برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 19 بهمن 1401 در همه مناطق
-
3 پسندیده شدهسلام بين سالم موندن جنگنده هرچند مسدود با جنگنده از بين رفته فرق زياده بماند كه مسدود كردن هزينه اش زياده وقتي بايد هم باند رو زد و هم خروجي ها رو شما ميتوني مسدودي رو برطرف كني با كار عمراني ولي جنگنده زده شده رو نه ———- حداقل داستان اينه كه اگر اسمان رو از دست دادي جنگنده ها حفظ ميشن در اولين فرصت دوباره وارد نبود ميشن از سمت ديگر بحث تجهيزات نگهداري و اماده سازي هم هست كه خودشون هم عرض جنگنده مهم و گران هستن همچنين فقط جنگنده از اين سوراخ ها نمياد بيرون پهپاد هم مياد بيرون بدون نياز به باند --------------------- یک نکته اضاف کنم که اگر باندی مثل باند ناوهای هواپیمابر در این تونل ها تعبیه بشه ،توی طول 100 متر میشه جنگنده بلند کرد که عملا اثر گذاری این چنین پایگاه هایی رو زیاد میکنه این مکانیزم میتونه هم با بوستر باشه و هم با رانش بخار در سمت دیگه مشخص نیست اف 14 های ما میتونن بال باز تو این پایگاه بیان یا نه؟ اگر میشد یعنی مینی اواکس هم میتونیم بلند کنیم که خیلی مهم میشه
-
2 پسندیده شدهبسم ا... اول : فیلم کامل رونمایی از پایگاه هوایی زیرزمینی ارتش - بهمن 1401 https://www.aparat.com/v/Pof0c دوم : چند وقت پیش ، این روشنفکرنماهای میلیتاریستی فضای رسانه ای به فرمانده نیروی هوایی خُرده گرفته بودند که چرا پچ غیرمربوط را روی لباس پرواز خودش نصب کرده ( مراسم رونمایی از پایگاه پهپادی ) .... حالا ببینیم این سوپر میلیتاریستهای مجازی بلدند این نکته را دقیق ، بازتاب بدند یا نه صرفا مشغول تهیه کاریکاتور و گرفتن ایراد بنی اسراییلی از رونمایی ها هستند فرمانده نیروی هوایی ، سابق براین ، خدمه هواگرد ضربتی سوخو-24 فنسر بودند
-
2 پسندیده شدهبخش دوم... تانک Chonma-216 در رژه سال ۲۰۱۰.نمای جانبی نمای واضحی از پیکره بندی شش چرخ جدید تانک و شکل آن را ارائه می دهد که اکنون به طور قابل توجه ای با تی ۶۲ متفاوت است.Chonma-215 و ۲۱۶ و گاهی اوقات حتی Songun-Ho ،اغلب توسط علاقه مندان به عنوان Pokpung-Ho شناخته می شود،اگر چه این نام گذاری هیچ مبنایی در واقعیت ندارد. در مسیر رسیدن به Songun-Ho : تغییرات مختلف Chonma-Ho در دهه 2000 نشان دهنده نفوذ فزاینده طراحی های شوروی در اواخر جنگ سرد بر طراحی تانک های کره شمالی است. این احتمالاً ناشی از تلاشی برای جبران مزیت تکنولوژیکی است که کره جنوبی در اواخر دهه 1980 و 1990 به لطف تانک اصلی میدان نبرد K1 و مدل های بعدی آن به دست آورده بود.اگرچه بدون شک به نظر می رسد که تانک هایی مانند Chonma-214 یا Chonma-216 ارزش های رزمی Chonma-Ho را بهبود بخشیدند و به طور قابل توجهی نسبت به T-62 اصلی برتری داشتند، اما هنوز هیچ شانسی برای رقابت واقعی با K1 کره جنوبی نداشتند.جهش کره شمالی در ساخت تانک در سال 2010 و در خلال رژه نظامی به مناسبت شصت و پنجمین سالگرد تاسیس حزب کارگران کره در قالب تانک اصلی میدان نبرد جدید SongunHo یا Songun-915 در معرض دید جهانیان قرار گرفت.این تانک به نظر می رسد در سال 2009 وارد خط تولید شده است.مانند همیشه در مورد تانک های کره شمالی، توسعه Songun-Ho بیش از حد مبهم است و بر اساس تجزیه و تحلیل عناصر قابل مشاهده تانک و تلاش برای یافتن یا حداقل نظریه پردازی در مورد منشاء آنها تاریخچه ای برای این تانک ترسیم شده است.این تانک احتمالاً پس از Chonma-216 طراحی شده است و آن را می توان یک تانک جدید یا حداقل عمدتاً جدید بر اساس تجربه به دست آمده از مطالعه T-72 و دیگر طراحی های اواخر دوران حیات شوروی دانست. Songun-Ho در رژه در میدان کیم ایل سونگ،پیونگ یانگ در سال ۲۰۱۰.این تانک از نظر ظاهری،تفاوت قابل توجهی با Chonma-216 قبلی دارد. طراحی بدنه تانک جدید Songun-Ho جدید در مقایسه با Chonma-216 قبلی دارای بدنه بسیار اصلاح شده ای است. اگرچه هنوز بر اساس Chonma ساخته شده است، اما تا حدی تغییرات بیشتری نسبت به مدل های قبلی دارد. تغییری که احتمالاً نشان می دهد تحولات ساختاری قابل توجهی در Songun-HO انجام شده است، موقعیت قرارگیری راننده است. در تمام مدل های Chonma-Ho، راننده مانند T-62 در سمت چپ در جلوی شاسی می نشست. اما Songun-Ho مانند تی ۷۲ از موقعیت راننده مرکزی استفاده می کند. نمای بالایی از Songun-Ho ارتقا یافته در سال ۲۰۱۷ تصویر نمایی زیبا از موقعیت راننده در جلو در مرکز شاسی تانک و همچنین اگزوز عجیب و غریب موجود در قسمت پشتی گلگیر سمت راست را نشان می دهد. به نظر می رسد که سون گون-هو در مقایسه با مدل های قبلی خود پهن شده است و در حدود 3.50 متر عرض دارد، در مقایسه با 3.30 متر در T-62 و احتمالاً تمام مدل های Chonma-Ho. با این حال، به نظر می رسد که این تانک همان شنی لولا فلزی OMSh با عرض 58 سانتی متر را که در Chonma-Ho و T-62 استفاده می شود، حفظ کرده است. اگرچه این شنی ها نسبتاً قدیمی و با استانداردهای امروزی تا حدودی منسوخ هستند، اما امکان اشتراک با مدلهای قدیمیتر را فراهم میکنند و به صنعت کره شمالی اجازه میدهند مجبور نباشند تغییرات نسبتاً سخت و گران قیمتی را با استفاده از مجموعه جدیدی از قطعات انجام دهند. این شنی ها همچنین می توانند با پدهای لاستیکی مجهز شوند تا در حین رژه به مناطق شهری آسیبی وارد نشود. از نظر طول، فاصله بین اولین و آخرین محور چرخ های جاده موجود در Songun-Ho حدود 4.06 متر به نظر می رسد،(مقداری مشابه با T-62) بدیهی است که اندازه چرخ های Songun-Ho کاهش یافته است، زیرا پیکربندی تانک جدید 6 چرخ جاده Chonma-216 را حفظ کرده است. این تانک همچنان مانند تانکهای قبلی از چرخهای جادهای از نوع ستارهماهی (Starfish) استفاده میکند، و درست مانند شنی ها، احتمالاً مشترک بودن این قطعه عامل مهمی در تصمیمگیری برای نگهداری قطعات قدیمی است. این تانک از سیستم تعلیق میله پیچشی استفاده می کند و تصاویر ان در طول تمرینات نظامی نشان می دهد که دارای 3 غلتک برگشتی (Return rollers) است.این تانک دارای دامن های لاستیکی ضخیم در کنار شاسی است که سیستم تعلیق را می پوشاند،(مانند تانک های قبلی کره شمالی) گلگیرهای آن مانند T-62 به سمت پایین شیب دارند، اما مانند T-72 دارای پوشش لاستیکی هستند. Songun-Ho بدون دامن های کناری خود در طول یک تمرین نظامی دیده میشود.در این تصویر غلتک های برگشتی یا پشتیبانی مشخص است.این عکس همچنین نمای مناسبی از سبد برجک ارائه می کند و همچنین نشان می دهد که موشک ایگلا که همیشه در رژه های نظامی حضور دارد،عملا به نظر نمی رسد که در میدان عمل مورد استفاده قرار گیرد. طول کلی بدنه Songun-Ho حدود 6.75 متر است و محفظه موتور چند سانتی متر عقبتر از چرخ هرزگرد یا بیکار (idler wheel) عقب قرار دارد. این تنها کمی طولانی تر از T-62 قدیمی است که حدود 6.63 متر طول داشت. با این وجود، محفظه موتور Songun-Ho کاملاً متفاوت از تانک های قبلی به نظر می رسد.