برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      34

    • تعداد محتوا

      8,885


  2. arminheidari

    • امتیاز

      23

    • تعداد محتوا

      7,127


  3. Crash

    Crash

    Army


    • امتیاز

      14

    • تعداد محتوا

      1,055


  4. alala

    alala

    Editorial Board


    • امتیاز

      14

    • تعداد محتوا

      5,139



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 19 آبان 1400 در پست ها

  1. 4 پسندیده شده
    سایه سوار ترک ها وارد میشود برنامه بلندپروازانه ترکیه برای عملیاتی کردن خودرو بدون سرنشین استفاده از خودروهای بدون سرنشین زمینی یکی از بخش های اصلی میدان نبرد آینده به حساب می اید. کشورهای پیشرو در بحث نظامی سعی دارند تا این دسته از خودروهای نظامی را تولید و عملیاتی کنند . به همین خاطر شرکت ترکیه ای FNSS در نظر دارد تا برنامه ای موسوم به Shadow Rider (سایه سوار) را دنبال کتد. این برنامه ساخت یک خودرو بدون سرنشین در کلاس وزنی سنگین براساس شاسی نفربر زرهی M113 است. اولین بار برنامه سایه سوار در نمایشگاه IDEF 2019 نمایش داده شد. در حقیقت شرکت FNSS توانسته بود یک پلتفرم سرنشین دار را به یک پلترم بدون سرنشین تبدیل کند. درنتیجه خدمه میتوانند از یک خودرو هم به شکل سرنشین دار و هم بی سرنشین استفاده کنند. مثلا خدمه میتواند در مناطق با خطرات بالا از خودرو پیاده شوندو هدایت آن را به شکل کنترل از راه دور در دست بگیرند. مفهوم Shadow Rider وظایف مهمی را در میدان نبرد آینده مانند پشتیبان لجستیکی، مهندسی، پاکسازی مین ، شناسایی و رزمی را انجام دهد. شرکت FNSS ادعا میکند در پروژه سایه سوار از سیستم ارتباطی چند لایه با سطح امنیت بالا وسرعت بالای انتقال داده برای هدایت خودرو بدون سرنشین استفاده کرده است. در نمایشگاه IDEF 2021 شرکت FNSS نسخه جدید از خودرو بدون سرنشین Shadow Rider را به نمایش گذاشت. این نسخه رزمی مجهز به یک برجک بدون سرنشین کنترل از راه دور مسلح به توپ 25 میلی متری است. نسخه جدید خودرو بدون سرنشین مجهز به یک کیت خودمختاری می باشد که توسط شرکت FNSS توسعه پیدا کرده است. این کیت خودمختاری اجازه میدهد Shadow Rider فعالیت های مانند گشت زنی، دنبال کردن اهداف و بازگشت به نقطه شروع را بدون دخالت انسان انجام دهد. همچنین این کیت خودمختاری دارای لایه های مختلف حفاظتی برای قابلیت رانندگی ایمن است. کیت خودمختاری FNSS در معماری بازی طراحی شده است تا امکان تطبیق سریع با پیشرفت تکنولوژی جدید را داشته باشد. نسخه رزمی Shadow Rider مجهز به برجک رزمی کنترل از راه دور مسلح به توپ 25 میلی متری بخشی از برنامه FNSS استفاده از پلتفرم Shadow Rider به عنوان یک سکو برای هدایت دیگر پلتفرمهای بدون سرنشین زمینی و هوایی است منابع 1 2
  2. 1 پسندیده شده
    بمباران شاتل قسمت اول بمباران شاتل تاکتیکی است که در آن بمب افکن ها از پایگاه خود پرواز می کنند تا هدف اول را بمباران کنند به فرودگاه خود برنشگسته بلکه به سمت فرودگاهی دیگری دیگری پرواز میکنند . در انجا بهد از سوخت گیری و مسلح سازی مجدد به پراوز أرامده و ممکن است اهداف دیگری را در مسیر بازگشت به پایگاه اصلی خود بمباران کند. با پاکسازی شمال آفریقا از نیروهای المانی ایتالیایی و از بین رفتن تهدید هواگردهای این نیروها در منطقه نیروهای متفقین اقدام به احداث وباسازی فرودگاههایی جهت انجام ماموریتهای برای بمب افکن های دوربرد خود در شمال آفریقا و بخصوص الجزایر کردن. حالا دست متفقین برای حملات هوایی بر ضد قوای المانی و در سرتاسر اروپا و همچنین حملات به خاک ایتالیا باز تر بود . متفقین قصد داشتن با شدت بخشیدن به بمبارانهای سنگین هوایی المانها را تضعیف و ایتالیایی ضعیف را وادار به تسلیم کنند . برای این کار نیروهای هوایی انگلیس RAF طرحی را برای انجام این گونه بمباران ها ارائه داد. در این طرح هواگردهای بعد از بلند شدن ازپایگاههای اصلی خود و بمباران هدف دیگر به ان پایگاه مراجعت نمیکردن بلکه به مسیر خود ادامه دادن و به هدف شماره 2 حمله ویا در فرودگاههای دیگری برای انجام تعمیرات وسوخت گیری ویا مسلح سازی مجدد فرود امده و بعد دوباره به اهداف دیگری دست به حمله می زنند و یا از مسیرهای امن تری به پایگاه اصلی خود مراجعت میکردن . این طرح مزایایی داشت که مهم ترین آن دسترسی راحتر به عمق مناطق اشغال شده بود همچنین در صورت اجرای درست میتوانست آلمانها را غافلگیر کرده ودیگر بمب افکن ها لازم نبود همان مسیری را که برای رسیدن به هدف طی کرده اند برگردن اینگونه حداقل با برخی از واحدهای لوفت واف درگیری نمیشدن و توپهای ضد هوایی کمترهواگردهای متفقین را اذیت میکرد همچنین در هر پرواز بیشتر از یک هدف میتوانست مورد حمله قرار میگرفت . لوفت وافه هم برای مقابله با این گونه حملات مجبور میشد بخشی از توان خود را به سمت ایتالیا راونه کند . البته نکته اساسی توان لوفت وافه بود این نیرو همچنان در 1943 در زمان آغاز این تاکتیک قدرتمند بود اولین استفاده از این تاکتیک تحت رمز عملیات ستیزه جو در خرداد 1943 برای حمله به تاسیسات ساخت رادار شرکت زیپلین در منطقه فریدرشسهافن مورد استفاده قرار گرفت 60 بمب افکن لانکستر RAF نیروهای هوایی سلطنتی در تاریکی شب با پرواز از انگلستان هدف را با موفقیت مورد حمله قرار گرفت اما موفقیت بزرگتری نیز نصیب انگلستان شد آلمانها تاسیسات ساخت موشک های سری V را هم در کارخانجات زیپلین احداث کرده بود بمب افکن لانکستر متفقین از وجود این تاسیسات در این منطقه اگاه نبوده با این حمله و آسیب به تاسیسات موشک V2به طور اتفاقی موفقیت بزرگی نصیب نیروی هوایی سلطنتی شده بود در این حمله هیچ کدام از بمب افکن ها سرنگون نشده بودن تنها به 8 بمب افکن آسیب های وارد شد البته چند ورز بعد از حمله متفقین با پروازهای شناسایی بر فراز فریدریشسهافن به ارزیابی خسارات پرداختن و مشخص شد سوراخ های درسقف کارخانه رادار ایجاد شده است البته به دو کارخانه دیگر ساخت گیر بکس و موتورهای تانک اسیبهای بیشتری وارد شده در مجموع تنها 9 درصد بمب های به هدف اصابت کرده کل تلفات المانها 44 کشته بود هواگردها به جای برگشت به انگلستان به مسیر خود ادامه داده و در قاره آفریقا و در فرودگاهای در الجزایر فرود آمده سه روز بعد 52 لانکستر سالم با بارگذاری مجدد سوخت و مهمات آماده عزیمت به پایگاهای مادر خود در انگلستان بودن اما در مسیر رفت هم یه پایگاه متعلق به نیروی دریایی ایتالیا در لا اسپیزا را مورد حمله قرار دادن در این حمله چند انبار سوخت منهدم شد هواگردهای با پراوز در ارتفاع پایین با عبور از روی فرانسه بدون تلفات خود را به پایگاه های مادردر انگلستان رساندن بندر لااسپیزا دومین عملیات مهم که تحت تاکتیک شاتل صورت گرفت به حمله رگنسبورگ- شواینفورت شهرت پیدا کرد . متفقین برای اماده سازی جهت پیاده کردن نیرو در اورپایی غربی بمباران های خود را بروی مناطق اشغالی وخاک اصلی آلمان شدت بخشیدن یکی از اهداف مهم این حملات مراکز ساخت هواگردها وقطعات آنها بود . متفقین طی یک برنامه بلند مدت حملات به کارخانجات ساخت هواگرد های فوکه-وولف ۱۹۰ را شروع کرده و حالا نوبت صنایع ساخت جنگنده های مسر اشمبت بی اف109 ( پرتیراز ترین هواگرد آلمانی) بود طرح حمله به طور کلی بدین صورت بود دو گروه پروازی از انگلستان به سمت اهداف روانه شده گروه پروازی اول صنایع ساخت مسراشمیت در رگنسبورگ را بمباران و سپس به سمت سه فرودگاه در الجزیر پرواز کرده گروه پروازی دوم انداکی تغییر مسیر داده و مهم ترین صنایع ساخت یاتاقان آلمان را هدف قرار میداد به سمت بلژیک جایی که جنگنده های اسکورت متفقین به دلیل محدودیت برد وسوخت در انجا منتظرشان بودن پراوز و از انجا در انگلستان فرود می امدن برای منحرف کردن و تقسیم کردن توان تمرکز لوفت وافه وتوپهای ضد هوایی دشمن یه یک هدف در مرکز آلمان وهدف فرعی در حومه شهر رگنسبورگ و سه پایکاه هوایی و سه پادگان آلمانی در محدوده ساحل فرانسه ودانمارک حمله میشد برای این حملات بزرگ بیش از 380 بمب افکن بی 17 - 270 جنگنده پی 47 و 190 جنگنده اسپیت فایردر نظر گرفته شد بی 17 اسپیت فایر پی 47 فوکه ولف109 مسراشمیت109 147 بمب افکن B17 ب در 7 د سته پراوزی و هر دسته متکشل از 21 بمب افکن وبا چند آریش رزمی متفاوت راهی صنایع ساخت مسر اشمیت شدن به طوری که طول این گروه پروازی 18 کیلومتر بود . 