برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on دوشنبه, 14 آذر 1401 در همه مناطق
-
2 پسندیده شدهسانحه برای جنگنده اف ۳۵ B در ژاپن https://uupload.ir/view/vid_20221202_113442_798_dkoy.mp4/ ارابه فرود جلو به گاراژ رفت منبع : https://eurasiantimes.com/down-out-us-f-35b-stealth-fighter-spotted-with-its-nose-down/
-
2 پسندیده شدهبنام خدا مدیریت هزینه های نظامی در امریکا https://assets.pogo.org/image/content/2021/F-35-Program-Delays-and-Stumbles-Continue-1150.jpg بودجه نظامی پیشنهادی دولت امریکا برای سال 2023 مبلغ 773 میلیارد دلار شامل 177.5 میلیارد دلار برای ارتش (ن.ز) ، مبلغ 194 میلیارد دلار برای نیروی هوایی و فضایی و 230.8 میلیارد دلار برای نیروی دریایی و تفنگداران دریایی بود.بیشترین بودجه مصوب توسط وزارت دفاع DOD در فعالیت های نظامی هزینه می شود و باقیمانده در فعالیت های مرتبط دفاعی توسط دیگر آژانس ها هزینه می شود. بی شک مدیریت چنین بودجه ای برای مدیریت (تعمیر ، نگهداری ، بروز رسانی) چند هزار پرنده ، وسایل نقلیه زمینی ، شناور ، آموزش افراد و بازنویسی و بروز رسانی آیین نامه ها بدون برنامه ای مدون ناممکن خواهد بود چرا زاموالت ها ناپدید می شوند اصلاحیه نان-مک کوردی اصلاحیه نان-مک کوردی که توسط سناتور سم نان و نماینده کنگره دیو مک کوردی در قانون مجوز دفاعی سال 1982 ارائه و سال بعد دائمی شد برای جلوگیری از رشد هزینه های تسلیحاتی امریکا طراحی شد هرگاه برنامه های اکتساب دفاعی اصلی با افزایش هزینه هایی فراتر از آستانه های معین روبرو شود این قانون وزارت دفاع را ملزم به ارائه گزارش به کنگره می نماید (به برنامه ای که رشد هزینه های آن از آستانه های قانونی فراتر می رود دارای نقض نان-مک کوردی گفته می شود) https://cdn.offshorewind.biz/wp-content/uploads/sites/10/2022/08/30121020/zumwalt-class-destroyer.jpg دو نوع نقض وجود دارد: 1.نقض قابل توجه نقض قابل توجه زمانی است که هزینه واحد اکتساب برنامه (مجموع هزینه توسعه ، تهیه و ساخت تقسیم بر تعداد واحد های خریداری شده) یا هزینه واحد تدارکات (هزینه تدارکات تقسیم بر تعداد واحد هایی که باید خریداری شود) بیش از 15 درصد از پایه تخمین کنونی یا بیش از 30 درصد از پایه تخمین نخستین بالاتر برود زمانی که افزایش هزینه برنامه اکتساب دفاعی در محدوده نقض قابل توجه قرار می گیرد ، مسئولان می بایست ظرف 45 روز تقویمی به کنگره اطلاع دهند ، همچنین باید یک گزارش خرید گزینشی با داده های اضاقی مورد نیاز برای نقض هزینه ها ارائه کنند 2. نقض بحرانی نقض بحرانی زمانی رخ می دهد که هزینه اکتساب واحد یا هزینه واحد تدارکات بیش از 25 درصد از پایه تخمین کنونی یا بیش از 50 درصد از پایه تخمین نخستین فراتر رود هنگامی که افزایش هزینه برنامه ی اکتساب دفاعی در محدوده نقض بحرانی قرار می گیرد برای خاتمه احتمالی مورد بررسی دقیق تر قرار میگیرند برنامه های با افزایش هزینه های فزاینده که در محدوده نقض بحرانی قرار دارند لغو میشوند مگر اینکه وزیر دفاع با گزارش مفصل تایید نماید که الف) این برنامه برای امنیت ملی ضروری است ، زیرا هیچ جایگزین مناسبی با هزینه کمتر در دسترس نیست ب) برآورد های تازه از تمامی هزینه های برنامه معقول است پ) ساختار مدیریت برای کنترل هزینه ها مناسب است نمونه برنامه های مشمول اصلاحیه نان-مک کوردی اف 35 (ادامه یافت) زاموالت (لغو شد) سامانه رزم آینده (لغو شد) پیوند 1 پیوند 2 پیوند 3 در همین زمینه بخوانید ؛ پایان یک رویا ادامه دارد ...
-
2 پسندیده شدهسلام و وقت دوستان بخیر البته در این فیلم به بحث سیفتی و ایمنی توجه نشده ....چنانکه سوختگیری و لود مهمات همزمان نباید انجام شود ...دوم برای لود مهمات اول باید پرنده کاملا کلین باشد ..یعنی باید تمام کارهایش نظیر چکهای تمام شعبات و سوختگیری و سرویسها انجام شده باشد و وقتی کلا از نظر کار کلین شد تحویل نفرات اسلحه یا جنگ افزار شود ....در زمان لودینگ هم بستگی به شرایط پرنده اگر از پرواز قبل مهماتی مانده یا شلیکی شده اول باید پرنده ریلیز شود و سرویس شود ..که شامل گان و لانچرها و پایلونها میشود ...که این رلیز درست پس از نشستن پرنده انجام میشود و بعد دیگر شعبات و تخصصها مجاز به امدن به پای پرنده هستند چون سیف نیست ...در زمان لودینگ هم اول کل سیستمهای جنگافزاری از الکترونیکی تا مکانیکی چک میشود و بعد لودینگ اغاز میشود و پس از لودینگ هواپیما تحویل خط پرواز میشود برای الرت یا پرواز یک نکته جالب این فیلم جمع و جور بودن و پورتبل بودن تجهیزات و نفرات است در کنار خودرو مناسب برای تیم اسلحه
-
1 پسندیده شدهآنچه رسانههای غربی برایمان روایت میکنند، چقدر به واقعیت نزدیک است؟ جان استاکوِل؛ افسر سابق سازمان سیا: چهارصد روزنامهنگار با سازمان سیا همکاری داشتند. ما داستانهایی که میخواستیم را مینوشتیم و منتشر میکردیم. سپس همان داستان را برای خبرنگارانی در اروپا و آمریکا که از ما حقوق میگرفتند میفرستادیم تا پوشش دهند. در جنگ آنگولا یک سوم کارمندانم در سیا کار تبلیغاتی میکردند. ما در زمان جنگ ویتنام سفارش نوشتن صدها کتاب را دادیم و به طور گسترده منتشر کردیم./برهوت
-
1 پسندیده شدهاین عمر تعمیرات اساسی 500 ساعت همون پارامتریه که واسه موتور جنگنده های غربی چند هزار ساعته ؟؟ گویا موتور استرایک ایگل 6000 ساعته !!
