برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      46

    • تعداد محتوا

      8,885


  2. remo

    remo

    Scientific Pal


    • امتیاز

      42

    • تعداد محتوا

      347


  3. arminheidari

    • امتیاز

      26

    • تعداد محتوا

      7,127


  4. majid363

    • امتیاز

      24

    • تعداد محتوا

      944



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on یکشنبه, 31 مرداد 1400 در پست ها

  1. 2 پسندیده شده
  2. 2 پسندیده شده
    به نام خدا Elbit Skystriker پهپاد مهمات با مداومت بالا انتحاری (2017) مهمات با مداومت بالا تکاملی منطقی از سامانه های بدون سرنشین اند. فرم های اولیه این کلاس منحصر به جاسوسی-نظارت-شناسایی (ISR) بودند که به مدل های پیشرفته‌تر مسلح قادر به جستجو، رهگیری و مداخله انجامیدند. مهمات با مداومت بالا، سلاح هایی انتحاری اند که از پهپاد برای حمل محموله انفجاری استفاده می کنند. این مدل ها با نام های "پهپاد کامیکازی" یا "پهپاد خودکشی کننده" هم شناخته می شوند. اولین نمونه های این کلاس در دهه 1980 پدیدار شدند. اسرائیل بازیگر پیشگام و اصلی حوزه سامانه های هواپیمای بدون سرنشین بوده است. پهپاد Harpy جزو اولین پهپاد های انتحاری به شمار می آید که برای سرکوب پدافند هوایی دشمن (SEAD) استفاده می شد و اکنون به انواع برد کوتاه، متوسط و بلند برای آتش پشتیبانی و حمله تاکتیکی تقسیم می شود. مهمات مداومت بالا با بدنه کوچک، هزینه کم و اثر صوتی نزدیک به صفر تقریبا بی نقص ترین سلاح هایی اند که امروز وجود دارد. Elbit Skystriker اسرائیلی، مهمات مداومت بالای برد بلند و مقرون به صرفه ای اند که علاوه بر ارائه اتش آماده به شلیک، توانایی تاکتیکی شناسایی منطقه جنگی فعال را دارد. این سامانه نیرو های متعارف زمینی و نیرو های ویژه نیازمند حمله دقیق را پشتیبانی می کند. Skystriker کاملا خودکار است و قابلیت جستجو، رهگیری، درگیری و تعیین هدف را دارد. Skystriker با موتور تمام الکتریکی خود، فقط در نزدیکی نقطه ضربه قابل شنیدن است و هدف تا پیش از نابودی متوجه حضور این پهپاد نمی شود. سر جنگی 5 کیلوگرمی Skystriker درون بدنه قرار می گیرد. ترکیب طراحی آن متعارف است و اویونیک ارزانی دارد. بال های اصلی در پایین 2 طرف بدنه تیوبی شکل نصب شده اند. واحد دمی تک سکانه در انتهایی ترین بخش بدنه قرار دارد. یک ملخ 2 پره در عقب، Skystriker را پیش می برد. آذربایجان یکی از شناخته شده ترین استفاده کنندگان Skystriker است و از این ناوگان خود فعالانه در برابر همسایه خود، ارمنستان، در جنگ سال 2020 استفاده کرده است. آدربایجان Skystriker را در سپتامبر سال 2019 آزمایش کرد و از آن زمان اتکای خود به گونه های بدون سرنشین و سلاح های دور برد را افزایش داده است. خدمات مرزی آذربایجان با سفارش Skystriker در سال 2019 به اولین استفاده کننده خارجی این مدل تبدیل شد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2017 - وضعیت: در حال خدمت - تعداد فروند ساخته شده: 100 - سازنده: Elbit Systems (اسرائیل) - کشورهای مصرف کننده: آذربایجان، اسرائیل - نقش: حملات زمینی (هدایت بمب های هواپایه برای نابودی اهداف زمینی توسط تیر بمب موشک و راکت)، جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، نیروهای ویژه (شناسایی عناصر و ماموریت های نیروهای ویژه/عملیات های ویژه)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) – قوای محرکه: 1 موتور الکتریکی با ملخ 2 پره - حداکثر سرعت: 185 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 5000 متر - برد: 20 کیلومتر - تسلیحات: 5 تا 10 کیلوگرم سر جنگی - نسخه ها: Skystriker (سری پایه) منبع
  3. 2 پسندیده شده
    بسم ا... سابقه فرمانده جدید نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران براساس فرموده جناب @powerman1 سنندج کردستان بعنوان محل تولد فرمانده جدید نیروی دریایی صحیح است .
  4. 1 پسندیده شده
    تجهیزات جدید طالبان https://uupload.ir/view/9yrab8nc7ni71_cfx1.mp4/
  5. 1 پسندیده شده
