برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      30

    • تعداد محتوا

      8,885


  2. Nattan

    Nattan

    Members


    • امتیاز

      23

    • تعداد محتوا

      294


  3. Crash

    Crash

    Army


    • امتیاز

      20

    • تعداد محتوا

      1,055


  4. oldmagina

    oldmagina

    Editorial Board


    • امتیاز

      19

    • تعداد محتوا

      2,168



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on پنجشنبه, 12 خرداد 1401 در پست ها

  1. 3 پسندیده شده
    یادداشت سردار جعفری| چرایی برخی شکست‌ها در سال‌های پایانی جنگ در ادامه یادداشت شفاهی سردار فتح‌الله جعفری در خصوص استراتژی‌های دفاعی عراق پس از فتح خرمشهر و چرایی سقوط برخی مناطق در جریان این استراتژی‌ها در سال‌های پایانی جنگ را می‌خوانید: پس از اجرای عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر توسط رزمندگان ایرانی، عراق در بیشتر مناطق به پشت مرزهای بین‌المللی عقب‌نشینی کرد و در لاک دفاعی فرو رفت. از تابستان سال 61 تا پایان جنگ تحمیلی، عراق چند طرح استراتژیک دفاعی طراحی و اجرا کرد که هر طرح از طرح قبلی قوی‌تر و نیرومندتر بود، به‌گونه‌ای که در آخرین استراتژی دفاعی، عراق به‌قدری در جنوب قوی و نیرومند شد که جبهه جنوب برای نیروهای ایرانی به انسداد کشیده شد و ارتش بعث در ادامه توانست برخی از مناطق همچون جزایر مجنون، فاو و شلمچه را که در عملیات‌های خیبر، والفجر هشت و کربلای پنج به دست آورده بودیم، از ما پس بگیرد. در واقع در دوران دفاع مقدس ما با استراتژی‌های دفاعی عراق روبه‌رو بودیم و باید آن استراتژی‌ها را به شکست می‌کشاندیم. دلیل عدم‌الفتح در برخی عملیات‌ها همچون رمضان و والفجر مقدماتی ناآگاهی و عدم غلبه بر استراتژی‌های دفاعی عراق بود. به‌بیان دیگر جنگ ایران و عراق، بیش از آنکه جنگ روی زمین باشد، جنگ استراتژی‌ها و اراده‌ها بود. هرآنجایی که موفق به پیروزی در عملیات‌ها شدیم به‌دلیل اتخاذ استراتژی صحیح و هر آنجایی که با موفقیت همراه نبودیم، به‌دلیل ناآگاهی و عدم غلبه بر استراتژی عراق بود و در مجموع آن چیزی که موجب شد صدام در جنگ به اهداف خود نرسد و شکست بخورد و در نتیجه ما پیروز شویم، اتخاذ سیاست دفاع همه‌جانبه توسط امام خمینی(ره) بود. 10 روز پس از آزادسازی خرمشهر عبدالجبار خلیل شنشل فرمانده ستاد ارتش عراق که فرماندهی طراح بود، با صدور بخشنامه‌ای دستور داد تمامی خاکریزها صاف شود، چراکه خاکریزها پناهگاه بسیار مناسبی برای نیروهای بسیجی و رزمنده ما بود و رزمندگان با استفاده از این خاکریزها می‌توانستند ضربات بسیاری به نیروهای عراقی وارد کنند و همین خاکریزها موجب می‌شد که نیروهای ما عقب‌نشینی نکنند و تنها به‌فکر پیشروی باشند، در واقع اولین استراتژی دفاعی عراق 10 روز پس از فتح خرمشهر و با عنوان استراتژی «دفاع بدون خاکریز» آغاز شد. پس از آن عراق با ایجاد تیم مهندسی به‌فرماندهی سرتیپ اکرم زینل اقدام به طراحی استراتژی «مهندسی در موانع» کرد که مهمترین آن خاکریزهای مثلثی بود. نوک این خاکریزها به‌سوی ایران و ضلع آن در اختیار نیروهای عراقی بود. ما برای اولین بار در عملیات رمضان با این خاکریزها روبه‌رو شدیم. یکی دیگر از موانعی که در این استراتژی ایجاد شد و کمتر درباره آن سخن گفته شده است، ایجاد «رده دفاعی» بود. رده دفاعی بدین معناست که ترکیبی از نیروها و موانع از خط بدین‌گونه به وجود آمده بود: دسته، میدان مین، گروهان، میدان مین، گردان، میدان مین، تیپ، لشکر. در عملیات والفجر مقدماتی برای نخستین بار با این پدیده و مانع دفاعی روبه‌رو شدیم که کار را برای ما سخت کرد. عراق کمیته‌ای با عنوان تحلیل نبرد به‌فرماندهی سرلشکر جواد ذونون در بغداد داشت که فرماندهان با تشریح عملیات‌ها، نقاط ضعف و قوت خود را بررسی و استراتژی‌ها را در آن کمیته تدوین می‌کردند. آنان نقاط قوت و ضعف مطرح‌شده در آن کمیته را در قالب جزوات و کتب آموزشی با عنوان درس‌آموزه‌ها بین فرماندهان خود در یگان‌های عملیاتی توزیع می‌کردند که تعدادی از آنان را توسط نیروهای اطلاعاتی به دست آوردیم. در سال 62، عراق استراتژی دفاعی دیگری طراحی و اجرا کرد، بدین‌گونه که تیپ‌های سه‌رقمی را در خط گذاشت و یگان‌های ورزیده و توانمندش را پشت خط نگه داشت. تیپ‌های سه‌رقمی نیروهای کمتر آموزش‌دیده و توانمند بودند. نیروهای ایرانی بیشترین