جالب اینجاست که نه تنها در بالای موتور، بلکه در قسمت پشتی گلگیر سمت راست نیز دارای اگزوز است. منابع کره شمالی ادعا می کنند که Songun-Ho از یک موتور 1200 اسب بخاری استفاده می کند که آن را با سرعت 70 کیلومتر در ساعت به حرکت در می آورد. این ادعا در مورد تانکی که دارای چنین موتور قدرتمندی است احتمالاً یک برآورد بیش از حد برای اهداف تبلیغاتی است، اما Songun-Ho به احتمال زیاد دارای موتوری است که بر اساس موتور T-72 توسعه داده شده است، احتمالاً بسیار قوی تر از موتورهای استفاده شده در Chonma-Ho قبلی. با توجه به اینکه این تانک دارای وزن تخمینی نسبتاً متوسطی در حدود 44 تن است ممکن است تحرک بسیار مناسبی داشته باشد. عکسی از یک Songun-Ho مجهز به زره واکنش گر انفجاری دوتایی روی برجک،این عکس همچنین نمای مناسبی از کناره های شاسی آن ارائه می دهد. بخش بالایی جلوی شاسی Songun-Ho همیشه در زیر پوششی از صفحات زره واکنشگر انفجاری دیده شده است ودر همین بخش دو چراغ جلو در کنار این پوشش زره واکنش گر وجود دارد.بخش پایینی جلوی شاسی مانند T-80U و مدل های بعدی Chonma-Ho توسط یک ورقه لاستیکی ضخیم پنهان شده است. در پشت پوشش زره واکنش گر انفجاری ، تصور میشود که Songun-Ho دارای نوعی زره مرکب اولیه باشد، اگرچه احتمالاً ترکیبات ساده و قدیمی دارد. مجدداً، فرض بر این است که این کامپوزیت از T-72 Ural مشتق شده باشد. برجک عجیب تانک : اگرچه این تانک دارای برخی ویژگیهای جدید است، اما شاسی تانک سونگون-هو در مقایسه با برجک بسیار عجیب آن ، تفاوت بسیار کمتری با تانکهای قبلی کره شمالی دارد. در حالی که تانک های جدید کره شمالی از اوایل دهه 1990 از برجک های جوش کاری شده استفاده می کردند، سونگون-هو شاهد بازگشت به برجک ریخته گری بود. این طراحی از نظر ظاهری تا حدودی شبیه به T-62 است، اما بسیار بلندتر و برامده تر است. دلایل متعددی برای توجیه این افزایش اندازه می توان یافت. نمای جلوی Songun-Ho در رژه،نشان می دهد که برجک ریخته گری شده این تانک چقدر بزرگ است. نمای بالایی Songun-Ho در رژه Songun-Ho اولین تانک کره شمالی است که دارای توپ 125 میلی متری است. محتمل ترین فرض بر این است که این توپ از 2A26M2 یا 2A46 موجود در T-72 Ural الهام گرفته شده است، با این حال، ظاهر آن نشان می دهد که یک کپی یکسان نیست. این توپ به احتمال زیاد با همه مهمات شوروی و چین سازگار نیست اما می تواند از بیشتر آنها استفاده کند و کره شمالی نیز به احتمال زیاد گلوله های بومی را نیز تولید می کند، ولی اینکه چقدر پیشرفته هستند، سوالی است که بعید است پاسخی برای آن داده شود.با این حال، نسبتاً این اطمینان وجود دارد که توپ 125 میلیمتری کره شمالی قادر به شلیک موشکهای ضد تانک نیست. اندازه بزرگتر این توپ دلیلی برای قرار دادن برجک بزرگتر است و ارتفاع بیشتر برجک Songun-Ho ممکن است باعث فرورفتگی بیشتر شود. (فرورفتگی یا افسردگی توپ اصطلاحی است که به توانایی اسلحه شما برای کج شدن به سمت زمین اشاره دارد.داشتن یک فرورفتگی خوب اسلحه به شما امکان می دهد که نه تنها دشمنان را از ارتفاعی بالاتر هدف بگیرید،بلکه به شما این امکان را می دهد که از بی نظمی های زمین مانند تپه ها برای پنهان کردن خود استفاده کنید و بتوانید به طور موثر به سمت دشمن شلیک نمایید) بر خلاف اکثریت قریب به اتفاق تانکهای مجهز به توپ 125 میلیمتری شوروی و چینی، Songun-Ho ازاتولودر استفاده نکرده است، که ممکن است،دلیلش این باشد که برای ساخت و قرار گرفتن در بدنهای که هنوز بر اساس Chonma-HO ساخته شده است، بسیار پیچیده است. در عوض، تانک دارای یک لودر انسانی است، به این معنی که برجک سه مرد را در خود جای می دهد(یعنی تانک با یک راننده و ۳ نفر در برجک دارای ۴ سرنشین است)، که در طراحی های مدرنی که ریشه در طراحی های شوروی دارد، عجیب است. با در نظر گرفتن توپ، به نظر می رسد تانک حدود 10.40 متر طول داشته باشد. ادامه دارد... مترجم SHAHDAD استفاده از این مطلب با ذکر نام انجمن میلیتاری مجاز می باشد.
-
2 پسندیده شدهمهندسین طراح به این توجه کردن که ما جت عمود پرواز نداریم و اینکه عزیزان اگه راه ورود و خروج بمباران بشه چه فرقی میکنه جنگنده سالم بمونه یا نه موشک نیست بگیم هزار تا سوراخ داره سیلو درست کردیم تو هر ساعت فلان تا میزنیم اینا جای بحث داره ورود و خروج رو اگه مسدود کنن چی یعنی هزینه بیخود و الکی
-
2 پسندیده شدهکلیپ موزه ملی نیروی هوایی آمریکا از Boeing X-32A در توئیتر از انتها هواپیما تا ورودی هوا https://www.aparat.com/v/Fxsfl https://twitter.com/AFmuseum/status/1619031957530349573 https://www.nationalmuseum.af.mil/Visit/Museum-Exhibits/Fact-Sheets/Display/Article/198058/boeing-x-32a/
-
2 پسندیده شدهمشخصات احتمالی موشک الماس: این سلاح یک موشک هواپرتاب دارای موتور راکتی سوخت جامد و بالهای بازشونده از داخل بدنه بوده و از جستجوگر تصویری حرارتی به عنوان سامانه هدایت خود بهره می برد. برد این موشک در پرتاب از پهپادها 8 کیلومتر عنوان شده است. به نظر می رسد ایران نمونه Spike-LR یا نمونه LR-2 آن را مبنای ساخت موشک مشابه داخلی جدید خود قرار داده است. برد نهایی نمونه LR در شلیک از سطح زمین بین 4 تا 5 کیلومتر، جرم 14 کیلوگرم و میزان نفوذ 700 میلیمتر عنوان شده است. نمونه LR-2 این موشک دارای برد 5.5 کیلومتر با شلیک از زمین و تا 10 کیلومتر با پرتاب از بالگرد بوده و جرم آن به 12.7 کیلوگرم کاهش یافته است. از آنجا که رده وزنی موشک مذکور کاملاً با میزان محموله قابل حمل پهپاد ابابیل-3 تطابق دارد این احتمال که نمونه ساخت ایران همرده با آنها باشد تقویت میشود. در نتیجه برد نمونه زمین پایه الماس که در اختیار نزسا قرار گرفت بین 4 تا 5.5 کیلومتر قابل تخمین است. در حالی این برد بیشتر از نمونههای پایه موشک طوفان و قابل مقایسه با نمونههای جدید طوفان-5، توسن و دهلاویه است که موشک الماس از همه این موارد بسیار سبکتر بوده و به راحتی توسط نفر قابل حمل و به کارگیری است. نکته مهم در زمینه موشک الماس، علاوه بر قابلیت شلیک کن-فراموش کن آن (برخلاف موشکهای طوفان و توسن و دهلاویه) قابلیت حمله به هدف از بالا است. با توجه به اینکه در تجهیزات زرهی معمولاً قسمت فوقانی ضعیف ترین سطح حفاظت را دارد، یک موشک با قابلیت حمله از بالا یا تاپ اتک، میتواند اثر گذاری مخرب بسیار بالایی بر هدف داشته باشد.