-
1 پسندیده شدهبخش سوم پیشرانه برای جت های رزمی در دهه هشتاد میلادی ، چین بخشی از تلاش برای نوسازی توان نظامی خود را بر روی توسعه فناوری پیشرانه های بومی قرار داد تا حوزه بسیار عقب مانده پیشرانه های هوایی را تا حدودی سروسامان دهد . در راستای همین امر ، اولین تلاش برای تولید روگرفتی از پیشرانه های آر-13-300 روسی که برای جنگنده های سری MIG-21MF استفاده می شد و همچنین پیشرانه آر-29-300 برای جنگنده MIG-23MS/BN و متقابلا پیشرانه J-79-GE-17A جنگنده اف-4 صورت پذیرفت که تنها مهندسی معکوس پیشرانه آر-13-300 تا حدودی موفقیت آمیز بود و نمونه های اصلاح شده آن نیز در جنگنده جی-7 نصب گردید . راست : آر-29-300 چپ : آر-13-300 اما مشکل اینجا بود که چینی ها امکان مهندسی معکوس پیشرانه های بسیار پیچیده تری که نیروی محرکه جنگنده های میگ-23 و فانتوم را فراهم می کردند ، نداشتند که این بدلیل ضعف شدید در حوزه فنی و علمی آنها بود . دراین زمان شرکتهای چینی به شکل مستقل موفق نشدند تا برای بمب افکن خط مقدم خود (JH-7) یک موتور را طراحی و تولید کنند به همین دلیل اولین سری تولیدی این بمب افکن به پیشرانه های بریتانیایی رولزرویس مارک-202 اسپی مجهز شدند که دراواخر دهه هفتاد میلادی دریافت شده بود . J-79-GE-17A نیروی هوایی بریتانیا در زمان عقد قرارداد با شرکت مک دانل درخواستی داشتند که موتورهای بومی این کشور روی اف-4 ها نصب بشود ، به همین سبب ، اف-4 هایی که می بایست از روی ناوهای هواپیمابر انگلیسی وارد عمل می شدند ، ( اف-4 کا ) پیشرانه رولزرویس را بر روی خود می دیدند که بدلیل مصرف هوای بیشتر ، می بایست ورودی هوای هواپیما تا حدودی دچار تغییر می شد که این امر روی وضعیت آیرودینامیک فانتوم های انگلیسی تا حدودی تاثیر گذاشته بود . راست : رولزوریس مارک-202 اسپی چپ : جنگنده - بمب افکن های F-4K با این وجود ، در زمان نصب این موتور روی هواگرد چینی ، مشخص شد که اطمینان پذیری رزمی این پیشرانه که در چین شناسه WS-9 را گرفته بود ، چندان بالا نیست و مدت کوتاهی پس از ورود به خدمت این بمب افکن ها ، چند فروند هواپیما بدلیل نقص فنی موتور ساقط شده و از میان رفتند . این مساله نشان داد که موتورهای بریتانیایی برای هواگردهایی مافوق صوت اصلا گزینه جذابی محسوب نمی شود ولی به این دلیل که گزینه دیگری وجود نداشت ، خرید آن ادامه پیدا نمود هر چند این بمب افکن خط مقدم ، اولین طرح مستقل چینی بود که به موتور غربی مجهز می گردید . در این میان ، گرچه شرکت رولزرویس ، اسناد فنی این موتور را بطور کامل در اختیار چینی ها قرار داده بودند ، اما نیروی هوایی چین تا سال 2003 موفق نشد تا بر تولید این پیشرانه مسلط شود به همین دلیل در سال 2001 تعداد 90 دستگاه موتور جدید در اختیار چین قرار گرفت تا امکان عملیاتی نمودن همه هواگردهای JH-7 فراهم شود . نمای بُرش خورده پیشرانه غیرنظامی CFM56-2 ارتش چین براساس تجربه های بدست آمده از همکاری نظامی با شوروی ، همواره استراتژی چندمسیری را برای کسب فناوری دنبال می نماید ، در نتیجه همزمان با آغاز مذاکرات با بریتانیا ، از اوایل دهه هشتاد میلادی ، مذاکراتی را با شرکتهای تولید کننده موتور های غیرنظامی آمریکایی آغاز نمود که نتیجه آن ، تحویل دو دستگاه پیشرانه CFM56-2 به این کشور بود و اگر چه این موتور بعنوان پیشرانه اصلی هواگردهای مسافربری دی سی-8 استفاده می شد اما بدلیل وجود اجزای مشترک نظیر کمپرسور فشارقوی ، محفظه احتراق و توربین های فشار قوی با پیشرانه اف-110 ( جتهای اف-15 و اف-16 ) باعث شد تا مسیر جدیدی برای قوی کردن دانش طراحی موتوردر چین باز شود . نمای بُرش خورده پیشرانه اف-110 اگر چه پنتاگون بشدت مخالف تحویل این موتورها به چین بود ولی دولت ریگان به امید ادامه ضدیت چین با اتحاد شوروی و با این شرط که این موتورها بصورت مهر و موم شده تحویل شده و فقط در حضور نمایندگان آمریکا باز شوند ، با این تحویل موافقت کرد . اما چینی ها به این شروط عمل نکرده ، موتورها را باز کردند ، قطعات آن را جدا کرده و مورد مطالعه قرار دادند و با این بهانه که موتورهای فوق در یک آتش سوزی از میان رفته اند ، از تحویل مجدد آنها به ایالات متحده ، سرباز زدند . راست : WS-10 چپ : AL-31F بدین ترتیب ، براساس تحلیل منابع آمریکایی ، آشنایی چینی ها با پیشرانه غیرنظامی CFM-56-2 موجب شد تا پایه اصلی برای تولید موتور WS-10 گذاشته شود که بعدها توسط موسسه 606 تحقیقاتی چین در شن یانگ ، تولید گردید . بااین حال ، تا مدتها ، رسانه های روسی مدعی بودند که WS-10 روگرفتی از موتور AL-31F است ولی بازدید ها از این موتور در موزه هوانوردی پکن و مقایسه آن باعث میشود این ادعا قابل رد باشد . WS-10B درواقع امر ، نخستین نمونه های موتور WS-10 بلحاظ مشخصات فنی ، از نمونه های روسی پائین تر بودند تا جایی که میانگین عمر تعمیرات اساسی این نمونه از 40 ساعت بیشتر نمی شد ، ولی از این زمان به بعد ، با افزایش دانش چین در حوزه تولید موتور این رقم بتدریج افزایش پیدا نمود تا جایی که در جریان مصاحبه ای با نماینده موسسه 606 شن یانگ ، وی مدعی شد که میانگین عمر تعمیر اساسی موتورهای WS-10B که بر روی جتهای جی-11بی نصب شده ، به 500 ساعت افزایش پیدا نموده و نسخه های اخیر با درصد بیشتری از مواد مرکب ساخته می شوند . به گفته این نماینده ، مواد مرکب ، بر روی وزن موتور تاثیر قابل توجهی گذاشت و به لطف تولید آلیاژ های نسوز برای پره های توربین ، این موتور می توانست برای مدت طولانی تری کار کند . پی نوشت : 1- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند 2- ادامه دارد ....
