برترین های انجمن

  1. mehdipersian

    • امتیاز

      15

    • تعداد محتوا

      2,882


  2. SAEID

    SAEID

    News


    • امتیاز

      11

    • تعداد محتوا

      9,504


  3. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      10

    • تعداد محتوا

      8,883


  4. aminor

    aminor

    VIP


    • امتیاز

      9

    • تعداد محتوا

      3,055



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on پنجشنبه, 24 آذر 1401 در پست ها

  1. 2 پسندیده شده
    بسم ا... شبیه ساز سوخو-35 فلانکر 1- شرکت سوخو ، برای افزایش کیفیت آموزش خدمه جنگنده سوخو-35 شبیه سازی به نسبت کاملی را طراحی و تولید نموده که می توان آن را به نوعی نسخه ارتقاء یافته ای از شبیه سازی سوخو-27 و منطبق شده با فناوری های جنگنده های نسل ++4 برای رزم هوابه هوا و همچنین ماموریتهای هوابه زمین دانست . 2- به گفته شرکت سازنده ، این جنگنده از فناوری های ابداع شده برای جتهای رزمی نسل پنجم استفاده می کند با این حال ویژگی های متمایز سوخو-35 نسبت به سوخو-27 را می بایست در حوزه هایی نظیر پیشرانه های جدید با نیروی رانش افزون تر ، سامانه های تسلیحاتی پیشرفته تر ، اویونیک سامانه های کنترل دیجیتالی ، رادار آرایه فازی و .. دانست که براساس ادعای شرکت سازنده ، رادار این جنگنده می تواند اهداف پروازی با سطح مقطع راداری 3 مترمریع را در فاصله ای حدود 400 کیلومتری کشف نماید . 3- طراحان این جنگنده معتقدند که این جنگنده در سرعتهای کم قدرت مانور بسیار بالایی را از خود به نمایش می گذارد که ترکیبی از خروجی های بُردار رانش و آیروداینامیک بدنه باعث آن می شود . علاوه براین ، داده های ثبت شده روی نمایشگرهای داخل کابین ، کاهش بار عملکردی خلبان را موجب شده است . 4- اما با توجه به پیچیده بودن فناوری بکار رفته در این جنگنده ، شرکت سوخو درصدد برآمد تا یک مجموعه آموزشی مبتنی بر شبیه سازهای رزمی را ایجاد کند که ترکیبی از یک شبیه ساز کامل سوخو-35 ، کلاس توجیه پرواز و یک کادر مهندسی است که امکان آموزش خدمه پروازی و همچنین تکنسین های فنی را از سطوح ساده تاپیچیده فراهم می نماید . 5- در مجموعه کلاس پروازی ، آموزش های نظری برای کار با سامانه های این جنگنده ارائه می شود که خدمه هوایی را برای ورود به کابین جنگنده آماده می نماید که شامل وجود مکانیزم کامل بسته شده آسمانه ، و یک نمایشگر بزرگ در ابعاد 110×270 است که می توانند محیط های مختلف رزمی را بازسازی نماید . 6- براساس داده های موجود ، یک مجموعه کامل از این ساختار آموزشی ، می تواند برای آموزش گروهی 16 خلبان بصورت شبکه شده استفاده شود ،در حالی که می توان سطح پیچیدگی آموزش را برای خدمه هوایی تنظیم نمود . اما این شبیه سازها فعلا متحرک نبوده ( به معنای بهتر ، شبیه ساز ثابت هستند ) که امکان شبیه سازی مانورهای محدودی را به شکل واقعی برای خلبان فراهم می کند که این از نقاط ضعف آن محسوب می شود . 7- دراین شبیه ساز ، خلبان می تواند به تقریب تمامی ماموریتهایی که در شرایط واقعی با آن روبرو می شود را اجرا کند و این مساله بخصوص برای موقعیت های اضطراری مصداق دارد . 8- شبیه سازسوخو-35 از نوع ثابت ولی با تمامی جزئیات یک کابین واقعی است که میتواند تمامی داده های محیط رزمی را به خلبان ارائه نماید. 9- سامانه های کنترل جنگنده شامل استیک ، اهرم کنترل قدرت موتور و پدال ها 10- نمایشگرهای داخل کابین شامل یک نمایشگر داده های پروازی و دو نمایشگر 15 اینچی که برای نمایش داده های مربوط به سامانه یکپارچه پشتیبانی ، سامانه هشدار صوتی ، نمایشگر نصب شده روی کلاه پروازی می شود . 11- یک نمایشگر جداگانه 4×5 اینچی که درست در پشت استیک نصب شده و تنظیم سامانه ها اصلی شامل رادار ، سامانه های هدفگیری ، ناوبری ، تسلیحات و سامانه های ضبط ویدئویی را در بر می گیرد . در این بخش ، زیرسیستمی برای خلبان سوخو-35 تعریف شده که وی را قادر می سازد تا در طول اجرای یک مانور و در هرشرایطی ، سرعت مشخص شده ای را حفظ کند و یا بطور کامل در مسیر مشخص شده ای مطابق با داده های ارائه شده به آن به پرواز ادامه دهد که بدین ترتیب ، خلبان تنها وظیفه هدایت جنگنده در زمان برخاست ، فرود و همچنین انتخاب سلاح مناسب را برعهده دارد . 12- نمایشگر سمت چپ کابین ، نمایشگر 15 اینچی چند منظوره ای است که امکان تقسیم آن به چند قسمت و نمایش اطلاعات پرواز ، ناوبری ، تسلیحات و وضعیت فنی جنگنده بر روی آن وجود دارد . در بخش پائینی و سمت چپ این نمایشگر نیز تنظیمات حالت CCD است که 5 حالت مختلف نبرد نزدیک و دور هوایی ، نبرد نزدیک و دور هوابه زمین بعلاوه یک حالت ناوبری را به نمایش می گذارد . در کدام ازاین حالتها ، داده های مربوط به آن و همچنین سلاح پیشنهاد شده را نیز ارائه می کند . 13- مجموعه اهرم هدایت جنگنده سوخو-35 1- سوئیچ غیرفعال کردن موقت سامانه کنترل خودکار که درست زیر انگشت کوچک خلبان قرار دارد و به محض غیرفعال شدن آن ، خلبان اهرم هدایت را فشارداده وبصورت دستی اقدام به اجرای مانور می کند و به فاصله چند صدم ثانیه ، این سامانه مجدد فعال شده و هدایت جنگنده را در مسیر جدید ادامه میدهد . 