برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on یکشنبه, 24 بهمن 1400 در همه مناطق
-
15 پسندیده شدهبرای روشن شدن ماجرا، بهتر است چند نمونه از برجک های رزمی ifv های مطرح روسی را از نظر ارایش تسلیحاتی و ظرفیت حمل مهمات باهم مقایسه کنیم ( بدون در نظر گرفتن موشک های ضد زره) برجک رزمی BMP-2 توپ 30 م.م با ظرفیت 500 گلوله و مسلسل هم محور 7.62 با ظرفیت 2000 گلوله برجک رزمی Berezhok (وزن رزمی 2.8 الی 33 تن) توپ 30 م.م با ظرفیت 500 گلوله، مسلسل هم محور 7.62 با ظرفیت 2000 گلوله و نارنجک اندار اتوماتیک 30 میلیمتری با 300 گلوله برجک رزمی بی ام پی 3 توپ 100 م.م با ظرفیت 40 گلوله، توپ 30 م.م با 500 گلوله و مسلسل هم محور 7.62 با ظرفیت 6000 گلوله برجک رزمی Bakhcha-U (وزن رزمی حدود 35 تن) توپ 100 م.م با ظرفیت 38 گلوله، توپ 30 م.م با 500 گلوله و مسلسل هم محور 7.62 با ظرفیت 6000 گلوله برجک رزمی Bereg (وزن رزمی در حدود 1.8 تن) توپ 30 م.م با ظرفیت 300 گلوله و مسلسل هم محور 7.62 با ظرفیت 2000 گلوله برجک رزمی BPPU توپ 30 م.م با ظرفیت 300 گلوله و مسلسل هم محور 7.62 با ظرفیت 2000 گلوله برجک رزمی بدون سرنشین Epoch توپ 30 م.م با ظرفیت 500 گلوله و مسلسل هم محور 7.62 با ظرفیت 2000 گلوله همان طور که مشاهده می کنید ظرفیت حمل مهمات توپ اتوماتیک 30 م.م. در برجک های روسی 500 یا 300 گلوله است. احتمالا در برجک جدید ساخت سپاه نیز ظرفیت حمل مهمات توپ 30 م.م در حدود 300 گلوله باشد. در عوض اضافه شدن یک مسلسل 12.7 م.م و نارنجک انداز 30 م.م به برجک تا حدی در درگیری فواصل نزدیک با تهدیدات سبک میتواند به جای توپ 30 استفاده شود. برای طراحی یک برجک رزمی سنگین تر با توانایی حمل مهمات بیشتر و یا حتی افزایش کالیبر در کنار افزایش حفاظت بدنه باید به فکر تهیه یک پلتفرم زرهی شنی دار جدید بود که بتوان یک برجک سنگین تر را بر روی آن نصب کرد.
-
10 پسندیده شدهحمله هوایی به پولتاوا به روسی و انگلیسی : برای هیتلر در پاییز 1943، آلمانی ها برای کم کردن خسارات ناش از حملات هوایی متفقین بسیاری از کارخانجات خود را به اعماق زمین ویاخارج از برد مناسب برای بمب افکن های متفقین که از انگلستان پرواز می کردند، به سمت لهستان ویا شرق المان منتقل کردندژنرال هنری آرنولد، فرمانده نیروی هوایی ارتش آمریکاپیشنهاد کرد که با استفاده از تاکتیک شاتل بمب افکنهای آمریکایی در خاک شوروی مستقر شده وحملات خود را برعلیه تاسسیسات ویگانهای آلمانی در شرق متمرکز کنند پیش از این با پاکسازی شمال آفریقا نیروی هوایی انگلستان با خلق تاکتیک شاتل با کمک آمریکایی ها حملات خود را به عمق خاک آلمان گسترش داده بودن با تصرف بخش های از ایتالیا وهمچنین عقب نشینی ارتش المان از خاک اکراین آمریکایی ها پشنهاد خود را مبنی بر احداث و یا در اختیار گرفتن چند فرودگاه برای گسترش دامنه حملات هوایی به شرق به شوروی دادن آمریکایی ها این کار را یک اقدام پر سود برای خود وشوروی میدانستن با تضعیف تدریجی المان ارتش سرخ راحت تر میتوانست دست به پیشروی بزند بمب افکن بی 17 جنگنده موستانگ بی 17 موسم به دژپرنده یکی از کارآمد ترین بمب افکن های جنگ جهانی دوم که البته بخشی از آن به لطف تولید انبوه آن بود. این بمب افکن می توانست تا ارتفاع 10 هزار متری صعود کند برد رزمی 3300 کیلومتری وبرد نهایی 6000 کیلومتری توان حمل حداکثر 7 تن مهمات را داشت البته برای رسیدن به حداکثر برد رزمی باید 2.5 بمب حمل میکرد سرعت نهایی 460 کیلومتر و سرعت متوسط300 کیلومتر در ساعت داشت . از یک میلیون نیم تن بمبی که آمریکایی ها بر سر آلمانها در جنگ فروریختن 650 هزار تن آن توسط بی 17 ها صورت گرفت .