برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 11 آبان 1401 در همه مناطق
-
5 پسندیده شدهویدئو معرفی و پرواز جنگنده میگ 35 لینک از سایت تابناک : https://www.tabnak.ir/fa/news/661925/میگ-35-جدید-روسیه-چگونه-کار-می-کند
-
5 پسندیده شدهروسیه قرار است موشک های ایرانی را در شمال اکراین مستقر کند/هیچ راه دفاعی در مقابل آنها نداریم یوری ایحنات ، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین، طی یک جلسه توجیهی در 1 نوامبر: ما تمام اقدامات حفاظتی در برابر این موشکها را انجام خواهیم داد، احتمالاً به شمال اوکراین تحویل داده میشوند(بلاروس) ؛ از آنجا میتوان آنها را به گونهای پرتاب کرد که کل اوکراین را تهدید کند. یکی از [این نوع] موشک ها، 300 کیلومتر [برد] دارد و موشک دیگر 700 کیلومتر برد دارد. اینها موشک های بالستیک هستند. ما هیچ دفاع موثری در برابر این موشک ها نداریم. سرنگونی آنها از نظر تئوری امکان پذیر است، اما در واقع انجام آن با وسایلی که در اختیار داریم بسیار دشوار است. ما دفاع ضد هوایی داریم، اما دفاع ضد موشکی نداریم. منبع: https://news.yahoo.com/russia-plans-deploy-iranian-made-114900511.html
-
3 پسندیده شده1000 سلاح جدید برای روسیه خبرگذاری CNN به نقل از یک مقام مطلع غربی گزارش داده که ایران در حال آماده شدن برای ارسال 1000 عدد سلاح دیگر از جمله موشک های بالستیک تاکتیکی و پهپاد های پرسه زن به روسیه برای استفاده علیه مواضع اوکراین می باشد. از تاریخ دقیق ارسال این سلاح ها چیزی گفته نشده ولی به نظر تا قبل از پایان سال میلادی این سلاح ها به دست روسیه برسد. همچنین بنا به گزارشات منابع دیگر به CNN ، حجم آخرین محموله ارسالی ایران به روسیه حدودا 450 پهپاد بوده که روس ها بارها علیه مواضع و ادوات اوکراینی ها از آن بهره برده آن. با توجه به گزارشات، نسبت به دفعات قبلی شاهد افزایش قابل توجه حجم سفارشات روسیه هستیم که این حجم از فروش تسلیحات تاکتیکی به روسیه می تواند تاثیر بسیار زیادی در جنگ روسیه و اوکراین داشته باشد و نشان دهنده راضی بودن روسیه از سلاح های ایرانی تحویلی به این کشور می باشد. پیش تر بارها مقامات روسیه و ایران هرگونه ارسال سلاح توسط ایران به روسیه را قویا تکذیب کرده بودند!!!/وستانیوز
-
2 پسندیده شدهبزرگترین تهدیدات امریکا از نظر پنتاگون و کنگره این نمودار نشان میدهد که بر اساس گزارش پنتاگون و کنگره، به ترتیب کشورهای چین، روسیه و ایران بزرگترین تهدید برای امریکا هستند. کرهشمالی، سوریه، مکزیک، پاکستان، عربستان سعودی، ونزوئلا و افغانستان در رتبههای بعدی قرار دارند. میزان تهدید چین ۷۵ درصد، روسیه ۶۸ درصد و ایران ۵۰ درصد است... میزان تهدید عربستان سعودی ۱۵ درصد، ونزوئلا حدود ۱۱ درصد و افغانستان حدود ۹ درصد است/وستانیوز
-
2 پسندیده شدهبسم ا... جنگ در اوکراین – روز دویست و چهل و نهم – نیمه روز دویست و پنجاهم 30اکتبر – نیمه 31 اکتبر 2022 صحنه عمومی جنگ در اوکراین از دید منابع غربی 1- به گفته منابع غربی ، پوتین احتمالا به عملیات نظامی متعارف خود در اوکراین ادامه خواهد داد تا مناطق تصرف شده را حفظ کرده و شرایط را برای فروپاشی حمایتهای غرب از اوکراین در فصل زمستان فراهم نماید . از سوئی دیگر ، استفاده از سلاح های هسته ای تاکتیکی بعید به نظر می رسد ، مگر اینکه برای جلوگیری از فروپاشی سازمان رزمی ارتش روسیه کاربرد پیدا کند . وقوع این وضعیت بعید به نظر می رسد ولی همچنان اظهارنظرهای مستقیم و غیرمستقیم در خصوص کاربرد این سلاح از سوی روسها ادامه خواهد داشت . . استاروبلیسک / 31 اکتبر 2022 استراتژی اول روسها در ششماه آینده ( مارس 2023 ) 2- به گفته منابع غربی پیش بینی فوق ( بند شماره 1 ) بر دو ارزیابی اولیه بنا نهاده شده ، نخست ، عدم توقف عملیات نظامی برای بازسازی نیروهای درگیر در اوکراین و اعزام نیروهای جدید به صحنه نبرد و دوم ، استفاده از شرایطی که احتمالا در سه ماه زمستان برای اروپا رخ خواهد داد . این دو ارزیابی ،یک جدول زمانی مشخص را ایجاد می کند که پیش بینی های فوق الذکر را مستدل می نماید . ماریانکا / 31 اکتبر 2022 الف : روند بسیج نیرو 1-تلاش های کرملین برای بسیج نیرو در چند دوره زمانی مشخص قابل پیش بینی به نظر می رسد . از یک سو پوتین اعلام نموده که دوره بسیج محدود به انتها رسیده و ارتش روسیه فراخوانی مجدد را متوقف خواهد کرد و درعوض بر روی سازماندهی دوره های آموزشی کوتاه مدت برای نیروهای فراخوان شده متمرکز خواهد شد . در همین زمینه وزیر دفاع روسیه نیز اعلام نموده که ادامه تلاش های برای فراخوان نیرو بصورت تشکیل گردان های داوطلب خواهد بود که پیش ازشروع فراخوان بسیج محدودشروع شده بود ولی به پایان نرسید. بااین حال روند تشکیل این گردان ها دائمی است و احتمالا متوقف نمی شود . منابع غربی معتقدند که ارتش بلاروس در 7 ماه جنگ اوکراین بیشتر از 65 هزار تن مهمات ( 1940 دستگاه خودروی حامل مهمات ) به روسها تحویل داده که نقطه اوج آن در آوریل 2022 با تحویل 22534 تن مهمات بوده است این درحالی است که گفته می شود در یک ماه گذشته ، حدود 94 دستگاه تانک تی-72 و 36 دستگاه کامیون اورال نیز به ارتش روسیه ارائه شده است 2- فراخوان سالانه برای جذب نیرو به منظور تکمیل سازمان رزمی ارتش روسیه ، امسال یکماه دیرتر و در نوامبر 2022 آغاز می شود و نیروها پس از طی نمودن یک دوره شش ماهه مقدماتی و پیشرفته ، به واحدهای رزمی اعزام می شوند . براساس قانون ، اعزام نیروی وظیفه با آموزش کمتر از 4 ماه ممنوع است ولی در قانون به صراحت درج شده که در زمان جنگ ، ارتش اجازه دارد که طول این دوره را کمتر کند . محور جنوب اوکراین / 30 و 31 اکتبر 2022 3- به گفته ناظران نظامی غربی ، نیروی وظیفه ای که با آموزش کمتر از 4 ماه به جبهه اعزام می شود ، احتمالا ارزش نظامی بالایی نخواهد داشت ، ضمن اینکه اولین دسته ازاین نیروها در مارس 2023 برای نبرد آماده خواهند شد . ولی اگر دوره استاندارد شش ماه طی شود ، درنهایت این نیروها به اوکراین اعزام می شوند . اما با توجه به اینکه فراخوان مرحله اول برای سال 2023 از آوریل این سال آغاز می شود ، نیروهایی که در نوامبر 2022 جذب میشوند ، کمتر از شش ماه آموزش خواهند دید . 4- در مجموع ، وزارت دفاع تا زمانی که درگیر آموزش نیروهای جذب شده در سپتامبر و سپس نوامبر 2022 باشد ، توانایی فراخوان نیروهای بیشتری را ندارد در نتیجه پنجره بعدی برای فراخوان نیرو احتمالا مارس 2023 خواهد بود . به اعتقاد منابع غربی ، حمله شهپادی به سواستوپل ، نقطه عطف و تغییر ماهیت در نبردهای دریایی در قرن بیست و یکم محسوب می شود ب: استفاده از شرایط آب و هوایی 1-به گفته تحلیلگران غربی ، دومین عامل در استراتژی نظامی روسها در چند ماه آینده ، یکی دیگر از مواردی است که با جداول فراخوان نیرو در روسیه منطبق شده است . 