برترین های انجمن

  1. mehdipersian

    • امتیاز

      43

    • تعداد محتوا

      2,882


  2. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      41

    • تعداد محتوا

      8,883


  3. alrkhs

    alrkhs

    Members


    • امتیاز

      27

    • تعداد محتوا

      373


  4. aminor

    aminor

    VIP


    • امتیاز

      23

    • تعداد محتوا

      3,055



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on سه شنبه, 1 فروردین 1402 در همه مناطق

  1. 3 پسندیده شده
    چشمان دریایی اژدهای سرخ شروع پروازهای آزمایشی رادار پرنده KJ-600 با عملیاتی شدن نخستین ابر حامل چینی اگر چه نخستین هواگرد هشدار دهنده زودهنگای هوابرد (AWACS) دریاپایه توسط ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت ، اما بزودی دومین هواگرد تخصصی از این نوع که خارج از دو بلوک پیشگام هواپیما سازی ( ایالات متحده / روسیه ) طراحی و بکار گرفته خواهد شد ، پرنده KJ-600 است که هم اکنون دوره برنامه ریزی های لازم برای آزمایشهای بیشتر جهت بخدمت گیری در نیروی دریایی ارتش آزادیبخش چین پشت سر می گذارد . بنابر اعتقاد بر ناظران نظامی ، این هواگرد یک روگرفت مستقیم از رادار هشدادهنده E-2 هاوک آی نیروی دریایی ارتش ایالات متحده است که برای ایفای نقش هشدار زودهنگام بر روی 11 فروند از حامل های هواپیمابر عملیاتی این کشور و همچنین حامل هواپیمابر کوچکتر نیروی دریایی فرانسه مستقر و عملیاتی است . فلسفه طراحی این دوهواگرد از ابتدا بر غیر مسلح بودن بنا گذاشته شده ، اما سامانه های الکترونیک ، راداری ، جنگ الکترونیک ، ارتباط داده ای تخصصی که بدانها اختصاص داده میشود، به گونه ای است که به حامل های هواپیمابر ، امکان دسترسی به یک آگاهی موقعیتی بی نظیری را می دهد تا با سرعت و دقت هر چه تمام تر ، تهدیدات را کشف و شناسایی نمایند . علاوه براین ، چنین هواگردهایی ، قابلیت هدایت موشکهای هوا به هوای دوربرد را با استفاده از حسگرهای قدرتمند خود به اسکادران های مستقر بر روی حامل های هواپیمابر خواهند داد . با این حال ، kj-600 تنها یک نمونه از چند هواگرد جدیدی است که در کنار پرنده های بدون سرنشین پنهانکار در آینده به نیروی هوایی و دریایی چین ملحق میشوند ، چرا که به گفته منابع آگاه ، پکن درصدد است تا نسخه تخصصی از جتهای جی-15 را که برای ایفای نقش های خاص مدرنیزه شده است را بر روی ابر حامل خود بکار گیرد . بدین ترتیب ، با ورود این رادار پرنده به خدمت و عملیاتی شدن سامانه مغناطیسی پرتاب هواگردها از روی ناوهواپیمابر ( منجنیق ) تایپ 002 ، چین به دومین کشوری مبدل میشود که به مانند شناورهای کلاس جرالد فورد از این فناوری استفاده می نماید . با این وصف ، گفته میشود که حامل های آینده نیروی دریایی چین ، یعنی تایپ 003 با سامانه رانش هسته ای نیز به این فناوری مجهز خواهد شد تا نه تنها بتواند تعداد بیشتری kj-600 را حمل کند ، بلکه