برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 26 آبان 1400 در همه مناطق
-
9 پسندیده شدهیورش جمهوری باکو به مناطق مرزی ارمنستان صبح امروز نیروهای ارتش باکو بعد از پیام توییتری رئیس جمهور این کشور مبنی بر باز کردن مسیری به سمت نخجوان حملاتی را بر علیه مواضع ارتش ارمنستان آغاز کردن ارتش باکو با پشتبانی آتش توپخانه وبا حمایت زرهپوشهای خود به سه نقطه مرزی در منطقه سیسیان ارمنستان هجوم برده دو پست مرزی ارمنیها را به اشغال خود درآورد . در این حملات تاکنون 1۲ سرباز ارمنی کشته و ۱۵ تن دیگر به اسارت در امدن همچنین از طرف باکو هم به صورت غیر رسمی 14 تا 20 کشته - 40 زخمی و 5 مفقود گزارش شده 6 زرهپوش و وسیله نقلیه آذربایجان منهدم شده است بعد از این حمله ارمنستان با مقامات ایران روسیه اروپا آمریکا رایزنی ها خود را شروع کرده وهمچنین از روسیه به مفاد قرداد 1987رسما درخواست حمایت از تمامیت ارضی خود را داشته است بنا بر اخرین خبرها آتش بس در تمام منطقه درگیری برقرار شده وبه نظر میرسد ارتش باکو دو پست مرزی ارمنستان را تخلیه کرده است ادوات شکار شده ارتش آذربایجان
-
2 پسندیده شدهسلام علیکم اجازه بدید این قسمت را باجنابعالی مخالفت کنم به تقریب در بخش قابل ملاحضه ای از کتب منتشر شده در ارتباط با دفاع مقدس ( به غیر از چند استثناء ) عبارت جنگ ایران و عراق استفاده شده و کاربرد کلمه ایران در ابتدای جمله، به نظرم به معنای چیزی که فرمودید نیست و در حوزه انتخاب فونت با توجه به لاتین بودن کتاب ، نقصی متوجه کتب نیست ، کما اینکه در کتابهای داخلی هم این مساله وجود دارد و بعید هست که مرکزی مثل اسناد دفاع مقدس با این تحلیل ، تیترهای فوق را انتخاب کرده باشد در مورد کتاب اول (سمت راست ) برعکس شما ، صورت بندی دوفروندی فانتوم های ایرانی که در دوران میانه عمر شون قرار داشتند (بلحاظ تازگی رنگ بدنه و مسلح بودن ) در برابر تصویر اسیر پریشان حال عراقی که در محاصره نیروهای خودی هست (بلحاظ پوشش نظامی ) خودش گویای همین هست در حالی گرافیست این کتاب راحت می تونست برعکس عمل کرده ، بدین معنی که از یک جفت هواگرد عراقی ( فرضا میراژ ) در برابر تصویری از یک خلبان ایرانی به اسارت گرفته شده استفاده کند . درمورد کتاب دوم که این بخش از جنگ را باید درنظر داشت که عراق در دو مقطع ابتدا و انتهای جنگ ، در حقیقت ماجرا نسبت به ما برتری داشت و ملامت خاصی بر نویسنده یا گرافیست این کتاب وارد نیست و شاید از دید طراح جلد این کتاب ( که احتمالا فرانسوی بوده ) این دو بخش از جنگ جذاب تر به نظر می رسید . کما اینکه وقتی این کتاب را می خونید هم به این مساله واقف می شوید . این کتاب در حال حاضر ، به طور کامل معتبرترین کتاب در خصوص جنگ ایران و عراق هست که در غرب نوشته شده و در واقع کتاب آنتونی کردزمن ( درسهایی از جنگ ایران و عراق ) دیگر مرجع معتبری برای استناد در یکسری از بخش ها نیست .
