برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      37

    • تعداد محتوا

      8,885


  2. aminor

    aminor

    VIP


    • امتیاز

      29

    • تعداد محتوا

      3,056


  3. alrkhs

    alrkhs

    Members


    • امتیاز

      28

    • تعداد محتوا

      373


  4. Navard

    Navard

    VIP


    • امتیاز

      22

    • تعداد محتوا

      826



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on جمعه, 22 مرداد 1400 در همه مناطق

  1. 14 پسندیده شده
    تصرف کامل فرودگاه قندوز توسط طالبان دستکم سه پهپاد اسکل ایگل به غنیمت امارات اسلامی در آمده است برخی از اعضای به هلاکت رسیده جیش العدل در درگیری با طالبان
  2. 11 پسندیده شده
    بسم ا... سرنوشت نهایی ارابه های شیطان هندی راست : مراسم تحویل بالگردهای هایند بروزرسانی شده به نیروی هوایی افغانستان چپ : ارابه شیطان هوایی در اختیار شیطان های زمین پایه !!!!!
  3. 10 پسندیده شده
    تصاویر مربوط به معرفی T-72B3M در مسابقات تانک بیتالون :
  4. 9 پسندیده شده
    با سقوط چند مرکز ولایت و همچنین شهر های مهمی چون هرات و قندهار؛ شمارش معکوس سقوط دولت افغانستان با سرعت هر چه بیشتر آغاز میشود. بنظر میرسد جز مناطق هزاره نشین و مزار شریف و کابل تا حدودی انتظار مقاومت داشتن از افغان ها انتظاری نا به جاست. در افغانستان با ارتشی طرف هستیم که شباهت بسیاری با ارتش عراق در روزهای ابتدایی حمله داعش دارد. ارتشی که خلبانانش با یک ترور استعفا میدهند را شاید بتوان واکسی ترین ارتش قرن نامید. طوری که حتی نمیدانند برای چه خلبان یا نظامی شده اند! یادی کنیم از این سخنرانی شور انگیز ‏رییس جمهور غنی: ما ‎هرات را از دست دادنی نیستیم! طالب بفهمد تا آخرین لحظه از هرات دفاع می شود! پ ن : در سال های اخیر نزاع طالبان با دولت فراتر از نزاع بر سر تشکیل امارت و یا عقاید اسلام گرایانه شده است. میتوان جنگ افغانستان را یک جنگ قومیتی بزرگ تحت سایه قلمداد کرد. و نتیجه هم شد آنچه می بینید. دعوای قومیت ها بر سر هر صندلی قدرت و سهم خواهی در مقامات لشکری و کشوری و در آخر هم دعوای ایالتی شدن عمق قومیت پرستی را در افغانستان نشان داد و نتیجه هم شد سوار شد طالبان بر موج احساسات نژاد پرستانه قومیت ها
  5. 9 پسندیده شده
    احتمال برخورد سیارک بنو با زمین بیشتر از آن‌ چیزی است که تصور می‌شد. "ناسا" بنابر محاسبات جدید، شانس برخورد سیارک بنو با زمین در ۲۰۰ سال آینده از یک در ۲۷۰۰، به یک در ۱۷۵۰ افزایش یافته است. سیارک بنو با قطری حدود ۴۰۰ متر اکنون در فاصله تقریبا ۷.۵ میلیون کیلومتری نسبت به مدار زمین قرار دارد. بنو به حالت سرگردان در فضا در حال حرکت است و دانشمندان معتقدند با مسیر مداری کنونی، در سال ۲۱۳۵ به زمین نزدیک خواهد شد اما در آن موقع خطر خاصی را برای سیاره ما ایجاد نخواهد کرد. اخترشناسان روز خطر اصلی برای زمین از جانب این سیارک را ۲۴ سپتامبر سال ۲۱۸۲ تخمین زده‌اند. منبع: . https://www.google.com/amp/s/per.euronews.com/amp/2021/08/12/nasa-says-higher-but-still-slim-odds-of-asteroid-bennu-slamming-earth
  6. 9 پسندیده شده
    به نام خدا DRDO Nishant هواپیمای بدون سرنشین شناسایی (2012) هند با پیوستن به قدرت های برتر نظامی دنیا در استفاده از هواپیما های بدون سرنشین توسط سازمان تحقیق و توسعه دفاعی (DRDO) پروژه Nishant را به پیش برده است. پهپاد Nishant برای نظارت، شناسایی، دستیابی به هدف، پشتیبانی توپخانه و چندین نقش دیگر در میدان نبرد به کار می رود. اولین پرواز آن در سال 1995 انجام شد، آزمایش های لازم ارتش را سپری کرد و اکنون به مرحله تولید محدود رسیده است. منشا Nishant به درخواست ارتش هند در سال 1988 بر می گردد. Nishant از ترکیب هواپیما های مرسوم و طراحی پهپاد های ثابت شده استفاده می کند. طراحی آن مخصوص عملیات در ارتفاع کم است و برای محموله اپتیک خود نیاز به مداومت و پایداری بیشتر دارد. بدنه از یک محفظه مرکزی تشکیل شده که سامانه های اویونیک، محموله، موتور و ذخیره سوخت را در خود جای می دهد. بال های مستقیم در بالای بدنه نصب شده است. بخش دم از یک سازه 2 میله ای تشکیل می شود که در پشت توسط یک باله افقی به هم متصل می شوند. بالچه های عمودی در بیرون این باله قرار دارند. از آن جایی Nishant توسط منجنیق پرتاب می شود و با کمک چتر نجات و بالشتک از سرعت سقوط خود می کاهد، در بخش زیرین آن هیچ چرخی وجود ندارد. عملیات های Nishant همانند تولید آن ساده است. اپتیک ها در یک برجستگی موضعی در طول شکم بدنه قرار گرفته اند. یک موتور معمولی ملخ 2 پره آن را در آرایش pusher در انتهای هواپیما می گرداند. وزن Nishant حدود 350 کیلوگرم است و محموله هایی تا وزن 45 کیلوگرم را حمل می کند. از نظر ابعداد، Nishant حدود 4.5 متر طول و حدود 7 متر طول بال دارد. حداکثر سرعت آن به 185 کیلومتر بر ساعت می رسد و سرعت کروز آن 128 کیلومتر بر ساعت است. برد عملیاتی Nishant حدود 150 کیلومتر و ارتفاع آن زیر 3600 متر بیان شده است. Nishant از طریق یک سامانه ریل هیدروپنوماتیک نصب شده روی کامیون نظامی 8x8 سری Tatra پرتاب می شود. این کامیون که در شکل های نظامی دیگر (مثل پلتفرم موشک انداز) هم فعالیت می کند، توانایی دسترسی به همه مکان ها را به Nishant می دهد. این ویژگی با همراهی مداومت 4.5 ساعته، Nishant را به یک دارایی تاکتیکی ارزشمند برای عملیات های ارتش هند تبدیل کرده است. مجموعه کامل Nishant شامل ایستگاه کنترل زمینی، نیرو های آموزش دیده و تجهیزات قابل حمل مورد نیاز برای اطمینان از عمل کرد درست، می شود. استفاده اولیه از Nishant در سال 1999 توسط عناصر ارتش هند در منطقه تحت مناقشه کشمیر و علیه نیرو های همسو با پاکستان صورت گرفت. در این درگیری، از توانایی های Nishant به خوبی استفاده شد. از آن موقع، این مدل همواره در حال تغییر بوده است تا احتیاجات فنی ارتش هند مثل استفاده از موتور بومی را برآورده کند. در می سال 2010، روزنامه The Times of India گزارش داد که 2 فروند پهپاد Nishant هنگام فرود در روستایی در Jaisalmer سقوط کرده اند. سازه هوایی پهپاد ها پیش از رسیدن ارتش هند، به سرقت رفت. در ماه آپریل همان سال نیز در 2 حادثه، پهپاد های Nishant در هنگام فرود تصادف کردند. در سپتامبر سال 2014، نسخه چرخدار Nishant با نام panchi در حال طی کردن آزمایش های تاکسی بود اما اطلاعات بیشتری منتشر نشده است. این پهپاد با توانایی عملیات از باند فرود نیمه آماده، زمان بین ماموریت ها را کاهش می دهد که مزیت مهمی در برابر Nishant منجنیق پرتاب است. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2012 - وضعیت: در حال خدمت - تعداد فروند ساخته شده: 13 - سازنده: مرکز توسعه هوانوردی، سازمان تحقیق و توسعه دفاعی (هند) - کشورهای مصرف کننده: هند - نقش: جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 4.63 متر - طول بال ها: 6.57 متر - وزن: 380 کیلوگرم - حداکثر وزن برخاست: 550 کیلوگرم (170 کیلوگرم ظرفیت بار) – قوای محرکه: 1 موتور معمولیRE-2-21-P یا RE-4-37-P با قدرت حدود 55 اسب بخار که یک ملخ 2 پره را در آرایش pusher می چرخاند - حداکثر سرعت: 185 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 3600 متر - برد: 160 کیلومتر - تسلیحات: ندارد. محموله شامل تجهیزات ماموریتی نظارت و شناسایی - نسخه ها: Nishant (سری پایه)، Panchi (نسخه چرخ دار) منبع