-
1 پسندیده شده"بمب های پناهگاه شکن " يا "بانکر باستر" (Banker Buster)، بمب هايی هوشمندند که بوسيله ی ماهواره هدايت می شوند. دولت اسراييل، تعداد 500 بمب پناهگاه شکن به مبلغ 319 ميليون دلار از آمريکا خريداری کرده است که احتمالا برای حمله به مراکز اتمی ايران به کار خواهد رفت. در اين مقاله طرز کار اين بمب ها، به زبان ساده، شرح داده شده است http://akhbar.gooya.com/columnists/archives/images/bm.jpg طرز پرتاب بمب های پناهگاه شکن بمب هایی که با اشعه ی ليزر هدايت می شوند، گرچه بسيار دقيق اند و بسياری از هدف های های جنگی را از بين می برند، اما در برابر پناهگاه های زيرزمينی، مانند پناهگاه اتمی نطنز که از بتون آرمه در اعماق زمِن ساخته شده است، تقريبا اثر چندانی ندارند. به همين دليل، ايالات متحده ی آمريکا، نسل تازه ای از بمب های پناهگاه شکن به نام "بی ال يو" (BLU) را توليد کرده است که در مقام مقايسه با بمب های معمولی ، دارای کلاهک و بدنه ی بسيار باريک تری است. اين کلاهک و بدنه ی باريک باعث می شود که اين بمب ها، بتوانند به عمق بيشتری از زمين نفوذ کنند. از سوی ديگر، فيوز و چاشنی ی بمب های پناهگاه شکن نيز با فيوز بمب های معمولی فرق می کند. در بمب های معمولی، به محض اصابت بمب به هدف، فيوز و چاشنی ی آن، بدون تاخير، عمل می کند و بمب در همان لحظه منفجر می شود. اما، در بمب های پناهگاه شکن، فيوز و چاشنی بلافاصله عمل نمی کند و مدتی طول می کشد تا فيوز آن فعال شود. به عبارت ديگر، بمب های پناهگاه شکن دارای فيوز تاخيری هستند که از نظر فنی به نام "فيوز اچ تی اس اف" (HTFS) مشهورند. اين فيوز ها را می توان طوری تنظيم کرد که پس از نفود در زمين و يا پس از عبور از ديواره های بتونی، فعال شوند. به اين ترتيب، بمب های پناهگاه شکن، برخلاف بمب های معمولی، در لحظه ی اصابت به زمين منفجر نمی شود و مدتی فرصت دارند تا به خاطر بدنه ی باريک شان در زمين فرو بروند و پس از رسيدن به عمق دلخواه، در آن جا منفجر شوند و پناهگاه های زيرزمِنی را نابود کنند. " بمب پناهگاه شکن " از سه قسمت سکان و کلاهک و دم درست شده است: قسمت های مختلف يک بمب "پناهگاه شکن" سکان – اين قسمت در نوک بمب قرار دارد و دستگاه کامپيوتری ارتباط با ماهواره در این قسمت تعبيه شده است. سکان دارای چهار پره ی متحرک است که برای هدايت بمب به کار می رود. عضو هوشمند بمب همين سکان کامپيوتری است که می تواند مسير پرتاب بمب را، در حين پرواز، تصحيح کند و بمب را با دقت خارق العاده به سوی هدف هدايت کند. کلاهک – اين قسمت بين سکان و دم قرار دارد. کلاهک يک محفظه ی فولادی است که در داخل آن، مقدار زيادی مواد منفجره قرار دارد. قدرت نفوذ بمب به خاطر باريکی اين محفظه و قدرت تخريبی آن به خاطر مواد منفجره ای ست که در اين قسمت وجود دارد. دم – اين قسمت در انتهای بمب قرار دارد و از چهار پره ی درست شده است. هرچه اندازه ی پره ها بزرگ تر باشد، برد بمب بيشتر است. فيوز تاخيری، برای آن که کمتر صدمه ببيند، در اين قسمت جاسازی شده است. بمب های پناهگاه شکن، بر حسب وزن و عرض و وزن و قدرت نفوذ آن ها، به چند گروه تقسيم می شوند که در زير به چهار نوع آن اشاره می شود: *** 1- بمب " بی ال يو – صد و نه" BLU-109 Penetrator اين بمب، به قطر37 سانتی مترو به طول 2.50 متر و به وزن 885 کيلوگرم می باشد و می تواند از يک ديوار بتونی به ضخامت 1.8 متر عبور کند. در کلاهک اين بمب مقدار 243 کيلوگرم مواد منفجره از جنس تريتونال (Tritonal) يا پی بی اکس (PBX) به کار رفته است. تريتونال يک نوع ماده ی منفجره به رنگ نقره ای ست که از هشتاد درصد پودر"تی ان تی" و بِيست در صد پودر آلومينيوم درست شده است. پودر"تی ان تی" همان ماده ای ست که درساختن ديناميت به کار می رود. پی بی اکس يک نوع ماده ی منفجره ی پلاستيکی ست که نام کامل آن پلاستيک – باندد – اکسپلوسيو" (Plastic Bonded Explosive) می باشد. ماده ی "پی بی اکس" مانند پلاستيک قابل انعطاف است و می توان آن را مانند موم به هر شکلی درآورد. *** 2- بمب "بی ال يو – صد وشانزده" BLU-116 Advanced Unitary Penetrator اين بمب، به قطر37 سانتی مترو به طول 2.4 متر و به وزن 874 کيلوگرم می باشد و می تواند از يک ديوار بتونی به ضخامت 3.4 متر عبور کند. در کلاهک اين بمب مقدار 240 کيلوگرم مواد منفجره از جنس پی بی اکس (PBX) به کار رفته است. *** 3 - بمب "بی ال يو – صد وهيجده" BLU-118/B Thermobaric Warhead اين بمب، به قطر37 سانتی مترو به طول 2.5 متر و به وزن 895 کيلوگرم می باشد و می تواند از يک ديوار بتونی به ضخامت 3.4 متر عبور کند. در کلاهک اين بمب مقدار 254 کيلوگرم مواد منفجره از جنس "ترموباريک" (Thermobaric) به کار رفته است. ماده ی "ترموباريک" از نسل جديد مواد منفجره است که، در مقام مقايسه با بمب های معمولی، انرژی تخريبی خود را در طول زمان بيشتری آزاد می کند. بنابر اين، وفتی اين بمب در فضای سرپوشيده ی پناهگاه های زيرزمينی منفجر شود، فشار تخريبی آن به مدت طولانی تری در فضای بسته ی پناهگاه باقی می ماند و باعث تخريب بيشتری می گردد. *** 4 - بمب "بی ال يو – صد و سيزده" BLU-113 Super Penetrator اين بمب، به قطر37 سانتی مترو به طول 2.88 متر و به وزن 2000 کيلوگرم می باشد و می تواند از يک ديوار بتونی به ضخامت 6 متر عبور کند. در کلاهک اين بمب مقدار 285 کيلوگرم مواد منفجره از جنس تريتونال (Tritonal) به کار رفته است. *** دقت در هدف گيری ارتش آمريکا برای اندازه گيری دقت بمب ها در اصابت به هدف از فرمول مخصوصی به نام "دايره ی احتمال خطای اصابت" یا "سيرکولار – ارور – پروبابيليتی" (Circular Error Probability :CEP) استفاده می کند. برای محاسبه ی اين عدد، دايره ای بر گرد هدف ترسيم می کنند به نحوی که بمب مزبور از صد بار، پنجاه بار در داخل اين دايره اصابت کرده باشد. سپس شعاع اين دايره را برای نشان دادن دقت بمب مزبور به کار می برند. شعاع "دايره ی احتمال خطای اصابت" برای بمب های غيرهوشمندی که آمريکا در جنگ ويتنام به کار برد، حدود 45 متر بود. يعنی در پنجاه در صد موارد، اين بمب ها در دايره ای به قطر 90 متر در اطراف هدف، به زمين اصابت می کردند و تلفات جانبی زيادی به وجود می آوردند. شعاع "دايره ی احتمال خطای اصابت" برای بمب های هوشمند "پناهگاه شکن" حدود 3 متر است. يعنی در پنجاه در صد موارد، اين بمب ها در دايره ای به قطر 6 متر در اطراف هدف، به زمين اصابت می کنند و بنابراين تلفات جانبی زيادی به وجود نمی آوردند. *** نتيجه گيری " بمب های پناهگاه شکن " يا "بانکر باستر" (Banker Buster)، بمب هايی هوشمندند که بوسيله ی ماهواره هدايت می شوند. دولت اسراييل، اخيرا تعداد 500 بمب پناهگاه شکن به مبلغ 319 ميليون دلار از آمريکا خريداری کرده است که احتمالا برای حمله به مراکز اتمی ايران به کار خواهد رفت. در اين مقاله طرز کار اين بمب ها، به زبان ساده، شرح داده شد.
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهموشک کروز هواپرتاب عاصف این موشک مخصوص پرتاب از جنگنده های سوخو 24 نیروی هوایی ارتش ساخته شده است که همزمان با پایگاه عقاب 44 رونمایی شد. این موشک دارای کلاهک قوی بوده و قابلیت نابودی استحکامات دشمن را دارد. میزان برد و ویژگی های موشک محرمانه اعلام شده است. چون برد سوخو 24 ها با سوختگیری هوایی به 4000 کیلومتر میرسد ارتش با این کروز (که شاید برد 2000 کیلومتر شبیه سومار داشته باشد) قابلیت حمله به نقاط بسیار دور از مرزهای ایران را دارد.
-
1 پسندیده شدهنیروی هوایی ارتش از نخستین پایگاه هوایی زیرزمینی خود با نام عقاب ۴۴ رونمایی کرد جنگنده های این پایگاه نیروی هوایی ارتش مجهز به موشکهای کروز بردبلند میباشند. لازم به ذکر است ویژگی ممتاز این پایگاه قرارگیری آن در میان کوهها و اعماق زمین است. این پایگاه بزرگ زیرزمینی، قابلیت پذیرش و بکارگیری عملیاتی جنگندههای جدید نیروی هوایی ارتش را نیز خواهد داشت.