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شدهبسم ا... شینوک ارتش ایالات متحده در عملیات خیبر!!!!!!!!!!!!!! کتاب برای نیروی هوایی هست موضوع کتاب نقش نیروی هوایی و هوانیروز ارتش در عملیات خیبر هست ناشر کتاب هم یکی از زیر مجموعه های نیروی هوایی محسوب میشود ولی با کمی دقت در روی جلد کتاب ، در کمال تعجب روی بالگرد شینوک عبارت UNITED STATES ARMY قابل مشاهده است و این علیرغم وجود صدها عکس از بالگرد شینوک حاضر در عملیات خیبر اتفاق افتاده !!! بعد برداشتند با کمال کج سلیقگی ، پرچم ایران را در بخش زیرین بدنه بالگرد حک کردند ، در حالی که حتی توجه نکردند استتار کارشده روی این بالگرد اصولا در نیروهای مسلح ایران وجود ندارد ( چه در زمان قبل و چه بعد از انقلاب ) !!!!!!! ضمن اینکه هیچ کدام از بالگردهای شینوک نیروی هوایی و هوانیروز ، پرچم را در این بخش استنسیل نمی کنند و جایگاه حک پرچم در این بالگردها مشخص هست واقعاً چرا روی این موارد نظارت نمیشود ؟؟؟ ==== ازادسازی سوسنگرد با تانک الخالد پاکستانی !!!!
-
2 پسندیده شدهتفرقه بنداز و حکومت کن معمولا این جمله در کنترل مردم و جز سیستم شناخته می شود ولی فرم بزرگ آن انداختن دو کشور به جان هم برای کسب منفعت دلخواه هست در دوران صفوی ، حکومت عثمانی به اوج قدرت خود رسیده بود و جنگ های زیادی بین آنها رخ داد که توان دو کشور را گرفت اگرچه زمین زیادی دست به دست نشد اما بیشترین آتش بیار این جنگ ها اروپایی ها بودند که برای مهار عثمانی و از بین بردن توان ان در نبرد با کشور مسلمان دیگر سیاست هایی را اجرا کردند که چندین سال بعد میوه اش را چیدند. عثمانی دیگر آن حملات عمقی و نفوذش به اروپا متوقف شد، ایران هم توانش را به جای تمرکز بر جنوب و شرق به شمال غرب فرستاد بردی دوچندان برای غربی ها این سیاست را امروز هم می توان شاهد بود یک روز ایران را و یک روز ترکیه را به این درگیری تشویق می کنند و این تشویق گاها با دادن سلاح و کمک همراه هست آنها در دوران جنگ تحمیلی توانستند توان دو کشور ایران و عراق را به نبرد دو کشور مسلمان و کشته شدن مسلمانان از بین ببرند مهم نیست که صدام مقصر بود، چون ناخودآگاه توان ایران هم درگیر شد و فروش سلاح های زیادی هم انجام گرفت امروز هم بحث صدام دیگر چه در جنوب و چه در شمال غرب پیگیری می شود و این نکته را باید در نظر داشت غرب به دنبال جنگی دیگر و تضعیف توان ایران و کشورهای غرب اسیا است رفتارهای اذربایجان، ترکیه و عربستان همگی مشابه دوران صفوی هست جنگ احتمالی ایران و آذربایجان به معنی کشتن شیعه توسط شیعه و کاهش توان ایران که باید روی اسرائیل متمرکز شود راهکار؟؟ - قوی شدن و ایجاد تجدید محاسبات برای پرهیز از جنگ احتمالی - تلاش برای تشویق کشورهای همسایه برای نگاه رو به جلو به سمت غرب - پیشروی در میدانی که غرب نمی خواهد یعنی اقیانوس و دریا / تمرکز روی سوریه و جولان و زدن اسرائیل
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم نویسنده این کتاب از خلبانان عزیز هوانیروز هستند . بحث بنده نویسنده نبود ، بحث کارهای گرافیکی این دسته کتب هستند که باید با دقت روی آنها نظارت کرد ، یعنی هر قدر اطلاعات مندرج در این کتابها نوشته می شود که برای نسل آینده باقی بماند و این در جای خودش بسیار ارزشمند هست ولی روی اصل ماجرا یعنی تصویر روی جلد که باید با مخاطب ارتباط برقرار و آن را جذب مطالب درون کتاب کند ، نظارت نمیشود . دو تا مثال می زنم برای نمونه هردوی این کتابها با محوریت جنگ ایران و عراق هست و گرافیست این دو کتاب با علم به محتوای کتاب ، تصاویر را انتخاب کرده ( تصویر سمت چپ تا جایی که یادم هست مربوط به پیشروی واحدهای زرهی عراقی در داخل خاک ایران ) بطور طبیعی استدلال این هست که اگر مطلب خوبی هم منتشر میشود ، حداقل با نظارت بیشتر ، خرابش نکنند ، ضمن اینکه تاثیر گذاری اش روی مخاطب به مراتب بیشتر هست حتی اگر بصورت گزارش و آمار و دستوری هم باشد (که یک وقت هایی هست ) ، حداقل در انتخاب گرافیست و .... دقت کنند ، که بعد این شکلی هدف انتقادات قرار نگیرند