-
1 پسندیده شدهسلام و وقتتان بخیر ... بسیار عالی ...چقدر ساده و راحت ....مدیریت رو چه راحت نشون دادن .................................................................................................چه بسیارند عبرتها و چه اندکند عبرتگیران ...............................................
-
1 پسندیده شدهبسم ا... قابلیت نیروی هوایی سوئد در استفاده از زیرساختهای غیرنظامی برای پروازهای رزمی مطالعه موردی جنگنده گریپن https://www.aparat.com/v/1RpqW
-
1 پسندیده شدهبسم ا... ارتباط چینی از نوع سوم !!!! تاریخچه همکاری فنی – نظامی غرب و چین در حوزه هوانوردی نظامی در اواخر دهه هفتاد میلادی ، صنعت هوانوردی نظامی چین بدلیل افزایش اختلافات با اتحاد شوروی ، بعنوان مهمترین تامین کننده فناوری هوانوردی نظامی با رکورد قابل توجهی مواجه شده بود و این مساله بخصوص در حوزه هواگردهای رزمی ، بیشتر خودنمایی می نمود . درآن زمان ، استخوان بندی جنگنده های نیروی هوایی شامل جتهای جی-5 ، جی-6 و جی-7 محسوب می شد که به ترتیب از روی نمونه های میگ-17 ، میگ-19 و میگ-21 اف13 الگوبرداری شده بود ، هر چند مطابقت جنگنده مافوق صوتی چینی ، یعنی جی-8 که نمونه ای تغییر یافته ازپیکربندی دو نمونه سوخو-9 و سوخو-11 روسی بشمار می آمد ، بسیار دشوار می بود . به ترتیب درجهت خلاف حرکت عقربه های ساعت : جی5/جی-6 /جی-7 وجی-8 تا قبل از خاتمه همکاری های نظامی میان چین و اتحاد شوروی ، متخصصین چینی عمدتا درگیر منطبق کردن محصولات روسی با شرایط محیطی این کشور بواسطه ایجاد یکسری تغییرات جزیی درطراحی هواپیما و مناسب سازی روند موجود در خطوط تولید و همچنین شرایط عملیاتی منطقه ای خود بودند ،اما ایجاد اختلاف میان دوکشور و سپس تشدید آن منجر به توقف توسعه فناوری هوانوردی نظامی در چین شد ،در حالی که بواسطه عدم وجود یک پایگاه علمی و طراحی مستقل دراین کشور ، امکان تجمیع و استفاده از فناوری های بومی به منظور تولید جتهای رزمی پیشرفته در کلاس جهانی نیز امکانپذیر نشد . جی-7سی اما پس از برقراری روابط دیپلماتیک با ایالات متحده و نزدیک شدن پکن و واشنگتن که از دید آمریکایی ها ، ماهیتی ضد روسی داشت ، چین موفق شد تا به طیف متنوعی از محصولات دفاعی بخصوص در حوزه هوانوردی ، دسترسی پیدا کد تا جایی که شرکتهای چینی موفق شدند تا به شکل مستقیم ، فناوری های جدید در حوزه هایی نظیر اویونیک ، رادار ، پیشرانه ، سلاح و حتی خرید نمونه های کامل پروازی و مجموعه ای منحصر بفرد از اسناد فنی مربوطه را بدست آورند . علاوه براین ، شرکتهای غربی بتدریج وارد قراردادهای نوسازی جنگنده های چینی شده و کارشناسان فنی این کشور نیز به کشورهای غربی اعزام شدند تا دوره های آموزشی ویژه ای را پشت سر گذارند ، در حالی که بطور همزمان ، خرید گسترده ماشین ابزار و خطوط تولید قطعات الکترونیکی نیز درجریان بود . روند فوق بتدریج و درطول زمان ، بستری را فراهم نمود تا صنعت دفاعی چین در حوزه کیفیت ، پیشرفتهای قابل توجهی را بخود دیده و زمینه ارتقاء قابلیتهای نیروی هوایی این کشور را فراهم آورد . پس از تیره شدن روابط مصر و اتحاد شوروی ، موجودی فناوری نیروی هوایی این کشور بخصوص ، ناوگان میگ-21 و میگ-23 به منبعی ارزشمند برای بررسی کارشناسان نظامی غربی و چینی شد مسیر جایگزین ، مصر ... تا میانه دهه هفتاد میلادی ، ارتش و نیروی هوایی مصر یکی از بزرگترین دریافت کنندگان تسلیحات روسی محسوب می شد ولی انورسادات ، رئیس جمهوری وقت مصر در سال 1978 پایان روابط و همکارهای دفاعی میان مصر و اتحاد شوروی سابق را اعلام نمود و تلاش کرد ساختار ارتش مصر را به استاندارهای غربی تغییر دهد . این مسله با انعقاد قرارداد صلح با رژیم عبری و حضور نظامی ایالات متحده در این کشور ، ابتدا نظامیان غربی و سپس همتایان چینی آنها این فرصت ارزشمند را بدست آوردند تا بطور کامل با فناوری های روسی آشنایی پیدا کنند . راست : رادار سافیر-21 و پیشرانه آر-13-300 با این وصف ، چند سال قبل از این رخداد ( دهه 60 میلادی ) چین موفق شده بود تا از اتحاد شوروی سابق ، یک مجموعه مدارک فنی را بصورت کامل برای جنگنده MIG-21F.13 و همچنین کیت های کامل برای مونتاژ این جنگنده دریافت کند که بعدها با شناسه جی-7 وارد خدمت عملیاتی نیروی هوایی چین گردید . اما با وقوع انقلاب فرهنگی در این کشور ، تولید انبوه جی-7 متوقف گردید و تنها با آغاز دهه هشتاد میلادی ، دنیای هوانوردی نظامی شاهد نسخه چینی شده میگ-21 شد . این نسخه ، که به شکل گسترده در نیروی هوایی ارتش چین بکار گرفته شد ، نسبت به نمونه روسی ، بهبودهای چشمگیری را بخود می دید و حتی چینی ها با خرید چند فروند MIG-21MF از مصر ، موفق شدند تا با الگوبرداری از توپ GSH-23 ، پیشرانه آر-13-300 و رادار سافیر-21 ، محصول خود را تا حدودی ارتقاء دهند . این نسخه جدید که به سال 1984 رونمایی شد ، به یک پیشرانه قوی تر ، رادار جدید ، توپ 23 م.