2- سوویچ چهارحالته برای انتخاب حالتهای ورود به رزم و ناوبری 3- سویچ بازگرداندن جنگنده به حالت عادی . درصورتی که خلبان به هردلیلی دچار سرگیجه شده یا موقعیت خود را به موازات محور طولی جنگنده از دست بدهد ، بخصوص در زمان اجرای مانورهای سنگین رزمی ، با فعال کردن این سوئیچ ، جنگنده بصورت خودکار بحالت عادی خود برمی گردد 4- سویچ فعال کردن توپ و تسلیحات موشکی 5- سوئیچ کنترل " مانور- مسیر" که خلبان با فعال کردن آن ، جنگنده را برای اجرای مانورهای خاص ، آماده می کند . 6- نشانگر کنترل استیک که وظیفه تنظیمات مکان نما را بر روی صفحه نمایش برعهده دارد . 14- پرواز روی شبیه ساز براساس دستورالعمل های شرکت سازنده ، مربی ، طرح پرواز مشخص شده را اعلام می کند که درآن شرایط تاکتیکی ، آب وهوا روی نقشه مشخص شده ، موقعیت سامانه های دفاع هوایی حریف روی زمین اعلام می گردد و نظایر این و در طول پرواز نیز رفتار خلبان زیر نظر قرار می گیرد تا نواقص و اشکالات تذکر داده شود . 15 – محل استقرار مربی پرواز که از چند نمایشگر حاوی داده هایی نظیر شامل نقشه های سه بُعدی ، نقاط مرجع ، نقاط ماموریت / هدف و ... تشکیل شده و با استفاده از دوربین ، رفتار و اقدامات خلبان ، کنترل ها ، پارامترهای پروازی و ... رصد می گردد . 16 – مربی پرواز در جریان طی عملیات شبیه سازی ، وظیفه دارد که اقدامات و عکس العمل های خلبان را در موقعیت های مختلف ، شامل درگیری های هوایی ، حملات هوابه زمین و حتی شرایط اضطراری رصد کرده و همه پارامترها و واکنش ها را تحلیل کند . 17 – دانشجوی پرواز پس از اتمام فرآیند ، به همراه مربی و تکنسین های فنی ، شبیه سازی صورت گرفته را بررسی کرده و نواقص در حوزه های مختلف تک به تک بررسی و اصلاح می شود . 18- به گفته معلم خلبان سوخو-35 ، فلسفه ماموریت رزمی در سوخو-35 بدین صورت است که خلبان جنگنده را از روی زمین بلند کرده و منتظر می ماند تا جنگنده بصورت خودکار به یک نقطه مشخص شده برسد و سپس برای ورود به درگیری ، سلاح انتخاب شده و پس از آن منتظر می ماند تا جنگنده بصورت خودکار به پایگاه مبداء بازگشته و سپس آن را بر روی زمین بنشاند . 19- دوراقع امر ، فهرست وظایفی که جنگنده سوخو-35 موظف است آن را به تنهایی اجرا کند ، بسیار زیاد و شامل محدوده بسیار گسترده ای از داده ها ، شامل تنظیم سرعت ، ارتفاع ، برد ، زمان پرواز ، کنترل سامانه های تسلیحاتی در تمام شرایط جوی و شب و روز است و این درحالی است که سوخو-35 تنها یک خدمه دارد . پی نوشت : 1- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند. منبع
  2. 2 پسندیده شده
    آمریکا: روسیه و ایران به سمت "مشارکت" دفاعی کامل پیش می روند دولت بایدن روسیه را متهم می کند که در حال حرکت برای ارائه کمک های نظامی پیشرفته به ایران از جمله سیستم های دفاع هوایی، بالگردها و جت های جنگنده است که بخشی از تعمیق همکاری بین دو کشور است، زیرا تهران هواپیماهای بدون سرنشین برای حمایت از تهاجم ولادیمیر پوتین به اوکراین ارائه می دهد . جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه با استناد به ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا درباره این اتهامات، گفت که روسیه به ایران «سطح بی‌سابقه‌ای از پشتیبانی نظامی و فنی را ارائه می‌کند که روابط آنها را به یک مشارکت دفاعی تمام عیار تبدیل می‌کند». کربی گفت که روسیه و ایران در حال بررسی راه اندازی خط مونتاژ پهپاد در روسیه برای درگیری اوکراین هستند، در حالی که روسیه در حال آموزش خلبانان ایرانی بر روی جنگنده سوخو-35 است و ایران می تواند ظرف یک سال این هواپیما را تحویل بگیرد. کربی گفت: «این هواپیماهای جنگنده به طور قابل توجهی نیروی هوایی ایران را نسبت به همسایگان منطقه‌ای خود تقویت خواهند کرد.» واشنگتن پست به نقل از یکی از مقامات یکی از اعضای ناتو (که خواست نامش فاش نشود) و یک مقام آمریکایی: ایران با ارسال هزاران پهپاد به روسیه موافقت کرده است.این دو مقام همچنین تایید کردند که روسیه به موشک‌های بالستیک ایرانی نیز دست یافته است. ایران تا سقف یک میلیارد دلار پرداخت خواهد کرد، علاوه بر مشوق های دیگری که هنوز نامشخص است.
  3. 1 پسندیده شده
    با سلام خدت همه دوستان گرامی همانطور که فرمودید اهل بیت اهل سیاست بازی نبودند ولی اهل سیاست بودند . در سیاست ایشان هدف وسیله را توجیه نمی کند . چرا که ایشان از جانب خدا الگوی انسان ها قرار گرفته اند و سود مادی کوتاه مدت دنیای فانی را به آخرت ابدی ترجیح نمی دهند . به همین دلیل است که در جایی مانند بیت المال در دست برادر خویش آهن گداخته می گذارد تا حرارت آتش جهنم را به او یادآوری کند که درخواست یک صاع گندم اضافه از بیت المال مسلمین نداشته باشد . به همین دلیل است که در شورای شش نفره پس از خلیفه دوم که برای تعیین جانشینی وی تشکیل شده نپذیرفت که بر اساس کتاب خدا و سنت پیامبر و رویه شیخین عمل کند و فرمود بر اساس کتاب خدا و سنت پیامبر و تشخیص خود به عنوان امام و ولی مسلمین عمل می کنم . در حالی که سیاستمداران غیر معصوم می پذیرفتند و خلاف آن عمل می کردند . همان طور که معاویه در خصوص صلحنامه با امام حسن علیه السلام عمل کرد و پس از پیمان صلح تمام مفاد آن را نقض کرد. امام علی علیه السلام فرمودند : به خدا سوگند معاویه از من سیاستمدارتر نیست، ولى او نیرنگ مى زند و مرتکب گناه مى شود، اگر نیرنگ و پیمان شکنى ناپسند و ناشایسته نبود من از سیاستمدار ترین مردم بودم . https://article.tebyan.net/206713/تفاوت-سیاستمداری-معاویه-و-امام-علی-ع-
  4. 1 پسندیده شده
