برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on شنبه, 20 آذر 1400 در همه مناطق
-
2 پسندیده شدهبخش دوم و پایانی جدیدترین گونه از بالگرد میل-28 به شناسه MN ، با توجه به توانایی پرواز در شرایط همه گونه آب و هوا ، در کنار مسلح شدن به جنگ افزارهای برد بلند و سامانه های به روز ، قدرت تخریب به مراتب افزون تری را نسبت به نمونه های پیشین در اختیار دارد به اعتقاد تحلیلگران و ناظران صنعت دفاعی روسیه ، یکی از مهمترین نتایج برنامه های جاری دفاتر طراحی این کشور ، در حوزه بروزرسانی بالگردهای تهاجمی عملیاتی ، ترکیب سلاح های جدید با سخت افزارهای به نسبت قدیمی و متعاقب آن افزایش توانمندیهای آفندی سازمان نظامی آن خواهد بود . در واقع با توجه به پتانسیل رزمی میل-28 ام ان و تطبیق آن با موشکهای ضد زره 9K123M ، توان ضربتی هوانیروز ارتش روسیه باردیگر به جلو حرکت نموده و تیزتر شده است . در کنار مسلح سازی این بالگرد ، روند بروزرسانی سامانه های بصری و ناوبری محصول میل نیز در جای خود جالب توجه به نظر می رسد . چنانکه با نصب رادار جدید N025 که گفته شده با روندی منظم در حال نصب بر روی بالگردهای عملیاتی ارتش روسیه است ، بروزرسانی سیستم های کنترل آتش و نیز زیربخش هایی که قابلیت هدایت بدون سرنشین ها را دارد ، از جمله ایده هایی است که می تواند صحنه نبرد آینده را دستخوش تغیییر نماید . موشکهای ضد زره 9ام123 ام با شناسه Khrizantema-VM در قالب تیوب های 4 تایی نصب شده بر روی پرتابگر APU-Kh-V زیر بالچه میل-28 ان ئی کلاهک قدرتمند در کنار هدایت دوگانه ، قابلیت درگیری در شرایط همه گونه آب و هوایی را به این بالگرد داده است در حوزه توان حمل سلاح ، بالگرد میل-28ام ان ، بعنوان جدیدترین عضو این خانواده ، میتواند تا 16 تیر موشک ضد زره را در گونه های متفاوت حمل و شلیک نماید که درابتدای امر ، توان حمل موشکهای ضد زره خانواده Shturmو Attack !!!! بود که می توانست در یک برد 6 کیلومتری به اهداف زرهی حمله کند ، ولی علیرغم برد به نسبت مطلوب ، در حال حاضرشرکت KBM برنامه ای برای اصلاح و افزایش برد این موشک ندارد ، به جای سرمایه گذاری بر روی این دو پیکربندی ، تصمیم گرفته شد که نسخه MN بالگرد میل ، قابلیت حمل و شلیک موشک ضد زره Chrysanthemum-VM را بدست آورد که پتانسیل حمل یک کلاهک جنگی با قابلیت نفوذ به درون یک زره به ضخامت 1100 م.م در پشت یک مجموعه حفاظتی ERA را با بردی در حدود 10 کیلومتر را به این بالگرد می دهد که به نسبت در تمامی حوزه ها برتری قابل ملاحضه ای نسبت به موشکهای قبلی نشان می دهد . مضاف بر این ، در آینده قراراست تا تسلیحات هدایت شونده Hermes-A با برد نزدیک به 20 کیلومتر برای گونه هواپایه آن ، به این بالگرد اضافه شود که مهمترین مزیت موجود درآن ، امکان شلیک در همه گونه آب و هوا ( روز و شب ) است . موشک ضد زره هرمس - آ ، برنامه آینده میل برای مسلح سازی بالگردهای سری میل-28 سفارشهای دریافتی براساس داده های موجود ، گونه NM از میل-28 در حال حاضر ، خط تولید فعالی داشته و ارتش روسیه نیز بصورت محدود آن را عملیاتی نموده ، چنانکه اولین قرارداد برای خرید این بالگرد به تعداد 98 فروند در ژوئن2019 میان طرفین به امضاء رسید . براساس مفاد این قرارداد ، شرکت سازنده چند فروند برای تکمیل آزمایشها در شرایط رزمی به ارتش این کشور تحویل داده و قرار بود تا از میانه 2020 تحویل این بالگردها سرعت بیشتری بخود بگیرد . با توجه به اهمیتی که این بالگرد برای ارتش روسیه دارد ، به موازات تولید بالگرد فوق ، توسعه و بهینه سازی موشک ضد زره Chrysanthemum-VM نیز در دستور کارقرار گرفت تا بلافاصله پس از عملیاتی شدن کامل بالگرد ، موشکها نیز به سازمان بکار گیرنده ، تحویل شوند ولی تاریخ مشخصی برای تسلیح میل-28 به این مهمات ضد زره هنوز معین نشده است . شیوه مسلح سازی کلاسیک روسی ! قابلیت حمل بمب های آهنی سقوط آزاد 100 تا 500 کیلوگرمی برای بالگرد میل-28 ان ئی در کنار تحویل این بالگرد به ارتش روسیه ، بازار یابی میل-28 در کشورهایی که بطور سنتی ، مشتری تسلیحات روسی هستند نیز در حال پیگیری است . بازاریابهای نظامی روسی مدعی اند که این سخت افزار پتانسیل صادراتی بسیار بالایی دارد و قطعا مشتریان خود را پیدا خواهد نمود که از آفریقا ، آسیا و خاورمیانه انتظار می رود که این محصول را خریداری نمایند . بالگرد تهاجمی میل -28 ان ئی با مجهز شدن به اویونیک یکپارچه BREO-28N ، سامانه الکترواپتیکال OPS-28N (دماغه بالگرد ) ،دوربین تلویزیونی و مسافت یاب لیزری به گفته این بازاریابها ، نسخه صادراتی میل-28 ام ان بدلیل استفاده از فناوری های جدید ، توان آفندی ارتشهای کاربر را بشدت ولی با هزینه به نسبت کمتر ، افزایش می دهد که در این میان ، افزایش مرگ آوری این بالگرد بواسطه نصب موشکهای 9ام123ام که برد آن افزایش پیدا نموده ، توجهات بیشتری را بخود جلب نموده است که یک مزیت رقابتی در مقایسه با رقبا محسوب می گردد . به ادعای شرکت سازنده ، بر خلاف بالگردهای میل-24 و میل-28 ان ئی ، مجهز شدن پیشرانه های گونه NM به محافظ ورودی موتور ( با شناسهPZU ) به هیچ عنوان از قدرت پیشرانه نخواهد کاست آیا گونه میل-28 ام ان ، موفقیت را در کارنامه خود خواهد دید ؟ صنعت دفاعی روسیه ، تمرکز ویژه ای بر روی توسعه فناوری موشکهای ضد زره و همچنین بروزرسانی حامل های آنها دارد . این امر بخصوص در حوزه پیکربندی های هوایی بیشتر قابل مشاهده بوده که بطور طبیعی ، افزون کننده منافع ارتش و بخش دفاعی این کشور است . پرتابگر موشکهای هوابه هوای استرلا- وی ام مجهز به موشکهای 9M336 Verba باسرجستجوگر بهبود یافته به همراه پخش کننده چف ( نوک بالچه ) UV-26 بدیهی است که روند عملیاتی شدن این گونه جدید ابتدا در ارتش روسیه و سپس با ارائه در نمایشگاه های دفاعی ، در سایر ارتشها اتفاق خواهد افتاد که این روند ، ماهیت توسعه و آزمایش نمونه های جدیدتر را سریعتر خواهد نمود . پی نوشت : 1- بن پایه 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
-
2 پسندیده شدهزره جوجه تیغی تهدیدات نوین ضد زره همیشه برای واحدهای زرهی مرگبار بوده اند. به عنوان نمونه گسترش سلاح های خوشه ای برای نابود کردن واحدهای زرهی و مکانیزه کاربردی هستند. در این بین مهمات متعارف بهبود یافته دو منظوره یا DPICM دارای ریز مهمات با خرج گود برای نابود کردن واحدهای زرهی توسعه یافته اند. این نوع مهمات عموما توسط واحدهای توپخانه ای و راکتی مورد استفاده می گیرد. به طوری که این مهمات را می توان با راکت اندازهای 122 میلیمتری گراد بر علیه واحدهای زرهی مورد استفاده قرار داد. در این بین آلمان ها برای دفع و بی اثر کردن این نوع مهمات خرج گود یک راه حل کاربردی بهکار گرفته اند و آن را بر روی برخی از تجهیزات زرهی ومکانیزه خود پیاده سازی کرده اند. آلمانی ها از زره ای به نام "Igel panzerung" (به فارسی زره جوجه تیغی ) استفاده میکند. این نوع زره، صفحات ماژولاری است که بر روی آن زائده های سوزنی مانند لاستیکی قرار دارد. در حقیقت همین زائد ها باعث می شوند میزان نفوذ پذیری خرج گود ریز مهمات توپخانه ای به شکل قابل توجه ای کاهش پیدا کنند. طوری که در تست های انجام شده این زائده ها موجب شدن یک پرتابه خرج گود 40 میلیمتری با زاویه مخروط 60 درجه در یک زره همگن نورد شده با ضخامت 200 میلیمتر فقط 3-25 میلیمتر نفوذ داشته باشد. در حالت نبود زائده ها استوانه همان خرج گود در زره همگن نورد شده با ضخامت 200 میلیمتر به شکل کامل نفوذ میکند . زره جوجه تیغی امروزه بر روی خودرو رزمی پیاده نظام پوما و هویتزر خودکششی PzH 2000 ارتش المان نصب می شود تا حفاظت آنها را در برابر تهدیدات DPICM با ریز مهمات خرج گود افزایش یابد. نمونه ای از عملکرد زائده های استوانه ای در برابر پرتابه های خرج گود (این تست برای شوروی است) صفحات زره جوجه تیغی نصب شده بر روی خودرو زرهی پوما و هویتزر خودکششی PzH 2000 نمای از ریز مهمات DPICM آمریکایی با خرج گود نمای از ریز مهمات DPICM احتمالا با منشا روسی در لیبی - مشابه این نوع مهمات در سوریه نیز یافت شد که از راکت های 122 میلیمتری گراد شلیک می شده است.
