برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 30 آذر 1401 در همه مناطق
-
2 پسندیده شدهآزمایش موشک کروز اتمی زیردریایی پرتاب بابر 3 پاکستان در پاسخ به پرتاب آزمایشی موشک بالستیک آگنی-وی با برد ۵۰۰۰ کیلومتر توسط ارتش هند ، امروز نیروی دریایی ارتش پاکستان موشک کروز دریایی جدیدی با نام بابر-۳ را با برد ۴۵۰ کیلومتر پرتاب کرد.(بابر نام یکی از پادشاهان حکومت گورکانی هند میباشد) این موشک کروز که از زیردریایی به صورت اژدر پرتاب شده و سپس به سطح آب می آید و به صورت کروز پرتاب میشود، توانایی حمل کلاهک هستهای را نیز دارد. گفتنی است سخنان جنجال آفرین بلاول بوتو زرداری وزیر خارجهی جوان پاکستان که نخست وزیر هند را «قصاب گجرات» خوانده بود باعث افزایش تنش های سیاسی میان این دو کشور شد. از این رو حزب حاکم هند برای سر وزیر خارجه پاکستان جایزه بیست میلیون روپیه ای تعیین کرده است/وستانیوز
-
2 پسندیده شدهبخش چهارم در بازه زمانی نیمه دوم قرن بیستم ، شرق آسیا و بخصوص چین آبستن وقایع متعددی بود و این روند با فاصله گرفتن چین کمونیست از اتحاد شوروی و نزدیک شدن به غرب ، صورت متفاوتی بخود گرفت و درواقع نمونه ای از ایجاد ارتباط میان دو دشمن آشتی ناپذیر محسوب می شد .اگر به شکل خلاصه این روند بررسی شود ، چین کمونیست به لطف کمکهای بی شائبه اتحاد شوروی سابق ، موفق شد تا پس از رویارویی با ارتش ژاپن و سپس ملی گرایان چینی ،درسال 1950 کنترل کامل این کشور را در اختیار خود بگیرد و در ده سال نخست ، یعنی تا سال 1960 روابط بین دو کشور بزرگ کمونیست دنیا در بهترین وضعیت خود قرار داشت ولی این روابط به شکل خاص پس از مرگ استالین در سال 1953 روبه تیرگی نهاد و در اواخر دهه شصت میلادی به درگیری مسلحانه نیز انجامید . راست : سفر کیسینجر / چپ : سفر نیکسون به چین نقطه آغاز همکارهای دفاعی چین و غرب محسوب می شد چینی ها نیز که خود را دربرابر غول روسی بدون پشتیبان می دیدند ، قبل از خاتمه جنگ ویتنام ، روند عادی سازی روابط خود را با واشنگتن آغاز کردند تا جایی که در ژوئیه 1971 کیسینجر به شکل مخفیانه از پکن بازدید نمود که یکی از نتایج آن ، موافقت با سفر نیکسون در فوریه 1972 بود . پس از این مرحله ، از ماه می 1973 ارتباطات دیپلماتیک میان طرفین آغاز شد و در اول ژانویه 1979 ، ایالات متحده به شکل رسمی ، جمهوری خلق چین را به رسمیت شناخت . این مساله تا فوریه 1979 در عادی ترین حالت خود قرار داشت ولی از این تاریخ به بعد ، با شروع عملیات نظامی ویژه ارتش چین علیه ویتنام ، و مقاومت ویتنامی ها و خطر رویارویی اتحاد شوروی و چین ، شرایط پیچیده ای پدید آمدکه موجب شد پکن بدلیل برتری روسها در تسلیحات هسته ای ، به منظور ایجاد توازن با اتحاد شوروی ، بیشتر به سمت غرب گرایش پیدا کند . علاوه براین ، ناکامی چینی ها علیرغم برتری عددی در نیرو و توقف یگان های ارتش چین دربرابر نیروهای مرزبانی و شبه نظامیان ویتنامی ، باعث شد تا پکن به فکر نوسازی نیروهای مسلح خود افتاده و ایده "ارتش مردمی " اعلام شده از سوی مائو را بتدریج به کناری نهند . بدین ترتیب ، اگر در دهه 50 تا نیمه دهه 60 میلادی ، چین وابستگی قابل توجهی را به کمک های سخت افزاری و فناورانه اتحاد شوروی داشت ولی از ابتدای دهه 70 میلادی ، ارتش این کشور بتدریج دفاتر طراحی بومی خود را ایجاد نمود ولی مشکلات ناشی از وقوع انقلاب فرهنگی باعث شد تا پکن متوجه شود که به تنهایی نمیتواند سامانه های پیشرفته و تسلیحات مدرن را طراحی و تولید نماید . اما نزدیکی میان چین و ایالات متحده که با پس زمینه استراتژی ضد روسی در پکن شروع شد ، از ابتدای دهه هشتاد میلادی منجر به همکاری به نسبت نزدیک میان طرفین گردید و پکن موفق شد تا ضمن دستیابی به فناوری پیشرفته و سخت افزار غربی ، منابع مالی بسیار قابل توجهی را در ازای ارسال کمک های نظامی به مجاهدین افغان بدست آورد . درواقع از سال 1984 ، چین به منبع اصلی تامین مهمات و سلاح برای افغان ها تبدیل شد و امریکایی ها ، تسلیحات چینی را از طریق چندواسطه خریداری کرده و از طریق پاکستان برای جنگ با روسها در اختیار افغان ها قرار می دادند . در دهه هشتاد میلادی و با سرنگونی محمدرضا پهلوی درایران و برچیده شدن پایگاه های اطلاعاتی امریکا در مرزهای جنوبی اتحاد شوروی ، واشنگتن مخفیانه به پکن پیشنهاد داد تا قرارگاه های مشابهی را برای نظارت بر آزمایش های موشکی شوروی در قزاقستان ایجاد کند تا از این طریق پیشرفتهای روسها را در حوزه هایی نظیر سامانه های ضد بالستیک ، موشکهای قاره پیما و ... زیرنظر بگیرد . با توجه به اهمیت این مساله ، دوطرف در سال 1982 توافق نامه رسمی را در مورد ایجاد مراکز اطلاعاتی در چین به امضاء رسانده و بلافاصله ، ایستگاه های شناسایی الکترونیک در شمال غربی چین ساخته شد . با این حال ، واشنگتن در ابتدا اصرار داشت که این مراکز مستقلا اداره شود ولی ارتش چین تاکید نمود که می بایست این تاسیسات بصورت مشترک اداره شده و روند نیز کاملا مخفیانه باشد . این مراکز نهایتا در استان سین کیانگ ایجاد شد و تا سال 1989 نیز به کار خود ادامه داد و اکنون نیز بطور کامل توسط چینی ها اداره می شود .