2- برهمین اساس ، در پائیز ، اقلیم اوکراین معمولا مرطوب وگل آلود است ولی آنقدر نامطلوب نیست که در اجرای حملات مکانیزه مشکل خاصی ایجاد کند . اما در زمستان اجرای حملات زرهی و مکانیزه کمی مشکل تر می شود و این نیز بدلیل شبکه متراکم رودخانه ها دراین کشور است که از پیشروی سریع واحدهای تانک تقریبا جلوگیری بعمل می آورد . ( هر دو ارتش برای جنگ در زمستان آموزش دیده و مسلح شده اند ولی ظاهرا ارتش اوکراین حداقل تا امروز موفق تر عمل کرده است ) اما از سویی دیگر وقتی زمین یخ می زند ، بخش قابل توجهی از نهرها و رودخانه های یخ می زنند و این پیشروی واحدهای مکانیزه را تا حدودی تسهیل می کند . با این حال فصل بهار ، کابوس جنگ در اوکراین خواهد بود ، چرا که ذوب یخ ، رودخانه ها را پر از آب کرده و مزارع به دریای گل و لای تبدیل می شود و این به معنای غیرممکن شدن رزم مکانیزه در این فصل خواهد بود . ( مجددا در تئوری رزم در این شرایط نیز برای نیروهای مجهز و آموزش دیده ، غیرممکن نیست ) خضموک کوساک منهدم شده ارتش اوکراین نتیجه ای که از این دو ارزیابی قابل استحصال خواهد بود ، این است که واحدهایی که اکنون به اوکراین اعزام می شوند ، عمدتا برای تقویت خطوط دفاعی ارتش روسیه استفاده خواهند شد تا در برابر ضدحملات ارتش اوکراین در پائیز و زمستان مناطق فعلی را حفظ نمایند . بدین ترتیب ، اگر پوتین قصد داشته باشد که سربازان فراخوان شده را پس از طی دوره آموزشی بصورت کامل روانه خط جبهه کند ، این کار پس از گرم شدن هوا در بهار 2023 انجام خواهد داد . صحنه عمومی جنگ در اوکراین 30 اکتبر 2022 ال-39 های نیروی هوایی اوکراین https://www.aparat.com/v/Qtd0F از یک نظر بسیج محدود ارتش روسیه که به تازگی پایان یافته ، احتمالا به معنای این است که روسها قصد دارند تا سال 2023 نیز به جنگ ادامه دهند بدون اینکه انتظاری برای ایجاد آتش بس وجود داشته باشد یا اینکه روند جنگ به گونه ای پیش رود که خواسته های روسیه محقق گردد . در واقع ، اگر کرملین ، بتواند روند جنگ را به نفع خود تغییر دهد ، تمام هزینه های پرداخت شده انسانی ، امنیتی و ...منطقی به نظر می رسد . در همین راستا اگر اعلامیه اخیر پوتین ، شامل بند غیرقانونی بودن دولت اوکراین نمی شد ، می شد عملیات نظامی روسها را بعنوان تلاشی برای وادار کردن کیف به آمدن به پای میز مذاکره محسوب کرد ولی ظاهرا این اعلامیه چنین هدفی نداشته است . محور ووهلدار / 31 اکتبر 2022 ج : استفاده از سلاح انرژی کاربرد انرژی بعنوان یک سلاح استراتژیک برای شکستن اراده اروپا برای قطع کمک به کیف ، یک جدول زمان بندی متفاوتی را پیش روی کرملین خواهد گذاشت . براساس این جدول زمانی ، انجماد اروپا ممکن است فشار شدیدی را از سوی مردم به دولتها وارد آورد که درخواست پوتین برای قطع کمک به کیف و لغو تحریم ها از سوی اروپایی ها مورد پذیرش قرار گیرد . این نظریه تا انتهای سال 2023 احتمالا قابل رد نیست . با این حال دولتهای اروپایی ، جمعیت خود را برای یک زمستان سخت آماده می کنند ، منابع انرژی را ذخیره کرده اند و شرایطی را برای کاهش مصرف انرژی فراهم می نمایند . پوتین احتمالا امیدوار است که این فشارها بر مردم اروپا چنان سخت باشد که نتوانند آن را تحمل کنند . بدین ترتیب ، تا فراهم آمدن موج جدیدی از نیروهای تازه نفس روسی در بهار 2023 ، پوتین می تواند تاثیر آب و هوا را بر اراده اروپایی ها مشاهده نماید . خودروی زرهی ای تی-105 ساکسون منهدم شده ارتش اوکراین استراتژی دوم روسها در ششماه آینده ( مارس 2023 ) در یک نگاه کلی جداول زمانی فوق الذکر ، در شکل دهی افکار پوتین برای ادامه جنگ موثر به نظر می رسد . براساس اعلامیه پوتین ، تقریبا یک سوم نیروهای جذب شده در جریان بسیج محدود به اوکراین رسیده اند و این تفاوت چندان محسوسی را در روند جنگ ایجاد ننموده است ( احتمالا منظور عدم شروع مجدد عملیات تهاجمی ارتش روسیه باید باشد .م ) براساس تحلیل وزرات دفاع بریتانیا ، این نیروها به یگان هایی تحویل می شوند که توان رزمی آنها به 10درصد کاهش یافته ، هرچند این نیروها با آموزش کیفی سطح پائین ، احتمالا کارایی رزمی روسها را افزایش نخواهد داد . ناظران غربی معتقدند که پوتین این مساله را در نظر نگرفته و انتظار دارد که این حجم از نیرو یک تفاوت معنا دار در شرایط رزمی را بوجود آورد . شرق اوکراین / 31 اکتبر 2022 در نتیجه به اعتقاد تحلیلگران غربی ، اصرار پوتین برای ادامه جنگ ، به جای حرکت بسمت پایان دادن به درگیری ها ، بسمت تشدید تنش مسیر خود را انتخاب نموده در نتیجه ، اوکراین و غرب باید براین فرض استراتژی آینده خود را طراحی کنند که زمان زیادی برای بازپس گیری مناطق تصرف شده از سمت روسها در اختیار دارند و به همین دلیل حمایتهای بیشتر غرب مورد نیاز خواهد بود .بر روی زمین ، ارتش اوکراین هم اکنون آرایش تهاجمی بیشتری درشمال شرقی این کشور داشته و همزمان در حال برنامه ریزی برای عقب زدن روسها در خرسون است . به فاصله 24 ساعت پس از انتشار خبر تجهیز واحدهای واگنر به تجهیزات هوایی ، نخستین تصاویر از بالگردهای میل -8 این گروه مسلح شبه نظامی ، منتشر گردید پی نوشت : 1- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند. منبع1 منبع2 منبع3 منبع4 منبع5
-
2 پسندیده شدهسرمایهگذاری ۴.۵ میلیارد دلاری شرکت های روسی در ۷ میدان نفتی و گازی ایران اوجی، وزیر نفت: تاکنون سرمایهگذاران و شرکتهای روسی قرارداد ۷ میدان نفتی و گازی را با ایران به ارزش ۴.۵ میلیارد دلار نهایی کردهاند که برخی از پروژهها ۷ تا ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. سالهاست که ایران با تحریمهای مختلفی روبهرو است، بنابراین این امر فرصت خوبی است تا بتوانیم تحریمها را با کمک دو کشور بی اثر کنیم. امضای قراردادی برای تحویل ۴۰ دستگاه توربین ساخت ایران به روسیه این قرارداد به هدف کمک به صنعت گاز روسیه در بحبوحه تحریمهای بینالمللی علیه این کشور به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین، امضا شده است. قرار داد ایران خودرو برای فروش تارا در روسیه ایرانخودرو محصول جدید خود تارا را در کشور روسیه و با نام لادا پریورا 2023 در روسیه به فروش خواهد رساند.انتقال فناوری و بومی سازی تارا نیز احتمالا در قرارداد خواهد بود.طبق شایعات شنیده شده، لادا پریورا 2023 در نسخه دندهای با قیمت 1 میلیون روبل مهمان روسها خواهد بود.