-
1 پسندیده شدهچرا نیروی هوایی اسرائیل F-15 ایگل را به جای F-14 تامکت انتخاب کرد. نیروی هوایی اسرائیل IAF نیاز به حدود ۵۰ جنگنده نسل چهارم تا دهه ۹۰ و یا حتی پس از آن داشت.دو رقیب اصلی چنین خریدی گرومن اف ۱۴ ای تامکت و مک دانل داگلاس اف ۱۵ ای/بی ایگل بودند. در دهه 1970، ایالات متحده همواره در تلاش بود تا با دقت در خاورمیانه قدم بردارد. اگرچه امروز عجیب به نظر می رسد، اما در آن زمان تلاش می کردند توازن قوا را در منطقه تضمین و حفظ کنند. پس از آتشبس جنگ یوم کیپور در اکتبر 1973،موافقت نامه مورد حمایت سازمان ملل بین اسرائیل و مصر در ژانویه 1974 و پس از آن عقبنشینیهای اسرائیل و دومین توافقنامه متارکه جنگ که در سپتامبر 1975 امضا شد، نشانه های خوبی بود که دولت ایالات متحده در مورد خرید احتمالی جنگنده های نسل چهارم به اسرائیل نگاه مثبتی خواهد داشت. در ژوئن 1974، وزیر دفاع شیمون پرز درخواست کرد که به کادر کوچکی از خلبانان با تجربه نیروی هوایی ارتش اجازه داده شود تا دو رقیب اصلی چنین خریدی را آزمایش و ارزیابی کنند. همانطور که برتی سیموندز در کتاب F-15 Eagle خود گفته است، این نامزدها F-14A Tomcat و F-15A/B Eagle خواهند بود. در این زمان شاه ایران تحت تأثیر عملکرد F-14A قرار گرفت و این هواپیما توسط دولت ایران ارزیابی و سفارش داده شده بود. تفاوت بین F-14 و F-15 شامل این بود که تامکت برای حمل موشک AIM-54 Fhoenix طراحی شده بود،یک موشک ۱۰۰ مایلی که به F-14A کمک کرد تا از ناوگان در برابر بمب افکن های دوربرد و موشک های کروز شوروی دفاع کند. از سویی دیگر ایگل برای برتری هوایی در میدان جنگ طراحی شده بود،چیزی که برای اسرائیلیها جذاب بود، وقتی نبردهایی را که از زمان استقلال در سال 1948 انجام دادهاند در نظر بگیرید، اما هر دو به طور کامل مورد ارزیابی قرار گرفتند. فرمانده نیروی هوایی، بنی پلد، یکی از اولین هواپیماهای TF-15 را در سال 1974 به پرواز درآورده بود، اما این یک جت پیش تولید بود، بنابراین بسیاری از سیستمهایی که آن را آماده جنگ میکردند، روی هواپیما نصب نشده بودند. در همین حال، دیوید ایوری(یک خلبان سابق پی-۵۱ موستانگ و داسو اورگان برای IAF)هنگام بازدید از پایگاه هوایی نیروی دریایی در میرامار نیز با یک تامکت پرواز کرده بود. گزارش شده است که او تحت تأثیر F-14 قرار گرفته است، اگر چه از این واقعیت که با موتورهای توربوفن دردسرساز TF-30 باید در طول داگفایت با یک A-4 Skyhawk نیروی دریایی ایالات متحده با احتیاط رفتار شود، کمی نا امید شده است. در نهایت تیمی تشکیل شد تا هر دو ماشین را به طور مستقل ارزیابی کنند زیرا ایالات متحده به اسرائیلی ها اجازه نداده بود تامکت را در برابر ایگل قرار دهند و آزمایش کنند. تیم ارزیابی توسط آمون آراد،خلبان سابق میراژ و خلبان و رهبر اسکادران F-4E هدایت خواهد شد. خلبانان اساف بن نون (خلبان سابق جنگنده و خلبان آزمایشی پروژه جنگنده کفیر)،عمری افک (خلبان F-4E)،اسرائیل بهاراو ( خلبان سابق میراژ و فرمانده اسکادران در جنگ اخیر یوم کیپور) و آهارون کاتز و بقیه اعضای تیم شامل خدمه زمینی و کارمندان صنایع هواپیماسازی اسرائیل بودند. ارزیابیهایی که در آن زمان از سوی باتجربهترین و سرسختترین خلبانان جنگنده جت تا ان زمان انجام می شد ،باعث ایجاد علاقهمندی به یکی از ان جنگنده ها میگشت. این خلبانان می خواستند ببینند این جت های جدید چگونه با همه چیز از اهداف در ارتفاع پائین و کند گرفته تا اهداف سریع که شبیه Mig-25R های آزاردهنده ای هستند که پروازهای مزاحم بر فراز اسرائیل انجام می دهند، برخورد میکنند.حدود 10 پرواز با F-15 دو سرنشینه که یک هواپیمای در حال توسعه با سیستم های جدید در هواپیما بود و همچنین استفاده گسترده از شبیه ساز McDD F-15 انجام شد. سورتی پروازها علیه هر دو هواپیمای A-4 و F-4 انجام شد و اسرائیلی ها به ویژه تحت تأثیر F-15 قرار گرفتند.آنها دریافتند که F-15 به راحتی می تواند بر هر دو هواپیما به برتری دست یابد،سیستم های تسلیحاتیش کاربر پسند هستند،چابکی ایگل شگفت انگیز است و قدرت آن اجازه می دهد شتاب "جی "را به گونه ای که شبیه هیچ یک از تجربه های قبلی شان نبود،تحمل کند.همچنین کاکپیت آن دید بی نظیری را برای نبرد داگفایت فراهم می کند. در مقایسه با F-14 دو سرنشینه که این تیم در میرامار ان را به پرواز در آورد، آنها از توانایی جنگی تامکت ناامید شدند، اغلب مشخص می شد که یک نبرد هوایی نزدیک( داگفایت) علیه A-4Skyhawk می تواند به بن بست ختم شود. به زودی مشخص شد که F-15 Eagle بهترین انتخاب برای IAF است و این هواپیما میلیون ها دلار در هر واحد ارزان تر از تامکت بود. اگرچه از نظر سیاسی، مسائل مربوط به فروش F-15 تا زمان دومین توافقنامه سپتامبر 1975 برطرف نشد، اما پس از آن، در عرض یک ماه، ایالات متحده موافقت کرد که عقاب را به تعداد مورد نیاز عرضه کند.بر اساس مفاد قرارداد تحت عنوان روباه صلح ۱ (Peace Fox l)، اسرائیل در دسامبر 1976 جنگنده جدید خود را در قالب چهار فروند دریافت کرد و به دنبال آن دو فروند F-15B و ۱۹ فروند F-15A را طی قرارداد Peace Fox II دریافت کرد. این برای اسرائیل حدود 625 میلیون دلار هزینه داشت و این قرارداد توسط Peace Fox III جایگزین شد و طی آن 18 فروند F-15C و 8 فروند F-15D سفارش داده شد. مترجم SHAHDAD استفاده از این مطلب با ذکر نام انجمن میلیتاری مجاز می باشد. منبع : https://www.google.com/amp/s/theaviationgeekclub.com/the-story-of-why-the-israeli-air-force-picked-the-f-15-eagle-over-the-f-14-tomcat/
-
1 پسندیده شدهاین را وقتی در کنار اخبار اخیر مبنی بر تمایل جدی عربستان برای خرید راکت انداز چندگانه چینی a-300 با برد اعلامی 290 کیلومتر و دقت زیر 30 متر بزاریم و اشتیاق شدید چیی ها و انعقاد قرارداد در زودترین زمان ممکن در کنار همکاری های موشکی چین با عربستان سعودی باید مراقبت بیشتری در حوزه پدافندی داشت و تحقیق و توسعه سیستم ضد موشکی و راکتی را هم سرعت بخشید در کنار پدافند هوایی ضد هواگردها. پ ن: اغلب تاسیسات حیاتی کشور در زمینه نفت و گاز در ساحل و دریا و همچنین نیروگاه اتمی بوشهر در برد این راکت ها قرار دارند از خاک عربستان. این راکت اندازها با امکان شلیک انبوه و تهیه با کمیت بالا برای عربستان و تحرک بسیار بالا در کنار دقت بسیار خوب و مانورپذیری راکت های هدایت پذیرش خطری جدی محسوب میشند برای ما که مشخصا برای تهدید سواحل جنوبی و زیرساختهای حیاتی کشور هم خریداری میشند. از حکومت نادان سعودی که بازیچه امیال افراد هست نمیشه انتظاری داشت ولی درگیری ایران با سعودی ( با توجه به قدرت و وسعت سعودی ) یکی از ایده ل های غرب و رژیم صهیونیستی خصوصا هست. حالا اروپا و چین شاید برای نفت تمایل کمتری داشته باشند ( تجهیز سعودی توسط چین شاید نشون میده چین چقدر علاقه مند از مصون ماندن سعودی است ) ولی رژیم صهیونیستی و امریکا اصولا منتفع اصلی این جنگ خواهند بود. برای همین بازدارندگی باید به حدی برسه که اولا تهاجم احتمالی سعودی نصرفه برای خودش و جهان ( در برابر اسیب ها) و ثانیا توان هجومی کشور در قطع صادرات نفت و پلن های فلج کردن جریان نفت باید طوری طرح ریزی بشند که طرف های ثالث هم بی خیال این توطئه بشند.
-
1 پسندیده شدهسخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع : پرتاب تحقیقاتی ماهوارهبر سریر از سال 1404 آغاز میشود. پرتاب تحقیقاتی بعدی ماهوارهبر ذوالجناح سال آینده انجام میشود.
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبسم ا... خوب هست ... این یعنی توجه به لایه های عمیق تر جامعه و هدف گذاری دقیق تر تصویر سازی قابل قبولی هم دارد در حوزه تجهیزات نظامی
-
1 پسندیده شدهاون سازه ها مرتبط با جنگنده نیست. خیلی گمانه زنی ها اونو مرتبط با هواگرد های غیر نظامی یا دستکم ترابری میدونند. اما مهرآباد تنها پایگاه نیست که در حال رشد. با توجه به تصاویر ماهواره ای خیلی از پایگاه ها و فرودگاه های شاهد تغییراتند. پایگاه کرمانشاه پایگاه زاهدان کیش مهرآباد (ابعاد بزرگ این شیلتر ها در این عکس کاملا واضح) شیلتر جدید در مهرآباد تصاویر از اکانت توییتری تندر
-
1 پسندیده شدهبسم ا... دُرناهای خاکستری ایرانی ..آماده تحویل ؟!!!! براساس آخرین خبرهای منتشر شده توسط مقامات آمریکایی ، به نظر می رسد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال جدید میلادی ، قرار است تا پس از نزدیک به چهاردهه ، جنگنده های سوخو-35 فلانکر.ئی را دریافت کند . به گفته این منابع ، این ارزیابی مقدماتی ، براساس برنامه ای صورت گرفته که درآن بخشی از خلبانان نیروی هوایی ایران برای آشنایی و گذراندن دوره این جنگنده در بهار سال 2022 به روسیه اعزام شده بودند. این منابع معتقدند که این برنامه آموزشی و سپس فروش تسلیحات نظامی ، که قراراست به بی سابقه ترین همکاری نظامی میان تهران و مسکو تبدیل شود ، تاحدی به پشتیبانی ایران از مسکو در جنگ با اوکراین ، از جمله تحویل تعداد قابل توجهی بدون سرنشین های انتحاری مرتبط است . برهمین اساس ، مقامات ارشد دولت بایدن در اظهارات جداگانه ای مدعی شده اند که روسیه طیف متنوعی از سامانه های تسلیحاتی و تجهیزات نظامی شامل بالگرد ، سامانه های پدافند هوایی نامشخص و همچنین کمک های دیگری نظیر جنگنده های سوخو-35 را به ایران ارائه نموده و به احتمال بسیار زیاد ، بدنبال دستیابی به تعداد بیشتری بدون سرنشین های انتحاری و صدها تیر موشک بالستیک کوتاهبرد است . برخی ناظران نظامی معتقدند که این روند افزایش همکاری میان این دوکشور ، بیشتر ناشی از دورنمای طولانی شدن جنگ در اوکراین است که کرملین آن را بتدریج احساس نموده و به همین دلیل ، مسکو ، تهران را به منبعی ارزشمند برای تقویت تلاش های رزمی و مواجهه با تحریم های بین المللی می بیند . این تحلیلگران براین اعتقاد قرار دارند که موشکهای بالستیک ایران میتوانند یک امتیاز قابل توجه به ارتش روسیه برای اجرای حملات برضد زیرساختهای انرژی اوکراین داده تا ارتش کیف بیش از گذشته زیرفشار قرار گیرد. اما دولت ایالات متحده معتقد است که این رابطه اکنون به یک " مشارکت دفاعی تمام عیار" تبدیل شده است و این مساله میتواند به یک تهدید اصلی برای منطقه اوراسیا و خاورمیانه تبدیل گردد . دارایی های نیروی هوایی در سپتامبر 2022 از راست به چپ : اف-5تایگر-2 /اف-7 ارگارد / اف-14 تامکت / سوخو-24 فنسر / اف-4 ئی فانتوم-2 / میراژ اف-1 بی کیو در همین رابطه ،مقامات امریکایی معتقدند که این نگرانی به وضوح با پررنگ تر شدن خبر خرید جتهای رزمی سوخو-35 بیشتر شده ، چرا که ورود این جنگنده ها به سازمان رزمی نیروی هوایی ایران به معنای تزریق یک خون جدید به ناوگان سالخورده موجود این نیرو است . ایران در دهه نود میلادی و پس از پایان جنگ با عراق ، به تعداد محدود جنگنده های میگ-29 و جتهای ضربتی سوخو-24 را از روسیه خریداری نمود ولی این روند ادامه نیافت و به همین دلیل استخوان بندی این نیرو ، همچنان بر روی جنگنده های آمریکایی اف14 ، اف-4 و اف-5 قرار داد که قبل از پیروزی انقلاب ایران در بهمن سال 1357 خریداری شده بود ، در حالی که به این تعداد ، ناوگان محدود اف-7 های چینی و میراژهای فراری عراقی را نیز می بایست افزود . در سپتامبر 2022 فرمانده وقت نیروی هوایی ایران ( امیرسرتیپ واحدی ) به شکل علنی اعلام نمود که کشورش در حال مذاکره با روسیه به منظور خرید جنگنده های جدید برای نیروی هوایی است . اگرچه وی از نوع جنگنده مورد مذاکره نامی نبرد ولی با اعلام اینکه جنگنده مزبور از نسل ++4 است ، به شکل غیرمستقیم به سوخو-35 اشاره نموده بود . از سویی دیگر روسها نیز مسیر به نسب همواری را برای تسریع چنین انتقالی پیش روی خود می بینند . درواقع صدور بخشی از فلانکرهای تولید شده برای نیروی هوایی مصر ( با شناسه SU-35SE) در نتیجه تهدید ایالات متحده به قطع کمکهای مالی به این کشور ، متوقف گردید و شروع جنگ در اوکراین نیز چشم انداز تحویل این سخت افزارها را تقریبا غیرممکن ساخت ، در حالی که ژنرال فرانک مکنزی در مارس 2022 در اظهارنظری بی سابقه از آماده بودن این کشور برای فروش جتهای اف-15 به مصر خبر داد ، باعث میشود تا این تحلیل ایجاد شود که خرید فلانکر از سوی مصر تقریبا متوقف خواهد شد . مضاف براین ، کرملین سابقه طولانی در ارائه وام های با بهره کم یا بدون بهره در قالب معاملات تسلیحاتی دارد و دراین مورد خاص ، مسکو وتهران می توانند به توافقی دست یابند که به نوعی در همین چهارچوب قابل تبیین است . این مبادله شامل سوخو-35 در ازای پهپادهای انتحاری ، موشک و سایر مواد مورد نیاز روسها در جنگ با اوکراین است که با توجه به اینکه پول نقدی در آن رد و بدل نمی شود یا میزان آن بسیار محدود است ، می تواند جذابیت زیادی را برای طرفین داشته باشد . در سمت مقابل ، مقامات ایران نیز با توجه به اینکه بسیار علاقه مند به تقویت ذخایر نقدی خود هستند ، این روند احتمالا بسیار خوشایند به نظر برسد . معامله پایاپای بالستیک- پهپاد انتحاری در ازای جنگنده ، بالگرد و سامانه های پدافند هوایی با تمام این موارد ، برخی براین عقیده اند که اگر هر 24 فروند سوخو-35 اس ئی آماده موجود ، تحویل تهران شود ، آیا این بر توازن نظامی منطقه ای تاثیری خواهد گذاشت و این مساله با توجه به مسلح بودن رقبای منطقه ای این کشور نظیر رژیم عبری ، سعودی به جنگنده های پیشرفته ای نظیر اف-35 