برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on سه شنبه, 19 مرداد 1400 در پست ها
-
5 پسندیده شدهبسم الله...... 18 مرداد 1400 وضعیت افغانستان آبی : دولت افغانستان خاکستری :درگیری نارنجی : طالبان آموزشکده جماعت ترکستانی شاخه خراسان در شمال افغانستان راکت های ساخت طالبان به لطف ارتش افغانستان و آمریکا طالبان در حال تجهیز و بکارگیری خودرهای زرهی وترابری آمریکایی در پیشرویهای خود است
-
3 پسندیده شدهبسم الله...... 18 مرداد 1400 وارد شدن تجهیزات مپنا برای ساخت نیروگاه برق در لاذقیه سوریه به نظر میرسد روسیه چندین سامانه جدید پانتسیر در اختیار ارتش سوریه قرار داده است توپهای 155 م م و خمپارهای 120 م م اهدایی ترکیه برای مسلحین موضع آتش تانک مسلحین برای در امن ماندن از شناسایی در دوهفته اخیر ارتش سوریه دو حمله شبه انتحاریهای ازبک وجماعت ترکستانی را دفع کرده است در حمله اول 4 و در حمله دوم 5 مهاجم کشته شدن تلفات سوریها هم به ترتیب 5 و 3 نفر بوده است
-
2 پسندیده شدهسلام بله البته با توجه به بیشتر شدن کشورهای تحت عملیات بیشتر بهTIP شناخته میشن یا همون حزب ترکستان اسلامی . امریکایی حزب اسلامی ترکستان شرقی رو ازفهرست گروههای تروریستی حذف کرده در پاکستان هم یه مقر هم دایر کردن . به غیر از پاکستان افغانستان سوریه و چین در قرقزستان هم حملاتی را ترتیب دادن
-
2 پسندیده شدهخب اینهم مشخصات فنی نسخه بروز رسانی بی تی ار60 که به نام توسن نامگذاری شده :
-
2 پسندیده شدهبا سلام البته حرف در مورد عملیات نصر زیاد هست و بعضی تحلیل ها بطور قطع این سوء تفاهم را بوجود خواهد آورد نویسنده قصد دارد فرماندهی و نحوه کنترل عملیاتی ارتش را زیر سئوال ببرد . با این حال سطور ذیل ( بطور خلاصه ) تحلیل یک افسر ارشد زرهی ارتش ایالات متحده از ناکامی ارتش ایران در این عملیات و از دست دادن استخوان بندی زرهی خود است : چیفتن های ایرانی و احتمالاً کویتی در پایگاه التاجی عراق 1- عدم برآورد درست اطلاعاتی از توان رزم ارتش عراق 2- ایجاد یک تله (دام) سه طرفه توسط ارتش عراق 3- عجله در طراحی عملیات و عدم توجه به زمین عملیات 4- ضعف تانکهای چیفتن در حرکت در مناطق باتلاقی 5- ایراد اساسی پیشرانه ساخت لیلاند تانک چیفتن 6- عدم وجود تعمیر و نگهداری تانکهای چیفتن ، ام-47 ، ام-48 و ام-60 وچند مساله دیگر که فعلاً صلاح نیست بیان شود ادعای ارتش عراق ، در به غنیمت گرفتن یا انهدام 214 دستگاه تانک و اینکه ارتش ایران در همان زمان فقط انهدام و به غنیمت در آمدن 88 دستگاه تانک را پذیرفت . با این حال ، ارتش عراق در یک اقدام تبلیغاتی ، چیزی در حدود 100 دستگاه تانک و نفربر ارتش ایران را در یک نمایشگاه عمومی در معرض دید قرار داد و با اعزام خبرنگاران به منطقه نبرد ، در حدود 40 دستگاه تانک و نفربری که هنوز در گل و لای منطقه گیر کرده بودند را به آنها نشان داد . پی نوشت : 1- دفاع مقدس ، حقیقتاً نکات مبهم بسیار زیادی دارد که جای بررسی و بحث بیشتری را می طلبد . 2- سطور فوق ، بخشی از مجموعه بررسی کاربرد واحدهای زرهی در جنگ ایران و عراق از نگاه کارشناسان نظامی خارجی است که در حال تدوین است . 3- به اعتقاد بنده ، شاید یکی از دلایل عدم توجه به ارتقاء وضعیت زرهی ارتش ، وجود همین تجربه تلخ هست . هرچند در صورت وجود چنین دیدگاهی ، باید آن را تصحیح کرد . 4- این را هم بعنوان تعدیل کننده جنبه ناراحت کننده این پست مطالعه کنید : تانک چیفتن در میان خدمه نیروی زمینی ایران به " سماور" مشهور بود یا هست ، چرا که در دمای بالای دشت خوزستان ، پیشرانه این تانک زود جوش آورده و مانع از حرکت تانک می شد ( دقیقاً براساس همان گزارش مشهوری که از لشکر 92 زرهی اهواز به ستاد ارتش در قبل از انقلاب ارسال شد که موتور این تانک قابلیت سازگاری با محیط خوزستان را ندارد ) البته به گفته یکی از دوستان ، بعدها برای رفع این مشکل " ترموستات " جدیدی خریداری و نصب گردید که تا حدودی مشکل رفع گردید .
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهدر تاریخ 4 مهر سال 1394 در حاشیه ی تحویل دستاوردهای دفاعی به نزاجا، تصویر دو خودروی زرهی ناشناخته اما باظاهری آشنا به طور غیر رسمی توسط خبرگزاری ها، منتشر شد. یکی از این خودروها یک نفربر 8x8 جدید است که ظاهری بسیار شبیه به نفربرهای قدیمی بی تی ار -60 که در اختیار نزاجا است، دارد. با توجه به تغییر سطح و ماهیت تهدیدات نبردهای امروزی، استراتژی های متفاوتی برای بکارگیری نفربر های بروز و مدرن پیش روی نیروهای مسلح از جمله نزاجا قرار دارد. طراحی و توسعه یک پلتفرم جدید با کاربری های گسترده با توجه به نیازها و الزامات نزاجا و یا بروزرسانی و ارتقای خودروهای زرهی قدیمی از جمله نفربرها. ساخت یک پلتفرم مدرن و جدید یک چالش اساسی برای نزاجا محسوب می شود. نبود تکنولوژی ساخت و هزینه های سرسام آور نزاجا را از ارائه پلتفرم جدید دور می کند. در نتیجه نزاجا به سمت ارتقا خودرو های زرهی قدیم تمایل دارد. البته ادوات نظامی قدیمی را تا حدی می توان در برابر تهدیدات جدید ارتقا داد و بهبود بخشید با این وجود، نباید از طراحی و توسعه یک پلتفرم جدید با کاربری های گسترده با توجه به نیازها و الزامات نزاجا غافل بود. نزاجا در طول چند سال اخیر تلاش هایی را برای ارئه طرح های بروزرسانی بی تی ار-60 داشته و در همین راستا نمونه های اولیه محصولات خود را به نمایش عموم در آورده است. از جمله اقدامات نزاجا برای ارتقای نفربر بی تی ار-60 می توان به نصب یک توپ 23 میلیمتری سداد با قابلیت کنترل از راه دور بر روی بی تی ار -60 اشاره کرد. تنها تفاوت این سری از نفربر های بی تی ار -60 مجهز بودن یه توپ 23 میلیمتری است و از نظر حفاظت و تحرک تفاوتی با مدل پایه ی خود ندارد. ضمن اینکه این مدل، از سیستم های کنترل آتش از جمله سیستم های شناسایی و هدف گیری روز/شب و سیستم های نظارتی پیشرفته به منظور دقت در اجرای آتش بی بهره بوده و قابلیت پایینی در انجام ماموریت های محوله دارد . طرح دیگر نزاجا نصب توپ 90 میلیمتری بروی شاسی بی تی ار-60 با نام طرح اقارب بود. با تمام نقص ها و کاستی های فراوان موجود در طرح اقارب نقطه ی مورد توجه و عطف این طرح در مقایسه با طرح بی تی ار -60 مجهز به توپ 23 میلیمتری، تغییر فرم بدنه این نفربر قدیمی بود. که می توان نتیجه گرفت نزاجا خیلی دیر متوجه شده است که یکی از مولفه های جدی برای بروزرسانی بی تی ار -60 تغییر فرم بدنه این نفربر به منظور دیدار با الزامات و شرایط نبرد کنونی می باشد. در نتیجه می توان گفت نفربر جدید ناشناس در حقیقت نفربر بی تی ار -60 با فرم بدنه ی جدید است. نفربر بی تی ار -60 ارتش ایران مسلح به توپ 23 میلیمتری خودرو زرهی اقارب نمونه ای از بروزرسانی بی تی ار-60 پی بی در روسیه - در این نسخه نفربر مجهز به یک برجک رزمی جدید مسلح به توپ اتوماتیک 30 میلیمتری 2А42 است. نسخه جدیدتر بروزرسانی بی تی ار-60 پی بی مجهز به رمپ عقبی برای ورود خروج خدمه –طراحی شده توسط شرکت روسی Muromteplovoz OJSC طرح کشور الجزایر برای بروزرسانی نفربرهای بی تی ار-60 و تبدیل آنها به خودرو های ضد زره مجهز به موشک های ضد زره کورنت- نکته قابل توجه در طرح کشور الجزایر ایجاد یک رمپ کناری در این نفربر است. در نگاه اول نفربر جدید ایرانی بسیار شبیه به بی تی ار -90 محصول سال 1994 کشور روسیه است. هر دو نفربر مجهز به یک توپ 30 میلیمتری هستند. اگر بخش جلویی بدنه نسخه ایرانی را با بی تی ار -90 مقایسه کنیم این مطلب روشن می شود که نفربر ایرانی از نظر فرم بدنه تفاوت های قابل ملاحظه ای با نمونه روسی دارد .