م و امکان حمل 4 تیر موشک پی ال-2 ( روگرفت از کا-13 روسی ) و نمونه جدیدتر پی ال-5 مجهز می شد . چیزی در حدود 4 سال بعد ، یعنی درسال 1988 خط تولید نمونه جی-7دی راه اندازی گردید که با نصب رادار JL-7A که می توانست یک بمب افکن توپولف-16 را از فاصله 13 کیلومتری شناسایی کند که این هواگرد ، گونه ای کاملا قابل توجه برای ارتش بشمار می آمد و خط تولید آن نیز تا سال 1996 همچنان فعال می بود . نیروی هوایی چین در دهه شصت و هفتاد میلادی از منابع متعددی از جمله نیروی هوایی مصر ( میگ-23 و21 ) و ویتنام ( جتهای اف-5 ای و لاشه هواگردهای ساقط شده آمریکایی ) امکان بررسی فناوری های به روز را پیدا نمود در این میان ، شرکتهای هواپیماسازی چینی تلاش های ناموفقی را برای طراحی و تولید نسل جدیدی از هواگردهای رزمی به شکل مستقل ترتیب می دادند و در میان نمونه های موجود ، جنگنده های MIG-21MS و جنگنده- بمب افکن های MIG-23BN که در نیروی هوایی مصرنیز وجود داشت ، بعنوان الگو انتخاب شده بود . در این میان ، اصرار چینی ها برای تولید یک جنگنده بال متغییر و پنهان نگاه داشتن آن از دید عموم ، یا بررسی جتهای F-5A که قبل از تیره شدن روابط میان ویتنام و چین ،به این کشور منتقل شده بود ، از موارد جالب محسوب می شود . اما در سالهای اخیر ، داده های منتشر شده نشان میدهد که نیروی هوایی مصر در اواخر دهه هفتاد میلادی ، حداقل دوفروند از موجودی فلاگرهای خود ( شامل میگ-23 بی ان و نسخه دوکابینه میگ-23 یوبی ) را در اختیار نیروی هوایی چین گذاشته و با توجه به اینکه طراحی جنگنده های ضربتی بال متغییر در دهه هفتاد میلادی ، ایده بسیار محبوبی بشمار می رفت ، چین تصمیم گرفت تا براساس طرح اولیه فلاگر ، یک جت ضربتی را از ابتداطراحی و سپس تولید کند با این تبصره که پیشرانه و تسلیحات آن از نمونه روسی میگ-23 به عاریت گرفته می شد . جنگنده- بمب افکن کیو-6 پس از بررسی های اولیه بر روی فلاگرهای مصری ، نیروی هوایی چین بر روی یک نمونه برگرفته از آن با شناسه Q-6 سرمایه گذاری نمود که به یک پیشرانه آر-29-300 ، مسافت یاب لیزری ، سامانه تعقیب کننده عوارض زمین و سامانه های ناوبری پیشرفته مجهز می گردید و این مساله برای ستاد نیروی هوایی چین ،راه تنفس جدیدی را بوجود می آورد که ماهیت طراحی که روسها آن را در پیش گرفته بودند ، برای کارشناسان این کشور ، قابل فهم تر گردد تا تولید یک جت ضربتی به شکل مستقل در کوتاه ترین زمان ممکن ، اجرایی گردد . اما بدلایل مختلف ازجمله ابتدایی بودن فناوری های در دسترس چین ، امکان تولید مجموعه بال و سامانه های مربوط به تغییر زاویه آن با درجه بالایی از کیفیت ، ممکن نگردید و همزمان ، تلاش های مستمر برای دریافت امتیاز تحت مجوز پیشرانه آر-29-300 و سامانه های هدفگیری و ناوبری نیز به شکست انجامید . اویونیک غربی برای نیروی هوایی چین در دهه هشتاد میلادی ، نیروی هوایی ارتش چین بدلیل شکست درطراحی یک جنگنده ضربتی به صورت مستقل ، تمامی تلاش خود را بر روی بهبود قابلیتهای رزمی جنگنده جی-7 متمرکز نمود ، هر چند نیروی هوایی ارتش ایالات متحده و اتحاد شوروی بتدریج جتهای نسل چهارم خود را وارد خدمت می کردند ، ولی چینی ها ، هواگرد بهتری در مقایسه با جتهای میگ-21 خود نداشته و این زنگ خطری برای آنها محسوب می شد . رادار جی-7 با توجه به این مساله ، ارتش این کشور تصمیم گرفت تا باب همکاری با سایر تولید کنندگان نظامی را باز کند و به همین دلیل ، جنگنده J-7E که نخستین پرواز خود را در سال 1987 انجام داد ، از اویونیک بریتانیایی ، سامانه های کنترل آتش عبری و موشکهای هوابه هوای پی ال-8 که نمونه برگرفته از موشک پایتون-3 عبری بود ، استفاده می نمود . این روند همچنان ادامه پیدا نمود تا اینکه درسال 2001 ، آخرین و پیشرفته ترین بروزرسانی بر روی ناوگان جی-7 های این نیرو با معرفی J-7G رونمایی گردید که به یک رادار هوابرد KLJ-6E ( نمونه بومی رادار گریفو-2500 ایتالیایی ) که امکان کشف اهداف هوایی در یک برد 55 کیلومتری را داشت و همچنین نمایشگرهای سربالای TYPE-7A که امکان نمایش اطلاعات پروازی بر روی آن پیش شده بود و درنهایت سایت هدفگیری روی کلاه پروازی را مجهز می گردید . این نسخه پس از طی کردن دوره آزمایشی به شکل رسمی درسال 2004 وارد خدمت گردید ، در حالی که روند بهینه سازی نسخه های عملیاتی J-7E/G هنوز در حال انجام است . راست : پایتون-3 چپ: پی ال-8 درحدود یک دهه پیش از این فعالیتها ، نیروی