قابلیت به دریا بردن جنگنده ای سنگین تری را در اختیار داشته باشد ( که به معنای حمل سوخت و مهمات بیشتر و به تبع آن برد بیشتر برای هواگردهای رزمی چینی است ) . علاوه براین ، عملیاتی شدن kj-600 مزیت های قابل توجهی را به نیروی دریایی ارتش چین ، در مقایسه با شناورهای مشابه خود یعنی کلاس الیزابت بریتانیایی ، کوزنتسف روسی و ویکرامادیتا هندی ارائه می کند . تمامی این شناورها ، سکوهای ارزان قیمت حامل بالگردهای مجهز به رادار هستند که بردکمتر و حسگرهای ضعیف تری را حمل می کنند و قابلیت ایجاد آگاهی موقعیتی کافی را در محیط پرخطر فعلی نخواهند داشت . مترجم : MR9 /صرفاً برای میلیتاری پی نوشت : 1-بن پایه 2- خبرمرتبط -- کوسه های الکتریکی برای اژدهای دریایی رونمایی از جتهای ویژه جنگ الکترونیک &J-15D/J-17 3- به این نکته دقت کنید ... 4- سرنوشت رادار هشدار دهنده زودهنگام بومی ایران ( روی پیکربندی ایران -140 ) به کجا انجامید ؟!!!
  2. 2 پسندیده شده
    بسم الله الرحمن الرحیم ( Xian KJ-600 ) کی جی - 600 : هواپیمای آواکس ناونشین KJ-600 را باید نخستین گام صنعت هوانوردی چین در تولید آواکس های ناونشین دانست. هواپیمائی که علاوه بر رفع نیازهای هواپیمائی نیروی دریائی چین ، میتواند نیم نگاهی هم به بازار جهانی این سلاح داشته باشد. همانطور که از ظاهر این پرنده مشخص است این هواپیما شباهت زیادی به نسخه آواکس آمریکائی " ای -2 " ( Grumman E-2 Hawkeye ) دارد. آواکس ناونشین E-2 آمریکا این هواپیما که در آگوست 2020 اولین پرواز خود را انجام داد ، بنا است که در سال 2022 بر روی ناوهای هواپیمابر Type-003 مستقر گردد. چینی ها در خصوص این برنامه اطلاعات کمی منتشر کرده اند و مشخص نیست چه تعداد از این پرنده را قرار است که تولید کنند. با توجه به نیاز فوری چین ، تاکنون برنامه ای برای صادرات این سلاح ارائه نشده است. این آواکس چینی ، فعلا از دو موتور توربو پراپ WJ-6C ساخت چین بهره میگیرد اما در گزارشی که گلوبال تایمز منتشر کرده گفته شده که بزودی به موتورهای WJ-10 مجهز خواهد شد. موتور چینی Zhuzhou WoJiang-6C نسخه چینی موتور Ivchenko AI-20 ساخت شوروی در خصوص این آواکس چینی هیچ تاپیکی در میلیتاری وجود ندارد https://nationalinterest.org/blog/buzz/xian-kj-600-could-make-chinas-aircraft-carriers-far-more-powerful-168497 ادامه دارد... ------------- پ.ن 1 : لطفا دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند پ.ن 2 : انشاءالله اگر عمری باقی بود ، در پست های آینده به سایر پرنده های چینی خواهیم پرداخت.
  3. 2 پسندیده شده
