برترین های انجمن

  1. mehdipersian

    • امتیاز

      55

    • تعداد محتوا

      2,882


  2. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      33

    • تعداد محتوا

      8,883


  3. alala

    alala

    Editorial Board


    • امتیاز

      16

    • تعداد محتوا

      5,139


  4. cheka

    cheka

    VIP


    • امتیاز

      7

    • تعداد محتوا

      3,882



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on جمعه, 26 اسفند 1401 در همه مناطق

  1. 1 پسندیده شده
    ارسال کردم ولی متاسفانه جوابم سیو نشده است اصل اس ۴۰۰ قابلیت دیتالینک و به اشتراک گذاری اطلاعات با رادار سوخو ۳۵ هست که اگه عملا در کشور اجرا بشه ما با یک اواکس زمین پایه با قابلیت شلیک به اهداف به دور از توان راداری جنگنده هامون رو به رو هستیم شما فکر کنید در خارج از مرزها و به دورداز توان رادار های مادر جنگنده و...‌ موشک ها بدون هدف گیری شلیک و با اشتراک گذاری اطلاعات رادار ها ی برد بلند و.‌‌.. قادر به هدف گیری هدف شوند یک اف ۳۵ وار د ایران شده است و دران واحد یک رادار نبو رادار اس ۴۰۰ رادار اس ۳۰۰ رادار سوم خرداد و رادار تلاش و سامانه صیاد به اشکال مختلف ان را تحت نظر دارند حالا در برد ۲۰۰کیلومتر یا کمتر یک موشک پدافندی به سمت اف ۳۵ شلیک می شود و بدون باریک کردن پرتو رادار (جهت جلوگیری از حساسیت سامانه های مکان یاب راداری و جهت جلوگیری از روشن شدن سامانه های اخلال گر )فقط موشک توسط دیتا لینک به نزدیکی اف ۳۵ می رسد اینجا موشک پدافندی می تواند با استفاده از سامانه راداری خود و یا سامانه حرارتی رو هدف قفل کند با توجه به قیمت حدود ۱۰ الی ۲۰ برابری اس ۴۰۰ در مقابل باور ۳۷۳ امیداورم این خرید با انتقال داده بومی برای ما اتفاق بیوفتد یعنی عملا ما بتوانیم ارتباط داده را بین کلیه سامانه های شبکه های پدافندی داشته باشیم قبلا شنیده بودیم که اس ۳۰۰ پی ام یو ۲ تحویلی به ایرانم توانایی شر کردن اطلاعات را دارد اگر این چنین باشد ما در آینده با یک قلعه و گنبد پدافند در ایران رو به رو خواهیم بود که هر هدف در آن بدون توانایی آسیب به سیستم پدافندی هر لحظه توسط چندین سامانه هدف قرار گرفته و عملا دستیابی به اسمان ایران غیر ممکن میگردد حالا شما در نظر بگیرید پهپاد های مثل قزل آلما (قاهر) و اواکس های اینده کشور هم به این ترکیب افزوده شوند
  2. 1 پسندیده شده
    ماجرای اس-400 پیچیده است. در یکی از زوایای اون دستیابی به اس-400 یعنی دستیابی به توانایی های تکنولوژیکی خاصی که به ما در آینده توان ارتقای باور را هم میده. در ضمن سامانه اس-400 برخوردار از موشک جذابی است که دستیابی بهش یک هدف شمرده میشه ولو به قیمت خرید چند سامانه اس-400. گاهی در خرید هدف خود اون ابزار نیست بلکه تکنولوژی های به کار رفته در اون ابزار هست.
  3. 1 پسندیده شده
    بله دیگه ... حالا آن ذهنی که طالب ها را جنبش اصیل منطقه خطاب کرد یک بخشی از روند هست .. آن عده ای هم که دنباله این حرف را می گیرند تا خاطره به ذلت کشیده شدن حیثیت نظامی ارباب هاشون را از خاطره ها ببرند ، هم جالب هست .... آن هم نه یکبار ، بلکه چندین بار ... از نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا تا نیروی دریایی ممالک متحده و همین طوری تا ناوگان نیروی دریایی شوروی سابق در خلیج فارس و نفتکش های کشورهای فلان و بهمان .. این کاراکتری هم که آواتار شماست ، متعلق به ارتشی هست که که جلوی کمونیستها ، نه تنها زانو زد ، بلکه تا فیها خالدونش را هم از دست داد ... مواظب باشید که دارید با چه کسی هم کلام می شوید ، چون استفاده از جنبه های منفی روند های تاریخی ، کاربردهای فراوانی را پیدا می کند
  4. 1 پسندیده شده
    بسم ا... توقع ما هم این بود که نیروهای عملیات ویژه نیروی دریایی ابرقدرت فعلی دنیا ، این شکلی زانو نزنند .... حالا چرا زدند ، برمی گردد به شرایط صحنه ....
  5. 1 پسندیده شده
    رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 1401 پاسخی به تهدیدات جدید رژیم صهیونیستی تهدید نتانیاهو علیه ایران شبکه خبری فاکس نیوز در گزارشی با استناد به اطلاعات فاش شده اعلام کرد که اسرائیل در تدارک حمله به ایران است. در این گزارش آمده است که تصمیم برای اقدام احتمالی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران پس از نشست‌های محرمانه میان بنامین نتانیاهو، نخست وزیر، مسئولان ارشد وزارت دفاع و سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل اتخاذ شده است. امیر آویوی، ژنرال برجسته اسرائیلی و بنیانگذار «مجمع امنیت دفاعی اسرائیل» در این خصوص می‌گوید که کشورش اجازه هسته‌ای شدن را به ایران نخواهد داد. پاسخ بزرگ پدافند هوایی ایران: در پاسخ به تهدیدات رژیم صهیونیستی رزمایش بزرگ پدافند هوایی ایران از امشب برگزار خواهد شد. این رزمایش در دوسوم از آسمان کشور و در گستره بیش از 1میلیون کیلومترمربع آغاز خواهد شد.این رزمایش در مناطق غربی، شمال غربی، مرکزی و جنوب غربی کشور در شب برگزار خواهد شد. بیش از 100 فروند هواپیمای باسرنشین و بدون‌سرنشین تحت کنترل نیروی هوایی ارتش در قالب نیروی نارنجی مراکز حساس هسته‌ای مانند فردو و مراکز حساس نظامی را مورد حمله قرار می‌دهند و عملکرد سامانه‌های پدافندی مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. در رزمایش امسال گوشه‌ای از لایه پنهان پدافند هوایی که برای عدم‌کشف در تونل‌های زیرزمینی قرار گرفته‌اند و در زمان نیاز از زیر زمین خارج می‌شوند و بعد از عملیات به زیر زمین می‌روند؛ به نمایش گذاشته خواهد شد.
  6. 1 پسندیده شده
    اولین عکس از شاهد 131 و شاهد 136 در کنار هم: با این تصاویر مشخص هست که شاهد 131 نسخه ی کوچکتر شاهد 136 نیست و تفاوت هایی در طراحی هم علاوه بر اندازه ی کوچکتر دارد.
  7. 1 پسندیده شده
    حمله به کشتی اسرائیلی با شاهد 136 رسانه‌های اسرائیل می‌گویند هفته گذشته یک کشتی باری به نام CAMPO SQUARE توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج عمان مورد هدف حمله پهپاد انتحاری شاهد قرار گرفته که این کشتی متعلق به یک سرمایه‌دار اسرائیلی می‌باشد. کشتی مزبور با نام CAMPO SQUARE متعلق به شرکت کشتیرانی «زودیاک» تحت مالکیت «ایال عوفر» بوده و بنا بر ادعای منابع صهیونیستی این حمله تلفات جانی به همراه نداشته است. مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی به شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی خبر داده اند که این حمله یک حمله تلافی جویانه از سوی ایران بوده است.
  8. 1 پسندیده شده
    سلام منبع غیر رسمی هست و باید منتظر ماند تا منابع معتبر تایید کنند ولی درباره خود میگ35 در حالت محدود و برای ارتقای میگ29های موجود در صورت سالم بودن سازه اصلی هواپیما و خریداری تعدادی برای تشکیل چند اسکادران در پایگاههای مرزی گزینه مناسبی است ، اما اگر میگ29های موجود امکان ارتقا نداشته باشند ارزش صرف منابع برای خرید را ندارد و بهتر است سراغ گزینه بهتری برویم و از افزایش بیش از اندازه تایپ های جنگنده خودداری کنیم ، بهترین حالت این است که همه جنگنده ها در همه پایگاهها امکان سرویس داشته باشند و در اینصورت دست طراحان عملیاتی نیروی هوایی کاملا باز خواهد بود و انعطاف پذیری بسیاری در چیدمان و جابجایی جنگنده ها خواهیم داشت ، برای رسیدن به این هدف باید حداکثر سه تایپ عملیاتی داشته باشیم سیستم باستیون هم خوبه ، اگر موشک سوپر سونیک ضد کشتی نداشته باشیم گزینه مناسبی هست
  9. 1 پسندیده شده
    نسل جدید سرجنگی شاهد 131 خب به شکل واضحی این سرجنگی جدید به منظور بهبود توانایی مقابله با انواع اهداف سخت و نرم طراحی شده. خرج های گود جلویی و نمیه گود کناری در نفوذ و ایجاد خسارت تاثیر زیادی دارند، ترکش های مکعبی هم در برابر اهداف نرم اثر گذاری بالایی دارند. پوسته نسبتا سخت فلزی دماغه هم بخوبی میتونه در بدنه ساختمان های معمولی نفوذ کنه تا انفجار درون (با فیوز تاخیری) درون هدف رخ بده منبع توییتری
  10. 1 پسندیده شده
    جنگنده‌های سوخو۳۵ اوایل سال آینده به ایران می‌آید شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی: جنگنده‌های سوخو۳۵ که ایران به روسیه سفارش داده، اوایل سال آینده وارد کشور می شود. به کشور روسیه سفارش‌هایی نظیر سیستم‌های پدافندی، موشکی و همچنین بالگرد را نیز داده‌ایم و اکثر این سلاح‌ها به زودی وارد کشور می‌شوند.
  11. 1 پسندیده شده
    سلام توی تصویرتون به خلیج فارس هم دقت بکنید خوب است
  12. 1 پسندیده شده
    سلام و وقتتون بخیر با سپاس از شما لطفا تصویز نقشه ای که گذاشتین عوض کنین ...اینجا یک سایت ایرانیه نه عربی
  13. 1 پسندیده شده
    سلام - صحیح نیست تنها بانک ایرانی - خارجی که بعد از انقلاب با دستور مرحوم امام اجازه فعالیت داشت بانک ایران و روس بود که شعبه آن در تهران در زمان حیات ایشان مشغول کار بود نویسنده به صورت عامدانه به سیاست حزب کمونیست در دوران برژنف و آندروپوف اشاره نمی کند که موجب حمله به افغانستان و رویارویی با جهان اسلام منجمله ایران شده بود در واقع با مرگ رهبران قدیم شوروی و روی کار آمدن گورباچف ، راه تقویت روابط دوکشور هموار شد ماجرای نامه مرحوم امام به گورباچف هم که اظهر من الشمس است و نیاز به توضیح ندارد ! ( خطاب به نویسنده مقاله : جوجویی اینجا انجمن میلیتاری است )
