برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      45

    • تعداد محتوا

      8,885


  2. oldmagina

    oldmagina

    Editorial Board


    • امتیاز

      18

    • تعداد محتوا

      2,168


  3. alrkhs

    alrkhs

    Members


    • امتیاز

      14

    • تعداد محتوا

      373


  4. alala

    alala

    Editorial Board


    • امتیاز

      13

    • تعداد محتوا

      5,139



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on سه شنبه, 16 شهریور 1400 در همه مناطق

  1. 3 پسندیده شده
    یعنی حالا فرانسه یک قدرت محسوب نمیشه یا احمد مسعود نتونسته خواسته هاش را درست بیان کنه؟! با مکرون که دیدار داشت، از اون ابتدا هم مدام به فرانسه مرتبط بوده و درخواست کمک از فرانسه کرده قبل از اینکه وقع چندانی به همسایه ها و حامیان اصیل پدرش و مقاومت پنجشیر بزاره. اصولا وقتی یکی اینطور حتی ادبیات توییت زدنش هم غربی است و رفتارها و سکنات و ارتباطاتش مشکوک هست (حالا یا دانسته یا یک ابزار و مهره بی خبر در دستان امثال لوی و سروریس اطلاعاتی خاص) و اتفاقا خیلی مشکوک همین چند شب پیش هم در میان حامیان مقاومت پنجشیر (که همگی قربانی نقشه های دون کیشوت وار بسیار مشکوک شدند) مدام اعلام میکرد تا 9 سپتامبر کابل را هم تصرف میکنیم و هسته های مقاومت در حال شکل گیری اند و من خبرش را دارم و ال و بل و تاجیسکتان و فرانسه میخوان کمک کنن و ... حتما که باید تردید کرد که چه خبره و تامل و درنگ. قرار نیست که هر سرویسی هر نقشه ای کشید ما با سر بپریم وسط چون ایران اینترنشنال و افغان هایی که تا دیروز پشت دولت اشرف غنی مدام فحش و ناسزا میدادن به ایران یکهویی شدن طرفدار مقاومت پنجشیر و منتقد ایران که چرا به مقاومت کمک نمیکنه!!! حالا اصلا حمایت رسانه ای مصیح جون و ایران اینترنشنال را که یکهو شدند جهادی! و حامی مقاومت را بزاریم جز شوخی های مد روز. فقط همین چند عکس عمومی و ترکیب افراد حاضر درش کافی است تا یک فرد عادی را هم به فکر ببره و بدبین کنه چه برسه نهادهای سیاسی و اطلاعاتی یک کشور را اون هم با انبوه اطلاعات و مصاحبه ها و ارتباطات خود برخی اشخاص که مدعی هستند. نه آقا! نه دنیا دیگه دنیای معصوم و بچگانه عهد حجر! هست که شما فقط با ظاهر ماجرا و کلمات که مثلا من مقاومت هستم و اون تروریست اعتقاد به حقانیت یک طرف پیدا کنید نه آدم ها و سروریس های اطلاعاتی انقدر ساده لوح. در مورد آدم ها و گروه ها باید با توجه به رفتار و عملکرد و اعتقادات اصیلشون قضاوت کرد نه شعارها و کلمات و ژست هاشون. والا که به شعار و ادعا و پروپاگاندا باشه اردوغان در منطقه ما الان بزرگترین مصلح و آزادی خواه تاریخ هست و جریان مقاومت هم بزرگترین تروریست عالم!
  2. 3 پسندیده شده
    به نام خدا Guizhou (AVIC) Sparrow Hawk II هواپیمای بدون سرنشین (UAV) (2016) طراحی ظاهری Sparrow Hawk II بدون شک از سری پهپاد های پریدیتور جنرال اتمیکس الهام گرفته است. این پهپاد چینی، سامانه هوایی در حال توسعه برای نقش نظارت، شناسایی و جمع‌آوری داده است. محموله آن از سامانه های اپتیکی و حسگر ها تشکیل می شود. قدرت پهپاد از یک موتور تامین می شود که یک ملخ 3 پره را در آرایش pusher می گرداند. موتور، همانند سری پریدیتور، در انتهای بدنه قرار گرفته است، واحد دم به شکل حرف V است و بال های اصلی بزرگی دارد. بدنه بلند و کشیده و صاف است، یک مجموعه برجستگی در زیر بدنه برای حمل محموله وجود دارد. بخش زیرین، چرخ دار است و پهپاد برای برخاست و فرود نیاز به باند آماده دارد. Sparrow Hawk II اولین پرواز خود را در اول آگوست سال 2011 انجام داد و واحد سنجش از راه دور دوگانه خود را آزمایش کرد. این پرواز به مدت 4.5 ساعت به طول انجامید و موفقیت آمیز بود. وجود عکس هایی از این پهپاد با نقاط سخت زیر بال ها و موشک های مصنوعی نشان از قصد سازندگان به تبدیل Sparrow Hawk II به یک هواپیمای بدون سرنشین رزمی (UCAV) دارد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2016 - وضعیت: تحت توسعه - تعداد فروند ساخته شده: 1 - سازنده: شرکت صنایع هواپیمایی Guizhou، شرکت صنایع هوانوردی چین - چین - کشورهای مصرف کننده: چین - نقش: حملات زمینی (هدایت بمب های هواپایه برای نابودی اهداف زمینی توسط تیر بمب موشک و راکت)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) – قوای محرکه: 1 موتور که یک ملخ 3 پره را با آرایش pusher می گرداند - ارتفاع پروازی 8500 متر - برد: 2900 کیلومتر - تسلیحات: محموله شامل اپتیک ها و حسگر ها. امکان توسعه مهمات هدایت پذیر هوا به سطح به صورت 2 موشک یا مهمات پرتابی - نسخه ها: Sparrow Hawk II (سری پایه) منبع
  3. 1 پسندیده شده