    بسم الله الرحمن الرحیم گشت گرداگرد مهر تابناک ، ایران زمین / روز نو آمد و شد شادی برون زندر کمین ای تو یزدان ، ای تو گرداننده ی مهر و سپر / برترینش کن برایم این زمان و این زمین . . . عید نوروز بر شما مبارک دانلوداندازه کامل تقویم 1401 انجمن میلیتاری سده چهاردهم خورشیدی(1400-1300) در نهایت امر با تمام فراز و نشیبهای خود، به اتمام رسید . درواقع امر ، این قرن برای جغرافیای ایران ، یکصد سال پر از حوادث تلخ و شیرین بود که ادامه آن به قرن جدید نیز کشیده خواهد شد ، با این حال ، 17 سال آخر این قرن ، در حوزه دانش نظامی ، شاهد ظهور یک مجموعه علمی نظامی در فضای وب بود که امروز با نام " انجمن میلیتاری " شناخته میشود . این مجموعه تا به امروز ، رویدادهای مختلفی را پشت سر گذاشته ولی همچنان بر اصول اولیه خود که همانا بررسی مستدل و علمی وقایع حوزه امنیت و دفاع است ، وفادار مانده که روند فعلی حاصل زحمات تمام مدیران و کاربران از ابتدا تا به امروز است . باشد که این روند با قدرت تمام درقرن جدید ادامه پیدا کند و آیندگان ، یکصد سال بعد ،زمانی که نوروز سال 1501 را جشن می گیرند ، در عین اینکه این امیدواری وجود دارد که مشکلات امروز ، گریبانگیر آنها در تمامی حوزه ها از دفاع تا فرهنگ و از اقتصاد تا سیاست نباشد ، با مرور تحلیل ها و بررسی های امروز ، برای آینده بهتر ایران ، قدم بردارند .. انشا....
  4. 1 پسندیده شده
    این الهام روش نمیشه مستقیم آذربایجان رو بده به ما خجالت میکشه غیر مستقیم میگه بابا بیا بگیر ببر
  5. 1 پسندیده شده
    نکاتی در مورد رزمایش اخیر رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ استفاده از متحرک ترین و بروز ترین سامانه ها در مقابل جنگال در جریان تصاویر منتشر شده از رزمایش ، تقسیم‌بندی مناطق عملیاتی پدافندهوایی کشور (زیر نظر قرارگاه پدافندهوایی خاتم‌الانبیاء ) بر روی نقشه‌ها و مانیتورها مشهود بود: منطقه پدافند هوایی شمال - تهران منطقه پدافند هوایی شمال‌شرق - مشهد منطقه پدافند هوایی شرق - بیرجند منطقه پدافند هوایی جنوب‌شرق - بندرعباس منطقه پدافند هوایی جنوب - بوشهر منطقه پدافند هوایی جنوب‌غرب - امیدیه منطقه پدافند هوایی مرکز - اصفهان منطقه پدافند هوایی غرب - همدان منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب - تبریز حمله همه جانبه به فردو در جریان مصاحبه‌ای که از طریق صداسیما منتشر شد، بر روی نقشه‌ای که روی دیوار نصب شده بود، مسیرهای تهاجم هوایی تاسیسات هسته‌ای فردو پیش‌بینی شده و این مسیرهای تهاجم تقریبا ۳۶۰ درجه اطراف فردو را شامل می‌شوند؛ حمله از مرزهای شمال‌شرق و شرق گرفته (مرز ترکمنستان و افغانستان) تا مرز‌های غرب و شمال‌غرب (ترکیه و آذربایجان. بنا به گفته فرماندهان، در این رزمایش نیز حمله همه‌جانبه از تمام جهات شبیه‌سازی شده بود و حدود ۱۰۰ هواگرد در اجرای تمرینات تهاجمی شرکت داشتند.