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهزمانی که تیمسار ستاری فرمانده نیروی هوایی بودند از همین دولت ها و رهبری کنونی، هم توانستند بودجه بگیرند و هم توانستند نیروی زیر مجموعه خود رو به نحوی مدیریت کنند که یک دستاورد کوچکش شد آذرخش! آذرخشی که با توجه به زمان خود چندین برابر صاعقه و کوثر الان ارزش علمی برای ما داشت! اگر تیمسار ستاری میماند به رغم همه اون نبود بودجه ها و تبعیض هایی که همه میگویند بین ارتش و سپاه هست ما الان دستاورد های بسیار بیشتری داشتیم. قضیه قضیه مدیریت است که متاسفانه در رده یک ارتش میبینیم بیشتر به تبیین شرایط و احکام دینی و فرهنگی مشغول شده تا وظایف تخصصی خود! نمیدونم چه دستی یا چه برنامه ای دربین است که نمیگذار افرادی چون ستاری که کم در ارتش نداریم دوباره مدیریت نیرو ها رو به عهده بگیرند اما هر چه و هر که هست تا وضع این است احتمالاً آش همین آشه و کاسه همین کاسه.
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبا سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز فورمیشن چهار فروندی نیروی هوائی شاهنشاهی (پیش از وقوع انقلاب) برای سازماندهی جت های جنگنده خود عموما از اسکادران های 16 فروندی بهره می گرفت (هر گردان هوائی یا اسکادران متشکل از 4 دسته 4 فروندی). این روال تا خرید تامکت ها هم ادامه داشت ( 80 فروند در قالب 5 اسکادران 16 فروندی) اتفاقا در فیلم های دفاع مقدس هم پر تکرارترین تصاویر مربوط به عملیات های فانتوم های ایرانی ، نمایش آرایش رزمی و فورمیشن 4 فروندی فانتوم ها می باشد. به اتفاق چند تصویر از آرایش 4 فروندی فانتوم های ایرانی را ببینیم. با توجه به این که در خصوص ساختار اسکادران های نهاجا پس از جنگ اطلاع رسانی رسمی صورت نپذیرفته است، به همین دلیل خواهشمندم اگر دوستان در این خصوص اطلاعی دارند هم ، لطفا منتشر نفرمایند. پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند.
-
1 پسندیده شدهایران اشغال شده توسط امپراتوری رسانه ای آمریکا برنامه جهان آرا یک گفتگوی جالب در مورد بحث رسانه بویژه بعد از حادثه هواپیمای اکراینی داشت که آنقدر نکته داشت که حیفم آمد معرفی نکنم برنامه جهان آرا لینک نکات: زمانی در ایران، سانسور در دست حکومت بود ولی اکنون رسانه های اجتماعی حکومت رو سانسور می کنند. بعد از ترور حاج قاسم، حدود 10 هزار اکانت فعال و موثر، از اپلیکشن های فعال حذف شد و ایران هیچ کاری نتوانست انجام دهد. چگونه کشورهای اروپایی روی اپلیکشن ها مالیات وضع می کنند ولی ایران سانسور می شود. اکانت فارسی اسرائیل و اکانت های مطرحی که فکر میشد اون ور آب هستن، پس از قطع شدن اینترنت در ابان ماه، به مدت چند روز غیر فعال شدند. و اکانت هایی که فکر میشد ایرانی هستن، فعال ماندن این یعنی در فضای مجازی خیلی از فرض ها و پیش فرض ها اشتباه هست در چین گوگل محدود شده است ، ولی قبل از فیلتر گوگل، زیرساخت درست و موتور چینی خوبی اماده کرده بود یعنی جایگزین خوب معرفی کرد و بعد فیلتر کرد در ترکیه گوگل با پسوند tr می آید یعنی در پلتفرم ترکیه بالا می آید در حادثه هواپیمای اکراین، خیلی از رفتارها مثل شمع گذاشتن، تجمع ، ابزار ناراحتی ها بعد از 72 ساعت شروع شد و دقیقا بعد از اطلاعیه سازمان نیروهای مسلح این رفتار ها اغاز شد سلبریتی هایی که تا قبل از این اطلاعیه عکس خوشحالی می ذاشتن و بعد از اطلاعیه داغ دار شدند. تجمع مقابل دانشگاه تهران، بعد از اطلاعیه ایجاد شد و سفیر انگلیس اونجا دستگیر شد. آیا این کشته ها قبل از اطلاعیه ستاد، مهم نبودند؟ یا حادثه غم انگیز نبود؟؟ در پیک بحران، ما سیستم تصمیم گیری نداریم در حالی که در مدیریت بحران باید از قبل فکر میشد و در بحران بصورت چک لیست کار می شد زمانی دارسی آمد و نفت خام بد بو را نشان مظفرالدین شاه نشان داد مظفرالدین شاه گفت چه ادم احمقی هست، ماده بد بود می برد و پول هم می دهد امروز رفتار مسئولان ما نسبت به فضای مجازی مشابه رفتار مظفرالدین شاه هست و ایندگان با تعجب به ما نگاه خواهند کرد وقتی زیرساخت ارتباطی درست مثل سرور، مثل سرعت و ... در اختیار نداشته باشیم ، نمی توانیم جلوی دشمن مقابله کنیم تجربه جنگ های ایران با روسیه و نبود تسلیحات متناسب داره تکرار میشه رزمندگان صحنه مجازی چرا باید در میدان دشمن بجنگند چرا سلاح مناسب ندارند تجربه پرس تی وی چرا کنار گذاشته شده است؟ مگر موفق نبود مگر فکر متفاوت در غرب ایجاد نمی کرد؟؟ نکات دیگری هم بود که دوستان میتونند نگاه کنند ولی نکات کلی درست هست و هشدار های جدی بحث فضای مجازی نه تنها شامل کنترل افکار عمومی، که شامل کنترل منافع اقتصادی هم می شود
-
1 پسندیده شدهاگرچه زخمی شدن و مرگ انسان ها خبر خوبی نیست بویژه سربازانی که حکم پیاده نظام و گوشت دم توپ دارند ولی این اتفاق یک مثالی هست از نبرد رسانه ای که طرف مقابل چگونه امارش را مخفی کرد و حاضر به ارائه اطلاعات نشد روزی که ترامپ با فرماندهان نظامی اش پشت تریبون رفت و گفت ما تلفات ندادیم و ... باید آنقدر باهوش می بودیم که بفهمیم در حال مشاهده یک نمایش رسانه ای هستیم در سمت دیگر اکنون می شود فهمید که صحبت های سردار حاجی زاده مبنی بر پرواز چند هواپیما و تخلیه مجروحین بی راه و اشتباه نبوده ولی چرا صحبت های ایشون اثر و عمق لازم رو پیدا نکرد و حتی به خالی بندی و ... تعبیر شد ؟؟ این ها همه نشانه های واضحی از ضعف رسانه ای ماست لازم به ذکر است که مجروحین نظامی بدلیل اثرات اجتماعی و هزینه های جانبیشون، خسارتش از کشته نظامی بیشتر هست
-
1 پسندیده شدهزخمی های شدید حمله ی موشکی به عین الاسد بیشتر شد!! ارتش آمریکا که پیش از این از اعطای مدال قلب بنفش به برخی از سربازان زخمیشده در حمله موشکی ایران امتناع کرده بود، بعد از گزارش تحقیقی «سیبیاس» با اعطای مدال قلب بنفش به ۳۹ سرباز مصدوم دیگر موافقت کرده است. تعدادی از این سربازان ادعا کردند که نرسیدن این مدال به آنها به دلایل فشار های سیاسی دولت ترامپ بوده است. این افراد شامل جیسون کیتوگوا نیز میشود که به علت آسیب های مغزی وارده به وی در این حمله پس از مدتی خودکشی کرد. بیش از 24 سرباز قبلاً قلب های بنفش را در ارتباط با این حمله دریافت کرده بودند و جوایز جدید تعداد این افراد را بیش از قبل کرد. منبع با تلخیص: https://www.armytimes.com/news/your-army/2021/12/08/army-approves-31-purple-hearts-for-2020-iran-missile-attack/