انرژی و توان خود را صرف شکستن خط می‌کردند و وقتی که خط شکسته می‌شد، تازه با نیروهای ورزیده و توانمند عراقی روبه‌رو می‌شدند. در عملیات‌های خیبر و بدر با این استراتژی دفاعی روبه‌رو بودیم. پس از اجرای عملیات‌های رمضان، خیبر و بدر که موفقیت‌های آن‌چنانی برای رزمندگان به‌دنبال نداشت، عراق به این نتیجه رسید که با انجام اقداماتی می‌تواند ما را مهار کند که منجر به اجرای استراتژی دفاع متحرک شد. عملیات‌های دفاع متحرک مبتنی بر توان زرهی و غافلگیری شبانه بود. عراقی‌ها به‌روش انگلیسی‌ها یعنی دو تیپ در خط و یک تیپ در احتیاط عمل می‌کردند؛ اما آمریکایی‌ها یک تیپ در خط و دو تیپ در احتیاط داشتند. روش انگلیسی‌ها، روش هجومی و خط‌شکنی است. استراتژی دفاع متحرک که از میانه عملیات والفجر هشت آغاز شد، مبتنی بر این بود که عراق هر چند روز یک بار، با یک یا چند یگان خود در منطقه‌ای خط ما را بشکند، تلفاتی از ما بگیرد و آن منطقه را به تصرف درآورد که مهمترین آن اشغال شهر مهران بود، اما نیروهای ایرانی با اجرای عملیات‌هایی مانند سیدالشهدا(ع) و کربلای یک توانستند ضمن حفظ منطقه فاو، مناطق اشغالی را بازپس بگیرند و از آنجایی که عملیات بزرگ ما در سال 65 در نیمه دوم سال اجرا می‌شد، این عملیات‌های مقابله‌ای با استراتژی دفاع متحرک، به‌مثابه تمرین یا مانور نظامی برای نیروهای ایرانی بود، از این رو عراق در اجرای استراتژی دفاع متحرک ناکام ماند و به‌سوی طراحی استراتژی دیگری رفت. عراق پس از ناکامی در استراتژی دفاع متحرک، لشکر گارد را به سپاه گارد ارتقا داد و تیپ‌های زبده خود همچون هوابرد مخصوص، غواصان مخصوص، نیروهای حمورابی، نیروهای مدینه و نیروهای بغداد را ارتقا داد، ضمن اینکه ارتش عراق به‌لحاظ تجهیزات زمینی، هوایی و موشکی به‌شدت از سوی حامیان شرقی و غربی‌اش تقویت شد. آخرین استراتژی دفاعی عراق که بسیار قوی بود، پس از عملیات کربلای پنج و از ابتدای سال 66 اجرا شد. اجرای این استراتژی موجب شد تا جبهه جنوب به‌روی نیروهای ایرانی مسدود شود و در نهایت همین لشکرهای مخصوص ارتش بعث عراق و سپاه گارد توانستند جزایر مجنون، شلمچه و فاو را از ما پس بگیرند. پس از مسدود شدن جبهه جنوب، ایران راهبرد را از جنوب به شمال‌غرب تغییر داد و این فرصتی برای عراق شد تا در جنوب با یگان‌های توانمندی که داشت به خطوط پدافندی ما حمله کند و مناطق را پس بگیرد. ضمن اینکه نباید فراموش کرد که نیروهای نظامی ما نیروهای آفندی و تهاجمی بودند و برای پدافند تربیت نشده بودند و در پدافند بودن موجب تضعیف روحیه‌شان می‌شد. نیروهای ما خود را برای حمله آماده کرده بودند و اگر به یگانی گفته می‌شد باید خط پدافندی به‌عهده بگیرند، احساس می‌کرد که حتماً ضعف و ناتوانی دارد که به یگان پدافندی تبدیل شده است. برای مطالعه بیشتر : کربلای چهار؛ گفته ها و ناگفته ها جنگ هشت ساله ایران و عراق از دریچه ای دیگر استراتژی نبرد هوا - زمینی "AIR -LAND BATTLE" تاکتیکهای نفوذ عمليات رمضان
  2. 2 پسندیده شده
    سوال اصلیتر اینه عراق که دشمن درجه یکش را ایران‌میدونه و توی هر اتفاقی شعار و محکومیت علیه ماست الان چه موضعی داره؟ عراقی که دو رود اصلی فرات و دجله توسط سد سازی ترکیه مسدود داره میشه! عمده تجارتش با ترکیه هست ! خرید تسلیحاتش از ترکیه است! واینکه نقش بارزانی ها چیه؟ رفیق دزد و شریک قافله!
  3. 1 پسندیده شده
    سلام - چرا تعداد پنجره های جانبی انقدر کمه ؟ هواپیما کاربرد خاص داشت ؟
  4. 1 پسندیده شده
    قانون در جنگل زور هست یا میخوری یا خورده میشی در این جنگلی که داریم زندگی میکنیم گرگ ها برای فریب خر ها قوانین بین الملل ساختند که راحت تر بتوانند شکار کنند. قانون در برابر گرگ ها فقط زور هست
  5. 1 پسندیده شده
    سلام بالاخره به قول معروف دنیا دوار است یک روزی در سوریه مستشاران صهیونیست و اوکراینی به تروریستها کار با تک تیرانداز را یاد میدادند و تروریستها رجز میخواندند سه کیلومتر سه کیلومتر ( اشاره به برد سلاح ) حالا صهیونیستها اگر بتوانند باید فاصله مطمئنه را رعایت کنند
  6. 1 پسندیده شده
    بسم ا.... کاربرد سلاح آنتی متریال صیاد علیه پستهای دیده بانی ارتش عبری - غزه https://www.aparat.com/v/1SPbA
  7. 1 پسندیده شده