    در پنجمین روز از دهه مبارک فجر (16 بهمن 96) خط تولید انبوه پهپاد تاکتیکی مهاجر 6 مجهز به بمب هوشمند نقطه زن قائم با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و فرمانده نیروی زمینی سپاه افتتاح شد. به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، امیر سرتیپ حاتمی در این مراسم با تبریک ایام الله دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اظهار داشت: پیروزی انقلاب اسلامی تحت رهبری امام خمینی (ره) و در ادامه هدایت‌های حکیمانه خلف صالحش امام خامنه‌ای عزیز (مدظله‌العالی) منشأ تحولات عظیم و تاریخ ساز در منطقه و جهان شد و امروز با گذشت 40 سال از انفجار نور و وقوع معجزه قرن، شاهد توفیقات روزافزون نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه های گوناگون به ویژه حوزه اقتدارآفرین صنعت دفاعی هستیم. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های همه‌جانبه دشمنان به توان دفاعی چشمگیری رسیده است، افزود: امروز همزمان با پنجمین روز از دهه مبارک فجر و در طلیعه ورود به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رونمایی از پهپاد تاکتیکی مهاجر 6 مجهز به بمب هوشمند نقطه زن قائم به عنوان یکی از دستاوردهای مهم صنعت دفاعی هستیم. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تشریح مهمترین ویژگی های پهپاد تاکتیکی مهاجر 6 مجهز به بمب هوشمند نقطه زن قائم تصریح کرد: این پهپاد توانمندی انجام ماموریت های شناسایی، مراقبت و رزمی با شعاع عملیاتی گسترده و مداومت پروازی بالا را برای نیروهای مسلح با قابلیت اطمینان فوق العاده، فراهم می سازد تا بتوانند عملیات مراقبت، شناسایی و انهدام اهداف مورد نظر را انجام دهند. وی با بیان اینکه این پهپاد قادر است انواع متنوعی از محموله های "مراقبت، شناسایی و رزمی را حمل کند، تصریح کرد: استفاده از پهپاد مهاجر 6 امکان دیده بانی هوایی طولانی مدت و انهدام اهداف در زمان ها و مکان های مختلف را با دقت بالا فراهم می کند. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از دیگر توانمندی های این پهپاد را ارسال اطلاعات به هنگام، در روز و شب به مراکز فرماندهی و کنترل و فراهم کردن اشراف گسترده اطلاعاتی بر محیط عملیات عنوان کرد و ادامه داد: پهپاد مهاجر 6 توانایی فرود و برخاست در باند پروازی کوتاه را دارد. امیر حاتمی با بیان اینکه فرود و برخاست خودکار و استفاده از زیرسامانه های الکترواویونیکی هوشمند بومی در طراحی و ساخت پهپاد مهاجر 6 آن را در رده پهپادهای کارآمد و تراز اول دنیا قرار داده است، تصریح کرد: پهپاد تاکتیکی مهاجر 6 مبتنی براصل انعطاف و توسعه پذیری، توسط متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی شده تا در عملیاتهای مختلف و محیط ها و شرایط متغیر، کارآمد باشد. وی خاطرنشان کرد: پهپاد مهاجر 6 مجهز به بمب هوشمند نقطه زن قائم با انوع جستجوگرهای الکترواپتیکی و انواع سر جنگی که توسط آن، پهپاد می تواند هدف را شناسایی، رهگیری و منهدم کند. وزیر دفاع تاکید کرد: بمب هوشمند نقطه زن قائم با قابلیت درگیری با انواع هدف های ثابت و متحرک در هر ساعت از شبانه روز قابلیت نفوذ در انواع استحکامات و اهداف مهم را دارد. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پایان با تبریک این دستاورد بسیار مهم و ارزشمند به محضر مقام معظم فرماندهی کل قوا، نیروهای مسلح و ملت رشید ایران افزود: وزارت دفاع در سایه تدابیر و فرامین حکیمانه فرماندهی معظم کل قوا در حوزه دفاعی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، استحکام‌بخش و پشتوانه قدرتمندی برای نیروهای مسلح، توان دفاعی و اقتدار ملی ایران اسلامی به شمار می‌رود. تصویر پهپاد مهاجر 6 از زوایایی مختلف: http://defanews.ir/sites/default/files/771A1859.JPG http://defanews.ir/sites/default/files/771A1845.JPG http://defanews.ir/sites/default/files/771A1878.JPG پایلون و بمب قائم: http://defanews.ir/sites/default/files/771A1820_0.JPG سیکر بمب: http://defanews.ir/sites/default/files/771A1981.JPG بقیه تصاویر: http://defanews.ir/sites/default/files/771A1824.JPG http://defanews.ir/sites/default/files/771A1879.JPG http://defanews.ir/sites/default/files/771A1977.JPG http://defanews.ir/sites/default/files/771A1964.JPG http://defanews.ir/sites/default/files/771A1986.JPG منبع
  4. 1 پسندیده شده
    بسیار جالب ظاهرا شرکتی با اسم idea lab در ترکیه بر روی موتور های توربوجت کار میکند البته غیر ازموتور توربوجتKTJ-3200 شرکت Kale Group و واردات شان از کشور اکراین برای کروز 1000 کیلومتری AI-35(هرچند اثری از این موتور در اکراین نیافتم شایدمنظورشان موتورAI-350 بود)و موتورپهپاد آکینجی АI-450С زنگ خطری برای ایران با شد در کنار تولیدات شرکت های داخلی امارات (هالکون) عربستان (همکاری با برزیل) اسراییل(بیت شیمش) در این حوزه موتورهای توربوجت/فن موتور 1600 نیوتونی کانسپت 180 کیلوگرمی با سرعت 1.1 ماخ در سطح زمین با استفاده از این موتور موتور 620 نیوتونی موتور 170 نیوتونی الکتریک داکت فن 250 نیوتونی منبع
  5. 1 پسندیده شده