-
1 پسندیده شدهدر طرف ایرانی هم امار از زرهپوش و خودرو های منهدم شده در دست نیست ولی خسارات ها در این بخش احتمالا ناچیز بوده اما در بحث نیروی انسانی در حد فاصل 5 و 6 مرداد نزدیک به 300 نیروی ایرانی شهید شده اند که این امار مستند بوده نام نام خانوداگی محل و تاریخ شهید و هم چنین شغل را بیان کرده اما به تازگی اسنادی منتشر شده که امار تلفات دقیق وتفکیک شده نیروهای ایرانی را بیان میکنند البته امار شهدا مربوط به تنها عملیات مرصاد نبوده بلکه محدود زمانی 3 تا 9 مرداد را شامل میشود و یگانهای حاضر در این سند با سند مجروحین مقداری تفاوت دارن به طور خلاصه امار شهدا احتمالا شامل تمام شهدادی نظامی وغیر نظامی چه ارتش و چه سپاه و بسیج بوده که از تاریخ 3 تا 9 مرداد در منطقه عملیات مرصاد ویا مناطق نزدیک به آن مثل جبهه میانی به شهادت رسیده برخی از یگانها هم بعد از عملیات به منطقه رسیدن
-
1 پسندیده شدهسلطه تخریبگر روسی با گل داوودی بر میدان های نبرد آینده مهمات ضد زره جدید و چشم انداز ظهور نسل جدیدی از بالگردهای تهاجمی درسال 2009 میلادی و پس از مدتها کش و قوس ، شرکت مشهور بالگرد سازی میل روسیه ، نسخه جدیدی از بالگرد میل-28 را با شناسه میل-28 ان ام ، را به دنیای بالگردهای هجومی معرفی نمود که قابیلتهای رزمی آن نسبت به پیشینان اش ، به شکل قابل توجهی افزون تر می بود . در واقع ، شرکت میل بخش دماغه این بالگرد را برای نصب یک رادار جدیدتر (H025) بازطراحی نموده و برای افزایش قابلیتهای پروازی ، پیشرانه های جدید وی کا-2500پی را به جای پیشرانه تی وی-3-117 وی ام آ ، به مجهز به FADC ( سامانه کنترل تمام دیجیتال پیشرانه ) ، نصب نمود . رادار H025 در واقع ،این موتور جدید با استفاده از تیغه های روتور بازطراحی شده خود ، موجب افزایش 13 درصدی سرعت و همچنین سرعت کروز تا 10 درصد را برای خدمه فراهم می نمایند . مضاف بر این ، گونه جدید بالگرد فوق به یک سامانه کنترل آتش ارتقاء یافته و سامانه پردازش داده مخابراتی الکترونیک (Izdeliye296) نیز مجهز شده است . راست : پیشرانه وی کا-2500 چپ : پیشرانه تی وی-3-117 وی ام آ در حوزه مهمات قابل حمل ، گونه MN میل-28 موشکهای ضد زره 9ام-123 و 9ام-127 را به مجموعه دارایی های قبلی خود اضافه نموده است. علاوه براین ، برنامه ریزی های لازم برای حمل و شلیک موشک های چندماموریته جدید نظیر موشک یکپارچه شده چند منظوره سبک /LMUR) با شناسه Izdeliye305 که عمدتا بر علیه اهداف هوایی و زمینی استفاده می شود و به مجموعه هدایت اینرسیایی در مراحل اولیه پرواز ومیانه مسیر است ، نیز صورت خواهد گرفت که براساس اطلاعات منتشر شده ، بردی در حدود 16 مایل ( 25 کیلومتر ) را داراست . موشک یکپارچه شده چند منظوره سبک /LMUR این بالگرد نخستین پرواز خود را در اکتبر 2016 انجام داد ، در حالی که خبرهای حاکی از آن است که هوانیروز ارتش روسیه تمایل خود را برای ارتقای نمونه های عملیاتی به استاندارد MN ابراز داشته است . اما مهمترین تغییر صورت گرفته در این نسخه ، اضافه شدن قابلیت حمل موشک ضد زره 9کا123 است که برپایه خانواده موشکهای 9ام123 توسعه یافته و یکی از بهترین ها در کلاس خود محسوب میشود . تیوب شلیک موشک 9ام -123 گونه زمین پایه Chrysanthemum-S آخرین خبرها در خصوص میل-28 ام ان در جریان برگزاری نمایشگاه دفاعی آیدکس 2021 ، دفتر طراحی مهندسی کولومنا از مجموعه شرکتهای طراحی سلاح های دقیق روسیه ، برنامه های آینده خود را برای توسعه سامانه های ضد زره به نمایش گذاشتد که در میان داده های موجود ، مصاحبه والری کاشین ، سرطراح شرکت KBM ضمن تایید عدم برنامه برای ارتقاء سامانه های موشکی 9ام120 ، بیان نمود که ای شرکت برنامه ریزی جامعی را برای گسترش پیکربندی های حامل موشک 9ام123 نموده که یکی از مهمترین آنها ، برنامه بالگرد میل 28 ام ان محسوب میشود که می بایست برای صادرات آماده گردد . بخش هدایت موشک ضد زره 9ام-123 به گفته وی ، این موشک در خط تولید انبوه قرار دارد ولی مشخص ننمود که آیا نسخه های صادراتی میل-28 نیز به این موشک مجهز خواهد شد یا خیر .. ترکیب میل-28 و 9ام123 .... در سالهای اخیر ، خبرهای متعددی در خصوص توسعه و نوسازی سامانه موشکی 9ام123 به گوش رسیده که به اعتقاد برخی ناظران نظامی ، یکی از دستاوردهای قابل توجه بخش ضد زره صنعت دفاعی روسیه بشمارمی آید و به گفته شرکت سازنده ، توسعه آن در چند مسیر مختلف همچنان در حال ادامه است . موشک ضد زره 9M123 در کنار تیوب شلیک اولین نکته مورد توجه ، برنامه شرکت سازنده برای مدرنیزه سازی موشک 9ام-123 است که اطلاعات دقیقی در مورد ماهیت این مساله وجود ندارد ، با این حال ، چند سال پیش در جریان برگزاری نمایشگاه 2018 صنعت دفاعی روسیه ، شرکت KBM ، یک نمونه از موشک بهیه سازی شده فوق را با شناسه 9K123M به نمایش گذاشت که احتمالا قرار است بر روی بالگردهای رزمی نصب شود . ارتقاء های انجام شده بر روی بالگرد میل-28 ان ام در واقع ، پس از نخستین نمایش این موشک که با شناسه Chrysanthemum-VM صورت پذیرفت ، خبری درز نمود که مهمات جدید ، معماری کلی و اصول عملکرد قبلی خود را حفظ نموده که این بدان معناست که هدایت آن همچنان بصورت ترکیبی (فرمان رادیویی / لیزری ) است . علاوه براین ، سرجنگی موشک ، همچنان بصورت دوتایی و پشت سرهم قرار خواهد گرفت ،اما برد شلیک از 6-5 کیلومتر اولیه به 10 کیلومتر افزایش پیدا نموده است . بالگرد حامل آن نیز با مجهز شدن به یک رادار هدایت کننده ، سامانه های جدید کنترل آتش ( در ابتدا بر روی میل-28 ان ئی ) و درسال 2019 بر روی نمونه میل-28 ان ام می تواند این موشک جدید را با خود حمل کند . اگر چه پیش از این گزارش شده بود که بالگردهای ارتش به استاندارد ان ام ارتقاء پیدا می کنند ، اما احتمالا این بروزرسانی های برای نسخه های صادراتی نیز اعمال خواهد شد . پی نوشت : 1- ادامه دارد .... 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
