هواپیمای KC-135 و KC-46 استفاده شد. این برنامه سیستمی ارتباطی ارائه می دهد که برای افزایش برد رزمندگان برای ارتباط هایی مثل سیستم توزیع اطلاعات چندمنظوره، لینک های داده ی آگاهی محیطی و دیگر ارتباطات فرای دید طراحی شده است. این سامانه یک تصویر آگاهی محیطی یکپارچه از موقعیت تجهیزات خودی و خطرهای دشمن ایجاد می کند. این تمرین موفق، قابلیت نورثروپ گرومن در ادغام آسان سیستم gateway و ارائه قابلیت لینک داده پیشرفته برای حمایت از چندین پلتفرم تانکر وزارت دفاع را نشان داد. KC-135 KC-46 گرومن در حال توسعه سیستم های gateway با قبلیت استفاده سریع، مقرون به صرفه، کم حجم، سبک و کم مصرف است که برای ارتباطات و ترجمه بین دامنه ای بین چندین شبکه صدا و داده در خط دید و ورای آن (قبلیت های نسل5 و 6) طراحی شده است. این سیستم دارای سطوح امنیتی چندلایه و قابلیت های پیشرفته مثل پردازش ابری، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، لینک داده نسل جدید و استفاده از نرمافزار و سنسور های غیر تخصصی است. یکی از سیستم های gateway پیشرفته نورثروپ گرومن که برای حمایت از تانکر های داده مناسب است، بیتنش لازم برای درک سلامت شبکه را ارئه می دهد و در محیط های مورد مناقشه و غیر آن به طور خودکار تغییر شکل و درمان خود را انجام می دهد. ویژگی پردازش امن، یکی از قابلیت های کلیدی این سیستم است. پردازش امن در حال حاضر، اطلاعات سنسور ها از چندین پلتفرم توسط یک کاربر محروم (مکان با اتصال کم) به پردازنده فرستاده می شود که می تواند هزاران کیلومتر دورتر باشد. تاخیر زمانی و مخاطرات امنیتی از معایب این سیستم هاست. تانکر داده می تواند آسیب پذیری و تاخیر ها را کاهش دهد، چون پردازش امن داده را مستقیما در سطح تاکتیکی انجام می دهد، سرعت تصمیم گیری را افزایش می دهد و محدودیت پهنای باند که رزمندگان فعلی تجربه می کنند را کاهش می دهد. راه حل نورثروپ گرومن شامل بقای سایبری می شود که در کد های لینک داده، نرمافزار و سختافزار آن گنجانده شده و برای ایمن نگه داشتن سیستم از حملات طراحی شده است. همچنین، گرومن با شرکت های پیشتاز عرصه پردازش پیشرفته همکاری می کند تا در آینده تانکر های داده و سیستم gateway بیشتری تولید کند و ایده JADC2 را در تمام حوزه ها فعال کند. شبکه سازی پیشرفته و امن، امکان گردش سریع تر و منعطف تر اطلاعات بین تانکر های داده و سایر پلتفرم های رزمی را فراهم می کند. این گردش، داده درست را در زمان مناسب به فرد مناسب می رساند و تطابق بیش از حد اطلاعات و برتری در تصمیم گیری را ارئه می دهد. تانکر های داده بخشی مهم از تسلط بر تصمیم گیری و تطابق اطلاعات خواهد بود.با برتری ثابت شده نورثروپ گرومن در شبکه های پیشرفته، سیستم های gateway باز و مبتنی بر هوش مصنوعی، به همراه قابلیت های پردازش امن نشان دهنده این است که گرومن برای حمایت از وزارت دفاع آماده است تا پلتفرم ها را برای جنگ های آینده یکپارچه کند. منبع
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبا سلامی دو باره به دوستان عزیز میلیتاریست. «اوج» پرواز پرنده های بومی تیمسار سرتیپ دوم حیدر صفری از پیشکسوتان نیروی هوایی و یاران شهید منصور ستاری، خاطرهای دارد از شکلگیری هواپیماهای «درنا» «تندر» و «تذرو» که در ادامه میآید: «در "اوج"، انواع کارها را از جمله بازسازی، نگهداری و تولید هواپیماها و قطعه برای سایر هواپیماهای نیروی هوایی، اعم از شرقی و غربی را به صورت روزمره دنبال میکردیم. حجم کار گسترده و قطعات فراوانی در سیکل کار مطرح بود. گاهی خود من از روند ساخت قطعات عقب میافتادم ولی شهید ستاری با عشق و علاقه به این کارها رسیدگی میکرد. دو جوان که ادعا میکردند هواپیماساز هستند، به ایران آمده بودند و با این ادعا حتی با مقامات وزارت دفاع و سپاه نیز صحبت کرده بودند. به هر حال اینها از طریقی شاید از آیتالله هاشمی رفسنجانی وقت ملاقات میگیرند و خدمت ایشان میرسند و خود را هواپیماساز معرفی می کنند. آنها مدعی میشوند که میخواهیم برای ایران هواپیما بسازیم اما از سوی وزارت دفاع و سپاه حمایتی نشده و در ایران نمیشود هواپیما ساخت. این دو با زرنگی خاصی گفتند آمدهایم خداحافظی کنیم. آقای رفسنجانی که از کار نیروی هوایی و پروژه اوج در ساخت هواپیما اطلاع داشت، بلافاصله ایشان را برای دیدار با شهید ستاری معرفی میکند. شهید ستاری با بررسی طرح آنان گفت این طرح به درد ما نمیخورد، ولی ما به هواپیمای آموزشی نیاز داریم و میتوانیم در آن راستا حرکت کنیم. شهید ستاری از آنها حرکت در این راستا را میخواهند و به تیمسار غلامی، که