برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      64

    • تعداد محتوا

      8,885


  2. majid363

    • امتیاز

      37

    • تعداد محتوا

      944


  3. alrkhs

    alrkhs

    Members


    • امتیاز

      21

    • تعداد محتوا

      373


  4. Amirali123

    Amirali123

    Members


    • امتیاز

      14

    • تعداد محتوا

      122



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on سه شنبه, 2 شهریور 1400 در پست ها

  1. 3 پسندیده شده
    به نام خدا مشکل در جایگذاری موتور باعث تاخیر در برنامه توسعه Su-30SM2 روسی شد موتور سوخو-35 برای سوخو-30 اس ام استفاده خواهد شد مشکل به وجود آمده هنگام نصب موتور AL-41F-1S جنگنده سوخو-35 در هواپیمای محبوب تر سوخو-30 اس ام می تواند باعث به تاخیر افتادن برنامه توسعه Su-30SM2 یا همان Super Sukhoi شود. وزارت دفاع روسیه در حال حاضر قراردادی برای ساخت 24 سوخو-30 از نسخه SM2 امضا کرده است. این خبر سال گذشته توسط سرگئی شویگو (Sergei Shoigu)، وزیر دفاع ، بیان شده بود که اولین پرواز سوخو-30 اس ام 2 در اواخر سال 2020 انجام خواهد شد. با این حال ، تا امروز ، هیچ صحبتی از مونتاژ شدن نسخه آماده تست پرواز Su-30SM2 نشده است. روزنامه Isvestia در آخر هفته گزارش داد که در راستای مدرن سازی، توسعه دهندگان در حال حل مشکل نصب موتور AL-41F-1S ، که در حال حاضر جنگنده فوق مانور پذیر Su-35S به آن مجهز شده ، روی Su-30SM2 هستند. پروژه ارتقا سوخو-30 اس ام به اس ام 2 از سال 2015 که مهندسان روسی کار روی افزایش قابلیت های رزمی Su-30SM را شروع کردند، در حال پیگیری است. مدتی بعد رئیس جمهور، پوتین، دستور یکپارچه سازی Su-30SM و Su-35S تا حد ممکن را صادر کرد. روزنامه Izvestia ، به نقل از منابعش در وزارت دفاع ، بیان کرد که تصمیم اساسی برای مدرن سازی ناوگان Su-30SM به سطح SM2 گرفته شده است. طبق برنامه قرار است کار در سال 2027 به اتمام برسد. با این حال، گزارش قبلی همین نشریه گفته بود که تعدادی از هواپیماهای به روز شده برای هواپیمایی دریایی ارتش روسیه، در سال 2022 آماده خواهند شد. موتور AL-41F-1S برای Su-30SM2 از آنجایی که موتور AL-41F-1S یکی از عناصر مدرن سازی این جنگنده است، نصب موفق آن درهای نصب رادار Irbis (که Su-35 نیز به آن مجهز است) و سلاح های هایپرسونیک هوا به زمین در حال توسعه تحت پروژه تطبیق سوخو (Adapation-Su)، که هدف آن توسعه سلاح های جدید مشترک برای هواپیماهای جنگی کلاس سوخو است، را خواهد گشود. در مقایسه با AL-31FP فعلی که نیروی Su-30SM را تامین می کند، نیروی رانش موتور AL-41F-1S ، شانزده درصد و تا 14،500kgf افزایش یافته است. عمر عملیاتی موتور هواپیما هم، بدون اینکه افزایشی در وزن و ابعاد آن روی دهد ، 2 برابر خواهد شد و به 4،000 ساعت خواهد رسید. علت ارتقای سوخو-30 اس ام به سطح سوخو-35 می تواند ناشی از به روز رسانی تعداد بالایی از Su-30 های در حال سرویس در روسیه و همچنین مشتریان صادراتی آن باشد. در حالی که سوخو-35 مشتریان زیادی ندارد (چین و مصر تنها مشتریان شناخته شده هستند)، سوخو-30 چندین متقاضی از جمله بزرگترین آنها، هند، به همراه مالزی، الجزایر و چین دارد. روسیه برای جلب نظر هند به نسخه SM2 ، که به روز رسانی گستره هواپیمای Su-30MKI است، تلاش کرده است. اما سطح علاقه مندی طرف هندی نامشخص است. هند هنوز قرار داد خرید 12 فروند هواپیمای Su-30MKI ، که مجوز خریدش توسط شورای خرید دفاعی این کشور در سال 2020 صادر شد، را امضا نکرده است. رادار Irbis-E منبع: https://www.defenseworld.net/news/29485/Engine_Transplant_Problems_Delaying_Russian_Su_30SM2_Aircraft_Development
  2. 1 پسندیده شده
    گالری تصاویر توکانوهای نیروی هوایی سپاه
  3. 1 پسندیده شده
    سامانه درخت جنگی نیروی هوایی ارتش ایالات متحده ، در پاسخ به استفاده روسها از سامانه تشخیص دوست از دشمن (IFF) با شناسه SRO-2 که پیش از این در جریان جنگ 1967 توسط نیروی هوایی اسراییل از روی میگهای ساقط شده عربی به غنیمت گرفته شده بود ، یک جستجوگر و یابنده IFF را توسعه دادند که بعدها در جنگ ویتنام و همچنین جنگ ایران و عراق ، با موفقیت درخشانی مورد استفاده قرار گرفت . این سامانه جدید با شناسه AN/APX-80 یا به اصطلاح فنی "سامانه درخت جنگی" می توانست سیگنالهای ترانسپاندرهای IFF روسی را خوانده و سمت و جهت آن را بادقت وصف ناپذیری مشخص نماید . از آنجایی که سامانه های دفاع هوایی روسی فروخته شده به کشورهای