    سلام و عرض ادب خدمت دوستان و همراهان میلیتاری جانشین موشک شفق اینطور که از تصاویر مشخصه ، عزیزان هوانیروز ارتش بالاخره بی خیال تغییرات در موشک های پدافندی و زمین به هوای خانواده یازهرا _ کروتال _ اف ام 80 ، در نقش ضد زره شدن و رفتن سراغ نوع اختصاصی + ریل پرتاب مختص خودش . این هم بهینه شده اش ، از نمای کناری از نمای پشتی + ریل پرتاب اون بنر اطلاعات اطلاعات بنر به صورت حدسی و گمانی * ویژگی : عدم دید * برد حداکثری : عدم دید * برد حداقلی : عدم دید * طول : 145 سانتی متر * قطر : 150 م م ( قطر بدنه ی اصلی بدون احتساب بالک ها ) * وزن : 40 کیلوگرم * سر جنگی : خرج گود ( احتمالا دو مرحله ایی ) * نوع فیوز : ضربتی ، چند منظوره * هدایت : جستجوگر گرمایاب غیر سرد شونده ، آشیانه یاب ، لیزری * برد دید جستجوگر در حالت قفل روی هدف : ناخوانا ( شبیه 4 کیلومتر هست ) نکته ها 1_ اعداد و اطلاعات ارایه شده در بالا غیر دقیق و برداشت حقیر از بنر و مطلب هست و امکان تغییرات داخلش زیاده . بنابراین در حد آشنایی اولیه ببینیدش تا رونمایی رسمی ازش بشه و اطلاعات دقیق برسه . 2_ این تصاویر از یه سایت خارجی گرداوری شده و چرایی اینطور رونمایی کردن و همینطور بیرون اومدن این تصاویر و اطلاعات بدون رونمایی اصولی و رسمی ، مشکل دار هست ( حتی اگر سر مسایل داخلی هست ) . 3_ اینجا میطلبه که به مطلب دوست عزیزمون جناب قیام بپردازیم . http://www.military.ir/forums/topic/21779-تاپیک-جامع-موشکهای-ضد-زره-ایران/?do=findComment&comment=535189 مدیران محترم ، اگر نیاز بود این مطلب به بخش خودش منتقل بشه .
  6. 1 پسندیده شده
    با سلام و احترام اقدام ناشایست لهستان هیچ توجیهی ندارد جهت اطلاع زره کوب ایرانی خودش از لهستانیها انتقام گرفت بعد از تعمیر و رنگ آمیزی ( رنگ مشکی ؟؟)در حین انتقال به موزه به دلایل نامعلوم از روی تریلی سقوط کرد و باعث تلفات انسانی و مادی شد در فضای مجازی واسشون پیغام فرستادم مال غصبی به کسی وفا نمیکنه حالا نمیدونم متوجه شدن یا خیر !
  7. 1 پسندیده شده
    اصطلاحا راننده داشت ریچاک میکشید در کامیونهای قدیمی اینطوری بود و تنظیم دنده سبک و سنگین خیلی سخت بود بعدا بغل دسته دنده یک فشاری برای این کار تعبیه کردند که نیاز نباشه همزمان دوتا دسته دنده حرکت کنه ! تعریفشون نباشه ولی واقعا این محصول شیطان بزرگ مرگ نداره همه قطعاتش قابل تعمیر و تعویضه و خیلی نکات فنی برای دوام بیشتر کامیون لحاظ شده
  8. 1 پسندیده شده
    به نام خدا Griffon Aerospace MQM-170 Outlaw پهپاد هدف/ISR/آموزشی (2004) Outlaw G2 Griffon Aerospace MQM-170A "Outlaw" که به عنوان هواپیمای بدون سرنشین ارزان قیمت توسعه داده شده، در ارتش و نیروی دریایی ایالات متحده برای تمرینات پدافند هوایی مورد استفاده قرار می گیرد. Griffon Aerospace در سال 1993 توسط مهندس Larry French در مدیسون آلاباما تاسیس شد. French شرکتش را پس از موفقیت در توسعه یک هواپیمای 6 سرنشینه تک موتوره 2 باله (Lionheart) تاسیس کرد. فروش این هواپیما باعث شد French وارد حوزه پهپادی شود. Outlaw در جولای سال 2004 معرفی شد و از آن زمان در خط تولید بوده است. تا کنون تعداد فروند های ساخته شده از 3000 فروند عبور کرده است. Outlaw G-2 Outlaw G-1 Outlaw از طرح هواپیما های متعارف شامل بدنه بلند و باریک، بال های اصلی تکی و واحد دم V شکل استفاده می کند. بدنه هواپیما مجموعه اویونیک، ذخیره سوخت و موتور را در خود جای می دهد. دم V شکل از 2 باله عمودی رو به بیرون تشکیل می شود. همانند بسیاری از پهپاد های ملخی، Outlaw از یک ملخ 2 پره در آرایش pusher برای حرکت رو به جلو استفاده می کند. توان پهپاد از یک موتور پیستونی 2 سیلندر 4 زمانه 3W-150i با قدرت 17 اسب بخار تامین می شود. MQM-170A Outlaw G-1 Outlaw معمولا از طریق یک سامانه منجنیق پنوماتیک پرتاب می شود اما می تواند با کمک چرخ های سه‌گانه خود از باند های فرود هم استفاده کند. Outlaw را همچنین می تواند با وجود چرخ هایش از منجنبق پرتاب کرد تا در هنگام بازگشت با چرخ هایش فرود بیاید (این ویژگی هنگام حمل محموله های حسگر یا اپتیک گران‌قیمت بسیار کاربردی است). کنترل هواپیما از طریق نقاط از پیش تعیین شده GPS یا کنترل دستی توسط اپراتور زمینی صورت می گیرد. برد عملیاتی آن به 111 کیلومتر می رسد. Outlaw G-2 Outlaw G-1 محموله ماموریتی Outlaw متغیر است تا متناسب با نیاز مشتری (و ماموریت) باشد. محموله می تواند تا 18 کیلوگرم برسد و محفظه هایی در نزدیکی مرکز بدنه برای حمل تجهیزات و ذخیره سوخت استفاده می شود. Griffon Aerospace خط کاملی از پهپاد ها شامل پهپاد مشابه Broadsword (بزرگ‌تر از نظر ابعاد)، پهپاد با مشخصات بالای Outlaw G2 با بال های نصب شده در بالا و واحد دمی V شکل، و پهپاد تاکتیکی Outlaw SeaHunter با 2 موتور و 2 میله دمی می شود. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2004 - وضعیت: در خدمت - تعداد فروند ساخته شده: 3000 - سازنده: Griffon Aerospace (ایالات متحده) - کشورهای مصرف کننده: ایالات متحده - نقش: جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، تمرینی (توسعه داده شده برای استفاده شدن به عنوان تمرین گر برای خلبانان دانش آموز (معمولا زیر نظر مربی))، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 2.7 متر - طول بال ها: 4.15 متر - وزن: 54 کیلوگرم – قوای محرکه: 1 موتور پیستونی 2 سیلندر 3W-150i که یک ملخ 2 پره را با آرایش pusher در انتهای بدنه می گرداند - حداکثر سرعت: 195 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی 4900 متر - برد: 220 کیلومتر - تسلیحات: ندارد. حداکثر 18 کیلوگرم ممحموله ماموریتی - نسخه ها: MQM-170 "Outlaw" (سری پایه)، MQM-170A (نام ارتش ایالات متحده روی سامانه های اولیه)، Outlaw G2 (پلتفرم به روز رسانی شده با سازه هوایی بزرگ‌تر و ساختار بال تقویت شده، افزایش توانایی های ماموریتی با محموله، مداومت و چابکی بیشتر) منبع
  9. 1 پسندیده شده
    پیرمرد بارکش ارتش ایران (قسمت سوم) نمونه جالبی از کامیون به اصطلاح ریو که به بعد از باز نشستگی نیز در حال فعالیت در رشت هست. علت اسم ریو هم که روی این کشنده های گذاشته شد این مورد است که کشنده های سری M35 دارای موتورهای بنزینی REO OA-331 هستند. برخلاف کشنده های سری M809 که به موتورهای دیزیل Cummins NH250 مجهز هستند. البته این کامیون موتور اصلی خود را از دست داده است و به یک موتور داف ١٢٠ دیزیل مجهز شده است. شکل ظاهری هم به طور کامل دست خوشش تغییراتی قراره گرفته است و به مشخصاتی فنی از قبیل وزن و ابعاد نیز در دسترس نیست پس نمیتوان به شکل دقیق مدل این کامیون را اعلام کرد. اما با توجه به شکل ومدل کفی پشتی که شبیه نمونه های آمریکایی این کامیون کمپرسی احتمال کامیون کمپرسیM52 از سری کامیون های M35 یا کامیون کمپرسیM817 از سری کامیون های M809 خواهد بود.
  10. 1 پسندیده شده
    یکی از بخش های عجیب تانک تی ۸۴ که در مقابل تمام تعریف و تمجید ها قرار میگیرد و تفکر مبتدیانه طراحان این تانک را نشان میدهد تیربار ریموت این تانک است. این تیربار بصورت بسبار ناشیانه در تداخل با دوربین فرمانده تانک قرار دارد.
  11. 1 پسندیده شده
    راه حل میان مدت (2026 تا 2035) پلتفرم ها: ناوگان AISR سرنشین دار از سکوهای آسیب پذیر به سکوهای پایدار منتقل می شود ، تا با استفاده از مجموعه ای کامل از تجهیزات پیشرفته و موثر برای بقا بتوانند در محیط های تهدید امیز به فعالیت ادامه دهند. هواپیماهای آینده که در عملیات های جنگی زمینی در مقیاس بزرگ فعالیت می کنند ، باید به یکی از دو روش تخصص داشته باشند: (1) مستقل از باند ، قابل استقرار در منطقه نزدیک یا (2) بار سنگین با استقامت طولانی. تلاش مشترک بین محققان ارتش منجر به ابزاری شده است که ارتش را قادر می سازد تا عملکرد برنامه های کاربردی فعلی و آینده مبتنی بر یادگیری ماشین را در سیستم های متحرک مدل ، مشخص و پیش بینی کند. اتحاد فناوری مشارکتی علم علم شبکه به زودی این تلاش را ممکن کرد. روشهای پیشرفته و جایگزین پیشرانه مانند قابلیتهای مستقل از باند به AISR ارتش اجازه دهد با سرعت در محیطی کار کنند که نقاط تسلیحاتی و سوخت رسانی و پستهای فرماندهی اصلی به طور فزاینده ای متحرک هستند. عملیات پراکنده و رو به جلو هوایی می تواند مزیت نسبی برای جمع آوری با حداقل فاصله به هدف و استفاده محدود از سوخت گیری ایجاد کند. در شبکه ، گروه های (1) و (2)؛ استقامت ، استقلال و قابلیت همکاری بیشتری را ایجاد می کنند و امکان استفاده از عنصر مانور را در حمایت از همه عملکردهای جنگی فراهم می کند. UAS های آینده دارای سنسورهای مینیاتوری با وضوح کافی برای پشتیبانی از درک موقعیت است. انبوهی از پهپادهای کوچک ، بصورت مستقل که توسط عناصر رزمی متفاوتی راه اندازی می شوند ، میدان نبرد را بصورت بصری ، شنیداری و الکترونیکی حس کرده و تعریف می کنند. هر یک از ان ها دارای انواع متفاوت حسگرهای هستند که هریک بخشی از داده های لازم برای آشکار کردن موقعیت و قصد دشمن را ارائه می دهند. ارتباطات خودمختار UAS یک شبکه ترکیبی قوی و خود ترمیمی برای تغذیه مجموعه تحلیلگران تاکتیکی ارائه می دهد.