    به نام خدا Elbit Skylark هواپیمای بدون سرنشین (UAV) (2006) Skylark II Elbit Systems اسرائیل پهپاد Skylark را به عنوان سامانه نظارت و شناسایی متحرک تولید می کند. این مدل به صورت مشترک توسط شاخه فناوری و لجستیک و نیرو های زمینی نیروی دفاعی اسرائیل (IDF) توسعه داده شده است. Skylark را به دلیل اندازه اش، می توان در سطح جوخه به کار برد تا تیم آتش با استفاده از چشمی در آسمان با واکنش و پردازش سریع، تهدید های بالقوه را شناسایی کنند. Skylark به نسخه Skylark I، Skylark II و Skylark 3 ارتقا یافته است. Elbit Systems در سال 1967 تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در خارج از حیفا اسرائیل قرار دارد. حوزه کاری اصلی این شرکت قبل از ورود به بازار سامانه های بدون سرنشین، الکترونیک و تجهیزات ارتباطی بود. اکنون شرکت Elbit بیش از 12300 کارمند در سراسر جهان دارد. Skylark، به عنوان یک سامانه قابل حمل، قابلیت انتقال آسان دارد. Skylark I و Skylark II دست پرتاب اند اما Skylark 3 از منجنیق پرتاب می شود. طراحی آن مانند هواپیما ها از بدنه مرکزی شامل ذخیره سوخت، موتور، محموله و واحد دم سنتی تشکیل شده است. بال ها مستقیم اند اما در قسمت میانی اندکی رو به بالا شکسته می شوند. این بال ها در بالای بدنه نصب شده اند تا جلوی دید دوربین قرار گرفته در شکم بدنه را نگیرند. بخش دم از یک باله عمودی تکی در جلوی بالچه های افقی تشکیل می شود. به دلیل دست پرتاب بودن هیچ چرخی در زیر Skylark قرار ندارد. بازیابی از طریق stalling (سقوط آزاد کند و کنترل شده) روی بالشتک از قبل باد شده صورت می گیرد. موتور نصب شده یک ملخ 2 پره را در جلو با آرایش puller می چرخاند. Skylark I ماموریت اصلی Skylark مشاهده است. این سامانه برای عملیات های روزانه به دوربین های به لحظه مجهز است و در صورت نیاز می توان تجهیزات تصویربرداری حرارتی و حسگر های الکترواپتیک/مادون قرمز را هم روی آن نصب کرد. هدایت Skylark با کمک GPS انجام می شود. سامانه تصویری، اطلاعات را به ایستگاه کنترل زمینی (GCS) که توسط خدمه پرتاب مدیریت می شود، می فرستد. Skylark II نسخه پیشرفته‌تر Skylark I است. Elbit این مدل را در سال 2006، با برد 60 کیلومتر و مداومت پروازی 6 ساعته برای پرواز در ارتفای کم تا متوسط معرفی کرد. میریت Skylark II توسط 2 خدمه آموزش دیده برای استفاده از GCS از یک خودروی HUMVEE انجام می شود. Skylark II Skylark 3 در سال 2016 برای استفاده در سطح تیپ و لشکر معرفی شد. طول بال های آن 4.8 متر و حداکثر وزن برخاستش 45 کیلوگرم (با محموله 10 کیلوگرمی) است. این نسخه از یک پرتابگر پنوماتیک روی زمین یا خودرو پرتاب می شود. برد بیش از 100 کیلومتر، ارتفاع 4600 متری و مداومت 6 ساعته از ویژگی های Skylark 3 است. 2 فروند از این پهپاد را می توان توسط یک ایستگاه کنترل زمینی مدیریت کرد. از خانواده پهپاد های Skylark در سراسر جهان در کشور های کرواسی، جمهوری چک، فرانسه، گرجستان، هندوراس، مجارستان، اسرائیل، مغدونیه، مکزیک، میانمار، هلند، فیلیپین، لهستان، اسلواکی، کره جنوبی، سوئد و اروگوئه استفاده می شود. کشور استرالیا و کانادا به ترتیب Skylark را با AeroVironment Wasp III و AeroVironment RQ-11 Raven جایگزین کردند. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2006 - وضعیت: در حال خدمت - تعداد فروند ساخته شده: 100 - سازنده: Elbit Systems (اسرائیل) - کشورهای مصرف کننده: کرواسی، جمهوری چک، فرانسه، گرجستان، هندوراس، مجارستان، اسرائیل، مغدونیه، مکزیک، میانمار، هلند، فیلیپین، لهستان، اسلواکی، کره جنوبی، سوئد، اروگوئه - نقش: جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول بال ها: 5 متر - وزن: 33 کیلوگرم - حداکثر وزن برخاست: 43 کیلوگرم (10 کیلوگرم ظرفیت بار) – قوای محرکه: 1 موتور الکتریکی با قدرت 5 اسب بخار - ارتفاع پروازی: 5000 متر - برد: 50 کیلومتر - تسلیحات: ندارد. - نسخه ها: Skylark I (سری پایه)، Skylark II (نسخه سال 2006)، Skylark 3 (نسخه سال 2016) منبع
  6. 1 پسندیده شده
    بُرشی از روند توسعه سازمان رزم واحدهای تفنگدار دریایی ناخدا هوشنگ صمدی در کتاب خاطرات خود بنام "تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر می نویسد: سال 1357 باید آمادگی پیدا می کردیم که به عنوان تک یگان سازمانی در ارتش پرچم مخصوص داشته باشیم. پرچم را باید از دست شاه می گرفتیم. بنابر این برای مراسم دریافت پرچم از هر لحاظ باید آمادگی پیدا می کردیم. پرسنل باید به لحاظ آموزش های نظامی، عملیات نمایشی، وضع ظاهری و آراستگی و هماهنگی های لازم برای رژه در مقابل پهلوی دوم آماده می شدند. پرچم تکاوران را ناخدا فیوزی از دست وی دریافت کرد. او پس از دیدن سان به اتاق توجیه (بریفینگ) آمد. دریاسالار حبیب اللهی فرمانده نیروی دریایی و معاونین نیرو هم همراه وی بودند.ما در دفتر فرماندهی گردان تکاوران یک برد بزرگ داشتیم که روی آن نقشه ده سال آینده خودمان را ترسیم کرده بودیم. بر اساس آن نقشه قرار بود تا سال 1366 و ظرف ده سال، تکاوران را از یک گردان به سه لشگر افزایش بدهیم. در این مدت باید در همه پایگاه های نیروی دریایی در بوشهر، خرمشهر، چاه بهار، بندرعباس و حتی عسلویه و جزایر ایران در خلیج فارس تکاور مستقر می کردیم. مسئول تشریح برنامه ده ساله به پهلوی دوم هم من بودم. من به عنوان فرمانده گردان تکاوران دریایی، شروع کردم به گزارش دادن و تشریح برنامه ده ساله خودمان. حدود دو ساعت حرف زدم و درباره برنامه های روزانه، کوتاه مدت و بلندمدت گردان تکاوران برای او و همراهانش صحبت کردم و گزارش دادم. در این مدت پهلوی دوم ایستاده بود و به دقت به گزارش های من گوش می داد. صحبت هایم که تمام شد، وی گفت: "آقای ناخدا چرا ده سال؟ برای بعد از مرگ من می خواهید؟". دستپاچه شدم. گفتم: "خدا نکند قربان!!!!! شاه گفت: "بکنیدش پنج سال. پنج سال دیگر به همان جا برسیم". - اطاعت می کنم قربان! فرمانده نیروی دریایی هم احترام نظامی به جا آورد و گفت: "اطاعت می شود قربان" شاه بازدیدی کرد و سوار هلی کوپتر شد و رفت. تا شاه رفت، تیمسار حبیب اللهی همراه معاونانش آمدند به دفتر من و گفت: "این برد را می کنید پنج سال". جانشین نیرو که جزء همراهان بود گفت: "تیمسار کار مشکلی نیست. می خواهیم سالی هزار نفر بگیریم، از این به بعد دو هزار نفر می گیریم. در سال می خواهیم دویست تن تجهیزات بگیریم، چهارصد تن می گیریم. می شود پنج سال". تیمسار حبیب اللهی گفت: "هر کاری می خواهید بکنید. همین جا می مانید، کارها را می کنید و تحویل ناخدا می دهید و بعد برمی گردید تهران". در کمتر از 48 ساعت بُرد ده ساله را به پنج ساله تبدیل کردند. بر اساس برنامه ریزی جدید قرار شد تا سال 1362 ایران سه لشگر تکاور داشته باشد. البته کمی بعد و با شروع انقلاب اسلامی در ایران، همه برنامه ها متوقف شد و آن طرح رویایی ناتمام ماند ....
  7. 1 پسندیده شده
    نحوه تعیین مرز دریایی براساس کنوانسیونهای بین المللی پذیرفته شده 1- خط مبداء : خطی که حدود خارجی دریای سرزمینی و سایر مناطق دریای دولت ساحلی از ابتدای آن شروع می شود . - طبق ماده 5 کنوانسیون 1982 : خط مبداء عادی برای دست یابی به عرض دریای سرزمینی ، خط پست ترین جزر آب در امتداد ساحل که توسط دولت ساحلی تعیین می شود 2- آبهای داخلی : طبق قرارداد 1982، آبهای داخلی ، آبهایی هستند که در پشت خط مبداء و میان خط مبداء و ساحل بدنه خشکی قرار گرفته اند . - در این منطقه دولت ساحلی حاکمیت کامل دارد و ورود و خروج هرگونه شناور خارجی باید با هماهنگی کشورساحلی باشد . 3- دریای سرزمینی : نخستین منطقه بعد از خط مبداء / در کنوانسیون 1982 ، عرض دریای سرزمینی 12 مایل دریایی و حداقل 3 مایل دریایی تعیین شده است . دولت ساحلی در این منطقه حق اعمال حاکمیت مطلق و انحصاری دارد در سطح آب / فضای بالا / بستر و زیر بستر 4- منطقه نظارت : منطقه مجاور دریای سرزمینی / در قرار داد 1982، عرض این منطقه 12 مایل پس از دریایی سرزمینی تعییین شد . - دولت ساحلی حق حاکمیت محدودتری دارد / این منطقه جزء دریای آزاد محسوب نمی شود و دولت ساحلی در زمینه اعمال قوانین گمرکی ، مالی ، بهداشتی و مهاجرتی در آن حق اعمال نظر دارد . 5- منطقه انحصاری – اقتصادی : این منطقه بر اساس قرار داد 1982 ، (ماده55) در ماوراء و مجاور دریای سرزمینی قرارردارد و منطقه نظارت بخشی از آن بحساب می آید . -حد این منطقه از خط مبداء 200 مایل (321 کیلومتر)
  8. 1 پسندیده شده
    نسل جدید ناوهواپیمابر (ناو جرالد آر فورد) بعد از ناوهواپیمابر کلاس نیمیتز ارتقاهایی در فناوری ها و طراحی های ناوهای هواپیمابر صورت گرفت که مجموع این فناوری ها در ناوهواپیمابر جدید با نام کلاس فورد معرفی شد. این ناوهواپیمابر در جانمایی، آسانسور، منجنیق پرتاب هواپیما، رادار، پیشران، تسلیحات دچار تغییرات ساختاری شده که در ظاهر هم تغییراتی را ایجاد کرده است. دو جنگنده اختصاصی این ناو اف 35 و هواپیمای بدون سرنشین می باشد ولی حضور باقی جنگنده ها اجتناب ناپذیر بود.
  9. 1 پسندیده شده
    ناوگان زیردریایی روسیه در یک نگاه ناوگان زیردریایی روسیه با توجه به عمق و سرعت مقایسه شده اند زیردریایی های روسیه به سه دسته تقسیم شده اند - زیردریایی های دیزلی - الکتریکی - زیردریایی اتمی تهاجمی ( مخصوص شکار اهداف سطحی و دریایی) - زیردریایی اتمی استراتژیک ( حامل موشک های اتمی و پاسخ ثانویه جنگ اتمی ) زیردریایی های استراتژیک در تلاش هستند که پنهان باشند تا در لحظه موعود شلیک اتمی انجام دهند زیردریایی های تهاجمی در تلاش اند که پنهان بمانند تا شکار را در آن سوی آب های سرزمینی در سکوت شکار کنند
  10. 1 پسندیده شده
    یک مرتبه تشریف آورند در رشت و انزلی ، ولی با " شصت تیر " و " ماوزر" و " 5 تیر لوله کوتاه روسی " از آنها استقبال شد .... این دفعه تشریف بیاورند ، پذیرایی مفصل تر هست .....
  11. 1 پسندیده شده