خاورمیانه و شرق آسیا از فرستنده های یکسانی استفاده می کردند ، کاربران این فناوری ( ایالات متحده در دهه 70 و در خاورمیانه،نخست IAF و سپس IRIAF ) برتری اطلاعاتی بسیار باورنکردنی را در اختیار داشتند . این مساله بخصوص ، برای نیروی هوایی ایران ، ارزش بسیار زیادی دربرداشت . کار اصلی این سیستم در ترکیب با رادار جنگنده- بمب افکن اف-4 این بودکه به خدمه اثبات کند که هدف راداری روی اسکوپ ، قطعا" جت حریف ( میگ یا سوخو) است . بدین ترتیب ، خلبان فانتوم می توانست بدون تشخیص چشمی و با اطمینان کامل از اسپاروها استفاده کند . این سیستم در دو حالت فعال و غیرفعال ، قابل استفاده بود ، بدین معنی که با خوانش سیگنالهای فرستنده های فعال IFF دشمن و ارسال یک سیگنال شناسایی ، فرستنده IFF دشمن را بحالت غیر فعال درآورد . فانتوم های مجهز به این سیستم ، نه تنها توانایی تشخیص سیگنالهای IFF دشمن را داشتند ، بلکه قابلیت شناسایی رهگیرهای دشمن را حتی درصورت دیده نشدن در رادار در اختیار می گرفتند . این امر به ویژه در زمان اجرای عملیات در عمق خاک دشمن از اهمیت بسیارزیادی برخوردار بود ، چرا که توانایی دوری از مسیرهای عبور رهگیرهای دشمن برای خدمه فانتوم های مهاجم فراهم می گردید . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
  4. 1 پسندیده شده
    روسها با برخی ایده های ساده تونستن صرفه جویی قابل توجهی در زمینه موشک های هوا به هوا بکنند طرحی مثل موشک ار27 کاملا ماژولار ساخته شده اگر به هر دلیلی نتونستن موشک جدیدی طراحی کنن به راحتی با اصلاح هر قسمت میتونن یک بروز رسانی روی این موشک داشته باشند سیکر غیر فعال موشک ار 27 سیکر فعال موشک ق77 و سیکر فعال موشک ار 27
  5. 1 پسندیده شده
  6. 1 پسندیده شده
    حملات موشکی ایران از دید مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (CSIS)واشنگتن فابیان هینز ، کارشناس برنامه موشکی ایران در انستیتوی مطالعات بین المللی میدلبری در مونتری ، کالیفرنیا ، گفت: "آنها می گویند ،" ما اکنون می توانیم آنها را بزنیم "." آنچه در چند سال گذشته در ایران دیده ایم[ افزایش دقت و نقطه زن شدن موشک ها] یک تغییر از موشکهایی است که عمدتا ابزارهای سیاسی یا روانشناختی بودند به سلاحهای واقعی میدان جنگ است. این یک تغییر بزرگ است. علاوه بر اقدامات انجام شده توسط گروههای متعدد نیابتی ، ایران از سال 2017 نیروی موشکی خود را در عملیات جنگی علیه تعداد زیادی از دشمنان در سراسر خاورمیانه به کار گرفته است. در ژوئن 2017 ، ایران به تلافی حملات داعش در تهران ، شش موشک به سمت شرق سوریه هدف قرار داد که مواضع داعش را در نزدیکی دیرالزور هدف قرار داد. ایران یک سال بعد در اکتبر 2018 حمله مشابهی را علیه داعش انجام داد. در سپتامبر 2018 ، ایران هفت موشک فاتح 110 را به مقر ادعا شده حزب دمکرات کردستان ایران و حزب دموکرات کردستان ایران در کویای عراق پرتاب کرد. در سپتامبر 2019 ، ایران حملات هماهنگ با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک های کروز را به تاسیسات نفتی عربستان در ابقیق و خورایس آغاز کرد. با دقت بالا ، این حملات به طور موقت تولید در پالایشگاه نفت ابقیق را متوقف كرد ، كه 5-7٪ از نفت روزانه جهان را تأمین می كند. در ژانویه 2020 ، ایران به تلافی ترور قاسم سلیمانی توسط ایالات متحده ، با 22 موشک بالستیک برای چندین ساعت نیروهای آمریکایی را در عراق بمباران کرد . این حملات به تأسیسات آمریكا در پایگاه هوایی الاسد در غرب بغداد آسیب رساند و بیش از 100 نفر از پرسنل خدمات آمریكایی را با آسیب مغزی تروماتیک مواجه كرد. منبع: https://missilethreat.csis.org/country/iran/
  7. 1 پسندیده شده
    20 کارخانه ی موشک ایرانی در منطقه ساخته شده است: حمایت ایران برای تولید موشک محلی موضوع جدیدی نیست. غزه مرتباً از کمک های ایران برای تولیدات محلی می گوید و ادعای کارخانه موشکی حزب الله در دره اردن به موضوعی داغ در جنگ اسرائیل علیه این سازمان تبدیل شده است. اما به تازگی ، یک استراتژی جدید برای توانمندسازی سازمان های مورد حمایت ایران با سیاست جدید و بسیار جامع و نگران کننده تر از آنچه تصور می شد ، رونمایی شده است. حمایت از بازیگران منطقه ای به تکیه گاه اصلی استراتژی نظامی ایران در منطقه تبدیل شده است. تهران تهیه سامانه های تسلیحاتی استراتژیک برای سازمان های مورد حمایت خود را شامل موشک های توپخانه ای سنگین و موشک های بالستیک و همچنین فناوری ساخت آنها را آغاز کرده است. این حمایت از چندین جهت به نفع ایران است:به عنوان دو برابر