(م: این دو نکته "شبکه ترکیبی قوی و خود ترمیمی" رو جدی بگیرین که برای خودش داستان طولانی هستش) پیشرفتهای صورت گرفته در میان مدت ، AISR ارتش را به ناوگان همه کاره ای که برای ادغام هواپیماهای مستقل از باند و با الگوهای پروازی خودکار آماده شده است ، تبدیل می کند. این نیروی آینده عملیات مشترک را برای ارائه درک وضعیت در زمان واقعی برای هر رده از نیروهای ارتش انجام خواهد داد. سنسورها: تطبیق و استاندارد سازی حسگر و کاهش اندازه ، وزن ، قدرت و محدودیت های خنک کننده حداکثر تطبیق پذیری را از یک یا یک جفت ایرفریم امکان پذیر می کند. (م: منظور امکان استفاده از یک حسگر در پلتفرم های مختلف با کمترین تغییر ممکن هستش) این بهتر از توسعه هواپیماهای منحصر به فرد برای یک رشته یا توانایی خاص است. بسته های حسگر قابل تعویض ، قابل تعامل و شبکه ای به یک خط هوایی واحد اجازه می دهد تا طیف کامل امکانات جمع آوری اطلاعات را برآورده کند. این سنسورهای عمومی شامل قابلیت های پردازش اطلاعات خودکار برای کاهش الزامات انتقال داده و انجام راهنمایی و نشانه گیری مستقل خواهند بود. پیشرفت در تصویربرداری/سنجش کوانتومی و محاسبه کوانتومی این پتانسیل را دارد که حساسیت تصویربرداری و پردازش داده ها را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. :PED در پست فرماندهی ، PED خودکار فعال شده توسط شبکه، داده ها را تجزیه و قالب بندی می کند در حالی که همزمان همجوشی خودکار را انجام می دهد و تصویر عملیاتی مشترک را تغذیه می کند. کمک هوش مصنوعی به تحلیلگران اطلاعاتی امکان تعیین سریع شیوه های تهدید و سرعت بخشیدن به تکرار چرخه را فراهم می آورد. خروجی داده ها به مدلهای داده مشترک متداول بین چند سرویس ، چند سازمانی ، چند ملیتی پایبند خواهد بود که امکان کشف فوری اطلاعات را افزایش می دهد. این اطلاعات تصفیه شده سریعاً به فرماندهی ماموریت وارد می شود و شبکه ها را برای تسهیل عملیات و برنامه ریزی آتش به کار می گیرد. شبکه/معماری: خانواده سیستم های مرتبط با سیستم های حسگر چند دامنه (MDSS) شامل توابعی فراتر از بارگیری اطلاعات جمع آوری شده است. ترکیب عملکردهای شبکه C2 و پیوندهای حسگر به اتشبار ، AISR را به عنوان یک نقش اصلی ارتقاء داده ها و دسترسی به داده ها در همه سطوح را ارتقا می بخشد. گسترش قابلیت در این دسته شامل بهبود دسترسی و قابلیت همکاری با شبکه های داده مشترک و بین المللی شرکتی و ارتباطات واحد می شود. علاوه بر استانداردسازی داده ها و شبکه ، این امر از طریق مجموعه ای از گره های رله اطلاعاتی مبتنی بر پلتفرم های هوایی (م: بعدا به این موضوع میپردازم) انجام می شود که قادر به نفوذ عمیق به مناطق خطرناک در حمایت از عملیات چند سطحی و چند ملیتی هستند. ادغام SIGINT/EW/Cyberspace : SIGINT، EW و CS حسگرهای یکپارچه برای درک و بهره برداری از مجموعه گسترده ای از امضاهای تهدید پشتیبانی خواهند کرد. حسگرها از مدرن سازی و کوچک سازی آنتن به همراه فناوری های تکمیلی برای جمع آوری بخش عمده ای از طیف الکترومغناطیسی استفاده خواهند کرد. پیشرفت ها امکان جمع آوری تشعشع های ناخواسته انرژی های الکترومغناطیسی را فراهم می کند و امکان جمع آوری و مشارکت همزمان درعملیات شبکه را فراهم می آورد. سنسورهای یکپارچه ، جست وجو ، تشخیص و موقعیت مکانی خودکار با سرعت بالا را افزایش می دهند که با ترکیب داده های جمع آوری افزایش می یابد و می تواند از داده های حسگرهای مشترک استفاده کند تا اطلاعات را به موقعیت مکانی واقعی نزدیک کرده و هدفگیری دقیق تری کرده تا زنجیره کشتار کوتاه شود. SIGINT/EW قابلیت پشتیبانی اطلاعاتی از حملات الکترونیکی تهاجمی و دفاعی را برای دستیابی به نفی ، تنزل ، اختلال ، فریب ، از بین بردن اثرات علیه اهداف ارتباطی و غیر ارتباطی مطابق با برنامه ریزی را فراهم می کند. گنجاندن قابلیت های فضای سایبری در سنسورهای امکان نقشه برداری از فضای سایبری دشمن (شبکه فیزیکی ، شبکه منطقی و لایه های شخصیت سایبری) و شناسایی قابلیت ها و آسیب پذیری های زیرساخت فضای مجازی دشمن را فراهم می آورد. ادامه دارد ... صرفا برای میلیتاری / و انتشار با نام نویسنده و http://www.military.ir/ مجاز است منبع در اخرین پست قرار میگیرد دوستان برای پرسش سوالات تا انتشار تمامی بخش ها صبر کنید پایان قسمت سوم ...
  12. 1 پسندیده شده
    پی نوشت : اصلاح تاپیک گالری بمب افکن های سوخو-24 نیروی هوایی ایران - 20 مرداد 1400 خورشیدی
  13. 1 پسندیده شده
    سوخت گیری یار به یار بمب افکن های سوخو-24 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
  14. 1 پسندیده شده
    اسب دیوانه پس از آغاز تولید و بهکارگیری نسل جدید موشک ها هدایت شونده ضد زره در اواسط دهه 80 میلادی، انگلیس ها تصمیم گرفتند برای تمرین واحدهای نظامی با موشک های ضد زره یک هدف متحرک بسازند. یکی از پروژه ها برای ساخت یک هدف متحرک تبدیل تانک های چیفتن ارتش انگلیس بود. این پروژه به نام اسب دیوانه نامگذاری شد. تانک های چیفتن در اواسط دهه شصت میلادی در ارتش انگلیس وارد خدمت شدند و پس از دو دهه به ستون قفرات نیروهای زرهی ارتش این کشور تبدیل شد. در سال 1983 با تحویل تانک های جدید چلنجر -1 به ارتش انگلیس، روند بازنشسته شدن تانک های چیفتن نیز اغاز شد. در سال 1987 ، یک پیشنهاد جالب در مورد استفاده از تجهیزات غیرفعال ارتش داد شد. در این طرح قرار بود تجهیزات غیر فعال همانند تانک های چیفتن به عنوان یک هدف متحرک تغییر کاربردی داده شوند. از جمله مزایا چنین طرحی برای ارتش انگلیس قیمت بسیار ارزان آن بود. تاسیسات تحقیق و توسعه تسلیحات سلطنتی(RARDE ) ارتش انگلیس این پروه یعنی اسب دیوانه را کلید زد. برای