    سلام و ارادات و کمال تعجب رو دارم! جناب ناورد، شما که مطالعات خوبی دارید، این حرف از شما بعیده. سابقه استقلال خواهی و حتی درگیری های مسلحانه در آذربایجان و ارمنستان به قبل از فروپاشی شوروی می رسد. حتی یکی از دلایل فروپاشی شوروی همین مبارزات بوده، حالا شما می فرمایید این مردم نشسته بودند، اینقدر ما نرفتیم اونجا رو ملحق کنیم به خودمون که فکر استقلال به سرشون افتاد؟ در مورد ارمنستان که از دهه 1920 استقلال خواهی داشتند و شوروی به زور دگنک اونها رو نگه داشته بود، حالا ایران مسلمان کجا میتونست ارمنستان رو الحاق کنه؟ آمریکا و اروپا و روسیه هم می نشتستند و تماشا می کردند؟ خوبه رویاهای خودمون رو از واقعیت تمیز بدیم، بله من هم که بازی می کنم در زمان جنگ جهانی دوم با ایران نصف دنیا رو میگیرم اما این فقط در رویای من و صفحه کامپیوترم باقی میمونه. قضیه 50 درصد دریای خزر هم همینطوره. اگر 50 درصدش مال ایران بوده پس نفت آذربایجان که شوروی استخراج می کرد و هیتلر رو هم وسوسه کرده بود مال ایران بود! حالا معلوم شد برجام چطور خونده شده و چطور تصویب شده. همونهایی که از این متن معاهده ترکمنچای، سهم 50 درصدی ایران از دریای خزر رو برداشت کردند، توهم کردند که تو برجام قراره تحریمها لغو بشه! ((سفاین تجارتی روس مانند سابق استحقاق خواهند داشت که به آزادی بر دریای خزر به طول سواحل آن سیر کرده به کناره های آن فرود آیند و در حالت شکست کشتی در ایران اعانت و امداد خواهند یافت و همچنین کشتیهای تجارتی ایران را استحقاق خواهد بود که به قرار سابق در بحر خزر سیر کرده، به سواحل روس آمد و شد نمایند و در آن سواحل در حال شکست کشتی به همان نسبت استعانت و امداد خواهند یافت. در باب سفاین حربیه که علم های عسکریه روسیه دارند چون از قدیم بالانفراد استحقاق داشتند که در بحر خزر سیر نمایند، لهذا همین حق مخصوص کما فی السابق امروز به اطمینان به ایشان وارد می شود، به نحوی که غیر از دولت روسیه هیچ دولت دیگر نمی تواند در بحر خزر کشتی جنگی داشته باشد.))
  12. 1 پسندیده شده
     اصطلاحات و تعاریف سامانه سوخت گیری هوایی با سلام: در این پست شما را با اصطلاحات و تعاریف سامانه سوخت گیری هوایی آشنا می کنم، امید است مورد توجه شما کاربران گرامی قرار گیرد.   هواپیمای سوخت رسان : (Tanker) به هواپیماهای سوخت دهنده، تانکرگفته می شود.تانکر هامعمولا دارای چند هزار لیتر سوخت بوده، و در حین عملیات سوخت گیری هوایی، سوخت مورد نیاز را به هواپیماهای سوخت گیرنده انتقال می دهد.    هواپیمای سوخت گیرنده : (Receiver )  هواپیمای سوخت گیرنده به هواپیمایی گفته می شودکه سوخت دریافتی از تانکر  را به وسیله  پراب های ثابت یا متحرک خودکه در هواپیما تعبیه شده دریافت می کند.   متصل شدن : (Engagement)                                وصل شدن هواپیمای تانکر وسوخت گیرنده را درعملیات سوخت گیری هوایی متصل شدن می گویند.    بسکت تانکر: (Basket) بسکت تانکر از مواد سبک،ساخته شده است. و بدنه آن به حالت شصت درجه  مخروطی، لبه دار شده، و از استحکام خوبی برخوردار است. و در هنگام سوخت گیری هوایی بعنوان یک راهنما جهت پراب هواپیمای سوخت گیرنده مورد استفاده قرار می گیرد.   بوم : (Boom ) بوم یا لوله سوخت گیری هوایی، لوله ای است که سوخت توسط آن از هواپیمای تانکر به گیرنده انتقال می یابد. لوله بوم از طرف تانکر به حالت تلسکوپی باز می شود و به سمت هواپیمای گیرنده می رود.نکات فنی فراوانی در این لوله وجود داردکه رعایت مجموعه همه آنها باعث می شود که لوله از هواپیمای تانکر بیرون آمده و مسیر معینی را پیموده و وارد محل گیرنده سوخت  می شود.بالک های آیرودینامیکی لوله کار هدایت و حفظ تعادل وکنترل لوله را ، در حین سوخت گیری هوایی به عهده دارد.    پراب : (Probe)  پراب یک لوله رابط سوخت گیری هوایی می باشد که از جنس سختی برخوردار بوده،ودر هواپیمای سوخت گیرنده مستقر می باشد. درانتهای پراب یک شیر خودکار یک طرفه نصب شده ودر حالت سوخت گیری هوایی فقط سوخت از تانکر به داخل آن وارد می شود. پراب در هواپیما های شکاری به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم بندی می شود.پراب متحرک به پرابی گفته می شود که در هنگام عملیات سوخت گیری هوایی  از محفظه خود بیرون آمده و پس از خاتمه کار به جایگاه اصلی خود بر می گردد.اما پراب ثابت قابل حرکت نبوده و معمولا در دماغه هواپیمای شکاری در دید مناسب خلبان قرار دارد.پراب در داخل بسکت هواپیمای تانکر قرار می گیرد.          
  13. 1 پسندیده شده