حتی از نظر محل قرار گیری برجک بروی بدنه نیز دو طرح با یکدیگر متفاوت هستند. در طرح ایرانی برجک بسیار جلو و نزدیک به بخش راننده قرار دارد در صورتی که در بی تی ار -90 برجک فاصله ی محسوسی با بخش راننده دارد. اگر طرح ایرانی را با دو طرح بی تی ار -60 و بی تی ار -80 مقایسه کنیم باز هم تفاوت هایی از نظر فرم بدنه مشاهده می شود. پس می توان این گونه استدلال کرد که نیرو های نزاجا طرحی نسبتا جدید ارائه داده اند. با توجه به اینکه نفربر جدید ایرانی از روی نفربر بی تی ار -60 تکامل پیدا کرده است. به نظر می رسد ابعاد این نفربر نزدیک به نفربرهای بی تی ار -60 ، 70 و 80 باشد و از بی تی ار -90 ابعاد کوچکتری داشته باشد. در طرح ایرانی دستگیره ها و میله هایی که بر روی بدنه برای سوار شدن پیاده نظام که در خانواده ی خودرو های زرهی بی تی ار موجود است حذف شده است. بر همین اساس نزاجا نشان داده است به تکنیک قدیمی تانک دیزانت اعتقادی ندارد پس این بخش ها از روی نفربر حذف شده است. با توجه به تصویر به نظر می رسد پورت های آتش که در بخش جلویی بدنه قرار می گرفتند نیز حذف شده اند. نکته ی دیگری که از روی تصاویر قابل توجه می باشد، رمپ کناری بدنه است. از مقایسه این رمپ با سری های 60 ، 80 و 90 بی تی ار متوجه خواهیم شد که این رمپ تفاوت بسیاری با نمونه بی تی ار -90 دارد. اما با در نظر گرفتن این مورد که دریچه ی کناری در نفربر بی تی ار-60 در سری 80 تبدیل یه یک رمپ کناری برای ورود و خروج خدمه شده است . مهندسین نزاجا نیز با الهام از تکامل رمپ کناری در نفربر های سری بی تی ار این بخش را مطایق با نفربر های سری 80 ساخته اند. البته رمپ کناری به دلیل کمبود فضا برای ورود و خروج سربازان نقطه ی ضعف اصلی نفربر های سری بی تی ار است که در میدان نبرد برای سرنشینان این نفربر مشکل بسیاری ایجاد خواهد کرد. مهندسین نزاجا می توانستند با تغییری در بخش پیشرانه یک رمپ عقبی مناسب برای نفربر طراحی کنند و یا در صورت نیاز به توانایی شناوری این نفربر می شد از واتر جت بهره گرفت همانند واتر جت های بی تی ار – 90 . البته ساخت و طراحی پیشرانه ی جدید و واتر جت به طور قطع هزینه های ساخت این نفربر را افزایش خواهد داد ولی با توجه به ضعف های نمونه های قبلی توجه و اصلاح این موارد باید در دستور کار قرار بگیرد. ضمنا تا زمانی که تصویری از پشت بدنه نمایش داده نشود نمی توان گفت که این نفربر فاقد رمپ عقبی است ولی با توجه به وجود رمپ کناری بسیار بعید است که یک رمپ عقبی در کار باشد. (1) نفربر بی تی ار -90 – (2) نفربر جدید نزاجا باتوجه به خطوط رنگی مشخص است که فرم بدنه تفاوت های قابل توجه ای دارد (1) بی تی ار -60- (2) نفربر جدید نزاجا – (3) بی تی ار -80 خطوط رنگی نشان می دهند فرم بدنه با این نفربرهای روسی نیز متفاوت است. مقایسه رمپ کناری نفربر جدید ایرانی(2) با رمپ کناری نفربر بی تی ار-90(1) ، نفربر بی تی ار-80 (4) و دریپچه کناری بی تی ار- 60 (3) رمپ کناری بی تی ار -80 برای سربازان بسیار کوچک و نامناسب است. مقایسه ابعاد بی تی ار-90 و80 – به نظر میرسد ابعاد نفربر جدید ایرانی به ابعاد نفربر بی تی ار -80 نزدیک باشد. حذف میله ها، دریچه ها و پورت های آتش در نفربر جدید ایرانی که در سری بی تی ار وجود دارد. اجرای تکنیک تانک دیزانت با کمک نفربرهای بی تی ار – برای اجرای این تکنیک نیاز به میله های متصل به بدنه نفربرهای بی تی ار است. واترجت های نفربر بی تی ار-90 نفربر بی تی ار-4 ساخت اوکراین مجهز به واتر جت و رمپ عقبی در بحث فرم جدید بدنه همان طور که قبلا اشاره شد می توان مشاهده کرد که برجک بی ام پی -2 بسیار نزدیک به جایگاه راننده قرار دارد همچنین به خاطر زاویه ی بدنه و حذف پریسکوپ های کناری فرمانده، موقعیت قرار گیری پریسکوپ های راننده و فرمانده نفربر ایرانی متفاوت با نمونه ی بی تی ار 60 باشد. در بخش زره و حفاظت به طورکلی نفربر های سری بی تی ار از نظر حفاظت مشکلات اساسی دارند نه فقط بدنه این نفربر ها حفاظت کمی دارند بلکه بخش زیرین آنها نیز در مقابل مین ها و یا بمب های کنار جاده ای مقاومت چندانی ندارد. با توجه به طراحی دوباره ی بدنه و تصاویر ناواضح از بنر کنار نفربر جدید می توان امیدوار بود که شاید برای این نفربر، یک زره کامپوزیتی جدید ساخته شده باشد. البته حتی در صورت فرض نصب زره جدید بر روی این نفربر برای امنیت بیشتر خدمه می توان از زره های قفسی که روش معمول برای حفاظت نفربر های سری بی تی ار است استفاده کرد و یا در یک روش غیر معمول تر از زره های واکنشی بهره گرفت. دریچه های جلویی که برای فرمانده و راننده که به نظر می رسد هنوز در نفربر ایرانی موجود است از بخش های بسیار آسیب پذیر بوده و پاشنه ی اشیل این نفربر ها به حساب می آیند تقویت این بخش امری حیاتی برای خدمه نفربر به حساب می آید. نیروهای ارتش اوکراین برای ارتقا حفاظت نفربر بی تی ار-80 در حال نصب زره قفسی بر روی بدنه ( به زره های زنجیری در زیر بدنه دقت کنید) – ارتقا نفربرهای بی تی ار با کمک زره های قفسی در جنگ اوکرابن بسیار مرسوم بود. نصب زره های واکنشی بر روی بدنه نفربر بی تی ار-80 طرح بروز رسانی جدید روس ها برای نفربر بی تی ار-80 مخصوص جنگ شهری – یکی از ویژگی های این نفربر تقویت دریچه جلویی راننده و فرمانده نفربر است. با توجه به این امر که نفربر جدید ایرانی از نظر تسلیحات شباهت بسیاری با نفربر بی تی ار – 90 دارد می توان برای بهبود عملکرد این نفربر از برجک بی تی ار -90 الهام گرفت. عموم نفربر های بی تی ار -90 محهز به لانچر موشک های ضد زره هستند. این لانچر ها به دو صورت بروی برجک بی تی ار -90 جای می گیرند . در یک مدل لانچر تکی بر روی سقف برجک سوار می شود همانند لانچرهای نفربر هوابرد بی ام دی -2 ، در نوع دیگر لانچر های نفربر بی تی ار -90 به صورت دو لانچر دو تایی در اطراف برجک نصب می شود .این نوع آرایش به خاطر ظرفیت بیشتر موشک ضدزره بر روی ادوات زرهی مختلفی همچون برجک بی ام پی -2 نصب شده است. البته باز هم نصب چنین لانچر هایی ممکن است هزینه کلی پروژه را افزایش بدهد چون علاوه بر نصب لانچر ها باید تغیراتی در برجک نیز اعمال شود در نتیجه ممکن است با هدف گذاری نزاجا برای ساخت ارزان یک نفربر جدید در تضاد باشد. ولی برای ارتقای قابلیت های رزمی این نفربرها قبول این هزینه ها و انجام این دست بهبودها را نمی توان نادیده گرفت. در بحث کنترل آتش به نظر می رسد نزاجا ، از سیستم جدیدی استفاده نکرده است و همان سیستم کنترل آتش قدیمی موجود در بی ام پی-2 را بر روی این نفربر سوار کرده است. اما به عنوان مثال روس ها در نمونه ی بی تی ار-90 از سیستم کنترل آتش قدرتمندای استفاده می کنند که این اجازه را می دهد تا اهدافی را در 4 کیلومتری و در شرایط جوی و محیطی مختلف با دقت بالا مورد هدف قرار دهند. در این صورت باید فکری جدی برای بهبود سیستم کنترل آتش این نفربر شود، در غیر این صورت در میدان نبرد با شرایط خاص اثر بخشی مورد انتظار را نخواهد داشت. بی تی ار-90 مجهز به 2 لانچر موشک ضد زره کورنت بی تی ار-90 مجهز به لانچر تکی موشک ضد زره کورنت مسائل مهم دیگری همچون سیستم های نظارتی برای فعالیت در شب/روز و شرایط نامساعد جوی برای خدمه ، بخش پیشرانه، سیستم های تهویه ، صندلی های سرنشینان و... تا وقتی که این نفربر جدید به طور رسمی رونمایی و اطلاعات آن رسانه ای بشود مجهول باقی خواهند ماند. نویسنده : Crash نقل با ذکر نام میلیتاری و نویسنده بلامانع است با تشکر از aboshaban
-
1 پسندیده شدهبا سلام در مورد اون پایه ی کذایی محفظه دوربین و کیفیت بد ساختش با یه خلبان توی یکی از نمایشگاه ها بحثم شد ، بنده خدا بجای اینکه جواب بده ، میگفت اصلا شما چرا اینقدر اطلاعات داری ؟! منو تحویل دژبان داد !