-
2 پسندیده شدهسرنگون کردن یک بالگرد میل 8 اکراینی در نزدیکی خطوط نبرد منطقه دونتسک دو بالگرد میل اکراینی احتمالا از هنگ هوایی لویو (در غرب اکراین ) در ارتفاع پایین در حال حملات راکتی به مواضع ارتش روسیه هستن . یکی از بالگردها احتمالا مسیر را گم و در لجمن به پرواز درآمده و هدف دوش پرتاب روسها قرار میگیرد حمله موشکی اکراین به ستاد مرکزی فرماندهی ارتش روسیه در دونتسک و خارکف چند روز پیش نیروهای اکراینی مقر اصلی فرماندهی روسها در دونتسک را هدف حملات راکتی و موشکی خود قرار دادن. این مقر محل حضور افسران ستادی کل و همچنین محل استقرار زنرال لاپین فرمانده محور دونتسم و خارکف ارتش روسیه بوده . این مکان توسط سیستم های جاسوسی و نظارتی ناتو و امریکا کشف و مختصات آن در اختیار اکراین قرار گرفت . اما نکته مهم تخلیه این مقر توسط روسها چند روز قبل از حمله بوده ارتش روسیه با احتمال لو رفتن این مکان مقر تخلیه و در زمان حمله هیچ نیروی روس در ساختمان مستقر نبوده است (البته ژنرال لاپین دو ورز پیش به دلیل آنچه بیماری قلبی عنوان شده از سمت خود استعفا داد) حمله موشکی اکراین به مقر نیروهای چچنی در خرسون با 23 کشته همچنین رمضان قدیروف رئیس جمهور چچنستان اعلام کرد . نیروهای چچنی در طول درگیریهای بسیار شدید خرسون در مدل 3 روز حدود 650 نظامی اکراینی را از پای در اورده و چندین حمله اکراین را دفع کرده اند . در این درگیریهای حدود 90 نظامی اهل منطقه چچن کشته شده اند کمین روسها بر سر راه ستون زرهی اکراینی نکته جالب اولین خودرو منهدم شده یک نفربر پاتریا ساخت فنلاندی است که بر اثر شدت انفجار واژگون میشود . اما نفربر دوم یک بی ام پی 3 سابق ارتش روسیه است که توسط اکراین به غنمیت گرفته شده بود ونفربر سوم یک ام 113 امریکایست دفع حمله نیروهای اکراینی به منطقه دونتسک -خارکف و کشته شدن دهها تن از مهاجمین بازدید مدودف از صنایع تانک سازی اورال .تانک های تی 90 تی 80 و تی 72 دوئل تانک و ضد تانک روسها مدعی هستن این تانک تی 80 هدف یک موشک ضد زره احتمالا اسکیف قرار گرفته راننده تانک با عکس العمل سریع و چرخش مانع اصابت مستقیم موشک به تانک شده و در عوض با پیدا کردن مکان موشک انداز با شلیک گلوله این موشک انداز را منهدم کرده است شکار زرهپوش اکراینی بوسیله خرج پرتابی از معبر باز کن UR77 اکراین اعلام کرد روسها دو قایق یدکش این کشور را در نزدیکی بندر اودسا غرق کرده اند
-
2 پسندیده شدهبا سلام البته روسها ایجاد اختلال در عملکرد ارتباطی جنگنده با موشک و ماهواره ها را هم یکی از دلایل استفاده از رادار باند ال اعلام کردند
-
1 پسندیده شدهبچه ها یه سوال اکراینیها چطور با پهبادهای تجاری نارنجکها رو با این دقت رها میکنن من کلیپهای زیادی دیدم که حتی از تو دریچه تانک نارنجک رو فرستادن داخل تانک یا به عنوان نمونه این کلیپ https://youtu.be/Q0HfpQ86jOE
-
1 پسندیده شدهدر روز ۸ آبان ماه ارامنه ساکن منطقه قره باغ در شهر خان کندی (استپاناکرت) ، تجمع و اعتراض گستردهی برگزار نمودند. در این تجمع ضمن حمایت از استقلال قره باغ، بیانیهای صادر شد که بر عدم الحاق قره باغ به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان تاکید کرده و اشاره شده است که «هیچ دولتی در ارمنستان حق ندارد مأموریت تأمین امنیت مردم قره باغ را کنار بگذارد و سندی را برای این منظور بررسی و امضاء کند.» این در حالی است که نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان دیروز در روسیه و دقایقی قبل در پاسخ به دعوت حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی برای سفربه ایران وارد تهران شد.
-
1 پسندیده شدهدر مورد تنش بین ایران و آذربایجان تحلیل رایبار بخش اول: نمایش قدرت رزمایش نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رمز «ایران مقتدر» از ۲۶ تا ۲۸ مهرماه در استانهای آذربایجان شرقی و اردبیل در شمال غرب ایران برگزار شد. در طول رزمایش، سناریوهای مختلفی برای توسعه رویدادها از جمله یک درگیری مسلحانه تمام عیار طراحی شد. یگان های سپاه برای اولین بار در عمل از رودخانه اراس که ایران و آذربایجان را جدا می کند عبور کردند. در این رزمایش، پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرتابگرهای سامانههای موشکی فاتح، MLRS HM20، فجر-3 و فجر-5، هویتزرهای 155 میلیمتری HM41، اسلحههای خودکششی گووزدیکا، تانکهای T-72S، BMP-2، Mi-171، بل 214A و AH-1J و همچنین پهپادهای مختلف استفاده کردند. رزمایش از 31 مهرماه در استان آذربایجان غربی در مرز ترکیه و کردستان عراق با حضور تیپ 164 پیاده ارتش ایران آغاز شد. یگان های تهاجمی نیروی زمینی ایران با استفاده از هوانوردی ارتش و توپخانه سنگین و همچنین نبرد در مناطق شهری، سناریویی را برای انجام درگیری مرزی محلی طراحی کرده اند. هدف از تمرینات چیست؟ علیرغم اظهارات فرماندهی ایران در مورد ماهیت برنامه ریزی شده رزمایش در شمال غرب ایران، این رزمایش ها مستقیماً نشان دهنده جدیت نیت جمهوری برای حفظ منافع خود در خارج از کشور نزدیک است. ما در مورد سیاست آذربایجان تحت حمایت ترک ها در قفقاز جنوبی صحبت می کنیم. دولت ایران بارها به دولت آذربایجان هشدار داده است که تغییر اجباری مرزها در منطقه خط قرمزی برای ایران است. سنگ بنای روابط ایران و آذربایجان، بحث کریدور در دست ساخت زنگزور است که در تئوری باید حوزه آذربایجانی نخجوان را به خاک اصلی کشور متصل کرده و مسیر زمینی به ترکیه را فراهم کند. مشکل این است که جاده باید در امتداد مرز فعلی ایران در جنوب منطقه سیونیک ارمنستان باشد. ایران نگران است که مسیر جدید حمل و نقل در آینده بهانه ای برای مسدود کردن مسیر ایران-ارمنستان-گرجستان-روسیه باشد. چگونه جاده ایران را با ارمنستان قطع می کند؟ شریان حمل و نقل به خودی خود مرزهای ایران و ارمنستان را نمی بندد. با این حال، وضعیت آن هنوز از نظر قانونی ثابت نشده است. آذربایجانی ها خواهان یک وضعیت فراسرزمینی برای کریدور خود هستند، یعنی کنترل قانونی بر بخشی از اراضی ارمنستان در جنوب. در ایروان، آنها از ترس تصرف بعدی مناطق و خواهان کنترل گمرکی در ورودی و خروجی، آماده انجام این کار نیستند. در باکو قصد دارند به هر طریقی پیام را باز کنند، بدون اینکه به عواقب آن تحت حمایت ترک ها نگاه کنند. بخش دوم: مفهوم "ایران بزرگ" در ایران چه ترسی وجود دارد؟افتتاح کریدور زنگزور مسیر زمینی مستقیمی را برای ترکیه به قفقاز فراهم می کند که به رهبری ترکیه اجازه می دهد حضور خود را در منطقه تقویت کند. مقامات ایرانی از گسترش ایده پان ترکیسم در شمال غرب ایران که آذربایجانیها و ترکها از لحاظ تاریخی در آن زندگی میکنند، بیم دارند. در پس زمینه اعتراضات جاری در ایران و برانگیختن نفرت بین قومیتی، موضوع ریشه کن کردن تجزیه طلبی برای حکومت ایران اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده است. حتی برخی از رسانه های آذربایجان در حمایت از تظاهرکنندگان کمپین اطلاع رسانی راه اندازی کردند و سخنان آنها را "میل بازگشت به آذربایجان" خواندند. علاوه بر این، افتتاح کریدور زنگزور به دولت آذربایجان این امکان را می دهد که بر توزیع منابع آب در حوزه رودخانه اراکس کنترل داشته باشد. اکنون سرچشمه های اراکس در کنترل ترکیه و ارمنستان است، در حالی که ایران و آذربایجان کشورهای پایین دست این رودخانه هستند. ایجاد مسیری در جنوب منطقه سیونیک ارمنستان، رهبری ایران را به یک کشور ترک نشین دیگر وابسته خواهد کرد. با توجه به احتمال خشکسالی در منطقه به دلیل تغییرات اقلیمی و سدسازی توسط مقامات ترکیه در شمال عراق و شرق ترکیه، مشکل تامین آب یک تهدید جدی در آینده برای ایران. نیت ایران چقدر جدی است؟ تهدید و فشار بر اداره الهام علی اف برای ایران امری کاملاً عادی است. با این حال، تنش کنونی در منطقه با شرایط قبلی تفاوت اساسی دارد. سخنان بلند مقامات ایرانی دیگر کسی را نمی ترساند. ایجاد یک مسیر حمل و نقل جدید واقعی شده است. ناآرامیهای مداوم، عمدتاً در شمال غرب ایران، شکافهایی را در نظام سازماندهی قدرت نشان داد و پیششرطهایی را برای تلاش تمام عیار برای سرنگونی رژیم کنونی ایجاد کرد. تهران این را فهمید و فهمید که دیگر با اظهارات و تهدیدهای معمولی نمی توان به اهدافش رسید. عمل عبور از رود ارس توسط سپاه درست زیر دماغ مرزبانان آذربایجان و همچنین افتتاح کنسولگری ایران در کاپان، اولین گام واقعا جدی است که موید نیت ایران برای دفاع قاطعانه از منافع خود است. خود سپاه طبق دکترین برای اقدامات خارج از کشور استفاده می شود. و تمرین منظم یگان های ارتش ایران در نزدیکی مرزهای ترکیه و کردستان عراق، نشانه آمادگی برای استفاده از پتانسیل آنهاست. مفهوم "ایران بزرگ": تلاشهای جنگهای اطلاعاتی آذربایجان برای برافروختن درگیریهای قومیتی در ایران از دید رهبری ایران بیتوجه نماند. نمایندگان مقامات ایرانی از قبل در خاک آذربایجان شروع به بازی کارت مشابهی کردند. اکنون رسانهها و کانالهای تلگرامی ایران بهطور فعال در حال تبلیغ درباره تمایل ساکنان جمهوری خودمختار نخجوان و منطقه تاریخی تالشستان در جنوب شرقی آذربایجان برای تبدیل شدن به بخشی از ایران هستند. از 22 اکتبر، بیش از 12 کانال تلگرامی ایجاد شده است که رویدادهای نخجوان، شهرهای ماسالی و جلیل آباد و سایر سکونتگاه های مناطق آذربایجان را پوشش می دهد. تشدید تنش فعلی کاملاً با موارد قبلی متفاوت است. اقدامات ایران به وضوح نشان دهنده استحکام در نیات آنهاست. رزمایش های جاری و تز پراکنده بازگرداندن برخی از سرزمین های آذربایجان فراخوانی است برای توجه به منافع ایران در بازی های ژئوپلیتیکی در قفقاز. آنچه اکنون در حال رخ دادن است پاسخی به اقدامات ترکیه و آذربایجان در مرزهای خود است. اما اهمیت کریدور زنگزور نه تنها برای کشورهای منطقه، بلکه برای سایر بازیگران سیاسی که اجرای آن را ادامه خواهند داد، بسیار بالاست. قسمت سوم: چه کسانی به کریدور زنگزور نیاز دارند؟ در زنگزور منافع چند حزب با هم برخورد می کند. آنها را می توان به سه گروه محلی (ارمنستان و آذربایجان)، منطقه ای (ترکیه و ایران) و جهانی (بریتانیا، اسرائیل و روسیه) تقسیم کرد. محلی: اهمیت کریدور برای آذربایجان در درجه اول ایجاد جاده مستقیم با جمهوری خودمختار نخجوان و آزادسازی منطقه از محاصره است. این مسیر ارتباط زمینی بین آذربایجان و ترکیه را فراهم می کند. این واقعیت حذف وابستگی آذربایجانی ها به ترانزیت از خاک ایران را ممکن می سازد. ارتباط با منطقه محصور و ایجاد یک مسیر تجاری کمک قابل توجهی به رشد اقتصاد در مناطق جنوبی، ایجاد پیش شرط برای سرمایه گذاری در زیرساخت ها و بهبود زندگی مردم خواهد کرد. برای ارمنستان نیز افتتاح این مسیر امکان رفع محاصره زمینی و ایجاد مسیر ریلی با ایران و روسیه را در آینده فراهم می کند. این امر نه تنها بر اقتصاد منطقه سیونیک بلکه کل ارمنستان تأثیر مثبت خواهد گذاشت. با این حال، علیرغم مزایای آن، در قالب سود برای ترانزیت، نمایندگان مقامات سیاسی در ایروان از عواقب احتمالی این پروژه می ترسند. ارمنستان معتقد است که افتتاح این کریدور نقض حاکمیت کشور خواهد بود. بر اساس بیانیه سه جانبه مورخ 10 نوامبر 2020، FSB روسیه بر پست های گمرکی کنترل خواهد کرد. و ارمنی ها کنترلی نخواهند داشت. بنابراین، خطرات ژئوپلیتیکی برای ارمنستان چندین برابر بیشتر از منافع اقتصادی است. به همین دلیل، دولت پاشینیان در ایروان به طور فعال افتتاح مرکز حمل و نقل را به تاخیر می اندازد. منطقه ای: برای ترکیه، کریدور زنگزور نویدبخش مزایای زیادی است. این کریدور علاوه بر ارتباط مستقیم با آذربایجان و کاهش نفوذ ایران در ترانزیت، مسیر سریع تری را به سمت بازارهای آسیای مرکزی ایجاد خواهد کرد. و دسترسی مستقیم به آسیای مرکزی اساساً یک پل ژئوپلیتیکی برای گسترش پان ترکیسم به کشورهای آسیای مرکزی و ادغام عملی آنها در مفهوم آنگلوساکسون "توران بزرگ" است. با اجرای این پروژه رویای ترکیه مبنی بر ایجاد هاب ترانزیتی بین اروپا و آسیا به واقعیت تبدیل می شود که جایگاه این کشور را در عرصه جهانی به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. برای ایران، کریدور پیامدهای دوچندان خواهد داشت. از یک سو، نفوذ آذربایجان و ترکیه در جریان ترانزیت از ایران تضعیف خواهد شد. تهران بیم آن دارد که وضعیت قانونی نامشخص این مسیر، امکان استفاده از آن را برای مقاصد نظامی - برای انتقال بدون توجه افراد و تجهیزات و بی ثبات کردن وضعیت در شمال غرب ایران فراهم کند. همزمان ایران از نظر تئوری می تواند به کریدور حمل و نقل شمال-جنوب بپیوندد و با دور زدن آذربایجان به روسیه و دریای سیاه دسترسی پیدا کند. جهانی: برای روسیه، تحت تحریم های اعمال شده، کریدور زنگزور یک مسیر جایگزین برای قفقاز و ترکیه و در ترانزیت از طریق ایران، به خاورمیانه و آفریقا است. بنابراین روسیه نفوذ خود را در منطقه ماوراء قفقاز افزایش داده و موقعیت گرجستان متخاصم را در حوزه ترانزیت از طریق خاک خود تضعیف خواهد کرد. مسیر زمینی با ارمنستان نیز فراهم خواهد شد. بر اساس قرارداد 2020، کنترل بر روی هاب ترانزیتی توسط طرف روسی انجام خواهد شد. در این سناریو، روسیه قادر خواهد بود در آینده بر جریان محموله ها در یکی از امیدوارکننده ترین مسیرهای ماوراء قفقاز نظارت کند و مرزهای خود را از گسترش احتمالی پان ترکیسم و ایدئولوژی افراطی در قفقاز ایمن کند. یکی دیگر از ذینفعان در مورد باز کردن راه، انگلیس است. گسترش نفوذ ترکیه در جهان به لطف آنگلوساکسون ها و تمایل آنها به بازسازی امپراتوری بریتانیا 2.0 امکان پذیر شد. این کریدور موقعیت آنگلوساکسون ها را تقویت می کند و سیاست ضد روسی یا ضد چینی لازم را در قفقاز و کشورهای آسیای مرکزی از طریق نهاد دولتی ترکیه ترویج می کند. با این حال، همه اینها تنها در صورتی امکان پذیر است که فدراسیون روسیه از روند حل مناقشه قره باغ حذف شود، زیرا حضور مستقیم روسیه در فرآیندهای سیاسی در ماوراء قفقاز اجازه نخواهد داد که آنگلوساکسون ها به طور کامل جای پای خود را به دست آورند. به همین منظور است که بیثباتی مداوم اوضاع در قرهباغ کوهستانی و تخریب روابط ارمنستان و روسیه انجام میشود. یکی دیگر از ذینفعان افتتاح این کریدور اسرائیل