برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      41

    • تعداد محتوا

      8,884


  2. oldmagina

    oldmagina

    Editorial Board


    • امتیاز

      31

    • تعداد محتوا

      2,168


  3. Overdose

    • امتیاز

      20

    • تعداد محتوا

      431


  4. 951

    951

    Editorial Board


    • امتیاز

      17

    • تعداد محتوا

      2,400



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on پنجشنبه, 9 تیر 1401 در همه مناطق

  1. 1 پسندیده شده
  2. 1 پسندیده شده
    آتش‌سوزی مهیب و انفجار در تاسیسات صنعتی حیفا رسانه‌های عبری از آتش‌‌سوزی مهیب در چندین سازه صنعتی در حیفا و شنیده‌شدن صدای انفجار به‌دلیل وجود مواد خطرناک و سمی خبر دادند. دود غلیظ منطقه را پوشانده و توصیه شده کسی به این مکان نزدیک نشود. تیم‌های آتش‌نشانی چندین ساعت است که در حال تلاش برای خاموش‌کردن آتش و جلوگیری از سرایت آن به مناطق اطراف به‌ویژه مناطق مسکونی هستند. سازمان‌های صهیونیستی در تلاش هستند تا علت این حادثه را دریابند.
  3. 1 پسندیده شده
    قطعات گلوبال هاوک هدیه ی ایران به روسیه! رسانه های اسرائیلی با انتشار تصاویری از قطعات پهباد گلوبال هاوک آمریکایی که توسط سپاه سرنگون شده بود مدعی شدند: ایرانی‌ها قسمت هایی از این پهپاد را برای تمسخر آمریکا و ناتو به روسیه هدیه داده‌اند. پ. ن: با توجه به اینکه به نظر میرسه خبر واقعی باشه احتمالا منظور خاصی از دادن هدیه به روسیه در روابط نظامی بین دو کشور وجود داره.
  4. 1 پسندیده شده
    با سلامی گرم و دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست. دور زدن تحریم تسلیحاتی  هم در محاصره اقتصادی بودیم، هم در تحریم نظامی کامل. من ؛ بعد از شروع جنگ (در سفر دوم یا سوم به سوریه) ، به ملاقات حافظ اسد رفتم و از ایشان کمک خواستم. به او گفتم که ما الان در محاصره کامل نظامی-اقتصادی هستیم. برای خرید آنچه نیاز داریم با مشکل مواجهیم. برفرض، اگر از جاهایی که به ما می فروشند، خرید کنیم ؛ نمی توانیم آن ها را به ایران حمل کنیم. مخصوصا آنکه مشکل هوایی هم داریم. حافظ اسد موافقت کرد. من در فرودگاه دمشق انبار بزرگی داشتم. هر چه لازم بود (اعم از قطعات مورد نیاز و هر چه می خواستیم) از همه جای دنیا می خریدیم و داخل آن انبار می گذاشتیم. بعد یک هواپیما از تهران می فرستادیم؛ آن ها را بار می زد و می آورد. حتی من از کشور امارات نیز بدین منظور استفاده می کردم. البته کسی نمی دانست. در آنجا هم جاهایی را درست کرده بودیم. جنس ها را می خریدیم و به آن مکان ها می بردیم. محسن رفیق دوست در فرودگاه دمشق (روی پله های هواپیما) - مرحوم محتشمی پور و حاج احمد هم در تصویر مشخص هستند حتی یک کشتی مهمات، به نام سودان، از انگلستان خریدیم. قرار گذاشتیم وقتی کشتی به نزدیک آب های ایران می رسد، به جای اینکه به طرف افریقا برود، مسیر کشتی تغییر بکند و به خلیج فارس بیاید. انگلیسی ها این موضوع را فهمیدند و کشتی را به بنادر دبی بردند و بستند. بعد، ما یک شب به دبی رفتیم و کشتی را با بارش برداشتیم و به ایران آوردیم. با ناخدای آن کشتی قرار گذاشتیم که یک شب برویم کشتی را روشن کنیم و بیاوریم. عده ای را هم با خود برده بودیم که اگر اتفاقی افتاد، درگیر بشویم. (که الحمدلله اتفاقی نیفتاد) بعد از اینکه کشتی را در بندرعباس خالی کردیم، تازه آن ها فهمیدند. بدین ترتیب، فروشنده را در لندن گرفتند و محاکمه کردند. ناخدای کشتی را هم اذیت کردند. بالاخره، چند کشور، مثل کره شمالی و بلغارستان، از همان اول خیلی با ما کار می کردند. کم کم لهستان و مجارستان در این قضیه وارد شدند و بعد هم سوئیس که خیلی به ما اسلحه می فروخت. بعدها هم که به چین وصل شدیم، دیگر به کُر وصل شده بودیم. معمولا وقتی می خواستیم با این دولت ها معامله بکنیم، وابسته نظامی آن ها را به سپاه دعوت می کردم ؛ چه آن موقع که در تدارکات بودم و چه زمانی که وزیر شدم. به وابسته های نظامی می گفتم که ما می خواهیم از دولت شما خرید بکنیم. شما با دولت تان تماس بگیرید، ببینید آماده اند با ما معامله بکنند؟ یادم هست که وابسته نظامی سفارت آلمان شرقی در تهران «خودش به سراغ من آمد» و گفت که ما آماده ایم به شما امکانات بفرستیم؛ ما نیز اقدام کردیم و از آن ها خریدیم. آلمان شرقی جزو کشورهایی بود که با ما خیلی راحت معامله می کرد و کالاهایی که می خواستیم به ما می داد؛ به طوری که تراز بازرگانی ما با آن ها نود میلیون دلار بود. نه، نسیه می دادند. بعد ما پولشان را به صورت اعتباری پرداخت می کردیم. وقتی آلمان ادغام شد، ما نود میلیون دلار به آلمان شرقی بدهکار بودیم (که بعد هم دیگر به سراغ ما نیامدند). یادم هست، زمانی فرا رسید که همین کشورهای بلوک شرق هم برای فروش به ایران تحت فشار بودند. من هنوز وزیر نبودم. فکر می کنم اواسط سال 1360 بود. در طی سفری قرار شد که بلغاری ها، از طریق لیبیایی ها، به ما اسلحه و مهمات بفروشند. من به لیبی رفتم و همراه یک هیئت نظامی از لیبی به بلغارستان رفتیم. به سفارتخانه مان