برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on پنجشنبه, 4 شهریور 1400 در همه مناطق
-
2 پسندیده شدهبا سلام البته خارج از موضوع هست ، ولی در مورد کمربند بحران برژینسکی یا بعبارت بهتر کمربند جنوبی بحران برژینسکی ، یک نکته جالب وجود دارد در این کمربند که از جنوب شرق آسیا تا جنوب اروپا کشیده شده ، بیشتر از 90 ناحیه بحرانی شناسایی شده که بخش اعظمی از درگیری های خونین پس از دومین جنگ جهانی ، در این کمربند رخ داده است که همانطور که مشاهده می کنید ، جمهوری اسلامی ایران هم در این کمربند قرار دارد . این کمربند در چارچوب Greater Middle East project توسط گروهی از اندیشکده های غربی ، مورد بررسی قرار گرفته که توضیخ و تشریح آن ، باید به زمانی دیگر موکول شود . پی نوشت : در حال حاضر ، همین را خدمت دوستان عرض کنم که خوابهای بسیار بدی برای ما دیده شده ، که امیدوارم ، تعبیر نشود.
-
1 پسندیده شدهروایت سردار حاجیزاده از تدابیر رهبر انقلاب در نیروهای مسلح : در حوزه موشکی که از سال ۱۳۶۳ شروع شد در سالهای مختلف تاکید وجود داشت، شرق و غرب سراغ هواپیما برای تهاجمی رفتند، ما اگر این مسیر را میرفتیم، الان دنیا رسیده به هواپیمای نسل ۵ ما اگر این مسیر را میرفتیم احتمالا داشتیم در نسل ۳ درجا می زدیم . سردار حاجیزاده با اشاره به خودکفایی کشورمان در حوزه پدافند هوایی، گفت: من سال ۱۳۸۲ فرمانده پدافند هوایی شدم، آن موقع تجهیزات ایرانی نداشتیم وقتی پدافند را دیدم، مشاهده کردم پیچیدگیاش صدها برابر زمین به زمین است . آن زمان یک پیشنهادی روس ها کردند که شما بیایید از سامانههای بوک بخرید و یکی دو هیأت هم رفتند، همان موقع حضرت آقا فرمودند حالا هیأت میخواهد برود، برود اما ترجیح من این است که بومی باشد. آن خرید لغو شد و ما آمدیم تمرکز کردیم روی این موضوع و از آن سامانههای بومی سوم خرداد، طبس و رعد بیرون آمد. مثلا ما در حوزه موشکی دنبال سرعت عمل و و برخی موارد دیگر بودیم، حضرت آقا فرمودند به دنبال دقت بروید. سالهای بعد دیدیم که مثلا باید بین ۴ تا خانه باید یک خانه را بزنیم، تازه کلاهک ضعیف شده هم بزنیم که فقط سرکرده آنها را بزنیم، آن زمان بود که به اهمیت تدبیر حضرت آقا پی بردیم. در هوافضا در گذشته برخی فرماندهان گرایشاتی داشتند در حوزه هوایی و هواپیماها، حضرت آقا به ما فرمودند این موضوع را خیلی دنبال نکنید، این ماموریت ارتش است شما بچسبید به موشکی و اخیرا هم پهپاد. بعد از جنگ قره باغ بعضی از کشورها متوجه نقش پهپاد شدند، اینها امروز متوجه شده اند درحالی که از سالها قبل حضرت آقا روی این موضوع تاکید داشتند. https://www.mashreghnews.ir/news/1262169/روایت-سردار-حاجی-زاده-از-تدابیر-رهبر-انقلاب-در-نیروهای-مسلح
-
1 پسندیده شدهاحمد مسعود هم با طالبان کنار اومد تنها کسی که هنوز مقاومت می کنه اقای علیپور هست. و ایرانی که هنوز خواب هست در حالی که ترکیه داره ما رو محاصره می کنه و با طالبان هم پیمان شده
-
1 پسندیده شدهاین بخش پایانی فرمایشات شما اهمیت بسیار زیادی دارد. پختگی بیشتر و بکارگیری کارشناسان در تهیه این گونه از گزارشها و همچنین مرور بازخوردهای مردم در بخش نظرات (کامنتها) به افزایش تأثیرگذاری چنین گزارش هایی در آینده کمک خواهد کرد. در برخی از موارد (نه همه) مقایسه ها به اندازه ای کورکورانه، خام، و یکجانبه انجام شده اند که با حجم بسیار زیادی از نظرات منفی خوانندگان مواجه می شوند. خوانندگانی که در شرایط کنونی منابع بیشماری برای دستیابی به اخبار و تحلیل ها در دست دارند. مثلا” گزارش خبری همین امروز با عنوان “ پماد خارش شاه از سوییس آمد، واکسن رهبر از ایران“ بازخورد بسیار عجیبی از مردم داشته است. https://www.farsnews.ir/news/14000404000339/پماد-خارش-شاه-از-سوییس-آمد-واکسن-رهبر-از-ایران شمار این نظرات مخالف و انتقادی نشان از اثرگذاری معکوس این مقاله داشته است به ویژه این که قطعا” بخش چشمگیری از کامنتهای مخالف قابل چاپ نبوده اند و سایت خبرگزاری فارس در خارج از ایران مسدود است: * ما ميدونيم دانشگاههاى بزرگ و موسساتى مانند پاستور و رازى و ساير نهادهاى ادارى مدرن كى بنا نهاده شده، ميشه لطفا پيشرفتهايى كه از ناحيه سازمانهايى مانند تعزيرات حكومتى يا وزارت تعاون نصيب كشور شده رو تشريح كنيد. * قبل انقلاب کره ای ها میومدن ایران کارگری حالا اینجا مهندس هم بفرستید کره راه نمیدن البته منظور کره جنوبیه نه کشور دوست و برادر کره شمالی * ساسانيان هم پانصد سال حكومت كردن ولى يك متر جاده آسفالته يا راه آهن نساختن. بيا ببين حالا چه خبره! * یعنی یک هواپیمای اختصاصی از سوییس رفته لندن فقط برای اینکه برای شاه ایران یک پماد تهیه کند؟ * شاه، چهل ساله مرده دست از سرش بردارید بعد این همه سال اون رو مقابل خودتون میبینید؟ همیشه کشور رو با ۴۰ سال قبل و مسولین رو با شاه مقایسه میکنید بس کنید * بنیان گذار صنایع دارویی ایران خود شاه بود. * کلا به مفهوم گذر زمان اعتقاد ندارید ؟ دانشگاه های علوم پرشکی کی راه اندازی شد ؟ بگید در این 43 سال با درآمد سرشار نفت و مالیات و عوارض شما کجایید و ترکیه و امارات و سایر کشورهای هم تراز شما کجا ؟ * سلام، هر چند مقایسه حضرت آقا با آن فرد، کراهت دارد، اما از جهتی مقایسه کارگزاران نظام در آن زمان، و تعهد و تلاششان برای آنکه حرف پادشاه روی زمین نماند، با کارگزاران در این روزگار راهگشاست... کاش ما هم به اندازه نصف آن سفیر بخت برگشته، برای آنکه سخن آقا روی زمین نماند تلاش می کردیم... * این ......چیه اون خودرو شخصیش پیکان داخلی بود با جیپ داخلی میون مردم میرفت تا کی میخواین ازین دروغا سر هم کنید خوبه فضای مجازی و اینستاگرام همه چیز رو به عیان نشون میده * ظاهرا از ديد برخى قرار بوده ايران تو شرايط ٤٢ سال قبل فريز بشه. * آره هر سال هم دهه فجر آمار میدن الان انقدر فیبر نوری داریم که زمان قبل انقلاب نداشتیم ! * نه لطفا شما به من بگيد پيش از دوران پهلوى چه دانشگاههايى تو اين كشور وجود داشته. و شما بگيد سازمان هاى مدرنى مانند ثبت احوال، و شهرداريها و دادگسترى و شهربانى و … در چه زمانى تاسيس شده و قوانين مدرنى مانند قانون تجارت در چه زمانى تهيه شده. * ببخشيد، روستاها در كره و تركيه و مالزى هم با جهاد سازندگى به آب و برق و گاز رسيدن؟ اين پيشرفتها تو نيم قرن گذشته تو همه كشورهاى مطرح شده و دستگاههاى دولتيشون نامهاى جهادى هم نداشتن. شما فرضت اينه كه قرار بوده ايران تو شرايط ٤٢ سال قبل فريز بشه و در هيچ زمينه اى پيشرفتى صورت نگيره؟ …..
-
1 پسندیده شدهمثال https://www.hamshahrionline.ir/news/527258/%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%87-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86 کلی ظرفیت که ارزو می کنم حداقل یکی از انها استاندارد اجرا شود اگر بسیاری از این موارد در همین تاپیک بحث و مقایسه شده اند
-
1 پسندیده شدهچیزی که روش خیلی تاکید دارم، تفکیک بخش ها در خبر هست بخشی از خبر ارائه داستان هست که واقعیت را بگوید بخشی دیگر از خبر نوع ارائه خبر هست که جهت گیری داشته باشد و بخش سوم جذابیت و ارائه مطلب هست در موردی که شما میگید، نوشتن کلمه ناوشکن جز دسته اول تلقی و اشتباه نگارنده در بیان واقعیت تلقی می شود بویژه که در مورد ناو جماران هم کلمه ناوشکن را می گویند (کم دانشی) درمان این درد هم افزایش سواد نظامی هست ولی موارد دیگر افزایش سواد رسانه ای و گرافیک هست
-
1 پسندیده شدهموسسه تحقیقات نیروی هوایی فیلمی رو منتشر کرده است که نیم نگاهی گذرا به آینده نسل ششم جنگنده ها است The Air Force Research Lab https://www.military.com/defensetech/2018/03/26/air-force-offers-glimpse-6th-gen-fighters-future-flight-suits.html در این ویدیو توانمندی های نیروی هوایی 2030 پیش بینی شده است با این جملات: تحقیقات امروز فناوری نیروی هوایی فردا است. نیروی هوایی ایالات متحده به دنبال ایده تحقیق در مورد آینده ای بزرگ است که توانایی های بزرگی برای نیروی هوایی به همراه خواهد داشت. The U.S. Air Force is seeking the next great research idea that will yield the next great Air Force capability. این فیلم پنج دقیقه ای به این ایده وابسته است که این تحولات نوادگان برنامه های قبلی مانند هواپیماهای X هستند که در اواخر دهه 1940 شروع و منجر به اولین تکرار پرواز مافوق صوت شد. برخی از نکات برجسته از ویدیو: Loyal Wingman - مبارزین وفادار یا همان مبارزین بدون سرنشین ، این مبارزین با جنگنده های اف22 و اف 35 بصورت مشترک به عملیات خواهند پرداخت. (اولین رونمایی 2022) Next-gen flight suits - لباسهای پرواز بعدی فشار خون ، تنفس ، ضربان قلب و فشار خون را کنترل می کنند. Gremlins - پهبادهای قابل کنترل در ابعاد کوچک که از هواپیماهای باری تخلیه شده و پیش از ورود جنگنده های اصلی آرایش و مواضع دشمن را نابود می کنند. (توسعه توسط دارپا DARPA) (اولین رونمایی 2019) CHAMP - موشکی که مایکروویوهایی با قدرت بالا ساطع می کند تا شبکه های برق و سیستم های الکتریکی را بدون از بین بردن زیرساخت ها خارج کند. (توسعه توسط Boeing Co. and Raytheon اولین تست موفق 