برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on پنجشنبه, 13 آبان 1400 در پست ها
-
1 پسندیده شده1-این سامانه با توجه به فاصله کانیستر ها با صفحه کنترل کننده احتمالا توانایی استفاده از هشت تا 12موشک را دارد 2-با توجه به صحبت های امیر ابارشی این سامانه به شکل شبکه محور با سامانه مجید و دزفول عمل میکند 3-احتمال شبکه شدن سامانه موصوف با سامانه سوم خرداد متصور است 4-احتمال استفاده توامان هردو سامانه در فریگیت ها(ناوشکن ها)ی ما متصور است امیر ابارشی: در رزمایش اخیر، سامانه مجید بصورت تلفیق شده با رادار سامانه زوبین بکار رفته بود امیر ابارشی افزود: در حوزه ارتفاع کم و مقابله با موشکهای کروز و بمب های دورایستا و هوشمند، ما از سامانه مجید و تلفیق آن با رادار زوبین به همراه سامانه موشکی دزفول استفاده کردیم که توانستند اهداف را به صورت نقطه ای و خیلی دقیق رصد و مورد انهدام قرار گرفت
-
1 پسندیده شدهاز باب نام گذاری این تصویرسازی خالی از لطف نیست زوبین ایرانی در مقابل فلاخن رژیم حرامی صهیونیستی
-
1 پسندیده شدهخانواده تانک k2 کره جنوبی سه نسخه تانک اصلی میدان نبرد K2 تا سال 2021 ( از راست به چپ) 1- تانک K2NO ارتش نروژ 2- تانک K2 ارتش کره جنوبی 3- تانک K2 ارتش عمان هر سه تانک برای شرایط جغرافیایی و آب وهوایی مختلف توسعه پیدا کردند که نشان انطعاف پذیری و قابلیت بروز رسانی بالای تانک K2 ساخت کره جنوبی است
-
1 پسندیده شدهدوستان توقعشون روی رادار و جنگ الکترونیک جنگنده های قابل خرید خیلی زیاد هست رادار و سیستم های الکترونیک اگه طراحی و تحت کنترل خودت نباشه، روز مبادا گیرت میندازه هیچ کشوری هم دانش اولش رو با ما نمیده شاید تجهیزات رو شده رو بدن ولی برگ های برنده رو هرگز نمیدن برای این منظور در خصوص رادار و ایونیک و موشک های هوایی باید و باید روی پای خودمون بایستیم و خودمون طراحی کنیم و بسازیم در برون سپاری های نیروی هوایی تنها و تنها روی تجهیزات مکانیکی مثل موتور و بدنه میشه حساب باز کرد به عنوان نمونه اگر همین فردا 100 فروند جی 10 یا سوخو 35 بیاد تو کشور، ایا این نیروها در یک نبرد الکترونیک میتونن با جنگنده های امریکایی برابری کنن ؟؟ مطمئنا خیر شاید بتونن در مقابل چهارتا جنگنده عربی عملکردی نشون بدن ولی مقابل جنگنده های امریکایی با توانایی های الکترونیکشون نمی تونن موثر بشن حداقل تجربه جنگ ایران و عراق رو داریم راهکار هم اینه که خودمون در زمینه شاه کلید هوایی، یعنی بخش الکترونیک و رادارش حرف تازه ای رو کنیم و صاحب سبک بشیم این صحبت رویا و خیال نیست امروز در زمینه جنگ الکترونیک زمین پایه حرف برای گفتن داریم و در زمین رادار سازنده شدیم و در زمینه موشک پدافندی هم به پیشتازان نزدیک شدیم سابقه ارتقا های خوبی هم داریم پس صاحب سبک شدن در زمینه الکترونیک و رادار هوایی گامی مهم برای برتری هوایی هست
-
1 پسندیده شدهیک گمانه زنی تکرار شونده هم هست که صحبت از خرید 50 تا 70 فروند سوخو-35 و حدود 30 یا 40 فروند یاک و البته تعداد نامعلومی جی 10 میکنه و سوخو-30 را خریدش را کاملا رد میکنه. در کنار میل-28 در این مرحله که انتخاب چندانی نداریم باید تمام تلاش را برای خرید بکنیم. یک نوسازی ابتدایی ضروری است ولو با قربانی شدن برخی اهداف در خرید، هرچند دیگه نباید به قدری باشه که به ضد هدف نوسازی تبدیل بشه. در کنارش حتما باید طرح های بومی دنبال بشه چون این مسیر همچنان ادامه داره. ما در حوزه نیازهای اساسی در دورنما الان یکی موشک های مافوق صوت هست و دیگری همین بخش هوایی و موتور جنگنده.
-
1 پسندیده شدهفارغ از اینکه تو این چند دهه ارزوی نوسازی ناوگان رزم هوایی رو داشتیم شایعاتی خوشایند ولی غیر واقعی زیاد بود از خرید میراژ تا میگ 35 و فانتوم های یخ زده این بار هم که خبر خرید میاد به تجربه زیاد نمیتونیم خودمون رو دلخوش کنیم و فقط سعی میکنیم امیدوار باشیم و از ذوق دوستان لذت ببریم با فرض صدق قول روس ها در معامله گفته شده خرید سوخو 30 از روسیه یا جی 10 از چین این سوال را مطرح میکند که با جنگنده های فعلی چه باید کرد؟ اف 14 اف 4 اف 5 سوخو 22 میگ 29 سوخو 24 میراژها چرا که بحث اموزش ، هزینه نگهداری و موارد مشابه مطرح است. در نگاه کلی ایران نیاز به 300 الی 500 فروند جنگنده نیاز هست که بعید است محقق شود در صورت چنین اتفاقی می توان به کنار گذاشتن جنگنده های دیگر فکر کرد در غیر اینصورت جنگنده های فعلی تنها به نقاطی با سطح ماموریت پایین تر ارجاع می شوند اوج تهدیدهای ما در مرز ترکیه و سواحل خیلج فارس خودنمایی می کند و مناطق حساس ما هم شامل پایگاه های تهران و اصفهان هست در شرق کشور از چابهار تا بیرجند که سطح تهدید ها کمتر هست ولی حضور لازم و ضروری است از لحاظ دسته بندی جنگنده ها بر حسب هزینه نگهداری و اموزش دست اول : اف 14 دست دوم : اف 4، اف 5، میگ 29 دست سوم: سوخو 24 و سوخو 22 دست چهارم: میراژها نکته ای که بسیار مهم هست و دوستان به اون اذعان دارند یکنواختی جنگنده ها جهت کاهش هزینه