در بلغارستان هم اطلاع دادیم که هیئتی متشکل از لیبی و ایران دارند به آنجا می آیند. من پاس سیاسی داشتم. وقتی وارد شدیم، سفارت لیبی در بلغارستان از ما استقبال کرد و از سفارت ایران هیچ کس نبود. اسم سفیرمان یادم نیست، اما هر که بود، من رفتم و با او دست به یقه شدم. ساعت هشت صبح رفتم، در سفارتخانه بسته بود. در زدم. یکی از کارمندان سفارت آمد. گفتم: «چه ساعتی باز می کنید؟» گفت: «ساعت نه.» گفتم: «من محسن رفیق دوست هستم.» گفت: «خب، باش.» گفتم: «من پاس سیاسی دارم.» گفت: «خب، داشته باش.» بیرون سفارت ایستادم تا در سفارت باز شد. تقریبا ساعت ده بود که دیدم سفیر لنگان لنگان آمد. خلاصه گفت که ما اینجا امکاناتی نداریم که [به شما] بدهیم. [ !!! ] من در بازگشت از سفر خارجی دو نفر را، به اصرار، عوض کردم. یکی همین سفیر بود؛ یکی هم دکتر سپاسی نامی، سفیر ما در ابوظبی. این موضوع مربوط می شود به قبل از وزارت من و شاید سال 1359. من و هادی غفاری با هم در سفارت بودیم. یادم نیست هادی غفاری برای چه به آنجا امده بود. [ !!! ؟؟؟ ] موقع ظهر شد. می خواستیم نماز بخوانیم. هادی غفاری جلو قرار گرفت. این سفیر هم بغل دست من ایستاد. از حرکاتش کاملا مشخص بود که در همه عمرش دو رکعت نماز نخوانده. البته قبل از آنکه برکنارش کنند، به ترکیه رفت و پناهنده شد. منبع : کتاب برای تاریخ می گویم ( خاطرات محسن رفیق دوست ) انتشارات سوره مهر / جلد اول پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. .
  5. 1 پسندیده شده
    با سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز شبنم آسمان (بخش دوم) (Sky Dew EL/M-2083)  در حالی که «بالن های کوچکتر مجهز به حسگرهای الکترونیکی» ، ویژگی آشنای عملیات های نظامی در سرتاسر جهان امروز هستند [معمولاً این بالن های هوائی کوچکتر نظارت موضعی برای پایگاه‌های نزدیک به مناطق درگیری، مناطق مرزی یا سایر نقاط مورد علاقه را فراهم می‌کنند] ؛ بالن‌هایی با اندازه بزرگ با محموله راداری سنگین بسیار کمتر رایج هستند. اما این بالن های بزرگ مزایا و قابلیت های قابل توجهی را ارائه می دهند که فقط یکی از این توانائی ها ، ماندگاری بالای آنها و امکان ماندن ایستگاه هوائی برای روزهای متوالی بصورت ثابت در یک نقطه است. علاوه بر درگیر نبودن با محدودیت های رادارهای زمین پایه [معضلات حاصل از پست و بلندی های زمین و مسائل توپوگرافیک] ، آنها همچنین می‌توانند بخش وسیع‌تری از فضای هوایی منطقه [از سطح زمین تا ارتفاع بالا] را زیر نظر داشته باشند. که این ویژگی برای شناسایی تهدیداتی که در ارتفاع پائین پرواز می کنند، بسیار مفید هستند. در عین حالی که ارتفاع بالای آن‌ها باعث شده که محدودیت‌های بسیار کمتری نسبت به رادارهای زمینی داشته باشند ، این کشتی های پرنده «خطِ دید» بسیار طولانی‌تری را «نسبت به افق» به شبکه پدافندی ارائه می دهند. ایده «استفاده از «آئروستات (کشتی هوائی) برای هشدار در خصوص حملات موشکی کروز» ، زیربنای برنامه JLENS ارتش ایالات متحده بود که بین سال‌های 1996 تا 2017 دنبال می شد. اما در میان تاخیرها و هزینه‌های بیش از حد این طرح ؛ نکته مهمتر این بود که برنامه JLENS پیش از لغو شدن ، توقع و توانایی عملیاتی مد نظر سفارش دهندگان خود را برآورده نکرد. شایان ذکر است که نمونه های اولیه JLENS با رادار نظارت باند VHF یا رادار کنترل آتش باند X مجهز شدند. پروژه JLENS ارتش آمریکا ، راهنمای اولیه اسرائیل برای تولید شبنم آسمان بود کشورهای دیگر نیز ، سامانه‌های نظارتی دوربرد مبتنی بر کشتی های هوائی مشابه را معرفی کرده‌اند. از جمله (آنچنان که در تصاویر ماهواره ای دیده می شود) چین هم بالن هائی را به آسمان فرستاده است که تحلیل گران احتمال می دهند این کشتی های هوائی ، رادارهائی را بر فراز جزایر مصنوعی این کشور در دریای چین جنوبی حمل نمایند. اسرائیل این کشتی های هوائی حامل رادار خود را به کشورهای دیگر هم فروخته است. کنسرسیوم سازنده شبنم آسمان ادعا می کند که این سامانه قادر است تا 500 هدف را با برد کشف بیش از 135 مایل دریایی (برای یک هدف به اندازه جنگنده) ، «در شعاع پوشش» از زمین تا ارتفاع 24000 فوتی ردیابی کند. مشتریان تا به امروز ELM-2083 نیروهای مسلح کشورهای هند و سنگاپور هستند. مطابق قراردادهای اعلام شده ، هند از بالن هوائی ساخت خود و سنگاپور از این رادار هوائی به همراه یک بالن طراحی شده توسط TCOM استفاده می کند. نسخه هندی شبنم آسمان با بالن ساخت DRDO هندوستان با ارائه نظارت مداوم و همه سویه فضای هوایی از ارتفاع بالا، نیروی هوائی اسرائیل قادر خواهد بود با استفاده از شبنم آسمان ؛ تهدیدات مختلف را در برد طولانی و در ارتفاع پایین شناسایی کند. این داده های گردآوری شده توسط شبنم آسمان ، سپس در اختیار شبکه یکپارچه دفاع هوایی چند لایه اسرائیل قرار می گیرد تا بر اساس اولویت های این شبکه دفاع هوائی نسبت به رهگیری و نهایتا هدف گیری اهداف متخاصم اقدام گردد. اساساً سیستم های رادار هوائی شبنم آسمان به عنوان مکمل حسگرهای موجود در شبکه نظارتی زمین و همچنین حسگرهای هوابرد نصب شده