-
1 پسندیده شدهبسم ا... شینوک ایرانی - یونانی - آمریکایی ! پس از وقوع انقلاب در ایران ، به تقریب تمامی سفارش های خرید اسلحه لغو یا به تعلیق درآمد . یکی از این قراردادها ، خرید بالگردهای سی اچ-47 از شرکت آگوستای ایتالیا (بعنوان شریک بوئینگ - ورتول) بود . این تصویر یک فروند بالگرد سی اچ-47 سفارش داده شده توسط ارتش ایران بشمار می رود که صدور آن پس از وقوع انقلاب متوقف شد . این بالگردها (10 فروند) که به رنگ استتار خاکی درآمده بودند پس از مدتی به نیروی هوایی و ارتش یونان تحویل داده شدند که در نهایت همگی در اختیار ارتش این کشور ( نیروی زمینی ) قرار گرفتند . 9 فروند باقی مانده در نهایت توسط بوئینگ به استاندارد دی ارتقاء یافتند.
-
1 پسندیده شدهسلام بشر از هر فرآیندی که اتفاق می افتد ، تجربه کسب می کند . این تجربه ها اطلاعات دست اولی هستند که می توانند تحلیل شوند و به دانش تبدیل شوند . دانش به دست آمده میتواند در صورت رخداد مجدد همان فرآیند برای بهینه سازی و نتیجه گیری مناسب از همان فرآیند استفاده شود . جنگ هم یک فرآیند است که در حوزه زندگی بشر رخ می دهد و طبیعی است که دانشی که برپایه تاریخ بشر از تکرار این فرآیند حاصل شده است کاملا کمک می کند که افراد دارای آن دانش بتوانند در یک فرآیند جدید کارهایشان را درست تر انجام دهند . استفاده از ابزار مختلف برای جنگ هم حاصل تحلیل اطلاعات ایجاد دانش بوده است . البته این موضوع مهم است که وقتی از حوزه دانش بحث می شود ، موضوع محدود به حوزه دانش نظری نیست و حوزه دانش عملی یا همان فناوری نیز نقش مهمی ایفا می کند . این همان موضوعی است که نتیجه آن به داشتن یک نسل خاص از ارتش تعبیر می شود . اصطلاح داشتن ارتش نسل اول یا نسل دوم یا نسل سوم ( یا موج اول یا موج دوم یا موج سوم یا هر عنوان دیگری که می خواهید بگذارید ) . طبیعی است که هر کسی که به عنوان فرمانده در یک واحد رزمی تعیین می شود ، الزاما باید در تعریف فرماندهی آن واحد رزمی بگنجد ، یعنی بتواند توانایی های اولیه را در این زمینه داشته باشد . البته این توانایی می تواند به شکل آموزشهای کلاسیک یا همان به قول شما آکادمیک حاصل شود یا گاهی وقتها برپایه آموزشها و تجربیات غیر آکادمیک ( البته در افرادی که دانش اولیه و پایه را در این زمینه داشته باشند ) . اگر ارتشهای دو طرف یک جنگ در یک سطح باشند ، طبیعی است که جنگ به بن بست می رسد بنابراین برای موفقیت فقط دو امکان می ماند ، اشتباه طرف مقابل و امکان استفاده از آن یا فراهم کردن دانشی جدید که طرف مقابل فاقد آن است . مورد اول به سادگی در جنگ اول جهانی اتفاق افتاد و متفقین با پیدا کردن یک رخنه در خط متحدین به پیروزی رسیدند و مورد دوم در جنگ دوم جهانی اتفاق افتاد . البته اگر ارتشهای دو طرف در یک سطح نباشند بجز در موارد خاص که در ادامه توضیح می دهم ، تکلیف مشخص است . یک موضوع مهم دیگر هم در کنار این توضیحات باید در نظر داشت و آن هم تاب آوری طرفین در جنگ است . این موضوع ماهیتی متفاوت از خود دانش جنگ دارد و پای سایر مولفه های جوامع بشری را نیز به میان می کشد . مواردی مانند اقتصاد ، جامعه و سیاست . البته برای این که تاب آوری در نتیجه جنگ موثر باشد ، زمان عامل مهمی به شمار می رود . در واقع اگر دو ارتش در یک سطح با هم درگیر شوند و اشتباهی هم نداشته باشند و دانش جدیدی هم در طی جنگ باعث برتری یک طرف نشود ، این عامل تاب آوری طرف جنگ خواهد بود که طرف پیروز را تعیین می کند . در مواقعی که دو ارتش درگیر با هم در یک سطح نباشند ، اگر موضوع به روش کلاسیک پیش برود ، نتیجه محتوم آن شکست طرفی خواهد بود که سطح پایین تر است ولی اگر تاثیر موضوع تاب آوری را نیز در نظر بگیریم باید به هم افزایی این دو هم فکر کنیم . این جاست که سوال شما مهم می شود : اگر دو طرف جنگ هم سطح نباشند ولی طرف ضعیف تر تاب آوری بالاتری داشته باشد چه اتفاقی می افتد ؟ در یک جنگ نامتقارن که طرف قدرتمند تاب آوری پایینی دارد ، نتیجه چه خواهد بود ؟
-
1 پسندیده شدهبخش دوم : اما GPM-54 محصول شرکت لویف علیرغم تمامی نواقص پیش گفته یکی از بهترین محصولاتی بود که تا آن زمان عرضه می شد ، چراکه با مجهز شدن به یک تیغه فولادی به بخش جلویی تانک ، این خودروی زرهی می توانست در میان انبوه آوار ایجاد شده ، معبر زده و مبادرت به پاکسازی مسیر نماید . پیکربندی اصلی .. تی-55 ای این طرح چنان جالب بشمار می رفت که درسال 2005 اوکراین براساس این شاسی ، یک گونه جدید از تانک اصلی میدان نبرد تی-90 مجهز به تیغه بولدوزر را به شناسه TBS-86 را معرفی نمود، در حالی که در گونه آتش نشان فوق الذکر ،یک صندلی در کنار فرمانده تانک تعبیه گردید تا وظیفه کاربر آتش نشانی از فرمانده تانک جدا شود . تانک اصلی میدان نبرد تی-90 مجهز به تیغه بولدوزر به شناسه TBS-86 بدین ترتیب ، تجارب بدست آمده از خاموش کردن آتش سوزی انبارهای مهمات ارتش در دهه 70 و 80 میلادی راه را برای توسعه فناوری های جدید برای مقابله با این شرایط فراهم آورد . بدین معنی که در مرحله نخست ، خودروی جدید می بایست ظرفیت بیشتری برای حمل آب یا مواد اطفاء حریق را داشته باشد و دوم اینکه طراحی مورد نظر باید از سامانه های پایش از راه دور بهره ببرد تا در زمان وقوع حوادث خاص ، احتمال بروز تلفات انسانی به حداقل کاهش یابد . زاغ کبود روسی و سایر طرح ها قهرمان بعدی درلیست خودروهای اطفاء حریق زرهی روسی یک خودروی شنی دار با یک نام طولانی رصدکننده آتش خودکششی روبوتیک یا به اختصار SLS-100 و به شکل بسیار خودمانی JAY محسوب میشود .این گونه جدیدتر که برای اولین بار برای شرکت در حادثه نیروگاه اتمی چرنوبیل وارد صحنه گردید ، چندان مفید نبود و تمامی نسخه های اولیه آن تا پایان دهه نود میلادی جمع آوری شد. این طرح که درواقع یک تانک T-54/55 بشمار می رفت با شناسه SLS-100 به یک سامانه هدایت از دور مجهز شده بود و می توانست بدون نگرانی از آسیب به خدمه ، در نزدیکترین موقعیت به منابع آلودگی شیمیایی یا رادیواکتیوی مبادرت به عملیات کند ،در حالی که در مواقع مورد نیاز ، این خودرو توسط دو خدمه که در داخل بدنه تانک مستقر می شدند ، هدایت می گردید . با توجه به این مساله ، از ابتدا نیازی به سبک کردن وزن این تانک آتشنشان وجود نداشت ، چرا که زره های تانک تا حد بسیار زیادی جلوی پرتوهای مضر را سد می نمود تا سامانه های هدایت بخوبی به کار خود ادامه دهند . نکته بسیار مهمی که در این خودروی زرهی خودنمایی می کرد ، عدم وجود منبع آب بطور مستقل بر روی این تانک بود ولی یک لوله 100 متری ، آن را به منبع مواد اطفاء حریق متصل می نمود