برترین های انجمن

  1. mehdipersian

    • امتیاز

      78

    • تعداد محتوا

      2,882


  2. alala

    alala

    Editorial Board


    • امتیاز

      46

    • تعداد محتوا

      5,139


  3. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      42

    • تعداد محتوا

      8,883


  4. arminheidari

    • امتیاز

      22

    • تعداد محتوا

      7,127



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on یکشنبه, 21 اسفند 1401 در همه مناطق

  1. 5 پسندیده شده
    بسم ا... هلمت هوانیروز 2 وایزر طراحی / بازسازی شده برای پرواز در شب
  2. 3 پسندیده شده
    محموله های رزمی پهپادی ساخت ایران
  3. 2 پسندیده شده
    اختراع زائیده احتیاج است ... نفربرهای زرهی جنگ سرد مسلح به سامانه های آتشین دریایی وارد نبرد می شوند!!! پشتیبانی آتش مستقیم از واحدهای پیاده نظام و سبک اسلحه ، یکی از نیازهایی است که از گذشته های دور تا کنون تمامی تصمیم گیری های فرماندهان صحنه نبرد را تحت تاثیرخود قرار داده است و برای این کار ، طیف متنوعی از سامانه های نظامی شامل هواگردهای بال ثابت ، بالگردهای مسلح ، خضموک های مسلح به جنگ افزارهای سبک و نیمه سنگین ، خودروهای زرهی- رزمی پیاده نظام ، نفربرهای مسلح و حتی برای سازمان های مسلح با هزینه های پائین ، خودروهای غیرنظامی مسلح ( تکنیکال ) طراحی ، تولید و ابداع شده است . صحنه نبرد ، بخصوص درگیری هایی که تبدیل به نوعی زد وخوردهای فرسایشی می شوند ، به شکل عمومی ، با سامانه های طراحی شده در زمان صلح قابل ادامه نیستند این بدان دلیل است که جنگ به شکل ماهیتی ، فرآیندی بشمار می رود که با شروع آن ، تجربه های جدیدی شکل می گیرد و این به نوبه خود ، نیازمند راه حل ها و تجهیزات جدیدی است با این حال ، در حالی که سکولار-سلطنت طلب - براندازهای نظامی وب فارسی ، در حال تمسخر ابتکار جدید روسها (با همه مشکلات و نواقص آن ) هستند ارتش یکم آنها ( در برابر کدواژه تمسخرآمیز ارتش دوم دنیا ) هم در ویتنام و هم درعراق برای پاسخ دادن به نیاز حیاتی واحدهای پیاده خود ، علیرغم حضور طیف انبوهی از سامانه های پیشرفته زرهی اقدام به استفاده از سامانه های مشابه نمود گان تراکهای ام-932 ام-985 در عراق در این میان ، با وقوع هر درگیری نظامی ، صنعتگران و شرکتهای تولیدکننده سلاح بسرعت میدان دار ابتکارات جدید نظامی شده و تلاش می کنند ضمن بهره گیری از تجارب میدان نبرد برای ارتقاء سامانه های موجود و کسب داده های جدید برای طراحی نمونه های جدید تر ابزار جنگ ، برای پاسخ به نیازمندی های فوری میدان نبرد ، راه حل های جدید را ارائه نمایند . جنگ دراوکراین نیز از این قاعده مستثنی نیست و هردو طرف درگیر ، بالاجبار برای استفاده حداکثری از تجهیزات موجود ، درصدد هستند تا این سامانه ها را به روز کرده و حداکثر قدرت آتش را برای واحدهای رزمی فراهم آورند . این روند ، با نمایش جدید ارتش روسیه در منطبق کردن سامانه های دریاپایه با نفربرهای زرهی MT-LB صورت تازه ای بخود گرفته است . تیربار 2M-3 نصب شده بر روی قطار زرهی نورسیده ای از ولادی وستوک ارتش روسیه سابقه طولانی قابل توجهی در سرهم سازی سامانه های رزمی ، بخصوص در زمان جنگ دارد و این در عملیات فعلی روسها در اوکراین نیز ادامه پیدا کرده است . پیش ازاین ، نصب سامانه های بصری بر روی خودروهای زرهی ، اضافه نمودن صفحات فولادی به کامیون های نظامی برای افزایش میزان حفاظت در برابر آتش مهمات کالیبر سبک و ترکش های توپخانه در عمل مشاهده شده و اینکه تازه ترین ابداع زمان جنگ روسها ، نصب یک تیربار کالیبر 25 م.م بر روی نفربرهای MT-LB ارتش است که در روزهای اخیر باردیگر مورد توجه تحلیگران نظامی قرار گرفته و درمورد آن بحث و گفتگو می شود . تیربار دوقلوی 2M-3 با این حال ، تیپ 155 تفنگدار دریایی که قرارگاه اصلی آن در ولادی وستوک قرار دارد ، به تقریب تنها واحدی از نیروی دریایی روسیه است که به شکل فعال در صحنه نبرد اوکراین حاضر بوده و بطور طبیعی انبارهای نیروی دریایی مملوء از سامانه هایی است که پیش از این تولید شده و مدتهاست که بحالت ذخیره نگهداری می شود که یکی از آنها تیربار 2M-3 بشمارمی آید . این جنگ افزار ، تقریبا از دهه 50 میلادی و درست زمانی که ارتش اتحاد شوروی سابق دست به توسعه توان دریایی خود زد ، توسط شرکتهای روسی تولید و به این نیرو تحویل داده شد و بسیاری از شناورهای رزمی نیروی دریایی شوروی سابق نیز به این جنگ افزار مسلح شدند . در نتیجه با توجه به این مساله که تعداد قابل ملاحضه ای از این جنگ افزار در انبارهای نیروی دریایی وجود داشت ، نیروی دریایی این کشور تصمیم گرفت تا نفربرهای زرهی خود را که درصحنه نبرد اوکراین حضور دارند به این سلاح مجهز کند تا آتش پشتیبانی را برای واحدهای پیاده فراهم آورد . با این حال قضاوت در مورد این ابتکار جدید مقداری مشکل به نظرمی رسد ، چرا که برخی معتقدند که این مسلح سازی ، نه براساس تجربه بدست آمده در صحنه نبرد اوکراین ، بلکه بیشتر بدلیل نیاز نیروهای رزمی پیاده به پشتیبانی آتش