برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      73

    • تعداد محتوا

      8,886


  2. mehran55

    mehran55

    Editorial Board


    • امتیاز

      23

    • تعداد محتوا

      1,110


  3. Crash

    Crash

    Army


    • امتیاز

      21

    • تعداد محتوا

      1,055


  4. arminheidari

    • امتیاز

      21

    • تعداد محتوا

      7,127



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on یکشنبه, 20 تیر 1400 در پست ها

  1. 3 پسندیده شده
    شکار و شکارچی تانک ابرامز ارتش امریکا متعلق به لشکر 3ام پیاده نظام، تیپ 1ام زرهی، گردان 1-64 زرهی، گروهان چارلی در کنار تانک تی-72 منهدم شده ارتش بعث عراق در نبرد شهرک محمودیه بغداد - 3 اوریل سال 2003 میلادی یک تانک تی-72 دیگر عراقی در خیابانهای شهرک محمودیه بغداد که توسط تانک های ابرامز منهدم شده است تانک تی-72 منهدم شده دیگر عراقی در شهرک محمودیه از دید راننده تانک ابرامز_ سربازان ارتش امریکا گزارش کرده اند در نبرد شهرک محمودیه گاهی فاصله درگیری تانک ها با یک دیگر کمتر از 15 متر بود با این حال ارتش امریکا در این حمله متحمل تلفاتی نشد.
  2. 3 پسندیده شده
    [center][b][size=6]«به نام خدا»[/size][/b][/center] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/1~79.jpg[/img][/center] تانک 103 Stridsvagnکه به نام S-Tank هم معروف است در کشور سوئد طراحی و ساخته شده است. در اواسط سال 1950 ارتش سوئد تصمیم گرفت به جای تانک انگلیسی Centurions تانک جدیدی را وارد خدمت کند. به همین منظور سه شرکت Landsverk،Volvo و Bofors پیشنهاد ساخت ناتک KRV که به یک توپ 155 ملیمتری بدون خان مجهز بود را دادند اما قیمت تمام شده این تانک برای ارتش سوئد بسیار گران بود و طرح این سه شرکت پذیرفته نشد. درسال 1956 شرکت Sven Berge پیشنهاد ساخت تانک Stridsvagn 103 که تانکی کوچک و جمع وجور ، مناسب برای دفاع از کشور سوئد طراحی شده بود را به ارتش سوئد تحویل داد. البته پذیرفتن طرح شرکت Sven Berge به وسیله ارتش با شک و تردید های زیادی مواجه بود.اما بالاخره ارتش طرح تانک Strv 103 را پذیرفت چون آن را انقلابی در طراحی تانک های اصلی میدان نبرد می دانست. چابکی، قدرت و حفاظت همه یک جا در این تانک جمع بود. [center][size=1][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/2~33.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_2~33.jpg[/img][/url][/size][/center] [center][b][size=3]ماکت تانک Strv 103[/size][/b][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/3~26.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_3~26.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]نمونه اولیه [/size][/b][/center] در سال 1960 با تکمیل شدن طراحی ها و انجام آزمایشات Stridsvagn 103 وارد ارتش سوئد شد. در سال 1663 در حضور مطبوعات Strv 103 رسما رونمایی شد و تحسین جهانی را برانگیخت. مقامات کشورهای بلژیک، دانمارک، فرانسه، هلند، یوگسلاوی، نروژ، لهستان، سوئیس، اتحاد جماهیر شوروی، انگلستان، آلمان، ایالات متحده آمریکا می خواستند به سوئد بروند و از نزدیک دستاورد سوئدی ها را ببینند. رئیس جمهور وقت ایالات متحده جان اف کندی در یادداشتی در تاریخ 21 مارس 1963 از مقامات سوئد درخواست کرد تا اطلاعات بیشتری را در مورد تانک جدید خود منتشر کنند. وزیر دفاع وقت سوئد رابرت مک ناما نیز یک هفته بعد جواب رئیس جمهور امریکا را می دهد و در آن از برتری تانک Strv 103 نسبت به تانک m60 صحبت می کند. [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/4~25.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_4~25.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]مقامات کشورهای متعددی برای دیدن تانکStrv 103 به کشور سوئد سفر کردند.[/size][/b][/center] در بین سال های1967 تا 1971، 290 دستگاه تانک تحویل ارتش سوئد شد، حداکثر میزان تولید از هفت دستگاه تانک در ماه بیشتر نمی شد. تا سال 1997 این تانک در ارتش سوئد باقی ماند و با ورود(Stridsvagn 122 (Leopard 2A5 از خدمت کنار گذاشته شد. [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/5~19.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_5~19.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]خط تولید [/size][/b][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/6~16.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_6~16.jpg[/img][/url][/center] طرح Sven Berge برای افزایش امنیت تانک، حذف برجک و کاهش ارتفاع تانک بود،. شرکت Sven Berge طی تحقیقاتی به بررسی علل انهدام تانک ها در جنگ ها به خصوص جنگ جهانی دوم پرداخته بود و دریافت که بیشتر تانک ها به علت اصابت گلوله به برجک منهدم شده اند، به همین خاطر در طراحی تانک خود با حذف برجک متحرک باعث شد ارتفاع تانک به 2.14متر برسد. در این حالت احتمال برخورد گلوله ها به تانک کاهش پیدا می کرد. طراحان و سازندگان تانک Strv 103 به منظور این که تانک بتواند بدون جابه جایی قادر به تغییر دادن زاویه توپ در حال عمودی باشد تانک را به یک سیستم تعلیق هیدروپنیوماتیک با قابلیت تنظیم ارتفاع مجهز کردند، که با افزایش یا کاهش ارتفاع سیستم تعلیق تانک در راستایی عمودی به موقعیت جدید برای شلیک دست پیدا می کرد. [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/9_6.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_9_6.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]مقایسه ارتفاع [/size]دو تانک [size=3]Strv 103 و m60[/size][/b][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/10_4.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_10_4.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]مقایسه ارتفاع سه تانک Strv 103-m60-t72[/size][/b][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/8~9.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_8~9.jpg[/img][/url][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/7~9.