برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on یکشنبه, 20 تیر 1400 در همه مناطق
-
3 پسندیده شدهشکار و شکارچی تانک ابرامز ارتش امریکا متعلق به لشکر 3ام پیاده نظام، تیپ 1ام زرهی، گردان 1-64 زرهی، گروهان چارلی در کنار تانک تی-72 منهدم شده ارتش بعث عراق در نبرد شهرک محمودیه بغداد - 3 اوریل سال 2003 میلادی یک تانک تی-72 دیگر عراقی در خیابانهای شهرک محمودیه بغداد که توسط تانک های ابرامز منهدم شده است تانک تی-72 منهدم شده دیگر عراقی در شهرک محمودیه از دید راننده تانک ابرامز_ سربازان ارتش امریکا گزارش کرده اند در نبرد شهرک محمودیه گاهی فاصله درگیری تانک ها با یک دیگر کمتر از 15 متر بود با این حال ارتش امریکا در این حمله متحمل تلفاتی نشد.
-
3 پسندیده شده[center][b][size=6]«به نام خدا»[/size][/b][/center] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/1~79.jpg[/img][/center] تانک 103 Stridsvagnکه به نام S-Tank هم معروف است در کشور سوئد طراحی و ساخته شده است. در اواسط سال 1950 ارتش سوئد تصمیم گرفت به جای تانک انگلیسی Centurions تانک جدیدی را وارد خدمت کند. به همین منظور سه شرکت Landsverk،Volvo و Bofors پیشنهاد ساخت ناتک KRV که به یک توپ 155 ملیمتری بدون خان مجهز بود را دادند اما قیمت تمام شده این تانک برای ارتش سوئد بسیار گران بود و طرح این سه شرکت پذیرفته نشد. درسال 1956 شرکت Sven Berge پیشنهاد ساخت تانک Stridsvagn 103 که تانکی کوچک و جمع وجور ، مناسب برای دفاع از کشور سوئد طراحی شده بود را به ارتش سوئد تحویل داد. البته پذیرفتن طرح شرکت Sven Berge به وسیله ارتش با شک و تردید های زیادی مواجه بود.اما بالاخره ارتش طرح تانک Strv 103 را پذیرفت چون آن را انقلابی در طراحی تانک های اصلی میدان نبرد می دانست. چابکی، قدرت و حفاظت همه یک جا در این تانک جمع بود. [center][size=1][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/2~33.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_2~33.jpg[/img][/url][/size][/center] [center][b][size=3]ماکت تانک Strv 103[/size][/b][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/3~26.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_3~26.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]نمونه اولیه [/size][/b][/center] در سال 1960 با تکمیل شدن طراحی ها و انجام آزمایشات Stridsvagn 103 وارد ارتش سوئد شد. در سال 1663 در حضور مطبوعات Strv 103 رسما رونمایی شد و تحسین جهانی را برانگیخت. مقامات کشورهای بلژیک، دانمارک، فرانسه، هلند، یوگسلاوی، نروژ، لهستان، سوئیس، اتحاد جماهیر شوروی، انگلستان، آلمان، ایالات متحده آمریکا می خواستند به سوئد بروند و از نزدیک دستاورد سوئدی ها را ببینند. رئیس جمهور وقت ایالات متحده جان اف کندی در یادداشتی در تاریخ 21 مارس 1963 از مقامات سوئد درخواست کرد تا اطلاعات بیشتری را در مورد تانک جدید خود منتشر کنند. وزیر دفاع وقت سوئد رابرت مک ناما نیز یک هفته بعد جواب رئیس جمهور امریکا را می دهد و در آن از برتری تانک Strv 103 نسبت به تانک m60 صحبت می کند. [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/4~25.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_4~25.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]مقامات کشورهای متعددی برای دیدن تانکStrv 103 به کشور سوئد سفر کردند.[/size][/b][/center] در بین سال های1967 تا 1971، 290 دستگاه تانک تحویل ارتش سوئد شد، حداکثر میزان تولید از هفت دستگاه تانک در ماه بیشتر نمی شد. تا سال 1997 این تانک در ارتش سوئد باقی ماند و با ورود(Stridsvagn 122 (Leopard 2A5 از خدمت کنار گذاشته شد. [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/5~19.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_5~19.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]خط تولید [/size][/b][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/6~16.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_6~16.jpg[/img][/url][/center] طرح Sven Berge برای افزایش امنیت تانک، حذف برجک و کاهش ارتفاع تانک بود،. شرکت Sven Berge طی تحقیقاتی به بررسی علل انهدام تانک ها در جنگ ها به خصوص جنگ جهانی دوم پرداخته بود و دریافت که بیشتر تانک ها به علت اصابت گلوله به برجک منهدم شده اند، به همین خاطر در طراحی تانک خود با حذف برجک متحرک باعث شد ارتفاع تانک به 2.14متر برسد. در این حالت احتمال برخورد گلوله ها به تانک کاهش پیدا می کرد. طراحان و سازندگان تانک Strv 103 به منظور این که تانک بتواند بدون جابه جایی قادر به تغییر دادن زاویه توپ در حال عمودی باشد تانک را به یک سیستم تعلیق هیدروپنیوماتیک با قابلیت تنظیم ارتفاع مجهز کردند، که با افزایش یا کاهش ارتفاع سیستم تعلیق تانک در راستایی عمودی به موقعیت جدید برای شلیک دست پیدا می کرد. [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/9_6.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_9_6.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]مقایسه ارتفاع [/size]دو تانک [size=3]Strv 103 و m60[/size][/b][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/10_4.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_10_4.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]مقایسه ارتفاع سه تانک Strv 103-m60-t72[/size][/b][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/8~9.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_8~9.jpg[/img][/url][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/7~9.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_7~9.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]با تغییر ارتفاع سیستم تعلیق، توپ بالا و پایین می رود.[/size][/b][/center] Stridsvagn 103 به لطف همین سیستم تعلیق می توانست ارتفاع خود را 13 سانتی متر دیگر کاهش دهد. البته برای حفاظت بیشتر در قسمت جلوی تانک زره ای قفسی نصب می شده که در برابر گلوله ای و تسلیحات ضد تانک مقاومت موثری از خود نشان می دادند. [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/10_5.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_10_5.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]یکی از خدمه در حال نصب زره قفسی[/size][/b][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/10_6.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_10_6.jpg[/img][/url][/center] Strv 103 از توپ Bofors 105 mm L/62 بهره می برد که می توانست با گلوله های توپ انگلیسیmm 105 L7 نیز هماهنگ شود. همچنین به سه مسلسل 7.62 میلیمتری مدل KSP 58 مسلح بود. [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/12~5.