هوایی ارتش چین فاقد جنگنده – بمب افکن های خط مقدمی که می بایست با مجهز شدن به رادارهای ایمن دربرابر اخلال دشمن ، هدفهای خود را فراتراز حوزه چشمان غیرمسلح خلبان ، شناسایی و بدان حمله ور می شدند ، بود ، به همین دلیل این نیرو امکان طراحی و اجرای حملات آفندی را در شب و بدون کمک رادارهای زمینی در اختیارنداشت . با توجه به اهمیت وجود این قابلیت ، موسسات هوانوردی چین موظف شدند تا با بررسی رادارهای سری AN/APQ-113 که از بمب افکن های تاکتیکی اف-111 و همچنین رادار AN/APQ-120 جنگنده – بمب افکن اف-4 فانتوم-2 ساقط شده در ویتنام ، بدست آمده بود ، این قابلیت را در اختیار نیروی هوایی بگذارند . این روند با جمع آوری نمونه های مختلفی از این سامانه که درمیان بقایای لاشه فانتوم های ساقط شده قرار داشت ، آغاز شد ولی درنهایت ، کارشناسان چینی به این نتیجه رسیدند که امکان تولید نیمه هادی های موجود در این رادارها که پایه اصلی کارکرد آنهاست ، نمی باشند . رادار هوابرد AN/APQ-120 اما این مساله باعث نشد تا کار متوقف بشود و تحقیقات روی این سامانه ها ادامه پیدا کرد ، تا در میانه دهه هشتاد میلادی که چین موقعیت خود را بعنوان نیروی سدکننده هژمون کمونیسم روسی در شرق دور را تثبیت کرده بود ، موفق شد تا به شکل قانونی ، اسناد و نمونه های فنی رادار AN/APQ-120 را بدست آورد ، در حالی که این فناوری ، در ایالات متحده ، منسوخ شده بود . این موفقیت باعث شد تا نیروی هوایی چین موفق شود تا براساس اطلاعات فوق الذکر ، رادار تایپ-232 اچ را بصورت بومی تولید کند . این رادارها پس از طی نمودن مراحل آزمایشی خود ، بر روی نمونه های اولیه جنگنده- بمب افکن JH-7 نصب گردید که میتوانست هواگردی در ابعاد میگ-21 را از فاصله 75 کیلومتری و یک هدف زمینی را از فاصله 160 کیلومتری کشف نماید . جنگنده - بمب افکن JH-7 پلنگ پرنده چینی در این میان ، گرچه JH-7 در کدگذاری نیروی هوایی چین ، یک جنگنده -بمب افکن محسوب می شد ، اما این هواگرد دراصل یک بمب افکن خط مقدم بشمارمی آمد که برای جایگزینی بمب افکن های منسوخ شده اچ-5 ( نمونه چینی بمب افکن روسی IL-28 بیگل ) طراحی شده بود . این هواگرد برای اولین باردرسال 1994 تولید شد و نمونه بروزشده آن نیز به سال 1998 پرواز نمود و به JH-7A مشهور گردید . رادار هوابرد AN/APG-66 نیروی هوایی چین ، در حوزه رهگیرهای خط مقدم نیز با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می نمود ، به همین دلیل ، از سال 1985 تولید جنگنده J-8II در دستور کارقرارگرفت ، ولی این واقعیت که صنعت هوانوردی نظامی چین ، امکان مجهز نمودن این جنگنده به سامانه های پیشرفته را نداشت ، دست به کار غیرمتعارفی زد و در چهارچوب همکارهای دفاعی با ایالات متحده به سال 1986 ، قراردادی به ارزش 500 میلون دلار برای نوسازی این هواگردها با شرکتهای آمریکایی منعقد گردید . این برنامه که درآن زمان به " مروارید صلح" مشهور شد ، هنوز با جزئیات بالایی در دسترس عموم قرار نگرفته ولی برخی منابع معتقدند که شرکتهای آمریکایی ، فناوری رادارهای هوابرد AN/APG-66(V) ، سامانه استاندارد MIL-STD-1553B ، سامانه کنترل آتش ، نمایشگرهای چندمنظوره ، نمایشگرهای سربالای پیشرفته ، تجهیزات ناوبری و مخابراتی پیشرفته و درنهایت فناوری صندلی های پرتاب شونده مارتین -بیکر را در اختیار چینی ها قرار داده اند . راست : کابین جی-8 چپ : کابین جی-8 نسل1 سه سال بعد ، یعنی درسال 1989 ، دوفروند جنگنده J-8II از خط تولید شرکت چینی شن یانگ ، به مرکز آزمایش های پروازی نیروی هوایی ایالات متحده در پایگاه هوایی ادوادز منتقل شدند تا تست های رزمی روی این جنگنده صورت گیرد و در همین راستا گفته می شود نیروی هوایی چین موفق شده تا حداقل 24 فروند ازاین جنگنده ها را به سامانه های فوق الذکر مجهز کند ولی پس از وقوع حادثه میدان تیان آن من ، همکارهای نظامی میان دوکشور محدود شد و نیروی هوایی ارتش چین نیز مجبور گردید تا این روند را به تنهایی ادامه دهد . J-8II اگرچه مدت زمان همکاری میان دوکشور بسیار کوتاه بود ، اما چینی ها موفق شدند تا چیزهای زیادی از آمریکایی ها یادبگیرند و به همین دلیل ، پس از قطع روابط دفاعی ، ارتش چین موفق شد با استفاده از همین تجربیات ، نسخه پیشرفته تر J-8IIB را رونمایی کند که به رادار ارتقاء یافته SL-8A با برد کشف حدود 70 کیلومتر ، نمایشگرهای چند منظوره و سامانه های ناوبری به روز مجهز می شد ولی درمقایسه با نمونه ای که قرار بود با همکاری ایالات متحده معرفی شود ، قابلیتهای کمتری داشت ولی در هرصورت تولید انبوه آن شروع شد . پی نوشت : 1- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند 2- ادامه دارد ....