15 دقیقه بعد از عبور از ساحل فرانسه دسته های پروازی با اولین رهگیرهای المانی روبرو شدن از دو گروه جنگنده های اسکورت بمب افکنها یعنی 87 هواپیمای پی47 تنها یک گروه به موقع خود را به محل ملاقات رسانده و تنها توانست بخشی از بمب افکنهای را اسکورت کند گروه دوم اسکورت هم 15 دقیقه دیرتر به موقعیت رسید هر چند هر دو گروه هم بعد از 15 دقیقه بدون درگیری با رهگیرهای آلمانی مجبور به مراجعت به پایگاه خود شدن . بی 17 ها به مدت 90 دقیقه زیر حملات رهگیرهای آلمانی قرار گرفتن این هواگردهای آلمانی هم به دلیل روبه اتمام بودن سوخت و مهمات مجبور به مراجعت به پایگاههای خود شدن در این 90 دقیقه 15 بمب افکن بی 17 یا سرنگون شده یا بشدت آسیب دیدن که 13 فروند آن مربوط به اخرین دسته پراوازی بوده در طول مسیر هم این گرووهای پرواز به طور دائم زیر آتش توپهای ضد هوایی بوده از 131 بمب افکن باقی مانده 126 فروند موفق شدن 300 تن بمب را راس ساعت تقریبا 12 به وقت آلمان بروی صنایع مسیر اشمیت رها کنند این گروه پروازی بر خلاف انتظار المان ها به سمت چپ یعنی کوههای الپ تغییر مسیر داده و از آنجا از روی مدیترانه عبور کرده خود و در پایگاههای خود در شمال آفریقا فرود آمدن در طول مسیر دو بمب افکن آسیب دیده در سوئیس ویکی در ایتالیا فرود اضطراری داشته 5 بمب افکن هم به دلیل صدمات زیاد و اتمام سوخت در دریایی مدیترانه سقوط کردن . در مجموع 24 بمب افکن بی 17 سرنگون شده و از 60 فروند دیگر هم بشدت آسیب دیدن به طوری که بعد از فرود دیگر قابل تعمیر نبوده ویا تعمیر آنها به صرفه نبود اما گروه پروازی دوم با 230 بمب افکن در 12 دسته پروازی با چند فرمیشن مختلف به سمت صنایع یاتافان سازی راهی شدن طول این گروه پروازی تقریبا 23 کیلومتر بود به دلیل تاخیر در انجام پرواز این گروه 96 جنگنده اسپیت فایر به عنوان اسکورت موفق شدن خود را در انتروپ بلژیک به این بمب افکن ها اضافه کنند با عبور از ساحل هلند حملات رهگیرهای المانی شروع شد هرچند هواگردهای اسکورت موفق شدن 8 هواپیمایی آلمانی را سرنگون کنند اما بدلیل اتمام سوخت مجبور به مراجعت به پایگاه شدن گروه دوم جنگنده های اسکورت شامل 88 هواپیمایی P47 باز هم دیر به بمب افکن ها رسیده وسریعا هم بعد از چند درگیری هوایی مختصر به دلیل کمبود سوخت مجبور به مراجعت به پایگاهای خود شدن با ورود به خاک اصلی آلمان 300 جنگنده المانی به شدت به این گروه پروازی حمله کرده به طوری که 57 بمب افکن تنها از دسته های پروازی جلو یا سرنگون شده یا بشدت آسیب دیدن به طوری که فرماندهی نیروی هوایی انگلیس احتمال داد این دسته ها قبل از رسیدن به هدف به طور 100 درصد نابود خواهند شد اما از آنطرف هم در 15 کیلومتری هدف رهگیرهای آلمانی به دلیل مشکل سوخت مجبور به مراجعت به پایگاه شدن در 7 کیلومتری هدف توپ های ضد هوایی شروع به شلیک کرده به دلیل حملات رهگیر های آلمانی بین دسته های پروازی بی نظمی ایجاد شده به طوری که تنها 40 بمب افکن دقیقا روی هدف قرار داشتن ما بقی بمب افکنها هم به دلیل دود ایجاد شده ناشی از حملات دسته های پروازی جلویی هدف را گم کرده . در مجموع 183 بمب افکن 423 تن از جمله 160 تن بمب اتش زا را در ساعت 15 روی صنایع یاتاقان سازی آلمان در شواینفورت رها کردن سه بمب افکن بر اثر اتش توپهای ضد هوایی بر فراز شواینفورت سرنگون شدن گروه پروازی به سمت بلژیک تغییر مسیر داده نیم ساعت بعد رهگیرهای آلمانی دوباره حملات خود را شروع کردن آما این بار جنگنهده ای اسکورت متفقین حضور داشته و مانع از حملات زهر دار لوفت وافه شدن به طور کلی 36 بمب افکن در این حمله سرنگون شد همچنین نزدیک 40 بمب افکن هم بشدت آسیب دیدن بطوری که یا قابل تعمیر نبود ویا بازسازی آنها صرفه اقتصادی نداشت حملات متفقین آسیب های گسترده ایی را به صنایع ساخت مسر اشمیت وارد کرد هر چند آسیب ها به صنایع بلرینگ سازی به مراتب کمتر بودآلبرت اشپر وزیر تسلیحات رایش سوم گزارش داد نزدیک 30 درصد توان تولید جنگنده های مسر اشمیت و یاتاقان سازی را آلمان از دست داده است هرچند به سرعت این کمبود با مازاد تولید در ماههای قبل رفع و بازسازی صنایع آغاز شد در مجموع متفقین 60 بمب افکن را در صحنه نبرد از دست داده نزدیک 100 بمب افکن ها غیر قابل تعمیر شدن 5 هواگرد اسکورت هم توسط رهگیرهای المانی سرنگون شدن 7 کشته 21 زخمی و 557 مفقود هم در روز حمله تلفات خدمه پروازی بود نصف این تعداد به اسارت آلمانها در امدندر بعد هوایی هم از 400 هواگرد آلمانی که وظیفه رهگیری را بر عهده داشتن 25 فروند سرنگون شده 230 غیر نظامی هم بر اثر حملات هوایی کشته شدن با وجود شکست حمله به اشیانه عقابها (صنایع ساخت مسراشمیت) این حجم سنگین از حملات هوایی در یک روز فرماندهی لوفت وافه در شوک فرو برد چون در درشب همین روز هم نیروهایی هوایی انگلستان در یک عملیات کاملا مجزا به نزدیکی سواحل پروس شرقی در دریای بالتیک و مراکز ساخت وتحقیقات موشکهای المانی حمله و خسارتهای به این مرکز وارد کرد لوفت واف اصلا انتظار این حجم از حملات را در یک روز نداشت . دشمن بشدت قدرتمند شده است و روزهای سیاه نزدیک است . این شوک به حدی بود که رئیس ستاد لوفت وافه در روز بعد خودکشی کرد ارتشبد هانس یشونک رئیس ستاد فرماندهی لوفت وافه چهارشنبه سیاه ( در این حمله از تاکتیک شاتل استفاده نشد) دو ماه بعد متفقین با با 350 بمب افکن بی 17 و بی 24 دوباره حملاتی بر علیه صنایع بلبرینگسازی شوایفورت ترتیب دادن در این حمله شکست سخت تری را متفقین متحمل شدن بطوری که در ازای از کار انداختن فعالیت بخشی از این صنایع آنهم تنها برای 6 هفته 77 بمب افکن خود را در آسمان ا از دست دادن 121 بمب افکن دیگر هم بشدت آسیب دیدن که برخی ا ز آنها قابل تعمیر نبودن 4 جنگنده اسکورت را هم از دست دادن تلفات لوفت وافه 35 رهگیر گزارش شد شدت خسارتهای وارد شده به آمریکایی ها به قدری زیاد بود که این روز را چهارشنبه سیاه نامگذاری کردن این دو حمله باعث شد آلمانها صنایع حیاتی بلبرینگ سازی را مانند دیگر صنایع خود را متفرق و بخش دیگری از آن را به زیر زمین منتقل کنند شدت خسارت بر متفقین در حملات به حدی بود که کلیه عملیات ها روزانه در عمق خاک المان که بدون حضور هواگردهای اسکورت انجام میشد به مدت چند ماه متوقف شد پایان قسمت اول
  3. 1 پسندیده شده