مستقیم سبک صورت پذیرفت ، هر چند این نکته نیز باید درنظر گرفته شود که این تیربار دراصل ، یک سامانه دفاع از خود برعلیه اهداف سطحی و هوایی در یک برد 3000 متری است ولی سابقه اضافه کردن این تیربار به خودروهای زمینی ، به اوکراین محدود نمی شود . تیربار 2M-3 نصب شده بر روی خودروی آیفا W50 بعنوان مثال شواهدی وجود دارد که ارتش آذربایجان در جریان درگیری های بوقوع پیوسته در منطقه کوهستانی قره باغ و همچنین ارتش سوریه در جنگ داخلی این کشور ، چنین ابداعی را به ثبت رسانده اند . علاوه براین ، تیربار فوق الذکر ، در دهه های شصت و هفتاد میلادی ، برای دفاع از قطارهای زرهی ارتش شوروی سابق که ماموریت دفاع از مرزهای مشترک با چین را برعهده داشتند ، استفاده شده است . درآلمان شرقی سابق نیز برای کمک به واحدهای دفاع هوایی که به سامانه ZSU-23-4 مسلح بودند این تیربار بر روی کامیون های آیفا نصب گردید . تیربار کالیبر 25 م.م 2M-3 این تیربار بلحاظ ظاهری ، نیازی به توضیح پیچیده ای ندارد . در واقع ، یک برجک فولادی متحرک حامل تیربار که بر روی یک بخش ثابت فولادی قرار گرفته و برای محافظت از تیرانداز ، بخش جلویی آن به صفحات زرهی مجهز شده است که گفته میشود تنها 4 م.م ضخامت دارد که این امر تنها بدلیل فلسفه طراحی آن برای شناورهای نیروی دریایی بود که می بایست تا حد امکان سبک طراحی می گردید . در نتیجه تیرانداز تنها دربرابر شلیک مهمات کالیبر کوچک و ترکش های سبک ایمن به نظر می رسد ، با این حال ، وزن حدود 1500 کیلوگرمی آن برای یک نفربر زرهی در رده MT-LB که حفاظت بهتری ندارد ، مقدای بیش از حد به نظر می رسد . در داخل برجک ، یک سامانه تیربار دوتایی با شناسه PM-110 با نوار فشنگی که مهمات کالیبر 25 م.م را در خود دارد ، بعلاوه یک خشاب با ظرفیت 25 گلوله وجود دارد که نوع اولیه آن درجریان جنگ دوم جهانی طراحی و تولید گردید و گفته می شود نرخ آتش حدود 270 تا 300 تیر در دقیقه را به نمایش می گذارد . مهمات مورد استفاده این تیربار نیز شامل ضد زره نافذ و ضد زره آتشزا است که سرعت اولیه ای در حدود 900 متربرثانیه را در اختیار دارد . این تیربار با هوا خنک می شود ولی قبل از نصب خشاب جدید ، امکان خنک سازی با آب نیز برای آن فراهم است که این روند احتمالا پس از نصب بر روی نفربرهای زرهی مقداری مشکل زا خواهد بود . در سمت چپ برجک ، تیرانداز قرار می گیرد که تنها سامانه نشانه گیری آن یک سایت حلقوی با شناسه KMT-25 است که اگرچه با استانداردهای امروزین فاصله زیادی دارد ولی همچنان کاربردی است . برای نشانه گیری ، تیرانداز ، نوعی "جوی استیک" که در دهه های اخیر رواج پیدا نموده ، را در اختیار دارد و اگر به راست یا چپ ، یا بالا و پائین چرخانده شود ، برجک نیز درهمان جهت حرکت می کند اما هیچ ابزاری برای شلیک روی آن پیش بینی نشده و تیرانداز مجبور است تا با پدالی که زیرپای آن قرار دارد ، اقدام به آتش نماید . عمل کننده های هیدرولیک که برای بخش متحرک و ثابت این سامانه درنظر گرفته شده ، وظیفه تثبیت کل سامانه را در زمان آتش برعهده دارد و امکان چرخش افقی را با سرعت 40 درجه در ثانیه در اختیار کاربر می گذارد . حرکت عمودی لوله سلاح نیز در محدوده 10- تا 85+ درجه بوده در حالی که برای خشاب گذاری مجدد ، لوله سلاح باید در پائین ترین زاویه ممکن ثابت شود . درصورتی که سامانه هیدرولیک به هر علتی ، دچار نقص شود ، هدایت دستی کل مجموعه امکان پذیر بوده ولی به ناخوشایندترین شکل ممکن بر روی فرآیند شلیک تاثیر گذار خواهد بود . آیا ترکیب MT-LB و تیربار 2M-3 مناسب به نظر می رسد ؟!! اگرچه تعداد انبوه این تیربار در انبارهای ارتش روسیه و همچنین تعداد قابل توجه نفربرهای فوق الذکر ، به نسبت یک ترکیب سهل الوصول را به نمایش می گذارد ، اما ابهاماتی در خصوص کارایی آن وجود دارد با علم به اینکه ، ترکیب فوق الذکر ، به نوعی در ردیف " گان تراک " ها ( gun truck ) نیز قرار ندارد . نخست اینکه نصب کل این سامانه رزمی روی پیکربندی نفربر MT-LB مشکلاتی را احتمالا در خصوص تعادل آن بوجود می آورد ، بخصوص اینکه برجک 1500 کیلوگرمی در بخش انتهایی نفربر ، جانمایی شده و این میتواند در زمان های بحرانی مشکلاتی را برای خدمه پدید آورد . دوم ، هنوز جزئیاتی از بخش ثابت برجک فوق الذکر منتشر نشده و با توجه به ارتفاع این مجموعه پس از نصب بر روی نفربر ، درزمان حرکت بر روی سطوح شیبدار منفی و مثبت ( سرازیری و سربالایی ) امکان غلت کل مجموعه از پهلوها یا پشت وجود دارد . علاوه براین ، برخی ناظران روسی معتقدند که بخش هیدرولیک این تیربار ، بطور کامل از مجموعه اصلی حذف و کل سیستم بصورت دستی درآمده که پیش از این بیان شد که در نرخ شلیک تاثیر گذار است . با این حال ، ژنراتور موجود در نفربرهای MT-LB به شکل استاندارد میتواند نیروی الکتریکی خروجی بقدرت 0.95 کیلووات را تولید کند که اگر این فرض مبناء قرار گیرد ، سئوالی پیش خواهد آمد که آیا مبدل ها و سامانه های الکتریکی لازم برای اتصال به این توپ در این نوآوری پیش بینی شده است یا خیر . درخصوص شیوه بارگذاری مهمات نیز صحبتهایی