برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      40

    • تعداد محتوا

      8,885


  2. mehran55

    mehran55

    Editorial Board


    • امتیاز

      24

    • تعداد محتوا

      1,110


  3. majid363

    • امتیاز

      14

    • تعداد محتوا

      944


  4. MF44

    MF44

    Members


    • امتیاز

      11

    • تعداد محتوا

      1,335



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on شنبه, 9 مرداد 1400 در همه مناطق

  1. 2 پسندیده شده
    سلام و وقت بخیر جی اف17 در بلاک 3 هنوز کار داره تا تولید و عملیاتی بشه در صورتی که جی10سی الان چند سالی میشه عملیاتی شده و امتحانش پس داده و نقاط ضعف و قوتش مشخص شده برای سازنده و کاربر در حالی که بلاک3 تاندر مثل هندونه سربستست و هنوز مونده وارد خدمت بشه ...
  2. 2 پسندیده شده
    سلام علیکم شیار عادی نه ! عموما شیارهای طولی و عرضی ( و یا ترکیب این دو ) که حاصل براده برداری از سطح هستن ، فاقد سطوح چنگ زننده و خشن مثل سطوح زایونی هستن و نهایتا بتونن یه قسمتی از مایعات و سیالها رو از روی سطح کم کنن ، اما بازهم چیزی که در انتها میمونه و کف پوتین خدمه باید اون رو لمس کنه ، قسمت بیرونی و بدون شیار این سطوح با کستردگی بالا هست که هم میتونه لایه ی غبار روش سوار بشه و هم سیالات چرب روی اون سطوح باقی میمونن ، در مقابل سرما و گل و شل و برف هم کاری ازپیش نمیبره . شیار با ایجاد زواید چند وجهی ساده روی سطوح بله ! اما اگر بتونیم با ماشینکاری مناسب سطوحی رو مثل سطوح زایونی خشن ایجاد کنیم ، امکانش هست . این برجستگی سطوح مورد نظر ما میتونن به شکل اهرام باشن که در قسمت ریشه قطور و مستحکم هستن و در قسمت نوک ، تیز و برنده . نمونه ی دم دستی این این برجستگی رو میتونیم روی فک بعضی از گیره های آهنگری ببینیم . برجستگی های روی سطح مثل مخروط و هرم ، میتونن سطح خشن مناسبی رو برای استفاده ی خدمه در گستره ی 360 درجه ایی ایجاد کنن و کاربرشون نگران جهت حرکت و بالا و پایین رفتن از روی سطوح نباشه . از جذابیت های سطوح زایونی این هست که جدای از زره هست و این امکان رو به کاربر میده که این سطوح رو هر جایی که نیاز داره ایجاد کنه ، برای مثال میشه این سطوح رو روی زره های انفجاری و یا سطوح محدب هم ایجاد کرد . همینطور هزینه ی زیادی متوجه کاربر نیست و نیازی هم به ورق قطور بابت عملیات زمانبر ماشین کاری نداره . ============================================================================ یکی از نکاتی که در مورد تحرک و جسم انسان وجود داره اینه که تمامی وزن ما روی سطح به نسبت کوچکی ( کف پاها ) اعمال میشه و اگر به هر دلیلی کف پاها پایداری خودشون رو از دست بدن ، مشکل عدم تعادل به سرعت خودش رو نشون میده . در زمان تحرک ، دویدن ، جهیدن و ... ، نیروی وارده به سطوح کف پا مشخصا از حالت عادی هم فراتر میره و در مقاطعی این نیرو میتونه 2 الی چند برابر نیرویی باشه که توسط جرم بدنمون به کف پا منتقل میشه ، مشخصه که برای تامین پایداری پا ، پا افزار و پایداری روی سطوح تجهیزات مورد استفاده ، فکر کردن و عمل کردن ، کار پسندیده ایی میتونه باشه . در آخر هم دوباره اون چند نکته ایی که باعث سر خوردن از روی سطوح میشه رو دوره کنیم . این هم تصویر پایانی .
  3. 2 پسندیده شده
    حرکت رو به چالش ها 2 : مثال ها تقابل بین مطالعات بیش از حد و اقدام با کمترین داشته ها را می توان در مثال ها جست و درک کرد. مثال 1: تانک ذوالفقار طرحی مطالعاتی در خصوص کار روی مدل مطالعاتی و عدم تولید صنعتی و تست در میدان عملیاتی، تانک ذوالفقار را می توان مثال زد. تانکی که طرح های اولیه آن در انتهای جنگ ریخته شد و به پایه ثابت رژه های سراسری تبدیل شد و مدل هایی که در نمونه آخر نشان از بهبود شدید سیستم اپتیک و هدف گیری تانک بود ولی اثر پیشرفت آن در تولید و نه در ارتقا زرهی کشور دیده نشد. بسیاری عدم تولید این تانک را توسعه موشکی و عدم اختصاص بودجه می نامند ولی عدم ورود این تانک به عرصه عملیاتی جهت تست میدانی این نظر را رد می کند. تانکی که برای آن هزینه شد ولی کمتر از تجربه آن استفاده شد و به عنوان یک طرح تحقیقاتی در دفاتر طراحی باقی ماند. این در حالی بود که تجربیات این تانک حتی برای ارتقا تانک های قدیمی و زره پوش ها نیز استفاده نشد. >>>>>> تانک ذوالفقار 1 تانک ذوالفقار 3 اگر مدیران از این طرح حمایت بهتری می کردند و 5 تانک آن به عنوان نمونه در واحد های عملیاتی و درگیر استفاده می شد و دانش ساخت و بهره برداری آن را مستند می کردند امروز حرف های بسیاری برای گفتن داشتیم ولی صحبت های در بحث دفاتر طراحی ماند و اثری در میدان عمل دیده نشد. در سوی مقابل مثال 2: اعزام ناوها به دریای سرخ ، اقدام و عمل با کمترین داشته ها نیروی دریایی مثالی از اقدام و حرکت با مبنای مطالعاتی و داشته های کمتر هست که