شدن قدرت ، گسترش توانایی بازدارندگی ایران و روشی برای انجام حملات توسط شریک های وابسته که این کشور می تواند آن را انکار کند. ایران از چهار استراتژی برای انتقال به کشورهای دیگر استفاده می کند: انتقال مستقیم ، ارتقای موشک های موجود و انتقال قابلیت های تولید و عرضه از طریق اشخاص ثالث. تحت حمایت نیروی قدس ، ایرانیان شروع به توسعه ایده جدیدی کردند: اگر قاچاق آن امکان پذیر نبود ، ما به جای آن تولید می کنیم. ایران راه اندازی کارخانه های مخفی ساخت موشک را در چندین کشور در خاورمیانه آغاز کرده است. حدود بیست کارخانه مخفی ، برخی در زیرزمین ، در لبنان ، یمن ، سوریه ، سودان و عراق ساخته شدند.با دانش ایرانی و آموزش افراد محلی، خطوط تولید مخفی ساخت موشک های بالستیک کوتاه برد ، موشک های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری آغاز شده است. فناوری تولید موتورهای موشکی ، کلاهک ها و سیستم های هدفگیری دقیق به حوثی ها ، حزب الله و حماس نیز منتقل شده است. در بعضی مناطق موشک های دقیق تولید شده است و در بعضی دیگر کلاهک های دقیق روی موشک های ساده نصب شده که عملکرد آنها را بسیار بهبود بخشید. این یک پیشرفت قابل توجه است که از چهار سال گذشته آغاز شده و برای اسرائیل بسیار نگران کننده است. بر اساس گزارش ها ، اسرائیل برخی از کارخانه های موشکی را در سراسر منطقه کشف و به آن حمله کرده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و ارتش اسرائیل نیز از تمرکز ارتش اسرائیل بر تهدید موشکی بارها گفته است. در سال های اخیر ، ایران در تلاش بوده است تا پروکسی های خود را به موشک های پیچیده تری نیز مجهز کند. اسرائیل اخیراً به شورای امنیت سازمان ملل این موارد را گزارش داده همچنین ، تهران یک موشک بالستیک با برد 5000 کیلومتر نیز تولید کرده است . ارتش اسرائیل به خوبی از تهدید آگاه است و آن را به عنوان اولویت اصلی قرار داده. ارتش روش ها و فن آوری های جدیدی را برای شناسایی و انهدام انبارهای موشکی و سایت های پرتاب ایجاد کرده است. در ماه مه ، اسرائیل یک تمرین بزرگ نظامی را برای آمادگی برای درگیری در چند جبهه برگزار می کند. به عنوان بخشی از این مانور ، ارتش اسرائیل توانایی های جدیدی را که برای مقابله با تهدیدات موشکی ایجاد کرده است را آزمایش خواهد کرد. واحد نخبگان نخبگان ارتش در حال آموزش برای این مأموریت است تا در پشت خطوط دشمن مستقر شود و سلولهای موشکی را به سرعت شناسایی و از بین ببرد . _________________________ منبع: https://mobile.mako.co.il/news-n12_magazine/2021_q2/Article-970eb19e7d71971026.htm?sCh=31750a2610f26110&pId=1714791232
  8. 1 پسندیده شده
    داده نمای باور 373 نسخه فارسی #اینفوگرافی تقدیم به شهدای پدافند.
  9. 1 پسندیده شده
    این باور که فقط سامانه های کلد لانچ توانایی درگیری در تمام جهات رو دارند در کجا ریشه داره رو نمیدونم ولی اگر سامانه های هات لانچ این توانایی رو نداشتند چرا سامانه AEGIS که سال هاست عملیاتی هستش و عملا توان اتش نیروی دریایی امریکا است از لانچر MK-41 که هات لانچ هست استفاده میکنه؟
  10. 1 پسندیده شده
    رمپ پایگاه یکم شکاری - اردیبهشت 1358 حک حروف IR ، قبل از حروف IAF روی بدنه فانتوم ها قابل مشاهده است. https://www.aparat.com/v/p4kLK
  11. 1 پسندیده شده
    وقتی که تمرین وامادگی دائمی به بهترین نحو انجام میشود! تصاویر زیر مربوط به تمرین لود تسلیحات بر روی یک ماکت که اخیرا در قالب یک مسابقه در پایگاه هوایی Ellsworth واقع در داکوتا جنوبی امریکا برگزار شد میباشد در این مسابقه تیم ها با 4 عضور شرکت داشتند.تیمها میبایست دو بمب GBU-38 JDAM و یک موشک AGM-158 را بروی یک ماکت در اندازه واقعی شبیه به محل نگهداری وذخیره تسلیحات بمب افکن بی-1 در زمانی کمتر از 40 دقیقه لود یا نصب کنند.شاید بسیاری این تصور را داشته باشند مگر چند دقیقه بالا و پایین تا چه حد میتواند تاثیری بر عملکرد کلی داشته باشد بهترین پاسخ به این سوال را باید درعملیات بمباران هوایی مصر توسط نیروی هوایی اسرائیل در جنگ شش روزه با اعراب در سال 1967 پیدا کرد.در زمانی که پس از اجرای موج اول حمله توسط اسرائیل با توجه به تمرین و امادگی قبلی خدمه مسئول تسلیحات به سرعت هواپیماهای اسرائیل اماده انجام موج دوم حمله شدند و کار نیروی هوایی مصر را یکسره کردند وعملا یکی از برترین عملیاتهای تاریخ نظامی را به نمایش گذاشتند.
  12. 1 پسندیده شده
