برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on پنجشنبه, 19 اسفند 1400 در پست ها
-
12 پسندیده شدهبسم ا... 12 روز -- اوکراین را حمایت کنید ... 74 سال - و همچنین فلسطین ... ششم مارس 2022 فرودگاه نظامی ماچولیشیسکی بازسازی موقعیت سقوط بالگرد میل-24 ارتش فدرال روسیه نکته جالب اینجاست که برخی معتقدند این شلیک سام-7 بوده ... راست : ماریوپل روز دوازدهم جنگ - مارس 2022گفته شده تنها 15 درصد شهر در اختیار ارتش اوکراین قرار دارد چپ: کیف .. روز سیزدهم جنگ - مارس 2022 راست : یگان های چچنی در حومه کیف چپ : ستون های زرهی ارتش فدرال بسوی کیف تصویر ادعایی از رها شدن آتشبارهای ضد هوایی متحرک ارتش روسیه (مکان نامعلوم) صحنه نبرد در چرنیهوف عناصر منهدم شده لشکر دوم مکانیزه گارد ارتش فدرال دو خودروی R-149MA3 پست فرماندهی ، احتمالا آنتن های یک اخلاگر هم روی این نفربرها قابل مشاهده است واحدهای روسی در نیروگاه هسته ای زاپاروژینه یگان های ملی گرای آزوف در ماریوپل استقرار لانچرهای ضد زره روی پشت بام ها که میدان دید فراخ تری را برای مدافعان ایجاد می کند ستون زرهی روسی بدون مقاومت از بوگودونسک عبور می کند ( حومه کیف ) واحدهای توپخانه ارتش دونتسک در ناحیه بوگاس این تصویر بسیار جالبی هست از یک غنیمت ویژه ای که ارتش اوکراین از یگان های مهاجم روس گرفته سپر محافظتی برای رزم شهری .... واحدهای مسلح جمهوری دونتسک در ولنوواخا احتمالا شهرداری این شهر تصرف شده بازگشت پانزر-فاوست به جبهه شرقی بعد از 80 سال ضد زره پانزرفاوست -3 در اوکراین قطار زرهی روسها از نمایی متفاوت اگر امروز آدولف آیشمن زنده بود حتما از دیدن علامت لشکر نخبه اس اس توتنکامپف در اوکراین تعجب می کرد کمین واحدهای اوکراینی به ستون لجستیکی ارتش فدرال در سومی خودروی زرهی - آمبولانس کاماز-53949 در تصویر بخوبی قابل مشاهده است سلاح انفرادی وی اس اس تیربار پی کا ام گفته شده ستون پیاده چچن ها در مسیر کیف راست : آکا-12 چپ : بی ام دی-2 مسلح به یک قبضه توپ 30 م.م شیپونوف به غنیمت گرفتن یک قبضه توپ خودکششی 2اس-19 ارتش روسیه توسط یگان های اوکراینی ادعایی مطرح شده مبنی بر مشاهده موشک کروز X-101 که احتمالا روی بمب افکن توپولف-95 یا توپولف-160 بسمت هدف مشخصی شلیک شده نفربر زرهی بی تی آر-4 ارتش اوکراین در حیاط یک مدرسه ایژیوم ادعا شده این تصویر برخورد یک تیر موشک بالستیک روسی ( بدون مشخص شدن نوع موشک ) به قرارگاه یگانهای آزوف در ماریوپل هست یک دستگاه تانک تی-80 بی وی ام روسی پس از به غنیمت گرفته شدن از روسها توسط ارتش اوکراین مجددا مورد استفاده قرار می گیرد
-
5 پسندیده شدهحذف ارز تا قبل از جنگ مطرح بود و مجلس رد کرد ولی بعد گذاشت تقریبا به عهده ی دولت. برخی بسیار مخالفند ولی من همه دلایل منطقی و مستدل دیگه را میزارم کنار و فقط و فقط به خاطر یک عامل میگم هرچه زودتر باید پولش به مردم داده بشه و حذف بشه. افزایش شدید قیمتهای ارد و روغن در عراق و افغانستان و پاکستان و ترکیه و اذربایجان و ... همه در همسایگی ما یعنی یک قاچاق وحشتناک معکوس این اقلام تقریبا مفت در شرایط فعلی به همسایگان. این یعنی کمبود نانی که گاهی در برخی شهرها رخ میده (به یک دلیل ساده، نانوا ترجیح میده ارد به شدت یارانه ای را بفروشه به قاچاقچی ها برای قاچاق به کشورهای همسایه) در شکلی گسترده تر و در مورد روغن و سایر اقلام هم رخ بده. باید هر چه زودتر جلوی این امر گرفته بشه. حالا دلایل رانت و توزیع ناعادلانه و افزایش قیمتها حتی وقتی ارز4200 تخصیص داده میشه و .. به کنار. همین یک عامل حتی با وجود تمام استدلال های مخالفین چون هیچ راهی برای کنترل نداره کافی است تا ارز 4200 حذف بشه.
-
4 پسندیده شده
-
4 پسندیده شدهاین شهیدان قطعا قابل جایگزینی نیستند و کاش در حملات فقط و فقط ابزارهای از بین میرفت. از همین رو محافظت از نیروها از هر چیز دیگه ای مهمتر هست. ما در داخل الان با نوع خرابکاری دشمن آشنا هستیم و راهکار دفاعیش هم سخت اما قابل دستیابی است و باید با فوریت انجام بگیره. در سوریه هم کار سخت تر هست و حملات با موشکهای سبک تا سنگین انجام میشه و شاید سنگرها و مواضع غیرقابل نفوذ برایا ستقرار نیروها باید حتما پیگیری بشه در کنار سایر اقدامات دفاعی. بماند که در سوریه ترور و .. هم خطرش وجود داره و به نظرم وقتی این رژیم چنین اقدام میکنه امکان اقدامات دیگه هم داره منتهی این خوی وحشی گری و قلدری و به رخ کشیدن شرارت هاش هست ( گفتم بحث تحریک و اصولا طراحی بازی و کشیدن ما به بازی هم خصوصا در این عملیات بدون مقدمه حتما باید در نظر گرفته بشه) که اینطور وقیحانه و گستاخانه عمل میکنه. منتهی بازدارندگی مهمترین قدم دفاعی است قطعا چون دفاع صرف نهایتا یک جای کارش خواهد لنگید. فرماندهان حاضر در معراج شهدا حتما مسئولیت سنگینی بر شانه حس میکنند. کارشون هم حتما سخت هست. صدها ملاحظات و شرایط و پیچیدگی ها و توان به مراتب پایین تر ما در همه ابعاد نسبت به رژیمی که مطلق در همه ابعاد از طرف جامعه جهانی حمایت بی قید و شرط میشه. واقعا دوست نداشتم جاشون بودم ولی خدا بهشون کمک کنه بهترین تصمیم را بگیرن و با موفقیت اجرا کنند. در این چند سال علی رغم دشواریها صحنه جهانی طوری چرخیده که جهان تقریبا جزئی از انبوه ظلم ها و فشارهایی که به ما وارد کرد را چشید به حوادث گوناگون. در مورد این رژیم هم یک زمانی در 2006 به یاد داریم میزان حقارتی که این رژیم تحمل کرد. خصوص در روز تحویل لاشه های سربازانش در تابوتهای سیاه. در این چندین سال اخیر روزهای خوش این رژیم بوده اون هم بیشتر با خیانت به ظاهر مسلمانانی چون اردوغان و بن زاید و سیسی و بن سلمان و ... ولی خب همه چیز فقط زور و قدرت و سلطه نیست. حتما که خدای این شهدا هم از تمام ترس ها و البته شجاعت های مورد انتظار برای ما بزرگ تر هست: پیکر شهید کربلایی پور به خاطر شدت صدمات وارده در معراج فرصت وداع اخر را نداد.
-
4 پسندیده شدهویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در واشنگتن: اوکراین دارای تأسیسات تحقیقات بیولوژیکی است که در واقع، ما اکنون کاملاً نگران نیروهای روسی هستیم، نیروهای روسی ممکن است به دنبال کنترل آن باشند. پ. ن: نکته ای که چند بار در بین بحث های بین طرف روسی و امریکایی در این چند وقت وجود داشته وجود تاسیسات بیولوژیکی آمریکا در اکراین هست. حالا این تاسیسات با چه هدفی ساخته شده و دنبال چه چیزی هست باید یک نکته ی مهم نگران کننده برای همه ی انسان ها باشد.به هر حال از دوره ی سرخپوست ها و برده داری در امریکا و بعدتر حمله ی اتمی به ژاپن و استفاده از سلاح های دارای اورانیوم و بمب های ناپالم و.... آمریکا نشان داده علاقه ی زیادی به استفاده از سلاح های ممنوعه و کشتار جمعی دارد.