    مقدمه - جنگ بین الملل اول، در سال 1914 م / 1332 ه.ق به وقوع پیوست. تصمیم حاکمیت وقت و اعلام موضع رسمی سیاسی تهران پس از شنیدن خبر آغاز جنگ عالمگیر ، اتخاذ سیاست بیطرفی به عنوان مناسب ترین گزینه در آن برهه زمانی بود. در آغاز جنگ بزرگ، دولت ایران توسط سفارتخانه‌های خود در کشورهای خارجی، بیطرفی خود را اعلام کرد و از دولتهایی که در خاک ایران نیرو/پادگان داشتند تقاضا کرد، با احترام گذاشتن به بیطرفی ایران، قسمتهای اشغالی خاک ایران را نیز را تخلیه نمایند. لیکن دولتهای دارای قدرت و نفوذ در ایران، نه تنها به این اعلامیه بی توجهی کردند؛ بلکه نیروهای خود در ایران را تقویت هم نمودند. حتی در مقاطعی ، روس های تزاری به سر کردگی ژنرال باراتف تا اصفهان تاختند، عثمانی‌ها از مغرب تا همدان پیش تاختند و انگلیسی‌ها از جنوب ومشرق تا قاینات شتافتند. ایران هم میدان نبرد شده بود. در این نبرد روس و انگلیس دریک طرف و دولت عثمانی ، به یاری آلمان و اتریش ، در طرف دیگر بود. اما با آغاز شدن جنگ عالمگیر اول ، چشم امید ایرانیان به نیروی سوم یعنی آلمان دوخته شده بود. آلمان از نظر ایرانیان [حداقل در رابطه با ایران] به روش استعمارگرانه نپرداخته بود. ایرانیان از اینکه می‌دیدند آلمان با روس و انگلیس، وارد جنگ شده، شادمان بودند و پیروزی آلمان را به یک معنی پیروزی خود می‌دانستند. چرا که با شکست روسیه و انگلیس، ایران نیز از قید نفوذ سیاسی آن دو دولت آزاد می‌شد. سیاستمداران آلمانی نیز از این مسئله استفاده کردند و فعالیتهای خود را در ایران گسترش دادند. به آزادیخواهان ایران در شمال و جنوب کشور نزدیک شدند و ایلات و عشایر را بر ضد انگلیس و روسیه شوراندند. «ویلهلم لیتن» یکی از کارگزاران سیاسی آلمان که در اثنای جنگ جهانی اول در ایران فعالیت داشت می‏گوید: همانطور که در کشورهای بیطرف معمول است وظیفه ما عبارت بود از: فعالیت در جهت جلوگیری از سمت و سو گیری موفق کشور میزبان به سود دشمن و حد ‏الامکان کشاندن آن کشور به اردوی متحدین خود. اما در ایران داشتن چنین عقیده‌‏ای خطا و اشتباهی آشکار بود؛ چه ملت ایران به قدری از روسیه و بریتانیا سابقه تلخ داشتند که ایرانیان، بدون هیچ تبلیغی، از بدو امر طرفدار آلمان محسوب می‏شدند. (خاطرات لیتن سرکنسول آلمان در تبریز در اثنای جنگ جهانی اول/ایرانشهر/1368/ص260) کارگزاران اقتصادی-سیاسی و همچنین عمال نظامی آلمان در سراسر کشور ایران مشغول فعالیت بودند. این تلاشها در سالهای نزدیک به جنگ جهانی اول، شروع و طی سالهای جنگ به طرز فزاینده ای رو به گسترش نهاد. مأموران آلمانی با تدبیرها و شیوه‌های خاصی جامعه ایران را بر ضد اتباع و منافع روسیه و بریتانیا به شورش واداشتند. یکی از این دیپلماتهای آلمانی که طی جنگ جهانی اول ، منشأ یک رشته تحرکات و اقدامات ضدانگلیسی در جنوب ایران بود؛ «واسموس» نام داشت. ارتباط بسیار نزدیک «رییسان تنگستانی» و «واسموس آلمانی» ، برخی تاریخ‌ پژوهان را بر آن داشت که منشأ اصلی قیام جنوب را واسموس آلمانی بپندارند. (به‌ویژه نویسندگان غربی و به‌طور خاص انگلیسی‌ها) اما حقیقت این است نماینده‌ای که «عمل» او همراه با «علم کافی و دقیق» از وضعیت منطقه بوده، بی‌گمان حضورش نیز اثراتی بر مردم و دگرگونی‌های جنوب داشته است. اما به راستی واسموس که بود ؟ هِر «واسموس» که بود؟ «ویلهلم واسموس» (Wilhelm wassmuss) در سال 1880 م، در ایالت هانوفر به دنیا آمد. زادگاه او شهر «اوه لندورف» (Ohlendorf) می‌باشد. زبانها و کشورهای خارجی برای او جذابیت خاصی داشتند. وی در دوران مدرسه لاتین ، یونانی ، عبری و ایتالیایی را آموخت. او همچنین قادر به برقراری ارتباط به زبان انگلیسی و فرانسه بود. وی پس از تحصیل در رشته های حقوق و شرق شناسی ، در اکتبر 1904 او خدمت داوطلبانه یک ساله خود را در بخش توپخانه بعنوان ملوان در لیه (آلمان) آغاز کرد. این نیرو عمدتا برای استفاده در خارج از کشور ایجاد شد. در سال 1906م، در حالی که او هنوز در خدمت سربازی بود ، به وزارت امور خارجه فدرال رفت و پرسید که آیا می توان در زمینه خدمات سفیری کار کرد و چه پیش نیازهایی برای آن وجود دارد؟ در طی مصاحبه شخصی ، به ویلهلم واسموس پیشنهاد شد که در کنسولگری در زنگبار موقعیتی را دریافت کند که وی آن را پذیرفت. در وزارت خارجه آلمان مشغول کار شد و بعد از مدتی به ماداگاسکار رفت. اولین ایستگاه خارجی او ماداگاسکار بود. البته دوران مأموریت وی در آنجا مدت زیادی به طول نیانجامید و پس از مدتی به برلین احضار و سپس در سال 1909 م، با عنوان کنسول عازم بوشهر گردید. (کریستوفر سایکس/فعالیتهای جاسوسی واسموس یا لارنس آلمانی در ایران/وحید/1348/ص 18) باید این نکته را یادآوری کنیم که دولت آلمان در سال 1897م، یک نایب کنسولگری در بوشهر ایجاد کرده بود که خیلی زود به کنسولگری تبدیل شد و نفوذ خود را در بنادر خلیج فارس توسعه داد. واسموس، پس از یکسال از بوشهر به برلن مراجعت نمود و مجدداً راهی ماداگاسکار شد و سه سال متوالی بدون اینکه با اروپائیان رفت و آمد کند یا اوقات خود را در باشگاه ها بگذراند به مطالعه فرهنگ‌های ناشناخته آفریقا و صحرا و مردمی که در آن زندگی می‌کردند و به موازارت آن به تحصیل زبان فارسی پرداخت. در سال 1913 م، با بروز نشانه‌هایی از وقوع یک جنگ پُر دامنه باعث گردید تا مقامات آلمانی باعجله او را به بوشهر اعزام نمایند. مأموریت واسموس شروع به زمینه‌سازی برای ایجاد یک شورش در ایران بود؛ زیرا در صورت وقوع جنگ با انگلستان، شورش در ایران می‌توانست منافع انگلیس را با مخاطره روبرو نماید. واسموس می بایست باز به بوشهر عزیمت کند. اما این بار مستقیماً به محل مأموریت نرفت. او در شهر استانبول دستور یافت که یک جنگ نامنظم بر ضد انگلستان را سازمان‌دهی کند. بر اساس این نقشه، وزارت خارجه آلمان با گذاشتن طلا در اختیار وی، او را پشتیبانی می‌کرد. این نقشه با نظر شخص قیصر ویلهلم دوم اجرا می‌شد و او به این نقشه بسیار علاقه‌مند بود. اگر‌چه واسموس آموزش‌های جاسوسی لازم را ندیده بود؛ اما تبدیل به یکی از مؤثرترین جاسوسان جنگ جهانی اول شد. واسموس در فوریه ۱۹۱۵ به ‌اتفاق چند نفر همراه در نقطه‌ای واقع در نزدیکی کوت‌العماره سوار بر کشتی بخار پایونیر در رودخانه دجله شدند. کشتی بخار SS Pioneer (1905) واسموس و همراهانش سپس وارد خاک ایران شدند و شروع به فعالیت‌های تحریک‌آمیز برعلیه منافع انگلیسی‌ها کردند. وی ابتدا عازم تهران شد تا با وزیر مختار آلمان ملاقات و از او کسب دستور کند. واسموس، در زمان توقف در تهران متوجه شد که مردم نواحی شمالی ایران با ایلات و عشایر جنوب تفاوت فراوانی دارند، زیرا مردم نقاطی که کمتر تحت نفوذ استعماری بریتانیا قرار گرفته آن اندازه از آن دولت متنفر نیستند و حتی برخی اوقات قهرمانان انگلیسی را که با حیله و تدبیر، کشور بزرگی چون هندوستان را به تصرف درآورده بودند به دیده تحسین می‌نگرند. (کریستوفر سایکس/فعالیتهای جاسوسی واسموس یا لارنس آلمانی در ایران/ وحید/ 1348/ ص 19) [عجب ... انگلیسی ملعون چه نوشابه ای برای خودشون باز می کنه !!! - مهران55] انگلیسی‌ها در ایران و کویت دارای پایگاه‌هایی برای محافظت از هندوستان بودند و نفت آبادان و پالایشگاه مستقر در آن تأمین‌کننده عمده سوخت انگلستان در جنگ با آلمان بود. پس از تائید مأموریت و انجام هماهنگی های لازم با وزیر مختار ، او ابتدا وارد دزفول و سپس شوشتر شد پلیس محلی که از فعالیت‌های او مطلع شده بود، تصمیم به دستگیری وی گرفت؛ اما واسموس از این قضیه مطلع شد و گریخت. واسموس در جریان فعالیت‌های ضدانگلیسی خود با همراهی افراد ایل قشقایی و نیز مردم بوشهر، تنگستان و دشتستان موفق به وارد آوردن ضرباتی به نیروهای انگلستان شد و پیروزی‌هایی نیز به دست آورد. از اینرو، افراد تنگستان فارس را برای اجرای مقاصد خود بیشتر مناسب دید. واسموس، از چهره های مشهور آلمانی بود که بر ضد متفقین تبلیغات می‌کرد. کسی که به قیاس لورنس عربستان (که مأمور انگلیسی بود)، وی را «لورنس ایران» خوانده‌اند. وی در دوران جنگ جهانی اول سعی در تحریک و دامن زدن به مبارزات و خیزش های