برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      33

    • تعداد محتوا

      8,885


  2. majid363

    • امتیاز

      22

    • تعداد محتوا

      944


  3. mojtaba1

    mojtaba1

    Members


    • امتیاز

      17

    • تعداد محتوا

      78


  4. mehdipersian

    • امتیاز

      14

    • تعداد محتوا

      2,884



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on پنجشنبه, 27 آبان 1400 در پست ها

  1. 10 پسندیده شده
    بسم الله الرحمن الرحیم بررسی اواکس A100 روسیه جدیدترین محصول روسیه قادر به جمع اوی سیگنالها ، انجام وظیقه به عنوان پست فرماندی و حملات جنگ الکترونیکی می باشد. اولین نمونه A-100 Beriev نخستین پوراز خود را انجام داد این تواپیما قرار است به عنوان جدیدترین AWACS روسیه عمل کند. روسیه امیدوار است اولین نمونه عملیاتب این هواپیما را تا سال 2020 تحویل بگیرد. علاوه بر گنبد بزرگی که برای قرار گیری رادار در این نمونه وجود دارد نکتخ قابل توجه برای این هواپیماوجود انبوه انتن ها است که بخش های قابل توجهی از بدنه هوایپما را رار گرفه اند. که نشان می دهد شرکت سازنده( شرکت هواپیمایی متحد یا UAC) تلاش گسترده ای جهت تبدیل این هواپیما به یک پست فرماندهی و کنترل ، جنگ الکترونیک و سیستم جمع اوری سیگنال انجام داده. در 18 نوامبر 2017 نمونه اولیه اواکس A-100 اولین پرواز خود را از مجتمع علمی و هوانورد تاگانروک (Taganrog Aviation Scientific and Technical Complex) وافع در نزدیکی دریای آزوف در بین روسیه و اکراین انجام داد.UAC از یک هواپیکای Il-76MD-90A برای انجام این آزمایش پرواز استفاده کرد. که به طور خاص A-100ll نامیده میشود. هدف این پرواز تست ایرودینامیکی آنتن ها و ادوات نصب شده روی هواپیما بوده. همچینین در این پرواز عملکرد رادار و سایر سیستم های این هواپیما هم مورد بررسی قرار گرفت. این طرح به منظور جایگزینی اواکس های A-50M و A-50U Mainstay طراحی شده. آواکس a-50u آواکس َa-50 یوری بوریسوف، معاون وزیر دفاع روسیه در مارس 2017 در مورد این هواپیما گفت: (( این طرح یکی از اولویت های برنامه روسیه هست )). همچنین وزیر دفاع روسیه در سپتامبر 2016 اعلام کرد این طرح بگون های توسعه پیدا کرد که از تمام مشابه های خارجی برتر خواهد بود. UAC در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که هدف اصلی از ساخت این هواپیمای جدید شناسایی هم زمان اهداف هوایی و سطحی در برد دور و شناسایی موشک های کروز کم پیدایی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند و هواپیماهای رادار گریز است . همیچنین این سیستم قادر است با در نظر گرفتن تهدیدات در زمین ، دریا و هوا جنگنده های خودی را به سمت انها هدایت کند. از بهبودی های صورت گرفته در این طرح نسبت به طرح A-50 استفاده از رادار Vega Primier در این هواپیما هست . رادار Vega Primier به صورت دستی در آزیموت و به صورت الکتریکی در ارتفاع اسکن را انجام می دهد. این سیستم قادر است اهداف هوایی را در برد 370 مایلی ( حدود 550 کیلومتری) و اهداف دریایی را در فاصله 250 مایلی ( حدود 380) میلومتری شناسایی کند. (رادار Vega Primier نسل جدید رادارهای ارایه فازی هست که قابلیت سرعت اسکن سریعتر و انجام همزمان چند کار تشخیص ، ردیابی و هوایت موشک را همزمان می توانند انجام دهد) وجود هواپیمایی با این قابلیت ابزاری منعطف برای مناقشات در دریای بالتیک و دریای سیاه در اختیار ارتش روسیه قرار می دهد. همچنین توانایی ارتش روسیه را در رهگیری موشک های کروز کم پیدا به نحوه گسترده ای بهبود می بخشد. هواپیماهای A-50 قبلا جهش بررسی هواپیماهای مورد حمایت ائتلاف امریکا به سوریه رفته اند گفته شده در سال 2015 نیروی هوایی روسیه اعلاف کرده که ترکیب آواکس های A-50 و میگ 31 تونسته در یک ازمایش موشک های کروز kh55 را شناسایی و منهدم بکنند. استفاده از A-100 آسانتر و ارزانتر از A-50 هایی است که از بدنه های قدیمی ایلیوشن 76 استفاده می کند. موتورهای جدید PS-90 که به تعداد 4 تا در این هواپیما استفاده میشود مصرف سوخت کمتر و عمر بیشتری دارند و به همراه قابلیت سوختگیری این هوایپا ایجازه پرواز طولانی مدت به این هواپیما می دهد. علاوه بر این هواپیمای جدید دارای تجهیزان ایونیک سیستم های مدیریتی و تجهیزات جدید برای کاهش بار خدمه و اپراتورهای سیستم می باشد. هواپیمای IL-76MD دارای یک کابین با نمایشگرهای بزرگ چند منظوره و سایر امکانات برای سهولت عملکرد خلبان هست بررسی دقیق نمونه اولیه A-100 تعداد تغییرات و ویژگی های چمشگیر را نسبت به A-50 نشام میدهد. وجود تعداد زیادی آنتن در جلو بدنه ، محل جمع شدن چرخ ها و در سراسر دم و همچینین گنبدهای ارتباطی ماهواره ای برای یک ماموریت هشدار اولیه و کنترل هوابرد غیر ضروری به نظر می رسد. معمولا هواپیماهای جمع اوری سیگنال و یا رله رادیویی این نوع پیکربندی را دارند. بررسی این تجهیزات نشان میدهد که احتمالا روسیه نقش های مختلف و یا حتی انجام جنگ الکترونیک را برای اون در نظر گرفته. رسانه روسی RT در آگوست 2016 گزارش داد (( این هواپیما داری سیستم پیشرفته برای پردازش سیگنال و قابلیت جنگ الکترونیک هست . طبق گزارش ها A-100 ممکن است به عنوان یک مقر فرماندهی پرواز هم برای ارتش استفاده شود.)) یک مرکز فرماندهی هوابرد تاکتیکی که قادر به انتقال سریع مقادیر زیادی اطلاعات لبن هواپیما و سربازان روی زمین است، می تواند توانایی روسیه را برای استقرار سریع و پشتیبانی از عملیات در مکانهایی که زیر ساخت های کافی برای ارتباطات وجود ندارد افزایش دهد. و مانند یک گره ارتباطی عمل کند و به سرعت بخشیدن جریان اطلاعات بین فرماندهان و یگان های عملیاتی مختلف کمک کند. در حال حاضر هواپیماهای IL-80 و IL-82 و TU-214 در ارتش روسیه قادر با اینکار هستند اما این هواپیماها فقط قادر به انجام عملیات ارتباطی هستند اما A-100 قادر به شناسایی و مدیریت میدان جنگ نیستند . هواپیماهای IL-80S و TU-214SR به طور خاص برای استفاده از رئیس جمهور و نزدیکترین مشاوران رئیس جمهور برای زمان حملات اتمی ساخته شده اند. این هوایپماها مشابه E-4B Nightwatch ایالات متحده عمل می کنند. نیروی هوایی روسیه دارای ناوگان هوایی جنگ الکترونیک بزرگ اما پیری هست . این هواپیماهای عمدتا IL-20 , IL-22 هستند که مربوط به دوران شوروی هستند. این هوایپماها به همراه A-50 در سوریه به ارتش بشار اسد کمک کردند تا گروههای شورشی را پیدا کنندو با انها درگیر شوند. هواپیمای ایلیوشن 20 هرچند روسیه برنامه داشته که TU-214 جایگزین این هوایپماهای قدیمی شوند اما روسیه تا به حال فقط دو فروند از این هواپیماها را تونسته تولید کند و آنها را به تجهیزات جاسوسی سیگنال ، رادارهای تصویر برداری و دوربین های چند طیفی مجهز کند. بعد از اولین پرواز A-100 روزنامه داخلی وزارت دفاع اعلام کرد که برنامه هایی برای استفاده از این طرح برای کنترل هواپیماهای بدون سرنشین وجود دارد. از انجایی که روسیه برای هواپیماهای بدون سرنشین خود به کنترل دید خطی متکی هست ، این امر می تواند به طور چشمگیری برد و دامنه عمبکرد پهبادهای روسیه را افزایش دهد. نیروی های روسیه قبلا از پهبادها در اکراین و روسیه برای شناسایی اهداف ، تنظیم اتش توپخانه و ارزیابی پیامدهای حملات توپخانه و تسلیحات هوایی دریایی و زمینی استفاده کرده است . با این قابلیت هواپیمای A-100 می تواند این هواپیماها را به عمق بیشتری از خاک دشمن ببرد. و به فرماندها اجازه انجام ماموریت های پیشرفته تر و پیچیده تر را در عمق خاک دشمن بدهد. استفاده از سیستم های جنگ الکترونیکی این امکان را به A-100 می دهد که بتواند