تا عملیات خاموش سازی صورت گیرد . تانک اصلی میدان نبرد تی-62 این طرح آنچنان جذابیت پیدا نمود که تمامی دست اندرکاران پروژه نشان افتخار دولتی موسسه آتش نشانی روسیه را دریافت کردند . مضاف بر سامانه های قبلی ، دفتر طراحی Pozhmashina با استفاده از نقاط ضعف طرح قبلی ، یک پمپ قوی تر را برای نمونه جدید در نظر گرفتند که درنتیجه SLS-100 اکنون می توانست از 70 متری ، فوم خاموش سازی آتش و از 100 متری ،آب را بر روی هدف فروریزد. پس از اتمام طراحی ها تولید محدود این گونه در کارخانه شماره 61 پترودوورتس ایجاد گردید .در حوزه سامانه های هدایت از دور ، فناوری نهایتا در اواخر دهه 90 مشکل را حل کرد و متعاقب آن ، نقص حجم ماده خاموش کننده نیز در سال 1988 با معرفی یک نمونه جدیدتر که باشناسه IMPULSE-2M شناخته می شد ، برطرف گردید . تست های آزمایشی این خودرو با دریافت کد "ترمزگیر" آغاز و درنهایت با تکمیل تستها ، با شناسه "محصول شماره 54" وارد مرحله تولید گشت .نخستین تست هایی که با فناوری جدید صورت گرفت ، بر روی شاسی تانک تی-55 با شناسه IMPULSE-1 بود که بعدها بدلیل نیاز به قابلیتهای بیشتر ، شاسی تانک تی-62 انتخاب گردید ، در حالی که بیننده آماتور ، به راحتی می توانست سامانه آتش نشانی IMPULSE-2M را با آتشبار راکتی "توس" بوراتینو اشتباه بگیرد !!!! این طرح از 50 لوله تشکیل می شد که کاربر می توانست تقریبا هر چیزی را از آن بسمت هدف شلیک کند ، از انواع مایعات ، ژل ، ماسه یا پودر یا هرچیزی که به رفع فرآیند احتراق کمک کند . پیکربندی تی-62 که مقاومت خوبی در برابر نیروی وارده از شلیک این موارد از خود نشان میداد ، قادر بود تا بطور متوالی 5 بار بسوی هدف شلیک کند ،در حالی که اگر بیشتر از 10 لوله به هر علتی دچار مشکل می شد ، سامانه شلیک بطور خودکار جلوی پاشش را می گرفت .طراحان این سامانه جدید ، با بهره گیری از تجارب قبلی در خصوص از کار افتادن خودرو در میان آتش بدلیل از کار افتادن پیشرانه ، درصدد برآمدند تا بدنه داخلی تانک را با شبکه از لوله ها بپوشانند تا با عبور آب یا مواد عایق کننده ، وقتی خودرو به هرعلتی درمیان آتش از کار افتاد ، خدمه قابلیت تعمیر یا دفاع از خود در برابر آتش را داشته باشند . برخلاف نسل پیشین ، گونه های جدید خودروهای زرهی آتش نشان روسی اصولا نیاز به نزدیک شدن به آتش را نداشتند و از حداقل فاصله ای میان 70 تا 100 متر می توانستند مبادرت به عملیات کنند. علاوه براین ، کاربر می توانست با تغییر حالت شلیک ، بطور تکی بسوی آتش مبادرت به پاشش مواد نماید یا اینکه کل ماده خاموش کننده را بصورت رگباری بر روی کانون آتش بریزد تا حجم آتش به نقاط کوچک تفکیک شده و کار برای اطفاء آن آسان گردد که براساس داده های موجود ، هر لوله از سامانه IMPULSE-2M می تواند تا 30 کیلوگرم ماده خاموش کننده را در خود جای دهد .اما پیشرفت واقعی در این زمینه توسط محقق جوانی از بخش ژئودینامیک موسسه ژئوفیزیک آکادمی ملی علوم اوکراین صورت گرفت که طی آن ، پیشنهاد داده بود که آتش های گسترده را می توان با یک انفجار بزرگ خاموش کرد که در همین راستا ، وی مهمات خاموش کننده ابداعی خود را در سال 1986 با موفقیت در چرنوبیل آزمایش نمود .در مجموع ، خودروهای زرهی آتش نشانی عملکرد قابل توجهی را از خود به جا گذاشتند . پی نوشت : 1- ادامه دارد..... 2--استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
-
1 پسندیده شدهبسم ا... رزمایش آبان 1400 ارتش پی نوشت : قابلیتهای رزمی میراژهای نیروی هوایی همچنان در هاله ای از ابهام !!!!!!