فرمانده لجستیکی وقت نیرو بود، مرتبط میکنند. اگرچه شهید ستاری به خوبی میدانست که این طرح در لجستیکی قابل اجرا نیست، اما میخواست به کسانی که فکر میکنند ایران نمیتواند هواپیماساز شود ثابت کند ایران توانایی حرکت در این مسیر را دارد و از کسانیکه در این راه قدم بردارند، حمایت میشود. امیر غلامی از من پرسید که فکر میکنی اینها بتوانند هواپیما بسازند. من به عرضشان رساندم هواپیماسازی نیازمند شرایط و امکانات خاصی است. گفتم شما نگران نباشید که میتوانند یا نه، مهم این است که نیروی هوایی میخواهد از مواد کامپوزیت هواپیما بسازد. این شرکت بیش از اینکه بهدنبال کار هواپیماسازی باشد بیشتر دنبال لابیگری بود، دوست داشت با نمایندگان مجلس و مقامات خودش را مطرح کند و امتیاز بگیرد. این افراد کار را هم خیلی پیچیده جلوه داده بودند و تهیه مواد کامپوزیت را به دست خود گرفته بودند. در حالی که پس از لغو قرارداد متوجه شدیم اینگونه نیست و این مواد را خیلی راحت میتوان خریداری کرد. جت آموزشی درنا در هر صورت، در این پروژه که بهترین متخصصان و مهندسان به کار گرفته شده بودند، بدنه کامپوزیتی هواپیما بیرون آمد. این کار را با دورنمای رسیدن یک هواپیمای جت آموزشی آغاز کردیم. این هواپیما نیز اسکلت کوچک جت آموزشی بود و از موتور توربین گازی فرانسه با 800 پوند تراست که تراست خیلی کمی بود بهره میبرد. شهید ستاری آخرین بار به من گفت که اینها با ما نیستند و خودت به فکر ساخت این هواپیما باش و کامپوزیت شاپ را توسعه بده. ما کامپوزیت شاپ را در پروژه اوج داشتیم. زیرا در بخشی از هواپیمای آذرخش و صاعقه و دیگر هواپیماها مواد کامپوزیتی استفاده میشد. گفتم شما نگران نباشید هر موقعی خواستید خودمان ادامه میدهیم. فرمانده نیروی هوایی به شهادت رسید و از میان ما رفت، اما این افراد در ادامه کارهایی کردند که قابل تحمل نبود. بنابراین، وقتی قراردادشان منقضی شد، تمدید نکردم. اما این افراد به قدری نفوذ یافته و رابطه بر قرار کرده بودند که از بخشهای مختلف به من توصیه و تأکید شد که این قرارداد را تمدید کنم. من معتقد بودم اگر این افراد نباشند، خودمان کار را سریعتر انجام میدهیم. در نهایت رئیس اداره سماجا که جانشین دریادار محمدی بود به اوج آمد و اصرار کرد که حتما قرارداد اینها را تمدید کنید. بنده گفتم نه به خاطر اینکه اینها هواپیما سازند، صرفا به خاطر احترام به شما و اداره هشتم، این قرارداد را یکسال تمدید میکنم. ولی بعد از این یک سال دیگر امکان ندارد که تمدید کنم و همین کار را هم انجام دادم. اصلا مطئما نیستم. اما فکر کنم جت آموزشی تندر باشه شهید ستاری از این کار که توسط نیروی هوایی در حال به ثمر رسیدن بود ولی آن را به نام شرکت خودشان جا می انداختند و از ظرفیت نیروی هوایی برای تبلیغ شرکت خودشان بهره برداری میکردند، ناراحت بود. شهید ستاری پیش از شهادتشان از من خواست تا برای نمونه های بعدی، نامی درخور این هواپیما انتخاب کنم. من این موضوع را با مدرسه آموزش خلبان ها مطرح کردم و نامهای متعددی مثل قرقی، تیهو، طاووس، باز، عقاب، پیشنهاد شد اما هیچ کدام به دلم ننشست. با توجه به اعتقادی که به لسان الغیب داشتم با خودم گفتم اگر اسم پرنده ای در کتاب حضرت حافظ باشد زیباست. با تفأل زدن به دیوان حافظ، عبارت «تذرو» در مصرع «تذرو طرفه من گیرم که چالاک است شاهینم » به چشمم خورد. شوکه شدم. بسیار زیبا از آب درآمد و وقتی شاهدش را نیز آوردم باز هم به همین تذرو برخوردم. به تیمسار مرحوم حبیب صادق پور مسئول وقت پروژه گفتم از حالا به بعد صحبت از هواپیمای درنا نیست و نام هواپیما تذرو میشود. اما مرحوم صادق پور قبل از من، نام دومین نمونه از این هواپیماها را تندر گذاشته بود و به احترام ایشان، نام هواپیمای نمونه دوم، تندر شد. بنابراین هواپیمای اول به نام درنا، دومین نمونه هواپیما تندر و سومین هواپیما تذرو نام گرفت. روزی که بدنه هواپیمای درنا توسط آن تیم ساخته شد و روی استند قرار گرفته بود، من و شهید ستاری کنار آشیانه ایستاده بودیم. شهید ستاری به من گفت این هواپیما شکل پنگوئن است. من پیشنهاد دادم که دستی به سر و روی این هواپیما بکشیم و ایشان هم که هنرمند بود پذیرفت. چسب و رزین و مواد کامپوزیت را از آنان خواستیم و شکل دادن هواپیما را شروع کردیم. از جلوی کابین تا زیر چرخ جلو را فرم دادیم و جانمایی حالت دقیق کابین، صورت گرفت.» جت آموزشی تذرو منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهید منصور ستاری ====================== پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند ، مثبت را فراموش نکنند.