اموزش و تعمیرات هست پس نکته اول بهتر هست که جنگنده ها تقریبا یک دست باشند و سوخو 30 و جی 10 گزینه های مطلوب تری هستند نکته دوم، تخصیص جنگنده های پیرتر به مناطق غیرحساس هست که سبب میشه ناوگان های اف 5 و اف 4 نیازهای ان مناطق را به طور کامل مرتفع کنند نکته سوم، هزینه اورهال جنگنده های تعداد محدود بالا و شاید غیر صرفه باشد در صورت تصمیم برای کنار گذاشتن جنگنده های دست پایین تر بهتر است با یک بروزرسانی به بخش اموزش سپرده شده یا به کشور دوست اهدا شود برای این منظور تجربه سپاه و ارتش در اورهال سوخو 22 بسیار مهم است اینکه جنگنده هایی مثل میراژ را با یک بروزرسانی مشابه سوخ 22 ها برای نیروهای متحد مقاومت اماده کنیم و در محل هایی مثل سوریه استفاده کنیم اینکار علاوه بر کمک به نیروهای متحد سبب افزایش دانش بر سیستم های کلیدی جنگنده و ساخت بسته های ارتقایی برای بقیه جنگنده ها خواهد شد به هر حال باید توجه داشت که ارتقا این جنگنده ها در 10 سال اینده از سمت سازنده انجام نخواهد شد و خود ما باید این کار را انجام بدهیم
-
1 پسندیده شدهبسم ا... یا ا.... احتمالا بالاخره بعد از 42 سال نیروی هوایی ارتش یک تکانی بخودش دارد می دهد امیدواریم راست : سال 1400 چپ : سال 1394 جنگندههای سوخو 30 در راه ایران پی نوشت : البته باز هم بخش دفاعی مشرق نیوز اینقدر حرفه ای نبود که یک تصویر درست بگذارد ، به جای آن رفته سوخو-24 را گذاشته وسط خبر
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا IAI Green Dragon سامانه هوایی بدون سرنشین (UAS) مهمات انتحاری با مداومت بالا (2017) Green Dragon یکی دیگر از سامانه های هوایی بدون سرنشین مهمات یک بار مصرف با مداومت بالای اسرائیلی است. Green Dragon یک سامانه مهمات با مداومت بالا، تاکتیکی و کم هزینه است که در خدمت پیادهنظام و نیرو های عملیات ویژه قرار می گیرد. به اندازه ای قابل حمل است که می توان آن را درون یک کنیستر پلمپ شده جا به جا و در عرض چند دقیقه مستقر کرد. کنترلر از یک تبلت استفاده می کند و سامانه، اطلاعات را از مجموعه دوربین الکترو-اپتیکی/مادون قرمز (EO/IR) با وضوح بالای (HD) خود به صورت لحظه ای ارسال می کند. دوربین برای فعالیت در روز و شب و همچنین تا برد 40 کیلومتر (مداومت 1.5 ساعته) کاملا مجهز است. یک موتور الکتریکی قدرت این واحد را تامین می کند و طراحی بی صدای آن مزیت زیادی به Green Dragon در برابر اهداف نا مطلع می دهد. Green Dragon شانزده کیلوگرمی، یک شکارچی-کشنده واقعی است که در منطقه تعیین شده گشت می زند و توسط اپراتور زمینی برای ارزیابی موقعیت دشمن قبل از شروع حمل به کار می رود. وقتی اهداف تائید شدند، پهپاد به سمت شان شیرجه می رود و با دقت 1 متر خود ر افدا می کند. این سامانه هوایی می تواند در ورای خط دید عملیات کند تا پیش از حمله اطلاعات تاکتیکی تر و آگاهی محیطی بهتری را در اختیار فرماندهان روی زمین بگذارد. در صورت لغو شدن حمله، Green Dragon کاملا قابل بازیابی است تا دفعه بعد مورد استفاده قرار گیرد. این پهپاد می تواند به سرعت 203 کیلومتر بر ساعت برسد و مداومت 75 دقیقه ای دارد. از آنجایی که Green Dragon کاملا قابل حمل طراحی شده است، یک لانچر چند کنیستری را می توان روی حامل های نظامی فعلی نصب کرد. لانچر قابل تنظیم است و می تواند تعداد زیادی از این پهپاد ها را حمل/پرتاب کند. پهپاد به وسیله یک موتور راکتی یک بار مصرف شروع به پرواز می کند که پس از مدت کوتاهی از پرتاب، جدا می شود. سپس موتور الکتریکی وظیفه پرواز را به عهده می گیرد. پهپاد Green Dragon ترکیب مرسومی دارد. بدنه در مرکز قرار گرفته که سامانه های عملیاتی مرتبط و موتور را در خود جای می دهد. موتور الکتریکی، یک ملخ 2 پره در انتهای بدنه با چیدمان pusher می چرخاند. بال ها اصلی شکل کلی صافی دارند و در سطح بالایی بدنه نصب شدده اند. بالچه های انتهای بال ها باعث افزایش کنترل و پایداری می شوند. بال های دمی از 2 باله رو به بیرون و به سمت پایین تشکیل می شود که در امتداد طرفین بدنه دیده می شوند. مجموعه اپتیکی در قسمت چانه و زیر دماغه بدنه نصب شده اند. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2017 - وضعیت: در خدمت محدود - تعداد فروند ساخته شده: 20 - سازنده: صنایع هوافضای اسرائیل - اسرائیل - کشورهای مصرف کننده: اسرائیل - نقش: حملات زمینی (هدایت بمب های هواپایه برای نابودی اهداف زمینی توسط تیر بمب موشک و راکت)، پشتیبانی هوایی نزدیک (توسعه داده شده برای عملیات در نزدیکی عناصر فعال زمینی دشمن توسط انواعی از مهمات هوا به زمین)، جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، نیروهای ویژه (شناسایی عناصر و ماموریت های نیروهای ویژه/عملیات های ویژه)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 1.6 متر - طول بال ها: 1.7 متر - وزن: 15 کیلوگرم - وزن با کنیستر: 25 کیلوگرم – قوای محرکه: 2 موتور الکتریکی که یک ملخ 2 پره را در آرایش pusher می گرداند - حداکثر سرعت: 370 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 1524 متر - برد: 50 کیلومتر - تسلیحات: 2.5 کیلوگرم سر جنگی ضد نفر/ضد تانک/ترکیبی - نسخه ها: Green Dragon (سری پایه) منبع
