برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on شنبه, 13 اسفند 1401 در همه مناطق
-
12 پسندیده شدههواپیمای جت آموزشی بوئینگ اسکای فاکس طرح جنجالی تبدیل هواپیمای لاکهید تی 33 به هواپیمای بوئینگ اسکای فاکس قسمت اول : هواپیمای جت آموزشی بوئینگ اسکای فاکس هواپیمای جت آموزشی بوئینگ اسکای فاکس ( به انگلیسی Boeing Skyfox ) یک هواپیمای آموزشی جت دو موتوره آمریکایی است که نسخه ی توسعهیافته و بسیار پیشرفته ای از هواپیمای لاکهید تی-۳۳ است . این هواپیما به عنوان یک هواپیمای آموزشی اصلی برای رقابت و جایگزینی با سسنا تی-۳۷ طراحی شد . علاوه بر نقش اصلی خود به عنوان یک هواپیمای آموزشی ، پیشبینی میشد که این هواپیما نقشهای دیگری از جمله حمله زمینی نیز داشته باشد . این برنامه توسط شرکت اسکایفاکس در سال ۱۹۸۳ آغاز شد و در سال ۱۹۸۶ توسط بوئینگ خریداری گردید . اسکای فاکس در کنار لاکهید تی 33 سسنا تی 37 این برنامه شامل جایگزینی موتور توربوجت آلیسون J33-A-35 با دو موتور توربوفن غیر نظامی هانیول Garrett TFE731-3A بود . همچنین بخش گستردهای از بدنه هواپیما باز طراحی شده بود . تنها یک نمونه اولیه از هواپیما ساخته شد و این برنامه بعداً به دلیل کمبود مشتری لغو شد . موتور توربوجت آلیسون J33-A-35 توربوفن غیر نظامی هانیول Garrett TFE731-3A ویژگیهای کلی : · خدمه : ۲ · طول : (۱۴٫۰۲ متر) · پهنای بال : (۱۱٫۸۴ متر) · ارتفاع : (۳٫۷۶ متر) · مساحت بالها : (۲۲٫۲۲ متر مربع) · ماهیواره : ۶٫۶۸:۱ · وزن خالی : (۴٬۶۶۵ کیلوگرم) · وزن ناخالص : (۷٬۳۶۴ کیلوگرم) · بیشترین وزن برخاست : (۹٬۰۷۲ کیلوگرم) · ظرفیت سوخت : (۲٬۹۵۰ لیتر) داخلی · پیشرانه هواگرد : ۲ عدد موتور توربوفن Garrett TFE731-3A، با پیشرانه ۳٬۷۰۰ پوند-نیرو (۱۶ کیلونیوتن) در هر موتور عملکرد : · حداکثر سرعت : (۵۸۱ مایل بر ساعت؛ ۹۳۵ کیلومتر بر ساعت) در ارتفاع بهینه · بُرد : (۲٬۲۵۶ مایل؛ ۳٬۶۳۰ کیلومتر) (سوخت داخلی) · برد معبر : (۳٬۳۹۱ مایل؛ ۵٬۴۵۸ کیلومتر) · حداكثر ارتفاع : (۱۵٬۰۰۰ متر) · حد شتاب جی : +۷٫۳۳, -۳٫۵ · نرخ صعود : (۳۸ متر بر ثانیه) جنگافزار : · جنگ افزار قابل حمل : (۲٬۷۰۰ کیلوگرم) مخازن خارجی تاریخچه ساخت : در اوایل دهه 1980 میلادی قرن گذشته ، مشخص شد که هواپیمای جت آموزشی لاکهید T-33 Shooting Star که در بیش از 6500 فروند ساخته شده بود ، عمر مفید خود را از دست داده و فاقد استانداردهای لازم برای برآورده نمودن الزامات جدید رزم هوایی است . با این حال ، طراح این هواپیمای انقلابی ، ایروین کالور با این موضوع موافق نبود . او با همکاری چند نفر دیگر از علاقه مندان از دفتر طراحی لاکهید ، پروژه ای را برای نوسازی عمیق هواپیمای جت آموزشی لاکهید T-33 Shooting Star ایجاد کرد که پروژه Skyfox نامیده شد . شرکتی همنام