جالب انکه المانها در طول جنگ بین 40 تا 50 بی 17 غنیمتی رابه کار گرفتن ژنرال هنری آرنولد اگر B-17 ها می توانستند در پایگاه هایی در قلمرو شوروی فرود بیایند به جای سفر طولانی مدت به انگلستان یا ایتالیا، می توانستند به اهداف دور تری حمله کنند ، مأموریتهای بیشتری را انجام دهند و به اهدافی که دسترسی به آنها سختتر است حمله وبعد به فرودگاههای مادر مراجعت کنند . آرنولد امیدوار بود که بمباران شاتل از مبدا شوروی باعث پراکندگی جنگندههای آلمانی شود، تهدید این جنگنده ها در اروپای غربی را کاهش دهد و واحدهای لوفتوافه را قبل از تهاجم قریبالوقوع از نرماندی دور کند. در اکتبر سال 1943، آرنولد موافقت رئیس ستاد مشترک را برای پیگیری این ایده به دست آورد. انگلیسی ها موافقت کردند که همکاری کنند، اما از شرکت در آن خودداری کردند، زیرا آن را چیزی بیش تراز هدر دادن وقت ومنابع نمیدانستن سفیر آمریکا در شوروی و همچنین وابسته نظامی آمریکا مذاکرات با مقامات مسکو را آغار کردن اما این کار بسیار دشواری بود استالین ذاتا مشکوک وبدگمان بود و در اینده امریکا را دشمن اصلی خود میدید سفیر آمریکا قبل از اغاز مذاکره به مقامات کشورش اعلام کرد "ما باید بدانیم که حضور نیروهای مسلح خارجی تحت فرماندهی آنها در داخل کشور روسیه هرگز در تاریخ این کشور مجاز نبوده است. و موانع زیادی برای این کار وجود دارد.» بمباران اهداف نظامی وصنعتی المان توسط آمریکا موضوع فرعی بود که در این پشنهاد دنبال میشد . اهداف اصلی بیشتر جنبه سیاسی داشت روزولت رئیس جمهور امریکا مشتاقانه میخواست با اتحاد جماهیر شوروی رابطه همکاری برقرار کند. در تابستان 1943 استالین متفقین را متهم کرد که نقش اصلی خود را در جنگ ایفا نکرده در ایجاد جبهه دوم در فرانسه ناکام مانده اند . جالب انکه در تاریخچه رسمی نیروی هوایی آمریکا درباره تاکتیک شاتل و عملیات فرانتیک امده است که انگیزه اصلی نیروی هوایی برای همکاری روسها اینست که به شوروی و استالین نشان بدهیم که آمریکایی ها چقدر مشتاق هستند که به هر روش ممکن با دشمن آلمانی بجنگند ژنرال هنری آرنولد امیداور بود که عملیات فرانتیک اولین گام در جهت استفاده از پایگاههای شوروی در مناطق دیگر بخصوص در سیبری باشد که بمب افکنهای |آمریکایی بتوانند از انجا به اهدافی در ژاپن حمله کنند .شوروی نیروی هوایی عظیمی داشت که از ارتش سرخ پشتیبانی میکرد اما در بمباران های هوایی استراتژیک و بکارگیری بمب افکن های سنگین دوربرد سرمایه گذاری اندکی کرده بود اگر ماموریت موفقیت امیز میشد ممکن بود به تغییر نگاه شوروی به بمب افکن ها کمک کند و بخشی از حملات هوایی به اهداف مهم المان بر عهده شوروی گذاشته شود آمریکایی ها از طریق قانون وام یا اجاره تجهیزات و مایحتاج بسیار زیادی را برای شوروی در طول جنگ ارسال کرد اما در معامله با شوروی معمولا قراردادها یک طرفه بود آمریکایی ها به هرچه شوروی بر روی ان پافشاری میکرد تسلیم میشدن روزولت از اقدامات دو مرحله ایی نسبت به شوروی حمایت می کرد و معتقد بود دوره انتقالی پس از جنگ برای ایجاد اعتماد میان برندگان جنگ جهانی بسیار مهم است با افزایش این اعتماد در اینده تضادها و رقابتها برای انجان اقدامات یک جانبه وبعضا خودخواهانه توسط فاتحان جنگ به حداقل خواهد رسید ((((قانون وام و اجاره قانونی بود که طبق آن دولت ایالات متحده میتوانست به دولتهایی که با آلمان و متحدان او در حال جنگ هستند، محصولات تولید شده جنگی را به عنوان وام در عوض پول نقد بپردازد یا آنکه آن وسایل را به آنها اجاره دهد))))) فرودگاه های محل استقرار آمریکایی ها و طرح کلی شوروی به آمریکایی ها اجازه استفاده از سه فرودگاه در اوکراین را داد. نزدیکترین آنها به جبهه نبرد، پیریاتین، در حدود 100 مایلی شرق کیف بود. میرگورود 50 مایل فراتر از آن بود و 50 مایل هم بیشتر تا پولتاوا فاصله داشت. پیریاتین که غربی ترین پایگاه بود، محل استقرار جنگنده های آمریکایی شد که بردی به اندازه بمب افکن ها نداشتند. پولتاوا پایگاه اصلی B-17 و همچنین مقر مشترک فرماندهی شوروی و آمریکا در طول عملیات بود. بمب افکن ها از پایگاه میرگورود نیز استفاده کردند. باند های صفحه ایی در طول جنگ دوم سپهبد کارل اسپاتز، فرمانده نیروی هوایی استراتژیک ایالات متحده در اروپا، مسئول عملیات بود. هواپیماهای و خدمه هوایی به طور چرخشی از ارتش هشتم هوایی در بریتانیا و ارتش پانزدهم در ایتالیا انتخاب میشدن فرماندهی شرقی USSTAF (آمریکا-شوروی) در پولتاوا ایجاد شد. روس ها به فرماندهی شرق اجازه نمی دهند بیش از 1200 پرسنل دائمی داشته باشد. کار زیادی برای انجام وجود داشت. آلمانی ها زمانی که سپتامبر 1943عقب نشینی