با توجه به روند فوق ، دهه هشتاد میلادی برای پکن فرصت بی نظیری بود که با فناوری نظامی غربی آشنا شده و عقب ماندگی خود را در حوزه ایجاد مجتمع های نظامی – صنعتی جبران کند . اف-86 نیروی هوایی تایوان مسلح به AIM-9B روسها مدعی اند که دستیابی به نمونه های سایدویندر ، یک دانشگاه طراحی برای محصولات آنها محسوب می شد موشکهای هوابه هوا : نیروی هوایی چین در سال 1961 براساس تفاهم نامه ای که میان سران این دوکشور در خصوص همکاری های نظامی امضاء شد ، موفق گردید تا مجوز تولید موشک هوابه هوای کا-13 ( ار-3 اس ) را دریافت کند که این موشک روسی نیز به نوبه خود ، روگرفتی از موشک مشهور هوابه هوای AIM-9B سایدویندر بشمار می رفت که تعداد قابل توجهی از این موشکها پیش از این توسط جنگنده های اف-86 تایوانی شلیک شده و بدون اینکه به هدف خود آسیب بزند ، با واسطه به دست روسها رسیده بود . پس از دریافت مجوز و تجهیزات مربوط ، این موشک با شناسه PL-2 در چین وارد خط تولید انبوه شده و در سال 1967 به نیروی هوایی این کشور عرضه گردید و در طول 40 سال خدمت بروزرسانی های متعددی بخود دید . همانند سلف آمریکایی ، پی ال-2 موشک کوچک و ساده ای بود ولی با فراررسیدن نیمه دوم دهه هشتاد میلادی ، تقریبا از رده خارج بحساب می آمد و در حوزه هایی نظیر برد ، قدرت مانور حرفی برا ی گفتن نداشت . راست : پی ال-2 چپ : آر-3 اس اما نیروی هوایی چین از سال 1982 بدنبال جایگزین پی ال-2 بود و پس از بررسی های متعدد ، یک نسخه بومی با شناسه PL-5 طراحی و تولید شد ولی بدلایل مختلف از جمله برآورده نشدن الزامات فنی ، تنها 5 سال در خدمت بود و سپس کنار گذاشته شد . بدین ترتیب با توجه به منسوخ شدن پی ال-2 و شکست تقریبی پی ال-5 ، چین تصمیم گرفت تا برای جبران کمبودهای موجود خود در حوزه فناوری سمت غرب حرکت کند و این مساله پس از نزدیک شدن به واشنگتن تاحدودی رنگ واقعیت بخود گرفت و اکنون چین می توانست از متحدان ایالات متحده فناوری و سلاح تهیه کند . راست : پی ال-7 چپ : ماژیک بدین سان ، پس از مدتها جستجو ، بررسی و آزمون ، ارتش چین در جریان برگزاری نمایشگاه بین المللی تسلیحات به سال 1988 از موشک بومی کوتاه برد خود با شناسه PL-7 با سرجستجوگر فروسرخ رونمای نمود که براساس پیکربندی موشک فرانسوی R-550 ماژیک ساخته شده بود ، بااین حال ، زمانی که چینی ها موفق شدند مجوز تولید این موشک را بدست آورند که فناوری بکار رفته درآن دیگر جدید نبود و خط تولید آن در فرانسه از سال 1974 فعالیت نداشت . اگر چه دریافت خط تولید این موشک از فرانسه یک جهش و انقلاب فناورانه برای نیروی هوایی چین محسوب می گردید ولی نمونه های چینی چندان با نسخه های فرانسوی قابل مقایسه نبوده و با درازایی در حدود 2 متر ، قطر 157 م.م ، وزن 89 کیلوگرم و برد موثر 8 کیلومتر برای مسلح کردن جنگنده های جی-7 و جتهای ضربتی کیو-8 درنظر گرفته شدند . پی ال-8 اگر چه این موهبت برای نیروی هوایی چین بود ولی ارتش این کشور بر آن بود که همه تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار ندهد و از فرصت بدست آمده سیاسی استفاده نمود تا فناوری موشکهای هدایت شونده غربی را تا حد امکان بدست آورد . این تلاش ها تا حدودی نتیجه داد و در سال 1988 پس از کسب مجوز ایالات متحده ، شرکت سازنده عبری یک هدیه ارزشمند شامل بسته کامل اسناد فنی و نمونه های کاملی از موشک هوا به هوای پایتون-3 را درا ختیار پکن قرار داد و متقابلا چینی ها پس از دریافت آن بسرعت دست به کار شده و با مونتاژ کیت های عبری ، در سال 1989 موشک هوابه هوای جدید خود را با شناسه PL-8 رونمایی نمودند . این موشک جدید فروسرخ ، که مقاومت به نسبت مطلوب تری در برابر تله های حرارتی از خود نشان می داد ، با طولی در حدود 2 متر ، قطر 160 م.م ، وزن اولیه 115 کیلوگرم ، برد نهایی 20 کیلومتر در برابر اهداف مانورپذدیر با مسلح شدن به یک کلاهک 5 کیلوگرمی این امکان را برای موشک فراهم آورده بود که به محض از دادن هدف ، ماسوره مجاورتی آن فعال شده و سرجنگی را منفجر می نمود . جذابیت فناوری این موشک برای چینی ها چنان بود که بلافاصله دست به کار زده و دوسال بعد ، موشک PL-9 را معرفی نمودند که با برد موثر حدود 22 کیلومتر و سرجستجوگر چند طیفی ، در میانه دهه 90 آن را به نیروی هوایی تحویل دادند . جت رزمی J-8II مسلح به پی ال-8 بدین ترتیب ، مسلح شدن جنگنده های چینی به موشک های پیشرفته کوتاهبرد ، توان رزم هوایی نزدیک را در نیروی هوایی این کشور به یکباره گسترش داد ولی چینی ها هنوز به موشکهای هدایت شونده ای که بتواند در همه گونه شرایط جوی و برد فامد ( فراتر از میدان دید ) دشمن را کشف و آن را مورد اصابت قرار دهند ، نیاز داشتند اما صنعت دفاعی چین نه فناوری و نه بستر اولیه ای را برای تولید چنین مهماتی در اختیار نداشت . همزمان با این تحولات ، ارتش های غربی در دهه هفتاد و هشتاد به شکل گسترده ای از موشکهای راداری نیمه فعال AIM-7 اسپارو آمریکایی استفاده می کردند . چینی ها نیز اولین نمونه های اسپارو را در جریان جنگ ویتنام بدست آورده بود ولی بدلیل ضعف شدید در حوزه الکترونیک و عدم توانایی در بازسازی فرمول سوخت جامد موشک آمریکایی ، امکان تولید روگرفتی از محصول آمریکایی وجود نداشت . با این وصف ، شرکتهای ایتالیایی براساس پیکربندی اسپارو ، موشک هوابه هوای اسپاید ( ASPIDE) را معرفی کرده بودند که به شکل خاص برای مسلسح کردن جنگنده های اف-104 مورد استفاده قرار می گرفت و آزمون های اولیه آن از سال 1974 شروع شده بود و تا سال 1986 ادامه داشت . در همین روند ، با توجه به اینکه داده های موجود نشان می داد عملکرد اسپاید از اسپارو تا حدودی بالاتر است ، نیروی هوایی چین ترجیح داد تا مجوز تولید محصول ایتالیایی را دریافت کرده و این امر منجر به رونمایی از موشک PL-11 شد . راست : پی ال-11 چپ : اف-104 مسلح به اسپاید این موشک چینی با طول حدود 3/7 متر ، قطر 234 م.م ( مربوط به اسپاید ) سرجنگی ترکش شونده 35 کیلوگرمی (اسپاید ) ، چیزی در حدود 75 کیلومتر برد را به نمایش می گذاشت . اما با وقوع جریان میدان تیان آن من در ژوئن 1989 ، همکاری میان دوطرف محدود شد ولی چین قطعات کافی برای تولید 100 تیر موشک را بدست آورده و موفق شد تا میانه دهه نود میلادی ، جتهای J-8II خود را به این موشک جدید مسلح کند . داده های موجود حاکی از آن است که صنعت دفاعی چین موفق شده تا خط تولید موشک پی ال-11 را با هدایت اینرسیایی در مراحل اولیه و میانی پرواز و درنهایت هدایت راداری در بخش پایانی بصورت انبوه راه اندازی کرده و حتی نمونه ای با جستجوگر راداری فعال را نیز بخدمت گیرد ولی هنوز در این مورد یقین حاصل نشده است . پی نوشت : 1- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند 2- ادامه دارد ....