-
1 پسندیده شدهپهپادهای تخصصی که دسته پهپادی مهاجم یا شناسایی را همراهی کنند ایده خوبیه. اصولا به نظرم - جدای از موارد خاص و ماموریت های ضد تروریسمی و شاید برخی نیازهای مقطعی که ممکنه در میادین جنگ پیش بیاد - پهپادهای سنگین و گران قیمتی مثل اکینجی ترک ها برای کشورهای با منابع محدود گزینه مناسبی نیستند اونم در مقابل دشمنان قدرتمندتر ( البته دشمنان ترکیه مشخص هست و شاید برای همیم خیالش راحت هست تا حدودی که در یک جنگ بزرگ حتما ناتو را با خودش داره مگر روزی که شاید بیاد و ترکها مفهوم بچه ناتنی در ناتو را بفهمند (البته که ناتو تا اونروز نهایت استافده را از حضور ترکها خواهد برد تا زمان موعودی که ارزشهاش مقابل ارزشهای ترک قرار بگیره و ترکها هم دیگه از هر چیزی که اونا میخوان کوتاه نیان طوریکه تا حالا مثل یک اسب تراوا در جهان اسلام اومدن) از این جهت به نظرم ما باید روی پهپادهای سبک و نیمه سنگین نهایتا ترکز کنیم و سعی کنیم در دسته های پروازی تخصصی سازماندهی کنیم این دست پهپادهامون را. البته که قطعا باید روی پهپادهاس سنگین به شدت کار کنیم و نمونه بسازیم و حتی تولید کنیم بدون وقفه انواع مختلفش را و اوصلا تحقیق و توسعه را برای حتی یک ثانیه متوقف نکنیم، ولی با منابع محدود تمرکز اصلی بهتره روی پهپادهای کوچک و متوسط باشه اونم به شکل تخصصی چون به هر حال توان حمل محدودی دارند.
-
1 پسندیده شدهگفته شده عکس اول پاد خودحفاظتی بر روی پهپادهای کمان ۱۲ هست که علاوه بر قابلیت ایجاد اخلال بر روی رادارهای سامانههای پدافندی دشمن، این امکان را دارد که اگر هم موشکی به سمت پهپاد شلیک شود، با پرتاب Chaff/Flare موشک شلیک شده را که چه راداری و چه حرارتی باشد منحرف کند. عکس دوم هم پهپاد کمان 12 مجهز به سامانه ی جنگال هست. مشخصات کلی پهپاد کمان 12 ارتش: «کمان۱۲» پهپادی با مقیاس متوسط با مداومت پروازی تا ۱۲ ساعت و قابلیت پرواز تا ارتفاع ۱۸۰۰۰ پا یعنی حدود ۵۵۰۰ متر با موتور ملخی پیستونی با توان ۶۰ اسب بخار بود. دهانه بال حدود ۱۰ و طول کلی ۵.۴ متر، سرعت بیشینه ۲۰۰، سرعت کروز ۱۶۰ بر ساعت، ۱۰۰ کیلوگرم محموله، جرم خالی ۲۲۰ و جرم نهایی ۴۵۰ کیلوگرم و شعاع عملیاتی ۱۰۰۰ کیلومتر از دیگر ویژگیهای پهپاد کمان۱۲ است.
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهموقعیت و جهت شی پرنده ناشناس سقوط کرده در حوالی جزیره قشم و لارک
-
1 پسندیده شدهبسم ا... مجهز شدن کوسه پرنده به پیشرانه های جدید جی-15 ناونشین نیروی دریایی چین ، تائیدیه نصب پیشرانه های WS-10B را دریافت نمود جنگنده ناونشین جی-15 که بتدریج در حال تبدیل شده به استخوان بندی ناوگان هوایی نیروی دریایی چین است ، پس از مدتها کش و قوس ، تاییدیه نهایی دریافت ونصب پیشرانه جدید WS-10B را دریافت نمود . این روند ، به گفته ناظران نظامی ، نقطه عطفی برای نیروی دریایی چین و همچنین صنعت تولید پیشرانه های نظامی دراین کشور محسوب می شود و بر همین اساس ، تمامی پیشرانه های روسی از این جنگنده ها حذف و به جای آن ، نمونه های بومی نصب خواهد شد . جنگنده ناونشین جی-15 برای اولین بار درسال 2012 بعنوان نمونه دریاپایه جی-11بی وارد خدمت شد در حالی که هم نمونه زمین پایه و هم نمونه دریاپایه ، از پیشرانه های روسی استفاده می کردند . ولی داده های موجود نشان میدهد که ارتش چین قصد دارد همه ناوگان عملیاتی موجود را بروزرسانی و به پیشرانه های جدید مجهز کند . اگر چه این مساله برای جی-10 و جی-11 بی نیز قرار است رخ دهد ولی آنچه که این خبر را پراهمیت می کند ، حوزه عملیاتی کوسه پرنده نیروی دریایی چین است که می بایست الزامات ایمنی بیشتری را پشت سر گذاشته و توانایی عملیات در شرایط آب و هوایی سخت تر (دریا ) که میزان خوردگی فلز درآن بسیار بیشتر است را داشته باشد . این بدان مناست که اطمینان پذیری این پیشرانه ها به حد قابل قبولی رسیده و ارتش چین موفق شده تا این شکاف را با فناوری موجود روسیه تا حد زیادی پُر کند . امروز ، چیزی درحدود 70 فروند جی-15 در خدمت نیروی دریایی چین قرار دارد و تصور نیز می شود این تعداد با ورود و گسترش ناوگان دریایی ارتش چین بازهم افزایش پیدا کند . علاوه براین ، نسخه کاملا بروز شده این جنگنده ، یعنی جی-15بی نیز در حال تولید است ( خط تولید در استان شنیانگ ) و انتظارمی رود که این جنگنده ها به نیروی محافظ و تهاجمی ابرناوها هواپیمابر تایپ003 نیروی دریایی این کشور تبدیل گردد که قرار است در سال 2022 رونمایی گردد . پی نوشت : منبع 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
-