-
1 پسندیده شدهطرح آواکس بدون سرنشین روسیه طراحان روسیهای موفق به ساخت پهپاد ویژه «اکتشاف و هدایت راداری دوربرد»* شدند. پرنده بدونسرنشین مذکور قادر به گشتزنی و اجرای کامل وظایف هواپیمای اکتشاف راداری دوربرد است. «این تنها یک پهپاد شناسایی نخواهد بود. توسعه پهپادهای بزرگ و مشابه هواپیمای «آ-۵۰» بریف و هواپیماهای مشابه آتی، یک نوآوری و امکان و جهتگیری کاملا تازه در صنعت هوایی روسیه است.» خبر و مطلب بالا را نیکالای دالژِنیکوف سرطراح مجموعه «کرونشتادت» در مصاحبه تلویزیونی اخیر خود اعلام کرده است. دالژنیکوف همچنین افزود: « پرنده جدید امکان کشف وسایل پرندهای که در ارتفاع بسیار کم پرواز میکنند را نیز دارد.» عملیات خودکار پهپاد-آواکس روسی از دیگر مزیتهای آن است. به گفته سرطراح پهپادسازی مشهور کرونشتادت روسیه، وسیله پرنده جدید خودش تصمیمگیری میکند، به شکل خودکار ماموریتش را انجام میدهد و خودش به پایگاه بازمیگردد. یادآور میشود سابقه پیشبرد کارهای مربوط به ساخت آواکس بدونسرنشین در دفتر طراحی یاکوولِف و تحت مدیریت نیکالای دالژِنیکوف به سالهای آغازین دهه ۹۰ میلادی (۷۰ شمسی) باز میگردد. به نقل از دوست خوبمون محمدحسین بختیاری @vostokaero (پهپاد ها از سوخت رسان و گشت دریایی در نقش رادار هواپایه ایوکس هم قرار هست استفاده بشوند البته باید پهپاد بزرگی باشه و قابلیت های لینک داده امن داشته باشن و قطعا باعث کاهش هزینه خواهند شد امیدوارم ما هم کمکم چون توی این بخش ضعف داریم ورود کنیم)
-
1 پسندیده شدهسلام معمولا تحلیل ها در این انجمن خصوصا در مورد محصولات دفاعی جدید و البته داخلی چون تقریبا هیچ داده رسمی و قابل اتکایی وجود نداره به طور نسبی هستند. در مورد این سامانه هم فعلا چیزی که در تصاویر میبینیم شامل یک حامل ارزان (به نسبت حامل های استاندارد طراحی شونده برای سامانه های پدافندی برد کوتاه) و همچنین مجموعه ای از الکترواپتیک و سکو هستیم که میشه باز به شکل نسبی حدس زد ( حتی با توجه به ابعاد و کمیت! ) به نسبت (غیر از موشک) ما شاهد یک مجموعه ارزان قیمتی هستیم در مقایسه با تور یا پانتسیر یا حتی نه دی. از این منظر برای برد کوتاه و دفاع لایه اخر همانطور که گفته شد آن هم برای تاسیسات حیاتی و یا تحرکات بسیار مهم (به خاطر گرانی احتمالی و نسبی! موشک) مناسب در نظر گرفته میشه. حتی با توجه به طراحی موشک های جدید و ارزان قیمت تر در کل میشه سامانه را باز برای رفع تهدیدات دیگه هم بهینه تر کرد از لحاظ قیمتی. نکته بعد اینکه برای تحلیل در چنین شرایطی باید فرض هایی در نظرگرفت: به نظر من با توصیفات فوق فرض ارزان قیمت تر بودن این سامانه به واقعیت میتونه نزدیک باشه به دلایل ذکر شده. حالا به نظر شما دلایلی وجود دارند که شما فرض کنید این سامانه گران تر هست؟ به هر حال در یک بررسی فاقد اطلاعات معتبر ما به جزییات و شواهد و قیاس و ... متوسل میشیم برای استخراج فروض و در نتیجه تحلیل. در ضمن طبیعتا شما نمونه اولیه ساخته شده سامانه ای (که طبیعتا به شکل موردی هزینه بالایی شاید صرفش شده با هزینه مثلا تور روی خط تولید انبوه مقایسه نمیکنید بلکه فرض میکنید در صورت تولید انبوه این سامانه قیمت ارزان تری خواهد داشت نسبت به تور یا اصولا سامانه های برد کوتاه در اختیار ما چه داخل کشور و چه در دسترس خرید احتمالی) در مورد قیمت اسکاد اگر صحبت های رسانه ای را داده قابل اتکا فرض میکنید پس باید توجه داشته باشید در همون مصاحبه مورد اشاره شما سردار اشاره میکنند که شوروی حاضر شده به یک چندم قیمت موشک را به ما بفروشه یعنی 100 هزار دلار. (به قول شما برای مقایسه با اف-5 آیا شما میتونستید در اون زمان اف-5 100 هزار دلاری یا 200 هزار دلاری بخرید؟) و یا در جایی دیگه باز یکی از فرماندهان اشاره میکنه به هزینه تمام شده حالایی موشکها به یک دهم قیمت. خب فرض 6 میلیون دلار و 600 هزار دلار به نظرتون ما جنگنده 600 هزرا دلاری میتونیم بخریم؟! تازه همه اینها در شرایطی بوده که اصلا کشوری حاضر بوده به ما هواپیما در اون مقاطعی که شما میفرمایید بفروشه یا نه که خودش از اساس بحث را میبره روی هوا. در مورد تولید انبوه و انتخاب هم به نظر من کلاس سامانه مجید با سامانه هایی نظیر (این ها فرض میشه مشابه گمانه زنی هایی است که در رسانه ها مطرح میشه والا مثلا خودم شک دارم سامانه عقاب ارتش با همه صحبتهایی که در مورد شباهتش با پنتسیر بوده ایا همین مجید هست یا خیر؟ و با اشتباهات رسانه ای و حرف های غیردقیق فرماندهان فرض شده که تصور سامانه ای شبیه تور یا پانتسیر را داشته باشیم) دزفول، عقاب و سپر و ... متفاوت هست و در زمره همون فرض سامانه های چالاک ارزان قیمت (اگر موشک جدیدی هم براش طراحی بشه با توجه به پلتفرمش) قرار میگیره نه سامانه هایی چون تور یا پانتسیر حتی.