بر روی هواپیماها و هواپیماهای بدون سرنشین عمل می کند. شبکه پدافند و دفاع هوایی اسرائیل علاوه بر جت های جنگنده سرنشین دار و پهپادهای نظارتی ، شامل انواع سیستم های دفاعی از «سامانه دفاع موشکی بالستیک Arrow 3» تا «سامانه گنبد آهنین» است که این شبکه را قادر می سازد تا با طیف متنوعی از تهدیدات نظیر موشک های کروز و بالستیک ، راکت ها ، گلوله های توپخانه و گلوله های خمپاره مقابله کند. همچنان که انتظار می رود ؛ آسمان اسرائیل به طور فزاینده ای با تهدیدهای پیچیده تری مواجه است که شبکه یکپارچه پدافندی وظیفه دارد با آنها مقابله کند. متناسب با رشد تهدیدات ، همه «این سیستم های اشاره شده» به طور بالقوه از ظرفیت نظارت اضافی ارائه شده توسط یک رادار مبتنی بر آئروستات (کشتی هوائی) بهره مند خواهند شد. به ویژه در برابر انواع تهدیدات در ارتفاع پایین که ممکن است از طریق پوشش راداری سنتی قابلیت نفوذ داشته باشند. سامانه پدافندی آیرون دام قابل توجه است که سامانه پدافندیIron Dome پیش از این ، توانایی رو به رشدی را در برخورد با موشک‌های کروز و پهپادهای کوچک و همچنین هواپیماهای پرواز کننده در ارتفاع پست از خود نشان داده است. ارتش ایالات متحده نیز ، اخیراً گنبد آهنین را با هدف استفاده از آن برای دفاع موضعی در برابر موشک های کروز مهاجم به جزایر گوام (یکی از برجسته ترین تهدیدات ذکر شده در آخرین بررسی دفاع موشکی پنتاگون) مورد آزمایش و بررسی قرار داده است. ادامه دارد ... (با توجه به حجم زیاد مطلب ، به جهت اینکه برای دوستان خسته کننده نشود ؛ معرفی این جنگ افزار در قالب 3 پست ارسال می شود) منبع منبع پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. .
  6. 1 پسندیده شده
    با سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز «اس دی بی» زمین پرتاب Ground-Lanched Small Diameter Bomb/GLSDB  نیروهای زمینی در سراسر جهان امروزه با مأموریت هایی روبرو هستند که برای انجام این مأموریت ها ، به توان آتش بیشتر و دقیقتری نسبت به گذشته نیاز دارند. ساب سوئد [با همراهی بوئینگ] بمب کم قطر پرتاب شونده از زمین (GLSDB) را به عنوان راه حل این نیازها توسعه داده است. مهماتی هدایت شونده از زمین که ضمن داشتن دقتی بالا از بردی طولانی نیز برخوردار هستند. فی الواقع دو شرکت ساب و بوئینگ در آگوست سال 2014 توافق نامه ای را امضا کردند تا سلاحی جدید را که ترکیبی از سه سلاح موثر «SDB-1» و «GBU-39B» و «M-26 Rocket Motor» است را تولید نمایند. شاکله اصلی و کلاهک جنگی GLSDB ، بمب کم قطر SDB I است. همانطور که می دانید ، «اس دی بی» ، یک بمب هوا سُر (گلاید = Glide) و با دقت بالا است که از سال 2006 تا کنون در حال تولید است. پس از تولید بیش از 20 هزار تیر بمب SDB (که نزدیک به 10 هزار تیر آن مورد استفاده رزمی قرار گرفته است) ؛ اکنون دیگر «اس.دی.بی» یک سلاح دقیق و با قابلیت اطمینان بالا شناخته می شود. علاوه بر آن SDB دارای کاربران متنوع و گوناگونی در سطح جهان است که از آن میان به نیروی هوائی ایالات متحده ، نیروی هوائی نروژ و بیش از سیزده کشور دیگر اشاره نمود. GLSDB از سرمایه گذاری های انجام شده در حوزه تحقیقات توسط این نیروهای هوایی استفاده می کند و توانمندی کم هزینه ای را برای نیروهای زمینی فراهم می کند. در واقع دو شرکت پیشرو هوانوردی یعنی «ساب سوئد» و «بوئینگ آمریکا» ، در کنار ؛ هم بمب کوچک کم قطر (GLSDB) را در دسته مهمات توپخانه موشکی توسعه داده اند. سلاحی که برای تأمین نیازهای در حال تحول نیروهای مسلح طراحی شده است. Svein Daae (رئیس واحد بازاریابی GLSDB در کمپانی SAAB سوئد) می گوید: از آنجا که نسخه اصلی SDB یک مهمات هوا به سطح بود ، تمام فناوری های مورد نیاز (نظیر سیستم های ناوبری) در این بمب از پیش قرار دارد. SDB با هدایت INS که توسط GPS مقاومت به اخلال [ضد جمینگ] پشتیبانی می شود ، به سمت اهداف از پیش تعیین شده ، حرکت می کند. از آنجا که این سیستم نیازی به طی نمودن مسیر بالستیک به سمت هدف ندارد ، می توان GLSDB را از هر سو و «بدون نیاز به تغییر جهت لانچر» به سمت اهدافی در زوایای 360 درجه شلیک نمود. از آنجائی که G-LSDB توانایی پرواز در مسیرهای غیر بالستیک و انجام انواع مانورها برای حمله به اهداف خود را دارد ، نمی توان آنها را با سلاح های آتش مستقیم معمول و یا منحنی زن مرسوم در سازمان رزم نیروهای زمینی مقایسه کرد و بهره گیری از این سلاح ، توان آتش متفاوت و منحصر به فردی را برای این نیروها فراهم می کند. در واقع GLSDB که ترکیبی از بمب هوا سُر «SDB I» و موتور موشک/راکت زمین پایه «M-26» می باشد ، با برد عملیاتی 150 کیلومتر و ضریب خطا در اصابت 1 متر ، به نیروهای زمینی امکان درگیر شدن و توانائی ضربه زنی (با دقت بالا) با طیف وسیعی از اهداف در محیط های عملیاتی پیچیده فراهم می کند که تا پیش از این از دسترس نیروهای زمینی خارج بود. همچنین مهمات هوشمند GLSDB توانایی ضربه زدن به «اهداف متحرک» در «هر شرایط آب و هوایی» (هم در روز و هم در شب) و با «خسارات جانبی کم» را دارد. بخش هدایتگر این موشک زمین پایه ؛ همچنین شامل یک گیرنده GPS با قابلیت ضد جم، در دسترس بودن سیستم هدایت انتخابی ، یک ماژول ضد جعل (SAASM) و یک ماژول پیشرفته هسته پردازشگر دو (ACP 2) است. به عنوان نکته آخر باید گفت که طول هر تیر بمب زمین پرتاب GLSDB حدوداً 390 سانتی متر (154 اینچ) ، قطر حدوداً 24 سانتی متر (9.5 اینچ) و وزن تقریبی 600 پوند است. منبع منبع پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. .