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_7~9.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]با تغییر ارتفاع سیستم تعلیق، توپ بالا و پایین می رود.[/size][/b][/center] Stridsvagn 103 به لطف همین سیستم تعلیق می توانست ارتفاع خود را 13 سانتی متر دیگر کاهش دهد. البته برای حفاظت بیشتر در قسمت جلوی تانک زره ای قفسی نصب می شده که در برابر گلوله ای و تسلیحات ضد تانک مقاومت موثری از خود نشان می دادند. [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/10_5.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_10_5.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]یکی از خدمه در حال نصب زره قفسی[/size][/b][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/10_6.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_10_6.jpg[/img][/url][/center] Strv 103 از توپ Bofors 105 mm L/62 بهره می برد که می توانست با گلوله های توپ انگلیسیmm 105 L7 نیز هماهنگ شود. همچنین به سه مسلسل 7.62 میلیمتری مدل KSP 58 مسلح بود. [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/12~5.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_12~5.jpg[/img][/url][/center] [center][size=3][b]مسلسل KSP 58[/b][/size][/center] خدمه توانایی دسترسسی فیزیکی به هم را دارند که در زمان جنگ عامل حیاتی محسوب می شود. این تانک ظرفیت حمل سه خدمه را دارد: فرمانده، توپچی/ راننده و اوپراتور رادیو/ راننده عقب. طراحی اولیه برای دو خدمه بوده است، اما یک فرد دیگر به عنوان ذخیره و برای انجام فعالیت های جانبی در نظر گرفته شده است. هم فرمانده و هم توپچی/ راننده توانایی شلیک و راندن تانک را دارند. برای کاهش زمان هدف گیری تا اجرای آتش، فرمانده می تواند راندن تانک را به توپچی/ راننده بسپارد. درحالی که خود برای تسلط به اطراف از یک برجک کوچک که مجهز به پیرسکوپ است استفاده می کند. فرمانده درصورتی که فرمانده هدفی را مشاهده کند، راندن تانک را دوباره برعهده می گیرد، تانک را به سمت هدف گرفته و شلیک می کند. درصورت لزوم یکی از خدمه به تنهایی قادر به هدایت و اجرای آتش می باشد. برای کاهش خدمه تانک و نبود فضای کافی برای یک خدمه دیگر که در نقش لود کننده ظاهر شود Strv 103 به یک سیستم بارگذار خودکار مجهز شد که نرخ آتش را به 15 گلوله در دقیقه رساند. پوکه های گلوله نیز به طور اتوماتیک از عقب تانک به بیرون پرتاب می شوند. [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/13~3.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_13~3.jpg[/img][/url][/center] [center][size=3][b]فرد A توپچی/ راننده، فرد B وپراتور رادیو/ راننده عقب و فرد C فرمانده است [/b][/size][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/2121212114.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_2121212114.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]محل نشستن توپچی/ راننده و وپراتور رادیو/ راننده عقب[/size][/b][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/15_6.JPG"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_15_6.JPG[/img][/url][/center] [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/15_5.JPG"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_15_5.JPG[/img][/url][/center] [center][b][size=3]محل نشستن توپچی/ راننده[/size][/b][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/15~4.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_15~4.jpg[/img][/url][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/16~3.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_16~3.jpg[/img][/url][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/17.JPG"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_17.JPG[/img][/url][/center] [center][b][size=3]محل نشستن فرمانده[/size][/b][/center] تانک Strv 103 در مدل های اولیه از دو موتور Rolls-Royce مدل K60 که قدرت 240 اسب بخار قدرت داشت بهر می برد به علاوه به یک توربین گازی Boeing GT502 با 300اسب بخار قدرت مجهز بود. Strv 103اولین تانکی است که در نیروی محرک خود از توربین گازی استفاده کرد. بعدها از توربین گازی در تانک های t-80 شوروی وآبرامز آمریکا نیز استفاده شد.این تانک قابلیت دوزیست بودن را هم دارد و با صرف زمان 20 دقیقه جهت آماده سازی و نصب صفحات جانبی می تواند با سرعت 6 کیلومتر برساعت داخل آب حرکت کند. تعدادی از تانک های Strv 103 مجهز به یک تیغه بولدوزر در جلوی تانک برای ایجاد سنگر، خاکریز و... بودند. [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/21~4.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_21~4.jpg[/img][/url][/center] [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/22~8.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_22~8.jpg[/img][/url][/center] [center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/23~4.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_23~4.jpg[/img][/url][/center] [center][size=3][b]Strv 103[/b][/size][size=3][b] می تواند [/b][/size][size=3][b]با نصب صفحات جانبی در آب حرکت کند.[/b][/size][/center] [center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/20~2.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_20~2.jpg[/img][/url][/center] [center][b][size=3]یک تانک مجهز به تیغه بولدزر Strv 103 [/size][/b][/center] ارتش سوئد در طی زمان خدمت تانک 103 Stridsvagnتصمیم به ارتقا و بهبود آن گرفت که نتیجه آن سه استاندارد برای ارتقای این تانک تعریف شد:[list] [*]Stridsvagn 103B [/list] قدرت نیرو محرک تانک Stridsvagn 103A رضایت بخش نبود در نتیجه در مدل Stridsvagn 103B تصمیم به تعویض توربین گازی قبلی با توربین گازی Caterpillar 553 گرفته شد. در اوایل پروژه، فقط 80 دستگاه نسیت به تعویش توربین شان در دستور کار قرار داده شدند .