-
1 پسندیده شدهنکات برجسته مدیریت شهید منصور ستاری با تشکر از دوست ارجمند @mehran55 بابت نقل خاطرات مدیریتی شهید بزرگوار منصور ستاری که یک الگوی واقعی برای امروز ما محسوب می شود. ارائه مباحث بصورت کاربردی زمانی ارزش پیدا می کند که در اقدام و عمل دیده شود و رفتار و تفکر این شهدا پر از این مثال ها و الگو ها است که جوابی محکم بر مدیرانی است که امروز به جای تلاش، بهانه های بسیار دارند ------------------------------------------ * استفاده از پتانسبل و نیازها برای بروز توانمندی * تنها با عمل و شکستن سدهای فکری میشود تغییر ایجاد کرد نه با شعار مهم نیست که چه کاره هستید، اینکه بی تفاوت نباشید و به دنبال تغییر تلاش کنیم، تاثیرگذار خواهید شد * شکار استعداد، ارزش گذاری برای پرسنل و نیروی انسانی راز موفقیت مدیر موفق است. باید گفت که پیدا کردن استعداد یک حرف است و حمایت و پشت او را گرم کردن یک داستان دیگر * پیگیری و سرزدن به کار، چیزی که از فرق های مدیر موفق است، مشکل اصلی مدیران ما، پشت میز دستور دادن است، و حاضر به حضور در میدان عمل نیستند. چنین مواردی در کار زیاد رخ می دهد و یک مدیر با پذیرش مسئولیت می تواند تیم را از میانه این بحران به سلامت عبور دهد یکی از جنبه های حمایت از نیرو هم همین نوع حمایت است. این یک مفهوم بزرگ در مدیریت است. که سکون بدتر از شکست تلاش است. * استفاده از دیدگاه دیگر کارشناسان حتی مدیران خودرو که حاضر به طراحی و تولید خودرو نبودند و وی میخواست به انها اثبات کند. * لازم نیست همه چیز رو خودمون بسازیم، اولین اقدام مونتاژ است و به تدریج توسعه و داخلی سازی متناسب با بازار، زمان، تکنولوژی و بودجه درد اصلی کشور ما که ادامه کار سریع توسط افراد بعدی رها میشود چیزی که در مورد شهید کاظمی، تهرانی مقدم هم دیدیم و مدیریت و پیشرفت کشور عملا به دوش افرادی هست که از جان، ارامش و زندگی خود می گذارند برای تولید و پیشبرد امور و بقیه خود را به بی تفاوتی می زنند و نتیجه آن در کشور پیشرفت های جزیره ای است که به هم وصل نمی شوند.
-
1 پسندیده شدهجالب هست که رسانه های دروغگوی خارجی را به طور ناخودآگاه یک منبع معتبر در ذهنتان قرار دادید. تا الان آنقدر خبر دروغ علیه ایران منتشر کردند که حسابش از دست در رفته درباره خبر پهپاد سازی شاهین شهر این خبر آنقدر دروغ واضحی هست که تکذیبیه اون هم از طرف چند رسانه ی دیگر غربی اومده تصاویر ماهواره ای هم مشخص هست که دروغگو چه کسی هست. نکته ی مهم این هست چرا چرت و پرت هایی که از این رسانه ها خارج میشه را مورد تحلیل قرار نمیدهیم و دروغ های بی شمار اونها را فاش نمیکنیم تا مردم و "عامه" متوجه دروغگو بودن آنها بشوند تا دیگه با یک چرت نوشته در این رسانه ها تحت تاثیر قرار نگیریم. خبر پیدا شدن مواد اتمی در تورقوز آباد هم خیلی مشکوک هست و احتمال اینکه این بازرس های گرامی خودشان این مواد را در توقوزآباد گذاشته باشند و بعد کشفش کنند خیلی بیشتر از چرندیات نتانیاهو هست.
-
1 پسندیده شدهبا سلامی دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست. اسکای گارد چگونه متحول شد ؟ به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شهید ستاری، تزریق روحیه خود باوری و اثبات «ما می توانیم» از جمله یادگارهای ماندگار شهید ستاری است که همه همرزمان ایشان بر این خدمت شهید ستاری صحه می گذارند. سرتیپ ستاد «احمد صادق نژاد» از جمله افرادی است که با کمک شهید ستاری نیز توانست پروژه های مهمی را به سرانجام برساند و هنوز هم با همان روحیه جهادی، راه فرمانده و دوست قدیمی خود را ادامه می دهد. صادق نژاد از افسران باهوش نیروی هوایی بود که پس از طی دوره های مقدماتی در ایران، برای آموزش دوره الکترونیک سامانه موشکی هاگ، به مدت دو سال عازم ایالات متحده آمریکا شد. پس از آن نیز به عنوان افسر فنی و الکترونیک سامانه موشکی هاگ، این سیستم را در ایران راه اندازی کرد که در طول جنگ تحمیلی نیز این سامانه موشکی افتخار انهدام بیشترین هواپیماهای متجاوز را در کارنامه خود دارد. او در کنار شهید ستاری و دیگر همرزمان پدافند هوایی کارهای مهمی را در دفاع از پهنه هوایی با تقویت این سامانه موشکی انجام دادند. در این خاطره خواندنی، از نقش شهید ستاری در تحول این سامانه دفاعی در دوران دفاع مقدس میخوانیم: «خیلی ها در مورد سامانه موشکی هاگ و خدمات آن سخن گفته اند اما سامانه پدافندی اسکای گارد و فعالیت های آن کمی مظلوم واقع شد اما شهید ستاری در تقویت این سامانه نقشی اثرگذار و کلیدی ایفا کرد. سامانه پدافندی اسکای گارد، از جمله سامانه های کوتاه برد پدافندی است که برای توضیح نقش آن باید یک توضیح در مورد بار پدافندی بدهم. اگر بار پدافندی کشور را 100 در نظر بگیریم، حدود 50 درصد آن متعلق به سامانه های میان برد (و از جمله سامانه موشکی هاگ) می باشد و بر همین اساس بیش