وجود دارد مبنی براینکه انتقال خشابهای با وزن بالای این تیربار از بخش فوقانی برجک بسیار سخت خواهد بود و اگر مسیری از بخش تحتانی برای آن درنظر گرفته شده ، باز هم انتقال آن برای خدمه بسیار مشکل زا به نظر می رسد . نیازمندی به حضور این نوع سامانه ها چگونه بوجود آمد ؟!! تحلیگران روسی معتقدند که ارتش این کشور و بسیاری از ارتش های دیگر ساختاری به کلی انعطاف ناپذیر دارند و این روند در برخی موارد تبدیل به کلیشه ای بی مورد می شود که توان رزمی آنها را در میدان نبرد ، محدود می کند . ارتش روسیه در میدان نبرد اوکراین بیش از گذشته به پشتیبانی آتش مستقیم سبک- نیمه سنگین ( یعنی پشتیبانی آتش منهای تانک ) نیاز پیدا نموده و با توجه به تعداد محدود ترمیناتورهای اعزامی به صحنه نبرد ، سرمایه گذاری روی این سامانه چندان جای تعجب ندارد . با این حال ، ناظران نظامی معتقدند که ترکیب نفربر زرهی MT-LB و تیربار 2M-3 مکمل خوبی برای ترمیناتور به منظور رزم در صحنه عملیات شهری است ، جایی که پیاده نظام درگیر در میدان ، نیازمند آتش پشتیبانی در زوایای بسیار پائین تا بالا است و کالیبر 25 م.م این تیربار میتواند کمک مناسبی باشد . با این حال ، هر اندازه این سامانه در جنگ شهری مناسب باشد ، عملکرد آن در فضای باز با ابهام روبروست ، جایی که بارگذاری مجدد مهمات ، با توجه به انبوه خطرات برای خدمه ممکن است خطرآفرین باشد . اما در مجموع ، این ترکیب با توجه به تعداد محدود ترمیناتورها و همچنین سامانه های ZSU-23-4 که دست و پاگیرتر به نظر می رسند تا حدودی می توانند پاسخگوی نیازهای روز افزون پیاده نظام ارتش روسیه باشند هر چند نباید رودروی خودروهای رزمی پیاده نظام یا نفربرهای زرهی دشمن قرارگیرند .علاوه بر اهداف زمینی ، ترکیب فوق می تواند بعنوان یک سامانه پدافند هوایی نیز کاربرد پیدا کند ، اما برای این کار اتکاء بر روی چشم غیرمسلح خدمه چندان عاقلانه نیست در نتیجه برای نیل به این هدف می بایست سامانه های پیشرفته تری برای شناسایی اهداف هوایی بدان اضافه شوند . پی نوشت : - استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند. بن پایه 1 بن پایه2
  4. 2 پسندیده شده
    هواپیمای جت آموزشی بوئینگ اسکای ‌فاکس طرح جنجالی تبدیل هواپیمای لاکهید تی 33 به هواپیمای بوئینگ اسکای فاکس قسمت دوم و پایانی : ورود بوئینگ به ماجرا : در ادامه جستجو برای سرمایه گذار ، مدیریت شرکت اسکای فاکس با چندین اسپانسر احتمالی مذاکره کرد . مذاکرات منجر به عقد قرارداد با شرکت هواپیمای نظامی بوئینگ شد که در آن زمان به بازار هواپیماهای نظامی علاقه مند شده بود . اولین تماس بین بوئینگ و اسکای فاکس در ژانویه 1985 انجام شد . پس از یک سری جلسات توجیهی و ارزیابی فشرده از پتانسیل بازار هواپیما ، قرارداد در اواسط سال 1985 امضا شد . این قرارداد که اساساً یک قرارداد مجوز ساخت و بهره برداری بود ، به بوئینگ حقوق کامل و نامحدود برای توسعه ، ساخت و فروش هواپیمای آموزشی Skyfox داد . هواپیمای بوئینگ اسکای فاکس در مقابل تاسیسات شرکت بوئینگ عبارت : مربی Skyfox در بروشور منتشر شده توسط بوئینگ منعکس کننده بسیاری از مفاهیم اصلی راسل اوکوئین است . در این بروشور آمده بود که تبدیل لاکهید T-33 به Skyfox یک هواپیمای : · تاکتیکی چند منظوره ، · با کارایی بالا ، · ایده آل برای آموزش و نگهداری خلبانان جنگنده ، · آموزش جنگ الکترونیک ، · شناسایی ، · گشت های دریایی نزدیک ، · یدک کشی هدف هوایی ، ارائه می دهد . این جزوه همچنین ادعا می کرد که Skyfox می تواند کاربردهای تاکتیکی دیگری مانند حملات زمینی و هدایت هوایی پیشرفته را انجام دهد. نماهای مختلف از هواپیمای بوئینگ اسکای فاکس ، برگرفته شده از سایت اینترنتی بوئینگ تبدیل کامل هواپیمای لاکهید T-33 به Skyfox بین 3 تا 3.5 میلیون دلار هزینه داشت . این مبلغ شامل همه چیز از جمله کمک های فنی ، تجهیزات فنی و آموزش بوئینگ می شد . فرض بر این بود که خریداران می توانند خودشان این تبدیل را انجام دهند ، اما در صورت لزوم ، تمام کارها را می توان در کارخانه کنسرت در ویچیتا نیز انجام داد . تصویر مقایسه ای از تبدیل هواپیمای لاکهید تی 33 به اسکای فاکس طراحی : تغییرات در طراحی بدنه این هواپیما بسیار قابل توجه است و در واقع با یک هواپیمای جدید روبه رو ایم . قابل توجه ترین تفاوت خارجی جایگزینی موتور رانش اصلی پرت اند ویتنی J33 با وزن 4600 پوند (2090 کیلوگرم) با دو موتور توربوفن Garrett TFE731-3A است که بر پایه های افقی روی بدنه نصب شده اند و در مجموع نیروی رانش 740 پوندی را ارائه می دهند . پایه های خالی محل نصب موتور در هواپیمای اسکای فاکس هنگام برخاستن ، وزن دو موتور جدید 17 درصد کمتر از یک موتور J33 است و افزایش 60 درصدی رانش با کاهش 45 درصدی مصرف سوخت ، بطور خاص همراه بوده است . بوئینگ مدعی است که در نتیجه تعویض موتورها ، برد و مدت پرواز به طرز محسوسی بهبود یافته ، وزن محموله افزایش یافته و به دلیل دوموتوره بودن ، ایمنی پرواز نیز ، افزایش یافته است. تصویر مقایسه ای از تبدیل هواپیمای لاکهید تی 33 به