[list] [*]Stridsvagn 103C [/list] ارتش سوئد در سال 1986 دوباره تصمیم به ارتقا تمامی تانک های 103 Strv گرفت. از جمله فعالیت هایی که ارتش سوئد قصد تغییر درآن را داشت می توان به ارتقا و بهبود سیستم کنترل آتش، اضافه کردن فاصله یاب لیزری نصب مخازن سوخت اضافه، تجهیز تمامی تانک ها به تیغه بولدوز، نصب زره واکنشی و تعویض موتور Rolls-Royceبا موتور دیزل ساخت شرکت Detroit با قدرت 290 اسب بخار اشاره کرد.[list] [*]Stridsvagn 103D [/list] در اواسط سال 1990 ارتش سوئد تصمیم گرفت آخرین ارتفا را هم بر روی تانک 103 Strv اعمال کند. تغییرات عمده ای همچون نصب و راه اندازی کامپیوتر کنترل آتش، سامانه تثبیت هدف در حین حرکت، دوربین حرارتی برای فرمانده و راننده تانک، استفاده از دوربین دید در شب، نصب فیلترهای ش.م.ر و تغییرات جزئی درسیستم تعلیق و موتور را می توان نام ببرد. [center][b][size=5]«مشخصات کلی Strv 103»[/size][/b][/center] [center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/Untitled~4.jpg[/img][/center] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/26~2.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_26~2.jpg[/img][/url] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/11_5.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_11_5.jpg[/img][/url] [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/11~12.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_11~12.jpg[/img][/url] [b][color=#ff0000]مترجم و گردآورنده: Crash نقل با ذکر نام میلیتاری و گردآورنده بلامانع است[/color][/b] منابع: [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Stridsvagn_103"]http://en.wikipedia..../Stridsvagn_103[/url] [url="http://www.ointres.se/strv_103.htm"]http://www.ointres.se/strv_103.htm[/url]
  3. 2 پسندیده شده
    تایگرهای جوان ایرانی جنگنده - بمب افکن سبک اف-5 اف نیروی هوایی ایران با سریال ساخت ۰۶۸۴-۷۵ پایگاه هوایی McClellan قبل از بارگیری درون هواپیمای C-5 Galaxy و ارسال به ایران به سال ۱۹۷۶
  4. 2 پسندیده شده
    حمله راکتی به پایگاه نظامیان آمریکایی در اربیل منابع خبری از حمله راکتی به پایگاه نظامیان آمریکایی در فرودگاه اربیل در منطقه کردستان عراق خبر می‌دهند. العربیه:حریم هوایی بر فراز فرودگاه اربیل بسته شده و تمامی چراغ‌های فرودگاه خاموش شده و هواپیماها از مسافران تخلیه شده‌اند. صابرین نیوز: دست کم 20 راکت به سوی پایگاه نظامی آمریکا در اربیل شلیک شده است. در این حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی از پهپاد نیز استفاده شده است.
  5. 2 پسندیده شده
    به نام خدا BAe Magma هواپیمای بدون سرنشین (UAV) / اثبات گر فناوری (2017) هواپیما های مدرن برای تغییر مسیر به سطوح کنترل پرواز نیازمندند که ترکیبی از اتصالات، مکانیزم ها و سامانه های دیجیتالی است. BAe Systems مرکز دفاعی انگلیس و دانشگاه منچستر برای ایجاد انقلابی در این حوزه همکاری می کنند و در حال توسعه پهپاد اثبات گر فناوری Magma هستند. توسعه این پهپاد از سال 2002 آغاز شد. از این محصول برای جمع‌آوری اطلاعات درباره ی طرح مفهومی "هوای دمیده شده برای کنترل پرواز" استفاده می شود. در این طرح، از گاز های خروجی موتور برای تاثیر بر روی خواص بالابرندگی بال استفاده می شود (هوا با سرعت مافوق صوت از لبه عقبی سطوح کنترلی خارج می شود). امید است این پیشرفت، جایگزین سطوح کنترل پیچیده فعلی شود که طراحی هواپیما های رزمی (و تجاری) را محدود می کنند. ممکن است روزی نیاز به هرگونه سطوح کنترلی از بین برود. علاوه بر این، رانش خروجی این هواپیما توسط "سامانه کنترل بردار رانش سیال" مدیریت می شود. هواپیمایی بدون سطوح کنترلی متحرک ذاتا آیرودینامیک تر خواهد بود، پیچیدگی و حجم آن کاهش پیدا می کند و ایمنی آن بالاتر خواهد رفت. با حذف اتصالات و فاطله بین آن ها، قابلیت پنهان کاری آن بیشتر می شود. هوای دمیده شده برای کنترل پرواز: هوا از موتور گرفته می شود و با سرعت مافوق صوت از شکاف های باریک دور لبه های عقبی مخصوص خارج می شود تا پهپاد را کنترل کند. سامانه کنترل بردار رانش سیال: کنترل پهپاد با دمیدن هوا به داخل نازل و منحرف کردن گاز خروجی و ایجاد نیروی کنترلی در حالت فعلی، Magma پلتفرمی "شبه بال پرنده" با شکل کلی شبیه سرنیزه است. همچنین، این پهپاد برای حداکثر کارایی آیرودینامیکی از شکل بال-بدنه ترکیبی استفاده می کند. در بخش عقب بدنه، یک جفت باله دمی عمودی متمایل به خارج قرار دارد. در نسخه های اصلاح شده در آینده این باله های عمودی حذف خواهد شد تا آن را به یک طراحی "بال پرنده" واقعی تبدیل کند. از چرخ های سه‌گانه برای حرکت روی زمین استفاده می شود. اولین پرواز Magma در سپتامبر سال 2017 در Llanbedr ولز انجام شد. این پهپاد در ابتدا یک اثبات گر فناوری است، اما بدون شک توسعه آن باعث ایجاد مفاهیم و رویکردهای طراحی برای پلتفرم های جنگی آینده خواهد شد. در سال 2019، پهپاد Magma، کنترل توسط هوای سیال مافوق صوت را در طول آزمایشی در 11 آپریل 2019 اثبات کرد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2017 - تعداد فروند ساخته شده: 1 - کشورهای مصرف کننده: انگلیس - نقش:  X-Plane(توسعه ای، نمونه اولیه، اثبات گر فناوری؛ این هواپیما برای نمونه سازی اولیه، اثبات فناوری، تحقیق و کسب اطلاعات توسعه داده شده است)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 3.6 متر - ارتفاع: نامشخص - وزن: نامشخص - حداکثر وزن برخاست: نامشخص – قوای محرکه: موتور جت حداکثر سرعت: 150 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 7620 متر - برد: نامشخص - تسلیحات: نامشخص - نسخه ها: Magma (سری پایه) منبع
  6. 2 پسندیده شده