مردمی و ایلاتی در جنوب ایران علیه سیاست بریتانیا داشت و در تحولات جنوب نقش برجسته‌ای ایفا نمود. واسموس در میان خوانین دشتستان - نفر سوم نشسته از راست هم ‌زمان با جنگ‌ جهانی اول، گرایش‌های ضدانگلیسی سران محلی جنوب ایران، یا به‌طور دقیق‌تر خان‌های نواحی جنوبی آن منطقه، یعنی تنگستان و دشتی و دشتستان و سواحل جنوبی دشتی و دشتستان تشدید شده بود. گویی واسموس باتوجه‌ به همین اوضاع بود که مرکز تنگستان، یعنی ده «اهرم» را مرکز فعالیت‌های خود قرار می‌دهد و چه‌بسا، روزنامه «ندای‌حق» را نیز به همین دلیل در برازجان، یعنی بخشی دیگر از آن دیار چاپ می‌کند. واسموس ندای‌حق را به‌منظور تحول فکری و تقویت عواطف وطن‌پرستی مردم آن حدود نشر می‌داد. به این نکته باید توجه داشت که جاسوسان اعزامی آلمان، قبلاً طی سفرهای متعدد خود به مناطق مختلف ایران، ضمن آشنایی با اوضاع جغرافیایی از فرهنگ، اعتقادات، باورهای قومی و مذهبی شناخت کامل حاصل کرده بودند. به همین دلیل بود که آنها به آسانی توانستند خود را به هیئت مسلمانی و لباس ایرانی درآورند. «نیدرمایر» ( oskar von niedermayer ) یکی از شاخص ترین چهره های جاسوسی آلمان در ایران در این رابطه می‌نویسد: «با طرز تغذیه و نحوه زندگی ایرانیها از دیرباز آشنا بودم. هنگامی که زیر نظر کسی بودم درست مانند اهالی بومی وضو می گرفتم و نماز می خواندم...». (اسکارفن نیدرمایر/زیر آفتاب سوزان ایران/نشر تاریخ ایران/1363/ص 260) اسکار فون نیدرمایر ، جاسوس نام آشنای آلمانی در ایران «داگوبرت فن میکوش» در این باره می‌نویسد: «واسموس اغلب روزها در سفر به سر می برد، با این خان و آن خان ملاقات می کرد و گاه تا دل کوهها پیش می رفت. در یک اتاق لخت یا در یک چادر شبانی در جمع رؤسا و ریش سفیدان چمباتمه می‌نشست و به مذاکراتی که ساعتها به طول می‌انجامید تن می‌داد. با آنها غذا می‌خورد و شب را همان طور که رسم بود روی سکوئی کاهگلی که اغلب چندان تمیز هم نبود، زیر لحافی می‌خوابید. از ناراحتیهایی که این طرز زندگی به همراه داشت ابرو در هم نمی‌کشید». (داگوبرت فن میکوش/واسموس/بوشهر/1377/ص 19) و در ادامه می‌نویسد: «هم به زبان فارسی و هم به لهجه ساحلی [تنگستانی] به راحتی صحبت می کرد. از این هنر نیز بهره ور بود که ضمن صحبت، برای تأثیر گذاردن در مخاطب، نقل قولی مناسب از یک کتاب ذکر کند. اما همدلی و محبتی که در مخاطبهای خود ایجاد می‌کرد، سخت فراتر از قرب و منزلتی بود که یک نفر اروپایی می توانست با سخن گفتن به زبان محلی یا دادن چند عدد قرص یا مُسهل و برطرف کننده ناراحتیها و تسکین آلام به دست آورد». (داگوبرت فن میکوش/واسموس/بوشهر/1377/ص20) حافظه و حضور ذهن واسموس همه را به حیرت انداخته بود. او از هر مقوله سخن می گفت و به مناسبت بیتی از سعدی یا حافظ نقل می‌کرد. برای تهییج تفنگچیان به نبرد نیز از اوراد دینی و اذکار مذهبی گرفته تا اشعار حماسی فردوسی طوسی را از حفظ می خواند. (کریستوفر سایکس/فعالیتهای جاسوسی واسموس یا لارنس آلمانی در ایران/وحید/1348/صص 88-91) واسموس، دارای دفتر یادداشت روزانه بود و هر آنچه که می‌دید یا می‌شنید یادداشت می‌نمود. وی طی سالهای مأموریت سیاسی خویش در جنوب ایران یا در ایام اقامت در تنگستان و اَهرَم، مرتباً اخبار وضعیت سیاسی، تحولات اجتماعی، پراکندگی قدرت، مخالفت خوانین با یکدیگر، نفوذ انگلیسیها در میان خوانین یا هر موضوع جالبی راجع به تنگستان را به صورت نامه، تلگراف، رمز، پیام یا گزارش به آلمان ارسال می کرد. مجموع آن اسناد سیاسی، سیمای سیاسی-اجتماعی و مبارزاتی مردم و خوانین تنگستان از سالهای قبل از جنگ جهانی اول تا روزهای پایانی آن را به خوبی روشن می سازد. اسنادی که البته پس از سقوط آلمان در سال 1945م/1336ق، توسط متفقین به غارت رفت و هر بخش از آن نصیب کشوری شد. بر اساس همین اسناد و گزارشها و یادداشتها بود که داگوبرت فن میکوش، تاریخ مبارزات و تحولات سیاسی تنگستان را در سالهای جنگ جهانی اول تدوین و منتشر کرد. (مطالعاتی در باب تنگستان/مجموعه مقالات/گلگشت/1387/ص76) واسموس، اولین آلمانی و حتی فراتر از آن اولین اروپایی بود که کوشید فرهنگ واژگان بومی و گویش و لهجه محلی تنگستان را تهیه و تنظیم کند. او خود قادر به تکلم به گویش تنگستانی و ساحلی بود و در سالهای جنگ و حتی در اوقات فراغت، واژگان بومی موجود در گویش تنگستانی و آوانویسی و معادل آلمانی آن را می نوشت و گردآوری می‌کرد. زمانی که در پایان جنگ جهانی اول، واسموس از تنگستان و جنوب ایران رفت، آن یادداشتها را همراه خود داشت، ولی هنگام ورود به تهران به چنگ مأموران انگلیسی افتاد و دیگر از سرنوشت آنها خبری نیست. کریستوفر سایکس به این یادداشت ها و تصرفشان توسط انگلیسیها اشاره کرده است. (کریستوفر سایکس/فعالیتهای جاسوسی واسموس یا لارنس آلمانی در ایران/وحید/1348) ادامه دارد ... منبع اصلی : https://en.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Wassmuss سایر منابع فارسی درون متن و داخل پرانتز اشاره شده اند سایر منابع انگلیسی هم بصورت هایپر لینک داخل متن قرار گرفته اند پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. پی.نوشت 2 : ان شاء الله در 2 پست بعدی ، به زندگی و اقدامات ویلهلم واسموس و نقش او در شکست آلمان در جنگ جهانی اول خواهیم پرداخت.این دو بخش با عناوین «لورنس تنگستان» و «واسموس پرشیا» منتشر خواهند شد. .
  4. 1 پسندیده شده
    روز سه شنبه 4 آبان ماه 1400 (26 اکتبر2021) سامانه هوشمند سوخت مورد نفوذ قرار گرفت و توزیع بنزین در جایگاه های سوخت سراسر کشور قطع شد. البته در تاریخ 22 اکتبر 2021 (30مهرماه) گروه عصای موسی دیتا سایت (شرکت پست اسرائیل) منتشر کردن. شامل: اطلاعات هویتی مربوط به مرسوله ها، آدرس و.. https://anonfiles.com/LaxcL6P1u2/Israel-Post-Part1_rar شرکت Gidel https://anonfiles.com/JaZ5b9P3u3/Gidel-POC_rar شرکت Epsilor سازنده باتری در صنایع نظامی https://anonfiles.com/P882BdP5u1/Epsilor-POC_rar 28 گیگابایت دیتا شرکت Epsilor که البته پاک شده (از کانال تلگرام گروه عصای موسی قابل دانلود است) https://mega.nz/folder/2eh3Haja#wwJOt5P0-MfiNtfH2LClEg تصاویری از بنی گانتز منتشر کردن که باید بررسی بشن آیا برای اولین بار منتشر شدن؟ همینطور نامه گانتز در تاریخ 25 نوامبر به معاون رئیس ستاد مشترک ارتش اردن سایز اصلی تصویر hxxps://moses-staff.se/media/2021/10/poster2.jpg https://anonfiles.com/1d9183Qbuc/MOD-PART1_rar گروه هکری Black Shadow در خرداد-تیر ماه امسال هم با نفوذ به سرورهای شرکت بیمه Shirbit و شرکت K.L.S. Capital Ltd در ابتدا درخواست 10 بیت کوین کردند اما پس از 72ساعت که این درخواست پذیرفته نشد، بخشی از اطلاعات رو در سایت و گروه تلگرامی خود منتشر کردند. امروز هم خبر نفوذ به سرورهای CyberServe منتشر کردند. گروه تلگرامی Black Shadow ـ https://t.me/blackshadowsleaks3 وب سایت https://blackshadow.cc گروه تلگرامی گروه عصای موسی https://t.me/moses_staff_se وب سایت https://moses-staff.se بنظرم فرقی بین Black Shadow و عصای موسی نیست. مسئله مهمی که باید به اون توجه کنیم این هست که بعد موج اول نفوذ به شرکت بیمه Shirbit توسط Black Shadow در خرداد-تیرماه 1400 شاهد هک شدن اتوماسیون شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی بودیم. (18تیرماه1400) در دو تقابل صورت گرفته، الگوی رفتاری گروه های متهاجم یکسان بوده. امید است مسئولین افتا، مرکز ماهر، سازمان پدافند غیر عامل و دیگر نهادهای مربوطه متوجه وضعیت موجود باشند. نمونه دیگر از تقابل: ادعای حمله به تاسیسات آب شهری صهیونیست ها - آوریل 2021 https://www.timesofisrael.com/6-facilities-said-hit-in-irans-cyberattack-on-israels-water-system-in-april حمله سایبری به بنادر کشور - بندر شهید رجایی - می 2021 "مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: علت اختلال در دو سِرور شرکت های سینا و بتا در بندر شهید رجایی در دست بررسی است." https://www.irna.ir/news/83793686/حمله-سایبری-ناموفق-رژیم-صهیونیستی-به-بندر-شهید-رجایی