عملیات ردیابی ، نظارت و مشدود کردن رادارهای دشمن و یا رله های ارتباطی آنها را انجام دهد. از طرفی استفاده از تکنولوژِ AESA رادار Vega Premier این امکان را می دهد که بتواند با کنترل امواج و تمرکز پرتوهای الکترومغناطیسی بتواند رادارهای دشمن و با سیستم های ارتباطی آنها را دچار اختلال کند تمرکز روز افزون ارتش روسیه روی جنگ الکترونیک و حملات سایبری و اطلاعاتی این امکان را به ارتش می دهد که بتواند سیگنال های ناوبری دشمن را دچار اختلال یا جعل کند و هم بتواند حملات سایبری و انتشار پیامهای جعلی را در بین نیروی های دشمن انجام بدهد. tu-214 این قابلیت‌ها به راحتی می‌تواند به نیروهای روسیه اجازه دهد تا عملیات نظامی دشمن را مختل کنند، سردرگمی ایجاد کنند یا روحیه سربازان را تضعیف کنند. وقتی صحبت از حملات به شبکه جی‌پی‌اس می‌شود، این امر می‌تواند نه تنها بر توانایی نیروی نظامی ایالات متحده برای ناوبری تأثیر بگذارد، بلکه بر توانایی آنها برای احساس اطمینان در استفاده از مهمات هدایت شونده دقیق تاثیر می گذارد. نیروی هوایی روسیه درحدود 100 فروند هواپیمای il-76 در اختیار دارد. در گذشته تلاش شده با تبدیل برخی از این هواپیماها به حمل بمب از انها استفاده شود هر چند تاثیر این اقدام مشخص نیست اما داشتن توانایی برای تبدیل این هواپیماها به پلت فرم های جنگ الکترونیکی و یا اطلاعاتی به میران بسیار زیاد مفیدتر می تواند باشد. نیروی هوایی ایالات متحده کیت های مدولار در اختیار دارد که میتواند هواپیماهای سی 130 را به نقشهای جنگ الکترونیکی و یا شناسایی تبدیل کند . برای روسیه هم این روش یک روش کم هزینه برای در اختیار داشتن هواپیماهای تخصصی هست در زمانی که اصلی ترین مشکل روسیه کاهش بودجه نظامی هست. با در نظر گرفتن همه این به نظر می رسد رادار Vega Premier بخش کوچکی از قابلیت هایی هست که روسیه برای هواپیمای A-100 در نظر گرفته است و برنامه اصلی روسیه توسعه و تست سیستم های نظامی پیشرفته روی این هواپیما برای استفاده روی سایر هواپیماهای هست منبع1 منبع 2
  2. 3 پسندیده شده
    قلب تپنده تانک های چینی تعمیر ، نگهداری و بازیابی موتورهای قدیمی تانک ها بسیار پیچیده است. قبل از برداشتن و جداسازی بخش موتور تانک ها، باید رادیاتور، گیربکس و برخی از لوله های روغن از موتور جدا شوند تا بتوان موتور را برای تعممیر وبررسی از داخل تانک خارج کرد. اما در تانک های مدرن که از بسته های قدرت یکپارچه استفاده میکنند برای در دسترسی و خارج کردن موتور فقط باید لوله روغن و سایر لوله ها را برای دسترسی به موتور جدا کرد. بسته های قدرت یکپارچه یک جهش بزرگ در تاریخ توسعه تانک ها محسوب می شوند. با ادغام موتور، گیربکس، سیستم خنک کننده و واحد قدرت کمکی در یک واحد قدرت ماژولار جمع و جور، کارایی نگهداری و تعویض موتور تا حد زیادی افزایش یافته است. چنین ویژگی در بسته های قدرت یکپارچه موجب بهبود سرعت نگهداری و تعویض موتور تانک ها در شرایط میدانی و بهبود قابلیت نگهداری سیستم انتقال قدرت تانک ها میشود که در شرایط رزمی واقعی از اهمیت بالایی برخوردار است. چندین تجربه در میدان نبرد نشان داده است که اکثر تانک های آسیب دیده در نبرد را می توان با تعمیر مجدداً وارد میدان نبرد کرد و هرچقدر زمان لازم برای تعمیر و نگهداری کوتاه تر باشد ، توانایی رزمی مداوم یگان زرهی بیشتر می شود. سربازان در میدان جنگ باید بسیار سریع عمل کنند و تعمیر و نگهداری خودروهای زرهی نیز به سرعت نیاز دارد. اگر زمان تعمیر و نگهداری بیش از حد طولانی باشد ، به احتمال زیاد زمان کافی برای تعمیر و نگهداری وجود نخواهد داشت و این چرخه متوقف می شود و در اخر خودروهای نظامی آسیب دیده به حال خود رها می شوند. به عنوان مثال ، در بسیاری از جنگهای خاورمیانه، عملکرد عالی ارتش اسرائیل در پشتیبانی تجهیزات و قابلیتهای عالی تعمییر و نگهداری میدانی در میدان نبرد باعث شده است که دشمن "بیشتر و بیشتر دچار دردسر شود". در جنگ یوم کیپور تانکهای اسرائیلی از نظر تعداد در وضعیت نامطلوبی در مقابل تانک های سوری ها و مصریها قرار داشت و تعداد آنها تنها نصف تعداد حریفان بود. با این حال ، ارتش اسرائیل از طریق قابلیت های پشتیبانی قوی لجستیکی ، نه تنها توانست تانک های خود را که در زمان جنگ آسیب دیده اند ترمیم کند و بلکه توانست انها را همیشه در میدان نبرد اماده به رزم نگه دارد. در مراحل میانی و پایانی جنگ ، تعداد تانک های اسرائیلی نه تنها کاهش نیافت، بلکه تعداد زیادی از تانک های ساخت شوروی که توسط سوری ها ومصریها در خطوط درگیری رها شده بود توسط اسرائیل مورد استفاده قرار گرفت و تعداد کلی تانک آنها افزایش یافت. در تانک های غربی ظهور بسته های قدرت یکپارچه با سری تانک های لئوپارد 1 شروع شد و به مرور در بقیه تانک های غربی استفاده شد. برای مدت طولانی در گذشته ، به دلیل محاصره ها وتحریم های فنی کشورهای غربی بر ضد چین، تانک های اصلی میدان نبرد ارتش آزادیبخش خلق چین از نظر پیشرانه و سیستم های انتقال قدرت از سطح پیشرفته بین المللی عقب افتاده اند. تولید بسته های قدرت یکپارچه نیازمند دانش فنی و زیر ساخت های صنعتی مخصوص است. با توجه به محدود بودن فضای محفظه قدرت تانک ها ، بسته قدرت باید دارای قابلیت اطمینان پذیری بسیار بالا و در عین حال چگالی گشتاور فوق العاده بالا باشد. از طریق تحقیق در مورد بسته های قدرت یکپارچه خارجی و انباشت بلند مدت فناوری و نوآوری ، بسته های قدرت ساخت چین به صورت مرحله ای پیشرفت کرده اند. در حال حاضر (با توجه به مستندات تصویری) ، تانک اصلی میدان نبرد تایپ 99A ، تانک سبک تایپ 15 و نسخه صادراتی آن VT5 ، تانک اصلی میدان نبرد صادراتی VT4 و تایپ 96B از این فناوری استفاده میکنند. بسته قدرت تانک سبک تایپ 15 با موتور دیزیل 1000 اسب بخار و گیربکس تمام اتوماتیک بسته قدرت تانک اصلی میدان نبرد تایپ A99 با موتور دیزیل توربوشارژ آب خنک با قدرت 1500 اسب بخار و گیربکس تمام اتوماتیک بسته قدرت تانک اصلی میدان نبرد VT4 با موتور دیزیل توربوشارژ آب خنک با قدرت 1300 اسب بخار و گیربکس تمام اتوماتیک البته با توجه ای به اینکه این تانک یک تانک تماما صادراتی است مشتریان می توانند از موتور های دیزیل توربوشارژ 900 اسب بخاری هم استفاده کنند.
  3. 2 پسندیده شده
    باز هم فیلم برخورد سربازان جمهوری باکو با اسرای ارمنستانی. هرچند وقتی منتور! و مربی تکفیریهای سوری و افسران ارتش اردوغان باشند که در سوریه سر میبرند و شکم زنان را تخلیه میکنند نباید تعجب کرد. تازه در زمین خودشون و مرزهای سرزمینی خود هستند. اگر یک یا دو مورد باشه اسمش را میشه گذاشت اشتباه و خطای فردی ولی وقتی رویه میشه معلومه چه خبره. جالبه قریب به ده سال در سوریه مقاومت حضور داشت، یا باز نزدیک به ده سال یمن درگیر جنگ اون هم با مزدوران هفتاد و دو کشور! هستند و با وجود به هر حال تیپ های مختلف و سختی ها و دوری از وطن و اشفتگی ناشی از جنگ داخلی و انواع خیانت ها و پوششهای جاسوسی و جنایت های فجیع ضد مقاومت که هر فرد سالمی را هم ممکن هست به جنون لحظه ای بکشه و نوع جنایات و شیوه اجرا . توحش حیوانی و فشار روانی ناشی از هجمه جهانی ولی ما با وجود اینکه تمام رسانه های جهان و موثرترین های عربیشون و جاسوسان و نفوذیها و موبایلهایی که دست تکفیریها میفتاد روی کوچکترین خطایی بزرگترین فضاسازی ممکن را انجام میدادند با حتی جنازه های دشمن یک نوع برخورد را دیدیدم ولی در مقابل در نبردهای یکی دو روزه طرف مدعی مقابل در تمام جبهه ها هم توحش مطلق فقط میبینیم اون هم از ارتشهایی که کشورهاشون مدعی غرب گرایی و دنباله روی از تمدن! و نایسیت غربی دارند. اسلامیت و رحمانیت که به کنار.
  4. 2 پسندیده شده