    ذبح کردن تانک به سبک چچنی ها تانکتی-80بی وی منهدم شده ارتش روسیه در طول حمله به گروزنی دسامبر 1994 جنگ چچن را باید یکی از طولانی ترین و تلخ ترین جنگ های روسیه دانست. در جریان حمله به پایتخت چچن، گروزنی در 31 دسامبر 1994، یگان های زرهی ارتش روسیه با عجله و بدون برنامه ریزی تاکتیکی و بدون آموزش لازم برای خدمه وارد شهر شدند تا ماموریت خود را انجام بدهند. نتیجه این حمله فاجعه بار بود حدود 70 درصد از 200 دستگاه تانک درگیر در این حمله نابود شدند. حداقل 17 دستگاه تانک تی-80 بی و تی-80 بی وی در جریان درگیری های اطراف گروزنی در سال های 1994-95 از بین رفتند. درآن زمان روزنامه ها و تلویزیون روسیه پر از عکس های وحشتناک تانک های نابود شده تی-72 و تی-80 روسی بودند. عموما تانک های روسیه خصوصا تانک های تی-80 بخاطر داشتن زره های واکنشی کنتاکت توانایی مقاومت در برابر حملات راکتی نیروهای چچنی از روبه رو را داشتند. به طوری که در یک مورد یک دستگاه تانک تی-80بی وی توانسته بود در مقابل 18 راکت آر پی جی-7 مقاومت کند. اما نکته قابل توجه در جنگ اول چچن تاکتیک منحصر بفرد نیروهای جدای طلب چچن برای نابودی تانک های تی-80 روسیه بود. نیروهای ضد زره چچنی در بالایی یک ساختمان نسبتا بلند مستقر میشدند. بعد از عبور تانک، آنها با راکت ضد زره مانند آر پی جی -7 از بالای ساختمان بلند به سمت بخش بالایی پیشرانه (پشت برجک) شلیک می کردند. . راکت به راحتی از زره نازک پیشرانه عبور میکرد سپس از میان دیواره بخش پیشرانه و محفظه رزمی رد میشد و به مهمات داخل بارگذار خودکار برجک می رسید و باعث منفجر شدن مهمات تانک میشد در اخر این زنجیره برجک از جا کنده و پرتاب میشد. این روش خصوصا برای تانک های سری تی-80 بسیار کارساز بود زیاد در بارگذار خودکار تانک تی-80 مهمات دور تا دور برجک قرار دارند. در نتیجه بعد از عبور راکت از محفظه پیشرانه به مهمات میرسد. این نوع حمله نیاز به مهارت ویژه ای داشت زیرا باید زاویه درست برای شلیک راکت ار پی جی انتخاب میشد تا راکت به درستی به بارگذار خودکار تانک برسد. اصلی ترین دلیل انتخاب این نوع تاکتیک اشنایی نیروهای چچنی با پاشنه آشیل تانک های تی-80 بود. بسیاری از مبارزان چچنی، سربازان شوروی سابق بودند و با ساختار تانک های روسی آشنایی کامل داشتند. شکل ساختاری بارگذار چرخ و فلکی تانک تی-80- بخشی از مهمات تانک (خرج مهمات) دور تا دور برجک قرار دارد تصویر شماتیک از نحوه انجام تاکتیک نیروهای چچنی از کنار- خط قرمز زاویه فرضی از عبور راکت است که از بخشی بالایی پیشرانه عبور میکند به بارگذار تانک (مستطیل سبز) میرسد انفجار مهمات داخل تانک نتیجه مرگباری خواهد داشت- تانک تی-80 منهدم شده در جنگ چچن
  7. 1 پسندیده شده
    با سلامی گرم و دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست. مقدمه - یکی دیگر از هزاران صفحه بسیار سیاه و تاریک کارنامه منافقین را باید به «پرونده جاسوسی برای شوروی و ماجرای محمدرضا سعادتی» اختصاص داد. مجاهدِ جاسوس (بخش سوم و پایانی) سعادتی در زندان همچنان رابطه خود را با سازمان حفظ کرد و پس از اعلام جنگ مسلحانه منافقین در سال 60 و انفجار دفتر حزب جمهوری در هفتم تیر ماه، فضای زندان‌ را به آشوب و التهاب کشاند. تا اینکه با فرماندهی او در زندان، ترور شهید کچویی در 8 تیر 1360 توسط کاظم افجه‌ای رقم خورد. بعد از این اتفاق پرونده سعادتی دوباره به جریان افتاد و با محرز شدن نقش او در این ترور، حکم اعدام او صادر شد. هرچند سعادتی به اتهام شرکت در طراحی ترور شهید کچویی در زندان اوین مجدداً مورد محاکمه قرار گرفت و محکوم به اعدام شد، اما ماجرای دستگیری او و هیاهویی که پس از آن شکل گرفت، می‌توانست با آن شدتی که مجاهدین تبلیغ می‌کردند، بر موضع‌گیری‌های بعدی سازمان و تشدید درگیری‌های مسلحانه و ترورها تأثیرگذار باشد؛ چرا که مسئله‌ اعدام سعادتی پس از اعلام جنگ مسلحانه از سوی سازمان به وقوع پیوست. به هر حال این رویدادها بهانه‌های مناسبی برای رهبران سازمان فراهم نمود تا ضمن متشنج نمودن فضای سیاسی جامعه و مظلوم‌نمایی و ارائه‌ی وجهه‌ی ضدآمریکایی، نیروهای خود را در جهت وصول به اهداف محوری خود که کسب قدرت مطلقه‌ سیاسی بود، بسیج کنند. آشوب طلبی سازمان سلول سعادتی در اوین ( علاوه بر نشریات روز و کتب های دلخواه وی حتی آرم سازمان را هم بالای سر خود زده بود) سازمان به رغم تمام تلاش‌های قانونی برای خلع سلاح اعضایش به این امر تن نداد و در ادامه درگیری ها بعد از دستگیری سعادتی و اختلافات بعدی همچون درگیری های ناشی از حمایت از بنی صدر با مردم، در 30 خردادماه 60 اعلام جنگ مسلحانه نمود و گمان می کرد که با استقبال عمومی روبرو خواهد گردید. رفتار نابخردانه آنها در نمازجمعه آن هفته تهران توسط حضرت آیت الله خامنه ای موشکافی شد و ایشان در 6 تیر مورد سوء قصد قرار گرفت. یک روز متفاوت در اوین کاظم افجه هزاری مشهوربه کاظم افجه ای ( فرد دارای عینک) برنامه‌ریزی سازمان با انفجار 7 تیر تکمیل شد که در آن، آیت الله دکتر بهشتی و 72 تن از یاران نظام و انقلاب به خاک و خون کشیده شدند. همزمان با این اقدام که توسط رابطین سازمان پیشتر به اطلاع اعضای زندانی آن رسیده بود، برنامه ریزی شورش در داخل زندان توسط سعادتی صورت گرفت و پس از اعلام خبر انفجار حزب جمهوری اسلامی، تعدادی از هواداران و اعضاء مجاهدین در زندان با شنیدن این خبر شروع به خواندن سرود و پایکوبی کردند و جو زندان را ملتهب کرده و به هم ریختند. آیت الله گیلانی و شهید لاجوردی آنها را به محوطه زندان اوین آوردند و به صحبت و نصیحت آنها پرداختند که در این مرحله افجه ای طبق برنامه ریزی قبلی و با هدایت سعادتی از موقعیت خود در میان نگهبانان زندان سوء استفاده کرده و اسلحه ای را از نگهبانی گرفته و به سوی محوطه خیز بر می دارد تا آقایان گیلانی و لاجوردی را ترور کند. شهید محمد کچوئی کاظم افجه ای به دلیل فعالیت در سازمان مجاهدین خلق و ضدیت با جمهوری اسلامی دستگیر و در زندان به سر می برد که شهید کچویی با او به بحث نشسته بود و او نیز وانمود می کرد که معقول شده است و توانسته بود تا حدی اعتماد مسئولین و نگهبانان زندان را جلب نماید. به دنبال خیز افجه ای برای ترور، شهید کچویی متوجه رفتار وی می گردد و به سوی او می رود که با شلیک افجه ای به شهادت می رسد و او فرار کرده و از آنجا که به ورودی ها و خروجی های زندان آشنا بوده است، خود را به پشت بام ساختمان اداره زندان ها (دادستانی) رسانده و از آنجا خودش را پرتاب می کند که در اثر سقوط کشته می شود. همزمان با ترور شهید کچویی در هشتم تیرماه، بر خلاف تحلیل سازمان که گمان می کردند با انفجار حزب جمهوری اسلامی، نیروهای حزب