ماموریتی بر اساس خواست و با داشته ها انجام شد. دهه ها پیش که نیروی دریایی ایران در شمال ناو و حرفی برای گفتن داشته باشد، نیروی دریایی روسیه رزمایشی را در دریای کاسپین برگزار می کند و ایران را به این رزمایش دعوت می کند. ایران ناوی را برای این منظور از جنوب و با هدف عبور از ولگا اعزام می کند ولی روس ها اجازه عبور نمی دهند و عملا ایران را تحقیر می کنند. این اقدام زمینه ساز ساخت و ساز ناو در شمال کشور شود با مجموعه های پیکان شد. دقیقه 5 مصاحبه با امیر سیاری با برنامه چهل و هشت (ادامه) لینک بعد از چندین سال پدیده دزدان دریایی در دریای سرخ شکل می گیرد و ایران برای اسکورت کشتی های خود یک ناو گروه اعزام می کند. این اقدام که با مخالفت و تردید های بسیار همراه بود ولی سبب افزایش چشمگیر امنیت کشتی های ایران شد. و راه را برای افزایش ماموریت به حوزه اقیانوس هند و اعزام ناوگروه های بعدی و سفر به جنوب به شرق اسیا هموار کرد. به تدریج با بهبود مناسبات با ونزوئلا، ماموریت اعزام به اقیانوس اطلس طرح شد، هر چند که این ماموریت نیمه تمام ماند ولی تجارب مهمی را به ارمغان آورد. و امروز ساخت ناو بندری مکران و سفر به بندر سنت پترزبورگ رو شاهد هستیم. و حرف هایی که نو هستند. در این مثال نیروی دریایی ایران علیرغم تمام بی پولی ها با طراحی این ماموریت علاوه بر ایجاد امنیت در مسیر تجارت کشور سبب برخورد با دنیای جدید و تفکرهای جدید شد. برخوردی که نگاه فرماندهان و مدیران نیروی دریایی رو از حفظ امنیت سواحل جنوبی به حضور در دریای آزاد و تامین امنیت ناوگان تجاری ایران در اب های دور تغییر داد. از دید برخی کارشناسان این اقدام بدون ارزیابی و تجهیزات مناسب اشتباه و نابود کردن تجهیزات حیاتی کشور هست اما به شخصه این اقدام را شکستن سکون و بی حرکتی تفکر نیروی دریایی و روبرو شدن با واقعیت های جهان و دریا می دونم و اگر تجارب آن مستند و نیازها به تدریج مرتفع بشه، باید اون را بسیار ارزشمند تر از یک کار مطالعاتی صرف و بدون عمل دونست چیزی که در میدان عمل برای ایران آورده تولید می کند. ----------------------------------------------------- بر اساس تجربه می توان گفت که طرحی که بیش از حد در دفاتر فنی و طراحی گیر کند دچار ترس و محافظه کاری شده و از ماموریت اصلی خود باز می ماند. چیزی که بسیار در دفاتر فنی شرکت ها دیده می شود و باعث از دست رفتن زمان طلایی و محافظه کاری طراحان می شود. اینجاست که برقرار تعادل بین فکر و عمل بسیار حیاتی و ضروری است. با تشکر از جناب @Crash دوستان خوبی چون @MR9 , @mehran55
  4. 1 پسندیده شده
    سلام و وقت بخیر البته اگر اشتباه نکنم نمونه هیتلری نوعی خمیر غیر مغناطیسی بود برای جلوگیری از چسبیدن بمبهای مغناطیسی هم بود
  5. 1 پسندیده شده
    سلام ممنون خیلی عالی بود ولی اینکار از زمان جنگ جهانی در تانکهای ارتش آلمان به نوعی انجام میشد
  6. 1 پسندیده شده
    مشخصات موتورهای هوایی طلوع 10 طلوع4 طلوع 14 و موتور توربوجت اوج و موتورهای پیستونی و وانکل ساخت ایران ظاهر موتور طللوع 5؟ منبع
  7. 1 پسندیده شده
    با سلام از چند تا عکس بمب کنار جاده ای ساده نمیشه نتیجه گرفت .... خودتون رو جای یک نیروی چک خثنی فرض کنید ...شما پس از جست و جو یک بمب رو پیدا میکنید ... خب ممکنه این بمب با یک عامل فعال بشه گاهی هم ممکنه سازنده ی اون تله به ده عامل اون رو فعال کنه ... برای خنثی سازی تله ی های انفجاری دو مرحله وجود داره ... 1- شناسایی 2 - خنثی سازی بعضا پیچیدگی تله ممکنه باعث بشه شما نتونید عامل یا عامل ها رو شناسایی کنید بنا بر این به ریسکش نمی ارزه به عنوان مثال : بعضی از بمب های کنار جاده ای چاشنی اون بوسیله ی " عامل " کشش فعال میشه یعنی خودرو یا نفر با سیم اون برخورد میکنه و وقتی کشیده میشه چاشنی فعال میشه... اما اگر از دو عامل برای همون بمب استفاده بشه کار سخت تر میشه... یعنی همزمان اون بمب بوسیله ی عامل "کشش" و "قطع کشش" فعال بشه ... یعنی اگر شما بمب رو پیدا کنید و سیم اون رو با دست قطع کنید باز هم فعال میشه ... حالا این رو فرض کنید که از ده عامل بخواد برای فعال سازی استفاده بشه دیگه چی میشه ... گاهی اوقات هم شما زمان کافی برای خنثی سازی ندارید ... بنابراین بهترین و کم خطر ترین راه انهدام بمب هست مثل تجهیزاتی که آمریکایی ها و روس ها ساختن برای باز کردن معبر... مار انفجازی نمومه ی آمریکایی https://uupload.ir/view/سلاح_آمریکا_برای_انهدام_بمب_های_کنارجاده_ای_y589.mp4/ نمونه روسی https://uupload.ir/view/ur_77_ja4o.mp4/ و یا ابتکارات عجیب https://uupload.ir/view/ebtekar_zed_mine_ht5o.mp4/
  8. 1 پسندیده شده