و اف-15 اس آ چقدر می تواند اهمیت داشته باشد ؟! تهدید اف-35 عبری / اف-15 سعودی اگر چه هنوز پاسخ به این سئوال با کمی ابهام روبروست ، اما تمرکز ایران برای خرید سوخو-35 بخوبی نشان دهنده تلاش جدید تهران برای مدرن سازی نیروهای مسلح این کشور با ایجاد یک همکاری دفاعی با روسها است که گفته می شود در سطحی گسترده قرار است صورت گیرد . اگر این استراتژی را در کنار اشتیاق روسها برای افزایش صادرات نظامی خود قرار دهیم واینکه تهران سالهاست که بدنبال خرید اس-400 است ، می توان افق به نسبت گسترده این همکاری را تا حدودی پیش بینی نمود . شبکه پدافندی ایران نیز همانند نیروی هوایی این کشور استخوان بندی فرسوده به ارث برده از سیستم سیاسی قبلی را اکنون در اختیار دارد ( که البته این تحلیل ، بسیار سطح نازل و بسیار احمقانه نویسنده این مطلب را به نمایش می گذارد ، چرا که همین سیستم فرسوده ، با یک محصول داخلی ،پیشرفته ترین محصول پهپادی کشور متبوع این نویسنده را به زیر کشید و البته باعث آبروریزی قابل توجهی برای این جماعت شد .م ) البته این ساختار با دریافت سامانه های جدیدتری نظیراس-300 و همچنین تلاش برای تولید سامانه های بومی تا حدودی تقویت شده ولی هرگونه نوسازی اساسی می تواند چالش جدیدی برای رقبای ایران در منطقه محسوب گردد . تحلیلگران غربی معتقدند که تعمیق روابط نظامی تهران- مسکو می تواند پیامدهای قابل توجهی را بر روند جنگ در اوکراین از خود برجای گذارد و این مساله بخصوص پس از تحویل بدون سرنشین های انتحاری بخوبی دیده می شود و خطر پهپادهای ایرانی همچنان در سطحی گسترده ، زیرساختهای اوکراین را تهدید می کند . گزارش های جدیدی نیز از کاهش موجودی این پهپادها به گوش می رسد ولی اوکراین مدعی شده که روسها محموله های جدیدی را دریافت کرده اند و این تهدید بسیار جدی است . اگر روسیه بتواند تهران را برای تحویل موشکهای بالستیک مجاب کند ، روند کار برای ایالات متحده و شرکای بین المللی اوکراین بسیار سخت خواهد شد چون این به معنای افزایش حجم کمکهای نظامی به اوکراین بوده ، هرچند بحث اضافه نمودن توان ضدموشکی هنوز در دستور کار قرار ندارد . در مجموع باید دید روسها چه زمانی فلانکرهای موجود را به ایران تحویل می دهند ، هر چند بزرگترین مانع های احتمالی ، وقتی قرار باشد تعداد بیشتری پهپاد انتحاری به مسکو تحویل شود ، یا خط تولید آن در خاک روسیه ایجاد گردد ( جلوگیری از تبعات تحویل مستقیم ) نباید برای دوطرف اهمیت چندانی داشته باشد ، کما اینکه خزانه داری آمریکا تحریم های جدیدی را برعلیه شرکتهای روسی و ایرانی که گفته می شود در این روند دخالت دارند ، اعمال کرده است . اما اگر این تحویل صورت گیرد ( سوخو-35 ) و خبر آموزش خدمه ایرانی نیز صحت داشته باشد ، سال آینده میلادی ، نیروی هوایی ایران شاهد نقطه عطفی در تاریخ خود خواهد بود . پی نوشت : 1- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند. 2- نظر شخصی : تحویل موشک بالستیک به روسها اصلا مساله خوشایندی نیست ( حداقل تا این تاریخ 19 آذر1401 ) منبع1
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهپنتاگون دستیابی ایران به موشک های هایپر سونیک را به دیده شک می نگرد رد لودویک، یکی از سخنگویان وزارت دفاع امریکا در مصاحبهای با فاکسنیوز گفت "پنتاگون از گزارشها درباره دستیابی ایران به موشکهای ابرصوتی مطلع است اما به آن به دیده شک مینگرد". فاکسنیوز در تلاش برای کاستن از اهمیت این پیشرفت ایران نوشته مقامهای دفاعی آمریکا پیش از این خاطرنشان کردهاند معمولاً ایران تمایل دارد در قابلیتهای نظامی خود بزرگنمایی کند. چنین انکارهایی از سوی مقامهای آمریکایی ناآشنا نیست. چند سال پیش هم هنگامی که بحث توانمندیهای پهپادی ایران مطرح شده بود مقامهای آمریکایی و رسانههای وابسته به این کشور ابتدا مدعی شدند که پهپادهای ایران فوتوشاپ هستند تا اینکه در یک سال گذشته پنتاگون اذعان کرده توانمندی پهپادی ایران موجب شده آمریکا برای نخستین بار برتری هوایی خود در منطقه غرب آسیا را از دست بدهد. منابع: https://www.tabnak.ir/fa/amp/news/1149833 https://iswnews.com/81511/بازم-میگی-فتوشاپه؟/ https://spnfa.ir/20221112/پنتاگون-دستیابی-ایران-به-موشک-های-هایپر-سونیک-را-به-دیده-شک-می-نگرد-13280764.html
-
1 پسندیده شدهاتفاقا اصلا با پروژه شاهد ۲۱۶ شباهت نداره جز اینکه جفتشون بالگرد تهاجمی هستند. به عکس پایین توجه کنید. https://s4.uupload.ir/files/2022-01-17_18.23.08_wlpx.jpg ۱- احتمالا محل قرارگیری اپتیک و در بخش بالای آن در نوک دماغه رادار میلی موجی و هواشناسی قرار بگیره. ۲- محل قرارگیری توپ دماغه که برخلاف شاهد ۲۱۶ زیر بدنه قرارنگرفته و پشتش به قسمتی از بدنه هست و با این ابعاد منو یاد توپ میل ۲۸ می اندازد. ۳- بخش کابین که بیشترین تفاوت را داره و قسمت بالایی اون تیز تر هست. قسمت های کناری هم زوایای کمتری داره. تعداد ایرفریم های موجود در سالن که بیشتر شده اما باز به نظر می آید در نبود بودجه سرعت تکمیل همچنان کند هست. البته با انتشار تصویر دم فروند چهارم که به رنگ سبز بود حدس من این است که این کوثر ها پروژه از صفر نبوده و بازسازی ایرفریم های آسیب دیده از زمان جنگ یا اف-۵ های زمینگیر هستند و این روند کند به شدت ترسناک هست. در مورد سوم هم به نظر موشک های سری نور هست، اما در هسا چه کار می کند سوال هست اون هم با این ظاهر و بدنه. انگار موشک را دارند اورهال می کنند. در کل از این نوع انتشار اطلاعات قبل از سفر به روسیه رئیس جمهور اصلا خوشم نیامد و امیدوارم روس ها ندیده باشند. بخش توضیح راجع به بالگرد مرموز را بدینوسیله اصلاح می کنم. این بالگرد احتمالا باید طوفان ۳ (اسمی که من براش انتخاب کردم یا همون طوفان +) باشه. در واقع همون کبری هست فقط کابین خلبان را بالا برده اند تا اولا دید خلبان بهتر شود و ثانیا زیر پای اون هم سوخت اضافی یا مهمات بیشتر برای توپ دماغه حمل کند و احتمالا مقدار کمی هم مجموعه موتور و ملخ را بالاتر ببرند و همچنین بالچه ها کمی بالاتر رفته و تقویت شود. فقط امیدوارم برای تقویت موتور هم فکری شده باشد.