  14. 1 پسندیده شده
    این بازی ای که شروع کردند با تهدید و تعریف! و تطمیع ایران را وادار کنند لااقل تا وقتی پاتریوت ها به تعداد کافی به دست اکراین برسه، موشک به روسیه نده نباید به ثمر بشینه. ایران در چارچوب منافعش هر چه زودتر باید معاملاتی که در حوزه مقابله با دشمنانش داره حتی ( ناتو و غرب) به روسیه تجهیزات مورد نیازش را بفروشه و تجهیزات مورد نیاز ارتش و نیروهای مسلح را بخره.
  15. 1 پسندیده شده
    ساخت مشترک هواپیما و بالگرد با روسیه: معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت: در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی ایران، همکاری‌های مشترک صنایع هوایی ایران و روسیه در زمینه همکاری‌های مشترک در MRO هواپیماهای تجاری، ساخت هواپیماهایی با ظرفیت ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر توسط اتحادیه هواپیمایی روسیه، همچنین همکاری مشترک در طراحی و تولید هواپیماهای ۷۰ تا ۱۰۰ نفره وبالگرد ka-226 در ایران پیگیری می‌شود
  16. 1 پسندیده شده
    بسم ا... بخش دوم و پایانی رولز رویس اف-130 قلب تپنده استراتوفورترس در سپتامبر 2022 شرکت بوئینگ با انتشار ویدئویی اعلام نمود که برنامه تعویض پیشرانه های بمب افکن بی-52 ، با آغاز آزمایشهای تونل باد نمونک این هواگرد صورت قطعی بخود گرفته است . این ویدئو نگاه بهتری را در خصوص نوع ترکیب بندی پیشرانه فوق الذکر در ترکیب با بدنه و غلاف های نگهدارنده آن بر روی بالهای بی-52 در اختیار تحلیلگران قرار میدهد . این قرارداد پیش ازاین با شرکت رولزرویس منعقد شده بود تا نیروی هوایی اطمینان پیدا کند که این بمب افکن ها می توانند تا سال 2050 و احتمالا پس از آن نیز بخدمت خود ادامه دهند . روند زمانی تغییرات صورت گرفته بر روی غلاف نگهدارنده پیشرانه بی-52 در این ویدئوی کوتاه که در حساب کاربری بوئینگ ارسال شده ، یک نمونک بی-52 در مقیاس 1:4 را می توان در داخل تونل باد فراصوتی این شرکت مشاهده نمود که گفته شده آزمایش هایی تا سرعت حدود 920 کیلومتر درساعت بر روی این نمونک صورت گرفته است . متنی که همراه با این ویدئو ارسال شده معتقد است که این نمونه شبیه نمونک هایی است که مهندسان این شرکت در دهه پنجاه میلادی از آن استفاده می کردند و اکنون نیز برای جمع آوری داده ها به منظور بررسی رفتار آیرودینامیک این هواگرد کاربرد پیدا کرده است . در این ویدئو ، 4 غلاف پیشرانه که هر کدام از دو بخش جداگانه که برای قرار دادن پیشرانه جدید در آن پیش بینی شده ، قرار دارد که در مجموع هشت دستگاه پیشرانه رولزرویس اف-130 را در خود جای می دهد . مایک سلتمن ، مهندس آیرودینامیک بوئینگ در این ویدئو به مخاطب یادآوری می کند که پیشرانه های اف-130 در مقایسه با موتورهای پراتاندویتنی TF-33-PW-103 مصرف سوخت کمتر و روند تعمیر و نگهداری بهتری را ارائه می کنند . درواقع ، خط تولید پیشرانه های پرات اندویتنی از سال 1985 متوقف شده و پیش بینی می شود که از سال 2030 دیگر قابل پشتیبانی نیستند ، در حالی که بمب افکن های بی-52 برای ادامه خدمت تا سال 2050 نیازمند تعویض پیشرانه های کنونی خود بوده و به همین دلیل نیروی هوایی در اسناد "باز-مهندسی / باز-طراحی " خود همواره بدنبال یک پیشرانه جدید بود که اینک با محصول رولزرویس محقق شده است . نمای جلویی( آویزگاه /غلاف) پیشرانه های جدید بی-52 در تونل باد بوئینگ سلتمن در این ویدئو معتقد است که هدف از اجرای آزمایش تونل باد ، جمع آوری داده ها و ایجاد یک پایگاه داده هایی با محوریت خطاها به منظور کاهش دادن میزان خطرپذیری کارکرد موتور در شرایط مختلف است . علاوه براین ، ابعاد موتورهای جدید ، طراحی پوشش های جدیدتری را نیز ضروری نموده با این تبصره که خللی در میزان هوای ورودی وارد نیاید. نمای پشت ( آویزگاه /غلاف) پیشرانه های جدید بی-52 در تونل باد بوئینگ بدین ترتیب ، در حالی که پیشرانه های تی اف-33 پرات اندویتنی چیزی در حدود 68 سال به ناوگان بی-52 ها کمک کرده اند تا همواره بصورت عملیاتی در خدمت باشند ، ولی روند تعمیر ونگهداری آنها بشدت گران قیمت شده است . بر اساس اسناد منتشر شده نیروی هوایی ، استاندارد تعمیراتی نیروی هوایی برای این پیشرانه حدود 6000 ساعت پرواز است که هزینه ای درحدود 2 میلیون دلار