-
1 پسندیده شدهبسم رب الشهدا بررسی موشک های کروز Regulus I و Regulus II بخش دوم و نهایی موشک کروز SSM-N-9 Regulus II یک موشک هدایت شونده مافوق صوت مسلح به کلاهک هسته ای است که برای پرتاب از شناورهای سطحی و زیردریایی های نیروی دریایی ایالات متحده (USN) در نظر گرفته شده بود تاریخچه محدودیت های Regulus I در زمان ورود به خدمت در سال 1955 به خوبی شناخته شده بود ، بنابراین نیروی دریایی مشخصات موشک کروز مافوق صوت زمینی ، مجهز به حمل کلاهک هسته ای را اعلام نمود که برد ، دقت و مقاومت بیشتری در برابر اقدامات متقابل داشت. توسعه Regulus II به خوبی در حال انجام بود تا اینکه برنامه به نفع سیستم Polaris SLBM UGM-28 (موشک بالستیک زیردریایی پرتاب) لغو شد، این موشک دقت بی سابقه ای را ارائه می داد و همچنین به زیردریایی پرتاب کننده اجازه می داد یه زیر آب رفته و پنهان بماند. نمونه اولیه و موشک های اولیه بعدی به پهپادهای هدف مافوق صوت KD2U-1 برای نیروی دریایی ایالات متحده و نیروی هوایی ایالات متحده تبدیل شد ، که KD2U-1 در هنگام آزمایش موشک سطح به هوای بوئینگ IM-99/CIM-10 Bomarc مورد استفاده قرار گرفت. پهپاد هدف KD2U-1 موشک سطح به هوای بوئینگ IM-99/CIM-10 Bomarc SSM-N-9a Regulus II تقریبا پنج سال پس از پایان برنامه موشکی در ژوئن 1963 تحت عنوان RGM-15A دوباره طراحی شد. در این هنگام ، پهپاد های هدف KD2U-1 نیز مجدداً به عنوان MQM-15A باز طراحی شد. برخی از اهداف پرنده مجهز به تجهیزات فرود مجدداً به عنوان GQM-15A باز طراحی شدند. RGM-15a طراحی و توسعه اشکال اصلی Regulus اولیه استفاده از دستورالعمل های رادیویی بود ، و مستلزم ارتباط ثابت رادیویی با کشتی یا زیردریایی پرتاب کننده بود که تداخل در آن نسبتاً آسان بود. موشک اولیه از محدودیت برد نیز رنج می برد و مستلزم آن بود که کشتی پرتاب کننده، موشک را نزدیک به هدف شلیک کند و تا زمان برخورد موشک به هدف در معرض دید قرار بگیرد. برای کاهش این معایب ، Regulus II با یک سیستم ناوبری اینرسی طراحی شد ، که نیازی به دریافت داده از کشتی یا شناور پس از پرتاب نداشت ، و برد بیشتری از طریق بهبود آیرودینامیک ،افزایش ظرفیت سوخت و کاهش مصرف سوخت ویژه موتور جت آن حاصل شد. یک سیستم ناوبری اینرسی طراحی شده در دانشگاه MIT در سال 1950 موشک های اولیه با نام XRSSM-N-9 Regulus II، با تجهیزات فرود جمع شونده برای پرتاب های متعدد ، و موتورهای Wright J65-W-6 و بوسترهای Aerojet General ساخته شدند ، که آنها را به پروازهای زیر صوتی محدود کرد. اولین پرواز XRSSM-N-9 در ماه می 1956 انجام شد. از سال 1958 ، آزمایش با XRSSM-N-9a مجهز به موتور توربوجت جنرال الکتریک J79-GE-3 و یک بوستر راکتی سوخت جامد Rocketdyne تقویت انجام شد که اجازه می داد تا به برد پروازی کامل دست یابد. موشکهای آزمایشی و آموزشی با چرخ های فرود جمع شونده به ترتیب با نام های YTSSM-N-9a و TSSM-N-9a تولید شدند. موتور Wright J65-W-6 موتور جنرال الکتریک J79 پس از آزمایش زمینی ، آزمایشاتی شامل شلیک آزمایشی موشک بر روی کشتی USS King County (LST-857)انجام شد که به یک سیستم پرتاب وآشیانه مشابه زیردریایی ها تجهیز شده بود. کشتی USS King County (LST-857)که در سال 1957 برای آزمایش به یک سیستم پرتاب وآشیانه مشابه زیردریایی تجهیز شده موشک SSM-N-9 Regulus II قرار بود از عرشه زیردریایی های کروز پرتاب ( SSG ) پرتاب شود و موشک به احتمال زیاد بر روی زیردریایی های کلاس Grayback-class و USS Halibut (SSGN-587) نیزمستقر شد که برای این موشک طراحی شده بودند ، و در نهایت احتمال استقرار بر روی چهار رزمناو سنگین که به Regulus I تجهیز شده بودند و 23 زیردریایی دیگر که پتاسنیل لازم جهت ایجاد اصلاحات برای حمل موشک را داشتند، وجود داشت. جهت حمل دو موشک Regulus II در یک آشیانه روی بدنه (بیشتر در شناورهای سطحی) ، زیردریایی ها و شناور های مسلح به Regulus II به SINS (سیستم ناوبری اینرسی کشتی) مجهز شده بودند ، که به سیستم های کنترل موشک ها امکان می دادتا قبل از شلیک به صورت دقیق تنظیم شوند. زیر دریایی Grayback در حال آماده سازی برای شلیک Regulus II در سال 1960 زیر دریایی USS Halibut (SSGN-587) در حال شلیک Regulus I در سال 1960 در کنار ناو هماپیمابر Lexington چهل و هشت پرواز آزمایشی نمونه اولیه Regulus II انجام شد که 30 مورد از آنها موفقیت آمیز ، 14 پرواز تا حدی موفق و تنها چهار مورد شکست خورد. یک قرارداد تولید در ژانویه 1958 امضا شد و تنها پرتاب از زیردریایی از USS Grayback در سپتامبر 1958 انجام شد. به دلیل هزینه بالای موشک ها (تقریباً یک میلیون دلار) ، فشار بودجه ای و ظهور SLBM ، برنامه موشکی Regulus در 19 نوامبر 1958 متوقف شد. حمایت از این برنامه سرانجام در 18 دسامبر 1958 ، هنگامی که توماس اس. گیتس ، وزیر نیروی دریایی این پروژه را لغو کرد، متوقف شد. در زمان لغو ، شرکت Vought تونسته بود 20 موشک را تکمیل کرده و27 موشک دیگر نسز در خط تولید قرار داشت. توماس اس. گیتس ، وزیر نیروی دریایی وقت ایالات متحده تشریح ساخت بدنه با در نظر گرفتن کاهش وزن ناشی از استفاده از مواد پیشرفته و عمر کوتاه موشک در هوا ، از تکنیک های معاصر ساخت هواپیما پیروی می کرد. بدنه موشک اساساً استوانه ای بود و تا حدی در جلوی موشک باریک می شد که تجهیزات ناوبری ، کلاهک و تجهیزات سیستم را در خود جای داده بود. موتور از طریق یک ورودی گوه ای مشخص در زیر بدنه مرکزی با هوا تغذیه می شد. بالهای زاویه دار آن در موقعیت میانی و تقریباً در طول موشک به بدنه آن متصل شده بود و یک بال زاویه دار بزرگ به قسمت بالای بدنه در عقب متصل شده است که گاهی توسط یک باله شکمی بزرگ در قسمت انتهایی بدنه تقویت می شد. کنترل اولیه Regulus II از طریق استفاده از دم بالابر نصب شده در نیمه بیرونی لبه های عقب بال انجام می شد ، زیرا موشک مجهز به باله افقی دم نبود و سکان بر لبه عقب باله نصب شده بود. فلپ ها برای استفاده در هنگام برخاستن در نیمه داخلی لبه عقب نصب شده اند. ثبات و کنترل اضافی در زمین توسط پیش بال های ذوزنقه ای در نزدیکی بدنه فراهم می شد. موشک کروز Regulus II برای پرتاب موشک ، شناور ناو حامل باید روی سطح آب قرار گرفته، موشک و سیستم شلیک که شامل یک پرتابگر با طول صفر بود ، را مستقر می کرد. پس از استقرار ، موشک باید به زیردریایی یا سیستم ناوبری کشتی متصل می شد تا سیستم ناوبری اینرسی و مختصات ورودی هدف را ثبت کند. با آماده شدن سیستم ناوبری و مجوز شلیک ، موتور موشک با روشن شدن بوستر سوخت جامد بزرگ آن و پس سوز خود موشک، به قدرت کامل می رسید ، بلافاصله موشک پرتابگر طول صفر را ترک کردهو به طور خودکار به سمت هدف پیش می رفت. شلیک آزمایشی موشک Regulus II پهپاد هدف Regulus موشک های مناسب به دست آمده از برنامه توسعه و خط تولید به پهپادهای هدف مافوق صوت با نام KD2U-1 تبدیل شدند که بعداً