-
1 پسندیده شدهپی نوشت : حالا این تصویر گرافیکی در میلیتاری قابلیت انتشار پیدا کرد
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهMirage F1BQ نیروی هوایی عراق مابین سالهای 1980 تا 1989 تعداد 18 فروند از نمونه دوکابینه میراژ اف- یک را به فرانسه سفارش داد که از این تعداد ، 15 فروند تحویل گردید . تعدادی از نمونه های تحویلی به عراق در اثنای جنگ خلیج فارس ( 1990 ) به ایران پناهنده شده و هم اکنون در خدمت نیروی هوایی ایران قرار دارد .
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبسم الله الرحمن الرحیم در ابتدا لازم است برخی مفاهیمی که در تایپک بیان خواهد شد تعریف شود که دوستان و خوانندگان عزیز دچار ابهام نشن مفهوم مادون قرمز تصویری از دوربین حرارتی که بر اساس ثبت امواج مادون قرمز کار میکند. به طور کلی اشیاء یا چشمههای مختلف، امواج مادون قرمز را در طیف وسیع طول موجی ساطع میکنند. سنسورها و آشکارسازهای توسعه پیدا کرده توسط دانشمندان تنها قادر هستند ناحیه طول موجی خاصی را پوشش دهند. از این حیث، جهت راحتی کار و استانداردسازی، دانشمندان ناحیه مادون قرمز را به زیرناحیههایی به قرار زیر تقسیمبندی کردهاند. توجه داشته باشید که جدول زیر کلیترین تقسیمبندی است. لازم به ذکر است که دو ناحیه NIR و SWIR در برخی مراجع به مادون قرمز بازتابی (reflected infrared) موسوم هستند. همچنین دو ناحیه NWIR و LWIR، مادون قرمز حرارتی (thermal infrared) خوانده میشوند. همچنین طبق استاندارد جهانی ISO 20473، ۳ زیر ناحیه زیر را داریم. در ادامه به تفاوت بین ناحیه های مختلف می پردازیم مادون قرمز کوتاه طول موج ، یا SWIR ، به طور معمول به عنوان 0.9 -- 1.7 میکرومتر طول موج محدوده تعریف شده است. دوربین های SWIR به طور کلی مزایای قابل توجهی در مقایسه با سایر دوربین ها (MWIR/LWIR) دارند. این دوربین ها این توانایی را دارند که جزئیات بسیار بشتری از سوژه را که پشت مه دود، ابرها، پنهان شده اند نشان بدهد. دوربین های SWIR تنها فناوری طول موج هستند که می توانند به پوشش ابر نفوذ کنند و تصویر روشنی را ضبط کنند. مادون قرمز طول موج میانی (MWIR) دوربین های موج میانی به عنوان سیستم های تشخیص برای نشت گاز استفاده می شوند که برخی از آن ها برای چشم انسان کاملاً نامرئی هستند! MWIR به طور معمول به عنوان محدوده طول موج ۳٫۰ – ۵٫۰ میکرومتر تعریف می شود. این دوربین ها قادرند کوچکترین نشتی گاز را به همراه نوع آن علاوه بر دما تشخیص بدهند. این نوع از دوربین ها جزئیات و مشخصات بسیار کاملی از سوژه ارائه می دهند. طول موج بلند مادون قرمز (LWIR) دوربین های بلند طول موج مادون قرمز دستگاه های اولیه مورد استفاده در شیوه های بازرسی دما هستند این دوربین ها پرکاربردترین نوع دوربین ها هستند که در کاربردهای خانگی صنعتی و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می شوند LWIR به طور معمول به عنوان محدوده 8.0 – 14.0 میکرومتر طول موج تعریف شده است. طول موج بلند مادون قرمز رایج ترین شکل استفاده شده از فن آوری مادون قرمز است. تصویرگرهای LWIR دماهای تابشی را تشخیص می دهند که نشان دهنده اطلاعات