    ایران در سال ۹۳ دو فروند شاهد ۱۲۹ وارد سوریه کرد و بعید این تعداد تاکنون و بصورت همزمان از انگشتان یک دست فراتر رفته باشه . در سال ۹۷ سردار حاجی زاده گفت که این پهپاد ها ۷۰۰ سورتی عملیاتی انجام دادن. اعداد و ارقام جدیدی هم گفته شده که بگذریم. آن زمان جز در آمریکا تب استفاده تهاجمی از پهپاد چندان رواج نداشت ولی ایران رس دو سه پهپاد فروند شاهد ۱۲۹ خود را در سوریه رو کشید. با توجه به جنگ قره باغ و نبرد لیبی و ادلب و حتی نحوه عملکرد روس ها در اوکراین میشه نتیجه گرفت این استفاده خیلی هم تاثیر گذار و چشمگیر بود.اوج استفاده از این پهپاد ها هم به نبرد های شرق سوریه با داعش در در سال پایانی خلافت خود خوانده بر میگرده. جهت قیاس بد نیست گفته بشه که نیروی هوایی عراق در دوران پسا عملیات ولفجر۸ در در فاو بطور میانگین در روز ۲۰۰ سورتی عملیات هوایی انجام میداد. این عدد خیلی به آمار حملات ایران در روز های ابتدایی جنگ ایران و عراق منتهی به آزاد سازی خرمشهر شباهت داره. البته در تعداد و نوع اجرای ماموریت و گسترش کم پهپاد این سورتی پرواز شاهد۱۲۹ خیلی چشمگیر. بنظر بخشی از نحوه عملیات پهپادی ایران رو در حمله ترکیبی به پایگاه داعش میشه دید. جایی که پهپاد های تهاجمی و موشک های بالستیک همزمان استفاده شدن. نبرد یمن هم پر از این مثال هاست
  8. 1 پسندیده شده
    اگر واقعا اینطور بوده باشه یک شاهکار اطلاعاتی از نیروهای ایران هست که در کوتاه ترین زمان اولین محموله ها و مقصد و کشتی ها را شناسایی کردند و دقیقا هدف مدنظر را اصابت قرار دادند. با توقیف این نفت ها طبیعتا مشکل حل خواهد شد. چون آمریکا طبیعتا برای وجهه خودش هم که شده نفت توقیفی را پس نمیده. برای ما کافی است نفت دزدیده شده ( با این قیمت ها ) را جایگزین کنیم. یک مقدار بالابود وجود داره به خاطر کیفیت پایین تر نفت عراق که در حساب و کتاب لحاظ میکنیم. پ ن: نکته ای وجود داره که صبح امروز گشتی اوریون امریکایی به خاطر همین ماجرا درسته وارد FIR ما نشده بود ولی در موقعیتی غیرمعمول و نزدیک مرزهای سواحل خلیج فارس داشت گشت زنی میکرد. ایران ADIZ مشخص خودش را داره در خلیج فارس که امریکا رعایت نمیکنه و در مواقع اینچنینی حتی تحریک امیز به مرزهای هوایی کشور هم نزدیک میشه اون هم با هواپیمای سرنشین دار. طبیعتا با رهگیرهای قدیمی نمیشه رفت سراغش چون جنگنده های پنهانکارش حضور دارند و مزاحمت ایجاد میکنند و امیدوارم روس ها زودتر سر عقل بیان و جنگنده های احتمالی خریداردی شده را به ایران تحویل بدند. لااقل از امریکا یاد بگیرند چطور به یک کشور در حال جنگ بر خلاف اصرار روسیه و تبعاتش مدام سلاح میدند. ما که می خریم و مشروع و قانونی هم هست و یک تجارت معمولی. فعلا باید روی پهپادهای رهگیر بیشتر کار کرد. البته پهپاد یک نقصی داره. راحت سرنگون میشه و خودش میشه یک قدرتنمایی برای طرف امریکایی. پدافند زمینی هم حتما یا دلایلی داره لاک نمیکنه یا ملاحظاتی ویژه. البته که قابلیت رهگیری در شرایط صلح کاملا فرق میکنه با عملیات پدافند زمینی و جاش با هیچ چیز پر نمیشه.
  9. 1 پسندیده شده
    اسراییل که دقیقا متحد اذربایجان جعلی بود !!!! چرا واقعیت را تحریف میکنید؟؟ کشور سرکوبگر بادکوبه که تشیع را سرکوب میکنه به نفع ایدولوژی عثمانیسم به کمک نئو عثمانی ها و یهودی های اشغالگر عملا برای ما چنگ و دندان نشان میده و توی کتب درسیش ایران مادر خودش را اشغالگر میدونه لابد ازش حمایت‌کنیم؟
  10. 1 پسندیده شده
    بنده خدا به دریوزگی افتاده منافق و متظاهر بزرگ و دیگه حیا و تعارف را هم کنار گذاشته، در مورد فلسطین با اون همه ادعا که اون کرد در مورد یمن مشخصه خب. احتمالا اگر قاتل مادرش هم بود این روزها مادرش را محکوم میکرد که بتونه وضعیت اقتصادی را برای انتخابات 2023 سامان بده تا بار دیگه چهار چنگولی به قدرت بچسبه.
  11. 1 پسندیده شده
    با سلام جالب اینکه وقتی سعودی اینتر نشنال داشت این خبرو پخش میکرد و از کارشناس نظامی داشت سوال میپرسید ، فرزین ندیمی کم مونده بود خنده ش بگیره
  12. 1 پسندیده شده
    بسم ا.... تاچانکا ، یکصدو دو سال جنگ افزار سری ارتش سرخ در جریان جنگ داخلی روسیه ، یگان های سواره نظام ارتش سرخ ( معادل واحدهای مکانیزه ارتشهای مدرن ) یک قبضه مسلسل ماکزیم 1910را بر روی یک درشکه فنردار تعبیه کرده بودند و به گفته مورخین نظامی ،ترکیب مناسبی از تحرک ، قدرت آتش در زمین های غیرهموار را در اختیار یگان های کاربر در برابر دشمن ارائه میداد . با این حال ، به تقریب 102 سال پس از این بازه زمانی ، مجدد تاچانکا را در میادین نبرد مشاهده می کنیم ( مارس 2022 - ناحیه خرسون )