-
1 پسندیده شدهسلام توضیح و تحلیل در مورد هدف قرار گرفتن عمدی هواپیمای مسافربری ایرانی توسط تیمسار ستاری در برنامه تلویزیونی https://www.aparat.com/v/lCcHh
-
1 پسندیده شدهخبر رسمی است !!!!!! سوخت رسان های KC-46 و اف-35 های بیشتر برای نیروی هوایی عبری از ایگل های بهینه سازی خبری نخواهد بود !!!!! بخش دوم و پایانی ژنرال ژاکلین ون اُوِست ، ریاست وقت فرماندهی ترابری ارتش با توجه به مواردی که بیان شد ، هنوز اطلاعات دقیقی از زمان تحویل نخستین دو فروند از مجموعه سفارش داده شده KC-46A به نیروی هوایی عبری وجود ندارد ،اما برخی ناظران براین باورند که سوخترسان های جدید ، سالها تا رسیدن به قابلیتهای تعریف شده خود فاصله دارند ، به شکلی که در اوایل تابستان 2021 ، ژنرال ژاکلین ون اُوِست ، ریاست وقت فرماندهی ترابری ارتش ، برنامه پگاسوس را شبیه به "لیمویی " دانست که بطور مداوم در مشکلات روزافزونی که کیفیت ماموریتهای آن را با خدشه روبرو می سازد ، در حال غوطه ور شدن است ، به همین دلیل ، این پروژه تا عملیاتی شدن بطور کامل را راه طولانی را در پیش دارد که تا انتهای سال 2023 یا 2024 اتفاق نخواهد افتاد ! بوئینگ کی سی-707 سری 300 به رجیستر بدنه 140 بدین ترتیب ، انتخاب سوخترسان جدید برای IAF همچنان در پرده ای از ابهام قرار می گیرد و بطور طبیعی ، اتکاء نیروی هوایی عبری به ناوگان 707 موجود بیشتر خواهد شد . در همین راستا ، هواگردهای ترابری / سوخت رسان بوئینگ 707 سری 300 که در سازمان رزمی نیرو “Re’em” نامیده می شود و از سال 1978 مشغول فعالیت است ، همچنان به خدمت ادامه خواهد داد. این هواپیماها و سامانه های فرماندهی – کنترل نصب شده بر روی آن ، نقش بسیار مهمی در ماموریت های محوله به IAF ، خارج از مرزهای فلسطین اشغالی بر عهده دارد تا جایی که قدیمی ترین 707 عملیاتی ، با کد رجیستری 140 ، استخوان بندی حمله نیروی هوایی عبری در حمله به مقر سازمان آزادیبخش فلسطین (PLO) را در تونس به سال 1985 بر عهده داشت ، به تازگی در سال 2019 بازنشسته شد ، در حالی که همچنان 9 نمونه فعال در سازمان رزم IAF مشغول خدمت هستند . ناوگان 707 های نیروی هوایی عبری همچنان در خدمت عملیاتی اما علیرغم تمامی این بدبینی ها ، این احتمال وجود خواهد داشت که اسراییل یک نسخه سفارشی از KC-46 را ، همانطور که در گذشته با خرید F-35I و سایر نمونه ها عمل نمود ، دریافت نماید که با نسخه های مورد نظر نیروی هوایی آمریکا متفاوت باشد ، با این تبصره که هم اکنون تانکرهای KC-767 مجهز به سامانه سوخت رسانی بوم ، سالهاست در نیروی هوایی ژاپن و ایتالیا در خدمت قرار دارند .از سویی دیگر ، تصمیم برای خرید سومین اسکادران اف-35 چندان غافلگیرکننده نبود ، چرا که بطور همزمان ، بررسی های اولیه برای خرید نسخه ای بسیار پیشرفته از جتهای ایگل بصورت ترکیبی با اف-35 ها روی میز IAF قرار دارد . ولی براساس خبرهای موجود ، ستاد نیروی هوایی عبری بر این عقیده است که به جای بروزرسانی ناوگان اف-15 های موجود ، روی تکمیل اسکادران های اف-35 متمرکز شود . بدین سان ، تا به امروز ، نیروی هوایی عبری قراردادهای جامعی را برای خرید حداقل 50 فروند اف-35 با شرکت سازنده به امضاء رسانده که برای تکمیل دو اسکادران کافی است که براساس خبرها ، دومین اسکادران در اوت سال 2020 اعلام آمادگی برای ورود به عملیات نظامی نمود ، بر همین اساس ، خرید بعدی حداقل 25 فروند جت دیگر خواهد بود تا امکات تشکیل سومین اسکادران را فراهم کند . گونه F-35I به تقریب بلحاظ مقدورات فنی شباهت زیادی به نسخه A دارد ،اما در مقایسه ، طیف متنوعی از تسلیحات بومی رژیم عبری را می تواند استفاده کند ، در حالی که تغییرات لازم برای حمل تسلیحا بومی ، در خاک سرزمین های اشغالی و درصنایع هوا-فضای عبری صورت می گیرد . پرات کومار ، جانشین مدیرعامل و مدیر برنامه اف-15 اگر این تحلیل صحت داشته باشد ، در حال حاضر امیدهای بوئینگ برای فروش تعداد بیشتری اف-15 به اسراییل بر باد رفته ، چنانکه پرات کومار ، جانشین مدیرعامل و مدیر برنامه اف-15 این شرکت ، تابستان سال 2020 در گفتگویی مدعی شده بود که بوئینگ برای خرید 25 فروند گونه پیشرفته و ارتقاء 25 فروند از ناوگان موجود ایگل های عبری اعلام آمادگی نموده است . اما با توجه به قابلیتهای رزمی اعجاب برانگیز ایگل ، این احتمال وجود خواهد داشت که نیروی هوایی عبری دوباره به برنامه ایگل علاقه مند شود . در واقع ، ناوگان اف-35 های عبری با توجه به قابلیتهای پنهانکاری که صرفا برای ماموریتهای نفوذ به درون شبکه های دفاع هوایی متراکم کاربرد داشته و همچنین برخوداری از پتانسیل به اشتراک گذاری داده های رزمی ، نیازمند یک جنگنده مکلمل با قابلیت حمل افزون تر سلاح دارد که بتواند در فواصل دور بصورت یک " کامیون حمل موشک " ( missile truck) عمل نماید که تنها گزینه موجود ، جنگنده – بمب افکن چندماموریته اف-15 خواهد بود . تصمیم بعدی مهمی که IAF بدنبال تحقق آن است ، خرید بالگردهای سنگین بشمار می رود که می بایست ناوگان بیست فروندی سی اچ-53 های موجود را تقویت کند . پیکربندی انتخابی می بایست توانمندهایی مشخصی نظیر اجرای ماموریتهای ویژه دوربرد ، جستجو و نجات رزمی (CSAR) و .. را داشته باشد . بر همین اساس ، انتخاب طبیعی موجود ، بین بالگردهای اچ-47 و سی اچ -53 کا می باشد . در گذشته ، نیروی هوایی عبری به تیلت روتورهای وی-22 علاقه مند شده بود ، که بدلایل مالی این طرح کنار گذشته شد ، اما احتمال بازگشت آن نیز وجود دارد ، اما خبرهای موجود حاکی از انتخاب یکی از دو طرح اچ-47 یا سی اچ -53 کا است که قابلیتهای متفاوت و ارزشمندی را در اختیار دارند . بالگردهای فوق سنگین CH-53K و پیشرانه های تی-408 جی ئی -400 برای مثال بالگردهای فوق سنگین CH-53K توانایی حمل 36000 پاوند بار را در مقایسه با 21000 پاوند بالگردهای CH-47F در اختیار دارد . در این خصوص ، دسترسی بهتر IAF به پیشرانه های تی-408 بالگردهای CH-53K می تواند به خانواده شینوک کمک کند تاشکاف موجود را به نحوی پر نمایند ، چرا که خرید شینوک صرفه جوی قابل توجهی را در هزینه ها ممکن می سازد ، چنانکه ارتش آمریکا در سالهای اخیر نمونه های F از شینوک را با قیمتی در حدود 30تا 40 میلیون دلار خریداری نموده در حالی که قیمت هر فروند CH-53K چیزی در حدود 120 میلیون دلار است . در حوزه تسلیحات ناشناسی که IAF درصدد خرید آن است ، براساس داده های منتشر شده از سوی رسانه های عبری ، شامل نزدیک به 4000 تیر مهمات برای نیروی هوایی خواهد بود که این رقم را می بایست در کنار سامانه های گنبدآهنین و سامانه ارو قرار داد .