-
3 پسندیده شدهاولین تصاویر قرار گرفتن ماهواره نور، در مدار https://www.aparat.com/v/IMmJf در فضا اتاق کنترل و فرمان :
-
3 پسندیده شدهبه نام خدا IAI ROTEM L سامانه هوایی کوادکوپتر مهمات با مداومت بالای انتحاری (UAS) (2017) ارتش اسرائیل همواره به دنبال تقویت رزمندگان زمینی ارتش با پهپاد های توانمند و در دسترس سوای پهپاد های موجود در نیروی هوایی اسرائیل بوده است. از آن جایی که جنگ شهری مرکز جنگ های اسرائیل است، قابل درک است که ناوگان پهپاد های آماده باش خود را برای کمک به نیرو های زمینی در مکان یابی و مورد هدف قرار دادن دارایی های دشمن استفاده کند و به پشتیبانی IAF نیاز نداشته باشد. یکی از گزینه های افزایش برد تاکتیکی ارتش اسرائیل، پهپاد ROTEM L از صنایع هوافضای اسرائیل (IAI) است. ROTEM L به عنوان مهمات با مداومت بالای انتحاری در سطح تاکتیکی تعریف می شود که در فرم سبک و جمع و جور ساخته شده تا انتقال آن به میدان نبرد مدرن آسان باشد. این پهپاد یک کوادکوپتر چند ملخی است که برای انتقال دقیق مهمات در نبرد های نزدیک توسعه داده شده، نقشی حیاتی در نبرد شهری. آرایش کوادکوپتری به ROTEM اجازه می دهد تا به مدت حداکثر 45 دقیقه در منطقه تعیین شده پرواز کند، به دنبال اهداف بالقوه بگردد و حداکثر 92 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. برد عملیاتی معمول آن حدود 1500 متر است (حداکثر 10000 متر) و می توان سامانه هوایی را در کمتر از 1 دقیقه آماده کرد. عملیات های ROTEM L به یک سرباز پیاده وابسته است. با اینکه توانایی پرواز خودکار را دارد اما باز هم به سرباز برای تصمیم گیری مداخله حیاتی نیاز پیدا می کند. ROTEM L با کشندگی یکسان به اهداف ثابت و متحرک حمله کند. جدای از نقش هجومی، این پهپاد می تواند به تجهیزات ISR معمولی مجهز شود تا به عنوان یک پلتفرم شناسایی، اطلاعات به لحظه و با وضوح بالا (HD) را توسط دوربین الکترواپتیک/مادون قرمز به رزمندگان زمینی منتقل کند (توسط یک تبلت دستی). محموله کشنده ROTEM L از 2 سر جنگی 1 کیلوگرمی تشکیل می شود. دقت حمله در محدوده 1 متر از سطح هدف است و سامانه به صورت انتحاری عمل می کند. ROTEM L به گونه ای طراحی شده که تا حد ممکن بی صدا فعالیت کند (با کمک موتور های الکتریکی خود) و دست برتر را مقابل دشمن بی اطلاع داشته باشد. همچنین به دلیل ابعاد کوچک خود، این پهپاد اثر صوتی بسیار کمی در میدان نبرد دارد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2017 - وضعیت: در خدمت محدود - تعداد فروند ساخته شده: 20 - سازنده: صنایع هوافضای اسرائیل -اسرائیل - کشورهای مصرف کننده: اسرائیل - نقش: حملات زمینی (هدایت بمب های هواپایه برای نابودی اهداف زمینی توسط تیر بمب موشک و راکت)، پشتیبانی هوایی نزدیک (توسعه داده شده برای عملیات در نزدیکی عناصر فعال زمینی دشمن توسط انواعی از مهمات هوا به زمین)، جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، نیرو های ویژه (در خدمت عناصر و ماموریت های نیروها و عملیات های ویژه)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - وزن: 6 کیلوگرم – قوای محرکه: موتور های الکتریکی در آرایش کوادکوپتر - حداکثر سرعت: 370 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 1524 متر - برد: 10 کیلومتر - تسلیحات: 2 سرجنگی 1.2 کیلوگرمی (2 نارنجک دستی M-67) که می تواند با تجهیزات ISR برای نقش شناسایی (دوربین گیمبال الکترواپتیک/مادون قرمز میکرو، حسگر های جاسوسی ارتباطی و کشف آتش) تعویض شود - نسخه ها: ROTEM L (سری پایه) منبع
-
3 پسندیده شدهسلام طبق محاسبات گویا این پرتاب دقیقتر از پرتاب قبلی هم بوده. در مورد نور 1 صحبت از مدار بیضی به خاطر دقت پرتاب بودیم که عمر ماهواره را کاهش میداد ولی اینبار گویا مدار بسیار نزدیکتر به شکل دایره هست و این یعنی عمر طولانی تر. البته خود سپاه هم اعلام کرد که برای دستیابی به مدارهای بالاتر نیاز به تثبیت هر مرحله داره و این تازه دومین پرتاب بود و منطقی است که سعی بشه هر مرحله تثبیت بشه و بعد به مراحل دیگه رفت. تنها حیف زمانی که از دست دادیم و البته دانشمندانی که ازمون گرفتند. دانشمندان و تک ستاره هایی که اگر بودند هر کدوم معلوم نبود الان در پزشکی/هسته ای/موشکی/فضایی/لیزری و هوایی و ... در چه مرحله ای بودیم. انشاالله که به بهبود بودجه ها روند تسریع بشه البته با افزایش مراقبت ها از هر چیزی که داریم اول و دوم و سوم دانشمندان و نیروها و بعدش زیرساختها...
-
3 پسندیده شدهبسم ا... بسته شدن حلقه محاصره ماریوپل هدف بعدی تکرار این روند در محور شرقی روز سیزدهم جنگ صحنه نبرد در اوکراین -8مارس2022 با ورود به روز سیزدهم جنگ ، دوطرف درگیر ( روسیه و اوکراین) بتدریج به اهمیت تخلیه غیرنظامیان از شهرهای محاصره شده یا در حال محاصره شدن پی می برند و در این زمینه بدلیل خودداری از بروزتلفات بی دلیل غیرنظامی ، سعی دارند تا حداکثر همکاری در این زمینه صورت گیرد . ( اگر این مساله صحت داشته باشد ، نسل بشر بتدریج دارد اخلاقیات را هم وارد جنگ های خودش می کند ، جایی که در حداقل وضعیت ، جان غیرنظامیان بدون دلیل به خطر نمی افتد . م ) در هشتم مارس 2022 ، علیرغم شکست خوردن طرح انتقال عناصر غیرنظامی از ماریوپل ، این روند در نقاط دیگر با موفقیت همراه بود . دراین زمینه ، سرهنگ میخائیل میزنتسف ، رئیس مرکز کنترل دفاع ملی روسیه مدعی شده که یک دالان سبز در شهر سومی برای تخلیه 723 نفر از غیرنظامیان خارجی از هند ، چین ، اردن و تونس ایجاد گردید و همه این افراد به پولتاوا منتقل شده اند . این موفقیت کوچک احتمالا بدلیل اعتراضات گسترده این افراد از رفتار دولت کیف در ناتوانی یا جلوگیری از تخلیه غیرنظامیان از شهرهایی که در معرض درگیری نظامی هستند ، صورت پذیرفت . با این وصف ، تعداد کسانی که تاکنون با وسایل شخصی اولیه اوکراین را ترک کرده اند ، به 2 میلیون نفر رسیده ولی تا این روز ، دالان های سبز متعددی در کیف ، چرنیهف ، سومی ، خارکف و ماریوپل بسوی بلاروس ، روسیه و سایر شهرهای اوکراین ایجاد شده است . براساس داده های منتشر شده غیرنظامیان با توافق طرف اوکراینی از سومی به پولتاوا ، از خارکف به لویو ، اوژوگرود ، ایوانو-فرانکیسف ، از ماریوپل به زاوپوروزینه ، از چرنیهف به جنوب منتقل می شوند . با این حال ، وضعیت زندگی در شهرهای مثل ماریوپل در حال بدتر شدن است و به گفته رئیس دفتر اروپایی سازمان بهداشت جهانی ، اوکراین با فاجعه انسانی روبرو شده و سیستم بهداشت این کشور در حال فروپاشی است . در میان تمامی محورهایی که اکنون درآن درگیری وجود دارد ، در حال حاضر ماریوپل بدترین شرایط را بخود می