     اصطلاحات و تعاریف سامانه سوخت گیری هوایی با سلام: در این پست شما را با اصطلاحات و تعاریف سامانه سوخت گیری هوایی آشنا می کنم، امید است مورد توجه شما کاربران گرامی قرار گیرد. 1-  سوخت گیری هوایی :    هواپیماهای نظامی از قبیل: شکاری، شکاری بمب افکن و شناسایی، جهت رسیدن به هدف های دور دست دشمن، یا مداومت پرواز در داخل کشور خودی (ماننده هواپیمای مراقبت هوایی) 2مجبور به عملیات سوخت گیری هوایی می باشند. عملیات سوخت گیری هوایی به این شرح است که هواپیمای سوخت گیرنده خود را به هواپیمای تانکر رسانده وسرعت خود را متناسب با آن تنظیم می کند.سپس لوله های سوخت رسانی از هواپیماهای تانکر بیرون آمده و به محل اتصال ورودی لوله سوخت، هواپیمای سوخت گیرنده نزدیک می شود ودر داخل آن قرار گرفته وسپس قفل می شود.و پس از اتمام کار دوباره لوله ها جمع شده و به داخل تانکر بر می گردد.در تمام مراحل سوخت گیری هوایی سرعت هر دو هواپیما ثابت ، وهیچ گونه انحرافی در مسیر مشاهده نمی شود.لازم به تذکر است که یک هواپیمای سوخت رسان می تواند در آن واحد دو یا سه هواپیما را به وسیله بوم 3  و بسکت4 سوخت دهد. عملیات سوخت گیری هوایی، به دو دسته زیر تقسیم می شود: 1- هواپیمای تانکر با هواپیمای سوخت گیرنده متصل5 شده وسوخت مورد نیاز انتقال یافته است6. 2- هواپیمای تانکر با هواپیمای سوخت گیرنده فقط متصل شده اما هیچ گونه سوختی انتقال نیافته است7.   پی نوشت :    2.Cap. 3. Boom. 4. Basket. 5.Engagement. 6. Wet Contact. 7. Dry Contact.
  14. 1 پسندیده شده
    یک فروند بمب افکن آمریکایی B-17G معروف به دژ پرنده در راه بمباران استندال در آلمان در تاریخ 8 آپریل  1945، پیش از اصابت ضربه ی نهایی توسط پدافند زمینی ، توسط رهگیرهای دشمن مورد اصابت قرار گرفت و سپس براثر اصابت آتش مستقیم فلاک ، بال چپش کنده شد . این هواگرد یکی از آخرین هواگردهای ساقط شده در جنگ دوم بود .   پ.ن : بویینگ در عرض ده سال حدود 13000 فروند ازین هواگرد ساخت !
  15. 1 پسندیده شده
    با سلامی دوباره خدمت دوستان عزیز میلیتاریست   THALES Arabel     سیستم رادار Arabel یک سیستم راداری چند منظوره و 3D است که با قابلیت ضد هوائی/ضد موشکی توسط شرکت معظم Thales فرانسه تولید شده است. این سیستم در ابتدا برای نصب بر روی ناوهای مدرن نیروی دریائی فرانسه نظیر ناوهواپیمابر شارل دوگل و ناوچه های لافایت ساخته شد.   آرابل دریاپایه در حال نصب روی ناو   اما با توجه به کارآمدی این سیستم ، نسخه زمین پایه آن هم برای استفاده در یگان های پدافندی نیروی هوائی تولید گردید.     این سیستم با ایجاد یک پوشش 360 درجه افقی و 90 درجه عمودی ، قابلیت رهگیری و درگیری با 130 هدف را بصورت همزمان برای اپراتور خود فراهم میکند.     توانائی ضد جنگ الکترونیک بسیار بالای سیستم "تالاس - آرابل" باعث شده است تا در محیط هایی که به شدت درگیر اختلالات جنگ الکترونیک هستند هم امکان فعالیت و اقدام موثر را داشته باشد.     علاوه بر فرانسه ، نیروهای هوائی و دریائی تایوان و عربستان هم از دیگر کاربران این سیستم پدافندی مدرن هستند.   منبع : http://www.deagel.com/Ship-Sensors/Arabel_a001486001.aspx
  16. 1 پسندیده شده
    سلام       همتون میدونید که f-14 در زمان خودش به پیچیده بودن و یا به عبارتی به کامپیوتر پرنده بودن معروف بوده  و این معروفیت بیشتر به خاطر این است که این هواپیما دارنده اولین نمونه دیجیتال Central Air Data Computer    به مخفف cadc است. کامپیوتر مرکزی داده های هوایی  ارتفاع ، سرعت عمودی ، سرعت هوایی و سرعت بر حسب ماخ را با استفاده از داده های مانند pitot ، فشار استاتیک  و دما محاسبه میکند. از این داده ها برای محاسبه سرعت استال و سرعت واقعی هواپیما استفاده می شود. اولین نمونه های cadc الکترومکانیکال بودند ، مثل نمونه ای که در هواپیمای F-111 استفاده شده است . اما اولین نمونه دیجیتال برای تامکت ها توسط کمپانی Garrett AiResearch ساخته شد.  چون در دنیای طبیعی همه چیز به صورت آنالوگ هست برای اینکه تماما کامپیوتر این پرنده به صورت دیجیتال عمل کند مجبور به استفاده از جندین تبدیل کننده آنالوگ به دیجیتال و 6 میکروپروسسور MOS شدند. البته در این هواپیما از سنسورهای پایه کوارتز نیز استفاده شد که پالسهای الکتریکی میفرستند. خروجی این کامپیوتر سطوح کنترل اصلی ( الویتور، رادر و ایلرئون ) ، زاویه بالها ، فلپها و دو بالچه در لبه حمله glove)  F-14) را کنترل میکند.   بالچه لبه حمله(F-14 (glove     سطوح کنترل اصلی و فلپ ها
  17. 1 پسندیده شده
      استوار (سروان بازنشسته) خلبان ورنر ماخولد (Werner Machold)   آفریده: 29 جولای 1913 - آنترنوبرون - تورینگن - امپراطوری آلمان   آرمیده: دوم آوریل 1960 - آلمان غربی   جمعی JG 2   ماموریت ها: 219 ماموریت   با 32 پیروزی هوایی   بخش اول: نبرد فرانسه   شروع نبرد: 10 می 1940   پایان نبرد: 25 ژوئن 1940   مدت زمان درگیری: 45 روز   ردیف - تاریخ - نوع هواپیما - محل درگیری - ساعت درگیری   1- 14.05.40 --- موران 406 --- 15 کیلومتری جنوب شرق کامبری - 20:01   2- 14.05.40 --- موران 406 --- 10 کیلومتری شرق سدان --- 20:07   3- 19.05.40 --- هاریکن --- کامبری --- 12:50   4- 20.05.40 --- بلنهایم --- پرون --- 18:34   5- 20.05.40 --- بلنهایم --- پرون --- 18:35   6- 21.05.40 --- موران 406 --- کامپن --- 19:10   7- 21.05.40 --- موران 406 --- کامپن --- 19:10   8- 26.05.40 --- اسپیت فایر --- کالیز --- 17:00   9- 03.06.40 --- بلوک 150 --- 1.5 کیلومتری جنوب ریمس --- 14:40   10- 03.06.40 --- بلوک 150 --- جنوب ریمس در ارتفاع 2100 متری --- 14:45   نکته 1: اولین پیروزی لوفت وافه در نبرد فرانسه، توسط ستوان یکم هانس هاونس (3) در برابر یک فروند پوتز P 540 و آخرین پیروزی توسط سروان یوزف پریلر (6) در برابر یک فروند اسپیت فایر به دست آمد.   