اسکای فاکس مزیت بزرگ ترکیب جدید موتورها و نازل های موتور این است که در حال حاضر در جت های تجاری BAe 125 و Cessna Citation III استفاده می شود . تا آنزمان تقریباً پنج هزار موتور TFE731 در سراسر جهان فروخته شده بود که در مجموع بیش از نه میلیون ساعت پرواز داشتند. بوئینگ می گوید استفاده از یک موتور از پیش مهندسی شده به معنای دسترسی فوری به شبکه تعمیر و نگهداری جهانی Garrett ( هانیول ، فعلی ) است . British Aerospace 125 Cessna Citation III با نصب موتورهای جدید زمان صعود به 30000 پا (9144 متر) در مقایسه با لاکهید T-33 از 14.8 دقیقه به 8 دقیقه کاهش یافت و برد با استفاده از سوخت داخلی از 1120 به 1960 مایل دریایی (از 2074 به 3630 کیلومتر) افزایش یافت . با مخازن سوخت نصب شده بر روی بال، برد Skyfox به نزدیک به 3000 مایل دریایی (5556 کیلومتر) افزایش یافته است . مصرف سوخت ویژه کمتر ، همچنین مدت پرواز در منطقه گشت را افزایش می دهد که با شعاع نبرد 200 مایل دریایی (370 کیلومتر) به 5 ساعت و نزدیک به دو برابر می شود. تصویر سه نمای هواپیمای بوئینگ اسکای فاکس حذف موتور J33 به این معنی است که ورودی‌های هوای جانبی هواپیمای اصلی را می‌توان برای قرار دادن سوختی که قبلاً در مخازن نوک بال‌ها بود ، استفاده کرد و این تصمیم در نمای روبه رو به اسکای‌فاکس ظاهری غیرعادی می‌دهد . نمای روبروی غیر عادی هواپیمای اسکای فاکس تغییرات بیشتر در شکل آشنای T-33 شامل یک دم کاملا جدید و بزرگتر، بدنه کامپوزیت جدید و فیرینگ های ریشه بال است . شیشه جلوی بازطراحی شده همانند سایبان Northrop F-20 Tigershark است و همچنین برای بهبود دید تنظیم شده است. ساختار سکان عمودی و ریشه سکان افقی دم در هواپیمای اسکای فاکس ساختار بال و بدنه بین خروجی و دماغه عملاً بدون تغییر باقی مانده است ، به استثنای مقداری تقویت در نقاط اتصال موتور، شاسی لاکهید T-33 نیز حفظ شد . برای بهبود پایداری طولی و قرار دادن موتورهای جدید به پره های جدید نیاز بود . باله‌های شکمی کوچک نیز اضافه شدند ، اما سکان‌ها و ترمزهای بادی حفظ گردید . نمای کاکپیت و موقعیت قرارگیری موتورهای در هواپیمای اسکای فاکس دماغه "اسکای فاکس" از نظر طول و شکل با لاکهید تی-33 متفاوت است و از فایبرگلاس ساخته شده است . دماغه جدید به گونه ای طراحی شده بود که به سرعت برچیده شود و امکان نصب واحدهایی با تجهیزات تخصصی برای ماموریت های رزمی خاص را فراهم کند . به گفته بوئینگ ، این واحدهای دماغه ماجولار، همراه با تغییر سریع محموله های زیر بال و فضای دم ، هواپیما را قادر به انجام طیف گسترده ای از ماموریت ها می کند . بنابراین ، بطور مثال ، دماغه را می توان به سیستم های جنگ الکترونیک SUU-44 یا با تجهیزات الکترونیک اضافی در فضای آزاد شده از موتور J33 مجهز کرد . سایر واحدهای دماغه ممکن است حاوی یک مسلسل 0.5 اینچی (12.7 میلی متر) ، دوربین های شناسایی و حتی یک رادار کوچک باشند . گزینه دوم به تجهیزات اویونیک پیچیده تری نسبت به نصب فعلی نیاز دارد ، اما ممکن بود خریداران بالقوه Skyfox به یک هواپیمای اختصاصی با تجهیزات راداری علاقه مند شوند . هواپیمای بوئینگ اسکای فاکس به نمایش در آمده در یک نمایشگاه هوایی Skyfox با شش نقطه سخت زیر بال در مقایسه با چهار نقطه درلاکهید T-33( دو نگهدارنده نوک بال برای سوخت استفاده می شود ) ، Skyfox می تواند تا 6000 پوند (2720 کیلوگرم) بار حمل کند . اسکای فاکس به عنوان یک هواپیمای تهاجمی می تواند به بمب های زیر بال ، یک جفت موشک هوا به هوا AIM-9L Sidewinder که روی نوک آن قرار می گیرد مجهز شود . توپی که در دماغه قرار دارد نیز در هر ماموریت جنگی قابل استفاده است. نمای فوقانی و در حال پرواز هواپیمای بوئینگ اسکای فاکس اویونیک نصب شده در Skyfox برای نمایش از یک سیستم دیجیتال Collins ProLine II تشکیل شده است که در حال حاضر از یک صفحه نمایش CRT چند رنگ استفاده می کند و در کابین جلو قرار دارد و مابقی تجهیزات استاندارد لاکهید T-33 را حفظ می کند . در نهایت در برنامه توسعه قرار بود که دو صفحه نمایش تمام رنگی CRT در دو کابین این هواپیما نصب شوند . نمای کاکپیت جلو و تجهیزات اویونیک در هواپیمای اسکای فاکس هواپیمای اثباتگر فناوری از ساده‌ترین نسخه اویونیک استفاده می‌کند ، زیرا بوئینگ معتقد بود که مشتریان احتمالاً می‌خواهند تجهیزاتی را مشخص و احتمالاً انتخاب کنند که با توانایی‌های مالی و الزامات مأموریت‌های رزمی آنها مطابقت داشته باشد . برای برخی از مأموریت‌های فقط ناوبری ، مانند شناسایی یا آموزش خلبانی، سیستم Pro-Line II به تنهایی کافی است ، زیرا فقط برای ناوبری مورد نیاز است . سرانجام پروژه : اولین پرواز نمونه اولیه هواپیما در 23 آگوست 1983 انجام شد . این هواپیما تمام آزمایشات را با موفقیت پشت سر گذاشت ، اما با وجود داده های پرواز خوب و هزینه نسبتا پایین، خریداران بالقوه علاقه ای به هواپیما نداشتند . فاز دوم این پروژه در سال 1986 اتفاق افتاد ، زمانی که شرکت بوئینگ پتانسیل هواپیمای جدید را دید . در ابتدا همه چیز به سرعت و منظم پیش رفت ، تقریباً بلافاصله قرارداد اولیه برای 20 هواپیمای آموزشی برای نیروی هوایی پرتغال امضا شد . با این حال، مشتریان به زودی نظر خود را تغییر دادند و بوئینگ مجبور شد پروژه را محدود کند. تنها نسخه از این هواپیما نیز در فوریه 2007 در Rogue Valley International (MFR) در Madford قرار گرفت . تصاویر دیگری از هواپیمای بوئینگ اسکای فاکس مترجم : 951 فقط برای میلیتاری ، کپی با ذکر منبع آزاد میباشد . منبع اصلی : http://www.airwar.ru/enc/other/skyfox.html