مهم به اپراتور است نشانگرهای لیزرهای دو رنگه این نوع از لیزرهای از دورنگ استفاده می کند. یکی به صورت کد گذاری برای معرفی هدف به موشک یا بمب و دیگری برای شناسایی اهداف ماموریت های Intelligence, Surveillance and Reconnaissance (ISR)( هوشیاری نظارت و شناسایی) در این نوع از عملیات ها فرماندهان رفتارهای ( شامل حرکات تجهیزات فرکانس هایی رادیویی و ..) دشمن را برای مدتها در زیر نظر دارند و با توجه به اونها رفتارهای دشمن را رمز گشایی می و تصمیم مناسب با هر نوع عملیات دشمن را میکیرند. حالا به بحث اصلی یعنی غلاف هدفگیری لایتینگ می پردازیم غلاف هدفگیری لایتینگ این پاد با کد AN / AAQ-28 در نیروی هوایی آمریکا استفاده می شود . محصول مشترک شرکت رافائل اسراییل و نورث گرومن آمریکا هست و هواپیما را قادر می کد تا از سلاح های هایت شونده توسط مهواره و یا لیزر در تمام شرایط آب و هوایی استفاده کند . این غلاف در عمر بیشتر از 20 ساله خود حدود یک میلیون ساعت تجربه عملیاتی در نقاط مختلف دنیا داشته داشته که با دقت بیشتر از 95 درصدتوانسته اهداف مختلف را منهدم بکند. LITENING یک غلاف هدف ماژولار است است که به خارج هواپیما متصل می شود. غلاف هدف گذاری شامل یک سنسور مادون قرمز (FLIR) با وضوح بالا و رو به جلو است که تصویر مادون قرمز هدف را برای خدمه هواپیما نمایش می دهد. جزئیات اجزا تشکیل دهنده پاد علاوه بر این دارای یک دوربین CCD است که میدان دید بسیار گسترده ای دارد و همچنین داراری یک سنسور برای هوایت اینرسایی می باشد. غلاف مجهز به یک نشانگر لیزر برای هدایت دقیق مهمات هدایت شونده با لیزر است همچنین از یک لیزر فاصله یاب برای ناوبری دقیق استفاده می کند . این لیزر قادر است به صورت خودکار با توجه به ارنفاع هواپیما سرعت و یا مانور اهداف را شناسایی کند و روش مناسب برای حمله به هدف و زمان ازاد سازی تسلیحات را مشخص کند. علاوه بر این این پاد می تواند اهدافی که توسط سایر منابععلامت گذاری شده باشد را شناسایی و در صورت لزوم حمله کند. طرح این غلاف در شرکت صنایع پشرفته رافال آغاز شد و در سال 1995 شرکت نورث گرومن آمریکایی حاضر به همکاری برای توسعه بیشتر و فروش آن شد. مدل ها Litening II / ER / AT اولین بروز رسانی جهت این پاد در سال 1999 با استفاده از تکنولوژی های جدید شناسایی مادون قرمز و نشانگرهای لیزری و بروز رسانی نرم افزار انجام شد. در سال 2001 سنسور مادون قرمز که تصویری با وضوع 259*320پیکسل تولید می کرد با نسل جدید سنسورهای مادون قرمز که وضوح 512*640 را ارائه می کردند تعویض شد همچنین از لنز هایی با دامنه دید بالاتر استفاده شد . این نوع به نام LITENING ER شناسایی می شود. همچنین در سال 2003 نسل جدید نشانگرهای لیزری روی این پاد نصب شد که اجازه نشانه گذاری همزمان چند هدف را می داد به این مدل LITENING AT گفته می شود. همچنین در بروز رسانی های بعدی مجهز به سیستم های مدیریت میدان نبرد و ارتباط امن دوطرف شد. LITENING G4 تحویل آن به نیروهای آمریکایی در سال 2008 آغاز شد ، این مدل سنسورهای جدیدی را برای بهبود شناسایی هدف و سایر ویژگی های پیشرفته شناسایی و شناسایی هدف اضافه