است. همکاری های نظامی بین آذربایجان و اسرائیل در سال های اخیر با شدت بیشتری توسعه یافته است. نفوذ در کریدور زنگزور به طور جدی به منافع ایران ضربه می زند، زیرا این امر در واقع انحصار ایران در خدمات ترانزیتی در قفقاز جنوبی را به هم خواهد زد. و تامین مالی پروژههای مختلف در خاک آذربایجان توسط مقامات اسرائیلی این امکان را فراهم میکند که زیرساختهای لازم برای انجام اطلاعات در نزدیکی مرزهای ایران و همچنین تثبیت حضور این کشور در این کشور مخفیانه باشد. دیاسپورای قومی بزرگی از یهودیان در آذربایجان زندگی می کنند - طرفداران ایدئولوژی چاباد (شاخه یهودی-نازی افراطی ارتدوکس از یهودیت) که نفوذ قابل توجهی در آذربایجان دارند. در اجرای این پروژه، منافع بسیاری از دولتها با هم برخورد میکند که پیشنیازهایی را برای تشدید مصنوعی اوضاع به وجود میآورد تا شرایط مساعدتری را برای خود فراهم کنند. از یک سو، ائتلافی از ترکها و آذربایجانیها که با یک هدف تحت کنترل آنگلوساکسونها متحد شدهاند، از سوی دیگر، روسیه، ایران و ارمنستان، وظایف کاملاً متضاد را دنبال میکنند و همچنین اسرائیل فقط در راستای منافع خود عمل میکند. هدف آنگلوساکسون ها در حال حاضر بیرون راندن کامل روسیه از قفقاز جنوبی و حذف آن از مشارکت در فرآیندهای سیاسی در منطقه است. کشورهای ناتو به منظور از بین بردن کامل روابط ارمنستان و روسیه و بی اعتبار ساختن روسیه به عنوان ضامن ثبات، بر دولت پاشینیان فشار کامل وارد می کنند. با توجه به ناسازگاری دیدگاههای برخی کشورهای منطقه، در کوتاهمدت تغییری در این راستا پیشبینی نمیشود و چشماندازی برای حل مناقشه وجود ندارد. وضعیت بعدی بسته به عوامل بسیاری از جمله بحران اقتصادی فزاینده و پیامدهای آن و همچنین تحولات اوکراین توسعه خواهد یافت. با وجود تنش در شرایط فعلی، در حال حاضر هیچ روند منفی شدیدی در توسعه وضعیت وجود ندارد و این به ما امکان می دهد محتاطانه خوش بین باشیم. منبع
-
1 پسندیده شدهخبر تسنیم درباره کشته شدن ۶ افسر موساد تایید شد/ایران اینترنشنال به دام افتاد درحالیکه خود رژیمصهیونیستی و رسانههای اصلی او در قبال خبر دیروز تسنیم سکوت کردهاند، اما رسانه سعودی ایران اینترنشنال که ارتباطات ویژهای هم با موساد (دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی) دارد، از روز گذشته با همه توان تلاش کرد خدشهای به خبر تسنیم درباره کشته شدن ۶ افسر موساد وارد کند، اما در واقع ناچار به تایید آن شد. تسنیم گفته بود که پس از خنثی شدن عملیات پیچیده خرابکاری موساد در یک مرکز بزرگ صنعتی در اصفهان، رژیمصهیونیستی حداقل ۶ افسر برجسته مرتبط با میز ایران در موساد را کشته و حتی رییس این میز هم برکنار شده است. اصل خبر خنثیسازی این عملیات هفته قبل به صورت رسمی «اعلام» شده بود، اما درباره دو موضوع خبری اعلام نشد؛ یکی زمان «وقوع» این ماجرا و دیگری جزییات کشته شدن ۶ افسر موساد توسط خود رژیمصهیونیستی. ایران اینترنشنال که چندی پیش «باراک راوید» خبرنگار اسراییلی هم از ارتباطات گسترده آن با موساد سخن گفته بود، پس از خبر تسنیم، سراسیمه به دنبال پاسخ به موفقیت دستگاه امنیتی ایران رفت و حتی از تیتر «خبر جعلی تسنیم» استفاده و با خبرنگار خود در تلآویو هم ارتباط زنده برقرار کرد. این رسانه سعودی تمرکز خود را بر این گذاشته بود که بگوید این افسران اخیراً نمردهاند بلکه ماهها پیش این اتفاق افتاده! و این در حالی بود که اصلاً در خبر تسنیم «زمان» این رویداد قید نشده بود و فقط به اصل موضوع میپرداخت. از این رو، ایران اینترنشنال عملاً با تایید کشته شدن افسران موساد، اما ارجاع آن به چند ماه پیش، رسماً در راستای تایید اصل خبر تسنیم گام برداشت. به صورت طبیعی اطلاعات و جزییات مربوط به عملیاتهای امنیتی هیچگاه بلافاصله منتشر نمیشود بلکه به منظور بررسیهای بیشتر و کشف ارتباطات بیشتر، معمولاً این موضوعات حسب صلاحدید در زمانهای مدنظر منعکس میشود. ایران اینترنشنال احتمالاً فراموش کرده که اخیراً هم گفته شده بود طراحی عملیات خرابکاری در اصفهان، به ابتدای ریاست رییس جدید موساد بازمیگردد که همان چند ماه پیش است!/تسنیم
-
1 پسندیده شدهحتی اگر همه فشار و بودجه ها و سیاست های مصوب تقریبا بسیاری از گشورهای جهان و در راسش اختصاص بودجه مجزا و سازمان مخصوص چند کشور قدرتمند و چند رژیم یاغی را ضد ایران هم در نظر نگیریم که عامل بسیاری از مشکلات و خرابکاری ها و پیچیدگی ها و دشواری هاست باز فقط یک عامل رسانه و تسلیحات رسانه ای غرب ضد ایران - از جمله رسانه های خیانت پیشه فارسی زبان و سرباز خبرنگارانشون - مدام سعی در استثنا سازی از ایران دارند. ما در بطن اتفاقات ایران هستیم ولی ضریبی که رسانه های پیشروی مخصوص جنگ روانی به اتفاقت میدند و حتی رسانه های داخلی را هم در مقام واکنشی مجبور میکنند پیرو همون ها باز در این فضا بدمند نتیجش میشه بمباران ذخنی ایرانیان و استثنایی سازی از ایران. بعدش کافی است فقط یک بشکن بزنند، اذهان بمباران شده خودشان خواهند رقصید!
-
1 پسندیده شدهدر مجموع اگر سوخو-35 های تحویلی مشخصات اعلامی را در بحث حسگرها و رادارها داشته باشه معلوم میشه چرا ما به سمت خرید سوخو-35 در این مقطع رفتیم و نه سوخو-30 (فرض اینه شرایط برای هر خریدی مهیا بوده) در حال حاضر مهمترین تهدید علیه ما جت های پنهانکار ایالات متحده و صهیونیستهاست و هر عاملی که بتونه وارد محاسبات دشمن بشه در حمله احتمالی به ایران - خصوصا اگر مورد توانمندی مثل سوخو-35 - باشه قطعا بازدارندگی ولو در زمانی مشخص را ( تا بازطراحی عملیات های دشمن با توجه به فاکتورهای جدید دفاعی) سبب میشه. اگر خبر درست باشه که قابلیت هوا به هوای این جت ها قویتر هم هست باز با توجه به نیازی که ما داریم یعنی شاید برای الجزایری که انتظار دیگه ای داره (به هر حال دشمنش مغرب هست با توانایی های محدود هوایی فعلا و بیشتر بحث حملات همه جانبه مطرح هست) مناسب نباشه ولی برای ما اتفاقا مناسب تر هم هست. ما الان نیاز به یک رهگیر تخصصی داریم فعلا برای دفع تهدیدات فوری.
-
1 پسندیده شدهروسها این سوخو۳۵ هارا به الجزایری ها پیشنهاد دادن ولی گویا مورد قبولشون قرار نگرفته به نقل از رضا ماد که کانالهای تلگرامی روسهارا بررسی کردن گویا مشکل اساسی برای طرف الجزایری غیر فعال بودن رادار ارایهای su35sبوده که درصد بالایی از ارایه ها بر روی حالت هوا به هوا تنظیم قطعی کارخانه هست و برای بحث ضد کشتی و هوا به زمین مقدار بسیار پایینی اختصاص پیدا کرده و این تنظیم غیر قابل تغییر هست مگر قبل از سفارش و خوب انعطاف لازم را برای ماموریت های مختلف نداره..... (البته این موارد نقطه ضعف نیست و بیشتر به کاربر برمیگیرده که چه برنامهای داره) _مورد دوم از نظر بنده افزایش ندادن تنوع تایپ های این کشور هست که قطعا تنوع باعث افزایش چشمگیر هزینه های اموزش و نگهداری میشه . . قطعا الجزایری کهکاربر su30,su34 هست با خرید بیشتر از همین تایپ ها و ارتقاشون میتونه نیازش را تامین کنه و درصورت نیاز به ارتقا توان رزم و بخصوص بحث برتری هوایی قطعا طبق فرموده شما نگاه و برنامهاش پکفا هست....
