برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 23 تیر 1400 در پست ها
-
1 پسندیده شدهراستگویی، محور رسانه محور مقاومت این بخش از صحبت های سید حسن نصرالله را قاب کنید و بر سردر قرارگاه های رسانه ای بزنید: ما برای جنگ روانی به توهم و دروغ روی نمیآوریم. یکی از مهمترین نقاط قوت رسانه محور مقاومت، راستگویی در انتقال اخبار و رویدادهاست. #نصرالله باتشکر از @bds110
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا BAe QF-4 (McDonnell Douglas F-4 Phantom II) پهپاد هدف (1997) QF-4 نسخه پهپادی تمام اندازه از جنگنده موفق در دوران جنگ سرد، F-4 Phantom II است. QF-4 توسط اسکادران هشتاد و دوم اهداف هوایی (که خودش زیرمجموعه پنجاه و سومین گروه ارزیابی سلاح های پنجاه و سومین Wing of Elgin AFBاست) از پایگاه نیروی هوایی تیندال مورد استفاده قرار می گیرد. QF-4 اقدامات متقابل متنوعی را برای تحقیق درباره ی سلاح ها و مانور های تاکتیکی انجام می دهد. پهپاد QF-4 که نسخه تغییر یافته F-4 فانتوم II است، در سال 1997 وارد خدمت عملیاتی شد. این پهپاد، یک هدف هوایی کنترل از راه دور است که قابلیت استفاده مجدد دارد. کنترل از راه دور توسط یک خلبان در ایستگاه کنترل زمینی اطراف یا کاملا کامپیوتری و توسط "سامانه کنترل پهپاد Gulf Range" انجام می شود. در هر صورت برای احتیاط از یک هواپیمای تعقیبی استفاده می شود. از دیگر موارد احتیاطی دیگر می توان به مواد منفجره موجود در داخل QF-4 اشاره کرد. اگر سامانه ناپایدار شود یا پاسخگو نباشد، نیرو های زمینی این امکان را دارند تا در صورت لزوم آن واحد را نابود کنند. تمرین ها فقط در روی آب هایی انجام می شوند که برای برنامه های پهپادی ایالات متحده در دسترس باشد. پهپاد های QF-4 در اصل مدل های تغییر یافته و کاملا کاربردی جنگنده F-4 هستند. تغییرات روی مدل اصلی هواپیمای McDonnell توسط BAE Systems و با هزینه 2.6 میلیون دلار برای هر واحد تغییر یافته، انجام شد. اسکلت آن تمام شباهت های ظاهری با نسخه پیشین را حفظ کرده و سامانه های داخلی مانند موتور های توربوجت جنرال الکتریک (با قابلیت پس سوز) آن ثابت مانده اند. از مشخصات فنی آن می توان به حداکثر سرعت 2 ماخ، برد 2000 کیلومتر و ارتفاع پروازی 18000 متری اشاره کرد. QF-4 جانشین QF-106 (براساس هواپیمای USAF F-106) در مجموعه پهپادی نیروی هوایی ایالات متحده شد. 84 فروند از86 پهپاد QF-4 در خدمت هستند. در مجموع حدود 250 فروند پهپاد هدف QF-4 تا سال 2013 سفارش داده شدند. QF-4 توسط QF-16 جایگزین شد که یک پهپاد هدف از نسخه محبوب و موفق لاکهید مارتین / جنرال داینامیکس F-16 Fighting Falcon (2015) بود. الحاق رسمی QF-16 در سال 2015 انجام شد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 1997 - وضعیت: در حال خدمت - تعداد فروند ساخته شده: 250 - سازنده: BAe Systems، شرکت McDonnell Aircraft (ایالات متحده) - کشورهای مصرف کننده: ایالات متحده - نقش: توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 9.2 متر - طول بال ها: 11.7 متر - ارتفاع: 5 متر - وزن: 18825 کیلوگرم - حداکثر وزن برخاست: 28030 کیلوگرم (9205 کیلوگرم ظرفیت بار) - قوای محرکه: 2 موتور توربوجت J79 جنرال الکتریک با رانش 24194 نیوتن متر به همراه پس سوز - حداکثر سرعت: 2574 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 18182 متر - برد: 2092 کیلومتر - سرعت افزایش ارتفاع: 12588 متر بر دقیقه - تسلیحات: ندارد (این هواپیما قابل استفاده دوباره است). برای مواقع عدم کنترل یا پاسخگویی پهپاد، مواد منفجره در داخل هواپیما قرار می گیرد. - نسخه ها: QF-4 (سری پایه، براساس بدنه مک دانل داگلاس F-4 فانتوم II) منبع
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا BAe Magma هواپیمای بدون سرنشین (UAV) / اثبات گر فناوری (2017) هواپیما های مدرن برای تغییر مسیر به سطوح کنترل پرواز نیازمندند که ترکیبی از اتصالات، مکانیزم ها و سامانه های دیجیتالی است. BAe Systems مرکز دفاعی انگلیس و دانشگاه منچستر برای ایجاد انقلابی در این حوزه همکاری می کنند و در حال توسعه پهپاد اثبات گر فناوری Magma هستند. توسعه این پهپاد از سال 2002 آغاز شد. از این محصول برای جمعآوری اطلاعات درباره ی طرح مفهومی "هوای دمیده شده برای کنترل پرواز" استفاده می شود. در این طرح، از گاز های خروجی موتور برای تاثیر بر روی خواص بالابرندگی بال استفاده می شود (هوا با سرعت مافوق صوت از لبه عقبی سطوح کنترلی خارج می شود). امید است این پیشرفت، جایگزین سطوح کنترل پیچیده فعلی شود که طراحی هواپیما های رزمی (و تجاری) را محدود می کنند. ممکن است روزی نیاز به هرگونه سطوح کنترلی از بین برود. علاوه بر این، رانش خروجی این هواپیما توسط "سامانه کنترل بردار رانش سیال" مدیریت می شود. هواپیمایی بدون سطوح کنترلی متحرک ذاتا آیرودینامیک تر خواهد بود، پیچیدگی و حجم آن کاهش پیدا می کند و ایمنی آن بالاتر خواهد رفت. با حذف اتصالات و فاطله بین آن ها، قابلیت پنهان کاری آن بیشتر می شود. هوای دمیده شده برای کنترل پرواز: هوا از موتور گرفته می شود و با سرعت مافوق صوت از شکاف های باریک دور لبه های عقبی مخصوص خارج می شود تا پهپاد را کنترل کند. سامانه کنترل بردار رانش سیال: کنترل پهپاد با دمیدن هوا به داخل نازل و منحرف کردن گاز خروجی و ایجاد نیروی کنترلی در حالت فعلی، Magma پلتفرمی "شبه بال پرنده" با شکل کلی شبیه سرنیزه است. همچنین، این پهپاد برای حداکثر کارایی آیرودینامیکی از شکل بال-بدنه ترکیبی استفاده می کند. در بخش عقب بدنه، یک جفت باله دمی عمودی متمایل به خارج قرار دارد. در نسخه های اصلاح شده در آینده این باله های عمودی حذف خواهد شد تا آن را به یک طراحی "بال پرنده" واقعی تبدیل کند. از چرخ های سهگانه برای حرکت روی زمین استفاده می شود. اولین پرواز Magma در سپتامبر سال 2017 در Llanbedr ولز انجام شد. این پهپاد در ابتدا یک اثبات گر فناوری است، اما بدون شک توسعه آن باعث ایجاد مفاهیم و رویکردهای طراحی برای پلتفرم های جنگی آینده خواهد شد. در سال 2019، پهپاد Magma، کنترل توسط هوای سیال مافوق صوت را در طول آزمایشی در 11 آپریل 2019 اثبات کرد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2017 - تعداد فروند ساخته شده: 1 - کشورهای مصرف کننده: انگلیس - نقش: X-Plane(توسعه ای، نمونه اولیه، اثبات گر فناوری؛ این هواپیما برای نمونه سازی اولیه، اثبات فناوری، تحقیق و کسب اطلاعات توسعه داده شده است)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 3.6 متر - ارتفاع: نامشخص - وزن: نامشخص - حداکثر وزن برخاست: نامشخص – قوای محرکه: موتور جت حداکثر سرعت: 150 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 7620 متر - برد: نامشخص - تسلیحات: نامشخص - نسخه ها: Magma (سری پایه) منبع