شروع این طرح یک دستگاه تانک چیفتن Mk I با شماره سریال 00EB33 انتخاب شد. جایگاه راننده تانک به یک کنسول هدایت کنترل از دور رادیویی مجهز شد. کاربران اسب دیوانه میتواند این هدف متحرک را از داخل یک خودرو Alvis Stormer تغییر کاربری شده هدایت کنند. کنسول کاربری تانک اسب دیوانه در خودرو زرهی Alvis Stormer بخش های داخلی و خارجی مانند توپ اصلی ، مسلسل هم محور، مسلسل روی برجک، سیستم های کنترل آتش و... که مورد نیاز نبود از تانک حذف شدند تا وزن کلی نانک کاهش پیدا می کرد. در نتیجه سرعت و قدرت مانور تانک افزایش پیدا میکرد. ظرفیت مخزن های سوخت نیز کاهش پیدا کرده بود. این کار برای افزایش ایمنی انجام شده بود تا هم احتمال انفجار و اتش سوزی مخزن سوخت تانک کاهش یابد و هم در صورت اخلال در سیستم کنترل از راه دور، سوخت تانک اسب دیوانه به سرعت تمام شده و آن متوقف شود. برای هدایت تانک اسب دیوانه نیز یک دوربین بر روی دهلیز راننده نصب شده بود تا هدایت ان با دقت بالاتری انجام شود. بخشی های از بدنه با رنگ قرمز رنگ رانگ امیزی شد تا نیروهای در حال آموزش به راحتی بتوانند تانک هدف را در طی تمرین پیدا کنند. با این وجود طرح اسب دیوانه به علت مشکلات کنترل از راه دور رادیویی چندان قابل اعتماد نبودند. همچنین دوربین نصب شده بر روی تانک دارای زاویه دید محدود و کیفیت تصویر نامطلوب بود که کنترل آن را دشوار می کرد. در نتیجه ، در سال 1987-88 پروژه اسب دیوانه کنار گذاشته شد. در حال حاظر تنها نمونه تانک اسب دیوانه ساخت شده در موزه زرهی بوینگتون نگه داری می شود. اسب دیوانه از دیگر تانک های چیفتن اقبال بیشتری داشت. برخی از تانک های چیفتن ارتش انگیس ذوب شدند و در حالی که دیگر تانک های چیفتن به عنوان اهداف ثابت در ارتش انگلیس مورد استفاده قرار گرفتند. تانک هدف متحرک اسب دیوانه اسب دیوانه نام یکی از رهبران سرخ‌پوستان آمریکا بود از همین رو طرح یک سرخ پوست بر روی بدنه و برجک این تانک کشیبده شده است. تانک های چیفتن ارتش انگلیس که به عنوان سیبل ثابت مورد استفاده قرار گرفتند.
  15. 1 پسندیده شده
    اورهال سوخو-24 فنسر نیروی هوایی
  16. 1 پسندیده شده
    به نام خدا با سلام SOSNA سامانه پدافندی موشکی برد کوتاه از جدیدترین محصولات صنایع Kbtochmash روسیه است. این سامانه جهت مقابله با انواع اهداف هوایی از جمله تسلیحات هدایت شونده و دورایستای نقطه زن ، جنگنده ها ، موشک های کروز ، بالگرد ها و پهپاد ها در بیشینه برد 10 کیلومتر و ارتفاع 5 کیلومتر طراحی و ساخته شده. ویژگی های ساختاری ماژول رزمی یکپارچه و منسجم شامل اجزا و بخش های مختلف از جمله مجموعه جستجو ، کشف و رهگیری الکترواپتیک ، مجموعه مدیریت و کنترل آتش ، دو مجموعه حاوی تیوب های پرتابگر موشک و ....... مجموعه 12 فروندی از موشک های SOSNA-R با سرعت ، مانور پذیری و دقت بالا و بدون نیاز به تعمیرات و نگهداری (maintenance-free). این موشک ها به جهت پایین بودن وزن امکان بارگذاری به صورت دستی و توسط خدمه را دارند که این مسئله نیاز به خودروی بارگذار را مرتفع میسازد. لازم به ذکر است که موشک های مورد اشاره از جهت طراحی و برخی قابلیت ها از جمله مانورپذیری بالا به موشک های مورد استفاده در سامانه پنتسیر شباهت دارند. طراحی و پیکربندی بهینه موشک های سطح به هوا که ضمن حفظ قابلیت های بالای آیرودینامیکی و مانور پذیری موشک با افزایش وزن کلاهک و استفاده از فیوزهای لیزری (از نوع فعال شونده با اصابت یا بدون اصابت با قابلیت انفجار در محدوده هدف)، اثر بخشی موشک در مقابله با اهداف را بالا برده است. سیستم جستجو و رهگیری الکترواپتیکال از نوع چند کاناله خودکار با دقت بالا و قابلیت کار در تمامی شرایط آب و هوایی و در طول روز و شب سیستم ترکیبی در هدایت موشک ها شامل سیستم فرمان رادیویی در ابتدای شلیک و سامانه هدایت لیزری جهت هدایت موشک تا هدف به صورت در خط دید (LOS) سامانه مدیریت و کنترل رزمی یکپارچه با سامانه الکترواپتیکال با قابلیت پویش بخش به بخش (sector scan) محدوده هوایی تحت کنترل و با قابلیت تشخیص ، کشف و رهگیری خودکار اهداف ویژگی های عملکردی اثربخشی بالا در عملکرد رزمی از جمله در مقابله با اهداف مانور پذیر ، پر سرعت و در حال پرواز در ارتفاع پست از جمله بالگرد های در حال مانور خودکار سازی فرایند های رزمی در سطوح بالا و نیاز پایین به کاربری و کنترل انسانی قابلیت مقابله با اهداف در تمامی شرایط آب و هوایی (مساعد یا نامساعد) و در طول شب و روز تحرک و بقاپذیری بالا ارتفاع درگیری نامحدود برای مقابله با اهداف تجهیزات اپتیکی و ارتباطی مقاوم به اخلال قابلیت شلیک در حال حرکت به گفته منابع خبری ، آزمایشات این سامانه پدافندی از اوایل سال 2016 آغاز خواهد شد و در اواسط همان سال امکان ارائه آن به مشتری فراهم خواهد بود. هند از جمله کشورهایی است که جهت خرید این سامانه ابراز تمایل کرده است. مترجم : سینا نوریخانی هرگونه برداشت از این مطلب صرفا با ذکر نام وبسایت میلیتاری مجاز است