-
1 پسندیده شدهتست سامانه پدافند هوایی "مجید" منبع : آجامدیا این سامانه دارای موشک AD-08 و سامانه کنترل آتش الکترواپتیکی و قابلیت لینک با رادار کاشف۹۹ با برد 30 کیلومتر را داشته موشک AD-08 با جستجوگر تصویرساز با برد 8 کیلومتر و موشک با موفقیت به پهپاد هدف حازم برخورد میکند. https://www.aparat.com/v/blgXF
-
1 پسندیده شدهسامانه مجید در شکل نهایی خود چون از موشک های نسبتا گرانی استفاده میکنه احتمالا و هیت تو کیل هست میتونه برای لایه آخر دفاعی در مراکز بسیار حساس استفاده بشه و از اونجا که کلاهک انفجاری نداره در مورد تاسیسات نزدیک مراکز جمعیتی و شهرها هم میتونه گزینه مناسبی باشه. خصوصا در مورد خرابکاریها توسط پهپاد، کواد و پرتابه هایی که به صورت محلی توسط مزدوران اماده و احتمالا با هوش مصنوعی هدایت میشند (که خصوصیتشون بر خلاف خمپاره و راکت و از این دست دقتشون هست) بر علیه تاسیسات حساس چون این حملات معمولا با یک یا نهایتا چند فروند انجام میشه سامانه ای مثل مجید ولو با توان رهگیری تعداد کمتری هدف همزمان گزینه مناسبی هست برای حفاظت پدافندی و سخت. از طرفی در شکل متحرک و مستقلش میتونه گزینه مناسبی برای پوشش تردد افراد مهم در جبهات مقاومت ایجاد کنه در کاروان ها و اطراق ها. در رابطه با سایر مراکز کم اهمیت تر و یا سایر لایه های دفاعی میشه از سامانه هایی با موشک ارزان قیمت تر استفاده بشه. پ ن: در مورد رزمایش فردا هم شاید فیلم تست سامانه مجید در حقیقت بخشی از رزمایش باشه. ما قبلا هم نمونه هایی داشتیم که برخی تصاویری که در اخبار رزمایش منتشر میشد مربوط به دقیقا خود زمان رزمایش نبود و در یک فاصله زمانی قرار داشتند. احتمالا در طول اماده سازیهای رزمایش برخی سلاح ها تست میشند که لزوما در چند روز برگزاری رزمایش شاید به کار برده نشند.
-
1 پسندیده شدهدر گذشته مطالب زیادی در رابطه با پدافند ارتفاع پایین مجید در همین صفحه قرار داده شد و زیاده گویی نمیکنم. گفته شد این سامانه با ایده ی سامانه روسی sosna ساخته شده است. با این تفاوت که نهایت کاهش هزینه در آن صورت گرفته که این کاهش هزینه ها استفاده از خودرو کم هزینه ارس و استفاده از یک موتور برق هم می شود! که البته بر خلاف این هزینه پایین حامل ما احتمالا با هزینه بالا در موشک طرف هستیم. در این فیلم هم از الگوی کم تعداد موشک استفاده شد با این حال بنظر میرسد موشک AD-08 این سامانه؛ اطمینان بخش تر از برخی از سامانه های موجود در دنیا عمل کنه. بر خلاف بسیاری از سامانه های پدافندی که با منفجر شدن در کنار هواگرد و با پخش ترکش هدف را نابود میکنند بنظر میرسد این موشک به سیکری در سر خود مجهز شده که خطا و اخلال را تا حد ممکن کم میکند و از آن یک موشک hit to kill یا برخورد دقیق میسازد. بنظر میرسد این سامانه به ۸ موشک میتواند مجهز شود که با برد هشت کیلومتری که در گذشته گفته شد ایده ال است و این در حالی است که ترکیب کاشف۹۹ با سامانه مجید و توپ های گاتلینگ و باقی مجموعه های الکترواپیتک خواهد بود و این مطلب توسط یکی از رده های فرماندهی پدافند هوایی تایید شده. با اینکه این سامانه به الکترواپتیک با چرخش ۳۶۰ درجه مجهز شده باراین حال استفاده از کاشف ۹۹ باعث میشود که این سامانه از عملکرد جزیره ای خارج شود. طی اطلاعات تازه منتشر شده رادار کاشف-۹۹ علاوه بر کشف ریزپرندهها؛ توان کشف یک موشک کروز با سطح مقطع 0/1m² و با سرعت ۲ ماخ را در برد ۳۰ کیلومتری دارد در گذشته برد ۱۲ کیلومتر برای این رادار اشاره شده بود. همه فجایع پانتسیر در ادلب و لیبی را بخاطر داریم از جمله دلایل این عملکرد نا امید کننده ضعف شدید در برابر جنگ الکترونیک، عدم امکان درگیری هم زمان در چند جهت، توان درگیری هم زمان تنها با 2 هدف، مشکل موشک ها در مقابله با اهداف با مانورپذیری بالا، و البته ضعف اساسی در شبکه پدافندی سوریه بود که از آن یک مجموعه جزیره ای میساخت! معروف است که در ابتدای ورود این سامانه به سوریه در طی یک ازمایش حتی نتوانست در مقابل یک اخلال گر ساخت کره شمالی مقاومت کند که کاملا آنرا در مقابل تور ام ۲ قرار می داد که مقاومت بالا در برابر اخلال داشت. بنظر میرسد در رابطه با مجید تقریبا خیال مان از این منظر باید راحت باشد.
-
1 پسندیده شدهبله، احتمالش هست. ولی منتها من از بعد منفی ماجرا بهش نگاه نکردم. به نظرم برای نیروهای مقاومت که شاید دارای بیشترین ناوگان خودروهای اینچنینی باشند، ایجاد یک ست ماژولار ارزان قیمت برای تعبیه روی خودروهاشون و همراهی گشتهای متحرک مقاومت که مورد حمله پهپاد و بالگرد و مهمات دورایستای موردی قرار نگیرند اگر عملکرد قابل قبولی داشته باشه ( تا زمان افزایش بودجه و توان تولید محصولات استاندارد نظامی به شکل پرتیراژ) اتفاقا راه حل قابل قبولی هست. برای نیروهای رسمی هم میشه سر و شکل استاندارد تری را فراهم کرد.