  7. 8 پسندیده شده
    مهاجر 6 در اتیوپی: وقوع ناگهانی جنگ داخلی در منطقه تیگریای اتیوپی ، کشور. اتیوپی را به آشوب کشانده است. پس از سالها صلح ناخوشایند با همسایه شمالی ، اتیوپی ناگهان با یک دشمن غیرمنتظره مجهز به همان تسلیحاتی که برای آماده سازی برای یک جنگ معمولی با اریتره ذخیره کرده بود ، در حال جنگ است. با توجه به اینکه جبهه آزادیبخش مردم Tigray (TPLF) به پیشرفت های مداوم دست یافته است و نیروهای دولتی ظاهراً نمی توانند جلوی موج را بگیرند ، این کشور اکنون با دیوانگی به دنبال هر چیزی برای تغییر وضعیت خود است. اخیراً به نظر می رسد اتیوپی موفق شده است قراردادی شتابزده با ایران برای تحویل تعدادی از هواپیماهای بدون سرنشین مهاجر -6 (UCAV) منعقد کند. تحویل ظاهری پهپاد های ایرانی به اتیوپی بسیار قابل توجه است ، زیرا این کشور همچنین روابط نزدیکی با اسرائیل دارد و واردکننده مکرر تسلیحات اسرائیلی و سایر خدمات نظامی مانند آموزش است. در حقیقت ، موجودی هواپیماهای بدون سرنشین اتیوپی قبلاً تقریباً به طور کامل شامل سیستم های اسرائیلی مانند Aerostar UAS و WanderB mini-UAS بود. وضعیت فعلی خدمات این پهپادها نامشخص است ، اما این واقعیت که هیچ کدام از آنها نمی توانند مسلح شوند ، باعث شد که اتیوپی به دنبال منابع دیگری برای دستیابی به پهپاد ها باشد. برخلاف تصور عموم ، به نظر می رسد این منبع بیشتر ایران بوده است نه ترکیه یا چین. پس از آنکه ماهجر 6 در 1 آگوست وارد فرودگاه سمارا در اتیوپی در شمال شرقی اتیوپی شده بود ، ایستگاه کنترل زمینی هواپیماهای بدون سرنشین (GCS) دیده شد سپس نخست وزیر ابی احمد دو روز بعد از پایگاه بازدید کرد. تصاویر ماهواره ای نشان داد که حداقل دو پهپاد و GCS مربوطه تحویل داده شده است که به طور بالقوه برای ارزیابی قبل از خرید بزرگتر تحویل داده شده است. تعداد کمی که تا کنون مشاهده شده است می تواند به این دلیل باشد که تعداد کمی از آن تحویل گرفته شده است و یا تعداد کمی از پهپادهای مهاجر -6 آماده ی عملیات است. البته این احتمال وجود دارد که پهپادهای بیشتری قبلاً تحویل شده باشند ، اما به سادگی در چندین پایگاه هوایی توزیع شده اند. تصاویر ماهواره ای کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که کشور اتیوپی صاحب تعدادی پهپاد ایرانی مهاجر-6 شده است. مهاجر -6 خود جدیدترین طرح از سری پهپادهای مهاجر است. مهاجر -6 که برای اولین بار در سال 2017 رونمایی شد ، یک سال بعد وارد تولید انبوه شد و در همین حال با سه شاخه سپاه پاسداران ایران وارد خدمت شد ، حتی تعدادی از آنها به نیروهای بسیج مردمی عراق (حشد شعبی) اعطا شد. سازنده سیستم ادعا می کند که محدوده عملیاتی 200 کیلومتر و قابلیت حمل بار تا 40 کیلوگرم مهمات است که شامل دو تا چهار قائم -1 ، 5 یا 9 می شود. مهاجر 6 دارای دوام پروازی 12 ساعت و حداکثر ارتفاع پرواز در حدود 5.500 متر است. مهاجر -6 برای دستیابی به اهداف و قابلیت های شناسایی ، از برجک EOAS-I-18A FLIR استفاده می کند.
  8. 8 پسندیده شده
    LuWa خودروی زرهی هوابرد در اوت 2021 ، گونه جدیدی از یک خودروی زرهی شنی دار هوابرد در آلمان رونمایی شد که گفته می شود به احتمال بسیار زیاد ، جانشین خودروهای زرهی راسوی-1 (Wiesel 1) خواهد شد . این خودروی زرهی شنی دار جدید که با شناسه Luftbeweglichen Waffenträger ( نفربر مسلح هوابرد ) شناخته می شود بصورت مشترک توسط شرکتهای FFG ، ACS و شرکت Valhalla Turrets توسعه یافته است . براساس تقسیم بندی صورت گرفته ، شرکت ACS مسئول توسعه بدنه ، سامانه های داخلی و مونتاژ نهایی ، شرکت FFG مسئولیت توسعه پیشرانه و سامانه تعلیق و در نهایت شرکت Valhalla Turrets نیز برای بخش برجک این نمونه جدید را بر عهده خواهند داشت . . به گفته ناظران نظامی ، فرایند توسعه این گونه جدید ، در بازه زمانی کوتاهی صورت گرفته و تنها بصورت نمایشی ، رونمایی شده و هنوز در مرحله ارزیابی مقدماتی است . با این وصف ، ارتش آلمان مابین سالهای 1990 تا 1993 در مجموع 343 خودروی زرهی هوابرد ویزل1 را تحویل گرفت و در حال حاضر ، نزدیک به 30 سال از عمر این تجهیزات گذشته و ارتش آلمان می بایست تمامی آنها را با نمونه های جدید تعویض نماید . اما گفته میشود که ارتش آلمان تا زمان تایید صلاحیت فنی خودروی جدید ، قراراست تا ویزل-1 را ارتقاء دهد . به گفته برخی منابع در ارتش آلمان ، مقامات ارشد معتقدند که حتی با خرید این نمونه جدید ، احتمالاً تجهیزات قدیمی مدرن ترشده و کیفیت حوزه حفاظت زرهی آنها افزون تر خواهد شد . براساس داده های منتشرشده ، این خودروی زرهی جدید ، برای پشتیبانی از واحدهای هوابرد ارتش تولید می گردد و با توجه به ابعاد ادعایی ، می تواند توسط بالگردهای CH-53 نیروی هوایی این کشور جابه جا گردد ، در حالی که برخی نیز مدعی شدند ، این بالگردها بدلیل قابلیتهای قابل توجه خود می توانند خودروی فوق الذکر را بصورت حمل بار خارجی نیز جابه جا نمایند . در واقع ، ارتش آلمان تها کشوری است که از این گونه خودروهای زرهی سبک برای پشتیبانی واحدهای هوابرد خود استفاده می کند در حالی که ارتش روسیه ، از سری خودروهای زرهی BMD که ابعاد بزرگتر و طبیعتا وزن سنگین تری دارند ، در سازمان رزمی خود بهره می برد . در واقع ،وزن رزمی خودروی زرهی BMD-4M چیزی در حدود 13.5 تن است . ارتش چین نیز خودروی زرهی ZLC2000 را در اختیار ارتش خود قرار داده که بزرگتر و سنگینتر از دو نمونه قبلی است ، چنانکه هم محصول روسی و هم چینی تنها توسط هواگردهای بال ثابت قابل حمل هستند و تنها محصول آلمانی است که میتوان آن را با بالگرد در صحنه عملیات نظامی جابه جا نمود . با توجه به داده های فوق ، خودروی زرهی جدید آلمانی در رده خودروهای زرهی شناسایی رزمی و پشتیبانی آتش سبک قابل طبقه بندی است . این خودرو به یک قبضه توپ راینمتال MLG-27 مسلح خواهد شد که سابقه کاربرد آن به دهه شصت میلادی برمی گردد . در این سالها ، توپ فوق توسط شرکت مشهور ماوزر با ماهیت یک توپ هوابرد برای نصب در جتهای رزمی طراحی شد و بعدها ، نسخه BK-27 آن در جنگنده های مشهوری نظیر تورنادو و یوروفایتر مورد استفاده قرار گرفت . در نتیجه با بررسی نقاط قوت و ضعف و همچنین اعمال یکسری اصلاحات ، شرکت سازنده تصمیم گرفت تا آن را در جدیدترین گونه از خودروی زرهی خود به کار برد و بر همین اساس ، طیف متنوعی از مهمات ، از جمله پرتابه های ضد زره را می توان بعنوان مهمات سازمانی این توپ استفاده نمود . با این حال ، گفته میشود سطح حفاظتی این خودروی زرهی بسیار محدود خواهد بود و این بدان معناست که پوشش زرهی این خودرو ، از خدمه تنها در برابر تسلیحات کالیبر کوچک و ترکشهای توپخانه حفاظت خواهد نمود و بطور طبیعی ، آسیب پذیری قابل توجهی در برابر مهمات ثاقب ضد زره را به نمایش خواهد گذاشت . اما فلسفه اصلی این خودرو، بر مبنای استفاده از سرعت و تحرک بالا برای جلوگیری از برخورد پرتابه های مهاجم پایه گذاری شده و با مجهز شدن به سامانه های حفاظت در برابر عوامل شیمیایی ، می تواند در چنین محیط هایی مبادرت به عملیات نماید . طراحی صورت گرفته توسط راینمتال ، به گونه ای است که تنها دو خدمه درآین خودرو با آرایش پشت سرهم ( در بخش جلویی ، راننده و فرمانده خودرو ، درست پشت سر آن ) مستقر می شوند . اطلاعات منتشر شده از این نمونه جدید ، نشان میدهد که راینمتال ، ترکیب بندی کاملا جدید و غیر معمولی را برای بخش شنی این خودروی زرهی طراحی نموده که مجموعه این بخش توسط یک پیشرانه دیزل- الکتریک به حرکت درمی آید . هر کدام از چهار بخش شنی دار این خودرو ، مجهز به یک پیشرانه الکتریکی است . شنی های این محصول جدید بسیار باریک بوده و بدلیل پیکربندی قابل توجهی که برای آن درنظر گرفته شده ، بسیار سبک وزن بوده و تحرک بسیار خوبی را در محیط های ناهموار ( خارج جاده ای ) به نمایش می گذارد . با توجه به موارد پیش گفته ، این خودرو می تواند در نقش های متنوعی نظیر حامل پرتابگرهای ضد تانک نظیر سامانه اسپایک ال آر-2 ، حامل خمپاره انداز ، آمبولانس زرهی ، حامل رادار ، حامل پرتابگرهای دفاع هوایی کوتاه برد و نظایر آن بکار گرفته شود . در گذشته ، خودروهای ویزل-1 و ویزل-2 در نقش های مختلفی تولید و مورد استفاده قرار گرفته است . پی نوشت : 1- بن پایه 2--استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به ذکر دقیق منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند . 3- باتشکر از برادر عزیز جناب @Crash
  9. 7 پسندیده شده
    تسلیم شدن و اسارت محمد اسماعیل خان سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای از تسلیم شدن «محمد اسماعیل خان» از فرماندهان مطرح و سابق جهادی افغانستان و مقامات ارشد هرات به این گروه خبر داد. منابع نزدیک به اسماعیل خان نیز گفته‌اند که طالبان به پاس خدمات امیرمحمد اسماعیل‌خان در دوران جهاد با شوروی سابق، وی را با احترام به خانه‌اش هدایت کردند و اکنون در سلامت کامل بسر می‌برد. همچنین بر اساس گزارش‌ها، علاوه بر اسماعیل خان، «عبدالرحمان رحمان» معاون وزیر کشور، «عبدالصبور قانع» والی هرات، «حسیب صدیقی» مدیر ریاست امنیت ملی و چند مقام دیگر نیز تسلیم شده‌اند. اخبار از درگیری ها در نقاط دیگر پس از تشدید حملات طالبان و سقوط پی در پی شهرهای مهمی مانند قندهار، هلمند و هرات و 11 شهر دیگر، حملات این گروه به ولایت بلخ در شمال افغانستان تمرکز یافته است. برخی خبرنگاران در فضای مجازی می‌گویند که طالبان نیروهای این گروه را از چندین ولایت برای حمله به مرکز ولایت بلخ فراخوانده است و با استفاده از تجهیزاتی که در اختیار دارد برای سقوط شهر مزارشریف متمرکز شده است. از سوی دیگر، پس از اظهارات «عمر شیرزاد» والی ارزگان در جنوب افغانستان به نظر می‌رسد که شهر «ترینکوت» مرکز این ولایت نیز سقوط کرده است. والی ارزگان گفته بود که مردم و بزرگان خواسته‌اند تا برای جلوگیری از تلفات بیشتر و عدم آسیب به شهرها با طالبان جنگ نکند. گفته می‌شود که نیروهای امنیتی بیشتری از دیگر مناطق همجوار به مزارشریف رسیده است و مارشال دوستم نیز در خط نخست «پل امام بکری» موضع گرفته است تا مانع سقوط این شهر شوند. برخی کاربران در فضای مجازی نیز خبر داده‌اند که معاون وزارت کشور افغانستان، والی بلخ و فرمانده سپاه 209 شاهین نیز با حضور در پل امام بکری با مارشال دوستم دیدار کرده‌اند. در ولایت «غور» نیز گفته می‌شود که شهر فیروزکوه بدون درگیری در اختیار طالبان قرار گرفته است. از سوی دیگر، شهرهای قندهار و لشکرگاه از بزرگ‌ترین شهرهای افغانستان نیز به تصرف طالبان درآمده است. شهرهای هرات، قندهار و لشکرگاه سه شهر مهم و استراتژیک افغانستان هستند که به ترتیب با ایران، ترکمنستان و با پاکستان مرز مشترک دارند.
  10. 7 پسندیده شده
  11. 3 پسندیده شده
    جزئیات تازه از انفجار بندر «جبل علی» دبی؛ 5 مهندس صهیونیست کشته و زخمی شدند نامه‌ای از رئیس پلیس دبی منتشر شده که نشان می‌دهد انفجار ماه گذشته در بندر جبل علی امارات، مهندسان صهیونیست را هدف قرار داد که در پی آن، پنج نفر از آنان کشته و زخمی شدند.
  12. 3 پسندیده شده
    تلاش آمریکا برای انتقال تجهیزات در کره زمین به وسیله راکت ها پرتاب پروتوتایپ Starship شرکت SpaceX در آپریل 2021 نیروی هوایی ایالات متحده در طول مصاحبه با خبرنگاران در روز جمعه تائید کرد که علاقه مند به انتقال محموله به دور زمین به وسیله راکت هاست. مقامات نظامی گفتند که در حال ارتقای طرح ها برای تبدیل به یک برنامه Vanguard جدید هستند که بیانگر علاقه به تبدیل این مفهوم از سطح آزمایشی به عملیاتی است. به گفته دکتر Greg Spanjers، دانشمند نیروی هوایی و مدیر برنامه Rocket Cargo در اینباره گفت: "این ایده فریبنده از زمان ظهور پرواز های فضایی وجود داشته است. ما تقریبا هر 10 سال آن را بررسی کرده ایم، اما هیچ وقت منطقی به نظر نمی رسید. دلیل اینکه این بار به سراغ آن رفته ایم این است که به نظر می رسد تکنولوژی به ایده خوبی رسیده است. ابتدا ARS گزارشی در باره ی بودجه درخواستی نیروی هوایی برای برنامه Rocket Cargo ارائه کرد. به عنوان بخشی از بودجه سالانه 200 میلیارد دلاری خود ، نیروی هوایی به دنبال 47.9 میلیون دلار برای استفاده از توانایی های موشک های تجاری برای پرتاب محموله از یک مکان و فرود آوردن آن در جای دیگر زمین است. در طول نشست روز جمعه مقامات در باره اینکه دنبال چه چیزی هستند توضیح دقیقی دادند. Spanjers گفت: "اساساً یک موشک می تواند در عرض 90 دقیقه به سراسر دنیا برسد اما یک هواپیما نمی تواند." به همین دلیل راکت ها این توانایی را دارند تا رویای قدیم لجستیک یعنی تحویل سریع و نقطه به نقطه را به واقعیت تبدیل کنند. حدود 90 درصد تدارکات نظامی توسط سرویس های قطار، هواپیما و کشتی عمومی منتقل می شوند، بنابراین این ایده بخشی از سرویس لجستیک خواهد بود. به گفته مقامات نظامی، آنها در آینده ای خیلی نزدیک، درخواستی را بدون مشخص کردن شرایط خاص به صنایع ارسال خواهند کرد. در عوض، نیروی هوایی درخواست یک طرح برای بارگیری و ارسال سریع محموله در یک مکان و تحویل آن در مکانی دیگر را خواهد داد. چگونگی انجام این کار به شرکت های خصوصی و سیستم های پرتاب خودشان سپرده خواهد شد. ارتش با این درخواست می خواهد نشان دهد که در وزارت دفاع بازاری بالقوه برای تحویل موشکی محموله ها و شروع یادگیری فناوری مورد نیاز برای این پرتاب ها وجود دارد. مقامات تمام تلاش خود را انجام دادند تا هیچ شرکتی را به عنوان ارائه دهنده احتمالی این سرویس معرفی نکنند. با این حال، اهداف برنامه rocket cargo برای انتقال 100 تن محموله در یک پرتاب، لیست ارائه دهنده ها را محدود خواهد کرد و مستقیما به سمت SpaceX و قابلیت های برنامه تحت توسعه Starship اشاره خواهد کرد. به گفته مسئولان SpaceX، این شرکت توانایی ارسال 100 تن محموله به مدار و فرود عمودی روی زمین را دارد. به گفته Spanjers: "ارسال 100 یا کیلوگرم محموله جالب است اما تغییر دهنده بازی نیست. ما به دنبال راکت های تجاری در کلاس 30 تا 100 تن هستیم." Spanjers همچنین اضافه کرد که ارتش علاقه مند به راکت های تجاری (آنهایی که عمدتا با سرمایه گذاری خصوصی توسط صنایع ساخته شده اند) است که از استفاده مجدد برای کاهش هزینه ها استفاده می کنند. که لیست را به SpaceX و احتمالا Blue Origin (با راکت جدید استفاده مجدد Glenn) محدود می کند. وقتی از او خواسته شد که ارتباط مستقیم با SpaceX و Blue Origin درباره ی این برنامه را تایید کند، Spanjers از این کار خودداری کرد. اما بیان کرد: "ما با شرکت های بیش از این صحبت کرده ایم. و حتی اگر شرکتی در حال حاضر این قابلیت را نداشته باشد ما رابط ها را خواهیم ساخت تا با بازگشت سرمایه شرکت های بیشتری وارد این حوزه شوند." Spanjers و سایر مقامات اعلام کردند که تمایل دارند تا بیش از یک ارائه دهنده داشته باشند. طرح مفهومی Rocket Cargo نیروی هوایی واضح است که رهبران نظامی مشتاق استفاده زودهنگام از این فناوری ها هستند. به گفته مقامات، وزارت دفاع برای حمایت از برنامه آزمایش شرکت ها و تست مواد و رویه های لجستیک، پرتاب های اولیه را با قیمت کمتر خریداری خواهد کرد. اگرچه این راکت ها برای فرود نیاز به فرودگاه یا باند فضایی دارند، اما همیشه اینطور نیست. طبق نظر Spanjers: "روزی این راکت های ارسالی در هر جایی روی زمین، سطح ناهموار یا غیره، فرود خواهند آمد. همانطور که روی ماه فرود آمدند." "اگر راکت ها می توانند درچنین مکان هایی فرود بیایند، ما علاقه مندیم بدانیم تا چه حد می توانیم آن را به انواع سطوح گسترش دهیم، تا بتوانیم محموله ها را به سرعت به تمام مناطق زمین منتقل کنیم." منبع