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا AVIC Cloud Shadow هواپیمای بدون سرنشین رزمی با ارتفاع و مداومت پروازی بالا (HALE) (2019) بازار هواپیما های بدون سرنشین در حال رشد است و این برای صنایع هوایی بزرگ به معنی پتانسیلی بکر برای بازار سودآور صادرات است. در نتیجه، شرکت صنایع هوایی چین (AVIC) پهپاد Cloud Shadow را در یازدهمین نمایشگاه هوایی Zhuhai در نوامبر سال 2016 رونمایی کرد. این هواپیما توسط شرکت صنایع هوایی Chengdu تحت مالکیت AVIC ساخته شده است. این محصول، مشابه پهپاد Avenger شرکت جنرال اتمیکس، ظاهری صیقلی و پنهان کار دارد. دماغه پیازی شکل کارآمد آن به سمت عقب باریکتر می شود و روی خط پشتی آن یک ورودی هوا قرار دارد. این ورودی هوا بین 2 باله عمودی متمایل به خارج قرار گرفته است. بال های اصلی رو به عقب هستند و در امتداد میانه بدنه قرار دارند. چرخ ها تماما جمع شونده هستند تا کارایی آیرودینامیکی آن حفظ شود. Cloud Shadow نمایانگر تلاش چین برای ساخت یک پهپاد کم هزینه با ارتفاع و مداومت پروازی بالا است که قابلیت حمل سلاح داشته باشد. 2 نسخه مجزا وجود دارد؛ مدل شناسایی بی سرنشین استاندارد و مدل شناسایی مسلح. سلاح ها در خارج و توسط نقاط سخت زیر بال ها (2 نقطه زیر هر بال) حمل می شوند. انواعی از سلاح های هدایت دقیق چینی شامل موشک ها و بمب های پرتابی، توسط این پهپاد پشتیبانی می شوند. وزن محموله ماموریتی، 400 کیلوگرم بیان شده است. از نظر مشخصات فنی حداکثر سرعت آن 620 کیلومتر بر ساعت است، حداقل تا سقف 14000 متری ارتفاع می گیرد و برد لینک در محدوده دید آن 290 کیلومتر است. مداومت عملیاتی آن 6 ساعت تعیین شده است. موتور توربوجت آن می تواند از نوع WJ-600 یا موتور 1 تنی ZF850 باشد. 2 موتور توربوفن AFE-50E هم بر روی آن قابل نصب است. خانواده Cloud Shadow سه فرم تولیدی دارد. Cloud Shadow CS-1 نسخه ی پایه ی شناسایی تصویری است، CS-2 نقش شناسایی الکترونیکی را ایفا می کند. نسخه CS-3 یک پهپاد کاملا مسلح در نقش شناسایی ضربتی است. تمامی نسخه ها از موتور WP-11C استفاده می کنند. در نوامبر 2017، ماکتی از پهپاد Cloud Shadow در نمایشگاه هوایی دبی به نمایش در آمد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2019 - وضعیت: در حال توسعه - تعداد فروند ساخته شده: 10 - کشورهای مصرف کننده: چین (احتمالی) - نقش: حملات زمینی (هدایت بمب های هواپایه برای نابودی اهداف زمینی توسط تیر بمب موشک و راکت)، پشتیبانی هوایی نزدیک (توسعه داده شده برای عملیات در نزدیکی عناصر فعال زمینی دشمن توسط انواعی از مهمات هوا به زمین)، جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 9 متر - طول بال ها: 20 متر - ارتفاع: 3.66 متر - وزن: 2300 کیلوگرم - حداکثر وزن برخاست: 3200 کیلوگرم (900 کیلوگرم ظرفیت بار) - قوای محرکه: 1 موتور توربوجت WP-11C یا ZF850 با رانش 9.8 کیلو نیوتن، 2 موتور توربوفن AEF-50E با رانش 4.9 کیلو نیوتن برای هرکدام حداکثر سرعت: 620 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 15000 متر - برد: 290 کیلومتر - تسلیحات: موشک و بمب های پرتابی هوا به سطح هدایت دقیق شامل Blue Arrow-7، YJ-9E و AG-300M - نسخه ها: Cloud Shadow (سری پایه)، Cloud Shadow CS-1 (نسخه شناسایی تصویری)، Cloud Shadow CS-2 (نسخه شناسایی الکترونیکی)، Cloud Shadow CS-3 (نسخه شناسایی ضربتی) منبع
-
1 پسندیده شدهبسم ا... هادی غفاری در سه پوزیشن به ترتیب از راست : 1- یوزی 2- ام-3 گریس گان 3- اینگرام MAC-10 ( احتمالا" )
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا ARP Golden Eagle پهپاد جاسوسی، شناسایی، نظارت (2015) بلاروس با محصولات جدید خود، از جمله Condor و Golden Eagle، وارد حوزه هواپیماهای بدون سرنشین شده است. Golden Eagle در MAKS 2015 رونمایی شد و طبق گزارش ها، وزارت دفاع بلاروس به دنبال تهیه مجموعه ای از این پهپاد های تاکتیکی برای اهداف امنیتی (جاسوسی، نظارت، شناسایی) است. کارخانه تعمیر هواپیما 558 (بخش هواپیمایی بدون سرنشین)، سازنده این پهپاد، به دنبال صادرات آن است. در حال حاضر از 10 سامانه (30 هواپیما) سفارش داده شده، حداقل 2 سامانه تحویل داده شده است. طراحی اصلی آن، بدنه ای تیوبی شکل است که موتور، سامانه اویونیک و حسگر ها را در خود جای داده. دماغه گرد و دم مخروطی از دیگر ویزگی های ظاهری آن است. یک ملخ 2 پره در پشت پهپاد دیده می شود. بال های اصلی، با بالچه های انتهایی، در قسمت شانه بدنه نصب شده اند و رو به عقب هستند. Golden Eagle از منجنیق پرتاب می شود. پهپاد Condor حدود 100 کیلومتر برد و ظرفیت محموله 120 کیلومتری دارد. محموله قابل تغییر است و به مشتری اجازه می دهد تا متناسب با ماموریت مورد نیاز (تمرین، استقرار فعال در منطقه مورد مناقشه) ، آن را تغییر دهد. بلاروس چندین مدل پهپاد دیگر هم دارد که از جمله آن ها می توان به Grif-1، INDELA-I.N.SKY و Berkut اشاره کرد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2015 - تعداد فروند ساخته شده: 30 - سازنده: کارخانه تعمیر هواپیمای 558 (بخش هوایی بدون سرنشین) (بلاروس) - کشورهای مصرف کننده: بلاروس - نقش: جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - تسلیحات: ندارد. محموله ماموریتی شامل اپتیک ها و حسگر ها - نسخه ها: Golden Eagle، Golden Eagle-2 منبع
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا Area-I (NASA) PTERA هواپیمای بدون سرنشین زیر مقیاس آزمایش تغییر بال (2015) PTERA توسط متخصصان ناسا به عنوان بستر تحقیقات بدون سرنشین برای شبیه سازی شکل و کاربرد هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 استفاده می شود. از این پهپاد برای اعتبارسنجی "بال تطبیقی Spanwise" یا SAW ناسا استفاده می شود. SAW به بال اصلی اجازه می دهد تا بخش بیرونی اش (38 سانتیمتر خارجی) حدود 75 درجه حرکت کند. هدف این کار بهبود کنترل و پایداری و کاهش نیروی پسای تولیدی در اثر اجزای دیگر هواپیما (صفحات دمی) است. این طراحی زیر مقیاس امکان آزمایش واقع گرایانه تر را فراهم می کند و چیزی بین پرواز های سرنشین دار خطرناک و جمعآوری داده تونل باد گرانقیمت است. این هواپیما توسط Area-I ساخته شده است. پرواز های آزمایشی PTERA از سال 2013 آغاز شد و در سال 2014 به مرکز تحقیقات پروازی در پایگاه نیروی هوایی Edwards در کالیفرنیا تحویل داده شد. اولین پرواز رسمی آن در بیست و دوم اکتبر 2015 انجام و تمام اهداف اولیه ماموریت، از جمله رسیدن به حداکثر سرعت 268 کیلومتر بر ساعت، محقق شد. در ظاهر، این پهپاد با بدنه تیوبی شکل، مخروط دماغه کوتاه و واحد دم تکی بسیار شبیه هواپیمای مسافربری بوئینگ است. چرخ های فرود سهگانه ثابت قابلیت حرکت روی