-
1 پسندیده شدهآغاز رسمی تولید انبوه اژدهای پرنده چنگدو ، جی-20 را به صورت انبوه تحویل نیروی هوایی چین قرار خواهد داد گروه هواپیماسازی چنگدو براساس داده های منتشر شده از سوی این شرکت ، تولید مقیاس انبوه جنگنده نسل پنجم سنگین وزن جی-20 را برای نیروی هوایی ارتش خلق چین را افزایش داده که این روند از سه ماهه چهارم سال 2021 آغاز شده است . به گفته مسئولان این شرکت ، تقاضای روزافزون نیروی هوایی چین و بازدیدهای مکرر فرماندهان این نیرو از ماه های گذشته موجب گردید تا برنامه ریزی لازم برای این کار صورت پذیرد و اعلام رسمی آن نیز نهایتاً در 12 دسامبر 2021 صورت گرفته است . طبق گزارشهای منتشر شده ، این تصمیم ، تحت تاثیر روند افزایشی توسعه پیشرانه بومی WS-10 که می بایست برای گونه های J-20A و J-20B جایگزین پیشرانه های بومی شود ، قرار گرفته است . در واقع امر ، تعداد تولید شده جی-20 تا کنون چیزی در حدود 50 تا 60 فروند تا بیشتر از 100 فروند تخمین زده شده که بیشتراز تعداد تحویلی جتهای اف-35 است . فو کیا شائو فو کیا شائو ، یکی از کارشناسان صنعت هوانوردی نظامی چین در خصوص آینده این برنامه چنین معتقد است : " چین در مدت بسیار کوتاهی قادر است تا به اندازه کافی از جتهای جی-20را برای ایجاد اسکادران های جدید به منظور حفاظت از مرزهای شرقی ، جنوبی ، غربی و شمالی و مرکزی تولید کند و بتدریج استخوان بندی نیروی هوایی چین را برای قرن 21 ایجاد نماید" جی-20 از زمان ورود بخدمت در مارس 2017 به شکل مستمری ، تکامل یافته و طیف گسترده ای از فناوری های جدید از جمله رادار AESA را به منظور افزایش آگاهی محیطی خلبان ، بخود می بیند ، در حالی که با مسلح شدن به موشکهای هوابه هوا ، بتدریج وزنه ای در برابر جتهای رقیب شرقی و غربی تبدیل خواهد شد . بدین ترتیب ، با افزایش سرمایه گذاری و تولید انبوه این جنگنده ، کارشناسان انتظار دارند که این جنگنده به پیشرانه های پیشرفته تر WS-15 مجهز شود که نه تنها به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارد ، بله با افزایش پایایی پروازی و مانور پذیری ، می تواند به عمر عملیاتی موتورهای WS-10B در نیروی هوایی چین خاتمه دهد . برنامه جی-20 از دید بخش قابل ملاحضه ای از کارشناسان نظامی دنیا ، موجب ارتقاء جایگاه چین بعنوان یکی از دو کشور تولید کننده جنگنده نسل پنجم در کنار ایالات متحده شده است ، بدون اینکه نیازی به خرید این جتها از یک کشور ثالث داشته باشد . در واقع ، تولید انبوه جی-20 جانشین خط تولید جتهای جی-11 گردید که تولید آن در سال 2018 خاتمه یافت و یک جت نسل چهارم با توانمندی های قابل توجه در دو حوزه برد و برتری هوایی بود . بدین ترتیب ، انتظار می رود که جی-20 بمدت طولانی تری در خط تولید قرار داشته باشد و طبیعتا به تعداد بیشتری وارد خدمت گردد. این جنگنده در حال حاضر ، در کنار جتهای سنگین جی-16 و جی-10سی خدمت می کند و بطور همزمان ، احتمال خرید تعداد بیشتری از گونه های جی-16 و جی-10سی را نیز منتفی خواهد نمود پی نوشت : 1- بن پایه 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
-
1 پسندیده شدهاژدهای آتشین سرخ برفراز سرزمین پارس آیا جی-10 نقطه پایانی بر 4دهه توقف بروزرسانی ناوگان نیروی هوایی ایران خواهد شد ؟ براساس آنچه که در برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام / JCPOA ) یا به اصطلاح عامه ، "توافق هسته ای" پیش بینی شده است ، اکتبر 2020 ، تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل در خصوص خریدهای نظامی تهران به پایان خواهد رسید و این مساله بدان معنا خواهد بود که این کشور پس از این تاریخ می تواند به طیف گوناگونی از تسلیحات تهاجمی شامل شناورهای رزمی و جتهای جنگی را دسترسی داشته باشد . بدین ترتیب ، پس از یک دهه انتظار ، احتمالا" تهران تا پایان سال 2021 حداقل سفارش یک کلاس از جتهای جنگنده را اعلام خواهد کرد . این در حالی است که مقامات ارشد نظامی ایرانی در اوساط 2010 برای نیل به ایجاد یک تعادل منطقی در توازن نظامی منطقه ای ،درصدد بود تا جنگنده سنگین سوخو-30 را بخدمت گیرد و در حالی ناوگان نیروی هوایی خود را بروزرسانی نماید که پس از انقلاب 1979 و قطع همه روابط نظامی با ایالات متحده و جنگ 8 ساله ، عملا" فرصت مطلوبی برای بازسازی نیروی هوایی فراهم نگردید . انتخاب آشکار ؟!!!!! میگ-35 ، میگ-29 بدین ترتیب ، اگر نیروی هوایی ایران موفق شود ، جت رزمی سوخو-30 را بخدمت گیرد ، در دو حوزه برد و پایایی رزمی یک جهش را بخود خواهد دید و به ارتش این کشور اجازه می دهد تا در خاورمیانه و محدوده فراتر از آن ، پس از چهاردهه ، بار دیگر به یک وزنه قابل توجه رزمی تبدیل گردد ،در حالی که گمانه زنی های جدی دیگری در خصوص برنامه های این نیرو برای خرید سوخو-57 نیز به گوش می رسد . با تمامی این اوصاف ، برخی ناظران براین باورند که ایران ، به احتمال زیاد ، به موازات مذاکرات برای خرید سوخو-30 ، گوشه چشمی به یک جنگنده سبک تر و در عین حال پیش رفته تر وبا برد کوتاه تری دارد که بتواندآن را با هزینه عملیاتی کمتری بکار گیرد . علاوه براین ، شایعاتی نیز در جریان است که نیروی هوایی ایران با توجه به اینکه از ابتدای دهه 90 میلادی ، یکی از کاربران میگ-29 محسوب میشود ، براین قصد قرار دارد تا یک جنگنده میان وزن با پیشرانه های دوقلو ( میگ-35) یا جت رزمی تک موتوره J-10C را بعنوان جنگنده های نسل ++4 که به ترتیب در ژوئن 2019 و مارس 2018 وارد خدمت شده اند را بعنوان مکمل سوخو-30 وارد خدمت نماید . با توجه به این پیشینه ، برخی تحلیلگران نظامی بر این اعتقادند که در رقابت میان میگ-35 وجی -10 به منظور تعیین یک مکمل برای سوخو-30 ، گونه بهسازی شده فالکروم ، در عین اینکه نسبت به رقیب چینی خود سنگین تر است ، اما رادار قدرتمندتری را با خود حمل خواهد نمود ، قدرت مانور بیشتری داشته و در سرعت و ارتفاع بیشتری قادر است وارد عملیات شود . مضاف براین ، مسلح شدن میگ-35 به موشک R-37M با برد 400 کیلومتر ( 398- 150 کیلومتر ) در مقایسه با برد300 کیلومتری تقریبی PL-15 جت J-10C قابلیت های بیشتری را در اختیار تهران قرار خواهد داد . اما هر جت روسی و چینی ، به رادارهای AESA و خروجی های موتور بردار رانش سه بعدی مجهزبوده و با درصد بالاتری می توانند با شبکه پدافند هوایی ایران یکپارچه شوند . هر چند جی -10 بلحاظ عملیاتی ، ارزان تر خواهد بود و احتمالا" برخی قابلیتهای پنهانکاری را نیز در اختیار خواهد داشت ولی بلحاظ برد رادار و پایایی رزمی ، در سطح پایین تری نسبت به جنگنده روسی قرار می گیرد . اگر چه تاثیر روندها و بده- بستانهای سیاسی بر خرید جنگنده های رزمی توسط ایران تاثیر گذار به نظر می رسد ، اما میگ-35 را میتوان انتخاب آشکار نیروی هوایی ایران بشمار آورد . علیرغم انکه فالکروم ارتقاء یافته روسی ، هزینه عملیاتی بالاتری را طلب می کند ، اما امتیاز نصب موشک R-37M ، به معنای وجود برد شکار 2 برابری نسبت به مهمات عملیاتی موجود در منطقه خاورمیانه است ، چرا که بخش اعظمی از کشورهای منطقه ای و رقیب جمهوری اسلامی ایران ، به مهمات استاندارد AIM-120C با برد 105 کیلومتر بوده و تعدادی ازآنها نیز درآستانه خرید مهمات AIM-120D با برد 180 کیلومتر هستند که با توجه به این ارقام و سابقه درخشان نیروی هوایی ایران در استفاده از مهمات برد بلند در عملیات رزمی واقعی ( ترکیب تکرار ناشدنی فینیکس / تامکت .