  7. 1 پسندیده شده
    با سلامی گرم و دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست. پیشنهاد فروش تانک و موشک از طرف چین موشک کرم ابریشم چینی یکی از مشهورترین موشک های ضد کشتی چینی در خدمت نیروهای مسلح ایران ساعت هفت [صبح] به مجلس رفتم. گزارشها را خواندم. موشک ما به مرکز بغداد اصابت کرده است. از آقای صدیق علت عدم پرتاب موشک استاندارد به طرف هواپیمای دشمن را پرسیدم. گفت رادارش خوب کار نکرده است. در جلسه علنی مجلس، بحث انتخابات ریاست جمهوری مطرح بود. آقای دکتر روحانی طرحی از طرف بعضی از خلبان‏ها ارائه داد که «با اف4 حمله میگهای 25 بلند پرواز را دفع کنند» ، ولی هنوز مورد موافقت نیروی هوایی قرار نگرفته؛ دو درصد ریسک دارد. تا انتهای 1365 ایران تمامی 300 دستگاه تانک تایپ 59 خریداری شده از چین را تحویل گرفت. آقای [محسن] سازگارنژاد معاون [سازمان] تعاون روستائی وزارت کشاورزی آمد و راجع به اهمیت تعاونیهای روستائی و کمبود بودجه و ایذاء سازمان برنامه گفت و از فشار زیاد نمایندگان بر [دکتر زالی] وزیر کشاورزی گله داشت. عصر آقای حمید بهرامی و دو داورمان از لاهه آمدند. گزارشی از کارشان دادند و از اذیت‏های کمیسیون ویژه بیانیه الجزایر گله داشتند. تا ساعت شش و نیم در دفترم کار کردم و گزارش‏ها را خواندم. عراقی‏ها امروز به ایلام حمله کرده ‏اند. افطار به منزل آمدم. آقای رفیق ‏دوست از دمشق تلفن کرد و می‏خواست که کشتی نفتی سوریه را علی‏رغم عدم عمل به تعهدشان، بار بزنیم؛ اگر موشکها را بدهند، ممکن است بار بزنیم. آقای ولایتی هم همین پیشنهاد را قبول داشت. منبع : امید و دلواپسی (خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی) خاطره 12 خرداد 1364 پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. .
  8. 1 پسندیده شده
    به نام خدا پس از اعلام پایان مسابقه گزینش Indian MRCA competition با شرکت جت های رزمی از کشور های امریکا (اف16 - اف 18 ) روسیه (میگ 35) فرانسه (رافال) و سوئد (گریپن) و انگلیس (تایفون) برگزار شد که در سال 2014 با پیروزی رافال به پایان رسید (مبلغ کلی قرارداد 28 تا 30 میلیارد دلار برآورد شده بود) به دلیل خودداری سازنده پرنده ها (داسو) از پذیرش ساخت پرنده ها در هند ، قرارداد متوقف شد دوباره در سال 2018 هندوستان برنامه خرید دیگری به نام Multi Role Fighter Aircraft = MRFA برای خرید تعداد 114 فروند جنگنده چند منظوره با شعار خرید جهانی ساخت هند (Buy Global, Make in India) را اعلام کرد نیروی دریایی هند نیز در تلاش برای دستیابی به جنگنده های تازه در این برنامه مدون می باشد در این برنامه 8 پرنده شامل F15 EX - F21 - F E/A-18 از امریکا رافال از فرانسه ، سوخو 35 و میگ 35 از روسیه ، تایفون از انگلیس و گریپن از سوئد حضور دارند (اف 21 نسخه روزآمد اف 16 بلاک 70/72 با 14 مورد بهینه سازی برپایه نیاز های اعلام شده هندی ها است) در ادامه نیروی هوایی هندوستان اعلام کرد که حجم خرید در این برنامه را به نیم کاهش داده (57 فروند) که همه پرونده ها می بایست در هندوستان ساخته شوند شنیده ها حاکی از این است که رافال در بررسی های نیروی هوایی بهترین پرنده بوده و از دیگر رقبا پیشی گرفته است پیوند 1 پیوند 2
  9. 1 پسندیده شده
    با سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز شبنم آسمان (بخش نخست) (Sky Dew EL/M-2083)  اسرائيل بالن جديدی را با قابلیت هشدار زودهنگام راه‌اندازی كرده است، نوعی هواگرد بدون سرنشين كه به عنوان يكی از «بزرگ‌ترين تولیدات در نوع خود» در جهان توصيف می شود. انتظار می‌رود که این سیستم آئروستات با قابلیت دسترسی بالا (HAAS) که توسط صنایع اسرائیلی با کمک ایالات متحده توسعه یافته است، هشدارهای اولیه را در مورد تهدیدات پروازی در ارتفاع کم (مانند موشک‌های کروز، پهپادهای مسلح یا انتحاری و سایر تهدیدات هوایی) ارائه دهد. این پلت فرم که در مکانی در شمال اسرائیل مستقر است، "برای شناسایی و هشدار درباره تهدیدات پیشرفته" استفاده خواهد شد و حسگر اصلی آن رادار بلند برد «آسمان شبنم» است. بطور مختصر و خلاصه می توان گفت که شبنم آسمان (EL/M-2083) یک رادار هشدار زودهنگام و کنترل هوابرد نصب شده بر روی کشتی هوائی است. سیستم مشابه از این نوع، سیستم رادار موجود بر کشتی پرنده تترد (Tethered Aerostat Radar System) است. Tethered Aerostat Radar System این سیستم مشتمل بر یک رادار آرایه ای اسکن الکترونیکی فعال و هشدار دهنده اولیه است که برای شناسایی هواپیماهای متخاصم در حال نزدیک شدن از بردهای دور (به ویژه هنگامی که در ارتفاع پایین نزدیک می