نیز برای معرفی این هواپیما به بازار ایجاد گردید . ایروین کالور ، طراح و مهندس نابغه شرکت لاکهید و شعبه اسکانک ورکس شرکت اسکای فاکس : در سال 1975، راسل اوکوئین ( خلبان آزمایشگر ) طراحی اولیه یک "هواپیمای آموزشی چند منظوره مدولار با نگهداری آسان " را آغاز کرد . این کار منجر به نیاز و ساخت یک نمونه اولیه بر مبنای جت آموزشی لاکهید تی 33 شد . برای اینکار ، اوکوئین با برخی از افراد تیم طراحی که قبلا هواپیمای لاکهید تی 33 را ساخته بودند تماس گرفت . در میان افرادی که راسل اوکوئین به آنها نزدیک شد ، اروین کالور ، طراح لاکهید تی 33 بود ، که اتفاقاً او نام معروف Skunk Works را برای بخش تحقیقات ویژه لاکهید انتخاب کرده بود . راسل اوکوئین ( خلبان آزمایشگر ) ایده پرداز اصلی تبدیل هواپیمای تی 33 به اسکای فاکس ، سوار بر هواپیمای ساخته شده ی اسکای فاکس پیش تولید تجهیزات کیتها و تبدیل نمونه اولیه هواپیمای آموزشی Skyfox پنج سال و پروسه ساخت این هواپیما تنها پنج ماه به طول انجامید . آزمایشهای اولیه پرواز نشان داد که ایده ی اصلی راسل اوکوئین درست بود و شرکتی که اکنون Skyfox Corporation نام گرفته بود ، شروع به بررسی بازاریابی این هواپیما کرد . نمونه اولیه ساخته شده ی هواپیمای اسکای فاکس با ساخت و آزمایش های پروازی این هواپیما تلاش های این شرکت تقریباً با موفقیت به پایان رسید . برای مدتی به نظر می رسید که نیروی هوایی کشور پرتغال می تواند برخی از کیت های تبدیل هواپیمای لاکهید تی 33 به هواپیمای اسکای فاکس را خریداری کند . با این حال ، کمبود بودجه و بهویژه فقدان کمک از سوی سازمانی که قادر به ارائه پشتیبانی جامع باشد ، کشنده بود ، زیرا شرکت Skyfox برای ارائه خدمات گارانتی بسیار کوچک بود . خدماتی که امروزه مشتریان نظامی به آن نیاز مبرم دارند ! Skyfox ورود بوئینگ به ماجرا : ادامه در بخش دوم ........ مترجم : 951 فقط برای میلیتاری ، کپی با ذکر منبع آزاد میباشد . منبع اصلی : http://www.airwar.ru/enc/other/skyfox.html
-
6 پسندیده شدهSixteen Egyptian Air Force MiG-29M/M2s performing an 'elephant walk' during Qadir-2020 exercise Egyptian MiG-29M/M2 Fulcrums armed with Kh-31 air-to-surface missile cite
-
3 پسندیده شدهسالها پیش ، یک منبع تحلیلی ، چنین طرحی را در خصوص استراتژی شبکه پدافند هوایی ایران ارائه کرده بود ... البته در خصوص اس -300 .. هر چند که نمیشود بدون داده های مستند چنین چیزی را بررسی کرد ولی انتشار چنین تصاویری ، ذهن را به یکسری موارد نزدیک می کند ...
-
3 پسندیده شدهآغاز رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ این رزمایش با اعلام رمز یا علیابن ابیطالب (ع) در مناطق پدافند هوایی شمال غرب، غرب، شرق، جنوب، شمال و مرکز کشور آغاز شده است.