2012) Laser weapons - سلاح های لیزری برای هواپیماهای مختلفی مانند اسلحه های AC-130J و F-15 Eagle در حال تولید یا نمونه سازی هستند. نکته جالب شرکت های متفاوت در این طرح هست بحث های زمان بندی است، یعنی امروز آینده رو بسازیم همچنین این سرویس قصد دارد سرمایه گذاری زیادی را در تحقیقات سریع و آزمایش هواپیماهای پیشرفته و سلاح ها انجام دهد. درخواست بودجه نیروی هوایی برای مالی سال 2019 نشان می دهد که سال آینده 504 میلیون دلار برای برنامه تحقیق ، توسعه ، آزمایش و ارزیابی تسلط بر هوای نسل بعدی خود درخواست می کند. این برنامه همچنین با توجه به برنامه دفاعی سالهای آینده خود ، در مدت 5 سال ، تقریبا 11 میلیارد دلار سرمایه گذاری برنامه ریزی شده برای RDT & E در تسلط هوایی نسل بعدی داشته است. این سرویس در سال 2016 نقشه راه هوایی Air Superiority 2030 خود را معرفی کرد ، که شامل پایداری جنگنده های قدیمی و جت های جدید مانند F-22 و F-35 است ، اما همچنین تسلط هوایی نسل بعدی را بیان می کند ، تعریف شده به عنوان هواپیماهای جنگنده پیشرفته ، سنسورها یا سلاح. - یا همه موارد فوق - در یک محیط تهدید رو به رشد و غیرقابل پیش بینی. نقشه راه بصورت پی دی اف https://www.af.mil/Portals/1/documents/airpower/Air%20Superiority%202030%20Flight%20Plan.pdf https://www.af.mil/Portals/1/documents/2019%20SAF%20story%20attachments/Air%20Force%20Science%20and%20Technology%20Strategy.pdf این جمله رو ترجمه نکردم چون بار معنایی سنگین دارد باتشکر از جناب @MR9 بابت ایجاد خط فکری برای نگاه به آینده
-
1 پسندیده شدهنگاهی به سرنوشت فلاگرهای عراقی در یوگسلاوی عراق در اواخر دهه 80 میلادی تصمیمی در جهت به روزرسانی تعدادی از جنگنده های خود در یوگسلاوی سابقگرفت در همین راستا تعداد 8 فروند جنگنده میگ 23 ام ال خود را به این کشور فرستاد قرار بود این 8 فروند فلاگر عراقی به همراه 9 فروند میگ 21 این کشور در تاسیسات هوایی ZMAJ زاگرب به صورت اساسی اورهال و به روز رسانی بشوند اما به دلایلی چون جنگ خلیج فارس و همچنین درگیری های بالکان این پروژه هیچگاه رنگ واقعیت به خود نگرفت و نهایت کار صورت پذیرفته شده پروازهای ازمایشی از بلگراد به زاگرب بود. درگیری های مختلف وهمچنین تحریم عراق بهانه های مناسبی به یوگسلاوی برای عدم تحویل مجدد این جنگنده ها به عراق داده بود در نهایت یوگسلاوی با درج نشان نیروی هوایی این کشور این جنگنده ها را به صورت ذخیره نگه داری نمود. تصویری ار فلاگر با کیل مارک دو فروند جنگنده نیروی هوایی ایران در یوگسلاوی فلاگرها با نشان ارتش یوگسلاوی میگ 21 های عراقی در یوگسلاوی
-
1 پسندیده شدهشما درحال تماشای خلبان اسکادران های 79 و 91 Mirage F1 پایگاه هوایی القیاره در سال 1985 هستید. که در حال بریف و بحث و گفتگو پیرامون تاکتیک های پروازی بر علیه هواپیماهای F-4 Phantom نیروی هوایی ایران هستند مهدی مهماندوست
-
1 پسندیده شدهضعف زیاده ولی میشه اروم آروم این شرایط رو تغییر داد از نظر حملات سایبری تعداد لایه های اطلاعات بسیار فراتر از تصور ماست، از سطوح نرم افزاری تا سطوح امنیتی اطلاعاتی سخت افزاری از این نظر باید هم بانک های اطلاعاتی رو تقویت کرد و هم سطوح امنیتی رو بدلیل اشتراک بودن خیلی از سخت افزار و نرم افزارها ، هرگونه حمله میتونه بصورت عکس هم اجرا بشه ارسال ویروسی مثل استاکنس شاید تخریب هایی ایجاد کنه ولی شناخت و درک اون توسط طرف مقابل امکان ساخت مشابه علیه زیرساخت های دیگر رو ممکنه میکنه
-
1 پسندیده شدهبه بهانه ساقط شدن تورنادوی سعودی ، بررسی مختصر کیت بقاء خدمه هوایی (بی ارتباط با جنگنده تورنادوی اروپایی ولی دارای مشابهت های ساختاری ) صندلی پرتاب شونده GRU-7 A رهگیر تامکت بقای هواگرد های رزمی بطور معمول و غالبا" در مناطقی که با آتش پرحجم پدافند هوایی مواجه می شوند ، مورد چالش قرار می گیرد ، بنابراین از ابتدای ظهور این سخت افزارهای نظامی ، خدمه هوایی برای تضمین حیات پس از اجرای خروج اضطراری از هواگرد خود ، می بایست از تجهیزانت مناسبی بهره گیرند که امروزه چنین تجهیزاتی در قالب بسته بقاء ( Survival Kits) و بصورت ضمیمه شده به صندلی پرتاب شونده ( ejection seat) مورد استفاده گسترده قراردارند . این کیتها در حالت معمول ، عمدتا" شامل سامانه های مخابراتی ، تجهیزات سبک شناوری ( در زمان پرواز روی مناطق آبی ) و ... است که بقای خدمه ، در سخت ترین شرایط اقلیمی بدان وابسته خواهد بود . بااین وصف ، در حال حاضر سه گونه اصلی و چند گونه فرعی از این بسته های بقاء