  5. 2 پسندیده شده
    رزمایش ارتش شهریور 1401
  6. 2 پسندیده شده
  7. 2 پسندیده شده
    بسم ا... شهید خلبان پاسدار غلامرضا میرزایی ، که در حادثه سقوط بالگرد میل در دریای کاسپین ( سال 1395 ) به شهادت رسید تصویر جالبی هست از نمونه ارتقاء یافته بالگرد AH-1J به استاندارد "طوفان" از نمای نزدیکتر
  8. 2 پسندیده شده
    با سلام: اگر اینجانب به چنین پست هایی قدیمی پاسخ می دهم, علتش این است که در پست های قدیمی فقط اشاره به عکس و مطالبی بسیار کوتاه از این پروژه های بزرگ مطرح می شود. در صورتیکی که مدیر این پروژه که از دوستان اینجانب می باشد و سال های سال زحمت چنین کاری را کشیده است کار نامبره و توان مندی ایشان فقط با یک عکس نشان داده می شود.!!! من خیلی ازپست های قدیمی را مطالعه نمودم و اشتباهات آن را توضیح دادم. ماننده وجود هواپیمای RF-FC در ایران و دوربین S.L.R آن که در بخش هواپیمای شناسایی RF-FEآمده بود. لازم به ذکر است که ایران حتی یک فروند هواپیمای شناسایی RF-4C نداشته و ندارد, این نوع هواپیما ها فقط مخصوص ایلات متحده آمریکا بوده و RF-4E نیروی هوایی ایران همگی از نوع صادراتی ایلات متحده امریکا می باشد که در اختیار ایران, اسرائیل, یونان, ترکیه, ژاپن, کره جنوبی, اسپانیا, آلمان و ... قرار داده است.
  9. 1 پسندیده شده
    پرتاب وانتی! این نوع پرتاب بدون باند برای حملات غافلگیرکنند بسیار مناسب هست.
  10. 1 پسندیده شده
    تصاویر خبرگزاری تسنیم از این رونمایی https://www.tasnimnews.com/fa/media/1401/12/20/2865765/رونمایی-از-جت-آموزشی-یاسین
  11. 1 پسندیده شده
    Grumman F - 14 Tomcat F - 14 D F - 14 D
  12. 1 پسندیده شده
    قایق امداد پزشکی سپاه پاسداران
  13. 1 پسندیده شده
  14. 1 پسندیده شده
    این بنده خدا که سردار رشید هندوهای گاو پرست بوده!!! حالا به غیر از این صحبت های بی ارزش که شد زرتشتی های هند دو گروه اصلی دارند: اولی Parsis یا پارسی ها دومی Irani یا ایرانی ها زرتشتی های هند حدود 100 هزار نفر هستند و با توجه به تحقیقات تاریخی و ژنتیکی که انجام شده این افراد اکثرا از مرکز ایران(یزد و کرمان و... ) به هند مهاجرت کردند. پارسی ها چندین قرن قبل به هند مهاجرت کردند و افراد ثروتمند و مشهوری در هند هستند. از جمله ی این افراد "فردی مرکوری" (خواننده ی مشهور) و خانواده ی ثروتمند تاتا هستند. خانواده ی ایرانی نام خانوادگی irani دارند و اکثرا در دوران قاجار به هند مهاجرت کردند. این لیست زرتشتی های مشهور هند هست: https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Parsis
  15. 1 پسندیده شده
    نکاتی در مورد رزمایش اخیر رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ استفاده از متحرک ترین و بروز ترین سامانه ها در مقابل جنگال در جریان تصاویر منتشر شده از رزمایش ، تقسیم‌بندی مناطق عملیاتی پدافندهوایی کشور (زیر نظر قرارگاه پدافندهوایی خاتم‌الانبیاء ) بر روی نقشه‌ها و مانیتورها مشهود بود: منطقه پدافند هوایی شمال - تهران منطقه پدافند هوایی شمال‌شرق - مشهد منطقه پدافند هوایی شرق - بیرجند منطقه پدافند هوایی جنوب‌شرق - بندرعباس منطقه پدافند هوایی جنوب - بوشهر منطقه پدافند هوایی جنوب‌غرب - امیدیه منطقه پدافند هوایی مرکز - اصفهان منطقه پدافند هوایی غرب - همدان منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب - تبریز حمله همه جانبه به فردو در جریان مصاحبه‌ای که از طریق صداسیما منتشر شد، بر روی نقشه‌ای که روی دیوار نصب شده بود، مسیرهای تهاجم هوایی تاسیسات هسته‌ای فردو پیش‌بینی شده و این مسیرهای تهاجم تقریبا ۳۶۰ درجه اطراف فردو را شامل می‌شوند؛ حمله از مرزهای شمال‌شرق و شرق گرفته (مرز ترکمنستان و افغانستان) تا مرز‌های غرب و شمال‌غرب (ترکیه و آذربایجان. بنا به گفته فرماندهان، در این رزمایش نیز حمله همه‌جانبه از تمام جهات شبیه‌سازی شده بود و حدود ۱۰۰ هواگرد در اجرای تمرینات تهاجمی شرکت داشتند.