    پس از فروپاشی شوروی اقمار ان وارث تسلیحات مختلفی شدند از جمله مولداوی که تعدادی میگ 29 را به ارث برده بود این کشور به دنبال بحران مالی 17 فروند از این جنگنده را برای فروش گذاشت.در این بین امریکایی ها هم برای جلوگیری از خرید انها توسط ایران و هم برای تحقیقات برروی ان تمامی انها را خریداری و به امریکا منتقل کردند.اولین دیدار پرنده شرقی مرموز و محققان امریکایی در پایگاه هوایی Wright-Patterson اوهایو اتفاق افتاد جاییکه یک فروند میگ 29 را به طور کامل از هم جدا کردند و بررسی ان را اغاز کردند.البته اولین اطلاعات از فالکروم در نوامبر 1977 توسط عکس های ماهواره ای به دست امریکایی ها رسیده بود به طوریکه بنجامین لامبرت نویسنده کتاب بحران درنیروی هوایی روسیه مینویسد با دیدن اولین تصویر از میگ 29 امریکا به این نتیجه رسیدکه شوروی موفق به ساخت رقیبی برای اف 16 و اف 18 شده است جالبتر انکه یک تحلیلگر ارشد دفاعی موسسه RAND بعدها اعلام میکند امریکا در اوخر همان دهه و درست در سال 1981 دستور ساخت نسلی جدید از جنگنده با قابلیت های تکنولوژی بالا را میدهد پروژه ای که بعد هابه تولید اف 22 ختم شد.البته امریکا نتایج بررسی خود بروری میگ 29 را به دلیل گمراهی دشمنان از از میزان اگاهی امریکا ازتوان ونقاط ضعف میگ 29 منتشر نکرد. البته بعدها نتایجی از نبرد هوایی میان میگ 29 ها و جنگندهای امریکایی چون اف 16 واف 14 و یا اف 15 اعلام شد که اغلب انها نبردهایی خونین و نزدیک را گزارش میکرد.به طوریکه در اولین تجربه پرواز با فالکروم ان را جنگنده ای که قابلیت تحمیل شکست به حریف به دلیل قدرت مانور بالا توصیف کردند.حتی Steiniger در توصیف این جنگنده گفته بود طراجی بدنه مناسب همراه با تسلیحات مناسب ان را قاتلی بیرحم کرده است و همچنین اضافه کرده بود موشک Archer AA-11 در مقایسه با رقیب امریکایی خود یعنیSidewinder از برد بیشتر و سیکر حرارتی قدرت مندتری برخوردار بود.Steiniger حتی افزوده بود قرار گرفتن یک لنز ساده یک طرفه من را قادر ساخته بود که موشک را در زاویه بالاتری نسبت به هدف شلیک کنم.البته همانطور که میگ 29 نکات قوت خوبی داشت دارای ضف هایی نیز بود به طور مثال خلبان سابق اف شانزده Mike Jaensch که در سال 1989 با یک میگ 29 پرواز کرده بود از قدرت و همچنین مانورپذیری ان به شدت تعریف کرده بود اما از رادار و قابلیت ارتباط بین جنگنده و خلبان وهمچنین مقدار ونحوه ارائه اطلاعات و وابسته بودن ان به ایستگاه های زمینی به عنوان نقطه ضعف یاد کرده بود.( در تصویر انتقال فالکروم ها توسط یک فروند سی 17 از مولداوی به امریکا دیده میشود) پ.ن 1: در سال 1989 یک فروند میگ 29 شوروی به خلبانی الکساندر میخائیلوف با فرار از اسمان شوروی و فرود در ترابوزان ترکیه به این کشور پناهنده شد البته ترکها به امید بهبود رابطه با شوروی با برگردادن این چنگنده به شوروی موافقت کردند و روز بعد کادر پروازی جدید از شوروی امده هواپیما را به شوروی برگرداندند.
  13. 1 پسندیده شده
  14. 1 پسندیده شده
    ضد چرخش مارپیچی ( spin) !!!!!!!! کاناردهای باز و بسته شونده 2در6 پایی نصب شده روی بخش دماغه تامکت وظیفه دارند تا در جریان آزمون های زاویه حمله زیاد هواپیما ، به خارج شدن آن از حالت سقوط مارپیچی (spin) کمک کنند . نیروی دریایی ایالات متحده و سپاه تفنگداران ، نزدیک به 200 فروند فانتوم و در حدود 100 خدمه را بدلیل قرار گرفتن این جتها در چنین حالتی از دست دادند . در نتیجه هدف اصلی گرومن ، تولید یک هواگرد ضداسپین بود . سامانه رابط شهپر - سکان عمودی متحرک (ARI) به خلبان اف-14 کمک می نمود تا در هر زاویه حمله ای ، جت خوش دست خود را همچنان مانور پذیر نگاه دارد . این اولویتی مهم برای نیروی دریایی ارتش ایالات متحده بشمار می آمد . پی نوشت : محل استقرار این کاناردها ، درست بالای محل جایگیری توپ و بخش تحتانی آسمانه خلبان هست که در این تصویر در حالت باز قرار دارد صرفا" برای میلیتاری / مترجم MR9
  15. 1 پسندیده شده