(مهمترین بحث استفاده از سامانه های جنگال توسط یگان نارنجی است که به ان اشاره شده اما نوع و شکل و کیفیت ان مشخص نیست ) محل انجام رزمایش ۱-تمام رزمایش های از این دست در محدوده وسیع و با استفاده گسترده از سامانه های پدافندی صورت می پذیرفت (لیکن این رزمایش با سامانه های خاص که در ادامه در مورد ان بحث می شود) حداقل با استناد به داده‌های منتشرشده موجود، صرفا در مناطق تاسیسات هسته‌ای برگزار شد. ۲-به نظر می رسد تاسیسات هسته ای مدنظر به دو قسمت تقسیم ومنطقه فردو، به نیروی پدافندهوایی ارتش و منطقه نطنز، به فرماندهی پدافندهوایی نیروی هوافضا سپاه واگذار شده بود ۳- تجهیزات به کار برده شده در هر دو منطقه یک نوع بود بکارگیری سامانه‌های میان‌برد و دفاع‌نزدیک. الف :این آرایش در منطقه فردو با بکارگیری سامانه میان‌برد ۱۵ خرداد (برد ۱۲۰ کیلومتر)و نمونه پسیو آن سامانه جوشن و سامانه دفاع‌نزدیک مجید (برد ۸ کیلومتر) اجرا شد. ب:در منطقه نطنز نیز این آرایش با بکارگیری سامانه میان‌برد سوم‌خرداد (برد ۱۰۵ کیلومتر) ونمونه برد بلند و حتی نمونه سوم خرداد مجهز به موشک های فرمانی و سامانه دفاع‌نزدیک Tor-M1 و نمونه داخلی ان دزفول اجرا شده بود. ج :تصاویری هم از خروج سامانه‌های صیاد(صیاد تاکتیکی) و مرصاد-۱۶ از تونل‌های زیرزمینی منتشر شد، اما تصاویری از بکارگیری آن‌ها منتشر نشد نکات جدید رزمایش ۱. استقرار سامانه‌های پدافندهوایی در تاسیسات زیرزمینی که برای نخستین‌بار تصاویر آن منتشر شد. ۲. بکارگیری هر چه بیشتر سامانه‌های پسیو و فرمانی؛ بطوری که از سامانه‌های مجید (با هدایت تصویرساز) و از سامانه سوم‌خرداد مجهز به موشک‌های فرمانی (هدایت توسط رادار زمینی) استفاده شد.(عدم استفاده از رادار های ترک جهت مقابله با جنگ الکترونیک گسترده ) ۳- لینک شدن سامانه مجید با رادار اسکای‌گارد سامانه مجید یک سامانه پسیو است که برای رهگیری و انهدام اهداف از جست‌وجوگرهای تصویرساز استفاده می‌کند اما توان لینک شدن به رادارهای متنوعی نظیر رادار کاشف-۹۹ و رادار سامانه زوبین را دارد تا توان کشف اهداف را به صورت راداری نیز داشته باشد باید توان لینک شدن را به همه سامانه ها تعمیم دهیم که اگر این مهم اتفاق بیوفتد عملا هدفگیری توسط رادار های برد بلند پایش هوایی صورت می پذیرد ۴-در این رزمایش سامانه سوم‌خرداد مجهز به موشک‌‌های هدایت فرمانی نیز مشاهده شد. روش هدایت موشک‌های هدایت فرمانی بدین صورت است که موشک خود هیچ‌گونه جست‌وجوگری نداشته و تنها رادار زمین‌پایه بر روی هدف قفل راداری می‌کند و مختصات هدف را از طریق لینک رادیویی به موشک ارسال می‌کند و موشک را به سمت هدف هدایت می‌کند. هزینه کمتر و کشف‌شدن دیرتر، از جمله مزیت‌های این نوع از موشک‌های مجهز به هدایت فرمانی می‌باشد.این نوع موشک ها در کنار موشک با سیکر تصویر ساز حرارتی میتوانند هر هدفی با بالاترین جنگ الکترونیک و کمترین RCSرا ساقط نمایند این سامانه باهدف بقا در زمان قوی ترین جنگال توسعه یافته است (با امید ساخت موشک استانر سامانه فلاخن داود با دو سیکر راداری و تصویر ساز حرارتی ) ۵-استفاده از سامانه جوشن به جای سامانه ۱۵ خرداد هم با هدف استفاده از موشک های خاص و احتمالا پسیو صورت پذیرفته است( البته بر خلاف تصور رادار آرایه فازی فعال پسیو هم دارای ارسال امواج می باشد) و باید در آینده در باره علت استفاده از این سامانه در این رزمایش بحث کرد موضوع می تواند