شوند) طراحی شده است. داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط این رادار به «مرکز فرماندهی و کنترل پدافند هوایی مرکزی» منتقل می‌شود، جایی که از آن برای حفظ تصویر جامع وضعیت هوایی استفاده می‌شود. هنگامی که از میان موارد بررسی شده ؛ یک تهدید بالقوه شناسایی شد، سیستم پردازنده به موقع به پاسخ دهندگان هوائی یا زمینی هشدار می دهد. برد تشخیص هواپیماهای جنگنده برای این رادار بیش از 250 کیلومتر (135 ناتیکال مایل) است. لازم به ذکر است که رافائل [پیمانکار اصلی این سیستم‌های کشتی پرنده (بالن هوائی) 71 متری] ، این رادار پرنده را بر اساس رادار زمین پایه EL/M-2080 Green Pine ساخته است. EL/M-2080 Green Pine این آئرواستات‌ها (کشتی های هوائی/بالن ها) انواع حسگرها با را حمل می‌کنند. از جمله «رادارهای نظارت هوایی» EL/M-2083 ارائه شده توسط Elta Systems ، «اطلاعات ارتباطی» (COMINT) و «محموله‌های اطلاعات سیگنال» (SIGINT) که مناطق حساس مرزی را در هر شرایط آب و هوائی تحت پوشش دائمی قرار می‌دهند. نکته بسیار مهم این است که این هواگردهای بی سرنشین ؛ به ویژه بخش هایی را پوشش می دهد که رادارهای زمینی به دلیل توپوگرافی یا سایر عوامل محدود کننده پوشش محدودی ارائه می دهند. فی الواقع در آن ارتفاع بالا ، یک آئروستات بزرگ که می تواند دو تن بار حمل کند بسیار کارآمد و راهگشا خواهد بود. کابل اتصال این بالن همچنین می تواند برق مورد نیاز سیستم را هم مداوماً تامین کند، به این معنی که بالن می تواند حدود 30 روز مداوماً در آسمان باشد و در این مدت راداهایش هم روشن بماند تا اینکه پس از این 30 روز برای تعمیر و نگهداری دوره ای رادارهایش پایین بیاید. شبنم آسمان اغلب، دو رادار حمل می کند. یکی «رادار نظارتی» و دیگری «رادار روشن کننده هدف با ردیابی دقیق/رادار کاوش و رهگیری» یا PTIR [precision track and illumination radar-PTIR] رادار نظارتی این کشتی هوائی پوشش دوربرد (حدود 500 کیلومتر) را بوسیله رادار EL/M-2083 فراهم می کند، در حالی که PTIR که یک سیستم هدایت پذیر و قادر به ردیابی چندین هدف است، می تواند بر روی موارد مورد علاقه تمرکز کند. بدنه این آئرواستات 71 متری توسط شرکت آمریکایی متخصص در زمینه تولید بالن های هوائی یعنی Aerostat TCOM ساخته شده است و از بزرگترین کشتی های هوائی در حال حاضر موجود در دنیا هستند. شرکت TCOM پیش از این آئروستات JLENS را نیز برای نیروهای مسلح آمریکا تولید کرده است. باید توجه داشت که راه اندازی یک سیستم آئروستات (کشتی هوائی) کار بسیار پیچیده ای است، نگه داشتن چندین تن بار معلق در یک آئروستات، نگه داشتن آن در موقعیت خود حتی در زمان وزش بادهای شدید، حتی چگونگی مدیریت کردن کابلی که هم آئروستات را به زمین متصل کرده و هم انرژی آن را تامین می کند (که خود این کابل چندین تن وزن دارد) فرآیند بسیار پیچیده ای است. ادامه دارد ... (با توجه به حجم زیاد مطلب ، به جهت اینکه برای دوستان خسته کننده نشود ؛ معرفی این جنگ افزار در قالب 3 پست ارسال می شود) منبع منبع نکته : ایده معرفی این کشتی هوائی بعد از گفتگوی دو دوست عزیز @oldmagina و @archersarash در تاپیک تحولات رژیم صهیونیستی در خصوص «هدف قرار گرفتن این بالن توسط گروه عصای موسی» زده شد پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. .
  10. 1 پسندیده شده
    با سلامی گرم و دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست. همانطور که دوست عزیزمان فرمودند ، یکی از رسانه ها در سلسله پست هائی به ایشون پرداخته اند که اینجا چند جمله ای که مرتبط با سوال شما است رو باز نشر می دهم : شهید سیدمحمدصالح الحسینی مسئول روابط خارجی سپاه پاسداران این هم لینک مطالبی که در صورت تمایل می توانید در خصوص ایشان اطلاعات بیشتری را کسب کنید : ان شاء الله که پاسخ سوال خودتان را دریافت کرده باشید. .
  11. 1 پسندیده شده
    سلام و وقت بخیر علت به هر حال گفته میشه یک وان تایم داده میشه و چک کلیه موجودی و بعد از اتمام... مجدد پرواز و عملیات ..این رویه کل نیروهای هوایی دنیاست و ماهم همچنین مهم اما از دست رفتن یکی از معدود داراییهای ارزشمند ما بود که جایگزینی نداره واقعیت دیگه این دنیا بدرد نمیخوره ....تو این دنیا کم بدبختی داریم باید شاهد از دست دادن داراییهای بدون بازگشتمون هم باشیم ..حالا تام کروز کجای دلم بزارم که یکیشم اون ازگل میدزده ..خیلیم داریم جدا از شوخی تو این قلعه حیواناتی که ما گیر افتادیم امیدوارم بزودی جانشینان شایسته به تعداد کافی بیاد و اینهمه پیرمردهای کهنسالمون بازنشست کنه ...به هر حال ارزویه دیگه مثل تموم اینسالها که هنوز براورده نشده ...به چه دلیل ..خدا میدونه ...هر چند که اگر میلی بود الان وضعیت زمین تا اسمون فرق داشت
  12. 1 پسندیده شده
    نتایج تحقیقات ترور حاج قاسم و المهندس افشا می شود؟ لینک از سایت تابناک : https://www.tabnak.ir/fa/news/1125161/نتایج-تحقیقات-ترور-حاج-قاسم-و-المهندس-افشا-می-شود
  13. 1 پسندیده شده