مورد شناسایی قرار گرفته ، اما سه گونه اصلی آن شامل کیتهای بقاء نرم ، کیتهای بقاء سخت و کیتهای بقاء سخت همراه با سامانه اکسیژن مورد استفاده قرار میگیرد. اما نوعی فراگیری از این کیتها با شناسه کیتهای Hit and Run ، وجود دارند که بطور معمول شامل یک جعبه کوچک و سبک بوده و بواسطه یکسری تسمه های ایمنی به صندلی پرتاب شونده خدمه متصل هستند . جعبه کیت بقاء که در این تصویر به نمایش درآمده ، کیت بقاء SKU-2/A است که به صندلی پرتاب شونده مارتین بیکر GRU-7 متصل بوده و عمدتا" روی هواگردهای رزمی نظیر A-6 اینترودر ، نسخه A از صندلی پرتاب شونده GRU-7 بر روی جنگنده اف-14 و در نهایت نسخه EAGRU-7 بر روی هواگرد جنگ الکترونیک EA-6B پراولر نصب شده بود . کیت اخیر (Hit and Run ) به گونه ای طراحی شده که خدمه ، در شرایط خاص جدا شدن از صندلی پرتاب شونده (در ارتفاعات زیاد ) و قطع شدن جریان اکسیژن ، بتوانند بدون خطر پذیری زیاد ، بر روی زمین فرود آیند . این کیت از دو قطعه اصلی فایبر گلاس با اتصالات آلومینیومی ساخته شده و وزن آن به 22 پاوند با کپسولهای اکسیژن می رسد . طراحی مدولار این کیت به گونه ای است که پس از خروج صندلی از هواپیما و جدا سازی خدمه از صندلی ، بواسطه تسمه هایی به بخش میانی کالبد خلبان متصل بوده و به فاصله 20 فوتی از خدمه در هوا معلق شود . علاوه براین ، یک سامانه شناوری نیز به این کیت اضافه میشود که بواسطه کشیدن طناب مخصوص آن ، فعال شده و در صورت فرود روی آب ، قبل از برخورد میبایست بازشود . محتوای کیت بقاء خلبان نیز در فصول مختلف سال و در شرایط آب و هوایی مختلف ، متفاوت است ولی در حالت استاندارد شامل موارد ذیل است : 1- جیره جنگی متناسب با محل ماموریت 2- آب و قرص های تصفیه آب در شرایط اضطراری 3- سلاح سبک برای دفاع از خود ( معمولا" سلاح کمری ) 4- کارد ویژه 5- چراغ قوه ( ویژه ارسال سیگنال مخابراتی ) 6- راهنمای حیات در شرایط سخت 7- پوشش حرارتی (پتو) 8- رادیو مخابراتی کیت فوق الذکر که به شکل مشترک در نیروی دریایی ، نیروی هوایی وسپاه تفنگداران مورد استفاده قرارمی گیرد ، به یک رادیوی استاندارد AN/URT-33 مجهز است که سیگنال درخواست کمک را در فرکانس اضطراری عمومی ( Guard Channel) پخش می کند . این هم جدیدترین عضو بسته بقاء نیروی هوایی ایالات متحده ، یک قبضه کارابین GAU-5/A ( مشتق شده از کارابین ام-4) پی نوشت : این متن ، بطور قطع ناقص هست ، انشا.. عمری باشد ، همین متن مبنای یک مطلب کاملتر خواهد شد . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهگردان یازدهم شناسایی تاکتیکی گر چه فانتوم های شناسایی نیروی هوایی ایران ، بطور رسمی با شناسه RF-4E شناخته می شوند ، اما این پرنده ها رزمی باایجاد یکسری تغییرات جزئی فنی ، تحویل کشور خریدار شدند . اما نگاه دقیق تر به تصاویر منتشر شده از فتوفانتوم های ایرانی ، اثبات می کند که این پرنده های شناسایی در حقیقت نمونه استاندارد موجود در نیروی هوایی ارتش ایالات متحده آمریکا ، یعنی نمونه RF-4C محسوب می شوند . این مساله را وجود شایعاتی مبنی بر تحویل تعدادی از نسخه C فتو فانتوم ، از سوی نیروی هوایی ایالات متحده به ایران در قالب برنامه ای که باشناسه " دم سفیدها " شناخته می شود تقویت می کند . در جهت عقربه های ساعت : AN/ALQ-87 ، AN/ALQ-101 و AN/ ALQ-119 علت اصلی ارسال این نمونه فانتوم ، تلفاتی بود که نیروی هوایی ارتش ایران در میانه های دهه 70 میلادی ، در نتیجه انجام پروازهای شناسایی محرمانه بر فراز نیمه جنوبی اتحاد جماهیر شوروی ، متحمل شده بود .با این حال ، نمونه های فتوفانتوم های تحویلی به ایران ، فاقد توانایی حمل و شلیک تسلیحات هوا به هوا بودند ، اما این پرنده های شناسایی از همان بدو ورود به نیروی هوایی ایران ، به غلاف های جنگ الکترونیک AN/ALQ-87 و بعدها ،نمونه های پیشرفته تری نظیر غلاف AN/ALQ-101 همچنین غلاف AN/ ALQ-119 ( که در این تصویر به نمایش گذاشته شده است ) مجهز شدند . پی نوشت : در مورد ورود نمونه RF-4C به نیروی هوایی ایران ، ابهامات فراوانی وجود دارد ، اما برای رعایت امانت ، نظر نویسنده ، لحاظ شده است . صرفا" برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهنخستین خلبان زن ایرانی سرکار خانم " اینا آرشید " ، در سال 1300 خورشیدی در تهران متولد شد و درسال 1318 ، وارد باشگاه هواپیمایی ایران گردید . با شروع جنگ جهانی دوم ، آموزشهای وی ناتمام ماند ، اما با پایان یافتن جنگ ، وی موفق شد تا در شهریور 1322 ، گواهی نامه خلبانی با هواپیمای تایگر ماوس را دریافت نماید .