    سلام و ارادات و کمال تعجب رو دارم! جناب ناورد، شما که مطالعات خوبی دارید، این حرف از شما بعیده. سابقه استقلال خواهی و حتی درگیری های مسلحانه در آذربایجان و ارمنستان به قبل از فروپاشی شوروی می رسد. حتی یکی از دلایل فروپاشی شوروی همین مبارزات بوده، حالا شما می فرمایید این مردم نشسته بودند، اینقدر ما نرفتیم اونجا رو ملحق کنیم به خودمون که فکر استقلال به سرشون افتاد؟ در مورد ارمنستان که از دهه 1920 استقلال خواهی داشتند و شوروی به زور دگنک اونها رو نگه داشته بود، حالا ایران مسلمان کجا میتونست ارمنستان رو الحاق کنه؟ آمریکا و اروپا و روسیه هم می نشتستند و تماشا می کردند؟ خوبه رویاهای خودمون رو از واقعیت تمیز بدیم، بله من هم که بازی می کنم در زمان جنگ جهانی دوم با ایران نصف دنیا رو میگیرم اما این فقط در رویای من و صفحه کامپیوترم باقی میمونه. قضیه 50 درصد دریای خزر هم همینطوره. اگر 50 درصدش مال ایران بوده پس نفت آذربایجان که شوروی استخراج می کرد و هیتلر رو هم وسوسه کرده بود مال ایران بود! حالا معلوم شد برجام چطور خونده شده و چطور تصویب شده. همونهایی که از این متن معاهده ترکمنچای، سهم 50 درصدی ایران از دریای خزر رو برداشت کردند، توهم کردند که تو برجام قراره تحریمها لغو بشه! ((سفاین تجارتی روس مانند سابق استحقاق خواهند داشت که به آزادی بر دریای خزر به طول سواحل آن سیر کرده به کناره های آن فرود آیند و در حالت شکست کشتی در ایران اعانت و امداد خواهند یافت و همچنین کشتیهای تجارتی ایران را استحقاق خواهد بود که به قرار سابق در بحر خزر سیر کرده، به سواحل روس آمد و شد نمایند و در آن سواحل در حال شکست کشتی به همان نسبت استعانت و امداد خواهند یافت. در باب سفاین حربیه که علم های عسکریه روسیه دارند چون از قدیم بالانفراد استحقاق داشتند که در بحر خزر سیر نمایند، لهذا همین حق مخصوص کما فی السابق امروز به اطمینان به ایشان وارد می شود، به نحوی که غیر از دولت روسیه هیچ دولت دیگر نمی تواند در بحر خزر کشتی جنگی داشته باشد.))
  16. 1 پسندیده شده
    سلام علیکم به مناسبت سوم خرداد 1361 شبحی بر فراز اروند نقش بی بدیل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جریان دفاع مقدس ، اکنون بر هیچ محقق منصفی ، پوشیده نیست . این نیرو از آزمون بسیار سخت سالهای بحرانی ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی سربلند بیرون آمد و ماموریتهای محوله خود را با سرسختی هر چه تمام تر پس ازتجاوز عراق به خاک جمهوری اسلامی ایران به سرانجام رساند . با این حال ، یکی از نقاط اوج عملکرد این نیرو ، در جریان عملیات الی بیت المقدس بوقوع پیوست ، جایی که فانتوم های نیروی هوایی ، با اجرای ماموریتهای بمباران در عقبه واحدهای متجاوز عراقی ، درسی فراموش ناشدنی به ارتشی دادند که رویای فتح شش روزه را در سر می پروراند. حماسه گردان همیشه جاوید 11 شناسایی سیزدهم اردیبهشت 1361 ، یکفروند فتو فانتوم نیروی هوایی(کابین جلو جناب مهرداد بیضایی "تصویر سمت چپ " و کابین عقب مرحوم داود دلفانی ) از پل لجستیکی ارتش عراق بر روی اروند عکسبرداری می کند هفتم خرداد 1361 اسطوره فراموش ناشدنی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، مرحوم ، سرهنگ دوم خلبان محمود اسکندری ( تصویر بالا ، ایستاده از راست نفر سوم ) و جناب اکبر زمانی ( نشسته از راست ، نفر دوم ) ، با مهارت مثال زدنی پل ارتش عراق منهدم می کنند ، تا جایی که همزمان در شبکه بی سیم واحدهای درگیر این پیام شنیده می شود : از دژ به ستاد فرماندهی : پل زده شد پیام کوتاه بود ولی نه به اندازه انهدام کامل سازمان رزم لشکر یازدهم پیاده ارتش متجاوز بعث پی نوشت : 36 سال پس از حماسه سوم خرداد 1361 ، یاد و نام شهدای این عملیات ، همیشه جاوید و ماندگار
  17. 1 پسندیده شده
    آموزش پرسنل نیروی هوایی ارتش قبل و بعد انقلاب در ایران و آمریکا ( قسمت دوم) قبل از انقلاب بخاطر بالا رفتن قیمت نفت و پر شدن خزانه دولت, دولت تصمیم به خریدسلاح از کشور آمریکا می گیرد. در آن زمان ایران ژاندارم خلیج فارس بود و دولت آمریکا اعتماد زیادی به ایران داشت. در آن زمان دولت ایران سفارش خرید هواپیمای F14 را به کشور ایلات متحده آمریکا می دهد که بلافاصله پذیرفته می شود, اما سپس دولت اسرائیل تقاضای خرید این هواپیما را می کند که از سوی دولت آمریکا رد می شود. !!! پس وقتی که, دولتی تصمیم به خرید سلاح می کند, استخدام پرسنل برای آن تجهیزات در اولویت اول قرار می گیرد. استخدام خلبان, کارشناس فنی هواپیما, پرسنل آمادی و ... قبل از استخدام آگهی ها توسط روزنامه های کثیر الانتشار آن زمان ماننده روزنامه کیهان و اطلاعات منتشر می شد. و تیتر اصلی این روزنامه ها با استخدام شغلی با شعار بلند آسمان جایگاه من است جلب نظر می کرد. فارغ التحصیلان قبل از استخدام و پس از آزمایشات سخت پزشکی و امتحان در رشته و رسته های دلخواه خود, ماننده خلبانی و کارشناسی فنی هواپیما استخدام می شدند. به محض قبولی و دریافت لباس نظامی و سایر مایحتاج ماننده حوله واکس و ... از سوی سازمان تامین می شد. پرسنل می بایست موی خود را با نمره صفر 6 کوتاه کرده و چند روز دیگر با لباس هایی که به خیاط بیرون داده بودند تا اندازه آن ها کنند در یک ساعت و یک روز خاص از قبل تعین شده به فرماندهی مرکز آموزش های هوایی ( شهید خضرایی فعلی. چون در آن زمان دانشگاه هوایی تاسیس نشده بود.) پرسنل تازه استخدامی می بایست دوره اموزش مقدماتی نظامی یا B.M.T یا (BASIC MILITARY TRAINING) را حدود 3 ماه می گذراندند و پس از دریافت سر دوشی به کلاس در س زبان می رفتند. از ابتدای ورود به کلاس و آمدن استاد زبان که معمولا از اساتید خانم و آقای آمریکایی بودند کسی حق صحبت کردن فارسی در کلاس را نداشت.