1 پسندیده شدهبسم ا... پیشرانه های جدید برای اژدهای چینی جایگزینی پیشرانه WS-10 به جای نمونه های روسی نیروی هوایی ارتش آزادی بخش چین (PLA) برنامه تعویض پیشرانه های جنگنده جی-10بی خود را از نمونه روسی به نسخه بومی WS-10B آغاز نموده و تصمیم گرفته تا موتورهای AL-31 را که از شرکتهای روسی تحویل و در جتهای جی-10 نصب کرده بود ، پیش از موعد مقرر بازنشسته نماید . این خبر ، بدنبال انتشار داده های جدید در ژانویه 2022 در خصوص تعویض پیشرانه های جنگنده جی-11 بی بعنوان همتای سنگین تر و بر بلند تر جی-10بی اعلام شده است . ورود جنگنده جی-11بی در میانه سال 2008 نقطه عطفی در صنعت هوانوردی چین محسوب می شد که به گفته تحلیلگران نظامی ، به یک همترازی عملکرد با نمونه های روسی رسیده ، تا جایی که گفته می شد روند واردات فناوری و سخت افزار بتدریج کاهش یافته و این روند همچنان ادامه دارد . صنعت آینده طراحی و تولید پیشرانه های نظامی هوایی در چین به تقریب از سال 2010 شروع شد ولی علیرغم سرمایه گذاری به نسبت قابل توجه ، میزان دستیابی به فناوری های جدید این صنعت همچنان پشت سر رقبای خود باقی مانده بود و این مساله اتکای نیروی هوایی چین به پیشرانه های AL-31 را روز به روز بیشتر می نمود . این مساله هشداری به ارتش چین محسوب می شد ، و درست به همین دلیل ، دور جدیدی از تلاش ها برای تامین پیشرانه بومی برای جتهای جی-10 و جی-11 آغاز گردید . ازسویی دیگر ، پیشرانه AL-31 که اولین بار در سال 1985 وارد سازمان رزمی نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی سابق شد ، به تقریب قدرتمندترین پیشرانه ای محسوب می گردید که در دوره جنگ سرد بر روی یک جنگنده عملیاتی نصب می گردید و سوخو-27 نیز اولین هواگرد رزمی محسوب می شد که این موتور با آن منطبق شد و همین امر ، یک جنگنده سنگین را به گونه ای توانمند نمود که اجرای پیچیده ترین مانورهایی هوایی رزمی با آن ممکن شد . امروزه نیز تقریبا نیروی هوایی روسیه از مشتقات این پیشرانه استفاده می کند در حالی روند طراحی نمونه های جدیدتر بدلیل فروپاشی شوروی تا حدی متوقف گردید . اما روند ادغام پیشرانه WS-10B با جی-11 با اطمینان کامل شروع نشد و نیروی هوایی چین زمان نیاز داشت که بتواند با درصد آمادگی بالا مدعی شود تا این پیشرانه از اطمینان پذیری کاملی برای جایگزینی نمونه های روسی برخوردارند . این مساله برای جی-10 به خطرپذیری بالاتری به احتمال زیاد در جریان قرار گرفته ، چرا که این جنگنده برخلاف جی-11 ، تک موتوره بوده و همین امر موجب می شد تا روند با احتیاط بیشتری دنبال گردد . به گفته تحلیلگران نظامی ، نیروی هوایی چین از اوایل سال 2011 برنامه های مفصلی را برای تطبیق WS-10 با جنگنده جی-10 آغاز نمود و این مساله با سرمایه گذاری بیشتر چین بر روی دستیابی به فناوری های تولید پیشرانه همراه شد و با توجه به سابقه این کشور در تولید موتورهای توربوجت برای جنگنده های جی-7 ، اکنون چینی ها به درجه ای از اعتماد نائل شده اند که مدعی کنار گذاشتن کامل فناوری های روسی هستند . این روند با معرفی پیشرانه WS-10C روند روبه جلوی خود را همچنان ادامه میدهد و اگر چه برخی مدعی اند که این موتور ، درحال دستیابی به میزان 91 درصد رانش در مقایسه با پیشرانه اف-119 جنگنده اف-22 است ولی قابلیتهای سوپرکروز و اطمینان پذیری بالاتر آن نسبت به نمونه های پیشین ، باعث گردید تا این نسخه به پیشران اصلی جنگنده های جی-20 تبدیل شده و اکنون جی-20 می تواند بدون استفاده از پس سوزهای خود ، سرعت مافوق صوت را تجربه نماید . بدین ترتیب ، حذف تدریجی پیشرانه های روسی AL-31 از جنگنده های جی-10 و استانداردسازی ناوگان این جنگنده با سایر هواگردهای عملیاتی نیروی هوایی چین شامل جی-16 ، جی-11 ، و حتی ورود نمونه های WS-10B و نصب آنها بر روی جنگنده های جی-15 و گسترش زیرساختهای تعمیر و نگهداری ، در کنار افزایش طول عمر این پیشرانه ها و نیاز کمتر به تعمیر و نگهداری در مجموع توان عملیاتی نیروی هوایی چین را افزایش داده و این برای ناوگان پرتعداد جی-10 نیروی هوایی چین یک خبر بسیار خوب محسوب می شود . با این حال برخی منابع معتقدند که نسخه های قدیمی تر جی-10 این بروزرسانی را دریافت نخواهند کرد ولی نمونه های جی-10بی و جی-10سی با توجه به نشانه های موجود این پیشرانه ها را دریافت و بروزرسانی خواهندشد . همزمان با این تحولات ، نیروی هوایی چین با سرعت بیشتری بر روی پیشرانه WS-15 کار می کند تا جایگزین خوبی برای پیشرانه های WS-10B موجود گردد که هم کارآمدتر ، هم قابل اطمینان تر ، قدرتمندتر و بازه زمانی تعمیر و نگهداری آن نیز کوتاه تر است . پی نوشت : منبع 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به ذکر دقیق منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند./ مترجم و نویسنده : MR9
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهتصاویر با کیفیت پهپاد ایرانی از تروریست های تجزیه طلب و اغتشاشگران در شهر های کرد نشین فیلم : https://www.mashreghnews.ir/news/1437860/فیلم-رصد-پهپادهای-وزارت-اطلاعات-از-جولان-تروریست-های-مسلح-در
-
1 پسندیده شدهچند وقت پیش توی یکی از کانال های تلگرامی دفاعی یک فایل صوتی بود که ایران پهباد کرار دو موتوره ساخته و به امکانات هوا به هوای قوی تجهیز شدن و به داخل قفقاز هم فرستاده شده و یک پهباد باکو را که به ارمنستان تجاوز کرده بود رهگیری کرده است. البته توضیح داده بود که اینکار با هدایت رادارهای زمینی بوده. این خبر به نظر من نادرست و غیر موثق امد در حدی که از کانال فوق خارج شدم. الان فکر میکنم شاید خبر تا حدی درست بوده و مطلب امیر هم در همین مورد است.