از 50 درصد انهدام هواپیماها در زمان جنگ نیز توسط هاگ صورت پذیرفت. ده تا پانزده درصد بار پدافندی نیز بر عهده موشک های بالا برد است و در نهایت بین 35 تا 40 درصد بار پدافندی نیز بر عهده سامانه های کوتاه برد و از جمله اسکای گارد قرار دارد. با تهیه توپخانه های اسکای گارد، مناطق مهمی چون مراکز نفتی، صدا و سیما، مراکزی که رهبر معظم انقلاب برای انجام ماموریت میرفتند و ... را مورد پوشش قرار دادیم و از آنها به خوبی محافظت کردیم. در اینجا باید یادی کنم از شهید عدالت نژاد (که دکترای حقوق هم داشتند) که به همراه ایشان به دفتر شهید ستاری فراخوانده شدیم. شهید ستاری به ما گفتند که قرار است سامانه های اسکای گارد را به موشک مجهز کنیم و مشکل کار آنجا بود که سامانه اسکای گارد یک سامانه اروپایی بود و موشک هایی که می خواستیم اسکای گارد را با آن مجهز کنیم، متعلق به شرق بود و این کار تا آن زمان سابقه نداشت. به هر صورت حدود یک سال کار مطالعاتی آن پروژه را انجام دادم و بالاخره توانستیم از پس آن هم موفق بیرون آییم. دست بر قضا زمانی که کار ما به اتمام رسید، شهید ستاری در بیمارستان بستری بودند و من برای رساندن خبر خدمت ایشان رسیدم. در ابتدا اجازه ورود نمی دادند و با اصرار وارد شدم. خبر موفقیت آمیز بودن پروژه را که به محضر شهید ستاری رساندم، ایشان از جای خود بلند شدند و ضمن بوسیدن من گفتند: «صادق جان! قربانت. این کار در خاورمیانه سابقه ندارد. قدر خودتان را بدانید» این کاری تازه بود و اسکای گارد که تا قبل از آن مجهز به موشک نبوده است، به این سامانه مجهز شد البته خودش مجهز به توپخانه بسیار دقیقی بود. این سامانه را در بسیاری از نقاط کشور مستقر کردیم و من به طور هم زمان مسئول آموزش و عملیات اسکای گارد بودم. یک بار شهید ستاری از من پرسیدند که چرا این سامانه در همه جا به صورت مناسب عمل نمی کند؟ من هم پاسخ دادم که برای این تعداد سامانه، دیتای بالستیکی لازم را در اختیار نداریم که تهیه آن نیز نیاز به ایستگاه های هواشناسی در نقاط مستقر اسکای گارد دارد. با دستور شهید ستاری، همه امکانات لازم را فراهم کردیم تا دیگر مشکلی برای اسکای گارد به وجود نیاید. این سامانه از جمله تجهیزاتی بود که پول خود را نیز درآورد و در سال های پایانی جنگ، وظیفه حفاظت از پالایشگاه ها و تلمبه خانه های نفتی را بر عهده داشت. تلاش های شهید ستاری در خودکفایی موشکی پدافندی ، تلاشی همه جانبه و بی وقفه بود. ایشان به طور جدی بر خودکفایی و ایستادن ساختار دفاع هوایی کشور بر روی پای خود اصرار داشت. شهید ستاری در بسیاری از موارد بر این نکته تاکید داشتند که ما چیزی از غربی ها کم نداریم و تنها باید استقامت خود را افزایش دهیم. برای تحقق خودکفایی در همه زمینه ها (و از جمله زمینه موشکی) چند اقدام اثر گذار را انجام دادند که عبارت بودند از: تاسیس دانشگاه علوم و فنون هوایی، تاسیس هنرستان نیروی هوایی، ایجاد شبکه دیدبانی و... بود که یکایک اینها به تنهایی یک دریایی است که می بایست برای آیندگان روشن شود.» امیرسرلشگر منصور ستاری در 15 دی ۱۳۷۳ در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه اصفهان به همراه تعدادی از افسران بلندپایه نیروی هوایی و همرزمان اش به درجه رفیع شهادت نائل آمد. منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهید منصور ستاری ======================================= بنابر اطلاعات اعلام شده ، این سامانه برای کشف هدف از رادار تک پالس سامانه توپخانه ای «اسکای گارد» که کار هدفیابی برای توپ های 35 میلیمتری اورلیکن را در جنگ تحمیلی با موفقیت انجام می داد در کنار موشک های پدافندی FM-80 چینی ( نسخه صادراتی HQ-7 که خود بر اساس کروتال تولید شده بود) استفاده می کرد. سامانه موشکی اسکای گارد از یک رادار چند منظوره که قابلیت شناسایی، کشف و رهگیری اهداف را به طور همزمان دارد، بهره میبرد. این رادار ترکیبی با بهره گیری از 2 آنتن مجزا و مجهز به سیستم پردازشگر پیشرفته قابلیت کنترل و مدیریت عملیاتی بیش از 3 لانچر موشک به انضمام دو قبضه توپ 35 میلیمتری را دارد. بعدها این پروژه که با نام «یا زهرا» خوانده شد در یک نمایشگاه دستاوردهای دفاعی به نمایش گذاشته شد. از آن پس در نمایشگاه های متعددی ، موشک این سامانه با نام «شهاب ثاقب» در معرض دید قرار گرفت و در نمایشگاه دائمی وزارت دفاع نیز جای ثابتی به آن اختصاص داده شد. آنطور که اعلام شده موشک شهاب ثاقب با تلاش متخصصان داخلی با رادار اسکای گارد هماهنگ شده و توانایی هدف قرار دادن اهداف در ارتفاع پروازی بسیار پایین را دارد. همچنین توانایی حمله مؤثر به اهداف نزدیک شونده و دقت بیشتر در هدایت موشک و جستجو و ردگیری بهتر از دیگر مزایای این ترکیب است. ====================== پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند ، مثبت را فراموش نکنند. .