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_12~5.jpg[/img][/url][/center] [center][size=3][b]مسلسل KSP 58[/b][/size][/center] خدمه توانایی دسترسسی فیزیکی به هم را دارند که در زمان جنگ عامل حیاتی محسوب می شود. این تانک ظرفیت حمل سه خدمه را دارد: فرمانده، توپچی/ راننده و اوپراتور رادیو/ راننده عقب. طراحی اولیه برای دو خدمه بوده است، اما یک فرد دیگر به عنوان ذخیره و برای انجام فعالیت های جانبی در نظر گرفته شده است. هم فرمانده و هم توپچی/ راننده توانایی شلیک و راندن تانک را دارند. برای کاهش زمان هدف گیری تا اجرای آتش، فرمانده می تواند راندن تانک را به توپچی/ راننده بسپارد. درحالی که خود برای تسلط به اطراف از یک برجک کوچک که مجهز به پیرسکوپ است استفاده می کند. فرمانده درصورتی که فرمانده هدفی را مشاهده کند، راندن تانک را دوباره برعهده می گیرد، تانک را به سمت هدف گرفته و شلیک می کند. درصورت لزوم یکی از خدمه به تنهایی قادر به هدایت و اجرای آتش می باشد. برای کاهش خدمه تانک و نبود فضای کافی برای یک خدمه دیگر که در نقش لود کننده ظاهر شود Strv 103 به یک سیستم بارگذار خودکار مجهز شد که نرخ آتش را به 15 گلوله در دقیقه رساند. پوکه های گلوله نیز به طور اتوماتیک از عقب تانک به بیرون پرتاب می شوند. [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/13~3.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_13~3.jpg[/img][/url][/center] [center][size=3][b]فرد A توپچی/ راننده، فرد B وپراتور رادیو/ راننده عقب و فرد C فرمانده است [/b][/size][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/2121212114.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_2121212114.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]محل نشستن توپچی/ راننده و وپراتور رادیو/ راننده عقب[/size][/b][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/15_6.JPG"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_15_6.JPG[/img][/url][/center] [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/15_5.JPG"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_15_5.JPG[/img][/url][/center] [center][b][size=3]محل نشستن توپچی/ راننده[/size][/b][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/15~4.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_15~4.jpg[/img][/url][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/16~3.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_16~3.jpg[/img][/url][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/17.JPG"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_17.JPG[/img][/url][/center] [center][b][size=3]محل نشستن فرمانده[/size][/b][/center] تانک Strv 103 در مدل های اولیه از دو موتور Rolls-Royce مدل K60 که قدرت 240 اسب بخار قدرت داشت بهر می برد به علاوه به یک توربین گازی Boeing GT502 با 300اسب بخار قدرت مجهز بود. Strv 103اولین تانکی است که در نیروی محرک خود از توربین گازی استفاده کرد. بعدها از توربین گازی در تانک های t-80 شوروی وآبرامز آمریکا نیز استفاده شد.این تانک قابلیت دوزیست بودن را هم دارد و با صرف زمان 20 دقیقه جهت آماده سازی و نصب صفحات جانبی می تواند با سرعت 6 کیلومتر برساعت داخل آب حرکت کند. تعدادی از تانک های Strv 103 مجهز به یک تیغه بولدوزر در جلوی تانک برای ایجاد سنگر، خاکریز و... بودند. [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/21~4.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_21~4.jpg[/img][/url][/center] [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/22~8.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_22~8.jpg[/img][/url][/center] [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/23~4.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_23~4.jpg[/img][/url][/center] [center][size=3][b]Strv 103[/b][/size][size=3][b] می تواند [/b][/size][size=3][b]با نصب صفحات جانبی در آب حرکت کند.[/b][/size][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/20~2.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_20~2.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]یک تانک مجهز به تیغه بولدزر Strv 103 [/size][/b][/center] ارتش سوئد در طی زمان خدمت تانک 103 Stridsvagnتصمیم به ارتقا و بهبود آن گرفت که نتیجه آن سه استاندارد برای ارتقای این تانک تعریف شد:[list] [*]Stridsvagn 103B [/list] قدرت نیرو محرک تانک Stridsvagn 103A رضایت بخش نبود در نتیجه در مدل Stridsvagn 103B تصمیم به تعویض توربین گازی قبلی با توربین گازی Caterpillar 553 گرفته شد. در اوایل پروژه، فقط 80 دستگاه نسیت به تعویش توربین شان در دستور کار قرار داده شدند .[list] [*]Stridsvagn 103C [/list] ارتش سوئد در سال 1986 دوباره تصمیم به ارتقا تمامی تانک های 103 Strv گرفت. از جمله فعالیت هایی که ارتش سوئد قصد تغییر درآن را داشت می توان به ارتقا و بهبود سیستم کنترل آتش، اضافه کردن فاصله یاب لیزری نصب مخازن سوخت اضافه، تجهیز تمامی تانک ها به تیغه بولدوز، نصب زره واکنشی و تعویض موتور Rolls-Royceبا موتور دیزل ساخت شرکت Detroit با قدرت 290 اسب بخار اشاره کرد.[list] [*]Stridsvagn 103D [/list] در اواسط سال 1990 ارتش سوئد تصمیم گرفت آخرین ارتفا را هم بر روی تانک 103 Strv اعمال کند. تغییرات عمده ای همچون نصب و راه اندازی کامپیوتر کنترل آتش، سامانه تثبیت هدف در حین حرکت، دوربین حرارتی برای فرمانده و راننده تانک، استفاده از دوربین دید در شب، نصب فیلترهای ش.م.ر و تغییرات جزئی درسیستم تعلیق و موتور را می توان نام ببرد. [center][b][size=5]«مشخصات کلی Strv 103»[/size][/b][/center] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/Untitled~4.jpg[/img][/center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/26~2.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_26~2.jpg[/img][/url] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/11_5.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_11_5.jpg[/img][/url] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/11~12.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_11~12.jpg[/img][/url] [b][color=#ff0000]مترجم و گردآورنده: Crash نقل با ذکر نام میلیتاری و گردآورنده بلامانع است[/color][/b] منابع: [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Stridsvagn_103"]http://en.wikipedia..../Stridsvagn_103[/url] [url="http://www.ointres.se/strv_103.htm"]http://www.ointres.se/strv_103.htm[/url]
-
2 پسندیده شدهتایگرهای جوان ایرانی جنگنده - بمب افکن سبک اف-5 اف نیروی هوایی ایران با سریال ساخت ۰۶۸۴-۷۵ پایگاه هوایی McClellan قبل از بارگیری درون هواپیمای C-5 Galaxy و ارسال به ایران به سال ۱۹۷۶
-
2 پسندیده شدهحمله راکتی به پایگاه نظامیان آمریکایی در اربیل منابع خبری از حمله راکتی به پایگاه نظامیان آمریکایی در فرودگاه اربیل در منطقه کردستان عراق خبر میدهند. العربیه:حریم هوایی بر فراز فرودگاه اربیل بسته شده و تمامی چراغهای فرودگاه خاموش شده و هواپیماها از مسافران تخلیه شدهاند. صابرین نیوز: دست کم 20 راکت به سوی پایگاه نظامی آمریکا در اربیل شلیک شده است. در این حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی از پهپاد نیز استفاده شده است.