-
1 پسندیده شدهاین سامانه رونمایی نشده. فیلم مربوط به یک تست است. احتمالا فعلا به صورت موقت بر روی یک حامل قرار داده شده تا تجهیزات تست بشن. یک موتور یرق موقت برای ان تعبیه شده. زمانیکه طراحی ان تمام شد و با دقیق تر شدن ابعاد یک حامل ابرومندتر برای ان انتخاب میشه و تجهیزات به صورت مناسب تری جانمایی می شوند و شکل و شمایل ابرومندتری خواهد گرفت
-
1 پسندیده شدهارزان، کلاژ شده از امکانات موجود و کم قیمت، احتمالا در پاسخ به نیازی فوری.( موتور برق کناری جالب هست.) - اگر مشخصات برد و درگیری اعلام بشه یکی از سامانه های ارزان و خوب میتونه برای مقاومت پرتحرک باشه. البته جای ارتقای بسیار داره. چه روی همین حامل های تجاری و چه با قدرتمندتر شدن روی حامل های قدرتمندتر و البته به نظر کاملا امکان داره در یک حامل بزرگتر مثلا کانتینری پنهان هم بشه و در صورت نیاز مستقر بشه در مکانی. به نظر میرسه هیت تو کیل هست موشک؟ یا اشتباه میکنم؟
-
1 پسندیده شدهیکی از کانال های تلگرامی امروز تصاویری مربوط به تست سامانه پدافند هوایی کوتاهبرد و ارتفاع پست مجید به اسم AD-08 منتشر نمود لینک ویدئو در تلگرام البته به وضوح واتر مارکشان مشخص است
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا IAI / TRW RQ-5 Hunter هواپیمای بدون سرنشین چند منظوره برد کوتاه تاکتیکی (1996) MQ-5B Hunter پهپاد بزرگی است که اولین بار در سال 1996 و به تعداد محدود به خدمت نیروی دریای ایالات متحده در آمد. عملکرد این سامانه در پشتیبانی از عملیات نیرو های هم پیمان در کوزوو، جایی که تصویربرداری و ارتباط در لحظه بسیار حیاتی بود، عالی بوده است. این پهپاد در اسرائیل طراحی شده و توسط ارتش دولت های ایالات متحده آمریکا، بلژیک و فرانسه مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی Hunter از 2 میله دمی و لبه های مستقیم تشکیل شده که آن را بسیار شبیه هواپیمای مراقبتی 2 نفره Rockwell OV-10 Bronco دوران ویتنام که دهه قبل معرفی شده بود، می کند (هردوی آن ها تا حدی عملیات های مشابه ای دارند). از دیگر عناصر برجسته طراحی آن، استفاده از 2 موتور است که یکی در جلو و دیگری در عقب بدنه قرار گرفته و با کارکرد در شرایط push-pull، برخی طراحی های ناموفق جنگ جهانی دوم را به یاد می آورد. بال ها مستقیم اند و در میانه عقب بدنه نصب شده اند. 2 میله در انتها به وسیله یک بال افقی به هم متصل می شوند و 2 باله دمی عمودی دارند. چرخ ها ثابت اند. RQ-5A Hunter از برنامه هواپیمای بدون سرنشین مشترک ارتش ایالات متحده در اواخر دهه 1980 متولد شد که نیروی دریایی و شاخه های دریایی ایالات متحده نیز در آن حضور داشتند. TRW و صنایع هوایی اسرائیلی برای طراحی و تولید واحد های تعداد محدود برای توسعه عملیاتی مورد استفاده قرار گرفتند که با تحویل اولیه حدود هفت سامانه آغاز شد. همانند همه ی سامانه های پهپادی اولیه، Hunter در ابتدا به عنوان پلتفرم مراقبتی/شناسایی معرفی شد که تصویربرداری به لحظه، دست یابی به هدف، تنظیم توپخانه و نظارت کلی را در میدان نبرد مدرن ارائه می داد. توسعه های بعدی پهپاد ها مهمات تهاجمی را به آن ها اضافه کرد و توانایی های سامانه های پهپادی را در کل افزایش داد. MQ-5B MQ-5BHunter با سایز کوچک و ساختار خشن خود، می تواند از سطوح کاملا یا نیمه صاف عملیات کند. در صورت نیاز با کمک راکت می توان توانایی های برخاست و فرود کوتاه آن را افزایش داد. توان Hunter از یک موتور 60 اسب بخاری Moto-Guzzi تامین می شود. فرود آن با کمک کابل های گیر اندازنده است. از ویژگی های پهپاد Hunter می توان به سامانه موقعیت یاب جهانی یکپارچه (GPS)، دوربین جلونگر مادون قرمز، نشان گذار لیزری، ارتباطات VHF/UHF و ضد جنگ الکترونیک اشاره کرد. عملیات ها از طریق یک ایستگاه کنترل زمینی GCS-3000، یک خودرو با 2 اپراتور، انجام می شود، یک نفر پرواز را کنترل می کند و دیگری کنترل عملکرد محموله را بر عهده دارد. ترمینال فیلم برداری از راه دور (RVT) می تواند مستقل از GCS با همکاری آن توسط لینک مستقیم فعالیت کند. MQ-5B پهپاد Extended Hunter نسخه ارتفاع بالا و مداومت بیشتر از طرح اولیه Hunter است. Extended Hunter می تواند در ارتفاع 6000 متری پرواز کند، طول بال هایش 2 برابر Hunter است و برد بیشتری دارد. B-Hunter، از سامانه فرود خودکار استفاده می کند و توسط بلژیک که 6 فروند و 2 ایستگاه آن را در سال 1998 سفارش داد استفاده می شود. از سامانه Hunter در مقدونیه/کوزوو استفاده شده که یکی از آن ها در اثر اصابت آتش دشمن از بین رفت. با اینکه از این پهپاد به طور محدود در میدان های نبرد در حال پیشرفت امروزی استفاده می شود، اما اخیرا از Hunter برای گشت مرز های جنوبی آمریکا با مکزیک در سال 2004 استفاده شده است. مشخصات - سال ورود به خدمت: 1996 - وضعیت: در خدمت - تعداد فروند ساخته شده: 13 - سازنده: TRW (نورثروپ گرومن) - ایالات متحده ، صنایع هوافضای اسرائیل - اسرائیل - کشورهای مصرف کننده: فرانسه، بلژیک، فیلیپین، ایالات متحده - نقش: جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 6.8 متر - طول بال ها: 8.8 متر - ارتفاع: 1.7 متر - حداکثر وزن برخاست: 727 کیلوگرم – قوای محرکه: 2 موتور بنزینی 4 زمانه 2 سیلندر Moto-Guzzi هرکدام با قدرت 64 اسب بخار - حداکثر سرعت: 204 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 4572 متر - برد: 260 کیلومتر - تسلیحات: محموله 90 کیلوگرمی شامل تجهیزات مراقبتی، ارتباطی و ضد آن. 1 مهمات GBU-44/B "Viper Strike" (در مدل MQ-5A/B) - نسخه ها: Hunter (طراحی اولیه)، Extended Hunter (ابعاد بزرگتر، توانایی های بیشتر، از طرح Hunter)، RQ-5A (نام ارتش ایالات متحده)، B-Hunter (پهپاد Hunter بلژیک ساخته شده توسط IAI؛ دارای سامانه فرود و برخاست خودکار)، MQ-5A/B (نسخه مسلح به مهمات GBU-44/B "Viper Strike" نورثروپ گرومن) منبع