    بله به نظر قرادادی برای خرید پهپاد رزمی اوریون و همچنین پهپادهای اشغال اورلان و گلوله لیزری کراسنوپل با روسها بستن درکنارش روی دو پهپاد انتحاری ساخت خودشون کار میکنند هم باکو و هم ایروان در حال ارتقا جنگ الکترونیک خودشون هستن البته ادوات دیروز با موشکهای کورنت شکار شدن
  5. 1 پسندیده شده
    یورش جمهوری باکو به مناطق مرزی ارمنستان صبح امروز نیروهای ارتش باکو بعد از پیام توییتری رئیس جمهور این کشور مبنی بر باز کردن مسیری به سمت نخجوان حملاتی را بر علیه مواضع ارتش ارمنستان آغاز کردن ارتش باکو با پشتبانی آتش توپخانه وبا حمایت زرهپوشهای خود به سه نقطه مرزی در منطقه سیسیان ارمنستان هجوم برده دو پست مرزی ارمنیها را به اشغال خود درآورد . در این حملات تاکنون 1۲ سرباز ارمنی کشته و ۱۵ تن دیگر به اسارت در امدن همچنین از طرف باکو هم به صورت غیر رسمی 14 تا 20 کشته - 40 زخمی و 5 مفقود گزارش شده 6 زرهپوش و وسیله نقلیه آذربایجان منهدم شده است بعد از این حمله ارمنستان با مقامات ایران روسیه اروپا آمریکا رایزنی ها خود را شروع کرده وهمچنین از روسیه به مفاد قرداد 1987رسما درخواست حمایت از تمامیت ارضی خود را داشته است بنا بر اخرین خبرها آتش بس در تمام منطقه درگیری برقرار شده وبه نظر میرسد ارتش باکو دو پست مرزی ارمنستان را تخلیه کرده است ادوات شکار شده ارتش آذربایجان
  6. 1 پسندیده شده
    سلام علیکم اجازه بدید این قسمت را باجنابعالی مخالفت کنم به تقریب در بخش قابل ملاحضه ای از کتب منتشر شده در ارتباط با دفاع مقدس ( به غیر از چند استثناء ) عبارت جنگ ایران و عراق استفاده شده و کاربرد کلمه ایران در ابتدای جمله، به نظرم به معنای چیزی که فرمودید نیست و در حوزه انتخاب فونت با توجه به لاتین بودن کتاب ، نقصی متوجه کتب نیست ، کما اینکه در کتابهای داخلی هم این مساله وجود دارد و بعید هست که مرکزی مثل اسناد دفاع مقدس با این تحلیل ، تیترهای فوق را انتخاب کرده باشد در مورد کتاب اول (سمت راست ) برعکس شما ، صورت بندی دوفروندی فانتوم های ایرانی که در دوران میانه عمر شون قرار داشتند (بلحاظ تازگی رنگ بدنه و مسلح بودن ) در برابر تصویر اسیر پریشان حال عراقی که در محاصره نیروهای خودی هست (بلحاظ پوشش نظامی ) خودش گویای همین هست در حالی گرافیست این کتاب راحت می تونست برعکس عمل کرده ، بدین معنی که از یک جفت هواگرد عراقی ( فرضا میراژ ) در برابر تصویری از یک خلبان ایرانی به اسارت گرفته شده استفاده کند . درمورد کتاب دوم که این بخش از جنگ را باید درنظر داشت که عراق در دو مقطع ابتدا و انتهای جنگ ، در حقیقت ماجرا نسبت به ما برتری داشت و ملامت خاصی بر نویسنده یا گرافیست این کتاب وارد نیست و شاید از دید طراح جلد این کتاب ( که احتمالا فرانسوی بوده ) این دو بخش از جنگ جذاب تر به نظر می رسید . کما اینکه وقتی این کتاب را می خونید هم به این مساله واقف می شوید . این کتاب در حال حاضر ، به طور کامل معتبرترین کتاب در خصوص جنگ ایران و عراق هست که در غرب نوشته شده و در واقع کتاب آنتونی کردزمن ( درسهایی از جنگ ایران و عراق ) دیگر مرجع معتبری برای استناد در یکسری از بخش ها نیست .
  7. 1 پسندیده شده
    بسم ا... روزنامه ابرار - دوشنبه 24 آبان 1400 دیمیتری شوگایف . رییس وقت سازمان همکاری های نظامی فدرال
  8. 1 پسندیده شده
    کاربرد نادرست !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! زره پوش های آتش نشان ! نسخه اصلی نخستین آتش نشان زرهی ارتش شوروی سابق تانک اصلی میدان نبرد تی-54 وقتی از تانک صحبت میشود ، ذهن انسان بطور خودکار بسمت جنگ ، درگیری ، تلفات انسانی و در مجموع خونریزی تمایل پیدا می کند ، اما گونه انسان ، در کنار خوی وحشیانه کشتار هم نوع ، برای ابزار نظامی دست ساخته خود ، کاربردهای به مراتب بهتری را پیدا کرده که در این متن ، حوزه زرهی مبنای بررسی قرار گرفته است . موقعتی قرارگیری مهمات در تی-54 درواقع امر ، تبدیل خودروهای زرهی مرگبار به ابزار مهارآتش ممکن است به دلایل مختلفی صورت گیرد . نخست اینکه خودروهای شنی دار بدلیل توانایی قابل توجه برای عبور از سطوح ناهموار ، ابزار مناسبی برای مبارزه با آتش در منطق جنگلی هستند ، در حالی ابعاد و قابلیت های پیکربندی این خودروها نیز بدان امکان می دهد تا ترکیبات شیمیایی مهارآتش را بطور مستقیم بر روی محل مورد نظر فروریزند ، که در مقایسه ، دمای اشتعال لاستیک به خودروهای پرخدار اجازه نمیدهد تا به اندازه کافی ، به نقطه اصلی آتش سوزی نزدیک شوند . دومین دلیل مهمی که دراین ارتباط به نظر می رسد ، این است که خودروهای زرهی نه تنها در برابر دمای شدید ، بلکه در برابر ترکش ها و حتی برخورد مستقیم پرتابه ها ، در زمان آتش سوزی در انبارهای مهمات نیز از خدمه محافظت می کنند، به همین دلیل خودروهای زرهی برای اولین بار در ارتشها ظاهر شدند. GPM-54 در ارتش اتحاد شوروی سابق ، مجموعه تعمیر و نگهداری زرهی Lviv (شماره 17 ) مسئول تولید خودروهای زرهی آتش نشان بود که تا به امروز مسئولیت تبدیل خودروهای زرهی به ابزار آتش نشانی را بر عهده دارد . با توجه به این مساله ، نخستین سفارش برای این خودروهای شنی دار نامعمول ، در سال 1978 از سوی دپارتمان توپخانه و موشکهای وزارت دفاع شوروی به این مجتمع ابلاغ شد . در آن زمان ، اسناد مربوط به بازطراحی و تولید این خودروها توسط مهندسان مستقر در مجتمع صنعتی 482 کیف ( اوکراین ) تهیه و به این شرکت ارسال شده بود . توجه به این مساله ضروری به نظر می رسد که تولید این زره پوشها نه تنها برای خاموش کردن آتش جنگل ها در مناطق صعب العبور ، بلکه بیشتر برای محافظت از انبارهای مهمات ارتش مستقر در سیبری که بطور دائم در خطر مواجهه با آتش سوزی های مناطق جنگلی این حوزه قرار داشتند ، در دستور کار قرار گرفتند . نمای درون کابین کاربر- فرمانده تانک ! آتش نشانی (راست) و نمای جانبی ( چپ ) درابتدای امر ، واحدهای توپخانه به محصولت قدیمی تری نظیر شاسی های تی-34 از کار افتاده بسنده می کردند ، اما در دهه هفتاد میلادی ، کاربرد این شاسی بدلایل اخلاقی !!! ( احتمالا بدلیل نقش این تانک در جنگ دوم جهانی ) منسوخ شده بود و ارتش نیز متعاقب آن خواستار یک خودروی زرهی جدید با قبلیت حمل 10 تن آب ، یا 2 تن ترکیبات فوم و وجود یک سامانه دیده بانی آتش با ظرفیت پاشش 40 لیتر آب در ثانیه شد .با توجه به این نیازمندیها ، تانک تی-54 بعنوان پیکربندی اصلی انتخاب شد که پس از حذف برجک می بایست به یک خودروی زرهی آتش نشان تبدیل می گردید . خوشبختانه در آن زمان تعداد زیادی تانک تی-54 از خدمت خارج شده بودند که این امر تبدیل آنها را تسهیل می نمود ، در نتیجه این کار انجام و محصول جدید با شناسه GPM-54 ( مخفف خودروی آتش نشان شنی دار) نامگذاری گردید . نمای فوقانی GPM-54 نخستین آزمایش های صورت گرفته بر روی این پیکربندی ، نشان داد که شاسی تی-54 برای ایفای نقش آتش نشان چندان مناسبت ندارد ، که عمدتاً به دلیل وزن زیاد آن بود که باعث میشد تا مصرف سوخت افزایش پیدا کند ، که این مساله با جایگزینی زره های محافظ با یک صفحه فولادی به ضخامت 20 م.