    یک فروند بمب افکن بی 2 اسپریت نیروی هوایی ایالات متحده امریکا در میانه پرواز معمول با نقص عملکردی روبرو شده و در فرودگاه وایتمن فرود اضطراری انجام داد ، این فرود اضطراری موجب آتش سوزی و آسیب به هواپیما شد (عکسی از این رویداد منتشر نشده است) در این حادثه هیچکس آسیب ندید و آتش توسط گروه آتشنشانی فرودگاه خاموش شد این حادثه در پی حادثه ی مشابهی که در سال 2021 رخ داد بوجود آمد ، بمب افکن مزبور پس از سر خوردن روی باند در بخش خاکی باند روی بال چپ فرود آمده و متوقف شد فرود روی بال چپ عکس ماهواره ای از حادثه سال گذشته برآورد نخستین انجام شده هزینه تعمیر پرنده خسارت دیده را 10 میلیون دلار برآورد نشان میدهد که ممکن است به ارقام بالاتر نیز منجر گردد بن پایه
  5. 1 پسندیده شده
    سیمرغ آماده ی پرواز است مدیرعامل سازمان صنایع هوایی: هواپیمای سیمرغ را که اردیبهشت ماه با حضور وزیر دفاع رونمایی کردیم، امروز مراحل تاکسی را انجام داده و برای پرواز آماده می‌شود.
  6. 1 پسندیده شده
  7. 1 پسندیده شده
    بسم ا... ترکیب فانتوم و ماوریک برخی منابع انگلیسی زبان بر این اعتقاد قرار دارند که نیروی هوایی ایران بیشتر از 600 تیر موشک های AGM-65A خود را پس از یک بروزرسانی برنامه ریزی شده ، بطور کامل عملیاتی نموده اند (آوریل 2022 ) خبر و ویدئوی مرتبط
  8. 1 پسندیده شده
    بسم ا... تصویر دستکاری شده هست ولی موقتا در این تاپیک قرار داده می شود تا به وقت خودش
  9. 1 پسندیده شده
    شبکه صهیونیستی «آی۲۴» برای نخستین‌بار با ورود به بزرگترین محفل فراماسون‌ها در «حیفا»، تصاویری را از این نشست منتشر کرد. رابطه ی صهیونیست ها با فراماسون ها چیه؟ هرچیزی که هست حداقل میدانیم خیلی به هم نزدیک هستند
  10. 1 پسندیده شده
    C919 اولین هواپیمای مسافربری ساخت چین این هواپیما به تازگی به اولین مشتری تحویل داده شده. با قابلیت حمل 164 مسافر
  11. 1 پسندیده شده
    هزینه سالانه هر جنگنده در نیروی هوایی امریکا اگر هزینه گریفن و اف 16 را مثل هم بدونیم ومثلا 150 تا جنگنده داشته باشیم حدود 1 میلیارد دلار هزینه سالانه نیاز داریم
  12. 1 پسندیده شده
    ساخت پهپاد با برد ده هزار کیلومتر توسط چین چین با ساخت وینگ لونگ -۳ که قادر به طی ۱۰ هزار کیلومتر هستند، به دستاوردی مهم در حوزه پهپادهای جنگی دست یافته است. این هواپیمای بی سرنشین می تواند عملیات های شناسایی و نظارت را انجام داده و انواع مختلفی از حسگرها را می توان روی آن نصب کرد. این پهپاد مجهز به موشک های هوا به زمین است و توانایی هدف قرار دادن دیگر پهپاد ها و بالگردها را نیز دارد. خصوصیات عمومی خدمه: هیچ (پهپاد) طول: 12.2 متر طول بالها: 24 متر حداکثر وزن برخاست: 6200 کیلوگرم کارایی برد: ≥10000 کیلومتر محموله: 2000 کیلوگرم + 300 کیلوگرم (محفظه داخلی) استقامت: ≥40 ساعت تسلیحات موشک هوا به هوا PL-10E موشک ضد تانک BA-7 موشک های هوا به زمین AG-300/M پرتابگر سونوبوی ضد زیردریایی پ. ن:سونوبوی یک گوی شناور است که صداهای زیر آب را تقویت و توسط رادیو ارسال می کند.
  13. 1 پسندیده شده
    سلام داداش تو خبرهای خارجی از 24 فروند مصری گفتن تا 64 فروند جدید به اضافه 24 فروند مصری ، یعنی از 24 تا 88 فروند گفته شده ، هر اسکادران کامل رو معمولا بین 18 الی 24 فروند در نظر میگیرن ، حداقل ظرفیت یک اسکادران جنگنده 12 هست و حداکثر 27 ، اگر خبر 5 اسکادران درست باشه ، حداقل باید 60 فروند باشه تا با 12 فروند یه اسکادران کوچک تشکیل داد ، با 17 فروند برای هر اسکادران هم میشه 85 فروند ، در هر صورت این تعداد برای تشکیل 5 اسکادران کامل ، کافی نیست و برای این منظور به 90 الی 120 فروند نیاز هست ، البته اگر وظیفه اصلی این اسکادران ها رو دفاع هوایی از عمق کشور در نظر بگیریم در این حالت میتوان با تعداد کم هم به یک پوشش هوایی نسبی دست یافت هر چند در ادامه و با از دست دادن جنگنده ها ، استعداد عملیاتی به شدت پایین میاد و بقاپذیری و پایداری یگان مورد در نظر در شرایط جنگی حفظ نمیشه ، این رو هم در نظر بگیرین که در شرایط واقعی آمادگی عملیاتی هیچ اسکادرانی 100 درصد نیست ، روز اولی که جنگنده ها تحویل یگان میشن برای مدتی این آمادگی تا 100 درصد هست و به مرور زمان با بروز مشکلات فنی و تعمیرات و اورهال و ارتقا و کسالت خلبانان و ... میاد پایین ، در حدود 80 درصد بهترین حالت در شرایط واقعی هست ، پس اگر هر اسکادران رو 20 فروند در نظر بگیریم ، در بهترین حالت 16 فروند آماده پرواز و عملیات هستن درباره سفارشی سازی و اعمال تغییرات مورد نظر مشتری ، بله در قراردادهای بزرگ ممکن هست و معمولا همین کار رو انجام میدن ، دلایل مختلفی داره از نیازهای اختصاصی هر کشور گرفته تا متفاوت بودن با نمونه موجود در دیگر کشورها تا بخشی از اطلاعات فنی محرمانه باقی بمونه و هر چقدر اطلاعات کمتری از یک محصول در دست رقیب باشه ، شانس طراحی سیستم های ضد اون کمتر هست و باید با هزینه بیشتر و سعی و خطا به یک چنین امکاناتی دست پیدا کنن ، البته من نظر قطعی در این خصوص ندارم و بسیاری از شرایط رو باید در نظر گرفت که یکی از اونها بحث زمان هست ، آیا زمان کافی برای اعمال تغییرات و صبر بیشتر رو داریم؟ یا باید تعدادی رو با امکانات و رادار فعلی دریافت کنیم و در ادامه روی تغییرات مورد نظر تمرکز کنیم؟ اینکه همیشه بالاترین تکنولوژی رو خریدن معمولا بهترین انتخاب هست ، درسته ، ولی باید همه متغیرها رو دقیق بررسی کنیم که مهمترین اون برای ما زمان و هزینه هست اختلاف رادارهای AESA و PESA هم زیاد هست و هم زیاد نیست! بستگی به کاربری و شرایط نبرد داره ، هر دو رادار آرایه فازی فعال و غیر فعال از تعداد زیادی آنتن فرستنده و گیرنده تشکیل شدن و تفاوت اصلی بین این دو نوع در این هست که در نوع غیر فعال یک واحد TRM یا ماژول فرستنده گیرنده وجود داره و تمام آنتن ها رو اون کنترل میکنه ، برخلاف اون در نوع فعال برای هر آنتن فرستنده و گیرنده ، یک ماژول فرستنده و گیرنده هم وجود داره ، تفاوتی که با این کار بوجود میاد بصورت موارد زیر هست : در رادار آرایه فازی غیر فعال معایب - وزن بیشتر - مصرفی انرژی بیشتر - تولید حرارت بیشتر - امکان ارسال فقط یک طیف فرکانس در هر زمان - امکان ارسال امواج تنها در یک جهت در هر زمان - دقت کمتر در فواصل دور - هزینه تعمیرات بیشتر - برد نهایی کمتر - دقت کمتر در برابر اهداف کوچک و پنهانکار - در صورت بروز مشکل در میدان نبرد بخصوص در ماژول فرستنده گیرنده ، رادار بلا استفاده میشه مزایا - پوشش راداری بیشتر حتی بالای 120 درجه - هزینه ساخت کمتر - تفاوت چندانی در حالت درگیری با هدف تکی با نمونه فعال نداره - سرعت اسکن بیشتر برای یک منطقه بزرگ در رادار آرایه فازی فعال معایب - پوشش راداری کمتر بین 90 الی 120 درجه ، با امکان حرکت دادن مکانیکی آنتن این مشکل رفع میشود - سرعت اسکن کمتر برای یک منطقه بزرگ - هزینه بیشتر مزایا - وزن کمتر - مصرف انرژی کمتر و کنترل شده ، چون میتوان تعدادی از ماژول ها رو غیرفعال کرد - تولید حرارت کمتر بدلیل اینکه میتوان بخشی از رادار رو خاموش کرد - امکان ارسال فرکانس های مختلف در هر زمان - امکان اسکن بخش های مختلفی از آسمان و ارسال امواج به جهات مختلف - دقت بیشتر در فواصل دور - هزینه تعمیرات کمتر - برد نهایی بیشتر - دقت بیشتر در برابر اهداف پنهانکار با امکان ارسال همزمان فرکانس های مختلف - در صورت بروز مشکل در میدان نبرد ، تنها ماژول های آسیب دیده از دور خارج میشن و کل رادار به فعالیت خودش ادامه میده - امکان برنامه ریزی برای انجام حملات جنگ الکترونیکی و اخلال در رادارهای دیگر در حالت کلی که تکنولوژی روز AESA هست و اگر این رادار رو خریداری کنیم هم از نظر کارایی عملیاتی و عمر مفید و هم از نظر آشنایی با تکنولوژی های جدید به نفع کشور هست ، فقط دو مساله زمان و هزینه رو هم باید در محاسبات در نظر بگیرید یک مساله دیگه ای هم که وجود داره مربوط به موشک های هوا به هوا هست ، باید در یک پست دربارش توضیح بدم ، چرا که با بهترین رادار و سنسورها هم در نهایت این موشک هست که باید به جنگنده متخاصم اصابت بکنه!
  14. 1 پسندیده شده
    سلام چند نکته اولا انچه ما شنیدیم صحبت خرید 5 اسکادران سوخو است که هر اسکادران معمولا 1 میلیارد دلار قیمت دارد یعنی صحبت خریدی به ارزش 5 میلیارد دلار است. در چنین معامله ای امکان سفارشی کردن محصول کاملا وجود دارد. در موارد مشابه هم مانند خریدهای کشورهای عربی دیده شده که مورد خریداری شده سفارشی با رادار و امکاناتی سفارشی بوده و کشور سازنده هم قبول کرده است. همچنین دیده شده که مثلا عربستان رادار اف 15 های موجود خود را تغییر داده بنابراین امکان سفارش با یک رادار جدید هم هست. یعنی می توان با تغییرات محدودی رادارهای سوخو 57 را بر روی سوخو 35 پیاده سازی کرد. اینکه هزینه شود، اصلا برای من کاملا قطعی نیست که حتما رادار سوخو 57 چون یک نسل بالاتر از سوخو 35 است حتما خیلی قیمت ان بالاتر باشد. اصولا رادار های ارایه فازی غیر فعال یک نسل عقب تر از ارایه فازی فعال هستند. مثلا فرانسه اخیرا قراردادی بسته که رادارهای رافائل های موجود خود را که ارایه غیر فعال هستند با یک رادار فعال تعویض کنند. حالا اگر ما امکانش برای مان فراهم باشد به نظر من عاقلانه این است که تکنولوژی بالاتر را اخذ کنیم حتی اگر کمی هزینه بیشتر بدهیم که تازه ان هم برای من قطعی نیست که هزینه بالاتر می رود یا نه. خود امریکا در سال های اخیر به سراغ سفارش f15ex رفته که نسل 4 است و سطح مقطع راداری ان خیلی پایین نیست ولی بهترین امکانان و اوینیک نسل 5 مثلا رادار ارایه فعال را روی ان دیده و اصلا هم فکر نکرده اند که سطح مقطع راداری ان بالا است و ارزش این کار را ندارد. حتی اف 16 های جدید و میگ 35 و j10c همگی دارای رادار فعال هستند و به نظر می اید این یک ضعف در سوخو 35 است. تفاوت عملیاتی رادارهای فعال و غیر فعال را باید از اهل فن پرسید ولی ظاهرا در رادارهای فعال شما می تواند المان های رادار را توسط خلبان از داخل کنترل کنید به نحوی که تمام المان ها امواج خود را بر یک ناحیه متمرکز کنند. ولی در انواع غیر فعال این قابلیت وجود ندارد. این قابلیت اهمیت بالایی دارد چون با این روش زمانیکه موقعیت تقریبی هدف توسط رادار L ( که فقط می تواند موقعیت تقریبی را تعیین کند و دقت کافی برای هدف قرار دادن هدف را ندارد) یا رادار زمینی مشخص شد می توان با تمرکز بهتر رادار بر روی هدف که ممکن است رادار گریز باشد، بر روی انراحت تر قفل کرد. انچه در پارگراف بالا گفته شد اطلاعات محدود من در رابطه با تفاوت این دو نوع رادار است که بهتر است توسط اهل فن تکمیل و یا تصحیح شود. به هر حال این تفاوت در حدی موثر بوده که فرانسوی ها به دنبال هزینه برای تعویض تمام رادار های جنگنده رافائل خود رفته اند. و جنگنده های جدید غربی همگی چنین راداری دارند. رادارهای کناری در سوخو 57 هم امکان تسلط خلبان به کناره های هواپیما را می دهد. که ان هم در نوع خود مهم و باعث عدم غافلگیری خلبان از کناره ها در صورت عدم حمایت رادار زمینی است. در کل به نظر من احتمالا در این بین نصب رادار فعال اگر امکان پذیر باشد اهمیت بیشتری از گزینه های دیگر دارد.