به عنوان MQM-15A و GQM-15A باز طراحی شدند. این اهداف برای آموزش خدمه موشکی زمین به هوای BOMARC که از جزیره سانتا رزا در فلوریدا شلیک می شدند، و توسط بخش دفاع هوایی مونتگومری در پایگاه هوایی گونتر ، مونتگومری ، آلاباما کنترل می شد، مورد استفاده قرار گرفت. اهداف KD2U-1 از پایگاه آزمایشی خلیج Eglin در نزدیکی ساحل والتون ، فلوریدا پرتاب می شد پروازهای بدون سرنشین در Eglin در 3 سپتامبر 1959 آغاز شد و 46 پرواز با 13 موشک انجام داد. پس از آزمایش BOMARC ، موشک های باقی مانده تا 30 سپتامبر 1961 به ایستگاه دریایی Roosevelt Roads پورتوریکو منتقل شدند ، جایی که پروازها برای آزمایش موشک های زمین به هوا تارتار ، تریر و تالوس آغاز شد. پس از اتمام آزمایش در پورتوریکو در سال 1963 ، هواپیماهای بدون سرنشین Regulus II به NAS Point Mugu ، کالیفرنیا منتقل شدند و تا دسامبر 1965 مورد استفاده قرار گرفتند. General Dynamics RIM-24 Tartar Convair RIM-2 Terrier Bendix RIM-8 Talos گونه های مختلف: SSM-N-9 Regulus II نام اصلی موشک ، قبل از 1964. SSM-N-9a Regulus II باز طراحی موشک های تولیدی ، قبل از 1964. XRSSM-N-9 Regulus II نمونه اولیه این موشک دارای تجهیزات فرود جمع شونده برای پروازهای توسعه زمینی است که از موتورهای توربوجت Wright J65 و بوسترهای راکتی Aerojet General استفاده می کند. XRSSM-N-9a نمونه اولیه موشک ها مجهز به تجهیزات فرود جمع شونده برای پروازهای توسعه زمینی هستند که از موتورهای توربوجت جنرال الکتریک J79 و بوسترهای راکتی Rocketdyne استفاده می کنند. YTSSM-N-9a موشک های آموزشی توسعه با ارابه فرود جمع شونده. TSSM-N-9a تولید موشک های آموزشی با تجهیزات فرود جمع شونده. KD2U-1 نامگذاری نسخه پیش از 1962 هواپیمای بدون سرنشین Regulus II قبل از 1962 RQM-15A پهپاد هدف KD2U-1Regulus II در آوریل 1963 باز طراحی شده. MQM-15A پهپاد هدف KD2U-1 برای تحقیقات و به عنوان اهداف IM-99 Bomarc استفاده می شد. GQM-15A هواپیماهای بدون سرنشین KD2U-1 مجهز بهجعبه دنده باز طراحی شده پوستر Regulus II سال 1958 پایان منابع : https://en.wikipedia.org/wiki/SSM-N-8_Regulus https://en.wikipedia.org/wiki/SSM-N-9_Regulus_II برخی از تصاویر از منابع اصلی نبوده و از اینترنت گردآوری شده است پی نوشت: مسلما کار نیاز به اصلاحاتی دارد پس لطفا با نظرات و انتقادات خودتون، در بهبود اون کمک کنین
-
1 پسندیده شدهحیف وقتی که برای خواندن این چرندیات یک پشتو وهابی صرف کردم. در کل از آنجایی که پشتو ها اکثریت را در افغانستان ندارند تلاش خیلی زیادی کردند تا فارسی زبانان و شیعیان افغانستان را از ایران جدا کنند.
-
1 پسندیده شدهراکت 80 میلیمتری فدک هدایت شونده نمونه های جدید بالابان و یاسین: دو نمونه جدید از بمب های هواپرتاب دارای بال بازشونده هم در این نمایشگاه مشاهده شد که برد بالاتری نسبت به نمونه های قبلی دارند. مورد اول بمب یاسین مجهز به موتور میکروجت است که به آن برد بالای 210 کیلومتر به جای نمونه 60 کیلومتری قبلی می دهد. نمونه دیگر که به سرجنگی مشابه یاسین مجهز است دارای کیت بال و بالک های کنترلی متفاوتی بوده اما کشیدگی انتهای بدنه نمونه یاسین موتوردار را دارد. احتمالا این نمونه به پیشران راکتی مجهز شده است. بخش جلویی کیت بال این نمونه دارای طراحی بهبودیافته و نیروی مقاوم یا پسای بسیار کمتری است. پ. ن:موضوع هواپرتاب ایرانی در انجمن نبود من این موارد را اینجا گذاشتم
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا خبرگزاری های چینی: هویتزر های M109 فروخته شده به تایوان اردک هایی منتظر حمله هوایی چین اند هویتزر M109A6 پالادین رسانه های چینی از فروش هویتزر های خودکششی ایالات متحده به تایوان انتقاد کرده و آنها را هدف مستقیم ارتش آزادی بخش خلق (PLA) میدانند. دولت بایدن به تازگی اولین فروش تسلیحات خود به تایوان را تائید کرد که شامل 40 دستگاه سامانه توپخانه هویتزر متوسط خودکششی M109A6 صد و پنجاه و پنج میلی متری، 1698 دستگاه کیت هدایت دقیق برای مهمات، قطعات یدکی، آموزش، ایستگاه هایی زمینی و ارتقا هویتزر های نسل قبل به ارزش 750 میلیون دلار می شود. اخیرا گلوبال تایمز به نقل از Wei Dongxu، کارشناس نظامی مستقر در پکن، گفت: "زمانی که نیروهای مسلح در جزیره تایوان نتوانند برتری هوایی را بدست آورند یا دریا را تحت کنترل داشته باشند، هویتزرهای خودکششی نمی توانند نقش مورد نظر خود را ایفا کنند، و در جنگ احتمالی در صورت استقرار در خط مقدم جبهه یا مواضع ساحلی به اهداف PLA تبدیل می شوند. " Wei مدعی شد که چنین سلاح هایی به دلیل نداشتن پوشش کافی نمی توانند از حملات ترکیبی از جنگنده های چند منظوره، بمب افکن ها، هلیکوپترهای تهاجمی، موشک ها و نیروهای زمینی فرار کنند. Wei گفت: "ایالات متحده در واقع با فروش تسلیحات به جزیره تایوان کمک نمی کند، بلکه این جزیره را به عنوان سطل بازیافت اسلحه و تجهیزات قدیمی می بیند و سود غیرمنطقی بالایی از آن به دست می آورد و در عین حال مشکلات بیشتری را در سراسر جهان ایجاد می کند. Wei اضافه کرد: "ارتش آمریکا به تدریج علاقه خود را به هویتزرهای M109 از دست داده است." وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه این فروش سلاح را محکوم کرد و خاطرنشان کرد که چین قاطعانه اقدامات متقابل قانونی و ضروری را انجام خواهد داد. پیش از این، دولت ترامپ به توافق شامل 135 موشک کروز هدایت دقیق، موشک اندازهای سبک متحرک و غلاف های شناسایی هوایی قابل اتصال به هواپیماهای جنگنده چراغ سبز نشان داده بود. Xin Qiang، معاون مرکز مطالعات ایالات متحده در دانشگاه فودان شانگهای، از احتمال افزایش تنش توسط دولت بایدن با فروش سلاح های تهاجمی تر خبر داد زیرا هیچ قصدی برای بهبود روابط تیره چین-ایالات متحده به دلیل مسئله تایوان وجود ندارد. گفته می شود ایالات متحده در نوزدهم جولای یک نسخه تجاری از هواپیمای نظامی را در تایوان فرود آورد و به بارگیری و تخلیه پرداخت. قبل از آن، در پانزدهم جولای یک هواپیمای C-146A Wolfhound در فرودگاه Taipei Songshan به زمین نشست و 34 دقیقه باقی ماند، 3 سیاست مدار ایالات متحده در ششم ژوئن به جای هواپیمای تجاری که معمولا این وظایف را انجام می دهد، توسط یک هواپیمای ترابری C-17 Globemaster III وارد جزیره شدند. Xin ادعا کرد: "هدف واقعی ایالات متحده ایجاد مشکل برای سرزمین اصلی چین از طریق تایوان است، حتی اگر چنین اقداماتی سیگنال نادرستی را برای جدایی طلبان تایوان ارسال کند و اوضاع حساس کنونی را سختتر کند." واشنگتن متحدان خود را برای افزایش فعالیت در اطراف دریای چین جنوبی و تنگه تایوان بسیج می کند. John Aquilino، دریادار نیروی دریایی ایالات متحده، روز چهارشنبه در انجمن امنیتی آسپن گفت که عملیات نظامی آمریکا در واکنش به اقدامات چین در ارتباط با هنگ کنگ و سین کیانگ انجام می شود. منبع
-