-
2 پسندیده شدهسلام خدا حاج قاسم را بیامرزه. وسط سربریدن ها و مثله کردن بچه ها هم باز نیروهای مقاومت و حزب الله تمام تلاششون را میکردند تا شده یک ساعتی جنگ را متوقف کنند و با خونخواران النصره مذاکره و صحبت که ما که با شما دشمنی نداریم، دشمن ما اسراییل هست. چرا با ما میجنگید. هرچند که گوش کسی که مزدوری کفر را میکنه ( چه به شکل اسلام آمریکاییش و چه به شکل جهل تعصبیش ) به این چیزها بدهکار نبود ولی تمام تلاششون را میکردند و حتی تاکید مدام فرماندهان ارشد بود که اگر میتونید کمتر بکشید که این جنگ جنگ تحمیلی به ماست و دشمن اصلی اون پشت قایم شده. در این مورد هم جمهوری اسلامی همون جمهوری اسلامی است. تیغ بر گلو و نمک بر زخم، توهین ( دوست طالبانه) و تحقیر (از طالبان میترسه) و شماتت به ظاهر دوست و دشمن را تحمل نمیکرد اگر جمهوری اسلامی نبود و تا به حال ده ها بار وارد تله های اینچنینی شده بود که براش پهن کرده بودند. کم مگر به گوش عرب عراقی خوندند ضد ایران و در گوش ایرانی خوندند ضد عرب عراقی؟ به گوش افغان ضد ایران و به گوش ایرانی ضد افغان؟ از فلسطینی تنفر ساختند و از لبنانی دشمن؟ تا اونجایی که زخم برداشتیم و زخم خوردیم و تونستیم ایستادیم و وارد توطئه نشدیم و جایی هم که وارد شدیم باز با کمترین توان و به ضرورت دفع خطر بزرگتری وارد شدیم. درسته حالا بهتر مفهوم مسخ رسانه را میفهمیم و دسته هایی از آدم ها که هرچیزی بهشون بگند همون براشون حجته و گویا براشون دروغ و تزویر و کفر و گناه گواراتر ولی هستند هنوزم آدم هایی که از تبار و نسل حاج قاسم ان. انشالله که چشم بقیه هم بیشتر باز بشه. چه درون مرز وچه بیرون مرز و مکر و حیله و توطئه کفر را ببینند و تفرقه و سرنوشتش را هم درک کنند.
-
2 پسندیده شدهچند روز پیش گویا برنارد لوی یهودی با گلشیفته فراهانی دیدار داشته یا دیدارش رسانه ای شده ( از براندازانی که قبل از این اتفاقات زیر پرچم تجزیه کردستان سینه میزد و اتفاقا بر خلاف بقیه شون خیلی راحت در مورد تجزیه ایران صحبت میکنه و هیچ ملاحظه ای هم نداره و قبلا علاوه بر تحرکات سینماییش در منطقه اقلیم در مصاحبه های رسانه ایش عملا از تجزیه خیلی راحت حمایت میکرده ( البته که احتمالا هیچ درکی نداره و اصولا براش اهمیتی نداره وطن و سرزمین و تمامیت ارضی وکسی که قبلا چیزهای زیادی را فروخته وطن که براش اهمیتی نداره) حالا نکتش چیه؟ در زمان سقوط رژیم اشرف غنی همین لوی شانه به شانه ی احمد مسعود داشت تقریبا زمان و زمین را به هم میریخت که ظهور طالبان به ضرر اروپاست و باید به احمد مسعود! کمک کنیم با طالبان بجنگه و خلاصه هرکاری میکرد که یک جنگی یا کاریکاتوری از مقاومت مردمی شکل بده در افغاسنتان و جالبش اینجاست تمام سلبریتی های متنفر از مقاومت ما ناگهان همگی شده بودند طرفدار مقاومت و قهرمان ستیزان اصیل! شدند ناگهان طرفدار قهرمان اونم کی؟ احمد مسعود، همون هایی که هر نوع مقاومت سربازان وطن را با کنایه و تحقیر و دشمنی روبرو میشدند در ایران و هر جای منطقه. کسی آرشیو را مرور کنه از مدیحه سرایی ها و اشک ها و لبخندها و آرنولد بافی های این ها از احمد مسعود شاید گمان کنه در یک سیاره دیگه بیدار شده که یکهو جماعتی انقدر طرفدار اصطلاحا "مقاومت" شدند. حالا به نظر آیا این گروه های هماهنگ سلبریتی های در ارتباط با هم ( و البته برخی رسانه های فارسی زبان و سفارت ها که شبکه ای فرمان میگیرند روی موضوعی متمرکز بشند) اون زمان هم از جایی فرمان میگرفتند که یکهو همه شدند ضد طالبان وحامی مسعود؟ رابطی بین این ها وجود داره با این یهودیان پرنفوذ و سیاسی؟ میگند در جنگ ها و وقایع به دشمنان و دوستان دشمنانت هم نگاه کن. به دشمنان و دوستان یک موقعیت هم نگاه کن.