اللهی مرعوب می شوند و عناصر آنها فرصت کودتا می یابند و عناصرزندانی نیز با این شورش آزاد می گردند ، [شبیه به همین تحلیل رو در فروغ جاودان هم داشتند که باز هم اشتباه از آب درآمد. ] فضا علیه منافقین تشدید شد و مردم در خیابانها به راهپیمایی و عزاداری پرداختند. در همین روز بود که همزمان با شورش سعادتی از داخل زندان چندین ماشین اسلحه غیر مجاز که توسط اعضای سازمان در خیابانهای تهران تردد می نمودند، شناسایی شد. با شکست این طرح و کشته شدن کاظم افجه ای، مهدی آسمان تاب به برنامه ریزی قبلی برای ترور مسئولین دادستانی و طرح آشوب در زندان اقرار می کند و با توجه به اقاریر سعادتی و دیگر اسناد بدست آمده، نقش سعادتی در این ترور از سوی دادگاه قطعیت می یابد و در مردادماه 60 به اعدام محکوم می شود. سرانجام پرونده مرموز محمدرضا سعادتی جواد منصوری اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که دستگیری محمدرضا سعادتی، عضو مرکزی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به جرم جاسوسی برای شوروی در دوره مسئولیت او اتفاق افتاد. سوال> زمانی که سعادتی دستگیر شد، شما فرمانده سپاه پاسداران بودید. نحوه ورود سپاه به این پرونده چگونه بود؟ جواب > سپاه در اردیبهشت‌ماه سال ۵۸ تأسیس شد البته در ۳-۲ ماه بعد از انقلاب تشکیلات مختلفی وجود داشت که مستقل عمل می‌کردند همانند گروه نزدیک به شهید محمد منتظری و یا گروه نزدیک به نهضت آزادی و آیت‌الله لاهوتی که تهران را عملاً لبنانیزه کرده بودند و هر یک ساز خود را می‌زدند. بالاخره همه این گروه‌ها تجمیع شدند و سپاه پاسداران شکل گرفت. من همان ایام در سپاه مشغول بودم که یک روز خبر رسید یکی از اعضای ارشد سازمان منافقین به نام سعادتی به جرم جاسوسی دستگیر شده است. به دلیل اینکه سپاه مسئول صیانت از انقلاب بود و این موضوع هم بر می‌گشت به اصل انقلاب، سپاه در پرونده سعادتی وارد شد. از همان روز اول جار و جنجالی به راه افتاد. همسر سعادتی به نام جلال‌زاده هر روز می‌آمد در دفتر من در سپاه و داد و بیداد می‌کرد که باید سعادتی آزاد شود و او بی‌گناه دستگیر شده است! سوال> سعادتی را سپاه دستگیر کرد؟ جواب > سعادتی ظاهراً قبل از انقلاب هم با شوروی و سفارت آن‌ در تهران ارتباط داشت. انقلاب که پیروز شد، این‌ها خیال کرده بودند همه سیستم‌های امنیتی از بین رفته و هر کاری بکنند هیچ‌ کس متوجه نمی‌شود و می‌توانند راحت برنامه‌هایشان را پیش ببرند. اما نمی‌دانستند بقایای ساواک هنوز فعال هستند و با دولت موقت همکاری می‌کنند و سپاه هم در جریان بود. رابط شوروی زمانی که قرار بود پرونده مهم امنیتی و جاسوسی قبل از انقلاب را از سعادتی تحویل بگیرد سر قرار غافلگیر می‌شود و چون مصونیت دیپلماتیک داشت، دستگیر نمی‌شود اما سعادتی دستگیر می‌شود. در واقع آن بخش از ساواک سابق سعادتی را دستگیر کرد که در زمان شاه مسئول ضد جاسوسی بود. این‌ها واقعاً افراد خبره و توانمندی هم بودند. مثلاً به خاطر دارم که به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و عربی مسلط بودند. از فاصله دور می‌توانستند لب‌خوانی کنند و یا آموزش‌های شنود و ضد شنود دیده بودند و انواع و اقسام کارهای جاسوسی و ضد جاسوسی به این‌ها آموزش داده شده بود. به هر حال این بخش از باقی‌مانده‌های ساواک به خوبی توانست در مورد پرونده سعادتی عمل کند. این که تا سال‌ها بعد از انقلاب از نیروهای باقی‌مانده ساواک استفاده شد طبیعی بود چون کشور نیاز ضروری به تامین امنیت و کسب اطلاعات دارد و رکن رکین هر کشوری نیروهای اطلاعاتی و امنیتی آن هستند تا بتوانند آن کشور را از انواع تهدیدها حفظ کنند، به علاوه اینکه باید از تجربه آن‌ها استفاده می‌شد که شد و بعدها در وزارت اطلاعات از دانش آن افراد بهره‌برداری کردند. روایت رکن دو ارتش از ماجرای سعادتی سرهنگ مهدی کتیبه، نماینده ستاد مشترک ارتش در جلسات شورای امنیت ملی بود و در مقطعی نیز ریاست اداره دوم ارتش را در روزهای بعد از انقلاب اسلامی بر عهده داشته است. کتیبه به دلیل مسئولیتی که در آن روزها داشت با بسیاری از پرونده‌های ابتدای انقلاب اسلامی آشنا بوده و اطلاعات خوب و بکری در این زمینه دارد: سوال> آقای کتیبه با بازداشت محمدرضا سعادتی از اعضای کادر مرکزی سازمان مجاهدین خلق در ابتدای انقلاب بحث را آغاز کنیم. پرونده سعادتی چه بود و چرا جنجالی شد؟ جواب > من آنچه به خاطر دارم این است که فردی به نام تیمسار مقربی به دلیل جاسوسی برای شوروی در رژیم قبل بازداشت و خیلی سریع اعدام شد. بعد از انقلاب که ساواک منحل شد و همه چیز به دلیل شرایط آن روز‌ها به هم ریخته بود، عده‌ای از گروه‌ها از جمله سازمان مجاهدین علاقمند بودند که به سازمان‌های اطلاعاتی نفوذ کرده و پرونده‌هایی را از آنجا خارج کنند. از جمله ‌آن‌ها پرونده تیمسار مقربی معدوم بود که توسط سعادتی به رابط سفارت شوروی داده شده بود و سر قرار دستگیر می‌شود. دستگیری این فرد هم توسط سپاه پاسداران بوده که تازه در آن زمان چند هفته‌ای بود تاسیس شده بود. سوال> به نظر شما چرا سازمان مجاهدین خلق درصدد انتقال این اطلاعات برآمد؟ جواب > مجاهدین خلق گرایش‌های چپ‌گرایانه داشتند. علاوه بر آن تشکیلات مفصلی داشتند و یک تشکیلات منسجم می‌تواند نفوذ کند و الا افراد عادی و نابلد که توانایی نفوذ و خارج کردن پرونده‌های امنیتی را ندارند. من البته فکر می‌کنم این‌ها می‌خواستند امکانات و پول و تجهیزات هم از شوروی بگیرند و ماجرا خیلی هم ساده نبوده است. سوال> چرا پرونده جاسوسی مقربی برای مجاهدین خلق و شوروی انقدر مهم و ارزشمند بوده است؟ جواب > بالاخره شوروی یک جاسوس مهم و رده بالای خودش را از دست داده بود و تلاش می‌کرد بداند چگونه یک جاسوس آن‌ها در ایران لو رفته است. از طرف دیگر مجاهدین هم می‌خواستند خودی نشان دهند و در اوایل انقلاب هم در سیستم نفوذ کنند و امکاناتی هم از شوروی بگیرند. سوال> این بحث نفوذ در ابتدای انقلاب بحث جالبی است. ما شاهد آن هستیم که بعد از دو سه سال از ابتدای انقلاب که اختلافات بروز می‌یابد و منافقین وارد فاز مسلحانه می‌شوند، این نفوذی‌ها یکی یکی خودشان را نشان می‌دهند همانند کلاهی در حزب جمهوری اسلامی، مسعود کشمیری در نخست‌وزیری، عباس زریباف در سپاه، کریمی در دادستانی و...