م تا حدودی برطرف گردید . اما حتی با اعمال این اصلاحات نیز همچنان وزن بعنوان یک عامل مشکل زا ادامه داشت که باعث گردید تا ذخیره آب به 9 تن کاهش پیدا کند ، ولی همچنان وزن 43 تنی خودرو ، سنگین به نظر می رسید . خدمه این زره پوش ، 2 نفر بود که شامل راننده – مکانیک و کاربر لوله آتش – فرمانده تانک ! می گردید . GPM-54 در جریان یک عملیات ناموفق آتش نشانی پس از بررسی های مختلفی که صورت گرفت ، این زره پوش نشان داد که یک نقطه ضعف بزرگ دارد که درقالب ضعف شدید سامانه محرکه پمپ آب بود بروز پیدا نمود و به خودرو اجازه نمی داد تا همزمان با حرکت ، ترکیب اطفاء حریق را بر روی آتش فروریزد . علاوه براین ، بدلیل مهندسی خاص روسها ، شیوه تعمیر و نگهداری پیشرانه خودرو نیز با مشکل موجه شد ، چرا که مخزن آب 9 تنی ، دقیقا در بخش فوقانی پیشرانه دیزل تانک قرار می گرفت و علیرغم اینکه پمپ بسیار قدرتمندی روی این تانک نصب شده بود ، آتش نشانان نمی توانستند با سرعت مبادرت به خاموش کردن آتش نمایند ، در حالی که برای خاموش کردن آتش موجود در انبارهای مهمات ، خدمه نیازمند حجم بسیار بالایی از آب بودند ولی در مجموع این خودرو می توانست آب ذخیره خود را با لوله مربوطه تا 60 متر بر روی هدف پاشیده ولی با وجود این مزیت ، بازهم خدمه مجبور بودند تا تا 10 متری منبع آتش بدان نزدیک شوند که فقط دراین صورت بود که می شد به خاموش کردن منبع اصلی آتش امیدوار بود . اما نزدیک شدن بیش از حد به آتش موجبات گرفتاری های جدید می شد ، بدین ترتیب که در وهله اول ، پیشرانه دیزلی بدلیل گرمای بیش از حد از کار می افتاد ، بدین صورت که بدلیل آتش سوزی محیطی ، اکسیژن موجود در محیط کاهش پیدا می کرد و هوا را از محصولات احتراق اشباع می ساخت که در نتیجه باعث از کار افتادن موتور می شد . در این زمان ، تانک آتش نشانی در مقابل یک زرادخانه در حال آتش سوزی مثل یک خرس تیر خورده !!! از حرکت باز می ایستاد که این به معنای تبدیل شدن تانک به یک گور دسته جمعی برای خدمه می شد ، این وضعیت آنچنان بد بود که خدمه امکان فرار از درون خودرو را پیدا نمی کردند که این نقطعه ضعف ، در چندین مورد منجر به تلفات انسانی گردید .... پی نوشت : 1- ادامه دارد..... 2- پست نخست این تاپیک از بایگانی راکد میلیتاری منفک و پس از بازیابی تصاویر ، بصورت یک تاپیک مستقل در آمد / بیست و دوم آبان سال 1400 خورشیدی 3--استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
  9. 1 پسندیده شده
  10. 1 پسندیده شده
    بسم ا... سرلشکر باقری: قراردادهای خرید تسلیحاتی در سفر به روسیه را پیگیری خواهیم کرد 1- در مقطع فعلی سفر اینجانب به دعوت وزیر دفاع روسیه صورت می گیرد که علاوه بر مسائل دوجانبه نظامی که داریم و باید پیگیری شود. 2-رئیس ستادکل نیروهای مسلح درباره همکاری‌های دفاعی دو کشور پس از لغو تحریم‌های تسلیحاتی، گفت: ما در همکاری‌های نظامی دوجانبه در حوزه‌های آموزش، مسابقات نظامی، تبادل تجربیات و همچنین ادامه همکاری‌ها در مسیر امنیت کامل کشور سوریه و همچنین در صنایع دفاعی با یکدیگر همکاری‌هایی داشته و داریم. لینک پی نوشت : برنامه ریزی سفر بعد از برگزاری رزمایش ....
  11. 1 پسندیده شده
    توجه دارید چند رسانه معتبر غربی در خدمتی برده گونه و طی همکاری نظامی/امنیتی نانوشته و به دور از هرگونه ارتباطی با شرح وظایف (شرح وظایف که چه عرض کنم، شعارها و ادعاهاشون در مورد حرفه ای گری و حقوق انسان و صلح که گوش فلک را کر کرده و مدعی همه چیز و همه کس هستند) بخشی از این پلن نظامی بودند؟ اصلا اصل خبر تو اون روزها بواسطه خبری که این رسانه ها کار کردند (در یک همکاری نظامی/امنیتی باور شد توسط بسیاری از کشورها و حتی رسانه هاشون و حتی رسانه های داخلی خودمون و قطعی فرض شد والا هیچ کس به خبر رسانه های صهیونیستی و افسران این رژیم طبیعتا توجهی نداشت و دروغ میپنداشت و یا عملیات روانی فرض میکرد و لااقل سعی میکرد صحت سنجیش کنه. حالا یک عده مدام میشینند در کشورهای در حال توسعه که خودشون را هم همیشه طفیلی غرب و دستاوردها و اندیشه هاش میدونند از بت غرب و رفتار غربی سخن میگن. خیلی راحت وقتی منافع حکم کنه (تازه اینجا منافع رژیمی که طبیعتا هزاران کیلومتر دورتر و در نبردی مختص خودش داره داره میجنگه) میشند ضد تمام شعارهایی که دادند. قبل از انتخابات امریکا به عنوان ترسیم عریان فقط بخش کوچکی از این ماجرا بارها در این انجمن طی سالهای دور اشاره شده بود. فقط شرایط آرامش و ثبات ناشی از سال ها استعمار و ثروت اندوزی غرب هست که اون را در جای مدعی نشونده والا با کوچکترین بحرانی (موجودیتی چه سرزمینی چه عقیدتی) چنان شعارها و ادعاهای (در تمام این سالیان پتک کرده بر سر بقیه کوفته و یک عده هم همیشه خودشون را در مظان اتهام مجرم فرض کرده و مدیون به غرب) خودشون را زیر پا میزارن که الهه ی "زیر پا گذاشتن ادعا" شرم کنه!
  12. 1 پسندیده شده
    پایان دهنده ای به پایان دهنده ها !!!!!!!!!!! ارزیابی مقدماتی از قابلیتهای جنگنده سوخو، چکمیت پس از رونمایی جدیدنرین هواگرد رزمی روسیه در نمایشگاه ماکس 2021 ، برخی تحلیلگران نظامی براساس داده های موجود به این نتیجه رسیده اند که نیروی هوایی روسیه احتمالا از سال 2026 این جنگنده را عملیاتی خواهد کرد که این رویداد پس از فروپاشی اتحاد شوروی و نزدیک به 51 سال پس از پیوستن جنگنده ضربتی میگ-27 به نیروی هوایی شوروی به سال 1975 ،در نوع خود قابل توجه به نظر می رسد . پیش بینی های پس از رونمایی این نمونه جدید نشان میدهد که چکمیت ، ششمین هواگرد رزمی پس از اف-22 ، اف-35 ،جی-20 ، سوخو-57 ودرنهایت جت رزمی FC-31 است که با قابلیتهای نسل پنجم احتمالا بخدمت وارد خواهد شد و در یک طبقه بندی جداگانه ، دومین جنگنده نسل خود است که پس از اف-35 با آرایش تک پیشرانه تولید شده و به همین دلیل در مقایسه با هم نسل های خود هزینه های تعمیر و نگهداری کمتری را طلب می کند . در حال حاضر جی-20 و اف-35 تنها جنگنده های نسل پنجم حاضر در خطوط تولید هستند ( خط تولید اف-22 تنها چهارسال پس از آغاز به کار متوقف گردید ) و سوخو-57 نیز بصورت محدود در حال تحویل است که طبق اطلاعات موجود تا پایان سال 2021 تنها 5 فروند آن تحویل خواهد شد . مدتها قبل از رونمایی از این هواگرد جدید ، پیش بینی می شد که منابع سرمایه ای لازم برای این طرح بصورت خصوصی و بدون حمایت دولت روسیه تامین می گردد ، در حالی که پس از مدتی شایعاتی در خصوص حمایت یک دولت خارجی از این طرح که گفته شده امارات متحده عربی است ، نیز به گوش رسید . بر همین اساس ، برخی ناظران نظامی بر این عقیده اند که شرکت سازنده برای تولید 300 در مرحله نخست ، اعلام آمادگی نموده که دراین صورت بازارصادرات جنگنده های رزمی شاهد جهش قابل توجهی خواهد شد و بطور طبیعی جتهای قدیمی تر نظیر میگ-29 ، اف-16 ، میگ-21 و 23 نیز بتدریج در بازه زمانی 2025 تا 2035 بازنشسته شده و گونه های جدید ، جای آنها را خواهند گرفت . با این حال این محصول جدید روسی ویژگی های متمایزی را داراست که می بایست مورد توجه قرار بگیرد : احتمال تسلیح چکمیت به مهمات هوابه هوای دوربرد آر-37 ام : موشک هوابه هوای آر-37 سریعترین و دوربرد ترین موشک هوابه هوای فعلی در جهان است که با سرعتی در حدود 6 ماخ ، زمان پاسخ به تهدیدات هوایی را به کمترین مقدار خود رسانده که در اصل برای جتهای رهگیر میگ-31 نیروی هوایی روسیه تولید میشود . این موشک درواقع نسخه کوچک شده ای از مهمات آر-77 محسوب میشود که این نیز به نوبه خود نسخه پیشرفته تر موشک آر-27 روسی در زمان جنگ سرد بود . به ترتیب از راست : آر-37 ، آر-77 ، آر-27 اما در حالی که بخش قابل توجهی از کاربران جتهای روسی هنوز آر-27 را بعنوان یکی موشکهای قبل اعتماد مورد استفاده قرار میدهند ، برخی تحلیلگران براین اعتقادند که جنگنده جدید روسی با توجه به تجهیز احتمالی به پیشرفته ترین رادار آرایه فازی و بدست آوردن قابلیت شلیک فامد ، تنها به آر-37 مجهز خواهد شد که در این صورت ، تمامی اهداف در یک برد 400 کیلومتری در حوزه تهدید چکمیت قرارخواهد گرفت . در حالی که تا حال حاضر ، ایالات متحده با تولید موشک AIM-120D تنها دریک برد 180 کیلومتری می تواند وارد درگیری فامد شود ، ضمن اینکه متحدین این کشور نیز تنها با در اختیار داشت نسخه C این مهمات ، صرفا در یک برد 105 کیلومتری می توانند وارد عمل شوند. این مساله ، حداقل بر روی کاغذ ، یک برتری قابل توجه را در بردهای فرابصری به چکمیت خواهد داد . مقایسه ورودی هوایی سوخو-57 و وای.