-
1 پسندیده شدهبسم ا.. باید یاد بگیریم که مستمرا دشمن و نوع نگاه اش به ما را ( نگاه از بیرون به درون ) را بررسی کنیم . دنبال کردن چنین شیوه ای ، روند پیشرفت ما را در محورهای مختلف سریع تر می کند ، چون امکان بررسی نقاط ضعف بیشتر می شود ... طرف مقابل دشمنی می کند ، تلاش دارد پیشرفتهای صورت گرفته را کم اهمیت جلوه بدهد ، و همه اینها جزء ابزارهای آفند رسانه ای آن هست ... وظیفه ما هم بررسی این تحلیل ها ، کنار گذاشتن بخش های مضحک و توجه به بخش های اصلی آن هست ... این روند دومینووار ، باعث می شود تا میزان حساسیت مخاطب نسبت به این امور بیشتر بشود ، مطالبه گری دقیق تری داشته باشد و این در مجموع ، مزیتهای قابل توجهی را در اختیار خودی قرار بدهد ...
-
1 پسندیده شدهتشکر بابت ترجمه عالی و بدون نقص ولی برای کسی که سررشته ای از الکترونیک داشته باشه به وضوح مشخصه که مخاطب این مقاله مردم عادی جامعه هستند نه متخصصین حوزه جنگ افزار و ... و تنها هدفش هم القای این مطلب هست که بله ایران توان مهندسی و ساخت نداره و همه تجهیزات این پهپادها ساخت شرکت های غربی هستند خب بسم الله شما که منابع تمام قطعات رو دارین همرو جمع کنید و یک پهپاد مشابه برای اوکراین بسازید! شما همین الان بردهای کنترلی جنگنده F35 رو هم اوراق کنید بهتون قول میدم حداقل 50 درصد قطعات نیمه هادیش ساخت شرکت های چینی هست پس چین میتونه مدعی باشه که امریکا این فناوری رو از چین گرفته!!! اینکه نویسنده محترم اومده و استفاده یه آیسی تغذیه سوییچینگ ساخت تگزاس اینسترومنت رو ملاک غربی بودن فناوری گرفته اوج بی سوادیش رو نشون میده یا اینکه عامدانه داره از ناآگاهی خواننده سواستفاده میکنه تا نتیجه گیری موردنظرش رو در ذهن مخاطب جا بندازه. خدمتتون عرض کنم که این آیسی با همین پارت نامبر در بسیاری از شارژرهای موبایل - مودم های adsl - تجهیزات شبکه - لوازم صوتی و تصویری و ... استفاده شده و اگه همین الان یه سر تشریف ببرید پاساژ امجد واقع در زیر پل حافظ (تهران) تو هر فروشگاهش یه چندصد عددی ازش پیدا می کنید قیمتش هم برای عدد 60 هزار تومن هست! https://lionelectronic.ir/products/792-TPS54202DDCR فناوری این پهپاد چهارتا برد و قطعه الکترونیکی نیست و اصولا قطعاتش هم قطعات انحصاری و غیرقابل دسترسی نیست ولی چیزی که متمایزش کرده مهندسی ساختش هست که تونسته این قطعات رو با کمترین خطا و بالاترین راندمان در کنار هم به کار ببره و خروجی عملکردش معادل پهپادهای میلیون دلاری باشه! خالق اثر نقاشه نه قلم فقط خروجی اثر به این بستگی داره که قلم دست کی باشه : استاد فرشچیان یا مهسا 4 ساله از کرج!
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهآزمایش عملکرد تیربار سه لول چرخان (گاتلینگ) ناو شهید سلیمانی https://www.aparat.com/v/fyBck/آزمایش عملکرد تیربار سه لول ناو شهید سلیمانی
-
1 پسندیده شدهکاوشگر زیرمداری «سامان» با موفقیت پرتاب شد با تلاش متخصصین سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع و همکاری پژوهشگاه فضایی ایران ، نمونه آزمایشی «بلوک انتقال مداری سامان» که برای جابجایی ماهواره در بین مدارهای مختلف زمین استفاده میشود، با کاوشگر زیرمداری سامان با موفقیت پرتاب و مورد آزمون قرار گرفت. عملکرد زیرسیستمهای نمونه مهندسی بلوک انتقال مداری سامان در شرایط نزدیک به شرایط فضایی آزمایش شد و دادهبرداری کامل از عملکرد بلوک مذکور انجام و عملکرد آن در شرایط عملیاتی در ارتفاع بالا به اثبات رسید.
-
1 پسندیده شدهآغاز رزمایش نظامی چین اطراف تایوان تلویزیون چین از آغاز رزمایش ۴ روزه ارتش این کشور در کنار تایوان خبر داد. روز گذشته نیز وزارت دفاع تایوان از ورود ۲۷ هواپیمای نظامی چینی به منطقه دفاع هوایی این منطقه خبر داده بود. رسانههای تایوان گزارش دادند که چین واردات برخی محصولات غذایی این کشور را به حالت تعلیق درآورده است.