-
2 پسندیده شدهاگر از تجربه استفاده نکنید محکوم به شکست هستید هرگونه لج بازی در این خصوص نابود کننده است در زمان ما بهترین گوشی گوشی تلفن همراه نوکیا بود و همه افتخار میکردن که گوشی نوکیا در دست داشتن (سامسونگ آشغال ترین گوشی بود) شرکت نوکیا درزمانی که اندروید در ابتدای راه بود از ان دوری کرد و طمع در فروش بازار نرم افزار اختصاص خود در سیمبیان را داشت و اکنون محکوم به فنا شد روسیه هم در زمان انتخاب راه نوکیا و سامسونگ است بزرگترین ضعف روسیه عدم استفاده از جنگ شبکه محور با توجه به ترس از هک سیستم توسط غربی ها و شبکه نرم افزاری ضعیف می باشد روس ها سعی دارند جنگ شبکه محور خود را با کوچک کردن واحد ها انجام دهند(شبکه محور روسی) تا ۱-نیازارتباط در حد بیسیم دستی باشد ۲-حضور پهپاد در واحد در این حد هم نشان دهنده تغییر نگرش فرماندهان ارتش روسیه در مقیاس کلان می باشد ۳-بازار پهپادهای شناسایی روسیه در آینده بسیار بزرگ خواهد بود ۴-ارتباط پهپاد احتمالا فقط در حد فرماندهان گردان باشدو عناصر میدانی دارای این ارتباط مستقیم نیستندو این نقطه ضعف این روش است این در (فیلم های گوناگون دیده شده است که پس از عبور از سنگر اوکراینی ها به تانک های روسی شلیک کرده اند ) ۵-ضعف نرم افزاری و سخت افزاری به علت ضعف تکنولوژیک در این طرح دیده می شود ۶--در این گونه طرح ها مهمترین اصل دستورات واحد فرماندهی است چون هر فرد نوک پیکان از شش نفر دستور میگیرد با توجه به زمان بندی و سلسله مراتب بودن فرماندهی و مدیریت نظامی این موارد سبب اتلاف وقت و دلای میگردد در مقابل مدیریت دینامیک صحنه نبرد عملا ارتباط ان لاین و به سرعت انجام میگرد ۷-در عمل این یک راهکار بومی جهت کاهش زمان تصمیم گیری نبرد از سوی روس ها می باشد ۸- ارزان بودن این راهکار بومی هم یکی از خصوصیات این طرح هست ۹-پیروزی در باخموت رو می توان نتیجه این تاکتیک دانست از مدت ها قبل اوکراینی ها اعلام می داشتند واحد روسی با روش جدیدی می جنگند ۱۰-این تاکتیک با توجه به دیلای و تاخیر ذاتی سبب افزایش تلفات انسانی در مقابل تاکتیک ریل تایم و مدیریت داینامیک صحنه نبرد می باشد
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شدهبسم ا.. کسی اینجا از طالب ها حمایت نکرد ... شما بد گرفتی قضیه را اخوی ... دوباره بحث را از ابتدا مطالعه کنید ... اصل خبر مشخص هست .... نیروی مرزبانی داشته خودرو را بررسی می کرده ، طرف گازش را گرفته رفته آن سمت ... مرزبانی طالب ها هم واکنش نشان داده ... ( همین چند ماه پیش نبود مگر که در پاسخ به تجاوز مرزی طالب ها ، ارتش با مینی کاتیوشا و توپخانه ، از اینها پذیرایی کرد ... ) آن موقع این حضرات کجا بودند که تحلیل ارائه کنند ؟ بعد هم ویدئوها مشخص هست ... کاربری هم که این بحث را شروع کرد ، و با کنایه ، نیروی مرزبانی کشور خودش را خطاب قرار داد ، جوابش همین بود که مشاهده کردید . اگر می آمد و تحلیل می کرد و نقد می کرد که چرا این اتفاق رخ داده و حالتهای مختلف برخورد را بررسی می کرد ، چنین واکنشی نشان داده نمی شد .. همه اطلاع دارند که اینجا میلیتاری هست و با ادبیات سایر رسانه ها نمی شود کار را جلو برد و اگر کسی به این روش علاقه مند باشد ، انتظار چنین واکنشی را باید داشته باشد اولین تصاویر درگیری نیروهای ایران با طالبان در منطقه مرزی | یک عضو طالبان کشته شد؟ این بازی ها را در میلیتاری شروع نکنید ... معکوس کردن اتهامات ، در حالی که موضع بنده در خصوص طالب ها کامل مشخص هست ، نتایج چندان جالبی ندارد پی نوشت : آنهایی که در همین انجمن همان زمان غیرتی شده بودند و میخواستند بروند کمک پسر احمدشاه مسعود ، الان باید جواب بدهند که چرا نرفتند و جلوی اینها را نگرفتند .. عادت کردید با هشتگ و لایک حرف بزنید ... دوریال غیرت به خرج بدید ، اسلحه دست گیرید ، برید کمک مخالفان طالب ها ... بی غیرتی هم یک حدی دارد ... این صحبت هم در اینجا می ماند برای روز مشخص ...