  13. 1 پسندیده شده
    خود بشار هم این تعداد رو بخواد سر خط کنه مشکل داره.
  14. 1 پسندیده شده
    NLAW و احتمالا بسیار موثر تر از جاولین
  15. 1 پسندیده شده
    دوست دارم ترکیب این دقت رو با کلاهک هسته ای تاکتیکال ببینم!
  16. 1 پسندیده شده
    چگونه سیستمهای حفاظت فعال ، تهدیدهای ضد زره را هم در مورد خودروهای موجود و هم آینده به زانو در می آورند . قسمت دوم و پایانی مقابله سخت در برابر مقابله نرم ( Hard Kill vs. Soft Kill ) سیستم دفاع فعال معمولا به دو گونه تقسیم می شود : مقابله سخت و مقابله نرم که تروفی از نوع اول است . یک سیستم دفاع فعال مقابله سخت که به صورت فعال تهدید نزدیک شونده را قبل از این که به وسیله نقلیه محافظت شده آسیب بزند ، شناسایی می کند ، با آن درگیر می شود و در نهایت با شلیک تعدادی پرتابه برای رهگیری آن را نابود یا بی اثر می کند . در مورد تروفی ، سیستم یک رادار اسکن فعال را به کار می گیرد تا حفاظت مداوم و 360 درجه از وسیله نقلیه را فراهم کند . نیازهای نظامی حکم می کند که یک سیستم حفاظت فعال باید بتواند از وسیله نقلیه در تمام شرایط محافظت کند و رادار در شرایط نامساعد جنگی مانند دود ، شن ، غبار ، تشعشع و انفجار عملکرد موثری داشته باشد. وقتی تهدید شناسایی شد کامپیوتر مستقر در وسیله نقلیه تهدید را طبقه بندی می کند ، اگر احتمال برخورد باشد ، پرتابگر اقدام متقابل ، در موقعیت مورد نظر تنظیم می شود و الگوی حداقلی از پرتابه های انفجاری نافذ را پرتاب می کند تا سر جنگی قبل از برخورد یا انفجار ، بی اثر شود . کل فرآیند تشخیص هدف ، پردازش اطلاعات و کنترل آتش فقط در حد چند میلی ثانیه زمان می برد . همان سنسورهایی که شلیکهای در حال آمدن را رهگیری می کنند ، با یک نقطه بر روی نقشه محل احتمالی تیرانداز را هم مشخص می کنند که باعث پاسخ متقابل سریع خدمه می شود . آنها می توانند اقدام به آتش متقابل کنند ، به خارج از دسترس حرکت کنند ، اقدام به فعال کردن سامانه های یکپارچه حسگر و سلاح برای تشخیص هدف بکنند یا پشتیبانی آتش درخواست کنند . در همان زمان به صورت اتوماتیک تروفی اطلاعات درگیری را برای شبکه مدیریت نبرد ارسال می کند تا نیروهای دوست به سرعت به اطلاعات دشمن دسترسی داشته باشند . روش دومی هم برای مقابله سخت وجود دارد که تعدادی از سیستمهای کاربر از آن استفاده می کنند . در این مورد یک تشخیص گر تهدید را مشخص می کند و بعد از آن یک خمپاره فیوز مجاورتی به سمت هدف شلیک می شود . انفجار خمپاره توسط خود انفجار یا موج انفجار ایجاد شده ، تهدید را از بین می برد و یا آن را از مسیر منحرف می کند . سیستمهای دفاع فعال نرم هم بدون هدف قرار دادن تهدید را خنثی می کنند . کارهای مقابله ای شامل جمرهای ماورای بنفش ، مقلد های نقطه ای لیزر و جمرهای راداری هستند . آنها ممکن است از ادامه قفل ماندن سیستم هدایت موشک مهاجم بر روی وسیله نقلیه جلوگیری کنند که باعث می شود موشک هدف را گم کند یا اینکه با ایجاد اختلال از انفجار آن جلوگیری کنند . سیستم دفاع فعال و NCGV اگر خودروی زرهی از ابتدا طراحی شود ، ادغام سیستم دفاع فعال در آن چالش کمتری خواهد داشت . این طرح دستور آینده فرماندهی نظامی است که شامل طراحی و توسعه دو تانک ، یک خودرو رزمی و یک نفر بر زرهی ( همین طور خودروهای روبوتیکی که ممکن است به دفاع فعال نیاز داشته باشند یا نداشته باشند ) تحت برنامه NCGV است . حفاظت از خودرو ها یکی از تکنولوژی های توانا کننده این برنامه است و این برنامه ها شامل تحرک روبوتیک و سیستم های خودکار ، سلاحهای انرژی مستقیم ، همراه با تولید و مدیریت نیرو هستند. به کار بردن معماری سیستمهای باز با توانایی کاربرد به محض اتصال ( Plug and Play ) در مرکز خواسته های این فرماندهی برای آینده قرار دارد تا برنامه توسعه خودروهای رزمی با موفقیت به پیش برود . برای رسیدن به این هدف ، تلاش برای دستیابی به سیستم حفاظت فعال مدولار (MAPS) ضروری است . این سیستم دقیقا یک سیستم حفاظت فعال کامل نیست بلکه یک چهارچوب مدولار و کنترل کننده است تا زیر سیستم های دفاع فعال مانند حسگرها و مقابله گرهای دفاع سخت یا دفاع نرم با آن یکپارچه شوند . انتظار می رود که سیستم حفاظت فعال مدولار کمک کند تا نیروی نظامی به سرعت در مقابل تهدید های فوری نظامی با ایجاد تکنولوژی های جدیدی که به سیستم اختصاصی فروشنده سیستم گره نخورده