-
1 پسندیده شدهبا سلام ازون لبه های تیز پوشش پلاستیکی آفتابگیر مشخصه که حتما ساخت ایران باشه ، آدم رو یاد لبه های داشبورد جدید پژو پارس میندازه
-
1 پسندیده شدهصنایع IAI مسئول توسعه خودرو زرهی نسل آینده ارتش اسرائیل طبق اطلاعات منتشر شده توسط روزنامه "جروزالم پست" در 10 اکتبر 2021 ، وزارت دفاع اسرائیل، صنایع هوافضای اسرائیل (IAI) را برای مرحله بعدی توسعه و یکپارچه سازی بسترهای تکنولوژیکی در خودرو زرهی رزمی آینده اسرائیل بانام پروژه Carmel انتخاب کرده است. Carmel نه تنها به عنوان IFV (خودرو رزمی پیاده) در میدان نبرد ظاهر می شود بلکه یک پلتفرم چند منظوره است که می تواند مطابق با نیازهای ماموریت ها، پیکربندی متفاوت داشته باشد و با توجه به تهدیدات جدید میدان نبرد مدرن تکامل یابد. این خودروی رزمی آینده که برای ایفای نقش اصلی در میدان نبرد طراحی شده است ، از قابلیت های هوش مصنوعی برخوردار است که آگاهی کاملی از موقعیت و پاسخ سریع به تهدیدات دشمن را در عین کاهش بار کاری خدمه ، امکان پذیر می کند. Carmel با سنسورها، دوربین های متعدد و قابلیت خودمختاری به خدمه اجازه می دهد تا اقدامات مانند جستجوی همزمان چندین هدف ، اولویت بندی اهداف و رانندگی در خارج از جاده را بدون دخالت آنها انجام دهد. در آگوست سال 2019 ، ارتش اسرائیل به شکل رسمی برنامه ای را برای توسعه خودرو رزمی جدید با نام Carmel مجهز به هوش مصنوعی ، قابلیت های خودکار و اتوماتیک را اعلام کرد. این خودرو زرمی جمع و جور، چابک ، موثر، بقاپذیر ، و مقرون به صرفه خواهد بود و تنها توسط دو خدمه هدایت و اداره می شود. این پلتفرم توسط یک سیستم حفاظت فعال پیشرفته محافظت می شود و در برابر حملات سایبری ایمن خواهد بود همچین میتواند بمبهای کناره جاده ای را خنثی و یا بی اثر کند. با توجه به اندازه کوچک و سبک بودن ، می تواند به راحتی در مناطق متراکم شهری پیشروی کند. این خودرو رزمی مجهز به پهپادهای تاکتیکی است که می تواند در نظارت و شناسایی و همچنین قابلیت حمله کمک کند. اگرچه صنایع هوافضای اسرائیل مسئول اصلی این پروژه خواهد بود اما شرکت های دفاعی اسرائیلی البیت سیستمز و رافائل نیز در این پروژه همکاری خواهند داشت. به شکل کلی طرح اولیه IAI در مورد پروژه Carmel پلتفرمی است که مجهز به صفحه نمایش پانوراما ، صفحه های کنترل فردی، کنترل شبیه به دسته کنسول بازی Xbox است. قابلیت های خودمختاری مانند : حرکت، تشخیص تهدید ، دستیابی به هدف ، و همچنین مانورهای دفاعی و تهاجمی، در خودرو رزمی IAI توسط یک سیستم مرکزی و خودمختار هدایت می شود. بخش خودمختاری این خودرو اجزای مختلف پلتفرم را باهم ادغام می کند و به اپراتور انسانی در پردازش اطلاعات و تمرکز بر تهدیدهای مهم برای تصمیم گیری موثر کمک می کند. مفهوم Carmel در مقیاس جهانی نوآورانه و پیشگام است پیش بینی میشود در صورت به کارگیری چنین سخت افزاری توسط ارتش اسرائیل قابلیت های تهاجمی و تدافعی آنها در رزم زمینی افزایش قابل توجه ای پیدا خواهد کرد. ماکت پروژه Carmel نسخه صنایع هوافضای اسرائیل که در سال 2019 به نمایش گذاشته شد منبع
-
1 پسندیده شدهژن آلمانی تانک های تی-90 الجزایر ارتش الجزایر در جدیدترین بروز رسانی تانک های تی-90 اس خود از سیستم کنترل و فرماندهی تاکتیکی TacNet ساخت شرکت آلمانی راین متال استفاده کرده است. سیستم TacNet سیستم مدیریت تاکتیکی طراحی شده برای پاسخگویی به نیازهای عملیات سریع و دارای تحرک بالا در سطح تاکتیکی است اساساً این سامانه باعث تعامل بین واحدهای فرماندهی و واحدهای رزمی می شود. TacNet پتانسیل عظیمی را در مورد اطلاعات ، فرماندهی و کنترل و برتری آتش فراهم میکند و اطمینان می دهد که فرماندهان نظامی همیشه می توانند ابتکار عمل را حفظ کنند. TacNet میتواند یک تصویر عملیاتی مشترک بین نیروهای پیاده نظام ، خودروهای رزمی و پست های فرماندهی را به اشتراک بگذارد. از جمله ویژگیهای مثبت این سیستم نیاز نداشتن به زیرساخت های ارتباطی ویژه است . اجزای سیستم کنترل و فرماندهی تاکتیکی TacNet نصب شده بر روی تانک تی-90 اس الجزایر برای به دست آوردن نتایج موفق در یک نبرد، واحدهای تاکتیکی باید بتوانند حرکت کنند ، شلیک کنند و ارتباط برقرار کنند. این سیستم کنترل و فرماندهی از این قابلیت ها در میدان نبرد پشتیبانی می کند همچنین این سامانه زمان واکنش نیروها را از شناسایی تا درگیر شدن با تهدیدات را به طور قابل توجهی کوتاهتر میکند. به طور معمول ، پردازش داده ها با توجه به محدودیت های عملکرد انسانی خصوصا در شرایط رزمی محدود می شود. TacNet از الگوریتم های پیشرفته و هوشمند برای جمع آوری ، ردیابی و انتشار اطلاعات و آماده شدن برای اقدامات استفاده می کند. به این ترتیب ، تهدیدات بالقوه را می توان قبل از ایجاد خطر جدی خنثی کرد. استفاده از یک سیستم کنترل و فرماندهی در تانک های اصلی میدان نبرد تی- 90 اس الجزایر میتواند در عملیات سریع های واحدهای زرهی تاثیر به سزایی بگذارد و عملکرد آنها را باتوجه به قابلیت های سیستم کنترل و فرماندهی TacNet ارتقا بدهد.