زمین را فراهم می کنند. بال های اصلی، بدون تمایل به عقب، در قسمت میانی بدنه قرار گرفته اند. بال های افقی دم در سطح پایین و در 2 طرف باله عمودی قرار دارند. انواع حسگر ها و سامانه های جمعآوری اطلاعات روی هواپیما نصب شده اند که با برجستگی های روی بدنه مشخص است. بدنه ماژولار طراحی شده تا تغییرات در بارگیری به راحتی انجام شود. توان این پهپاد توسط 2 موتور JetCat P200 با تراست 67.7 نیوتن متر که در زیر بال ها نصب شده اند، تامین می شود (همانند هواپیمای مسافربری بوئینگ 737). در سپتامبر سال 2018، پهپاد PTERA سقوط کرد و در هنگام چرخش پس از فرود نابود شد. این سقوط در آسمان صاف مرکز تحقیقات پروازی Armstrong اتفاق افتاد. تحقیقات در مورد علت سقوط ادامه دارد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2015 - تعداد فروند ساخته شده: 2 - سازنده: Area-I، NASA (ایالات متحده) - کشورهای مصرف کننده: ایالات متحده - نقش: X-Plane (توسعه ای، نمونه اولیه، اثبات گر فناوری؛ این هواپیما برای نمونه سازی اولیه، اثبات فناوری، تحقیق و کسب اطلاعات توسعه داده شده است)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول بال ها: 4.47 متر - قوای محرکه: 2 موتور JetCat P200 با رانش 50 پوندی حداکثر سرعت: 270 کیلومتر بر ساعت - تسلیحات: ندارد. - نسخه ها: PTERA (سری پایه) منبع
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا Antonov Horlytsya هواپیمای بدون سرنشین رزمی تاکتیکی (UCAV) (2019) Horlytsya (خورلیستا) یک UCAV (هواپیمای بدون سرنشین رزمی تاکتیکی) اکراینی برای همه شرایط آب و هوایی در حال توسعه است که قرار است در نقش حمله مستقیم، شناسایی و رهگیری توپخانه به خدمت ارتش اوکراین در آید. آزمایش های Horlytsya با تائید پیشرفت پروژه توسط آنتونوف در نوامبر 2017 شروع شد. آنتونوف یکی از بازیگران قدیمی صنعت هوایی است و یکی از مهمترین سازندگان هواپیما برای اتحاد جماهیر شوروی در دوره جنگ سرد (1941 تا 1941) بود. این هواپیما دارای طراحی بدنه استوانه ای شکل است و بال های اصلی مستقیم در بالا نصب شده اند. میله های 2 تایی در انتها توسط 2 باله خمیده به بالای عمودی به هم متصل می شوند. موتور به همراه منبع سوخت و سامانه های اویونیک در قسمت عقب بدنه قرار دارد. این پهپاد از چرخ های سهگانه ثابت برای حرکت روی زمین استفاده می کند. حسگر ها شامل حسگر های الکترواپتیکال/مادون قرمز به همراه ردیابی و هدف گیری خودکار است. تسلیحات توسط نقاط سخت زیر بال ها (یکی زیر هر بال) حمل می شود. به گفته آنتونوف، مداومت پروازی Horlytsya حدود 7 ساعت است و تا ارتفاع 5000 متری و برد 1000 کیلومتری پرواز می کند. توسعه این پهپاد برای ارتش اوکراین که در مرز های شرقی اش با روسیه درگیر است، بسیار اهمیت دارد. Horlytsya به عنوان چشمی در آسمان، نیاز به تامین کنندگان خارجی را کم می کند. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2019 - تعداد فروند ساخته شده: 1 - سازنده: Antonov (اکراین) - کشورهای مصرف کننده: اوکراین (احتمالی) - نقش: حملات زمینی (هدایت بمب های هواپایه برای نابودی اهداف زمینی توسط تیر بمب موشک و راکت)، پشتیبانی هوایی نزدیک (توسعه داده شده برای عملیات در نزدیکی عناصر فعال زمینی دشمن توسط انواعی از مهمات هوا به زمین)، جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 8 متر - طول بال ها: 14 متر - ارتفاع: 2 متر - وزن: 500 کیلوگرم - حداکثر وزن برخاست: 1000 کیلوگرم (500 کیلوگرم ظرفیت بار) - قوای محرکه: 1 موتور معمولی که ملخ های چند پره را در انتهای بدنه می چرخاند. آرایش pusher - حداکثر سرعت: 215 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 5000 متر - برد: 1000 کیلومتر - تسلیحات: 2 موشک هدایت دقیق - نسخه ها: Horlytsya (سری پایه) منبع
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا Aisheng BZK-600 هواپیمای بدون سرنشین رزمی (UCAV) (2009) BZK-006 عضوی از خانواده پهپاد های چینی Aisheng است که به نظر از سری ASN-205/207 (WZ-6) تکامل یافته است. این پهپاد در سال 2009 به خدمت گرفته شد و در تمرینات منظم (مثل تمرینات نیروی زمینی چین) دیده شده است. BZK-600 بخشی از تلاش گسترده چین برای به خدمت گرفتن انواع پهپاد ها در نقش های مختلف میدان نبرد است. بسیاری از این طرح ها از شرکت های چینی نشات می گیرند. طراحی این پهپاد با بدنه عریض و تیوبی شکلش که جایگاه سامانه های اویونیک، تجهیزات دوربین، حسگر ها و موتور است، مشخص است. موتور در عقب هواپیما قرار دارد و یک ملخ چند پره را با آرایش pusher می چرخاند. این موضوع باعث می شود تا بخش دماغه برای تجهیزات اپتیکی خالی باشد. روی سازه پشتیبان در بالای قسمت جلویی بدنه، یک گنبد قرار دارد. بال های اصلی روی شانه و در امتداد پهلوی بدنه نصب شده اند و از انتهای هرکدام از آن ها یک میله نازک به سمت عقب منشعب می شود. هرکدام از این میله ها یک سکان عمودی دارند که این سکان ها توسط یک صفحه افقی (بالابرنده) به هم متصل می شوند. BZK-006 هیچ سامانه چرخی ندارد؛ بلکه توسط یک منجنیق همراه با بوستر (معمولا از قسمت مسطح عقب یک کامیون نظامی چینی) به پرواز در می آید. سپس برروی 2 پایه متصل به شکم بدنه فرود می آید. BZK-006 از نظر ابعاد، با 4.3 متر طول و 1.5 متر عرض، بزرگتر از WZ-6 progenitor است. این پهپاد به طور خاص برای ایفای نقش پلتفرم هجومی در میدان نبرد و درگیری با اهداف زمینی طراحی شده و به همین منظور زیر هر بال 2 نقطه سخت تعبیه شده است. از این نقاط برای مقابله با اهداف زمینی دوربرد توسط موشک های هوا به سطح استفاده می شود. BZK-006 مداومت پروازی 12 ساعته دارد که قابلیت گشت زنی خوبی به آن می دهد. به طور دقیق مشخص نیست که چند فروند از پهپاد BZK-006 در حال خدمت هستند. یکی از گونه های شناخته شده آن، BZK-600A است اما تفاوت بین این 2 مدل نامشخص است. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2009 - تعداد فروند ساخته شده: 75 - کشورهای مصرف کننده: چین - نقش: حملات زمینی (هدایت بمب های هواپایه برای نابودی اهداف زمینی توسط تیر بمب موشک و راکت)، پشتیبانی هوایی نزدیک (توسعه داده شده برای عملیات در نزدیکی عناصر فعال زمینی دشمن توسط انواعی از مهمات هوا به زمین)، جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 4.3 متر - طول بال ها: 7.5 متر - ارتفاع: 1.5 متر - قوای محرکه: 1 موتور معمولی که ملخ های چند پره را در انتهای بدنه می چرخاند. آرایش pusher - تسلیحات: 4 موشک هوا به زمین (2 موشک در زیر هر بال) - نسخه ها: BZK-006 (سری پایه)، BZK-600A (نسخه نامشخص) منبع