-
2 پسندیده شدهبه نام خدا BAe Magma هواپیمای بدون سرنشین (UAV) / اثبات گر فناوری (2017) هواپیما های مدرن برای تغییر مسیر به سطوح کنترل پرواز نیازمندند که ترکیبی از اتصالات، مکانیزم ها و سامانه های دیجیتالی است. BAe Systems مرکز دفاعی انگلیس و دانشگاه منچستر برای ایجاد انقلابی در این حوزه همکاری می کنند و در حال توسعه پهپاد اثبات گر فناوری Magma هستند. توسعه این پهپاد از سال 2002 آغاز شد. از این محصول برای جمعآوری اطلاعات درباره ی طرح مفهومی "هوای دمیده شده برای کنترل پرواز" استفاده می شود. در این طرح، از گاز های خروجی موتور برای تاثیر بر روی خواص بالابرندگی بال استفاده می شود (هوا با سرعت مافوق صوت از لبه عقبی سطوح کنترلی خارج می شود). امید است این پیشرفت، جایگزین سطوح کنترل پیچیده فعلی شود که طراحی هواپیما های رزمی (و تجاری) را محدود می کنند. ممکن است روزی نیاز به هرگونه سطوح کنترلی از بین برود. علاوه بر این، رانش خروجی این هواپیما توسط "سامانه کنترل بردار رانش سیال" مدیریت می شود. هواپیمایی بدون سطوح کنترلی متحرک ذاتا آیرودینامیک تر خواهد بود، پیچیدگی و حجم آن کاهش پیدا می کند و ایمنی آن بالاتر خواهد رفت. با حذف اتصالات و فاطله بین آن ها، قابلیت پنهان کاری آن بیشتر می شود. هوای دمیده شده برای کنترل پرواز: هوا از موتور گرفته می شود و با سرعت مافوق صوت از شکاف های باریک دور لبه های عقبی مخصوص خارج می شود تا پهپاد را کنترل کند. سامانه کنترل بردار رانش سیال: کنترل پهپاد با دمیدن هوا به داخل نازل و منحرف کردن گاز خروجی و ایجاد نیروی کنترلی در حالت فعلی، Magma پلتفرمی "شبه بال پرنده" با شکل کلی شبیه سرنیزه است. همچنین، این پهپاد برای حداکثر کارایی آیرودینامیکی از شکل بال-بدنه ترکیبی استفاده می کند. در بخش عقب بدنه، یک جفت باله دمی عمودی متمایل به خارج قرار دارد. در نسخه های اصلاح شده در آینده این باله های عمودی حذف خواهد شد تا آن را به یک طراحی "بال پرنده" واقعی تبدیل کند. از چرخ های سهگانه برای حرکت روی زمین استفاده می شود. اولین پرواز Magma در سپتامبر سال 2017 در Llanbedr ولز انجام شد. این پهپاد در ابتدا یک اثبات گر فناوری است، اما بدون شک توسعه آن باعث ایجاد مفاهیم و رویکردهای طراحی برای پلتفرم های جنگی آینده خواهد شد. در سال 2019، پهپاد Magma، کنترل توسط هوای سیال مافوق صوت را در طول آزمایشی در 11 آپریل 2019 اثبات کرد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2017 - تعداد فروند ساخته شده: 1 - کشورهای مصرف کننده: انگلیس - نقش: X-Plane(توسعه ای، نمونه اولیه، اثبات گر فناوری؛ این هواپیما برای نمونه سازی اولیه، اثبات فناوری، تحقیق و کسب اطلاعات توسعه داده شده است)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 3.6 متر - ارتفاع: نامشخص - وزن: نامشخص - حداکثر وزن برخاست: نامشخص – قوای محرکه: موتور جت حداکثر سرعت: 150 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 7620 متر - برد: نامشخص - تسلیحات: نامشخص - نسخه ها: Magma (سری پایه) منبع
-
2 پسندیده شدهذبح کردن تانک به سبک چچنی ها تانکتی-80بی وی منهدم شده ارتش روسیه در طول حمله به گروزنی دسامبر 1994 جنگ چچن را باید یکی از طولانی ترین و تلخ ترین جنگ های روسیه دانست. در جریان حمله به پایتخت چچن، گروزنی در 31 دسامبر 1994، یگان های زرهی ارتش روسیه با عجله و بدون برنامه ریزی تاکتیکی و بدون آموزش لازم برای خدمه وارد شهر شدند تا ماموریت خود را انجام بدهند. نتیجه این حمله فاجعه بار بود حدود 70 درصد از 200 دستگاه تانک درگیر در این حمله نابود شدند. حداقل 17 دستگاه تانک تی-80 بی و تی-80 بی وی در جریان درگیری های اطراف گروزنی در سال های 1994-95 از بین رفتند. درآن زمان روزنامه ها و تلویزیون روسیه پر از عکس های وحشتناک تانک های نابود شده تی-72 و تی-80 روسی بودند. عموما تانک های روسیه خصوصا تانک های تی-80 بخاطر داشتن زره های واکنشی کنتاکت توانایی مقاومت در برابر حملات راکتی نیروهای چچنی از روبه رو را داشتند. به طوری که در یک مورد یک دستگاه تانک تی-80بی وی توانسته بود در مقابل 18 راکت آر پی جی-7 مقاومت کند. اما نکته قابل توجه در جنگ اول چچن تاکتیک منحصر بفرد نیروهای جدای طلب چچن برای نابودی تانک های تی-80 روسیه بود. نیروهای ضد زره چچنی در بالایی یک ساختمان نسبتا بلند مستقر میشدند. بعد از عبور تانک، آنها با راکت ضد زره مانند آر پی جی -7 از بالای ساختمان بلند به سمت بخش بالایی پیشرانه (پشت برجک) شلیک می کردند. . راکت به راحتی از زره نازک پیشرانه عبور میکرد سپس از میان دیواره بخش پیشرانه و محفظه رزمی رد میشد و به مهمات داخل بارگذار خودکار برجک می رسید و باعث منفجر شدن مهمات تانک میشد در اخر این زنجیره برجک از جا کنده و پرتاب میشد. این روش خصوصا برای تانک های سری تی-80 بسیار کارساز بود زیاد در بارگذار خودکار تانک تی-80 مهمات دور تا دور برجک قرار دارند. در نتیجه بعد از عبور راکت از محفظه پیشرانه به مهمات میرسد. این نوع حمله نیاز به مهارت ویژه ای داشت زیرا باید زاویه درست برای شلیک راکت ار پی جی انتخاب میشد تا راکت به درستی به بارگذار خودکار تانک برسد. اصلی ترین دلیل انتخاب این نوع تاکتیک اشنایی نیروهای چچنی با پاشنه آشیل تانک های تی-80 بود. بسیاری از مبارزان چچنی، سربازان شوروی سابق بودند و با ساختار تانک های روسی آشنایی کامل داشتند. شکل ساختاری بارگذار چرخ و فلکی تانک تی-80- بخشی از مهمات تانک (خرج مهمات) دور تا دور برجک قرار دارد تصویر شماتیک از نحوه انجام تاکتیک نیروهای چچنی از کنار- خط قرمز زاویه فرضی از عبور راکت است که از بخشی بالایی پیشرانه عبور میکند به بارگذار تانک (مستطیل سبز) میرسد انفجار مهمات داخل تانک نتیجه مرگباری خواهد داشت- تانک تی-80 منهدم شده در جنگ چچن
-
1 پسندیده شدهبا سلام طبق معمول ، تاپیک مستقلی برای بالگردهای 214 هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران وجود نداشت ، در نتیجه و با توجه بحضور یکفروند بالگرد کبرا در تصویر ، این عکس در این تاپیک ارسال شد در بازه زمانی 1975 تا 1976 ، چیزی در حدود 235 فروند بالگرد 214 به ارتش ایران تحویل داده شد که این بالگرد سخت کوش تبدیل به اسب کاری هوانیروز گردید . نقش بی بدیل این بالگرد در پشتیبانی از واحدهای عمل کننده ارتش و سپاه ، غیر قابل انکار بشمار می رود .