    سلام و عرض ادب خدمت دوستان و همراهان میلیتاری سطوح زایونی !!! قریب به اتفاق عموم علاقمندان به تجهیزات نیروی زمینی ، احتمالا سطوح تانک و نفربر های ساخت عزیزان زایون باز ( صهیونیست ها ) رو دیدیم و این سطوح زیبا و چرایی ایجادش احتمالا برامون سوال بوده . این سطوح مدت مدیدی هم حقیر رو هم درگیر کرده بود و تو ذهنم چرخ میزد تا به شکل تجربی و تصادفی به چرایی ایجادش رسیدم . ماسه شسته !؟!؟ تا اونجایی که مشخصه ، این سطوح ، سطوح خود تانک هستن که با استفاده از ماسه ی شسته ی شکسته شکل گرفتن . یعنی اومدن ماسه ی شکسته ی شسته که سطوح تیز و خشنی داره رو سرند کردن و با ابعاد مناسب ( احتمالا 4 الی 6 میلیمتر ) جدا کردن و ( احتمالا با شستشوی مناسب و مورد نیاز ) با یه جور چسب یا رزین مناسب به سطوح مورد نظر چسبوندن . نکته جالب ماجرا اینجاست که که برای قسمت هایی که احتیاج داشتن ابزار بهش دسترسی داشته باشه و یا سطوحی رو که نیاز دیدن ، مثل اهرم بازکردن درب کوچک موتور ، روش تحرک داشته باشه رو بدون سطوح زایونی گذاشتن تا مشکلی برای کاربرش ایجاد نکنن و انصافا چقدر زیبا و تمیز این کار رو انجام دادن . خب این سطوح زیبا به چه کاری میان ؟ علاقمندی حقیر به تجهیزات ، عموما به شکل تجهیزات نوردی خودش رو نشون میده و نکته ی جالبی که تو این چند ساله و در این مورد خودش رو نشون داده ، این بود که در مواقع تجهیزات نوردی و سوار و پیاده شدن از تانک و نفربر و ... مختلف که عموما سطوح شیبداری دارن ، با هر نوع پای پوش ( کفش ، کتونی و ... ) که داشتم به طرز مسخره ایی روی این سطوح لیز میخوردم . هیچکدوم از این پا افزار ها با کفه ی خارجی نرم و یا سخت برتری ایی تو این زمینه به همدیگه نداشتن و باالطبع سر خوردن ها در جریان بود که تجهیزات نوردی رو نیازمند دقت و تجربه در مسیر و نوع سوار و پیاده شدن ( آموزش ) به اونها میکرد ، واگرنه همیشه باید به دنبال دست آویز برای سعود و فرود از تجهیزات باشیم . تا اونجایی که دقت کردم سر خوردنها بابت این موارد و یا ترکیب این موارد شکل میگیره . 1_شیب زیاد سطوح : یعنی با کمتر و یا بیشتر شدن شیب سطوح اجتمال لیز خوردن هم کمتر و یا بیشتر میشه . 2_ سطوح سیقلی : سطوح فلزی و یا رنگ شده ی شیبدار دارای کمترین سطح اسطکاک هستن . ۳_سرما : با سرد تر شدن محیط و بالاخص پاافزار نظامیان که همون پوتین باشه ، کف لاستیکی ( یا لاستیک مصنوعی ) پوتین ها حالت کشسانی و ارتجاعی خودش رو کم کم از دست میده و سفت و سخت میشه و احتمال سر خوردن بیشتر میشه . ۴_گرد و خاک : لایه ی نازکی از خاک و غبار خیلی راحت میتونه حکم لایه ی لغزنده ی بین پوتین و سطوح شیب دار رو بازی کنه . ۵_ باران : خود قطرات باران و یا لایه ی نازکی از آب میتونه سطح اسطکاک بین پوتین و سطوح شیبدار رو کم کنه . ۶_برف : برف سبک و لایه نازک یخ هم میتونه سطح اسطکاک رو بسیار کم کنه . ۷_ چرب شدن : روغنی و یا آغشته شدن به سیالات چرب مورد استفاده در این خودروها مثل روغن و یا گازوییل میتونه سطح تماس رو بسیار لغزنده کنه . ۸_ ترکیب موارد بالا ، مثل گل و شل یا گل و برف ، یا حتی ایستادن خودروهای زرهی در شیب های طولی یا عرضی و ... " تمامی موارد ذکر شده در بالا به راحتی میتونه باعث از دست رفتن تعادل خدمه ی اون تانک ، نفربر و یا خدمه ی بخش تعمیر و نگهداری بشه که در صورت شکل گرفتن حادثه ، بی برو برگرد باعث برخورد فیزیک فرد به سطوح سخت تانک و یا نفربر میشه و حتی امکان پرت شدن بعد از این حادثه ، علاوه بر برخورد ، امکان آسیب دیدگی بیشتر برای فرد مذکور رو در پی خواهد داشت ." خدمه در حال تمیز کردن نمایشی پریسکوپ راننده . تو این زمینه عزیزان زایون باز ! اومدن و این سطوح شیب دار رو که امکان حرکت توسط خدمه و یا خدمه تعمیر و نگهداری روشون میرفته رو به شکل جالبی خشن کردن که تقریبا تمامی احتمالات سر خوردن مذکور در بالا رو حذف کرده ( البته این سطوح در مقابل برف و یخ قطور نمیتونه کاری از پیش ببره ) این سطوح ، از نظر عزیزان دست اندرکار در زمینه ی طراحی وساخت تانک ذوالفقار هم دور نمونده و به نوعی در مورد این تانک هم پیاده اش کردن . اما مشکل قضیه اینجا خودش رو نشون میده که ابعاد ماسه ی مورد استفاده برای ذوالفقار رو بسیار ریز انتخاب کردن ( ماسه بادی هست به نظر ) که فاقد تاثیرگذاری لازمه برای ایجاد سطوح خشن مثل مرکاوا و ... زایون بازها هست و میشه گفت این سطوح رو بابت زیبایی ظاهری ذوالفقار ایجاد کردن . به خاطر رنگ شدن پیاپی برای رژه ها هم این ماسه ها تو رنگ گم و هضم شدن . ( تا اونجایی هم که لمس کردم مثل اینکه از چسبوندن ماسه ها به سطح خبری نبود و بابت اتصال به سطح ، ماسه رو قبل از خشک شدن رنگ و روی رنگ پایانی پاشیده بودن ) میشه گفت در مورد ذوالفقار فارغ از عملکرد و کارایی واقعی این سطوح ، بیشتر به کپی ظاهری این سطوح توجه شده . کارایی سطوح زایونی به چه شکل هست ؟ برای نزدیک شدن ذهنیت ، سنباده های زبری که تا حالا دستتون گرفتید رو به خاطر بیارید . حالا یکمی زبرتر ... یادتون میاد زمانی که انگشت مبارکتون رو روی سطح خشن سنباده میکشیدید ، چطور پوست دست تون گیر میکرد به سطح خشن اون سنباده ؟ سطوح زایونی دقیقا نقش سنباده ی خیلی زبر ( دانه درشت ) رو برای سطوح تانک و نفربر دارن !!! و پوست انگشت مبارکتون هم حکم زیره ی لاستیکی پوتین رو !!! و در قریب به اکثر موارد ، خشونت و زبری این سطوح به حدی هست که هیچکدوم از موارد گفته شده و موجود ( رنگ شدن ، گرد و خاک ، سرما ، لایه آب ، سیالات چرب و ... ) نمیتونن مانع چنگ زدن این سطوح به زیره ی لاستیکی پوتین خدمه ی این تجهیزات بشن ! ( به فلش سمت چپ و پوتین داغون خدمه دقت کنید که چطور با کمک وزن سرباز روی سطوح زایونی چسبیده ) . نکته ی جالب موجود هم اینکه ، عزیزان زایون باز تنها این سطوح رو روی بدنه ایجاد نکردن و جای جالبی مثل زیر درب کوچکتر موتور ( درب سرکشی و سرویس ) هم این سطوح رو ایجاد کردن . میتونید به فلش سمت راست که اشاره به سطوح زایونی زیر درب موتور داره دقت کنید . در این قسمت ، خدمه بابت سرکشی و چک موتور درب کوچیک موتور رو توسط پین و قطعه ی مربوطه ، تو زاویه ی تقریبا 90 درجه مهار کردن و میشه سطوح زایونی زیر درب موتور رو به وضوح دید . لولای درب کوچیک موتور ( در حال گریس کاری ) و قطعه ی سوراخ دار قابل تنظیم ( در زاویه 90 و همینطور قابل آزاد شدن برای خوابوندن درب موتور به سمت جلوی تانک ) که میشه به کمک اون و پین مربوطه درب موتور رو 90 درجه نگه داشت . حالا اینجا و در زمان تعویض و جابه جایی موتور کارایی این سطوح رو ببینید . ( برای تعویض موتور علاوه بر باز کردن قسمت بزرگی از زره اصلی برجک و برداشتن درب بزرگتر روی موتور ، برای دسترسی بیشتر درب کوچیک رو نیاز هست که بخوابونن روی بدنه ) نمونه های مورد استفاده از سطوح زایونی نفربر زرهی چرخ دار ایتان مجهز به سطوح زایونی . نفر بر زرهی شنی دار نمر مجهز به سطوح زایونی . تانک اصلی میدان نبرد مرکاوا 4 مجهز به سطوح زایونی . اینجا هم میشه یک پدر و فرزند رو دید که با دمپایی لا انگشتی !!! تو سیاحت مرکاوایی و بدون نگرانی از سر خوردن بر سطوح زایونی تکیه کردن . آیا سطوح زایونی ابدی محسوب میشه ؟ مشخصا خیر و با توجه به تصاویر موجود ، تحرک خدمه و ... روی این سطوح و کیفیت مواد مصرفی اولیه ( جنس سنگی که ازش ماسه ایجاد شده ، همینطور نوع و کیفیت چسب و یا رزین مورد استفاده ) و کیفیت اجرا ، بعد از مدت نامشخصی ، سطوح زایونی دچار ریزش میشه . البته در زمان اورهال که تجهیزات زرهی خارج از سرویس هستن ، میشه دوباره این سطوح رو با مواد اولیه ی مشخص و مرغوب خودش جایگزین کرد و بعد تجهیزات رو رنگ کرد و تحویل داد . شاید برامون این سوال هم سوال پیش بیاد که آیا سطوح زایونی به کار کشورمون میاد و ایجاد این سطوح بر روی تجهیزات داخلی موجود و یا تولید داخل نیازه ؟ بنده مشخصا نه سواد و نه جایگاهی برای اظهار نظر تو این زمینه دارم ، اما با توجه به چهار فصل بودن کشورمون و اون ۸ دلیل سر خوردن ( سطوح شیب دار ، سرما ، گرد و خاک ، برف ، باران ، سیالات چرب و ... ) و در صورت صلاحدید و اجرای صحیح و با کیفیت میتونه کمکی هر چند کوچیک به خدمه و یا خدمه ی تعمیر و نگهداری تجهیزات زرهی کشورمون باشه . کیفیت ظاهری تجهیزات زرهی نیروی زمینی زایون بازها زیاد هست . ای کاش مسولین عزیز کشورمون که با عزیزان لبنانی ارتباطات حسنه ایی دارن ، یک برنامه ایی ترتیب میدادن که در صورت موجود بودن ، تعداد مناسبی از تانک و نفربر های به غنیمت گرفته شده توسط حزب اا... در نبرد با صهیونیستها رو به کشورمون منتقل کنن ، حتی اگر نمونه های قدیمی تری هستن ، تا مهندسین مرتبط داخلی بتونن این تجهیزات زرهی و نقاط ضعف و قوتش رو برسی کنن ( شاید برای جنگ احتمالی ) تا تجارب بیشتری توسط شون کسب بشه برای ساخت تجهیزات بهتر . مسلما دیدن طرز فکر طراحان مختلف ( حتی دشمن ) از نزدیک و مشخصا از روی لمس! ساخته هاشون و همینطور دقت به استفاده از مواد اولیه مصرفی در نقاط مختلف این تجهیزات و همچنین نوع و کیفیت این مواد مصرفی ، میتونه تو باز شدن فکر و ذهن مهندسین و طراحان داخلی مثمر ثمر باشه . مشخصا دستیابی ، تجزیه و تحلیل سخت افزارهای نظامی کشورهای مختلف راهی هست که قدرت ها و ابرقدرت ها رفتن و میرن . بعد از برسی توسط مجموعه های مربوطه هم یه تعدادی رو به موزه ها اختصاص بدن که دست بچه های میلیتاری هم به ساخته ی زایون بازها برسه... . پایان بخش مطلب هم 2 تا ویدیو ببینیم. https://m.youtube.com/watch?v=t-i79kf-vfc https://m.youtube.com/watch?v=O_HBGbMAL3I https://m.youtube.com/watch?v=t-i79kf-vfc https://m.youtube.com/watch?v=O_HBGbMAL3I نوشته شده توسط مخترع روانی ، برای سایت وزین میلیتاری . پ ن 1_ این مطلب بر اساس علاقمندی شخصی و ... حقیر نوشته شده بنابراین امکان وجود خطا و یا اشتباه در آن وجود خواهد داشت . 2_ این مطلب با صرف زمان ایجاد شده ، در صورت استفاده ، آوردن نام سایت وزین میلیتاری و یا لینک دادن به مرجع در انتهای مطلب باعث خوشهالی است . 3 - مدیران محترم اگر این مطلب مرتبط با قسمت دیگری از سایت هست ، میتونید منتقل بفرمایید .