نکته 2: سروان ادولف "دولفو" گالاند (12) هم اولین پیروزی خود را دربرابر یک فروند هاریکن به دست آورد.   نکته 3: تکخال آلمانی این نبرد، سروان ویلهلم بالتازار با 23 پیروزی است.
  18. 1 پسندیده شده
    پرواز 2 فروند F-117 نایت هاوک در جولای 2016   [aparat]V5j3F[/aparat]    
  19. 1 پسندیده شده
    جهان‌آفرین تا جهان آفرید *** پرنده ای زشت تر از این نیامد پدید   کاوازاکی سی یک  Kawasaki C-1 یه هواپیمای برد کوتاه ترابری ست که توسط نیروی هوایی ژاپن استفاده میشه که از 1974 در حال خدمت هست . 31 فروند هم ازش تولید شد   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10266/68-1018-jasdf-kawasaki-c-1_PlanespottersNet_100905.jpg][/url]   که البته در این پست در مورد این هواپیما نمیخوام صحبت کنم بلکه در مورد تمرینی جنگ الکترونیک این هواپیما کاوازاکی ای سی یک Kawasaki eC-1 صحبت میکنیم. دو فروند از اون 31 فروند به این استاندارد ارتقاع داده شدند . اولین پروازش در سال 1984 اتفاق افتاد و تا سال 1985 بیش از 100 تست پروازی رو پشت سر گذاشت . تجهیزات ECM این هواپیما XJ/ALQ-5 توسط صنایع جنگ الکترونیک میتسوبیشی طراحی و ساخته شد . یکی روی دماغه یکی روی دم و دوتا در کناره ی این پرنده تعبیه شد و دو آنتن هم برای تبادل اطلاعات با C-1 های دیگه داشت .     [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10266/Kawasaki_EC-12C_Japan_-_Air_Force_01.jpg][/url]   [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10266/Kawasaki_EC-12C_Japan_-_Air_Force_03.jpg][/url]
  20. 1 پسندیده شده
    مجهولات پرنده     قسمت پنجم       Douglas Aircraft Company            X-3   اولین پرواز : 20 اکتبر 1952            اخرین پرواز : 23 می 1956 تعداد پروازها : 51                        پشتیبان پروژه : USAF, NACA سریع ترین سرعت : 0.95 ماخ        بلندترین ارتفاع پرواز : بیش از 35 هزار پا           هواپیمای X-3 Stiletto  یک قدم رادیکالی بعد از سری هواگرد های ایکس-1 و ایکس-2 بود ، و درحالی که طراحی ظاهری ان یکی از سریع ترین هواپیماهای ساخته شده را در ذهن تداعی می کند . این هواپیمای ساخت کمپانی داگلاس بر خلاف اسلاف سری ایکس خود که از پیشران راکتی بهره می بردند از موتور جت استفاده می کرد و فرود و تیک اف را همانند هواپیماهای عادی به انجام می رسانید به جای اینکه توسط هواپیمای مادر به اسمان حمل و لانچ شود. سفارش برای ساخت 2 فروند ایکس-3 داده شد ؛ اگر چه به دلیل بودجه ی محدود ، عدم عملکرد مورد نظر ، و مشکلات ادامه دار در رابطه با موتور ، تنها ساخت یک فروند برای پرواز به اتمام رسید و از دومی برای تامین قطعات یدکی استفاده شد. به عنوان یک هواپیمای تحقیقاتی پر سرعت ، ایکس-3 بی شک یک شکست تمام عیار بود . البته این پرنده کمک هایی به درک پدیده ی Inertia coupling یا roll-coupling که پیش تر توضیح ان داده شده بود ، انجام داد و در استفاده از بالهای کوتاه با نسبت منظری کم که بعد ها در بسیاری پرنده های دیگر مورد استفاده قرار گرفت پیش گام بود.  اما مهم ترین قسمت از این پرنده را شاید بتوان ارابه ی فرود ان ، یا در اصل تایر های مورد استفاده از ان دانست . از انجایی که ایکس-3 ناچار به پرواز با سرعت بالا برای حفظ برا بود ، سرعت لندینگ و تیک اف به نسبت هواپیماهای دیگر بسیار زیاد بود ، 260 مایل بر ساعت برای تیک اف و 200 مایل بر ساعت برای فرود . و این جایی بود که تایر ها می بایست توان و قابلیت های قابل توجه خودشان را به نمایش می گذاشتند چندین کمپپانی سازنده ی تایر هواپیما از اطلاعات حاصله از برنامه ی ایکس-3 برای تولید نسل جدید تایر های پر سرعت بهره بردند . هواپیمای X-3 هم اکنون در  موزه ی نیروی هوایی در دایتون اوهایو در معرض بازدید عموم قرار دارد.
  21. 1 پسندیده شده