البته چند استاد خانم و اقای ایرانی هم بودند. تمام پرسنل از قبیل دانشجوی خلبانی و فنی می بایست زبان انگلیسی آمریکایی را تمام کنند و بعد از این مرحله برای امتحان زبان اعزام به خارج اقدام کنند. حدود چند هزار نفر شرکت می کردند و بالاترین نمره از 100 به پائین تا حدود حد اقل نمره 75 گزینش می شدند. ( البته درصدکمی انتخاب می شدند). پس از قبولی در امتحانات اعزام به آمریکا معاینات پزشکی مجددا شروع می شد و درصورت نبودن مشکل, آماده اعزام به خارج می شدند. قبل از اعزام توجیهات کامل از سوی ضد اطلاعات وقت ( حفاظت اطلاعات فعلی) برای حفظ اسرار نظامی انجام می شد. و پس از دریافت ارز خارجی با هواپیمایی ایران ایر ( هما) مسیر تهران لندن را می رفتند. و مسافران این مسیر را پیاده و مجددا مسیر لندن نیویورک را سوار و سوخت گیری و چک هواپیما انجام می شد. به محض ورود به فرودگاه جان اف کندی نیویورک که بزرگ ترین فرود گاه دنیا درآن زمان بود و مسیر وارد شدن به این فرودگاه 5 بانده که به خاطر ترافیک شدید هوایی از 5 جهت وارد این فرودگاه می شدند. بعد ها شاه ایران به تقلید از این فرودگاه دستور ساخت فرودگاه بزرگ آریامهر ( فرودگاه امام خمینی فعلی) را داد که تا چند سال پس از انقلاب به حالت راکت درآمده بود و بعد ها تا حدی تکمیل شد. و در زمان کنونی مورد بهره برداری قرار می گیرد. بعد از فرود هواپیما در فرودگاه جان اف کندی نیویورک و پیاده شدن پرسنل از آن, چند افسر رابط ایرانی و آمریکایی ما را برای سوارشدن مجدد هواپیما, بسوی شهر سان آنتونیوی ایالت تگزاس راهنمایی کردند و پس از فرود هواپیما در این شهر ما را با اتوبوس به پایگاه هوایی لک لندکه پایگاه آموزشی ارتش آمریکا در رسته های نیروی دریایی, هوایی, زمینی و تفنگ دار دریایی بود رفتیم. بقیه مطالب انشا ا... درپست سوه به عرض می رسد.
  18. 1 پسندیده شده
      بر اساس هواپیمای ایولوشن 76 نسخه های مختلفی برای انجام ماوریت های مختلف ساخته شد که از جمله جالب توجه ترین انها نسخه Il-76 MDK می باشد . این نسخه ویژه به بدنه بسیار مستحکم و تعدادی سامانه دیگر مجهز است که آن را مناسب انجام ماموریت ویژه ای می کند . این هواپیما یک آزمایشگاه ویژه هوایی ست که عمده ترین ماموریت آن شبیه سازی شرایط جاذبه صفر برای آموزش و تمرین فضانوردان می باشد . هواپیما ابتدا تا ارتفاع 9 هزار متری اوج گرفته ، سپس خلبان موتور را خاموش کرده و هواپیما در مسیری رو به پایین تا رسیدن به ارتفاع 6 هزار متری شیرجه می رود ، وضعیتی که بین 22 تا 28 ثانیه به طول می انجامد و فضانوردان می توانند شرایط ویژه جاذبه صفر را در ان تجربه کنند . در ویدیو یکی از همین آزمایش های جاذبه صفر را توسط این هواپیما مشاهده می کنید . تصاویر به صورت 360 درجه ضبط شده اند و با گرفتن و کشیدن تصویر به جهات مختلف می توانید تمام زوایای داخلی و حرکات فضانوردان را مشاهده کنید . 7mmt     کلیپ 360 درجه از تجربه جاذبه 0 با هواپیمای Il-76MDK   [aparat]odRIk[/aparat]
  19. 1 پسندیده شده
    با سلام    گربه های خلیج سیدرا   از صدام تا قذافی !!! رحمی وجود ندارد !!!!!         از یک جهت ، روند خدمت ابررهگیر تامکت در نیروی دریایی ارتش ایالات متحده ، یک داستان کوتاه دراماتیک بشمار می آید ، چرا که این جت افسانه ای هرگز موفق نشد یک درگیری جدی رزمی را در برابر دشمنانی که  برای مقابله با آنان طراحی شده بود ، تجربه نماید ، با این حال ، شاید ، تنها درگیری  قابل توجه  برای گربه دو دُم گرومن ، حادثه خلیج سیدرا (1981) بشمار می آید که در جریان آن ، تامکتهای نیروی دریایی موفق شدند با شلیک موشکهای فروسرخ ، دو فروند سوخو-22 لیبیایی را به زیر کشند . این مطلب قصد ورود به جزییات این نبرد را ندارد و سرنوشت خلبانان  این واقعه در جای خودش جالب توجه است .    چهار خلبان حاضر در این رویداد ، جمعی اسکادران VF-41  محسوب می شدند . جت رزمی شماره دو با کد رادیویی " عقاب سریع 107 " و جت رزمی شماره یک با کد رادیویی " عقاب سریع  102" از ناو هواپیمابر یو اس اس نیمیتز برخاسته و با موفقیت ،جتهای نیروی هوایی قذافی را بسرعت به درون آبهای خلیج سیدرا مشایعت نمودند .    از چپ به راست : خلبان یکم جیم اندرسون ( در یک حادثه اسکی کشته شد )!!!!!!   افسر تسلیحات ، هنک کلمن ( بعدها بعنوان خلبان  یکفروند F/A-18  در زمان  تاکسی روی باند کشته شد )    خلبان یکم ، لاری موزینسکی ( بعدها خلبان خطوط هوایی )   افسر تسلیحات دیو ولنت ( ارتقاء تا درجه دریاسالاری و مسئول توسعه سیستم های هوایی نیروی دریایی )      پی نوشت :   هر جا سخن از اعتماد است ، نام گربه افسانه ای گرومن می درخشد . دینگ . دینگ   :winking: 