در مجموع ، آخرین قراردادهای امضاء شده برای تدارک نظامی ارتش عبری ، به تل آویو کمک می کند تا کیفیت لبه رزمی(QME)خود در خاورمیانه همچنان حفظ کند . درواقع ، بعنوان یک الزام قانونی ، QME تنها بدنبال آن است که IDF در مقایسه با کشورهای متخاصم در خاورمیانه ، همیشه برتری نظامی را در اختیار داشته باشد ، ضمن اینکه شرکتهای آمریکایی در این زمینه کامل از سود مالی بهره ببرند . اما در خصوص تانکرهای کی سی-46 واضح است که تا سال 2024 این سوخترسان های 707 هستند که باید بار طرح های نظامی IAF را بر دوش خود حمل کنند . با توجه به مسائل مطرح شده ، ماهیت طرح تامین مالی نظامی خارجی ایالات متحده به اسراییل ، به شکل خاص ، برمدرن سازی قدرت هوایی اسراییل و قابلیتهای اساسی آن تمرکز دارد و هر سامانه ای به این نیرو تحویل شود ، در واقع امر ، استخوان بندی نیرو را برای 20 تا 30 سال آینده تشکیل خواهد داد . پی نوشت : 1- بن پایه 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند . 3- چند نکته هست که باید مورد توجه قرار بگیرد : الف - دشمن اصلی ما در منطقه بسرعت دارد قابلیتهای تهاجمی خودش را تقویت می کند و با علم به این نکته که خرید اف-35 توسط امارات ، به شکل غیر مستقیم به معنای افزایش تعداد لایتینیگ های نیروی هوایی اسراییل هست ، روند لاکپشتی ستاد کل نیروهای مسلح برای عملی شدن توافقات با روسها ، قابل تامل و عجیب هست ب - شیوه خرید درست برای ایجاد یک قدرت هوایی واقعی را میشود در برنامه iaf بخوبی مشاهده کرد ... ورود تدریجی اف-35 ها ( در خریدهای 25 فروندی برای تشکیل هر اسکادران ) به معنای آمادگی زیرساختهای و پرسنل فنی برای جذب فناوری جدید محسوب می شود که این مساله را در خصوص ورود احتمالی فلانکرها باید مورد توجه قرار داد . ج- ناوگان بالگردی نیروی هوایی ، زمینی و دریایی و در کنار آن سپاه ، دارد بسرعت قدیمی میشود ، بخصوص این مساله برای سنگین وزن های نیروی دریایی ( سی استالیون ها ) مصداق دارد که اگر بحث ورود شناورهای مکران 2 و3 مطرح باشد ، تامین بالگردهای مورد نیاز برای آنها بشدت احساس میشود .
-
1 پسندیده شدهمرزبانان ناجا مجهز به جلیقه ضد گلوله رویین ۳ و کلاهخود های کامپوزیتی و سوار بر وانت پ. ن:با تشکر از مدیریت فروم برای ساخت این تاپیک برای ناجا که اهمیت بسیار سنگینی برای تامین امنیت کشور دارند.
-
1 پسندیده شدهبسم ا... جزئیات تغییر ساختار نیروی انتظامی به فرماندهی کل قرار است نیروی انتظامی جمهوری اسلامی همچون سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی به ساختار فرماندهی کل تبدیل شود که در این خبر جزئیات این تغییر را مرور میشود .یکسال است که طرح فرماندهی کل شدن نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از سوی ستاد کل نیروهای مسلح پیگیری میشود؛ اخبار حاکی از آن است که حدود سه هفته پیش فرمانده کل قوا با کلیات این طرح موافقت فرمودهاند. لینک برای مطالعه ادامه متن پی نوشت : 1- تجمیع پستها ، تاپیکها ، اخبار ، تحلیل ها از مهر 1386 ،شانزدهم آذر سال یکهزار و چهارصد خورشیدی 2- تمام کاربران محترم انجمن میلیتاری ، با رعایت قوانین موضوعه انجمن ، از این پس تمامی اخبار ، تحلیل ها و ... مرتبط با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را در این تاپیک ارسال خواهند نمود . با سپاس / MR9
-
1 پسندیده شدهخبر رسمی است !!!!!! سوخت رسان های KC-46 و اف-35 های بیشتر برای نیروی هوایی عبری از ایگل های بهینه سازی خبری نخواهد بود !!!!! نیروی هوایی عبری در ماه های نخستین سال 2021 به شکل رسمی طرح های گسترش توان رزمی خود را با سفارش سوخترسان های بیشتر کی سی-46 از بوئینگ و سومین اسکادران از جتهای پنهانکار اف-35 را تایید نمود ، این در حالی است که علیرغم علاقه عجیب فرماندهان عبری به جنگنده چندماموریته ایگل ، هیچ اشاره ای به افزایش کمّی این جنگنده به خرید نمونه های به روز شده آن نشده ، در عوض، خرید مهمات پیشرفته و افزودن تعداد بیشتری از بالگردهای CH-53K یا CH-47 در دستور کار این نیرو قرار دارد . براساس اخبار منتشره از سوی وزارت دفاع عبری ، کار بر روی این برنامه تدارکاتی از 22 فوریه 2021 آغاز شده و در قالب برنامه موسوم به LOA ( Letter of Offer and Acceptanc) که چهارچوبی برای تبادلات میان دولتی ( اسراییل – ایالات متحده ) ادامه پیدا می کند . در میان موارد فوق ، آرت ورک های منتشر شده در حساب رسمی وزارت دفاع عبری ، شامل تانکرهای کی سی-46 است که در حال سوخت رسانی به یک نسخه پیشرفته از اف-15 بوده ،اما مشخص نیست که این تصاویر متعلق به وزارت دفاع است یا بوئینگ ، چون به شکل رسمی برنامه ای برای خرید ایگل در دستور کار قرار نگرفته است . سوخترسان 707 نیروی هوایی عبری تمامی این خریدها برای نیروی هوایی عبری (IAF) از طریق کانال های مالی نظامی که توسط ایالات متحده ایجاد شده ، انجام خواهد شد و بودجه مورد نیاز آن هم توسط دپارتمان "ابتکار تامین مالی نظامی خارجی /FMF " فراهم خواهد شد . در سال 2018 دولت ترامپ یک یادداشت تفاهم 10 ساله را با اسراییل به ارزش 3.3 میلیارد دلار در قالب FMF امضاء نمود که به متحدان این کشور اجازه می دهد تا ، سلاح تهیه کنند با این شرط که درصد قابل توجهی از خریدها ، از