-
1 پسندیده شدههویتزر خودکششی چرخدار 8x8 سزار هویتزر خودکششی چرخدار 8x8 سزار نسخه ارتقا یافته هویتزر 6x6 سزار مجهز به توپ 155میلمتری/ کالیبر 52 است. این سامانه توپخانه ای توسط شرکت فرانسوی Nexter Systems طراحی و تولید شده است. این نسخه از سزار برای اولین بار در نمایشگاه دفاعی DSEI لندن در سپتامبر 2015 رونمایی شد. هویتزر خودکششی چرخدار 8x8 سزار به شکل استاندارد براساس شاسی کشنده تاترا سوار است. اما در صورت نیاز مشتری شرکت نکستر میتواند این سیستم توپخانه ای را بر روی شاسی های کشنده 8x8 موجود در بازار مانند کشنده های رنو، مان ، سیسو و... سوار کرد. شرکت فرانسوی نکستر مفهوم نسخه جدید سزار را برای پاسخگویی به نیاز مشتری های جدید در استفاده از سیستم بارگذار نیمه خودکار جدید و افزایش طرفیت برای حمل مهمات و بارهای بیشتر توسعه داده است. سزار 8x8 می تواند در کمتر از 1 دقیقه آماده اجرای آتش شود و می تواند کمتر از 1÷ دقیقه زمان آماده حرکت و تغییر موقیت شود. این هویتزر خودکششی را میتوان به راحتی با هواپیماهای ترابری مانندIL76 ، C-130 و A400M جا به جا کرد. سلاح اصلی هویتزر خودکششی چرخدار 8x8 سزار شامل یک توپ 155میلمتری/ کالیبر 52 است که مشابه توپ نصب شده روی هویتزر 6x6 سزار است. حداکثر نرخ آتش این هویتزر 6 گلوله در دقیقه است. این هویتزر خودکششی می تواند در مجموع 30 الی 36 گلوله 155 میلی متری و خرج را حمل کند. در صورتی که نسخه 6x6 فقط 18 گلوله و خرج را در داخل خود جای میداد. حداکثر زاویه عمودی توپ 155 میلی متری +72 درجه است و حرکت 30 درجه به چپ/راست دارد. برای تثییت توپ در هنگام شلیک ، در پشت شاسی یک بیل هیدرولیکی قرار دارد که در هنگام اجرای آتش روی زمین قرار میگیرد. در شرایط اضطرایی این هویتزر میتواند حتی با توسط 2-3 نفر نیز عملیاتی باشد. دلیل این امر استفاده از بارگذار نیمه اتوماتیک برای قرار دادن خرج و گلوله در داخل توپ است. برای انجام فرایند بارگذاری مهمات هنوز به نیروی انسانی نیاز است اما با وجود بارگذار نیمه اتوماتیک نیروی انسانی انرژی کمتری را صرف بارگذاری مهمات میکنند و سرعت عمل آنها افزایش پیدا میکند. سیستم بارگذار نیمه اتوماتیک سزار 8x8 پیشرفته از نسخه نصب شده بر روی هویتزر 6x6 سزار است. حداکثر برد توپ سامانه سزار بین 4 تا 40 کیلومتر با مهمات استاندارد و 55 کیلومتر با استفاده از گلوله های VLAP (پرتابه توپخانه با برد بسیار بلند) است. در صورت نیاز به اجرای اتش مستقیم برد توپ در حدود 2 کیلومتر خواهد بود. هویتزر سزار 8x8 همانند دیگر هویتزرهای مدرن امروزی قابلیت اجرای آتش به شکل MRSI (لینک) را دارد. در صورت نیاز مشتری میتوان یک جایگاه سلاح کنترل از راه دور مجهز به مسلسل 7.62 میلی متر یا 12.7 میلی متر را بر روی کابین نصب کرد. هویتزر خودکششی چرخدار 8x8 سزار ترکیب تحرک پذیری بالا، اتوماسیون و ظرفیت حمل بالا است سزار 8x8 بر اساس شاسی کشنده تاترا T-815 8x8 با کابین غیر محافظت شده در قسمت جلوی خودرو و سیستم توپخانه ای در عقب طراحی شده است. کابین خدمه دارای 2 درب در هر طرف است. مهمات و خرج ها در جعبه های مهمات واقع در پشت کابین خدمه هر طرف شاسی کامیون ذخیره می شود. در صورت نیاز مشتری ، می توان کابین محافظت شده با سطح حفاظتی استاندارد STANAG 4569 سطح 3 ( مقاوم در برابر شلیک سلاح های کوچک 7.62x51mm شکافنده زره ) و استاندارد STANAG 4569 سطح 2 در برابر مین های و بمب های کناره جاده ای ( مقاوم در برابر انفجار 6 کیلوگرم TNT در زیر چرخ ها ) استفاده کرد. کابین خدمه می تواند در مجموع 5 سرباز متشکل از فرمانده ، راننده ، توپچی و 2 لودر را در خود جای دهد. تمام عملیات شلیک در خارج از هویتزر انجام می شود . بسته به میزان حفاظت زره و تجهیزات جانبی وزن سزار 8x8 از 28.4 تا 30.2 تن است. تصویر سمت راست شماره 1- بخش ذخیره سازی مهمات تصویر سمت چپ شماره2- بخش ذخیره سازی خرج شماره 3- پنل کاربری کامپیوتر بالستیک شماره4- بازو مکانیکی برای قرار دادن مهمات در داخل بارگذار شماره 5- بارگذار مهمات شماره6- بارگذار خرج کلیپی از نحوه کار کرد بارگذار نیمه اتوماتیک هویتزر خودکششی چرخدار 8x8 سزار : در صورت استفاده از شاسی کشنده تاترا T-815 8x8، سزار مجهز به پیشرانه دیزل 410 اسب بخار خنک کننده با هوا است. این خودرو می تواند با حداکثر سرعت جاده ای 90 کیلومتر در ساعت و 50 کیلومتر در ساعت در شرایط خارج از جاده حرکت نماید. حداکثر برد این هویتزر بیش از 600 کیلومتر است. سزار 8x8 قادر است روی شیب های تا 40٪ و شیب های جانبی 30٪ حرکت نمایید. تجهیزات جانبی استاندارد سزار 8x8 شامل یک سیستم کنترل آتش کامپیوتری و یک سیستم موقعیت یابی جهانی است/ سیستم ناوبری اینرسیاست. این هویتزر خودکششی همچنین به واحدهای قدرت کمکی، ابزارهای تعمیر و نگهداری (چرخ های یدکی ، وینچ و ...)