است ، پاسخ بدهد . با رو کردن و تحول دادن تکنولوژی های ثابت شده در محدوده هایی مانند دفاع فعال و قابلیتهای الکترونیکی – سایبرنیتیکی همراه با تکنولوژی های نسل بعد در روبوتیکس ، انرژی های مستقیم و هوش مصنوعی ریسک برنامه NCGV می تواند کمتر شود . سیستم تروفی دقیقا با این فلسفه هماهنگ است . اولری می گوید : تروفی در میدان درگیری موفق بوده است ، از نظر تکنولوژی بهینه شده است و به خوبی توسعه یافته است , ولی به تدریج تغییرات جزئی وجود خواهند داشت . همچنین با گذشت زمان ، تغییرات در حوزه هایی از سیستم نیاز خواهد بود . اینها منجر به تغییرات دائمی و دستیابی به توانایی های جدیدی خواهد شد . برای سازه خودروهای زمینی آینده که هنوز بر روی مبنای تکنیکی بلوغ سیستم تروفی بنا می شود ، ما ارتقاهای پیشرویی را در نظر می گیریم که می دانیم با الگوی ریسک پایین به سیستم و کلیت سازه خودرو سود خواهد رساند . منبع
  17. 1 پسندیده شده
    سلام . چگونه سیستمهای حفاظت فعال ، تهدیدهای ضد زره را هم در مورد خودروهای موجود و هم آینده به زانو در می آورند . قسمت اول اگر تنها یک چیز باشد که فرماندهان نظامی در مورد آن موافق باشند ، نیاز برای افزایش بقاپذیری سربازان و ماشینها در برابر تهدیدات است . تهدید سلاحهای مدرن موشکی هدایت پذیر ضد تانک مانند کورنت روسی و HJ-8 چینی و همین طور سر جنگی راکت دو مرحله ای پرتابه انفجاری RPG-29 که می تواند با جت مذاب فلز ، سوراخی روی تانک ایجاد کند . این اسلحه ها در حال حاضر در دسترس ، ارزان و به سادگی قابل استفاده هستند . همین موضوع باعث افزایش نقاط درگیری در عراق ، سوریه لیبی لبنان و غزه و سرتاسر آفریقا و آسیا شده است . این تسلیحات باعث تهدیدات جدی بر علیه خودروهای زرهی آمریکایی شده اند . سیستم دفاع غیر فعال معمولا از صفحات فولاد و سرامیک ، که خودروهای زرهی را پوشش می دهند ، تشکیل شده است که در اکثر اوقات بر علیه گلوله ها ، ترکشهای توپخانه ای و مینهای زمینی موثر است . برای مقابله با تسلیحات جدید تلاشها به فراسوی سیستم دفاعی غیر فعال ، یعنی سیستم حفاظت فعال ، گسترش پیدا کرده است . این کار زره غیر فعال را تکمیل می کند و RPG ها و موشکهایی که در حال پرواز هستند را قبل از رسیدن به هدفشان نابود می کند . این ابتکارها به علت نیازهای افزوده شده ضروری و جدید ، با اضافه کردن سیستم دفاع فعال (APS) به خودروهای موجود مثل تانکهای آبرامز توسعه پیدا می کنند تا در مراحل بعدی برنامه های مدرنیزه کردن با دفاع فعال برای تمام خودروهای رزمی معمولی تحت عنوان برنامه نسل بعد خودروهای زمینی (NGCV) انجام گیرد . مایک اولری مدیر ارشد بخش ارتقای کاری در سیستمهای زمینی DRS می گوید : در طی سالها ، هر قدر که تهدیدات کشنده تر شده اند ، برای جلوگیری از نفوذ به وسیله نقلیه ، پاسخ معمولا اضافه کردن زره بیشتر و بیشتر ، مخصوصا زره فولادی بوده است . ما الان به نقطه عطفی رسیده ایم که خودروهای جنگی دیگر به سادگی قادر به تحمل وزن بیشتر نیستند ، هر گونه افزایش وزن بیشتر باعث سلب قدرت مانور آنها یا امکان عبور آنها از پلها می شود و همچنین مشکلاتی نیز در انتقال آنها به وجود می آورد. همانطور که در عراق و افغانستان دیدیم وزن بعضی از این خودروها باعث شد که بعضی جاده ها برای استفاده نیاز به بازسازی داشته باشند . با داشتن سیستم دفاع فعال ، شما نیاز ضروری به افزودن صفحات زرهی بیشتر به خودروهای موجود نخواهید داشت . با داشتن این سیستم ، وقتی که وسیله نقلیه جدیدی طراحی می کنید ، می توانید حجم زره مورد نیاز را بسته به نوع تهدید ، کاهش دهید . با توجه به این که شما در مقابل اضافه کردن سیستم فعال ، مقداری از سیستم زره غیر فعال کم کرده اید ، در مقابل یک خودرو سبک تر با تحرک و چالاکی بالا خواهید داشت . ارتش اسرائیل نخستین نیرویی بود که افزایش مرگ آوری سلاحهای ضد زره مدرن را در طی جنگ 2006 خود با لبنان تجربه کرد . این اتفاق طوری بود که به وسیله چند تیم دارای موشکهای ضد تانک که در صخره های دره لبنانی بکا مخفی شده بودند ، تحرک زرهی اش به طور اساسی متوقف شد . این ارتش دوباره در درگیری 2014 غزه با ضد زره های پیشرفته روبرو شد . در پاسخ به این موضوع شرکت لئوناردو دی آر اس همراه با شرکت شریک خود ، سیستمهای پیشرفته دفاعی رافائل اسرائیل ، سیستمی را توسعه داد که تروفی نام گرفت . این سیستم با بیش از 1500 سیستم نصب شده بر روی تانکهای اصلی