کرد. در این نسل از نرم افزارها پردازش تصویر جهت بهبود کیفیت تصویر و بزرگ نمایی تصاویر به همراه یک الگوریتم برای تحلیل رنگ های موجود در هدف و سنسور های جدید 1K*1K مادون قرمز استفاده شده . با توجه به ماژولار بودن این غلاف سایر مدل ها قابلیت ارتقا به این مدل را دارند . دانمارک اولین مشتری بین المللی این غلاف هست هندوستان هم 150 تا از این مدل را برای نصب روی سوخوهای 30 و میگ های 29 سفارشداده. LITENING SE عمده ارتقا های انجام شده روی این مدل به روز رسانی نرم افزار ها و سیستم ها جهتارتباط دو طرفه و مدیریت میدان جنگ و از طرف دیگر تحلیل خسارات وارد آمده به هدف هست.. LITENING 3 این مدل قابلیت تصویر برداری و نقشه برداری از فاصله دور با وضوح بالا را دارد. این مدل در تایفون های نیروی هوایی انگلستان و تجاس های هندی قرار هست استفاده شود. طرح های آینده استفاد از دوربینها با رزولیشن بسیار بالا همچین استفاده از سنسورهای مادون قرمز MWIR , SWIR که اجازه تصویر برداری از اهداف که حتی پشت ابر پرده دود یا مه پنهان شده اند . استفاده از سیستم های ارتباط چند بانده که عمل اختلال روی آن را بسیار دشوار می کند . همچنین استفاده از لیزر دو رنگه و لیزر با قابلیت رهگیری همزمان چند هدف . این مدل قابلیت تولید تصاویر رنگی و شبیه سازی سه بعدی تصاویری هست که توسط دوربین ها ضبط می شوند . همچنین قابلیت تصویر برداری رادار با وضوح بالا و جمع آوری علائم الکترونیکی تجهیزات دشمن هم به آن اضافه شده . علاوه بر این نسل جدید این پاد قابلیت ناوبری را هم دارند . قابلیت ISR هم به این نسل داده شده فریب و پنهان کردن ادوات این نسل یه خاطر سنسورهای بسیار پیشرفته مادون قرمزی که برای اولین بار روی یک پاد عملیاتی شده دشوار می باشد و این پاد می تواند از روی گازهای خروجی از منابع مختلف اهداف را شناسایی کند مشخصات طول : 2.2 متر قطر: 406/0 متر وزن : 208 کیلوگرم جنگنده هایی که این پاد روی انها استفاده شده : کشورهای استفاده کننده به همراه مدل جنگنده : استرالیا روی جنگنده اف 18---- برزیل روی جنگنده های F5M,AMX,C-390----کلمبیا بر روی هواپیمای کفیر----دانمارک روی جنگنده های F16----شیلی روی جنگنده F16----جمهوری چک روی جنگنده های JAS39 , L-159----مراکش جنگنده های F5 , F16----فنلاند روی جنگنده F18----آلمان روی جنگنده های TORNADI, TYPHOON----یونان F4----مجارستان JAS 39----اندونزی F16----هند روی جنگنده های MIG29-TEJAS-JAGUAR-SU30-MIRAGE200----اسراییل F15-F16----ایتالیا AMX- AV8,TORNADO----قزاقستان SU27----هلند F16----پرتقال روی جنگنده F16----رومانی روی جنگنده MIG 21----سنگاپور روی جنگنده اف 16----انگلستان روی جنگنده TYPHOON----فریقای جنوبی روی JAS-39----سوئد روی جنگنده JAS-39----اسپانیا AV-8,F15,TYPHOON----تایلند روی جنگنده JAS 39----ترکیه روی F4----نیروی هوایی امریکا F16-F15 - B52,A10----نیروی دریایی امریکا AV-8,EA6,F18----ونزوئلا F16 منبع 1 منبع 2 منبع 3 منبع 4 منبع 5 منبع 6
-
1 پسندیده شدهپایگاه هوایی اگلین جنگنده - بمب افکن اف-4 فانتوم-2 مهمات هدایت لیزری پیووی و پاد نشانه گذار سال 1976