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شدهسلام در مورد برخی از این پروازها هنوز شبهاتی وجود داره. طبق برخی نقشه های FIR ایران، گاهی به نظر میرسه این پرنده ها وارد این حریم میشند و به نظرم برای همین نیاز هست به قول شما حتی شده برای همبال شدن با این پرنده ها حتما رهگیر سرحالی داشته باشیم. مشایعت! و همراهی با پرنده هایی که مداومت پروازی خوبی داشته باشند و سرکشی! نوبتیشون به نظرم میتونه مانع شیطنت های گاه و بیگاه هم بشه و کم کم با ایجاد مزاحمت مدام لااقل تمرکز چنینی مزاحمانی را به هم زد.
-
2 پسندیده شدهاین تونل ها برای نگهداری و پشتیبانی و مقابله با حمله ی غافلگیرانه ی دشمن هست. در یک حمله ی غافلگیرانه مثلا با موشک های کروز یا پهپاد انتحاری سامانه های پدافندی برد بلند مورد هدف قرار خواهند گرفت که راه برای عملیات هواپیما ها باز بشود. علاوه بر آن چون تاسیسات زیر زمینی هست برای پنهانکاری در مقابل ماهواره های دشمن و حمله ی غافگیرانه به دشمن مناسب هست.
-
2 پسندیده شدهنصب توپ اتوماتیک M230LF بر روی وانت فورد اف250 البته هدف اصلی شرکت نورثروپ گرامن از این ادغام بیشتر نشان دادن عملکرد توپ اتوماتیک M230LF کالیبر 30 م.م در مقابله با ریزپهپادها بوده است تا ساخت یک وانت مسلح
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا Kaiser-Fleetwings BQ-2 پهپاد بدون سرنشین هجومی انتحاری / نمونه اولیه بمب پرنده BQ-1 منشا Fleetwings به 1926 بر می گردد و این شرکت سرانجام مجموعه کوچکی از طراحی های هواپیما شامل تمرین دهنده های Fleetwings 33 و "BT-12 "Sophomore را در دهه 1930 به وجود آورد. یکی از جالب ترین ابتکارات این شرکت BQ-1 بود که یک طراحی بمب پرنده مختص جلب نظر نیروی هوایی ایالات متحده (USASF) در طول جنگ جهانی دوم (1939- 1945) محسوب می شد. Henry J. Kaiser این شرکت را در سال 1943 خریداری کرد و نام آن را به Kaiser-Fleetwings تغییر داد. XBQ-2 BQ-1 زمینه را برای BQ-2 پس از خود فراهم کرد، تلاشی ابتدایی برای ساخت یک هواپیمای بدون سرنشین (UAV) انتحاری. فقط یک kسخه از آن تکمیل شد و اولین پرواز آن در 1943 رقم خورد. این هواپیما با چرخ های سهگانه ثابت و پوشش دار (جدا شونده، jettisonable)، محفظه های موتور نصب شده در بال و واحد دم استاندارد با یک باله ظاهری مانند هواپیما های متعارف دارد. بخش کابین خلبان براق است و یک خلبان به صورت انتخابی در آن می نشیند. توسعه هواپیما در جولای سال 1942 آغاز شد و در آن زمان این نوع از هواپیما ها، پهپاد هجومی نام داشتند. قدرت هواپیما از 2 موتور رادیال پیستونی هواخنک سری Lycoming R-680-13 تامین می شد که هرکدام یک ملخ 2 پره را می چرخاندند. مشخصات فنی آن شامل حداکثر سرعت 362 کیلومتر در ساعت و برد 2760 کیلومتر می شد. به عنوان یک بمب بدون سرنشین، محموله آن، 900 کیلوگرم ماده انفجاری بود که سرجنگی را تشکیل می داد؛ کل هواپیما در حین ضربه به هدف به صورت انتحاری عمل می کرد. سرانجام مشخص شد XBQ-2A برای خرید بسیار گران است و منجر به ساخت فقط یک نمونه اولیه پیش از لغو پروژه