1 پسندیده شدهسی و چهارمین سالگرد شهادت امیر سرافراز ارتش اسلام ، سرلشکر شهید عباس بابایی 15 مرداد 1366 - 15 مرداد 1400
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبا ماژولارساختن موشک ق27 روسیه تونسته تنوع بسیار زیادی در این موشک ایجاد بکنه IRH Infra-Red Homing SARH Semi-Active Radar Homing DL datalink IMU Inertial Measurement Unit ARH Active Radar Homing Passive RF - Anti-Radiation Seeker - usually X-band
-
1 پسندیده شدهسلام و صبحتون بخیر برادر چه پیگیرین ماشاالله اما... اول ...درسته در بعضی زمینه ها شوروی از غرب عقب بود ولی در زمان یکسان تجهیزاتی داشت که از نظر توان به غیر از امریکا در بقیه غرب بی نظیر بود مثالش رادار اسمرچ که بر روی توپولوف ۱۲۸ سوخو۱۵ و در اخر میگ۲۵ نصب شد انصافا کدام رادار غربی در انزمان چنین توانی را داشتند اما صحبت کلی شما در مورد نوع و شیوه عملکرد شکاریهای دفاع هوایی شوروی و نیروی هوایی شوروی درست است و تقریبا همین شکل را ما در گارد دفاع ملی امریکا و نیروی هوایی امریکا در دفاع از امریکای شمالی در دهه پنجاه شصت و هفتاد با هواپیماهایی از خانواده سری قرن مانند اف ۱۰۱و اف ۱۰۲ و اف ۱۰۶ میبینیم که دارای سیستمی تقریبا مشابه روسها برای هدایت به سمت هدف بودند و روش عملکرد تقریبا مشابهی داشتند (اگر در زیر سیستمهای این سه هواپیما بنگرید به سیستمهای انتقال داده برای نمایش اطلاعات هدف برای هدایت بسمت هدف از طرف رادار زمینی یا اواکس را خواهیم دید) بیشتر مشکلی که ما در کاربری محصولات روسی در بین کاربران مخصوصا عرب میبینیم استفاده انها از محصولاتی از روسیه است که بر اساس طرز تفکر استالینیسکی( ساخت در تعداد زیاد سلاح ارزان قیمت ) ساخته شده اند و گرنه اگر در جنگ اعراب و اسراییل به جای میگ ۲۱ سوخو ۱۵ بود تکلیف چه بود هر چند در کلیت سطح پایینتر تکنولوژی و اموزش شرق نسبت به غرب حرفی ندارم فقط خواستم بگم شرق اونقدرهام دست بسته نبود و بیشتر سیاستهای داخلی اون بود که باعث این نقصان شد اما موردی که در مورد رادار فرانسوی و روسی از اینجانب نقل قول فرمودید جسارتا مطلب رو دوباره بخوانید من رادار فرانسوی رو با رادار سوخو ۳۰ ام کاای و همدوره هاش مقایسه کردم که هر دو در دهه نود قرن بیستم و ابتدای قرن ۲۱ وارد خدمت شدند و نه سوخو ۲۷ که اصلا وضیفه اش چیز دیگری بود و بایدرادار ان را با رادار میراژ ۲۰۰۰ سی در ابتدای ورود به خدمت مقایسه کرد که انهم در ابتدا بیشتر برای نقش هوابه هوا بود و بعد مانند سری ایی میراژ ۲۰۰۰ به ان توان چند منظورگی داده شد همانند سوخو ۲۷ که بعدا در قالب نسخه اس ام به رادار ان توان چند منظورگی داده شد غیر از ان رادار rdmوrdy2 در دهه نود و اوایل قرن ۲۱ با ورود به خدمت نسخه ۵_۲۰۰۰ و ۵_۲۰۰۰مارک ۲ وارد خدمت شدند سال ورود به خدمتشان را ببینید که به سال ورود به خدمت سوخو سی نسخه چند منظوره و تهاجمی فلانکر تقریبا برابر است و اما مورد بعد در مورد مقایسه رادار زاسلون .... عزیز دل برادر من هم میدانم رادار زاسلون اصلا در کلاسبندی متفاوتی هست اما منظور من مقایسه ان نبود بلکه پاسخ به صحبت شما در مورد پست بودن الکترونیک روسها بود مانند مقایسه که در این گفتار در مورد رادار اسمرچ میکنم در مورد توان میراژ در استفاده از تجهیزات فریب و دکوی هم اگاهم و این در نمونه های مختلف هواپیما در جهان دیده میشه مثل فانتومها و سوخو ۲۴ های خودمان یا ....چیز غریب و شاقی نیست و مختص میراژ نیست چه انکه ما هم بسیار از این توان استفاده کردیم دکوی شامل انواع چف فلایر و سایر اخلالگرها میباشد و جنگ الکترونیک هم چه به صورت داخلی و خارجی در هواگردهای ما قبل از میراژ در خدمت بود اما در مورد موشک ار ۷۳ و ... هم روسها قبل از انهم موشکهای بدی نداشتند و به صورت هم دوره بسیار از فرانسویان جلو بودند مثلا در زمانی ار۱۳ داشتند فرانسویها هنوز ماژیک را نداشتند و ار ۵۳۰ استفاده میکردند انهم به تعداد یک تیر در هر هواگرد و در اواخر دهه هفتا سوپر ۵۳۰اف و ماژیک 1 را ساختند که تازه توان رقابت با ار۱۳ ام و ار۲۳ را داشتند و نه ار۶۰ و ار ۲۴ که همرده انها سوپر 530 دی و ماژیک 2 هست که انها هم در اواخر دهه هشتاد وارد خدمت شدند... حالا ار ۴۰ و ار ۳۳ و ... بماند مورد جالب در مورد موشکهای ار ۱۳ روسی که خود کپی از سایدوایندر امریکایی بودند وجود داره و انهم صحبتی هست در مورد جنگ شش روزه و تصرف صحرای سینا توسط اسراییل و به غنیمت در امدن این موشک از پایگاههای مصری در صحرای سینا و اینکه اسراییلیها که در انزما در تحریم امریکا بودند و از ار۵۳۰ و موشک داخلی شفیر استفاده میکردند پس از تست ار۱۳ اونقدر کارایی انرا مناسب گزارش کردند که در جریان نبردهای فرسایشی۶۷ تا ۷۳ در جاهایی به جای شفیر کم اثر و ار ۵۳۰ سنگین از ان استفاده و بنا به قولی شکار هم داشتند اما در مورد صحبت اخرتون در مورد خرید بله کاملا با شما موافقم متاسفانه پس از انقلاب ما هیچ کارگروه تخصصی و متفکر و با سواد و وطن پرست و غیر دزدی در زمینه خریدهای نظامی نداشتیم که البته وقتی در سطح فرماندهی نیروها نداریم از بقیه جاها چه انتظار ..... مثلا در انزمان ما علاوه بر تی ۷۲ بی یا اس تانک تی ۸۰ یو دی با موتور دیزل و نه یو با موتور توربینی پردردسر را داشتیم که بی شک در اواسط و اواخر دهه هشتاد میلادی برترین تانک دنیا بود در انزمان تی ۹۰ هنوز وارد خط تولید نشده بود یا در همان اواخر دهه هشتاد همزمان با ورود به خدمت بی ام پی ۳ بودیم یا بی تی ار ۸۰ یا میگ ۲۹ اس یا فالکروم سی که بسیاری از مشکلات نسل اول فالکروم در ان تقریبا رفع شده بود یا شروع پرواز ها و تست سوخو ۲۷ پی یو یا همان سوخو ۳۰ هر چند همان زمان خود سوخو ۲۷ و میگ ۳۱ هنوز نسخه صادراتی نداشتند و نمونه های صادراتیشان در اواییل دهه نود و پس از فروپاشی جنت مکان شوروی وارد بازار شد در مورد میل ۱۷ و ۸ هم بله این بالگرد کارامد و سگ جون همین الانشم میتونیم بخریم به هر تعداد اما میل ۳۵ در نسخه ام که اواخر دهه نود و اواییل ۲۰۰۰ وارد خدمت شد توان و تسلیحات مناسب در زمینه تهاجمی پیدا کرد و گرنه در اواخر دهه هشتادو اواییل دهه نود مدلهای داخلی اخر میل ۲۴ مانند نمونه پی و وی که در خدمت خود ارتش سرخ بودند خوب بودند و ..... اما صحبت اخر بله مسلما کارایی برتر تسلیحات غربی به غیر از تبلیغات و دادار دودور بر میگردد به اموزش برتر و بهتر غربی که واقعا از هر نظر نیاز کاربر را فراهم میکند که شامل انواع toهاو جاب گایدها و چک لیستها میباشد که در هر زمینه ای با کاوشن و وارنینگ به ما مطالب و مسایل مهم را یاداور میکنند و کل نیاز یگان بکار گیرنده را در استفاده از سلاح برطرف میکند باور بفرمایید من عاشق چشم و ابروی عمو لنین و عمو جوزف نیستم فقط بر حسب تجربه و جسارتا سالها مطالعه و تجربه عملی در مورد سیستمهای شرقی و غربی سعی میکنم اندکی منصفانه به قضیه بنگرم ... امیدوارم از اینکه وقت جنابتان را گرفتم ببخشید ....