، خود شما هم که به نوعی قربانی و جانباز واقعه انفجار دفتر نخست‌وزیری هستید. به نظر شما این نفوذ‌ها چرا انقدر گسترده بود و ما اینطور از نفوذ‌ها از طرف سازمان ضربه خوردیم؟ جواب > ما در ابتدای انقلاب خیلی تلاش کردیم سازماندهی خوبی انجام دهیم و جلوی خرابکاری‌ها را بگیریم و در برخی از موارد توانستیم و در برخی دیگر خیر. مواردی که شما اشاره کردید بعضی از آن‌ها را من می‌دانم و در جریان بودم مثل‌‌ همان واقعه انفجار دفتر نخست‌وزیری. واقعیت این است که این کار هم به نوعی هنر است و برخی از این افراد به خوبی توانسته بودند آموزش ببینند و در دستگاه‌ها هم نفوذ کنند و در موقع لزوم برای آن‌ها نقش ایفا کنند و خط خود را پیش ببرند. من کاری که کشمیری در نخست‌وزیری انجام داد را واقعا کار حرفه‌ای می‌دانم. بالاخره این هم هنری است! فرد بتواند در سیستمی نفوذ کند و خود را تا عالی‌ترین مقام بالا ببرد و نقشه‌ای را اجرا کند و بعد هم از کشور فرار بکند، این چیز کمی نیست. ... پایان پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. .
  8. 1 پسندیده شده
  9. 1 پسندیده شده
    به نام خدا Bayraktar Mini هواپیمای بدون سرنشین کوچک (UAS) جاسوسی-نظارت-شناسایی (ISR) (2007) سامانه های هوایی کوچک در حوزه نظامی، شاخه ای رو به رشد از پهپاد ها هستند که شامل سامانه های بی سرنشین قابل حمل توسط فرد می شوند و مناسب استفاده در سطح گروه هستند، معمولا دست پرتاب اند و به راحتی بازیابی می شوند. تولید کنندگان زیادی برای ساخت چنین محصول سودآوری تلاش کرده اند و روزانه تعداد بیشتری از آن ها وارد این بازار می شوند. ترکیه، که روزی برای تقویت جایگاه نظامی خود در خاورمیانه به طور گسترده به فناوری های خارجی وابسطه بود، اکنون می تواند نیاز خود را در داخل کشور تامین کند. در سال 2007، Baykar Makina پهپاد بومی Bayraktar Mini را به نیرو های مسلح ترکیه تحویل داد. اولین پرواز این پهپاد در اکتبر سال 2006 رقم خورد. تاکنون بیش از 500 فروند از آن ساخته شده است. در کارنامه Bayraktar Mini می توان محافظت از مقبره سلیمان شاه در سوریه و شناسایی کاروان داعش را مشاهده کرد. این پهپاد به نیرو های زمینی قابلیت جاسوسی-نظارت-شناسایی (ISR) راحت و سریع را می دهد. از امکانات آن می توان به برخاست و فرود خودکار، سامانه مدیریت نقطه مسیر، ارتباطات رمزگذاری شده و رهگیری خودکار اشاره کرد. Bayraktar Mini دست پرتاب است و در صورت لزوم توسط ایستگاه کنترل زمینی مدیریت می شود. در حالت عادی روی شکم اما در موارد اضطراری با چتر نجات تعبیه شده در آن فرود می آید. برد آن 10 کیلومتر است و تا ارتفاع 3600 متری پرواز می کند. مداومت پروازی آن 60 دقیقه است. پس از هزاران ساعت پرواز موفقیت آمیز، Bayraktar B Mini ساخته شد که در دسامبر سال 2017 عملیاتی شد و به دلیل عملکردش به قطر هم صادر شد. توسعه این پهپاد همچنان ادامه دارد و طبق سایت شرکت سازنده، Bayraktar MINI D برد ارتباطی 2 برابر و ارتفاع پروازی 3 برابری نسبت به نسخه های پیشین دارد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2007 - وضعیت: در حال خدمت - تعداد فروند ساخته شده: بیش از 500 - سازنده: Kale-Baykar Makina (ترکیه) - کشورهای مصرف کننده: ترکیه، قطر - نقش: جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 1.2 متر - طول بال ها: 1.9 متر – قوای محرکه: 1 موتور الکتریکی حداکثر سرعت: 55 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 914 متر - برد: 55 کیلومتر - تسلیحات: ندارد. محموله شامل دوربین های CCD و گرمایی - نسخه ها: Mini (سری پایه)، Mini B (اندازه بزرگ‌تر، کارایی بالاتر) منبع
  10. 1 پسندیده شده
    رونمایی سپاه پاسداران از نسخه زمین‌پایه موشک الماس
  11. 1 پسندیده شده
  12. 1 پسندیده شده
    اف-4 و آرایش تسلیحاتی کلاسیک (ماوریک AGM-65)
  13. 1 پسندیده شده
    به نام خدا BAe Systems Mantis هواپیمای بدون سرنشین (2009) با گذر از هر درگیری مدرن، اعتقاد اروپا به سامانه های پهپادی افزایش چشمگیری پیدا کرده و دست به کار شده اند تا راه حل هایی محلی و با نگاه به صادرات را برای آینده نزدیک ارائه کنند. BAe Systems پهپاد مانتیس را به عنوان اثبات گر فناوری برای ارزیابی پهپاد های رزمی بزرگ (که در گروه هواپیما های بدون سرنشین رزمی (UCAV) قرار می گیرد) ارائه داده است. این کلاس از پهپاد در خیلی از جهات شباهت هایی به پهپاد های معمولی دارد و قابلیت حمل مهمات هدایت دقیق را هم پیدا کرده است (همانند پهپاد MQ-9 ریپر آمریکایی). این هواپیما ابعاد بزرگ‌تر، سامانه های پروازی پیشرفته‌تر و فضای داخلی بیشتری برای سوخت (افزایش برد عملیاتی) و محموله های ماموریتی دارد. Mantis در حال حاضر پلتفرمی آزمایشی است که اولین پرواز خود را در بیست و یکم اکتبر سال 2009 در محدوده آزمایشی Woomera در استرالیا انجام داد. این پهپاد به همراه Taranis (که کار بر روی نمونه اولیه آن در سال 2007 شروع شد) جزو پهپاد های با مشخصات بالای شرکت BAe System هستند. پس نمایش آن در نمایشگاه هوایی Farnborough انگلیس در سال 2008، تا امروز یک فروند از پهپاد Mantis ساخته شده است. برنامه Mantis چشم انداز تعریف یک پهپاد رزمی چند بار مصرف، با برد بالا و نفوذ عمیق را دنبال می کند. به همین دلیل، این پهپاد اختصاصا برای پایداری و برد بالا به همراه محموله ماژولار (با پشتیبانی از انتقال سلاح) طراحی شده است. Mantis همانند سایر برنامه های پهپادی رو به رشد، به دنبال عملکرد خودکار با کمک ارتباطات ماهواره ای برای موقعیت یابی است. مداخلات فردی قادر به لغو تصمیمات هستند اما Mantis در پروسه های موقعیت یابی، فرود و برخاست خودکار خواهد بود. این برنامه با رهبری BAe Systems و مشارکت بازیگران اصلی صنایع مانند GE Aviation، L3 Wescam و رولزرویس انجام می شود. سامانه های اویونیک شامل سامانه های تصویربرداری LS Wescam MX-20 و مجموعه تصویربرداری و بهره‌گیری (ICE) شرکت BAe Systems می شوند. داده های جمع‌آوری شده در طول برنامه Mantis برای توسعه های آینده پهپاد Telemos (محصول مشترک BAe Systems انگلیس و Dassault فرانسه) استفاده خواهد شد. Mantis نمای ظاهری