برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      110

    • تعداد محتوا

      8,885


  2. Navard

    Navard

    VIP


    • امتیاز

      44

    • تعداد محتوا

      826


  3. alala

    alala

    Editorial Board


    • امتیاز

      27

    • تعداد محتوا

      5,139


  4. Crash

    Crash

    Army


    • امتیاز

      23

    • تعداد محتوا

      1,055



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on سه شنبه, 20 مهر 1400 در همه مناطق

  1. 12 پسندیده شده
    عجالتا بدون شرح تا ببینیم چه اطلاعاتی از این سیستم منتشر میشود سه شنبه 20 مهر سال 1400 تغییر نام به سامانه زوبین 24 مهر سال 1400
  2. 10 پسندیده شده
    بعد از 2-3 هفته بالاخره یک نفر موفق شد که لنز سیاسی را از تحلیل ها بردارد چرا بین ایران و آذربایجان تنش ایجاد شد و چه کسانی از این تنش سود می برند ؟؟ در یک جمله ، جنگ کریدور ها اتصال دالان شمالی - جنوبی و شرقی - غربی در یک نقطه خاورمیانه ( ایران ) ( که به معنای اتصال زمینی چین به عنوان شرقی ترین قدرت فعلی اقتصادی و هند بزرگترین بازار جنوب آسیا با کنار گذاشتن پاکستان بعنوان دردسر ساز ترین و ناآرام ترین واحد سیاسی جنوب آسیا به اروپا و بالعکس ) چه تبعاتی را برای مجموعه رقبای منطقه ای ایران ایجاد می کند که بطور همزمان ، استراتژی دوگانه خودشون را در سوریه و قفقاز دارند جلو می برند ؟!! پاسخ به حضور معنا دار پاکستان در رزمایش های مشترک جمهوری باکو و ترکیه بطور دقیق در این مساله احتمالا نهفته هست . فکر به این مساله بسیار جالب توجه به نظر می رسد .
  3. 10 پسندیده شده
    با اجازه اساتید چند نکته ای را اشاره کنم درست اقای دوگین این نطریات را دارد اما نظر استراتژیست ها ممکن توسط سیاسیون عملیاتی نشود برای ما وجود یک سرزمین حائل بین ایران و روسیه بسیار مهم است ما دنبال تغییر رفتار کشورهای قفقاز در "جنگ کریدورها" هستیم، جنگی که بین کشورهایی که تجارت خشکی محور دارند با کشورهایی که تجارت دریا محور دارند در حال رخ دادن است و جهان مشغول یارکشی است (چین و هند و ایران کشورهایی هستند که در هر دو جناح قابلیت بازیگری دارند) در باکو و ترکیه بزودی انتخابات برگزار می شود بهترین فرصت برای ما هست تا زمینه تغییر رفتار الهام و اردوغان را فراهم کنیم سخنرانی های تند الهام و تعطیلی مراکز فرهنگی ایران تماما به جهت ترس از نفوذ مردمی ایران است فراموش نکنیم انتشار اسناد پاندورا و فساد خانواده الهام برای مردم باکو رنج اور بود و الهام نیز با جیغ کشی علیه ایران قصد دارد پاندورا زدایی کند کمااینکه ما می توانیم با تعامل با ارمنستان و پیشروی در خاک این کشور مانع ساخت کریدور خیالی زنگزور بشویم ترکیه نیز کشوری است که در بافت اجتماعی و سیاسی شدیدا دچار دو دستگی و یا چند دستگی شده است کشوری که به دو بخش آسیایی و اروپایی تقسیم می شد بعد از کودتا دستگیری های وحشتناک زیادی داشت و مردم دو دسته شدن در اروپا تبدیل به یک خطر شده و فرانسه منتقد اصلی اوست کمااینکه فرانسه به جهت بازیگری در شرق مدیترانه، ترکیه را مزاحم می بیند از همه مهمتر تفکر تمدن سازی و ترکستان بزرگی که مد نظر دارد باعث تقابل با بحث اوراسیاگرایی روسیه و پیمان شانگهای چین می تواند باشد ترکیه به سین کیانگ و حمایت از اویغورها نظر دارد ساخت کانال استانبول از نظر ژئوپلیتیکی عملا ترکیه را به دو بخش تقسیم می کند روس ها از ساخت این کانال به جهت استفاده احتمالی امریکا اصلا رضایت ندارند ترکیه در تله اس400 روسیه افتاد و با امریکا دچار تنش هست و از پروژه لایتنیگ اف35 حذف شد به جهت دلبری از واشنگتن قصد خرید اف16 را دارد ترکیه عملگراست و جهت نفوذ در قفقاز و بازیگری در خزر با اسرائیلی همراه است که هر دو به ریشه تاریخی حکومت خزرها که ترکان یهودی بودند استناد می کنند کمااینکه اسرائیل در تعامل با اعراب نیز از بحث سامی گری استفاده کرد اسرائیل در دولت بایدن نفوذ دوره ترامپ و نتانیاهو را ندارد شاید مطلبی که عرض می کنم خطا باشد اما احتمال دارد بلایی که سر نتانیاهو امد سر الهام و اردوغان نیز بیاد، یا امیدوار باشیم که بیاید و دعا کنیم خدا کمک کند مثل انتخابات دیروز عراق برای ما حساسیت برانگیز نشود
  4. 7 پسندیده شده
    سلام، بر پایه چه داده ها یا آگاهی می فرمایید این سامانه ارزان و کم قیمت است؟ البته نمی گویم نیست ولی منظور این است که هیچ مرجع مستقل و قابل اطمینانی برای بررسی بهای تمام شده جنگ افزارهای تولیدی یا خریداری شده در کشور وجود ندارد. در بحث جنگنده و موشک (کدام بهتر است) هم همواره ادعا می شود موشک ارزان تر است بدون این که هیچ داده قابل اطمینانی در این زمینه وجود داشته باشد. بر پایه گفته های جناب حاجی زاده هر موشک اسکاد بی برای کشور ۲ تا ۳ میلیون دلار آب می خورده است و هر دستگاه پرتابگر آن هم همین بها را داشته است. یعنی بهای یک پرتابگر اسکاد و یک فروند موشک روی آن برای کشور تا ۶ میلیون دلار تمام می شده است که قطعا” از بهای خرید جنگنده اف ۵ در آن سالها بیشتر بوده است. گویا اکنون این میزان در موشک گروه فاتح با توجه به تولید انبوه و برخی نوآوریها کاهش چشمگیری یافته است. چینش و معماری سامانه مجید از سامانه چینی FB-6 الگوبرداری شده است که در آن دو خودروی جیپ وجود دارد: خودروی نخست برای حمل رادار جستجو و شناسایی (نه درگیری) و خودروی جیپ دوم حامل موشک. تغییرات زیر در سامانه ایرانی نسبت به نمونه چینی مشاهده می شود: - با توجه به این که جنگ افزارهای محمول پهپادهای مدرن امروزی حتی پهپاد مهاجر ۶ ساخت کشورمان برد بیشتری از موشکهای سامانه FB-6 دارند، موشک سامانه مجید از موشک سامانه جدیدتر FB-10A چینی با برد بیشتر الگوبرداری شده است. بنابراین و برپایه اصل پیش دستی احتمال این که شکارچی (مجید) طعمه شکار خود (پهپاد) شود بسیار کمتر می شود. - یک سامانه پسیو الکترواپتیک جانشین سامانه راداری سامانه FB-10A شده است. این ویژگی کمک شایانی به سامانه مجید