  13. 2 پسندیده شده
    سطحی بندی آموزش 2: تیم های نمونه در هر نیروی مسلح یک نیروی نمونه به عنوان ویترین آن نیرو معرفی و به نمایش گذاشته می شود. در ظاهر داستان جهت نمایش قدرت در رسانه ها مطرح می شوند. ولی در واقع آنها این نیروها پیش برنده خطوط کیفیت هستند. و با بروزرسانی کیفیت های مدنظر تلاش می شود، تخصص و کیفیت جنبه عمومی در سازمان رزم پیدا کند. نمونه بارز نیروی ویترین، تیم های آکروجت هوایی هست تیم هایی به ظاهر نمایشی ولی با بنیان ارتقا مهارت های خلبانی در حقیقت تیم هایی از این نوع که در مسابقات نمایشی و نظامی دیده می شوند، همان تیم های تحقیق توسعه هستند ولی اینبار در زمینه توسعه مهارت های فردی و تیمی نمونه این تیم ها در ایران تیم آکروجت هوایی ایران ملقب به تاج طلایی هست که علاوه بر ارتقا سطح عمومی مهارت های فردی خلبانان کشور، از دل خود افرادی را تربیت و معرفی کرد که بسیاری از آنها به عنوان نابغه نبردهای هوایی شناخته می شوند. شاید مقایسه این تیم ها با مدرسه Top Gun زیاد بی راه نباشد. ولی اینبار بر مبنای توانمندی فردی و تیمی نه توانایی تجهیزات پروازی از دل همین تیم ها، روس ها مانور کبری را ابداع و معرفی کردند.
  14. 1 پسندیده شده
    به نام خداوند بخشنده مهربان که قسم خورد به نون و قلم "نون قسم به قلم و به آنچه قلم ها می نویسند" امیدواریم لطف و کرمش رو در تدوین این تاپیک شامل همه ما بکند با سلام مشغله انسان را از تولید محتوا دور می کند ولی همین تولید محتوای کاربردی هست که پی و پایه توسعه خواهد بود. ریشه بخشی از مشکلات در کشور مستقیما ناشی از نبود دانش و آموزش غلط به نیروها می شود. یعنی هر دو مشکل رسانه و مدیریت ناشی از ضعف اموزش شده و در کنار ریشه های دیگر تشدید می شوند. به نظر حقیر ضعف های اساسی در کشور ما شامل سه دسته می شود که در تلاشم با کمک دوستان در سه تاپیک نگاهی مختصر ولی کاربردی تدوین کنیم 1- رسانه و تبلیغات ---------------------- تاپیک نبرد "رسانه ای و الگوی تبلیغات" 2- مدیریت منابع و نیروها ------------ تاپیک "مدیریت منابع و نیروها در صنایع نظامی" 3- الگوی آموزش و انتقال تجربه ---- تاپیک فعلی " آموزش و مستند سازی نظامی" که کلید توسعه منابع انسانی است. مطالب این تاپیک هنوز آنچنان تدوین نشده است ولی با امید به خدا کلنگ اولش رو می زنیم که نیاز اول و امروز مملکت ماست. آموزش و مستند سازی نظامی بشر در طول میلیون ها سال عمر خود، دانش را یا از پیشینیان خود دریافت می کرد و یا از عمر خود برای کسب آن هزینه می نمود. این مسیر با فراز و نشیب های متفاوت و از صفر شروع کردن های مکرر، به سطحی رسید که انتقال و مستند سازی دانش امروز به حدود 30 درصد رسیده است. این اتفاق که منجر به پیشرفت سریع علوم و فناوری انسان ها شد، در جوانه زدن علوم بعد از ظهور اسلام، انقلاب صنعتی و رشد دیوانه وار علوم در حال حاضر به خوبی قابل رویت هست. مستندسازی تجربه ها آموزش مستندسازی بر مبنای جمع آوری و نظم دهی به تجربه ها است. آموزش بر مبنای انتقال دانش مستند شده به نسل بعد است و آماده سازی برای مسائل پیش رو هست. آموزش و مستندسازی تجارب دو اصل موازی و به هم پیوسته هستند و پیشرفت در یک سیستم را تضمین می کنند. ادامه دارد ...
  15. 1 پسندیده شده
    سقوط هرات در ادامه تشدید درگیری‌ها بین طالبان و نیروهای دولتی افغانستان از شب گذشته، در نهایت شهر استراتژیک هرات، یازدهمین مرکز ولایت افغانستان، در پی حملات طالبان سقوط کرد. طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که ساختمان فرمانداری، فرماندهی پلیس و دیگر مراکز استراتژیک شهر هرات را به کنترل خود در آورده است و نیروهای امنیتی نیز سلاح خود را به زمین گذاشته و به این گروه تسلیم شده‌اند. منابع امنیتی می‌گویند که تعدادی زیادی از نیروهای طالبان از شهرستان‌های غرب هرات بطرف این شهر در حال حرکت هستند و «اسماعیل خان» و نیروهایش نیز هرات را ترک کرده‌اند. طالبان پس از کنترل زندان مرکزی هرات نیز همه زندانیان را آزاد کرده و در بازار صرافی‌های هرات وعده داده است که امنیت صرافی‌ها را تامین می‌کند. منابع می‌گویند که نیروهای طالبان به دنبال والی و فرمانده پلیس هرات هستند که این شهر را ترک کرده‌‌اند. این در حالی است که پایگاه هوایی استراتژیک «شیندند» در 120 کیلومتری جنوب شهر هرات که بعد از پایگاه هوایی بگرام مهمترین پایگاه هوایی نظامی در افغانستان محسوب می‌گردد نیز به کنترل طالبان درآمده است. گفتنی است که کاروان نیروهای پایگاه هوایی شیندند در مسیر برگشت به هرات در شهرستان ادرسکن با کمین طالبان روبرو شدند که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از نیروهای دو طرف شد
  16. 1 پسندیده شده
    به نام خدا بل جزئیات جدیدی از پیشرفت نمونه اولیه 360 Invictus ارائه داد در دهه آینده، چهره ارتش آمریکا و مهم تر از همه ابزارهایی که برای به راه انداختن جنگ استفاده می شود، به طور قابل توجهی تغییر خواهد کرد. نیروهای مسلح در جبهه های مختلف تلاش می کنند تا تقریبا همه چیز را مدرن کنند، و برخی از نتایج این تلاش ها در حال حاضر در حال نمایان شدن است. یکی از این حوزه ها، هواپیماهای شناسایی آینده (FARA) اند. هدف این برنامه پیدا کردن جایگزینی برای بالگرد Bell OH-58 Kiowa است که توسط ارتش ایالات متحده در سال 2014 پس از چندین دهه خدمت بازنشسته شد. چند سال پیش، ارتش پنج شرکت را برای توسعه بالگرد FARA انتخاب کرد، AVX، بل، بوئینگ، Karem و سیکورسکی. برنامه این است که نمونه اولیه ای از آن در سال 2022 پرواز کند و با توجه به شواهد، کار بر روی این بالگردها طبق برنامه پیش می رود. این هفته ، یکی از شرکت هایی که روی نمونه های اولیه کار می کند، یعنی Bell، نتایج پیشرفت خود را منتشر کرد. بالگرد آن ها با نام 360 Invictus به سرعت در تاسیسات این شرکت سر هم بندی می شود. کار بر روی نمونه اولیه Invictus در اواخر سال 2020 آغاز شد و این بالگرد در حال حاضر شکل متمایز خود را دارد. بدنه، تیغه های روتور اصلی، مجموعه گیربکس، کیس ها و سایر اجزا در حال حاضر تقریبا در جای خود قرار دارند. در همین زمان، گیربکس اصلی روتور، محورهای محرک و کوپلینگ در حال حاضر به حرکت در آمده اند. مانند سایر رقبا در برنامه FARA، پس از آماده شدن، بالگرد Bell باید به چیزی تبدیل شود که ارتش آن را knife fighter می نامد. محدودیت های مکانیکی کمی برای آنچه سازندگان مجاز به انجام آن هستند وجود دارد، به جز قطر روتور و عرض بدنه، که نباید از 40 فوت (12 متر) تجاوز کند. Invictus از موتور جنرال الکتریک نیرو می گیرد، اما یک واحد Pratt & Whitney نیز برای تامین نیروی اضافی نصب شده است. این هواپیما قادر است به سرعت 210 مایل در ساعت (330 کیلومتر در ساعت) برسد. شرکت بل درباره مقدار کار باقی مانده تا پایان پروژه توضیحی نداد. منبع