  9. 1 پسندیده شده
    با سلامی گرم و دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست. مقدمه - یکی دیگر از صفحات بسیار سیاه کارنامه منافقین را باید به «حذف افراد خود و تسویه حساب های درون تشکیلاتی» اختصاص داد. علی زرکش یزدی فرجام یک بی فرجام (بخش اول) علی زرکش یزدی (۱۳۲۸/مشهد - ۱۳۶۷ قصر شیرین) از اعضای سازمان مجاهدین خلق [منافقین] بود. وی دانش آموختهٔ مهندسی عمران دانشگاه تهران بود. وی در زندان شاه به کادر مرکزی سازمان راه یافت. در خرداد ۵۹ با مهین رضائی ، خواهر رضایی‌ها، (احمد رضائی، مهدی رضائی و رضا رضائی) ازدواج کرد. بعد از کشته شدن موسی خیابانی در ۱۹ بهمن ۱۳۶۰، فرماندهی نظامی سازمان در داخل ایران را عهده‌دار شد. در سال ۶۱ با شدت گرفتن درگیری مجاهدین با نظام، به فرانسه رفت. در آنجا مدتی قائم‌مقام مسعودرجوی و عملا نفر دوم سازمان بود، اما به دلیل مخالفت با انقلاب ایدئولوژیک رجوی، پس از چندی مغضوب گردیده و توسط رجوی به اعدام محکوم گردید. وی و همسرش در عملیات مرصاد (فروغ جاویدان) کشته شدند؛ جمهوری اسلامی و همچنین اعضای قدیمی جدا شده از سازمان، کشتن وی را در آن عملیات به خود نیروهای سازمان مجاهدین خلق نسبت داده‌اند. سعید شاهسوندی عضو سابق کمیته مرکزی سازمان مجاهدین تائید میکند که وی در فرانسه توسط مسعود رجوی در چند نوبت دادگاهی به اعدام محکوم شده‌ بوده و مدتی را هم در پایگاه نظامی مجاهدین در عراق زندانی بوده است. برخی داستان مرگ علی زرکش را به قتل مجید شریف واقفی به دستور تقی شهرام تشبیه کرده‌اند. [ویکی پدیا] نامه علی زرکش به همسرش مهین رضائی (سمتر است) همسر علی زرکش (و خواهر زن موسی خیابانی) پیش از کشته شدن در عملیات مرصاد طبق گفته سپاه پاسداران ، علی زرکش در تیرماه ۶۷ (قبل از عملیات) نامه‌ای به همسرش نوشته که حاکی از اختلافات وی با مسعود رجوی است. مسعود رجوی و سازمانش وجود این نامه را تکذیب کردند، اما جمهوری اسلامی می گوید که این نامه بعد از کشته شدن علی زرکش و همسرش در عملیات مرصاد بین وسایل شخصی آن‌ها، کشف شده است. و در همان سال آنرا منتشر کرد. متن نامه: [ویکی پدیا] اما به راستی علی زرکش که بود؟ علی زرکش يزدی در سال 1328 در شهر مشهد متولد شد. در سال 1348 به دانشکده فنی دانشگاه تهران راه يافت . وی توسط مهدی افتخاری و محمد مفيدی معرفی و به عضويت سازمان پذيرفته شد . سبحانی اما معتقد است که زرکش توسط کاظم ذوالانوار عضوگيری شد. (سبحانی/روزهای تاريک بغداد/ص 252) . در بيوگرافی رسمی سازمان پس از انقلاب نيز گفته شده که در زندان ، کاظم ذوالانوار موضع سازمانی زرکش را ارتقا داد. (نشريه مجاهد/ش 147 /ص 4) در سال 1351 به علت فعاليت های دانشجويی و ارتباط با بعضی افراد سازمان بازداشت و به ده سال حبس محکوم گردید. وی در زندان شاه ، عضو کادر مرکزی سازمان و در کنار رجوی و خيابانی نفر سوم سازمان بود. (نشريه مجاهد/ش 147/ص4) به نوشته نشريه مجاهد ، زرکش «پايه گذار و نخستين مسئول و سردبير نشريه مجاهد» ، «مسئول کل انتشارات و تبليغات» ، «مسئول تشکيلات کل سازمان» ، ... و «کادر مرکزی غير علنی» بود که تنها در يک مناظره تلويزيونی با شهيد بهشتی به عنوان عضو سازمان معرفی شد. چهره و قيافه علی زرکش برای بسياری از اعضای سازمان هم ناشناخته بود و تنها افرادی که به ستاد انزلی (ساختان پايگاه اصلی و علنی سازمان در خيابان انزلی منشعب از خيابان طالقانی، پس از انقلاب) در تهران تردد داشتند، چهره وی را از نزديک ديده بودند. ضمن اين که در فاز سياسی (1357 - 1360) و همچنين بعد از شروع يک مناظره تلويزيونی بدون اعلام موقعيت تشکيلاتی اش ، به نمايندگی از سازمان شرکت کرد ، ولی به جز آن تک مورد ، اسم و تصوير او در جايی نيامد . (سبحانی/روزهای تاريک بغداد/ص262) در خرداد 59 با مهين رضايی ازدواج کرد. در برپايی شورش مسلحانه 30 خرداد سال 1360 نقش فعالی ايفا نمود. بعد از کشته شدن موسی خيابانی در 19 بهمن 60 ، وی به سمت قائم مقام مسئول اول سازمان و فرمانده سياسی - نظامی آن منصوب شد (نشريه مجاهد/ش 147/ص 21 - 22) و مسئوليت ترورهای سازمان را تا خروج از کشور در سال 64 عهده دار بود . وي در سال 1364 به پاريس احضار و در دادگاه ويژه ای به مدت يک ساعت محاکمه و به اعدام محکوم می گردد و سپس به بغداد انتقال داده می شود و در همانجا زندانی می شود . در مورد محاکمه و عزل علی زرکش ، هادی شمس حائری می نويسد : نکته ای که در اينجا قابل ذکر است اين است که محاکمه و زندانی شدن علی زرکش ابتدا در فرانسه صورت گرفت و او مدتی در محل اقامت رجوی در پاريس زندانی بود و سپس به زندان عراق منتقل شد. زرکش می توانست هنگام انتقال به عراق از دست مأمورين بگريزد و خود را به پليس فرانسه معرفی کند، اما وی با قبول محکوميت خود و آمادگی برای رفتن به عراق مهر تأييدی بر انحرافات سازمان نهاد . زيرا