کردند، پایگاه ها را ویران کرده بودند. تمام امکانات لازم از جمله آشیانه ها و برج های مراقبت باید ساخته می شد. بیشتر پرسنل دائمی و همه خدمه پروازی در چادرها اسکان داده می شدند. و باندهای فرودگاه پالتاوا در پولتاوا دو باند یکی به طول هزار ودیگری به طول 600 متر وجود داشت . این در حالی بود که بمب افکنی مثل بی 17 به باندی به طول 1700 متر نیاز داشت زمانی زیادی برای ساخت باند با سطح سفت مثل اسفلت وجود نداشت آمریکایی برای این کار از پلانکهای فولادی ( صفحات فلزی سوراخ شده ) استفاده کردن تنها شوروی نیروی کار که آن هم بیشتر زنان بود در اختیار آمریکایی ها قرار دا. حضور زنان به عناون گارگر باعث تعجب آمریکایی شده بود (البته این حضور زنان احتمالا بخشیش برای جاسوسی جنسی و قرار دادن طعمه برای جذب آمریکایی ها بوده است بخشی از اونهم به خاطر کمبود نیروی کارمذکر بوده ) نظامیان و کارگران زن روسی همه چیز، از جمله بنزین با اکتان بالا، وسایل نقلیه، اکثر اذوغه و 12393 تن تختههای فولادی سوراخدار، باید از طریق هوا از طریق تهران یا با کشتی به بندر مورمانسک و از آنجا به جنوب از طریق راهآهن حمل میشد. شوروی گوشت و سبزیجات تازه را تامین می کرد. اما مهم ترین نکته که بعد ها ثابت شد چقدر حیاتی ایست روسها اجازه دفاع از فرودگاه را به هواگردهای موستناگ امریکایی ندادن و در عوض جنگده های یاک9 و توپهای ضد هوایی شوروی مسئولیت دفاع از فرودگاه را بر عهده داشتن تاسیسات بنا شده در فرودگاه های سه گانه اکراین بخصوص پالتاوا در شش ماهه ای که برای سازماندهی و شروع عملیات Frantic طول کشید، چیزهای زیادی تغییر کرده بود. ارتش سرخ سریعتر از آنچه انتظار می رفت پیشروی کرد و تا ژوئن اوکراین را باز پسگرفته و آلمانی ها را به لهستان و رومانی عقب راند این امر پایگاه های شاتل را از خطوط نبرد دورتر کرد و ارزش عملیاتی آنها را کاهش داد. روسها که نسبت به قبل از پیروزی مطمئنتر بودند، کمتر تمایل داشتند که نیروهای خارجی در قلمرو خود مستقر کنند، بهویژه در اوکراین از نظر سیاسی بیثبات بود بعد از اتمام مراحل هماهنگی و آماده سازی نوبت به شروع حملات هوایی شد ابتدا قرار بود از ارتش هشتم هوایی که در بریتانیا مستقر بود استفاده شود اما چون زمان اغاز حمله به سواحل فرانسه نزدیک بود و حضور این یگان در فرانسه ضروری بود اولین ماموریت به ارتش 15 هوایی در ایتالیا سپرده شد در ابتدا قرار شد به صنایع هوایی که آلمان ها در لتونی ولهستان برپا کردند حمله شود این تاسیسات به طور طبیعی از دسترس بمب افکنهای متفقین خارج بود اما به دلیل عدم شناسایی مناسب اهداف توسط روسها حمله به ایستگاه های رآه اهن مجارستان جایگزین شد اجرای اولین ماموریت به ژنرال ایکر فرمانده واحدهای هوایی مدیترانه سپرده شد نام رمز عملیات Frantic Joe فرانتیک جو انتخاب شد و خود ژنرال ایکر شخصا در این حمله به عنوان کمک خلبان حضور داشت اهداف مشخص شده در مجارستان کم اهمیت بود و همانقدر که به روسیه نزدیک بودن به ایتالیا هم نزدیک بودن در 12 خرداد 1323 مصادف با 2 زوئن 1944 130 بمب افکن بی 17 و 69 هواگرد اسکورت پی 51 موستانگ از ایتالیا پراوز و ایستگاهای راهن مجارستان را بمباران وبعد از 7 ساعت پراوز در فرودگاه های پولتاوا و میرگرود و پیریاتین فرود آمدن نزدیک 20 خبرنگار غربی و ورسی وظیفه پوشش خبری این ماموریت را بر عهد گرفتن این گروه پروازی 4 روز بعد فرودگاهی در نرماندی را بمباران کردن و در 11 ژوئن در راه برگشت به ایتالیا دوباره به یک فرودگاه آلمان ها در رومانی حمله کرده امریکایی بشدت از شروع حملات از سمت روسیه خوشحال بودن هرچند اهداف مورد حمله قرار گفته ارزش خاصی نداشت وخسارتهای چندانی به بار نیاورد اما در صورت ادامه حملات میتوانست بشدت المانها را در جبهه شرقی تحت فشار قرار بدهد به طوری که یکی از جانشنین نیروی هوایی آمریکا در منطقه مدیترانه بعد از پایان اولین حمله با رمز فرانتیک جو عنوان کرد (( این ماموریت اهمیت فوری و بلندمدت بسیار زیادی داشت.سومین جبهه هوایی را برای بمباران استراتژیک صنایع جنگی آلمان باز شده است در آینده این چشمگیرترین تلاش آمریکا برای ایجاد یک رابطه کامل و توام با اعتماد کامل با روسیه است)) اما این خوشحالی دوامی نداشت پایان قسمت اول MILITARY.IR مستند ارتش آمریکا(زمان ساخت احتمالا جنگ جهانی دوم) دررابطه با عملیات فرانتیک جو https://www.aparat.com/v/iq6bp تاکتیک بمباران شاتل http://www.military.ir/forums/topic/30699-تاکتیک-بمباران-شاتل/?tab=comments#comment-545839