-
1 پسندیده شدهبا سلامی گرم و دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست. مقدمه - یکی دیگر از هزاران صفحه بسیار سیاه و تاریک کارنامه منافقین را باید به «پرونده جاسوسی برای شوروی و ماجرای محمدرضا سعادتی» اختصاص داد. مجاهدِ جاسوس (بخش سوم و پایانی) سعادتی در زندان همچنان رابطه خود را با سازمان حفظ کرد و پس از اعلام جنگ مسلحانه منافقین در سال 60 و انفجار دفتر حزب جمهوری در هفتم تیر ماه، فضای زندان را به آشوب و التهاب کشاند. تا اینکه با فرماندهی او در زندان، ترور شهید کچویی در 8 تیر 1360 توسط کاظم افجهای رقم خورد. بعد از این اتفاق پرونده سعادتی دوباره به جریان افتاد و با محرز شدن نقش او در این ترور، حکم اعدام او صادر شد. هرچند سعادتی به اتهام شرکت در طراحی ترور شهید کچویی در زندان اوین مجدداً مورد محاکمه قرار گرفت و محکوم به اعدام شد، اما ماجرای دستگیری او و هیاهویی که پس از آن شکل گرفت، میتوانست با آن شدتی که مجاهدین تبلیغ میکردند، بر موضعگیریهای بعدی سازمان و تشدید درگیریهای مسلحانه و ترورها تأثیرگذار باشد؛ چرا که مسئله اعدام سعادتی پس از اعلام جنگ مسلحانه از سوی سازمان به وقوع پیوست. به هر حال این رویدادها بهانههای مناسبی برای رهبران سازمان فراهم نمود تا ضمن متشنج نمودن فضای سیاسی جامعه و مظلومنمایی و ارائهی وجههی ضدآمریکایی، نیروهای خود را در جهت وصول به اهداف محوری خود که کسب قدرت مطلقه سیاسی بود، بسیج کنند. آشوب طلبی سازمان سلول سعادتی در اوین ( علاوه بر نشریات روز و کتب های دلخواه وی حتی آرم سازمان را هم بالای سر خود زده بود) سازمان به رغم تمام تلاشهای قانونی برای خلع سلاح اعضایش به این امر تن نداد و در ادامه درگیری ها بعد از دستگیری سعادتی و اختلافات بعدی همچون درگیری های ناشی از حمایت از بنی صدر با مردم، در 30 خردادماه 60 اعلام جنگ مسلحانه نمود و گمان می کرد که با استقبال عمومی روبرو خواهد گردید. رفتار نابخردانه آنها در نمازجمعه آن هفته تهران توسط حضرت آیت الله خامنه ای موشکافی شد و ایشان در 6 تیر مورد سوء قصد قرار گرفت. یک روز متفاوت در اوین کاظم افجه هزاری مشهوربه کاظم افجه ای ( فرد دارای عینک) برنامهریزی سازمان با انفجار 7 تیر تکمیل شد که در آن، آیت الله دکتر بهشتی و 72 تن از یاران نظام و انقلاب به خاک و خون کشیده شدند. همزمان با این اقدام که توسط رابطین سازمان پیشتر به اطلاع اعضای زندانی آن رسیده بود، برنامه ریزی شورش در داخل زندان توسط سعادتی صورت گرفت و پس از اعلام خبر انفجار حزب جمهوری اسلامی، تعدادی از هواداران و اعضاء مجاهدین در زندان با شنیدن این خبر شروع به خواندن سرود و پایکوبی کردند و جو زندان را ملتهب کرده و به هم ریختند. آیت الله گیلانی و شهید لاجوردی آنها را به محوطه زندان اوین آوردند و به صحبت و نصیحت آنها پرداختند که در این مرحله افجه ای طبق برنامه ریزی قبلی و با هدایت سعادتی از موقعیت خود در میان نگهبانان زندان سوء استفاده کرده و اسلحه ای را از نگهبانی گرفته و به سوی محوطه خیز بر می دارد تا آقایان گیلانی و لاجوردی را ترور کند. شهید محمد کچوئی کاظم افجه ای به دلیل فعالیت در سازمان مجاهدین خلق و ضدیت با جمهوری اسلامی دستگیر و در زندان به سر می برد که شهید کچویی با او به بحث نشسته بود و او نیز وانمود می کرد که معقول شده است و توانسته بود تا حدی اعتماد مسئولین و نگهبانان زندان را جلب نماید. به دنبال خیز افجه ای برای ترور، شهید کچویی متوجه رفتار وی می گردد و به سوی او می رود که با شلیک افجه ای به شهادت می رسد و او فرار کرده و از آنجا که به ورودی ها و خروجی های زندان آشنا بوده است، خود را به پشت بام ساختمان اداره زندان ها (دادستانی) رسانده و از آنجا خودش را پرتاب می کند که در اثر سقوط کشته می شود. همزمان با ترور شهید کچویی در هشتم تیرماه، بر خلاف تحلیل سازمان که گمان می کردند با انفجار حزب جمهوری اسلامی، نیروهای حزب اللهی مرعوب می شوند و عناصر آنها فرصت کودتا می یابند و عناصرزندانی نیز با این شورش آزاد می گردند ، [شبیه به همین تحلیل رو در فروغ جاودان هم داشتند که باز هم اشتباه از آب درآمد. ] فضا علیه منافقین تشدید شد و مردم در خیابانها به راهپیمایی و عزاداری پرداختند. در همین روز بود که همزمان با شورش سعادتی از داخل زندان چندین ماشین اسلحه غیر مجاز که توسط اعضای سازمان در خیابانهای تهران تردد می نمودند، شناسایی شد. با شکست این طرح و کشته شدن کاظم افجه ای، مهدی آسمان تاب به برنامه ریزی قبلی برای ترور مسئولین دادستانی و طرح آشوب در زندان اقرار می کند و با توجه به اقاریر سعادتی و دیگر اسناد بدست آمده، نقش سعادتی در این ترور از سوی دادگاه قطعیت می یابد و در مردادماه 60 به اعدام محکوم می شود. سرانجام پرونده مرموز محمدرضا سعادتی جواد منصوری اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که دستگیری محمدرضا سعادتی، عضو مرکزی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به جرم جاسوسی برای شوروی در دوره مسئولیت او اتفاق افتاد. سوال> زمانی که سعادتی دستگیر شد، شما فرمانده سپاه پاسداران بودید. نحوه ورود سپاه به این پرونده چگونه بود؟ جواب > سپاه در اردیبهشتماه سال ۵۸ تأسیس شد البته در ۳-۲ ماه بعد از انقلاب تشکیلات مختلفی وجود داشت که مستقل عمل میکردند همانند گروه نزدیک به شهید محمد منتظری و یا گروه نزدیک به نهضت آزادی و آیتالله لاهوتی که تهران را عملاً لبنانیزه کرده بودند و هر یک ساز خود را میزدند. بالاخره همه این گروهها تجمیع شدند و سپاه پاسداران شکل گرفت. من همان ایام در سپاه مشغول بودم که یک روز خبر رسید یکی از اعضای ارشد سازمان منافقین به نام سعادتی به جرم جاسوسی دستگیر شده است. به دلیل اینکه سپاه مسئول صیانت از انقلاب بود و این موضوع هم بر میگشت به اصل انقلاب، سپاه در پرونده سعادتی وارد شد. از همان روز اول جار و جنجالی به راه افتاد. همسر سعادتی به نام جلالزاده هر روز میآمد در دفتر من در سپاه و داد و بیداد میکرد که باید سعادتی آزاد شود و او بیگناه دستگیر شده است! سوال> سعادتی را سپاه دستگیر کرد؟ جواب > سعادتی ظاهراً قبل از انقلاب هم با شوروی و سفارت آن در تهران ارتباط داشت. انقلاب که پیروز شد، اینها خیال کرده بودند همه سیستمهای امنیتی از بین رفته و هر کاری بکنند هیچ کس متوجه نمیشود و میتوانند راحت برنامههایشان را پیش ببرند. اما نمیدانستند بقایای ساواک هنوز فعال هستند و با دولت موقت همکاری میکنند و سپاه هم در جریان بود. رابط شوروی زمانی که قرار بود پرونده مهم امنیتی و جاسوسی قبل از انقلاب را از سعادتی تحویل بگیرد سر قرار غافلگیر میشود و چون مصونیت دیپلماتیک داشت، دستگیر نمیشود اما سعادتی دستگیر میشود. در واقع آن بخش از ساواک سابق سعادتی را دستگیر کرد که در زمان شاه مسئول ضد جاسوسی بود. اینها واقعاً افراد خبره و توانمندی هم بودند. مثلاً به خاطر دارم که به زبانهای انگلیسی، فرانسوی و عربی مسلط بودند. از فاصله دور میتوانستند لبخوانی کنند و یا آموزشهای شنود و ضد شنود دیده بودند و انواع و اقسام کارهای جاسوسی و ضد جاسوسی به اینها آموزش داده شده بود. به هر حال این بخش از باقیماندههای ساواک به خوبی توانست در مورد پرونده سعادتی عمل کند. این که تا سالها بعد از انقلاب از نیروهای باقیمانده ساواک استفاده شد طبیعی بود چون کشور نیاز ضروری به تامین امنیت و کسب اطلاعات دارد و رکن رکین هر کشوری نیروهای اطلاعاتی و امنیتی آن هستند تا بتوانند آن کشور را از انواع تهدیدها حفظ کنند، به علاوه اینکه باید از تجربه آنها استفاده میشد که شد و بعدها در وزارت اطلاعات از دانش آن افراد بهرهبرداری کردند. روایت رکن دو ارتش از ماجرای سعادتی سرهنگ مهدی کتیبه، نماینده ستاد مشترک ارتش در جلسات شورای امنیت ملی بود و در مقطعی نیز ریاست اداره دوم ارتش را در روزهای بعد از انقلاب اسلامی بر عهده داشته است. کتیبه به دلیل مسئولیتی که در آن روزها داشت با بسیاری از پروندههای ابتدای انقلاب اسلامی آشنا بوده و اطلاعات خوب و بکری در این زمینه دارد: سوال> آقای کتیبه با بازداشت محمدرضا سعادتی از اعضای کادر مرکزی سازمان مجاهدین خلق در ابتدای انقلاب بحث را آغاز کنیم. پرونده سعادتی چه بود و چرا جنجالی شد؟ جواب > من آنچه به خاطر دارم این است که فردی به نام تیمسار مقربی به دلیل جاسوسی برای شوروی در رژیم قبل بازداشت و خیلی سریع اعدام شد. بعد از انقلاب که ساواک منحل شد و همه چیز به دلیل شرایط آن روزها به هم ریخته بود، عدهای از گروهها از جمله سازمان مجاهدین علاقمند بودند که به سازمانهای اطلاعاتی نفوذ کرده و پروندههایی را از آنجا خارج کنند. از جمله آنها پرونده تیمسار مقربی معدوم بود که توسط سعادتی به رابط سفارت شوروی داده شده بود و سر قرار دستگیر میشود. دستگیری این فرد هم توسط سپاه پاسداران بوده که تازه در آن زمان چند هفتهای بود تاسیس شده بود. سوال> به نظر شما چرا سازمان مجاهدین خلق درصدد انتقال این اطلاعات برآمد؟ جواب > مجاهدین خلق گرایشهای چپگرایانه داشتند. علاوه بر آن تشکیلات مفصلی داشتند و یک تشکیلات منسجم میتواند نفوذ کند و الا افراد عادی و نابلد که توانایی نفوذ و خارج کردن پروندههای امنیتی را ندارند. من البته فکر میکنم اینها میخواستند امکانات و پول و تجهیزات هم از شوروی بگیرند و ماجرا خیلی هم ساده نبوده است. سوال> چرا پرونده جاسوسی مقربی برای مجاهدین خلق و شوروی انقدر مهم و ارزشمند بوده است؟ جواب > بالاخره شوروی یک جاسوس مهم و رده بالای خودش را از دست داده بود و تلاش میکرد بداند چگونه یک جاسوس آنها در ایران لو رفته است. از طرف دیگر مجاهدین هم میخواستند خودی نشان دهند و در اوایل انقلاب هم در سیستم نفوذ کنند و امکاناتی هم از شوروی بگیرند. سوال> این بحث نفوذ در ابتدای انقلاب بحث جالبی است. ما شاهد آن هستیم که بعد از دو سه سال از ابتدای انقلاب که اختلافات بروز مییابد و منافقین وارد فاز مسلحانه میشوند، این نفوذیها یکی یکی خودشان را نشان میدهند همانند کلاهی در حزب جمهوری اسلامی، مسعود کشمیری در نخستوزیری، عباس زریباف در سپاه، کریمی در دادستانی و...، خود شما هم که به نوعی قربانی و جانباز واقعه انفجار دفتر نخستوزیری هستید. به نظر شما این نفوذها چرا انقدر گسترده بود و ما اینطور از نفوذها از طرف سازمان ضربه خوردیم؟ جواب > ما در ابتدای انقلاب خیلی تلاش کردیم سازماندهی خوبی انجام دهیم و جلوی خرابکاریها را بگیریم و در برخی از موارد توانستیم و در برخی دیگر خیر. مواردی که شما اشاره کردید بعضی از آنها را من میدانم و در جریان بودم مثل همان واقعه انفجار دفتر نخستوزیری. واقعیت این است که این کار هم به نوعی هنر است و برخی از این افراد به خوبی توانسته بودند آموزش ببینند و در دستگاهها هم نفوذ کنند و در موقع لزوم برای آنها نقش ایفا کنند و خط خود را پیش ببرند. من کاری که کشمیری در نخستوزیری انجام داد را واقعا کار حرفهای میدانم. بالاخره این هم هنری است! فرد بتواند در سیستمی نفوذ کند و خود را تا عالیترین مقام بالا ببرد و نقشهای را اجرا کند و بعد هم از کشور فرار بکند، این چیز کمی نیست. ... پایان پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. .
-
1 پسندیده شدهماکت مقیاس هواگرد ترابری ایران-140
-
1 پسندیده شدهبه حذف کارت سوخت و دلیل جناب زنگنه اشاره نکرده: "مردم معطل میشن" (طرح دولت قبل بوده پس مزخرفه حتما و لاجرم!) گفتم حذفش کنند. (آقا پس قاچاق و کنترلش چی میشه؟ آقا صرفه جویی چی میشه؟ آقا برداشتن کارت حالا که مردم عادت کردن برگشت به نقطه صفره، آقا این چه کاریه ... ) اگر کارت سوخت وجود میداشت همچنان ولو با همون قیمت اولا به فاجعه مصرف روزانه 110 میلیون لیتر بنزین نمیرسیدیم (با اینکه تک نرخی کردن بنزین توسط همین آقای زنگنه قبلش اشتباه اول بود چون ذهنیت صرفه جویی در سهمیه یا کنترل قاچاق سوخت را نابود کرد) و ثانیا با وجود کارت و سهمیه ( که با اصلاح قیمت بنزین به عنوان یک تحمیل جدید از سمت مردم قلمداد شد) شاید فشار کمتری در اون ماجرا روی اذهان میومد. (صرفا افزایش قیمت مطرح میشد نه اینکه دوباره کارت سوخت ها را برید بگیرید، کار باهاش را تمرین کنید و دوباره یاد بگیرید، پمپ بنزینها دوباره دستگاه ها را راه بندازن، مفقودیها و نداشته ها در صف دریافت بمونند، کدوم خودرو تعلق میگیره کدوم نه و اصولا برگشتن به قدم اول همه اون دردسرها) یا مثلا وزیر محترم نیرو اشاره درستی میکنند در ظاهر: نیروگاه سازی برای 200 ساعت پیک و کمبود 2 هزار مگاواتی توجیه نداره. ولی جناب وزیر یعنی شما در اون دستگاه عریض و طویل پیش بینی نمیکنید (یکی از وظایف سازمان ها) که اگر خشکسالی شد و 4000 مگاوات برقابی از دسترس خارج شد و کمبود به 6000 مگاوات رسید، یا گرمای هوای به خاطر تغییرات اقلیمی عجیب و غریب شد، با با عدم اصلاح الگوی مصرف ما رشد تصاعدی را شاهد بودیم یا نقایص فنی رخ داد (در بحث تعمییر و نگهداری هم که بیخیال هستیم) و یا مثل امسال ترکیب همه این موارد دیگه کمبود منحصر به 200 ساعت و 2000 مگاوات نمیشه بلکه تبدیل میشه به 600 ساعت و 11000 مگاوات؟! این دیگه با تمهید و تدبیر که قابل جبران نیست، علنا یا نیرگاه لازم داره یا واردات یا اصلاح ناگهانی و معجزه وار الگوی مصرف. یعنی واقعا یک بچه هم حتی برای تغذیه فرداش در مدرسه سبک و سنگین میکنه چی ببره و چقدر ببره ولی وزارت به اون بزرگی فکر میکنه جهان با تمام متغیرهاش همیشه ثابت و یکسان هست؟
-
1 پسندیده شدهانصارالله یمن در عملیات اخیر در استان البیضاء در شهرستان های الصومعه و الزاهر نشان داد با وجود تسلط نیروهای ائتلاف در اسمان قادر به استفاده از توان زرهی خودش هر چند به شکل محدود است. تانک تی-62 نیروهای انصارالله یمن در استان البیضاء