  5. 1 پسندیده شده
    بسم ا... شاتل بمبینگ شرقی عملیات فرانتیک مسیرهای بمباران خاک آلمان مبداء : فرودگاه های نیروی هوایی سلطنتی مقصد : اتحادشوروی و مناطق آزاد شده جنوب ایتالیا شعارنویسی مشترک متفقین روسی و آمریکایی بر روی مهمات سقوط آزاد فرودگاه پولتاوا ، دوم ژوئن 1944 فرمانده روسی عملیات فرانتیک به خدمه هوایی نیروی هوایی ایالات متحده ، خوش آمد می گویند !!! همکاری نظامی از نوع سوم !! جنگنده های یاک-9 نیروی هوایی شوروی با ماموریت اسکورت بمب افکن های بی-17 نیروی هوایی ایالات متحده
  6. 1 پسندیده شده
    تصاویری از (j_xy (j35 نمونه ناونشین برگرفته شده از j31 ....... تصویر سوم نمونه ساخته شده واقعی و درحال تست این پرنده است که با رنگ زیر پوشش پرایمر سبز رنگ مشخص است تغییرات شامل بالهای تاشو ارابه ها مخصوص و اسکلت تقویت شده جهت پرتاب با منجنیق و البته استفاده از دو دستگاه موتور چینیws13e برگرفته شده از rd93! و احتمالا ایونیک هماهنگ باپرواز بر سطح دریا و نسل ۵ و البته ایرست اضافه شده بر زیر رادوم جنگنده. تبدیل پرندهای طراحی شده برای عملیات بر روی زمین برای عملیات های عرشه کار ساده ای نیست. چالشهای متعدد که به طور معمول، ممکن است شامل تغییرات آیرودینامیکی، بهینه‌سازی هواپیما برای زوایای مختلف حمله در هنگام برخاستن و فرود، باشد، شاید شامل مکانیزم های اضافی هیدرولیک داخل بال باشد. سیستم کنترل پرواز نیز به انطباق نیاز دارد و سپس تغییرات ساختاری بالقوه ای برای تقویت بدنه هواپیما برای استرس های پرتاب و بازیابی وجود دارد. ارابه هافرود باید تقویت شوند و میله پرتاب منجنیق و قلاب نیز الزامی هستند. برای جلوگیری از خوردگی ممکن است به استفاده گسترده تر از مواد کامپوزیت نیاز باشد. در نهایت، برای انبار کردن در کشتی، پانل های بال به مکانیزم های تاشو نیاز دارند. این پرنده احتمالا همزمام با نسل جدید سوپر کریر های چینی که یک دهه در دست توسعه و ساخت هستن عملیاتی خواهد شد. با تشکراز جناب @alrkhs
  7. 1 پسندیده شده
    سلام جالب است که مرکز فضایی امام خمینی تنها مرکز پرتابهای فضایی فعال ایران است که تقریبا تمام پرتابها از این مرکز تا به حال انجام شده است . حالب تر این که ماهواره ای که سپاه پرتاب کرد اصلا از این مرکز پرتاب نشد ! از همه جالب تر این که همه موشکهای پرتابی سوخت مایع بودند و تنها پرتاب ماهواره بر سپاه هم مرحله اولش سوخت مایع بود !
  8. 1 پسندیده شده
  9. 1 پسندیده شده
    در کنار تدابیر پدافندی باید به فکر تقویت قدرت تهاجمی که خودش بازدارندگی محسوب میشه هم باشیم. الان مدتهاست ما موشک یا سلاح جدید در بعد هجومی رونمایی نکردیم. درسته تقویت حضور در سوریه و لبنان و عراق خودش بعدی از هجوم هست ولی نباید از باقی مسائل غافل بشیم. همچنان یک سلاح ضد ماهواره و همچنین موشک های تاکتیکی ساده و ارزان ولی در برد سرزمین های اشغالی از خانواده فاتح و کروزهای جدید مواردی است که قابل دستیابی در کوتاه مدت و نیاز هست. در بعد بازدارندگی امنیتی هم باید فکرهای اساسی بشه.
  10. 1 پسندیده شده
    بسم ا... مساله پذیرش تهدید ( اندامواره تهدید ) در سطوح مختلف و برنامه ریزی برای مقابله یا خنثی سازی ، یک روند منطقی هست ، در حالی که علیرغم تهدید های صورت گرفته ، آن را انکار کنیم یا دست کم بگیریم ، آن هم فرضاً به گفته نشریات خارجی که قطعاً براساس یک پلان کلی وظیفه کانالیزه سازی تحلیلگران ، بخصوص مخاطب ایرانی را بعنوان مقصد این گونه حملات احتمالی دارند ، به هیچ عنوان قابلیت دست کم گرفتن را ندارد حالا سئوال این هست ، اگر بر خلاف تمامی این احتمالات ( اگر تاریخ را قابل تکرار بدونیم و تحلیل بنی صدر را مبنی بر عدم وجود احتمال حمله عراق به ایران در ماه های منتهی به شروع جنگ به یاد بیاریم که چقدر باعث خسران به ما شد ) این تحلیل جدی نبودن ، چقدر می تواند برای ما خسارت آمیز باشد ؟؟ انکار کنندگان می تونند پاسخ خسارت وارده را بدند یا نه ؟!!! پی نوشت : بحث بر سر نوع هواپیمای مهاجم هم نیست ، در حالی که اطلاع داریم ، جتهای ایگل نیروی هوایی عبری در صورت پرواز از شمال یا جنوب ایران ، به مراتب قابلیت غافلگیرسازی بیشتری را نسبت به ما را پیدا می کنند ..
  11. 1 پسندیده شده
    بسم ا... این مساله بارها گفته شده ، وقتی قرار به حمله باشد ، مهاجم از تمامی ظرفیت تهاجمی خودش استفاده می کند ، همون طور که این ظرفیت در سوریه استفاده شد و مشاهده کردیم که به چه صورت تک به تک اهداف ایرانی ، در شرقی ترین نقطه سوریه هدف قرار گرفت ، در نتیجه دست کم گرفتن دشمنی که درشمال ایران ، مشغول ایجاد زیرساختهای لازم هست و در جنوب ایران به فاصله 80 کیلومتری از مرزهای آبی ما رسیده و با علم این مساله که عراق قابلیت دفاع از آسمان خودش را ندارد ، و هر گونه عملیات تهاجمی ، همان طوری که علیه اهداف حشد و انبارهای مهمات و پادگان های شناخته شده این گروه صورت گرفت ، در حال حاضر امکان پذیر هست و توجه به این مساله که نیروی مهاجم قطعا از ترکیب عملیات پنهانی (سایبری و فیزیکی در داخل ایران ) و حمله هوایی استفاده خواهد کرد ، استدلال قطعی در خصوص عدم حمله ، چیزی شبیه به خودکشی است .. تا 2018 نزدیک به 50 هدف مورد اصابت قرار گرفته و بطور قطع این رقم تا الان ( 2021 ) بیشتر هم شده حواس ها جمع تر از گذشته باید باشد ..
  12. 1 پسندیده شده
    بسم ا.. اگر یک بمب روی برلین بیافتد ، می توانید مرا "مایر" (شهردار/ دهاتی ) صدا کنید ! در سپتامبر 1939 رایشمارشال گورینگ طی یک سخنرانی در جمع افسران ارشد لوفتوافه و پس از اعلام جنگ به فرانسه و بریتانیا و قرار گرفتن منطقه صنعتی روهر در برد بمب افکن های متفقین ، به آنها اطمینان داد که " هیچ بمب افکنی از متفقین نمی تواند وارد فضای هوایی این مجموعه بشود و اگر کسی توانست به روهر حمله کند ، نام من ، گورینگ نیست و می توانید من را مایر ( شهردار/ دهاتی ) صدا کنید " درواقع ، نام خانوادگی مایر در آلمان یک اسم رایج بشمار می رود و این نقل قول تا جایی ادامه پیدا کرد که در برخی منابع ، بصورت " اگر کسی توانست به برلین حمله کند ، نام من ، گورینگ نیست و می توانید من را مایر ( شهردار/ دهاتی ) صدا کنید " نیز درآمد . با این حال در واقع امر ، بمب افکن های متفقین در نهایت به روهر و سپس برلین حمله کردند و این دلیل کافی بود که آلمانی ها علیرغم حس طنز بسیار پایین ، پس از بصدا درآمدن صدای آژیر حمله هوایی ، میان اشارات طعنه آمیز نسبت به این مساله ، لقب " ترومپت مایر " را نیز بکار برند . پی نوشت : 1- حالا تحلیل های دوستان هم دارد بتدریج تنه به تنه هرمان گورینگ می زند و ظاهرا از تاریخ هم قرار نیست درس بگیریم !!!! 2--استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به ذکر دقیق منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
  13. 1 پسندیده شده
    بالگرد AB-205 هوادریا قبل از تحویل به ایران سال 1971
  14. 1 پسندیده شده