-
2 پسندیده شدهجالب ورود شرکت ایرانی به بحث هواپیما های تمام الکتریک در نوع خودش جالب است البته دنیا شدیدا در این حوزه فعال شد خصوصا برای مسیرهایی بین 200تا500 کیلومتر و زیر یک ساعت برای هواپیما سبک البته هواپیما هیبریدی هستند معمولا در قسمت دم هواپیما ژنراتور تامین کننده برق مورد نیاز برای شارژ باتری ها قرار میگیرد با استفاده از سوخت فسیلی یا دیگر سوخت ها البته مشخص نیست توان فنی کشور برای ساخت موتورهای الکتریک برای هواپیما مثل شرکت زیمنس و مگنی باشد ولی سرمایه گذاری بر رویش بی ثمر نخواهد بود حداقل برای بخش تجاری و توریست بخصوص کم صدا بودن این نوع هواپیما ها نگاهی به موتورهای شرکت مگنی magniX البته هنوز در ابتدا راه هستند https://en.wikipedia.org/wiki/MagniX سسنا208 هواپیما آلیس
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا با سلام خودروهای سبک وزن زرهی به عنوان عنصر اصلی حرکتی نیروهای پیاده نظام ، چترباز و تفنگداران دریایی در ارتش های جهان هستند. وبسایت Army-technology یازده مدل برتر از این خودروهای سبک وزن زرهی را که دارای پیکربندی 4×4 و کلاس وزنی زیر 10 تن هستند براساس شاخص هایی همچون حفاظت ، قدرت آتش و تحرک دسته بندی کرده است که در نوشتار ذیل به آن ها پرداخته خواهد شد. خودروی سبک زرهی تاکتیکی عقاب خودروی عقاب 4×4 عضوی از خانواده خودروهای سبک وزن زرهی تاکتیکی عقاب است که توسط بخش اروپایی سیستم های زمینی جنرال دینامیکز طراحی و ساخته شده . در ساخت بدنه این خودرو از صفحات فولادی با استحکام بالا استفاده شده است که حفاظت در برابر تهدیدات عمومی نظیر مهمات کالیبر 7.62 را فراهم میکند. علاوه بر این امکان نصب صفحات فولادی و کامپوزیتی افزودنی قابل نصب و جداسازی (ماژولار) و همچنین نصب بسته های تقویت حفاظت در برابر انفجار تحتانی جهت افزایش سطح حفاظت در برابر تهدیدات بالستیک (اصابت گلوله) ، مین ها و بمب های کنار جاده ای (IED) نیز وجود دارد. توانایی دفاعی و تهاجمی این خودرو بسته به تسلیحاتی دارد که به صورت انتخابی در جایگاه تسلیحاتی کنترل از داخل قابل نصب بر روی خودرو قرار میگیرند.از جمله این تسلیحات نارنجک انداز کالیبر 50 میلیمتری است. خودروی عقاب با وزن ناخالص 10 تن از قابلیت حرکت با حداکثر سرعت 110 کیلومتر بر ساعت و طی مسافتی 700 کیلومتری برخوردار است. این خودرو علاوه بر پیکربندی 4×4 در پیکربندی 6×6 نیز عرضه شده که قابلیت ایفای نقش در قالب خودروی نفربر زرهی (APC) ، آمبولانس ، خودروی بازیابی ، فرماندهی ، شناسایی ، خودروی لجستیکی و پلیس نظامی را دارد. خودروی گشتی محافظت شده سبک Ocelot خودروی گشتی محافظت شده سبک (LPPV) موسوم به Ocelot (به معنی پلنگ آمریکایی) توسط بخش اروپایی سیستم های زمینی صنایع جنرال دینامیکز که پیشتر با نام Force Protection Europe شناخته میشد طراحی و ساخته شده است.این خودرو از بدنه ای مقاوم به انفجار با طراحی V شکل در بخش تحتانی و محفظه محاظت شده قابل تغییر و جداسازی خدمه برخوردار است که شش سرنشین آن را در مقابل انفجار مین ، بمب های کنار جاده ای (تا وزن مشخص از مواد منفجره) و تهدیدات انرژی جنبشی یا بالستیک (اصابت گلوله) حفاظت میکند. در صورت نصب زره افزودنی امکان افزایش سطح حفاظت در برابر تهدیداتی همچون شکافنده های شکل یافته انفجاری (EFP) و راکت های ضد زره مجهز به خرج گود همچون آر پی جی نیز وجود دارد. این خودرو با وزن رزمی 7.5 تن از قابلیت نصب جایگاه تسلیحاتی کنترل از داخل و همچنین یک برجک کوچک بدون سقف (اصطلاحا دریچه باز) برخوردار است. نیروی محرکه این خودرو از پیشرانه شش سیلندر چهار زمانه دیزلی تامین میگردد که حداکثر سرعت 110 کیلومتر بر ساعت را در کنار بردی 600 کیلومتری برای آن فراهم می آورد. این خودرو در سال 2010 در قالب برنامه خودروی گشتی محافظت شده سبک وزارت دفاع بریتانیا انتخاب شده و توسط ارتش این کشور سگ تازی روباه گیر ((Foxhound نامیده شد. خودروی گشتی محافظت شده Hawkei خودروی گشتی محافظت شده (LPV) موسوم به Hawkei با پیکربندی 4×4 و در کلاس وزنی 7 تن توسط صنایع تالس استرالیا ، با قابلیت حمل حداکثر شش سرنشین و تامین حفاظت در برابر انفجار بمب های کنارجاده ای ، مین و اصابت گلوله سلاح های سبک ساخته شده است. تسلیحات انتخابی برای این خودرو شامل تیربار کالیبر 12.7 و نارنجک انداز خودکار کالیبر 40 میلیمتری نصب شده بر جایگاه تسلیحاتی کنترل شونده و یا تسلیحاتی مشابه نصب شده بر برجک کوچک تک نفره است. این خودروی پر تحرک با حداکثر سرعت 130 کیلومتر بر ساعت از بردی در حدود 600 کیلومتر برخوردار است. لازم به ذکر است که صنایع تالس استرالیا خودروی Hawkei را جهت تحقق الزمات عملیاتی فوری نیروی دفاعی استرالیا (ADF) که به دنبال جایگزین کردن خودروهای لندرور خود هستند ، توسعه داده است. خودروی چرخ دار چند منظوره پر تحرک خودروی چرخ دار چند منظوره پر تحرک به اختصار HMMWV که با نام هاموی نیز شناخته میشود دارای بدنه ای از صفحات آلومینیوم است که بر ساختاری فولادی استوار شده اند. بدنه این خودرو با نصب بسته های ارتقای حفاظت تحت نام بسته A و بسته B در مقابل تهدیدات انفجاری و بالستیک مقاوم خواهد بود. به جز دو بسته حفاظتی ذکر شده چندین بسته حفاظتی دیگر (با نام FRAG ) با قابلیت تعویض میدانی نیز برای این خودرو ساخته شده که امکان تامین حفاظت بیشتری را دارند. این خودروی چند منظوره سبک از امکان نصب طیف گسترده ای از تسلیحات (نصب شده بر برجک های کوچک تک نفره و یا جایگاه های تسلیحاتی کنترل از داخل) شامل گتلینگ mini gun و سایر تیربارها در کالیبر های بالاتر یا مشابه ، نارنجک انداز ها و پرتابگر موشک هدایت شونده ضد تانک تاو را دارد. این خودرو امکان ایفای نقش در قالب خودروی فرماندهی و کنترل ، منتقل کننده نفرات ، حامل تجهیزات ، کشنده ادوات توپخانه ای ، خودروی امدادی و ............ را دارد. در حال حاضر 15 پیکربندی مختلف از هاموی با پیشرانه ، شاسی و جعبه دنده یکسان و همچنین 44 قطعه قابل تغییر و تعویض ارائه شده که امکان به کارگیری در نقش های مختلفی را دارند. حداکثر وزن ناخالص این خودرو در مدل های تولیدی کنونی 4672 کیلوگرم ، حداکثر سرعت آن 113 کیلومتر بر ساعت و حداکثر برد آن در حالت عبوری (کروز) در حدود 402 کیلومتر است. خودروی چند منظوره سبک اویکو طراحی ماژولار خودروی چند منظوره سبک (LMV) اویکو که در برگیرنده ابعاد متنوع ، پیکربندی های گوناگون و سطح حفاظتی متفاوتی است که میتوان برای آن در نظر گرفت ، امکان به کارگیری این خودرو در نقش های متفاوت و متعددی را فراهم می سازد. این خودرو را بسته به نقش و ماموریت مورد نظر میتوان به بسته های حفاظتی سبک ، متوسط و سنگین مجهز کرد. علاوه بر این بسته حفاظتی با سطح سوم حفاظت بالستیک و سطح دوم ((2A حفاظت انفجاری تحت استاندارد حفاظتی STANAG 4569 نیز به صورت یک بسته حفاظتی استاندارد برای این خودرو موجود است. این خودرو امکان نصب انواع تسلیحات در قالب جایگاه های تسلیحاتی کنترل از داخل یا تسلیحات نصب شده بر دریچه های سقفی را دارد. خودروی چند منظوره سبک اویکو در کلاس وزنی 7 تن به پیشرانه 190 اسب بخاری مجهز است که حداکثر سرعت 110 کیلومتر بر ساعت را برای آن فراهم میکند. به طور کلی این خودرو ، یکی از گزینه های شاخص و مقدم جهت انتخاب در میان خودروهای محافظت شده سبک در اروپا است . این خودرو تاکنون به خدمت نیروهای مسلح 9 کشور از نقاط مختلف دنیا درآمده است. خودروی محافظت شده 400 از Supacat صنایع Supacat خودروی محافظت شده 400 (به اختصار SPV400) را ارائه داده که این خودرو دارای کابین زرهی کامپوزیتی خدمه در کنار طرح V شکل بخش تحتانی جهت مقابله با بمب های کنار جاده ای است. در صورت نیاز امکان نصب صفحات زره افزودنی و بالا بردن سطوح حفاظتی برای این نیزجود دارد. این خودروی محافظت شده از قابلیت نصب جایگاه های تسلیحاتی تک نفره و همچنین جایگاه های تسلیحاتی کنترل از راه دور برخوردار است. پیشرانه این خودرو از نوع دیزلی 4.5 لیتری است که در کنار ظرفیت ذخیره سازی 176 لیتری سوخت ، قابلیت حرکت در حداکثر سرعت 120 کیلومتر بر ساعت در حداکثر برد جاده ای 600 کیلومتر را فراهم میکند. خودروی چند منظوره زرهی سبک از شرکت تاتا موتورز شرکت خودرو سازی تاتا موتورز (TATA Motors) هند با استفاده از کمک های فنی صنایع Supacat بریتانیا خودروی چند منظوره زرهی سبک (LAMV) خود در کلاس خودروهای سبک محفاظت شده را به طراحی و ساخت رسانده است. این خودرو دارای محفظه تمام کامپوزیتی قابل جداسازی خدمه بوده و در بخش تحتانی بدنه از طراحی V شکل جهت مقابله با انفجار تحتانی برخوردار است. جهت تامین کامل حفاظت خدمه علاوه بر بدنه محافظت شده ، صندلی های محافظ در برابر انفجار نیز برای شش سرنشین خودرو در نظر گرفته شده است. خودروی LAMV را میتوان به تسلیحات گوناگون و همچنین سیستم های نظارت و کشف و سیستم های ارتباطی و مخابراتی تجهیز کرد. این خودرو از قابلیت های مناسب حرکتی در زمین های صعب العبور برخوردار بوده و حداکثر سرعت آن 105 کیلومتر بر ساعت است.خودروی LAMV در نمایشگاه دفاعی DEFEXPO 2014 هند در معرض دید عموم قرار گرفت. خودروی زرهی سبک COLT COLT یک خودروی زرهی سبک در پیکربندی 4×4 است که به صورت مشترک توسط بخش دفاعی صنایع آشوک لیلاند هند و صنایع پنهارد فرانسه بر اساس خودروی زرهی سبک VBL ساخته شده است.حداکثر سطح حفاظتی که این خودرو ارائه میدهد مطابق با سطح دوم حفاظت در برابر تهدیدات بالستیک و سطح سوم حفاظت در برابر انفجار مین تحت استاندارد حفاظتی STANAG 4569 ناتو است. خودروی COLT در کلاس وزنی 7 تن در حال حاضر در دو مدل خودروی زرهی سبک (LAV) و خودروی تاکتیکی سبک (LTV) موجود است که هر دو مدل از قابلیت نصب جایگاه های تسلیحاتی کنترل از داخل با امکان نصب تسلیحات متفاوت برخوردارند. این خودرو از پیشرانه دیزلی توربو مطابق با استاندارد یورو 3 نیرو میگیرد که حداکثر سرعت 105 کیلومتر بر ساعت و حداکثر برد 700 کیلومتر را برای آن فراهم میکند. خودروی زرهی سبک GAZ-2330 خودروی پر تحرک تاکتیکی زرهی GAZ-2330 موسوم به ببر (Tigr یا Tiger) محصولی از شرکت صنعتی نظامی (BMK) زیر مجموعه ای از گروه صنایع GAZ روسیه است. ویژگی حفاظتی این خودرو توسط بدنه ای فولادی تامین میگردد که در برابر مهمات کالیبر 7.62 و به طور کلی تا سطح دوم استاندارد حفاظتی STANAG 4569مقاومت دارد. ببر روسی را میتوان به تسلیحات گوناگون نظیر تیربارهای کالیبر 7.62 ، نارنجک انداز خودکار کالیبر 30 ، پرتابگرهای موشک هدایت شونده ضد تانک (نظیر کورنت) و ............... مجهز کرد. این خودرو در کلاس وزنی 7 تن از پیشرانه دیزلی توربوشارژ با توان 250 اسب بخار نیرو میگیرد که به جعبه دنده پنج سرعته خودکار/دستی متصل شده و حداکثر سرعت 125 کیلومتر بر ساعت و حداکثر برد عبوری 900 کیلومتر را برای آن فراهم می آورد. بر روی خودروی GAZ-2330 بسته به کاربری مورد نظر میتوان تجهیزات مختلفی نصب کرد که امکان به کارگیری این خودرو در نقش امدادی ، خودروی حامل نفرات و تجهیزات ، خودروی نظارت و شناسایی ، جستجو و نجات ، اسکورت کاروان ها و ........................را به وجود می آورد. این خودرو از ظرفیت حمل 9 سرنشین برخوردار است. خودروی زرهی سبک کبرا خودروی زرهی تاکتیکی 6.2 تنی کبرا محصول مشترکی از صنایع اتوکار ترکیه و صنایع AM General ایالات متحده است. این خودروی 9 سرنشین از بدنه ای مونوکوک (بدنه و شاسی ادغام شده) بهره میبرد که حفاظت قابل توجهی در مقابله با تهدیدات بالستیک (اصابت گلوله) و انفجاری (مین و بمب های کنار جاده ای) دارد. کبرا را میتوان با تسلیحات مختلف در قالب جایگاه های تسلیحاتی کنترل از داخل و یا سرنشین دار تجهیز کرد. این خودرو با حداکثر سرعت 110 کیلومتر بر ساعت و بردی در حدود 700 کیلومتر از قابلیت تبدیل به خودرویی دوزیست (آبی/خاکی) برخوردار است. خودروی زرهی کبرا در بخش قطعات مکانیکی اشتراک قابل توجهی با خودروی هاموی امریکایی دارد. این خودرو را میتوان با نصب تجهیزات مختلف در نقش های متفاوت از جمله آمبولانس ، نفربر زرهی ، خودروی شناساگر عوامل ش.