-
1 پسندیده شدهبسم ا.. بیست وچهار ساعت بعد از حادثه خارک بخش دفاعی-امنیتی دو تا خبرگزاری مشهور به تیترها دقت کنید ، بی اهمیت ترین خبرهایی که امکان داشت در این بیست و چهارساعت در صدر توجهات مخاطب قرار بگیرد ، کارشده ، به غیر از خبر اصلی با این شیوه اطلاع رسانی ، قرار هست در حوزه دفاعی ایران ، اتفاقی بیافتد ؟؟!!! پی نوشت : اداره تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح ، غیر از صدور بیانیه در زمینه انتخابات یا استفاده ازبرق اضطراری ، هیچ واکنشی به دو تا حادثه پشت سر هم ( دزفول و خارک ) نباید نشان می داد ؟!!!
-
1 پسندیده شدهدر واقع بحران ناکارآمدی کشور را فرا گرفته ، یکی از دلایلش هم همین افراد بی ربط هستند که شما فرمودید ، کاشکی همه ی این افراد بی ربط فقط از همین مثالی که شما فرمودید بودند ، چون اینطوری میشد با حذف این افراد از این مناصب ، مشکل را حل کرد ،اما در واقع اینطور نیست و این افراد بی ربط بسیار گسترده تر از این قشر هستند . استخدام های بدون ضابطه ، ارتقا های شغلی منوط به تاییدات بخش عقیدتی و سیاسی و احیانا امنیتی و بدتر ازون فامیلی حتی در سطح فرماندهی نیروهای مسلح ! بحران بی انگیزگی به دلایلی حقوق غیر متناسب و ورود به حرفه نظامی بخاطر پیدا نکردن شغل مناسب در جاهای دیگر و خیلی موارد دیگر ..... باعث و بانی این بحران ناکارآمدی هستند که بدینگونه در این حوادث بروز میکنند ! حتی اگر این حادثه را خرابکاری نیز فرض کنیم ، باز با گونه ای دیگر از بحران ناکارآمدی در بخش امنیتی و حفاظتی روبه رو هستیم !
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا احتمال توافق ترکیه و ایالات متحده بر سر مسئله S-400 سامانه دفاع هوایی S-400 هنگام شلیک اولیین موشک در ترکیه نشانه ها پیش از ملاقات اردوغان و بایدن در 14 ام ماه جون، حاکی از توافق بر سامانه S-400 است؛ سامانه دفاع موشکی که باعث اعمال تحریم واشنگتن بر آنکارا شد. وندی شرمن، معاون وزارت خارجه ایالات متحده، جمعه هفته گذشته در گفتگو با CNN Turk گفت:"ما راه حل های جایگزین را به ترکیه پیشنهاد دادیم، آنها به خوبی میدانند که برای خارج شدن از تحریم ها چه کاری باید انجام دهند." شرمن در طول مصاحبه هنگام بازدید از آنکارا با لحنی صلح جویانه گفت:" امیدوارم راهی برای پیشرفت پیدا کنیم." این دیپلمات اشاره ای به اقدامات تحریمی بیشتر علیه ترکیه نکرد؛ آنکارا حتی پس از کنار گذاشته شدن از برنامه F-35 و تحریم ها علیه مقامات ارشد ریاست صنایع دفاعی (مخفف ترکی - SSB) نیز اقداماتش را متوقف نکرده است. به گزارش بلومبرگ، چند روز بعد، آنکارا با به خانه فرستادن متخصصان روسی که برای اموزش سربازان ترک برای استفاده از سامانه موشکی ضد هوایی S-400 آمده بودند، تلاش کرد تا سیگنالی به جوزف بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، بفرستد. مقامات ترکیه پیشتر اعلام کرده بودند که به عنوان راهی برای خروج از بنبست، فقط در مواقع اضطرار ملی، سامانه S-400 را فعال خواهند کرد.به گفته واشنگتن، این سامانه روس در حالت عادی خاموش خواهند ماند تا خطری F-35 های ایالات متحده را تهدید نکند. نشانه واضحی از نرم شدن مواضع دولت بایدن در مورد ترکیه پس از صدور مجوز صادرات برای فروش موتورهای مورد استفاده برای بالگردهای ATAK ترکیه که به فیلیپین صادر می شوند، پدیدار شد. این مجوز در دوران ترامپ به متوقف شده بود. نمایش و بازگشت F-35 های ترکیه در بعد سیاسی، ترکیه نشستی با افغانستان و پاکستان صورت داده تا درباره سناریو های ممکن، پس از خروج ایالات متحده از افغانستان گفتگو کنند. طبق گزارش ها، پیشنهاد ترکیه به دستور واشنگتن انجام شد. اینکه واشنگتن، به جای پاکستان و یا متحدانش در خلیج فارس، ترکیه را برای رسیدن به اهداف خود انتخاب کرده، خود بیانگر نشانه ای است. احتمال دارد، ترکیه به دلیل ساخت حدود 900 قطعه از بدنه F-35 بتواند سامانه S-400 خود را نگه دارد. الن لرد (Ellen Lord)، معاون وزیر اکتساب و پایداری وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ای در یکم اکتبر سال 2020 در کمیته فرعی خدمات مسلح سنا در مورد آمادگی و پشتیبانی مدیریت گفت:" ایالات متحده به خرید این قطعات از ترکیه تا سال 2022 ادامه خواهد داد." او ادامه داد:" قطع کامل همکاری حدود 1 میلیارد دلار هزینه جایگزینی خواهد داشت که پروسه ساخت هواپیما را کند خواهد کرد. بناببراین ما درباره برخی قطعات تصمیم گرفتیم که برای دلار مالیات دهندگان و آمادگی رزمندگان، بهتر است قرارداد ها در ترکیه انجام شوند تا مسئولیت هزینه های سنگین فسخ بر گردن ما