  15. 1 پسندیده شده
    پلتفرم سوخو57 و سوخو35 مشابه هست ولی کاملا یکسان نیست ، نصب رادارهای اضافی ممکن هست ولی نیاز به تغییرات در داخل بدنه و کارهای مرتبط است ، اینکه آیا برای یک جت نسل 4.5 این هزینه رو تقبل کنیم ؟ سوال سختی هست که پاسخ اون ساده نیست ! همین الان با توجه به داده های موجود که برد رادارها رو در برابر سطح مقطع های مختلف حساب کردن ، برای سوخو35 این موارد بدست اومده : 90 کیلومتر در برابر 0.01 متر مربع ، 58 کیلومتر در برابر اف35 و 36 کیلومتر در برابر اف22 ، همین رادار رو با رادار سوخو57 هم تعویض کنیم این اعداد تفاوت چندانی نخواهند داشت ، مشکل سوخو35 اینه که پنهانکار نیست و حتی اگر از 100 کیلومتری یه پنهانکار رو شناسایی کنه ، اون پنهانکار از فاصله ای بین 200 الی 400 کیلومتری سوخو35 رو شناسایی میکنه! در میدان نبرد هر کسی از موقعیت دشمن سریعتر و دقیقتر مطلع بشه ، شانس بیشتری برای مدیریت نبرد و کسب پیروزی داره ، البته مساله ای که وجود داره این هست که هواپیماهای غیر پنهانکار هم چندان دست بسته نیستن ! اگر قرار باشه از فواصل دور توسط رادار دشمن شناسایی بشن ، در اخطار دهنده راداری و قفل راداری خلبان متوجه فعالیت راداری در منطقه و جهت اون میشه ، اگر از رادار باند L هم بتوان به نوعی در این جت استفاده کرد ، به بقاپذیری اون کمک میکنه نه فقط در شناسایی بهتر اهداف پنهانکار ، بلکه باعث مقداری اختلال در عملکرد راداری اونها و ارتباط رادار و موشک میشه ، البته بیش از یک درصدی هم روی این اختلال حساب نکنید ، یک جنگنده باید مجموعه ای از اخلالگرها رو داشته باشه ، از خود رادار آرایه فازی گرفته که باید قابلیت جمینگ داشته باشه تا اخلالگر داخلی و پاد اخلالگر و در نهایت رادار کمکی باند L تا طیف گسترده ای از باندها رو پوشش بدن ، در این صورت میتوان امیدوار بود که فاصله قفل راداری روی هواپیمای خودی رو کاهش داد و شانس اون رو برای رسیدن به برد کشف و درگیری با پنهانکارها را افزایش داد ، اگر با کمک رادارهای زمینی و هوایی فعال و بخصوص غیر فعال ، خلبان سوخو35 از موقعیت حدودی هدف آگاه باشه ، میتونه با رادار اصلی در حالت خاموش (روشن کردن رادار باعث میشه در برد بیشتری تو رادار طرف مقابل دیده بشه) و با روشن بودن رادار باند L و اخلالگرها خودش رو به فاصله زیر 100 کیلومتری برسونه ، اگر به این فاصله برسه همزمان هم در برابر موشک های هوا به هوای دشمن قرار میگیره (برد قفل راداری و شلیک موشک رو در شرایط جمینگ ، نصف در نظر گرفتم ، وگرنه در رادار اف22 حداقل از 200 کیلومتری سوخو35 قفل راداری میشه! و البته بحث موشک هوا به هوای مناسب هم هست) که دو حالت داره یا میتونه با جنگال و مانور دفاعی از دستشون فرار کنه ، یا هم نمی تونه! اگر نتونه که هیچ! تمام! اگر بتونه میرسه به محدوده برد سیستم الکترواپتیکال که 90 کیلومتر هست و میتونه با کمک پردازشگر تصویری هدف رو مشاهده و موشکهای تصویرساز حرارتی و فعال راداری رو به سمتشون شلیک کنه ، بعد از این مرحله ، اگر همچنان هر دو طرف سالم مونده باشن ، در برد راداری همدیگر یعنی زیر 50 کیلومتر قرار دارن! و شرایط نبرد یکسان میشه در چند سطر نوشتن ساده هست ، اما در شرایط نبرد واقعی به این سادگی نیست! همه چیز برمیگرده به سنسورها (شامل آواکس و رادار زمینی و ... هم میشه) و جنگ الکترونیک که مشخص میکنه کدوم طرف شلیک موفقی خواهد داشت و کدام طرف حتی با قفل راداری و شلیک موشک ، ناموفق خواهد بود. در بلند مدت باید به فکر جنگنده پنهانکار باشیم که بدون مشکل بتونه به فاصله زیر 50 کیلومتر و برد شناسایی متقابل برسه و کار رو به اما و اگر واگذار نکنیم! ، در میان مدت و کوتاه مدت همین سوخو35 میتونه امنیت هوایی نسبی رو برای کشور تامین کنه بویژه در مقابل کشورهایی که پنهانکار ندارن یا تعداد کمی در خدمت دارن و میتوان با مدیریت نبرد ، تعداد کم رو بالانس کرد
  16. 1 پسندیده شده
  17. 1 پسندیده شده
    بسم ا... رژه واحدهای نظامی "طالب " ها در پایگاه هوایی بگرام اوت 2022 پی نوشت : در مورد خضموک ها و بالگردها به نظر می رسد که طالب ها با کمک تکنیسن های فنی به جامانده از اردوی ملی (ارتش ) سابق افغانستان اینها را با روش کانابلایز ( جدا کردن قطعات از بالگردهای زمینگیر شده و نصب آن بر روی بالگردهای قابل استفاده ) تا امروز سرپا نگه داشته ، چند روز پیش هم تصاویری از آمادگاه های ارتش سابق افغانستان منتشر شد که درآن انبوه جیپ های هاموی که قطعات آن باز شده بود ، دیده می شد . درمورد موشکهای بالستیک اسکاد ، به نظر عملیاتی بودن آن ها بعید باشد ( علیرغم ظاهر به نسبت آماده ) ، لانچرهای اسکاد ارتش افغانستان بعداز سقوط طالب ها و در طول بیست سال حضور ارتش آمریکا ، کمتر در شرایط عملیاتی دیده شد و احتمالا این لانچرها از انبار برای نمایش قدرت بیرون آورده شده اند ، با این حال نباید عملیاتی شدن چنین سلاحی را نادیده گرفت ، بخصوص اینکه این جماعت ، ثبات روانی و رفتاری مناسبی هم ندارند
  18. 1 پسندیده شده