میدان نبرد ، مرکاوا مارک 4 و بیشتر پلتفرمهای نظامی زمینی اصلی اسرائیلی ، بلاشک تنها سیستم دفاع فعال با بیشترین تست در حالت عملیات جنگی در دنیا بوده است . در سال 2018 آمریکا با شرکت لئوناردو دی آر اس تماس گرفت تا با توجه به نیاز ضروری ، همان سیستم را بر روی تانکهای اصلی میدان نبرد ، ام 1 آبرامز نصب کند . در سال 2019 لئوناردو دی آر اس در قرارداد دیگری هم برنده شد تا برای ارتش و تفنگداران آمریکا تعداد دیگری سیستم دفاع فعال تهیه کند که با این کار ارزش کل قرارداد به بیش از 200 میلیون دلار افزایش پیدا کرد . در طی ماه اول لئوناردو دی آر اس و رافائل اولین محموله دفاع فعال تروفی را به ارتش آمریکا تحویل دادند تا اولین تحویل از دفعات متعددی که در نهایت قرار بود چهار واحد تانک آمریکا را تجهیز کند ، اتفاق بیفتد . برای این کار لئوناردو دی آر اس و رافائل و شرکت آمریکایی طرف قرارداد که تانک را می سازد ، با این موضوع سر و کار دارند تا سیستم دفاع فعال را بر روی وسیله ای فعال کنند که در حال حاضر به شرایط استفاده از نهایت فضای داخلی و توان رسیده است . مساله اصلی این نیست که تروفی شرایط بلوغ لازم برای بهبود امکان بقای وسیله در محیط کشنده را دارد ، بلکه مشکلی که باید حل شود نصب و خوراندن آن روی یک سازه با امکان مشخص و محدودی از نظر اندازه ، وزن ، نیرو و خنک کنندگی است . این یک موضوع آشکار است که تانک آبرامز و سایر خودروها مثل برادلی در طی دهه های گذشته به دفعات زیادی با انجام تغییرات فنی زیاد ، تکمیل شده اند . آنها الان به جایی رسیده اند که دیگر امکان وزنی یا نیروی مناسب برای افزایش یک زیر سیستم عمده را ندارند . با توجه به تجربه ابرامز ، چالش یکپارچه سازی موضوعی قابل توجه است و انجام آن زمان می برد . باید به این توجه شود که این چالش در محدود بودن توانایی سازه حامل است و ارتباطی به توانایی تروفی ندارد . چالش در یکپارچه سازی صحیح آن است به طوری که خدمه هنوز قادر به جنگ باشند ، امکان انتقال وجود داشته باشد و کارها به روال معمول ادامه یابند . به طور همزمان لئوناردو دی آر اس و رافائل در حال ساخت یک سیستم دفاع فعال خودرویی تروفی (VPS) با وزن پایین هستند که قرار است در خودورهای رزمی با سازه های سبکتر و کوچکتر مانند استرایکر به کار برود . با بهینه سازی مواد و ارتقای سیستمها ، سیستم VPS همزمان با حفظ توانایی برای حفاظت در برابر گستره کاملی از آتش مستقیم ، راکتهای ضد زره و تهدیدات موشکی ، حدود 40 درصد کاهش وزن داشته است همچنین بهبود مدیریت نیرو نیز داشته است . ادامه دارد .... منبع
  18. 1 پسندیده شده
    یک راه حل ارزان برای بروز رسانی خودروهای رزمی پیاده نظام BMP-1 تعویض برجک رزمی این خودرو زرهی برای اثر بخشی بیشتر آن در میدان نبرد در نقش یک خودرو رزمی پیاده نظام(IFV) است. در حقیقت برجک رزمی قدیمی این IFV که مجهز به توپ 73 م.م، مسلسل هم محور 7.62 م.م و موشک ضد زره مالیوتکا است، در میدان نبرد امروزی نمی تواند در حمایت از واحدهای پیاده نظام و یا زرهی کاربرد لازم را داشته باشد. در همین رابطه شرکتهای دفاعی و ارتشهای مختلف در دنیا از این نوع بروز رسانی کم هزینه BMP-1 استفاده میکند. نمونه های شاخصی که تولید انبوه و عملیاتی هستند در ادامه به شکل خلاصه معرفی میشوند. BMP-1AM این نسخه بروز رسانی روسی در سال 2018 معرفی شد. در حقیقت این نسخه از برجک رزمی مشابه با نفربرهای رزمی BTR-82A استفاده میکند. این برجک رزمی بدون سرنشین به توپ اتوماتیک 30 میلی متری 2A72 و مسلسل هم محور 7.62 میلی متری مجهز است. سیستم کنترل آتش در کنار تثبت کننده ی توپ موجب افزایش دقت آتش توپ 30 م.م خواهد شد. قابلیت اضافه شدن پرتابگر موشک های ضد زره Metis ، تقویت پیشرانه و سیستم تعلیق در صورت نیاز مشتری نیز در این بسته ارتقا تعبیه شده است. این نسخه برای بروز رسانی های حجم انبوه BMP-1 که از زمان شوروی به ارتش روسیه رسیده است در نظر گرفته شده است اما به عنوان یک بسته صادراتی نیز عرضه می شود که البته تاکنون مشتری خارجی نداشته است. برجک رزمی BMP-1AM جابه جای تعداد قابل توجه ای از خودروهای رزمی پیاده نظام BMP-1AM در روسیه BMP-1M این نسخه بروز رسانی BMP-1 ساخت اوکراین که مجهز به یک برجک رزمی بدون سرنشین جدید به نام Shkval -A است. این برجک زرمی مسلح به توپ اتوماتیک 30 م.م ، مسلسل هم محور 7.62 م.م ، نارنجک انداز اتوماتیک 81 م.