(مهمترین بحث استفاده از سامانه های جنگال توسط یگان نارنجی است که به ان اشاره شده اما نوع و شکل و کیفیت ان مشخص نیست ) محل انجام رزمایش ۱-تمام رزمایش های از این دست در محدوده وسیع و با استفاده گسترده از سامانه های پدافندی صورت می پذیرفت (لیکن این رزمایش با سامانه های خاص که در ادامه در مورد ان بحث می شود) حداقل با استناد به داده‌های منتشرشده موجود، صرفا در مناطق تاسیسات هسته‌ای برگزار شد. ۲-به نظر می رسد تاسیسات هسته ای مدنظر به دو قسمت تقسیم ومنطقه فردو، به نیروی پدافندهوایی ارتش و منطقه نطنز، به فرماندهی پدافندهوایی نیروی هوافضا سپاه واگذار شده بود ۳- تجهیزات به کار برده شده در هر دو منطقه یک نوع بود بکارگیری سامانه‌های میان‌برد و دفاع‌نزدیک. الف :این آرایش در منطقه فردو با بکارگیری سامانه میان‌برد ۱۵ خرداد (برد ۱۲۰ کیلومتر)و نمونه پسیو آن سامانه جوشن و سامانه دفاع‌نزدیک مجید (برد ۸ کیلومتر) اجرا شد. ب:در منطقه نطنز نیز این آرایش با بکارگیری سامانه میان‌برد سوم‌خرداد (برد ۱۰۵ کیلومتر) ونمونه برد بلند و حتی نمونه سوم خرداد مجهز به موشک های فرمانی و سامانه دفاع‌نزدیک Tor-M1 و نمونه داخلی ان دزفول اجرا شده بود. ج :تصاویری هم از خروج سامانه‌های صیاد(صیاد تاکتیکی) و مرصاد-۱۶ از تونل‌های زیرزمینی منتشر شد، اما تصاویری از بکارگیری آن‌ها منتشر نشد نکات جدید رزمایش ۱. استقرار سامانه‌های پدافندهوایی در تاسیسات زیرزمینی که برای نخستین‌بار تصاویر آن منتشر شد. ۲. بکارگیری هر چه بیشتر سامانه‌های پسیو و فرمانی؛ بطوری که از سامانه‌های مجید (با هدایت تصویرساز) و از سامانه سوم‌خرداد مجهز به موشک‌های فرمانی (هدایت توسط رادار زمینی) استفاده شد.(عدم استفاده از رادار های ترک جهت مقابله با جنگ الکترونیک گسترده ) ۳- لینک شدن سامانه مجید با رادار اسکای‌گارد سامانه مجید یک سامانه پسیو است که برای رهگیری و انهدام اهداف از جست‌وجوگرهای تصویرساز استفاده می‌کند اما توان لینک شدن به رادارهای متنوعی نظیر رادار کاشف-۹۹ و رادار سامانه زوبین را دارد تا توان کشف اهداف را به صورت راداری نیز داشته باشد باید توان لینک شدن را به همه سامانه ها تعمیم دهیم که اگر این مهم اتفاق بیوفتد عملا هدفگیری توسط رادار های برد بلند پایش هوایی صورت می پذیرد ۴-در این رزمایش سامانه سوم‌خرداد مجهز به موشک‌‌های هدایت فرمانی نیز مشاهده شد. روش هدایت موشک‌های هدایت فرمانی بدین صورت است که موشک خود هیچ‌گونه جست‌وجوگری نداشته و تنها رادار زمین‌پایه بر روی هدف قفل راداری می‌کند و مختصات هدف را از طریق لینک رادیویی به موشک ارسال می‌کند و موشک را به سمت هدف هدایت می‌کند. هزینه کمتر و کشف‌شدن دیرتر، از جمله مزیت‌های این نوع از موشک‌های مجهز به هدایت فرمانی می‌باشد.این نوع موشک ها در کنار موشک با سیکر تصویر ساز حرارتی میتوانند هر هدفی با بالاترین جنگ الکترونیک و کمترین RCSرا ساقط نمایند این سامانه باهدف بقا در زمان قوی ترین جنگال توسعه یافته است (با امید ساخت موشک استانر سامانه فلاخن داود با دو سیکر راداری و تصویر ساز حرارتی ) ۵-استفاده از سامانه جوشن به جای سامانه ۱۵ خرداد هم با هدف استفاده از موشک های خاص و احتمالا پسیو صورت پذیرفته است( البته بر خلاف تصور رادار آرایه فازی فعال پسیو هم دارای ارسال امواج می باشد) و باید در آینده در باره علت استفاده از این سامانه در این رزمایش بحث کرد موضوع می تواند به علت هزینه کمتر دمای ایجاد شده کمتر و قابلیت شبکه بهتر باشد ۶-برخی سایت ها وکانال ها موقعیت تاسیسات زیر زمینی سامانه های پدافندی رو در رزمایش شناسایی کردند اما این مورد در عمل چندان هم مهم نیست اولا این مکان ها برخلاف سیلو های موشکی و پایگاه عقاب ۴۴ چندان بزرگ و ثابت نبوده و هر محلی با کمی مقاومت شبیه پارکینگ و .... توانایی استفاده جهت موضوع فوق را دارند اما شایسته است این امر با استفاده از اصول استتار بهتر صورت پذیرد در نهایت هدف از این رزمایش مقابله عملی با رزمایش چند وقت پیش اسراییل و امریکا شبیه سازی محیط رزم واقعی را در برابر تهدیدات جدید خصوصا جنگ الکترونیک بالا و شلیک موشک کروز با تعداد زیاد از جهات مختلف بوده تا آخرین راهکارها برای مقابله با تهدیدات موجود بر علیه سامانه‌های پدافندی را بررسی و تحلیل نمایند پ ن سامانه جوشن در موشک‌های بکارگیری شده، مشابه سامانه ۱۵ خرداد است (هر دو از موشک‌های صیاد-۲ و ۳ استفاده می‌کنند)، اما سامانه جوشن از رادار پسیو استفاده می نماید
  16. 1 پسندیده شده
    بنظر عدد برد موشک یک دیس اینفورمیشن آشکار هست، حالا چرا؟ اگر برید آمار تست اولیه موشک پروژه سجیل (شلیک هاوک از روی اف 14) رو بخونید میبینید که تست موفق از فاصله 65 کیلومتری بر علیه هدف پرنده داره! اونم موشک پایه هاوک، حالا خودتون حساب کنید این موشک جدید با اصلاحاتی که داشته چقدر میتونه برد داشته باشه....
  17. 1 پسندیده شده
    سلام و ممنون از پيگيري موضوع مهم ولي مغفول مانده اين لينك ها و مطالب شايد در تكميل اين مطالب بد نباشه مدیریت صحنه نبرد مدیریت صحنه نبرد - تکمیلی چكيده اي از مطلب
  18. 1 پسندیده شده