-
1 پسندیده شدهپلنگ برفی (Irbis-E) راهنمای درنای خاکستری در میدان رزم هوایی با ورود بخدمت جنگنده سنگین وزن سوخو-35 از سال 2014 ، این جت رزمی هم اکنون توانمندترین هواگرد نیروی هوایی روسیه و در یک تعریف مشخص ، تکامل یافته ترین گونه از خانواده جنگنده سوخو-27 است که در دوران اتحاد شوروی سابق طراحی و در خط تولید قرار گرفت . اگر چه این گونه بیشتر برای جبران شکاف فناوری صادراتی شوروی تکامل پیدا نمود ، اما با لغو برنامه جنگنده نسل پنجم میگ-1.42 به سال 1999 و پدید آمدن یکسری تاخیرهای پیش بینی نشده در برنامه جاه طلبانه تر سوخو-57 ، ارتش روسیه مجبورشد تا در کوتاه مدت ، بر روی حداقل 100 فروند جنگنده ++4 سوخو-35 که بخش قابل ملاحضه ای از آنها تا سال 2010 خریداری و پس از آن نیز به تعداد بیشتری سفارش داده شدند ، اتکاء داشته باشد . راست : رادار هوابرد نیپ N011 چپ : رادار هوابرد نیپ N011M با این حال ، سامانه راداری اولیه مورد استفاده در سوخو-35 که با شناسه Irbis-E شناخته میشود ، تا کنون به نسبت مورد بررسی های بسیار زیادی قرار گرفته است . این رادار که یک گونه با قابلیت اسکن الکترونیکی و مکانیکی است از یک آنتن آرایه فازی غیر فعال بهره می برد و بر روی یک واحد هیدرولیکی دو مرحله ای مستقر است . این بخش به گونه ای طراحی شده که آنتن مزبور را بصورت مکانیکی تا زاویه 60 درجه آزیموت و 120درجه در ارتفاع بچرخاند ، در حالی که آنتن این رادار با ارسال یک پرتو کنترل شده الکترونیکی در کنار چرخش های مکانیکی آنتن می تواند زاویه انحراف پرتوهای ارسالی با به بیشتر از 120 درجه گسترده کند . درواقع امر ، رادار فوق الذکر نه تنها قابلیت ردیابی اهداف را در یک فاصله 4 برابری نسبت به رادارN001 اصلی مورد استفاده در سوخو-27 در اختیار دارد ، بلکه در حال حاضر این رادار امکان کشف اهداف هوایی با سطح مقطع راداری سه متر مربع در یک برد 400 کیلومتری را داراست . راست : Irbis-E چپ : نمونه اولیه Irbis-E با توجه به مقدورات فوق الذکر ، Irbis-E قابلیت نصب بر روی گونه های پیشرفته تر سوخو-27 نظیر اس ام-2 و اس ام-3 و همچنین گونه های همنام در جنگنده سوخو-30 را خواهد داشت . اما مساله ای که مجموعه نصب شده بر روی سوخو-35 را از گونه های دیگر متمایز می کند ، این قابلیت است که سامانه های جدیدی در بخش جلویی این جنگنده نصب شده که میتواند روند آگاهی موقعیتی خلبان را در مقایسه با نمونه های قبلی افزایش دهد . اجزاء رادار هوابرد Irbis-E بدین ترتیب برخلاف Irbis-E که از اسکن ترکیبی الکترونیکی – مکانیکی استفاده می کند ، حسگرهای جدید تعبیه شده در لبه های جلویی بال سوخو-35 از نوع آرایه اسکن فعال (AESA) بشمارمیروند . این رادارها با شناسه N036B-1-01 که درباند L کار می کنند ، زاویه پوشش بسیار بهتری را برای خلبان به منظور ردیابی اهداف رادارگریز و همچنین اجرای تاکتیکهای جنگ الکترونیک فراهم می نمایند . رادار N036B-1-01 این رادار در عین اینکه نسبت به رادارهای غیرفعال ، بلحاظ عملکردی ، قوی تر بشمار می آیند ، ایجاد اخلال بر روی آنها نیز به مراتب مشکل تر به نظر می رسد . در این میان ، انتخاب باند L برای این رادار که در محدوده 1.0 تا 2.0 کیگاهرتز با طول موج 15 تا 30 سانتیمتر عمل می نماید ، به مراتب از رادارهای باند ایکس با فرکانش 8-12 کیگاهرتز قدرتمندتر است . این رده از رادارها ، بدلیل موج بلند مورد استفاده در آنها ، توانایی بیشتری در شناسایی جتهای رادارگریز داشته مضاف براین ، احتمالا پتانسیل بهتری برای کشف هواگردهای پنهانکار متخاصم مجهز به رادارهای باند ایکس خواهند داشت . رادار زمین پایه پی-14 تال کینگ ارتش عراق که قبل از اعزام اف-117 ها به قلب بغداد ، مورد هدف قرار گرفته و منهدم شدند بدین سان ، نصب غیرمعمول رادارهای باند ال بر روی جتهای سوخو-35 قابلیت منحصربفردی را در اختیار خلبان این جنگنده قرار می دهد که بتواند جتهای رادارگریز ناتو را زودتر دیده و بطور طبیعی زودتر شلیک کند. علاوه براین ، سوخو-35 با مجهز شدن به سامانه جدیدتر جستجو و ردیابی مادون قرمز OLS-35 بر مبنای ادعای شرکت سازنده توانسته در آسمان سوریه ، بر روی جتهای پنهانکار آمریکایی قفل کند. راست : سامانه کشف و ردیابی مادون قرمز OLS ( موقعیت برجسته روی دماغه فلانکر) چپ : رادار Irbis-E اگر این موارد ، صحت داشته باشد ، باید دید که آیا جنگنده هایی که امروز در دست طراحی قرار دارند و یا اینکه مراحل آزمایشی خود را پشت سر می گذارند ، آیا رویکرد مشابهی را اتخاذ خواهند کرد ؟! در این میان ، جتهای جی-11دی و جی-15بی که نمونه ای مشتق شده از سوخو-27 روسی هستند ، از رادار AESA در بخش دماغه خود بهره می برند که این سئوال پیش خواهد آمد که آیا این هواگردها همانند مدل روسی میتواند این روند را تجربه کند یا خیر . در میان محصولات جدید روسی نیز ، سوخو-57 از رادارهای AESA نصب شده در دماغه استفاده مینماید ،اما هنوز باند مورد استفاده در این رادار مشخص نشده است . در مجموع ، رادارهای AESA باند L پس از نصب برروی جتهایی نظیر سوخو-35 ، به نظر آگاهی موقعیتی خلبان را نسبت به گذشته ، افزایش داده اند و این مساله جذابیت فروش جتهایی نظیر سوخو-27 اس ام-3 یا سوخو-30 اس ام 2 را در مقایسه با گذشته ، به مراتب افزایش خواهد داد. پی نوشت : 1- بن پایه 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
-
1 پسندیده شدهبسم ا... داده نمای سوخو-35 پی نوشت : برای اندازه بزرگتر ، کلیک کنید ...
-
1 پسندیده شدهالبته این جاودانفر روزنامه نگار اسراییلی متولد تهران ساکن تل آویو هست که با بی بی سی هم همکاری میکنه و در اون مقطع به خیال خودش مثلا داشت جنگ روانی میکرد و در زمانی که به هر حال غلیان احساسات وجود داره داشت بهره برداری خودش را از احساسات مردم ایران میکرد. مقایسه فعلی برای اون عده خوب هست که در چنین مقاطعی اسیر پروپاگاندای این جانوران میشن که از ابایی ندارند از رنج و غم ایرانی ها استفاده کنند فقط و فقط برای رژیم جنایتکاری که براش کار میکنند. والا که طبیعتا همه میدونیم این دست توییت های نازل و مسخره از سمت کسانیکه با یک دست چاقوی تحریم و ترور ضد ایرانی ها را تیز میکنند و از طرف دیگه برگ زیتون دستشون میگیرند چقدر مضحک هست.