کسی که درون سيستمی پرورش يافته باشد که خود يکی از مهره های سازنده آن است و در تکوين انحرافات سازمان پا به پای رجوی سهيم بوده ، نمی تواند دارای ابتکار و استقلال رأی باشد و خود نيز تبديل به مهره ای بی اراده می گردد. بدين جهت او نتوانست در مقابل اين انحراف بايستد . سعيد شاهسوندی در رابطه با محکوميت زرکش می نويسد : يکي از وابستگان سازمان در اروپا در کتابی که آذر ماه 84 نوشته است و به تحليل انقلاب ايدئولوژيک [از منظر مقبول سازمان] اختصاص دارد، درباره ماجرای زرکش چنين می نويسد : در ادامه متن فوق ، نويسنده حسن مهرابی و محمد حياتی را در کنار جايگاه علی زرکش قرار داده است که خلع رده می شوند. اولی کناره گيری می کند و دومی هنوز در سازمان است. روشن است که بر خلاف نظر نيابتی اهميت زرکش قابل مقايسه با ديگران نبوده و بجز مسعود رجوی از همه کادرهای سازمان بالاتر و مهم تر بوده است علی زرکش که تا مقطع انقلاب ايدئولوژيک مجاهدين و متعاقب آن انحلال دفتر سياسی و کميته مرکزی مجاهدين، جانشين مسئول اول سازمان و فرماندهی [نیروهای] داخل [کشور] مجاهدين را بر عهده داشت، مسئول شکست های استراتژيک گذشته و انتقال نادرست خطوط رهبری به تشکيلات قلمداد شده و خلع رده می شود. بعد هم بدون سر و صدا به قرارگاه بديع زادگان [درون پادگان اشرف] که محل اقامت رهبری سازمان بود منتقل می شود . ادامه دارد ... پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. پی.نوشت 2 : ان شاء الله در مجموعه پست های بعدی ، به معرفی بخش های دیگری از زندگی و مرگ علی زرکش خواهیم پرداخت. .
  10. 1 پسندیده شده
    حرکت رو به چالش ها 1 : تعادل بین فکر کردن و عمل کردن حرکت سازمان به سمت توسعه و دستاوردهای جدید همیشه یکی از موارد مورد بحث در مدیریت محسوب می شود. معمولا توسعه در مناطق ناشناخته توسط تیم های اکتشاف یا همان تیم های تحقیق و توسعه صورت می گیرد. توسعه در مناطق جدید به معنای ورود به چالش های ناشناخته هست. اما لازمه این کار حرکت هست در شرکت های چابک تیم های توسعه مولد حرکت به سمت چالش ها و ایجاد قابلیت ها و بازارهای جدید هستند ولی در شرکتهای سنگین و بیشتر دولتی حرکت به سمت چالش به خودی خود صورت نگرفته و عامل خارجی نیاز هست از این رو مدیران این مجموعه ها با استفاده از حضور اجباری در چالش ها درصدد توسعه فناوری شرکت هستند البته این کار، خطرناک و پرهزینه محسوب می شود ولی برای سیستمی که محافظه کار شده است راهی سریعتری وجود ندارد در بحث تحقیق و توسعه همیشه دو دیدگاه مطرح می شود مطالعات و حل کامل تئوری موضوع اقدام و ورود اجرایی به موضوع هر دو دیدگاه وقتی به صورت مطلق استفاده می شوند نتایج بدی را موجب می شوند برای مثال تئوری و فکر کردن بیش از حد سبب ترس و محافظه کاری و عدم اقدام می شود و اقدام بدون فکر هم جز با تلفات بالا نتیجه ای ندارد از این رو بحث فکر کردن همراه با عمل مطرح می شود و در مدیریت برای مباحث مطالعاتی زمان بندی پیش بینی می شود تا در گیر دار مطالعات، جزئیات بر کلیات غلبه نکرده و زمان طلایی طرح از بین نرود در میدان عمل متغیرهای بسیاری وجود دارد که در مطالعات مقدماتی متغیرهای اصلی و شناخته شده استخراج می گردد و دید کلی از پروژه ایجاد می گردد. و در مطالعات تفصیلی جزئیات اصلی مطرح شده و در راستای طرح کلی مسیر راه شفاف تر می شود. هدف اصلی مطالعات پیش از اجرا، درک بدیهیات و ضروریات پروژه است نه رسیدن به جزئیات دقیق که تنها در میدان خود را نشان می دهد همانطور که گفته شد خطر غلبه جزئیات بر کلیات بسیار جدی و پرتکرار است. برای مثال اگر در یک خیابان شلوغ از شما خواست شود که جزئیات مغازه هایی را به خاطر بسپارید احتمال برخورد شانه به شانه با نفر مقابل بسیار زیاد خواهد بود چرا که دید روبرو به نفع دید کنار کاهش پیدا می کند و فرد اتفاق و صحنه روبروی خود که گاها بدیهی محسوب می شود را متوجه نمی شود و حادثه رخ می دهد این در حالی است که در حالت عادی احتمال برخورد بسیار کم است بصورت مشابه احتمال خطاهای فاحش در پروژهایی که جزئیات بدون رعایت دیدکلی بی شمار مطرح شده اند بسیار زیاد است و خطاهایی رخ می دهد که یک فرد دبستانی نیز از ان مطلع است شرکت های قدر در این زمینه برای کاهش هزینه و بهبود سرعت کار، از تکنیک ماژول و بسته های از پیش آماده برای پروژه ها خود استفاده می کنند که راهی جدید در پروژه ها ایجاد کرده است. در پروژه های شرکت هایی نظیر توتال و زیمنس به خوبی دیده می شود. ولی باز و با این وجود همیشه در اجرا مشکلاتی پیش می آید که به عنوان انحراف از پروژه پذیرفته و در طرح کلی لحاظ می شود. در این بین شرکت های مثل ایرباس و لوفتانزا به عنوان شرکت های هواپیمایی برنامه ریزی ها و زمان بندی های دقیقی ارائه می نمایند که با انحراف خطای کمتر از 1 ساعت و با بهره وری بسیار بالا انجام می پذیرد. این موضوع موفقیت بالا در زمینه مدیریت پروژه محسوب می شود. ولی بدون نگاه به پس زمین های این شرکت ها و روند طی شده این نوع پروژه، هر گونه ارزیابی اشتباه و سبب افزایش توقع بدون مبنا خواهد شد. اما چگونه این چنین مدیریت زمانی حاصل می شود؟ چنین شرکت هایی به مرور تمامی پارامترهای موثر در پروژه چه فنی و چه انسانی را استخراج کرده و یک مدل چابک برای چنین پروژه هایی ارائه می کنند که تاثیر تمامی پارامترها را هضم می کند. شناخت این پارامترها بخشی از طریق ازمایشگاه ها و بخشی از طریق تجربه عملیاتی و اماری هست. برای مثال خراب شدن یک قطعه و میزان کارکرد ان یا احتمال اتفاق غیر منتظره برای مسئول هر بخش در حقیقت چنین پروژه هایی کاملا از نظر پارامترهای نامطلوب ایزوله شده و یک محیط صد در صد قابل پیشبینی را ایجاد می کنند این در حالی هست که محیط مثل ایران علاوه بر ناشناخته بودن و نوسان بالای پارامترهای جانبی، سیستم ها به شدت تحت تاثیر پارامترهای محیطی هستند برای نمایش بهتر این نکته مقایسه اتوبان های المان با ایران جالب است در اتوبان های آلمان، فنس فلزی بلندی وجود دارد که از ورود انسان یا هر موجود خارجی جلوگیری می کند در اتوبان های ایران، هر لحظه احتمال دیدن موجود ناشناخته در وسط جاده و بیابان وجود دارد در اتوبان های آلمان پایش مستمر جاده چه از لحاظ یکنواختی آسفالت و نبود حتی یک سنگریزه انجام می شود در اتوبان های ایران سنگریزه و کندگی آسفالت پدیده ای شایع هست در اتوبان های آلمان راننده ها بصورت کامل از قوانین سرعت پیروی کرده و در صورت خلاف، شدیدا جریمه و برخورد می شود. در اتوبان های ایران یا سرعت بیش از اندازه و یا سرعت کمتر از مجاز را شاهدیم و کسی ترس از قانون ندارد و .... یک مقایسه ساده نشان می دهد اتوبان آلمان یک محیط 100 ایزوله بوده که پیش بینی در خصوص رفتار جاده ای را بصورت تئوری با کسر بسیار کم خطا ممکن می کند در حالی که در اتوبان های ایران احتمال خطا در محاسبات شاید بالای 20 درصد باشد ، چرا که هر لحظه یک پارامتر ناخواسته می تواند کل محاسبات را بهم بریزد ادامه دارد ... با تشکر از جناب @Crash
  11. 1 پسندیده شده
    کلا خصصیت اقتصاد دولتی همینه تنبل هست و پر خرج
  12. 1 پسندیده شده
    با سلام خدمت دوستان عزیز میلیتاریست "حفاظت گفتار(*)" حضرت علی (ع): «نشانه انسان عاقل اين است كه هر چه را می داند نگويد.» --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- حفاظت گفتار (*) : عبارت است از رعایت اصول حفاظتی در بیان مطالب و خودداری از ذکر اسرار و اطلاعات و هرگونه اتفاقات مهم (خوب یا بد) و تفاسیر مربوط به آنها در محاوره ها ، محافل و مجامع گوناگون. حفاظت از گفتار هم یکی از مهمترین بخش های پدافند غیرعامل است که مانع کسب اطلاعات توسط عناصر غیردوست از توانمندی ها و نقاط ضعف هر سیستم نظامی و غیرنظامی (حتی تجاری) می گردد. رعایت اصل حفاظت گفتار (در هر مورد) نشان دهنده دارا بودن اخلاق حرفه ای توسط گوینده است. پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. .
  13. 1 پسندیده شده
    بسم ا... ویدئویی از مراحل تولید و تست جنگنده آب نشین سی دارت https://www.aparat.com/v/OJtkW
  14. 1 پسندیده شده
    شهید سپهبد سلیمانی: آه! مرگ خونین من! عزیز من! زیبای من! کجایی؟ مشتاق دیدارت هستم... وقتی بوسه انفجار تو، تمام وجود مرا در خود محو می‌کند، دود می‌کند و می‌سوزاند. چقدر این لحظه را دوست دارم. آه... چقدر این منظره زیباست. چقدر این لحظه را دوست دارم. در راه عشق جان دادن خیلی زیباست... خدایا! ۳۰ سال برای این لحظه تلاش کردم. برای این لحظه با تمام رقبای عشق در افتاده‌ام. زخم‌ها برداشته‌ام، واسطه‌ها فرستاده‌ام. این نوعروس حق من است چقدر این منظره زیباست! چقدر این لحظه را دوست دارم... نامه ی سپهد شهید سلیمانی به دخترشان چند سال قبل از شهادت
  15. 1 پسندیده شده
    یه برادر کرمانی ما داریم خیلی هم رک حرف می زنه همینطور یقه تو می گیره تکون میده حرف می زنه اومد جلوی جمع یقه منو گرفت گفت فلانی ! همه رو فرستادی خودت موندی من خیلی آتیش گرفتم گفتم چیکار کنم؟ حیفه حقیقتا بمونیم . حیفه! (شهید سپهبد قاسم سلیمانی)
  16. 1 پسندیده شده
    بسم ا... درباب شیوه تغییر مسیر برای نیل به موفقیت مشاجره نکُن ، تجربه کُن ، اگر جواب داد ، اجازه بدید گسترش پیدا کند... دنگ شیائوپینگ ( پدر چین مدرن / 1997- 1904)
  17. 1 پسندیده شده
    به نظر من ریز پهبادها آینده جنگ شهری هستند پهبادهای کوچک با مداومت مرواز بالا که توسط هوش مصنوعی یا جنگنده ها هدایت میشن جنگنده ها بیشتر برای از بین بردن تونلها یا استحکامات استفاده خواهند شد شاید هم گانشیپ هتی آینده انقدر برد سلاحهاشون زیاد بشه که براحتی بتونن پشتیبانی بکنند اما هر چی هست جنگ هاز آینده سریع خواهند بود الان حتی دارن ایزرهای ضد موشک هوا به هوا تست میکنند که روی جنگنده ها و پهبادها نصب بشه
  18. 1 پسندیده شده