-
1 پسندیده شدهدرسهایی از ویتنام این قسمت : شبح ضد رادار کابین افسر جنگ الکترونیک (EWO) که 3 نمایشگر CRT برای اجرای وظایف محوله درآن پیش بینی شده بود با پایان گرفتن جنگ ویتنام ، نیروی هوایی ارتش ایالات متحده به تقریب تمامی تلاش خود را برای تبدیل درسهای آموخته شده در این جنگ به آموزه های رزمی و متعاقبا" ،دادن صورت عملی بدان متمرکز نمود . در همین راستا ، یکی از مهمترین جنبه هایی که فرماندهان ارشد نیروی هوایی سخت بدنبال توسعه آن بودند ، افزایش قابلیت و پتانسیل سرکوب پدافند هوایی دشمن بشمارمیرفت ، به همین دلیل با استفاده از تجربه موفق کاربرد جتهای F-105G و پس از آن نمونه F-4C ، شبح ضد راداری متولد شد که ،پایه و بنیادی برای توسعه فناوری و تاکتیکهای سرکوب دفاع هوایی زمین پایه دشمن محسوب می گردد . با این حال ، قلب اصلی این شبح ضد رادار ، سامانه AN/APR-38 بشمار می آمد که در زمان معرفی ، پیچیده ترین سامانه هوابرد رزمی نام گرفت .این سیستم پیشرفته رزمی ، اطلاعات مورد نیاز خود شامل موقعیت هواپیما در آسمان ، کاراکترهای پروازی ، چیدمان تسلیحاتی و سامانه های کنترل آتش هواگرد حامل را دریافت و پس از تجزیه و تحلیل تهدیدات موجود و اولویت بندی آن ، مهمات مورد نیاز را برای خدمه معین کرده و تصمیم گیری برای زمان شلیک ، در اختیار آنان گذارد . این فرآیند به "خرس" ( کد اختصاری سامانه فوق ) اجازه میداد تا 15 هدف مختلف را موقعیت یابی و به افسر تسلیحات فانتوم اطلاع دهد . علاوه بر این ، سیستم فوق الذکر با در اختیار داشتن قابلیت تشخیص تشعشعات طیف متنوعی از رادارهای دفاع هوایی بلوک شرق می توانست الگوی حمله موشک ضد رادار و حتی محدودیت زوایای شلیک را نیز به افسر شلیک کننده ، پیشنهاد دهد . صرفا" برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهتایگر لیزری جنگنده - بمب افکن سبک F-5F تایگر IIAF ، رجیستر 7154-3 سال 1976 در سالهای انتهایی دهه هفتاد میلادی ( 1976) و در اثنای مذاکرات مربوط به خرید جتهای سنگین تر اف-16 از ایالات متحده ، شرکت نورثروپ آزمایشاتی را برای اثر بخش تر کردن کارایی رزمی تایگرهای تحویلی به نیروی هوایی ایران در دستور کار خود قرار داد . براساس برنامه ریزی های انجام شده ، قرار بود تا در مرحله نخست ، حداقل 28 فروند تایگر دوکابینه به سامانه های ZOT-BOX ( مشابه سیستم نصب شده در اف-4 دی ) مجهز شود . با نصب این تجهیزات تایگرهای نیروی هوایی قابلیت حمل مهمات هدایت لیزری را همانند همتایان خود در اسکادران های اف-4 بدست می آورند . بر همین اساس ، پیش بینی شد که هر اسکادران اف-5 ، به سه فروند از تایگر ارتقاء یافته مسلح شود تا توانایی ضربتی این واحدها ، افزون تر گردد . علاوه براین ، برنامه مشابهی برای تقویت قابلیت دفاع از خود با نصب غلاف جنگ الکترونیک AN/ALQ-101 نیز برای این جتها پیش بینی گردید . منبع : IRANIAN TIGER AT WAR .P.33 صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهبا سلام زوج تایگر/ پانتر در برابر چرچیل دررسای برتری تانک اصلی میدان نبرد ارتشهای متفقین بر تانک های یگان های پانزر ورماخت در جنگ دوم جهانی ، کتابها ، رساله ها ، مستندها و فیلم های داستانی بسیاری تولید و یا به رشته تحریر در آمده است ، با این وصف ، مطالعه نظرات بسیارجالب یک فرمانده تانک بریتانیایی از برخورد با تانکهای آلمانی بسیار جالب توجه به نظر می رسد در جریان یک گفتگوی رسمی ، پس از تهاجم متفقین به نرماندی ، با ستوان یکم زرهی ، اندرو ویلسون ، وی ، ماهیت برخورد با یگان های رزمی ورماخت ( در اینجا لشکرهای زرهی اس اس ) را چنین تشریح می کند : سئوال : واحدهای پانزر ورماخت بیشتر از چه تانکی استفاده می کنند ؟؟ ویلسون : پانتر ، تانک پانتر براحتی از فاصله یک مایلی می تواند تانک چرچیل مارک-3 را از وسط به دو نیم کند سئوال : چرچیل چگونه می تواند به پانتر آسیب بزند ؟؟ ویلسون : تنها راه ممکن این هست که چرچیل به آرامی به پانتر نزدیک شود . وقتی به نزدیکی پانتر رسید ، تیرانداز می بایست تلاش کند تا بخش محافظ توپ را هدف قرار دهد . اگر تیرانداز خوش شانس باشد ، مهمات شلیک شده از نازک ترین قسمت زره ( بخش بالایی محل استقرار راننده ) به دورن تانک نفوذ می کند . سئوال : آیا تا به حال کسی این تاکتیک را اجرا کرده ؟؟ ویلسون : بله ، گروهبان دیویس از اسکادران C ، اما وی بلافاصله بعد از این حادثه ، تعادل روانی اش را از دست داد ، در نتیجه به سرفرماندهی فراخوانده شد تا بلحاظ روانی بهبود پیدا کند . سئوال : تانک بعدی در لیست شما ، کدام تانک است ؟؟ ویلسون : تایگر . تانک تایگر به راحتی از فاصله 1.5 مایلی ، تانک چرچیل را از وسط به دو نیم می کند . سئوال : چگونه تانک چرچیل قادر است تایگر را هدف قرار دهد ؟؟ ویلسون : فرض براین گذاشته شده که ما در 200 یاردی ، تانک دشمن را شناسایی کرده و به پریسکوپ آن شلیک می کنیم . سئوال : آیا کسی تا کنون این تاکتیک را اجرا کرده ؟؟ ویلسون : خیر پی نوشت : 1- منبع : رزم زرهی ، دکترین ، استراتژی ، تاکتیک و تاریخچه ( در حال تدوین / منتشر نشده) 2- در این وضعیت ، باید با کارگردان نسبتاً محترم فیلم " FURY" باید چه کار کرد ؟؟؟