بیند ، چرا که اکنون نزدیک یک هفته است که به محاصره درآمده و براساس اعلام شهردار این شهر ، حداقل یک خودروی غیرنظامی بدلیل برخورد با مین به همراه سرنشینانش ازمیان رفته است . بر همین اساس ، اگر مردم محلی موفق به فرار از شهر نیز شوند ، بدلیل توسعه مسیرهای مین گذاری شده توسط شبه نظامیان آزوف ، روند خروج با خطرپذیری بسیار بالایی همراه است . با این حال ، پس از اتمام مهلت آتش بس در ماریوپل ، یگان های مسلح جمهوری دونتسک ، چیزی در حدود 900 متر در داخل شهر پیشروی کرده اند که در محور چپ حمله ، بخش اصلی درگیری با واحدهای ملی گرای اوکراینی همچنان در جریان است . همزمان ، واحدهای روسی نیز از محور شرقی و شمال شرقی شروع به پاکسازی شهر کرده و براساس ادعای طرف روسی ، حومه غربی شهر بطور کامل به تصرف درآمده و یگان های مدافع به عقب رفته اند . اکنون خط مقدم نبرد در خیابانهای شهر قرار دارد و عملیات مشترک در ماریوپل و ولنوواخا با حضور پررنگ تر نیروی هوایی روسیه ادامه دارد . در کیف نیز روسها مدعی شدند که در حال پیشروی به جلو هستند ، بطوریکه روستای بوگدانوفکا در شمال شرقی پایتخت تصرف شده و درگیرهای شدید در برواری نیز همچنان ادامه دارد . علاوه براین ، نبرد در بوچا ، ایرپن و خطوط تماس طرفین در بورودیانکا- ووورزل در شمال غربی کیف نیز همچنان ادامه پیدا کرده ، در حالی که کاربرد موشکهای بالستیک نیز تدریجا" در حال افزایش است بطوریکه شهردار بوریسپیل ، انهدام یک پایگاه نظامی در این شهر توسط موشک را تایید کرده است . گزارشهای میدانی از کیف نیز نشان میدهد که گروه بندی واحدهای روسی برای تثبیت مناطق اشغال شده در شمال ، شمال شرقی و شمال غربی کیف متمرکز شده و برای مسدود کردن کامل شهر در حال آماده شدن هستند . به گفته شاهدان محلی ، پایتخت هنوز گلوله باران نمی شود ولی تاسیسات اصلی در حومه شهر ، محل درگیری طرفین است و غیرنظامیان در حال تلاش برای ترک شهر هستند ولی وضعیت همچنان پایدار است . فروشگاه ها ، داروخانه ها و حمل و نقل شهری فعال بوده ولی ایست و بازرسی های ورودی های شهر بیشتر شده است . واحدهای پلیس همچنان بدنبال خرابکاران روسی هستند که این مساله درگیری های پراکنده ای را سبب شده است . چرنیهف نیز هنوز محاصره نشده و سومی ، کونوتوپ و آخریکا نیز هنوز در اختیار ارتش اوکراین است . گزارش های تایید نشده ای نیز وجود دارد که حاکی از ترک شهر خارکف از سوی واحدهای روسی است و از جاده کمربندی شهر به پیشروی خود ادامه میدهند و به همین دلیل چند روز است که درگیری شدیدی در شهردیده نشده ولی اجرای بمباران های متناوب از سوی نیروی هوایی روسیه ادامه دارد و ارتش اوکراین نیز همچنان در بافت مسکونی شهر موضع گرفته است .از سوی دیگر ، واحدهای راکت انداز ارتش اوکراین ، با استقرار در خیابانهای شهر ، به حومه خارکف ، جایی که روسها هنوز مستقر هستند ، شلیک می کنند و این مساله آتش متقابل یگان های روسی را در پی داشت . خارکف هنوز از محورهای غربی و جنوب غربی مسدود نشده .به فاصله 24 ساعت ( 7 مارس تا 8 مارس ) روسها وارد شهر ایژیوم شدند و همچنان درگیریهای شدید در حومه و داخل شهر وجود دارد ولی این شهر هنوز به کنترل یگانهای روسی در نیامده ، اما روسها به گونه ای در حال پیشروی هستند که بتوانند گروه بزرگتری از واحدهای ارتش اوکراین را دراین منطقه محاصره نمایند . واحدهای رزمی جمهوری لوهانسک نیز در حال پاکسازی روستاهای حومه سوردونتسک بوده و این روند تا حومه شرقی شهر ادامه پیدا کرده ، تاجایی که در 8 مارس ، این واحدها از غرب نیز به این موقعیت رسیده اند و موفق شدند تاشهر روبژنو و روستای بلوگورووکا را تحت کنترل خود بگیرند . درادامه همین مسیر ،واحدهای اوکراینی از روستای پوپاسنایا عقب نشستند که از دست دادن این منطقه ، به معنای کنترل یک جاده کلیدی در جنوب لیسیچاسنک است در حال بطور همزمان تلاش می کنند تا از عقب نشینی ارتش اوکراین به جنوب و جنوب غربی جلوگیری نمایند . درصورتی که دو شهر سوریک و باموت توسط روسیه تصرف گردد ، یک گروه رزمی کامل از ارتش اوکراین در یک پاکت کوچک در سورودونتسک- لیسیچانسک به محاصره در خواهند آمد . همزمان با این وقایع ، یگان های جمهوری دونتسک ، برای محاصره واحدهای اوکراینی در ولنوواخا تلاش می کنند ، که این امر با تصرف نووترویسکویه و ولادیمیرووکا احتمالا می بایست میسر گردد . مضاف براین ، یگان های شبه نظامی جمهوری دونتسک ، شهرکهای پولنوی ،اولننوکا و یوژنودونوسکوییه را هم اکنون در اختیار خود گرفته اند . یگان های ارتش اوکراین در جریان این سلسله درگیریها به اولگینکا عقب زده شده اند ولی آتشباری متقابل توپخانه با شدت ادامه دارد ولی این روستا از سه طرف توسط مهاجمان به محاصره درآمده اند . در محور زاوپوروژینه ، یگان های ارتش اوکراین در امتداد خط تماس با روسها در کامنسکویه – اورخوف – گولیا- پوله –ولیکایانوووسلکا مستقر هستند و هیچ اتفاق خاصی در این محور رخ نداده است . در ساحل غربی دنیپر ، پس از شکستهای 48 ساعت اخیری که روسها متحمل شدند ، اکنون وضعیت در میکولایف از جنوب ، جنوب شرق و جنوب غربی ابتدا تثبیت و سپس مسدود گردید و پیشروی از شمال این منطقه ادامه دارد در حالی که فرماندار میکولایف مدعی است که ارتش روسیه در حال تدارک اولیه برای اشغال شهر است . قطار زرهی روسیه که در 7 مارس وارد اوکراین شده بود ، حدود 248 خارجی شامل 40 اوکراینی را از خرسون به کریمه منتقل نمود ، در حالی که شهروندان ترکیه ، مصر ، آذربایجان ،پاکستان ، سوئد ، ایتالیا ، برزیل ، هند و مراکش نیز در میان آنها دیده می شدند . پی نوشت : 1-استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند . منبع 1 منبع2 منبع3
-
2 پسندیده شدهدکتر صادق الحسینی دانش آموخته ی اقتصاد هست. پریروز یک تحلیل اقتصادی درباره وضعیت گندم نوشته که بی ربط به مسائل این تاپیک نیستش منبع تصاویر را از راست به چپ و خلاف حرکت عقربه های ساعت بخونید
-