م و لانچر دوتایی موشک ضد زره Barrier است. از دیگر اجزای این نسخه بروز رسانی میتوان به دید نظارتی حرارتی با پنل کاربری دوتایی جداگانه ( فرمانده و توپچی) و مجهز به فاصله یاب لیزری یکپارچه و تثبت کننده ی توپ اشاره کرد. این نسخه به کشورهای چاد و ترکمنستان صادر شده است. نمای نزدیک از برجک رزمی Shkval -A BMP-1M ارتش چاد ( سمت راست) BMP-1M ارتش ترکمنستان (سمت چپ) MLI-84M1 این نسخه نمونه ارتقا یافته سری MLI-84 ( نسخه BMP-1 که توسط رومانی تولید میشود) رومانی است که مجهز به برجک رزمی بدون سرنشین OWS-25R ساخت صنایع اسرائیلی رافائل است. این برجک رزمی مجهز به توپ 25 م.م ، مسلسل هم محور 7.62 م.م و لانچر دوتایی موشک ضد زره است. سیستم نظارتی توپچی مجهز به دید روز/شب است. نسخه های اولیه این خودرو رزمی توانایی شلیک موشکهای ضد زره سری مالیوتکا را داشته اند در جدیدترین نسخه این IFV قابلیت شلیک موشک های اسپایک اضافه شده است. برجک رزمی بدون سرنشین OWS-25R
  19. 1 پسندیده شده
    گزارش تسنیم از «توسن»؛ ناشناخته‌ترین نفربر ایرانی https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/05/23/2552931/گزارش-تسنیم-از-توسن-ناشناخته-ترین-نفربر-ایرانی
  20. 1 پسندیده شده
    آزمایش دقیق بر روی پلتفرم AMPV پلتفرم خودروی چند منظوره زرهی (AMPV) که به تازگی برای جایگزینی با نفربرهای زرهی M113 ساخته شده است به لیست طولانی از تجهیزات مدرن مجهز است که پیشرفت قابل توجهی در علمکرد نسبت به نمونه قبلی خود دارد. خودروهای زرهی AMPV تقریباً 80درصد حجم داخلی بیشتر از M113 دارند همچنین قدرت ، بقا و تحرک پذیری آنها به میزان قابل توجهی بیشتر است. این خودرو زرهی از همان پیشرانه و سیستم تعلیق خودرو رزمی پیاده نظام برادلی و هویتزر خودکششی M109A7 برخوردار است درنتیجه چالش های تعمیر و نگهداری و تامین تدارکات را برای هر سه خودرو در این زمینه کاهش می دهد. با توجه به آزمایش عملیاتی AMPV که توسط سربازان قرار است سال آینده میلادی آغاز شود، در مرکز Yuma آزمایش کنندگان و پرسنل پشتیبانی در حال برنامه ریزی برای انجام تست های اولیه مختلف بر روی پلتفرم AMPV هستند. تست های همچون تحرک پذیری در مسیرهای جاده ای وخارج جاده ای و شلیک به شکل ثابت و در حال حرکت با مسلسل های 7.62 میلی متر و 12.7 میلی متر انجام شده است. با وجود انجام تست های مختلف قبل از تایید نهایی پروژه AMPV، حتی بعد از سفارش و تایید این خودروهای زرهی توسط ارتش امریکا تست های مختلف قبل از عملیاتی شدن بر روی این خودرو در حال انجام است
  21. 1 پسندیده شده
    خیلی زیرکانه و زیرپوستی حق حاکمیت ملت فلسطین بر کشور خودش نادیده گرفته شده و حالا که فلسطین شروع کرده مستقلا و به صورت جدی به رژیم عبری ضربه نظامی بزنه مسئله را سیاسی جلوه بده و در واقع از طرف فلسطینی بخواد حرکت نظامی انجام نده و برگرده به چرخه بی پایان و بی نتیجه مذاکرات !!!!! واقعا این انگلیسی ها پلید هستن
  22. 1 پسندیده شده
    آزمایش پروژه ATLAS ارتش آمریکا ارتش آمریکا در حال حاضر برنامه های ویژه و گسترده ای برای ارتقا و مدرن سازی خودروهای رزمی دارد. نحوه کار خدمه خودروهای زرهی از جنگ سرد اساساً بدون تغییر بوده است. در حقیقت عملکرد یک خودرو زرمی کاملاً به ورودی های دستی خدمه بسیار آموزش دیده متکی است. امروزه خدمه خودروهای زرهی از یک فرایند دستی برای تشخیص، شناسایی و درگیری اهداف استفاده می کنند. خدمه باید با کمک سنسورهای خودرو، اهداف را کشف کنند و با آن درگیر شوند. در تانک های اصلی میدان نبرد مانند آبرامز فرایند بارگذاری مجدد مهمات نیز دستی انجام می شود. فرمانده و توپچی نیز باید به شکل هماهنگی برای یافت اهداف و درگیری با انها با یکدیگر تامل کنند. در نتیجه این فرآیند کامل دستی بسیار زمان بر خواهد که در کشندگی و بقاپذیری خودروهای زرهی اثرگذار خواهد بود. اما ارتش امریکا در نظر دارد تا با کمک سیستم های رباتیک ، هوش مصنوعی و شبکه های ارتباطی نسل بعدی تحول منحصر بفرد در خودروهای رزمی ایجاد کند. به همین منظور ارتش امریکا چند طرح و پروژه اولیه برای نسل بعدی خودروهای رزمی (NGCV) را در دست بررسی ومطالعه دارد. یکی از پروژهای ارتش امریکا پروژه ATLAS است. پروژه ATLAS یک خودرو رزمی است که با استفاده از سنسورهای پیشرفته ، الگوریتم های یادگیری ماشین و یک صفحه نمایش لمسی جدید ، روند یافتن و شلیک اهداف را به شکل سریعتری