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا Aisheng ASN-209 (Silver Eagle) هواپیمای بدون سرنشین با ارتفاع و پایداری متوسط (MAME) (2012) صنایع نظامی چین همچنان در حال پیشرفت است و مجموعه پهپاد های فعال و در حال توسعه آن در حال افزایش است. هواپیمای بدون سرنشین تاکتیکی با ارتفاع و پایداری متوسط Aisheng ASN-209 در خدمت ارتش آزادی بخش چین و ارتش مصر نمایانگر این موضوع است. این مدل در نقش جمعآوری اطلاعات ایفای نقش می کند و از یک طراحی و چیدمان عمدتا متعارف استفاده می کند. توسعه این مدل در سال 2011 تحت برند گروه تکنولوژی ASN و همکاری مشترک با دولت مصر آغاز شد. ارتش چین ASN-209 را تحت نام Silver Eagle (عقاب نقره ای) به خدمت گرفته است. بدنه اصلی ASN-209، سامانه اویونیک، محموله ماموریتی، مولد و ذخیره سوخت را در خود جای داده است. موتور در قسمت عقبی قرار دارد و 1 ملخ 2 پره را در آرایش pusher می چرخاند. ضمائم بال اصلی به صورت صفحات مستقیمی هستند که در بالای محفظه موتور نصب شده اند؛ از عقب هر بال یک دنباله نازک امتداد پیدا می کند و یک باله دمی عمودی به آن متصل می شود. یک صفحه افقی بین 2 باله قرار دارد که نقش پایدارساز را ایفا می کند. این هواپیما از پشت یک کامیون ترابری 6x6 اصلاح شده و توسط منجنیق پرتاب می شود. دستیار راکتی در به پرواز درآوردن این پهپاد نقش دارند. گفته می شود برای بازیابی این پهپاد از یک چیدمان تور مانند استفاده می شود. از این پهپاد در ماموریت های تا سطح ارتفاع متوسط مثل تعیین هدف، جاسوسی الکترونیکی، رهگیری هدف، جنگ الکترونیک، یا در نقش رله ارتباطی برای همراهی نیروهای زمینی و هوایی استفاده می شود. تا جایی که مشخص است، ASN-209 یک پهپاد شکارچی قاتل نیست. حداکثر وزن برخاست آن 317 کیلوگرم است و حداکثر سرعت آن به 185 کیلومتر بر ساعت می رسد، سرعت کروز آن 145 کیلومتر بر ساعت و بردش 1609 متر است. پنجره پروازی 10 ساعته و ارتفاع عملیاتی 4450 متری از دیگر ویژگی های ASN-209 است. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2012 - تعداد فروند ساخته شده: 50 - کشورهای مصرف کننده: چین، مصر - نقش: توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 4.3 متر - طول بال ها: 7.5 متر - ارتفاع: 1.5 متر - وزن: 150 کیلوگرم - حداکثر وزن برخاست: 320 کیلوگرم (170 کیلوگرم ظرفیت بار) - قوای محرکه: 1 موتور معمولی که ملخ های 2 پره را می چرخاند. آرایش pusher - حداکثر سرعت: 180 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 5000 متر - برد: 200 کیلومتر - تسلیحات: ندارد. محموله ماموریتی فعلی شامل جمعآوری اطلاعات، رهگیری هدف، تعیین هدف، رله ارتباطی - نسخه ها: ASN-209 (سری پایه)، Silver Eagle (نام استفاده شده در ارتش چین) منبع
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا Airbus-Dassault-Leonardo EuroMALE سامانه هواپیمای بدون سرنشین (UAS) (2027) EuroMALE جدید ترین ابتکار مشترک اروپایی برای ارائه انواع خدمات مسلحانه توسط یک سامانه هواپیمای بدون سرنشین است که طراحی، توسعه و ساخت آن داخلی است. این پروژه توسط بازیگران بزرگ عرصه دفاعی، ایرباس و داسو از فرانسه و لئوناردو از ایتالیا (با مشارکت آلمان و اسپانیا) پشتیبانی می شود. تا این زمان، قدرت دفاعی سرزمین اصلی اروپا برپایه پهپاد هایی با منشا خارجی (عموما ایالات متحده و اسرائیل و به ترتیب پهپاد های پریدیتور و هرون) استوار است. در بیست و ششم آپریل سال 2018، ماکت EuroMALE در ابعاد واقعی برای بازدیدکنندگان نمایشگاه ILA برلین به نمایش گذاشته شد. نمونه نمایش داده شده (که طراحی نهایی نبود) مانند بسیاری از پهپاد ها دراری قسمت قدامی برجسته بود که سامانه های اویونیک در آن قرار داشت. بدنه اصلی بلند و باریک با کناره های تقریبا صاف است. واحد عقب با یک باله عمودی و صفحات افقی بالای آن (به شکل T یا آرایش دم Multhopp) خاتمه می یابد. بال های اصلی باریک اند و در حدود میانه و پایین اطراف بدنه قرار دارند. موتور توربوپراب بین بال های اصلی و دم در خارج از بدنه نصب شده اند که ملخ های با آرایش pusher را می گردانند. به احتمال زیاد این طراحی برای مطابقت با قوانین هوایی غیر نظامی اروپا انتخاب شده است. هر موتور 1 ملخ 6 پره را می چرخاند. چرخ های 3 گانه (یک چرخ جلویی و دو چرخ اصلی) کاملا به داخل بدنه جمع می شوند. به جز ظاهر کلی، چیز زیادی از مشخصات فنی EuroMALE منتشر نشده است. به دلیل استفاده احتمالی از سامانه های ملخی معمول، زمان پرواز بالا و حداکثر سرعت متوسطی برای آن پیش بینی می شود. این پهپاد احتمالا از عملیات های پروازی مشابه پهپاد جاسوسی، نظارت، شناسایی پریدیتور شرکت جنرال اتمیکس (بدون قابلیت حمله زمینی) پشتیبانی خواهد کرد. در سپتامبر 2019، شرکت فرانسوی Safran مسئول تامین موتور های پهپاد EuroMALE جدید شد. این کنسرسیوم شامل شرکت های ZF Luftfahrttechnik و MT-Propeller می شود. در نوامبر 2019، ایرباس پیش بینی کرد که تحویل EuroMALE به خریداران در سال 2027 آغاز شود. در ژوئن 2020، مقامات آلمانی از طرح خود برای تسلیح نسخه آینده EuroMALE به موشک های هوا به سطح Brimstone و بمب های پرتابی هدایت دقیق Paveway خبر دادند. مشخصات (پیش بینی) - سال ورود به خدمت: 2027 - تعداد فروند ساخته شده: 1 - کشورهای مصرف کننده: فرانسه (احتمالی)، آلمان (احتمالی)، ایتالیا (احتمالی)، اسپانیا (احتمالی) - نقش: حملات زمینی (هدایت بمب های هواپایه برای نابودی اهداف زمینی توسط تیر بمب موشک و راکت)، جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، X-Plane (توسعه ای، نمونه اولیه، اثبات گر فناوری؛ این هواپیما برای نمونه سازی اولیه، اثبات فناوری، تحقیق و کسب اطلاعات توسعه داده شده است)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 16 متر - طول بال ها: 26 متر - ارتفاع: 6 متر - وزن: 8700 کیلوگرم - حداکثر وزن برخاست: 11000 کیلوگرم (2300 کیلوگرم ظرفیت بار) - قوای محرکه: 2 موتور توربوپراپ که ملخ های 6 پره را می چرخاند. آرایش pusher - حداکثر سرعت: 500 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 13700 متر - برد: 750 کیلومتر - تسلیحات: ندارد. تجهیزات ماموریتی شامل انواع دوربین و حسگر ها برای ایفای نقش جاسوسی-نظارت-شناسایی. احتمال پشتیبانی نسخه آینده از موشک های هوا به سطح و بمب های پرتابی هدایت دقیق/هدایت لیزری در 4 نقطه سخت زیر بال ها - نسخه ها: EuroMALE (سری پایه) منبع