شرکتهای آمریکایی باشد . در همین ارتباط وزارت دفاع اسراییل تایید نموده که فرآیند های لجستیکی مشابهی برای خرید تعداد بیشتری اف-35 ، بالگردهای سنگین جدید و تسلیحات نامشخص ( احتمالا مهمات هدایت دقیق . م ) آغاز خواهد شد . سوخت رسان کی سی-46 ای ( اویونیک ، نمای بُرش خورده و ... ) وزارت امور خارجه آمریکا ، در حدود یک سال پیش ، فروش احتمالی 8 فروند سوخترسان KC-46A به اسراییل را برای جایگزینی تانکرهای قدیمی 707 نیروی هوایی تایید نمود که کل ارزش قرارداد به 2.4 میلیارد دلار می رسد . براساس گزارش های موجود ، نیروی هوایی عبری نخستین دو فروند از کی سی-46 ها را زودتر از موعد ، و از سفارشهای نیروی هوایی آمریکا به بوئینگ ، تحویل می گیرد . در همین خصوص ، شرکت بوئینگ در گذشته ، رقابتی تنگاتنگ با شرکت عبری "بدک" برای بهینه سازی هواگردهای دست دوم 767 و تبدیل آنها با سوخت رسان ، مشابه کاری که برای نیروی هوایی برزیل و کلمبیا انجام شده بود ، را داشت ولی با نفوذ شرکت آمریکایی ، تمامی این طرح ها شکست خورد تا این اطمینان حاصل شود که طرح KC-46 پیروز خواهد شد . ایرباس آ-330 ام آر تی تی با این حال ، نیروی هوایی عبری گزینه دیگری را با وارد کردن هواگرد چند منظوره ایرباس آ-330 ام آر تی تی به برنامه خود در نظر داشت که تاکنون با تولید 61 فروند ( تا مارس 2020) برای کشورهای استرالیا ، فرانسه ، سعودی ، ناتو ، سنگاپور ، کره جنوبی ، امارات و بریتانیا ، یک رقیب قابل توجه بشمار می آید . در واقع پس از آخرین سفارش در تابستان 2021 ، از سوی نیروی هوایی استرالیا ، ظرفیت تولید این شرکت تا 10سال دیگر همچنان عملیاتی خواهد ماند . پی نوشت : 1- ادامه دارد ... 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
-
1 پسندیده شدهبسم ا... از این کارهای خوب و ارزشمند بیشتر بشود انشا...
-
1 پسندیده شدهتاثیر کاهش ارزش لیره ترکیه بر اقتصاد شمال سوریه به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ کاهش ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا باعث شده است تا زندگی مردم شمال سوریه با بحران مواجه شود و هزینهی مواد غذایی، پزشکی، سوخت و دیگر لوازم ضروری به شدت افزایش یابد. اکثر خانواده ها در مناطق شمالی سوریه و مخصوصا افراد آواره در کمپها قادر به تامین مایحتاج اولیه به ویژه مواد غذایی و وسایل گرمایشی نیستند. قیمت مواد غذایی در شمال سوریه ۴۰۰ درصد، قیمت نان ۳۰۰ درصد افزایش و قیمت سوخت ۳۵۰ درصد افزایش یافته و نرخ فقر به بیش از ۹۰ درصد رسیده است. لینک خبر از سایت تحولات جهان اسلام
-
1 پسندیده شدهببرهای شناسایی هواگرد شناسایی RF-5A ( N-156C) گونه شناسایی جنگنده F-5A بشمار می رود که در اکتبر 1967 سفارش داده شد ولی نخستین پرواز آن تا ماه مه 1968 صورت نگرفت . این هواگرد با مجهز شده به 4 دستگاه دوربین KS-92 که در دماغه هواپیما تعبیه می شد ، همچنان می توانست نقش رزمی محوله را به اجرا گذارد . با این وصف ، دوربین فوق الذکر با سلول های حساس به نور ، به خشابی با ظرفیت یک نوار فیلم به درازای 100 فوت مجهز می گردید . هر چهار دوربین نصب شده روی این هواگرد شناسایی –رزمی را می توان تنها در عرض 5 دقیقه از محفظه خود بیرون آورد و سپس در جای خود قرار داد. هر دو توپ این هواگرد همچنان حفظ شدند ، در حالی که بر روی کاغذ ، می توان دماغه RF-5A را با دماغه جتهای F-5A نیز تعویض نمود ،اما فرآیند تعویض بسیار وقت گیر محسوب میشود و در عمل ، کمتر اجرایی می گردید . نیروی هوایی ایران مابین سالهای 1974 تا 1976 چیزی نزدیک به 15 فروند نمونه شناسایی جنگنده اف-5 با شناسه RF-5A را تحویل گرفت که همه انها پس از تحویل در قالب اسکادران یکم شناسایی سازماندهی شدند . تصویر ذیل به احتمال زیاد مربوط به ماه های اول ، پس از انقلاب اسلامی است که حروف IR به شکل عجولانه ای در کنار حروف IAF حک شده است !! پی نوشت : متن ترجمه شده از منابع غیرفارسی ..... با ذکر منبع ، برداشت آزاد است .
-
1 پسندیده شدهپانسیر اس1 ام در برابر بدون سرنشین های تهاجمی امروز ، در حالی ،سالهای ابتدایی دهه سوم قرن بیست و یکم را تجربه می کنیم که بدون سرنشین های شناسایی و تهاجمی بتدریج قابیلت حمل تسلیحات هدایت شونده را بدست می آورند و این تهدید بسیار جدی برای یگانهای نیروی زمینی بشمار می رود . برای مقابله با این تهدیدات به نسبت نوظهور ، یقیناً تسلیحات پیچیده تر دفاع هوایی می بایست برای ارتشها فراهم شود که این امر با اعلام بروزرسانی بیشتر برای سامانه دفاع هوایی پانسیر اس1ام به منظور دفع حملات بدون سرنشین های تهاجمی وارد دوران تازه ای گردید . با توجه به اینکه نمایشگاه بین المللی دفاعی- فناورانه آیدکس-2021 در قاهره (مصر) / دسامبر 2021 در حال برگزاری است ، بخش دفاعی روسیه در قالب شرکتهای نوآور در زمینه محصولات دفاعی درآن حضور دارند که بخش قابل توجهی از سامانه های دفاعی بصورت ماکت تمام مقیاس یا نمونه های اصلی به نمایش درآمده که یکی از آنها ، سامانه دفاع هوایی پانسیر اس 1 ام است .براساس گزارش خبرگزاری تاس ، سرگئی میخائلوف ، جانشین دپارتمان تسلیحات هدایت دقیق شرکت مادر تخصصی دفاعی روسیه ، در جریان مصاحبه ای ، به این نکته اشاره نمود که مقابله با بدون سرنشین ها به یکی از وظایف اصلی شبکه پدافند هوایی تبدیل شده است که معمولا به دو صورت مقابله نرم ( جنگ الکترونیک) و همچنین مقابله سخت ( سامانه های توپخانه ای و موشکی دفاع هوایی ) این دفاع صورت می گیرد و هم اکنون بخش صنعت دفاعی روسیه برای مقابله سخت افزاری با این تهدید ، سامانه پانسیر اس1 ام را معرفی نموده است . در اوایل سال جاری میلادی ( 2021) شرکتهای روسی فناوری جدیدی را متشکل از روشهای مقابله نرم و سخت به منظور دفاع در برابر بدون سرنشین های تهاجمی ارائه نمودند که بخشی از این فناوری ، سامانه رزمی فوق الذکر بشمار می رفت . به اعتقاد این مقام روسی ، این سیستم جدید بهینه شده ، با ارائه حداکثر قابلیتهای موجود با کمترین هزینه ، الزام جدیدی را برای دفاع در برابر بدون سرنشین ها فراهم آورده