    پاکستان به دنبال خرید میراژ 5 های مدرنیزه شده مصر گزارش ها حاکی از آن است که پاکستان به انعقاد قرارداد برای دریافت میراژ های سری 5 ارتقا یافته مصری نزدیک شده است. در پی مذاکرات چندین ساله، طبق گفته های دولت پاکستان برنامه ریزی شده است تا قبل از استقرار آن ها در کنار اسکاندران های موجود به طور بومی ارتقا یابند. حال که دولت مصر قصد از خدمت کردن جنگنده هایی مانند میراژ 3، میراژ 5، فانتوم F-4 و مدل های قدیمی تر F-16 و جایگزینی آن ها با Mig-29M ، Su-35 و رافال را دارد؛ می خواهد برای کسب سود و درامد یک سوم ناوگان قدیمی خود را به فروش برساند. بیش از این نیز گزارش هایی منتشر شده بود که مصر تعدادی از Mig-21 های خود را تحت یک برنامه کمک رسانی نظامی به لیبی منتقل کرده است؛ هر چند تا کنون این موضوع اثبات نشده باقی مانده است. در حالیکه برای میراژ 5 های مصری توانایی های کمتری نسبت به همتایان پاکستانی خود که ارتقاهای سنگینی را دریافت کرده اند در نظر گرفته می شود؛ با این حال آن ها ارتقاهای چشمگیری را نسبت به نسخه اصلی دارا هستند، مانند نمایشگرهای نصب شده بر روی هملت خلبان، انواع غلاف و تجهیزات جنگ شبانه. با وجود آنکه انواع مختلف JF-17 و F-16C و F-16A سرآمدان نیروی هوایی پاکستان هستند، تقریبا نیمی از ناوگان جنگنده های این کشور شامل میراژ 3 و میراژ 4 فرشوده می باشد. این دو پلتفرم از یک طرح مشترک فرانسوی مشتق شده اند که تاریخ آن مربوط به اواخر دهه 1950 میلادی می باشد و هر دو به صورت گسترده ای توسط مجتمع هوانوردی Kamra پاکستان مدرنیزه شده اند. از خدمت خارج کردن جت های میراژ در کنار ناوگان J-7 نیازمند تعداد بیشتری JF-17 و جنگنده نسل آینده پاکستان (که تحت عنوان پروژه جنگنده پنهانکار AZM شناخته می شود) خواهد بود؛ بنابراین به نظر می رسد که بخش قابل توجهی از این ناوگان تا دهه 2030 در خدمت باشند. همچنین طبق گزارش هایی مصر قصد دارد تا به عنوان بخش از برنامه، جنگنده JF-17 BLOCK III را که توسط چین و پاکستان توسعه یافته است را دریافت کند. این پلتفرم با هزینه های عملیاتی پایینی که دارد و همچنین دسترسی به لوازم و تجهیزات و مهمات کیفیت بالا، برای نوسازی ناوگان جنگنده های این کشور یک گزینه مقرون به صرفه است. JF-17 BLOCK III منبع: https://militarywatchmagazine.com/article/pakistan-plans-purchase-of-modernised-mirage-5-attack-jets-from-egypt
  19. 1 پسندیده شده
    تشریح درگیری منجر به سقوط f-16 پاکستانی و MiG-21 هندی.... (لطفا بذارین گالری)
  20. 1 پسندیده شده
    تصاویر منسوب به ساقط شدن جت اف-16 نیروی هوایی پاکستان نیروی هوایی ارتش هند مدعی است در جریان تنش مرزی با پاکستان ، یکفروند جنگنده اف-16 نیروی هوایی پاکستان ساقط و بخشهایی از لاشه آن در نزدیکی پست فرماندهی ارتش این کشور واقع در Rajouri ( Nowshera ) ( 3 کیلومتری Lam valley ) کشف شده است . پی نوشت : 1-مشخص نشده که اف-16 پاکستانی براثر آتش دفاع هوایی یا رزم هوایی سرنگون شده ولی تصاویر منتشرشده از لاشه هواپیما ( با توجه به تصاویر منتشره از جت سرنگون شده هندی ) ، قبول ادعای هندی ها را مقداری مشکل می کند . 2- هندیها مدعی اند که میگ -21 نیروی هوایی این کشور عامل سرنگونی جت متخاصم است .
  21. 1 پسندیده شده
    سلام علیکم حرف و حدیث زیاد هست ولی رادار کنترل آتش این جت چینی / پاکستانی ظاهرا KLJ-7 باند ایکس محصول موسسه تحقیقات الکترونیک چین (NRIET) را استفاده میکند برای بلوک 3 هم رادار آرایه فازی LKF601E را قصد دارند استفاده کنند
  22. 1 پسندیده شده
    سرگرد خلبان نیروی هوایی پاکستان " حسن صدیق" ( خلبان JF-17) در مرکز تصویر که شکار فیشبد هندی به وی نسبت داده میشود . تاپیک JF-17
  23. -1 پسندیده شده
    کشورهای اطراف ما هر روز دارن خودشون رو به بروز ترین تجهیزات نظامی تجهیز می کنن اونوقت ما هیچی.یکی میگه قرار داد بسته شده و تحویل داده شده ولی مخفیانه.یعنی چی مخفیانه؟مگه میشه قرار داد های بزرگ نظامی مخفی بمونه؟پس اظهار نظر های رسمی که خودش یک بازدارندگیه چی میشه؟حتما باید دشمن حمله کنه تا نشون بدیم چی داریم چی نداریم؟اصلا قراردادی بسته شده؟اونم با روسیه و چین مثلا متحد که هیچ اطمینانی بهشون نیست.ما باید هرچه سریعتر بحران ها مون رو حل کنیم و دست به قوی تر کردن کشور بزنیم اونم به هرطریقی که شده(چ نظامی چ اقتصادی و...) ولی کو گوش شنوا.
  24. -1 پسندیده شده
    تبلیغات روس ها خیلی جالبه.حیف که نیروهای ما( حالا به دلایلی) با وجود کارهای مختلفی که کردن ، در کار تبلیغات و رسانه عملیات هاشون به شدت ضعیفن و هیچ گونه فیلم و میکس خفنی از عملیات های ما در سوریه و عراق موجود نیست یا خیلی کمه واقعا جای ناامیدی داره.
  25. -1 پسندیده شده
    سوالی که پیش میاد با سقوط دولت ایا ایران امکان و تواناییلازم برای اقدام رو داره که مثلا بخواد قسمتی از مناطق مهم رو بدست بگیره؟