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا AeroVironment Switchblade پهپاد موشکی با مداومت پروازی بالای قابل حمل (2020) یکی از شاخه های تکاملی حوزه سامانه های هواپیمای بی سرنشین (UAS)، مهمات با مداومت پروازی بالا (قابل حمل یا پرتاب از خودرو) است که برای خنثی سازی دشمنان طراحی شده است. راه حل AeroVironment که لیست بلند بالایی از محصولات پهپادی قابل اطمینان دارد، موشک دیرپای Switchblade است. Switchblade یک محصول جامع و قابل حمل توسط افراد یا نصب شده روی خودرو برای فعالیت جستجو و تخریب است. پهپاد Switchblade توسط تیوب پرتاب خود به پرواز در می آید و مجموعه کامل آن (پهپاد، تیوب پرتاب، محموله) در چند ثانیه در سطح گروه مستقر می شود (کارایی برابر در خدمت به نیروهای ویژه و پیاد نظام). وزن کل مجموعه 2.5 کیلوگرم است که به آسانی در یک کوله پشتی معمولی حمل می شود. یک دوپایه لولایی، هنگام اماده سازی از تیوب پرتاب حمایت می کند. اندازه کوچک، صدای عملیاتی نسبتا پایین و خروجی حرارتی کم به این پهپاد اجازه می دهد از هر دفاعی بدون شناسایی شدن عبور کند. طراحی این پهپاد بر بدنه تیوبی که تمام تجهیزات عملیاتی مربوط شامل موتور (نیرودهی به ملخ 2 پره)، مجموعه اویونیک و تجهیزات دوربین در آن قرار دارد، استوار است. 2 مجموعه بال اصلی در جلو و عقب برجسته شده و از آرایش بال دمی عمودی 2 تایی استفاده شده است. تمام بال ها لولایی هستند و در طی پرتاب، باز می شوند. پشتیبانی کامل از GPS و ویدئو های لحظه ای، این پهپاد را برای جستجو و رهگیری (SaT) و درگیری مناسب می کند. اپتیک های هدف گیری شامل دوربین های الکترواپتیکی دوگانه جلو و پهلو نگر به همراه یک دوربین با تثبیت کننده الکترونیکی در بخش دماغه با قابلیت چرخش و بزرگنمایی است. این امکانات بر دقت حمله می افزایند و هزینه خسارت را به اندازه قابل توجهی کاهش می دهد. قابلیت wave off این امکان را می دهد که در صورت تغییر وضعیت حتی در آخرین لحظه ماموریت متوقف شود. Switchblade حدود 10 کیلومتر برد و 15 دقیقه مداومت پروازی دارد، حداکثر سرعت آن به 161 کیلومتر برساعت می رسد و سرعت پروازی آن 101 کیلومتر بر ساعت است. ارتفاع عملیاتی نمونه استاندارد، زیر 152 متر است که در نسخه های دیگر به 4572 متر رسیده است. این پهپاد، نسخه چند گانه نصب شده بر روی خودرو هم دارد که تا 6 عدد Switchblade آماده پرتاب با قابلیت بارگیری مجدد سریع و گزینه های قدرت مختلف (معمولی، خورشیدی) را حمل می کند. این مدل در صورت نیاز بر روی خودرو، کشتی و هواپیما نصب می شود و همان ماموریت های نسخه قابل حمل دستی را ارائه می دهد. در اکتبر 2020، AeroVironment، سلاح هوایی بی سرنشین ضد زره Switchblade 600 را معرفی کرد. در مارچ 2021، انگلیس به دنبال سفارش Switchblade، به اولین کشور خارجی استفاده کننده از این پهپاد تبدیل شد. در آوریل 2021، فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحده متعد به خرید 600 عدد از مهمات با مداومت پروازی بالای شرکت AeroVironment از طریق قراردادی 26.1 میلیون دلاری شد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2020 - تعداد فروند ساخته شده: 50 - کشورهای مصرف کننده: ایالات متحده (احتمالا) - نقش: جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، نیروهای ویژه (شناسایی عناصر و ماموریت های نیروهای ویژه/عملیات های ویژه)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - قوای محرکه: 1 موتور گرداننده ملخ 2 پره در عقب بدنه، آرایش pusher - حداکثر سرعت: 161 کیلومتر بر ساعت - برد: 10 کیلومتر - تسلیحات: محموله ماژولار (مهمات پیشرفته نورثروپ گرومن) - نسخه ها: Switchblade (سری پایه)، Switchblade MPL (لانچر چندگانه شامل 6 پهپاد با قابلیت بارگیری مجدد سریع، برای استفاده روی کشتی، خودرو و هواپیما) منبع
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا AeroVironment Quantix Recon پهپاد نقشه برداری هوایی / شناسایی (2020) ارزش عملیاتی پهپاد ها در میدان نبرد در 2 دهه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است. ارتش ها و صنایع محلی برای کاهش خطر مربوط به خلبان ها در شناسایی محیط های پرخطر از پهپاد ها استفاده می کنند. از این رو، AeroVironment- یکی از بازیگران اصلی صنعت پهپاد در زمینه نظامی و غیر نظامی- سامانه نقشه برداری هوایی Quantix خود را به فرم نظامی کوادکوپتر Quantix Recon تبدیل کرده است. مانند سایر کوادکوپتر ها، این پهپاد قابلیت برخاست و فرود عمودی دارد؛ به همین دلیل، به باند آماده، فضای باز یا تور های دست و پا گیر برای بازیافت نیاز ندارد. Quantix Recon به طور خاص برای راحتی استفاده، طراحی شده است، فقط نیاز به آموزش کوتاهی در زمینه عملکرد های اصلی سامانه دارد و در 5 دقیقه آماده می شود. در حوزه نظامی، این پهپاد برای بازار نقشه برداری هوایی سریع و با کیفیت، شناسایی و جمعآوری داده عرضه شده است. برای این منظور، پردازنده های سریع و قابلیت تصویربرداری با کیفیت (که هنگام بازگشت پهپاد به سرعت دانلود می شود) در این پهپاد گمجانده شده است. 2 دوربین 18 مگاپیکسلی رنگی چند طیفی در بخش جلوی بدنه، وضوح 4864x3648 را ارئه می دهند. سامانه ارتباطات بی سیم 900 مگاهرتزی آن کاملا رمزگذاری شده است. این پهپاد می تواند براساس ناحیه مشخص شده ، ایستگاه یا رویکردهای خطی مسیریابی کند. با توجه به اقدامات انجام شده برای عملکرد بی صدا، تشخیص شنیداری پهپاد بسیار سخت خواهد بود. حرکات برخاست، پرواز و فرود کاملا خودکار انجام می شوند و اپراتور از طریق یک تبلت لمسی آن را کنترل می کند. حداکثر زمان پرواز پهپاد با باتری های داخلی 45 دقیقه و برد آن 20 کیلومتر است. 4 موتور الکتریکی وظیفه حرکت پهپاد در آسمان، فرود و برخاست را بر عهده دارند. حداکثر ارتفاع پروازی عملیاتی آن 2300 متر هنگام وزش بادهایی با سرعت 1.5 کیلومتر بر ساعت است. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2020 - تعداد فروند ساخته شده: 10 - کشورهای مصرف کننده: ایالات متحده (احتمالا) - نقش: جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - عرض: 98 سانتیمتر - ارتفاع: 2.5 متر - وزن: 2 کیلوگرم - حداکثر وزن برخاست: 2 کیلوگرم (0 کیلوگرم ظرفیت بار) - قوای محرکه: 4 موتور الکتریکی - حداکثر سرعت: 72 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 2300 متر - برد: 20 کیلومتر - تسلیحات: ندارد. سامانه های نقشه برداری و شناسایی، 2 دوربین 18 مگاپیگسلی - نسخه ها: Quantix Recon (سری پایه) منبع