-
8 پسندیده شدهبسم ا... یک جمله ای را همیشه در میلیتاری عرض کردم ، قبل از اینکه گلوله نخست در جنگ شلیک بشود ، صحنه نبرد در قلب و ذهن طرفین درگیری شکل می گیرد ، اتفاق می افتد و نتیجه نهایی آن هم در همین موقعیت رقم می خورد ، بعد از این مرحله هست که گلوله ها شلیک میشود انتقال اف-22 به امارات ، مثل انتقال بمب افکن های بی-52 نیروی هوایی به قطر هست ، این انتقال هم نه پیامی برای حوثی های یمن که اصولا فاقد قدرت هوایی هستند ، بلکه برای حامیان حوثی ها هست . اما نکته اینجاست که میزان تاثیر چنین حرکاتی را آمریکایی ها چه شکلی اندازه می گیرند که اقدام به چنین حرکاتی می کنند . آیا فقط یک حرکت تاکتیکی هست که اعلام کنند ، ما ( امریکایی ها ) در زمان خودش ، با استفاده همه توان موجود وارد عمل خواهیم شد یا نه ، بیشتر برای دلگرم کردن امارات هست که از اقدام مستقیم حوثی ها علیه خودش ، در چنین ابعادی ، غافلگیر شده و قصد کاهش تبعات امنیتی چنین اقداماتی از سوی حوثی های یمن را دارد که این امر حتی با وجود فالکن های بلاک 60 ( دیزرت فالکن ) محقق نمی شود و نیروی قدرتمند تری برای جلب توجه افکار عمومی نیاز دارد . اینها جنبه هایی از این اقدام هستند که باید بررسی بشود
-
8 پسندیده شده
-
7 پسندیده شدهبه نام خدا ارسال جت های F-22 رپتور ایالات متحده به امارات برای مقابله با حملات موشکی یمن جت های F-22 نیروی هوایی ایالات متحده در پایگاه الظفره امارات پس از اینکه حملات ماه ژانویه نیرو های نظامی ایالات متحده و امارات را در خلیج فارس مورد تهدید قرار داده بود، روز شنبه، F-22 رپتور های نیروی هوایی ایالات متحده به عنوان بخشی از برنامه حمایت این کشور وارد پایگاه هوایی الظفره امارات متحده عربی شدند. ورود F-22 ها پس از رسیدن جت های رافال فرانسوی برای کمک به ابوظبی در مقابل حملات حوثی های یمنی که با ائتلاف به رهبری عربستان سعودی (که امارات هم جزو آن است) درگیرند، صورت می گیرد. تعداد هواپیما های F-22 ارسال شده به امارات مشخص نشده اما تصاویر منشتر شده توسط نیروی هوایی ایالات متحده 6 جت رپتور را نشان می دهد که پشت سر هم پارک شده اند. علاوه بر F-22 ها، وزارت دفاع ایالات متحده ناو ضد موشک های هدایت شونده (DDG)USS Cole را نیز برای همکاری با نیروی دریایی امارات ارسال کرده است. که هم اکنون در ابوظبی پهلو گرفته است و به وظیفه هشدار زودهنگام و همکاری در پدافند هوایی ادامه می دهد. در بیانیه پنتاگون گفته شده که وزیر دفاع دستور ارسال سریع جنگنده های نسل 5 را با هماهنگی محمد بن زائد آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، صادر کرد و به طیف وسیعی از توانمندی های نیروی هوایی رزمی مشترک، ائتلاف و متحدان و شرکا که از قبل در سرتاسر منطقه مستقر اند، خواهند پیوست. سپهبد Greg Guilot، فرمانده نیروی هوایی نهم (AFCENT)، گفت: "قابلیت های بی نظیر F-22 در انواع ماموریت ها و همچنین توانایی آن در هماهنگی با نیرو های مشترک، متحدان و شرکا، این جنگنده را برای خدمت در خاورمیانه در این برهه حساس مناسب می سازد. حضور رپتور قدرت دفاعی این کشور شریک را تقویت می کند و این پیام را به نیرو های بی ثبات کننده می دهد که ایالات متحده و دیگر متحدان ما به ایجاد صلح و ثبات در منطقه پایبند اند." (!!) جت های F-35 در پایگاه الظفره منبع
-
7 پسندیده شدهبسم ا... با توجه به اینکه شایع هست که روسها قراره روز سه شنبه ( 26 بهمن 1400 ) حمله کنند ، در نظر سنجی میلیتاری شرکت بفرمایید متشکرم
-
6 پسندیده شدهبا سلام اصلا این رپتور به چه درد جنگ با یمن میخوره ؟! میخواد اونجا برتری هوایی ایجاد کنه ؟! یا با جی دم موشکهای یمن رو بزنه ؟! یعنی اینا یکارایی میکنن که مرغ پخته هم خندش میگیره ، یه عده همه چی دون هم باورشون میشه
-