اف-23 پنهانکاری : چکمیت بعنوان یک هواگرد نسل پنجم ، از ویژگی های پنهانکاری بهره خواهد برد و به همین دلیل با تاکید بر روی سطح مقطع کاهش یافته خود ، گفته میشود در مقایسه با رقیبانش از توانایی بهتری در این زمینه برخوردار خواهد شد . براساس تصاویر منتشر شده ، ورودی هوایی چکمیت درست در زیربدنه و بصورت گوشه دار طراحی شده که برخی معتقدند یک ورودی هوای فراصوتی با کمترین میزان بازتابش است که این امر علاوه بر جلوگیری از کاربرد سامانه های پیچیده مکانیکی ، جریان هوای مستمر به درون پیشرانه را تضمین می نماید . علاوه براین ، طراحی این ورودی ، بخش جلویی پره های پیشرانه را تا حد بسیار زیادی در برابر امواج ارسالی رادار محافظت می نماید تا ویژگی پنهانکاری آن افزون تر گردد . این مساله در ترکیب با موشکهای آر-37 و یک مجموعه حسگرهای قدرتمند ، موجب خواهد شد تا رهگیری آن برای جنگنده های حریف تبدیل به یک مشکل جدی گردد . هزینه های پایین نگهداری : جتهای رزمی تک موتوره ، معمولا بدلیل نیاز به تعمیر و نگهداری پایین تر ( به استثنای اف -35 ) از محوبیت بیشتری برخوردار هستند و چکمیت نیز احتمالا همین سنت را ادامه خواهد داد .اشتراک طراحی چکمیت و سوخو-57 برای کشورهایی که احتمالا کاربر آن خواهند شد ، جذابیت بیشتری دارد و با توجه به پیشینه مطلوب جتهایی نظیر میگ-21 و اف-16 ، پایین بودن هزینه نگهداری و سهولت در تعمیرات دوره ای آن ، که بصورت خودکار افزایش نرخ آماده به رزم بودن ناوگان را در پی دارد ، باعث میشود تا کاربران برای خرید آن بیشتر ترغیب شوند . قابلیت ابر پیمایشی و ابرمانورپذیری : گزارشهای موجود نشان میدهد که قابلیت ابرپیمایشی به چکمیت اجازه میدهد تا مسافت طولانی تری را بدون نیاز به استفاده از پس سوز بپیماید که پیش ازاین ، تنها در اختیار اف-35 قرار داشت ،در حالی که طرح جدید روسی علیرغم داشتن یک موتور ، پس از میگ-31 با آرایش دوموتوره میتواند چنین قابلیتی را به نمایش گذارد . علاوه براین ، درصورتی که چکمیت پس از سال 2022 به خروجی های بردار رانش 3 بُعدی مجهز شود ، این مساله توانمندی ابرمانورپذیری را بدان خواهد داد که امروز تنها سوخو-35 ، سوخو-57 و جی-10سی چینی در اختیار دارند . نشست وبرخاست کوتاه : بر خلاف جتهای رهگیر سنگین جنگ سرد نظیر میگ-25 که نیازمند مسافتهای طولانی برای برخاست و فرود بود ، ورود سوخو-57 و توانایی آن در اجرای عملیات از باندهای کوتاه باعث شده تا چکمیت نیز چنین قابلیتی را از برادر بزرگترش به ارث ببرد که این مساله در زمان حملات دشمن به پایگاه های هوایی خودی قابل توجه خواهد بود . درواقع این یک مزیت مشخص و سرنوشت ساز برای بقاء نیروی هوایی ارتش مدافع دریک جنگ در مقیاس گسترده خواهد بود . پی نوشت : 1- بن پایه 2- -استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به ذکر دقیق منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
  13. 1 پسندیده شده
    به نام خدا ممکن است چکمیت، جنگنده جدید سوخو، نام Su-75 را نداشته باشد جنگنده حمله سبک جدید روسیه، checkmate، که در نمایشگاه MAKS 2021 رونمایی شد با اینکه شماره 75 روی آن حک شده بود اما ممکن است Su-75 نامیده نشود. در رسانه های غربی گمانه زنی ها مبنی بر اینکه Checkmate در واقع Su-75 است ، بسیار گسترده است. با این حال، منابع آگاه به Defenseworld.net گفتند که عدد "75" روی بدنه هواپیما ، همان طور که در هواپیما های دیگر روسی مشاهده شده، نام تحت توسعه نمونه های اولیه است. این منبع گفت: "اگر عدد 75 روی کناره های این جت جدید نام اصلی آن باشد، United Aircraft Corporation (UAC) آن را با نام واقعی که Su-75 باشد صدا می زد. عدد 75 می تواند به این معنی باشد که این یک نمونه اولیه است نه مدل یا ماکت." برای مثال، هنگامی که اولین هواپیمای جنگنده پنهانکار در MAKS 2011 در روسیه رونمایی شد، بر روی بدنه جلوی آن شماره 52 و رویدم آن عدد 075 نوشته شده بود. این هواپیما سپس PAK-FA (دورنمای هواپیمای جنگنده هوانوردی خط مقدم) نامیده گرفت که بعدا به T-50 تبدیل شد. نمونه اولیه های بعدی T-50 با عدد هایی مانند 53، 54 و 55 نمایش داده شدند که در سال 2017 به Su-57 تبدیل شد. جنگنده حمله سبک (LTS) چکمیت، همانند PAK-FA، ممکن است نامی باشد که در طول فاز توسعه به آن داده شده است. این موضوع با سیستم نامگذاری Su-XX سوخو نیز همخوانی دارد. جالب توجه است، به گفته مقامات UAS، نام Su-57 از جمع کردن 35 و 22 (F-35 و F-22 ایالات متحده) به وجود آمده که نشان می دهد این هواپیما از توانایی های هردو جت پیشرو آمریکایی برخوردار است. این منبع گفت: "همانطور که UAC بیان کرده، LTS Checkmate با جنگنده پنهان کار تک موتوره و یک سوم هزینه نمونه آمریکایی به دنبال بازار F-35 است، و نام آن می تواند بیشتر از Su-57 به F-35 نزدیک باشد. از آنجایی که این هواپیما کوچک‌تر و سبک‌تر از Su-57 است، چکمیت می تواند عدد کمتری از 57 داشته باشد." ایالات متحده، ابتدا F-16 V ارتقا یافته با سازه ای متعلق به دهه 1960 را به کشور هایی در آسیا و خاورمیانه می فروشد تا امکان خرید F-35 برای آنها فراهم شود. اندونزی یکی از این کشور هاست که به دنبال خرید F-35 بود اما متوجه شد که اگر می خواهد درخواست F-35 در نظر گرفته شود باید اول F-16 را سفارش دهد. روسیه به دنبال این چنین بازاری است که نیاز و دلیل خرید F-35 را دارد اما واشنگتن به دلایل مختلف راضی به فروش نیست. منبع
  14. 1 پسندیده شده
    بسم ا... بازدید پوتین از محل نمایشگاه ماکس 2021 .. اولین تصاویر از کابین چکمیت
  15. 1 پسندیده شده
    بسم ا.. از این تایید و تکذیبیه ها ، زیاد اتفاق افتاده ولی حتی اگر این خبر درست هم نباشد ، احتمالا روند عادی سازی توافقنامه های قبلی را از حیث بین المللی دارند دنبال می کنند . بازار سلاح و فروشهای نظامی ، اصولا به اندازه ای جذاب هست برای دولتها که به هیچ عنوانی از آن صرف نظر نمی کنند و نخواهند کرد . عطف به این مساله که فرانسه در طول جنگ با ایران ، هرگز فروش موشکهای آرمات را قبول نکرد (بر خلاف اگزوسه ) . تازه الان چند سالی هست که بطور غیر رسمی فروش این نوع مهمات را پذیرفتند .
  16. 1 پسندیده شده
  17. 1 پسندیده شده
    روسیه آماده فروش جدیدترین هواپیمای جنگنده خود به شرکای استراتژیک است الکساندر میخییف ، مدیرعامل شرکت"روس آبارون اکسپروت" (Rosoboronexport) روز شنبه در آستانه افتتاح نمایشگاه تسلیحات IDEX-2021 اعلام کرد این شرکت در حال رایزنی با کشورهای جداگانه در زمینه فروش جدیدترین جنگنده نسل پنجم روسی سوخو 57 ( Su-57E) بوده و آماده عرضه این جنگنده پیشرفته به شرکای استراتژیک است. میخییف گفت :" در حال حاضر، ما در حال انجام رایزنی ها مقدماتی با کشورهای مختلف جهان در زمینه صادرات جنگنده های چند منظوره نسل پنجم سوخو 57 با مارک Su-57E هستیم. شرکت روس آبارون اکسپروت آماده است Su-57E را در صورت تمایل به شرکای استراتژیک روسیه عرضه کند اما از ذکر جزئیات خود داری کرد. پی نوشت : 1- ادامه متن در لینک ارائه شده ، مطالعه شود . 2- این خبر به معنای قرار داشتن ایران در فهرست خرید این هواگرد نیست ، صرفاً برای گمانه زنی مطرح می گردد.
  18. 1 پسندیده شده