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا شرکت اسرائیلی Aeronautics پهپاد کوچک تاکتیکی Orbiter 4 برای گشت دریایی را رونمایی کرد پهپادتاکتیکی کوچک Orbiter 4 این UAS (Unmanned Aircraft Systems) قابلیت انجام ماموریت های گشت دریایی دوربرد با استحکام بالا را دارد. محموله های EO/IR و MPR اربیتر 4 مناسب دیدبانی دریایی، محافظت از سکو های نفت و گاز، ردیابی فعالیت های غیر قانونی، و جست و جو و نجات است. در حال حاضر Orbiter 4 با محیط های عملیاتی شناور های نیروی دریایی یکپارچه شده، و نیاز عملیات های نیروی دریایی را برآورده می کند. قابلیت های Orbiter 4 ، که براساس خواص و ساختار آیرودینامیکی Orbiter 3 ساخته شده، شامل پایداری بیش از 24 ساعت و توانایی حمل و اداره همزمان چندین محموله می شود. Orbiter 4 با قابلیت های پیشرفته پردازش تصویر، سیستم بلند شدن و بازیابی خودکار و توانایی مسیریابی با یا بدون جی پی اس یا لینک ارتباطی، قابلیت عملکرد بالا ، انعطاف پذیری عملیاتی و مقرون به صرفه بودن را در یک پهپاد تاکتیکی کوچک ارائه می دهد که در نوع خود منحصر به فرد است. Orbiter 4 بدون نیاز به باند فرود می تواند روی هر نوع کشتی نشست و برخاست انجام دهد، توسط 3 نفر قابل به کار گیریست، حفظ و استفاده از آن آسان است و اثر لجستیکی کمی از خود به جا می گذارد کاربرد ها ویژگی های اصلی ISTAR (جاسوسی ، نظارت ، دستیابی به هدف ، شناسایی) دریایی و زمینی عملکرد بالا متناسب با انواع ماموریت های ISTAR (جاسوسی ، نظارت ، دستیابی به هدف ، شناسایی) مدیریت آتش توپخانه و ارزیابی خسارت بمب (BDA) سیستم سوار بر وسیله نقلیه قابل جا به جایی دستیابی به هدف برای سلاح های هدایت دقیق موتور: پیشرانه احتراق جرقه ای (SI) مبتنی بر سوخت با امکان استفاده از سوخت های مختلف جاسوسی ارتباطات (COMINT) سطح مقطع راداری کم، پرواز بی صدا، طراحی شده برای عملیات های مخفیانه جاسوسی ابزار های الکترونیکی (ELINT) برخاست و بازیابی خودکار جنگ الکترونیک (EW) دارای 6 حالت پروازی خودکار رله ارتباطی طی مسیر با یا بدون GPS یا لینک داده گشت مرزی و شناسایی توانایی حمل چندین محموله پوشش ISR برای حفاظت مکان های استراتژیک توانایی عملکردی در شرایط سخت جوی، بودن پایگاه زیر ابر جست و جو و نجات و واکنش اضطراری مونتاژ آسان و تبدیل به پهپاد با بدنه بزرگتر فرماندهی ، کنترل ، ارتباط ، پردازش و هوش (C4I): هوش در لحظه اشتراکی مبتنی بر دریافت و به کارگیری تصاویر کاربرد های دریایی شناسایی ساحل و اعماق دریا دریایی امنیت منطقه انحصاری تجاری (EEZ) یکپارچه شدن با شناور، بدون نیاز به عرشه پرواز پدافند کشتی ها پرتاب از منجنیق و فرود دقیق روی شناور امنیت تاسیسات دریایی پرتاب و بازیابی با استفاده از توری منحصر به فرد، تاشو و جمع و جور مسیریاب جهت شلیک و ارزیابی خسارت بمب (BDA) دستیابی به هدف برای سلاح های هدایت دقیق محموله ها آمادگی برای استفاده از روی هر نوع شناور سنسور 3 گانه با تثبیت کننده: روز، شب (مادون قرمز سرد) با نشانگر لیزری ISTAR: COMINT, ELINT, VISINT قابلیت های پیشرفته پردازش تصویر نقشه برداری فوتوگرامتری (HDLite) ردیاب ویدیویی خودکار رادار روزنه مصنوعی (SAR) بزرگنمایی دیجیتال و وضوح بسیار بالا رادار گشت دریایی (MPR) تشخیص حرکت ویدئویی (VMD) اسکنر تشخیص و میدان نور (LIDAR) ترکیب موزائیکی تصاویر سیستم شناسایی خودکار D-Roll و ثابت نگهدارنده تصویر منابع: https://www.defenseworld.net/news/29490/Israel___s_Aeronautics_Unveils_Orbiter_4_Small_Tactical_UAS_for_Maritime_Patrol https://aeronautics-sys.com/home-page/page-systems/page-systems-orbiter-4/
-
1 پسندیده شدهبرخلاف انتظارتون اين صحبت ها و مقاله ها اثر داره، خيلي هم اثر داره در تاپيك نبرد رسانه و الگوى تبليغات اين اثرگذاري مستقيم ديده شد حرکتی مثبت در تصویربرداری از نیروهای مسلح 2 - پایگاه پنجم رزمی هوانیروز مشهد اين تاپيك اگر همين مسير رو بره از تاپيك نبرد رسانه بسيار قوي تر خواهد بود بويژه اگر مطالب ساده و براي مخاطب عام باشد بحث امنيت غذائي و مديريت منابع غذائي يكي از نكات اصولي هست كه بايد پيگيري بشه تا به سرانجام مطلوب برسه براي مايي كه قدرت اجرايمون كمه راهكار اطلاع رساني عامه پسند است
-
1 پسندیده شدهبا سلام خدمت دوستان همانطور که دوستان بهتر از بنده می دانند ، یکی از سلاح های بسیار رایج در سازمان رزم نیروهای مسلح، توپخانه است. توپخانه ها نقش آتش پشتیبان را در ارتش های جهان بازی میکنند. درست است که این تاپیک قرار است که به سنت گالری ها بیشتر بر مبنای تصاویر این تسلیحات پیش خواهد رفت. اما برای شروع بحث فکر کنم که نیاز است تا با برخی از موارد مروری دوباره شوند. توپخانهها را میتوان به شکلهای مختلفی تقسیمبندی کرد. یکی از این تقسیمبندی بر اساس نوع سلاح و مهمات مورد استفاده در توپخانه است: 1. توپخانه صحرایی: توپهای جنگی ثابت یا متحرکی که برای حمایت نیروهای زمینی در صحنه نبرد در میدانهای باز استفاده میشوند و خود به چند دسته تقسیم میشود: 1-1 : توپهای کوهستانی: توپهای سبکی که می توان آنها را در مناطق صعبالعبور حرکت داد. 1-2 : توپهای صحرایی: توپهایی که قادر به آتش دوربرد در خط مستقیم هستند و از لولههای بلندی برخوردارند. 1-3 : هویتزرها: توپهایی که توانایی شلیک در زاویههای کمانی را دارند. از لوله کوتاهتری استفاده میکنند و معمولاً برای آتش غیرمستقیم به کار میروند 1-4 : توپ هویتزر: ویژگیهای توپهای صحرایی و هویتزرها در آنها ترکیب شده و هم توانایی آتش دوربرد و هم شلیک با خط سیر کمانی مرتفع را دارند. 1-5 : توپهای ضدتانک: توپهایی معمولاً سبک با قدرت تحرک بالا که برای حمله به تانکها طراحی شدهاند. 1-6 : خمپاره: سلاحهایی سرپر با لوله بسیار کوتاه و خط سیر کمانی. 1-7 : توپهای ضدهوایی: توپهایی که برای شلیک به هواگردها از روی زمین طراحی شدهاند. برخی از توپها هم قابلیت استفاده ضدهوایی و هم استفاده صحرایی و ضدتانک دارند. 2. توپخانه راکتی: به جای گلوله توپ از راکت برای شلیک به دشمن استفاده میکنند. 3. توپخانه خودکششی: معمولاً به توپها، هویتزرها و خمپارههایی که یک خودروی اختصاصی برای نصب و حمل و شلیک آنها طراحی شده گفته میشود. 4. توپخانه موتوری: توپهایی که با کشندههای توپخانهای جابجا میشوند. 5. توپخانه دریایی: توپهایی که بر روی کشتیهای جنگی نصب شده و هم برای شلیک به دیگر کشتیها و هم برای حمایت از نیروهای زمینی استفاده میشوند. پیشرفت نیروی هوایی و سیستمهای موشکی این نوع از توپخانه را تا حدی از رده خارج کرده است. 6. توپخانه ساحلی: توپهایی که به طور ثابت برای دفاع از نقطهای از ساحل یا بندر نصب شدهاند. معمولاً از توپهای بسیار بزرگتر و پرقدرتتر و دوربردتر برای این منظور استفاده میشود. با این حال توپهای مدرن ساحلی معمولاً به شکل خودکششی ساخته میشوند تا از آتش ضدتوپخانه دشمن در امان باشند. انشاء الله در پست های بعدی بطور مختصر انوع هویتزرهای خودکششی، خمپاره اندازهای خودکششی و راکت اندازهای خودکششی را بررسی خواهیم کرد.
-
1 پسندیده شدهمن هم این قضیه یادمه ولی قاعدتا در باغ سبز بوده زیرا ۱. همون زمان هواپیمای مسافری هم بهمون نفروختند ۲. آقای خاتمی قرارداد خرید ۲۰۰ تا دیزل قطار خوب بست ولی اگر اشتباه نکنم آخرش دبه کردند ۳. همانطوری که فرمودید بالاخره به هر دلیلی آخرش نشد و حرف من هم همینه که خرید خارجی به دلایل بسیار خیلی در دسترس نیست پیشنهاد خود من سرقت گسترده تکنولوژی و معامله با شرکتها و افراد برای ایجاد سریع زیرساخته.