    مجهولات پرنده     قسمت چهارم   X-2       Bell Aircraft Corporation   اولین پرواز : 27 ژوئن 1952                                  اخرین پرواز : 27 سپتامبر 1956 تعداد پروازها : 20                                              پشتیبان برنامه : نیروی هوایی امریکا سریع ترین پرواز : 3.196 ماخ                               بلند ترین ارتفاع پروازی : 125907  پا         هواپیماهای X-2     توسط کمپانی هواپیما سازی BELL  در تاسیسات نیویورک این مجموعه  ساخته شدند. ایرفریم این هواپیما از ترکیبی از فولاد ضد زنگ و K-Monel  ساخته شد ، یک الیاژ پایه فولادی پیشرفته ی سبک وزن و مقاوم در برابر حرارت. همانند X-1 ، پرنده ی X-2 نیز برای به پرواز درامدن توسط هواپیمای مادر حمل و لانچ هوایی می شد. این بار این وظیفه بر عهده ی یک فروند بمب افکن پهن پیکر Boeing B-50 Superfortress بود . اگر چه الحاق به هواپیمای مادر مشکلاتی را در پی داشت ، پروژه ی X-2 تعدادی از تکنولوژی های پیشرفته ای را  حاصل شد که راه را برای پروژه های پرواز سرعت بالای اینده هموار کرد. از این میان مهمترین انها استفاده از الیاژ بسیار مقاوم پایه فولاد جدید در سازه ی هواپیما بود ، که منجر به چندین نواوری جدید در فناوری ساخت هواپیما شد و فناوی شکل دهی ویژه ای را توسعه داد.  علاوه بر این  X-2 کمک کرد تا مطالعات و درک شرایط ویژه ی پرواز با سرعت چند ماخ ادامه یابد. اولین لانچ ایکس-2 در 12 می 1953 بر فراز دریاچه ی خشک انتاریو برنامه ریزی شده بود. در این عملیات یک نقص فنی در ایکس-2 منجر به انفجار و اتش سوزی شد که خسارات گسترده ای را به هواپیمای مادر EB-50A وارد کرد. دومین ایکس-2 ساخته شده در سانحه ای در 27 دسامبر 1956 ، پس از انکه به طور غیر رسمی سریع ترین سرعت پرواز جهان را با سرعت 3.196 ماخ کسب کرد، سقوط کرد و از بین رفت. پدیده ی inertia coupling که قبلا گریبان ایکس-1 را نیز گرفته بود این بار مجددا دامن گیر ایکس-2 شد که به از دست دادن کنترل هواپیما انجامید ، خلبان Milburn در این حادثه کشته شد.  و این گونه اخرین ایکس-2 باقی مانده از بین رفت .
  22. 1 پسندیده شده
    مجهولات پرنده       Bell Aircraft Company      first generation         X-1   اولین پرواز : 25 ژآنویه ی 1946                      اخرین پرواز : 23 اکتبر 1951 پشتیبان مالی : نیروی هوایی ایالات متحده       مجموع تعداد پروازها : 157 سریع ترین سرعت کسب شده : 1.45 ماخ       بلند ترین ارتفاع پرواز : 69 هزار پا           در نام گذاری اولیه کد XS-1 بر روی ان گذاشته شده بود. حرف S که برای اولین حرف از عبارت سوپرسونیک (مافوق صوت) در این کد قرار داشت در اوایل برنامه از نام گذاری ان حذف گردید. ایکس-1 اولین هواپیمایی بود که در کدگذاری ان از حرف X   استفاده شد، و همچنین اولین هواپیمایی بود که در یک پرواز تحت کنترل در 14 اکتبر 1947 موفق به شکستن #دیوار_صوتی شد. اولین فروند از این هواپیما که به Glamorous Glennis ملقب بود توسط سروان Charles E.  یا Chuck” Yeager خلبانی شد که توانست در ارتفاع حدود 45 هزار پایی به سرعت 1.06 ماخ معادل 700 مایل در ساعت دست یابد. با شروع یک سنت که تا به امروز پابرجا  مانده است ، ایکس-1  از هواپیمای مادر در حال پرواز که یک فروند بمب افکن Boeing B-29  بود در اسمان در ارتفا حدود 20 هزار پایی رها (لانچ) شد و به پرواز خود ادامه داد. به چنین هواپیماها یا هواگردهایی که با این روش به پرواز در می ایند هواپیماهای انگلی نیز می گویند. پروژه ی ایکس-1 به شدت پربار بود ، بسیاری از تکنولوژی های ضروری ساخت اولین نسل از جنگنده های مافوق صوت طی این برنامه بدست امد. بسیرای از پیشرفت ها در ساخت سازه و ایرودینامیک در نتیجه ی موفقیت اولین نسل ایکس-1 حاصل شد. از جمله بال بسیار نازک و در عین حال به شدت قوی و مستحکم ، پیکره بندی مافوق صوت بدنه ی هواپیما ، و طراحی سیستم های کنترل پرواز پیشرفته . اولین ایکس-1 هم اکنون در موزه ی ملی هوانوردی در واشنگتن دی سی در معرض نمایش دائمی قرار دارد. دومین ایکس-1 ساخته شده که X-1E نام دارد ، در مقابل مرکز تحقیقاتی درایدن ناسا ارمیده است. سومین فروند در 9 نوامبر 1951 در پایگاه هوایی ادواردز واقع در کالیفرنیا از بین رفت.
  23. 1 پسندیده شده
    با سلام     میگ مرموز            راست به چپ : سرگرد راجر لوچر - سرگرد رابرت آلفرد لودج     تصویر گرافیکی فوق ، بازسازی نمای جانبی  یکفروند جنگنده میگ-21  نیروی هوایی ویتنام شمالی است که به تاریخ  10ماه مه 1972و در جریان یک درگیری صبحگاهی توسط سرگرد راجر لوچر ( خلبان یکفروند جنگنده F-4D به رجیستر 0784-65 به سختی ودر ارتفاع 300 فوتی ، مورد شناسایی قرار گرفت .   بدنبال اجرای عملیات رهگیری ، سرگرد رابرت آلفرد لودج (همبال لوچر) بسمت پشت میگ مزبور گردش نمود و تلاش کرد تا آن را سرنگون نماید که در همین حال چهار فروند جنگنده J-6  ناگهان در پشت سر وی پدیدار شدند . سرگرد لودج از این ماموریت زنده بازنگشت تا داستان را بازگو نماید  ، اما سرگرد لوچر در یک مصاحبه خبری ادعا نمود که رجیستر میگ مزبور BLUE 53 بوده و بخش کابین خلبان ، به شکل غیر متعارفی ،کاملاً  به رنگ آبی درآمده و جزییات حک شده در آن ، با سایر  میگهای ویتنامی متفاوت بود . پس از این واقعه نیز هیچ جنگنده ویتنام شمالی با این رنگ بدنه دیده و گزارش نشد ، که این مساله به مشخصاً سرمنشاء این میگ مرموز را به نیروی هوایی اتحاد شوروی می رساند .  