    خط ونشان خرس بزرگ تعهد روسیه برای جلوگیری از تلاش بلوک غرب به منظور تمدید تحریمهای تسلیحاتی علیه ایران در میانه تلاشهای مستمر غرب به رهبری ایالات متحده برای ادامه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل که شامل تجدید روند منع فروش جنگ افزار نظامی به تهران و احتمالا سخت تر شدن تحریم های اقتصادی خواهد شد و براساس توافقنامه 2015 قرار است در اکتبر 2020 به اتمام برسد ، رفتار کرملین حاکی ازآن است که این کشور احتمالا تلاشهایی را برای فرجام نیافتن فشار غرب ، در دستور کار خود قرار داده است . این برداشت ، براساس بیانیه صادر شده از سوی سفیر روسیه در سازمان ملل ، واسیلی نبنزیا و بدنبال تحرکات ایالات متحده برای به جریان افتادن پیش نویس قطعنامه ای به منظور تمدید نامحدود تسلیحاتی ایران صورت گرفته است . براساس توافقنامه هسته ای که در سال 2015 میان طرفین به امضاء رسید ، تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل ،5 سال پس از عملی شدن این توافقنامه ،بطور کامل برداشته خواهد شد . این درحالی است که ایالات متحده ،پس از یکسری برداشتهای یکجانبه از متن توافقنامه ، در سال 2018 و متعاقب آن اعمال تحریمهای شدید تر ، از این گروه خارج شد و اکنون بخشی از برجام بحساب نمی آید . با توجه به اقدامات ایران در 5 سال اخیر که بخش عمده از کارشناسان ، آنرا با قوانین بین المللی مطابق میدانند ، اکنون بهانه طرف غربی به منظور تمدید تحریم های تسلیحاتی در پایین ترین میزان خود قرار گرفته است . این درحالی است که ایران براساس آنچه که در متن توافق آمده ، فعالیتهای هسته ای خود را کاهش داده و حتی در پاسخ به نقض توافق از سوی ایالات متحده بواسطه اعمال تحریم های جدید ، همچنان به مفاد قرار داد پایبند مانده است . به اعتقاد تحلیلگران نظامی ، اعمال شدیدترین تحریم های تسلیحاتی و فشار برای محدود نمودن توسعه فناوری موشکهای بالستیک که در دودهه اخیر طرف غربی بر انجام آن اصرار ورزیده ، عمدتا" به منظور حفظ توازن استراتژیک میان ایران و کشورهای غربی و همچنین شرکای منطقه ای آنان نظیر رژیم عبری و اعراب حاشیه جنوبی خلیج فارس صورت می گیرد ، در حالی که مقایسه ها نشان می دهد ، بودجه دفاعی ایران در سالهای اخیر ، به نسبت دشمنان این کشور ، رشد چندانی را بخود ندیده است . ازسوی دیگر ، روسیه سود قابل توجهی را درپشتیبانی از موضع ایران در زمینه لغو تحریمهای بلند مدت تسلیحاتی ازآن خود می نماید ،زیرا مسلح نمودن یک نیروی متخاصم ضد غربی ، نه تنها موجبات طولانی و گسترده شدن جبهه درگیری بلوک غرب خواهد شد بلکه فروش خارجی تسلیحاتی روسها را نیز به نوبه خود با رشد قابل توجهی روبرو میکند ،در حالی که پیش ازاین ، بازار تسلیحاتی ایران ، بصورت انحصاری ، در اختیار کره شمالی و جمهوری خلق چین قرار داشت . پی نوشت : 1- متن الزاما" به معنای موضع انجمن میلیتاری یا مترجم نیست و تنها برای آگاهی بخشی به مخاطب برای اطلاع از روند برگردان شده . 2- بن پایه صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
  19. 1 پسندیده شده
  20. 1 پسندیده شده
    تا جایی که اطلاعات نشان میدهد ، متراکم ترین و پیشرفته ترین شبکه های دفاع هوایی هم نقاط آسیب پذیر مشخصی را دارند که مهاجم احتمالی براساس یک اصل کلاسیک نظامی سعی می کند به بخش های ضعیف ان حمله ور شود ما اطلاعاتی در خصوص میزان حفاظت از اطلاعات در سازمان رزم یمنی ها نداریم ولی اگر تجربه های اولیه شلیک موشک بالستیک را از یمن بسمت عربستان را در نظرم بگیریم ، شاید یکی- دوسال پیش بود ( کمتر یا بیشتر ) یک کاربری در فضای مجازی بعد از انتشار ویدئوی شلیک موشک از خاک یمن ، محیط اطراف محل پرتاب را با تصاویر ماهواره ای تطبیق داده و بعد مختصات دقیق شلیک را بدست آورده بود . ظاهرا یک عده ای به کار این فرد علاقه مند شده بودند ، دفعه بعد که قرار بود یمنی ها شلیکی انجام بدهند ، سکو مورد حمله نیروی هوایی سعودی قرار گرفت . اگر احتمال کمتر از یک درصد را مبنا قرار بدهیم ، باید فرض را گذاشت که درز اطلاعاتی وجود داشته که طرف اسراییلی برای غلیظ کردن ماجرا احتمالا دست به چنین عملی زده . مراجعه به سابقه اجرای این قبیل عملیاتها ( از حمله به راکتور در حال ساخت عراق در تولوز فرانسه ) تا عملیات اوپرا ( که اتفاقا" مسیر حمله صورت بندی عبری بسمت عراق درست از شمال شبه جزیره می گذشت و میشود گفت مجدد این مسیر مورد استفاده قرار گرفته ) فرضیاتی را به ذهن متبادر می کند که باید انها را در تئوری های حمله به آرامکو در نظر گرفت قاعده اصلی به نظرم براساس اصل ذیل عمل می کند
  21. 1 پسندیده شده
    هر آئینه توبه کنید از در افتادن با چنین سلاح هایی
  22. 1 پسندیده شده
    یکی از اعضای خانواده خودروهای زرهی 8×8 چین ، خودروی مسیرساز است. طرح بدنه این خودرو از الگوی استانداردی پیروی میکند که در نمونه های اصلی خودروهای زرهی 8×8 چین به کار گرفته شده. بر روی بدنه دو بازو با نقاط اتصال مستحکم تعبیه شده و در انتهای بدنه نیز غلطکی مجهز به صفحه ای انعطاف پذیر قرار داده شده است. با استفاده از دوبازو ، غلطک حاوی صفحه به جلوی خودرو منتقل شده و با گردش غلطک صفحه ای انعطاف پذیر که از مقاومت خوبی نیز برخوردار است بر روی زمین پهن میشود. این صفحه در حقیقت برای ایجاد مسیر عبور در میان زمین های گل آلود یا شن زار ها در نظر گرفته شده و وظیفه اصلی خودرو نیز ایجاد معبر در این گونه زمینه هاست . بدین ترتیب این خودرو در دسته خودروهای مهندسی رزمی جای میگیرد. خودروی امداد و نجات یکی دیگر از نمونه های خودروهای زرهی چرخ دار سبک وزن چینی است. طراحی و قالب بدنه این خودرو مشابه مدل های پیشن و برپایه نمونه اصلی است با این تفاوت که تجهیزات خاصی بر روی ان نصب گردیده. این تجهیزات عبارتند از : جرثقیل هیدرولیک ، وینچ (کشنده) هیدرولیک. جرثقیل در سمت راست بخش بالایی بدنه نصب شده حال آنکه محل نصب وینچ در داخل بدنه نصب شده و یک درگاه تحویل کابل برای آن ایجاد گردیده. جهت حفط ثبات خودرو در هنگام استفاده از جرثیل یا وینچ ، دو بازوی جمع شونده تثبیت گر در دو سمت بخش عقبی آن در نظر گرفته شده است. جهت کشش خودروهای اسیب دیده تجهیزات خاصی بر روی این خودرو نصب شده که شامل میله های متصل کننده و گیره های مستحکم بکسل است. طرح کلی بدنه خودروی بازیابی مشابه طرح پایه ای خودروهای زرهی 8×8 چینی است با این تفاوت که همچون برخی از مدل ها ارتفاع بخش عقبی بدنه جهت ایجاد کابینی با فضای کافی افزایش یافته است. علاوه بر این یک جرثقیل کوچو نیز در سمت چپ بخش عقبی خودرو نصب شده که به منظور جداسازی و خارج ساختن قطعاتی از قبیل جعبه دنده ، رادیاتور و ........ از دیگر خودروها به کار میرود. البته ظرفیت این جرثقیل محدود است و توان حمل قطعات بزرگ را ندارد. در بخش جلویی کابین خودرو تجهیزات تعمیر و نگهداری کاربردی و حرفه ای مانند دستگاه جوش با توان بالا ، ژنراتور ، دستگاه های برش هیدرولیکی ، تجهیزات تست سیار و ............ نصب شده است. در میدان نبرد جهت بازیابی و تعمیر یک خودرو ، اطلاعات حاصل از سیستم عیب یابی الکترونیکی آن به نزدیک ترین خودروی بازیابی ارسال شده و مطابق با اطلاعات ارسالی تجهیزات و قطعات به خودروی بازیابی بارگذاری شده و به سرعت به محل خودروی معیوب اعزام میشود. آمبولانس زرهی از نظر طرح کلی مشابه خودروی بازیابی است و ارتفاع بدنه آن در بخش عقبی جهت ایجاد کابینی حجیم افزایش یافته ، البته در کنار آن یک رمپ نیز در عقب خودرو جهت سهولت در ورود و خروج مجروحین تعبیه شده است. در داخل کابین عقبی تمامی تجهیزا پزشکی و پشتیبانی حیات جهت مداوای جراحت سطحی و تثبیت وضعیت مجروحین با جراحت های شدید و انتقال آن ها به بیمارستان های صحرایی (میدانی) در نظر گرفته شده است. خودروی پدافندی برد کوتاه از جمله جدیدترین اعضای خانواده خودروهای زرهی 8×8 چینی است. این خودرو دارای برجکی مجهز به یک قبضه توپ گتلینگ و چهار پرتابگر موشک برد کوتاه هدایت حرارتی است. سیستم کنترل آتش این خودرو نیز شامل رادار صفحه تخت جستجو و رهگیری هدف و مجموعه حرارتی/تلویزیونی الکترواپتیکال است. ------------------------- خودروی پشتیبانی زرهی نه تنها از نظر طرح بلکه از نظر برخی تجهیزات همچون جرثقیل مشابه خودروی بازیابی زرهی است با این تفاوت که در محفظه عقبی تجهیزات متفاوتی حمل میکند. این خودرو در بخش عقبی 6 محفظه دارد که جهت حمل مهمات و سوخت مورد استفاده قرار میگیرد. حمل تجهیزات دیگر نیز به محفظه های متفاوتی نیاز دارد که بسته به کاربرد در خودرو قرار داده میشوند. ------------------------- علاوه بر مدل های معرفی شده ، مدل هایی وجود دارند که در حال حاضر در دست توسعه و آزمایش قرار دارند و بعضا هیچ اطلاعات دقیقی از آن ها منتشر نشده است. با توجه به برآورد های اولیه ، خانواده خودروهای زرهی چرخ دار با پیکربندی 8×8 چینی شامل 25 الی 26 نوع است که تعدادی تاکنون به تولید انبوه و تحویل به یگان ها رسیده اند. با توجه به این سطح از گستردگی و توسعه میتوان گفت که خانواده خودروهای 8×8 چینی ، استرایکرهای امریکایی را نیز پشت سر گذاشته و به بهترین مجموعه خودروهای 8×8 جهان تبدیل شده اند. پایان
  23. 1 پسندیده شده
    خودروی زرهی جنگ الکترونیک از طراحی کلی مشابه سایر اعضای خانواده خودرو های زرهی 8 چرخ چینی برخوردار است. این خودرو به تجهیزات شناسایی رادیویی و اخلال رادیویی مجهز شده است. آنتن جمع شونده سیستم شناسایی رادیویی در بخش عقبی خودرو نصب گردیده و به منظور جستجو ، رهگیری ، شناسایی و تعیین محل سیگنال های رادیویی مختلف دشمن مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر این در کناران یک آنتن تداخلی فرکانس چندگانه نیز به منظور اخلال در ارتباطات رادیویی دشمن تعبیه شده است. این اخلالگر پس از دریافت و تجزیه و تحلیل سیگنال دریافتی از سیستم های ارتباطی دشمن به منظور اخلال در فرکانس یا فرکانس های مشخص شده مورد استفاده قرار میگیرد. یکی دیگر از اعضای خانواده خودرو های زرهی با پیکربندی 8×8 چین ، خودروی پل گذار است. این خودرو به منظور پل گذاری برای عبور ادوات از کانال ها ، خندق ها و موانعی از این دست مورد استفاده قرار میگیرد. پیشرانه این خودرو در عقب قرار گرفته و کابین خدمه آن در بخش جلویی واقع شده است. بر روی این خودرو یک پل 20 متری به صورت دو تکه قرار گرفته است که در زمان پل گذاری با استفاده از چند بازوی هیدرولیکی به سمت جلوی خودرو باز شده و در نهایت به یکدیگر متصل میشوند و یک پل یکپارچه را که قابلیت عبور ادواتی تا وزن 30 تن را دارد تشکیل میدهند. مدت زمان پل گذاری این خودرو 10 دقیقه است. خودروی مین روب زرهی از نظر طراحی بنده مشابه مدل رزمی پیاده نظام است اما به منظور پاکسازی میادین مین و ایجاد معبر در قسمت جلویی آن یک مجموعه خیش مین روب با محرک هیدرولیکی تعبیه شده است که این مجموعه مین روب به سیستم القای الکترومغناطیسی برای مقابله با مین های دارای فیوز مغناطیسی نیز مجهز است. در بخش عقبی خودرو و کابین آن دو پرتابگر راکت تعبیه شده است که در زمان مین روبی در ابتدا این دو راکت پرتاب شده و دو رشته انفجاری را به صورت موازی بر روی میدان مین قرار میدهند که در اثر انفجار این رشته های انفجاری معبری در میدان مین ایجاد میشود. در ادامه خودرو با استفاده از خیش مین روب خود به پاکسازی مین های باقی مانده در میانه معبر ایجاد شده میپردازد. از جمله تجهیزات مرتبط با مین روبی که بر روی این خودرو نصب گردیده سیستم نشان گذاری است که در طرفین خودرو تعبیه شده و با حرکت خودرو عمل نشان گذاری و ایجاد یک معبر نشان گذاری شده را انجام میدهد. خودروی مهندسی زرهی با پیکربندی 8×8 به منظور انجام عملیات مهندسی عوارض زمینی به یک بازوی چند منظوره (خاکبردار ، بلند کننده و ........) با کنترل هیدرولیکی و توان گردش 360 درجه در سمت راست بخش فوقانی بدنه و یک تیغه دو وجهی مهندسی در جلوی بدنه مجهز شده است. از جمله تغییراتی که در بدنه این خودرو ایجاد شده افزایش ارتفاع کابین کاربر بازوی هیدرولیکی به منظور افزایش تسلط کاربر در کنترل بازو است. به منظور کنترل بازوی هدیرولیکی از داخل خودرو و تحت حفاظت زرهی نیز یک دوربین CCD و یک نمایشگر برای کاربر تعبیه شده است. ادامه دارد......... فقط برای میلیتاری
  24. 1 پسندیده شده
    خودروی مدیریت و فرماندهی با پیکربندی 8×8 در چندین مدل مختلف به منظور فرماندهی و مدیریت در سطح هنگ ، گردان و واحد های توپخانه است که تفاوت این مدل ها در تجهیزات کامپیوتری و ارتباطی است. طرح کلی تمامی خودروهای فرماندهی تقریبا یکسان بوده و ساختار آن ها تفاوت های اندکی با یکدیگر دارد. به منظور ایجاد کابین فرماندهی و نصب تجهیزات مرتبط با آن ، ارتفاع بخش عقبی سازه خودرو افزایش یافته و در نتیجه فضای داخلی آن به میزان قابل توجهی بزرگتر شده و امکان نصب تجهیزات فرماندهی فراهم گردیده است. تجهیزات نصب شده در کابین فرماندهی شامل کامپیوتر فرمانده ، تجهیزات رادیویی ، تجهیرات ارسال و دریافت عکس و اطلاعات به صورت رمزگذاری شده ، سیستم ناوبری اینرسیایی و ماهواره ای Beidou ، سایت پانورامیک دید در روز/شب و آنتن تلسکوپی است. خودروی مخابراتی یکی از اجزای مهم در ایجاد شبکه ارتباطی مابین مدل های مختلف خانواده خودروهای زرهی 8 چرخ چینی است که از نظر طراحی بدنه مشابه خودروی فرماندهی است که ارتفاع بخش عقبی آن به منظور ایجاد یک کابین با فضای داخلی مناسب افرایش یافته است. این خودرو با توجه به نیاز ها و الزامات به تجهیزات مختلفی از قبیل تجهیزات رادیویی و رله مایکروویو ، سیستم ناوبری ماهواره ای Beidou ، سیستم تغییر کانال ارتباطی ، ترمینال داده های صوتی و بسیاری از تجهیزات و سیستم های الکترونیکی ارتباطی دیگر مجهز شده است. یکی از مشخصه های این خودرو آنتن رله ماهواره ای مایکروویو است که در بالای سقف خودرو نصب گردیده. به منظور تامین برق تجهیزات نصب شده بر روی این خودرو ، یک واحد برق کمکی بر روی آن نصب شده که در زمان خاموش بودن پیشرانه ، برق لازم جهت ادامه کار تجهیزات را فراهم میکند. خودروی شناسایی الکترواپتیکال برخلاف آنچه که در ظاهر دیده میشود در بخش عقبی فاقد کابین خدمه بوده و در این بخش از خودرو سیستم نظارتی الکترونوری به همراه سیستم تثبیتگر تصویر (image stabilization system) نصب گردیده است و در عقب آن و بر روی یک بازوی جمع شونده یک گوی شناساگر قرار گرفته است که این گوی حاوی یک مجموعه یکپارچه از سیستم تصویربرداری حرارتی ، سیستم تصویر برداری تلویزیونی و مسافت یاب لیزری است که در کنار هم امکان نظارت گسترده همراه با قابلیت بهبود یافته کشف اهداف تحت پوشش و استتار را فراهم میکنند. سیستم ثبیت کننده تجهیزات نظارتی الکترو نوری این خودرو نیز امکان نظارت و تصویربرداری در مناطقی با زمین های ناهموار را به وجود می آورند. لازم به ذکر است که خودروی شناسایی زرهی فاقد پوشش زرهی اضافی و ایضا تسلیحات دفاعی مناسب بوده و الزامات حفاظتی و دفاعی برای حضور در خط مقدم را فراهم نمیکند و انجام عملیات شناسایی توسط آن باید تحت پوشش مناسب صورت گیرد. خودروی نظارت و شناسایی راداری بخشی از مجموعه شناسای میدان نبرد در میان خانواده خودروهای زرهی 8 چرخ چینی است . طراحی این خودرو به مدل رزمی پیاده نظام شباهت دارد و از برجکی مجهز به توپ 30 میلیمرتی برخوردار است با این تفاوت که در انتهای برجک ، سازه جمع شونده رادار باند J و در زیر آن دوربین دید در روز و فاصله یاب لیزری نصب گردیده اند. رادار باند J این خودرو از قابلیت کشف نفرات و ادوات دشمن در برد بلند برخوردار بوده و در برابر اخلال نیز مقاوم است. خودروی شناسایی راداری در مقایسه با نمونه شناسایی اپتیکی از قابلیت حفاظتی و دفاعی بالاتری برخوردار است که همین مسئله امکان به کارگیری آن در خط مقدم را نیز فراهم میکند. ادامه دارد....... فقط برای میلیتاری