، رادار سنجش سرعت دهانه توپ، دوربین تصویر ساز حرارتی ( برای هدف گیری در حالت اجرای آتش مستقیم)، نارنجک دودزا و... میتواند مجهز شود. نسخه سزار 8x8 قابلیت نصب تجهیزات جانبی بیشتری را به نسب نسخه 6x6 دارد. رادار سنجش سرعت دهانه توپ و دوربین تصویر ساز حرارتی در 14 مارس 2017 دانمارک هویتزر خودکششی سزار 8x8 را برای تبدیل شدن به سیستم توپخانه جدید ارتش سلطنتی دانمارک انتخاب کرد. هویتزرهای سزار ها 8x8 جایگزین هویتزرهای خودکششی M109A3 ساخت آمریکا می شود که در حال حاضر در خدمت ارتش سلطنتی دانمارک است. ابتدا دانمارک 15 دستگاه هویتزر سزار را سفارش داده بود که در تاریخ 11 اکتبر 2019 ، وزارت دفاع دانمارک قرارداد جدیدی را با Nexter برای خرید 4 دستگاه هویتزر سزار 8x8 دیگر امضا کرد. تحویل هویتزرهای سزار به دانمارک از سال 2021 تا 2023 ادامه خواهد داشت. در 30 سپتامبر 2021 ، وزیر دفاع چک ، لوبومر متنار ، قرارداد خرید 52 دستگاه هویتزر سزار 8x8 را با حضور فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه و مدیر عامل نکستر امضا کرد. با ثبت این سفارش بزرگ ، جمهوری چک سومین مشتری اروپایی و هفتمین کاربر سزار در جهان می شود. در مجموع با سفارش بیش از 350 دستگاه هویتزر سزار در فرانسه و برای صادرات ، هویتزر سزار به عنوان یک محصول موفق در بازار سیستم های توپخانه چرخدار شناخته می شود. همکاری بین نکستر فرانسه و صنایع دفاعی چک برای تولید هویتزرهای سزار سفارشی ارتش چک در حال توسعه است. به عنوان مثال شرکت تاترا جمهوری چک واقع شده است مسئول ساخت شاسی این هویتزر است. باقی شرکت های جمهوری چک مانند Excalibur، Explosia و STV در تولید و منتاژ هویتزرهای سزار در خاک جمهوری چک مشارکت خواهند داشت. شاسی کشنده تاترا T-815 8x8 هویتزر سزار 8x8 با استتار بیابانی که احتمال بازاریابی این محصول برای کشورهای خارومیانه و افریقایی را نشان میدهد نقل با ذکر نام میلیتاری بلامانع است منابع اصلی : 1 2
-
1 پسندیده شدهچند روز پیش (30 نوامبر) ، رجب طیب اردوغان و خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه از طرح اولیه ساختمان وزارت دفاع، ستادکل نیروهای مسلح و فرماندهی نیروهای سه گانه زمینی، دریایی و هوایی رونمایی نمودند. بنا بر اعلام آنها این طرح که شباهت زیادی به ساختمان پنتاگون دارد قرار است تا سال 2023 به بهره برداری برسد. موضوع جالب علاوه بر این شبیه سازی با قدرت نظامی اول جهان ، بیان جملاتی از سوی اردوغان از قبیل "هرکس در منطقه میخواهد سنگی جابهجا کند باید اول از ترکیه اجازه بگیرد" بود. آیا این حرفهای از یک ذهن خودشیفته تشنه قدرت تراوش می شود؟ یا پشت این رجز خوانی ها نقشه حساب شده ای کشیده شده است؟ شاید هم رهبر نوعثمانی ها آگاه یا ناآگاه ابزار دست قدرتهای بزرگتر جهان باشد؟ اما سوال مهم تر ، آیا دستگاه سیاست خارجی حاکم بر کشور، اقدامات ترکیه را رصد و برایش اقدام موثری طراحی خواهد کرد؟ دل وقلوه دادن ها با طالبان و مانورهای مشترک از جمله با پاکستان و آذربایجان زنگ خطرهایی است که برای یک هوش متوسط هم سوال برانگیز خواهد بود. منطقاً مسئولین دیپلماسی کشوری مثل ایران این تحولات سریع و روز به روز را مدنظر خواهد گرفت گرچه با نگاه به تجربه چهار دهه سیاست خارجی ، شنونده این اخبار حق دارد از آینده نگران باشد.
-
1 پسندیده شدهیک تاجر معروف اسرائیلی متهم به جاسوسی برای ایران شد سرویس امنیتی داخلی اسرائیل (شین بت) اعلام کرد یک میلیونر عرب اسرائیلی را که با موشه یعلون وزیر دفاع سابق این رژیم مرتبط بوده است به جرم انتقال اطلاعات به سرویس اطلاعات ایران از طریق تماس در لبنان بازداشت کرد. یعقوب ابو القیان، سیاستمدار سابق و از تاجران ثروتمند و سرمایه گذار بزرگ ساخت و ساز در منطقه نقب در سرزمینهای اشغالی است و مدتی قبل کاندیدای پارلمان رژیم صهیونیستی شده بود. شین بت مدعی شده وی مظنون به برقراری ارتباط با یک مرد لبنانی-عراقی و از طریق وی ارتباط با شخصیت های اطلاعاتی ایران است که اطلاعات را به آنها منتقل کرده است. اخبار کانال 12 اسرائیل گزارش داد که وی برخی اطلاعات از جمله جزئیات مربوط به تردد بنی گانتز ، وزیر جنگ اسرائیل را به ایران ارائه کرده است. به نقل از شین بت، به غیر از اطلاعات جاسوسی بین طرفین، تماس ها همچنین بر فرصت های بالقوه تجاری در کشورهای مختلف عربی منطقه متمرکز بوده و به عنوان بخشی از این تماسها، ابو القیان به روزرسانی هایی را در مورد آنچه در اسرائیل می گذرد به ایران ارائه کرد
-
1 پسندیده شدهبصورت مختصر و ساده معادلات حاكم بر مكانيك جريان سيالات معروف به معادلات ناويراستوكس ( مؤمنتوم جريان) پيچيده ترين و غيرخطي ترين معادله اي است كه تا كنون بشر كشف كرده است اين معادلات روي جريان در سطح دماغه موشك و بدنه موشك مطرح ميشن و به جريان لإيه مرزي مشهور هستن كه روي سطح موشك ايجاد شده و از اهميت فوق العاده اي در محاسبات نيروي درگ و ... برخوردار است امروزه نيز با وجود پيشرفت علم هنوز حل تئوريك پيدا نكرديم و كامپيوترهاي پيشرفته باز بصورت حل عددي مسائل را با زمان زياد محاسبه مي كنند اما در اون زمان فقط ماشين حساب مكانيكي وجود داشت آلمان ها معادلات رو با روش هاي مبتكرانه ساده كردن و مفهوم معادلات رو استخراج كردن و با استفاده از حداقل ١٠٠ منشئ كه پشت ماشين حساب مي نشست معادلات ساده شده رو حل كردن با روش تكرار هر منشئ ١٠ ساعت كار ميكرد و هر دقيقه يك محاسبه انجام ميداد و در نهايت مسأله رو حل ميكردن و جواب ميگرفتن و بعد روي همين جواب ها موشك رو سأختن و شليك كردن و به هدف خورد