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا Bayraktar Mini هواپیمای بدون سرنشین کوچک (UAS) جاسوسی-نظارت-شناسایی (ISR) (2007) سامانه های هوایی کوچک در حوزه نظامی، شاخه ای رو به رشد از پهپاد ها هستند که شامل سامانه های بی سرنشین قابل حمل توسط فرد می شوند و مناسب استفاده در سطح گروه هستند، معمولا دست پرتاب اند و به راحتی بازیابی می شوند. تولید کنندگان زیادی برای ساخت چنین محصول سودآوری تلاش کرده اند و روزانه تعداد بیشتری از آن ها وارد این بازار می شوند. ترکیه، که روزی برای تقویت جایگاه نظامی خود در خاورمیانه به طور گسترده به فناوری های خارجی وابسطه بود، اکنون می تواند نیاز خود را در داخل کشور تامین کند. در سال 2007، Baykar Makina پهپاد بومی Bayraktar Mini را به نیرو های مسلح ترکیه تحویل داد. اولین پرواز این پهپاد در اکتبر سال 2006 رقم خورد. تاکنون بیش از 500 فروند از آن ساخته شده است. در کارنامه Bayraktar Mini می توان محافظت از مقبره سلیمان شاه در سوریه و شناسایی کاروان داعش را مشاهده کرد. این پهپاد به نیرو های زمینی قابلیت جاسوسی-نظارت-شناسایی (ISR) راحت و سریع را می دهد. از امکانات آن می توان به برخاست و فرود خودکار، سامانه مدیریت نقطه مسیر، ارتباطات رمزگذاری شده و رهگیری خودکار اشاره کرد. Bayraktar Mini دست پرتاب است و در صورت لزوم توسط ایستگاه کنترل زمینی مدیریت می شود. در حالت عادی روی شکم اما در موارد اضطراری با چتر نجات تعبیه شده در آن فرود می آید. برد آن 10 کیلومتر است و تا ارتفاع 3600 متری پرواز می کند. مداومت پروازی آن 60 دقیقه است. پس از هزاران ساعت پرواز موفقیت آمیز، Bayraktar B Mini ساخته شد که در دسامبر سال 2017 عملیاتی شد و به دلیل عملکردش به قطر هم صادر شد. توسعه این پهپاد همچنان ادامه دارد و طبق سایت شرکت سازنده، Bayraktar MINI D برد ارتباطی 2 برابر و ارتفاع پروازی 3 برابری نسبت به نسخه های پیشین دارد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2007 - وضعیت: در حال خدمت - تعداد فروند ساخته شده: بیش از 500 - سازنده: Kale-Baykar Makina (ترکیه) - کشورهای مصرف کننده: ترکیه، قطر - نقش: جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 1.2 متر - طول بال ها: 1.9 متر – قوای محرکه: 1 موتور الکتریکی حداکثر سرعت: 55 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 914 متر - برد: 55 کیلومتر - تسلیحات: ندارد. محموله شامل دوربین های CCD و گرمایی - نسخه ها: Mini (سری پایه)، Mini B (اندازه بزرگتر، کارایی بالاتر) منبع
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم J-35 وارد میشود حرکت به سمت یک نیروی دریایی قدرتمند نیروی دریایی چین گام دیگری را برای از بین بردن آخرین مزیت نیروی دریایی ایالات متحده در قالب جنگنده جدید و پنهانکار شناخته شده به نام J-35 برداشته است.آنچه که توجه سیاست گذاران دفاعی ایالات متحده را جلب کرده ، ظاهر شدن J-35 در کنار ناو هواپیما بر در حال ساخت در ووهان، استان Hubei است که تحقیقات هوادریا در انجا صورت میگیرد. این عکس آخرین تصاویر گرفته شده از Wuhan توسط علاقه مندان به جنگنده چینی است که به صورت ناشناس در وب سایت های مختلف چین ارسال شده است. چندین بار این عکس ها حذف می شوند، زیرا آنها نقض دستورالعمل های امنیتی پکن و دستورالعمل های امنیتی فراگیر پکن را تشکیل می دهند. با این حال ، تبدیل جنگنده های مدرنی مانند FC-31 به جنگند ای با قابلیت ناونشینی کار دشواری است. معمولاً ممکن است شامل تغییر در خصوصیات آیرودینامیکی شود ، همچنین نیاز به بهینه سازی زاویه حمله برای برخاستن و فرود آمدن روی عرشه خواهد بود . در ادامه نه تنها سیستم کنترل پرواز نیاز به بازنگری دارد ، بلکه به دلیل فشار وارده در حالت برخاستن و نشستن بر روی ناو هواپیمابر ، برای تقویت بدنه ، حتی ممکن است نیاز به تغییر ساختار باشد.اگرچه به طور رسمی تأیید نشده است ، اما گفته می شود که جنگنده جدید ممکن است با موتور توربوفن WS-19 جایگزین شود. حداکثر وزن برخاست حدود 30 تن است ، یعنی تقریباً مشابه F-18Super Hornetنیروی دریایی ایالات متحده.علاوه بر این ، تقریباً قطعی است که برای ناو هواپیمابر 003 منجنیق الکترومغناطیسی سفارشی ساخته خواهد شد. بر اساس یک بیانیه منتشر شده توسط شرکت Shenyang در دسامبر 2019، این شرکت شروع به توسعه یک نوع جدید از جت جنگنده به طور مشترک با شرکت فن آوری AVIC کرده است. این گزارش قدیمی در مورد ویژگی های جنگنده جدید توضیح نداده است. شرکت Shenyang توسعه دهنده جنگنده J-15، نخستین جنگنده ناو نشین چین بوده بنابر این گفته شده است که اقدام به اصلاح عمیق FC-31 برای تبدیل شدن آن به یک جنگنده ناو نشین کرده است. مقامات چینی سابقا اعلام کرده بودند که ناو ها هواپیما بر آینده خود مجهز به یک نسخه دریایی از جنگنده J-20 خواهند کرد. با این حال، چندین کارشناس صنعت هواپیمایی چینی در این بیانیه تردید کردند در طول ماه ها ی اخیر، چند رخداد این سوء ظن ها را تقویت کرده است افسر اطلاعاتی بازنشسته نیروی دریایی ایالات متحده، کاپیتان جیمز فانل می گوید: ظهور J-35 نه تنها یک گام مهم در صنعت هوادریای چین به منظور ایجاد یک نیروی دریایی مدرن است ، بلکه یک جهش نسلی فراتر از جنگنده ناو نشین قبلی خود یعنی J-15 می باشد.J-15 یک توسعه بومی چینی نبود، بلکه یک نسخه مهندسی معکوس از جنگنده ناونشینSukhoi Su-33 روسیه بود. به عنوان یک طراحی دهه 80 میلادی تقریبا به طور کامل از آلیاژهای فلزی معمولی ساخته شده بود ، J-15 همچنین از سنگین ترین جنگنده های ناونشین جهان است. (عامل وزن یکی از دلایلی بود که روس ها در سال 2015، طراحی SU-33 خود را منسوخ کردند.)در مقابل J-35 با وزن 22000 پوند ، سبک تر است و میتواند تسلیحات خود در جایگاه های درونی خود جهت حفظ پنهانکاری حمل کند.در این بین کارشناسان نظامی آمریکایی اعتقاد دارند این جهش بزرگ در کنار تجربه کوتاه چین در هوادریا میتواند یک چالش بزرگ فنی و عملیاتی برای نیروی دریایی چین باشد. https://breakingdefense.com/2021/07/chinas-j-35-carrier-fighter-appears-step-to-most-powerful-navy https://www.meta-defense.fr/en/2020/09/11/the-hypothesis-of-a-Chinese-naval-fighter-j-35-derived-from-the-fc-31-is-clarified// https://www.globalsecurity.org/military/world/china/j-35.htm https://www.chinatimes.com/cn/realtimenews/20210609001291-260417?chdtv https://twitter.com/RupprechtDeino/status/1402134635665137666
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم . وقت بخیر - محبت بفرمایید بنده را فقط با همون نام کاربری مورد خطاب قرار بدید . این شکلی راحت تر صحبت می شود کرد . ممنون در خصوص MER یا Multiple Ejector Rackتنها چیزی را که از آن مطلع هستم ، کاربرد MBD3-U6-68 هست برای طیف متنوعی از جتهای روسی و احتمالا نسخه های برگرفته چینی آن شامل میگ-27 / سوخو-17/22 ، سوخو-24 ، سوخو-25 ، سوخو-27 ، سوخو-30 و سوخو34 (تصویر بالا ) وزن این ابزار چیزی درحدود 140 کیلوگرم هست ، درازای آن 3737 م.م و با عرض 610 م.م که اگر بطور خاص آن را بررسی کنیم : این تصویر سوخو-30 ام کا آی نیروی هوایی هند هست که به این سامانه مجهز شده این هم (درصورتی که تصویر را دستکاری نکرده باشند ) مربوط هست به جی-16 نیروی هوایی چین
-
1 پسندیده شدهانفجارهای پیدرپی در پایگاه نظامیان آمریکایی در دیرالزور سوریه منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجارهای پیدرپی و شدید در داخل پایگاه نظامی آمریکا در نزدیکی چاه نفتی «عمر» در دیرالزور سوریه خبر میدهد. الحدث مدعی شده که این پایگاه با راکت هدف قرارگرفته شده است و باعث هلاکت ۳ تا ۵ نفر در پایگاه آمریکاییها در سوریه و آسیب زیاد به پایگاه شده است.