تا یگان های نیروی زمینی بتوانند با حداقل هزینه ، بهترین دفاع را برای خود فراهم آورند . ویژگی های سامانه بهینه شده پانسیر اس1 ام براساس اطلاعات منتشر شده ، پانسیر اس 1 ام ، گونه صادراتی از سامانه اس ام است که برای یگانهای ارتش روسیه توسعه یافته ، با این وصف ، هر دو برنامه بهینه سازی های گسترده ای را در حوزه های مخابراتی و الکترونیک بخود می بیند ، اما در مقایسه با توانمندی های گونه اس ام ، قطعاً در سطح پایین تری قرار دارد . به مانند نمونه های قبلی ، بخش اصلی این سیستم را می توان بر روی شاسی های مختلف نصب نمود که به توجه به طراحی مدولار صورت گرفته ، میتواند گزینه خوبی برای واحدهای نیروی زمینی باشد . پیش ازاین نیز گزارشهای محدودی در خصوص نسخه های بهینه شده پانسیر با تمرکز بر سامانه های موشکی و توپخانه ای منتشر شده بود ، چنانکه رادار جدید این مجموعه قابلیت کشف و ردیابی اهداف در بردی برابر 75 کیلومتر را بدست آورده است . علاوه براین ، برد موشک های جدید از 20 به 30 کیلومتر و ارتفاع درگیری آن نیز از 15 به 18 کیلومتر رسیده که یکرشد به تقریب سه برابر را نشان میدهد . مضاف براین ، خبرهایی از اضافه شدن یک موشک کوچکتر برای انهدام بدون سرنشین هایی در ابعاد خاص نیز وجود دارد که بلحاظ قطر کوچکتر ، ولی بلحاظ درازا با موشکهای اصلی مشابهت دارد . بخش توپخانه ای این سامانه ، در تمامی مدلهای معرفی شده یکسان است ( یک جفت توپ کالیبر 30 م.م 2آ38 ام با 1400 تیر مهمات ذخیره که برای انهدام اهداف در بردهای 3 تا 4 کیلومتری و ارتفاع 2تا3 کیلومتری کافی به نظر می رسد . ماموریتهای رهگیری از یک نظر رهگیری های بدون سرنشین کار نسبتاً دشواری است و به تقریب همه سامانه های عملیاتی دنیا ،برای رهگیری و انهدام این پرنده ها با مشکل روبرو هستند ، چرا که با توجه به بدنه غیر فلزی و اندازه های کوچک ردیابی و قفل کردن روی آن بسیار مشکل به نظر می رسد . در کنار این مساله ، سامانه های دفاع هوایی برای کشف و انهدام جتهای رزمی سرنشین دار یا بالگردها طراحی شده اند و این می تواند هزینه انهدام بدون سرنشین های تهاجمی را برای ارتش کاربر فوق العاده افزایش دهد . اما برای نمونه بهینه شده سامانه پانسیر ، وظیفه شناسایی ، کشف ، رهگیری طیف متنوعی از تهدیدات هوایی بر عهده رادار اصلی این سیستم گذاشته شده که با کمک سامانه های اپتیکی نصب شده بر روی آن ،دقت و قابلیت اطمینان بالایی را به نمایش می گذارد . با این حال ، بدون سرنشین های میان وزن و سنگین با قابلیت حمل سامانه های جنگ افزاری هدایت دقیق در مقایسه با نمونه های کوچکتر ، بهتر قابل تشخیص بوده و بر همین اساس ، پانسیر می تواند چنین تهدیدی را با پتانسیل بهتری ردگیری و منهدم نماید . علاوه براین ، کاراکتر متمایز نسخه های اس ام و اس 1ام ، اجرای عملیات بطور مستقل یا در قالب یک شبکه دفاع هوایی است که در مورد ویژگی دوم ( شبکه ای عمل کردن ) این سیستم می تواند تنها نقش اجرای آتش را بر عهده گرفته و با دریافت اطلاعات از سایر سامانه های موجود در شبکه ، بهترین عملکرد را به نمایش گذارد . به اعتقاد تحلیلگران نظامی ، سامانه های دفاع هوایی در رده پانسیر با مجهز شدن به موشکهایی برد بلندتر که توانایی درگیری در ارتفاع بالا را می بایست داشته باشند ، در کنار تجهز به سامانه های الکترونیکی و مخابراتی مدرن تر ، می توانند در برابر طیف وسیعی از تهدیدات موجود در صحنه رزم ، صف آرایی نمایند . این مساله با علم به اینکه پانسیر می تواند موشکهای کوچکتر برای درگیری با اهداف پنهانکار کوچک را نیز استفاده کند ( این قابلیت هنوز در نسخه صادراتی اعمال نشده ) ، کل مجموعه را به یک نقطه قوت برای واحدهای کاربر آن تبدیل می کند . پانسیر برای بازار صادراتی با توجه به حضور پانسیر اس1 ام در نمایشگاه دفاعی قاهره ، این مساله که صنعت دفاعی روسیه همچنان به بازاریابی در بازار تسلیحات دفاعی ادامه میدهد ، نشاندهنده امیدواری آنها برای فروش خارجی این سیستم دفاع هوایی است . اگر چه این تبلیغات می تواند مفید باشد ، اما نگرانی کشورها از تکثیر بدون سرنشین های کوچک و تجربه درگیری های اخیر ، می تواند موفقیت خاصی را برای روسها به ارمغان بیاورد . این روند در کنار انتشار اخباری مبنی بر فروش تعداد نامعلومی سامانه پانسیر اس 1 ام به یک مشتری ناشناس ، نشان میدهد که روسها در بازاریابی این سیستم سلاح جدی هستند . پی نوشت : 1- بن پایه 2- تصاویر مورد استفاده ، عمدتا برای گونه اس 1 از پانسیر است . 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
-
1 پسندیده شدهآبای (= برادر )از گونی کنفی برای استتار استفاده کرده است صددرصد ارگانیک و قابل بازیافت و از همه مهمتر تولید ملی استان گیلان قابل شستشو است و در هوای گرم و شرجی به خاطر منافذ طبیعی و تبادل هوا قابل استفاده است به راحتی هم وصله پینه میشود در مورد اسلحه هم میتوان پوشش کنفی دور لوله را نمدار کرد تا از داغ شدن زیاد و صدمه دیدن ان جلوگیری کند خلاصه اینکه ایشون شایسته تشویق هستند
-
1 پسندیده شدهدرست چند ساعت ( شاید یکی دو روز) بعد از اعلام یکی از مسئولان انصارالله که نبرد نهایی ما با تل آویو خواهد بود ( که در جریان جنگ یمن حتی به طور مستقیم به مواضع ما حملاتی داشته علاوه بر کمکهای بسیارش به طرف های دشمن که در جای خودش اطلاعات موثقی در موردشون وجود داره) ما شاهد این بودیم ائتلاف سعودی بعد از مدتها سلسله حملات وسیعی به مواضعی در استان های مختلف یمن داشت که به مشابه صهیونیستها و حملاتشون در سوریه ادعا میکردند اهداف نظامی مشروع شامل انبارهای موشکی و کارخانه های ساخت پهپاد و موشک را هدف قرار دادند و طی چند شب ادامه هم پیدا کرده. در دخالت مستقیم رژیم صهیونیستی در جنگ یمن هیچ شکی نیست. ولی حتما در مقطع اخیر یک همکاری اطلاعاتی و نظامی و حتی شاید هجومی مستقیم هم با سعودیها داشته در این دست حملات. خصوصا وقتی کلیدواژه "پهپاد" را در ادبیات این روزهای مقامات صهیونیستی/آمریکایی و سعودی به عنوان تهدید و مقابله جدی با اون از مبدا زیاد میبینیم.