خلبان این میگ روسی همچنان ناشناخته محسوب می شود  و این مساله در کنار عدم انتشار اطلاعات از سوی نیروی هوایی ویتنام شمالی مبنی بر انجام ماموریتهای رزمی توسط خلبانان  غیر ویتنامی ، برابهامات ماجرا افزوده است .   با این حال ، در سال 2002 ، کره شمالی آشکارا اعتراف نمود که در درگیری هایی دهه 60 میلادی ، از خلبانان غیر کره ای (بطور مشخص خدمه روسی ) استفاده نموده ،اما نه در دوران اتحاد شوروی و نه پس از تجزیه این کشور ، مدارک مستندی در این ارتباط ، منتشر نشده است .
  24. 1 پسندیده شده
    2A65 Msta-B توپ 152 میلیمتری مستا از سال 1987 توسط ارتش سرخ شوروی به کار گرفته شد و هم اکنون نیز توسط ارتش روسیه و برخی کشورهای هم پیمان در اروپای شرقی و آسیای میانه از این توپ استفاده می کنند. این توپ یکی از مدرنترین توپ های یگان های توپخانه ای ارتش روسیه به شمار می رود که قادر به شلیک پرتابه های هسته ای نیز می باشد. کیفیت بسیار بالای لوله این توپ سبب می شود که عمر مفیدی برابر با 6000 گلوله داشته باشد. این توپ توسط کامیون های کراز و اورال به مناطق مورد نیاز حمل می شود. این توپ قادر به پرتاب مهمات OF 45 با وزن 44 کیلوگرم نیز می باشد. مشخصات این توپ : وزن : 6.8 تن خدمه : 6 نفر این توپ در حالت شلیک سریع قادر به شلیک 8 گلوله در دقیقه می باشد. اما زمانی که این توپ بخواهد به صورت مداوم شلیک کند ، در این صورت قادر به شلیک دو یا سه گلوله در دقیقه می باشد که این ریتم آتش را تا 40 دقیقه می تواند ادامه دهد. مدلهای صادراتی این توپ نیز با کالیبر استاندارد ناتو یعنی 155 میلیمتر عرضه شده است. تصاویر این توپ :
  25. 1 پسندیده شده
    سلام امروز قسمتی دیگر از تاپیکهای مبوط به توپها را تقدیم شما می کنم توپ خود کششی 152 م م هویتزر 2S19 "MSTA-S" این توپ قدرتمند روسی برای اولین بار در سا ل 1989 وارد به خدمت گردید . فلسفه ساخت این توپ ساخت توپی قدرتمند با زره قدرتمند بود که بتواند در نبردهای نزدیک نیز شرکت کند . این توپ توسط شرکت روسی Uraltransmash طراحی و ساخته شده است و مبنای ساخت شاسی و نیروی محرکه ان بر گرفته از تانک t-80 می باشد . ویژگیهای جالب این توپ ان را به یک تانک شبیه ساخته است که از این ویژگیها میتوان به این موارد اشاره کرد : برجک با گردش 360 درجه ، یک مسلسل کالیبر 50 ( 12.7 ) برای مقابله با هلیکپترها و هواپیماهای دشمن ، زره قدرتمند ، به جز این موارد نکات قابل توجه دیگری نیز وجود دارند که می توان به وجود 6 نارنجک انداز برای ایجاد دود و جلوگیری از مورد هدف قرار گرفتن توسط لیزر های موشکهای ضد تانک این توپ قادر به درگیری مستقیم تا برد 1 الی 2 کیلومتر با تانکها و ادوات زرهی دشمن نیز میباشد . نکته جالب امکان شلیک گلوله های جمینگ 3RB30 میباشد که 22 کیلومتر برد شلیک دارند و تا حدی مانند گلوله های EMP عمل می کند و سیستمهای رادیویی دشمن را در شعاع 700 متر بین فرکانسهای 1.5 تا 120 مگا هرتز مختل کرده و از کار می اندازد . توپ دارای موتوری میباشد که قادر است بین دمای منهای 50 درجه تا مثبت 50 درجه کار کرده و عمل کشش این توپ را انجام دهد . همچنین در صورت لزوم توپ به گلوله های اتشزا و اتمی نیز مجهز خواهد شد و با خرج مخصوص تا 36 کیلومتر برد خواهد داشت . سیستم گلوله گذاری توپ هم خودکار بوده و تا 8 گلوله در دقیقه سرعت شلیک دارد . اما نكته مهم در مورد توپ گلوله هاي هدايت شونده ليزري اين تانك ميباشد كه بيسابقه است و در توپهاي مشابه ديده نميشود . . و در اخر ویژگی دیگر وجود سیستمهای دید در شب برای راننده توپ است . مشخصات سال ورود به خدمت 1989 کشور سازنده روسیه پرسنل : 5-7 نفر وزن : 42 تن طول : 11.9 متر عرض : 3.58 متر ارتفاع : 2.9 توپ : 152-mm howitzer 2A64 کالیبر : 152 م م دارای یک قبضه تیربار 12.7 گردش برجک 360 درجه حرکت عمودی لوله : - 3 to + 65 درجه سرعت شلیک : 7-8 گلوله در دقیقه وزن گلوله با خرج : 42.8 تا 43.5 برد : بسته به نوع گلوله و خرج : 25 تا 36 کیلومتر برد با گلوله استاندارد : 28 کیلومتر قدرت موتور : 840 اسب بخار حداکثر سرعت : 60 کیلومتر بر ساعت برد با یک سوخت گیری : 500 کیلومتر قابلیت عبور از اب تا 1.2 متر کشورهای دارنده : روسیه حدود 600 قبضه اکراین حدود 40 قبضه بلاروس حدود 14 فبضه گرجستان ؟ در صورت استفاده از این مطلب در جای دیگر با من هماهنگ کنید گلوله ليزري هدايت شونده كه با اين توپ شليك ميشوند تصاوير توپ