    به نظر من که یک کیس معمولی بوده و از لحاظ زمانبندی درست وقتی جمهوری خواهان در شوک بازرسی زوری! از خانه ترامپ ( از حرکات دموکرات ها برای جلوگیری از حضور ترامپ در انتخابات و رقابت با فاجعه ای به نام بایدن!) بودند و سر و صداها در امریکا بالا گرفته بود و دموکراتها متهم به تبانی علیه جمهوری خواهان شده بودند و بحث ها داشت بالا میگرفت و اغتشاش و تفرقه ها سرباز می کرد بین سیاستمدارن، رسانه ها و جامعه، دموکرات ها و نهادهای امنیتی و قضایی خواستند مسئله را با این کیس به حاشیه ببرند. ( که ما هوای جمهوری خواهان را داریم و مراقبشون هستیم و براش تلاش میکنیم و ... و شاید یک تهدید تلویحی که میتونیم ول کنیم ترورتون کنند! پس زیاد سر و صدا نکنید الان شیشه عمرتون دست ماست و حتی فردا اگر اتفاقی بیفته به دست بلایی غیر ایرانی!! راحت میتونیم بگیم ایرانی ها بودند و تمام!!)
  19. 1 پسندیده شده
    به نام خدا ارسال محموله نیروی فضایی ایالات متحده توسط نورثروپ گرومن  شرکت نورثروپ گرومن با ارسال محموله Tactically Responsive Launch-2 (TacRL-2) نیروی فضایی ایالات متحده (USSF) به مدار، زمان مورد نیاز برای پرتاب را از چند سال به چند هفته تقلیل داد. طبق گزارش منتظر شده توسط نورثروپ گرومن، صبح امروز، راکت Pegasus XL این شرکت توسط هواپیمای Stargazer (L-1011) از پایگاه فضایی واندنبرگ پرتاب شد. مدت کوتاهی پس از جدایی از Stargazer، حدود 12 کیلومتر بالای اقیانوس آرام، Pegasus با روشن کردن اولین مرحله بوستر خود، پرواز موفقیت آمیز خود برای ارسال TacRL-2 به مدار مورد نظر را شروع کرد. گزارش ویدئویی سرویس توزیع اطلاعات دفاعی بصری، محموله TacRL-2 را "نمایش یک توانایی کاملا جدید برای نیروی فضایی" توصیف کرد. به گفته این گزارش: "یکپارچه سازی و پرتاب محموله بیش از 1 سال طول می کشد، اما نورثروپ گرومن کل این پروسه را در چند هفته انجام داد." ریچ استراکا، معاون ریاست بخش وسایل پرتابی نورثروپ گرومن، در اینباره توضیح داد: "تیم ما توانست طراحی ، ادغام و آزمایش وسیله پرتابی TacRL-2 را در کمتر از چهار ماه از انعقاد قرارداد انجام دهد." با توجه به گزارش NasaSpaceflight، محموله TacRL-2 برای اثبات فناوری مربوط به "آگاهی حوزه های فضایی" (حسن تعبیری از نظارت بر فعالیت سایر ماهواره ها) می شود. هدف اصلی ماموریت TacRL-2، نشان دادن توانایی آماده‌سازی ماهواره برای پرتاب در زمان محدود است. عملکرد واقعی ماهواره، که مشخصات آن فاش نشده است، در الویت دوم قرار می گیرد. منبع
  20. 1 پسندیده شده
    به نام خدا سامانه دفاع هوایی Enduring Shield شرکت Dynetics رقیب آمریکایی گنبد آهنین سامانه پدافند هوایی Enduring Shield شرکت آمریکایی Dynetics سامانه Enduring Shield را رونمایی کرد. سامانه ی زمینی متحرکی که برای شناسایی، رهگیری و مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین، موشک های کروز، راکت ها، توپ و خمپاره طراحی شده است. Enduring Shield با در نظر گرفتن توسعه آینده، توانایی شلیک طیف متنوعی از موشک ها را داراست. این سامانه پوششی 360 درجه با قابلیت درگیری همزمان با چندین هدف را ارائه می دهد؛ می تواند به طور کامل با سامانه فرماندهی نبرد دفاع هوایی و موشکی ارتش یکپارچه شود و در برابر تهاجم سایبری و جنگ الکترونیک مقاوم است. با ارائه حفاظت در برابر تهدیدات مشابه گنبد آهنین، Enduring Shield رقیب مستقیم این سامانه معروف اسرائیلی است که توسط ارتش ایالات متحده نیز خریداری شده است. با پشتوانه فناوری و تغییرات برنامه قبلی علم و فناوری ارتش شرکت Dynetics، سامانه Enduring Shield برای پاسخگویی به نیاز های برنامه "افزایش حفاظت در برابر آتش مستقیم 2" ارتش پیشنهاد شده است. در پروسه ساخت این سامانه، Dynetics پرتابگر را از نو طراحی کرد، بازده هزینه را افزایش داد و پیچیدگی ها را کم کرد. رونی کرونیستر، معاون ارشد شرکت Dynetics در زمینه فناوری و ساخت سلاح، در این باره گفت: "سامانه Enduring Shield از تجربیات گذشته شرکت در سامانه های پرتابگر زمینی ارتش، شامل موشک های مافوق صوت و دیگر برنامه ها استفاده می کند. ما مشتاق ارائه این سامانه آمریکایی برای موشک های کروز و سایر نیاز های پدافند هوایی ارتش هستیم." ساخت قطعات ، عملکرد مونتاژ اولیه و یکپارچه سازی سامانه در هانتسویل ، آلاباما و مونتاژ نهایی و یکپارچه سازی سامانه در Lawton ، اوکلاهاما انجام می شود. سامانه پدافند هوایی برد کوتاه گنبد آهنین منبع
  21. 1 پسندیده شده
    به نام خدا تبدیل هواپیماهای سوخت رسان به تانکر های داده توسط نورثروپ گرومن نورثروپ گرومن در حال کار بر روی پروژه ای است تا هواپیماهای سوخت رسان بتوانند قابلیت جمع‌آوری و انتقال داده بر روی لینک داده های پر ظرفیت و با استفاده از پردازنده های پر سرعت، و اشتراک اطلاعات تاکتیکی با رزمندگان را بدست بیاورند. پروژه تانکر های داده بخشی از ابتکار وزارت دفاع ایالات متحده برای اتصال و ادغام تیرانداز ها، سنسور ها و پلتفرم ها در تمام حوزه ها و شاخه های نظامی برای افزایش سرعت اشتراک گذاری اطلاعات و تصمیم گیری است که با نام کنترل و فرماندهی مشترک تمام حوزه ها (JADC2) هم شناخته می شود. سیستم های gateway نورثروپ گرومن سابقه ای طولانی در کمک به پیوند دادن شاخه های مختلف نظامی به وسیله پلتفرم های هواپایه و تانکر ها دارند. در بین چندین برنامه وزارت دفاع، سیستم gateway گرومن توانایی ارائه "وای فای (Wi-Fi) در آسمان" را