معمولی است و اساسا با قسمت جلویی برجسته که به جای کابین خلبان، سامانه های عملیاتی را در خود جای داده، تقلیدی از یک هواپیمای سرنشین دار است. بدنه برای کارایی آیرودینامیکی، کاملا کیپ شده است. ضمائم بال ها مستقیم اند و در زیر بدنه نصب شده اند. بخش عقب بدنه مخروطی شکل است و واحد دم T شکل روی آن نصب می شود. Mantis توسط 2 موتور رولزرویس در آرایش "pusher" نیرودهی می شود که در محفظه های جداگانه در امتداد پشت بدنه و بالای واحد دم قرار گرفته اند. چرخ های آن از نوع معمولی و کاملا جمع شونده هستند. بال ها طراحی شده اند تا مهمات خارجی را در 6 نقطه سخت حمل کنند. نسخه اولیه مانتیس، 19.8 متر طول، 1000 کیلوگرم وزن و حداکثر وزن برخاست 9000 کیلوگرمی دارد. نیروی آن از 2 موتور توربوشفت رولزرویس M250B-17 با توان 380 اسب بخار (هرکدام) تامین می شود. حداکثر سرعت آن 556 کیلومتر بر ساعت و سرعت کروز آن 380 کیلومتر بر ساعت است. قبل از نیاز به سوخت گیری مجدد قابلیت پرواز تا 30 ساعت را دارد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2009 - وضعیت: تحت توسعه - تعداد فروند ساخته شده: 1 - سازنده: BAe Systems (انگلیس) - کشورهای مصرف کننده: انگلیس - نقش: حملات زمینی (هدایت بمب های هواپایه برای نابودی اهداف زمینی توسط تیر بمب موشک و راکت)، X-Plane (توسعه ای، نمونه اولیه، اثبات گر فناوری؛ این هواپیما برای نمونه سازی اولیه، اثبات فناوری، تحقیق و کسب اطلاعات توسعه داده شده است)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 19.8 متر - وزن: 1000 کیلوگرم - حداکثر وزن برخاست: 9000 کیلوگرم (8000 کیلوگرم ظرفیت بار) - قوای محرکه: 2 موتور توربوشفت M250B-17 رولزرویس که هرکدام 380 اسب بخار تولید می کنند - حداکثر سرعت: 556 کیلومتر بر ساعت - برد: 16000 کیلومتر - تسلیحات: در حال ارزیابی مهمات هدایت دقیق مختلف - نسخه ها: Mantis (سری پایه) منبع
  14. 1 پسندیده شده
    با سلام خدمت دوستان عزیز میلیتاریست "حفاظت گفتار(*)" حضرت علی (ع): «نشانه انسان عاقل اين است كه هر چه را می داند نگويد.» --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- حفاظت گفتار (*) : عبارت است از رعایت اصول حفاظتی در بیان مطالب و خودداری از ذکر اسرار و اطلاعات و هرگونه اتفاقات مهم (خوب یا بد) و تفاسیر مربوط به آنها در محاوره ها ، محافل و مجامع گوناگون. حفاظت از گفتار هم یکی از مهمترین بخش های پدافند غیرعامل است که مانع کسب اطلاعات توسط عناصر غیردوست از توانمندی ها و نقاط ضعف هر سیستم نظامی و غیرنظامی (حتی تجاری) می گردد. رعایت اصل حفاظت گفتار (در هر مورد) نشان دهنده دارا بودن اخلاق حرفه ای توسط گوینده است. پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. .
  15. 1 پسندیده شده
    با سلامی گرم و دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست ، بحث معرفی پرنده های چینی رو به اتفاق هم ادامه میدیم: (Xian Y-7H) بدون شک ، یکی از مهمترین کارویژه های نیروی هوائی مدرن برای هر کشوری ، ایجاد توان لجستیک و پشتیبانی عملیاتی از نیروهای زمینی آن کشور است. صنعت هوانوردی جمهوری خلق چین هم خود را از این نیاز مبرا ندانسته است و در مقاطع مختلف اقدام به تولید هواپیماهای ترابری متنوع نموده است. تولید هواپیماهای سِری " وای " در چین را می توان در راستای همین نگرش تعریف و توجیه نمود. با این مقدمه ، در معرفی بیست و چهارمین اژدهای زرد به سراغ یکی دیگر از اسب های بارکش چینی رفتیم ، تا با آن بیشتر آشنا شویم. ( Xian Y-7H ) ژیان وای -7 اچ : هواپیمای توربوپراپ ترابری Y-7H یکی دیگر از محصولات موفق صنعت هوانوردی چین است که خط سیر تکاملی صنعت هوانوردی چین را به خوبی مشخص می کند. این اسب بارکش در واقع نسخه ای از هواپیمای مسافربری Xian y-7 است که بر اساس آنتونوف -24 شوروی در چین تولید تحت لیسانس آن صورت می گیرد. آنتونوف 24 روسی که تولید تحت لیسانس آن در چین با نام Y-7 تولید می شود تولید این هواپیمای مسافربری (Xian y-7) بخاطر اثرات مخرب انقلاب فرهنگی چین دچار وقفه های متعددی شده و مسیر پر فراز و نشیبی را در تولید طی نمود. یعنی از دریافت پروانه ساخت تا شروع خط تولید آن 18 سال زمان طی شد. (1966 الی 1984 میلادی). نمونه ترابری نظامی آن (که موضوع این تاپیک است) هم از سال 1992 در خط تولید قرار گرفت. طبق اعلام منابع چینی مجموعا 103 فروند از انواع مختلف هواپیمای Y-7 تولید شده است (مسافربری - ترابری - آواکس و ... ) که مشخص نیست که چه تعداد از این مجموعه متعلق به نسخه ترابری نظامی می باشد. کشورهای کامبوج ، لائوس ، موریتانی و زامبیا از کاربران این هواپیمای توربوپراپ چینی می باشند. (ویکی پدیا نهاجا را هم از کاربران این هواپیما دانسته است که مدرک مستدلی برای این ادعا وجو ندارد) این اسب بارکش ، از دو موتور توربوپراپ Dangan WJ-5A ساخت چین بهره میگیرد. موتور Ivchenko AI-24 که در چین با عنوان WJ-5A تولید تحت لیسانس می شود ادامه دارد... ------------- پ.ن 1 : لطفا دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند پ.ن 2 : انشاءالله اگر عمری باقی بود ، در پست های آینده به سایر پرنده های چینی خواهیم پرداخت. .
  16. 1 پسندیده شده
    یک کشتی متعلق به اسرائیل در شمال اقیانوس هند مورد هدف قرار گرفت اطلاعات کشتی اسرائیلی مورد هدف قرار گرفته : ▪️مبدا :جده عربستان سعودی ▪️مقصد: امارات متحده عربی ▪️نام‌کشتی : CSAV TYNDALL ▪️متعلق به شرکت اسرائیلی: Zodiac Maritime ▪️نام صاحب کشتی : Eyal Ofer
  17. 1 پسندیده شده
  18. 1 پسندیده شده
    در پی پیدا شدن سه گور دسته‌جمعی؛ مردم کانادا، مجسمه‌های ملکه ویکتوریا و الیزابت دوم را سرنگون کردند در کانادا مردم خشمگین از خبر پیدا شدن سه گور دسته‌جمعی اجساد نزدیک به ۱۰۰۰ دانش‌آموز بومی کانادا (احتمالا زنده به گور شده) مجسمه‌های ملکه ویکتوریا و الیزابت دوم را سرنگون کردند.(ملکه ی انگلیس به طور قانونی ملکه ی کانادا نیز می باشد) "بوریس جانسون" و مقامات انگلستان در پیام‌هایی رسمی خشم و ناراحتی خود را به مقامات کانادا به دلیل این اقدام اعلام داشته‌اند.
  19. 1 پسندیده شده
  20. 1 پسندیده شده