در محیط های جنگ الکترونیک می نماید. بنابراین به نظر می رسد مهندسان ایرانی بر پایه نیازهای دفاعی کشور و یا تهدیدات پیش رو سامانه مجید را با الگوبرداری از دو سامانه چینی FB-6 و FB-10 طراحی و تولید کرده اند. البته این که خود چین و کارشناسان آن نیز در این پروژه نقش داشته اند به راحتی قابل اثبات نیست. به هر روی باید صبر کرد تا آشکار شود از میان چندین گزینه معرفی شده برای سامانه های برد کوتاه کشور، سرانجام کدام یک برنده خواهد شد تا به تولید انبوه برسد. سامانه FB-6: http://www.chinanews.com/mil/hd2011/2012/11-16/148512.shtml#nextpage موشک سامانه FB-10 (به تغییر قطر بدنه موشک در تصویر توئیتر و شباهت موشک و کنیستر آن با موشک و کنیستر سامانه مجید دقت کنید) https://twitter.com/jesusfroman/status/1441668330721628163 http://2.bp.blogspot.com/-HXwW81JC1Qc/VHKaSHfbOYI/AAAAAAAAkvM/AUtOlBoO_HE/s1600/FB-10%2BSurface-to-Air%2BMissile%2BSystem%2BCHINESE%2BEXPORT%2B%2Bshort-range%2Bair%2Bdefense%2Bsystem%2B(3).jpg
  5. 6 پسندیده شده
    سلام معمولا تحلیل ها در این انجمن خصوصا در مورد محصولات دفاعی جدید و البته داخلی چون تقریبا هیچ داده رسمی و قابل اتکایی وجود نداره به طور نسبی هستند. در مورد این سامانه هم فعلا چیزی که در تصاویر میبینیم شامل یک حامل ارزان (به نسبت حامل های استاندارد طراحی شونده برای سامانه های پدافندی برد کوتاه) و همچنین مجموعه ای از الکترواپتیک و سکو هستیم که میشه باز به شکل نسبی حدس زد ( حتی با توجه به ابعاد و کمیت! ) به نسبت (غیر از موشک) ما شاهد یک مجموعه ارزان قیمتی هستیم در مقایسه با تور یا پانتسیر یا حتی نه دی. از این منظر برای برد کوتاه و دفاع لایه اخر همانطور که گفته شد آن هم برای تاسیسات حیاتی و یا تحرکات بسیار مهم (به خاطر گرانی احتمالی و نسبی! موشک) مناسب در نظر گرفته میشه. حتی با توجه به طراحی موشک های جدید و ارزان قیمت تر در کل میشه سامانه را باز برای رفع تهدیدات دیگه هم بهینه تر کرد از لحاظ قیمتی. نکته بعد اینکه برای تحلیل در چنین شرایطی باید فرض هایی در نظرگرفت: به نظر من با توصیفات فوق فرض ارزان قیمت تر بودن این سامانه به واقعیت میتونه نزدیک باشه به دلایل ذکر شده. حالا به نظر شما دلایلی وجود دارند که شما فرض کنید این سامانه گران تر هست؟ به هر حال در یک بررسی فاقد اطلاعات معتبر ما به جزییات و شواهد و قیاس و ... متوسل میشیم برای استخراج فروض و در نتیجه تحلیل. در ضمن طبیعتا شما نمونه اولیه ساخته شده سامانه ای (که طبیعتا به شکل موردی هزینه بالایی شاید صرفش شده با هزینه مثلا تور روی خط تولید انبوه مقایسه نمیکنید بلکه فرض میکنید در صورت تولید انبوه این سامانه قیمت ارزان تری خواهد داشت نسبت به تور یا اصولا سامانه های برد کوتاه در اختیار ما چه داخل کشور و چه در دسترس خرید احتمالی) در مورد قیمت اسکاد اگر صحبت های رسانه ای را داده قابل اتکا فرض میکنید پس باید توجه داشته باشید در همون مصاحبه مورد اشاره شما سردار اشاره میکنند که شوروی حاضر شده به یک چندم قیمت موشک را به ما بفروشه یعنی 100 هزار دلار. (به قول شما برای مقایسه با اف-5 آیا شما میتونستید در اون زمان اف-5 100 هزار دلاری یا 200 هزار دلاری بخرید؟) و یا در جایی دیگه باز یکی از فرماندهان اشاره میکنه به هزینه تمام شده حالایی موشکها به یک دهم قیمت. خب فرض 6 میلیون دلار و 600 هزار دلار به نظرتون ما جنگنده 600 هزرا دلاری میتونیم بخریم؟! تازه همه اینها در شرایطی بوده که اصلا کشوری حاضر بوده به ما هواپیما در اون مقاطعی که شما میفرمایید بفروشه یا نه که خودش از اساس بحث را میبره روی هوا. در مورد تولید انبوه و انتخاب هم به نظر من کلاس سامانه مجید با سامانه هایی نظیر (این ها فرض میشه مشابه گمانه زنی هایی است که در رسانه ها مطرح میشه والا مثلا خودم شک دارم سامانه عقاب ارتش با همه صحبتهایی که در مورد شباهتش با پنتسیر بوده ایا همین مجید هست یا خیر؟ و با اشتباهات رسانه ای و حرف های غیردقیق فرماندهان فرض شده که تصور سامانه ای شبیه تور یا پانتسیر را داشته باشیم) دزفول، عقاب و سپر و ... متفاوت هست و در زمره همون فرض سامانه های چالاک ارزان قیمت (اگر موشک جدیدی هم براش طراحی بشه با توجه به پلتفرمش) قرار میگیره نه سامانه هایی چون تور یا پانتسیر حتی.
  6. 5 پسندیده شده
    رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ https://www.aparat.com/v/KDUM7
  7. 5 پسندیده شده
    کشته شدن دو سرباز ارتش ترکیه در حومه عفرین در نتیجه برخورد با تله انفجاری (احتمالا از نوع خرج گود) کار گذاشته توسط اکراد آمار تقریبی از هواگردهای عملیاتی نیروی هوایی ارتش سوریه البته با توجه به خرید (اهدا )نزدیک به 18 فروند میگ 29 و 10 فروند سوخو 24 در طی دو سال حداقل امار این دو مدل جنگنده به مراتب بیشتر است
  8. 5 پسندیده شده
    به نام خدا روسیه در حال مذاکره با ترکیه برای پشتیبانی از پروژه جت جنگنده TF-X ماکت TF-X روسیه در حال رایزنی با ترکیه برای ارائه فناوری و تخصص برای پروژه بلند پروازانه جنگنده TF-X آنکارا است. دیمیتری شوگایف، مدیر سرویس فدرال روسیه در همکاری های فنی و نظامی، روز چهارشنبه در یک نشست خبری در نمایشگاه ARMY-2021 در نزدیکی مسکو گفت: "در این مرحله، رایزنی ها با طرف ترک در سطح گروه های تخصصی در زمینه مسائل مربوط به تعامل در ایجاد جنگنده ملی ترکیه در حال انجام است." او در اظهارات خود به نقل از TASS گفت: "در این زمینه، نقاط جالبی وجود دارد که ما می توانیم با توجه به تجربه ای که متخصصان ما در توسعه و ساخت هواپیما دارند، به آنها کمک تکنولوژیکی دهیم. و ما آماده ایم که تخصص مان را با شرکای ترک خود به اشتراک بگذاریم. اما صحبت درباره جزئیات خاص در این مرحله زود است." در حالی که ریاست صنایع دفاعی ترکیه، که سرپرستی این پروژه را بر عهده دارد، معتقد است که جنگنده TF-X کاملا بومی است، مشخص است که صنعت ترکیه فاقد فناوری های حیاتی لازم برای به ثمر رساندن این پروژه است. موتور رولزرویس در رویداد IDEF 2021، مشخص شد که پروژه توسعه TF-X به مرحله بررسی نیازمندی های سامانه (SRR) رسیده است و پس از آن، بررسی عملکرد سامانه و بازنگری طراحی اولیه انجام می شود. ورود اوکراین به TF-X گزارش شده است که شرکت اوکراینی FED قراردادی با شرکت هواپیمایی ترکیه برای پروژه TF-X امضا کرده است. ویکتور پوپوف، رئیس هیئت مدیره FED در طول IDEF 2021 گفت: "ما در برنامه TF-X (جنگنده آزمایشی ترکیه) شرکت می کنیم. این هواپیما، نسل پنجم و یک جنگنده است. این همچنین یک کار بزرگ با ضرب الاجل های بسیار کوتاه است. این بدان معناست که ما در حال بارگیری استفاده کامل از مهندسان، تکنسین ها و تولید خود هستیم. " موتور TF-X از روسیه می آید؟ در حالی که Turkish Aerospace معتقد است که موتور TF-X به صورت بومی با کمک رولز رویس توسعه می یابد، شک برانگیز است که بتواند این کار را در بازه زمانی کوتاهی که برای راه‌اندازی و اولین پرواز TF-X تعیین کرده است انجام دهد. موتور روسیه که برای سوخو -57 در حال توسعه است در دسترس به نظر می رسد. ممکن است از یک موتور برای مرحله توسعه استفاده و بعدا آن را با موتور بومی جایگزین کنند. پوتین و اردوغان ورود اروپایی ها به TF-X در هاله ای از ابهام؟ پیشتر ، ترکیه اعلام کرده بود که نرم‌افزار Dassault Systems را برای توسعه TF-X انتخاب کرده است. علاوه بر این، شرکت ترکیه ای Kale برای توسعه موتور TF-X با رولز رویس همکاری کرده است. پیشرفت این پروژه ها مشخص نیست. روابط بین ترکیه و شرکای اروپایی اش در ناتو اخیرا به دلیل اختلافات ترکیه با یونان تیره شده است. فرانسه در مناقشه مدیترانه طرف یونان را گرفته و این کشور را به جت های رافال مجهز کرده است. منبع
  9. 4 پسندیده شده
    چند نکته 1-متاسفانه کشور ما در بیست سال اخیر سیاست بسیار ضعیف و مساحمه گری در منطقه قفقاز داشته است. برای بنده کاملا مشخص نیست عامل این ضعف برخورد با کشور درجه 3 مانند باکو که زمانی یک ایالت دورافتاده ما بوده، چیست. کشوری که در کتب درسی خود کشوری از خاک ما را جزو خود می داند، به اسراییل پایگاه می دهد و ما به صورت نامحدود به ان اجازه دسترسی جاده ای داده و ان را کشور دوست و برادر خطاب می کنیم. 2- این سیاست ظاهرا در حال تغییر است یعنی نگاه مساحمه و به نوعی متاسفانه زبونی دارد به نگاه درست، یعنی نگاه از بالا به پایین و ادبیات در مواقع لازم تهدیدآمیز تبدیل می شود. مانور صورت گرفته در این راستا بود. یعنی شاید واقعا نیاز به انتقال این حجم از تجهیزات نبود ولی ظاهرا مسولین تصیم دارند بلاخره این بچه پررو که طول تاریخ کشورش به عنوان یک کشور مستقل اندازه درخت خرمالوی خانه ما است را سر جایش بنشانند. و ادبیات دوستانه و ضعیف را را به ادبیات قدرت تغییر دهد. طرف مقابل کاملا متوجه تغییر سیاست ما شده است. دارد سعی می کند با درشت گویی فضای قبلی تغییر نکند. 3-تغییر سیاست ما از مساحمه به قدرت و تحمیل درخواست های کشور ما به طرف مقابل باعث شکست احساس ها و تفکرات توهمی پانترکیسم که ما ترکان میتوانیم هر کاری بکنیم و .. می شود. 4- طرف مقابل در رابطه با گرایش های جدایی طلبی و پانترکیسم در هموطنان اذری ما دچار اشتباه محاسبه شده است تا جایی که علی اف فاسد از جانب اذری های جهان گزافه گویی می کند. 5- در چند روز گذشته شایعه ورود چند اف 35 به باکو شنیده شد که ظاهرا اشتباه بود . اگر چنین اشتباهی را باکو انجام داد، بعد از چند اخطار از کانال مستقیم و کانال روس ها، به نظر من نباید در شلیک چند موشک شک کرد. این اقدام باعث شکست کامل غرور پانتکریسم و تبدیل وضعیت ما از طرف خنثی به طرف قدرتمند در قفقاز خواهد شد و از دیدگاه عرف جهانی نیز قابل توجیه است زیرا کشورها نمی توانند کشور خود را به پایگاهی برای تهدید کشور ثالث علیه همسایه تبدیل کنند. خود اسراییل با همین استدلال بارها به سوریه حمله کرده و از نظر جهانی نیز اقدامش مورد پذیزش بوده. 6- باکو توانایی پاسخ نظامی ندارد. نصف خاک این کشور در تیررس راکت های سری فجر هستند حالا موشک های بالستیک بماند. می توان اگر بهانه لازم را به ما دارد یا شلیک دو یا 3 موشک ادبش کرد 7- ترکیه هیچ وقت برای حمایت از باکو وارد درگیری با ما نمی شود. فکر نکنم برد اف 16 های ترکیه تا زنجان هم برسد ولی ماتوانایی زدن موشک به خود استانبول و انکارا را داریم. ترکیه کشوری است که با ایجاد امنیت باعث رشد توریست و سرمایه گذاری در کشورش شده. یک موشک می تواند کارش را خراب کند. ترکیه هیچ وقت چنین ریسکی نمی کند. گفته شده با همین تهدید امارات از اعتلاف عربستان علیه یمن کنار کشید. این گونه کشورها از این نظر اسیب پذیر هستند 8-باید مرتب تکرار شود که هدف ما رژیم صهیونیستی است تا اقدامات ما باعث رنجش شیعیان آذری نگردد.
  10. 3 پسندیده شده
    یک بار دیگه برای تاکید چون نکته مهمی است و با اینکه چندین بار تکرار شده: این راهبرد بسیار درست هست و باید در این مسیر قدم برداشت. به چند دلیل: چون هم واقعیت داره و شاید بزرگترین خطرو تهدید فعلی برای ایران محسوب میشه و از همه مهمتر چندین مورد اقدام علیه امنیت ملی ایران دقیقا توسط صهیونیستها از همین منطقه علیه کشور انجام شده و فرضا اگر ترکیه بود با همین ادعا تا نصف جمهوری باکو هم پیشروی نظامی کرده بود و پست نظامی برقرار کرده بود! پس اعلام هشدار ما در مورد حضور صهیونیستها و توسل به زور در صورت عدم توجه باکو هم عقلانی است، هم مشروع و هم قابل تویجه برای افکار عمومی دو سمت منتها با پیوست رسانه ای و مطرح کردن مدام اتفاقات رخ داده و افشا کردن تحرکات صهیونیستها و حضورشون در باکو. بعد هم اقدام مشابه این رژیم در سوریه و اتفاقا در رویکرد جدید در بوق و کرنا کردنش که تقریبا همه دیگه اطلاع دارند از حملات این رژیم به سوریه بابت بهانه حضور دشمنش در سوریه. خب با توجه به احساس تعلق خاطر مدام علیف به صهیونیستها نباید گله ای داشته باشند از تکرار رفتارهای این متحد جدیدشون. نکته نهایی هم همانطور که اشاره شد توجه دادن شیعیان اذربایجان به بسط نفوذ صهیونیستهای کودک کش در خاک سرزمینشون هست و شاید اشکار کردن اتفاقاتی که رژیمشون داره پشت پرده رقم میزنه در واگذاری کشور به بیگانگان خصوصا دشمن شماره یک مسلمانان و شیعیان در منطقه.