انجام میدهد و به خدمه امکان می دهد سریعتر از گذشته به تهدیدها پاسخ دهند. فرآینده عملکرد خودروهای رزمی امروزه دستی است که یک ضعف برای آنها محسوب میشود در نتیجه نیاز به اتوماسیون دراین بخش احساس میشود نمونه اولیه پروژه ATLAS بر روی شاسی خودرو زرهی Griffin ساخت شرکت جنرال داینامیکس پیاده سازی شده است. این نمونه اولیه دارای توپ متوسط 50 میلیمتری XM913 و بارگذار خودکار است. ATLAS به سنسورهای پیشرفته ای بر روی برجک مجهز است تا محیط پیرامونی خود را به شکل دقیق رصد کند. نمونه اولیه ATLAS کاملا بی سرنشین است و از طریق کابل های به یک نفربر M113 متصل شده است. در حقیقت خدمه در داخل نفربر M113 با کمک تجهیزات کنترل و صفحات نمایش لمسی هدایت ATLAS را بر عهده میگرند. در نتیجه خدمه بدون درگیر شدن و قرار گرفتن در معرض تهدیدات می تواند هدایت یک خودرو قاتل را برعهده داشته باشند. به شکل ساده ، سنسور نصب شده ای ATLAS داده های محیطی را جمع آوری می کند، اهداف بلقوه را تشخیص و شناسایی میکندند، الگوریتم یادگیری ماشین و هوش مصنوعی داده ها را پردازش می کند در اخر اطلاعات تجزیه وتحلیل شده به نفربر فرماندهی منتقل میشود و خدمه با کمک صفحه نمایش لمسی / کنترلرها موجود دستور های بعدی را به خودرو رزمی ATLAS می دهند. هوش مصنوعی متصل به سیستم کنترل اتش با قدت فراوان با اهداف تایید شده درگیر میشوند. هوش مصنوعی میتواند متناسب با تهدید، مهمات مناسب را به شکل خودکار انتخاب کند. هوش مصنوعی ATLAS توصیه های مختلفی را در اختیار خدمه قرار میدهد اما خدمه میتواند این توصیه ها را اجرا کنند و یا انجام آن را نادیده بگیرند. مثلا هوش مصنوعی اهداف متخاصم را برای خدمه رتبه بندی میکند و خدمه میتواند از این رتبه بندی برای نابودی اهداف پیش رو استفاده کنند. یا حتی در مورد انتخاب نوع مهمات خدمه میتواند در تصمیم گیری هوش مصنوعی دخالت کنند و به ان دستورهای جدیدی در این رابطه بدهند. نمونه اولیه پروژه ATLAS بر روی شاسی خودرو زرهی Griffin و مجهز به توپ 50 میلیمتریXM913 است در حقیقت این انسان است که در حلقه اخر تصمیم گیری قرار دارد و انتخاب هدف و شلیک را انجام میدهد. در حقیقت هدف کلی پروژه ATLAS کاهش زمان بین شناسایی هدف تا نابودی آن است. در نتیجه سرعت تصمیم گیری خدمه افزایش خواهد یافت. پیش بینی میشود با کمک هوش مصنوعی خدمه های خودروهای رزمی نسل اینده در مقایسه با خودروهای رزمی فعلی سرعت شناسایی و پاسخگویی بیشتری به تهدیدات خواهند داشت. در حال حاضر 40 سرباز ارتش امریکا در حال تمرین با نمونه اولیه پروژه ATLAS هستند. ارتش امریکا با بررسی عملکرد این سربازها خواهد فهمید که هوش مصنوعی، سنسورهای یکپارچه و الگورتیم های یادگیری ماشین چه اثری بر عملکرد نیروی انسانی در میدان نبرد خواهند داشت. نتایج این پروژه چه به شکل کلی و یا جزء قطعا در برنامه نسل بعدی خودروهای رزمی (NGCV) ارتش امریکا تاثیر بسازی خواهد گذاشت. تصویری از نفربر فرماندهی پروژه ATLAS - خدمه میتواند به راحتی با کمک هوش مصنوعی و با صفحات نمایش لمسی به شکل کنترل از راه دور خودرو رزمی را هدایت کنند
  23. 1 پسندیده شده
    در این مورد یعنی استفاده از کنترلر کنسولهای بازی جدیدا در مورد پلتفرم NGCV (نسل بعدی خودروهای رزمی ) نیز ارتش امریکا از نمونه مشابه استفاده کرده است کنترلر بخش تحقیقاتی پلتفرم NGCV اما نکته جالب توجه در توسعه پروژه پلتفرم NGCV نحوه درک توسعه دهندگان پلتفرم NGCV از محیط نبرد اینده هست. در حقیقت راه حل توسعه دهندگان بسیار ساده است انها از سربازان میخواهند که بازی ویدئویی کنند!!! بعد از انجام چند هزار ساعت بازی در محیط شبیه سازی شده توسط کاربرها/سربازهای مختلف در شرایط مختلف توسعه دهندگان با بررسی و انالیز انها درک بهتری از نبرد اینده و اینکه پلتفرم NGCV چه قابلیتهای باید داشته باشه به دست می اروند. سمت راست بخشی از محیط شبیه سازی پروژه NGCV سمت چپ یک بازی ویدئویی
  24. 1 پسندیده شده
    دو تصویر با کیفیت بهتر از الکترواپتیک جدید تورام-1 ارتقاء یافته  
  25. -1 پسندیده شده
    این موشک تکامل پیدا کرده موشک شهید سلیمانی است یا ویژگی های متفاوتی دارد ؟ تنها چیزی که من متوجه شدم موضوع مانور کلاهک در فاز شیرجه است. برای هردو برد مشابه تعریف شده است ولی قطر کمتر خیبر شکن باعث سهولت در استفاده و لانچ انبارداری می‌شود. اسم خیبر شکن هم کاملا به اهداف اشاره کرده است.