م.ر ، خودروی فرماندهی و کنترل ، خودروی خنثی سازی مواد منفجره (EOD) و .............. به کار گرفت. خودروی محفاظت شده سبک ببر از MDT/Textron خودروی محافظت شده سبک ببر (Tiger) محصول مشترکی از صنایع زرهی MDT و صنایع Textron است. این خودرو دارای بدنه ای کاملا محافظت شده بوده که امکان نصب صفحات زرهی افزودنی و بهبود سطح حفاظتی را نیز بر حسب نیاز دارد. خودروی ببر از قابلیت نصب جایگاه های تسلیحاتی کنترل از داخل مجهز به تیربارهای کالیبر 7.62 و 12.7 برخوردار است در کنار آن سایر تسلیحات نیز در صورت انتخاب امکان نصب بر روی خودرو را دارند. این خودرو در کلاس وزنی 8 تن از پیشرانه 400 اسب بخاری کامینز نیرو میگیرد که حداکثر سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در برد 610 کیلومتر را برای آن فراهم می آورد. مترجم : سینا نوریخانی هرگونه برداشت از مطلب فوق صرفا با ذکر نام وبسایت میلیتاری به عنوان منبع مجاز است
-
1 پسندیده شدهما یقین داریم که آنسوی افق مردی هست .... مرد اگر هست ، بدانید که "نآوردی" هست در آستانه چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران 1399-1357 لینک دانلود از نویسندگان و مترجمان این شماره و همچنین برادر ارجمند جناب @HRA که علیرغم همه مشکلات و گرفتاری ها بار اصلی زحمات را بردوش داشتند و همچنین برادر عزیز @worior که تا آخرین لحظه ، ضمن تولید محتوای اختصاصی ، بر روی روند انتشار نظارت داشتند و اخوی ارجمند ما ، جناب @eshqali که بعنوان مُصحح به مجله میلیتاری محبت دارند ،تشکر ویژه و اختصاصی می شود ، چرا که بدون توجهات خاص این عزیزان ، ادامه حیات ناورد ممکن به نظر نمی رسد از همه دوستان و مخاطبان که به رسانه های مجازی دسترسی دارند ، تقاضا می شود که لینک ارائه شده در این صفحه را برای آشنایی سایرین بصورت گسترده به اشتراک گذارند .. سپاس فراوان تحریریه مجله الکترونیکی بزرگترین انجمن نظامی وب فارسی
-
1 پسندیده شدهباتشكر از دوستان بابت اخبار تو اين حملات نقش مشاوره انرژي و اگاه به تاسيسات نفت و گاز و برق محسوس هست كه نقطه ضعف نيروگاه يا پالايشگاه كجا هستو چگونه ميتونن ان را تشخيص داد الان مطابق تصاوير حملات دقيق و در نقاط كليدي هدف صورت ميگيرد بخش هايي كه خارج شدنشان از مدار كل مجموعه را از كار مي اندازد در حملات به ارامكو دقيقا اين مطلب مشهود بود و حتي گفته شده كه نقطه هاي كليدي ارامكو زده شده و اين نشون ميده گرا توسط يك مشاور اگاه به مسايل تعميرات و بهره برداري صورت گرفته است
-
1 پسندیده شدهتصاویر حمله ی امروز روسیه با پهپاد شاهد 136 به زیرساخت های انرژی در کیف گفته شده در این حمله به زیرساخت های انرژی کیف ضربات سختی وارد شده. اوکراین ادعا کرده امروز در این حمله 28 پهپاد استفاده شده که 23 پهپاد را اونها زده اند!
-
1 پسندیده شدهموتورهای نمایش داده شده در ایرشو کیش 2022 : موتور وانکل 794 وانکل 793 وانکل 788 توربو جت 894 توربو جت 840
-
1 پسندیده شدهسلام علیکم - وقت بخیر این بالگردها از یک تامین کننده دولتی روسیه خریداری شدند که گفته شده حدود 16 فروند بودند .. تا قبل از سقوط دولت افغانستان ، قرار بود در قالب یک بسته کمک نظامی در اختیار افغان ها قرار بگیرد که با سقوط دولت این بالگردها در پایگاه هوایی شپارد ، متعلق به گارد ملی ارتش ایالات متحده و تحت مسئولیت تیپ 167 هوایی نگهداری می شدند که در ژوئن 2022 مجددا در قالب بسته کمک 800 میلیون دولت بایدن قرار بود در اختیار اوکراین گذاشته شود . ظاهرا 5 فروند تحویل شده ، بقیه هم در پایگاه هوایی دیوس مونتان هنوز حضور دارند . این خبر برای آوریل هست و احتمالا همه بالگردها تا الان تحویل داده شدند . 1 2 3 4
-
1 پسندیده شدهسلام جالبه شباهت هایی با قاهر داره و از اونجا که قاهر تاکسی زمینی هم داشته و با تجربیاتمون در ساخت پهپاد (هدایت و پرواز و ... ) شاید مثلا بشه یک UCAV داشته باشیم از طرح قاهر. هرچند به نظرم چنین پهپادهایی در این کلاس به درد رهگیری زمان جنگ نمیخورند ولی برای رهگیری زمان صلح و همچنین رهگیری پهپادها شاید گزینه مناسبی باشند. قبلا اعلام کرده بودند که اولین پرواز خودش را در 2023 انجام میده که اعلام شد از برنامه جلوتر هستند. ( سر و صدای شاهدها و همزمان خوابیدن کامل صدای بیرقدار ها در جنگ اکراین به نظر ترک ها را وادار کرده هرطور شده یک صدایی از صنعت پهپادیشون بلند کنند) قبلا اعلام شده بود قراردادی با اکراینی ها برای استفاده دو مدل موتور توربوفن AI-322F و AI-25TLT در این پهپاد انعقاد شده که حالا من منبعی ندیدم که نوع موتور را تغییر دادند یا خیر.
-
1 پسندیده شدهاولین پرواز پهپاد پنهانکار کیزیلما تركيه شرکت دفاعی ترکیه بایکار اعلام کرد که اولین هواپیمای جنگی بدون سرنشین این هواپیما (UCAV) اولین پرواز خود را به پایان رساند. پهپاد جدید ترکیه با موتور جت دارای پنهانکاری مشابه با جت های جنگنده نسل پنجم است. این پهپاد در دو نوع ساخته خواهد شد: نوع اول مخصوص بمباران زمینی و حمل بمب و موشکهای هوا به زمین است و از قابلیت شلیک موشک هوا به هوا برخوردار نیست. نوع دوم مجهز به رادار AESA و سرعت ما فوق صوت دارد و همچنین قادر به شلیک موشکهای هوا به هوا و هوا به زمین است و میتواند وارد نبردهای هوایی شود. این پهپاد با موتور جت میتواند ۱۵۰۰ کیلوگرم سلاح حمل کند و به مدت پنج ساعت در آسمان بماند.