    بسم ا... تا ترسی نباشد ، شجاعت معنا پیدا نمی کند ، این روند میزنیم ، نمی زنیم ، می زنیم ، نمی زنیم که در این چند سال راه انداختند ، بدون هیچ شکی برای پنهان سازی برنامه اصلی اشون هست که طراحی شده و به مرور تکمیل میشود ، حملات گاه و بیگاه به سوریه ، رزمایش های مشترک با ناتو ، یونان ، که اخبارش در همین تاپیک هست برای ما یک هشدار هست . این هشدارها دست کم گرفته بشود و آن را بگذاریم به حساب ضعف طرف مقابل ، یک دفعه منتهی به وقایعی میشود که بعد جبرانش سخت و هزینه های بیشتری را طلب می کند . این تجربه شده هم برای ما و هم برای دیگران .... بخش قابل توجهی از غرب ایران بلحاظ توپوگرافیک ، کوهستانی هست ، در این توپوگرافی ، دفاع هوایی زمین پایه بدلیل وجود ناهمواری ها در مقیاس های مختلف همیشه برای کشف و ردیابی هدف با مشکل روبرو بوده و هست
  15. 1 پسندیده شده
    تصاویری از جنگنده اف ۵ نیروی دریایی آمریکا همراه با ارتقا در ایونیک و هلمت جدید منبع https://www.thedrive.com/the-war-zone/42507/first-navy-f-5-aggressor-begins-upgrade-that-will-make-the-entire-fleet-far-more-potent
  16. 1 پسندیده شده
    پی نوشت :  بازیابی تصاویر و اصلاح تاپیک گالری شکاری - بمب افکن اف-4 فانتوم-2 /29 مرداد 1400 خورشیدی
  17. 1 پسندیده شده
    حالا فقط یک سریال هست که خودش هم ادعای مستند بودن نداره ها، بر خلاف رسانه های رسمی که در بریتانیا با پول سعودی و دولت انگلستان با خبر و مستند هر روز در حال تحریف وقاع و تاریخ در رابطه با ایران هست به طور مستقیم کم و بیش و البته حرفه ای و خیلی زیرکانه و در پوشش راست و دروغ و زیرپوستی اصطلاحا
  18. 1 پسندیده شده
    جنگ جدی و وسیع رسانه ای به مثابه جنگ سخت علیه ایران بسیار جدی و وسیع و پیچیده است. به نظرم چون مصداق این اقدامات یک جنگ خرابکارانه جدی است نهادهای امنیتی باید با افراد دخیل و آمران دانسته یا نادانسته این جنگ در وهله اول به مشابه یک جنگ نظامی واقعی ( چیزی که میبینیم جز این نیست از سرباز خبرنگاران رسانه های رسما عامل جنگ دشمن علیه ایران ( به مثابه یک بلندگوی نظامی جبهات جنگ با همون پروپاگاندا و تبلیغات روانی) تا ستون پنجم و نفوذیهای داخلی که رسما تحریک کننده هستند و خودشون هم تا به حال متوجه مسیر انتخابیشون هستند به هر بهانه ای) پیگیری و برخورد کنند و اگر اینگونه نشه دقیقا مثل این هست که در جبهه جنگ بخشی از توان رزمی دشمن را نادیده گرفته باشیم. و نهایتا در کنارش و جدی تر به بحث خنثی سازی این جنگ بپردازیم با همون ابزار. ولی مهم این هست که هر دو مکمل هم هستند. جلوی پیشروی دشمن را گرفتن بدون ضربه زدن به توان دشمن امکان پیشروی به خودی ها را نمیده. رسما به نظرم الان در جریان رسانه ای برخی در داخل در پست ها و جایگاه های مختلف نقششون در پازل روانی دشمن دیگه کاملا با عملکرد خودشون به عنوان سند ثابت شده. هرچند برخورد با این افراد باید هوشمندانه باشه چون قطعا دشمن به خوبی حتی برای اون مرحله هم بازی خودش را طراحی کرده و منتظر عملکرد این طرف هست ولی با روشهای خلاقانه میشه هم نارنجک هاشون را خنثی کرد و هم آسیبی به نیروهای خود وارد نکرد.
  19. 1 پسندیده شده
    یک موضوعی که من به شخصه در اغلب پست هام در این رابطه بهش اشاره می کنم بحث واقع بینی است. یعنی شاید بخشی از این استیصال شکل گیری یک ذهنیت غیرواقعی در تناسب امکانات و موقعیت هاست. بین ما و دشمن. حتی سطحی هم تاملی کنیم در ماجرا از دید یک ناظر بیرونی توان و وسعت جبهه دو طرف در تمام حوزه ها شبیه به یک شوخی است ( اقتصاد، حمایت سیاسی و بین المللی، کشورهای متحد، قوای نظامی، رسانه ای، فنی و تکنولوژیک، مالی، حمایتهای مستقیم و در نتیجه موقعیت های جغرافیایی و فضایی و اجتماعی و مداخله گر در همون قدرت غیرقابل مقایسه طرف دیگر و ...) از این منظر وقتی بیرون از ذهنیت لحظه ای خودمون ( که برای همه ما وجود داره، کم یا زیاد، احساساتی یا منطقی افراطی و ...) به ماجراها نگاه کنیم و جامع به مسائل ورود کنیم شاید این استیصال جاش را به درک واقعیت های موجود بده و در این شرایط هم خطاها و کمبودها و کاستی ها و غلط ها بهتر ( و واقعی تر نه آلوده به توهمات و موهومات ساخته شده در ذهن ها که باعث توقعات و حجابهای غیرواقعی شده) دیده میشه و هم توانایی های دشمن. نهایتا شرط اول تحلیل در این موضوعات، پذیرفتن واقعیت موجود هست. پذیرفتن واقعیتی کهالبته این انتخاب را هرچند آگاهانه پذیرفته ولی به حکم از پیش باخته واردش نشده و پس مشکلات و کاستی ها و ضعف ها را میپذیره در عین اینکه واقف هست وارد چه میدان نابرابری شده.
  20. 1 پسندیده شده
    آزمایش زیپ لاین نجات فضانورد توسط ULA       به تازگی کمپانی یو ال اِی آخرین آزمایش سامانه خروج اضطراری یا EES را به پایان رساند . این سامانه توسط گروه صنعتی " تِرا نُوا " طراحی شده و ساختاری مشابه زیپ لاین ( طناب آویز انتقال ) های معمولی داشته و برای جا به جایی بسیار سریع سرنشینان فضاپیمای استارلاینِر ساخت بوئینگ در ماموریت های آینده طراحی شده است .   استفاده از زیپ لاین ، سریع ترین راه برای انتقال افراد از ارتفاع بالای سکوی پرتاب به سطح زمین و در فاصله ای ایمن میباشد و توانایی انتقال 20 نفر شامل عوامل پروازی و زمینی را دارد .             این زیپ لاین به طبقه 12 برج دسترسی سرنشینان و در ارتفاع 52 متری از سطح زمین متصل است و انتهای آن بر روی زمین و در فاصله 410 متری از راکت قرار دارد . در آن نقطه پناهگاهی ایمن در عمق 12 متری سطح زمین قرار دارد که گنجایش نگداری از 20 نفر در مدت 24 ساعت را دارد .             پس از نشستن و آغاز حرکت ، در مدت 30 ثانیه سرعت سرنشین به 65 کیلومتر در ساعت رسیده و در انتهای مسیر و بر روی هر کابل ، فنرهایی برای کاهش سرعت و فرود آرام تعبیه شده . سرنشین میتواند با دستگیره مخصوص میزان ترمز و سرعت خود را تنظیم کند .    در گذشته نیز از سامانه ای مشابه به نام  " اسلاید وایر "  برای شاتل فضایی استفاده میشده ولی به کابین های بزرگی مجهز بود که میتوانست تعداد سرنشین بیشتری حمل کند . ولی سامانه جدید برای هر نفر به صورت جدا طراحی شده و برتی چشمگیری نسبت به گونه قبلی دارد .      http://www.ulalaunch.com/ula-completes-crew-emergency-egress-system.aspx http://spaceflight101.com/crew-emergency-egress-system-installed-at-slc-41/    
  21. 1 پسندیده شده
     اولین ماموریت فناوری راداری جدید ناسا       به‌تازگی، سازمان ناسا توانمندی شگرف فناوری راداری جدید خود را با یافتن ماهواره‌ای گمشده در گردش به دور ماه آزموده است.   یافتن و ره‌گیری ماهواره‌ها و زباله‌های فضایی در مدار زمین کار بسیار سختی است و چالش فناوری به شمار می‌رود. حالا اگر قرار باشد یک ماهواره در گردش به دور ماه ره‌گیری شود، کار بسیار سخت‌تر خواهد بود. تلسکوپ‌های نوری نمی‌توانند اجرامی کوچک را در این فواصل رصد کنند. اما آزمایشگاه پیشرانۀ جت یا جی‌پی‌ال (JPL سرواژۀ Jet Propulsion Laboratory)، وابسته به سازمان هوافضای ایالات‌متحده، فناوری راداری جدیدی را به کار گرفته است که می‌تواند فضاپیماها را در مدار ماه نیز ره‌گیری کند. این فناوری می‌تواند به مأموریت‌های بعدی ماه کمک کند.   