    سلام رژیم باکو خیلی خیلی داره در این مورد تند میره. امروزم باز سخنگوی امور خارجشون خیلی تند صحبت کرد و وعده اقدامات بیشتر! علیه ایران داد. اصولا توجه به امثال این هیاهوها به نظرم در بعد رسانه ای تا همین حد کافیه. اینکه اصلا حساب نکنی. مشخصا رژیم باکو تمام عقدش راجع به فقط کریدور زنگزور نیست. که البته این بخش مهمی هست چون ایران به تنهایی ایستاده و با توجه به کنار کشیدن روسیه و حتی خود ارمنستان به طور تلویح،ی اجازه ایجاد این کریدور حیاتی را بهش نمیده و طبیعی است که انقدر عصبانی باشه تا حدی که کار باکو به این حد از لفاظی و حتی توهین مستقیم به مقامات کشور برسه. ولی بخشیش هم مربوط به نفوذ جدی رژیم صهیونیستی در ارکان فاسد رژیم الهام علیف هست. به نظر این نفوذ به جایی رسیده که الهام علیف حتی اگر بخواد هم دیگه نمیتونه از دستورات و خط مشی های ترسمیی رژیم صهیونیستی ( عمدتا بر علیه ایران) عقب نشینی کنه. برای همین به قول یکی از تحلیل گران پرونده رژیم باکو باید در دسته ای جای بگیره که از هرگونه دشمنی با ایران ابایی نداره حتی مثل اکراین اگر به ویرانی کشورش منجر بشه در راستای منافع رژیم های دیگه. از این رو ما باید زیرساختهای نظامی شمال غرب کشور را بر این مبنا ( حضور مستقیم صهیونیستها در همسایگی ) آماده کنیم و بخش عملیات های محرمانه مون را دقیقا مثل ضرباتی که میخوریم برای رژیم باکو آماده کنیم چون خودش اینطور میخواد. وقتی به هر حال ما داریم از سمت رژیم باکو توسط رژیم صهیونیستی هرگونه ضربه ای را متحمل میشیم خب دیگه ترسی از عواقب ضربات متاقبل وجود نداره چون پاسخی متصور نیست از این لحاظ که اونها ضربات را دارند وارد میکنند از مبدا رژیم باکو در وهله اول. پس رژیم باکو باید منتظر عواقب این سرسپردگی محضش باشه ولی نه در رسانه ها!
  19. 1 پسندیده شده
    چهره در حال تغییر نیروهای ترکیبی نوشته : بنجامین جنسن و ماتیو استرومیر منبع : War on the Rocks MAY 23, 2022 قسمت چهارم : تهدید پیچیده و پایدار حمله موشکی فقط قسمتی از محیط عملیاتی جدید است . مبهم بودن تقسیم بندی های متداول قبلی در میدان جنگ همزمان با ظهور دوباره مقابله در ناحیه خاکستری و ارتباطات جهانی کمک می کند که که چهره اصلی جنگ از موضوع تحرک ( maneuver ) به موضوع تصمیم ( decision ) انتقال پیدا بکند . یک ارتش بسیار متحرک از نظر تحرک تاکتیکی ( more tactically maneuverable army ) یا عناصر هوایی مطمئنا برتری هایی به دست خواهد آورد ولی همین نیرو اگر در یک تبادل آتش هماهنگ پیشرفته با صدها مهمات ارزان قیمت روبرو شود به مشکل خواهد خورد ، مانند نبرد شاهزاده اوبرین ماهر بر علیه گرگور کلگان بزرگ ( م : در سریال نغمه آتش و یخ ، شاهزاده اوبرین با برداشتن تجهیزات سبک با وارد کردن ضربات کم قدرت ولی متعدد گرگور کلگان را که کاملا مجهز و سنگین است ، شکست می دهد ) . تبادل آتش هماهنگ و جنگ در ناحیه خاکستری سکه های جدید این حوزه حساب می شوند و حجم تانکها یا نبردهای هوا به هوا اهمیت سابق را نخواهند داشت . نیروهای ترکیبی در دوران موشکی جدید باید در پی برتری تصمیم گیری بر اساس ماشین باشند . فهمیدن ( sensing ) ، تصمیم گیری ( deciding ) و عمل ( acting ) در کمتر از یک حلقه تصمیم گیری دشمن . در یک مثال ، این که برای عملیات ، کدام هواگرد و موشک به کارگرفته شود با پیچیدگیهای بسیاری از در نظر گرفتن ملاحظات پشتیبانی مانند موجودی انبارهای مهمات و تدارکات ، احتمال نبردهای آینده و محدودیتهای حاصل از بی ثباتی های سیاسی در ارتباط با تشدید خطر روبرو هستیم . برای غلبه بر تعداد بالایی از این گونه پیچیدگی های محض به قضاوت الگوریتمیک ، کاربرد هوش مصنوعی و مخصوصا یادگیری ماشین نیاز خواهیم داشت .تا زمانی که این اثرات ترکیبی تغییر نکند ماهیت نیروهای ترکیبی به صورت فزاینده ای برای همگام سازی و بهینه سازی روی نیرو و تحرک ، تحت فشار قرار خواهد گرفت . در این دوران ، عملکرد نیروهای ترکیبی کمتر شامل به یاد سپردن تمرین های نبرد و شهود انسانی خواهد بود و تکیه اصلی بر روی یک عملکرد افزایش یافته از جنبه آگاهانه خواهد بود. ماشینها وظایفی که نیاز به عملکردهای آگاهانه دارند را از دوش انسانها برخواهند داشت تا فضا برای ابتکار و خلاقیت توسط انسانها در محدوده میدان عملیاتی ارتقا پیدا کند . این کار به طور فزاینده ای شیکه های کشتار موزاییکی را به وجود خواهد آورد که می توانند متناسب سازی شده و درجه بندی شده باشند . این موضوعات یک نیاز ضروری برای ما ایجاد می کنند که مجددا در مورد این که چگونه نظامی هایمان را برای جنگ آینده آموزش دهیم و تربیت کنیم ، فکر کنیم . ادامه دارد .... پی نوشت : سعی می کنم در نوبت بعدی تمام شود .
  20. 1 پسندیده شده
  21. 1 پسندیده شده
    چهره در حال تغییر نیروهای ترکیبی نوشته : بنجامین جنسن و ماتیو استرومیر منبع : War on the Rocks MAY 23, 2022 قسمت سوم : وقتی کشتن هر چیزی که می بینید آسان است ، چالشی که برای نیروهای ترکیبی باقی می ماند معماری تصمیم گیری و به کار بردن مکانیسمهایی در مقیاس مشابه نرم افزار اوبر ( همون اسنپ خودمون ) برای هماهنگی آتش و تاثیر آن در سطوح فشرده جنگ است . در برابر مشخصات جنگ افزارهای قدیمی که قدرت بر اساس تعداد ، قدرت آتش یا تحرک خطی سنجیده می شد ، تعریف مشخص کننده جنگ پیشرفته با تصمیم ( decision ) است . ابهام در حوزه های سیاسی ، اطلاعاتی و نظامی ، نه فقط پیچیدگی محیط عملیات را بالا می برد ، بلکه در سطحی اطلاعات تولید می کند که منجر به گیج شدن تصمیم گیران هم می شود . این چالش زمانی پیچیده تر می شود که کوچکتر شدن فضای عملیات