نباشد. بنابراین تعدادی از قطعات تا سال 2022 در ترکیه ساخته خواهند شد. از آن به بعد، پنتاگون جزئیات دیگری درباره اینکه چه مقدار از قطعات تولیدی F-35 به خارج از ترکیه منتقل شده، به چه شرکت هایی منتقل شده و چه تعداد باقی مانده منتشر نکرده است. حتی هنگامی که پنتاگون با امضای قراردادی با اعضای باقی مانده تولیدکنندگان F-35 به طور رسمی ترکیه را از برنامه این هواپیما خارج کرد، حرفی درباره انتقال قطعاتی که در ترکیه ساخته می شوند، زده نشد. در 4 ماهه اول سال 2021، صادرات دفاعی ترکیه به ایالات متحده شامل 40 درصد از کل 950 میلیون دلار صادرات تجهیزات دفاعی این کشور می شود. ساخت بخش هایی از بدنه F-35 می تواند بیشترین صادرات ترکیه به ایالات متحده باشد. در ماه جون سال 2018، مدیر اجرایی وقت برنامه F-35، معاون مت وینتر، گفته بود:" واقعیت این است که ترکیه 844 قطعه برای ما تولید می کنند. این قطعات باکیفیت و مقرون به صرفه هستند و به موقع تحویل داده می شوند. تاسیسات صنعتی ترکیه برای تولید F-35 یکی از بهترین شرکای ما هستند، و کارشان را به بهترین نحو انجام می دهند." از سال 2020، برنامه F-35 ، سفارش حدود 150 هواپیمای جدید را ثبت کرده است. پیدا کردن تولید کننده جدید برای افزایش ظرفیت تولید به این سطح، هزینه های مالی سنگینی را به این برنامه اضافه خواهد کرد. منبع
-
1 پسندیده شدهاین اینفو خیلی جالبه حتی تعدادی از تجهیزاتی که توسط بایرکتار به غنیمت!! گرفته شده رو هم نشون میده. و جالبتر اینه که اصلا لوییتر ها نقشی نداشتن مثلا هارپی، اوربیتر و دیگران
-
1 پسندیده شدهخلیفه حفتر https://www.google.com/search?q=خلیفه+حفتر&oq=خلیفه+ح&aqs=chrome.1.69i57j0l3.4919j0j7&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8 پ ن: به گفته کارشناسان نظامی خارجی ، 69.3 درصد تجهیزات نظامی ارمنستان در طی جنگ 44 روزه در قره باغ به وسیله پهپادهای TB2 بایراکتار منهدم شد. بخش بزرگ دیگر اهداف هم توسط پهپاد های تهاجمی و یا انتحاری ساخت اسرائیل و موشک اسپایک نولس مورد هدف قرار گرفتند
-
1 پسندیده شدهخوب بعد جنگ ارتساخ لابی ارمنستان در آمریکا لیست از قطعات پهپاد بیرقدار که از کشورهای امریکای شمالی و اروپا تهیه شد منتشر کرد Airborne Modem Transceiver شرکت ViaSat آمریکا Field Programmable Gate Arrays (FPGA) Chip شرکت XILINX آمریکا مورد استفاده در موشک MAM-L راکتسان آنتن شرکت Comant Industries آمریکا و دریافت کننده GPS شرکت Trimble Navigation آمریکا فیلتر سوخت شرکت Hengst آلمان تولید شده در آمریکا و Stub Bus Coupler شرکت MilesTek آمریکا یونیت موقعیت یابی GPS شرکت Garminسوئیس تولید شده در آمریکا و Optical Unit شرکت WesCam کانادا تولید شده در آمریکا ویدئو اپتیک max 15 شرکت WesCam که بر روی پهپاد بیرقدار هم نصب شده https://www.aparat.com/v/cZK1g Radar Altimetre شرکت Smart Microwave Sensors آلمان تولید شده در آمریکا و Sealed Fuel Reservoir شرکت Beringerفرانسه تولید شده در آمریکا پمپ سوخت شرکتAndair انگلستان و Bomb Rack شرکت Edo MBM Technologies انگلستان باتری موشک شرکت ASB Aerospatiale فرانسه Antenna Radio Transmitter and Amplifier شرکت MicroHard Systems کانادا موتور روتاکس هلند منبع تست راکت هدایت لیزریTRGL230 با نشانه گذاری لیزری پهپاد بیرقدار برد راکت بین ۲۰تا۷۰ کیلومتر https://www.aparat.com/v/L1KbY در کنار این اخبار توقف فروش روتاکس توسط بمباردیر کانادا به ترکیه و اپتیک شرکت وس کم هم بود
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا چین حمله علیه اهداف دریایی با استفاده از موشک های پرتاب شده از بالگرد با هدایت پهپاد را آزمایش کرد بالگرد های PLA Z-19 در رزمایش سلاح های سنگین اخیر، ارتش آزادی بخش خلق چین (PLA) با استفاده از پهپاد های شناسایی، بالگرد Z-19 را هدایت کرد تا حملات موشکی علیه اهداف دریایی را در محدوده فراتر از دید انجام دهد. این تمرین توسط یکی از تیپ های نیروی هوایی وابسطه به گروه هفتاد و یکم ارتش چین، در دریای زرد صورت گرفت. بر اساس گزارش های CCTV ، ابتدا نیرو ها پهپاد های شناسایی را از زمین پرتاب کردند، پهپاد ها اهداف دریایی را از ارتفاع هزاران متری در آسمان کشف، شناسایی و رهگیری، و سپس به صورت در لحظه اطلاعات را به مرکز فرماندهی زمینی مخابره کردند. با دریافت فرامین، چندین بالگرد تهاجمی Z-19 از زمین بلند شدند و به سرعت و با ارتفاع کم به سمت اهداف حرکت کردند. وقتی به محدوده موشک ها رسیدند، به جای تائید با چشم غیر مسلح، خلبانان موشک ها را