2 پسندیده شدهبسم ا... این روزها ، اوکراینی ها و روسها روبروی هم قرار دارند ودر صدر اخبارند و برای خودشون قهرمان جنگ تولید می کنند ولی جنگ ما دربرابر همه دنیا ، قهرمان هایی داشت از جنس خود این مردم از راست : شهید آبشناسان ، شهید صیاد شیرازی و شهید خلیلی یادشان گرامی ==== خوب ، از اوکراین چه خبر ... خودتون نوشته روی عکس را ترجمه کنید ولی انصافاً ناتو تا الان به چه کشورهایی حمله کرده ، خودتون کلاهتون را قاضی کنید ... طنز : آخرین فناوری در شبیه سازی تسلیحات نظامی مجدداً پر رنگ بودن حضور زنان در عملیات رسانه ای اوکراین گفته شده بیشتر از 15 درصد عناصر رزمی ارتش اوکراین را زنان تشکیل می دهند ...!! عملیات نظامی ارتش روسیه در دوقاب از دید فعالان اوکراینی شرح ندارد ، خودتون حدس بزنید جنگ در همه ابعادش انسان ها را تحت تاثیر قرار میدهد و آسیب پذیرترین قشرها ، زنان و کودکان هستند ولی از جنبه عملیات روانی ، تصویر روی پیراهن این کودک را دقت کنید فرهنگ ، بعد از آدم ها ، دومین قربانی جنگ هست ایست و بازرسی ارتش اوکراین در کیف ( احتمالا ) لجستیک و لجستیک و فقط لجستیک گفته شده یکی از دلایل عدم موفقیت نیروی هوایی روسیه در اوکراین ، انتشار این عکس بوده ارتش اوکراین مدعی هست ، روسها مدارس و مهدکودکها را هدف قرار می دهد یک نمونه مهدکودک اوکراینی !!! راست : تبلیغات نظامی چپ : اصلا متوجه نشدم علت تمرکز اوکراینی ها بر روی تک تیرانداز ارتش سرخ ، لودمیلا پاولیچنکو ، چی هست ؟!!!! این که بیشتر تبلیغ ارتش مهاجم هست تا اوکراین !!! بازگشت به تنظیمات کارخانه (1) کاروان موشکهای روسی بسمت بلاروس !!! جنگ در اوکراین ، یکی از آزمونگاه های مهم نظریات میلیتاریستی در انجمن میلیتاری هست یک روزی نه چندان دور در ایام گذشته ، یکسری از کاربران میلیتاری ، سپاه را شماتت می کردند که چرا لانچرهای موشکی خودش را با کامیون های غیرنظامی استتار می کنند....!! حالا این عکس ها از اوکراین خیلی جذابیت دارد که چه شکلی موشکهای ضد زره را خودورهای غیرنظامی در صحنه نبرد جابه جا می کنند ...!!!!! بازگشت به تنظیمات کارخانه (2) کاروان توپخانه ارتش فدرال بسوی میادین نبرد از تولید ( اوکراین ) به مصرف ( روسیه ) دپوی توپخانه - زرهی ارتش اوکراین در حومه بردیانسک به تصرف روسها درآمده خطوط دفاعی شکسته شده ارتش اوکراین در سوردونتسک ستون های زرهی ناتو بسمت شرق فرانکفورت (آلمان) کشته های ارشد جنگ از راست : ژنرال ویتالی گراسیموف ( روسیه ) سرهنگ کنستانتین زیزنسکی (روسیه) سرهنگ دوم اولگ هرمودسکی ( اوکراین ) آمار تلفات سخت افزاری جنگ (روسیه - اوکراین )
-
1 پسندیده شدهایشون ناراحت نیست کلا علاقه به این داره که هر وقت چیزی علیه ایران باشه و یا مشکلی علیه ایران پیش بیاید میزان خوشحالی خودش را نشان بدهد. دلیلش هم مشخص هست در فضای مجازی امثال این ها زیاد هست
-
1 پسندیده شدهماهم مثل شما ناراحتیم و غرورمون جریح دار شده اما این عدم پاسخ گویی ها حتما علتی داره من خیلی فکر کردم بنظر من شاید مسولین به این نتیجه رسیدن که اسراییل با توجه به احوالات اقتصادی فعلی ایران به دنبال افزایش تنش و در نتیجه یک درگیری همه جانبه با حربالله ست چون میدون پاسخ ما از طریق این گروه داده میشه برای همین هم دندان به جگر میزارن و کاری نمیکنن وگرنه یک خرابکاری ساده نظیر بمب گذاری در جادها یا استفاده از پهباد های انتحاری علیه کاروان های نظامی نباید کاری غیر ممکن باشه
-
1 پسندیده شدهبه گفته یکی از دوستان در استاتوس، در جریان شهادت این دو پاسدار عزیز، یک دستگاه فیلامنت وایندینگ از بین رفته است حضور چنین دستگاهی یعنی تلاش برای بومی کردن و تولید پرتیراژ موشک در سوریه این نکته نشون میده همون برنامه تولید موشک در لبنان به شکل دیگه ای در سوریه در جریان هست و روزی رو شاهد خواهیم بود که جنگ 33 روزه دیگری از سمت سوریه رخ بده و جولان ازاد بشه این حمله قطعا با درز اطلاعاتی انجام شده است باید جلوی این درزها رو گرفت اگرچه دفاع همیشه تحت فشار هست و احتمال گل خوردن زیاد برای همین باید حمله رو فعال تر و ضد حمله رو بی رحم تر پیگیری کنیم
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبسم ا... دوباره از عملیات رسانه ای شروع می کنیم گربه به دست ها در اوکراین . این قسمت غیرنظامیان همچنان ، زنان در خط مقدم عملیات رسانه ای مسلمان در برابر مسلمان در یک کشور مسیحی انهدام ستون زرهی روسی ( تی-72 بی) در استان لوهانسک ستون های لجستیک ارتش روسیه در کریمه که بسوی محور جنوبی عملیات رزمی در حرکت هستند ستون های کمین خورده روسها در چرنیهوف بتدریج داریم تسلیحات انفرادی و جمعی غربی را در اوکراین می بینیم در کنار سلاح های هجومی آکا-74 ، تیربار آمریکایی ام-240 مجهز به سایت دید درشب بی ام پی -1 های غنیمیت روس در چرنیهوف به جنگ دوم جهانی ( ببخشید ... جنگ روسیه و اوکراین ) خوش آمدید قطار زرهی سال 2022 واحدهای چچنی در اوکراین بی تی آر-80 های روسی منهدم شده تی-80 یو و راکت انداز اورگان روسی در اختیار ارتش اوکراین ظاهرا نمونه تازه تری از دسته گل روسها را شاهد هستیم یک سوخو-34 دیگر هم سرنگون شد ستون تدارکاتی ارتش روسیه زیر آتش توپخانه ارتش اوکراین منطقه ضد دسترسی / تحدید نفوذ کریمه پیدا شدن سرو کله سلاح هجومی اف ان سی -کالیبر 5/56 ×45 م.م بلژیکی در اوکراین اس ان آر-10 جاگوار اوکراینی براساس پیکربندی ام تی ال بی روسی بردیانسک به غنیمت روسها درآمده ضد زره آرکا-3 اوکراینی در دونباس به غنیمت روسها درآمده ضد زره سی-90 اسپانیایی در ارتش اوکراین عکس تکخال امشب یک قبضه موسین ناگانت 1891 در جنگ سال 2022 این سلاح 131 سال هست که در خدمت عملیاتی قرار دارد جنس روسی و سیمرغ بلورین ( ببخشید.... اسکار ) نقش اول مرد ، تعلق می گیرد به .... این دیوانه زنجیری اوکراینی که مین ضد تانک روسی تی ام-89 را بدست گرفته و از جاده خارج می کند
-
1 پسندیده شدهبسم ا... تقریبا دو سال هست با این پدیده ترجمه غلط عمدی از سخنرانی ها برخورد کردم ، چندین مورد تا الان بصورت موردی بررسی شده ولی این یکی نمونه بسیار خوبی هست بلحاظ دقت درآن . صرف نظر از ترجمه آماتوری و غلط های املایی ، بسیار باید مراقب بود که هرچیزی که پخش میشود را نباید باور کرد اول ترجمه پایینی را بررسی بفرمایید ، بعد یکبار از اول ترجمه بالایی را ... در حوزه عملیات روانی ، به این تاکتیک ،"معکوس سازی واقعیت " نام می برند https://www.aparat.com/v/smMLe پی نوشت : برادر عزیز جناب @arminheidari
-
1 پسندیده شدهبرای اروپایی که نمیتونه مستقیم به خاک روسیه حمله کنه، خیلی مهمه که این کشور رو جایی مشغول و متوقف کنه. اروپا تمام توانش رو گذاشته که جنگ اکراین شروع بشه و تمام توانش رو هم خواهد گذاشت که تلفات روسها به حداکثر برسه و جنگ طولانی بشه. این رو بسادگی از نوع حمایت میشه فهمید. وگرنه بجای این موشک های آشغال ضد تانک بیان موشکی مثل قیام که در یمن استفاده میشه تحویل بدن! وقتی فرصتش رو داشتن این کار رو نکردن.....
-
1 پسندیده شدهبا سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز ژنرال های پیر فرانسوی شارل دوگل : این ژنرال های پیر ، انگار چهارده سالشونه. همیشه حالت دفاعی می گیرن و آخرش هم تسلیم میشن. عمراً دفاع نمی کنند. فیلم سینمائی دوگل - محصول 2020 (De Gaulle 2020) پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند.