-
1 پسندیده شدههند آزمایش آگنی 5 دور بردترین موشک اتمی خود را با موفقیت انجام داد موشگ آگنی 5 که بیش از 5 هزار کیلومتر برد دارد امروز تست شد. جزئیات بیشتری از این آزمایش منتشر نشده است. با این موشک برد موشک های اتمی هند به نقشه ی زیر رسیده است:
-
1 پسندیده شدهتشکر ، جالب بود ، در فروم های پاکستانی خیلی درباره ایران بحث و گفتگو میشه و بعضا فرصت کنم مطالعه میکنم در نیروی هوایی آمریکا اسکادران بین 12 الی 24 فروند هست که بسته به شرایط در این بازه انتخاب میشه ، معمولا برای اسکادران های کوچک 12 فروند ولی 18 فروندی هم استفاده میکنن در سایر کشورها هم حداکثر تا 27 فروند رو دیده شده که در قالب یک اسکادران قرار دهند ، بستگی داره به هدف از ایجاد اون اسکادران که یک اسکادران سبک ضربتی باشه یا یک اسکادران سنگین برای عملیات های پر حجم ؟ قبل از اینکه تعداد هر هواپیما رو در اسکادران تعریف کنیم باید به مسائل درصد عملیاتی و بقاپذیری و تداوم عملیاتی توجه کنیم معمولا در هواپیماهای جدید درصد عملیاتی بالای 90 تا 100 درصد هست ، یعنی تقریبا تمامی هواپیماها قابلیت استفاده و عملیاتی شدن را دارند ، با گذشت زمان و بروز اشکالات فنی و نیاز به تعویض و تعمیر قطعات ، این درصد کاهش پیدا میکنه و در بهترین حالت میشه 80 درصد که برای یک اسکادران چندین ساله درصد خوبی محسوب میشه ، با گذشت زمان بیشتر و رسیدن به زمان اورهال و ارتقا ، این درصد باز هم میتونه کمتر بشه و بیاد در محدوده 60 الی 80 درصد قرار بگیره و اگر با هر دلیلی مانند مشکل در تامین قطعات یدکی یا بالا رفتن هزینه ها و ... درصد کمتر از 60 باشه یعنی اون اسکادران عملا نیمی از قابلیت خودش رو از دست داده و زمینگیر هست و عملیاتهای سابق رو نمیتونه در حجم بالا به انجام برسونه و همزمان از کیفیت و مهارت نیرو هم بدلیل کم شدن ساعات پروازی کاسته میشه مساله بعدی مربوط میشه به سورتی پرواز روزانه در نیروی هوایی ، در طراحی عملیات و بررسی قابلیت هوایی برای هواپیماهای نو میتوان 3 سورتی پرواز در روز در نظر گرفت ، البته بیشتر از 3 سورتی هم میتوان به مدت محدود انجام داد ولی فشار زیادی بر سازه هواپیما و نیروهای پروازی و پشتیبانی وارد میکنه و برای هواپیماهای قدیمی این میزان به 1 الی 2 سورتی در روز کاهش پیدا میکنه ! در مورد سورتی های پروازی هواپیمای نو هم اگر تامین قطعات یدکی و پشتیبانی مناسب نباشه اون هم به سرعت به سطح 1 سورتی در روز کاهش پیدا میکنه و از ظرفیت عملیاتی کلی اسکادران مربوطه به شدت کاسته میشه ، مشکلی که در جنگ با عراق با آن روبرو شدیم و خیلی از جنگنده ها با وجود سالم بودن فقط بدلیل نداشتن قطعات یدکی قابلیت پرواز عملیاتی رو از دست داده بودن. الان این 180 فروند رو باید در 80 درصد ضرب کنیم که به تعداد 144 فروند میرسیم ، این تعداد رو در 3 ضرب کنیم به 432 سورتی در روز خواهیم رسید ، یعنی در روز اول امکان انجام 432 سورتی پرواز وجود داره ، زمان پرواز CAP هر سورتی رو 3 ساعت در نظر میگیریم ، پس با تقسیم بر 8 (24 ساعت تقسیم بر 3) به تعداد 18 فروند در هر 3 ساعت خواهیم رسید که باید وظیفه حراست از آسمان کشور رو انجام بدن با در نظر گرفتن مساحت کل کشور که در حدود 1.7 میلیون کیلومتر مربع هست ، برای هر فروند مساحتی به وسعت تقریبی 100 هزار کیلومتر مربع بدست میاد که باید اون رو پوشش بده ! این مساحت به اندازه یک کشور متوسط هست ، مساحت اسرائیل 22 هزار کیلومتر مربع و اردن 89 هزار کیلومتر مربع هست به عنوان مثال در این فرض ، در نظر گرفتیم که همه هواپیماهای آماده امکان پرواز داشته باشند ولی در یک جنگ غافلگیرانه ، تعدادی از هواپیماها روی زمین از بین خواهند رفت و تعدادی از فرودگاهها هم با زده شدن کامل باندها امکان عملیات رو از دست میدهند حتی در بهترین حالت ، این پرواز 3 سورتی در روز را نمی توان برای بلند مدت ادامه داد نتیجه اینکه برای زمان صلح هر تعدادی کافی به نظر میرسد و به ندرت اتفاق میفتد که از یک پایگاه بیش از یکی دو فروند جنگنده تیک آف کنند ، ولی در شرایط جنگی هر تعدادی به نظر ناکافی خواهد بود سوال اصلی این هست که در برابر چه کشوری و با چه توانی می خواهیم نیروی هوایی با ماموریت برتری هوایی تشکیل بدهیم ؟ در مقابل یک کشور قوی تر به احتمال زیاد با 3 موج حمله روبرو خواهیم بود ، موج اول حملات که سنگین ترین حملات در زمان کوتاه بصورت ترکیبی از کروز ، بالستیک و راکتی تاکتیکی ، هوا به سطح و بمب های هوشمند و هواسرشی و پهپادهای رزمی و انتحاری و ... برای سرکوب پدافند هوایی ، زدن فرودگاه ها و اهداف کلیدی لجستیکی و ... برای دستیابی به 3 حلقه اول استراتژی واردن ، موج دوم حملات هم سنگین خواهند بود نه به شدت موج اول ولی از نظر زمانی مدت بیشتری ادامه خواهند یافت و به منظور تکمیل حملات موج اول و کامل کردن استراتژی واردن ، در صورت شکست در موج دوم ، شاهد موج سوم خواهیم بود که به احتمال زیاد از نوع فرسایشی باشد و به مدت طولانی ادامه خواهد یافت ، همچنین امکان دارد بصورت محدود با حملاتی سنگین در همین موج فرسایشی روبرو شویم ، ولی در هر صورت ، با کشیده شدن جنگ به مرحله فرسایشی ، مهاجم ابتکار عمل را از دست داده و این کشور مدافع است که می تواند ابتکار عملیاتی و طراحی های آفندی را انجام دهد ، مانند اتفاقی که در جنگ اوکراین شاهد آن هستیم در مقابل کشوری با توان نظامی برابر ، موج دوم ترکیبی از موج سوم و فرسایشی خواهد بود و امکان تفکیک بین این دو موج وجود ندارد چرا که حملات موج اول آن امکان از بین بردن تمامی زیرساخت ها یا بخش بزرگی از آنها را ندارد و این کشور با پاسخ متقابل و احتمالا سنگین تری روبرو خواهد شد ، مانند پاسخی که عراقی ها در یکم مهر ماه 1359 و سپس در یک هفته ابتدای جنگ دریافت کردند در برابر کشوری ضعیف تر هم که احتمال شروع جنگ از جانب آن خیلی کم بوده و اگر ما شروع کننده باشیم هم شرایط از حالت تدافعی به تهاجمی تغییر پیدا کرده که بحث دیگری را احتیاج دارد در برابر کشور قوی تر مساله تنها به تعداد هواپیماها مربوط نمی باشد و به مجموعه ای عوامل مرتبط است که باید آنها را توسعه داده و در اختیار داشت و در برابر امواج اول و دوم حملات محافظت نمود ، در این حالت دستیابی به برتری هوایی کامل امکان پذیر نمی باشد ، بهترین حالت را می توان دستیابی به وضعیت مطلوب هوایی در سطح کلی کشور و حفظ برتری هوایی در عمق استراتژیک برنامه ریزی کرده و در نظر گرفت در مقابل کشوری که توان برابری دارد ، میتوان با برنامه ریزی درست و کیفیت بالای نیروی انسانی و طراحی عملیاتی و اطلاعاتی و تسلیحاتی به برتری هوایی دست یافت ، و در مقابل کشوری با توان ضعیف تر هم میتوان به سلطه هوایی دست یافت