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا ایالات متحده از برنامه استخراج عناصر کمیاب از منابع داخلی برای پایان دادن وابستگی به چین رونمایی کرد DARPA از برنامه خود برای استخراج عناصر کمیاب زمینی (RRE) از منابع داخلی با استفاده از میکروب ها در پروسه ای به نام "استخراج زیستی" رونمایی کرد. موفقیت این برنامه وابستگی ایالات متحده به چین را که بزرگترین تامین کننده RRE های این کشور است از بین می برد. هدف برنامه دارپا با نام "میکروب های محیطی به عنوان یک منبع مهندسی زیستی" (EMBER)، پیشرفت در حوزه مهندسی میکروبی و بیومولکولی است تا استراتژی جدا و خالص سازی REE ها با استفاده از منابع داخلی در حال توسعه است. REE ها گروهی از 17 فلز مشابه است که ماده حیاتی برای بسیاری از سامانه های دفاعی مانند لیزر ها، سلاح های هدایت دقیق، آهنربا برای موتور ها و بسیاری از دستگاه های دیگر محسوب می شوند. با اینکه ایالات متحده به اندازه کافی منابع داخلی REE را دراختیار دارد اما زنجیره تامین آن به دلیل وابستگی به نهاد های خارجی برای جدا و خالص سازی این عناصر، آسیب پذیر است. چین که بزرگترین تامین کننده RRE های ایالات متحده است، بارها در پاسخ به تحریم های آمریکا علیه شرکت های چینی، تهدید به قطع عرضه خود به شرکت های دفاعی ایالات متحده کرده است. لیندا کریسی، مدیر برنامه EMBER در اینباره گفت: "هدف برنامه EMBER، پر کردن شکاف حیاتی موجود در زنجیره تامین وزارت دفاع است. این برنامه از روش های مهندسی زیستی ارگانیزم ها/بیومولکول ها برای خالص سازی REE استفاده می کند، سپس آن ها را به ماژول های استخراج زیستی (جاذب زیستی، فیلتراسیون زیستی و ...) تبدیل می کند که می توانند با عناصر REE داخلی یکپارچه شوند." این برنامه 4 ساله، 2 حوزه حیاتی (TA) را پوشش می دهد و به 3 فاز تقسیم می شود. هدف TA1 "مهندسی زیستی برای استفاده از REE ها" ساخت پلتفرمی برای مهندسی ارگانیزم ها یا بیومولکول ها برای فعال سازی پیوند های REE ها در شرایط سخت است. TA2 "استخراج زیستی REE" روی توسعه و آزمایش روند استخراج زیستی برای خالص سازی REE های خاص از منابع واقعی است. در طول فاز 1، تلاش ها روی توسعه میکروارگانیزم ها و بیومولکول ها مورد نیاز برای استفاده در جداسازی REE ها متمرکز می شود. کاری چالش برانگیز به دلیل شباهت شیمیایی REE ها. در فاز 2، کار بر روی ارتقا بازده و مقیاس جداسازی REE از منابع انجام می شود. فاز 3، مربوط به تکمیل مقیاس پایلوت طرح استخراج زیستی REE است. کریسی اضافه کرد: "هدف EMBER ایجاد چندیدن توانایی، مانند جداکردن عناصر از ترکیب REE ها، تبدیل اکسید/نمک REE برای تسهیل ساخت فرم های آماده تولید، سنجش های جدید برای تجزیه و تحلیل توان بالای سلول های حاوی REE و مولکول های زیستی است." منبع
-
1 پسندیده شدهشاه کبری اف-36 چندی پیش فرمانده نیروی هوایی ارتش ایالات متحده اذعان نمود که در طرح جایگزینی اف-35 با ناوگان جتهای اف-16 این نیرو ، مشکلاتی ایجاد شده ، به همین منظور ، طرح توسعه جنگنده جدیدی برای جایگزینی ناوگان قدیمی اف-16 اعلام گردید که در مقایسه با برنامه اف-35 ، این پروژه ارزان تر خواهد بود . این خبر برای تحلیل گران دفاعی ایالات متحده غافلگیر کننده محسوب می شد ، به این دلیل که اف-35 عمدتا برای جایگزینی اف-16 های نیروی هوایی در نظر گرفته شده بود تا با ایفای یک جنگنده نسل 5 ، توان رزمی نیروی هوایی ارتش ایالات متحده را تقویت نماید . اما اظهارات فرمانده نیروی هوایی ارتش ایالات متحده گویای توسعه این برنامه بوده که هم اکنون کینگ اسنیک ( شاه مار ) نامیده می شود . در این برنامه ، مشورت های قابل توجهی با تیم های طراحی جنگنده یوروفایتر و اف-35 انجام شد که این تبادل نظرها منجر به خلق کینگ اسنیک گردید . جنبه های درخواستی برای طرح اف-36 ، جنگنده ای سبک وزن ارزانقیمت است که چندان روی مفهوم پنهانکاری تمرکز ندارد و همین امر موجب شده تا در ردیف جتهای نسل 5 قرار نگیرد . برخی ناظران برایم باورند که بدلیل نیاز سریع نیروی هوایی ، این جنگنده جدید تنها ظرف یکسال با مدرن ترین سامانه های موجود تجهیز خواهد گردید . توسعه این جنگنده بدلیل استفاده از روشهای ساخت سریع نظیر چاپ سه بعدی با بیشترین سرعت ممکن ادامه دارد . این جت جدید احتمالا به رادار آرایه فازی AN/APG-83 که هم اکنون بر روی جدید ترین نمونه های اف-16 استفاده میشود مجهز خواهد شد . علاوه براین ، حسگرهای فوق پیشرفته فروسرخ برگرفته از غلاف الکترواپتیکال لژیون نیز بدان اضافه میشود . این جنگنده جدید ، الزامات مورد نیاز نیروی هوایی برای بر عهده گرفتن اجرای حملات هوا به زمین و رزم هوایی را برآورده خواهد کرد و برای این منظور به طیف متنوعی از مهمات هوا به هوا و هوا به زمین که در جایگاه های درون و دوآویزگاه زیر بالها مسلح می گردد . ضمن اینکه توپ نصب شده درآن برای حمله به اهداف زمینی طراحی شده است . https://www.aparat.com/v/c9gIO الگوی مهم توسعه اف-36 شامل توسعه سریع ، تولید ارزان و تجهز به فناوری های پیشرفته آینده خواهد بود . به اعتقاد یکی از طراحان این برنامه ، اف-22 همانند یک بوگاتی ویرون است ، اف-35 یک فراری ،اما نیروی هوایی در حال حاضر به یک نیسان زد ایکس 300 مثل اف-36 نیاز فوری دارد . پی نوشت : عجالتا بصورت تاپیک ارسال نشد تا اطلاعات بیشتری مورد بررسی قرار گرفته و تایید شود . ولی بعنوان پست نخست تاپیک اصلی در نظر گرفته خواهد شد .
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا سامانه دفاع هوایی Enduring Shield شرکت Dynetics رقیب آمریکایی گنبد آهنین سامانه پدافند هوایی Enduring Shield شرکت آمریکایی Dynetics سامانه Enduring Shield را رونمایی کرد. سامانه ی زمینی متحرکی که برای شناسایی، رهگیری و مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین، موشک های کروز، راکت ها، توپ و خمپاره طراحی شده است. Enduring Shield با در نظر گرفتن توسعه آینده، توانایی شلیک طیف متنوعی از موشک ها را داراست. این سامانه پوششی 360 درجه با قابلیت درگیری همزمان با چندین هدف را ارائه می دهد؛ می تواند به طور کامل با سامانه فرماندهی نبرد دفاع هوایی و موشکی ارتش یکپارچه شود و در برابر تهاجم سایبری و جنگ الکترونیک مقاوم است. با ارائه حفاظت در برابر تهدیدات مشابه گنبد آهنین، Enduring Shield رقیب مستقیم این سامانه معروف اسرائیلی است که توسط ارتش ایالات متحده نیز خریداری شده است. با پشتوانه فناوری و تغییرات برنامه قبلی علم و فناوری ارتش شرکت Dynetics، سامانه Enduring Shield برای پاسخگویی به نیاز های برنامه "افزایش حفاظت در برابر آتش مستقیم 2" ارتش پیشنهاد شده است. در پروسه ساخت این سامانه، Dynetics پرتابگر را از نو طراحی کرد، بازده هزینه را افزایش داد و پیچیدگی ها را کم کرد. رونی کرونیستر، معاون ارشد شرکت Dynetics در زمینه فناوری و ساخت سلاح، در این باره گفت: "سامانه Enduring Shield از تجربیات گذشته شرکت در سامانه های پرتابگر زمینی ارتش، شامل موشک های مافوق صوت و دیگر برنامه ها استفاده می کند. ما مشتاق ارائه این سامانه آمریکایی برای موشک های کروز و سایر نیاز های پدافند هوایی ارتش هستیم." ساخت قطعات ، عملکرد مونتاژ اولیه و یکپارچه سازی سامانه در هانتسویل ، آلاباما و مونتاژ نهایی و یکپارچه سازی سامانه در Lawton ، اوکلاهاما انجام می شود. سامانه پدافند هوایی برد کوتاه گنبد آهنین منبع