  11. 2 پسندیده شده
    بسم ا... تو نفهمیدی که این خاک ، خراسان دارد ...... زود تعظیم کُن ،این طایفه سلطان دارد ....... رجزخوانی افسر ارتش در رزمایش فاتحان خیبر https://www.aparat.com/v/Ipxfm
  12. 2 پسندیده شده
    در مورد این سوال دو تا تئوری میشه مطرح کرد 1) نیروهای زرهی نزاجا در حال تمرین یک تاکیتک اما به شکل ناقص هستند. این تاکتیک در حقیقت اجرای قرار گرفتن تانک ها در موقعیت hull down است. تانک ها در سنگرها قرار می گیرند و فقط برجک آنها از سنگر بیرون قرار میگرند و بدنه تانک در داخل سنگر مخفی است اما چرا تانک به شکل برعکس قرار دارد؟ در حقیقت در هنگام قرار گرفتن تانک ها به شکل hull down بعد از اجرای آتش در صورت وجود تهدید تانک در موقعیت مخفی (hide position) قرار میگیرند و بعد از بر طرف شدند تهدید یا لزوم برای اجرای اتش مجدد به موقیعت hull down بر می گردد. برای اینکه تانک بین موقعیت های hull down و hide position قرار بگیرد نیاز مند این است که راننده به موقعیت سنگر تسلط داشته باشد تا با فرمان فرماننده تانک در موقعیت جدید قرار بگیرد. وقتی تانک برعکس قرار گرفته باشد و دهلیز راننده رو به داخل سنگر باشد راحت میتواند بین موقعیت های hull down و hide position حرکت کند. اما سنگرهای تانک در رزمایش نزاجا کجاهستند؟به علت نبود خودروهای مهندسی رزمی و راه سازی در طول رزمایش از ساخت سنگر صرف نظر کرده باشند. قرار گیری تانک ابرامز عراقی در موقعیت hull down به شکل برعکس 2) برای اینکه لوله توپ تانک های عموما در هنگام جابه جایی ها ( هوایی ، دریایی و زمینی ) صدمه نبیند و فضای کمتری اشغال نکند برجک تانک را 180 درجه می چرخانند. تانک های چیفتن هم از این مورد مستثنا نیستند بر روی تانکبر ها برجک 180 درجه میچرند. احتمالا تانک ها بعد از پیاده شدن از تانکبر ها در یک تاکتیک حماسی در حال اجرای آتش هستند.
  13. 2 پسندیده شده
    هرکول شناور برنامه ام سی-130 جی و تبدیل ناوگان هرکولسهای عملیاتی به یک هواگرد آبخاکی نیروی هوایی ارتش ایالات متحده بعنوان یکی از چند کاربر بزرگ هواگردهای ترابری تاکتیکی سی-130 درصدد است تا در قالب یک برنامه بروزرسانی ، هرکولسهای در خدمت را به قابلیت دوگانه برخاست و فرود از روی آب یا زمین مجهز نماید . در همین راستا ، برنامه جدید پیشنهادی برای ناوگان فوق ، اضافه نمودن توانمندی برخاست و فرود از روی آب است که این امر ، شعاع عملیاتی این ناوگان را به نسبت افزایش خواهد داد که به اعتقاد برخی تحلیلگران نظامی ، این پروژه ، عمدتا برای افزایش قابلیتهای رزمی عناصر نیروهای عملیات ویژه ارتش بوده و قرار است تا چند سال آینده تکمیل شود . گونه پایه MC-130J تلاشی جدید برای احیاء نقش هرکولس درسالهای نه چندان دوری که از آغاز عملیاتی شدن هواگردهای ترابری تاکتیکی هرکولس می گذرد ، تلاش های مکرری برای طراحی گونه نشست و برخاست آبخاکی هرکولس انجام شده که مجموعه این برنامه ها ، شامل طراحی مجدد بدنه بصورت یک وسیله شناور یا اضافه نمودن یکسری شناورهای ویژه به بدنه اصلی هرکولس می شد ،اما بدلایل مختلف ، این برنامه ها، از مرحله آزمایشهای اولیه فراتر نرفت و درنهایت ، تا اواخر دهه 90 میلادی ،تمامی این برنامه ها متوقف شد . فرماندهی عملیات ویژه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده اما برای ارائه یک گونه جدید از نسخه آبخاکی هرکولس ، تلاش مجددی از ماه مه سال 2021 آغاز گردید که تنها در میانه سپتامبر همین سال جزئیات آن اعلام شد . براساس داده های منتشر شده ، این برنامه به پیشنهاد فرماندهی عملیات ویژه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده (AFSOC) کلید زده شده که تعدادی از سازمان های نظامی و غیرنظامی این کشور با مشارکت درآن ، درصدند تا امکان معرفی یک هواگرد ترابری تاکتیکی آبخاکی را با استفاده از فناورهای پیشرفته فعلی بررسی نمایند . بااین حال ، این پروژه که بیشتر برای رفع نیاز واحدهای عملیات ویژه در حال توسعه است ، یک هواگرد ترابری تاکتیکی ام سی-130 جی را بعنوان پیکربندی آزمایشی در نظر گرفته که با توجه به هدف این برنامه ، شناسه MC-130J MAC (Amphibious Capability/MAC) به آن داده شده است . اما هدف اصلی این برنامه بطور دقیق ب چه فلسفه ای پایه گذاری شده ؟ به اعتقاد برنامه ریزان یگان عملیات ویژه نیروی هوایی ، چیزی در حدود 70 درصد سطح کره زمین را آب فراگرفته و در راهبرد فعلی پنتاگون ، مبداء آغاز هرگونه عملیات رزمی برای نیروهای ویژه ، خطوط ساحلی و جزایر است و با توجه به اینکه هواگردهای ترابری سی-130 به شکل پایه ، قابلیت پرواز در همه گونه شرایط آب و هوایی و حتی قابلیت نشست و برخاست از روی عرشه ناوهواپیمابر را دارند ، اما تا کنون توانمندی اصلی مورد نیاز ، یعنی تجهیز این هواپیما به سامانه های نشست و برخاست از روی آب ، بدان اضافه نشده است . بر همین اساس و به منظور گسترش و اضافه شدن این توانمندی ، تقویت سازه هواپیما و برخی تغییرات در سیستم های اصلی می بایست در اولویت قرارگیرد . درواقع ، با اضافه شدن این پتانسیل به سی-130 ، این هواپیما خواهد توانست تا محموله های استاندارد نیروی هوایی را در هرنقطه ای از جهان ، از جمله گستره وسیع اقیانوسها تحویل داده و از این بابت ، وابستگس نیروی هوایی را به فرودگاه های زمینی کاهش دهد که این امر بطور طبیعی ، ثبات عملیات رزمی را در میدان جنگ افزایش می دهد. اقدامات برنامه ریزی شده در عمل طبق آخرین گزارشهای موجود ، کار بر روی برنامه MAC با مشارکت چند سازمان دولتی و تجاری در حال انجام است که به 5 مرحله اصلی ، از مطالعات اولیه تا ساخت و آزمایش در شرایط واقعی تقسیم می گردد . بر همین اساس ، این روند نزدیگ به 17 ماه طول خواهد کشید که اگر وقفه ای در این برنامه ایجاد نشود ، به احتمال بسیار زیاد ، برنامه فوق در اوایل سال 2023 رونمایی می گردد . با این حال ، شکل ظاهری این نمونه جدید قبلا مشخص شده ، چنانکه در ماه مه هواپیمای MC-130J برروی شناورهای بزرگ به نمایش گذاشته شد ، در حالی که اخیر ، واحد عملیات ویژه نیروی هوایی ، تصاویر جدیدی را منتشر نموده است .