    دستور وزیردفاع برای پیگیری ساخت هواپیمای‌ مسافربری لینک از سایت تابناک : https://www.tabnak.ir/fa/news/1125170/دستور-وزیردفاع-برای-پیگیری-ساخت-هواپیمای‌-مسافربری
  14. 1 پسندیده شده
    با سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز شاهین دَرَّندِه (Predator Hawk)  شاهین درنده / شاهین شکارچی یک سامانه موشکی بالستیک تاکتیکی و کوتاه برد است که توسط صنایع نظامی اسرائیل (Israel Military Industries-IMI) توسعه و تولید شده و تاکنون فقط توسط نیروهای مسلح اسرائیل استفاده می شود. پردیتور هاوک موشکی برای حمله و انهدام اهداف با اولویت بالا در حداکثر برد 300-400 کیلومتر با سرجنگی 140-220 کیلوگرم و دقت 10 متر CEP است. این موشک هدایت شونده می تواند بدون توجه به شرایط آب و هوایی و مستقل از سیستم های اضافی، هدف را در برد 50 تا 300 کیلومتری مورد اصابت قرار دهد. نسخه ای که برای صادرات به کشورهای آذربایجان و قزاقستان پیشنهاد شده دارای کلاهک سنگین تر (200 کیلوگرم) و برد کمتر (250 کیلومتری) می باشد قابلیت شلیک به عمق آن در برابر طیف وسیعی از اهداف با سود بالا در سراسر «میدان نبرد تاکتیکی» نظیر : «مراکز فرماندهی و ارتباط» ، «تأسیسات لجستیکی» ، «زیرساخت‌های حمل‌ونقل» ، «مقرهای فرماندهی» ، «سایت‌های جنگ الکترونیک» ، «سایت‌های رادار» ، «سایت‌ها و مراکز استراتژیک» و ... مؤثر است. این موشک مافوق صوت بسیار مانور پذیر می‌تواند یک هدف 300 کیلومتری را در حدود 8 دقیقه مورد اصابت قرار دهد، که باعث می‌شود Predator Hawk یک راه‌حل ترجیحی برای انجام ضربات دقیق و جراحی شده ای باشد که تا پیش از این ، ایفای این نقش تنها بر عهده نیروی هوایی یا نیروهای ویژه کوماندوئی بود. این موشک بالستیک برای شلیک در یک سیلوی پرتاب کانتینری (LPC) مهر و موم شده قرار دارد که هر LPC حاوی 2 موشک است. موشک‌های Predator Hawk را می‌توان با پرتابگرهای راکت انداز LYNX که بر روی یک خودروی ۸×۸ سوار هستند و یا از سایر پرتابگرهای موجود پرتاب کرد. لازم به یادآوری است ، «پردیتور هاوک» که از سال 2016 در خدمت قرار گرفته دارای مکانیزم هدایت مبتنی بر GPS/GLONASS/INS می باشد. انواع پرتابه ها و دیگر محصولات Elbit Systems در یک نمایشگاه نظامی منبع منبع پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. .
  15. 1 پسندیده شده
    البته به نظر می رسد اشکال سیمرغ موتور مرحله اول و دوم آن نبود چون ظاهرا به ارتفاع مورد نظر می رسید ، ظاهرا مشکل در مرحله آخر و رها سازی ماهواره بود که نمی توانست ماهواره را به سرعت مداری لازم برساند و امیدوارم توانسته باشند این مشکل را رفع کنند . اون داستان موتورهای قدرتمند احتمالا برای حمل محموله های سنگین تر و یا در نهایت مدارهای بالاتر است .
  16. 1 پسندیده شده
    سلام جای خاصی برای این موضوع پیدا نکردم و سعی کردم در نزدیکترین عنوان تاپیک قرار بدهم در بین سیستم های جنگی هدایت پذیر از دور ، فعلا پهپادها به علت سهولت دسترسی ارتباطی ، نمونه بارز آنها هستند و به تدریج نسخه های زمینی و دریایی ( سطحی و زیر سطحی ) آنها هم وارد میدان می شوند . حتی با انجام پیشرفت های مختلف و قدرتمند شدن در خیلی از موارد ، این سیستمها یک حلقه ضعیف اساسی در سیستم خود دارند که همان نیاز به ارتباط آنها با اپراتور مبدا است . این نیاز به ارتباط با اپراتور مبدا نقطه ضعفی است که این روزها بیشتر سلاحهای ضد پهپاد ، مخصوصا در مورد پهپادهای کوچک ، بر روی آن تمرکز کرده اند . با قطع ارتباط با اپراتور معمولا پهپاد با از دست دادن فرامین پروازی ، از دست می رود . این روش ساده ترین روش نرم افزاری برخورد با پهپادها است که البته روشهای پیچیده تر دیگری هم برای استفاده از این نقطه ضعف وجود دارند ، روشهایی مانند به دست گرفتن کنترل پهپاد از طریق نفوذ به سیستم هدایت آن . نمونه مشهور این ضعف داستان RQ170 بود که باعث شد در اختیار ما قرار بگیرد. پس طبیعی است باید به این موضوع پرداخت که آیا می توان از این اتفاق جلوگیری کرد و اگر جواب مثبت است ، با چه روشهایی می شود این کار را صورت داد . جواب این سوال در دومرحله امکان پذیر است . مرحله اول این که به روشهای مختلفی بتوان امنیت این ارتباط را بالا برد و قسمتی از ضعفهای ذاتی آن را پوشش داد و از اتفاق افتادن آن جلوگیری کرد ، مرحله دوم این که بتوان در صورت بروز مشکل در ارتباط کاری انجام داد . ما سعی می کنیم بیشتر به این موضوع بپردازیم ، در واقع یک سیستم "ایمنی آسیب" ( fail-safe ) که در این گونه موارد می تواند کمک کننده باشد . سیستم ایمنی آسیب در واقع می تواند مفهومهای مختلفی داشته باشد . در پهپادهای تجاری این ایمنی آسیب می تواند به اتخاذ مکانیسمهایی برای آسیب کمتر به پرنده یا محیطی که در آن سقوط می کند ، محدود شود ولی در پرنده هایی که برای منظور نظامی طراحی و ساخته می شوند ، طیفی گسترده از اعمالی مانند تخریب سازه پهپاد در یک پرنده سبک و ارزان قیمت نظامی تا استفاده از هوش مصنوعی برای برگشت به خانه یا حتی ادامه عملیات برنامه ریزی شده قبلی به صورت خودمختار را می توان در نظر داشت . طبیعی است که سیستم ایمنی آسیب را