  17. 1 پسندیده شده
    سلام قندهار و هرات سقوط کردند . آیا مزار شریف همچنان خارج از دسترس طالبان خواهد ماند ؟ "اطلاعیه سرکنسولگری کشورمان در مزارشریف به شرح زیر است؛ سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف در پی تشدید درگیری ها در مناطق شمالی افغانستان و نظر به احتمال بروز برخی نا امنی ها در شهر مزار شریف تصمیم گرفته است با هدف استمرار خدمت رسانی و انجام ماموریت های خود برای مدت محدودی فعالیت های خود را به طور موقت از شهر مزار شریف به کابل منتقل نماید. بدیهی است به محض پایدارتر شدن شرایط مجددا این سرکنسولگری فعالیت های خود را در این شهر ادامه خواهد داد." منبع
  18. 1 پسندیده شده
    به نام خدا پهپاد Avenger شرکت جنرال اتمیکس مجهز به پاد Legion به طور خودکار هواپیما های هدف را رهگیری می کند پهپاد Avenger به همراه پاد Legion شرکت General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI) روز چهارشنبه اعلام کرد که برای اولین بار از یک هواپیمای بدون سرنشین Avenger مجهز به غلاف Legion لاکهید مارتین برای ردیابی و دنبال کردن اهداف استفاده کرده است. این موضوع، هوانوردان نظامی را یک قدم به دستیابی به سامانه های خودمختار که همکاری سرنشین دار-بدون سرنشین (MUM-T) را در همه عملیات های بین حوزه ای پشتیبانی می کنند، نزدیک می کند. در طول پرواز، سامانه جستجو و رهگیری مادون قرمز پاد Legion یعنی IRST21 چندین هواپیمای سریع در حال فعالیت در منطقه را شناسایی کرد و اطلاعات ردیابی هدف را به موتور خودمختار Avenger فرستاد. بخش خودمختار، اهداف را الویت بندی می کند و مانور های مورد نیاز برای درگیری با هدف را به Avenger می دهد. Dave Belvin، نایب رئیس بخش سنسورها و پایداری جهانی در لاکهید مارتین گفت: "این پرواز یک حسگر حیاتی را نشان می دهد که به هواپیماهای جنگی بدون سرنشین مانند Avenger امکان می دهد به طور خودکار در عملیات مشترک همه حوزه فعالیت کنند. ما پاد Legion را برای تشخیص و ردیابی غیرفعال اهداف برای خلبانان تاکتیکی جنگنده در محیط های محروم از رادار طراحی کردیم. این قابلیت اطلاعات لازم را فراهم می کند تا هواپیما های بدون سرنشین بتوانند اهداف هوایی دشمن را بدون دخالت انسان ردیابی کنند و با آن درگیر شوند." این پرواز بر اساس سری آزمایشی پروازهای خودمختار GA-ASI است که در دسامبر سال 2020 آغاز شد تا عملکرد نسل بعدی هواپیمای بدون سرنشین هوا به هوا را نشان دهد. ادغام نرم‌افزار پاد Legion در سامانه مدیریت ماموریت Avenger (MMS) کمتر از سه ماه طول کشید و با وجود استانداردهای پیام سامانه های ماموریت باز (OMS) فعال شد. این نمایش OMS ثابت می کند که سامانه های عملیاتی موجود را می توان به سرعت در سراسر سامانه ها با حداقل هزینه ادغام کرد. منبع
  19. 1 پسندیده شده
    سطحی بندی آموزش دوره های اموزش زمان های محدودی دارند از یک روز تا یک سال ولی آموزش فرآیندی ادامه دار و طولانی هست از این رو آموزش به درجات پله ای تقسیم و سطح بندی می شود تا یک فرآیند مطمئن ایجاد شود. در سمت دیگر استعدادهای انسان ها یکسان نبوده و ارزیابی و اطمینان از آموزش به عنوان نقطه نظر دیگری در آموزش مطرح می شود. تعیین مهارت های عمومی، تخصصی نیز از دیدگاه های دیگر حاکم بر این قضیه هست. برای ایجاد یک فرآیند ادامه دار در آموزش، مسیر آموزش به سطوح مشخصی تقسیم بندی می شود. در هر سطح مواد مشخصی تدریس و تمرین شده و در پایان برای اطمینان از کیفیت یادگیری آزمونی برگزار می شود. سیستم آموزش مدارس و دانشگاه ها به عنوان معروف ترین سیستم آموزشی سطح بندی شده شناخته می شوند. دوره های مهارتی نیز معمولا به دوره های مقدماتی، تخصصی و فوق تخصصی تقسیم می شوند. ------------------------------------ دو نمونه تقسیم بندی سطوح آموزشی در نیروی دریایی و هوایی امریکا قابل مشاهده است. نیروهای هوایی ارتش امریکا به دو بخش نیروی هوایی و نیروی دریای تقسیم می شود و از همین بابت مراجع آموزشی این نیروها متفاوت می شود، نکته مهم آموزش بر اساس نیاز هست بخشی از اموزش ها عمومی هست و بین دو نیرو تقریبا مشترک هستند ولی در دوره های تخصصی و تکمیلی تفاوت ها بنا به محیط عملیات و هواپیماها و نیازمندی ها کاملا متفاوت می شود آموزش نیروهای ویژه دریایی آمریکا ملقب به سیلز  United States Navy SEAL selection and training استفاده کاربردی از سطح بندی: با نظریه سطوح اموزشی، میتوان به یکی از نقدهای دوستان در خصوص مسابقات ارتش های جهان پرداخت مسابقات بیاتلون Tank biathlon مسابقه ای بر مبنای سنجش و رقابت بین توانایی‌های خدمه تانک شامل مهارت عبور از زمین سخت بهمراه توانایی شلیک آتش دقیق و سریع در طول مانور نتایج حضور تیم ایران در چنین مسابقاتی رضایت بخش نبود اما راهکار چه بود؟ واضح هست که مسابقات بیاتلون یک آزمون چندگانه هست. برای موفقیت در این آزمون می بایست در مواد ان تمرین بسیار داشت. اما تربیت یک یا چند تیم قوی شاید در این مسابقات باعث رتبه آوری شود ولی در کیفیت خدمه تانک های ما در سطح کشور موثر نیست برای دست یابی به یک راهکار مطلوب می بایست برای خدمه تانک مدارک درجه بندی شده از تخصص های تانک تهیه کرد برای هر درجه مواد تمرینی و آموزشی مشخص تعریف شده و در نهایت یک آزمون تعریف می شود که حداقل های مدنظر در آن تعیین می شود. شبیه مواد آزمون در هر سطح دوره سیل و انجام تعدادی فعالیت در زمان تعیین شده تعریف چنین دوره هایی بصورت گواهینامه یا مدارک درجه بندی شده اولین راهکار برای بسط آموزش بصورت عمومی است در این میان مواد دوره ها به تدریج اصلاح شده، تجهیزات و زمین اموزش استاندارد سازی و کیفیت مهارت ها قابل ارزیابی می گردد. از میان افرادی که به درجه بالایی از مهارت می رسند می توان، خدمه منتخب انتخاب نموده و در مسابقات جهانی شرکت داد که نتیجه آن بهبود رتبه کشور همزمان با افزایش کیفیت اموزش خدمه تانک در کشور خواهد شد. علاوه بر این نیازسنجی و بهبود افق دید در همه سطوحی تکنیک، تاکتیک و استراتژی تانک نیز از ثمرات این گونه اموزش ها خواهد بود. نکته: لازم به ذکر است که مسابقات بیاتلون مربوط به مهارت های عمومی شده و شامل مهارت های تیمی و تاکتیکی کمتر می شود به شخصه اطلاعاتی در خصوص کیفیت چنین گواهینامه هایی در کشور ندارم ولی احتمالا وجود دارد و نیاز به اصلاح و بروز رسانی خواهد داشت نمونه گواهینامه در ارتش امریکا ------------------------------------------------ امیدوارم چنین فایل هایی رو بشه کامل تر جمع اوری کرد و شاهد تاپیک سطوح آموزشی در نیروهای چندگانه نظامی باشیم که گام مهمی در مدون سازی و استاندارد سازی مجدد نیروها می باشد ما در نیروهای دریای هوایی و هوانیروز اموزش های مدون داریم بویژه تخصصی ولی این اموزش با رفتن نیروهای خبره و جنگ دیده کم رنگ میشه از این بابت مستندسازی و سیستم سازی آموزش گام مهمی در همه بخش های نظامی و غیرنظامی است تقدیم به دوست و برادر خوبمان @MR9