-
1 پسندیده شدهدر سرعت زیر صوت مانور پذیری خیلی خوبی داشته که در متن تاپیک هم اشاره شده البته سرعت سوپر سونیک شرایط ویژه ی خاص خودش رو داره که موضوع این پروژه نبوده البته هنوز هم هیچ بال پرنده ی مافوق صوت عملیاتی ای در دنیا نداریم ولی برنامه هایی در جریان بوده و هست برای رسیدن به این مهم ، از جمله معروف هاش برنامه ی به شدت طبقه بندی شده ی Lockheed Martin X-44 MANTA و البته مورد دیگری که توسط همین کمپانی بوئینگ پیگیری می شود و در اینده ی نه چندان دور به اتفاق یکی از اساتید عزیز بدان پرداخته خواهد شد و این تاپیک نیز در اصل برای بیان ریشه های فناورانه ی ان برنامه تقدیم حضور دوستان شد
-
1 پسندیده شدهاز کجا می دانید که ما پرتاب و تست نداشته ایم در مورد 50 درصد موارد که گفتید می دانیم و در همین سایت هست که کارها در حال انجام است بقیه را هم تجربه نشان داده است که یک روز که انتظارش را نداریم سرو کله شان پیدا می شود یک بار یک رهبری نمایشگاهی بروند مثل دفعه قبل آن موقع می فهمیم که در کشور ما استقلال قوا داریم و نیروی نظامی مستقل از بقیه در حال تامین امنیت کشور است و رهبری هم پشتش را خالی نمی کند. من در این زمینه به رهبری و مقامات نظامی خودمان اعتماد دارم و از سکوت بیشتر از سروصدا خوشم می آید که بیانگر سکوت قبل از طوفان است می دانم که بودجه کم شده است و فشار آمده است ولی هنوز هم وزارت دفاع و شرکت های وابسته اش خوش حساب هستند
-
1 پسندیده شدهبا سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز بحث آتشبارهای خودکششی رو ادامه میدیم. ************ آتشبارهای خودکششی اروپائی : در حین بررسی آتشبارهای کشورهای مختلف اروپائی متوجه شدم که در زمان بررسی آتشبارهای برخی از کشورها، تعدادی از این تسلیحات را از قلم انداخته ام. بخاطر همین موضوع در این پست به این سلاح های از قلم افتاده خواهیم پرداخت. (بخش پنجم - از قلم افتاده ها) Heuschrecke 10 : این هویتزر خودکششی زرهپوش ساخت آلمان نازی دارای کالیبر موثر 105 میلی متری بود. درون این انجمن تاپیکی در خصوص این آتشبار وجود ندارد. http://en.wikipedia.org/wiki/Heuschrecke_10 Firos : این راکت انداز خودکششی ساخت کشور ایتالیا می باشد و دارای کالیبر 122 میلی متری استاندارد گراد می باشد. http://www.military.ir/forums/topic/19460-%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-firos-2530/ M-77 Oganj : این راکت انداز خودکششی ساخت کشور یوگوسلاوی بوده و دارای کالیبر موثر 128 میلی متری می باشد. این راکت انداز اکنون در سازمان رزم کشورهای مختلف یوگوسلاوی سابق (کرواسی، بوسنی، صربستان و ... ) مشغول به خدمت می باشد. درون این انجمن تاپیکی در خصوص این آتشبار وجود ندارد. http://en.wikipedia.org/wiki/M-77_Oganj LRSVM Morava : این راکت انداز خودکششی جدیدترین و مدرنترین راکت انداز ساخت صربستان می باشد. این راکت انداز که با هدف جاگزینی تمام راکت اندازهای سابق این کشور ساخته شده توان پرتان راکتهائی با کالیبر 122 و یا 128 میلی متری را دارا است (بسته به صلاحدید افسر فرمانده یگان). درون این انجمن تاپیکی در خصوص این آتشبار وجود ندارد. http://en.wikipedia.org/wiki/LRSVM_Morava A-222 Bereg : این هویتزر خودکششی زرهپوش چرخدار ساخت کشور روسیه، دارای کالیبر موثر 130 میلی متری می باشد. درون این انجمن تاپیکی در خصوص این آتشبار وجود ندارد. http://en.wikipedia.org/wiki/130_mm_coastal_defense_gun_A-222 M109A3GN : این هویتزر خودکششی زرهپوش نسخه نروژی هویتزر M-109 آمریکا می باشد، درون این انجمن تاپیکی در خصوص این آتشبار وجود ندارد. http://en.wikipedia.org/wiki/M109A3GN ادامه دارد... ------------- پ.ن : لطفا دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند پ.ن 2 : آتشبارهای اروپائی تمام شدند. اگر آتشباری از قلم افتاده دوستان لطف کنند و معرفی کنند. پ.ن 3 : انشاءالله در پست آینده به آتشبارهای قاره آمریکا (آمریکا، آرژانتین، برزیل و ... ) خواهیم پرداخت.
-
1 پسندیده شدهبا سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز بحث آتشبارهای خودکششی رو ادامه میدیم. ************ آتشبارهای خودکششی اروپائی : (بخش چهارم - اروپای شرقی ها) Zuzana : هویتزر خودکششی زرهپوش اسلواکی دارای کالیبر 155 میلی متری استاندارد ناتو می باشد. این هویتزر علاوه بر اسلواکی در خدمت نیروهای مسلح قبرس نیز قرار دارد. درون این انجمن تاپیکی در خصوص این آتشبار وجود ندارد. http://en.wikipedia.org/wiki/155mm_SpGH_ZUZANA DRS-122 : راکت انداز خودکششی زرهپوش ساخت جمهوری گرجستان دارای کالیبر 122 میلی متری استاندارد راکت های گراد می باشد. این راکت انداز حاصل تلفیق جالب توجه امرپ کایمن و راکت انداز گراد می باشد. درون این انجمن تاپیکی در خصوص این آتشبار وجود ندارد. http://en.wikipedia.org/wiki/DRS-122 LAROM : این راکت انداز خودکششی محصول مشترک رومانی و اسرائیل بوذه و دارای دو کالیبر متفاوت رومانیائی (122 میلی متری گراد) و اسرائیلی (160 میلی متری لار) می باشد. http://www.military.ir/forums/topic/3279-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2-larom-%D8%B1%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D9%88-bm-21-grad-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87/ Nora B-52 : هویتزر خودکششی ساخت صربستان که دارای کالیبر 155 میلی متری استاندارد ناتو می باشد. این هویتزر علاوه بر صربستان در خدمت نیروهای مسلح میانمار، کنیا و بنگلادش نیز قرار دارد. درون این انجمن تاپیکی در خصوص این آتشبار وجود ندارد. http://en.wikipedia.org/wiki/Nora_B-52 M-87 Orkan : راکت انداز خودکششی ساخت یوگوسلاوی ، دارای کالیبر قدرتمند 262 میلی متری می باشد. راکت انداز اورکان در واقع بعنوان پروژه مشترک مابین عراق و یوگسلاوی مطرح شده بود که در شروع در قالب 2 تیپ (مدل) 12 لانچر با برد 50 کیلومتر و 4 لانچر با برد 120 کیلومتر توسط یوگسلاوی معرفی شد که عراق به تیپ 12 لانچر اظهار تمایل نمود و نسخه 4 لانچر ظاهرا دیگر عملیاتی نشد. درون این انجمن تاپیکی در خصوص این آتشبار وجود ندارد. http://en.wikipedia.org/wiki/M-87_Orkan M-63 Plamen و M-94 Plamen-S: پلامن راکت انداز خودکششی ساخت یوگوسلاوی دارای کالیبر 128 میلی متر می باشد. بعدها نسخه ارتقاء یافته این راکت انداز توسط صربستان (وارث یوگوسلاوی) به بازار عرضه شد. درون این انجمن تاپیکی در خصوص این آتشبار وجود ندارد. http://en.wikipedia.org/wiki/M-63_Plamen ادامه دارد... ------------ پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 2 : انشاءالله در پست بعدی به سایر آتشبارهای اروپائی (که در پست های قبلی از قلم افتاده اند) خواهیم پرداخت. ------------ ممنون عرفان جان. شما لطف داری :rose: :rose: :rose:
-