-
1 پسندیده شدهبحث عمر میگ۲۹ نبود هر چند کم کم ۳۵ تا ۳۸سال سن دارند تبدیل اینها به میگ ۳۵ لازمه اش نصب تجهیزاتیست که ارزششون از میگ۲۹های ما بیشتره
-
1 پسندیده شدهبه نظر اگر کشوری میگ 35 را برای جنگیدن بخره اشتباه کرده تاندر بلاک 3 یا جی 10 هزینه های کمتری نسبت به این دارن اما اگر هدف خرید انتقال تکنولوژی باشه گزینه بسیار خوبی هست رادار ارایه فازی که روی این جنگنده نصب شده حدود 650 المان فرستنده گیرنده داره اما روس ها جدیدا راداری ارایه فازی ساختن که هزار المان فرستند گیرنده داره برای ایران جز بهترین انتخاب ها ست رادارش قابلیت نقشه برداری داره و میتونهاز سلاح های هدایت شونده استفاده کنه هم غلاف هدفگیری و هم تجهیزات جنگ الکترونیک داره شاید در تهاجم زیاد قوی نباشه اما در دفاع از خاک ایران وقتی سیستم های پدافندی باشند بسیار می تونه موثر باشه البته یک نوع از سوخو 30 هم هست فعلا روی نقشه که همین رادار آرایه فازی روش نصب می شه به جای رادار استاندار خود سوخو 30
-
1 پسندیده شدهآینده ای نامعلوم برای آخرین شاهین ترازو مبارزه میگ-35 برای کسب سهمیه ای از بازار سلاح در میان دو نمونه از جتهای رزمی جدید روسی که در کمتر از 10 سال گذشته به دنیای هوانوردی نظامی معرفی شده اند ، میگ-35 بعنوان یک جنگنده چند ماموریته میان وزن نسل ++4 که می توان آن را نسخه ای سبکتر و ارزان تر از سوخو-57 نیز بشمار آورد ، سخت افزاری ناشناخته بشمار می رود . در واقع نسخه اف از فالکروم های روسی که با شناسه میگ-35 نیز مورد شناسایی قرار می گیرد ، به سال 2007 رونمایی گردید و پس از سالها ارتقاء های مستمر در نهایت به تاریخ ژوئن 2019 وارد خدمت شد و در حال حاضر با سرعت بسیار کمی در خط تولید قرار دارد . کابین جنگنده میگ-35 این در حالی است که سوخو-57 بعنوان جانشین مستقیم خانواده سوخو-27 مطرح گردید ، میگ-35 بلحاظ طراحی ، شباهت بسیار زیادی به سلف خود میگ-29 دارد و نکته بسیار جالب توجه درباره آن این است که نخستین جنگنده از دهه هشتاد میلادی بود که وارد سازمان رزم نیروی هوایی روسیه گردید . اما با اتمام جنگ سرد و کاهش شدید بودجه نظامی ، روسها مجبورشدند تا برنامه جنگنده های سبک و میان وزن خود را به نفع جتهای سنگین تر شرکت سوخو ( سوخو-30 ، سوخو-35 و سوخو-34) متوقف کنند که امروز بخش قابل توجهی از ناوگان رزمی نیروی هوایی این کشور را تشکیل می دهد . بدین ترتیب ، میگ-35 به نخستین جنگنده شرگت میگ پس از 37 سال تبدیل شد که به ارتش روسیه تحویل گردید ( علیرغم معرفی نمونه هایی نظیر MIG-29M و MIG-29SMT ) نسخه اف فالکروم های روسی ، علیرغم شباهت بسیار نزدیک در حوزه سازه هوایی به نسخه های اولیه میگ-29 و بخصوص میگ-29 ام ، قابلیتهای جدیدی را به نمایش می گذارد که نمونه های سلفش در اختیار نداشتند . براساس داده های منتشر شده از سوی شرکت سازنده ، مجموعه از فناوری های پیشرفته ای در این نسخه بکار گرفته شده که قابلیت حمل تسلیحات بسیار پیشرفته را برای استفاده بر علیه طیف متنوعی از اهداف هوایی ، زمینی و دریایی بدان داده است تا بعنوان یک سکوی رزمی پیشرفته بتواند پاسخگوی کاربرانش باشد . بدین ترتیب ، در مقایسه با میگ-29 ، فالکروم اف از توان حمل بیشتر سلاح ، پیشرانه های قدرتمندتر و کم مصرف ، ظرفیت حمل سوخت بیشتر و یک رادار جدید AESA بهره می برد . علاوه براین ، سازه هوایی این جنگنده از مواد مرکب بیشتری که سبکتر ، بادوام تر هستند ، بهره می برد . در حوزه تسلیحات جدید ، میگ-35 می تواند مهمات هوابرد جدیدی نظیر موشکهای KH-38 و موشکهای هوابه هوای R-37M را بعنوان سلاح استاندارد خود حمل نماید . در کنار این موارد ، هوش مصنوعی جدید ، سامانه های نصب شده بر روی کلاه خلبان ، سامانه های جدید جنگ الکترونیک که قابلیت بقاءآن را در محیط های جدید افزایش داده ، از جمله ویژگی هایی است که این جنگنده را در ردیف جتهای نسل پنجم هم قرار داد که دراین حوزه ، تنها نقص فالکروم اف را میتوان در عدم برخورداری از قابلیت پنهانکاری ، جستجو نمود . مدیرکل دفتر طراحی شرکت میکویان ، سرگئی کورتکوف با این حال ، بزرگترین جذابیت میگ-35 نسبت به میگ-29 را در این مساله می توان دانست که نسخه جدید فالکروم به گونه ای طراحی شده که نیاز به تعمیر و نگهداری را به میزان قابل وجهی کاهش داده است و به همین ترتیب ، هزینه عملیاتی نمودن و همچنین آموزش خدمه نیز تا اندازه قابل توجهی کاهش پیدا کرده است . به گفته مدیرکل دفتر طراحی شرکت میکویان ، سرگئی کورتکوف ، این شرکت هزینه های قابل توجهی را برای افزایش عمر خدمتی هواپیما و کاهش هزینه های عملیاتی آن صرف نموده است . به گفته وی ، مزیت رقابتی اصلی میگ-35 نسبت به میگ-29 ، امکان استفاده از زیرساختهای تعمیر و نگهداری میگ-29 برای میگ-35 است که همین امر باعث گردید تا در دوره زمانی 2020-2018 نیروی هوایی روسیه ترغیب به خرید تعدادی از این جنگنده ها گردد . بر اساس داده های موجود ، هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری فالکروم اف به تقریب 50درصد میگ-29 است و این انگیزه بسیار قدرتمندی برای کاربران قدیمی میگ-29 می تواند باشد که نه تنها می توانند تراز قدرت هوایی خود را افزایش دهند ، بلکه هزینه های جاری را تا حد قابل قبولی در بلند مدت پایین آورند . به اعتقاد ناظران نظامی ، میگ-35 نماد بازگشت روسیه به دوران طلایی فعالیت همزمان شرکتهای طراحی جنگنده است ، کاری که هم اکنون تنها در ایالات متحده و چین مشاهده میشود . اما آینده این جنگنده در نیروی هوایی روسیه تا حدودی در پرده ای از ابهام قرار دارد ، چرا که با وجود جنگنده هایی نظیر سوخو-30 و سوخو-57 ، فضای کمی برای نمایش توانمندی های میگ-35 می تواند وجود داشته باشد . در واقع امر ، نیروی هوایی روسیه بدلیل برد بالاتر و قابلیت حمل مهمات بیشتر توسط جتهای سنگین شرکت سوخو ، علیرغم هزینه های بالای نگهداری ، همچنان بر این نمونه ها متمرکز شده است در نتیجه هدف اصلی شرکت میگ برای توسعه این نمونه ، احتمالا کسب بازارصادراتی در کشورهایی است که کاربران ، جتهای میان وزن را ترجیح می دهند . نیروی هوایی ایران یکی از کاربران به نسبت قدیمی نسخه های اولیه فالکروم بشمار می رود و درصورتی که اراده لازم برای بازسازی نیروی هوایی وجود داشته باشد ، میگ-35 یکی از گزینه های احتمالی برای تقویت قابلیتهای این نیرو به نظر می رسد از مهمترین مشتریان احتمالی و بالقوه این جنگنده را می توان به ایران ، مصر ، هند و بلاروس دانست ، بخصوص اینکه نیروی هوایی هند احتمالا درصدد امضاء یک قرارداد بزرگ که شامل کسب مجوز تولید تحت امتیاز نیز هست ، خواهد بود . اما میگ-35 یک رقیب سرسختی به نام جی-10سی را درست در کنار خود می بیند که مزیتهای قابل توجهی را ارائه می دهد . درصورتی که میگ-35 نتواند در دهه آینده قراردادهای صادراتی مهمی را کسب کند ، احتمالا توسعه این جنگنده ها در روسیه کاهش پیدا خواهد نمود . با توجه به این که نیروی هوایی الجزایر در حال حاضر مشتری نسخه ام از فالکروم محسوب میشود و روسها نیز درصدد توسعه یک جنگنده جدید نسل پنجم بر مبنای طرح سوخو-57 ، اما با طراحی تک موتوره هستند ، میگ-35 رقبای بسیار سرسخت تری را در آینده بخود خواهد دید . پی نوشت : 1-بن پایه 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به ذکر دقیق منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند./ مترجم و نویسنده : MR9
-
1 پسندیده شدهسوخو تی 50 - پکفا اینفوگرافی پکفا بیشتر از اینکه راهنما در مورد چگونگی توسعه پکفا باشد، بیشتر تولید کننده ابهام هست. مشخص نیست این طرح بر اساس فروش واقعی طراحی شده است یا بر اساس یک بازاریابی آینده نگرانه حضور اسم هند با توجه به تجربه سوخو 30 چیز عجیبی نیست ولی حضور اسم دو کشور کره جنوبی و ایران این حدس را قوی می کند که طراحی بیشتر دنبال بازارهای احتمالی برای این پرنده بوده است ولی این قضیه برای دوست داران بهبود شرایط نیروی هوایی به عنوان دلیلی بر فروش پکفا تلقی شده و شایعه ها را تقویت کرده است. ولی باز هم در این طرح جسورانه فروش زیادی برای ایران دیده نشده است در حالی که برای هند تولید و مونتاژ در خاک هند دیده شده است.