4 پسندیده شدهامارات جنگنده اف 16 بلاک 60 داره که رادار ارایه فازی دارن امارات نیازی به اف 22 نداره
-
3 پسندیده شدهیک مساله دیگر هم که شاید مهم باشه اینه که در متن ذکر شده که قابلیت مانور در فاز شیرجه ولی سامانه های تاد ، ارو و پیکان در فاز میانی با موشک درگیر میشوند در حالتی که موشک در آسیب پذیر ترین حالت است و به دلیل خلا نسبی بالک های هم برای مانور کاربردی ندارند. فکر میکنم این مساله هم باید مورد توجه قرار بگیره
-
3 پسندیده شدهدر شرایط رزمی به علت زمان بر و پیچیده بودن فراینده بارگزاری مجدد مهمات این فرایند در خطوط مقدم درگیری انجام نمیشود. خودروهای رزمی برای تامین مجدد لجستیک( سوخت و مهمات) از خطوط درگیری فاصله میگیرند و بعد از دریافت مجدد لجستیک به خطوط درگیری باز میگردند. از طرف دیگر خودرو های رزمی همچون ifv ها مهمات توپ اتوماتیک اضافه نیز با خود حمل نمیکنند درنتیجه حتما برای تامین مهمات مجدد باید به عقب باز گردند. بارگذاری مهمات در برادلی لود دستی مهمات توپ ۳۰ م.م در بی ام پی_۳ لود مکانیکی مهمات توپ ۳۰ م.م در بی ام پی_۲
-
2 پسندیده شدهبله درست میفرمایید اما در نظر بگیرید که به احتمال زیاد میزان حمل مهمات در قطار خشاب های چنین برجکهایی نسبت به میزان آن در برجک های معمول کمتر است و این مسئله سبب تخلیه شدن زودتر مهمات این نوع برجک خواهد شد و باید از منطقه درگیری زودتر خارج شوند تا دوباره جعبه های مهمات رو پر کنند.
-
2 پسندیده شدهویژگی های برجک جدید: برای این برجک سامانه کنترل آتش جدید طراحیشده که امکان قفل روی هدف و تیراندازی شبانه و حرارتی را نیز به کاربر خود میدهد و علاوه بر این به استابلایزر( لرزشگیر) نیز مجهز شده است تا در زمان حرکت نفربر در زمینهای ذوعارضه کمترین میزان خطا در شلیک صورت گیرد. این برجک علاوه بر اینکه به یک توپ 30میلیمتری 2A42 مجهز است به یک قبضه تیربار PKT هممحور با توپ اصلی، یک قبضه تیربار 12.7 NSVT و یک نارنجکانداز 30میلیمتری نیز مجهز است. در برجک جدید بهجای آنکه مهمات داخل نفربر قرار گیرد، در محفظه بالایی و پشتی برجک قرار میگیرد تا ضمن آسانتر شدن فرآیند بارگذاری مهمات، خطرات ناشی از انفجار در مهمات آسیبی به خدمه داخل نفربر نرساند. فاز بعدی ارتقای این برجک، نصب موشکهای ضدزره هدایتشونده و همچنین نصب این برجک روی نفربرهای سری بیتیآر است.همچنین قرار است در جریان ارتقای نفربرهای BMP-1 به نفربرهای BMP-2 نیز از این برجک جدید استفاده شود. پ. ن: بی سلیقگی کردند و از نفربر تر و تمیز استفاده نکردند.
-
2 پسندیده شدهسلام علیکم . متاسفانه این خاطرات جنگ و بمباران گریبانگیر همه ی هم نسلان ماست و هرگز هم فراموشمون نمیشه ! بشخصه قدیمی ترین خاطره کودکیم که یادم مونده خاطره یه بمباران وحشتناک اوایل جنگ در سنندجه که همون خاطره در 18 ماهگیم باعث شده تمام وقایع بعد از اون در زندگیم ، از اون سن تا حالا با جزئیات در ذهنم باقی بمونه ! اما جالبتر و تاسف بر انگیز تر از همه ، یکیش در موشکبارانهای تهرانه که به دلیل تخلیه برخی از شهرهای مرزی ، من و مادرم مجبور شدیم به تهران بیایم . قرار بود به منزل یکی از اقوام در خیابان پیروزی بریم ، از فرودگاه با تاکسی عازم اونجا بودیم که رادیو آژیر قرمز زد و آشفتگی و هرج و مرج خیابونها رو در بر گرفت و هر کسی یه سمتی دنبال یه پناهگاه بود ، راننده تاکسی نامرد یهو ترمز کرد و به بهانه رفتن به پناهگاه من و مادرم رو به زور از تاکسی پیاده کرد و با ماشینش فرار کرد . من و مادرم هاج و واج کنار خیابون مونده بودیم و هیچ کی هم به ما توجه نمیکرد ، بعد از فرار مردم خیابون که خلوت شد ، یه بنز شهربانی داشت وارد یه خیابون فرعی میشد که مارو دید ، برگشت و کنارمون وایساد و پلیس محترم پرسید ، چرا اینجایید ، مادرم ماجرا رو تعریف کرد . اون پلیس محترم که ایشالا هرجا هست سالم و سلامت باشه ، من و مادرم رو سوار بنز پلیس کرد و با کلی گشتن و پرس و جو آدرس رو پیدا کرد و مارو به منزل اقوام رسوند . هرج و مرج و ترس ناشی از جنگ شهرها ، نامردی اون راننده تاکسی ، بی توجهی مردم به همدیگه و مردانگی اون پلیس محترم رو هرگز از یاد نمیبرم . ایشالا هرگز جنگ گریبان این مملکت رو نگیره .