-
1 پسندیده شدهTopfblende در سال 1942 ارتش آلمان نازی نسل جدیدی از توپ های هجومی StuG III را با نام StuG III Ausf.F تولید و راهی میادین نبرد کرد. اولین بخش متمایز این سری ، مجهز بودن این خودروهای زرهی به توپ های 7.5 سانتی متری KwK-40 بود. طراحان این توپ های هجومی برای اتصال توپ های 7.5 سانتی متری به برجک از یک پوشش زرهی ساده استفاده کردند. علاوه بر اینکه این پوشش زرهی ساده توپ را به خوبی برجک متصل می کرد و اجازه حرکت محدودی به آن می داد، نقش حفاظتی نیز برای StuG III ایفا می کرد. اما با روند توسعه تسلیحات در جنگ جهانی دوم این پوشش زرهی دیگر عملکرد مناسبی نداشت. به علت اینکه این بخش زره ای مقاومت بالایی نداشته بود و همچنین هیچگونه زاویه ای برای دفع گلوله هایی که از روبه رو به سمت StuG III شلیک می شود وجود نداشت، این توپ های هجومی به مرور زمان بسیار آسیب پذیر شده بودند .حتی StuG III های جدید مانند سری G نیز با مشکل حفاظت در این بخش مواجه بودند .اما با توسعه صنعت ریخته گری در آلمان برای رفع این مشکل راه حلی طراحی شد. این طرح با نام Topfblende یک پوشش زرهی بود که سلاح اصلی وسایل نقلیه زرهی را به بدنه وصل می کرد تفاوت این طرح با طرح های قبلی مقاومت و ضخامت بالای آن بود که حدود 45 الی 50 میلیمتر ضخامت داشت. به علاوه به مدد طراحی فوق العاده Topfblende ، این طرح انحنا و زاویه ی مناسبی داشت که در صورت برخورد گلوله به این بخش امکان دفع آن بسیار بالا بود. با تصویب شدن طرح Topfblende در سال 1943 بر روی StuG III سری G نصب شد. اما با ورود توپ های هجومی StuG III سری G مجهز به Topfblende مشخص شد که خدمه ی انها برای مبارزه با پیاده نظام مشکلات اساسی دارند. برهمین اساس یکی از راه حل ها در سال 1944 با بازنگری در طرح Topfblende یک حفره برای نصب مسلسل هم محور ایجاد شد. با توجه به عملکرد موفق این طرح آن را بر روی بسیاری از خودرو های زرهی آلمان از جمله Jagdpanther ، StuG IV، Jagdpanzer-IV و Jagdpanzer 38 نصب شد. توپ های هجومی StuG III سری F و G مجهز به پوشش زرهی ساده برای اتصال توپ به برجک توپ های هجومی StuG III مجهز به Topfblende Topfblende فاقد مسلسل هم محور Topfblende دارای حفره مخصوص مسلسل هم محور پ .ن : البته این طرح به خاطر ظاهرش با نام Saukopf ( صورت خوک) نیز شناخته می شود. که بسیاری از منابع این نامگذاری را غلط عنوان می کنند.
-
1 پسندیده شدهامرپ ها چپ می کنند ! پررنگ ترین نقشه امرپ ها حفظ جان خدمه در مقابل تهدیداتی نظیر بمب های کنارجاده ای و مین ها است. اما بخش اصلی ماموریت امرپ ها در صحنه نبرد جابه جایی نیروها می باشد .تحرک پذیری مناسب در کنار ایمنی برای کاربران این خودروهای نظامی بسیار اهمیت دارد. مانند تمامی وسایل نقلیه چرخ دار، امرپ ها در هنگام مانور های حرکتی شدید خصوصا در شرایط لغزنده آسیب پذیر هستند و احتمال چپ شدن آنها بالا است. واژگون شدن یک امرپ به خاطر از دست رفتن کنترل خودرو در صحنه های درگیری می تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. ارتش ایالات متحده آمریکا که جز اولین دارندگان امرپ ها در دنیا است با چالش ها و مشکلات این خودرو های نیز آشنا شده است به همین منظور برای حفاظت از نیروهای خود در هنگام واژگونی دستورالعمل های ویژه ای را آماده کرده است. بستن کمربند های ایمنی برای خدمه ضروری و اجباری است تا در صورت واژگونی آسیب جدی مانند شکستگی دست و پاها و آسیب رسیدن به مهرهای گردن وستون فقرات وارد نشود. همچنین برای اینکه که خدمه با شرایط واژگونی یک امرپ یا هر خودرو زرهی آشنایی کامل داشته باشند و ازنظر ذهنی بتوانند در چنین موقعیت های به طور درست عمل کنند از شیبه سازی ها برای این منظور استفاده می شود. البته شرکت های که در ساخت امرپ ها پیشگام هستند نیز برای کاهش احتمال چپ شدن این خودرو های زرهی از سیستم کنترل الکترونیک پایداری (ESC) استفاده می کنند. شیبه ساز واژگونی برای امرپ ها- دراین شبیه سازی مربی ها به سربازان آموزش میدهند در هنگام واژگونی خودرو چه کاری را انجام بدهند و چگونه از امرپ چپ شده خارج شوند. شبیه ساز واژگونی برای خودرو هاموی- خودرو هاموی نیز سابقه واژگونی بسیاری دارد. بستن کمربند ایمنی در واژگونی ها جان خدمه را حفظ می کند. تست سیستم کنترل الکترونیک پایداری (ESC) بروی امرپ های شرکت Navistar - این شرکت قرار است تا سال 2017 تمامی محصولات خود را به این سیستم مجهز کند.