را بخود می بیند که از سال 2019 این عامل به همراه بحث افزایش قیمت سوخت جت باعث شده تا هر پرواز بی-52 حدود 70 هزار دلار برای نیروی هوایی خرج تراشیده و این بدان معناست که استراتوفورترس یکی از گران ترین هواگردهای رزمی در حال خدمت نیروی هوایی ارتش ایالات متحده محسوب می شود . با توجه به این مساله ، نیروی هوایی مناقصه ای را درسال 2018 برگزار نمود که درآن سه شرکت پرات اند ویتنی ، جنرال الکتریک و رولزرویس شرکت داشتند که پس از یک نبرد سه ساله ، رولزرویس موفق شد تا قرارداد حدود 500 میلیون دلاری ( که پتانسیل رسیدن به رقمی در حدود 2.6 میلیارد دلار را نیز دارد ) بدست آورد . این قرارداد شامل تحویل حدود 608 دستگاه موتور به اضافه قطعات یدکی ، تجهیزات پشتیبانی و داده های مهندسی است تا روند نگهداری این فناوری در حد قابل اطمینانی قرار گیرد . طرح دیجیتالی آویزگاه آزمایش پیشرانه اف-130 در تاسیسات رولزرویس در همین رابطه ، رولزرویس ، موتورهای اف-130 را در تاسیسات خود در ایندیاناپلیس خواهد ساخت و بوئینگ مسئولیت یکپارچه سازی آنها را با بی-52 برعهده خواهد گرفت . به گفته مقامات شرکت بوئینگ ، هر کدام از پیشرانه های اف-130 که طبق قرار داد منعقد شده با رولزرویس ساخته می شود ، جایگزین هشت دستگاه موتور تی اف-33 موجود می شود که در حال حاضر روی 76 فروند بی-52 های عملیاتی نصب شده است . در این رابطه ، به غیر از ادعای رولزرویس در خصوص افزایش 30 درصدی رانش ، در حوزه های دیگری نظیر بِرد ، عملکرد کلی موتور ، کاهش نیاز به سوخترسان برای ماموریتهای برد بلند ، هنوز اطلاعات خاصی در دسترس قرار ندارد ولی منابع نیروی هوایی در مارس 2022 اعلام کرده اند که پیشرانه جدید تاثیر منفی روی سرعت بی-52 ها نخواهند داشت . هواگرد سی-37 نیروی هوایی ارتش ایالات متحده مجهز به دودستگاه پیشرانه آربی-700 ( نسخه تجاری اف-130 ) پیشرانه اف-130 که در مناقصه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده برنده شد ، درواقع امر ، نسخه نظامی شده پیشرانه تجاری آربی-700 است که درحال حاضر بر روی پرنده های غیرنظامی گلف استریم GV ، جی-550 و همچنین هواگرد مخابرات نظامی صحنه نبرد E-11 نیز استفاده می شود . این شرکت مدعی است که پس از نصب ، نیروی هوایی نیازی به بازکردن موتور برای اجرای تعمیرات و بازبینی های دوره ای از روی غلاف های بی-52 را نداشته و این موتور می تواند برای تمام طول عمر برنامه ریزی شده خود روی بال باقی بماند . پیش از اینکه برنامه تعویض موتور بمب افکن بی-52 به شکل رسمی اعلام شود ، در دهه های گذشته ، چند پیشنهاد اساسی برای تعویض پیشرانه های این هواگرد وجود داشت که شامل موتورهای توربوفن با ضریب کنارگذر بالا ( high-bypass turbofan engine) نیز می شد . اگر چه این پیشنهادها بدلیل پیچیدگی بیش از حد این فناوری و روند سخت ادغام آنها با بی-52 رد شد ، چرا که با این فناوری ، تعداد موتورهای استراتوفورترس از 8 عدد به 4 عدد کاهش پیدا می نمود و این مشکلات آیرودینامیکی مختلفی را برای این هواگر بدنبال می آورد که مهمترین آن ، بحث رانش نامتقارن بود ، در حالی که بازطراحی غلاف های جدید نیز هزینه های طرح را افزایش می داد . شرکت بوئینگ نیز سالهای طولانی تلاش می نمود تا فعال کردن بخش طراحی موتور خود ، یک صرفه جویی ده ها میلیارد دلاری را به نمایش گذارد . در مجموع ، از مارس 2022 ، دو دستگاه موتور اف-130 در مرکز آزمایش موتور جت رولزرویس ( مرکز آزمایش فضایی جان استینس / می سی سی پی ) در حال ارزیابی است و انتظار می رود تا سال 2025 دوفروند بی-52 اصلاح شده مجهز به موتورهای جدید ، در جریان آزمایش های زمینی و هوایی قرار گیرند . اولین هشت فروند از بی-52 های ارتقاء یافته نیز به یک اسکادران آزمایشی در پایگاه هوایی ادواردز تحویل می شوند تا تمامی قابلیتهای نسل بعدی بی-52 در شرایط مختلف ارزیابی گردد . نیروی هوایی نیز امیدوار است تا تا پایان سال 2028 اولین سری از استراتوفورترس های اصلاح شده را تحویل گرفته و این روند تا سال 2035 تکمیل گردد . پی نوشت : 1- منبع 1 2- منبع2 3- منبع3 4- منبع4 5- منبع5 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند.
  17. 1 پسندیده شده
    با وجود ضعف روس ها در رادار پرنده ها شاید نشه روی این مورد چندان حساب کرد ولی پرنده های ترابری هم از نیازهای ما هست. هرچند انتخاب محدود هست ولی به نظرم تنها گزینه مون هست فعلا روسیه.
  18. 1 پسندیده شده