-
1 پسندیده شدهنیروی انسانی با شعور و عملگرا یکی از شاخصه های مدیریت موفق، زیرمجموعه با شعور و عملگرا است در حقیقت یک مدیر خود به تنهایی یک نفر بیشتر نیست و اصل اجرا بدست نیروهای زیرمجموعه وی انجام می گیرد. حال هرچقدر این نیروها توانمند و همراستا با مدیر باشند، مدیر برای اجرای اهدافش قوی تر است. نیروی انسانی همان روح سیستم است که به ماشین و تجهیزات جان می دهد و باعث چرخش و سودآوری انها می گردد. وقتی به نیروی انسانی و مدیریت می پردازیم، همیشه بالاترین سطوح را مبنا و پر اهمیت می دانیم در حالی که مدیریت به سه بخش قابل تقسیم است. مدیریت کلان ( استراتژیک و ساختارها) مدیریت میانی ( تاکتیکی و نهادها) مدیریت جزء (تکنیکی و رفتارها) همیشه و در همه حال بحث ها برروی مدیریت کلان هست و تعیین استراتژی گویی با اعمال یک دستور همه آماده اجرای استراتژی می شوند ولی استراتژی در نهایت توسط مدیریت جز و کارشناسان جزء باید اجرا شود و نحوه اجرا توسط کارشناس در نهایت تعیین کننده موفقیت یا شکست کار خواهد بود. اینجاست که تضمین موفقیت هر طرح منوط به مدیران جزء و اجرایی می شود. مدیران و کارشناسان جزء که نقطه تماس دستورات و بخشنامه ها به افراد اجرایی یا ارباب رجوع هستند که حواس و چشم و گوش مدیران میانی و بالایی هستند که ناظر بر اجرای قانون و معیار ضوابط هستند که تعیین کننده زمان طلایی کار هستند که زبان و ظاهر سازمان هستند و ... * مدیران جزء ویا کارشناسان جز را باید با درکشان از مفهوم قوانین ارزیابی کرد - عده ای مجری بی قید و شرط قانون هستند و قوانین را چنان سخت می گیرند که امور قفل و ابتر می شود ( نابود کننده سیستم) - عده قانون را بصورت نصف و نیمه و باب میل اجرا می کنند و امور کند پیش می رود کمی با اعصاب خردی یا خنده ( بی تفاوت، کارمند صفت، تنبل، رشوه بگیر و ...) - عده ای قانون را درک می کنند و پیگیر اجرای هدف قانون هستند و سختگیری و اسان گیری را متناسب با حساسیت و شرایط تنظیم می کنند بدترین و معضل ترین مدیران جزء شامل دسته اول هستند بیشترین مدیران اجرایی ما در دسته دوم قرار میگیرند بهترین و گشایش ترین مدیران دسته سوم هستند وقتی در مورد اصلاح سازمان صحبت می شود اصلاح از بالا و از کف مطرح می شود که منظور : اصلاح از بالا شامل اصلاح سیاست گذاری و مدیران کلان شده و اصلاح از پایین شامل تفکر مدیران جزء است. و اصلاح از پایین به مراتب از اصلاح بالا سخت تر است، چون به دلیل تعدد افراد، یک تفکر روبرویمان قرار میگیرد، تفکری برهم ولی اگر بخش پایین اصلاح شود، سیستم به شدت پویا و صعودی خواهد شد. چرا که جذب ایده های نو، سرمایه های نو ، تقویت و تداوم اقدامات و .... همه از این سطح عبور می کند. برای درک بهتر، در اینجا از مثال های عینی بهتر هستند. تعامل با شرایط ارباب رجوع ویا زیردست طبق قانون باید وظیفه ای را انجام دهد که برایش هزینه زا یا زمان گیر هست مدیر علیرغم امکان چشم پوشی می تواند روی آن کار اصرار بکند و فرد هم به اجبار انجام دهد و یا اینکه فکر کند و ارزش کار را بفهمد و به دنبال یک تعامل بگردد برای مثال در سیستم نقص یا فرصتی وجود دارد که آن فرد امکان انجام آن را دارد در یک تعامل درست، فرد به جای آن کار اجباری ، یک کار اختیار با هزینه و زمان کمتر را انجام می دهد که اثر بخشی بسیار بیشتری برای سیستم دارد مثال عینی : تعامل ارباب رجوع باید تا موعد مشخصی حق شروع کار ندارد مدیر پیشنهاد می دهد در صورت ارائه خدمات ویژه ای که منطقه از آن محروم است مثل جاده یا بازسازی مدرسه، زودتر از موعد شروع به کار کند این کار برای ارباب رجوع یعنی خرید زمان و سود ، و ارائه خدمات در یک منطقه محروم یعنی برد برای ساکنین منطقه محروم مثال عینی: کمک انجام یک پروژه مستلزم کارهای اداری و مجوزهای بسیاری هست سرمایه گذاری به منطقه یا اداره رجوع کرده و درصدد انجام پروژه ای سود آور است مدیر جزء می تواند با پیش کشیدن قوانین و مقررات اداری بویژه تبصره ها پروژه را قفل و سرمایه گذار را فراری دهد یا آنکه شرایط پروژه را جویا شده و در پی رفع موانع اداری دست و پاگیر باشد تا پروژه زودتر از موعد به ثمر نشسته و به دلیل یک تجربه خوب امکان اجرای پروژه های بعدی و یا سرمایه گذارهای بعدی فراهم شود. با این اقدام علاوه بر برد سرمایه گذار منطقه با پروژه های بعدی و استفاده از زمان طلایی برد می کند. مثال عینی: نحوه ارائه در آموزش نیروها اصلی وجود دارد به نام ایجاد فشار و سختی جهت افزایش تحمل نیروها در بسیاری از پادگان ها و یا مراکز اموزشی با فراموش شدن مبانی آموزش، ایجاد سختی به عنوان یک رسم و عادت مطرح شده و بشکل مردم آزاری و توهین رخ نمایی می کنند و تنها تصور عقده گشایی را در میان نیروهای اموزشی ایجاد می کند ، چیزی که بسیاری از ما به عینه دیده ایم (به یاد فرماندهی که خوب برای ما توضیح و آموزش داد و خدا خیرش بدهد) در حالی که فرمانده ما در ابتدا دوره اموزشی گفت، اینجا شما باید آب دیده شوید برای شرایط غیر قابل پیشبینی و مهمتر از آموزش مهارت های نظامی و دفاعی، آمادگی ذهن شما است که فردا روز سبب نجات شما می شود در اینجا در کنار آموزش، مدام شوک هایی ایجاد می کنیم که تمرکز شما را بهم زده و دچار استیصال شوید و به تدریج ذهن شما قوی شده و در برابر حوادث و اتفاقات تمرکز خود را حفظ کرده و باعث تصمیم درست می شود از این بابت اگر حرکتی از ما سر زد که توهین آمیز بود ببخشید ولی بدانید هدف تنها تقویت اعصاب و تمرکز شما است نه آزار ویا عقده گشایی و شما خواهید دید که همین مساله در زندگی شما را نجات خواهد داد خطر: متاسفانه در کشور ما مدیران جز کم و بیش به دلیل طمع زیرمیزی یا تنگ نظری ویا بی شعوری سبب ایجاد مانع بی خود و سنگ اندازی شده و سرمایه گذاران یا متخصصین را فراری می دهند و یا در برخی موارد در قبال سود شخصی از اشتباهات حیاتی پروژه ها چشم پوشی می کنند برای مثال ریختن فاضلاب صنعتی در رودخانه یک تخلف غیر قابل تعامل است که چشم پوشی می شود ولی نداشتن علائم استاندارد مدیریت به عنوان تخلفی مهم سبب قفل کار می شود به قول ضرب المثل معروفی : از سوراخِ سوزن رد میشود، از درِ دروازه رد نمیشود اگر دقت کنید تمامی همه این مثال ها و بحث ها از یک منظر عبور می کند : شعور و درک مدیر جزء از قوانین، نیاز مجموعه و داشته ها و افزایش شعور و درک تنها با آموزش، شایسته سالاری و بررسی مداوم گره و فرصت های کف مجموعه حاصل می شود. تقدیم به دوست خوبمان @Overdose که علاقه مند چنین مباحث مدیریتی و سازمانی است
-
1 پسندیده شدههر چند قدیمی 2 ویدئو از پرواز های c130 ایرانی بر فراز عوفه وکفریا در ادلب سوریه https://www.aparat.com/v/lbE51 https://www.aparat.com/v/fXIWi