-
1 پسندیده شدهلکلر T40 استفاده از شاسی تانک های اصلی میدان نبرد برای ساخت انواع مختلف خودرو های زرهی نظیر نفربر ها و یا خودرو های رزمی پیاده نظام در سراسر دنیا متداول است. روسیه ، اوکراین و اسرائیل از جمله ارتش های هستند که به طور گسترده از شاسی تانک های خود برای ساخت خودرو های زرهی جدید استفاده کرده اند. در فرانسه نیز طرحی برای ساخت یک خودروی پشتیبانی زرهی به وسیله شاسی تانک لکلر AZUR ( این سری از تانک های لکلرکه برای نبرد شهری بروز رسانی شده اند) معرفی شد. اسم این طرح لکلر T40 نام دارد. حفاظت لکلر T40 به خاطر استفاده از شاسی لکلر AZUR که مجهز به زره های ماژولار کامپوزیتی در کنار زره های قفسی است در سطح بالایی قرار دارد. برجک رزمی این خودرو زرهی مسلح به یک توپ اتوماتیک 40 میلیمتری است. برای سلاح ثانویه یک ایستگاه مسلسل کنترل از راه دور بروی برجک نصب شده است. همچنین می توان بروی این برجک رزمی موشک های ضد زره هدایت شونده مانند میلان و ERYX را نصب کرد. این برجک رزمی مجهز به دو سری نارنجک اندازهای دودزا 4 گانه برای افزایش بقا در میدان نبرد است. با توجه به اینکه برجک اصلی تانک لکلر در این مدل با یک برجک رزمی سبک تر تعویض شده است به نظر میرسد در بحث تحرک لکلر T40 قابلیت های بالایی به دست می آورد. تعداد خدمه ی این خودروی پشتیبانی زرهی 3 نفر شامل راننده ، فرمانده و توچی است. در حال حاضر با توجه به بررسی های صورت گرفته بروی طرح لکلر T40 ، این خودروی پشتیبانی زرهی مورد نیاز ارتش فرانسه نیست و برنامه ای برای تولید انبوه آن وجود ندارد.
-
1 پسندیده شدهPraying Mantis tank تانک آخوندک ! ایده ی ساخت این وسیله ی انگلیسی ، برای شلیک در مواقع مناسب از پشت خاکریز و یا موانع دیگر مانند دیوار بود . نمونه ی ابتدایی برای یک نفر سرنشین طراحی شده بود لیکن در طول جنگ دوم وبه سال 1943 نمونه ی دو سرنشینه هم طراحی شد . طراحی بر مبنای شاسی Universal Carrier بود و بدنه با یک جعبه ی فلزی جایگزین شده بود . راننده و تیرانداز در کنار یکدیگر به حالت دراز کش درون جعبه قرار میگرفتند . جعبه قابلیت افزایش ارتفاع به صورت هیدرولیکی داشت و دید مستقیم دو سرنشین از درون دریچه های تعبیه شده در بدنه صورت میگرفت .برجک کوچک مجهز به دو مسلسل Bren بود . این ایده به سال 1944 پس از آزمایش ، رد شد و به موزه ی تانک ها رفت . ویدئویی درباره ی این تانک : [aparat]PhQNA[/aparat]
-
1 پسندیده شدهبا سلام ستاره سرخ در بین النهرین ارتش عراق ، مابین سالهای 1958 تا 1965 ، بیشتر از 175 دستگاه تانک T-34/85 را از اتحاد جماهیر شوروی سابق تحویل گرفت که در سازمان رزم لشکرهای زرهی ارتش این کشور ، جنگهای متعددی را تجربه نمود که نبردهای اعراب و رژیم صهیونیستی ، بخش عمده ای از سابقه رزمی آن را تشکیل می دهد . با این وصف ، این تانک روسی ، به شکل غیر منتظره ای ، جنگ ایران و عراق (1988-1980 ) را هم تجربه نمود . تصویر فوق ، یکدستگاه تانک T-34/85 نیروی زمینی ارتش عراق را به نمایش گذاشته است . این تصویر که به سال 1982 و در نزدیکی بغداد ، گرفته شده است ، سری تولیدی 1969 !!!!! محسوب می شود که گونه ارتقاء یافته نسخه اصلی تولیدی سال 1944 است ( با توجه به دریچه محل قرارگیری فرمانده تانک در بخش فوقانی برجک ) . این نسخه ، به شنی های بهبود یافته مجهز بود ، اما مخازن سوخت ذخیره 200 لیتری در بخش انتهایی تانک های عراقی هرگز دیده نشد . این تانکها عمدتاً با استتارخاکی ( صحرایی ) در خدمت لشکرهای زرهی این کشور قرار داشتند .
-
1 پسندیده شدهبا سلام پیاده نظام به عنوان رکن اصلی هر ارتشی ، برای تاثیر گذاری بر میدان نبرد ، نیاز به یک سلاح سازمانی کارآمد جهت ایفای نقش خود خواهد داشت . بر همین اساس ، ارتش ایران مابین سالهای 1929 تا اوایل دهه 60 میلادی وقبل از دریافت تسلیحات ساخت ایالات متحده ( ام- یک ) و آلمان غربی ( سابق) ( ژ-3) ، به یک سلاح خوشنام و حقیقتاً کار آمد درمیدان نبرد ، مسلح شده بود . این سلاح که نمونه ساخت چکسلواکی جنگ افزار مشهور ماوزر K-98 بشمار می آمد ، به تعداد 30000 قبضه وارد سازمان رزم این ارتش گردید و همانطور که گفته شد ، بیشتر از 60 سال مورد استفاده نیروی های سه گانه قرار گرفت و صدها قبضه از آن در صنایع جنگ افزار سازی ایران نیز تولید گشت . یکی از قدیمی ترین اسناد مربوط به ورود سلاح ساخت ماوزر به ایران این سند که درجریان خرید یک قبضه از این سلاح ها در ایالات متحده ، مورد توجه قرار گرفت ، به شکل جالب توجهی ، دقت تیراندازی این سلاح را در یک فاصله 100 متری توسط نماینده شرکت سازنده ، مورد تایید قرار داده است .