در این تصاویر ، از تجربیات و پیشرفتهای لاکهید- مارتین که در گذشته مجموعه ای از شناورهای سازگار شده با بدنه هرکولس را طراحی نموده ، استفاده می گردد که این امر ضمن کاهش هزینه ها ، روند اجرای پروژه را تسریع می نماید . مشکلات فنی درصورتی که تحلیل در این زمینه ، براساس داده های موجود صورت پذیرد ، واحد عملیات ویژه نیروی هوایی و سایر مشارکت کنندگان ، احتمالا گزینه تغییر بدنه اصلی را کنار خواهند گذاشت و راه حل ساده تری را برخواهند گزید که همانا شناورهای قابل جداشدن از بدنه است که تاکنون دو طرح دراین زمینه ارائه شده که هرکدام ویژکی خاص خود را دارند . اولین گونه ارائه شده برای این برنامه ، حذف ارابه های فرود از سازه هواپیماست که به جای آن ، پایه ها و خرپاهای متصل به شناورها ، به جای آنها نصب می شود ،در حالی که در طرح دومی ، تمامی اجزاء حفظ شده ولی ابعاد شناور متناسب با نیاز تغییر می یابد . در این طرح ، شناورهای اضافه شده به بدنه ، نزدیک به دو سوم از طول بدنه هرکولس را در بر می گیرند ، در حالی که برای حرکت روی باند های متعارف خشکی ، یکسری ارابه های فرود در زیر این شناورها تعبیه شده که قابلیت جابه جایی را از آب به خشکی ، بدان خواهند داد. با تمامی این فرض ها ، تحلیلگران واحد عملیات ویژه نیروی هوایی معتقدند که این پروژه ، پتانسیل بسیار بالایی را در اختیار دارد و فرماندهی نیرو نیز تمامی تلاش خود را برای تحقق آن بکار بسته است . اما آنچه که واضح است ، برنامه نوسازی هرکولس برای نیل به هدف فوق ، با محدودیتهای جدی روبرو است و مشکلات قابلی توجهی وجود دارند که می بایست حل شوند . بعنوان مثال ، شناورهایی که بتوانند وزن سی-130و محموله های آن را که گاهی به چند تن خواهد رسید را تحمل کنند ، می بایست با دقت بالایی طراحی و تولید شوند که این ، از میزان حمل بار استاندارد هرکولس خواهد کاست . علاوه بر این ، حجم بزرگ شناورهای فوق الذکر به شکل جدی کاراکترهای آیروداینامیک هواپیما را تضعیف می کند ، چراکه مساحت کل هواپیما با نصب این شناورها ، افزایش می یابد که نتیجه اصلی آن افزایش مقاومت هواست . مضاف بر آن ، بازآموزی خذمه هواپیما و پرسنل فنی مطابق با نیازمندیهای جدید ، هزینه ای به مراتب افزون تر را به نیروی هوایی تحمیل خواهد کرد . آینده مبهم اگر چه عزم نیروی هوایی برای تبدیل هرکولس ها به یک هواپیمای آبخاکی ، جدی به نظر می رسد ، اما نتایج آن قابل پیش بینی نیست . این برنامه یکسری معایب بسیار جدی را بخود می بیند که میتواند عملکرد مورد نیاز را دچار اخلال کند . با این وصف ، در یکسال و نیم آینده ، اجرایی بودن این برنامه مشخص خواهد شد . هرکولس های نیروی هوایی هم اکنون شصت و پنجمین سال خدمت خود را پشت سر می گذارند و در طول این سالها ، ارتقاء های قابل ملاحضه ای را بخود دیده اند و حتی گونه های کاملا جدیدی از آنها بصورت عملیاتی بکار گرفته شده است ، اما باید دانست که قابلیتهای این پرنده نیز یکسری محدودیتها را بخود می بیند. پی نوشت : 1- بن پایه 2--استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به ذکر دقیق منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
  14. 1 پسندیده شده
    Umkhonto (به افریقایی:نیزه) موشک سطح به هوا و عمود پرتاب می باشد که توسط شرکت Denel Dynamics آفریقای جنوبی ساخته شده. این موشک هم اکنون در آفریقای جنوبی و نیروی دریایی فنلاند در حال استفاده می باشد. Umkhonto-IR این موشک به منظور دفاع همه جانبه در برابر حملات هوایی همزمان که توسط هدف های متعدد صورت می گیرد طراحی شده.موشک Umkhonto-IR اولین موشک عمود پرتاب سطح به هوا از نوع آشیانه یاب گرمایی می باشد. همچنین این موشک اولین موشک آشیانه یاب گرمایی می باشد که توانایی قفل پس از شلیک را دارد. این موشک بلافاصله پس از پرتاب به سمت هدف پرواز و سپس دو جستجوگر رنگی فروسرخ خود را فعال کرده و روی هدف قفل می کند. دریافت موقعیت جدید هدف از طریق لینک داده ها ، موشک را قادر می سازد که به مقابله با مانور هایی بپردازد که اهداف به منظور گریز انجام می دهند. Umkhonto دارای دم و پرک های کنترل آیرودینامیکی می باشد ؛ که اجازه مانور تا 40 جی را به این موشک می دهد. سیستم رادار سه بعدی کنترل آتش این موشک ، در نمونه دریایی توانایی درگیری با 8 هدف را دارد. این موشک برای گریز از شناسایی شدن از نیروی محرکه ای استفاده می کند که دود بسیار کمی از خود تولید می کند. این موشک در سال 2005 با موفقیت آزمایش شد .گفته می شود نسخه برد بلند تر این موشک Umkhonto – NG)) در حال ساخت و توسعه می باشد . این موشک دارای ترکیبی از بوستر راکتی و جستجوگر RF در سر موشک می باشد. Umkhonto-R گونه آشیانه یاب راداری این موشک می باشد که برد آن از 12 کیلومتر به 25 کیلومتر و برد موثر آن از 10 کیلومتر به 12 کیلومتر رسیده است. این موشک همچنین 65 کیلوگرم سنگین تر و 98 سانتی متر طویل تر از Umkhonto-IR می باشد. در حال خدمت در: فنلاند: در سال 2002 ، نیروی دریایی فنلاند برای مسلح کردن 4 کشتی موشک انداز کلاس Hamina خود این موشک را سفارش داد.همچنین این نیرو در سال 2006 نیز برای مین روب های کلاس Hameenmaa خود این موشک را انتخاب کرد. افریقای جنوبی:در حال خدمت در فریگیت های کلاس Valour دیگر کشور ها: در سال 2004 ، برزیل برای به خدمت گرفتن این موشک در هواگرد های حامل سائو پائولو ابراز علاقه مندی کرد. دولت سوئد نیز علاقه خود را به منظور خرید سیستم Umkhonto-IR برای 4 کوروت رادار گریز Visby اعلام کرد. نوع: موشک کوتاه برد سطح به هوا شرکت سازنده: Denel Dynamic وزن:130 کیلوگرم طول: 3.32 متر قطر : 180 م م سر جنگی: 23 کیلوگرم طول بال :500 م م برد: 12 کیلومتر ارتفاع پرواز : 8 کیلومتر سرعت: 800 متر بر ثانیه ............. استفاده از این مطلب تنها با ذکر نام مترجم و لینک به سایت Military.ir مجاز می باشد.