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا شرکت ThyssenKrupp دومین کوروت Sa'ar 6 را به اسرائیل تحویل داد INH Oz کوروت @IDF نیروی دریایی اسرائیل کوروت INH Oz ، دومین از چهار کشتی Sa'ar 6 در حال ساخت توسط ThyssenKrupp و German Naval Yards را تحویل گرفت. در حضور جرمی ایسکاروف، سفیر اسرائیل در آلمان، همسرش ، کام ایسکروف برای اولین بار اسم این کوروت را INS Oz گذاشت. مراسم تحویل به دلیل پاندمی به صورت کوچک برگزار شد. نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) در پستی توئیتری گفت: 2،000 تن از فلز، فولاد، بازدارندگی و دفاع. دومین کوروت کلاس Sa’ar 6 ما، INS Oz ، امروز به نیروی دریایی اسرائیل ملحق شد.به محض ورود، به سیستم های رزمی ساخت اسرائیل مجهز خواهد شد و به خدمت عملیاتی خود برای تامین امنیت آب های اسرائیل خواهد پرداخت. اولین از 4 کوروت، INH Magen ، در سپتامبر 2020 به نیروی دریایی اسرائیل تحویل داده شد. پس از فاز طراحی، فاز ساخت در فوریه 2018 آغاز شد. 15 ماه پس از اولین برش فولاد، کشتی به آب انداخته شد. در می 2019، INS Magen نام خود را دریافت کرد. اکثر سلاح ها و سیستم های راداری INH Oz در اسرائیل روی آن نصب خواهند شد. کوروت های کلاس SA'AR 6 ، ستون فقرات نیروی دریایی اسرائیل در 30 سال آینده خواهند بود. این کوروت ها بخشی از قرارداد 450 میلیون یورویی هستند که در می سال 2015 امضا شد. .این 2 شرکت آلمانی همچنین در حال ساخت چندین زیردریایی برای نیروی دریایی اسرائیل هستند. دولت آلمان یک سوم این مبلغ را پرداخت خواهد کرد. افسران ارشد نیروی دریایی اسرائیل و مقامات وزارت دفاع، متهم به گرفتن رشوه و کلاهبرداری در تهیه زیردریایی ها و کوروت ها از ThyssenKrupp هستند. در دسامبر سال 2019، دادستان کل اسرائیل تصمیم گرفت برخی از متهمان را پس از بررسی شواهد به دست آمده از تحقیقات پلیس، محاکمه کند ابعاد مهم کوروت SA'AR 6 : طول: حدود 90 متر عرض (در عریض ترین قسمت): حدود 13 متر مقدار آبی که جا به جا می کند (بار کامل): حدود 1،900 تن منبع 1 منبع 2
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا پروژه DARPA برای ساخت مترجم فرهنگی مبتنی بر هوش مصنوعی برای عملیات های دفاعی آژانس تحقیقات و پروژه های پیشرفته دفاعی ایالات متحده (DARPA) در حال کار بر روی مترجم های مبتنی بر هوش مصنوعی برای عملیات های دفاعی است درک ارتباطی، نه فقط از زبان محلی بلکه از آداب و رسوم اجتماعی و زمینه های فرهنگی در مرکز فعالیت های پشتیبانی امور اجتماعی و اطلاعاتی نظامی است. این فعالیت ها بخش زیادی از تلاش های ضد شورش و پایداری ایالات متحده را به خود اختصاص می دهند. در میان این فعالیت ها ، کج فهمی بین فرهنگی می تواند به از دست رفتن مذاکرات، تحریک گفتمان خصمانه و یا حتی جنگ منجر شود. احتمال شکست در گفتگو ها وقتی که تفاوت های اجتماعی، فرهنگی و یا عقیدتی زیادی وجود دارد، به طور چشمگیری افزایش می یابد. برخلاف مترجمان فرهنگی انسانی که امروزه در خدمت نیروی ایالات متحده است، سیستم های هوش مصنوعی فعلی قادر به آنالیز دقیق ارتباطات بین فرهنگی یا ارائه کمکی بیشتر از ترجمه ماشینی ساده نیستند. اگرچه که پیشرفت های چشمگیری در یادگیری ماشین و آنالیز مالتی مدیا روی داده است، نقایص جدی این سیستم ها هنوز پای بر جاست. به گفته دکتر ویلیام کوروی (William Corvey)، یکی از مدیران برنامه در دفتر نوآوری اطلاعات DARPA، برای کمک به کاربران درگیر در گفتگو های بین فرهنگی، سیستم های هوش مصنوعی باید فراتر از ترجمه زبان عمل کنند، باید به درک عمیق اجتماعی و فرهنگی برسند تا بتواند به ارتباطات کمک کنند. تبدیل هوش مصنوعی از ابزار به یک همکار با این حجم از قابلیت ها، نیازمند پیشرفت های چشمگیر در توانایی ماشین های ما در کشف و تفسیر عوامل فرهنگی-اجتماعی، تشخیص احساسات، تشخیص تغییر در سبک ارتباطی و ارائه کمک به گفتگو ها در صورت قریبالوقوع بودن کج فهمی به صورت لحظه ای است. DARPA برای کمک به مذاکرات و تعاملات حساس، برنامه درک محاسبات فرهنگی (CCU) را توسعه داده است. هدف CCU، ساخت سرویس درک زبانی بین فرهنگی، برای ارتقای آگاهی محیطی و توانایی تعامل موثر با مخاطبان بین المللی وزارت دفاع است. این برنامه دنبال توسعه تکنولوژی پردازش زبان ذاتی است که می تواند روش عملیاتی خود را تشخیص و انطباق دهد و روش های رفتار هنجار عاطفی، اجتمایی و فرهنگی که در بین جوامع و زبان ها متفاوت است، را پیشنهاد دهد. CCU به 2 حوزه تحقیقاتی اولیه تقسیم می شود. اولین حوزه بر تحقیق و توسعه برای حل تعداد خاصی از چالش ها که باعث محدود شدن کاربرد های زبان بشری و تکنولوژی های ارتباطی می شود، متمرکز است.این چالش ها شامل: 1) کشف هنجار های اجتماعی-فرهنگی، 2) شناخت احساسات به عنوان تابعی از هنجار های فرهنگی-اجتماعی، و 3) ردیابی تغییر های تاثیرگذار در هنجار های اجتماعی-فرهنگی و احساسات، می شود. انسان ها از طریق یادگیری و تعامل در طول زندگی خود، دانش استنباطی از هنجار های گوناگون و متنوع فرهنگی-اجتماعی را به دست می آورند. هدف CCU، تقلید از این ظرفیت یادگیری برای ساخت تکنولوژی هایی است که قادر به کشف خودکار هنجار های فرهنگی-اجتماعی باشند. هنجار هایی مثل عوامل اجتماعی، فرهنگی و زمینه ای که روی ارتباط موثر و ساختار گزارش ها تاثیر می گذارند. هدف دیگر CCU، ساخت قابلیتی است که می تواند احساسات گوینده را در بین زبان ها و فرهنگ های گوناگون تشخیص دهد. مترجم های انسانی به طور مستمر پاسخ های احساسی افراد حاضر در مکالمه (مثل بیان چهره ای، لحن صدا، طرز بیان) را مانیتور می کنند، سپس با این اطلاعات نحوه پیشرفت تعامل را اندازه می گیرند و در صورت نیاز آن را تغییر می دهند. به منظور ترجمه احساسات گوینده که از زمینه های فرهنگی تاثیر می پذیرد، CCU روی توسعه تکنولوژی چند حالته زبان های انسانی، که قابلیت تعمیم دادن تشخیص خود از احساسات به زبان ها و فرهنگ های گوناگون را دارد، متمرکز است. علاوه بر این CCU دنبال ساخت قابلیت تشخیص تغییرات تاثیرگذار در ارتباطات، که می توانند بیانگر درگیری یا اختلاف قریبالوقوع باشند، است. اگرچه که روش های تشخیص تغییر امیدوار کننده ای وجود دارند، اما چارچوب های فعلی قادر به این درک نیستند که کدام ویژگی اهمیت بیشتری در تشخیص اختلاف قریبالوقوع در تعاملات دارد. برای کمک به ترویج تعاملات بین فرهنگی موثر، تکنولوژی CCU نه تنها باید سوء تفاهم های احتمالی را کشف کند، بلکه باید بتواند پاسخ های جایگزین متناسب با فرهنگ و اجتماع را هم تولید کند. به این ترتیب، حوزه دوم تحقیقات در این زمینه بر توسعه سرویس های کمک گفتاری متمرکز است. سرویس هدف، تشخیص زمینه های فرهنگی-اجتماعی شامل جنبه های مرتبط با شناخت و پیوستگی های گروهی، را به طور خودکار انجام می دهد و از خروجی حوزه تحقیقی اول استفاده می کند تا گفتگو را دنبال کند، کج فهمی ها را در لحظه کشف کند، و به اپراتور انسانی کمک های گفتگویی ارائه کند تا از به بیراهه رفتن گفتگو جلوگیری کند و/یا پشتیبانی اصلاحی ارائه دهد. منبع
-
1 پسندیده شدهچشم جدید اسرائیل با گسترش به کارگیری پهبادها در میان ارتش های جهان رقابت در میان تولید کنندگان این جنگ افزار تعیین کننده به شدت افزایش یافته است به همین دلیل تلاش برای بالا برد قابلیت های انها سطح دیگری از رقابت به خود گرفته است.در همین راستا شرکت البیت سیستمز اسرائیل که نقشی بزرگ در تامین قطعات پهبادی این رژیم دارد سامانه اپتیک کشف و شناسایی جدید از خانواده AMPS معرفی کرده است. این سامانه جدید که AMPS NG نام گرفته است از توان بسیار بالاتری نسبت به قبل برخوردار شده است.این سامانه از قابلیت SWIR یا شناسایی فرو سرخ موج کوتاه برخوردار است که به ان امکان شناسایی اهداف در شرایط گرد وغبار دود یا انواع استتارهای برپایه دود میدهد. این سامانه بر روی پهبادهای Hermes-900 یا خانواده Heron نصب میشود به گفته سازنده این سامانه قابلیت شناسایی سامانه های پدافندی دشمن از فاصله بسیار دور و عمدتا خارج از دید برای سامانه های کوتاه برد ومیان برد فراهم میسازد(در معرفی تصویر سامانه اس 300 هم دیده شده است!) . از فاصله ده ها کیلومتری با استفاده از طول موج کوتاه فرو سرخ SWIR تصویر یک زمین فوتبال از 25 کیلومتری با استفاده از طول موج متوسط فرو سرخ MWIR
-