-
1 پسندیده شدهبا سلامی گرم و دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست ، بحث معرفی پرنده های چینی رو به اتفاق هم ادامه میدیم: (Xian Y-7H) بدون شک ، یکی از مهمترین کارویژه های نیروی هوائی مدرن برای هر کشوری ، ایجاد توان لجستیک و پشتیبانی عملیاتی از نیروهای زمینی آن کشور است. صنعت هوانوردی جمهوری خلق چین هم خود را از این نیاز مبرا ندانسته است و در مقاطع مختلف اقدام به تولید هواپیماهای ترابری متنوع نموده است. تولید هواپیماهای سِری " وای " در چین را می توان در راستای همین نگرش تعریف و توجیه نمود. با این مقدمه ، در معرفی بیست و چهارمین اژدهای زرد به سراغ یکی دیگر از اسب های بارکش چینی رفتیم ، تا با آن بیشتر آشنا شویم. ( Xian Y-7H ) ژیان وای -7 اچ : هواپیمای توربوپراپ ترابری Y-7H یکی دیگر از محصولات موفق صنعت هوانوردی چین است که خط سیر تکاملی صنعت هوانوردی چین را به خوبی مشخص می کند. این اسب بارکش در واقع نسخه ای از هواپیمای مسافربری Xian y-7 است که بر اساس آنتونوف -24 شوروی در چین تولید تحت لیسانس آن صورت می گیرد. آنتونوف 24 روسی که تولید تحت لیسانس آن در چین با نام Y-7 تولید می شود تولید این هواپیمای مسافربری (Xian y-7) بخاطر اثرات مخرب انقلاب فرهنگی چین دچار وقفه های متعددی شده و مسیر پر فراز و نشیبی را در تولید طی نمود. یعنی از دریافت پروانه ساخت تا شروع خط تولید آن 18 سال زمان طی شد. (1966 الی 1984 میلادی). نمونه ترابری نظامی آن (که موضوع این تاپیک است) هم از سال 1992 در خط تولید قرار گرفت. طبق اعلام منابع چینی مجموعا 103 فروند از انواع مختلف هواپیمای Y-7 تولید شده است (مسافربری - ترابری - آواکس و ... ) که مشخص نیست که چه تعداد از این مجموعه متعلق به نسخه ترابری نظامی می باشد. کشورهای کامبوج ، لائوس ، موریتانی و زامبیا از کاربران این هواپیمای توربوپراپ چینی می باشند. (ویکی پدیا نهاجا را هم از کاربران این هواپیما دانسته است که مدرک مستدلی برای این ادعا وجو ندارد) این اسب بارکش ، از دو موتور توربوپراپ Dangan WJ-5A ساخت چین بهره میگیرد. موتور Ivchenko AI-24 که در چین با عنوان WJ-5A تولید تحت لیسانس می شود ادامه دارد... ------------- پ.ن 1 : لطفا دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند پ.ن 2 : انشاءالله اگر عمری باقی بود ، در پست های آینده به سایر پرنده های چینی خواهیم پرداخت. .
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا BAe QF-4 (McDonnell Douglas F-4 Phantom II) پهپاد هدف (1997) QF-4 نسخه پهپادی تمام اندازه از جنگنده موفق در دوران جنگ سرد، F-4 Phantom II است. QF-4 توسط اسکادران هشتاد و دوم اهداف هوایی (که خودش زیرمجموعه پنجاه و سومین گروه ارزیابی سلاح های پنجاه و سومین Wing of Elgin AFBاست) از پایگاه نیروی هوایی تیندال مورد استفاده قرار می گیرد. QF-4 اقدامات متقابل متنوعی را برای تحقیق درباره ی سلاح ها و مانور های تاکتیکی انجام می دهد. پهپاد QF-4 که نسخه تغییر یافته F-4 فانتوم II است، در سال 1997 وارد خدمت عملیاتی شد. این پهپاد، یک هدف هوایی کنترل از راه دور است که قابلیت استفاده مجدد دارد. کنترل از راه دور توسط یک خلبان در ایستگاه کنترل زمینی اطراف یا کاملا کامپیوتری و توسط "سامانه کنترل پهپاد Gulf Range" انجام می شود. در هر صورت برای احتیاط از یک هواپیمای تعقیبی استفاده می شود. از دیگر موارد احتیاطی دیگر می توان به مواد منفجره موجود در داخل QF-4 اشاره کرد. اگر سامانه ناپایدار شود یا پاسخگو نباشد، نیرو های زمینی این امکان را دارند تا در صورت لزوم آن واحد را نابود کنند. تمرین ها فقط در روی آب هایی انجام می شوند که برای برنامه های پهپادی ایالات متحده در دسترس باشد. پهپاد های QF-4 در اصل مدل های تغییر یافته و کاملا کاربردی جنگنده F-4 هستند. تغییرات روی مدل اصلی هواپیمای McDonnell توسط BAE Systems و با هزینه 2.6 میلیون دلار برای هر واحد تغییر یافته، انجام شد. اسکلت آن تمام شباهت های ظاهری با نسخه پیشین را حفظ کرده و سامانه های داخلی مانند موتور های توربوجت جنرال الکتریک (با قابلیت پس سوز) آن ثابت مانده اند. از مشخصات فنی آن می توان به حداکثر سرعت 2 ماخ، برد 2000 کیلومتر و ارتفاع پروازی 18000 متری اشاره کرد. QF-4 جانشین QF-106 (براساس هواپیمای USAF F-106) در مجموعه پهپادی نیروی هوایی ایالات متحده شد. 84 فروند از86 پهپاد QF-4 در خدمت هستند. در مجموع حدود 250 فروند پهپاد هدف QF-4 تا سال 2013 سفارش داده شدند. QF-4 توسط QF-16 جایگزین شد که یک پهپاد هدف از نسخه محبوب و موفق لاکهید مارتین / جنرال داینامیکس F-16 Fighting Falcon (2015) بود. الحاق رسمی QF-16 در سال 2015 انجام شد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 1997 - وضعیت: در حال خدمت - تعداد فروند ساخته شده: 250 - سازنده: BAe Systems، شرکت McDonnell Aircraft (ایالات متحده) - کشورهای مصرف کننده: ایالات متحده - نقش: توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 9.2 متر - طول بال ها: 11.7 متر - ارتفاع: 5 متر - وزن: 18825 کیلوگرم - حداکثر وزن برخاست: 28030 کیلوگرم (9205 کیلوگرم ظرفیت بار) - قوای محرکه: 2 موتور توربوجت J79 جنرال الکتریک با رانش 24194 نیوتن متر به همراه پس سوز - حداکثر سرعت: 2574 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 18182 متر - برد: 2092 کیلومتر - سرعت افزایش ارتفاع: 12588 متر بر دقیقه - تسلیحات: ندارد (این هواپیما قابل استفاده دوباره است). برای مواقع عدم کنترل یا پاسخگویی پهپاد، مواد منفجره در داخل هواپیما قرار می گیرد. - نسخه ها: QF-4 (سری پایه، براساس بدنه مک دانل داگلاس F-4 فانتوم II) منبع
-