-
1 پسندیده شدهممنون از اظهار محبت هر دو شما عزیزان و سایر عزیزانی که به بنده لطف داشتید. این مصاحبه ایشون ؛ مربوط به اوایل مهرماه امسال (1400 ه.ش) بود
-
1 پسندیده شدهبا سلامی گرم و دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست. توضیح ضروری : برای بنده بهتر و راحت تر این بود که بجای کل مصاحبه فقط یکی دو جمله از مصاحبه را همراه با لینک مصاحبه قرار می دادم. اما متأسفانه مصاحبه در رسانه ای منتشر شده بود که امکان ارائه لینک مستقیم مصاحبه وجود نداشت (نه بخاطر این مصاحبه ، بلکه به دلیل سایر مطالب منتشر شده در آن رسانه) و چه بسا که عمل به روش استاندارد و قرار دادن لینک آن رسانه در تاپیک ، میلیتاری را دچار حاشیه های غیرضروری می نمود. رمزگشائی از سانحه سقوط هرکولس فرماندهان (بخش سوم) عکس تزئینی است و ارتباطی با این سانحه ندارد روایت مسئول تیم بررسی سانحه سروان (در زمان وقوع سانحه هرکولس دارای درجه سرهنگ) بهمن فرقانی - پایگاه یکم شکاری - سال 1352 سوال : شما مسئول بررسی پرونده این سانحه بودید. سقوطی که ۷ مهر ۱۳۶۰ در اطراف تهران، کهریزک رخ داد و پنج نفر از فرماندهان عالیرتبه ارتش و سپاه در آن جان باختند. اما نوع سقوط این هواپیما از زبان بسیاری از کارشناسان هوایی، مشکوک، غیرعادی، یا حتی عمدی توصیف شده. نتیجه بررسی شما چه بود؟ اجازه بدهید همین جا شما را متوقف کنم، کدام کارشناس هوایی اظهارنظر کرده؟ همه کسانی که من در تمام این سی و چند سال به اظهارنظرهایشان گوش کردم، هیچ کدام تخصصی در بررسی سانحه نداشتند. اظهارنظرهای ادیبانه و فاضلانه بوده، بدون اینکه تخصصی داشته باشند. کسی در این مورد هیچ نظر تخصصی نداده. نظر تخصصی مال تیم ما و ضمناً تیمی [است] که از پاکستان دعوت کردیم و آمدند. فقط این دو نظریه است. بقیه همهاش شایعه است. سوال : خب، مثلاً کاپیتان هوشنگ شهبازی بود که در این باره عین همین مسئله را میگوید، یا خلبان همین هواپیما همین نظر را دارد و امیر سرتیپ مصطفی توتیایی که از نیروهای قدیمی ارتش است، ایشان هم همین نظر را میدهد، سرهنگدوم بازنشسته محمدعلی شریفالنسب ایشان هم همین نظر را دارند دقیقاً. در گفتوگوهایی که با اینها شده همه ایشان آن صفاتی را که من عرض کردم در مورد این سقوط به کار بردهاند. شما نظرتان چیست؟ عرض کنم خدمتتان، همه این اشخاصی که فرمودید هیچکدامشان نه در محل سانحه بودند و نه از لاشه هواپیما بازدید کردند... هیچ گونه تخصصی در بررسی سانحه ندارند. من از زمان ستوان دومی، از زمانی که وارد نیروی هوایی شدم در بررسی سانحه بودم. بهترین دورههای بررسی سانحه را در دانشگاه یو اس سی کالیفرنیا و در نیروی هوایی دیدم، و بیشترین سوانح نیروی هوایی را در تاریخ نیروی هوایی ایران من بررسی کردهام. تمام سوانح مهم نیروی هوایی را، از جمله سانحه وزیر خارجه الجزایر، واقعه طبس، سانحه جمبوجت ایران در اسپانیا، سانحه سقوط کایت ارتشبد خاتم و ... همه اینها را من بررسی کردهام. حالا اگر نظر من را میخواهید با آن آقایان [مقایسه کنید] که حتی کوچکترین تخصصی در بررسی سانحه ندارند، شما مختارید. سوال : نه، من فقط نظر آنها را اعلام کردم خدمت شما. در این مصاحبه فقط نظر شما را میخواهیم بدانیم. هر کسی نظری دارد آزاد است در اظهار نظر، ولی هرکس از نظر تخصصی ارزشمند است، نظر او را باید بررسی کرد. سی-۱۳۰ ئی شماره ۸۵۲۵-۵ در سال ۱۳۵۶ (تصویر بالا) و همان هواپیما پس از سانحه در صبح روز هشتم مهر ۱۳۶۰ سوال : داستان را شما برای ما بگویید. این اتفاق به هرحال اتفاق بسیار مهمی بود که گفته میشود حتی روی مسیر جنگ هم تاثیر گذاشت و بعضی کارشناسان میگوید طولانی شدن سرنوشت جنگ تا حدودی مربوط به این مسئله بوده. بنابراین موضوع مهمی است. شما چه دیدید، در چه شرایطی بررسی کردید و به چه نتایجی رسیدید؟ بله.از این جا شروع کنم که تمام این سران صبح آن روز رفته بودند اهواز برای بررسی نتیجه عملیات ثامنالائمه، و یک نکتهای که بازی سرنوشت را نشان میدهد، وقتی فکوری و سران در اهواز پیاده میشوند، یکی از دوستان من، سروان مهرداد مستشاری که آنجا در دسک اهواز کار میکرده میآید پای هواپیما که با این هواپیما برگردد، چون مهرداد خلبان بود. این میبیندش و میگوید کجا داری میروی؟ میگوید میروم تهران. فکوری دستش را میگیرد و میگوید نه، صبر کن عصر با هم بر میگردیم. این آدم را از پای هواپیما بر میگرداند، با خودش در هواپیما بود که ایشان هم در آن سانحه شهید شدند. ولی واقعاً بازی سرنوشت بود که مرگ را به سراغ این آدم آورد. به هرحال عصر وقتی اینها بلند میشوند به طرف تهران... اولاً ترکیب خدمه پروازی را بگویم؛ خلبان آقای صولتی تجربه زیادی روی هواپیمای سی-۱۳۰ نداشت [البته جناب صولتی برعکس این ادعا را دارند]، کمک خلبان تحت آموزش بود، و مهندس پرواز این هواپیما یکی از قدیمیترین مهندسان پرواز سی-۱۳۰ بود که بیش از دههزار ساعت در این هواپیما پرواز داشت و بنابراین در واقع فرمانده هواپیما این آدم بود، چون هر چه میگفت بقیه دربست قبول میکردند. کما این که چنین هم شد. اینها وقتی میآیند بالای کهریزک، وقتی شروع به کم کردن ارتفاع میکند، دستهگازهای هواپیما را میکشد به آیدل که شروع کند به کم کردن ارتفاع. به محض این که دستهگازها را میکشد عقب، طبق گفته خود خلبان صدایی شبیه به انفجار میشنوند، در طرف راست هواپیما، و برق هواپیما قطع میشود. مهندس پرواز نگاه میکند به نشاندهندههای آرپیاِم (Revolutions per minute) چهار موتور، میبیند هر چهار تا صفر را نشان میدهند. دو دستی میزند توی سر خودش و میگوید وای، هر چهار موتورمان رفت!! تمام اِشکال از همین جا شروع میشود. این آقای مهندس پرواز با آنهمه تجربه و سابقه پرواز، نمیدانست که آرتیاِم هواپیما فقط در یک شرایط ممکن است صفر نشان بدهد و آن وقتی است که برق به آن نرسد. در حالی که اگر موتورها هم خاموش بشوند، به خاطر این که باد ملخها را میچرخاند، ۱۲ درصد آرتیاِم نشان میدهد، هیچوقت صفر نشان نمیدهد مگر این که برق نداشته باشد. وقتی ایشان میگوید چهار موتورمان رفت، چون در واقع فرمانده معنوی هواپیما ایشان بوده، خلبان هم دربست قبول این نظریه را میکند، و شروع میکند به فرود اضطراری در بیابان. و در تمام این مدت، روند موقعیت اضطراری را رعایت نمیکند. وقتی برق میرود، سوئیچی است که [با زدن آن] هواپیما از برق میرود روی باتری؛ این سوئیچ را اگر میزد روی باتری، برق میآمد و هیچ مشکلی نداشتند و به طور نرمال میآمدند و مینشستند. ولی این کار را نکردند و مبدل سوئیچ روی حالت باتری نبود، روی زمین هم ما ازش عکس گرفتیم، روی باتری نبود. از خدمه پروازی هم در مصاحبه پرسیدیم که آیا این کار را کردید، نکرده بود، میگفتند که نکردهاند. حتی اگر دستهگازها را میدادند جلو میدیدند که موتورها دارند کار میکنند. این کار را هم نکردهاند. آمدهاند برای نشستن. در آن تاریکیهای اول شب، به طرز معجزهآسایی این هواپیما را سالم میگذارند روی زمین. هواپیما سالم روی زمین میآید، خیلی مهم است این نکته، برای این که اگر خرابکاری بود یا انفجاری در هواپیما بود، خب این هواپیما سالم به زمین نمینشست. تا این لحظه خون از دماغ هیچ کسی نیامده بود و همه مسافران و خدمه صحیح و سالم بودهاند تا این لحظه. یک مقدار که هواپیما میآید جلو، از بخت بد، یک خاکریز قنات سر راهشان بوده، چرخ راست هواپیما میرود روی خاکریز قنات، هواپیما یکوری میشود به طرف چپ، بال چپ میگیرد به زمین، بال میشکند و چون بال، باک بنزین است و پر است، بنزینها میریزد و هواپیما آتش میگیرد، و کسانی که مثل خلبان و چند تن از کرو که از پنجره کابین بیرون آمدند یا توانستند از شکافی که در بدنه ایجاد شده بود همان لحظات اول بیایند بیرون، اینها سالم ماندند که مجموعاً فکر کنم از نود و چند نفر سرنشین و خدمه پروازی ۱۸ نفر سالم ماندند. و بقیه در اثر دود حاصله خفه میشوند و بعد در آتش میسوزند. سوال : روایتی که کردید تا حد بسیار زیادی به آنچه خلبان هواپیما توصیف میکند، شباهت دارد. ایشان میگویند هر چهار موتور هواپیما به طرز استثنایی فلِیمآوت یا خاموش شده بوده در زمانی که برق از دست رفته. و دیگر این که یک آتش سوزی در جعبه سمت راست هواپیما اتفاق میافتد، که حالا بعداً به این نکته هم میرسیم که به داستانی درباره این موضوع قبل از پرواز اشاره میکند. اینها آیا طبیعی بوده که یک چنین هواپیمای سی-۱۳۰، چنین اتفاقی برایش بیفتد؟ ببینید، کلید معما در این جاست که اگر آن خاکریز قنات آنجا نبود، هواپیما صحیح و سالم نشسته بود و هیچکس صدمه ندیده بود. تنها کلید معما در اینجاست. همه این تئوریها بر باد میرود وقتی که هواپیما صحیح و سالم به زمین بنشیند. وقتی ما رفتیم آنجا و بررسی کردیم، اولاً ببینید هواپیمای سی-۱۳۰ چهار موتور مستقل دارد، ما فرض کردیم خلبان راست میگوید و انفجاری رخ داده. تیم مواد منفجرهمان را اول آوردیم همه جای هواپیما را [بررسی کردند]، چون مواد منفجره آثاری از خودش باقی میگذارد، کوچکترین اثری از مواد منفجره در لاشه هواپیما دیده نشد. و بعد، چون چهار موتور هواپیما مستقل هستند، گفتیم یک کاری بکنیم که هر چهار موتور هواپیما از بین برود، یک جای هواپیما خودمان بمب بگذاریم که هر چهار موتور از بین برود، چنین چیزی امکان ندارد! چون هر موتور این هواپیما مستقل است، شما باید چهارتا بمب در چهار نقطه هواپیما بگذاری که هر چهارتا هم با هم منفجر شوند، تا هر چهار موتور از کار بیفتد. چنین چیزی اصلاً امکانپذیر نیست و از عهده هیچ گروه تروریستی معمولی بر نمیآید که بتوانند چنین کاری بکنند. هرکولس دارای چهار موتور Allison T56 می باشد که هر یک جداگانه و مستقل از سایرین عمل می کند دلایل بعدی: موتور توربوفَن سی-۱۳۰ در حدود ۲۴۰۰۰ دور در دقیقه میزند، ملخ هواپیما در حدود ۱۰۲۰ دور در دقیقه میزند، و این یک اختلاف دوران عظیمی این جا هست که برای جبران این اختلاف، گیرباکس (جعبه دنده) تعبیه شده که دور موتور را با دور ملخ هماهنگ میکند. حالا اگر موتور متوقف بشود یا فلِیمآوت بکند، اختلاف آرتیاِم باعث میشود جعبهدنده خرد بشود. برای پیشگیری از این اتفاق، کارخانه سازنده آمده یک چیزی شبیه کلاچ اتوماتیک برای این جعبه دنده تعبیه کرده که به محض این که موتور فلِیمآوت میکند، این کلاچ ملخ و جعبهدنده را از موتور جدا میکند و ملخ دیگر به صورت آزاد میچرخد. ما هر چهار موتور این هواپیما را باز کردیم و بررسی کردیم، هر چهار کلاچ موتورها درگیر بود، یعنی نشان میداد که موتور کار میکرده. موتور از کار نیفتاده بوده. بهترین دلیل علمی برای این که موتور کار میکرده کلاچها بود. نمیشد که هر چهار کلاچ همزمان بد عمل کنند. هر چهار تا درگیر بودند، یعنی داشته کار میکرده. بعد هم در سوانح هوایی، هواپیماهای ملخ دار وقتی روی زمین مینشیند، همین جور که دارد به جلو میرود، وقتی چرخهایش میشکند یا هرچه، ملخها که به زمین میگیرد، در هر دوری که ملخ میزند، یک ضربه به زمین میزند و علامت میگذارد که با اندازهگیری این فاصلهها و سرعت تقریبی هواپیما میشود دور تقریبی موتور را حساب کرد. همه اینها را که حساب کردیم دقیقاً دوری در حدود آیدل را نشان میداد. بنابراین، خلبان مسلماً میگوید بله، خرابکاری بوده برای این که یک اشتباه کوچک ساده و اجرا نکردن دستورالعمل اضطراری باعث شده که تعداد زیادی آدم مهم و غیرمهم، انسانها جانشان را از دست دادهاند. مسلماً وجدانش قبول نمیکند خطای خودش را بپذیرد و سعی میکند به در و دیوار بزند. ولی دلایل علمی اینها بود... سوال : خب اگر برق هواپیما قطع شده باشد و برق موتورها قطع شدهاند، یعنی سیستم برق و هیدرولیک هواپیما قطع شده باشد، چه کاری از دست خلبان بر میآید در چنین شرایطی؟ دستورالعمل اضطراری قطع برق که در چکلیست هر خلبانی هم هست، نوشته آقا این مبدل سوئیچ را از اینور بزنید آنور به روی باتری. همه چیز به حال عادی بر میگشت. فقط یک حرکت انگشت ایشان کافی بود تا از این سانحه جلوگیری بکند، این کار را نکرده. خلبان علی صولتی - در گفتگو با یکی از رسانه های داخل کشور از اقدامات خود در زمان سانحه دفاع نمود سوال : آقای فرقانی، آقای صولتی به روایت خودش میگوید از سال ۵۲ که به آمریکا میرود برای خلبانی و دوسال بعد که بر میگردد، از سال ۵۴ درواقع ایشان به واحد سی-۱۳۰ در ارتش ملحق میشود، و از آن موقع سابقه راندن این هواپیما را داشته. در جنگ هم پروازهای زیادی داشته. چطور خلبانی که این همه سال در این هواپیما کار کرده این موضوع ساده را متوجه نشده؟ از خودشان باید بپرسید. از ایشان بپرسید چرا طبق چکلیست عمل نکرده. بعد که توی هواپیما میروند، چکلیست را باز میکنند جلویشان میگذارند، اولین آیتم چکلیست این است که مبدل سوئیچ را بزن روی باتری، و نکرده. در محل سانحه هم که عکس گرفتیم از پنل، سوئیچ روی مبدل بود، هنوز روی باتری نرفته بود. سوال : سؤال این جاست که چرا دلیل این سقوط هیچوقت اعلام نشد؟ به هرحال وقتی هواپیمایی در این سطح سقوط میکند، حتماً دلایلش اعلام میشود در همه جای دنیا. این که در این باره چنین سکوتی ترجیح داده شد علتش چیست؟ والله من سیاستمدار نیستم. دلایلش هر چه هست، ما نتیجه بررسیهایمان را در گزارشم کتباً اعلام کردم. بعد یکی از دوستانی که در ضداطلاعات سپاه کار میکرد، به من گفت چون خلبان اصرار میکند که بمبگذاری بوده و بعضی از دوستان عقیدتیسیاسی هم با او موافق هستند، زمزمه این را میکنند که مجاهدین بمب گذاشته بودند توی هواپیما و آقای فرقانی دارد با مجاهدین همکاری میکند که این داستان را لاپوشانی کند. من به خاطر این که از خودم محافظت کنم، در انتهای گزارشم پیشنهاد کردم که به دلیل اهمیت سانحه پیشنهاد میکنم از یکی از کشورهای دوست و برادر، تیم بررسی سانحه دعوت بکنیم و بدون اینکه اطلاعاتی به آنها بدهیم، آنها بیایند و مجدداً بررسی کنند. خوشبختانه این پیشنهاد من قبول شد و از پاکستان دعوت کردند یک ژنرال پاکستانی که رئیس امنیت پرواز نیروی هوایی پاکستان بود با یک تیم متخصص سی-۱۳۰ آمدند و بررسی کردند و دقیقاً همانهایی را که ما کشف کردیم، دقیقاً آنها را تایید کردند. یعنی دو منبع بیطرف این مسئله را تأیید کردند. حالا چرا اعلام نکردند، این دست من نبود. من گزارشم را به صورت خیلی محرمانه به ستاد نیروی هوایی دادم. من بعد از آن هیچ کنترلی روی گزارشهای بعد از سانحه ندارم. سوال : نکتهای را خلبان پرواز مطرح میکند که من این روایت را از قول خودشان میگویم، شما ببینید شنیدهاید این را یا نه. یک بار هم اشاره کردم به آن. اما دقیقترش این است که ایشان میگوید بعد از سانحه، مسئول تیم پروازی، کسی به نام علی پهلوان، به ایشان گفته که قبل از پرواز، دونفر هایلِوِل متخصص برق آمدهاند و موقعی که هنوز هواپیما در اهواز بوده، درِ جعبهای را که بغل هواپیما بوده و همان جا هم در زمان سقوط آتش گرفته را باز کردند و دستکاری کردند. آقای پهلوان ازشان پرسیده که چرا باز میکنید و چه کار دارید به این بخش، گفتهاند دستور داریم ببینیم خلبان نکند اسلحهای قایم کرده باشد این جا. میگوید این واقعه بعداً اصلا پیگیری نشد. شما چیزی در این مورد شنیدید؟ هیچ گزارشی در این مورد هیچ کس به ما و به اطلاعات و هیچ جای دیگری [نداد و] هیچ نوع گزارشی در این مورد وجود ندارد و این فقط گفته خلبان است بعد از این واقعه. ولی در این مورد کوچکترین گزارشی به هیچ جا نشده. یعنی اصلاً چنین گزارشی وجود ندارد. فقط گفته آقای صولتی است. سوال : سرهنگ فرقانی، مسئول تیم بررسی پرونده سقوط هواپیمای سی-۱۳۰ که در ۷ مهر ۱۳۶۰ در حوالی کهریزک سقوط کرد. سپاسگزارم که با ما گفتوگو کردید. تشکر میکنم از وقتی که به من دادید. بهمن فرقانی - جانشین پایگاه وحدتی در آغاز جنگ - رئیس بازرسی و ایمنی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ... پایان پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. .