  17. 1 پسندیده شده
    سلام علیکم و رحمت ا... البته یک مساله ای هست و آن "عملگرایی" آلمانی ها است . آلمانی ها فناوری پیشرفته و سرمایه لازم را دارند و این برای ما بسیار مطلوب هست ، ولی نخست عملگرایی سیاست خارجی آنها و تاثیر پذیری از ایالات متحده ، یک مقدار درد سرساز هست . حالا برای اینکه با دقت بیشتری این مساله بررسی شود ، ما باید روی مفهومی که " برآورد اطلاعات ملی " نامیده میشود ، تمرکز کرد ( سال 73 انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی جزوه ای در این خصوص منتشر کرده که به شکل اختصاصی در حوزه طرح ریزی استراتژی نظامی بوده ) . این مفهوم خودش 4 بخش هست : 1- مولفه های فرهنگی -اجتماعی 2- روند های طی شده گذشته و تحولات آینده 3- تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف دو کشور 4- حوزه دفاعی و امنیتی به نظرم باید در این زمینه بسیار دقت کرد ، مسلماً آلمانی ها شریک تجاری خوبی برای ما هستند ولی آیا برای ورود به ترتیبات منطقه ای و بین الملی روی آنها میشود حساب کرد ؟؟؟ این مساله جای شک و تردید دارد . پی نوشت : پیشنهاد می کنم اگر علاقه دارید ، کتاب " زندگی سیاسی من" نوشته ویلی برانت ( صدر اعظم وقت آلمان) را مطالعه بفرمایید ، کتابش یک مقدار خشک هست ولی بک گراند خوبی در خصوص رفتار آلمانی ها بعد از جنگ دوم در اختیار مخاطب قرار می دهد .
  18. 1 پسندیده شده
    خودرو ضد مین و کمین =خضموک(البته دوستان ان زمان در استاتوس اسمش رو گذاشتن فکر کنم جناب واریور این اسم رو پیشنهاد کرده بودن و ماندگار شده ) این خودرو ظاهر شبیه به تایفون Streit Group داره نمایشگاه ایپاس سال قبل 95 تصاویرش موجوده
  19. 1 پسندیده شده
    معرفی موشک ضد رادار  AARGM-ER ;  برتری دوباره پیشران جامد بر رمجت       به تازگی تصاویری از از گونه پیشرفته موشک ضد رادار AARGM توسط کمپانی اُربیتال اِی تی کِی منتشر شده . این تصاویر برای نخستین بار توسط ماهنامه " اَوییِیشِن ویک " و از گردهمایی سالانه نوآوری های دفاعی انجمن صنعتی آمریکا بازتاب داده شد .   شکل ظاهری این موشک در مقایسه با نسل قبلی خود بسیار متفاوت است و هیچ شباهتی به طرح های احتمالی پیش بینی شده از سوی کارشناسان نظامی ندارد .   کارشناسان احتمال میدانند که این موشک از پیشرانه راکت-رَمجت استفاده کند در حالی که سازندگان این موشک با رونمایی از طرح خود به همه کارشناسان ثابت کردند که سخت در اشتباهند .    موتور سوخت جامد این موشک نسبت به گونه قبلی از قطر بیشتری برخوردار است و به اندازه 29 سانتیمتر رسیده و به گفته مقامات کمپانی سازنده به بُردی معادل 2 برابر نسل قبلی  یعنی حدود 300 کیلومتر دست میابد و سرعت آن نیز افزایش یافته .   همچنین بالک های میانیِ بزرگ و جاگیر موشک حذف شده و به جای آن دو بالچه کم عرض در سراسر طول موشک ( از پشت دماغه تا انتها ) به دو طرف بدنه اضافه شده . بالک های انتهایی نیز کوچکتر شده .    این ویژگی به طور اختصاصی برای کوچک و کم حجم شدن فضای مورد نیاز بارگیری در نظر گرفته شده و سبب میشود تا به آسانی در محفظه درونی سلاح جنگنده هایی مانند F-22 و F-35 بارگذاری و پرتاب شود .     هفته گذشته در روز صنعت سامانه های پیشرانش به این موشک پرداخته شد و جوانب مختلف توسعه ای بررسی گردید . این موشک قرار است تا سال 2020 وارد خدمت در نیروی دریایی ، هوایی و سپاه تفنگنداران شود .                      https://govtribe.com/project/advanced-anti-radiation-guided-missile-extended-range-aargm-er-propulsion-system-industry-day-announcement    
  20. 1 پسندیده شده
    موشك پيشرفته هدايت شونده ضد تششع AGM-88E AARGM يك موشك برد متوسط هوا به سطح مافوق صوت توسعه داده شده توسط صنايع Alliant با همكاري صنايع موشكي كمپاني MBDA است. اين موشك ادامه اي است بر روي موشك بسيار مشهور AGM-88 HARM كه يكي از بهترين موشك هاي ضد تششعي است كه ساخته شده، ودر نبردهاي ارتش آمريكا در عراق، ليبي و نبرد بالكان به خوبي امتحان خود را پس داده است. ARRGM به جهت رفع نياز سپاه تفنگداران و نيروي دريايي ايالات متحده و همچنين نيروي هوايي ايتاليا در جهت مقابله با سيستم هاي پدافند هوايي مدرن و داراي قابليت جابجايي توسعه داده شده است. نقش اصلي اين موشك مقابله با سستم هاي پدافند هوايي متحرك و داراي رادارهاي پسيو و قابليت خاموش سازي (به خصوص خانواده پدافندهاي هوايي S300، S200 و سامانه هاي پدافندي قديمتر روسي) است. طراحي و سيستم رهگيري موشك ARRGM از بدنه، باله ها، پيشرانه و سرجنگي موشك HARM سود مي برد و تغييرات اساسي صورت گرفته در آن نصب جستجو گرهاي پيشرفته يكپارچه جديد است كه شامل موارد زير است : جستجوگر ضد رادار ديجيتال (ARH) كه در مقايسه با HARM داراي برد و دقت بيشتري است سيستم مكان يابي و جهت يابي جهاني (GPS/INS) كه به موشك اين اجازه را مي دهد تا با دقت حداكثري و در كمترين زمان ممكن مكان هدف را شناسايي و به