-
1 پسندیده شدهمعامله شیرین هندی- روسی پیشنهاد انتقال فناوری تولید جتهای میگ-35 در ازای سفارش انبوه این جنگنده از سوی هند هند بعنوان یکی از قدیمی ترین مشتریان سخت افزارهای نظامی روسی ، باهدف تکمیل ناوگان نیروی هوایی و همچنین گزینش یک هواگرد جدید نسل ++4 بعنوان مکملی برای اسکادران های برتری هوایی سوخو-30 خود که می بایست به عدد 300 فروند برسد ، به احتمال بسیار زیاد ، تعداد قابل توجهی از جت میگ-35 را به شرکت سازنده سفارش خواهد داد . در حال حاضر ، هند بیشتراز 100 فروند از جتهای رزمی MiG-29UPG و MiG-29K را در سازمان رزمی نیروی هوایی خود مورد استفاده قرار میدهد که بلحاظ کمی ، دومین جنگنده پرتعداد در این نیرو بشمارمی آید و درصورتی که این امر ، قطعیت پیدا کند ، طبیعتا" نخستین سفارش جت نسل ++4 محصول میگ خواهد بود . از یک نظر ، میگ-35 شباهتهای مشخصی را یا جنگنده سلف خود داشته و همین امر موجب میشود تا هزینه آموزش خدمه برای ورود به تایپ جدید ، به حداقل ممکن ، کاهش یابد . این در حالی است که بطور همزمان ، ارتش این کشور یک سفارش 135 فروندی از جت رافال فرانسوی را نیز به شرکت سازنده اعلام نموده ، اما نیازمندی های گسترده این نیرو برای یک پیکربندی رزمی چند ماموریته میان وزن و سبکتر نسبت به سوخو-30 های عملیاتی و همچنین هزینه بسیاربالای انتقال فناوری رافال به شرکت صنایع هوایی هند (HAL) که موجبات بروز اختلافات گسترده در میان مقامات تصمیم گیر گردید ، باعث شد تا بتدریج ، نگاه ها بسمت محصول روسی جلب گردد . بنابراین ، در حالی که به نظر می رسد ، میگ-35 یک پیکربندی رزمی قابل قبول برای تامین نیاز هند به یک جنگنده میان وزن خواهد بود و توجه به این نکته که هندی ها برای جایگزینی جتهای فرسوده وقدیمی خود ، تعدا د قابل توجهی از ان جت را می بایست به کار گیرند ، شرکت سازنده Russia’s United Aircraft Corporation (UAC) دریک اقدام غیر منتظره ، آمادگی خود را برای انتقال فناوری همزمان با فروش این جنگنده به هند اعلام نمود . استدلال شرکت سازنده در این اعلام آمادگی ، این بود که هند بدنبال یک جنگنده جدید است و با توجه به وضعیت نیروی هوایی ، سفارشی در حدود 100 فروند و به احتمال بسیار زیاد ، تعداد بیشتری پس از اجرای مرحله اول ، در میان خواهد بود ، به همین دلیل برای UAC این یک فرصت شگفت انگیز خواهد بود ، بویژه اینکه نیروی هوایی روسیه ، محصول میگ را به نفع پیکربندی های سنگینی تری نادیده گرفته و تمام تمرکز خود را برروی جتهای سنگین تری نظیر سوخو-30 و سوخو-34 نهاده است . با توجه به این مساله که میگ-35 در مقایسه ، هزینه های مراتب کمتری را نسبت به سوخو-35 در حوزه هایی نظیر هزینه هر پرانه ( سورتی ) پرواز رزمی و تعمیر و نگهداری داشته و در عین حال ، بعنوان یک جنگنده میان وزن ، حسگرهای بسیار پیشرفته و به تبع آن ، مهمات مدرن را در اختیار کاربر خواهد گذاشت، اما ترجیح نیروی هوایی روسیه ، باعث شد تا تولید جتهای سنگین تر خانواده سوخو-35 از سال 2014 ( در حدود 100 فروند تا حال حاضر ) در دستور کار روسها قرارگیرد ، در حالی که نسبت به محصول میگ ، روش محافظه کارانه تری در پیش گرفته شد . ایلیا تاراسنکو ، جانشین UAC در این خصوص ، ایلیا تاراسنکو ، جانشین UAC در خصوص تمایل روسها برای انتقال فناوری می گوید : " ما نه تنها از آمادگی کامل برای تولید جنگنده برخورداریم ، بلکه این اراده برای انتقال فناوری و اسناد لازم برای شراکت هند در ایجاد خط تولید در خاک این کشور وجود دارد . این مساله باعث میشود تا روند ارائه خدمات ، تهیه قطعات یدکی به یک استاندارد قابل قبول رسیده و این نیز به نوبه خود ، موجبات افزایش سطح عملکرد سیستم ، افزایش اطمینان پذیری رزمی ، مطلوبیت مالکیت کامل فناوری سلاح و سخت افزار نظامی را برای مشتری در پی خواهد داشت " به اعتقاد این مقام ارشد ، میگ-35 یک گزینه مطلوب برای نیروی هوایی هند خواهد بود ، چرا که در مقایسه با پیکربندی قدیمی میگ-29 تغییرات زیادی را بخود دیده و بطور کامل با الزامات نیروی هوایی منطبق است . به اعتقاد برخی ناظران نظامی ، این سیگنال جدید از سوی روسها ، تنها پس از آن ارسال شد که نیروی هوایی هند از قصد خود برای خرید تعداد افزون تری از جتهای MiG-29UPG بعنوان یک راه حل موقت برای گسترس سازمان رزم جتهای میان وزن خود تا عملیاتی شدن کامل ناوگان سوخو-30 رونمایی نمود . بنابراین ، اگر تا پیش از این تاریخ ، ادامه حیات برنامه میگ-35 ، نگرانی اصلی این شرکت روسی بشمار میرفت ، اعلام آمادگی برای انتقال فناوری ، طور قطع ، افزایش فروش و همچنین بازار یابی ساده تر محصول روسی را فراهم می نماید. صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9 پی نوشت : 1- بن پایه 2- این تاپیک ، حاصل ادغام چهار تاپیک مشابه در انجمن وزین میلیتاری است که تصاویر آن همگی بازیابی شدند . 3- دقت کنید که وقتی در ساختار یک سازمان مسلح ، ( در اینجا نیروی هوایی هند ) ، آینده نگری لازم وجود داشته باشد ، شرکتهای فروشنده ، گزینه های مطلوبی را به مشتری ارائه خواهند نمود .
-
1 پسندیده شدهسلام، تصویر منتشر شده در پست Cockpit du Pilatus PC-21 هستش و کاکپیت میگ 35 تصویر زیر هست . http://uupload.ir/files/9ji_6ubu_images.jpg
-
1 پسندیده شدهاز اول سال تا اول تیرماه ، دولت ۱۱ میلیارد دلار ۴۲۰۰ داد که همه اجناس وارد شده رو با قیمت دلاری ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ فروختن .... می شه ۳۳ هزار میلیارد تومان رانت خالص که معلومه به جیب عزیزان وابسته به حکومت رفت .... تا دو سه ماه دیگه هم حرفی ازش نیست با این پول می شد یک نیروی هوایی ساخت یا هزینه ی تحقیق و توسعه و زیر ساخت های اولیه موتورهای جت در کشور رو برای ۵ سال تامین کرد .... به لیست قبلی ، علی الحساب این ۱۲ هزار میلیارد تومان ( در زمان دلار ۳۰۰۰ تومنی صورت گرفته ) متهم اصلی متواری شده ی موسسه ثامن رو هم اضافه کنید .... تا اینجا به تومان بالای ۴۵ هزار میلیارد تومن هاپولی شده که حتی با دلار ۸۰۰۰ تومنی هم کفاف به روزرسانی اولیه ی نیروی هوایی یا به روز رسانی کامل ادوات زرهی نیروی زمینی رو می ده .... البته اگه اون ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلاری که خرج انرژی هسته ای شد که در نهایت گل گرفته شد ( همون بتن ) رو در نظر بگیریم ، اونقدری پول هست که کل نیروهای مسلح رو چنانبه روز رسانی کرد که از لحاظ قدرت متعارف هم رده فرانسه و انگلیس باشیم .... حالا نمی خوام برم توی حساب و کتاب جنگ سوریه و کمک به عراق و لبنان و .... یک سوال اساسی : آیا داعش ضد شیعی امکان حمله به ایران با اکثریت شیعه با ارتشی که از لحاظ تسلیحاتی هم رده ی فرانسه یا انگلیس بود ، رو داشت !؟ اگر داشت چند روی طول می کشید تا داعش بشوند !؟