-
1 پسندیده شدهشب گذشته یک کواد کوپتر روسی در مناطق تحت کنترل مسلحین سقوط کرده . مسلحین هم به منظور ضبط این پرنده کنترلی دورش جمع میشن غافل از اینکه یک بمب در این وسیله جاگذاری شده در نتیجه انفجار این پرنده انتحاری 4 فرد مسلح کشته میشن البته این شیوه رو اولین بار داعش در جاده خناصر بر علیه نیروهای خودی به کار میبره وحتی یکی از فرماندهان میدانی مقاومت هم بر اثر انفجار کوادکوپتر انتحاری به شهادت میرسه شکار پرنده کنترلی مسلحین در حومه فرودگاه حمیمیم روسها در لاذقیه
-
1 پسندیده شدهبا سلامی گرم و دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست ؛ ادامه بررسی پهپادهای رژیم صهیونیستی رو به اتفاق هم ادامه میدهیم : روح IAI Ghost گوست یا روح : یکی از پهپادهای شناسائی رزمی کمتر نام آشنای صهاینه باشد. این پهپاد که توسط صنایع هوا-فضای اسرائیل IAI ساخته شده ، در سال 2011 میلادی ساخته شده است. این پهپاد که ظاهری شبیه به نسخه مینیاتوری هلیکوپر شینوک دارد برای انجام وظایف اطلاعاتی ، نظارتی و شناسایی (ISR) طراحی شده است تا مورد استفاده توسط واحدهای کوچک نیروی زمینی ، نیروهای پلیس ، نیروهای اطلاعاتی و نیروهای عملیات ویژه قرار بگیرد. CH-47 Chinook نوع نشست و برخواست عمودی این پهپاد ، به کاربر اجازه می دهد که در زمین های دارای پوشش متراکم ، مناطق کوهستانی ، مرداب ها و محیط های شهری ؛ به سادگی و سهولت مورد استفاده قرار بگیرد. این پهپاد دارای مداومت پروازی 30 دقیقه و یا پیمایش مسیر 4 کیلومتر می باشد. این پهپاد دارای وزن کلی 4 کیلوگرم است و پس از جمع شدن و قرار گرفتن در چمدان حمل خود ، قابلیت حمل توسط یک سرباز را دارا است. ادامه دارد... ------------- پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند پ.ن 2 : انشاءالله اگر عمری باقی بود ، در پست های آینده به سایر پهپادهای اسرائیلی خواهیم پرداخت. .
-
1 پسندیده شدهگامهای بلند برای پرکردن جای فینیکس در جریان نمایشگاه چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس در تهران، انواع دستاوردهای تسلیحاتی و تجهیزاتی نیروهای مسلح کشورمان به نمایش درآمد که از آن جمله موشکهای پدافند هوایی صیادــ2 و 3، دو نسل موشک شلمچه و نیز موشک هوابههوای میانبرد فکور90 بود. علائم و اطلاعات ثبتشده روی بدنه موشک فکور نشان میدهد که احتمالاً این محصول نسبت به نمونه رونماییشده در جریان افتتاح خط تولید در سال 1397 تفاوتهایی دارد. موشک فکور برای تجهیز جنگندههای اف14 تامکت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و جهاد خودکفایی این نیرو توسعه یافته استمتخصصان این نیرو در سازمان جهاد خودکفایی بهسرپرستی امیر عطاءالله بازرگان و جمعی از خلبانان اقدام به تطبیق موشک سطحبههوای MIM-23 Hawk با شکاری رهگیر اف14 تحت پروژهای بهنام سجیل کردند تا در حد امکان کمبود موشکهای فینیکس جبران شود، این کار با موفقیت صورت گرفته پس از آزمایشهای لازم، پای این ترکیب جدید به میادین نبرد هم باز شد. بنا بر گزارشهای رسمی، جنگنده اف14 تامکت با موشک هاوک یا سجیل موفق به شکار پرندههای دشمن نیز شد علائم روی بدنه موشک شلمچهــ2 اما تصاویر منتشرشده از نمایشگاه اقتدار 40 در هفتههای اخیر نشان داد که روی بدنه موشک شلمچهــ2 عبارت M112 بهعنوان موتور سوخت جامد، حک شده است، در نتیجه این موشک بدنه و موتور نسل قبلی موشک شلمچه را حفظ کرده اما بالها و بالکهای کنترلی و دماغه آن مطابق موشک استاندارد طراحی شده است.وجه شاخص پیکربندی موشک استاندارد در واقع همان بالهای امتدادیافته (Long Wing) در راستای بدنه است که در شلمچهــ2 مورد استفاده قرار گرفته است. بهطور خلاصه میتوان گفت برای بهسازی سامانه مرصاد، عبور از موشک شلمچه به شلمچهــ2 با پرتابگرهای جدید و قابلیتهای تاکتیکی بالاتر با حفظ موتور، بدنه و سامانههای هدایت موشک شلمچه و طراحی بال و بالکهای کنترلی متفاوت صورت پذیرفته است تفاوتهای جزئی در بالک کنترلی موشک شلمچه (مرکز تصویر) با موشک استاندارد (نصبشده روی استند) قابل مشاهده است اما از موتور M112 برای رسیدن به یک موشک هوابههوا نیز در صنعت دفاعی کشور استفاده شده است. نسل اول موشک هوابههوای فکور90 با استفاده از موتور موشک شلمچه اما بالها و بالکهای مشابه موشک فینیکس و با وزنی مشابه موشک شلمچه طراحی و ساخته شد. این موشک در فروردین 1396 رونمایی و پس از کارهای تکمیلی خط تولید آن در مرداد 1397 افتتاح شد. رونمایی از موشک فکور90 در سال 1396 هدف از بهکارگیری پیکربندی موشک فینیکس در مقایسه با هاوک، ایجاد امکان حمل موشک فکور در جایگاههای زیر بدنه جنگنده اف14 تامکت است زیرا امکان حمل موشک هاوک/سجیل/شلمچه در جایگاه زیر بدنه تامکت بهدلیل اندازه دهانه بال، اگر ناممکن نباشد عملاً بسیار دور از دسترس است. البته فکور با جرم 1405 پوند معادل 636.47 کیلوگرم، سنگینتر از موشک فینیکس است اما تولید انبوه آن در داخل و قابلیتهای بالایی که از بهکارگیری سامانه هدایت و جنگ الکترونیک جدید در فکور90 حاصل میشود راهکار موقتی مناسبی تا زمان توسعه نمونه بومی موشک فینیکس با نام مقصود است. تفاوت در ابعاد موشکهای هاوک (زیر بالهای هواپیمای عقبی) و موشک فینیکس (زیر بدنه هواپیمای جلویی) در این تصویر مشهود است امکان نصب فکور90 در جایگاه زیر بدنه تامکت سبب افزایش پایایی رزمی این جنگنده در نبردهای هوایی میشود زیرا بهجای دو موشک هاوک/سجیل میتوان شش موشک فکور90 را توسط اف14 حمل و بهکارگیری کرد. تفاوت در طول موشک هاوک زیر بال هواپیمای نزدیک و فینیکس زیر بدنه اف14 دورتر قابل مشاهده است اخبار مختلفی حاکی از مقاومت بسیار خوب این موشک در برابر جنگ الکترونیک در آزمایشهای مختلف بوده است، همچنین این گمانه نیز مطرح است که فناوریهای کسبشده در زمینه سامانه هدایت دوگانه موشک صیادــ2 که در سال 1392 رونمایی شد در موشک فکور مورد استفاده قرار گرفته باشد در علائم ثبتشده روی موشک AIM-23B یا همان فکور در رونمایی خط تولید در سال 1397، دمای انبارداری این موشک از منفی 40 تا مثبت 60 و محدوده دمایی که موشک در آن قابل شلیک است از حدود منفی 31.7 تا مثبت 51.7 درجه سلسیوس (سانتیگراد) روی بدنه ثبت شده بود. مرز پایین این محدوده دما معادل ارتفاع پروازی حدود 7200 متر است. بهطور معمول، این محدودیت دمای شلیک به پیشران سوخت جامد موشک مربوط است. علائم روی بدنه موشک فکور در رونمایی خط تولید در سال 1397؛ تصویر بالا جرم موشک به واحد پوند و تصویر پایین نوع موتور و دمای انبارداری و شلیک قابل رؤیت است اما در موشک فکور90 نمایشدادهشده در نمایشگاه هفته دفاع مقدس سال 1399، که مشخصه ATMF-90B روی بدنه آن به چشم میخورد (نمونه تمرینی با مشخصه ATM و نمونه رزمی با مشخصه AIM نمایش داده میشود) نام موتور M190 و محدوده دمایی آن نیز از منفی 65 تا مثبت 160 فارنهایت معادل منفی 53.89 تا 71.11 درجه سلسیوس ثبت شده است. علائم ثبتشده روی بدنه موشک فکور90 حاضر در نمایشگاه اقتدار40 در سال 1399 اینکه موتور جدید M190 چهویژگیهایی دارد، هنوز اطلاعی در دست نیست اما همین تغییر محدوده دما نشاندهنده تغییراتی در سوخت آن است. ارتفاع پروازی معادل مرز پایین محدوده دمایی موشک AIMF-90B تقریباً معادل با 10600 متر است که بهبود قابلتوجهی را نسبت به نمونه AIMF-90 که در فروردین 1396 رونمایی شد نشان میدهد، البته وزن موشک AIMF-90B روی بدنه برابر همان مقدار موشک AIMF-90 ثبت شده است. موشکهای فکور90 و شلمچهــ2 از نظر شکل دماغه بسیار شبیه به هم هستند همانطور که اشاره شد، فکور بهعنوان یک موشک میانبرد معرفی شده است. راجع به میزان برد و سرعت آن در اخبار رسمی مطلبی عنوان نشده