  20. 1 پسندیده شده
    به نام خدا DRDO Ghatak هواپیمای بدون سرنشین رزمی (UCAV) (2020) پهپاد رزمی Ghatak (با نام قبلی AURA) توسط DRDO (سازمان تحقیق و توسعه دفاعی) برای خرید توسط نیروی هوایی هند (IAF) در حال توسعه است. این پهپاد طرحی تمام بال و مشابه بوئینگ Phantom Ray دارد. بخش جلویی مثلثی، بال های رو به عقب، بال با لبه های عقبی دندان اره ای و موتور وسطی در میانه محفظه سلاح داخلی از ویژگی های ظاهری آن است. انتظار می رود Ghatak به عنوان یک پهپاد مسلح، یک جفت بمب هدایت لیزری یا مشابه آن (برحسب دامنه ماموریت) را حمل کند. برنامه AURA در سال 2009 و با 125 میلیون روپیه (3.5 میلیون دلار در 2019) بودجه آغاز شد. بودجه اولیه 2.31 میلیارد روپیه ای (37 میلیون دلار در 2019) برنامه در می سال 2016 توسط دولت هند لغو شد. در مارس سال 2017، مدلی در اندازه واقعی از آن برای آزمایش ساخته شد. نسخه اثبات گر فناوری به نام بستر آزمایش بال پرنده (SWiFT) توسط آژانس توسعه هوایی و انستیتو فناوری کانپور هند در حال توسعه است. از این برنامه برای توسعه فناوری مورد نیاز برای نسخه نهایی Ghatak استفاده می شود. نسخه اولیه SWiFT در سال 2021 با موتور توربوفن NPO Saturn 36MT برای پرواز های آزمایشی آماده خواهد شد. در سه‌ماهه آخر سال 2021 نسخه کوچکی از این پهپاد بال دلتا توسط ADA و انستیتوعلوم هند توسعه داده شد و به طور آزمایشی در Hosur پرواز کرد. این پهپاد با موتور میکروجت خود به حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت دست یافت. یک ورودی هوا در بالا هوای مورد نیاز را به موتور توربوفن می رساند. خروجی موتور به یک دریچه کرکره مانند در پشت منتقل می شود تا اثر راداری پهپاد را کاهش دهد. سطح خارجی بدنه با مواد مخصوص جاذب راداری که در هند ساخته می شود، پوشیده خواهد شد. ممکن است در آینده DRDO برای توسعه بیشتر Ghatak با قدرت های دفاعی اروپایی وارد همکاری شود تا با کاهش گره های یادگیری، برنامه Ghatak سریع تر به نتیجه برسد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2020 - وضعیت: در حال توسعه - تعداد فروند ساخته شده: 0 - سازنده: DRDO (هند) - کشورهای مصرف کننده: هند (احتمالی) - نقش: توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - تسلیحات: 2 بمب هدایت لیزری در داخل محفظه های داخلی - نسخه ها: Ghatak (سری پایه) منبع
  21. 1 پسندیده شده
    حضور شیعیان در کشورهای جنوبی خلیج فارس: دیگر نکته ای که برای خیلی از ایرانیان مشخص نیست تعداد زیاد شیعیان در سواحل خلیج فارس است. این نکته ای هست که رسانه ها به درستی به اون نپرداختند و از دیگر حوزه های تاثیر ایران بر این کشورها می تواند باشد. (نکته ی مهم تاثیر زیاد حکومت ایرانی و شیعه ی آل بویه بر شیعه شدن این مناطق هست) در عراق: ۶۰ تا ۶۵ درصد مردم عراق شیعه هستند. بصره در جنوب عراق یکی از مراکز مهم شیعیان است. در کویت: حدود ۳۵% مردم کویت شیعه هستند و پس از جنگ عراق با کویت و حمایت های شیعیان از حکومت کویت وضعیت خوبی در این کشور دارند. در عربستان: عمده شیعیان عربستان در مناطق ساحلی خلیج فارس زندگی می‌کنند که سرشار از منابع نفتی است. تمام تأسیسات استخراج، پالایش و پایانه‌های صادراتی نفت و همچنین بسیاری از تأسیسات پتروشیمی و صنایع وابسته به آن در استان الشرقیه قرار دارند. با این حال از سوی دولت مرکزی مناطق شیعه‌نشین و به ویژه شهرهای احساء، قطیف و دمام در فقر و عقب ماندگی اقتصادی عمدی قرار گرفته‌اند. در بحرین: در بحرین حدود ۷۰ درصد جمعیت شیعه هست ولی خانواده سلطنتی و سنی وهابی، آل خلیفه، کشور را اداره می‌کند. در قطر: حدود 20 درصد جمعیت قطر شیعه هستند. شیعیان کشور قطر عمدتا بحارنه هستند که اغلب از کشور بحرین و منطقه احساء عربستان سعودی وارد قطر شده‌اند. سایر شیعیان این کشور ایرانی هستند. در امارات: اطلاعات چندانی در خصوص شیعیان امارات متحده، در اختیار نیست. آمار ارائه شده در مورد جمعیت شیعیان این کشور نیز متفاوت است. به گفته اطلس جهانی، حدود ۱۶ درصد از کل جمعیت این کشور شیعه هستند؛ در حالی که در برخی منابع، جمعیت آنان بین ۶ تا ۲۰ درصد تخمین زده شده است. در برخی مقالات، مطرح شده که بیش از ۲۳ درصد جمعیت دبی را شیعیان تشکیل می‌دهند. در عمان: اکثر مردم عمان از فرقه ی اباضیه هستند که رابطه ی خوبی با شیعیان دارند. شیعیان به عنوان سومین گروه مذهبی عمان، به شمار می‌آیند که بیشتر در امتداد سواحل منطقه باطنه و استان مسقط زندگی می‌كنند. جمعیت شیعیان۱۲۵ تا ۲۵۰ هزارنفر تخمین زده میشه و از جایگاه خوبی نزد دولت و مردم برخوردارند.
  22. 1 پسندیده شده
    حضور اقوام ایرانی در کشورهای جنوبی خلیج فارس: نکته ای که برای خیلی از ایرانی ها شناخته شده نیست حضور تعداد زیادی از اقوام ایرانی در کشور های جنوبی خلیج فارس هست. باید در این مورد کارهای فرهنگی صورت بگیره تا انها را به ایران نزدیک کنه که خودش باعث تاثیر پذیرفتن بیشتر این کشورها از ایران خواهد بود. کومزاری ها: مردم کومزاری که زبانی شبیه به فارسی دارند امروز با جمعیت حدودی 4000 تا 5000 نفر در ساحل کمزار در شبه جزیره ی مسندم در جنوب تنگه ی هرمز و شمال عمان زندگی میکنند. بلوچ ها(به زبان عربی بلوش) : بلوچ ها بیشتر در عمان و امارات زندگی می کنند. بسیاری از بلوچ ها قبل از تشکیل پاکستان و امارات در این منطقه ساکن شده اند. تعداد بلوچ ها در امارات متحده عربی از 215000 تا 468،000 نفر تخمین زده می شود. بلوچ ها یا بلوش درصد بزرگی از بومیان عمان را تشکیل می دهند و با جمعیت تقریبی۵۱۳٬۰۰۰ نفر و پس از اعراب عمان دومین گروه قومی بزرگ این کشور بحساب می آیند.در طول قرون اخیر همیشه بخش اعظمی از سپاه و نیرو های نظامی عمان را بلوچ ها تشکیل می داده اند. فارسی زبانان : در بحرین دارای جمعیت تقریبی ۲۰۰٬۰۰۰–۳۵۰٬۰۰۰ نفر هستند و به نام عجم شناخته می شوند. ایرانیان بحرین، فارسی را گرامی می‌دارند و اصرار دارند به فارسی سخن بگویند، بنابراین این زبان را نسل به نسل آموخته‌اند و بسیاری از آنان در مکانهای خصوصی و عمومی به فارسی سخن می‌گویند.ایرانی‌تبارهای بحرین، به دوستی ایران (از نظر سیاسی و فرهنگی) متهم می‌شوند. همچنین گفته می‌شود ایرانی‌تبارهای بحرین فرهنگ فارسی و ایرانی را برتر از فرهنگ عربی می‌دانند. در عراق همیشه تعداد بسیار زیادی از فارسی زبانان زندگی میکردند و میکنند. در شهر های نجف و کربلا شنیدن زبان فارسی چیزی عادی هست. البته بیشتر فارسی زبانان در عراق به عنوان مهاجر و زائر حضور دارند. حضور فارسی زبانان در عراق به چند میلیون نفر در مواقع اعیاد مذهبی هم میرسد. جمعیت قطردر سال 1908 حدود 27000 نفر بود که حدود 5000 نفر آنها فارسی زبان بودند. در زمان حال فارسی زبانان حدود 100،000 نفر در قطر تخمین زده می شوند که اکثر مهاجر هستند. فارسی کویتی یا عَیَمی یک گویش در حال انقراض زبان فارسی است که که در کشور کویت بدان سخن گفته می‌شود تعدادی نیز از مهاجران از ایران در این کشور زندگی میکنند . در امارات هم تعداد بسیار زیادی از ایرانیان زندگی میکنند که اکثرا شهروندی ندارند و فقط آنجا زندگی میکنند جمعیت این افراد تا 400،000 نفر تخمین زده می شوند. لرها: در عراق به غیر از کردها که اصلیت ایرانی دارند، لرهای فیلی نیز در این کشور زندگی میکنند به سبب نبود اطلاعات آماری دقیق و جدید در عراق، شمار واقعی لرهای عراق نامعلوم است.در سال ۲۰۰۹ جعمیت لر های عراق ۱۴۴هزار نفر اعلام شده.مناطق عمده سکونت این مردم بغداد و واسط و استان دیاله به ویژه در شهرهای خانقین، مندلی، شهربان، زرباطیه و نواحی پیرامون نوار مرزی ایران است.