1 پسندیده شدهتوپی با کالیبر ۲۰۳ میلی متری با برد ۵۶ کیلومتر در اینجا این توپ کالیبر ۲۰۳ میلیتر با برد ۵۶ کیلومتر معرفی شده که علیرغم تولید ۱۰۰۰ عددی و صادرات به نزدیک ده کشور ، ایران و سوریه جزء خریداران آن نبوده اند ( خریداری نکردن این توپ کالیبر ۲۰۳ میلی متری با برد ۵۶ کیلومتر به نظرم کار اشتباهی بوده است) لینک در زیر اینجا را کلیک کنید توپ خودکشش 203 میلیمتری 2S7 PION کشور سازنده : شوروری ( روسیه ) سال ورود به خدمت : 1979 پرسنل : 7 + 7 وزن : 46 تن طول : 13.1 متر عرض : 3.38 متر ارتفاع : 3 متر کالیبر : 203 م م نوع توپ : 2A44 203.2-mm گردش به چپ و راست : 30 درجه حرکت عمودی لوله توپ : 0 تا 60 درجه سرعت شلیک : 8 گلوله در 5 دقیقه 15 گلوله در 10 دقیقه 24 گلوله در 20 دقیقه 30 گلوله در 30 دقیقه 40 گلوله در 1 ساعت تعداد خان : 4 دور وزن گلوله با خرج : 110 کیلوگرم سرعت گلوله دردهانه لوله : 960 متر بر ثانیه برد : ۵۵.۵ کیلومتر قدرت موتور : 750 اسب بخار حداکثر سرعت : 51 کیلومتر بر ساعت برد با یک سوخت گیری : 500 کیلومتر قابلیت عبور از اب : 1.2 متر کشورهای دارنده : روسیه چک بلاروس اوکراین خودکششی "2S7 Pion" و یا "Malka" در اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد . خودکششی "2S7 Pion " طرحی از بخش دفاعی این کشور به نام "GRAU" به حساب می آمد .این خودکششی برای اولین بار در سال 1975 در ارتش شوروی رونمایی شد و به مانند "2S4 Tyulpan " توسط ناتو "M- 1975" نامگذاری شد . طراحی این خودکششی بر روی شاسی تانک "T- 80" پیاده شده و دارای توپ 203 میلی متری در قسمت عقب بدنه می باشد. بین 5 تا 6 دقیقه طول می کشد تا 7 خدمه ی به خودکششی شروع به شلیک کنند و بین 3 تا 5 دقیقه نیز طول می کشد تا از حالت شلیک خارج شوند . این خودکششی توان حمل 4 پرتابه 203 میلی متری را برای استفاده فوری و لحظه ای دارد و حتی قادر به شلیک مهمات هسته ای البته با کالیبر یکسان است. پرتابه ی این سلاح، دارای برد 37500 متر می باشد که این برد با استفاده از سیستم "RAP" (سیستم کمک پرتابه ی راکتی) به 55500 متر نیز توان افزایش دارد . خودکششی "2S7 Pion" نیز از قدرتمند ترین های توپخانه ای معمولی از زمان ورودش به خدمت در سال 1983 بوده است. یکی از ویژگی های جالب "2S7 Pion" سیستم اعلان آتش است . از آنجا که این خودکششی در هنگام انفجار و شلیک آن چنان قدرتمند عمل می کند که به لحاظ فیزیکی می تواند باعث ناتوان ساختن یک سرباز آماده شده و یا خدمه ی خود را که در نزدیکی آن قرار دارند به سختی مجروح کند. از همین رو خودکششی "2S7 Pion " با سیستم اعلان آتش (زنگ شلیک) مجموعه ای از زنگ های هشدار دهنده کوتاه را در حدود 5 ثانیه قبل از شلیک به صدا در می آورد . انواع مختلفی از این خودکششی 2S7M Mialka : نوع بهبود یافته از این خودکششی که در سال 1983 وارد خدمت شد که سیستم های کنترل آتش آن بهبود یافته اند و نرخ آتش را به 2.5 دور در دقیقه(25 شلیک در 10 دقیقه) و حتی با مهمات مخصوص امکان افزایش شلیک به 8 پرتاب در دقیقه وجود دارد. BTM-4 : نوع حفر کننده ی خندق و کانال این خودکششی اپراتورها #آمار منتشر شده تخمین زده می شود که بیش از 1000 دستگاه از این توپ خودکششی ساخته شده است. آذربایجان : 12 دستگاه (در سال 2008تعداد 3 دستگاه خریداری کرده و 9 دستگاه دیگر نیز در سال 2009 ) بلاروس : 36 دستگاه گرجستان : تعداد نامشخص روسیه : 37 دستگاه اسلواکی: تعداد نامشخص اوکراین : 99 دستگاه ازبکستان : 48 دستگاه چکسلواکی:تعداد نامشخص + بازنشسته در سال 1990 لهستان : تعداد نامشخص + بازنشسته در سال 2006 مشخصات و توانمندی ها نوع : توپخانه خودکششی سازنده: اتحاد جماهیر شوروی سرویس دهی: از سال 1976 تا کنون تاریخ تولید:از سال 1975 تا سال 1990 وزن: 46.5 تن طول: 10.5 متر عرض: 3.38 متر ارتفاع: 3 متر خدمه: 7 نفر 1 * پرتابه 203 میلی متری 2A44 ضخامت زره :حداکثر 10 میلی متر موتور: V-46-I V12 توربوشارژ دیزلی دارای قدرت 840 اسب بخار برد: در جاده 650 کیلومتر (400 مایل) سرعت: 50 کیلومتر در ساعت (31 مایل در ساعت) http://www.forum.arteshi.com/showthread.php?t=19425
-
1 پسندیده شدههویتزر های خودکششی غربی (بخش اول - آمریکا) : در این بخش نگاهی خواهیم انداخت به چند هویتزر خودکششی ساخت آمریکا M-107 : هویتزر خودکششی 175 میلی متری ساخت آمریکا http://www.military.ir/forums/topic/14286-%D8%AA%D9%88%D9%BE-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%DA%A9%D8%B4%D8%B4%DB%8C-m-107-%D9%87%DB%8C%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%84%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%BE%DB%8C/ M-108 : هویتزر خودکششی 105 میلی متری ساخت آمریکا در این انجمن هیچ تاپیکی در خصوص این هویتزر وجود ندارد. http://en.wikipedia.org/wiki/M108_howitzer M-109 : هویتزر خودکششی 155 میلی متری ساخت آمریکا (در همین تاپیک قبلا بیان شده) http://www.military.ir/forums/topic/28810-نگاهی-گذرا-به-آتشبارهای-خودکششی/?p=424238 M-110 : هویتزر خودکششی 203 میلی متری ساخت آمریکا http://www.military.ir/forums/topic/3115-%D8%AA%D9%88%D9%BE-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA%D9%85%D9%86%D8%AF-m110/ ادامه دارد... ---------- پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند پ.ن 2 : انشاء الله در پست بعدی به سراغ آتشبارهای خودکششی اروپائی خواهیم رفت.
-
1 پسندیده شدهدوستان کمی آرامتر فکر کنم اگر روی نوشته های همدیگر کمی تامل کنیم مشکل حل شود
-
1 پسندیده شدهیک سامانه پدافندی متحرک جهت انهدام اهداف هوایی و بدون سرنشین طراحی و تولید شده است و میتواند در نقش دفاع نقطه ای و یا ایجاد پوشش پدافندی برای کاروان های نیروی زمینی وارد عمل شود. برجک این سامانه متشکل از: 1- 2 توپ ضد هوایی 30 میلیمتری که توان شلیک 550 گلوله در دقیقه برای هر کدام از توپ ها را دارد و حداکثر برد آن بر علیه اهداف پروازی 3 کیلومتر میباشد و همچنین امکان مقابله با زره پوش های سبک را نیز دارد. 2- چهار موشک زمین به هوای مادون قرمز 3- یک تیربار 7.62 میلیمتری می باشد. سیستم کنترل فرماندهی این سامانه قادر به کشف و انهدام اهداف در روز و شب و در هر شرایط جوی می باشد که شامل تجهیزاتی چون دوربین دید در شب ، فاصله یاب لیزری و دوربین الکترواپتیکی مدرن می باشد. این سامانه بر روی شاسی یکپارچه خوودروی زره پوش Tatra 815 8* 8 سوار بوده که توان مقاومت در برابر گلوله ای تا کالیبر 12.7 میلیمتری وهمچنین ترکش خمپاره ، توپ و مین های ضد نفر را دارد که محافظت خوبی برای خدمه فراهم میکند. http://gallery.military.ir/albums/userpics/10246/brams_01.jpg http://gallery.military.ir/albums/userpics/10246/thumb_brams_01.jpg BRAMS برای دفاع از خود به چندین نارنجک انداز با نارنجک های دودزا و یک قبضه تیربار کالیبر 7.62 نیز مجهز شده است. خودرو ها : خودرو زره پوش /لانچر خودرو کنترل فرماندهی خودرو مخصوص حمل مهمات جایگزین مشخصات کشور سازنده: اسلواکی وزن : 27100 کیلوگرم طول : 9.89 متر عرض: 2.95 متر ارتفاع: 3.3 متر سرعت در جاده : 100 کیلومتر / ساعت شعاع عملیاتی: 700 کیلومتر گردش افقی برجک : 360 ° گردش عمودی برجک : -5 + 85 درجه تجهیزات 2 عدد توپ ضد هوائی 30 میلیمتری A38M 4 عدد موشک (9M313 (IGLA-1 1 عدد تیربار 7.62 میلی متری برد موثر: 3 کیلومتر تعداد خدمه :4 نفر قطر موشک : 72 میلی متر وزن موشک : 10.8 کیلوگرم حداکثر سرعت هدف های نزدیک شونده : 360 متر / ثانیه حداکثر سرعت هدف دور شونده: 320 متر / ثانیه حداکثر ارتفاع درگیری : 3000 متر مهدی قلعه نویی http://padafandi.loxblog.com/post/82/آشنایی%20با%20سامانه%20پدافند%20هوائی%20BRAMS%20ساخت%20اسلواکی.htm"]http://padafandi.lox...اخت اسلواکی.htm[/url]