برای ماموریت هایی که بر قابلیت پیشرفته ارتباط و ترجمه داده تکیه دارند را دارد. gateway این شرکت همچنین از موقعیت خوبی برای دسترسی به لایه های اطلاعاتی در محیط های JADC2 برخوردار است. برای مثال، KC-135 که یکی از پلتفرم های تانکر فعلی وزارت دفاع است، برای ارائه لینک داده پیشرفته، باز و امن به رزمندگان، سیستم های gateway فعلی نورثروپ گرومن را حمل می کنند که در غیر این صورت نمی توانستند به ارتباطات و ماموریت های ترجمه در بین شاخه های مختلف نظامی دسترسی داشته باشند. اوایل امسال، فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (NORAD) تمرینی در قطب شمال انجام داد که در آن از سیستم gateway نورثروپ گرومن در هردو هواپیمای KC-135 و KC-46 استفاده شد. این برنامه سیستمی ارتباطی ارائه می دهد که برای افزایش برد رزمندگان برای ارتباط هایی مثل سیستم توزیع اطلاعات چندمنظوره، لینک های داده ی آگاهی محیطی و دیگر ارتباطات فرای دید طراحی شده است. این سامانه یک تصویر آگاهی محیطی یکپارچه از موقعیت تجهیزات خودی و خطرهای دشمن ایجاد می کند. این تمرین موفق، قابلیت نورثروپ گرومن در ادغام آسان سیستم gateway و ارائه قابلیت لینک داده پیشرفته برای حمایت از چندین پلتفرم تانکر وزارت دفاع را نشان داد. KC-135 KC-46 گرومن در حال توسعه سیستم های gateway با قبلیت استفاده سریع، مقرون به صرفه، کم حجم، سبک و کم مصرف است که برای ارتباطات و ترجمه بین دامنه ای بین چندین شبکه صدا و داده در خط دید و ورای آن (قبلیت های نسل5 و 6) طراحی شده است. این سیستم دارای سطوح امنیتی چندلایه و قابلیت های پیشرفته مثل پردازش ابری، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، لینک داده نسل جدید و استفاده از نرم‌افزار و سنسور های غیر تخصصی است. یکی از سیستم های gateway پیشرفته نورثروپ گرومن که برای حمایت از تانکر های داده مناسب است، بیتنش لازم برای درک سلامت شبکه را ارئه می دهد و در محیط های مورد مناقشه و غیر آن به طور خودکار تغییر شکل و درمان خود را انجام می دهد. ویژگی پردازش امن، یکی از قابلیت های کلیدی این سیستم است. پردازش امن در حال حاضر، اطلاعات سنسور ها از چندین پلتفرم توسط یک کاربر محروم (مکان با اتصال کم) به پردازنده فرستاده می شود که می تواند هزاران کیلومتر دورتر باشد. تاخیر زمانی و مخاطرات امنیتی از معایب این سیستم هاست. تانکر داده می تواند آسیب پذیری و تاخیر ها را کاهش دهد، چون پردازش امن داده را مستقیما در سطح تاکتیکی انجام می دهد، سرعت تصمیم گیری را افزایش می دهد و محدودیت پهنای باند که رزمندگان فعلی تجربه می کنند را کاهش می دهد. راه حل نورثروپ گرومن شامل بقای سایبری می شود که در کد های لینک داده، نرم‌افزار و سخت‌افزار آن گنجانده شده و برای ایمن نگه داشتن سیستم از حملات طراحی شده است. همچنین، گرومن با شرکت های پیشتاز عرصه پردازش پیشرفته همکاری می کند تا در آینده تانکر های داده و سیستم gateway بیشتری تولید کند و ایده JADC2 را در تمام حوزه ها فعال کند. شبکه سازی پیشرفته و امن، امکان گردش سریع تر و منعطف تر اطلاعات بین تانکر های داده و سایر پلتفرم های رزمی را فراهم می کند. این گردش، داده درست را در زمان مناسب به فرد مناسب می رساند و تطابق بیش از حد اطلاعات و برتری در تصمیم گیری را ارئه می دهد. تانکر های داده بخشی مهم از تسلط بر تصمیم گیری و تطابق اطلاعات خواهد بود.با برتری ثابت شده نورثروپ گرومن در شبکه های پیشرفته، سیستم های gateway باز و مبتنی بر هوش مصنوعی، به همراه قابلیت های پردازش امن نشان دهنده این است که گرومن برای حمایت از وزارت دفاع آماده است تا پلتفرم ها را برای جنگ های آینده یکپارچه کند. منبع
  22. 1 پسندیده شده
    جنگ سرد جدید در آینده ، رقابت برای حضور در قطب شمال جدی تر شده و احتمالا همین امر منجر به ایجاد درگیری هایی برای تصاحب منابع این بخش از کره زمین شود به همین منظور سربازان آمریکایی و کانادایی در مانور هایی مشترک برای عادت به شرایط سخت این مناطق ، نوع تغذیه مناسب در آنجا و چگونگی اجرای عملیات ها در مکان های پر از برف و یخ آن مناطق مشارکت می کنند
  23. 1 پسندیده شده
    راستی. دیدم این دوست بزرگوارمان اینقدر روی قیمت نفت تأکید دارند و به گمانشان وقوع جنگی در خاورمیانه، می تواند باعث جهش قیمت نفتی شود. البته این باور عجیبی نیست و بسیاری از تحلیلگران معمولاً چنین تصوراتی را دارند. حتی به خاطر داریم که ایران به قدری روی این باور، حساب کرده بود که فکر می کرد تحریم نفت ایران، و یا حتی مرگ ملک عبدالله (پادشاه سابق عربستان) باعث جهش قیمت نفت به بیش از 200 دلار می رسد. به عبارت ساده تر، آنقدر تحلیل افزایش و کاهش قیمت نفت، بالاخص در ایران، سطحی گرفته می شود و برای آن یک متغیر در نظر گرفته می شود که از نظر ایشان، هر اتفاقی می تواند منجر به رشد انفجاری قیمت نفت شود. پس تعجبی ندارد که عمده سیاست هایشان را نیز بر روی همین مدل تهدیدات نفتی پایه ریزی می کنند که البته تاکنون این قضیه، نتیجه ای را هم به دنبال نداشته است. چند واقعه ای که طی این چهل سال گذشته، روی آن مانور زیادی داده و آن را موجب جهش قیمت نفتی (شبیه به چیزی که در جنگ یوم کیپور و تحریم اعراب شاهد بودیم) می دانسته اند این وقایع بودند : جنگ ایران و عراق (88-1980) جنگ نفتکش ها (8-1981) حمله ایالات متحده به لیبی (1986) مداخله ایالات متحده در