  20. 1 پسندیده شده
    با سلام    چه زود دیر می شود .....................!!!!!!     پایگاه هوایی " شاو" کارولینای جنوبی ، ایالات متحده ، بهار 1354 دوره تخصصی  جت شناسایی RF-4E    نشسته از راست : مهرداد بیضایی  / فرامرز ترابی / حسین مددی / صف شکن ، فریدون ذوالفقاری        20 خرداد 1365( سی سال قبل از امروز )     ماجرا از زبان امیر سرتیپ دوم خلبان ، فرج ا... فرسیابی    ظهر 20 خرداد 1365 ، پس از پایان کلاس زمینی ، وارد ساختمان گردان شدم .از وضعیت پرسنل متوجه شدم ، اتفاقی افتاده !!! انگار بمب در داخل ساختمان منفجر شده بود !!!! تعداد زیادی بصورت انفرادی در گوشه ای خزیده و سر به زانو گذاشته و صورتشان را گرفته بودند . خلبانان و پرسنل شعبه تفسیر عکس گردان شناسایی به مانند افراد موجی ، شوک  زده  به این طرف و آن طرف می رفتند  . صدای هق هق گریه چند نفر را بوضوح می شنیدم . جناب ملک محمدی را در یک گوشه پیدا کردم ، شانه هایش را گرفتم و بالا آوردم و پرسیدم : ملک ، چه شده ؟؟؟؟ صورتش از اشک خیس شده بود ، با همان صورت خیس و با بغض و گریه گفت : فریدون را زدند ......    انگار ساختمان 3 طبقه گردان شناسایی  که هیچ ، کل دنیا به سرم کوبیده شد .!! حقیقتاً گردان شناسایی به معنای واقعی کلمه عزادار و یتیم شده بود . فریدون ذوالفقاری ، علیرغم بیماری فشار خون ، که او را از پرواز منع می کرد ، تا آخرین  لحظات ، دست از اجرای سخت ترین ماموریتها برنداشت ، و به همراه محمود اسکندری ، یکی از متهورترین خلبانان نیروی  هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می شد و در حقیقت نماد نیروی  هوایی و ارتش بشمار می آمد و گزاف نیست که گفته شود ، 20 خرداد 1365 ، یکی از شوم ترین روزهای تاریخ ارتش ایران است .    یادش گرامی و راهش پُر رهرو ........   پی نوشت :   1- یادمان باشد ، با چه کسانی هموطن هستیم ، یادمان باشد که برای حفظ این کشور از طمع دشمنان ، چه خونهایی بر زمین ریخت ، یادمان باشد ، امنیت فعلی ، ساده و ارزان بدست نیامده و یادمان باشد ....................   2- شهید سرلشکرخلبان ، فریدون ذوالفقاری 
  21. 1 پسندیده شده
      (Breda Model 35) بردا مدل 35 که برخلاف نامش کالیبر 20 بود . این سلاح ضد هوایی ، ساخت ایتالیا بود ولی در جنگ دوم توسط همه ی طرف های درگیر استفاده میشد . کالیبر 20×138mm در اصل یک کالیبر سویسی بود که در جنگ دوم به طور گسترده در انواع سلاح های ضد هوایی  و ضد تانک توسط همه ی طرفهای درگیر به کار می رفت .        رادار شنیداری :     خدمه ی خجسته :   تکنیکال ضد هوایی :
  22. 1 پسندیده شده
    با سلام    نقص در فناوری یا خطای انسانی    مساله این است !!!!         در حقیقت جنگ ویتنام ، خاستگاه  ظهور و کاربرد وسیع موشکهای هدایت راداری و فروسرخ بشمار می آید . با این وجود ، پس از پایان جنگ ، در جریان یک پژوهش گسترده توسط نیروی هوایی ارتش ایالات متحده ، آمار قابل توجهی در خصوص بیلان عملکرد این جنگ افزار بدست آمد .   این نیرو برای تجزیه و تحلیل این پدیده ، دو گروه پژوهشی را ایجاد نمود . گروه نخست پس از مطالعات طولانی و پر هزینه و بررسی اسناد و گزارشهای محرمانه ، بدین نتیجه رسید که در طول جنگ ویتنام چیزی در حدود 90 تیر موشک راداری در برد " فامد "( فراتر از میدان دید ) توسط خلبانان نیروی هوایی و دریایی ایالات متحده شلیک شد که تنها 2 قربانی را برجای گذاشت که نرخ موفقیت 32 درصدی را نشان می داد .          این نتیجه بطور طبیعی اثبات می نمود که خدمه تمایل چندانی  در استفاده از این جنگ افزار برای مقابله با جتهای مانورپذیر دشمن نداشته ، بنابراین  نتایج اثبات نمود که موشکهای هدایت راداری و فروسرخ  موجود در لیست ارتش ایالات متحده در جنگ ویتنام ، در درگیری های نزدیک کارائی لازم را ندارد .     