جنگی توسط موشکهای غیر هسته ای که قابلیت عبور از هزاران مایل را دارند ، دستورالعمل های گوناگون رزمی و مجموعه گیج کننده دستورات رقابتی مقامات را هم اضافه کنیم . با این که هنوز فرآیندهای تاکتیکی ، حجم آتش و نگهداری موثر زیربنای تاثیر گذاری جنگ افزار را تشکیل می دهند ، اما توانایی میان بر زدن از بین پیچیدگیهای و گرفتن تصمیم درست ، سریع تر از دشمن ، یک برتری جدید ایجاد می کند. این سرعت اجرا بیشتر در مورد سرعت نسبی قضاوت ، خودش را نشان می دهد و نه سرعت در انجام عمل . بیشترین مقدار این برتری از طریق پردازش موثر آنچه می تواند حجم اطلاعاتی در حد چند پتا بایت باشد ، به دست می آید ؛ وظیفه ای که انجام آن برای یک شخص غیر ممکن است و حتی برای یک گروه بزرگ کارکنان هم انجام آن مشکل خواهد بود . قدرت برتر در درگیری های آینده ، به احتمال زیاد هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را برای جمع آوری اطلاعات ، تجزیه روالها و شناسایی الگوها به کار خواهد برد و نتیجه حاصل به دست انسانها خواهد رسید تا با اضافه کردن زمینه ، تصمیم نهایی را بگیرند . همه این تصمیمات همزمان با پایش این موضوع خواهد بود که تاثیرات میدان نبرد چگونه زمینه رسانه های اجتماعی و پیامها را تحت تاثیر قرار می دهند . در ارتش آمریکا ، دانش مهندسی و ظرفیت لازم برای سازگار شدن با تغییر جهره نیروی ترکیبی وجود دارد ولی مدلهای ذهنی ، مبانی ( Doctrine ) و تاکتیکها عقب مانده اند . برتری نظامی نمایان ارتش آمریکا در جنگ 1991 خلیج فارس ، بعد از آن به یک دهه رکود دانش سوق پیدا کرد . در ای دوره ، نیروی هوایی آمریکا به این نتیجه رسید که چرا چیزی را که ظاهرا آسیب ندیده است ، تعمیر کنیم ؟ با اینکه ارتش و سپاه تفنگداران طرحهای جسورانه ای برای اجرا ارائه کردند ولی به علت عملیاتهای غیر مترقبه و کاهش بودجه برای تطبیق دادن خودشان به مشکل برخوردند . به رغم تلاشهای برجسته برای دگرگون کردن تمام تشکیلات دفاعی بعد از سال 2000 ، در دهه بعدی هم تمرکز بر روی عملیات ضد تروریسم و ضد شورش باعث پرت شدن حواس متفکرین نظامی از توجه به تغییر چهره نیروهای ترکیبی شد. تلاشهای صورت گرفته برای ایجاد تصویری از جنگ آینده مشخص کرد که فرار از جاذبه برنامه های در حال اجرای قدیمی و سکوهای ( پلتفرمهای ) کلیدی سخت خواهد بود. در همان زمانی که ارتش ایالات متحده همزمان در دو جبهه جنگ خاورمیانه و کاغذبازی های بودجه در راهروهای کنگره می جنگید ، روسیه و چین یادداشتهایشان را در مورد جنگ 1991 ، جمع آوری کردند و یک نیروی آتش محور نسل جدید طراحی کردند که می توانست پیش بینی ها در مورد قدرت ایالات متحده برای آینده را به خطر بیندازد . در میانه دهه 2010 بود که متفکرین ارتش آمریکا از خواب بیدار شدند و شروع به فهمیدن واقعیت دوران موشکی جدید کردند ولی همچنان به این تهدید موجود بر اساس انگاره قدیمی خودشان پاسخ دادند ؛ آنها در مقابل چشم انداز موشکهای بیشتر ، تحرک دفاعی بیشتر توسط سکو ( پلتفرم ) های به ارث رسیده از دوران قبل مانند هواپیماهای تاکتیکی و تانک را ، ارائه دادند . همچنان ادامه دارد ....
  22. 1 پسندیده شده
  23. 1 پسندیده شده
    کانی مانگا 1366- سیف ا... داد
  24. 1 پسندیده شده
  25. 1 پسندیده شده
    سلام و عرض ادب خدمت دوستان حین جستجو به ویدئوی جالبی در مورد چگونگی کارکرد مسلسل ماکسیم رسیدم . بنا به نام ویدئو ، این نمونه مربوط به پیش نمونه ی دوم قابل استفاده ی این اسلحه ( از پروتوتایپ های اولیه ) هست . این ویدئو که به شکلی زیبا ، ساده و از جهات مختلف طریقه ی کارکرد جزء به جزء قطعات داخلی این سلاح رو توضیح میده . https://youtu.be/hiFGKWPSaas در مورد خود سلاح هم دوستان در گذشته توضیحات بیشتری ارائه داده بودند اما برای خالی نموندن عریضه ، مطالعه ی این لینک رو که از سایت میلیتاری هیستوری نو ( militaryhistorynow.com ) هست هم میتونه جالب باشه . مطلب اصلی https://militaryhistorynow.com/2017/10/24/machine-gun-how-hiram-maxims-rapid-fire-invention-changed-history/ مطلب برگردان شده به فارسی https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://rooziato.com/1397148763/%D9%85%D8%B3%D9%84%D8%B3%D9%84-%D9%85%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C%D9%85/&ved=2ahUKEwj1t8uz3YDoAhUF7qwKHfxJBHcQFjAMegQIAhAB&usg=AOvVaw1DGKMUGRmgKdk_W5TuMbEm نکته تصاویر و همینطور ویدئوهایی ( چه مستند گونه یا واقعی و چه به شکل تصاویر متحرک سه بعدی ) که تجهیزات رو به شکل ساده و قابل فهم توضیح میدن ، باعث یادگیری ( دریافت مطلب ) راحت تر فرد در مورد اون موضوع میشه ، به شکلی که فرد سریعتر روابط ، کارکرد ها و عملکرد ها رو میفهمه و تو ذهنش ماندگار میشه . برای مثال قبلا برای خود بنده سوال بود که آلات متحرکه چطور گلوله رو از خشاب زنجیری پارچه ایی یا پلاستیکی برمیداره و یا موارد دیگه ... پ ن در مورد ارسال مطلب تو این تایپک ، واقعیتش جای بهتری پیدا نکردم ، اگه مدیران جای بهتری رو برای اون در نظر میگیرن ، مطلب رو منتقل کنن .