برای آزمایش توانمندی این فناوری راداری، محققان آزمایشگاه پیشرانۀ جت دو ماهواره را در مدار ماه ره‌گیری کردند؛ یک ماهوارۀ فعال و یک ماهوارۀ گمشده. ماهوارۀ فعال متعلق به سازمان ناساست و مدارگرد شناسایی ماه  یا به‌ اختصار ال‌آر‌اُ (LRO سرواژه Lunar Reconnaissance Orbiter) نام دارد. پیدا کردن مدارگرد شناسایی ماه آسان‌تر بوده است چون به دلیل فعال بودن این مأموریت اطلاعات محل دقیق آن وجود دارد. ماهوارۀ غیرفعال چاندریان-۱ نام دارد که  سازمان فضایی هندوستان در سال ۱۳۸۷ آن را به مدار ماه فرستاد. فعالیت این ماهواره در شهریور ۱۳۸۸ به پایان رسید. پس از گذشت بیش از هفت سال از پایان آن مأموریت، از موقعیت دقیق چاندریان-۱ اطلاعی در دست نبود و عملاً یک ماهوارۀ گمشده به حساب می‌آمد. پوستۀ ماه پر است از نواحی با جرم فشرده  که میدان گرانشی در آن‌ها قوی‌تر از میانگین است. این نواحی می‌توانند در درازمدت مدار ماهواره‌ها را دچار تغییر کنند و حتی باعث سقوط آن‌ها روی سطح ماه شوند.     کارشناسان آزمایشگاه جی‌پی‌ال برای پیدا کردن ماهواره‌ها در اطراف ماه از ارسال ریزموج (ماکروویو) از آنتن‌های زمینی و تحلیل امواج بازتاب شده بهره می‌گیرند. برای یافتن ماهوارۀ چاندریان-۱ ریزموج قدرتمندی از آنتن ۷۰ متری شبکه فضای دوردست گلدستون (Goldstone Deep Space Communications Complex) متعلق به جی‌پی‌ال که در کالیفرنیای امریکا قرار دارد به سمت ماه ارسال شد. سپس امواج بازتابی از ماه با آنتن صد متری  رادیوتلسکوپ گرین بَنک (Green Bank)، در ویرجینیای غربی در امریکا، دریافت شد. بررسی امواج دریافتی نشان داده است که چاندریان-1 هنوز در مداری ۲۰۰ کیلومتری بالای سطح ماه در گردش است.   جدای از معلوم نبودن موقعیت فعلی، چالش دیگر برای پیدا کردن چاندریان-1 اندازۀ کوچک آن بود. این ماهوارۀ مکعبی تنها به ابعاد یک و نیم متر است و پیدا کردن چنین ابعاد کوچکی در فاصلۀ ماه بسیار دشوار بود. پیدا شدن این ماهواره توانمندی فوق‌العادۀ فناوری ره‌گیری راداری جدید ناسا را اثبات کرد. ازاین‌پس، جی‌پی‌ال می‌تواند با همکاری رادیوتلسکوپ‌های بزرگ زمینی به ره‌گیری ماهواره‌ها و فضاپیماها در اطراف ماه بپردازد.   https://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=6769 بخشی از نوشتار از مجله نجوم برای اطلاع از برنامه های راداری دیگر ایالات متحده در فضا به این دو تاپیک ارزشمند جناب مهدوی مراجعه بفرمایید: http://www.military.ir/forums/topic/29546-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-6-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%AF%D8%B1/ http://www.military.ir/forums/topic/27768-%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%84%D8%A7%DA%A9%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF/
  22. 1 پسندیده شده
    رونمایی از لباس فضانوردی فضاپیمای استارلاینِر     کمپانی بوئینگ 3 روز پیش برای نخستین بار از لباس جدید فضانوردی که سرنشینان فضاپیمای استارلاینِر آن را میپوشند رونمایی کرد .   این لباس جدید که با همکاری کمپانی توانمند و مشهور " دیوید کلارک "  توسعه پیدا کرده ،  " بوئینگ بلو "  یا " آبی بوئینگ "  نام دارد و از انواع مشابه قبلی بسیار سبک تر ، راحت تر ، کاربُردی تر و دارای محافظت بیشتری میباشد .   قابلیت تحرّک در حالت فشرده شده ( فشار هوای درون لباس ) این لباس بیشتر است و همچنین 40 درصد وزن سبک تری از لباس قبلی ناسا دارد . لایه های خلاقانه جدید باعث میشود فضانوردان خنک بمانند و دیگر خبری از عرق ریختن های آزار دهنده در لباس فضایی نخواهد بود .         مواد جدید به کار رفته در این لباس سبب میشود تا بخار آب از آن خارج شده ولی هوا درون لباس باقی بماند .    این لباس با الگو قرار دادن لباس های فضایی پیشین ، تمامی استاندارهای ایمنی و کارایی ناسا را رعایت میکند و با بهره گیری از فناوری های بسیار پیشرفته ، راه را برای سفرهای مداری به ایستگاه فضایی بین المللی هموار مینماید .   دستکش های سازگار با صفحات لمسی ، امکان استفاده از صفحات کامپیوترهای موجود در کپسول فضایی را برای سرنشینان فراهم میاورد . همچنین کفش های این لباس توانایی تنفّس داشته و در برابر لیز خوردن کاملاً مقاوم هستند .      زیپ های موجود در قسمت بالاتنه به گونه ای طراحی شده اند که تغییر حالت از نشسته به ایستاده را برای افراد بسیار آسان تر از گذشته میکند . همچنین لایه های موجود در روی زانوها و آرنج ها باعث میشود فضانوردان بتوانند دست و پای خود را در زوایای بیشتر و راحت تر حرکت دهند .    این لباس علاوه بر محافظت از سرنشینان در هنگام برخاست از زمین و بازگشت به اتمسفر ، وظیفه برقراری ارتباط شنیداری میان سرنشینان کپسول با یکدیگر و با ایستگاه کنترل زمینی را از طریق سامانه گوشی و دهنی کاملاً جدید و راحت را بر عهده دارد .   کلاه خود این لباس ارتفاع بلند تری نسبت به مدل های پیشین داشته و بر خلاف ساختار سخت و سنگین اسلاف خود ، جنس بسیار نرم و انعطاف پذیری دارد . همچنین با بهره گیری از پنجره ای بزرگ از جنس پلی کربنات ، دید پیرامونی فوق العاده ای را به مسافران استارلاینِر در سفرهای فضایی هدیه میدهد .     امتیازات این لباس را میتوان به طور خلاصه بر شمرد :   * سبکی و قابلیت انعطاف و تغییر شکل و حالت ، مطابق با اندام شخص .   * کلاه خود به لباس متّصل شده و در واقع بخشی از آن است ، در حالی که لباس های پیشین ، از کلاه خود جداشونده و بسیار سنگین استفاده میکردند .   * استفاده از دریچه های خروج هوا ( باد خور ) برای تخلیه گرما و بخار تعرّق بدن ، در عین حالی که فشار هوای درون لباس را فوراً تامین میکند.   این لباس به همراه کفش ها و همگی متعلّقات آن در مجموع 9 کیلوگرم وزن دارد که 4.5 کیلوگرم سبک تر از لباس فضانوردان شاتل فضایی میباشد .     " کریس فرگوسن "  مدیر بخش سامانه های ماموریتی و سرنشینان فضاپیمای استارلاینِر و فضانورد بازنشسته ناسا درباره این لباس میگوید :   ما چالش های مهندسی بیشماری را پشت سر گذاشته ایم . لباس های فضایی در اندازه ها ، شکل ها و طرح های متفاوتی معرفی شده اند ، ولی فکر میکنم که این لباس درخور و برازنده بوئینگ و فضاپیمای استارلاینِر است .      " اریک بو "  یکی دیگر از فضانوردان میگوید : این لباس شما را زنده نگه میدارد و از همه مهم تر پوشیدن و کار کردن با آن بسیار ساده تر از انواع پیشین است . هر قدر چیزی پیچیده تر باشد ، راه های بیشتری برای خراب شدن وجود دارد پس بنا بر این سادگی بهترین چیز در این زمینه است .   این لباس در حقیقت نقش پشتیبان برای سرنشینان را در شرایط اضطراری ایفا میکند . اگر همه زیر سامانه های پشتیبانی از حیات درون کپسول کار خود را به درستی انجام دهند ، هیچ نیازی به استفاده از لباس فضایی نیست .    فضانوردان باید تمرینات گوناگونی را با این لباس درون استارلاینر انجام دهند تا با روش استفاده درست از دکمه ها و ابزار آلات آشنا شوند . چندین حالت مختلف ورود و خروج به فضاپیما تمرین میشود تا بهترین راه های کار و فعالیت شناسایی شوند .       فضاپیمای استارلاینر میتواند 4 تا 7 سرنشین را به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل کند . این فضاپیما به همراه فضاپیمای " دراگون سرنشین دار "  از کمپانی اسپیس اِکس وظیفه دارند تا از ابتدای سال 2018 ، فضانوردان آمریکایی را از خاک آمریکا به مدار زمین منتقل کنند.   دو ویدیو از معرفی لباس بوئینگ بلو :   [aparat]MApru[/aparat]   [aparat]NIAKT[/aparat]       http://www.boeing.com/features/2017/01/space-suit-01-17.page https://www.nasa.gov/feature/new-spacesuit-unveiled-for-starliner-astronauts http://www.davidclarkcompany.com/aerospace/iva-eva
  23. 1 پسندیده شده