شد. این هواپیما چندین پرواز آزمایشی را نیز انجام داد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 1943 - وضعیت: لغو شده - تعداد فروند ساخته شده: 1 - سازنده: Kaiser-Fleetwings - ایالات متحده - کشورهای استفاده کننده: ایالات متحده (لغو شده) - نقش: حملات زمینی (هدایت بمب های هواپایه برای نابودی اهداف زمینی توسط تیر بمب موشک و راکت)، X-Plane (توسعه ای، نمونه اولیه، اثبات گر فناوری؛ این هواپیما برای نمونه سازی اولیه، اثبات فناوری، تحقیق و کسب اطلاعات توسعه داده شده است)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول بال ها: 14.8 متر - حداکثر وزن برخاست: 3500 کیلوگرم – قوای محرکه: 2 موتور رادیال پیستونی هواخنک Lycoming R-680-13 با قدرت 280 اسب بخار - حداکثر سرعت: 362 کیلومتر بر ساعت - برد: 2760 کیلومتر - تسلیحات: 900 کیلوگرم سرجنگی - نسخه ها: BQ-2 (سری پایه)، XBQ-2A (اسم نمونه اولیه، 1 نسخه تکمیل شد) منبع
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبه نظر دلیل این فضولی و کنجکاوی و البته مزاحمت پرنده آمریکایی رزمایش اخیر میتونه باشه. و البته که چقدر وجود رهگیرهای قدرتمند که در این شرایط بدون غافلگیر شدن توسط رپتور و رفیق کوچکترش بتونند به انجام ماموریت بپردازند حس میشه. انشاالله که با اومدن پرنده های جدید لااقل به این آسودگی و به پشتوانه نیروی هوایی ایالات محده این مزاحمان اینطور جولان ندند در نزدیک مرزهای هوایی ایران با خیانت و مزدوری کشورهای جنوبی خلیج فارس.
-
1 پسندیده شدهدسترسي به لپ تاپ ندارم ولي در اين مورد اسراييل براي پرتاب موشك پدافندي از زيرزمين كارهايي كرده، شبيه لانچرهاي زيرزميني ما ولي موشك عمود پرواز ميطلبه
-
1 پسندیده شدهبه طور قطع برای دفاع نقطه ای و مانورپذیری بالا، جنگنده ای مانند mig35 ضروری است. ترکیب mig35 و su35 جالب خواهد بود. حتی ایده ال اینه mig35 رو در داخل کشور تحت لیسانس تولید کنند. تجربه قبلی داشتن mig29 می تونه خیلی کمک کنه. چند تا su34 هم بخرند، خلاص. فعلا کافیمونه.
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهرزمایش نیروی دریایی سپاه این رزمایش با آزمایش موفق سامانه های موشک های کروز دریایی، پهپادهای رزمی و سامانه های هوشمند بدون سرنشین زیرسطحی و هوایی درآب های نزدیک به جزایر خلیج فارس انجام شد. رونمایی از پهپاد رادارگریز جدید با موشک های جدید(تصاویر احتمالی) : رونمایی از قایق اژدر پرتاب کن و اژدر جدید: فیلم رزمایش: https://uupload.ir/view/vid_20230117_193612_864_4spi.mp4/
-
1 پسندیده شدهاطلاعات رسمی نداریم. و اگر با محاسبات خودم بخوام بزنم مجید رو میزنم 6 تا 8 کیلومتر! اونم بخاطر برد کشف آشیانه یاب مادون قرمز
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهپهپاد سیمرغ نیروی دریایی ارتش پهپاد سیمرغ همان پهپاد شاهد 129 می باشد که در خدمت نیروی دریایی ارتش بوده و در رزمایش با استفاده از بمبهای هوشمند و نقطهزن موفق به انهدام یک هدف متحرک شناوری در آبهای دوردست با استفاده از بمبهای هوشمند و نقطهزن تماما ایرانی شد.
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهگامهای بلند برای پرکردن جای فینیکس در جریان نمایشگاه چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس در تهران، انواع دستاوردهای تسلیحاتی و تجهیزاتی نیروهای مسلح کشورمان به نمایش درآمد که از آن جمله موشکهای پدافند هوایی صیادــ2 و 3، دو نسل موشک شلمچه و نیز موشک هوابههوای میانبرد فکور90 بود. علائم و اطلاعات ثبتشده روی بدنه موشک فکور نشان میدهد که احتمالاً این محصول نسبت به نمونه رونماییشده در جریان افتتاح خط تولید در سال 1397 تفاوتهایی دارد. موشک فکور برای تجهیز جنگندههای اف14 تامکت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و جهاد خودکفایی این نیرو توسعه یافته استمتخصصان این نیرو در سازمان جهاد خودکفایی بهسرپرستی امیر عطاءالله بازرگان و جمعی از خلبانان اقدام به تطبیق موشک سطحبههوای MIM-23 Hawk با شکاری رهگیر اف14 تحت پروژهای بهنام سجیل کردند تا در حد امکان کمبود موشکهای فینیکس جبران شود، این کار با موفقیت صورت گرفته پس از آزمایشهای لازم، پای این ترکیب جدید به میادین نبرد هم باز شد. بنا بر گزارشهای رسمی، جنگنده اف14 تامکت با موشک هاوک یا سجیل موفق به شکار پرندههای دشمن نیز شد علائم روی بدنه موشک شلمچهــ2 اما تصاویر منتشرشده از نمایشگاه اقتدار 40 در هفتههای اخیر نشان داد که روی بدنه موشک شلمچهــ2 عبارت M112 بهعنوان موتور سوخت جامد، حک شده است، در نتیجه این موشک بدنه و موتور نسل قبلی موشک شلمچه را حفظ کرده اما بالها و بالکهای کنترلی و دماغه آن مطابق موشک استاندارد طراحی شده است.وجه شاخص پیکربندی موشک استاندارد در واقع همان بالهای امتدادیافته (Long Wing) در راستای بدنه است که در شلمچهــ2 مورد استفاده قرار گرفته است. بهطور خلاصه میتوان گفت برای بهسازی سامانه مرصاد، عبور از موشک شلمچه به شلمچهــ2 با پرتابگرهای جدید و قابلیتهای تاکتیکی بالاتر با حفظ موتور، بدنه و سامانههای هدایت موشک شلمچه و طراحی بال و بالکهای کنترلی متفاوت صورت پذیرفته است تفاوتهای جزئی در بالک کنترلی موشک شلمچه (مرکز تصویر) با موشک استاندارد (نصبشده روی استند) قابل مشاهده است اما از موتور M112 برای رسیدن به یک موشک هوابههوا نیز در صنعت دفاعی کشور استفاده شده است. نسل اول موشک هوابههوای فکور90 با استفاده از موتور موشک شلمچه اما بالها و بالکهای مشابه موشک فینیکس و با وزنی مشابه موشک شلمچه طراحی و ساخته شد. این موشک در فروردین 1396 رونمایی و پس از کارهای تکمیلی خط تولید آن در مرداد 1397 افتتاح شد. رونمایی از موشک فکور90 در سال 1396 هدف از بهکارگیری پیکربندی موشک فینیکس در مقایسه با هاوک، ایجاد امکان حمل موشک فکور در جایگاههای زیر بدنه جنگنده اف14 تامکت است زیرا امکان حمل موشک هاوک/سجیل/شلمچه در جایگاه زیر بدنه تامکت بهدلیل اندازه دهانه بال، اگر ناممکن نباشد عملاً بسیار دور از دسترس است. البته فکور با جرم 1405 پوند معادل 636.47 کیلوگرم، سنگینتر از موشک فینیکس است اما تولید انبوه آن در داخل و قابلیتهای بالایی که از بهکارگیری سامانه هدایت و جنگ الکترونیک جدید در فکور90 حاصل میشود راهکار موقتی مناسبی تا زمان توسعه نمونه بومی موشک فینیکس با نام مقصود است. تفاوت در ابعاد موشکهای هاوک (زیر بالهای هواپیمای عقبی) و موشک فینیکس (زیر بدنه هواپیمای جلویی) در این تصویر مشهود است امکان نصب فکور90 در جایگاه زیر بدنه تامکت سبب افزایش پایایی رزمی این جنگنده در نبردهای هوایی میشود زیرا بهجای دو موشک هاوک/سجیل میتوان شش موشک فکور90 را توسط اف14 حمل و بهکارگیری کرد. تفاوت در طول موشک هاوک زیر بال هواپیمای نزدیک و فینیکس زیر بدنه اف14 دورتر قابل مشاهده است اخبار مختلفی حاکی از مقاومت بسیار خوب این موشک در برابر جنگ الکترونیک در آزمایشهای مختلف بوده است، همچنین این گمانه نیز مطرح است که فناوریهای کسبشده در زمینه سامانه هدایت دوگانه موشک صیادــ2 که در سال 1392 رونمایی شد در موشک فکور مورد استفاده قرار گرفته باشد در علائم ثبتشده روی موشک AIM-23B یا همان فکور در رونمایی خط تولید در سال 1397، دمای انبارداری این موشک از منفی 40 تا مثبت 60 و محدوده دمایی که موشک در آن قابل شلیک است از حدود منفی 31.7 تا مثبت 51.7 درجه سلسیوس (سانتیگراد) روی بدنه ثبت شده بود. مرز پایین این محدوده دما معادل ارتفاع پروازی حدود 7200 متر است. بهطور معمول، این محدودیت دمای شلیک به پیشران سوخت جامد موشک مربوط است. علائم روی بدنه موشک فکور در رونمایی خط تولید در سال 1397؛ تصویر بالا جرم موشک به واحد پوند و تصویر پایین نوع موتور و دمای انبارداری و شلیک قابل رؤیت است اما در موشک فکور90 نمایشدادهشده در نمایشگاه هفته دفاع مقدس سال 1399، که مشخصه ATMF-90B روی بدنه آن به چشم میخورد (نمونه تمرینی با مشخصه ATM و نمونه رزمی با مشخصه AIM نمایش داده میشود) نام موتور M190 و محدوده دمایی آن نیز از منفی 65 تا مثبت 160 فارنهایت معادل منفی 53.89 تا 71.11 درجه سلسیوس ثبت شده است. علائم ثبتشده روی بدنه موشک فکور90 حاضر در نمایشگاه اقتدار40 در سال 1399 اینکه موتور جدید M190 چهویژگیهایی دارد، هنوز اطلاعی در دست نیست اما همین تغییر محدوده دما نشاندهنده تغییراتی در سوخت آن است. ارتفاع پروازی معادل مرز پایین محدوده دمایی موشک AIMF-90B تقریباً معادل با 10600 متر است که بهبود قابلتوجهی را نسبت به نمونه AIMF-90 که در فروردین 1396 رونمایی شد نشان میدهد، البته وزن موشک AIMF-90B روی بدنه برابر همان مقدار موشک AIMF-90 ثبت شده است. موشکهای فکور90 و شلمچهــ2 از نظر شکل دماغه بسیار شبیه به هم هستند همانطور که اشاره شد، فکور بهعنوان یک موشک میانبرد معرفی شده است. راجع به میزان برد و سرعت آن در اخبار رسمی مطلبی عنوان نشده است اما باید توجه داشت که موتور M112، موشک شلمچه را با شروع پرواز از سطح زمین یعنی سرعت و ارتفاع صفر به سرعت 2.7 ماخ در یک ارتفاعی (که همواره یکسان نیست) میرساند. برد نهایی 40 کیلومتر و سقف ارتفاع 18000متری از دیگر مشخصات عملیاتی شلمچه است اما در موشک فکور که از یک هواپیما در سرعت و ارتفاع اولیه غیر صفر مأموریت خود را آغاز میکند، بخش بزرگی از انرژی جنبشی تولیدی توسط موتور که صرف غلبه بر جاذبه برای گرفتن ارتفاع میشد، به انرژی جنبشی برای کسب برد و سرعت بیشتر تبدیل شود. از سوی دیگر خود وسیله حامل نیز سرعت اولیهای از حداقل 0.3 ماخ تا اعداد ماخ بالاتر به موشک میدهد که این هم سبب افزایش برد و سرعت نهایی میشود، در نتیجه برد عملیاتی موشک فکور در حالت هوابههوا بسیار بیشتر از موشک شلمچه در حالت زمینبههوا خواهد بود موشکهای صیاد-2 و 3 کنار فکور90 در نمایشگاه اقتدار40 اینکه موتور M190 علاوه بر کاهش محدودیت دمایی از نظر مشخصات رانشی چه بهبودهایی نسبت به موتور M112 داشته است نامشخص است. اما میتوان با ذکر مثالی، میزان بهبود قابل دستیابی با تغییر موتور را بهتر درک کرد. دو موشک پدافند هوایی صیادــ2 و 3 که در نمایشگاه اخیر نیز کنار هم قرار داشتند از نظر قطر بدنه تفاوتی با یکدیگر ندارند و در طول بدنه نیز صیادــ3 در حدود 11 درصد کشیدهتر است اما این موشک که از موتور جدیدتری برخوردار است به 60 درصد برد بیشتر نسبت به صیادــ2 میرسد.این در حالی است که وزن صیادــ2 و 3 نیز بسیار نزدیک به هم است، این مقایسه نشان میدهد که تغییر ترکیب سوخت میتواند تأثیر قابلتوجهی در عملکرد یک موشک داشته باشد منبع مورد استفاده : https://www.tasnimnews.com