1 پسندیده شدهدفتر تدارکات بوندس وهر شرکت اماراتی را از مناقصه اخراج کرد در مارس 2021 دفتر تدارکات بوندس وهر ( BAAINBw ) اعلام کرد ، پس از ارزیابی تمام شکایت ها ، شرکت C.G. Haenel را از مناقصه اسلحه تهاجمی حذف کرده است. در حال حاضر طبق قرار داد شرکت Heckler & Koch بعنوان برنده و تامین کننده در نظر گرفته شده است. پس از اعلام اینکه یکی از شرکت ها ممکن است حق ثبت اختراعات را نقض کرده باشد، بررسی توسط یک شرکت حق ثبت اختراع خارجی آغاز گردید. در نتیجه، پس از تعیین ارزیابان ، با توجه به تمام جنبه های قانونی ، در نهایت نتیجه گیری شده است که پیشنهاد C.G Haenel به دلیل نقض حق ثبت اختراع حذف شود. دفتر تدارکات بوندس وهر ، در تاریخ 10 ژوئن 2021، درخواست بررسی مجدد CG Haenel را رد کرد و به صراحت اظهار داشت که وزارت دفاع فدرال به درستی قصد دارد مناقصه را به Heckler & Koch اعطا کند. با توجه به تحقیقات business insider، گفته شده است آنها به فیلم هایی دسترسی پیدا کرده اند که نشان میدهد یک کارمند Heckler & Koch در حضور کارشناسان دفتر تدارکات ، اجزای اصلی HK 416 شرکت خود را در اسلحه CR223 شرکت Haenel قرار میدهد پس از جایگزینی اجزاء او نشان میدهد که چگونه به راحتی می تواند با CR223 شلیک کند. این واقعا یک کپی تمام عیار است. قبلا عنوان شد که تعدادی از مهندسان طراح شرکت هکلر به استخدام شرکت اماراتی در آمده اند. https://www.businessinsider.de/politik/deutschland/video-aufgetaucht-wurden-gewehre-von-der-deutschen-waffenschmiede-heckler-koch-kopiert-ausgerechnet-vom-schaerfsten-konkurrenten-c-g-haenel-a/ https://www.businessinsider.de/politik/deutschland/heckler-koch-soll-doch-zum-zuge-kommen-bundeswehr-will-c-g-haenel-den-sturmgewehr-auftrag-entziehen-a/ https://www.businessinsider.de/politik/deutschland/bundeswehr-interner-vermerk-c-g-haenel-schoss-sich-selbst-aus-vergabeverfahren-um-neues-sturmgewehr/ https://www.bmvg.de/de/presse/vergabekammer-weist-antrag-firma-haenel-zurueck-5093474 https://www.bmvg.de/de/presse/sturmgewehr-c-g-haenel-vom-vergabeverfahren-ausgeschlossen-5037318
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبسم ا... توپ کالیبر 30 م.م 9A1-4071K که در نسخه آزمایشی تی-50 مورد استفاده قرار گرفت ولی اینکه در نمونه اصلی استفاده شده اطلاعاتی پیدا نشد تا الان .....
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا AVIC Cloud Shadow هواپیمای بدون سرنشین رزمی با ارتفاع و مداومت پروازی بالا (HALE) (2019) بازار هواپیما های بدون سرنشین در حال رشد است و این برای صنایع هوایی بزرگ به معنی پتانسیلی بکر برای بازار سودآور صادرات است. در نتیجه، شرکت صنایع هوایی چین (AVIC) پهپاد Cloud Shadow را در یازدهمین نمایشگاه هوایی Zhuhai در نوامبر سال 2016 رونمایی کرد. این هواپیما توسط شرکت صنایع هوایی Chengdu تحت مالکیت AVIC ساخته شده است. این محصول، مشابه پهپاد Avenger شرکت جنرال اتمیکس، ظاهری صیقلی و پنهان کار دارد. دماغه پیازی شکل کارآمد آن به سمت عقب باریکتر می شود و روی خط پشتی آن یک ورودی هوا قرار دارد. این ورودی هوا بین 2 باله عمودی متمایل به خارج قرار گرفته است. بال های اصلی رو به عقب هستند و در امتداد میانه بدنه قرار دارند. چرخ ها تماما جمع شونده هستند تا کارایی آیرودینامیکی آن حفظ شود. Cloud Shadow نمایانگر تلاش چین برای ساخت یک پهپاد کم هزینه با ارتفاع و مداومت پروازی بالا است که قابلیت حمل سلاح داشته باشد. 2 نسخه مجزا وجود دارد؛ مدل شناسایی بی سرنشین استاندارد و مدل شناسایی مسلح. سلاح ها در خارج و توسط نقاط سخت زیر بال ها (2 نقطه زیر هر بال) حمل می شوند. انواعی از سلاح های هدایت دقیق چینی شامل موشک ها و بمب های پرتابی، توسط این پهپاد پشتیبانی می شوند. وزن محموله ماموریتی، 400 کیلوگرم بیان شده است. از نظر مشخصات فنی حداکثر سرعت آن 620 کیلومتر بر ساعت است، حداقل تا سقف 14000 متری ارتفاع می گیرد و برد لینک در محدوده دید آن 290 کیلومتر است. مداومت عملیاتی آن 6 ساعت تعیین شده است. موتور توربوجت آن می تواند از نوع WJ-600 یا موتور 1 تنی ZF850 باشد. 2 موتور توربوفن AFE-50E هم بر روی آن قابل نصب است. خانواده Cloud Shadow سه فرم تولیدی دارد. Cloud Shadow CS-1 نسخه ی پایه ی شناسایی تصویری است، CS-2 نقش شناسایی الکترونیکی را ایفا می کند. نسخه CS-3 یک پهپاد کاملا مسلح در نقش شناسایی ضربتی است. تمامی نسخه ها از موتور WP-11C استفاده می کنند. در نوامبر 2017، ماکتی از پهپاد Cloud Shadow در نمایشگاه هوایی دبی به نمایش در آمد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2019 - وضعیت: در حال توسعه - تعداد فروند ساخته شده: 10 - کشورهای مصرف کننده: چین (احتمالی) - نقش: حملات زمینی (هدایت بمب های هواپایه برای نابودی اهداف زمینی توسط تیر بمب موشک و راکت)، پشتیبانی هوایی نزدیک (توسعه داده شده برای عملیات در نزدیکی عناصر فعال زمینی دشمن توسط انواعی از مهمات هوا به زمین)، جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 9 متر - طول بال ها: 20 متر - ارتفاع: 3.66 متر - وزن: 2300 کیلوگرم - حداکثر وزن برخاست: 3200 کیلوگرم (900 کیلوگرم ظرفیت بار) - قوای محرکه: 1 موتور توربوجت WP-11C یا ZF850 با رانش 9.8 کیلو نیوتن، 2 موتور توربوفن AEF-50E با رانش 4.9 کیلو نیوتن برای هرکدام حداکثر سرعت: 620 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 15000 متر - برد: 290 کیلومتر - تسلیحات: موشک و بمب های پرتابی هوا به سطح هدایت دقیق شامل Blue Arrow-7، YJ-9E و AG-300M - نسخه ها: Cloud Shadow (سری پایه)، Cloud Shadow CS-1 (نسخه شناسایی تصویری)، Cloud Shadow CS-2 (نسخه شناسایی الکترونیکی)، Cloud Shadow CS-3 (نسخه شناسایی ضربتی) منبع
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبا سلام این حرف شما در تناقض با اطلاعاتی که محافل غربی نقل می کنند http://s9.picofile.com/file/8360653400/2019.jpg به عنوان مثال در سند 2019_IndexOfUSMilitaryStrength در صفحه 391 ذکر شده به جای تمام بمب افکن های موجود 100 فروند B-21 و 71 فروند B-52 جایگزین و باقی بمونه (قراره حتی B-2 از خدمت خارج بشه) مشخص است که B-52 توان نفوذ در هیچ شبکه پدافندی رو نداره و فقط نقش لانچر پرتاب موشک های کروز رو به عهده داره ولی B-21 باید بتونه به وارد حریم هوایی دشمن بشه و دست به حملات استراتژیک بزنه (B-21 قرار نیست تمام اهداف رو بزنه ولی در نظریه پنج حلقه واردن حمله به راه های ارتباطی و مراکز صنعتی اهمیت زیادی داره )