می توان برای تمام عملکردهای یک وسیله تعریف کرد ، به عنوان مثال اگر در یک پهپاد شناسایی دوربین مشکلی پیدا کرد ، چه اتفاقی باید بیفتد و یا اگر سیستم موقعیت یاب یا جهت یاب از دست رفت چه کاری باید کرد و ... اما مساله اصلی در این است که اگر ارتباط برقرار باشد ، حتی اگر هیچ سیستم ایمنی آسیبی پیش بینی نشده باشد ، این اپراتور است که می تواند به عنوان تصمیم گیر ایمنی آسیب عمل کند و راه حل ممکن را انجام دهد ولی هنگاهی که ایمنی آسیب ارتباط با اپراتور تعریف نشده باشد و این ارتباط از دست برود ، وسیله از دست خواهد رفت . موضوعی که می خواهیم کمی بیشتر به آن بپردازیم همین سیستم ایمنی آسیب برای ارتباط با اپراتور است و انواع راه حل هایی که می توان برای آن در نظر گرفت ، راه حل هایی که بسته به نوع وسیله باید در مورد وزن آنها ، نیاز انرژی آنها ، سیستم عملکرد آنها و تجهیزات مورد نیاز آنها فکر کرد و همچنین بسته به نوع ماموریت وسیله هم به انواع آنها فکر کرد. البته خوشحال می شوم که دوستان هم اگر نظری دارند ، در تاپیک بغرمایند .
  17. 1 پسندیده شده
    نماینده مردم شاهین‌شهرو برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس‌جمهور در بازدید از این مجموعه دستور داد که بودجه‌ای در اختیار آن قرار داده شود تا با استفاده از این بودجه به نیت امام رضا (ع) هشت فروند هواپیمای مسافربری تولید شود، افزود: هم اکنون چهار فروند هواپیمای باری در دست تولید است و مقرر شد چهار فروند هواپیمای مسافربری دیگر نیز تولید شود.این نماینده مردم شهرستان‌های شاهین‌شهر، میمه وبرخوار را نجیب، خون‌گرم، زحمت‌کش، باسواد و ولایی دانست و گفت: برخی از مسائل در سطح ملی وجود دارد و با توجه به رفت‌وآمدهای هیئت‌های مختلف به کشور، دوران طلایی برای ایران در حال شکل‌گیری است....... _یعنی قراره ایران ۱۴۰ های موجود به خط پروازی برگردند؟ _منبع
  18. 1 پسندیده شده
    من قبلا این شکل پرواز و در این منطقه را ندیده بودم به این نحو. در کنار اتفاقات اخیر و همچنین هشدارهای مکرر صهیونیستها در مورد ترکیه به اتباعشون برای بازگشت و اعلام گانتز مبنی بر گفتگوی تلفنی با معاون وزیر خارجه امریکا و مسائل دیگه عجیب هست پرواز در این نقطه. اینکه یک تانکر در اون منطقه داره پرواز ریفیول اصطلاحا میکنه چسبیده به تنگه هرمز در حالیکه فضای عجیبی است برای این کار را باید در نظر داشت. هرچند یک نکته کلی وجود داره که پروازهای متعدد اینچنینی باعث کاهش هوشیاری پدافند میشه به خاطر کاهش حساسیت به مرور زمان و ممکن هست روزی که تصمیمی دیگه گرفته بشه به گمان پروازهای معمول امکان واکنش سریع سلب بشه. ترفندی پرتکرار در منطقه. پ ن: حتی مسیر ناقص پرواز بمباردیر شنود یا فرماندهی به نظر ممکنه از سرزمین های اشغالی بلند شده باشه و شاید حتی حامل پرسنل نظامی صهیونیست در پوشش هواگرد امریکایی. ممکنه مربوط به هر امکانی باشه از جمله نصب سیستم پدافندی مشترک در امارات. یا یک سفر. یا یک تمرین خاص.
  19. 1 پسندیده شده
    سوم خرداد با کیل مارک گلوبال هاوک
  20. 1 پسندیده شده
    در حال حاضر هم ایران در حال بازنشسته کردن ULCC هاست . چون هزینه نگهداری بسیار بالایی دارند و عمر خدمتیشون هم نسبت به VLCC ها کمتره . با شما موافقم تمام جوانانی که در ساخت ، راه اندازی و بهره برداری این پروژه های ملی ، در بدترین شرایط کاری و آب و هوایی مشغول به خدمتند جهادگرند و اون عزیزانی که ، با آگاهی از خطرات موجود جونشون رو کف دستشون میگیرن و برای از رده خارج نشدن یک یونیت یا ترین و یک بویلر ، یک برج تقطیر ، یک مخزن و یا هر تجهیز دیگری در پالایشگاه ها ، مجتمع های ساخت دریایی و غیره ، وارد این تجهیزات میشن و جونشون رو از دست میدن ، بنظرم چیزی از شهدا کم ندارند . صحبت از اینگونه جانفشانی ها خیلی راحته اما در عمل وقتی از نزدیک رویت بشه ، تازه به اوج قهرمانی این افراد پی میریم . سکانسی در سریال چرنوبیل هست که معدنکارانی که برای حفاری تونل برای آبرسانی اضطراری به زیر راکتور اعزام شده بودند از شدت گرما مجبور شدند کاملا برهنه به حفاری ادامه بدن ! چندین سال قبل عین همین ماجرا در زمان راه اندازی یکی از پالایشگاه های کشور که بصورت جهادی برای رفع نیاز بنزین کشور باید به بهره برداری میرسید اتفاق افتاد و کارگران و مهندسانی که در اون بخش مشغول بودند برای رفع گرمای غیر قابل کنترل تجهیزات در حال کار در فضای بسته مجبور به برهنه کار کردن شدند و همزمان آمبولانس ها در بیرون از محوطه بصورت آماده باش بودن تا در ساعت چندین نفر از اون تلاشگران جهادگر را که از شدت گرما بیهوش میشدند یا دچار گاز گرفتگی و یا مسمومیت و بعضا بخاطر این موارد از ارتفاع سقوط میکردند به بیمارستان منتقل کنند ! در همون واقعه چهار نفر جونشون رو از دست دادن تا کشور دچار کمبود اضطراری بنزین نشه . کم نیستن ازینگونه تلاشها در همه ی ارکان صنعت این مملکت .
  21. 1 پسندیده شده