    به نام خدا AVIC Cloud Shadow هواپیمای بدون سرنشین رزمی با ارتفاع و مداومت پروازی بالا (HALE) (2019) بازار هواپیما های بدون سرنشین در حال رشد است و این برای صنایع هوایی بزرگ به معنی پتانسیلی بکر برای بازار سودآور صادرات است. در نتیجه، شرکت صنایع هوایی چین (AVIC) پهپاد Cloud Shadow را در یازدهمین نمایشگاه هوایی Zhuhai در نوامبر سال 2016 رونمایی کرد. این هواپیما توسط شرکت صنایع هوایی Chengdu تحت مالکیت AVIC ساخته شده است. این محصول، مشابه پهپاد Avenger شرکت جنرال اتمیکس، ظاهری صیقلی و پنهان کار دارد. دماغه پیازی شکل کارآمد آن به سمت عقب باریک‌تر می شود و روی خط پشتی آن یک ورودی هوا قرار دارد. این ورودی هوا بین 2 باله عمودی متمایل به خارج قرار گرفته است. بال های اصلی رو به عقب هستند و در امتداد میانه بدنه قرار دارند. چرخ ها تماما جمع شونده هستند تا کارایی آیرودینامیکی آن حفظ شود. Cloud Shadow نمایانگر تلاش چین برای ساخت یک پهپاد کم هزینه با ارتفاع و مداومت پروازی بالا است که قابلیت حمل سلاح داشته باشد. 2 نسخه مجزا وجود دارد؛ مدل شناسایی بی سرنشین استاندارد و مدل شناسایی مسلح. سلاح ها در خارج و توسط نقاط سخت زیر بال ها (2 نقطه زیر هر بال) حمل می شوند. انواعی از سلاح های هدایت دقیق چینی شامل موشک ها و بمب های پرتابی، توسط این پهپاد پشتیبانی می شوند. وزن محموله ماموریتی، 400 کیلوگرم بیان شده است. از نظر مشخصات فنی حداکثر سرعت آن 620 کیلومتر بر ساعت است، حداقل تا سقف 14000 متری ارتفاع می گیرد و برد لینک در محدوده دید آن 290 کیلومتر است. مداومت عملیاتی آن 6 ساعت تعیین شده است. موتور توربوجت آن می تواند از نوع WJ-600 یا موتور 1 تنی ZF850 باشد. 2 موتور توربوفن AFE-50E هم بر روی آن قابل نصب است. خانواده Cloud Shadow سه فرم تولیدی دارد. Cloud Shadow CS-1 نسخه ی پایه ی شناسایی تصویری است، CS-2 نقش شناسایی الکترونیکی را ایفا می کند. نسخه CS-3 یک پهپاد کاملا مسلح در نقش شناسایی ضربتی است. تمامی نسخه ها از موتور WP-11C استفاده می کنند. در نوامبر 2017، ماکتی از پهپاد Cloud Shadow در نمایشگاه هوایی دبی به نمایش در آمد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2019 - وضعیت: در حال توسعه - تعداد فروند ساخته شده: 10 - کشورهای مصرف کننده: چین (احتمالی) - نقش: حملات زمینی (هدایت بمب های هواپایه برای نابودی اهداف زمینی توسط تیر بمب موشک و راکت)، پشتیبانی هوایی نزدیک (توسعه داده شده برای عملیات در نزدیکی عناصر فعال زمینی دشمن توسط انواعی از مهمات هوا به زمین)، جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 9 متر - طول بال ها: 20 متر - ارتفاع: 3.66 متر - وزن: 2300 کیلوگرم - حداکثر وزن برخاست: 3200 کیلوگرم (900 کیلوگرم ظرفیت بار) - قوای محرکه: 1 موتور توربوجت WP-11C یا ZF850 با رانش 9.8 کیلو نیوتن، 2 موتور توربوفن AEF-50E با رانش 4.9 کیلو نیوتن برای هرکدام حداکثر سرعت: 620 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 15000 متر - برد: 290 کیلومتر - تسلیحات: موشک و بمب های پرتابی هوا به سطح هدایت دقیق شامل Blue Arrow-7، YJ-9E و AG-300M - نسخه ها: Cloud Shadow (سری پایه)، Cloud Shadow CS-1 (نسخه شناسایی تصویری)، Cloud Shadow CS-2 (نسخه شناسایی الکترونیکی)، Cloud Shadow CS-3 (نسخه شناسایی ضربتی) منبع
  21. 1 پسندیده شده
    شهید سپهبد سلیمانی: آه! مرگ خونین من! عزیز من! زیبای من! کجایی؟ مشتاق دیدارت هستم... وقتی بوسه انفجار تو، تمام وجود مرا در خود محو می‌کند، دود می‌کند و می‌سوزاند. چقدر این لحظه را دوست دارم. آه... چقدر این منظره زیباست. چقدر این لحظه را دوست دارم. در راه عشق جان دادن خیلی زیباست... خدایا! ۳۰ سال برای این لحظه تلاش کردم. برای این لحظه با تمام رقبای عشق در افتاده‌ام. زخم‌ها برداشته‌ام، واسطه‌ها فرستاده‌ام. این نوعروس حق من است چقدر این منظره زیباست! چقدر این لحظه را دوست دارم... نامه ی سپهد شهید سلیمانی به دخترشان چند سال قبل از شهادت
  22. 1 پسندیده شده
    عراق نمیدونم چه مقدار برق از ترکیه وارد میکنه و قصد داره وارد کنه ولی احمقانه ترین و کوته بینانه‌ترین شکل موجود واردات برق از ترکیه هست چون‌ متضرر اصلی کشور عراقه باعث توسعه تولید انرژی برق‌آبی و توسعه سریعتر سدهای این کشور میشه بنظرم در اینده عراق بجز بصره ساحلی و اقلیم‌کردستان در تمام نقاطش با این توسعه طلبی ترکیه دچار بحرانهای بزرگ میشه ولی گویا اونها همه حساسیت هاشون روی ایران و محدود کردنش هست مثال ایجاد خط انتقال نفت از اردن و دور زدن تنگه هرمز ویا افزایش واردات گاز از قطر و مشارکت ترکیه در تاسیس بنادر دریایی جدید و اتصال ریلی به استانبول. اصلی ترین دست پشت پرده این اتفاقات ترکیه است.
  23. 1 پسندیده شده
    با توجه به درگیریهای اخیر هرچند در پایش 24 ساعته عراق توسط آمریکا و البته خائنین بی شمار در بین بدنه نیروها و دولت عراق کار سختی است ولی اگر گروه های مقاومت بتونند پدافند عامل را تا حدی رعایت کنند و توزیع و انبار تسلیحات را تا حدی به نحوی مطلوب به انجام برسونند شاید بشه از ایران برخی سامانه های پدافندی را ارسال کرد برای مقاومت. البته سامانه های پسیو و در حدود درگیری 40 تا 50 کیلومتر ضرورتا. تصاویر حملات اخیر که پنتاگون منتشر کرده گشت زنی آسوده پهپاد و زیر نظر گرفتن اهداف را نشون میده با کیفیت بالا! علاوه بر اینکه به نظر میرسه ما پوشش راداری مناسب برای رصد تحرکات هوایی دشمن نداریم (یا اینکه به خاطر تحرکات هوایی مداوم قابلیت تمییز دادن بین پروازهای عملیاتی و روتین را نداریم) و این کار را سخت میکنه ولی اگر بتونیم سامانه های چابک و پسیوی مثل رعدها را مثلا منتقل کنیم و بتونند محافظتش کنند از چشمان اطلاعاتی دشمن شاید در برخی بزنگاه ها برای غافلگیری به کار نیروهای مقاومت بیاد. یا اینکه برایه دف قرار دادن پهپادهایی که به حریم هوایی نقاط خاص مقاومت نزدیک میشند به عنوان یک پاسخ غیرکشنده. به هر حال ایران باید فکری برای پدافند نیروهای هم پیمانش بکنه. مشخصا برخی پرژه ها در داخل هم کاملا این هدف را دنبال میکنند ولی نیاز به برخی مقدمات دارند که گویا هنوز اماده نیست.
  24. 1 پسندیده شده
  25. 1 پسندیده شده