-
1 پسندیده شدهمرکاوا در مرزهای رژیم صهیونیستی سامانه ی حفاظت فعال تروفی و رادار و پرتابگر (قسمت پوشانده شده)در مرکاوا
-
1 پسندیده شدهاصولا تمام این اقدامات رژیم باکو به این خاطر هست که مسئله گذرگاه زنگه زور! را مجددا فعال کنه. چون تنها اهرم فشارش همین گذرگاه لاچین هست. به نظرم دولت ارمنستان معلوم نیست اون موقع چه فکری کرد ولی رژیم باکو با هدایت ترکیه کاملا اگاهانه روند پیشروی را متوقف کرد تا به همین گذرگاه زنگه زور در ازای گذرگاه لاچین دست پیدا کنه. اگر پیشروی میکرد و قره باغ را کامل تصرف میکرد هم دیگه بهانه ای برای تجاوز به ارمسنتان نداشت و هم بهانه ای برای درخواست گذرگاه. از طرفی مجبور بود با هزاران نفر ارمنی روبرو میشه در اون منطقه که محاصره شده بودند و امکان اتهام نسل کشی و ... هم وجود داشت. تنها نکته اینجاست که روس ها هم این موضوع را میدونستند و وارد این بازی شدند یا خیر؟ برای ارمنستان داشتن مرز با کشور ایران که خارج از بلوک گرجستان و ترکیه و باکو هست حتما باید ده ها برابر از یک تکه زمین محصور داخل خاک رژیم باکو مهمتر باشه. ارمنستان با دادن تنها مرز ازادش به بیرون عملا در محاصره ای میمونه که میتونه همه چیزش را وابسته به ترکیه کنه و عجیب هست کشوری حتی در این مورد فکر کنه چه برسه توافق کنه اون هم به ظاهر برای حفظ یک تکه زمین محصور که حتما اهمیت داره ولی اهمیتش کمتر از یک منطقه وسیع از کشورش و مهمترین مرزش هست طبیعتا. (واردات سوخت و گاز و مواد غذایی و دسترسی به جنوب و ابهای ازاد و ...) باکو رسما موضع ایران را میدونه و برای همین از انواع روش ها استفاده خواهد کرد تا به این آرزوی ترکیه! برسونه اردوغان را. ولی ایران نباید بشینه منتظر سرنوشت. چون حتما باکو توسط صهیونیستها و ترکیه طرح های جدید را تدارک میبینند برای رسیدن به این هدف. ایران باید طرح های متعددی را پیش بینی کنه از جمله مثلا طرح هایی مثل در اختیار گرفتن یک منطقه وسیع اقتصادی در مسیر جاده زنگه زور به اسم سرمایه گذاری ولی حضور پررنگ شرکت های ایرانی و عملا تاسیس یک منطقه ویژه اقتصادی ایران. یا مثلا ساخت شهرک هایی با اهداف مشترک در این مسیر. و حتی تاسیس پایگاه های مشترک انتظامی و راهداری به بهانه ارتقا روابط ترانزیتی و حتی بر عهده گرفتنسرمایه گذاری نوسازی و تجهیز جاده زنگه زور با اجاره بلند مدت اون. ( مثل قراردادهای سرمایه گذاری خارجی)
-
1 پسندیده شدهنیاز حداقلی نیروی هوایی از دیدگاه الیاس امرا و براساس استراتژی آسمان باز نهاجا مطرح شدن شایعه خرید سوخو ۳۵ توسط ایران یک سری توضیحات رو دارم در ادامه سوالی بود که ایران به چه تعداد جنگنده نیاز داره ؟ من مدل رو مشخص نمیکنم اما بصورت تعریف تاکتیک های هوایی ایران رو میشه به ۵ ایرفرانت تقسیم کرد شمال ، جنوب ، شرق ، غرب و مرکز که عمده تمرکز تأسیسات مهم ایران از نظر نظامی و اقتصادی در ۳ ایرفرانت شرقی ، جنوبی و مرکزی قرار میگیره تعریف اسکادران در ایران تعریف آمریکایی هر اسکادران ۱۲ جنگنده در قالب ۳ ایروینگ (گروه پروازی شامل ۴ جنگنده) بصورت ۲ فعال و ۱ ذخیره/۱رزرو که اگر تعریف دفاع آسمان باز آن هنوز حفظ شده باشه میشه بصورت حداقل برای پوشش هر ایرفرانت باید ۳ اسکادران اختصاص داد مجموعا ۶ ایروینگ عملیاتی + ۳ ایروینگ ذخیره/رزرو به این معنا که نیرو هوایی در هر ایرفرانت در طول ۲۴ ساعت با بازه زمانی ۴-۸ ساعت (بسته به میزان آمادگی جنگنده) حداقل ۱ ایروینگ در حال گشت زنی و ۱ اسکادران با استعداد کامل در حالت آلرت داره ... با چنین فرضیه ای فقط برای رسیدن به توان گشت زنی در ۳ ایرفرانت و داشتن حداقل ۱ اسکادران آلرت نیاز به ۹ اسکادران معادل ۱۰۸ جنگنده مولتی رول یا اینترسپتر (برای هر ۵ ایرفرانت مجموعا ۱۸۰ جنگنده) _(تسلط یک پاکستانی به زبان فارسی و پیگیری مسائل نظامی آن جالبه) _در نوشته بالا احتمالا ایشون غرب را با شرق ما اشتباه گرفتن
-
1 پسندیده شدهشبکه صهیونیستی «آی۲۴» برای نخستینبار با ورود به بزرگترین محفل فراماسونها در «حیفا»، تصاویری را از این نشست منتشر کرد. رابطه ی صهیونیست ها با فراماسون ها چیه؟ هرچیزی که هست حداقل میدانیم خیلی به هم نزدیک هستند
-
1 پسندیده شدهدومینو تحرکات مشکوک از سمت ترکیه و آذربایجان 1-بعد از خبر افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در فلسطین اشغالی این بار دولت الهام علیاف در مقر منافقین خلق یعنی آلبانی سفارت افتتاح خواهد کرد. علی اف که در آلبانی به سر می برد خبر از افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در تیرانا داد. این را بگذارید کنار بمب گذاری شاهچراغ وزارت اطلاعات ایران در دومین اطلاعیه خود پیرامون حادثه تروریستی شاهچراغ اعلام کرده بود عنصر اصلی هدایت و هماهنگ کننده این عملیات در داخل کشور، تبعه جمهوری آذربایجان بوده است. 2-ترکیه در سال 2023 شبکه ی دیجیتالی فارسی تیآرتی راهاندازی میکند این تحرکات نوید این را می د هد که برنامه ای قوی وجود دارد برای ایجاد اختلالات امنیتی در ایران از سمت آذربایجان در سال 2023 منابع: http://irdiplomacy.ir/fa/news/2015683/وزارت-اطلاعات-ایران-عامل-اصلی-حادثه-تروریستی-شاهچراغ-تبعه-آذربایجان-بود https://qafqaz.ir/fa/علی-اف-به-دنبال-افتتاح-سفارت-در-آلبانی/ https://www.aa.com.tr/fa/افغانستان/اردوغان-شبکه-دیجیتالی-فارسی-تی-آر-تی-راه-اندازی-می-شود/2759355
-
1 پسندیده شدهعربستان از اسپانیا یک ناو آوانته ۲۲۰۰ تحویل گرفت نیروی دریایی عربستان سعودی سومین ناو از پنج ناو سفارشی خود را از شرکت اسپانیایی «ناوانتی» تحویل گرفت. ریاض در سال ۲۰۱۸ پنج ناو از کلاس «آوانته ۲۲۰۰» به ارزش دو میلیارد یورو را به این شرکت سفارش داده بود.