    25-علی‌رغم اتوماسیون بسیاری از فرآیندهای تولید، شغل (حرفه) مونتاژکار ـ پرچ‌کار و مکانیک ـ مونتاژکار هنوز مورد احتیاج‌ترین کارها در تولید هواپیماسازی باقی مانده‌اند.         26-  پس از سرهم‌بندی متعلّقات، قسمت‌های اصلی بدنه و سطوح دم به کارگاه مونتاژ نهایی شاخه‌ی شرکت سهامی خاص «هواپیماهای غیرنظامی سوخوی» در کامسامولسک ناآمور (در منطقه‌ی خاباروفسک) فرستاده می‌شود.         27-  به سوخو Su-34 بازمی‌گردیم. پیش از تحویل محصول به مشتری کارخانه آزمون‌های مربوطه را انجام می‌دهد که در حدود 2 ماه به طول می‌انجامد. آزمون‌ها کاملاً خارج از نواحی مسکونی و در فاصله‌ای در حدود 170-150 کیلومتر از نووسیبیرسک انجام می‌شوند.         28-  پس از یک پرواز آزمایشی 350 حالت هواپیما مورد آزمون قرار می‌گیرد. عملکرد کلی (عمومی) سامانه‌ها، موتور، تجهیزات رادیویی و رادار مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. کیفیت پروازی پرنده در ارتفاع بسیار پائین یا خیلی بالا و نیز پرواز مافوق صوت مورد آزمون قرار می‌گیرد.         29-  خدمه‌ی پروازی شامل دو نفر، خلبان و ناوبر، می‌باشد. آن دو در کنار هم می‌نشینند. قرارگیری جمع و جور صندلی خلبان و ناوبر به خدمه‌ی پروازی امکان می‌دهد تا به نوبت صندلی خود در کابین را ترک کنند و در فضای پشت کابین به شکل تمام قد ایستاده استراحت کنند. (مداومت پروازی بالای هواپیما (بیشتر از 8 ساعت) و نشستن طولانی مدت خدمه، آنها را محتاج به فضایی برای اندکی ایستادن و تغییر وضعیت بدن می‌کند که این فضا در پشت کابین خلبانان ایجاد شده است. مترجم) به لطف شکل خاص دماغه، سوخوی Su-34 «جوجه اردک» لقب گرفته است.         30-  در قسمت بوم دم هواپیما (بین دو خروجی موتورها) رادار دید عقب و نیز واحد تأمین نیروی کمکی (APU) قرار گرفته‌اند. واحد تأمین نیروی مذکور امکان استارت موتورها را بدون وجود واحد تأمین نیروی کمکی (GPU) فراهم می‌کند. داشتن (APU) بر روی خود هواپیما تعداد فرودگاه‌های ممکن برای استفاده‌ی هواپیما را افزایش می‌دهد و کار خلبانان بسیار ساده‌تر می‌کند، چرا که نیاز به انتظار برای استارت موتورهای هواپیما برای نگه داشتن دمای متعادل در کابین خلبانان وجود ندارد.         31-  رادار چندمنظوره با برد کشف (آشکارسازی) اهداف تا 120 کیلومتر، امکان مقابله با 10 هدف و اجرای آتش به سمت چهار هدف به شکل همزمان را دارد.         32-  کابین به شکل کپسولی کاملاً مسلّح با استفاده از صفحات تیتانیومی (با قطر 17 میلی‌متر) ساخته شده، همچنین مخازن سوخت هواپیما نیز تحت حفاظت (زره‌پوش) می‌باشند. به طور کلی (درمجموع) نیم تن زره در این هواپیما به کار رفته که به شدّت بقاپذیری پرنده و حفاظت خلبانان را ارتقاء می‌دهد.         33-  بر روی سوخو Su-34 موتورهای توربوفن AL-31F با خروجی‌های متغیر جهت تغییر بردار رانش نصب شده‌اند. همین موتورها هستند که امکان سرعت گرفتن هواپیما تا 1900 کیلومتر بر ساعت را فراهم می‌کنند.موتورهای مذکور در اتّحادیه‌ی تولیدی موتورسازی اوفا (UMPO) و شرکت سهامی مرکز علمی ـ تولیدی «SALYOT» تولید می‌شوند.         34-  حداکثر وزن برخاستن هواپیما 45 تن و شعاع عملیاتی آن بالغ بر 2000 کیلومتر می‌باشد. این بمب‌افکن به سامانه‌ی سوخت‌گیری هوایی مجهّز بوده که می‌تواند برد هواپیما را بیشتر افزایش دهد.         35-  هواپیما می‌تواند تا ارتفاع 15 کیلومتری ( حدودا  45,000  پایی) اوج گرفته و 8 تن محموله‌ی رزمی شامل 12 موشک هوا به زمین یا هوا به هوا و نیز راکت‌های غیرقابل هدایت و بمب‌ها را با خود حمل کند.         36-  برای اوّلین بار سوخوهای Su-34 در جریان جنگ در اوستیای جنوبی به عنوان هواپیمای پوشش دهنده عملیات بمباران (ضربتی) هوایی، جنگ الکترونیکی بر علیه واحدهای دفاع هوایی گرجستان را پیش می‌بردند. حالا نیز بمب‌افکن‌های ساخت نووسیبیرسک در عملیات جنگی روسیه در سوریه جهت حمله بر علیه مواضع جنگجویان داعش شرکت دارند.         37-  قیمت یک فروند هواپیمای سوخو Su-34 بالغ بر 1.5 میلیارد روبل (بیست و چهار میلیون و صد و نوزده هزار دلار) در چارچوب برنامه‌ی تسلیحاتی دولتی، نیروی هوایی روسیه باید 124 فروند از این هواپیما را تا سال 2020 دریافت کند و به طور کامل سوخوهای Su-24 خود را جایگزین کند.         منبع: http://gelio.livejournal.com/211509.html برگردان: محمد حسین بختیاری
  24. 1 پسندیده شده
    13-  آماده‌سازی برای پرچ‌کاری         14-  در سال گذشته، اتّحادیه‌ی شرکت‌های تولیدی هوایی نووسیبیرسک به نام چکالوف، 18 فروند هواپیما تولید کرد. و برنامه‌ی سال 2015 نیز مشابه سال قبل (تعداد 18 فروند) است.         15-  سرهم‌بندی خطوط لوله (lines) سامانه‌های هواپیما         16-         17-  فرآیند پرچ‌کاری یک هواپیما نزدیک به 5/2 ماه به طول می‌انجامد.         18-  عمر متوسط مجموعه‌ی اصلی کارکنان و متخصصین کارخانه، 40 سال است.         19-  هنگامی که بدنه آماده می‌شود، مونتاژکاران سامانه‌ها و تجهیزات هواپیما دست به کار می‌شوند و هواپیما در دستان آنها به یک موجود «زنده» تبدیل می‌شود و همه‌ی سامانه‌های ضروری را کسب می‌کند.         20-          21-  اتّحادیه‌ی تولیدی هوایی نووسیبیرسک (NAPO) به نام چکالوف کارخانه‌ی اصلی شهر است که برای بیش از 7 هزار نفر کار ایجاد کرده و درآمد نزدیک به 40 هزار روبلی آنها را تضمین می‌کند.         22-         23-  علاوه بر انجام سفارشات دفاعی (نظامی)، کارخانه از سال 2004 به همراه شرکای روس و خارجی بر روی پروژه‌ی هواپیمای منطقه‌ای روسی سوپرجت 100 سوخو (SSJ-100) کار می‌کند. کارخانه قسمت دماغه و دم بدنه‌ی هواپیما و نیز سطوح افقی و عمودی دم هواپیما (سکان‌های افقی و عمودی) را تولید می‌کند.         24-  سرهم‌بندی سکان افقی (دم افقی) هواپیمای مسافربری (سوپرجت)         ادامه در پست بعد
  25. 1 پسندیده شده
    تولید بمب‌افکن تاکتیکی سوخوی Su-34 در کارخانه‌ی هوایی نووسیبیرسک به نام چکالوف         کارخانه‌ی هوایی نووسیبیریک به نام چکالوف، یکی از مجموعه‌های عظیم (عمده) هواپیماسازی در روسیه بوده و در ترکیب شرکت «سوخوی» قرار دارد. در آغاز دهه‌ی 90 میلادی کارخانه‌ی مذکور شروع به توسعه جنگنده ـ بمب‌افکن نسل «4+» سوخو Su-34 کرد. از سال 2006 میلادی تولید سری این هواپیماها آغاز شد تا اکتبر سال 2015 (حال حاضر) در نیروهای مسلّح روسیه، 73 فروند از این هواپیما وجود دارد.   در حال حاضر هواپیماهای سوخو Su-34 در عملیات نظامی در سوریه شرکت دارند.     1-   بمب‌افکن خط مقدم سوخو Su-34 بر اساس طبقه‌بندی ناتو، نامگذاری اختصاصی fullback «بازیکن مدافع» را به خود اختصاص داد. این هواپیما در وهله‌ی اوّل برای انهدام نیروهای زمینی، دفاع هوایی و کشتی‌های دشمن درنظر گرفته شد.         2- بر اساس امکانات رزمی خود، سوخو Su-34 ، به خانواده هواپیماهای نسل «4+» تعلّق دارد. اکثریت هواپیماهای بمب‌افکن، قادر به مقابله با جنگنده‌ها در درگیری نزدیک هوایی نمی‌باشند. این ضعف به دلیل وزن بالا و مانورپذیری پائین آنها است. امّا این هواپیما سرعت و جنگندگی (چالاکی) یک جنگنده را با قابلیت ضربتی یک بمب‌افکن ترکیب می‌کند.         3-   کارگاه مونتاژ متعلّقات         4-   مونتاژ (سرهم‌بندی) کانال‌های ورودی هوای موکور         5-         6-   بازرسی کیفی پرچ‌کاری‌ها         7-   در محل مونتاژ اتّصال سه قسمت اصلی پرنده آینده، قسمت دماغه، ورودی هوا و قسمت دم، انجام می‌شود.         8-   سوخو Su-34 درمجموع دربردارنده‌ی 57 هزار جزئیات (detail) است.       9-       10-  نصب توپ داخلی (سرخود) کالیبر 30 میلی‌متری هواپیما با ظرفیت مهمّات 150 گلوله         11-  پس از بازرسی بدنه در مورد نشستی‌ها، محصول وارد کارگاه مونتاژ نهایی می‌شود.         12-         ادامه در پست بعد