1 پسندیده شدهمردم عادی آگاه تر از هر قشری شاید تا 20 سال پیش زیاد می شنیدیم که می گفتند مردم رو به چه تفکر سیاسی!!!!، مردم باید پیرو بخش روشنفکر جامعه باشند. بعدها گفته شد که انقلاب 57 هم تنها یک هیجان زودگذر و دیوانه بار بود که مردم انجام دادند و باید آن را به قشر نخبه (Elite) می سپردند. در ادامه مردم با نظریه های قشر نخبه تحلیل شدن و در سال 76، 84 و 88 جواب این تحلیل ها همه غلط شد. ابتدا گفتن که چوب خشک هم جلوی اصول گراها می برد بعدا گفتن چوب خشک جلوی هاشمی برنده می شود ولی ناگهان سال 88 اتفاقاتی افتاد که هنوز نظریه ها در موردش به تناقض می رسند. راحت ترین جواب شاید تقلب بود ولی هیچکس نخواست فکر کند که شاید مردم عامه بر خلاف نظریه های تحصیل کرده اصلاح طلب یا اصولگرا رای می دهند. کسی حتی با خود فکر نکرد که بسیاری از این نظریه ها بعد از رویداد ساخته شدن ، یعنی پیدا کردن یک راه حل بعد از حل معما. جالب بود که آن موقع برای طنز پردازها مشخص بود که اگر X می برد چه گفته می شود و اگر Y می برد چه گفته می شد ... تشییع مردمی اوج داستان این تضاد تئوری ها در دو رویداد تشعیع و خاکسپاری حضرت امام خمینی (ره) و شهید قاسم سلیمانی می تواند دید. دو اتفاقی که همه تئوری های پیش بینی را بهم زد و همه را غافلگیر کرد ، عده ای سعی کردن سوار موج شوند و عده ای هم ان را به رفتار خالی از فکر تشبیه کردن. مشخص هست که هیچ کس حاضر نبود بپذیرد که شاید مردم درست عمل می کنند و این قشر نخبه هست که بدلیل دور بودن از مردم دچار توهمی سنگین شده است. مردم به دنبال مدیرانی و رهبرانی هستند که با مردم باشند و صدا و درد آنها را بشنوند و آن وقت است که قدرت یک ملت خودش را تمام و کمال نشان می دهد و هیچ مشکلی چه مواجه با دشمنی قوی و چه مواجه با مشکل اقتصادی توان رویارویی با این نیروی مردم را نخواهد داشت. به قول دوستی مشکل خیلی از سیاستمدارهای ما این هست که اصل ساده مردمی بودن در انقلاب 57 را فراموش کردند ، و فقط هر چند زمانی ، فقط با از دست رفتن چنین افرادی ، دوباره به یادشون می اید که قضیه از چه قرارهست. مروری بر ده روز اول ترور ناجوانمردانه حاج قاسم صبح جمعه بسیاری از مردم با این خبر بیدار شدند: قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در حمله یک پهپاد آمریکایی کشته (شهید) شد. اولین نکته: وقتی انتشار خبر اول در دست شبکه خارجی بیفتد هر طوری که دلش بخواهد منتشر و پخش می کند برای مثال استفاده از لفظ کشته به جای شهید ---------------------------------------------------------------------------- شوک بسیار سنگینی بود، غرور ملی شکسته شده بود. مراسم تشییع در هم شهر ها با حضور گسترده برگزار شد و همه مردم خواستار انتقام سخت بودند. اینجا سوال اول مطرح شد؟ چرا مردم برای سلیمانی اینگونه به خیابان امدند ؟ چرا کسانی که 22 بهمن به خیابان نمی امدند ناگهان پرشور وارد شدند و از زبانشان شنیده می شد ما فقط به خاطر سلیمانی اومدیم؟ پاسخ ها را در مردمی بودن سردار می تواند دید. اینکه بی ریا بود و اهل شعار نبود و مثل بقیه مسئولان نسبت به مردم بی تفاوت نبود و از بالا با انها برخورد نمی کرد. ------------------------------------------------------------------------------------- وقتی مردم یک صدا در پی انتقام سخت بودند بعضی مسئولین می گفتند که لطفا ما را تحت فشار قرار ندهید شواهد نشان می داد که هم گارد آمریکا در مقابل هر حمله بسته است و نه ایران توان پاسخ مشابه را دارد اینجا سوال دوم مطرح شد؟ آیا درخواست مردم مبنی بر انتقام احساسی و اشتباه بود؟ آیا مردم واقف بر شرایط کشور بودند؟ ایا مردم فراموش کرده اند که در زمان عباس میرزا همین خواست نابجا سبب جنگ با روسیه و قرارداد ترکمانچای شد؟ پاسخ این بود چگونه حاج قاسم دست خالی اسرائیل را در لبنان شکست داد و داعش را در سوریه نابود کرد؟ تفکر حاج قاسم می تواند ------------------------------------------------------------------------------------------------- در تشییع در مشهد بچه های سایت گزارش دادن فشار جمعیت به حدی بوده که آینه ماشین ها شکسته است و خطر کشته در باقی شهرها باید جدی گرفته شود که این نکته به چشم مسئولان نیامد و در کرمان اولین حادثه با فوت چندین هموطن بدلیل نبود امکانات و فشار جمعیت رخ داد. اینجا سوال سوم مطرح شد؟ مسئولانی که به سعودی ها بابت مرگ زائرین ایراد وارد می کردند چرا نتوانستند مراسم این چنین را مدیریت کنند؟ این همه مسئول در صحنه هستند ولی همه صحنه را رها کرده و فقط جلوی دوربین هستند؟ پاسخ این بود که حاج قاسم اهل دیده شدن نبود بلکه دنبال حل مشکلات مردم بود و حال که او نبود مدیریت بر روی زمین ماند ------------------------------------------------------------------------------------- حمله موشکی به عین الاسد انجام شد ، مقامات نظامی ایران مدعی تلفات بالا در عین الاسد بودن و امریکایی ها مدعی عدم وجود حتی یک زخمی افکار عمومی در دوگانگی بود تا اینکه شبکه های خبری بیگانه اعلام کردن هواپیمای ساقط شده تولسط پدافند ایران سرنگون شده و دو روز مقامات هواپیمایی ایران با اطمینان رد می کردند. در این شرایط افکار عمومی دوباره دوپاره شد عده ای رد و عده ای این بحث را تایید می کردند و در صبح روز شنبه بیانیه ستاد مشترک بیرون آمد. اون روز کسانی که ادعا شبکه های بیگانه را تایید می کردند می گفتند دیدید این مسئولین دروغ میگن، و مخالفین این ادعا یا دچار تردید شده بودند یا از نظر مباحثه ای قفل شده بودند. اینجا سوال چهارم مطرح شد؟ چرا مسئولان باید اینطوری اطلاعات غلط به مردم دهند و ما باید از شبکه های خارجی خبر درست را بشنویم؟ چرا این مساله در برجام هم تکرار شد و اخبار درست از شبکه های غربی شنیده می شد؟ آیا باید به خاطر مسئولانی که با مردم صادق نیستن و مردم را محرم نمی دانند هزینه دهیم؟ وقتی مسئولان در مورد هواپیما دروغ گفته اند آیا نمی توان گفت در مورد کشته ها هم دروغ گفته باشند؟ پاسخ این بود که حاج قاسم آدم خوب و مردمی بود و به همین خاطر دوستش داشتیم ولی این دلیل نمی شود که به نام حاج قاسم ما را فریب دهند در تمام این ده روز مشخص بود که حاج قاسم فرقی اساسی با دیگر مسئولین داشت مردمی بودن، افتادگی، صداقت و کمک به مردم در روز حادثه تا ابد او را به از یک قهرمان ملی به یک اسطوره و غرور ملی تبدیل کرد. این در حالی بود که بسیاری در تلاش بودند با نمایش و ریا در چشم مردم خودی نشان دهند ولی به گواهی دوران تاریخ مردم آنها را به فراموشی سپردند. برخلاف همه انتظارها، حضرت امام (ره) با نوشیدن جام زهر نه فقط جلوی مردم مقامش کاسته نشد بلکه عزتش بیشتر شد. و به حق که عزت از آن خداست و بس نمونه ای از خلقیات شهید سلیمانی: ------------------------------------------------ شاید فیلم خروج اثر ابراهیم حاتمی کیا بهترین اثر در مورد نگاه مردم به مسئولین باشد که بعد از تماشای آن خیلی از کسانی که حتی نظر منفی نسبت به وی داشتند گفتند حرف دل همه ما را زده است. بویژه رفتار فرمانداری که به جای گوش دادن به دادخواهی کشاورزان به دنبال عکس زیرتابوت شهید است یا مشاور رئیس جمهوری که بیشتر در پی پاک کردن صورت مساله هست تا حل درد کشاورزان
-
1 پسندیده شدهراکت انداز ضد استحکامات قارعه یک راکت انداز هجومی است که بدنه آن از مواد کامپوزیتی ساخته شده و به صورت یکبار مصرف مورد استفاده قرار میگیرد. این راکتانداز به صورت دومرحلهای عمل میکند که برای پاکسازی ساختمان ها و استحکامات دشمن موثر است.راکتانداز قارعه 8 کیلوگرم وزن داشته و به راحتی توسط نیروهای پیاده و یگانهای تکاور قابل حمل است. این سلاح همچنین از فناوری سافت لانچ (بدون آتش عقبه و مناسب جهت شلیک در فضای بسته) بهره می برد. این سلاح از کالیبر 80 میلیمتری بهره میبرد و برد موثر آن 250 تا 300 متر است تولید آن حدود یک دهم قیمت مشابه خارجی هزینه میبرد. منبع البته نمایشگاه اقتدار 40 چیزی شبیه به راکت انداز قارعه نمایش داده شد منبع
-
1 پسندیده شدهسلام به این مقایسه که در اواخر دهه 70 شمسی ( 1377 ) صورت گرفته باید دقت بیشتری کرد آر .دی .33 آ.ال -31 اف اف-110 جی ئی .12 تی اف-30 پی 414 ای تومانسکی آر-29 بی پی نوشت : با تشکر فراوان از دوست بسیار عزیزی که این مقاله ارزشمند را سالهای دور در میلیتاری ارسال کردند .