  23. 1 پسندیده شده
    9دی لحظه شلیک موشک 9 دی از سامانه ارتقاء یافته سوم خرداد سامانه های پدافندی ساخت ایران بالاتفاق از کمبود موشک‌های بردکوتاه رنج می‌برند به گونه‌ای که حتی نشانه‌ای مبنی بر بکارگیری موشک‌های برد کوتاه توسط باور373 مشاهده نشده است. تا کنون سامانه های ایرانی با هدف مقابله با جنگنده‌ها و پهپادهای متخاصم طراحی شده بودند و در مرحله دوم وظیفه مقابله محدود با موشک‌های کروز ، بمب های هواپرتاب و موشک‌های ضد رادار را بر عهده داشتند. گرچه وزارت دفاع و هوافضای سپاه پاسداران به صورت جداگانه دست به طراحی و ساخت سامانه‌های کوتاه برد تخصصی جهت مقابله با موشک‌های کروز، ضد رادار، پهپادها و بمب‌های هواپرتاب زده‌اند خلاء استفاده از موشک‌های کوتاه برد در سامانه‌های بردبلند ایرانی احساس می‌شود. 9دی اولین موشک کوتاه برد تمام ایرانی تخصصی جهت مقابله با این تهدیدات است. اولین بار موشک 9 دی در نمایشگاه اقتدار 40 در سال 1397 مشاهده و برد آن 30 کیلومتر اعلام (غیر رسمی) شد. طبق گفته های غیر رسمی، قرار بود این موشک از سامانه سوم خرداد پرتاب شود. در زمان رونمایی نام سامانه 9 دی اعلام شد البته 9 دی سامانه ای جدید نیست بلکه ارتقائی بر روی سامانه پدافندی سوم خرداد است تا این سامانه بتواند از موشک‌های کوتاه برد 9 دی استفاده کند. سردار حاجی زاده وظیفه 9 دی را مقابله با مقابله با تهدیدات نزدیک از قبیل کروز، پهپادها، بالگردها و بمب های رها شده از هواپیما عنوان کرد. 9دی می‌تواند اهداف را در برد 20 کیلومتری و ارتفاع 10 کیلومتری مورد اصابت قرار دهد. نوع هدایت موشک فرمانی هست یعنی موشک فاقد سیکر است و تا لحظه‌ی برخورد به هدف توسط رادار زمینی هدایت می‌شو‌د. استفاده نکردن از سیکر باعث کاهش قیمت و کاهش وزن موشک می‌شود اما در شرایط جنگ الکترونیک برد درگیری کاهش پیدا کرده و حتی خطر هدف قرار ندادن اهداف وجود دارد. نقص دیگر سیستم هدایت فرمانی اشغال شدن کانال‌های هدایت موشک است تا زمانی که موشک پدافندی به هدف برخورد کند یا مکانیزم خود انفجاری آن فعال شود در این صورت سامانه با توجه به تعداد اهداف درگیر شده یا نمی‌تواند با اهداف جدید درگیر شود یا با اهدفی جدید کمتری درگیر می‌شود. علاوه بر نسخه هدایت فرمانی محتمل است سپاه از نسخه‌های هدایت نیمع فعال راداری یا فعال راداری و حرارتی برای 9 دی استفاده کند همانطور که موشک طائر دارای نسخه‌های هدایتی متفاوت است. برد اعلام شده در نمایشگاه اقتدار 40 و برد اعلام شده توسط سردار سلامی اختلاف 10 کیلومتری دارند. امکان دارد نسخه‌ی هدایت فرمانی 9 دی 20 کیلومتر برد داشته باشد و سایر نسخه‌های این موشک دارای برد 30 کیلومتری باشند. هر گردان سوم خرداد توانایی درگیری همزمان با 32 هدف را با استفاده از موشک 9 دی دارد. یک گردان سوم خرداد از 4 آتشبار تشکیل شده است بنابراین هر آتشبار با استفاده از 9 دی می‌تواند با 8 هدف درگیر شود. دقیقا معلوم نیست توانایی درگیری با اهداف دوربرد هم برای سوم خرداد به 8 هدف رسیده است یا این سامانه فقط در برد کوتاه توانایی درگیری با 8 هدف را داراست. این موشک بر خلاف سایر موشک‌های مورد استفاده در سامانه سوم خرداد از تیوپ‌های جعبه‌ای شکل پرتاب می‌شود. سوم خرداد از 2 کنسیتر 4 تایی در مجموع با توان حمل 8 موشک برای 9 دی استفاده می‌کند. خوشبختانه سپاه به سمت افزایش تعداد موشک‌ها (فقط 9 دی) در ارتقاء جدید حرکت کرده است. تنها خودروی تلار سوم خرداد مجهز به 9 دی است و دو خودروی تل سامانه موشک‌های طائر2 را حمل می‌کنند در نتیجه هر آتشبار مجهز به 8 موشک کوتاه برد 9 دی و 6 موشک برد بلند طائر2 با برد 105 کیلومتر است. پرتابگر 8 فروندی موشک 9 دی وقت آن رسیده است هوافضای سپاه پاسدران خودروی حامل پدافند سوم خرداد را تغییر دهد و از یک حامل 8X8 برای این سامانه استفاده کند. خودروی ظفر گزینه‌ی جذابی برای این سامانه است هم یک خوردوی نظامیست و هم توان حمل بار زیادی دارد و در داخل کشور تولید ‌می‌شود. در صورت استفاده از خودروی ظفر تعداد موشک‌ها 2 تا 3 برابر افزایش پیدا می‌کند. ظفر می‌تواند 8 موشک طائر2 به صورت دو ردیف 4 فروندی داخل کنیستر حمل کند و 24 موشک 9 دی به صورت دو ردیف 12 فروندی که هر ردیف شامل 3 پرتابگر جبعه ای 4 فروندی می‌باشد یا فقط 12 موشک حمل کند. در صورت استفاده از خودروی ظفر هر آتشبار سوم خرداد شامل 12-24 موشک 9 دی و 16 موشک طائر 2 می شود و هر گردان 48-96 موشک 9 دی و 64 موشک را حمل خواهد کرد.
  24. 1 پسندیده شده
    چین هسته ماژول ایستگاه فضایی Tianhe را به مدار پرتاب کرد بلند شدن راکت لانگ مارچ 5B حامل هسته ماژول ایستگاه فضایی چین منبع: CCTV/framegrab HELSINKI – چین چهارشنبه یک ماژول 22 تنی را با موفقیت پرتاب کرد تا یک دوره سخت از ماموریت ها برای ساخت ایستگاه فضایی خود را آغاز کند. راکت سنگین لانگ مارچ 5B ساعت 11:23 بعد از ظهر (شرقی) از ایستگاه ساحلی Wenchang بلند شد. هسته ماژول ایستگاه فضایی Tianhe یعد از 490 ثانیه پرواز از مرحله اول جدا شد آرایه های خورشیدی پس از یک ساعت از پرتاب مستقر شدند. Li Shangfu ، فرمانده ارشد برنامه فضایی سرنشین دار چین ، اندکی بعد، از موفقیت آمیز بودن پرتاب خبر داد. انتظار می رود Tianhe ، یا هماهنگی آسمان ها ، مدار خود را به حدود 370 کیلومتری بالای زمین ارتقا دهد. انتظار می رود فضاپیمای باری بدون سرنشین Tianzhou-2 اواسط ماه می ، قبل از بازدید 3 فضانورد از Shenzhou-12 در ماه جون ، با Tianhe ملاقات کرده و به آن متصل شود این ماموریت ها اولین سه پرتاپ از 11 پرتاپ در طول سال های 2021 و 2022 خواهند بود تا ایستگاه مداری 3 ماژولی 66 تنی را بسازند. یک مقام ارشد فضایی در ماه مارس اظهار داشت یک راکت لانگ مارچ 2F و فضاپیمای Shenzhou در تمام این مدت در Jiuquan به حالت آماده باش خواهند بود تا ماموریت های نجات اضطراری به پایگاه فضایی را به عهده بگیرند. Tianhe ، ارتقای بسیار بزرگتر از بستر آزمایشی Tiangong هشت تنی چینی ، به مرکز چند اتصالی مجهز شده تا ساخت ایستگاه فضایی را آسان تر کند و به خدمه اجازه انجام فعالیت های خارجی را بدهد. Tianhe 16.6 متری به قطر 4.2 متر پشتیبانی از زندگی، محل اقامت فضانوردان و نیروی محرکه لازم برای حفظ ارتفاع مداری را فراهم می کند. فاز ساخت ایستگاه فضایی چین تقریبا 30 سال پس از اولین تایید در سال 1992 شروع شد. چین در طول این دوره برای پیشرفت پروژه، توسعه و تست فضاپیمای Shenzhou و لانگ مارچ 2F برای سفرهای فضایی سرنشین دار، رله ماهواره ای Tianlian ، فناوری های ملاقات و اتصال، سوختگیری در جاذبه کم، پرتابگر های جدید و مرکز ساحلی پرتاب ماهواره Wenchang را انجام داد. انتظار می رود CSS حداقل برای 10 سال در مدار فعالیت کند. قرار است ماژول های آزمایشی Wentian و Mengtian در سال 2022 پرتاب شوند تا میزبان آزمایش هایی در حوزه های نجوم، پزشکی فضایی، علوم حیات فضایی، بیوتکنولوژی، فیزیک سیالات ریز جاذبه، احتراق ریزجاذبه و تکنولوژی های فضایی