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهگربه های جزیره شمالی داستان خرید ناکام جنگنده برتری هوایی اف-14 از سوی نیروی هوایی بریتانیا جنگنده برتری هوایی اف-14 برای بیشتراز 50 سال ، عنوان سنگین ترین جت جنگنده دنیای هوانوردی نظامی را بخود اختصاص داده بود و در طول جنگ سرد ، بعنوان رهگیر خط مقدم نیروی دریایی ایالات متحده ، وظیفه داشت تا از ناوگروه های هواپیمابر در برابر موشک های ضد کشتی و بمب افکن های نیروی هوایی و دریایی ارتش شوروی سابق دفاع نماید . این جنگنده از سال 1974 بر روی ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده و تنها دوسال بعد ، یعنی از سال 1976 در سازمان رزمی نیروی هوایی ارتش ایران وارد خدمت شد . با این حال هزینه های بسیار بالای تعمیر و نگهداری این جنگنده پیشرفته در مقایسه با سایر جتهای سنگین وزن جنگ سرد نظیر اف-15 باعث شد تا مشتری چندانی را بخود نبیند. علاوه براین ، حساسیت فناوری های بکارگرفته شده درآن نیز موجب گردید تا جتهای سبکتری نظیر اف- 5 یا اف-16 به محصولات استاندارد صادراتی شرکتهای آمریکایی تبدیل گردند . با این حال تعدادی ارتشها نظیر ژاپن ، سعودی و رژیم عبری نیز تامکت را مد نظر قرار داده بودند ولی این طرح ها هرگز به سرانجامی نرسید و به جای آن ، جنگنده ارزان تر اف-15 انتخاب شد که بلحاظ هزینه های تعمیر و نگهداری معقول تر به نظر می رسید ولی در نبردهای هوایی فامد ( فراتر از میدان دید /BVR) به میزان قابل توجهی ، توانایی های کمتری داشت . در این حوزه میتوان چنین تحلیل نمود که تصمیم متحدان آمریکا برای خرید ایگل تا حدود زیادی تحت تاثیر الزامات ارتش آمریکا نیز قرار داشت ، تا جایی که نیروی هوایی سعودی به این دلیل که درصورت وقوع یک جنگ فراگیر ، وجود اشتراکات میان این نیرو ونیروی هوایی آمریکا می تواند ساختار دفاعی بهتری را فراهم آورد ، باعث انتخاب ایگل شد . برای نیروی هوایی عبری ، مساحت کوچک و بودجه محدود تر باعث گردید تا اف-15 به گزینه مناسبت تری تبدیل شود و درنهایت شاخه هوایی گارد ملی ایالات متحدهخ نیز علیرغم علاقه برای بخدمت گیری اف-14 ، بدلیل هزینه های پائین تر ایگل و محدود بودن تهدید بمب افکن های روسی بسمت خرید محصول مک دانل متمایل گردید . با این حال ، برتری ترکیب سامانه کنترل آتش آگ ناین (AWG-9) و موشکهای فینیکس در مقایسه با هر جنگنده رزمی حریف به استثنای میگ-31 باعث می شد تا خلبان آگاهی موقعیتی بهتری را نسبت به محیط نبرد بدست آورد . علاوه براین ، وجود قابلیت شلیک کن- فراموش کن موشکهای فینیکس با برد درگیری خیره کننده 190 کیلومتر در مقایسه با برد 70 کیلومتری اسپاروهای ایگل و 130 کیلومتری موشکهای آر-27 جتهای سوخو-27 نیز از مزیتهایی بشمار می رفت که در اف-14 وجود داشت . مضاف بر موارد فوق ، کلاهک جنگی این موشک ، این امکان را به خلبان میداد که با اطمینان از انهدام کامل هدف مبادرت به شلیک آن نمایند . این مساله در جریان جنگ ایران و عراق تا حدود زیادی به اثبات رسید تا جایی که گفته میشود به تقریب تمامی جنگنده های میگ-23 نیروی هوایی عراق با شلیک این موشک ساقط شده بودند . طرحواره F-111K این مساله توجه سرفرماندهی نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا را ، بخصوص درزمانی که وزارت دفاع این کشور تلاش می نمود تا بودجه بیشتری را برای جنگنده سبکتر بال متغییر تورنادو هزینه کند ، بخود جلب کرد . تورنادو اگر چه در مقایسه با ایگل ، سبکتر و کم توان تر می نمود ولی بدلیل استفاده از حسگرهای قدرتمندتر ، با ایگل در سطح یکسانی قرار داشت ولی هنوز در رده بسیار پائین تری از تامکت قرار داشت . علاوه براین ، خرید جنگنده از ایالات متحده نیز در سابقه نیروی هوایی بریتانیا قرار داشت و در گذشته برای خرید اف-111 مذاکرات بسیاری شده بود و مجموعه کاملی از جنگنده های اف-4 نیز مورد استفاده قرار می گرفت . بدین ترتیب در دهه هفتاد میلادی ، در حالی که ناوگان جنگنده های نیروی هوای این کشور به کمتر از 100 فروند هواگرد عملیاتی کاهش یافته بود ، ستاد ارتش بریتانیا تصمیم گرفت تا ازبین سه گزینه اف-15 ، اف-14 و اف-16 یکی از آنها را بعنوان جنگنده بعدی نیروی هوایی انتخاب نماید . براساس گزارش های موجود ، گزینه اف-16 بدلیل برد کوتاه ، رادار ضعیف و محموله تسلیحاتی به نسبت پائین بلافاصله از انتخابها کنار گذاشته شد در حالی که اف-14 بدلیل قابلیت های بهتر برای مقابله با جنگ الکترونیک نسبت به ایگل مورد توجه قرار گرفت ، اما این مورد نیز بدلیل هزینه های بسیار بالا مانع از خرید آن شد. با این حال ، تلاش های بعدی برای خرید نمونه های دست دوم اف-14 یا خرید جنگنده های تحویلی به نیروی هوایی ایران ( در دوره زمانی دولت موقت ) نیز صورت گرفت ولی به جایی نرسید چرا که با آغاز جنگ ایران و عراق در ابتدای دهه هشتاد میلادی ، نیروی هوایی ایران بلافاصله وارد عمل شد و این مساله پرونده فروش تامکتهای ایرانی را بسرعت مختومه کرد . در مقابل پیشرفت برنامه تورنادو حتی با علم به توانایی های ضعیف آن بدلیل بومی بودن ، گزینه مطلوبی برای نیروی هوایی بریتانیا بود . این انتخاب برای بریتانیا چندان نامطلوب هم از آب درنیامد ، چرا که بلافاصله پس از معرفی ، نیروی هوایی سعودی بدان علاقه مند شد و قرارداد کلانی برای خرید آن میان دوکشور منعقد گردید . با این حال توان رزم هوایی تورنادو همچنان ضعیف بود چنانکه گفته میشود در جریان عملیات طوفان صحرا ، حداقل یکی از تورنادوها بدلیل شلیک فالکروم های عراقی سرنگون شده اند ، ولی در مقابل ، توان ضربتی بسیار بهتری را به نمایش می گذاشت ، هرچند نهایتا این نمونه در سال 2019 بطور کامل از خدمت کنار گذاشته شد . پی نوشت : 1- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند. منبع
-
1 پسندیده شدهخوب امروز اردوغان مرکز تکنولوژی های پیشرفته و تکنولوژی فضایی شرکت راکتسان رو افتتاح کرد در مختصات جغرافیایی (39.984020° 33.103546°) نازل متحرک سوخت جامد بدنه فیبر کربن و دستگاه فیلامنت وایندیگ ( رشته پیچی) قطر امتر یکی از مزایا شرکت ترکیه در برنامه اف ۳۵ بوده https://en.m.wikipedia.org/wiki/Grid_fin http://gallery.military.ir/albums/userpics/10314/Egsi1MGWAAM2aLV.jpeg راکت کاوشگر فضایی http://gallery.military.ir/albums/userpics/10314/EgrFN4zX0AIrE9j.jpeg https://mobile.twitter.com/fab_hinz/status/1300327743494602754 https://www.dailysabah.com/business/defense/turkey-to-kickstart-1st-space-trials-of-liquid-propellant-rocket-engine-technology/
-
1 پسندیده شدهDARK SWORD پهپاد هایپر سونیک پنهان کار چینی ها که گفته میشه تا 2020 عملیاتی میشه (در واقعی بودن تصویر اخر شبه وجود داره) ............................................ تصاویر تعداد دیگری از پهپاد های چینی ............................ ........................... .................................. .............................. .............................
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهجناب گوبلز به نظر خود شما از بین این خودروها کدوم برتر هستند ؟ ( یا برتریهایی دارند؟)