  15. 1 پسندیده شده
    با اینکه مقامات رسمی ایران بوضوح از تنش لفظی کاستند و حتی روشی نرم را پیش گرفتند همچانن مقامات رسمی جمهوری باکو در بالاترین سطح در حال لفاظی هستند، در بعد عملی پی در پی در حال برگزاری رزمایش هستند، در بعد نظامی اقدامات خصمانه استقراری و مراوده ای دارند و در بعد رسانه ای هم که رسما در حال تعرض به تمامیت ارضی ایران هستند. امیدوارم یک پیوست جانبی برای این کم کردن تنش لفظی در ایران وجود داشته باشه که چنین تصمیمی گرفته شده چون این تازه به دوران رسیده های کوتوله که من میبینم با هر اقدامی که بوی عقب نشینی بده به سان یک پیروزی توهماتشون بیشتر هم میشه. سالهاست تاریخ جعلی به خورد کودکان آذری دادند و ضد سرزمین مادریشون سمپاشی کردند و حالا هم گویا تاریخ انشای کودکی دبستانیه که میشه پاکش کرد هر روز و به نفع دیکتاتور حاکم و به زعم خودشون دستاوردهاش بازنویسی کرد. پ ن: این همه مدت میگذره از این مناقشه و تازه تسنیم دو خبرنگار فرستاده داخل مسیر و از کامیون داران گزارش گرفته. کامیون دارانی که حتی خود اون مقام باکویی اشاره کرد ترک هستند و باکو با ادعای دوستی با ترکهای ایران(!) ازارشون میده و به صراحت در مصاحبه تصویری میگن چقدر اذیتشون میکنند.. چه سوژه ای بهتر از این برای نشان دادن خباثت و خیانت رژیم باکو؟ ولی رسانه های ما کجا هستند؟ هیچ جا! مثل همیشه مشغول خاله زنک بازی سیاسی.
  16. 1 پسندیده شده
    افعی روسی برای شیطان هوایی ترکیب K-77 و سوخو-57 بعنوان تغییر دهنده جریان بازی نیروی هوایی روسیه پس از مدتها کش و قوس و شایعات نخستین جنگنده نسل جدید سوخو-57 را در دسامبر 2020 بصورت عملیاتی بخدمت گرفت و براساس برنامه ریزی های انجام شده ، انتظار می رود که تا سال 2027 نزدیک به 76 فروند از این جنگنده ها تحویل این نیرو گردد . در حال حاضر ، سوخو-57 یک جنگنده نسل پنجم بشمارمی آید ، به همین دلیل نیروی هوایی روسیه به شکل فزاینده ای از این پیکربندی جدید برای آزمون فناورهایی که می بایست جتهای نسل ششم بدان مسلح شود ، استفاده می کند . این آزمون ها که تاکنون در حوزه های نظیر مهمات مافوق صوت ، هوش مصنوعی ، تست قابلیتهای رزم بدون سرنشین و درنهایت پایش بدون سرنشین های رزمی صورت گرفته ، همچنان ادامه دارد ، در حالی که بطور همزمان ، پیشرانه جدید ساترن -30 نیز قرار است تا سال 2022 به جای پیشرانه های فعلی ، به این جنگنده اضافه شود که قابلیت های پروازی و پایایی رزمی آن را افزایش خواهد داد که این در مجموع توان رزم ارتش روسیه در حوزه هوایی را تا حدود زیادی بهبود خواهد داد . اما با وجود عملکرد چشمگیر ، پتانسیل رزمی هر جنگنده ای در نبردهای هوایی بستگی تام و تمامی به طیف متنوعی از موشکهای هوابه هوای قابل حمل دارد . به عنوان مثال ، جنگنده سبک جی اف-17 در حالی که قابلیت اجرای مانورهای رزمی چندان بالایی ندارد ، اما با مسلح شدن به طیف متنوعی از موشکهای دوربرد پیشرفته ای نظیر پی ال -12 چینی و در آینده نزدیک مهمات پی ال -15 و پی ال -10 توان رزم خود را تا حد بسیاز زیادی افزایش داده است و درصورتی که نیروی هوایی هند نتواند جتهای خود را به مهمات قابل مقایسه ای مسلح کند ، برتری فعلی فالکروم های هندی در برابر نسل جدید جنگنده های پاکستانی تا حدود بسیار زیادی کاهش خواهد یافت . این مساله در خصوص سایر کشورها نظیر عراق ، مصر و ونزوئلا نیزمصداق پیدا می کند ، بدین معنی که هرچند این ارتشها به جنگنده های اف-16 مسلح هستند ، اما قابلیت حمل موشکهای هوابه هوای منسوخ شده ، شبهات بسیار زیادی در حوزه توان رزم هوایی آنها ایجاد کرده است . بدین سبب برای جنگنده ای نظیر سوخو-57 ، وجود نسل جدیدی از موشکهای هوا ب هوا اهمیت پیدا می کند . در این میان ، جنگنده های روسی از جمله خانواده مشهور سوخو-35 هم اکنون به نمونه های بهینه سازی شده موشک آر-27 متکی هستند که با اتکاء بر سرجستجوگر نیمه فعال خود ، در زمره یکی از پیشرفته ترین موشکهای هوابه هوای عملیاتی جهان قرار می گیرند . اما این موشک در مقایسه با مهمات بسیار پیشرفته تر آر-77 و نمونه های غربی آن نظیر AIM-120 C/D ، چندان کارآمد به نظر نمی رسند . در این میان ، گرچه موشک آر-77 در میان هم نسلان خود ، قابلیت مرگ آوری بالایی را به نمایش می گذارد ، اما در مقایسه با نسخه های جدیدی از موشکهای غربی ( AIM-120D) و شرقی ( PL-15) بتدریج عرصه را وا می گذارند . بنابراین ، نیروی هوایی روسیه با معرفی نسخه K-77M که بطور ویژه برای سوخو-57 طراحی گردید ، نسل جدیدی از موشکهای هوابه هوا را به دنیای جنگ افزار معرفی نموده است . این موشک با برد نزدیک به 190 کیلومتر ، گرچه دوربرد ترین موشک روسی محسوب نمیشود ، اما بلحاظ پیچیدگی فناوری بکار رفته درآن ، در رده نخست قرار می گیرد . به اعتقاد برخی منابع ، کا-77 ام با مسلح شدن به یک رادار AESA نظیر PL-15 می تواند با مشکلات کمتری ، با اهداف پنهانکار درگیرشود . بدین ترتیب ، در حالی که موشکهای برد بلند تر به شکل خاص برای انهدام اهدافی با مانورپذیری پایین نظیر هواگردهای ای وکس ، تانکرهای سوخت رسان ، بمب افکن ها و درنهایت هواگردهای ترابری ساخته شده اند ، کا-77 ام به شکل معکوس برای انهدام اهداف کوچک و چابک در برد های بلند ، بهینه سازی شده است . در این ارتباط ، شاید استفاده از سامانه هدایت آنتن رادار AESA (APAA) نصب شده برروی بخش جلویی این موشک است که می تواند کارایی قفل جستجوگر موشک بر روی هدف را با هدف غلبه بر محدودیت میدان دید رادار جنگنده ، افزایش دهد . این سامانه به احتمال بسیار زیاد ، نقطه ضعف بزرگ جنگنده های روسی را برای مقابله با اهداف کوچک و یا پنهانکار افزایش خواهد داد . به گزارش رسانه های روسی ، آنتن آرایه فازی این موشک با مجهزشدن به یکسری سلول های مخروطی شکل ، بصورتی در خواهد آمد که هر سلول ،وظیفه دریافت بخشی از سیگنال ساطع شده از هدف را بر عهده داشته ،اما پس از پردازش دیجیتالی این سیگنال ها ، اطلاعات دریافتی بصورت یکپارچه درآمده و موشک را قادر می سازد تا با یک چرخش تند ، بسمت هدف روانه شود در حالی که متقابلاً امکان رهگیری توسط دشمن را به حداقل برساند . جذابیت این فناروی تا بدانجاست که علاوه برسوخو-57 ، جتهای قدیمی تری نظیر سوخو-35 ، سوخو-30 اس ام -2 و حتی سوخو-27 اس ام -3 را می توان به این موشک مسلح نمود . این مساله در نهایت بدان معناست که بتدریج روند رو به زوال روسیه در حوزه موشکهای هوابه هوا پس از جنگ سرد ، تمام شده و نیروی هوایی این کشور آماده مقابله با تهدیدات جدیدتری نظیر AIM-260 خواهد شد. علاوه براین ، تولید انبوه این موشک میتواند ضن کاهش قیمت نهایی آن ، بازارصادراتی مطلوبی در کشورهایی نظیرچین ، مصر و سایر کاربران جنگنده های روسی فراهم آورد که این مساله ، یک انقلاب فناورانه درمقایسه با عملکرد ضعیف موشکهای قدیمی آر-27 و یا حتی آر-77 خواهد بود . اما باید دید که این موشک تا چه حدی عملیاتی خواهد شد و آیا محدودیتهای بودجه ای مانع از تجهیز جتهای سوخو-30 به این موشک خواهد شد یا خیر ،اما در هرصورت ، عملیاتی شدن این موشک زنگ خطر جدیدی برای قدرت هوایی ناتو خواهد بود. پی نوشت : 1- بن پایه 2-استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به ذکر دقیق منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
  17. 1 پسندیده شده
    مجید یک سامانه پدافندی برد کوتاه و ارتفاع پست با تحرک بالا است.تمام اجزای آن شامل سیستم کشف،کنترل آتش، موشک ها،مولد برق و سایر زیرسیستم ها روی یک شاسی خودرو ارس2 منصوب هستند و احتمالا یک خودرو دیگر بعنوان اتاقک هدایت وکنترل سامانه نیز در نظر گرفته شده. سامانه مجید برای کشف اهداف از یک سیستم الکترواپتیک متشکل از دو دوربین حرارتی و زیرسیستم های مربوطه مشابه سامانه کشف سراج-1 استفاده میکند با این تفاوت که فاصله یاب لیزری و حسگر TIC-S-2 و اتاقک کنترل حذف شدند. سامانه اپتیکی سراج بجای رادار اسکای گارد با توپهای ۳۵ میلی متری پدافند(یا نمونه متحرک با نام حائل) لینک میشود سامانه ای مشابه با کمی تغیر در شناورهای نیروی دریایی ارتش هم بکار گرفته میشود دوربین های حرارتی بکار رفته در این سامانه در طیف وسیعی از سامانه های کشف پسیو ایرانی مانند رعد1 و2،صافات و خانواده سداد بکار رفته اند.بر اساس مشخصات سامانه IRSS-I-6،این دوربین ها کروز را از 17ک.م،بالگرد را از 30ک.م . جنگنده ها را از 50ک.م کشف میکند.البته در تعداد دوربین ها تفاوت وجود دارد که بیشتر مربوط به میدان دید و وضوح تصویر خروجی می باشد.با همه این تفاسیر سامانه اپتیکی مجید نیز مشخصات مشابه یا نزدیکی داردسامانه مجید از رادار کاشف 99 نیز استفاده میکند که البته بعنوان جز اصلی سامانه معرفی نشده.این رادار جهت شناسایی ریزپرندها توسعه یافته و برد 12 ک.م دارد.عنوان شده کاشف 99 توانایی کشف حداکثر 300 هدف را دارد.تاکنون صحبتی از توانایی رهگیری اهداف درکاشف 99 به میان نیامده بعدها در جای دیگر ادعا شده کاشف 99 توانایی کشف موشک کروز با سطح مقطع 0/1m² و با سرعت ۲ ماخ را در برد ۳۰ کیلومتری دارد...سامانه مجید از یک موشک جدید مجهز به سیکر تصویرساز استفاده میکند. تصویر از مقایسه پیکربندی موشک مجید،شفق و سایندرو بی(به ترتیب از بالا به پایین) - نسبت اندازه موشک ها در تصویر رعایت نشده این موشک از نوع هیت تو کیل(Hit-to-Kill)یا اصابت دقیق است و بر اساس مشخصات اعلامی 8 کیلومتر برد و ارتفاع درگیری 6 کیلومتری دارد.احتمالا هر واحد سامانه 4 یا 8 موشک آماده به شلیک دارد -امکان نادرست بودن مشخصات اعلامی وجود دارد مهم ترین نکته استفاده از این موشک در سایر پلتفرم ها می باشد.موشک مذکور پتانسیل خوبی جهت توسعه نمونه رزم هوایی(چیزی مشابه یا بهتر از آر-73/پی ال-5/پی ال-7 و...)دارد.همچنین می توان با تغییر اندک سامانه نمونه دریاپایه آن(با کارایی مشابه با ریم-116) راهم ساخت نکته منفی سامانه مسئله مولد برق آن است.در فیلم از یک موتور برق تجاری استفاده میشود که بصورتی نامناسب بر روی خودرو سوار شده.امیدوارم که در انتهای پروژه مولد برق مناسب طراحی شده باشد یا حداقل محل نصب بهتری برای مولد برق در نظر گرفته شود بطور کلی این سامانه علاوه بر تحرک پذیری مناسب، از استقلال بالایی برخورد دار است و مقاومت بالایی در مقابل جنگ الکترونیک دارد.جای خالی این سامانه مدت ها احساس میشد.با توجه به اینکه اکثر اجزای آن از قبل در کشور تولید میشدند،مانعی برای تولید انبوه این ساماه ارزشمند وجود ندارد
  18. 1 پسندیده شده
    در گذشته مطالب زیادی در رابطه با پدافند ارتفاع پایین مجید در همین صفحه قرار داده شد و زیاده گویی نمیکنم. گفته شد این سامانه با ایده ی سامانه روسی sosna ساخته شده است. با این تفاوت که نهایت کاهش هزینه در آن صورت گرفته که این کاهش هزینه ها استفاده از خودرو کم هزینه ارس و استفاده از یک موتور برق هم می شود! که البته بر خلاف این هزینه پایین حامل ما احتمالا با هزینه بالا در موشک طرف هستیم. در این فیلم هم از الگوی کم تعداد موشک استفاده شد با این حال بنظر میرسد موشک AD-08 این سامانه؛ اطمینان بخش تر از برخی از سامانه های موجود در دنیا عمل کنه. بر خلاف بسیاری از سامانه های پدافندی که با منفجر شدن در کنار هواگرد و با پخش ترکش هدف را نابود میکنند بنظر میرسد این موشک به سیکری در سر خود مجهز شده که خطا و اخلال را تا حد ممکن کم میکند و از آن یک موشک hit to kill یا برخورد دقیق میسازد. بنظر میرسد این سامانه به ۸ موشک میتواند مجهز شود که با برد هشت کیلومتری که در گذشته گفته شد ایده ال است و این در حالی است که ترکیب کاشف۹۹ با سامانه مجید و توپ های گاتلینگ و باقی مجموعه های الکترواپیتک خواهد بود و این مطلب توسط یکی از رده های فرماندهی پدافند هوایی تایید شده. با اینکه این سامانه به الکترواپتیک با چرخش ۳۶۰ درجه مجهز شده باراین حال استفاده از کاشف ۹۹ باعث میشود که این سامانه از عملکرد جزیره ای خارج شود. طی اطلاعات تازه منتشر شده رادار کاشف-۹۹ علاوه بر کشف ریزپرنده‌ها؛ توان کشف یک موشک کروز با سطح مقطع 0/1m² و با سرعت ۲ ماخ را در برد ۳۰ کیلومتری دارد در گذشته برد ۱۲ کیلومتر برای این رادار اشاره شده بود. همه فجایع پانتسیر در ادلب و لیبی را بخاطر داریم از جمله دلایل این عملکرد نا امید کننده ضعف شدید در برابر جنگ الکترونیک، عدم امکان درگیری هم زمان در چند جهت، توان درگیری هم زمان تنها با 2 هدف، مشکل موشک ها در مقابله با اهداف با مانورپذیری بالا، و البته ضعف اساسی در شبکه پدافندی سوریه بود که از آن یک مجموعه جزیره ای میساخت! معروف است که در ابتدای ورود این سامانه به سوریه در طی یک ازمایش حتی نتوانست در مقابل یک اخلال گر ساخت کره شمالی مقاومت کند که کاملا آنرا در مقابل تور ام ۲ قرار می داد که مقاومت بالا در برابر اخلال داشت. بنظر میرسد در رابطه با مجید تقریبا خیال مان از این منظر باید راحت باشد.
  19. 1 پسندیده شده
    قطعا در صورتی که قصد شون برگزاری تاکتیک قرارگیری در موقیعت hull down باشه بدون داشتن سنگر این تاکتیک شکست خورده است. در صورتی که هدف در یک راستا و یا بالاتر از تانک باشه مشکلی ایجاد نمی شود اما در صورت که هدف پایین تر از تانک قرار داشته باشد (مثل تصویر زیر) قرار گیری به شکل بر عکس در سنگر میتواند در زاویه توپ مشکل ایجاد کند تانک چیفتن عمرش گذشته کافی دشمن به جای شاسی برجک رو هدف گیری کنه تا خدمه به دیار باقی برند و شربت شهادت را سر بکشند. اثر مهمات 115 میلیمتری APFSDS تی-62 عراقی بر روی زره برجک تانک چیفتن ایرانی که در دو نقظه باعث نفوذ به برجک شده است وقتی مهمات APFSDS تانک های شرقی قدیمی تی-62 همچین بلایی سر برجک تانک چیفتن می آرود سلاح ها و مهمات ضد زره جدید قطعا این تانک را به راحتی نابود می کنند پس اجرای چنین تاکتیکی ها هیچ اثری در عملکرد چیفتن ها ندارد چون برجک چیفتن هم حفاظت لازم را ندارد.
  20. 1 پسندیده شده
    سلام علیکم آنتن UHF بالگردهست . البته در نسخه S این بالگرد ، پشت این آنتن ، یک رادار ارتفاع سنج هم نصب کردند . گونی نیست ، لوله چیفتن را اگر دقت بفرمایید ، دو قسمتی هست ، بخش جلو ، فشار شکن و بخش عقبی ، روی بخش جلویی و عقبی ، پوشش حرارتی (thermal sleeve) قرار می گیرد -----
  21. 1 پسندیده شده
    از این اشتباهات زیاد میشه روز نیروی هوایی امریکا با سوخو روسی
  22. 1 پسندیده شده
    Eitan ( اولین نفربر چرخدار اسرائیل) به تازگی رژیم صهیونیستی یک نفربر زرهی چرخدار 8x8 با نام Eitan (ایتان) را رونمایی کرده است. با توجه به اینکه ارتش اسرائیل در نظر دارد تمامی نفربرهای ام 113 خود را از خدمت بازنشسته کند برای تکمیل ناوگان نفربرهای زرهی خود در کنار نفربر سنگین نامر قرار است به زودی از نفربرهای چرخدار ایتان استفاده کند.مسئولین نظامی اسرائیل اشاره کرده اند که این نفربر جدید قرار نیست جایگزین نفربر نامر باشد. در حقیقت نفربر چرخدار ایتان با توجه به قابلیت های حرکتی ویژه این امکان را به ارتش اسرائیل خواهد داد که در صورت نیاز به شکل سریع تر به تهدیدات پاسخ دهد. این نفربر چرخدار به یک پیشرانه یا 750 اسب بخار قدرت مجهز است که این امکان را می دهد تا به سرعت 90 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و سربازان را به محل مورد نظر برساند. ایتان در نمونه پایه مجهز به یک ایستگاه سلاح کنترل از راه دور است. این نفربر جدید نسبت به نفربر نامر وزن سبک تر وهزینه ساخت کمتری دارد که باعث می شود ساخت و تولید آن برای رژیم صهیونیستی مقرون به صرفه باشد. به نظر میرسد این نفربر جدید در بخش حفاظت نیز در سطح بالایی قرار دارد و می تواند در مقابل طیف گسترده از تسلیحات مقاومت از خود نشان دهد همچنین ایتان مجهز به سیستم دفاع فعال است که می تواند امنیت خدمه و سرنشینان را هر چه بیشتر تامین کند. ایتان توانایی جابه جایی 12 سرنشین را دارد. تحرک و چالاکی بالا برای جابه جایی هر چه سریع تر نیروها هدف اصلی از ساخت نفربر ایتان بود. نفربر ایتان با توجه به تجربیات جنگ غزه در سال 2014 ساخته شده است با توجه به این نکته که در سیستم رزم این رژیم وجود یک نفربر چرخدار خالی بود و عمدتا از نفربرهای شنی دار استفاده می شد در صورت ساخت و به کارگیری این نفربر چرخدار سرعت العمل نیروهای این رژیم برای پاسخ به تهدیدات به طور قابل ملاحضه ای افزایش خواهد یافت . اسرائیل مدعی است که ایتان پیشرفته ترین نفربر در دنیا است نمونه اولیه این نفربر زرهی در حال گذراندن تست ها و آزمایشات است و بعد از آن به تولید انبوه می رسد.
  23. 1 پسندیده شده
    سامانه ضد زره EOST-8 در نمایشگاه توانمندی‌های سازمان صنایع دفاع که با حضور سردارسرلشکر باقری و امیرسرتیپ حاتمی در تاریخ ۱۴ آذر ۱۳۹۸ برگزار شد.
  24. 1 پسندیده شده
    براساس داده ها تحلیل بنده اینه که عقاب یک سامانه راداری و اپتیکی شبیه به FK-1000 که از موئلفه های تور هم در آن کار شده و موشک آن هم بر پایه پانسیر البته برای سامانه دو موشک توسعه داده شده که فعلا با توجه به اطلاعاتی که منتشر شده یکی از آنها 12 کیلومتر برد دارد ، جایگاه توپ هم محفوظه مانده که در آینده به آن توپ هم اضافه خواهد شد اپتیک هم مانند سامانه FK-1000 جلوی رادار جستجو کار شده ، سامانه ای که در تصویر ماهواره ای وجود داره به احتمال زیاد سامانه بومی تور که توسط هوافضای سپاه توسعه داده شده است و من الله توفیق
  25. 1 پسندیده شده
    تصویر گرافیکی پلتفرم ایتان مسلح به برجک رزمی جدید ارتش رژیم صهیونیستی تصویر گرافیکی اجزاء برجک رزمی - منابع اسرائیلی از مسلح بودن این برجک رزمی به موشک هدایت شونده اسپایک خبر می دهند. به نظر می رسد لانچر های موشک های هدایت شونده همانند برجک رزمی Samson Mk II در داخل برجک جمع و در صورت لزوم از برجک خارج می شوند جابه جای ایتان برای گذارندان های تست ها و آزمایشات پلتفرم ایتان در مراحل تست فضای داخلی نفربر ایتان و پنل کاربری