م ) و همچنین تجربه غیر قابل باور تکنسین های نیروی هوایی ایران در تعمیر ونگهداری ناوگان MIG-29A های خریداری شده در دهه نود میلادی ، مزیت آشکاری را فراهم مینماید . ضمن اینکه با خرید این جنگنده ، نخست در هزینه های آموزشی صرفه جویی قابل توجهی صورت گیرد و دوم اینکه نیاز به پرداخت پول برای ایجاد زیرساختهای جدید برای جتهای امتحان پس نداده چینی وجود نداشته باشد . با وجود همه این مزیتها ، این احتمال وجود دارد که نیروی هوایی ایران ، در نهایت بسمت خرید J-10C برود ، چرا که نیروی های مسلح ایران ، به تقریب خاطره خوشایندی از اتحاد شوروی و سپس روسیه در خصوص فروش سلاح ندارند ، چرا که تجربه نشان داده که سیاست فروش سلاح روسها در خاورمیانه ، بشدت تحت تاثیر لابیهای طرفدار غرب و بخصوص اسراییل قرار دارد . از جمله این موارد میتوان به فریز شدن خرید تعداد بیشتری MIG-29A و احتمالا MIG-31 در اوایل دهه نود میلادی ، توقف فروش سامانه اس-300 در اوایل سال 2010 ( با دستور مستقیم دیمیتری مدودف ) تحت فشار غرب ، نام برد ، این خاطره ناخوشایند ، تا جایی در میان جامعه ایران نفوذ نموده که به گزارش برخی مطبوعات داخلی ایران ، روسها به احتمال بسیار زیاد ، کدهای حساس سامانه اس -300 را در اختیار اسراییل قرار داده است که این به شکل خودکار ، روند حمله احتمالی نیروی هوایی اسراییل به ایران را تسهیل خواهد کرد . از نظر ایرانی ها ، درصورت خرید موشکهای R-37M چه چیزی مانع ازآن خواهد شد که روسها ، شیوه های استفاده از این سلاح را بر علیه جتهای عبری ، در اختیار تل آویو ، قرار ندهد ؟!!!!!! رقبای سرسخت سمت راست : R-37 سمت چپ : PL-15 گذشته از اطمینان ایرانی ها به چین بعنوان کشور قابل اطمینان در حوزه تامین سلاح ( البته نویسنده ظاهرا مطالعه عمیقی در خصوص خریدهای نظامی ایران از چین ندارد . م ) ، مزیتهای خرید جنگنده چینی ، بخصوص وضعیت موشک PL-15 عامل مهمی در خرید جی-10 خواهد بود . مهمات PL-15 درسطح گسترده ای ، در مقایسه با موشک روسی،بصورت عملیاتی بکار گرفته شده و سرمایه گذاری افزون تری از سوی ارتش چین برای توسعه این موشک صورت پذیرفته است . این بدان معناست که درصورت انتخاب J-10C ، گزینه خرید موشکهای پیشرفته تر برای تهران ، باز خواهد بود . مضاف براین ، خرید جی-10 می تواند دست نیروی هوایی ایران را برای خرید جتهای سنگینتری نظیر سوخو-35 یا سوخو-57 ، بازتر نموده و این بدان معناست که ناوگان جنگنده های عملیاتی نیروی هوایی ایران ، تنوع بیشتری خواهد یافت ( البته این مساله ، چالش های لجستیکی افزون تری را نیز بدنبال دارد .م ) ، بویژه اینکه حداقل تا تاریخ انتشار این تحلیل ، چین برنامه ای برای صادرات جنگنده سنگین خود ندارد و این بدان معناست که تطبیق عملیاتی جتهای روسی و چینی ، سخت تر خواهد شد . از سویی دیگر ، خرید جی-10 می تواند نزدیکی بیشتر روابط سیاسی و دفاعی ایران و چین را فراهم آورد و این به نوبه خود ، احتمالا موجبات افزایش سرمایه گذاری چین در اقتصاد ایران و بطور طبیعی ، پشتیبانی سیاسی بیشتری از سوی چین را فراهم آورد . بنابراین ، خرید جی-10 مسیر سرمایه گذاری بیشتر چینی ها در ایران پیش بینی میشود ، ضمن اینکه می توان چنین حدس زد که با توجه به مزیتهای ایران در منطقه ، جریان همکاری های قطعا" یکطرفه نخواهد شد . ایران به نوبه خود می تواند هزینه خریدهای خود را با تحویل نفت یامنابع دیگر تامین کند ، کاری که به احتمال زیاد ، انجام آن با روسیه ، به مراتب سخت تر خواهد بود . در مجموع ، اگر تهران قصد داشته باشد ، ماهیت خرید راهبردی اش ، از روسیه باشد ( جتهای سنگین و سامانه های دفاع هوایی پیشرفته تر ) ، جی-10سی ، از شانس بالایی برای تامین نیازمندی های نیروی هوایی ایران در میان مدت به یک جنگنده سبک یا میان وزن نسل ++4 برخوردار خواهد بود . پی نوشت : 1- بن پایه صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
-
1 پسندیده شدهدومین اژدهای پنهانکار سال 2020!!!! جدیدترین جنگنده J-31 با استتار رسمی نیروی هوایی چین براساس تازه ترین تصاویر منتشرشده ، جنگنده نسل پنجم شنیانگ جی-31 پس از سالها ،برای اولین بار با استتار رسمی نیروی هوایی ارتش آزادیبخش چین ( PLAAF) در رصد چشمان کنجکاو ناظران نظامی قرار گرفت و با توجه به چهارچوب رفتاری نیروی هوایی این کشور ، برخی براین اعتقادند که جی-31 ، بصورت عملیاتی وارد خدمت شده است . این جنگنده دو موتوره با شناسه FC-31 نیز شناخته میشود ، لقب معینی را از سوی نیروی هوایی چین بخود نمی بیند ،اما پس از معرفی جنگنده سنگین جی-20 ، دومین هواگرد رزمی با قابلیتهای پنهانکاری در کلاس میان وزن محسوب می شود که در سال جاری میلادی (2020) به مرحله تولید نمونه اولیه رسیده است . پیش ازاین ، نیروی هوایی چین با معرفی جی-20 در مارس 2017 ، در کنار اف-35 و اف- 22 ارتش ایالات متحده ،به تنها دارنده جنگنده های پنهانکار مبدل گردید . در این میان ، بر خلاف جی-20 که توسط یک شرکت دولتی و منحصرا" برای خدمت در نیروی هوایی چین توسعه پیدا نمود ، آینده جی-31 با قطعیت کمتری روبرو است . با توجه به این امر ، برای مدتهای طولانی این مساله که آیا فرماندهان نیروی هوایی چین اصولاتمایلی برای بخدمت گیری این هواگرد داشته یاخیر و اینکه جی-31 صرفا" برای بازارصادراتی تولید شده ، برای ناظران نظامی مشخص نبود ، در حالی که به شکل همزمان ، احتمال توسعه این هواپیما به یک نمونه دریاپایه بعنوان مکملی برای جنگنده برتری هوایی جی-15 نیز بارها مطرح گردید . با وجود همه احتمالات ، این مساله که آیا جی-31 وارد سازمان رزم نیروی هوایی چین خواهد شد یا خیر را میتوان به کلاس وزنی این جنگنده نیز مرتبط دانست . جی-31 با توجه به کاراکترهای منتشرشده آن ، یک هواگرد رزمی میان وزن بشمار می رود و توجه به این واقعیت که نیروی هوایی چین با قرار گرفتن در ردیف دارنده دومین ناوگان جتهای رزمی و بزرگترین ناوگان جنگنده ای رزمی سنگین ، تا قبل از معرفی جی-31 ، فاقد هواگردهای رزمی میان وزن بود ، خود جای ابهام بزرگی را ایجاد می نمود . بنابراین ، در حالی که جایگاه جی-20 در نیروی هوایی چین مشخص بوده و تثبیت شده و میتواند براحتی جایگزین نمونه های قدیمی تر نسل چهار نظیر سوخو-27 و جی-11 گردد ، جت رزمی جی-31 برای جایگزینی جنگنده های سبک وزن این نیرو نظیر جی -7 و J-10A ، مقداری گران قیمت به نظر می رسد ، ضمن اینکه در بدو امر ، کارشناسان معتقدند که قابلیت جایگزینی جتهای جی-11 را نیز نخواهند داشت . با این وصف ، در حالی که روسیه و ایالات متحده با تولید تعداد قابل توجهی از جنگنده های چند ماموریته میان وزن خود نظیر میگ-29 واف-18 بازار تسلیحاتی را در اختیار دارند ، نیروی هوایی چین در این حوزه ، عملا" حرفی برای گفتن نخواهد داشت . بدین ترتیب ، در حالی که ماهیت دقیق برنامه جی-31 یا ماموریتهای محوله به آن ، هنوز در پرده ای از ابهام قرار دارد ، این احتمال دوراز ذهن نخواهد بود که نیروی هوایی چین درصدد است تا جی-31 را بطور کامل جایگزین اسکادران های رهگیر J-8II عملیاتی نموده و یک هواگرد جدید مجهز به حسگرهای پیشرفته تر ومسلح به مهمات موثرتری نظیر PL-15 را بخدمت گیرد . به اعتقاد تحلیلگران نظامی ، احتمال دیگری که برای جی-31 حدس زده میشود ، وجود یک برنامه آینده نگرانه تر برای گسترش کمّی ناوگان نیروی هوایی چین وایجاد اسکادران های جدید در این نیرو است . در هرصورت ، ورود جی-31 به سازمان رزم نیروی هوایی چین موجب شده تا این نیرو حداقل ، سه خانواده اصلی در حوزه پیشرانه های نظامی را در خدمت داشته باشد . نسل نخست شامل پیشرانه WP-7 برای جنگنده های قدیمی تر J-7 ، J-8 ، و نسل دوم پیشرانه های WS-10 و AL-31 برای هواگردهای J-16 ، J-15 ، J-11 ، J-10 و J-20 است . با توجه به قابلیتهای تعریف شده برای جی-31 ، هیچکدام از این پیشرانه ها ، با این جنگنده سازگار نیست ، چنانکه استفاده از WP-7 برای پیکربندی دوموتوره جی-31 بسیار ضعیف بوده و پیشرانه های WS-10 و AL-31 نیز تناسبی با این هواگرد ندارند . در نتیجه ، نیروی هوایی چین می بایست یک کلاس جدید از موتورهای هوایی را برای این جنگنده در نظر گیرد که این خود نیز فشار مضاعف لجستیکی را برPLA تحمیل خواهد نمود. پی نوشت : 1- تا این لحظه ( 27 اسفند 98 ) انجمن میلیتاری فاقد تاپیک اختصاصی برای جی-31 بود ، علیرغم چنین مساله ای ، با تجمیع تمامی پستهای مرتبط در انجمن ، تاپیک اختصاصی برای این هواگرد ایجاد شد . 2- بن پایه صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9