خلیج فارس در جنگ نفتکش ها (8-1987) جنگ اول خلیج [فارس] (1991) جنگ عراق (2003) جنگ لبنان (2006) جنگ داخلی سوریه (2010 تاکنون) تحریم نفتی ایران (2010) جنگ لیبی (2011) تحریم های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران (2018) این ها، تنها چند مورد از وقایعی بودند که عمدتاً تحلیلگران (بویژه تحلیلگران داخلی)، روی آن، نظر بر افزایش سرسام آور و شوک دهنده قیمت نفت داشتند که وقوع آن، سیاست های غرب و بویژه ایالات متحده را با شکستی قطعی مواجه خواهد نمود. اما بد نیست نگاهی تاریخی بر سیر تغییرات قیمت هفتاد سال گذشته نفت بیاندازیم تا ببینیم این مدعیات، در عمل چه نتیجه ای را به دنبال داشته است : این نموار، به خوبی نشان دهنده وضعیت افزایش قیمت نفت در مقاطع مختلف، به ویژه در مقاطعی که تصور می رفت وقایع مختلف، به رشد انفجاری و شوک آور قیمت نفت منتهی شود، را نشان می دهد. اما اگر بخواهیم، تغییرات قیمت روزانه قیمت نفت اوپک (که مبنای قیمت گذاری نفت ایران است) را در طی شانزده سال گذشته (از ابتدای سال 2003) مورد بررسی قرار دهیم، نمودار زیر به ما کمک خواهد کرد : برای اینکه دقت تغییرات حفظ شود، آمار روزانه قیمت نفت اوپک در این نمودار خدمت دوستان تقدیم گردید که خطای تحلیل به حداقل ممکن کاهش پیدا کند. امید است زین پس دوستان بزرگوارم در سایت میلیتاری، با دقت و بررسی بیشتری، روی گزینه هایی نظیر «افزایش قیمت نفت» و «شوک نفتی»، تأمل بفرمایند و این را بدانند که اساساً لزوماً هر جنگی در خاورمیانه، به «افزایش سرسام آور قیمت نفت» منجر نخواهد شد و مولفه های متعددی برای تعدیل قیمت نفتی وجود خواهد داشت.
  24. 0 پسندیده شده
    تجربه انقلاب اسلامی ایران نشون داده هر وقت دولتی به جای حرکت در اصول انقلاب به دنبال شرق و غرب رفت برای مردم و کشور بدبختی آورد. هر وقت به جای مبارزه با فساد حمایت از نخبگان حذف اقتصاد ربوی و توسعه سیاست خارجی با کشورهای غیر متخاصم و توسعه فرهنگ اسلامی و ساده زیستی به دنبال برجام و کنسرت و کف و سوت و استخر فرح رفتیم صدها سال عقب ماندیم و اعتراضاتی را شکل دادیم که با حمایت ده ها سازمان جاسوسی غربی و سلبریتی های میلیاردر که هر روز قصه فقر مردم را می خورند! در آن خانه و ماشین و مسجد و قرآن و مامور را زند زنده می سوزاندند تا امت ایران را از امت اسلام جدا کنند! و سیاست خارجی و رفاه را با تجزیه کشور به چند کشور، توسعه دهند و با از میان بردن حیا و ناموس مردم را شاد و پیروز کنند! چین در کنار تجارت گسترده با ایرلن یک غلط زیادی کرده آنوقت کل سیاست خارجی را زیر سوال می‌برید اما عدم ارتباط با آمریکا و متحدانش که انبار جنایت‌ علیه ایران هستند را عامل بدبختی مردم میدانید!؟ تاریخ را با منطق و اگاهی بهتر بخوانیم بد نیست. از هدیه دادن بحرین و ارارت تا قفقاز و هرات رو در دولت‌های به اصطلاح طرفدار امت ایران زیاد در تاریخ هست. با این حال برخی هیچ وقت شاید درک نکنند که چرا یک جوان تا سوریه می‌رود و جلوی داعشی که آمریکا برای سلاخی غرب آسیا ساخته بیاستد تا مبادا روزی برسد که داعش در تهران از سرهای برید شده هواداران غرب گرایش یک توچال دیگر بسازد. بله من هم معتفدم مشکل ما از نظام اسلامی است که به افراد غیر معتقد به آن میدان و حکومت می‌دهد!
  25. -1 پسندیده شده
    دوستان مایه مشکلی داریم که تعریف مناسبی از لغات نداریم از نظرمن ۱-زلنسکی سیاستمدار نبود اگر بود به ناتو میگفت من عضو شما هم بعد میرفت پیش پوتین میگفت اقا نوکریم الان کشورش دوطرفا داشت الان در هر صورت اوکراین حتی در صورت شکست روسیه نابود شده اینجوری هم شریک دزد بود هم رفیق قافله البته این کمی طنزش بالاست تو عالم سیاست کمی فرق داره (سیاستمدار کسیه که هم به نعل بزنه هم به میخ و دستش مثل یه پاسور باز حرفه ای یا شطرنج باز حرفه ای برای هیچ کس مشخص نیست و همیشه دنبال منافع برای کشورشه ) در صدر اسلام سیاستمدار ترین افراد کسانی مثل عمروعاص و معاویه بودن که بلد بودن با پنبه شمشیر و پول سر ببرن و باور کنین اهل بیت ما اصلا اهل سیاست بازی و ..... نبودن حداقل به نسبت یک به میلیون (نگین امام حسن اهل سیاست بود اینها از روی جبر و اجبار بود و...) خوب حالا میرسیم سر بحث اول در کشور ما اصل خوب بودن مسلمون بودن انسان بودن هست (حتی شده در شعار بازم میگم حتی در شعار )پس در هنگام سیاست بازی و .... دقیقا همه دنیا میدونن تصمیم بعدی ما چیه حدسش خیلی راحت پس چنان قشنگ مارو تحلیل میکنن که نگو هرکس بیاد به اسرائیل یه فحش بده کشور سعی میکنه کل اقتصاد به پاش بریزه تا تلافی کنه (یاد حرفای جاسوسه خبرنگار اسرائیلی افتادم میگفت هر کسی بیاد ایران بگه من میخوام مسلمون بشم و به اسرائیل فحش بده فرداش وارد......و همه جای ایران میشه) از حق نگذریم چند سالی هست (((قضیه رو سیاسی نکنیم))) از دوره ظریف به بعد حتی الان امیر عبدالهیان البته با تیز هوشی کمتر خوب دارن سیاسی بازی میکنن دیگه دارن یاد میگیرن که اگه قراره خوب باشیم لازم نیست همه حقایق رو هم بگیم نمونش عدم دخالت در کشتار کشمیری ها توسط هند و اویغور ها توسط چین نگین ما طرفدار روسیه و چینیم هند یه جورای طرف غربه در واقع سود محور شدیم به ظریف میگفتن .......اعظم اصل سیاست اینه خوب دنیا سیاست کشورشو براساس سود خودش مینویسه ما برا اساس خوب بودن (حتی تو شعار ) مشخصه مورد دوم بد نیست ولی خیلی خیلی خیلی سخته و نتیجش ........ مردمه