بر اساس راهنمایی پهپاد ها به سمت اهداف شلیک کردند. به گفته گزارش، هردو اهداف ساکن و متحرک مورد اصابت قرار گرفتند. این تکنیک زمان مورد نیاز برای حمله را کاهش می دهد و بالگرد می تواند بلافاصله پس از شلیک موشک ها منطقه عملیات را ترک کند. همچنین، این تکنیک از تمام ظرفیت موشک ها استفاده می کند که برد بیشتری از چشم غیر مسلح دارند. به علاوه، استفاده از پهپاد برای هدایت بالگرد، در شرایطی که دید کاهش می یابد مثل آب و هوای بد یا استفاده دشمن از دود هم قابل انجام است. بالگرد های تهاجمی وابسطه به یک تیپ هواپیمایی دریایی تحت فرماندهی PLA Eastern Theater پارک شده هنگام تمرین های هوایی در 19 آپریل 2021 به گفته افراد متخصص، در خط مقدم میدان نبرد، حتی هنگامی که برتری هوایی وجود دارد، دشمن می تواند با استفاده از سلاح های ضد هوایی مثل پرتابگر های موشک قابل حمل، بالگرد ها را تهدید کند. اما اگر بالگرد ها بدون دیده شدن توسط دشمن حمله را انجام دهند، احتمال بقای آن ها افزایش خواهد یافت. بر اساس نظر تحلیلگران، این تکنیک می تواند در ماموریت هایی مثل فرود آبی خاکی مورد استفاده قرار بگیرد. فقط بالگرد ها از این تکنیک بهره مند نمی شوند، بلکه سایر پلتفرم ها مثل هواپیما های بال ثابت و توپخانه ها هم می تانند با پهپاد های شناسایی هماهنگ شوند. در جریان رزمایش، بالگرد های Z-19 پس از اتمام شلیک به اهداف سطحی، نبرد هوایی را با شلیک موشک های هوا به هوا برای سرنگونی پهپاد های هدف تمرین کردند. در 23 آپریل، نیروی دریایی PLA اولین کشتی رزمی دوزیست تایپ 075 را سفارش داد که اغلب به بالگرد بر شناخته می شود چون یک عرشه پرواز کامل دارد و 30 بالگرد را با خود حمل می کند. به گفته شی هونگ، رئیس اجرایی سردبیری مجله چینی Shipborne Weapons ، بالگرد های تهاجمی مثل Z-10 و Z-19 وابسطه به نیروی هوایی ارتش PLA هم می توانند مثل بالگرد های نیروی دریایی توسط تایپ 075 حمل شوند. کشتی رزمی دوزیست تایپ 075 هاینان در یک پایگاه نیروی دریایی در Sanya در استان هاینان چین جنوبی به شماره بدنه 31 منبع 1 منبع 2 منبع 3
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا مراکش سنسور های الکترو-اپتیکال پهپاد ترکیه ای خود را مستقیما از کانادا خریداری خواهد کرد پهپاد رزمی بایراکتار TB2 مراکش در حال دریافت سامانه های الکترو-اپتیکال از کانادا است تا آنها را بر روی پهپاد های ساخت ترکیه خود که به زودی خریداری خواهد کرد نصب کند. در 18 آپریل، نیروی مسلح سلطنتی مراکش (Far-Maroc) اعلام کرد که قرارداد خرید 13 پهپاد رزمی بایراکتار TB2 به ارزش 626 میلیون درهم مراکش (70 میلیون دلار) را امضا کرده است. طبق گزارش ها ، این قرارداد شامل 4 ایستگاه کنترل از راه دور زمینی، یک سامانه شبیهساز قابل تنظیم برای پرواز پهپادها و یک سامانه دیجیتال برای ردیابی و ذخیره اطلاعات می شود. یک مرکز هدایت پهپاد هم در یکی از پایگاه های هوایی مراکش نصب خواهد شد. بایراکتار TB2 مجهز به دوربین های WESCAM ، سامانه های الکترو-اپتیک و سامانه های تصویربرداری و ردیابی ساخت شرکت کانادایی L3Harris Wescam است. کانادا پس از آنکه در اوایل ماه آپریل مطلع شد بعضی از سامانه های ساخت این کشور توسط طرف آذربایجانی در درگیری های قره باغ و همچنین سوریه استفاده شده است، صادرات تکنولوژی مرتبط با پهپاد را به ترکیه متوقف کرد. این محدودیت ها شامل 29 محصول نظامی می شد که WESCAM یکی از آنها بود. طبق گزارش ها، مراکش دنبال تهیه مستقیم این محصولات کانادایی است تا تحریم های وضع شده بر ترکیه را دور بزند. دوربین WESCAM اتاوا اولین بار هنگام حمله ترکیه به شمال سوریه در سال 2019 ، مجوز های صادرات را لغو کرد. پس از آن محدودیت ها کاهش یافت اما هنگام درگیری های قره باغ در اکتبر 2020 مجددا اعمال شد. پهپاد بایراکتار منبع 1 منبع 2
-
1 پسندیده شدهبا سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز پنج اسطوره گمنام این تصویر کاملا واقعی هست. این پنج نفر ، آخرین نفراتی هستند که از پل خرمشهر گذشتند و به مقابله با تانک ها و سربازان عراقی در آن سوی پل رفتند تا نیروهای عراقی را معطل کنند. رفتند عراقی ها را معطل کنند تا مردم و غیرنظامیان گیر افتاده در خرمشهر ، فرصت بیشتری را برای تخلیه شهر داشته باشند. پنج نفری که رفتند ؛ و می دانستند که بر نمیگردند. دلاورانی که نه نامشان را دانستیم و نه حتی چهره شان را دیدیم. به احترام این 5 اسطوره گمنام ، تمام قد می ایستیم و به احترامشان کلاه از سر بر می داریم. پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند.