-
1 پسندیده شدهبا سلام از مونزمگ تا تزار پوشکا ساخت توپهای بزرگ وغول آسا ، حدوداً از سالهای ابتدایی قرن 14 میلادی متداول گردید و به شکل معمول ، ابعاد ، دفعات شلیک و قدرت آتش این توپها ، تعبیر سهمناکی در ذهن دشمن ایجاد می نمود . بعنوان مثال ، توپ مونز مگ ( MONS MEG) که به سال 1470 میلادی در فلاندرز ریخته گری شد ، 4 متر طول و 5 تن وزن داشت و قطر دهانه ( کالیبر ) آن به نیم متر ( 500 م.م ) می رسید و قادر بود تا مهمات سنگی به وزن 6 کیلوگرم را پرتاب نماید و اگر این مهمات در زاویه مناسب شلیک می گردید ، برد آن به 2500 متر نیز می رسید و چنانچه مهمات آهنی به کار می رفت، برد آن به 1250 متر کاهش می یافت . نمونه ای از این توپ ، اکنون در ادینبورگ اسکاتلند موجود است . روسها نیز که ید طولانی در ساخت تسلیحات سنگین و حجیم و غول آسا دارند ( نمونه های معاصر آن شامل خرس های پرنده سری H ) موفق شده بودند در اواخر قرن 16 میلادی ، یکی از بزرگترین توپهای تاریخ را تولید کنند . این توپ عظیم الجثه که نام " سلطان توپها " ( THE KING OF CANNON) را یدک می کشد ، لوله ای به طول 5 متر و 17 سانتی متر داشت و کالیبرش به 900 م.م ، میرسید . این توپ در روسیه با شناسه "تزار پوشکا ( TSAR PUSHKA) شناخته می شد و قادر بود تا گلوله ای به وزن 1000 کیلوگرم را بسوی هدف شلیک نماید . البته توپهای بزرگ دیگری نیز موجود بودند ، ازجمله توپ " مارگریت دیوانه " ( MAD MARGARET) در بلژیک به سال 1410 ، توپ موسوم به " ماهومت " در کنستانتینوس ( 1453) و کریمهیلد در نورنبرگ ( 1380 )
-
1 پسندیده شدهتله های کار گذاشته شده در مسیر نیروی پیاده نظام یکی از بی رحم ترین دشمنان او می باشد. این ابزار که قیمتی بسیار ارزان و تکنولوژی ساده ای دارند به راحتی در اختیار بسیاری از گروه های مسلح قرار دارند. کشف آنها در بسیاری از موارد بسیار سخت می باشد و حتی با ابزارهای شناسایی امروزی نیز بعضی از آنها قابل کشف نیستند. یکی از بزرگترین عرصه های کاربرد تله ها اعم از انفجاری و غیر انفجاری در جنگ ویتنام بود. در این نبرد نیروهای ویت کنگ با استفاده از محیط طبیعی خود به ساخت و بکار گیری و پنهان کردن انواع این تله ها اقدام کردند که در نهایت تلفات و زخمی های بسیاری به نیروهای آمریکایی و ویتنام جنوبی وارد نمود. آمریکایی ها خاطرات بسیار تلخی از این تله ها که ممکن بود در هر جایی وجود داشته باشند داشتند. ویتنامی ها با استفاده از چوب، سیم، سیخ، نارنجک های آماده و دست ساز و گلوله های توپ و غیره تله های بسیار کاربردی و ساده ای می ساختند تا سرعت حرکت دشمن را کند کرده و ضمن وارد آوردن تلفات به آن روحیه دشمن را نیز نابود کنند. در مقابل هیچ نیروی خودی هدف دشمن قرار نمی گرفت. اما مشکلی هم وجود داشت و آن این بود که این تله ها بارها افراد غیر نظامی و نیروهای خودی نا آشنا با محیط را با خطر مواجه می کردند.
-
1 پسندیده شدهشناسایی و موقعیت یابی صوتی استفاده از دستگاه های پسیو صوتی در کنار نور افکن ها برای روشن کردن اسمان در شب تعیین مکان و موقعیت دشمن پیش از حمله و یا تعیین موقعیت اتشبارهای دشمن در گذشته و با نبود فناوری هایی مانند رادار شکلی متفاوت با امروز داشته و یکی از روش های شناسایی و تخمین مکان دشمن استفاده از صوت بوده است . تا پیش از ورود هواپیما به صحنه نبرد از از این روش در شناسایی موقعیت کشتی ها در مه استفاده میشد که به دلیل خاصیت و تاثیر گذاری مه روی صوت ممکن بود گمراه کننده باشد . در جنگ جهانی اول و دوم و تا پیش از ظهور رادار ها از موقعیت یابی صوتی پسیو برای شناسایی و تعیین موقعیت هواپیماهای دشمن و نیز تعیین موقعیت محل اتشبارهای توپخانه ای استفاده می شد و برای این کار دستگاه های متنوع و کاملا متفاوتی هم ساخه شده بود ! . پیش از این تعدادی از تصاویر این دستگاه ها را در کانال تلگرام میلیتاری برای دوستان عزیز قرار داده بودیم. ( البته تعداد تصاویر مربوط به این سیستم ها زیاد هست ) نمونه های متنوع و متفاوت دیگر از این نوع دستگاه های شناسایی