هدف برخورد كند. فرستنده برآورد ميزان خسارت سلاح (WIA) كه ميزان خسارت وارده و نحوه عملكرد موشك در لحظه برخورد با هدف را نشان مي دهد جستجوگر يا رادار موج ميليمتري (MMW) كه اين اجازه را به خلبان مي دهد تا در مقابله با سيستم هاي پدافندي كه قابليت خاموش سازي و عدم اتشار امواج را دارند نيز وارد عمل شود و اهداف مختلف را به خوبي از هم متمايز كند. نماي برش خورده موشك AARGM كه در ان سيستم رهگيري موشك مشخص است مشخصات وزن 360 كيلوگرم سر جنگي 66 كيلوگرم از نوع شديد الانفجار طول 417 سانتي متر قطر 25.4 سانتي متر موتور پيشران راكتي سوخت جامد دو مرحله اي برد بيشتر از 110 كيلومتر سرعت بيشتر از 2 ماخ پلتفرم شليك قابل شليك از روي جنگنده هاي FA-18 C/D, FA-18 E/F, EA-18 G و تورنادو مدل ECR جنگنده F/A-18F در حال حمل دو موشك AARGM جنگنده F/A-18 در حال شليك موشك AARGM منبع تقديم به روح پر فتوح شهداي جنگ تحميلي گردآوري و تنطيم توسط اميرارسلان فقط براي ميليتاري
  21. 1 پسندیده شده
    چند نکته در نمایشگاه دیدم که شاید ذکر اونها خالی از لطف نباشه     خودرو ارس در نوع آمبولانس آن از موتور و دیفرانسیل تویوتا بهره می برد اما برای نوع وانت از موتور و دیفرانسیل نیسان. این تفاوت می تواند به ارایه خودرو بر اساس نیاز نیرو بر اساس سرعت و یا قدرت منجر شود که از علائم بروز تفکر مشتری مداری در صنایع نظامی است.     در هنگام بازدید از خودرو یوز و امرپ یکی از مسولین صنایع کلاهدوز برای یک فرد خارجی (چینی احتمالا) در مورد خودرو توضیح می داد برخی از بخش ها رو شاید به زحمت بشه از مسوولین غرفه ها بشه شنید نکاتی که من متوجه شدم این بود که: شیشه ضد گلوله مورد استفاده 15 لایه است لاستیک های ضد گلوله در داخل شهید کلاهدوز تولید می شود زره زیرین امرپ از فولاد سوییسی است   اما سایر نکات امرپ الهام گرفته از کامیون های کاماز و سیستم تعلیق و بخشایی از شاسی مربوط به آن کامیون تجاری است حتی کنسول نیز مربوط به همان کامیون است و با صفحاتی روی آن پوشانده شده است حفاظت زرهی زیر یوز برابر با نیم کیلو TNT است!     اما هدف از ارایه امرپ با این شرایط ایجاد نیاز در نیروهای مسلح است. بنا به محدودیت های مختلف در نیروهای مسلح تفکراستفاده از امکانات موجود و یا استفاده از حداقل ها، غالب است هدف از ارایه این امرپ معرفی امکانات قابل استفاده در نیروهای مسلح به کاربران آن بود. به عبارت دیگر وزارت دفاع مانند شرکت های خصوصی به دنبال نیاز سازی در مشتری و ایجاد بازار برای تجهیزات جدید است صنایع کلاهدوز نیز امیدوار است با یافتن مشتری برای این محصول هزینه تحقیقات مورد نیاز را برای آن فراهم آورد. با رضایتی که من از بازدید کنندگان عراقی دیدم احتمان یافتن مشتری خارجی برای آن نیز بعید نیست بهر حال وجود مشتری برای خودرو ارس آن را به کارایی فعلی رساند و امرپ تحویلی به نیرو نیز شرایطی بهتر خواهد داشت     موتور خودرو ارس مدل وانت تجاری( موتور و دیفرانسیل نیسان) http://s9.picofile.com/file/8271793392/IMG_20161020_095143.jpg   مقایسه حفاظت زرهی زیر یوز http://s8.picofile.com/file/8271793526/IMG_20161020_102117.jpg  و امرپ http://s9.picofile.com/file/8271793500/IMG_20161020_101633.jpg   میزان دید راننده امرپ (قد من 180 است اما اصلا دید نداشتم) روبرو http://s8.picofile.com/file/8271793592/IMG_20161020_102616.jpg راست http://s9.picofile.com/file/8271793642/IMG_20161020_102620.jpg چپ http://s8.picofile.com/file/8271793684/IMG_20161020_102634.jpg   SVR91 (جلو) و اسنایپر 20mm (عقب) http://s8.picofile.com/file/8271793726/IMG_20161020_105355.jpg   SVR91 در حالت تا شده http://s9.picofile.com/file/8271793776/IMG_20161020_105943.jpg تولید شده در صنایع شیراز   ریموت کنترل توپ اتوماتیک http://s8.picofile.com/file/8271793818/IMG_20161020_105212.jpg
  22. 1 پسندیده شده
          [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10275/7~8.jpg][/url]
  23. 1 پسندیده شده
    البته تفاوت های جزی دیگر در قسمت های مختلف امرپ تایفون ایرانی  با نمونه های خارجی دیده میشه  
  24. 1 پسندیده شده
    داخل امرپ تایفون   باتشکر از خبرنگار بخش دفاع مشرق بابت تصاویر                
  25. 1 پسندیده شده
    خیلی جالبه که از سال 2003 اسم این سامانه مطرح بوده ولی در طول این همه سال عزم جدی برای به خدمت گرفتنش وجود نداشته تا این که در سال 2013 برای اولین بار در حضور نمایشگاهی وجودش تایید میشه.   موشک این سامانه از لحاظ ساختار دو مرحله ای ( بوستر و سوستِینِر ) و همچنین هدایت فرمان رادیویی ، شباهت بسیار زیادی به خانواده موشکی 9M311 سامانه تونگوسکا و موشک 57E6 سامانه پنتسیر داره . با این تفاوت که نمونه کوچک تر و با ویژگی های عملکردی و فنی در سطح پایین تری محسوب میشه.   http://kbtochmash.com/defence-products/products-en/products-en_6.html