    ایران در حال حاضر یکی از بزرگترین ناوگان های نفتکش در دنیا را دارد . و تنوع اونها بسیار است و حتی استفاده از دانشی که سالها کاربری و تعمیر و نگهداری این محصولات در کشور ما رسوب کرده باعث می شود به هیچ عنوان دور از ذهن ندانیم که ساخت رده های بزرگتر نیز در آینده اجرایی شود . و همانطور که برادر ارجمند فرمودند : بحث صرف اقتصادی آن نیز مطرح است . برای ساختن زیر ساخت های سنگین تر به میلیاردها دلار سرمایه گذاری نیاز هست . بعدش متاسفانه به خاطر تحریم ها شانس کمی برای سفارش گیری خواهند داشت . در همین قواره و تایپ حاضر هم حرف و حدیث بسیاری هست که از حوصله بحث خارج است . جسارت و حمایت کسانی که از این پروژه دفاع کردند قابل ستایش هست . به هیچ عنوان در این مقطع سودآوری مهم نیست و به نظر من شخصه حتی گرفتن سفارشات اولیه را و زیر قیمت تولید تحویل دادند خودش می تواند جزو مراحل پایانی همان سرمایه گذاری باشد تا انشالله در مراحل بعدی به سود آوری مد نظر هم برسند که ضامن توسعه و بقا هر محصول صنعتی است . قبلا" از نوشتارهای فنی و دقیق شما برداشت کرده ام که تجربه اجرایی صنعتی احتمالا" دارید . خود من نیز تجریه حضور در بین این عزیزان کارگر و جوشکار و مونتاژکار و ... را دارم . خدا گواهه در شرایط و محیط آنجا کار کردن در هوای بسیار داغ و شرجی درون منهولی 50 سانتی و 10 متر سینه خیز رفتن در هوایی بسته و تاریک و آنجا جوشکاری کردن هیچ چیزی از جهاد در خاکریز های رزمی کم تر ندارد . بسیاری مواقع توان جسمی مورد نظر را نداشتم و یک روز همان بالا با دوبطری آب معدنی بر دست 3 بار به علت افت فشار از حال می رفتم ( و دیگه مدیر می آمد می گفت بیا برو خوابگاه تا خونت ما رو نگرفته ... ) همین جمله فوق را اگر مقدور بود روی سر درب تمام کارخانه ها می نوشتم ...
  22. 1 پسندیده شده
    تجهیزات نظامی افغانستان تحویل مقامات این کشور شد ایران خودروهای نظامی، تجهیزات جنگی و دیگر جنگ‌افزارها را که هنگام سقوط هرات از سوی نظامیان پیشین افغانستان به ایران منتقل شده بود، به نیروهای مرزی طالبان در مرز «اسلام قلعه» هرات تحویل داد.
  23. 1 پسندیده شده
    سلام ظاهرا سیاست انفعال در شمال کشور در حال اجراست!همانطور که شهرای شمال محروم ترین شهر هاشدن و خالی از صنعت و دانشگاه و... حالا هم نوبت به یک عمل خیانت گونه در تقسیمات مرزی شمال رسیده!!!در سال ۱۹۹۱ که مصادف با اولین سال های پایان جنگ ایران و عراق هم بود.شوروی تجزیه شد و تمام معاهدات با بازه ی زمانی مشخص بین دو کشور من جمله ترکمنچای و گلستان که بسیاری از ایالت های شمالی و ثروتمند کشور مثل آران و ارمنستان و ترکمنستان رو جدا کرده بودن بی ارزش شده و خالی از اعتبار شدن!اما تعلل دولت وقت باعث فرصت سوزی تاریخی شد .ایران با اینکه تمام شرایط باز پسگیری این مناطق را داشت ولی انقدر صبر کرد که سودای استقلال به سر مردمان قفقاز و... بزند! وشاهد جنگی مضحک باشد! حالا باید هم شاهد این فاجعه در دریای کاسپین باشیم.همان طور که ما لعن نفرین بر قاجار ها ومردم آن زمان می فرستیم .ایندگان هم بر ما لعن می فرستن و به گورمان هم رحم نمیکنند ! این تقسیم بندی یعنی چشم پوشی بر تمام منابع و ذخایر اکتشاف شده!یادتون نره از لحاظ ذخایر سوخت های فسیلی دریای کاسپی به خلیج فارس دوم مشهور وبزودی با تمام شدن نفت جنوب به گلوگاه جدید قدرت تبدیل میشه!و جنگ قدرت اینده دنیا در دریا کاسپی خواهد بود. """نقل از ویکیپدیا""" پژوهش‌ها نشان می‌دهد حجم ذخایر تخمین زده شده نفتی در دریای خزر حدوداً برابر با ۵۰ میلیارد بشکه و ذخایر گاز طبیعی تأیید شده هم برابر با ۲۵۷ هزار میلیارد فوت مکعب بوده‌است؛ که این ارقام ۴٪ از ذخایر گاز و نفت دنیا را تشکیل می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود با ادامه فعالیت‌های اکتشافی، ظرفیت بهره‌برداری نفت این منطقه ۱۸۴ میلیارد بشکه و ظرفیت برداشت گاز از آن هم ۲۹۳ هزار میلیارد فوت مکعب افزوده شود.(اینو بزارید کنار مقدار صادرات روزانه نفت ایران!) همچنین ۹۰ درصد خاویار جهان از این دریا صید می‌شود. اما صید بی‌رویه این ماهی سبب گشته‌است که بنابر گفته دانشمندان ۹۰ درصد از تعداد این ماهیان در یک قرن اخیر کاسته شود. به گزارش اداره اطلاعات امریکا(EIA) در سال ۲۰۱۱، آذربایجان ۵۶۲ میلیارد، روسیه ۱۷ میلیارد و ترکمنستان ۱ میلیارد فوت مکعب گاز در دریای خزر استخراج کردند در حالی که ایران در دریای خزر گاز استخراج نکرد. در سال ۲۰۱۲، آذربایجان روزانه ۸۹۰ هزار بشکه(این فقط برداشت اذربایجان از دریای خزر!بزاریدش کنار مقدار برداشت و صادرات ما در جنوب!!!!) ترکمنستان ۴۶ هزار بشکه، روسیه ۶ هزار بشکه و قزاقستان ۳ هزار بشکه نفت در دریای خزر استخراج کردند در حالی که سهم جمهوری اسلامی در استخراج نفت صفر بوده‌است.خلاصه ما در گور خواهیم لرزید از لعن ها و نفرین های ایندگان در از درست دادن فرصت تاریخی باز پسگیری قفقاز و ترکمنستان و .... و حالا هم دریای خزر!
  24. 1 پسندیده شده
    شهید چمران در پشت فرمان نیمه شنی داری که خودش طراحی کرد
  25. 1 پسندیده شده
    تصویری از اولین زیردریایی ساخت ایران،این زیردریایی قابلیت پرتاب یک اژدر را دارا بود. پروژه ساخت این زیر دریایی توسط دکتر چمران آغاز شد.