اما گروه دوم نتایج جالب توجه تری را بدست آورد . این گروه در جریان مصاحبه حضوری چند ساعته با خلبانان این دو نیرو ( هوایی و دریایی ) متوجه شد نقص از مهمات مورد استفاده نیست . محققان پس از آنالیز روند وقایع بدین نتیجه رسیدند که بیشتر از 35 درصد موشکهای  اسپارو (AIM-7) و بیشتر از 26 درصد موشکهای سایدویندر ( AIM-9) در محدوده های غیر مجاز پروازی ، شلیک شدند . طبق این پژوهش، درصد خطا در زمان شلیک موشکهای اسپارو 2.8 درصد و در زمان شلیک موشکهای سایدویندر 18.6 درصد بود که اثبات می نمود که چرا خلبانان نیروی هوایی و نیروی دریایی ، برای ورود به درگیری های هوایی فراتر از میدان دید ، همواره دچار مشکل بودند .      پی نوشت :   هر سیستم نظامی ، صرف نظراز ماهیت واحد سیاسی که بدان تعلق دارد ، قصد داشته باشد از شکست ها و عدم موفقیت در یک جنگ درس گرفته و شاهد موفقیت را در نبردهای آینده در آغوش کِشد ، همواره روحیه " خودکاوی و نقد " را در خودش تقویت می کند . اگر به این جمله باور ندارید ، حقیقت را از زبان ژنرال رعد حمدانی ( افسر ارشد نیروی هوایی ارتش بعث در جنگ 1991 )سئوال کنید . 
  23. 1 پسندیده شده
    توانایی های رزمی پهپاد چینی Wing Loong   [aparat]meaVD[/aparat]     عظمت تکرار نشدنی هوانوردی در دهه 60 میلادی   [aparat]0qYxI[/aparat]     رهگیری بمب افکن چینی H-6 توسط جنگنده های اف-15   [aparat]zSIuW[/aparat]
  24. 1 پسندیده شده
    جروزالم‌پست: پرتاب موشک‌پدافندی شکست خورد روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست با اشاره به سومین شکست در پرتاب آزمایشی سامانه پدافندی «پیکان» نوشت که نظامیان همه حقیقت را در خصوص علت این شکست به عموم نمی‌گویند.   به گزارش فارس، روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست یک روز پس از اعلام شکست پرتاب آزمایشی موشک پدافندی «پیکان» مقاله‌ای تحلیلی منتشر کرد و نوشت که سران نظامی این رژیم، برای سرپوش ‌گذاشتن بر شکست «شرم‌آور» این پروژه پدافندی، همه حقایق را به عموم نمی‌گویند.   دیروز خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی، از سومین شکست در آزمایش موشک پیکان خبر داد و نوشت که یک فروند موشک برای هدف قرار گرفتن شلیک می‌شود ولی پس از آنکه مشخص می‌شود موشک پدافندی توانایی هدف قرار دادن آن را ندارد، برای صرفه‌جویی، شلیکی انجام نمی‌شود.   وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اما ساعتی بعد بیانیه‌ای منتشر کرد و مدعی شد که پرتاب این موشک هدف، به منظور ایجاد آمادگی برای آزمایش‌های بعدی بوده است و در حقیقت قرار نبوده شلیکی به سمت این موشک هدف، صورت بگیرد.   روزنامه جروزالم پست امروز، بیانیه وزارت جنگ و گزارش رویترز را در کنار هم گذاشت و بر اساس اطلاعات خودش نوشت که مقامات صهیونیست و نماینده پنتاگون برای مشاهده آزمایش موفقیت‌آمیز در سواحل «پالماهیم» گرد هم آمدند ولی دست آخر این شلیک آزمایشی، شکست خورد.   جروزالم‌پست به جزئیات این شکست هم پرداخته و نوشته که یک فروند جنگنده متعلق به نیروی هوایی رژیم صهیونیستی، از صدها کیلومتر دورتر یک موشک به سمت ساحل شلیک می‌کند تا موقعیت هجوم موشک‌های شهاب 3 به سمت اراضی اشغالی را شبیه سازی کند؛ سامانه‌های راداری و کنترل آتش نیز موشک را شناسایی می‌کنند و برای هدف قرار دادن آن آماده می‌شوند ولی در لحظه آخر که قرار می‌شود این موشک به سمت هدف پرتاب شود، مشخص می‌شود که «سامانه نتوانسته بر روی موشک مهاجم قفل کند.»   سامانه پیکان (با نام عبری «ختص») پروژه مشترک شرکت «صنایع هوافضای اسرائیل» (IAI) و «بوئینگ» آمریکا است. این سامانه جزئی از یک سیستم دفاع موشکی چند لایه موسوم به «گیج‌کننده» (Stunner) است.   «گنبد آهنین»، «فلاخن داود»، «پیکان 1» و «پیکان 2» دیگر لایه‌هایی هستند که اسرائیل مدعی است می‌توانند از راکت‌های کوچک تا موشک‌های بالستیک را هدف قرار دهند. تاکنون از این مجموعه تنها گنبد آهنین و تا حدی هم پیکان 2 عملیاتی شده‌اند. http://www.tabnak.ir/fa/news/459274/%D8%AC%D8%B1%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%84%D9%85%E2%80%8C%D9%BE%D8%B3%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D9%88%D8%B4%DA%A9%E2%80%8C%D9%BE%D8%AF%D8%A7%D9%81%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF
  25. 1 پسندیده شده
    http://gallery.milit.../1_28129~38.jpg http://gallery.milit.../1_28229~41.jpg http://gallery.milit.../1_28329~35.jpg http://gallery.milit...tul6denz58b.jpg http://gallery.milit.../180432_628.jpg http://gallery.milit...243/1532661.jpg آخ با پست محمد عزیز هم زمان شد ببخشید !