باشند. محموله ها و آزمایش های علمی بین المللی از طریق همکاری بین دفتر امور فضایی سازمان ملل (UNOOSA) و آژانس فضایی سرنشین دار چین (CMSA) برای سفر به CSS انتخاب شده اند. چین تمایل خود را برای پیوستن به پروژه ایستگاه فضایی بین المللی ابراز کرده بود اما این عضویت به خاطر سیاست های ایالات متحده نسبت به برنامه فضایی چین رد شد. پرتاب هسته ماژول Tianhe به خاطر شکست پرتاب دومین لانگ مارچ 5 در سال 2017 به تعویق افتاده بود. مشکلات تعویق پرتاب آزمایشی نوع لانگ مارچ 5B برای پرتاب های مدار های پایین و موتورهیدروژن مایع-اکسیژن مایع YF-77 برای مرحله اصلی برطرف شدند. CSS در مدار به ماژول اپتیکال Xuntian ، تلسکوپ مدار مشترک در کلاس تلسکوپ هابل، متصل خواهد شد. دیافراگم 2 متری این تلسکوپ فضایی قابل مقایسه با هابل است اما میدان دید آن 300 برابر بیشتر است که باعث می شود در طول یک دهه بتواند 40 درصد آسمان را رصد کند Xuntian قابلیت اتصال به CSS برای نگهداری و تعمیر آن را دارد. خود ایستگاه فضایی هم قابلیت افزایش از 3 به 6 ماژول را دارد که ماژول های توسعه یافته به عنوان پشتیبان استفاده خواهند شد. با تشکر از جناب @bds110 برای گردآوری مطالب و عکس ها منابع: spacenews.com توئیتر
  25. 1 پسندیده شده
    به نام خداوند بزرگ و بخشایشگر همه جای جهان در مقیاس‌های بزرگ مانند هم است. همگن بودن جهان ایجاب می‌کند که زمین جایگاه ویژه‌ای در عالم ندارد و در مقیاس‌های خیلی بزرگ، جهان یکنواخت است.سنگ‌بنای کیهان‌شناسی نوین بر این باور استوار است که «مکان ما در جهان به هیچ عنوان ویژه نیست». این عقیده به اصل کیهان‌شناختی معروف است و یک ایده‌ی قدرتمند و در عین حال ساده به‌حساب می‌آید. جالب این است که برای مدتی طولانی از تاریخ تمدن بشر، تصور بر این بود که ما موقعیتی بسیار ویژه در این جهان داریم و معمولاً خودمان را در مرکز عالم می‌پنداشتیم. در حالی که این گونه نیست. بخش کوچکی از جهان برای ما قابل مشاهده است. بخش از این جهان دور دست برای ما قابل مشاهده است و امکانات رصد کیهانی ما آنها را ثبت می کنند. بخشی دیگر به علت انبساط پسا مه بانگ همچنان نورشان در راه هست که به دید ما برسد و البته ما اگر با سرعت نور و برای مثال تا میلیارد ها سال در تلاش باشیم که به آنها برسیم به علت انبساط جهان شاید هیچ گاه این اتفاق صورت نپذیرد. اما سوال مهم این است که جایگاه ما در کجای این جهان هستی است؟ وسعت جهان قابل مشاهده برای ما یک محیط کروی با وسعت 93 میلیارد سال نوری است! ( هر سال نوری فاصله ای است که نور در زمان یک سال طی می کند) که البته انتهای این جهان برای ما سراب گونه و غیرقابل تصور است. بعلت طولانی بودن زمان رسیدن نور ممکن است بسیاری از اجرام قابل مشاهده تاکنون نابود و یا به بعلت انبساط جهان بسیار دورتر شده باشند. تخمین زده میشود که تعداد کهکشانهای عالم ۳۵۰ میلیارد و تعداد گروه‌های کهکشانی ۲۵ میلیارد و تعداد ابر خوشه‌ها نیز ۱۰ میلیون عدد باشد. کهکشان ها بصورت ابرخوشه های کهکشانی در شبکه کیهانی توزیع شده اند. ابر خوشه های بزرگترین ساختار کشف شده جهان بعد از خود کیهان هستند و شامل گروه ها و خوشه های کهکشانی هستند. یک مجموعه ابر خوشه ای ( هر پارسک بیش از ۳٫۲ سال نوری میباشد) ما در ابرخوشه بسیار بزرگ لانیاکیا هستیم که کهکشان راه شیری در آن قرار دارد. این ابرخوشه ۵۲۰ میلیون سال نوری قطر دارد و شامل صدهزار کهکشان می‌شود. راه شیری در یکی از دورترین شاخک‌های(خوشه های) آن قرار گرفته است. ابرخوشه لانیاکیا که راه شیری نیز در آن قرار دارد و کهکشان راه شیری بی انتهای مان آن نقطه کوچک قرمز است! منظومه شمسی در یک کهکشان به احتمال زیاد مارپیچی میله ای قرار دارد. در آسمانی صاف و تاریک و به دور از آلودگی نوری، این کهکشان به صورت نوار شیری‌ رنگی در پهنهٔ آسمان دیده می‌شود. به همین جهت نام آن راه شیری نامیدند. راه شیری بعد از کهکشان اندرومدا بزرگترین کهکشان در گروه محلی است. اندرومدا خود نزدیک ترین کهکشان به کهکشان راه شیری است و پیش بینی می شود که تا چند میلیارد سال دیگر با کهکشان راه شیری برخورد کند که البته این برخورد فقط بصورت یک ترکیب شدن است نه بیشتر! گروه محلی یا خوشه محلی خود بخشی از ابر خوشه لانیاکیا است که شامل حدودا 54 کهکشان است. کهکشان راه شیری با وجود گستردگی‌اش، تنها یکی از صدهزار کهکشان جهان اطراف ما می باشد. کهکشان راه شیری و جایگاه منظومه شمسی مان ما در طول شب در نگاه خود یک آسمان بی انتها و بسیار بزرگ را می بینیم. بگذارید نگاه تان را عوض کنم. کاملا اشتباه تصور میکنید. ما فقط یک بخش کوچک از کهکشان راه شیری را می توانیم با چشم غیر مسلح ببینیم که در تقسیم بندی های کیهانی به کمربند گولد مشهور است. همه ستارگان قابل مشاهده با چشم غیر مسلح در آسمان شب در حلقه زرد هستند. اما اگر یک درجه دیگر نگاه مان را کوچک کنیم به منظومه شمسی می رسیم. منظومه شمسی اجرام و سیاراتی هستند که بدور سیاره ی مادر یعنی خورشید در حال چرخش هستند و البته نیاز به توضیح زیادی ندارد و همه به اندازه کافی از آن شنیدید. ولی خب شاید بعد دیدن ارقام 93 میلیارد سال نوری منظومه شمسی در نگاهتان کوچک به نظر آمده و این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا روزی می شود این فاصله را طی کرد و به ماورای تصورات کیهانی مان در میلیارد ها سال نوری رسید؟ خب یک مثال ساده شاید چشم اندازی از یک سفر فضایی را برایتان روشن تر کند. کاوشگر ویجر 1 بعنوان دور دست ترین ساخته دست بشر از سیاره زمین شناخته می شود. در ۵ سپتامبر ۱۹۷۷ توسط ناسا به فضا پرتاب شد و پس از 25 سال توانست ۲۱٫۲۸۹ بیلیون کیلومتر را طی کند و از منظومه شمسی خارج شود و اولین ساخته دست بشر نام گیرد که توانسته وارد شدن فضای بین ستاره ای شود! این کاوشگر با پیل هسته ای موفق شد مدت زمان طولانی را دوام بیاورد و در واقع برای ما از این فراتر تا این لحظه امکان پذیر نیست. ناسا تخمین می‌زند که حدود ۳۰۰ سال طول خواهد کشید تا وویجر ۱ به ابر اورت برسد و حدود ۳۰٬۰۰۰ سال طول خواهد کشید تا از آن عبور کند و البته تا چهل هزار سال دیگر به هیچ ستاره‌ای نزدیک نخواهد شد! البته که ارتباطش تا همین حالا هم قطع شده محسوب می شود. شاید تا این لحظه عمق مطلب را درک کرده باشید! آخرین تصویر ویجر1 در هنگام خروج از منظومه شمسی به زمین معروف به نقطه آبی اما خب برسیم به کوچکترین واحد کیهانی خودمان یعنی کره زمین! ما با تمام تاریخ و فرهنگ و جنگ ها و امید ها و خاطرات و افتخارات و شکست ها و انقراض ها و تولدهایمان و همه و همه در این کره خاکی کوچک قرار داریم که در کیهان به یک دانه شن هم شبیه نیست. غرورمان ابعاد کوچک مان را پنهان کرده و گرنه نژاد پرستی و فقر و زیاده خواهی و جنگ در کیهانی با این عظمت و البته وجود تعداد نامشخص کیهان دیگر مضحک و دور از عقل است. سیاره زمین در دنیای بزرگی قرار داد که ممکن است بی شمار سیاره ی قابل زیستن در آن موجود باشد و ما تنها مخلوقات هوشمند آن نباشیم پ ن: 1- اگر روزی یک فرازمینی از شما آدرس کیهانی تان را خواست این گونه بگویید: "یک انسان از کیهان- ابرخوشه لانیاکیا- ابرخوشه دوشیزه - گروه کهکشانی محلی- کهکشان راه شیری- بازوی شکارچی- کمربند گولد- حباب محلی- ابر میان ستاره محلی- منظومه شمسی- کره زمین- قاره آسیا- خاورمیانه- کشور ایران- استان..." 2-