-
2 پسندیده شدهاقا این فرمایش شما منو برد به یه خاطره از زمان کودکی و زمان جنگ و بمباران های تهران حدودا 3 سالم بود رفته بودیم منزل یکی از همکاران پدرم شهر ری نزدیک غروب تابستون بود و ما با بچه های دوست بابام تو کوچه بازی میکردیم یهو آژیر خطر صداش رفت بال و بمباران هوایی شروع شد از خونه کمی دوربودیم و دست مادران نگرانمون بهمون نمیرسید که ببرنمون خونه به آسمون نگاه کردم به وضوح در تاریک روشن هوا یه هواپیما که تو آسمون در ارتفاع کم در حال پرواز بود دیده میشد گلوله های ضد هوایی سرخ رنگ اول با شدت و پر قدرت به سمت هواپیما میرفتن ولی در نزدیکی اون کوچیک و خاموش بی رمق میشد و به هواپیما نمیرسیدن یهو یه چیزی مثل شمع در نزدیکی هواپیما روشن شد اول واقعا اندازه نور یه شمع بود ولی نور هی بزرگ و بزرگتر میشد انگار به سمت من میامد (در اون لحظات فکر میکردم صدام فقط به قصد کشتن من جنگنده فرستاده تهران!) لابلای جمعیت شروع کردیم به دویدن ولی بعد چند ثانیه که البته برای من یه قرن طول کشید صدای انفجار از فاصله ای خیلی دورتر بلند شد و دیگه هواپیما هم تو آسمون نبود
-
1 پسندیده شدهبررسی اثرات حمله اتمی به فردو یک سوال از دوستان بزرگوار چرا جهت الودگی به سمت شمال هست چطور از رشته کوه البرز رد میشن؟ چقدر دنیای نامردی هست محققان ایران را شهید میکنند بعد خودشون دنبال استفاده از تسلیحات اتمی هستند
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهسلام ، دوست گرامی این تفاوت به دلیل زاویه عکسبرداری دوربین و تعدد دوربین ها ست نه تعدد موشک . در رابطه با همین موضوع در زمان جنگ ویتنام برای اینکه به کشاورزان ویتنامی یاد بدن چه زمانی یابد با دیدن هواپیماهی آمریکایی و در زمان بمباران پناه بگیرن ، بهشون آموزش میدادن که اگر دیدن یه بمب و یا راکت پرتاب شده از یک هواپیما بصورت یه نقطه بزرگ شونده بهشون نزدیک میشه حتما باید پناه بگیرن چون اون بمب یا موشک دقیقا داره به سمتشون میاد ! اما اگه بمب یا موشک رو بصورت یک خط در آسمون دیدن , عین خیالشون نباشه ، چون به سمتشون نمیاد و داره ازشون رد میشه ! همین موضوع باعث تعجب خبرنگارها و سربازای آمریکایی شده بود و فکر میکردن که این مردم عادی خیلی شجاعن که از بمباران نمیترسن در این مورد هم زاویه عکسبرداری دوربینها در اطراف محل برخورد ، دلیل این تفاوت هاست .
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهامرور ۶۶۰ مین روزی است که نور، نخستین ماهواره نظامی ایران کماکان در مدار و در حال انجام ماموریت است. و دارد به پایان ماموریتش نزدیک می شود.
-
1 پسندیده شدهشلیک و اصابت به هدف موشک خیبر شکن(تصاویر با کیفیت بالا)
-
1 پسندیده شدهوقوع چندین انفجار در ابوظبی: رسانه های اماراتی گفتند که انفجار کپسوال گاز بوده!
-
1 پسندیده شدهمیشد نه میشه وقتی تولید برنج رو هم به سپاه میسپارن فاتحه مملکت رو بخون
-
1 پسندیده شدهچتری برای ژنرال !!!! معمای سازه فلزی نصب شده بر روی تانک اصلی میدان نبرد تی-72 بی-3 مقدمه : قبل از شروع به مطالعه متن ، مخاطب محترم در نظر داشته باشد که متن ذیل تنها یک برگردان از یک منبع غیر فارسی است که بصورت کاملا غیر متعارف و با ادبیات خاصی نوشته شده بود ( یعنی این طور استنباط شد که نویسنده در زمان نوشتن این متن ، بسیار عصبانی بوده و برای همین متن حالت غیر عادی داشته و برای تبدیل آن به فارسی ، مترجم مجبور شد تا بخشهایی که چندان ارتباطی با متن ندارد را تا حدودی حذف نماید تا به فارسی روان قابل مطالعه شود ) . در خصوص صحت و سقم مطلب ، دوستان کارشناس محبت کنند و نظرات را بعد از پایان مطلب در تاپیک مرقوم بفرمایند که بخش های اشتباه آن ، اصلاح شود آغاز : در ژوئن سال 2021 تصاویری از تجهیز تانک اصلی میدان نبرد تی-72 بی-3 به نوعی سایبان یا به نوعی آسمانه /چتر در صفحات مجازی ، تبدیل به سوژه تحلیلگران نظامی گردید . این تانک ها در 17 ژوئن 2021 در میدان تمرین نظامی کاداموفسکی در منطقه نظامی روستوف دیده شدند ، که درواقع نمایشی بود از سوی وزارت دفاع روسیه به منظور ارزیابی مهارتهای زرهی ارتش این کشور در فرماندهی نظامی جنوب که اینکه تحت فرماندهی ژنرال دورینکوف ، قرار دارد . ژنرال دورینکوف اما چرا به یکباره این تصاویر مورد توجه قرار گرفتند و شیطنتهای رسانه ای حول محور آن بوجود آمد ، چندان اهمیت پیدا نمی کند ، ولی نخستین اظهارنظرهای موجود نشان میدهد که برای اولین بار ، تحلیلگران از این سازه های مسقف با عنوان " چترهای ژنرال" نام بردند تا تابش نور مستقیم خورشید ، باعث اذیت آزار خدمه نشود . درواقع ، استقرار خدمه درون بدنه تانک ، زمانی که دمای هوا در بیرون ، بیشتر از 25 درجه سانتی گراد است و تا 40 درجه نیز گاهی اوقات افزایش پیدا می کند ، یا درزمان بارش برف و باران ، موجب شد تا این نظریه ایجاد شود که این سازه ها برای راحتی خدمه تانک به این نمونه از تی-72 اضافه شده ،اما بتدریج این تحلیل ، رنگ وسمت نظامی بخود گرفت ، بطوری که برخی مدعی بودند که اضافه شدن این سازه به برجک تی-72 بیشتر ناشی از تجریه جنگ قره باغ و تلفات زرهی ارتش ارمنستان در برابر بدون سرنشین های بیرقدار ارتش آذربایجان ، بوده است . با این وجود ، در این نوشتار کوتاه ، قرار است تا موضوع "چتر ژنرال ها " از زاویه دید خدمه مورد بررسی قرار گیرد بخش اول : چتری برای خدمه نخست اینکه باید در ابتدای امر به تصاویر منتشر شده ، با دقت بیشتری نگاه کرد . این سازه فلزی بطور دقیق چه ماهیتی را بخود می بیند ؟ سازه ای در این چند ماه مورد توجه همه قرار گرفته ، یک قاب فلزی است که توسط یکسری ستون های فلزی به بجک تانک متصل شده است . حال سئوال این است که این سازه می تواند از نیمکره فوقانی برجک ، دربرابر تهدیدات موجود ، دفاع کند ؟ این تهدیدات چه ماهیتی دارند ؟ آیا این تهدید شامل حملات به شیوه بدون سرنشین های بیرقدار یا مهمات ضد زره تاپ اتک جاولین نیز میشود ؟ اگر فرض شود که تهدید مهمات جنگی تجمعی / فشرده / متراکم (cumulative) جدی است ، ایا این طرح قابلیت دفاع از تانک را در برابر آن خواهد داشت ؟ درواقع جواب تا حدودی منفی است . تی-72 های نیروی زمینی هند در واقع ، این سازه ، درصورتی که با چنین هدفی به تانک اضافه شده باشد ، در ابتدا می بایست قیف ایجاد شده ناشی از انفجار سرجنگی چنین پرتابه هایی را از بین ببرد یا از برخورد ترکشهای فلزی به برجک جلوگیری کند . علاوه براین ، مهمات ضد زره مجهز به ماسوره های پیزوالکتریک که ماموریت ایجاد شوک به بدنه زرهی تانک را دارند را میشود با این سازه ها متوقف نمود در نهایت ، از ایراد شوک یا ضربه به بخش فوقانی برجک جلوگیری نمود و همین طور یک لیست طولانی از کارکردهای مختلف برای چنین سازه ای قابل تعریف خواهد بود . اما آن چیزی که در این میان بسیار اهمیت پیدا می کند ، ضخامت ورق های فلزی ، عرض آنها ، فاصله بین هر کدام از انها ، اتصال دهنده ها و درنهایت فاصله بین این سازه و بخش فوقانی برجک تانک است . حال با دقت بیشتر به این سازه مجدد نگاه شود ، آیا این سازه ، کار یک گروه حرفه ای است ؟!! پاسخ کامل منفی خواهد بود ، بخصوص اینکه با نگاه بیشتر به صفحات متصل کننده سازه به برجک می توان به حقایق بیشتری دست پیدا کرد .سئوال بعدی که دراین زمینه قابل بررسی است ، این خواهد بود که آیا نصب این سازه می تواند از تاثیر مخرب مهمات HEAT بر بخش فوقانی برجک ، بکاهد ؟ یا دربهترین شرایط ، نفوذ یک پرتابه ضد زره را تا 100 م.م کاهش دهد ؟ باز هم می توان پاسخ داد که این سازه برای چنین کاری ساخته نشده است . درواقع نصب این سازه بر روی برجک تی-72 عمدتا برای زمین های تمرین صورت گرفته ، بصورتی که از نفوذ باران یا گرما ، زمانی که دریچه های خدمه تانک ، در حالت باز قرار دارد ، جلوگیری کند .چنین تصاویری ، مجدد در پاییز سال 2021 در صفحات مجازی مورد توجه قرار گرفت و اگر بادقت مورد بررسی قرار گیرند ، نشان میدهد که یکسری سازه های نازک فلزی در شش نقطه برجک جوش داده شده اند و اگر در تصاویر قبلی ، همه زوایا را پوشش می داد ، اکنون تنها بطور مستقیم نصب شده است. با این حال در میان تمامی خبرهای بد موجود برای زره های قفسی (درصورتی که این سازه جدید روی برجک را فرضاً یک زره تصور کنیم ) یک خبر خوب هم وجود دارد که پرتابه های ضد زره امروزی که به خرج های شکل دار مسلح هستند ، از ماسوره های ( فیوز ) بسیار حساسی بهره می برند که می تواند فرآیند ایجاد اثر جت را قبل از برخورد به این سازه ها ، فعال کند ، با این حال ، به محض ایجاد فرآیند اثر جت ، احتمال نفوذ پرتابه به درون این سازه ها و سپس زره برجک ( که اطلاع داریم نسبت به سایر قسمتهای بدنه تانک از ضخامت کمتری برخوردار است ) بسیار زیاد خواهد بود . نکته ابهام بعدی که در خصوص این سازه گفته شده ، ایجاد یک دفاع در برابر مهمات تجمعی و تهدید بدون سرنشین هایی نظیر بیرقدار است ، اما در اینجا هدف بازگویی تحلیل های مطرح شده در فضای مجازی نیست ، بلکه بررسی این نکته است که آیا این سازه فلزی کذایی ، تا چه اندازه ای میتواند از بخش فوقانی برجک تانک در برابر تاثیر مخرب مهمات تجمعی بیرقدار و موشکهای ضد زرهی نظیر جاولین بکاهد ؟ که شاید بتوان پاسخ آن را در سطور بالا بررسی نمود .اکنون می بایست معایب استفاده از این سازه بعنوان یک عامل دفاعی برای تی-72بی-3 را مورد بررسی قرار داد درواقع ، اولین عیبی که می توان به این سازه جدید بعنوان یک راه کار دفاعی وارد کرد ، افزایش ارتفاع و نیمرخ تانک است که بلحاظ علمی ،آن قدر ساده است که توجه کردن به آن مایه تعجب خواهد شد . این بدان معنی است که با وجود چنین سازه ای بر روی برجک این تانک ، در جریان عملیات رزمی ، خدمه چگونه می توانند برای درامان ماندن از شلیک مستقیم دشمن ، بر روی مواضع دفاعی حفر شده روی زمین حساب کنند ؟ دراین زمینه ، جدی ترین مسائلی که این سازه بعنوان یک ابزار دفاعی برای خدمه تانک ایجاد می کنند را می شود به شکل ذیل بررسی کرد 1-درصورتی که طیف متنوعی از پرتابه های سبک و سنگین ضد زره در جریان عملیات نظامی به تانک برخورد کند ، بخش قابل توجهی از قطعات این خودروها ، در جهات مختلف پراکنده میشود و تلفات انسانی با درجات مختلفی قابل طبقه بندی خواهد بود . در وقع اگر این سازه پس از برخورد پرتابه ضد زره ، در جهات مختلف دچار خمیدگی شود ، یا به شکل یک جوجه تیغی درآید ، و یا اینکه موج انفجار ، پایه های جوش داده شده به بدنه برجک را از جای خود جدا کند ، چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ تجربه نشان داده است که مسدود شدن دریچه های فوقانی روی برجک تانک و سامانه بصری آن با درصد بسیار بالایی بوقوع خواهد پیوست که در نتیجه ، آیا خدمه می توانند تانک آسیب دیده را از روی دریچه های فوقانی تانک ( با وجود چنین سازه ای ) ترک کنند ؟ این امر به احتمال 90 درصد غیر ممکن خواهد بود . آیا دریچه دسترسی راننده تانک ، جایگزین مطمئنی است؟ در واقع ، مخاطب می بایست برای درک بهتر این مساله ، به شکل عملی آن را مورد آزمایش قرار دهد (توصیه میشود در زمان آزمایش ، سر را همیشه به جلو و بالا نگاه دارید ) اکنون حس کنید که پس از برخورد پرتابه ضد زره به تانک ، دچار شوک شدید و بدنه تانک نیز دچار اعواج شده ، آیا خدمه می توانند در چنین حالتی ، دریچه را باز کرده و خارج شوند ؟ این امر در شرایط جنگی به تقریب غیر ممکن خواهد بود . در نتیجه تمام خدمه از جمله راننده می بایست از طریق دریچه های موجود روی برجک به بیرون منتقل شوند . در نتیجه ، اگر فرضاً این سازه فلزی ، از اثر مخرب مهمات ضد زره نجات پیدا کند و موجبات نجات خدمه را فراهم آورد ، بدلیل مسدود کردن راه خروج ، عملا سرنشین های نجات یافته را مستقیم به بهشت هدایت خواهد کرد !!!!!! البته این مساله در شرایط واقعی به هیچ عنوان ، رویداد خنده داری نخواهد بود! 2- نصب این سازه بر روی بخش فوقانی برجک ، عملا میزان آگاهی موقعیتی خدمه ( فرمانده تانک ) خواهد کاست ، چون با نصب این سازه ، هیچ چیزی قابل مشاهده نخواهد بود . 3- سومین عیبی که می توان براین سازه وارد نمود ، ایجاد اختلال در جمع آوری داده های هواشناسی حسگرهای نصب شده بر روی برجک تانک است ، بدین معنی که درصورت واقعی بودن عملکرد این سازه ، این حسگرها به چه شکل داده های حیاتی برای شلیک نظیر جهت وسرعت باد را برای رایانه محاسبه گر بالستیک دیجیتالی تانک فراهم می کنند ؟ 4- یکی از جالب ترین ایرادات به این زره کذایی ، عدم امکان شلیک با تیربار NSVT نصب شده روی برجک است که حرکت آن را بصورت افقی دچار مشکل می کند و طبیعی است که امکان شلیک عمودی بر علیه اهداف هوایی نیز عملا غیر ممکن خواهد شد . اما در یک نیمکره محدود روبه جلو ، در صورت نصب چنین سازه ای ، امکان شلیک وجود خواهد داشت .با تمامی این اوصاف ، آیا چنین سازه ای در عملیات رزمی کاربرد خواهد داشت ؟ و اینکه روش دیگری برای محافظت از بخش فوقانی برجک این تانک ، وجود دارد ؟ پی نوشت : 1- ادامه دارد .... 2 - استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .