برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on شنبه, 13 اسفند 1401 در پست ها
-
12 پسندیده شدههواپیمای جت آموزشی بوئینگ اسکای فاکس طرح جنجالی تبدیل هواپیمای لاکهید تی 33 به هواپیمای بوئینگ اسکای فاکس قسمت اول : هواپیمای جت آموزشی بوئینگ اسکای فاکس هواپیمای جت آموزشی بوئینگ اسکای فاکس ( به انگلیسی Boeing Skyfox ) یک هواپیمای آموزشی جت دو موتوره آمریکایی است که نسخه ی توسعهیافته و بسیار پیشرفته ای از هواپیمای لاکهید تی-۳۳ است . این هواپیما به عنوان یک هواپیمای آموزشی اصلی برای رقابت و جایگزینی با سسنا تی-۳۷ طراحی شد . علاوه بر نقش اصلی خود به عنوان یک هواپیمای آموزشی ، پیشبینی میشد که این هواپیما نقشهای دیگری از جمله حمله زمینی نیز داشته باشد . این برنامه توسط شرکت اسکایفاکس در سال ۱۹۸۳ آغاز شد و در سال ۱۹۸۶ توسط بوئینگ خریداری گردید . اسکای فاکس در کنار لاکهید تی 33 سسنا تی 37 این برنامه شامل جایگزینی موتور توربوجت آلیسون J33-A-35 با دو موتور توربوفن غیر نظامی هانیول Garrett TFE731-3A بود . همچنین بخش گستردهای از بدنه هواپیما باز طراحی شده بود . تنها یک نمونه اولیه از هواپیما ساخته شد و این برنامه بعداً به دلیل کمبود مشتری لغو شد . موتور توربوجت آلیسون J33-A-35 توربوفن غیر نظامی هانیول Garrett TFE731-3A ویژگیهای کلی : · خدمه : ۲ · طول : (۱۴٫۰۲ متر) · پهنای بال : (۱۱٫۸۴ متر) · ارتفاع : (۳٫۷۶ متر) · مساحت بالها : (۲۲٫۲۲ متر مربع) · ماهیواره : ۶٫۶۸:۱ · وزن خالی : (۴٬۶۶۵ کیلوگرم) · وزن ناخالص : (۷٬۳۶۴ کیلوگرم) · بیشترین وزن برخاست : (۹٬۰۷۲ کیلوگرم) · ظرفیت سوخت : (۲٬۹۵۰ لیتر) داخلی · پیشرانه هواگرد : ۲ عدد موتور توربوفن Garrett TFE731-3A، با پیشرانه ۳٬۷۰۰ پوند-نیرو (۱۶ کیلونیوتن) در هر موتور عملکرد : · حداکثر سرعت : (۵۸۱ مایل بر ساعت؛ ۹۳۵ کیلومتر بر ساعت) در ارتفاع بهینه · بُرد : (۲٬۲۵۶ مایل؛ ۳٬۶۳۰ کیلومتر) (سوخت داخلی) · برد معبر : (۳٬۳۹۱ مایل؛ ۵٬۴۵۸ کیلومتر) · حداكثر ارتفاع : (۱۵٬۰۰۰ متر) · حد شتاب جی : +۷٫۳۳, -۳٫۵ · نرخ صعود : (۳۸ متر بر ثانیه) جنگافزار : · جنگ افزار قابل حمل : (۲٬۷۰۰ کیلوگرم) مخازن خارجی تاریخچه ساخت : در اوایل دهه 1980 میلادی قرن گذشته ، مشخص شد که هواپیمای جت آموزشی لاکهید T-33 Shooting Star که در بیش از 6500 فروند ساخته شده بود ، عمر مفید خود را از دست داده و فاقد استانداردهای لازم برای برآورده نمودن الزامات جدید رزم هوایی است . با این حال ، طراح این هواپیمای انقلابی ، ایروین کالور با این موضوع موافق نبود . او با همکاری چند نفر دیگر از علاقه مندان از دفتر طراحی لاکهید ، پروژه ای را برای نوسازی عمیق هواپیمای جت آموزشی لاکهید T-33 Shooting Star ایجاد کرد که پروژه Skyfox نامیده شد . شرکتی همنام نیز برای معرفی این هواپیما به بازار ایجاد گردید . ایروین کالور ، طراح و مهندس نابغه شرکت لاکهید و شعبه اسکانک ورکس شرکت اسکای فاکس : در سال 1975، راسل اوکوئین ( خلبان آزمایشگر ) طراحی اولیه یک "هواپیمای آموزشی چند منظوره مدولار با نگهداری آسان " را آغاز کرد . این کار منجر به نیاز و ساخت یک نمونه اولیه بر مبنای جت آموزشی لاکهید تی 33 شد . برای اینکار ، اوکوئین با برخی از افراد تیم طراحی که قبلا هواپیمای لاکهید تی 33 را ساخته بودند تماس گرفت . در میان افرادی که راسل اوکوئین به آنها نزدیک شد ، اروین کالور ، طراح لاکهید تی 33 بود ، که اتفاقاً او نام معروف Skunk Works را برای بخش تحقیقات ویژه لاکهید انتخاب کرده بود . راسل اوکوئین ( خلبان آزمایشگر ) ایده پرداز اصلی تبدیل هواپیمای تی 33 به اسکای فاکس ، سوار بر هواپیمای ساخته شده ی اسکای فاکس پیش تولید تجهیزات کیتها و تبدیل نمونه اولیه هواپیمای آموزشی Skyfox پنج سال و پروسه ساخت این هواپیما تنها پنج ماه به طول انجامید . آزمایشهای اولیه پرواز نشان داد که ایده ی اصلی راسل اوکوئین درست بود و شرکتی که اکنون Skyfox Corporation نام گرفته بود ، شروع به بررسی بازاریابی این هواپیما کرد . نمونه اولیه ساخته شده ی هواپیمای اسکای فاکس با ساخت و آزمایش های پروازی این هواپیما تلاش های این شرکت تقریباً با موفقیت به پایان رسید . برای مدتی به نظر می رسید که نیروی هوایی کشور پرتغال می تواند برخی از کیت های تبدیل هواپیمای لاکهید تی 33 به هواپیمای اسکای فاکس را خریداری کند . با این حال ، کمبود بودجه و بهویژه فقدان کمک از سوی سازمانی که قادر به ارائه پشتیبانی جامع باشد ، کشنده بود ، زیرا شرکت Skyfox برای ارائه خدمات گارانتی بسیار کوچک بود . خدماتی که امروزه مشتریان نظامی به آن نیاز مبرم دارند ! Skyfox ورود بوئینگ به ماجرا : ادامه در بخش دوم ........ مترجم : 951 فقط برای میلیتاری ، کپی با ذکر منبع آزاد میباشد . منبع اصلی : http://www.airwar.ru/enc/other/skyfox.html
-
6 پسندیده شدهSixteen Egyptian Air Force MiG-29M/M2s performing an 'elephant walk' during Qadir-2020 exercise Egyptian MiG-29M/M2 Fulcrums armed with Kh-31 air-to-surface missile cite
-
3 پسندیده شدهسالها پیش ، یک منبع تحلیلی ، چنین طرحی را در خصوص استراتژی شبکه پدافند هوایی ایران ارائه کرده بود ... البته در خصوص اس -300 .. هر چند که نمیشود بدون داده های مستند چنین چیزی را بررسی کرد ولی انتشار چنین تصاویری ، ذهن را به یکسری موارد نزدیک می کند ...
-
3 پسندیده شدهآغاز رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ این رزمایش با اعلام رمز یا علیابن ابیطالب (ع) در مناطق پدافند هوایی شمال غرب، غرب، شرق، جنوب، شمال و مرکز کشور آغاز شده است.
-
2 پسندیده شدهچند روز پیش گویا برنارد لوی یهودی با گلشیفته فراهانی دیدار داشته یا دیدارش رسانه ای شده ( از براندازانی که قبل از این اتفاقات زیر پرچم تجزیه کردستان سینه میزد و اتفاقا بر خلاف بقیه شون خیلی راحت در مورد تجزیه ایران صحبت میکنه و هیچ ملاحظه ای هم نداره و قبلا علاوه بر تحرکات سینماییش در منطقه اقلیم در مصاحبه های رسانه ایش عملا از تجزیه خیلی راحت حمایت میکرده ( البته که احتمالا هیچ درکی نداره و اصولا براش اهمیتی نداره وطن و سرزمین و تمامیت ارضی وکسی که قبلا چیزهای زیادی را فروخته وطن که براش اهمیتی نداره) حالا نکتش چیه؟ در زمان سقوط رژیم اشرف غنی همین لوی شانه به شانه ی احمد مسعود داشت تقریبا زمان و زمین را به هم میریخت که ظهور طالبان به ضرر اروپاست و باید به احمد مسعود! کمک کنیم با طالبان بجنگه و خلاصه هرکاری میکرد که یک جنگی یا کاریکاتوری از مقاومت مردمی شکل بده در افغاسنتان و جالبش اینجاست تمام سلبریتی های متنفر از مقاومت ما ناگهان همگی شده بودند طرفدار مقاومت و قهرمان ستیزان اصیل! شدند ناگهان طرفدار قهرمان اونم کی؟ احمد مسعود، همون هایی که هر نوع مقاومت سربازان وطن را با کنایه و تحقیر و دشمنی روبرو میشدند در ایران و هر جای منطقه. کسی آرشیو را مرور کنه از مدیحه سرایی ها و اشک ها و لبخندها و آرنولد بافی های این ها از احمد مسعود شاید گمان کنه در یک سیاره دیگه بیدار شده که یکهو جماعتی انقدر طرفدار اصطلاحا "مقاومت" شدند. حالا به نظر آیا این گروه های هماهنگ سلبریتی های در ارتباط با هم ( و البته برخی رسانه های فارسی زبان و سفارت ها که شبکه ای فرمان میگیرند روی موضوعی متمرکز بشند) اون زمان هم از جایی فرمان میگرفتند که یکهو همه شدند ضد طالبان وحامی مسعود؟ رابطی بین این ها وجود داره با این یهودیان پرنفوذ و سیاسی؟ میگند در جنگ ها و وقایع به دشمنان و دوستان دشمنانت هم نگاه کن. به دشمنان و دوستان یک موقعیت هم نگاه کن.
-
2 پسندیده شدهاگر از تجربه استفاده نکنید محکوم به شکست هستید هرگونه لج بازی در این خصوص نابود کننده است در زمان ما بهترین گوشی گوشی تلفن همراه نوکیا بود و همه افتخار میکردن که گوشی نوکیا در دست داشتن (سامسونگ آشغال ترین گوشی بود) شرکت نوکیا درزمانی که اندروید در ابتدای راه بود از ان دوری کرد و طمع در فروش بازار نرم افزار اختصاص خود در سیمبیان را داشت و اکنون محکوم به فنا شد روسیه هم در زمان انتخاب راه نوکیا و سامسونگ است بزرگترین ضعف روسیه عدم استفاده از جنگ شبکه محور با توجه به ترس از هک سیستم توسط غربی ها و شبکه نرم افزاری ضعیف می باشد روس ها سعی دارند جنگ شبکه محور خود را با کوچک کردن واحد ها انجام دهند(شبکه محور روسی) تا ۱-نیازارتباط در حد بیسیم دستی باشد ۲-حضور پهپاد در واحد در این حد هم نشان دهنده تغییر نگرش فرماندهان ارتش روسیه در مقیاس کلان می باشد ۳-بازار پهپادهای شناسایی روسیه در آینده بسیار بزرگ خواهد بود ۴-ارتباط پهپاد احتمالا فقط در حد فرماندهان گردان باشدو عناصر میدانی دارای این ارتباط مستقیم نیستندو این نقطه ضعف این روش است این در (فیلم های گوناگون دیده شده است که پس از عبور از سنگر اوکراینی ها به تانک های روسی شلیک کرده اند ) ۵-ضعف نرم افزاری و سخت افزاری به علت ضعف تکنولوژیک در این طرح دیده می شود ۶--در این گونه طرح ها مهمترین اصل دستورات واحد فرماندهی است چون هر فرد نوک پیکان از شش نفر دستور میگیرد با توجه به زمان بندی و سلسله مراتب بودن فرماندهی و مدیریت نظامی این موارد سبب اتلاف وقت و دلای میگردد در مقابل مدیریت دینامیک صحنه نبرد عملا ارتباط ان لاین و به سرعت انجام میگرد ۷-در عمل این یک راهکار بومی جهت کاهش زمان تصمیم گیری نبرد از سوی روس ها می باشد ۸- ارزان بودن این راهکار بومی هم یکی از خصوصیات این طرح هست ۹-پیروزی در باخموت رو می توان نتیجه این تاکتیک دانست از مدت ها قبل اوکراینی ها اعلام می داشتند واحد روسی با روش جدیدی می جنگند ۱۰-این تاکتیک با توجه به دیلای و تاخیر ذاتی سبب افزایش تلفات انسانی در مقابل تاکتیک ریل تایم و مدیریت داینامیک صحنه نبرد می باشد
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شدهبسم ا.. کسی اینجا از طالب ها حمایت نکرد ... شما بد گرفتی قضیه را اخوی ... دوباره بحث را از ابتدا مطالعه کنید ... اصل خبر مشخص هست .... نیروی مرزبانی داشته خودرو را بررسی می کرده ، طرف گازش را گرفته رفته آن سمت ... مرزبانی طالب ها هم واکنش نشان داده ... ( همین چند ماه پیش نبود مگر که در پاسخ به تجاوز مرزی طالب ها ، ارتش با مینی کاتیوشا و توپخانه ، از اینها پذیرایی کرد ... ) آن موقع این حضرات کجا بودند که تحلیل ارائه کنند ؟ بعد هم ویدئوها مشخص هست ... کاربری هم که این بحث را شروع کرد ، و با کنایه ، نیروی مرزبانی کشور خودش را خطاب قرار داد ، جوابش همین بود که مشاهده کردید . اگر می آمد و تحلیل می کرد و نقد می کرد که چرا این اتفاق رخ داده و حالتهای مختلف برخورد را بررسی می کرد ، چنین واکنشی نشان داده نمی شد .. همه اطلاع دارند که اینجا میلیتاری هست و با ادبیات سایر رسانه ها نمی شود کار را جلو برد و اگر کسی به این روش علاقه مند باشد ، انتظار چنین واکنشی را باید داشته باشد اولین تصاویر درگیری نیروهای ایران با طالبان در منطقه مرزی | یک عضو طالبان کشته شد؟ این بازی ها را در میلیتاری شروع نکنید ... معکوس کردن اتهامات ، در حالی که موضع بنده در خصوص طالب ها کامل مشخص هست ، نتایج چندان جالبی ندارد پی نوشت : آنهایی که در همین انجمن همان زمان غیرتی شده بودند و میخواستند بروند کمک پسر احمدشاه مسعود ، الان باید جواب بدهند که چرا نرفتند و جلوی اینها را نگرفتند .. عادت کردید با هشتگ و لایک حرف بزنید ... دوریال غیرت به خرج بدید ، اسلحه دست گیرید ، برید کمک مخالفان طالب ها ... بی غیرتی هم یک حدی دارد ... این صحبت هم در اینجا می ماند برای روز مشخص ...
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شدهسلام در مورد برخی از این پروازها هنوز شبهاتی وجود داره. طبق برخی نقشه های FIR ایران، گاهی به نظر میرسه این پرنده ها وارد این حریم میشند و به نظرم برای همین نیاز هست به قول شما حتی شده برای همبال شدن با این پرنده ها حتما رهگیر سرحالی داشته باشیم. مشایعت! و همراهی با پرنده هایی که مداومت پروازی خوبی داشته باشند و سرکشی! نوبتیشون به نظرم میتونه مانع شیطنت های گاه و بیگاه هم بشه و کم کم با ایجاد مزاحمت مدام لااقل تمرکز چنینی مزاحمانی را به هم زد.
-
2 پسندیده شدهاین تونل ها برای نگهداری و پشتیبانی و مقابله با حمله ی غافلگیرانه ی دشمن هست. در یک حمله ی غافلگیرانه مثلا با موشک های کروز یا پهپاد انتحاری سامانه های پدافندی برد بلند مورد هدف قرار خواهند گرفت که راه برای عملیات هواپیما ها باز بشود. علاوه بر آن چون تاسیسات زیر زمینی هست برای پنهانکاری در مقابل ماهواره های دشمن و حمله ی غافگیرانه به دشمن مناسب هست.
-
2 پسندیده شدهنصب توپ اتوماتیک M230LF بر روی وانت فورد اف250 البته هدف اصلی شرکت نورثروپ گرامن از این ادغام بیشتر نشان دادن عملکرد توپ اتوماتیک M230LF کالیبر 30 م.م در مقابله با ریزپهپادها بوده است تا ساخت یک وانت مسلح
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهطالبان یک گروه نامنسجم از قوم پشتون در افغانستان هستند.اعضایشان قابل کنترل توسط کابل نیستند.اعضایشان سواد خاصی ندارند و هدفشان فقط انجام جهاد و دستورات پشتونوالی هست. تنش با اعضای یک گروه با این مشخصات خیلی راحت هست ولی میتوان با برنامه های عاقلانه از همین گروه به نفع منافع بلند مدت ایران استفاده کرد. پس فعلا باید به این اتفاقات اینگونه نگاه کرد که یک دیوانه یک کاری کرده و باید تحملش کرد. اگر لازم باشه مشت آهنین هم به این ها نشان داده خواهد شد.
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبیمارستان سیار نیروی زمینی ارتش ایران در آدی یامان ترکیه این بیمارستان برای کمک به زلزله زدگان ترکیه ساخته شده است
-
1 پسندیده شدهسلام البته چون خارج از مرزهای هوایی ماست ، حداکثر کاری که میتونیم انجام بدیم اینه که ما هم همبال اون پرواز کنیم
-
1 پسندیده شدهخب ما باید دقیقا چی رو مبنا قرار بدیم،وقتی از 10 تا فیلم و عکسی که بیرون میاد 7تا از تجهیزاتشون ماله زمان ناصردین شاهه من بیام بگم نه اینا خوباشو نگه داشتن به فصلش بدن بیرون؟ ما 95درصد تحلیل هامون از همین عکسها و فیلماست دیگه شایدم باید مبنا رو رویاهامون قرار بدیم
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهتکنیکال با طعم شرقی تویوتای مسلح به آر-60 صحنه جنگ و نبرد در خاورمیانه ، در کنار روند تراژیک و غمبارش ، نمایشگاهی از نوآوری های نظامی است که شاید مشابه سازی آن با فناوری پیشرفته تولید شده در غرب و شرق مشکل باشد و همتایی نیز در این کشورها برای آن نمی توان یافت ، ولی برای پیشبرد عملیات رزمی در جایی که فناوری پیشرفته در آن به ندرت قابل مشاهده است ، ظاهرا ً کافی به نظر می رسد . در میان این نوآوری ها ، واحدهای رزمی انصارا... یمن ( حوثی ها ) و همچنین مخالفان آنها ( یگان های TGB یا بعبارت بهتر گروه های مسلحی که توسط امارات متحده عربی حمایت می شوند ) برای رفع نیازمندی های خود در میدان نبرد ، دست به ابتکاراتی می زنند که در جای خود جالب توجه است . در نوامبر سال 2018 خبری منتشر شده که درآن حوثی ها مدعی شدند یک فروند بالگرد AH-64 آپاچی نیروی هوایی ارتش سعودی را ساقط کرده اند . در آن زمان برخی منابع معقد بودند که این بالگرد توسط سامانه اوسا روسی سرنگون شده و حوثی ها نیز در شبکه های اجتماعی خود به این ابهام پاسخ ندادند . ولی باید به این نکته توجه داشت که ساختار دفاع هوایی در گروه های مسلح فعال در خاورمیانه ، اغلب بصورت ابتکاری است و چندان شباهتی با همتایان پیشرفته خود غرب و شرق ندارد . با توجه به این امر برخی ناظران معتقدند که ساقط شدن آپاچی سعودی در واقع امر ، کار یک ماژول رزمی ابتکاری حوثی هاست که بر روی شاسی یک وانت تویوتا نصب شده که بخش اصلی آن شامل یک ریل ویژه به همراه یک تیر موشک AA-8 آفید ( آر-60 ) است که برای شلیک از روی زمین اصلاحاتی بر روی آن اعمال شده است . اما باید به این نکته توجه داشت که آر-60 یک موشک هوابه هوای آشیانه یاب فروسرخ است که دراین صورت این سئوال پیش می آید که چگونه می توان آن را به یک سامانه پدافندی زمین به هوا تبدیل نمود ؟ در این ارتباط تجربه ارتش صربستان در زمان نبرد بالکان ( سال 1999 ) جالب به نظرمی رسد و اینکه احتمال روگرفت ازاین تجربه توسط حوثی های یمن وجود دارد . در زمان جنگ بالکان ، ارتش صربستان که میراث دار اصلی ارتش یوگسلاوی سابق بود ،براساس این موشک هوا به هوای روسی یک سامانه ابتکاری با شناسه RL-2 SLING ( شناسه بومی RL-2 PRAKA) معرفی نمود که از موشک های اصلاح شده R-60MK بر روی برجک تیربار ضد هوایی نصب شده بود استفاده میکرد و ظاهرا یکی از گروه های یمنی نیز تصمیم گرفته است همین راه را ادامه دهد ( که ظاهرا از گروه های مسلح تحت حمایت امارات هستند ) که این پتانسیل را برای آنها فراهم می آورد تا از این گونه اصلاح شده بر علیه بدون سرنشین های تهاجمی حوثی ها استفاده کنند ، اما این امکان نیز وجود دارد که این سامانه ابتکاری در ردیف غنائم بدست آمده توسط حوثی ها نیز باشد که احتمال کاربرد آن را بر علیه بالگردهای سعودی بسیار زیاد می کند . پی نوشت : 1- بن پایه 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .
-
1 پسندیده شدهپارادوکس جنگ ظرافت و خشونت زمان : 1972 مکان : ایرلند شمالی یک عضو مونث شاخه نظامی ارتش جمهوری خواه ایرلند (شاخه شبه نظامی زنان ایرلند شمالی / Cumann na mBan ) در حال شلیک با سلاح آمریکایی آرمالایت AR-18 بسوی یگانهای ضد شورش ارتش بریتانیا این سلاح توسط گروه های حامی ارتش جمهوری خواه ایرلند مستقر در بوستون ( ایالات متحده ) در اختیار یگان های این سازمان گذارده می شد براساس آنچه که در تاریخ ثبت شده ، این سلاح به نمادی از موفقیت این سازمان مبدل گردید !!!
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهدرود بر جناب Skyhawk همه سیکرها به نحوی اویونیک حساب می شوند به غیر از سیکرهای اژدرهای دریایی. در مورد Avionics خدمت شما عرض کنم که یک روزی ما برای ساخت یا خرید یک کامپیوتر پرواز دچار مشکل بودیم و پروژه ها به صورت موردی و در جهت جایگزینی برخی از قطعات بود و سیستم به صورت کل دیده نمی شد. مدیر پروژه دفاعی یک کارت پردازشی دستش می گرفت و می گفت ما این را تست کردیم و کار کرد خواهش می کنیم این را برای ما کپی کنید. اما الان وضع فرق کرده است. یک نگاهی به طرح های پژوهشی زیر که هنوز در دست انجام و یا انجام شده است بیاندازید. در برخی از طرح های زیر خود من مشاور بودم یا نقش بسیار کم رنگ داشته ام پس می توانم حدس بزنم که دیگر طرح ها در چه وضعی است. http://research.vru.ac.ir/my_doc/research/tarhvezaratdefa.pdf اگر یک نگاه هم به رزومه های افراد بیکار یا در جستجوی درآمد بیشتر برای ادامه حیات بیاندازیم و تجربه های دفاعی آنها را ببینیم متوجه کمیت کار می شویم. مقالات دفاعی هم که بسیار و خارج از شمارش است. برای مثال 10 سال قبل از رونمایی فکور مقالاتی در مورد محاسبه قابلیت اطمینان فیوز موشک راداری هوا به هوا و کامپیوتر پرواز به زبان فارسی توسط دانشگاه های شهرستان چاپ شده است. https://ganj-old.irandoc.ac.ir/dashboard?page=3&q=آرایه+فازی+آنتن&qd=&sort_attr=1&sort_order=DESC&topic_1=1038555 https://ganj-old.irandoc.ac.ir/dashboard?q=اویونیک&qd[]=0 https://www.civilica.com/Papers-ICADI03=سومین-کنفرانس-ملی-اویونیک-ایران.html اما مشکل کجا است که شما احساس نمی کنید که در زمینه اویونیک ما کاری کرده ایم با اینکه کار زیادی شده که به صورت آشوبناکی مدیریت شده است. اویونیک در واقع مجموعه سخت افزار و نرم افزاری است (Embedded-system) که روی کامپیوترهای خاص منظوره که با هدف اختصاصی تولید شده اند برای صنعت هوایی با رعایت استانداردهای ایمنی کار می کنند. در صنعت هوایی ما با اینکه الزامات ظاهرا سختی داریم اما دستمان در استفاده از تکنولوژیهای جدید که سابقه پروازی داشته باشند و سخت افزارها و نرم افزارهای گران باز است زیرا هزینه یک هواپیما یا یک موشک چندین برابر هزینه سخت افزار است و تیراژ تولید انبوه این صنعت بسیار بسیار ناچیز است. هر چند بسیاری از شرکتهای خصوصی در تهران کار جنبی و یا اصلی اویونیک می کنند (اگر بتوانند طلبشان را از بزرگترین بدهکار کشور (== دولت) قیراطی وصول بکنند) در کشور تا جایی که من می دانم فقط یک پژوهشکده رسمی اویونیک وجود دارد که آن هم در دانشگاهی در اصفهان است. این پژوهشکده آگهی استخدام هم دارد و کار اویونیک را بر مبنای استانداردهای آمریکایی مثل DO-178B/C برای نرم افزار و DO-254 برای سخت افزار انجام می دهد و اویونیک هواپیمای مسافر بری 150 نفره ملی نیز به عهده آنها است. در طول سالهای سال که در این زمینه کار کرده ام بهترین طراحان Embedded-system که دیده ام همگی اصفهانی بوده اند و انتخاب اصفهان را برای این کار بسیار نیکو می دانم. مدل تفکر اصفهانی ها و هوش متناسب آنها ترکیبی ایده آل است. در زمان قاجار هم فرانسوی ها را برای ساخت توپ به اصفهان بردند. دانش فنی ساخت Embedded-system های صنعتی را در هیچ دانشگاهی تدریس نمی کنند. یادگیری آن هم زمان بر است و مشکل امروز ما این هست که با وجود تعداد فراوان مهندس که پایه یادگرفتن این فناوری را دارند ولی به دلیل اینکه دریافتی ها بسیار پایین هست در ایران افراد نمی توانند به کار ادامه بدهند و مجبور هستند برای ادامه حیات یا به یک شغل دیگر بپردازند و مثلا برنامه ساز اندروید بشوند در استارتاپها و یا اینکه به خارج بروند که معمولا آلمان، سوئد، چین و آمریکا مقصد اینها است. در نتیجه شما با زحمت فراوان یک نفر را استخدام می کنید، 2 سال رویش کار می کنید که بتواند یک خط برنامه Automotive یا Aerospace بسازد و او به مجرد اینکه در یک پروژه به اعتماد به نفس رسید شرکت شما را ترک می کند و به خارج می رود. نتیجه این روند این هست که شما همیشه کمبود شدید نیرو با تجربه دارید. کار اویونیک هم کار تیم های بزرگ است نه چند نفر آدم بی جیره و مواجب. همین سختی ها باعث شده که نفرات اول کنکور ریاضی سالها است که دیگر رشته برق را انتخاب نمی کنند و وارد رشته کامپیوتر هم که می شوند دیگر وارد گرایش سخت افزار نمی شوند نرم افزار هم که می خوانند روی شبکه و برنامه سازی موبایل کار می کنند تا خیلی راحت بتوانند در بازار موجود جذب بشوند که یک بازار خدماتی است نه یک بازار تولیدی. در اواخر دهه 90 میلادی کشور آلمان حدود 300 تن طلای ذخیره خود را به فروش گذاشت تا بر روی Embedded-system ها سرمایه گذاری بکند با این هدف که برتری محصولات آلمانی تا سال 2020 تضمین بشود که شد. این سرمایه گذاری منجر به این شد که امروزه بهترین Embedded-systemها به شرکتهای آلمانی تعلق دارد. بر خلاف اویونیک که شما قادر به استفاده از گرانترین سخت افزارها و جعبه ها و کانکتورها و مدارهای چاپی و سنسورها و تراشه ها هستید در الکترونیک خودرو (Automotive) به دلیل تیراژ میلیونی و مشکلات بسیار پیچیده تولید در مقیاس بسیار بسیار بالا که منجر به این می شود که شما نمی توانید خیلی از قوانین اجباری ساخت مدار را به دلیل ملاحظات تولید انبوه رعایت بکنید شما باید با ارزانترین و کمترین قطعات و بدون داشتن جعبه و ... همه استانداردها را پاس بکنید و تازه به قابلیت اطمینانی بیش از 5 تا 9 برسید یعنی خیلی بیشتر از قابلیت اطمینان مورد نیاز در تجهیزات نظامی (قابلیت اطمینان توماهاوک 0.87 است) که کاری بسیار بسیار مشکل است چه برای ما چه برای بقیه دنیا اما در ایران مهندس تقریبا مجانی است. در آمریکا برای ساخت نرم افزار های اویونیک از SPARK که شاخه ای بسیار محدود شده از زبان ADA است و صد برابر از C امنیت ذاتی بیشتری دارد استفاده می کنند اما در اروپا مثل ایران از شاخه ای محدود شده از زیان C به نام MISRA-C استفاده می کنند. علتش هم این است که برنامه ساز و ابزار و عادت استفاده از زبان ADA در اروپا و ایران تقریبا ناموجود است. تا اینجا مشکلی دیده نمی شود و برخی از محصولات خودرویی برخی قطعه سازان خصوصی کیفیتی بالاتر از محصولات مشابه آمریکایی دارند اما هزینه تولید آنها و قیمت روز افزون ارز و نیاز به واردات تراشه ها و قطعات الکترونیک باعث شده که قیمت تمام شده تولید با کیفیت از آنچه برابر نظر شورای رقابت خودرو ساز می تواند از قطعه ساز بخرد گران تر است به عبارت دیگر قطعه ساز باید با ضرر سنگین محصول خود را به داخلی ها بفروشد صادرات هم که به دلیل تحریم ها و شهرت منفی ایران ممکن نیست و تولید کننده قطعه Automotive در ایران یا باید کارخانه های تولید خود را به چین و .... ببرد و محصول را به تویوتا و فاو و جیلی و گریت وال و .... بفروشد و یا اینکه بماند و منتظر معجزه بشود. ترامپ و دار و دسته و ایادی داخلی آنها برای همین صنعت خودرو را تحریم کردند زیرا این صنعت به دلیل عدم نیاز به پول دولتی موتور حرکت در دیگر صنایع از جمله اویونیک بود. روزگاری بود که قطعه سازان به مسئولین برگزاری مسابقات روبوکاپ التماس می کردند که آدرس قطعه سازان را در اختیار شرکت کنندگان بگذارند تا در صورت تمایل با قطعه ساز شروع همکاری بکنند ولی مسئولین برگزاری مسابقات از این کار امتناع می کردند!!!! اما امروز قطعه سازها توان حفظ نیروی ناچیز فعلی را هم ندارند. نتیجه هدایت اقتصاد به شکل موجود این هست که پدیده اسکاتلندی تشدید شده و ما مهندسان کارآمد بیشتری را از دست خواهیم داد. مهندسانی که محصول نتیجه کار آنها باعث شد که شرکت پژو-سیتروئن بعد از تحریم اخیر ترامپ و دار و دسته با حسرت و گریه از ایران برود به دلیل قطعات بسیار با کیفیت و ارزانی که می توانست از ما تهیه بکند ولی دیگر نمی تواند. جالب است که بدانید که شرکت های بزرگ به زنجیره تامین قطعات خود بسیار حساس هستند وبرای مثال اگر یک تراشه ای فقط در ژاپن تولید بشود، به دلیل حادثه خیز بودن آن کشور محصول بر پایه آن تراشه را قبول نکرده و شما را مجبور به استفاده از تراشه ای می کنند که در چند کشور مختلف قابل تهیه باشد هر چند که گرانتر هم باشد تا در آینده دست آنها در پوست گردو بند نشود. حالا حساب بکنید که این تحریم های آمریکا که با نفت ایران هم همین کار را کرده چند صد هزار میلیارد دلار به صنعت ما خسارت زده است و چه بازارهایی را از ما گرفته است و متعاقب آن چه زمینه های رشد فناوریی از بین رفته است. یک روزی کارگر چینی با دریافتی ماهی 60 دلار و یک وعده غذای گرم و جای خواب، ارزانترین کارگر جهان بود امروز همان کارگر چینی ماهیانه 300 دلار آمریکا حقوق می گیرد در حالیکه مهندس ایرانی حقوقش بدون جای خواب و سرویس حمل و نقل کمتر از این هست.
-
1 پسندیده شده