    بدون شرح!!! ریشی سوناک نخست وزیر انگلستان: با رییس پلیس جلسه داشتم برای اینکه روشن کنم پلیس از حمایت کامل من برای ممنوعیت تظاهرات غیرقانونی! برخورداره. مردم؟ به اندازه کافی از این قانون شکنان کشیدن! و اونایی که قانون را زیر پا میزارند با تمام توان باهاشون برخورد میشه! نماینده محافظه کار: بریتانیا میتونه از ارتش برای آرام سازی اوضاع استفاده کنه.
  19. 1 پسندیده شده
    دادگاه آمریکایی شکایت نامزد جمال خاشقچی از محمد بن سلمان را به جرم قتل خاشقچی رد کرد. به گفته رییس دادگاه به خاطر مصونیتی که ماه یش کاخ سفید شخصا! به محمد بن سلمان عطا کرد، دادگاه صلاحیت رسیدگی به پرونده قتل را نداره. کاخ سفید اعلام کرده بود به خاطر جایگاه محمد بن سلمان در نقش شاهزاده سعودی و همچنین جایگاه مشابه نخست وزیریش در حکومت سعودی!! ( نه تنها مصونیت میدند بلکه لقب اعطایی نخست وزیری را هم یک جوری در بیانیه فرو میکنند!! حالا با انتخابات هم نشه با اعلام کاخ سفید که میتونه نخست وزیر یک کشور دیکتاتوری باشه که هیچ انتخاباتی به خودش ندیده. ) هیچ دادگاهی در ایالات متحده صلاحیت اتهام زنی و رسیدگی به جرمی علیه بن سلمان را نداره! *همزمان محافل غربی آسمون و ریسمون را به هم میبافند راجع به چرایی قیمت نفت ولی خب همزمان دیشب قیمت نفت برنت به زیر 80 دلار سقوط کرد.
  20. 1 پسندیده شده
    آخرین دغدغه فرمانده https://www.aparat.com/v/Jd3ZA چند ساعت قبل از آخرین پرواز ، فرمانده وقت نیروی هوایی ، نظرات و عقاید خود را در مورد سربازی با صراحت و شجاعت بیان می کند. اگر این سخنان را آرمانی و ایده ال هم بدانیم ، چه برای سال 1373 چه برای سال 1401 ، اما با قیاس با نفرات بعدی که کسوت فرماندهی ارشد در تمام نیروهای مسلح را به دست آوردند ، فقدان چنین فرماندهی بیش از پیش نمایان می شود، در واقع فقدان همان صراحت و شجاعت در ابراز عقیده ای که به آن می اندیشند.
  21. 1 پسندیده شده
    بسم ا... پرسش تامل برانگیز مستند ساز محترم ، جناب طالب زاده در خصوص خدمت سربازی https://www.aparat.com/v/PJ2YO ادغام تمامی تاپیکهای موازی با محوریت خدمت سربازی ..... سوم بهمن سال 1399 خورشیدی
  22. 1 پسندیده شده
      بله انعکاس میدهد اما این انعکاس چقدر است ؟ همونطور که در صفحه دوم این تاپیک هم توضیح داده شده ، ورودی هوای T-50 بصورت S مانند طراحی شده و خط مرکزی موتور با خط مرکزی ورودی هوا منطبق نیست که باعث میشه با وجود عدم داشتن intake ramp (مانند F-22) بخش کمی از پره های موتور از زاویه دید 0 درجه نسبت به هواپیما (از روبرو) قابل مشاهده و نتیجتا بازتاب راداری باشد که این طراحی در جنگنده YF-23 هم برای کاهش اثر راداری ناشی از پره های موتور استفاده شده    
  23. 1 پسندیده شده
    <بخش چهارم> تجهیزات الکترونیکی (Avionics) : هر چند تجهیزات الکترونیکی یکی از فاکتورهایی هستند که روی آنها حفاظت اطلاعات شدیدی اعمال میشود و از نمایشهای هوایی هم نمیتوان اطلاعات زیادی بدست آورد . اما برخی اطلاعات اعلام شده نشان میدهد که T-50 در زمینه ی الکترونیکی نیز با پایه قرار دادن جنگنده ی Su-35 ، جهش های بلندی را پشت سر گذاشته . طبق اعلام یوری بلی ، مدیر عامل شرکت معروف NIIP ، جنگنده ی T-50 نه از "یک رادار" ، بلکه از "مجموعه ی یکپارچه شده ای حسگرهای رادیو الکترونیکی استفاده میکند که شامل چندین رادار در باندهای مختلف ، سیستم شناسایی (احتمالا IFF) ، تجهیزات جنگ الکترونیک و جمع آوری اطلاعات الکترونیک میباشد" . هر چند جزییاتی از توانایی های این سیستم یکپارچه که نام آن SHS121 است اعلام نشده ، اما طبق گزارشات وجود یک رادار فاز آرایه فعال (AESA) باند X بنام N050 و رادارهای باند L در لبه ی بالهای جنگنده ، بعنوان المان های اصلی این سیستم ، تایید شده است . بر طبق اظهارات کارشناسان ، رادار N050 نسخه ی پیشرفته ی رادار N035 یا IRBIS-E است . بنابر این با وجود اینکه در مورد رادار N050 ، تنها ASEA بودن آن بطور رسمی تایید شده ، اما میتوان مطمئن بود که رادار اصلی T-50 دارای قابلیت های فراتر از رادار IRBIS-E از جمله مقاومت بالاتر در مقابل جنگ الکترونیک است . رادار IRBIS-E توسط شرکت NIIP برای جنگنده ی Su-35 طراحی شده است که از نوع PESA میباشد . این رادار قابلیت کشف اهداف با سطح مقطع راداری 2.5 متر مربع (آواکس و ...) در فاصله ی 400 کیلومتری و قابلیت کشف اهداف با سطح مقطع راداری 0.01 متر مربع (F-22 از رو به رو) در فاصله ی 90 کیلومتری را داراست . این رادار در حالت Tracking (ردیابی) میتواند همزمان 30 هدف را ردیابی و با 8 تای آن به صورت همزمان درگیر شود . این رادار همچنین قابلیت هدایت همزمان دو موشک هدایت نیمه راداری را داراست . هر چند شرکت NIIP بطور علنی ادعای برتری رادار IRBIS-E بر رادار APG-77 (که روی جنگنده F-22A نصب شده) را مطرح نکرده ، اما مشخصات اعلام شده رادار IRBIS-E در برخی موارد ، برتر از از رادار آمریکایی APG-77 است . همانطور که گفته شد ، علاوه بر رادار اصلی N050 ، نوعی رادار AESA که روی باند L کار میکند نیز در لبه ی بالهای T-50 نصب شده است . استفاده از رادار باند L در کنار رادار اصلی چندی است که مورد توجه سازندگان جنگنده های پیشرفته قرار گرفته . این کار دو علت دارد ، علت اول اینست که هرچه تنوع باند در رادارها بیشتر باشد ، امکان از کار افتادن آنها توسط اخلالگرهای دشمن کاهش میابد ، چون اخلال روی هر باند و فرکانسی احتیاج به دستگاه مخصوص دارد و تنوع فرکانسی در رادارها ، کار واحد های جنگ الکترونیک دشمن را سختتر میکند . علت دوم استفاده از رادارهای باند L ، توانایی بالاتر رادارهای این باند در کشف اهداف رادارگریز است (که قبلا به آن اشاره شده بود) بخصوص با توجه به اینکه هواپیماهای رادار گریز معمولا برای پنهان شدن از دید رادارهای باند X تنظیم میشوند ، رادارهای باند L به T-50 برتری راداری خوبی در مقابل جنگنده های پنهانکار میدهد . اما نقطه ی ضعف این رادارها ، دقت پایینتر نسبت به رادارهای باند X است که انها را برای کار کنترل آتش و هدفگیری نامناسب میسازد . بهمین دلیل رادارهای L معمولا به همراه رادارهای دقیق باند X و به عنوان مکمل استفاده میشوند . علاوه بر این ، همانطور که در ادامه گفته خواهد شد ، رادارهای باند L دارای یک پتانسیل دیگر هستند که احتمالا توجه روسها را به خود جلب کرده است : توانایی اخلال در ارتباطات باند L از جمله شبکه ی تبادل اطلاعات تاکتیکی Link 16 که مخصوص ناتو است و سامانه های ناوبری ماهواره ای (مثل GPS) ، شبکه ی Link 16 ، یک شبکه ی تبادل اطلاعات تاکتیکی دیجیتالی دو کاناله بین اعضای ناتو است که با استفاده از آن ، واحدهای زمینی ، دریایی و هوایی ناتو میتوانند بطور همزمان ، اطلاعات نبرد را به اشتراک بگذارند . اما با توجه به اینکه این شبکه روی باند L است ، روسها با داشتن فرکانس این شبکه میتوانند با استفاده از رادارهای باند L هم موقعیت فرستنده های این شبکه را از کیلومترها دورتر مشخص کرده و هم در ارتباطات آن اخلال ایجاد کنند . (پی نوشت مترجم : بخاطر داشته باشید که یکی از مسایلی که باعث تنشهای اخیر در قرارداد خرید ناوهای هواپیمابر میسترال فرانسوی توسط روسیه شده بود ، مساله ی انتقال تکنولوژی ارتباطی این ناوها به روسیه بود . موردی که در ابتدا با مخالفت فرانسوی ها مواجه شده بود اما در آخر ، ناو میسترال با تمام تکنولوژی های آن فروخته شد ، اطلاعات بیشتر در ) پیش از این ، رادار باند L توسط شرکت NIIP روی جنگنده ی Su-35 نصب شده بود که احتمال زیادی مبنی بر استفاده ی همین رادار روی T-50 وجود دارد . مقاله ی " Assessing the Tikhomirov NIIP L-Band Active Electronically Steered Array" نوشته دکتر Carlo Kopp در سال 2009 ، در بررسی رادار باند L نصب شده روی جنگنده Su-35 مینویسد : طراحی رادار جانبی باند L توسط شرکت NIIP و بکارگیری آن در Su-35 دارای توانایی های عملیاتی متنوعی (بجز کشف و ردیابی اهداف پنهانکار) هست که از جمله این توانایی ها میتوان به : - تشخیص دوست از دشمن (Identification friend or foe) / قابلیت نظارت راداری ثانوی - تعیین موقعیت و ردیابی پسیو فرستنده های شبکه های ارتباطی در باند L مانند شبکه های JTIDS/MIDS/Link-16 از فواصل دور - تعیین موقیعت و ردیابی پسیو آواکسها و رادارهای جستجوگر زمینی از فواصل دور - تعیین موقعیت و ردیابی پسیو فرستنده های IFF و SSR از فواصل دور - اخلال فعال و با قدرت بالا روی ارتباطات باند L از جمله شبکه های JTIDS/MIDS/Link-16 - اخلال فعال و با قدرت بالا روی گستره ی وسیعی از گیرنده های سیستم ناوبری ماهواره ای که روی باند L کار میکنند . - اخلال فعال و با قدرت بالا روی امواج راداری باند L آواکسها و رادارهای زمینی طبق عکسهای موجود ، هر آرایه ی این رادار از 3 مدول TR تشکیل شده که هر مدول از 4 آنتن استفاده میکند . این یعنی یک آرایه از این رادار (که در یک بال Su-35 نصب شده) از 12 آنتن استفاده میکند که در 3 زیر آرایه مرتب شده اند . مدول TR استفاده شده در رادار باند L ، به استفاده از 8 ترانزیستور در این مدول توجه کنید مدول کنترل رادار باند L هر چند هنوز جزییاتی در مورد برد دقیق این رادار در مقابل اهداف مختلف اعلام نشده ، گمانه زنی های کارشناسان از برد حداکثری 60 تا 80 کیلومتر برای هدف با سطح مقطع راداری 1 خبر میدهد . به غیر از دو رادار بالا ، هنوز اطلاعاتی از توانایی های جنگ الکترونیک و اخلال سامانه ی SHS121 جنگنده ی T-50 منتشر نشده اما بنظر میرسد T-50 برخلاف سلف خود از اخلالگرهای خارجی استفاده نمیکند . اما یکی دیگر از تجهیزاتی که وجود ان روی جنگنده T-50 تایید شده ، سامانه جستجو و ردیابی مادون قرمز OLS-35 است . سامانه های جستجو و ردیابی که به IRST نیز معروفند یکی از تجهیزاتی هستند که همراه جنگنده های خانواده ی سوخو تکامل یافته و همواره روی جنگنده های شرکت سوخو نصب شده اند و یکی از نقاط قوت جنگنده های سوخو نسبت به میگ و حتی جنگنده های غربی به شمار میاید . علت این برتری نیز آنست که سامانه های IRST میتوانند هدف را از کیلومترها دورتر کشف ، ردیابی کرده و مورد هدف قرار دهد ، بدون اینکه هواپیمای قربانی متوجه شود ! بهمین خاطر این نوع رهگیری که به "رهگیری مخفی" (Stealth Tracking) مشهور شده است . هواپیماها معمولا مجهز به حسگرهای هشدار راداری (Radar warning) هستند که امواج رادار را کشف و قفل راداری روی هواپیما را تشخیص داده و هشدار میدهد . اما در مقابل سیستمهای کشف و ردیابی حرارتی ، سیستم هشدار دهنده ای وجود ندارد و هواپیمای قربانی تنها زمانی متوجه خطر میشود که موشک شلیک شده است ! جنگنده T-50 نیز از قاعده ی خانواده ی سوخو جدا نبود ، بطوریکه در نمایشگاه ماکس 2009 ، وجود جدیدترین ورژن سامانه های IRST موسوم به OLS-35 روی این جنگنده تایید شده که بنابر منابع ، از یک حسگر حرارت یاب ، مسافت یاب لیزری و دوربین تلویزیونی است . همچنین الگوریتم و نرم افزارهای این سامانه ارتقا یافته . بطوریکه نمونه های قبلی خود (که روی جنگنده ی Su-27/Su-33 نصب شده) را از لحاظ توانایی پشت سر میگذارد . برد این سامانه طبق منابع مختلف ، 90-100 کیلومتر برای هدف از پشت و 50 کیلومتر برای هدف از رو به رو اعلام شده . OLS-35 دارای پوشش -90 تا +90 درجه در محور افق و -15 تا +60 در محور عمود است . دقت مسافت یاب لیزری 5 متر است . منبع : http://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBwQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.ausairpower.net%2FAPA-2009-06.html&ei=oiFdTuzLF4OQsQLa9LkX&usg=AFQjCNE4u3atwqxW8FLeO1FFv6-FRTY1Ug http://www.deagel.com/Navigation-and-Targeting-Systems/OLS-35_a001926001.aspx http://www.afa.org/edop/2010/PAK-FA'sFirstFlighton29JAN10REV5.pdf مترجم و گرد اورنده : Cheka
  24. 1 پسندیده شده
    با تشکر فراوان از دوستانی که نسبت به مقاله ی بنده ابراز علاقه کردند ... <قسمت سوم> پنهانکاری (Stealth) : هر چند طراحی بدنه ی هواپیما بر مبنای اصول پخش شدن امواج الکترومغناطیسی راداری ، یکی از ارکان اصلی برای یک هواپیمای پنهانکار است . اما این کار ، بدون استفاده از مواد مخصوص با خاصیت جذب امواج راداری ، تنها میتواند کشف ناپذیری هواپیما در مقابل رادارهای طول موج بلند (مثل طول موج سانتیمتری و میلیمتری) را تضمین کند . اما در مقابل رادارهای باند L کارایی ندارد . از این رو ، توسعه و بکارگیری یک تکنولوژی جدید برای مقابله با این تهدید ، اجتناب ناپذیر به نظر میرسد . روسها در ابتدا (در زمانی که توسعه یSu-47 در دستور کار قرار داشت) راه حل نامتعارفی برای جذب امواج فرستنده های راداری انتخاب کردند : استفاده از تکنولوژی پلاسما (Plasma) اخبار و عکسهای منتشر شده از تاسیسات آزمایش سطخ مقطع راداری Eric-1 نشان میدهد که روسها بطور عملی در حال تست پوشش پلاسمایی بعنوان سپری برای جذب امواج راداری بودند . در این تست ، دو موتور راکت توسط یک پوشش کره مانند پلاسمایی احاطه شده بود . هدف ، بررسی اثرات راداری توپ پلاسمایی بود . این آزمایش موفقیت آمیز بود و پلاسما توانست موتورها را از دید رادار پنهان کند . اما نقطه ی ضعف آن ، تولید اثرات حرارتی ، بصری (توپ شفاف) و الکترومغناطیسی شدید بود . علاوه بر این ، پلاسما تنها میتوانست به مدت چند میکروثانیه بصورت پایدار باقی بماند . همچنین در جریان تعبیه این سیستم روی جنگنده Su-35 ، مشخص گردید تجهیزات الکترونیکی جنگنده باید بشدت در مقابل میدان الکترومغناطیسی ناشی از پلاسما مقاوم گردد . نیاز به حجم و نیروی الکتریکی زیاد برای ایجاد پوشش پلاسمایی از نقاط ضعف دیگر این سیستم بود که به کنار گذاشتن آن انجامید . با شکست پروژه ی پلاسما ، روسها به پروژه تولید مواد جاذب امواج رادار برای استفاده در بدنه ی هواپیما روی آوردند . طبق مقاله ی PAK-FA (T-50) Program نوشته ی دیوید مارکوف و اندرو.دبلیو.هال ، روسها در واقع موفق به تولید مواد جاذب امواج راداری با استفاده از نانوتکنولوژی شده اند . این پوشش جاذب امواج جدید ، پایدارتر و سبکتر از نمونه های قبلی است و از لایه گذاری مغناطیسی-دی الکتریکی 2 تا 80 نانومتر روی یک ماده ی پایدار با دمای بالا بدست میاید . طبق این مقاله ، پوشش جاذب امواج راداری تولید شده قابلیت جذب 10 دسیبلی در بازه ی الکترومغناطیسی 8 تا 80 گیگاهرتز را دارد (هر چند با توسعه ی این تکنولوژی ، امکان تولید مواد جاذب امواج در بازه ی 1 تا 300 گیگاهرتز وجود دارد) . توانایی جذب این مواد از فرمول log (P1/P2) = 1 -که در آن P1 قدرت موج خروجی از فرستنده رادار و P2 قدرت بازگشتی موج به گیرنده ی رادار است - پیروی میکند که این یعنی کاهش 10 برابری سطح مقطع راداری بدنه . وزن نسبی این پوشش ضد رادار نسبت به مساحت آن بین 1 تا 1.5 کیلوگرم بر مترمربع است ، مقاومت آن در برابر شرایط سخت آب و هوایی بالا بوده و برخلاف ساختار 5تا6 لایه در بقیه پوششهای ضد راداری ، از یک ساختار 1 لایه استفاده میکنند . این تکنولوژی علاوه بر کاهش سطح مقطع راداری در کاهش اثرات جانبی امواج راداری در رادارها (و افزایش دقت آنها) کاربرد دارد . موتور (Engine) : با پروازهای اول T-50 و مشاهده ی موتور ، همگان به این نتیجه رسیدند که این هواپیما با موتور AL-41F1A شرکت Saturn که به 117S نیز معروف است ، تولید خواهد شد . موتور 117S یک موتور ارتقا یافته بر پایه ی موتور AL-41 است که برای جنگنده Su-35BM طراحی شد . این موتور دارای قدرت حداکثر 142 کیلونیوتون (در حالت پس سوز) بوده و از سیستم کنترل دیجیتالی و تکنولوژی کنترل بردار رانش استفاده میکند. این موتور نسبت به نمونه ی اولیه خود دارای پره های بزرگتر (به میزان 3%) بود . عمر این موتور 4000 ساعت تعیین شده است. اما کمی نگذشت که شرکت Saturn اعلام کرد موتور اصلی جنگنده ی نه 117S بلکه موتوری کاملا جدید بنام 117 خواهد بود . این موتور بطور مخصوص برای جنگنده ی نسل پنجمی T-50 ساخته شده و هر چند بیشتر اطلاعات در مورد آن منتشر نشده و محرمانه است . اما میخایل پوگوسیان ، مدیر شرکت سوخو ، اعلام کرد تراست یا پیشرانه ی این موتور 2.5 تن از موتور AL-31 افزایش یافته در حالیکه وزن موتور نسبت به AL-31 حدود 150 کیلوگرم کمتر است . این اطلاعات اثبات میکند که T-50 قادر است بدون استفاده از پس سوز ، در سرعت مافوق صوت حرکت کند . سیستم کنترل دیجیتالی این موتور توسط مرکز تحقیقات و فناوری Saturn طراحی شده و حداکثر قدرت موتور (در حالت پس سوز) دارای قدرت 147 کیلونیوتون قدرت است . طبق اطلاعات وبسایت Global Security و Warfare.ru به نقل از شرکت سوخو ، جنگنده ی T-50 با بهره از این موتورهای قدرتمند میتواند به سرعت حداکثر 2500 کیلومتر در ساعت (بیش از 2 ماخ) برسد . این جنگنده همچنین دارای سرعت کروز 1850 تا 2100 کیلومتر بر ساعت ، برد 5500 کیلومتر و تحمل نیروی گرانش معادل 9G را داراست ... مسیر S شکل جریان هوای ورودی به موتور جنگنده T-50 منبع : http://www.afa.org/edop/2010/PAK-FA'sFirstFlighton29JAN10REV5.pdf http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/pak-fa.htm http://warfare.ru/?lang=&linkid=2280&catid=255 http://www.russiandefenseblog.org/?p=942 مترجم : Cheka
  25. 1 پسندیده شده
    شرکت سوخوی در حال کار بر روی نمونه اولیه از نسل پنجم جنگنده تاکتیکی خط مقدم موسوم به PAK-FA می باشد، اما زمانبندی برنامه آزمایشهای پروازی آن هنوز مشخص نیست.اگرچه قبلا بیان شده بود که این پرنده ممکن است تا سال 2009 به پرواز در آید.( سوخو در سال 2002 برنده طرح وزارت دفاع روسيه PAK FA گرديد بدين ترتيب كه كمپاني سوخو به عنوان پيمانكار اول و كمپاني MIG و Yak به عنوان پيمانكاران دوم برگزيده شدند.) به گفته یکی از مقامات ارشد شرکت ، سوخوی در حال ساخت نمونه اولیه پرنده برای شروع آزمایشها است و تمامی بحث های داخلی به نمونه اولیه بستگی دارد.همچنین آینده این طرح به نتایج آزمایشها وابسته است. با وجود اطلاعات کم ارایه شده راجع به مشخصات برنامه PAK-FA ، مقامات روسی با اعتماد از موفقیت این پرنده سخن می گویند.مقامات روسی تأکید دارند که تا سال 2015 جنگنده نسل پنجم باید تحویل نیروی هوایی روسیه شود. طرحهاي ارايه شده از نسل پنجم جنگنده هاي سوخوي: [align=center] [/align] تهیه و تنظیم :hamed_713 تصاویر از سایت : English russia