  25. 1 پسندیده شده
    پیشتر زمینه های طراحی و ساخت و همچنین ویژگی های کلی خانواده خودرو های چرخ دار با پیکربندی 8×8 چینی عنوان شد حال در ادامه آن مبحث به معرفی مدل های مختلف این خانواده میپردازیم : زره پوش پیاده نظام یا خودروی رزمی پیاده نظام (IFV) نمونه پایه ای در خانواده خودرو های زرهی چرخ دار با پیکربندی 8×8 چینی است. واحد تولید نیرو یا پیشرانه این خودرو در سمت راست بخش جلویی و محفظه راننده و خدمه نیز در سمت چپ بخش جلویی واقع شده اند. برجک دو نفر (بر حسب ظرفیت کاربری ، برجک ها به یک یا دو نفره نامگذاری میشوند که نشان دهنده تعداد کاربر آن هاست) متمایل به بخش عقبی خودرو نصب گردیده و از یک قبضه توپ 30 میلیمتری با قابلیت شلیک انواع مهمات از جمله ضد زره برخوردار است. از این توپ برای مقابله موثر با اهداف مختلف در بردهای تعریف شده متفاوتی استفاده میشود که اهداف زمینی در برد 2000 متر و اهداف هوایی در حداکثر برد 4000 متر از آن جمله اند. نمونه بهبود یافته ای از این خودرو نیز ارائه شده است که به پرتابگر های موشک ضد تانک هدایت شونده 73C AFT موسوم به پیکان سرخ در دو طرف برجک مجهز است. در زمینه نظارت این زره پوش به تجهیزات و اجزاء مختلفی مجهز شده است از جمله : محفظه شیشه ای راننده در کنار دو آینه برجک در جلوی خودرو ، سیستم نظارتی توپچی موسوم به Sanko با سه کانال دید در شب/روز و کانال فاصله یابی لیزری و تعدادی پریسکوپ. از جمله تدابیر اندیشیده شده برای راحتی و حفاظت از خدمه صندلی هایی است که به گونه ای تعبیه شده اند تا از وارد آمدن آسیب ناشی از موج انفجار مین به خدمه جلوگیری کنند و از خستگی مفرط خدمه حاصل از رانندگی طولانی مدت بکاهند. مدل زره پوش پیاده نظام دارای حفاظت زرهی ماژولار (قابل نصب و جداسازی) بوده و در میان خودرو های این خانواده از بالاترین سطح حفاظت برخوردار است و با تغییر نوع صفحات زره و افزودن صفحات بیشتر میتوان بر حفاظت آن افزود. بخش جلویی آن در برابر اصابت گلوله های ضد زره (AP) در کالیبر 25 میلیمتری و بخش های جانبی آن در برابر اصابت گلوله های شکافنده کالیبر 12.7 میلیمتری مقاوم هستند. حفاظت بخش فوقانی بدنه نیز در برابر اصابت گلوله های کالیبر 7.62 میلیمتری تامین گردیده است. خودروی های زرهی تهاجمی یا به تعریفی خودرو های پشتیبانی آتش (FSV) مدلی دیگر از خانواده خودروهای زرهی 8 چرخ چینی هستند که نقش اصلی آن ها حمایت از واحد های رزمی پیاده با ایجاد آتش مستقیم پشتیبانی به منظور تضمین موفقیت حملات زمینی است. پیشرانه این خودرو در بخش عقبی ، محفظه خدمه در بخش جلویی و برجک یا واحد رزمی خودرو در میانه بدنه ان تعبیه شده اند. در بخش مرکزی بدنه برجکی چند وجهی (polyhedron) تعبیه شده که برگرفته از برجک خودروی تهاجمی آبی/خاکی ZTD05 با برخی تغییرات (بازطراحی نرم افزار کنترل آتش ، حذف برخی از اجزای تصویربرداری و .........) است. سلاح اصلی این خودروی زرهی یک قبضه توپ 105 میلیمتری تانک با خطوط گردش خان بلند تر که قابلیت شلیک مهمات ضد زره کفشک دار (APDS) را دارد که این مهمات امکان نفوذ در 550 الی 600 میلیمتر زره همجنس (homogeneous) از فاصله 2000 متری را دارند. این میزان نفوذ برای ایجاد آسیب جدی و انهدام تانک های نسل دوم و ایضا تانک های نسل دوم بهبود یافته کافی است. از جمله مهماتی که توسط توپ 105 میلیمتری این خودرو قابل استفاده است مهمات ضد سنگر(بتنی) ، ضد نفر و موشک های هدایت شونده توپ پرتاب است. این زره پوش به تجهیزات نظارتی مختلفی مجهز است که سیستم نظارتی دید در روز/شب فرمانده و سایت تثبیت شده توپچی با کانال تصویربرداری حرارتی و ...... را شامل میشوند. سیستم کنترل آتش آن نیز از قابلیت رهگیری خودکار اهداف برخوردار است. سطح حفاظتی این مدل نیز در میان خانواده خودروی های زرهی 8×8 چین از بالاترین هاست. ]یکی از اعضای خانواده خودروهای زرهی 8×8 چینی ، نفربرهای زرهی (APC) هستند که در صورت لزوم برای انتقال نفرات پر شمار ، مهمات ، آذوقه و یا تجهیزات مهندسی در عقبه سایر زره پوش ها و خودروهای رزمی بکار گرفته می شوند.طراحی بدنه این خودرو به طرح مدل رزمی پیاده نظام (IFV) شباهت بسیاری دارد با این تفاوت که ارتفاع سقف بخش عقبی بدنه و در نتیجه فضای بخش حمل نیرو به میزان قابل توجهی افزایش یافته و صندلی های خدمه در هر دو طرف بدنه به صورت ردیفی قرار گرفته اند. با توجه به افزایش فضای داخلی به جهت افزایش قابلیت حمل نیرو ، امکان نصب برجک مجهز به تسلیحات سنگین در این خودرو از بین رفته است و تنها به یک برجک کوچک نیمه حفاظت شده با دید 360 درجه ای اکتفا شده است که نفرات با استفاده از تیربار کالیبر 12.7 و تسلیحات سبک مشابه از داخل آن امکان مقابله با اهداف و تهدیدات در بیرون خودرو را دارند. علاوه بر این در هر دو سمت بخش عقبی بدنه تعدادی درگاه نظارت/آتش نیز تعبیه شده است که خدمه با سلاح های دستی خود از طریق آن ها امکان اجرای آتش به سمت اهداف در بیرون خودرو را دارند و به این طریق امکان حداقلی برای حفاظت از خودرو فراهم میشود. هویتزر های خودکششی 122 میلیمتری با پیکربندی 8×8 بالاترین توان پشتیبانی اتش در میان خانواده خودروهای رزمی 8 چرخ چینی را دارند و نقش آن ها پشتیبانی آتش زره پوش ها و سایر خودروهای تهاجمی جهت تضمین نتیجه عملیات آفندی ، نابودی کامل یا تخریب مواضع دشمن و حمایت ماموریت های محوله و درصورت لزوم اجرای آتش مستقیم در حملات است. پیشرانه این خودرو در بخش جلویی بدنه و بخش رزمی آن شامل برجکی با زره فولادی در بخش عقبی قرار گرفته اند. سلاح اصلی این خودرو یک قبضه توپ 122 میلیمتری برگرفته از توپ های کششی 122 میلیمتری PL96 است با این تفاوت که به منظور برآورده ساختن نیازهای عملیاتی ، طراحی لوله آن بدون تاثیر بر دقت و کارایی در شلیک پرتابه بهبود یافته و وزن به مراتب کمتری دارد. این هویتزر از سامانه های ناوبری اینرسیایی و مکان یابی ماهواره ای ، شبکه یکپارچه اجرای آتش توپخانه و هدف گیری خودکار ، واکنش سریع تر و دقت اصابت بالاتر برخوردار است. حداکثر بر این توپ نیز بست هبه نعو مهمات از 18 الی 27 کیلومتر است. نقش اصلی سامانه پدافندی خودکششی 35 میلیمتری ایجاد پوشش پدافند هوایی برای یگان های زرهی سبک ارتش آزادی بخش خلق چین و پشتیبانی قوای زمینی در مناطق تجمع ، اعزام و درگیری است. سامانه پدافندی خودکششی با پیکربندی 8×8 برنامه های انتخابی متعددی را پشت سر گذاشته است از جمله نصب نمونه تک لوله از توپ پدافندی 35 میلیمرتی یا تغییرات سازه و نصب سیستم تعلیق پنوماتیکی قابل تنظیم در محور های عقب جهت افزایش ثبات خودرو در زمان شلیک توپ. برجک بدون سرنشین که شامل توپ 35 میلیمتری خودکار است در مرکز بدنه خودرو نصب گردیده و سیستم یکپارچه جستجو ، رهگیری و مقابله با اهداف شامل رادار آرایه فازی (جمع شونده) و سامانه الکترو نوری (الکترو اپتیکال) نیز در بالای برجک نصب گردیده اند. توپ 35 میلمیتری با نرخ اتش 550 گلوله در دقیقه از مهمات ضد هوایی 35 میلیمتری معمول و ایضا نمونه های جدیدتر شامل مهمات AHEAD استفاده میکند. لازم به ذکر است که این سامانه پدافندی به نسبت سامانه های پدافندی خودکششی شنی دار مجهز به توپ های دوگانه 35 میلیمتری از محدوده جستجو و کشف هدف کوچکتری برخوردار است و از قابلیت مقابله با اهداف در زمان حرکت نیز بی بهره است. ادامه دارد ........... با تشکر از جناب patriot1979 فقط برای میلیتاری