-
1 پسندیده شدهدفاع هوایی بولیواری شبکه پدافند هوایی ارتش ونزوئلا و نیروی هوایی ارتش ایالات متحده ، یک چالش جدید بخش یکم در حالی که تنش ها میان ایالات متحده و ونزوئلا ، بواسطه تحولات داخلی این کشور ، رو به فزونی گرفته ، کارشناسان نظامی ، بتدریج امکان احتمالی اقدام نظامی نیروی هوایی ارتش ایالات متحده علیه این دولت آمریکای جنوبی را مورد بررسی قرار میدهند ، با این وصف ، به اعتقاد بخشی ازاین کارشناسان ، یکی از موانع اصلی این اقدام را میتوان در ساختار شبکه پدافند هوایی ارتش این کشور جستجو نمود . در چند سال گذشته ، کاراکاس با استفاده از درآمدهای حاصله از فروش نفت ، برنامه ریزی های گسترده ای برای ایجاد یک سازمان دفاعی پیشرفته را در دستور کار خود نهاد که این برنامه ، بر دو محور بسترسازی برای خرید و بکارگیری جنگنده های برتری هوایی و همچنین کسب فناوری لازم برای فراهم نمودن یک ساختار دفاع هوایی پیشرفته قرار گرفت . به اعتقاد ناظران نظامی ،علت اصلی این اقدام از سوی دولت کاراکاس ، پدید آوردن یک پوشش دفاع هوایی قدرتمند ، قبل از هرگونه اقدام از سوی کشورهای همجوار که به شکل مرتب به سخت افزارهای پیشرفته مسلح می شدند ، تحلیل می گردید . به همین منظور، پس از انعقاد قراردادهای گسترده با شرکتهای روسی ، اینک ارتش ونزوئلا به سامانه های پیشرفته دفاع هوایی میانبرد BuK-M2 ، سامانه های دفاع هوایی دوربرد S-300VM و همچنین جتهای برتری هوایی Su-30 با قابلیت حمل به روزترین مهمات دورایستای موجود نظیر موشکهای هوابه هوای دوربرد R-27ER ( بابرد 130 کیلومتر ) و R-77 ( بابرد 110 کیلومتر ) مسلح شده بود که در مقایسه با گذشته ، توانمندیهای بیشتری را در اختیار آن قرار میداد . از یک نظر ، نیروی هوایی ونزوئلا ، موفق شد تا یکی از پیشرفته ترین پیکر بندی های رزمی روسی نظیر Su-30MK2 را در سازمان رزم نیروی هوایی خود بکارگیرد که با توجه به طیف متنوع حسگرها ، سامانه های جنگ الکترونیک و همچنین اویونیک مورد استفاده در آن ، وزنه قابل توجهی در ارتش این کشور بشمار می آید که توانایی رویارویی با حملات احتمالی از سوی جتهای آمریکایی ( به استثنای اف-22) را بدان می بخشد . تعداد و بلوک فالکون های تحویلی به نیروی هوایی ونزوئلا اسکادرانهای اف-16 نیروی هوایی ونزوئلا علاوه براین ، نیروی هوایی ونزوئلا ، ناوگان کوچکی از جنگنده های اف-16 آمریکایی را پس از انقلاب بولیواری ، همچنان حفظ نموده ، هر چند بدلیل عدم پشتیبانی شرکت سازنده از این جتها ، وضعیت رزمی آنها بطور کامل مشخص نیست . در حوزه دفاع هوایی ، ارتش ونزوئلا در سالهای گذشته ، موفق شده بود تا سامانه های قدیمی S-125 خود را بطور کامل ارتقاء دهد که برخی براین اعتقاد قراردارند که اس-125 بصورت بالقوه ، مرگ آوری مشخصی بر علیه اهداف پروازی در ارتفاع کم تا میانبرد را دارد ، ضمن اینکه تعداد قابل توجهی از این سامانه ، بصورت عملیاتی ، در حال خدمت است . با توجه به موارد فوق الذکر ، برای ارتش ایالات متحده که تا کنون با یک ساختار دفاع هوایی منسجم که قابلیت ایجاد غافلگیری را برعلیه نیروی هوایی این کشور از دوران پس از جنگ ویتنام داشته باشد ( عراق ، یوگسلاوی ، لیبی از دهه 50 و برخی از کشورها از دهه 60 میلادی ) مواجهه نداشته ، رویارویی با نیروی هوایی و پدافند ونزوئلا یک سرفصل کاملا جدید بشمارمی آید . برخی ناظران نظامی معتقدند که بخش عمده ای از جتهای رزمی نیروی هوایی آمریکا از جمله سوپر هورنت و ایگل ، درصورت مواجهه مستقیم با جتهای نسل ‘4+ روسی نظیر Su-30MK2 با یک چالش اساسی مواجه خواهند شد ، هر چند این دسته از کارشناسان معتقدند که با ورود جنگنده های ارتقاء یافته ای نظیر F-15X تا سال 2020 این روند تغییرات زیادی را بخود خواهد دید . علاوه براین ، دسته ای دیگر از ناظران نظامی براین باور قراردارند که ارتقاء های صورت پذیرفته برروی جتهای نسل چهار ، به گونه ای نیست که قابلیت مواجه با سامانه های جدید روسی را بدانها داده باشد ، تا جایی که حضور سیستم های پیشرفته ای نظیر S-300VM و BuK-M2 ، احتمالا" به یک مانع جدی برای ناوگان مهاجم مبدل خواهد شد . بن پایه پی نوشت : 1- سنت میلیتاری از گذشته تا حال حاضر ، بحث و بررسی حول محور رویدادهای نظامی داخلی و خارجی بوده و خواهد بود . 2- تحلیل های فوق الذکر ، صرفا" نظر نویسنده متن محسوب میشود و الزاما" قابل تایید و یا رّد نخواهد بود . 3- تمامی تصاویر پستهای قدیمی ، بازیابی شدند صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9