است اما باید توجه داشت که موتور M112، موشک شلمچه را با شروع پرواز از سطح زمین یعنی سرعت و ارتفاع صفر به سرعت 2.7 ماخ در یک ارتفاعی (که همواره یکسان نیست) میرساند. برد نهایی 40 کیلومتر و سقف ارتفاع 18000متری از دیگر مشخصات عملیاتی شلمچه است اما در موشک فکور که از یک هواپیما در سرعت و ارتفاع اولیه غیر صفر مأموریت خود را آغاز میکند، بخش بزرگی از انرژی جنبشی تولیدی توسط موتور که صرف غلبه بر جاذبه برای گرفتن ارتفاع میشد، به انرژی جنبشی برای کسب برد و سرعت بیشتر تبدیل شود. از سوی دیگر خود وسیله حامل نیز سرعت اولیهای از حداقل 0.3 ماخ تا اعداد ماخ بالاتر به موشک میدهد که این هم سبب افزایش برد و سرعت نهایی میشود، در نتیجه برد عملیاتی موشک فکور در حالت هوابههوا بسیار بیشتر از موشک شلمچه در حالت زمینبههوا خواهد بود موشکهای صیاد-2 و 3 کنار فکور90 در نمایشگاه اقتدار40 اینکه موتور M190 علاوه بر کاهش محدودیت دمایی از نظر مشخصات رانشی چه بهبودهایی نسبت به موتور M112 داشته است نامشخص است. اما میتوان با ذکر مثالی، میزان بهبود قابل دستیابی با تغییر موتور را بهتر درک کرد. دو موشک پدافند هوایی صیادــ2 و 3 که در نمایشگاه اخیر نیز کنار هم قرار داشتند از نظر قطر بدنه تفاوتی با یکدیگر ندارند و در طول بدنه نیز صیادــ3 در حدود 11 درصد کشیدهتر است اما این موشک که از موتور جدیدتری برخوردار است به 60 درصد برد بیشتر نسبت به صیادــ2 میرسد.این در حالی است که وزن صیادــ2 و 3 نیز بسیار نزدیک به هم است، این مقایسه نشان میدهد که تغییر ترکیب سوخت میتواند تأثیر قابلتوجهی در عملکرد یک موشک داشته باشد منبع مورد استفاده : https://www.tasnimnews.com
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا Starstreak موشک استار استریک را به حق بایستی یکی از برترین موشک های سبک کوتاه برد در جهان دانست. ارتش انگلیس در جریان بهینه سازی سیستم های راپیر خود به این نتیجه رسید که بهترین راه برای افزایش کارآیی چنین سیستم هایی ، طراحی یک موشک جدید با قابلیت ها و عملکردهای بهینه است. به همین دلیل از سال 1990 در ارتش انگلیس طرح هایی به منظور طراحی و ساخت یک موشک سبک وزن زمین به هوا با قابلیت استفاده در انواع یگان ها و انواع پلتفرمها به اجرا در آمد. در سال 1995 اولین نمونه های این موشک ساخته شده و تحت آزمایش و تست های میدانی در آمد و سرانجام با برطرف شدن برخی نواقص آن ، از سال 1997 رسما به تعداد 135 واحد از این موشک تحویل ارتش انگلیس شد. این موشک دارای طراحی عجیب و غریبی است که این طراحی عجیب و غریب آن مزایای بسیاری را برای آن ایجاد کرده است که در ادامه به آن اشاره می کنیم. این موشک شامل یک پیشرانه دو مرحله ای و یک مجموعه کلاهک که از سه دارت تشکیل شده است ، می باشد. موتور اولیه موشک زمان شلیک روشن می شود و باعث اوج گیری شتاب موشک می شود. چند ثانیه بعد که شتاب موشک افزایش یافت ، موتور اول خاموش می شود و موتور دوم روشن می شود. موتور دوم نیز وظیفه دارد که موشک را به اوج سرعت خود رساند. موشک استاراستریک پس از روشن شدن موتور دوم و در فاز پایانی دارای سرعتی معادل 4 ماخ است. در آخرین مرحله و در فاصله زمانی کمتر از یک ثانیه پیش از خاموش شدن موتور دوم موشک ، کلاهک موشک که شامل سه دارت مجزا از یکدیگر است به سمت هدف شلیک می شوند. این دارت ها فاقد پیشرانه مستقل هستند. بلکه شتاب لازم برای تعقیب هدف زا از موشک مادر خود دریافت کرده اند. زمانی که این سه دارت از موشک مادر خود جدا شدند ، به صورت جدا از هم یک هدف واحد را دنبال می کنند. هر یک از این دارت ها دارای سیستم سیکر مجزا از نوع بیم لیزر می باشند و همچنین شامل مدار کنترل و هدایت ، باتری مخصوص حرارتی و یک پنتریتور نفوذ کننده و یک فیوز تاخیری می باشد. زمانی که این سه دارت از موشک مادر خود جدا شدند ، سیکر آنها که از مدار هدایت دارت دستور می گیرد ، به تعقیب هدف می پردازد. زمانی که دارت به هدف رسید ، با توجه به انرژی جنبشی زیادی که در خود دارت قرار دارد ، به داخل هدف نفوذ می کند. باید توجه داشت که پنتریتور این دارت ها از نوع APHE هستند و قابلیت نفوذ و انفجار را با هم دارا می باشند. همچنین یک فیوز تاخیری نیز در پشت پنتریتور نصب شده است که باعث به تاخیر افتادن انفجار می شود. به این معنی که زمانی که پنتریتور دارت به خوبی وارد هدف شد ، در این زمان فیوز کلاهک دارت را منفجر می کند و به این ترتیب بیشترین آسیب را به هدف وارد می آورد. این موشک از سه دارت استفاده می کند و به همین دلیل احتمال اصابت موشک به هدف را افزایش می دهد. همچنین از آنجایی که این دارت ها به داخل بدنه نفوذ می کنند ، به همین دلیل قدرت تخریب آنها به مراتب بیشتر از موشک هایی است که از فیوزهای مجاورتی و ضربه ای استفاده می کنند. این موشک تاکنون در مدلهای مختلفی ساخته شده است. مدل ATASK که به طور مشترک با همکاری لاکهید مارتین آمریکا به تولید رسید ، مدل مخصوص هوا به هوای این موشک است که توسط لانگبو آپاچی قابل استفاده می باشد. همچنین هلیکوپترهای دیگری مثل لینکس و کبرا زولو نیز با کمی تغییر بر روی سامانه هدفگیری و نصب کیت مخصوص قابلیت استفاده از این موشک را خواهند داشت. مدل LML که شامل سه موشک آماده شلیک می باشد که قابل استفاده در خودروهای سبکی مثل هاموی و یا از روی زمین می باشد. مدل مخصوص آونجر ، که دقیقا مشابه آونجر های آمریکایی است که بر روی هاموی نصب شده اند. با این تفاوت که به جای استینگر از استاراستریک استفاده می کنند. مدل مخصوص دوش پرتاب که مخصوص استفاده توسط نفرات است. جدیدترین مدل این موشک نیز مدل دریایی آن است. یک سامانه جدید از نوع CIWS که شامل 24 موشک استاراستریک که از دو بلوک 12 تایی قالب بندی شده است. از این سامانه به عنوان سامانه CIWS بر روی فریگیت ها و دیسترویرها به منضور مقابله با موشک های ضد کشتی و همچنین هواگردهای دشمن استفاده می شود. این موشک به نسبت موشک های مشابه دارای یک سری برتری هایی می باشد که عبارتند از : سرعت بسیار بالا که از این نظر قابلیت مقابله با جنگنده های پرسرعت را نیز خواهد داشت. استفاده از سه دارت که باعث افزایش احتمال برخورد می شود و از سویی باعث افزایش آسیب به هدف می شود. دارت های مجهز به کلاهک های نفوذی انفجاری هستند که شامل فیوزهای تاخیری هستند که به این ترتیب به شدت باعث آسیب رساندن به هدف می شوند. این موشک با پادهای اینفرارد و راداری غیر قابل گمراه شدن است و نمی توان آنرا منحرف کرد. نمی توان این موشک را با موشک های ضد رادار از بین برد. این موشک توسط کمپانی تالس انگلیس طراحی و تولید شده است. وزن این موشک معادل 16.85 کیلوگرم و طول آن نیز معادل 1398 میلیمتر و قطر آن نیز معادل 130 میلیمتر است. پنتریتورهای انفجاری هر یک از دارت ها 900 گرم وزن دارد که در مجموع وزن مواد انفجاری این موشک معادل 2700 گرم است. از آنجایی که این دارت ها پس از نفوذ به درون هدف منفجر می شوند ، به همین خاطر علیرغم وزن کم مواد پنتریتور انفجاری ، دارای قدرت تخریب بیشتری به نسبت موشک هایی مثل استینگر و میسترال می باشد. آفریقای جنوبی نیز به تعداد 8 واحد از این موشک ها را خریداری کرده است که به احتمال قوی جهت مهندسی معکوس و یا دستیابی به فناوری ساخت آن خریداری کرده است. شلیک از پلتفرم زمینی دارت های سه گانه دارت نمایی از موشک ، تصویر با رزولوشن بالا استاراستریک در حال شلیک از لانگبو آپاچی مدل دوش پرتاب مدل چندگانه کیت مخصوص هدفگیری مدلهای دوش پرتاب استاراستریک مدل CIWS مخصوص استفاده در نیروی دریایی فقط برای میلیتاری کپی برداری فقط با ذکر نام تهیه کننده و سایت میلیتاری مجاز است.