به علت هزینه کمتر دمای ایجاد شده کمتر و قابلیت شبکه بهتر باشد ۶-برخی سایت ها وکانال ها موقعیت تاسیسات زیر زمینی سامانه های پدافندی رو در رزمایش شناسایی کردند اما این مورد در عمل چندان هم مهم نیست اولا این مکان ها برخلاف سیلو های موشکی و پایگاه عقاب ۴۴ چندان بزرگ و ثابت نبوده و هر محلی با کمی مقاومت شبیه پارکینگ و .... توانایی استفاده جهت موضوع فوق را دارند اما شایسته است این امر با استفاده از اصول استتار بهتر صورت پذیرد در نهایت هدف از این رزمایش مقابله عملی با رزمایش چند وقت پیش اسراییل و امریکا شبیه سازی محیط رزم واقعی را در برابر تهدیدات جدید خصوصا جنگ الکترونیک بالا و شلیک موشک کروز با تعداد زیاد از جهات مختلف بوده تا آخرین راهکارها برای مقابله با تهدیدات موجود بر علیه سامانه‌های پدافندی را بررسی و تحلیل نمایند پ ن سامانه جوشن در موشک‌های بکارگیری شده، مشابه سامانه ۱۵ خرداد است (هر دو از موشک‌های صیاد-۲ و ۳ استفاده می‌کنند)، اما سامانه جوشن از رادار پسیو استفاده می نماید
  6. 1 پسندیده شده
    سلام شبیه بانکر های اسرائیلی هست که برای پدافند عمود پرتاب خود استفاده می کنند / الان تنها مشکل بحث پرتاب های مایل هست که اونم میشه با بوستر تکمیلی حل کرد و دوم بحث رادار هست که در بخش پسیو و یا گیرنده میتونه استتار و با اسانسور به زیر بره ولی در بخش اکتیو تنها جابجایی و دکو های تقلبی موثر هست
  7. 1 پسندیده شده
    در خبر ها اومده بود که ارتش سوریه از ما پدافند برد بلند و متوسط احتمالا از نوع ۱۵ خرداد و یا باور۳۷۳ خواسته است به چند دلیل با تحویل ۱۵ خرداد و یا باور چندان موفق نیستم ۱-در کشور سوریه با توجه به وجود دشمنان داخلی از جمله النصره و خانواده های ایشان و...... جاسوس انسانی انقدری موجود است که در لحظه محل اتش بار و رادار ها لو بره و اسراییل با توجه به توانایی هاش با عملیات ترکیبی موشک کروز پهپاد و در نهایت موشک بالستیک و موشک بالستیک هوا پرتاب در نهایت فاتحه پدافند هوایی را خواهد خواند ۲-در صورت عدم وجود جاسوس هم در نهایت آنقدر تصاویر ماهواره ای و‌‌‌...... هست که درنهایت محل تجهیزات لو بره ۳- اسراییل همواره موشک های خودشو از روی دریای مدیترانه در جایی شلیک میکنه که اولا سوریه نهایتا میتونه چندین موشک کروز اونو هدف بگیره و امکان اصابت به هواپیما های جنگنده هم بسیار بعیده چون بلافاصله پس از شلیک محل رو ترک میکنه و کسانیکه در پدافند ورادار خدمت کردن میدونن هدف دور شونده در نصف برد اسمی مورد هدف قرار گرفته و سرنگون میشود پس اصابت به جنگنده های اسرائیلی فعلا بعید است ۴- پدافند سوریه فاقد شبکه رادار و دارای روزنه و درواقع سوراخ هست و حضور چند سامانه ۱۵ خرداد و.... تاثیری در این سوراخ ندارد اما راهکار من پدافند غیر متقارن استفاده از رادار های برد بلند متحرک مثل گاما معراج و امثالهم به صورتی که کل کشور را در چند باند پوشش دهند و تغییر مکان های ان به صورت روزانه برابر یک اشل اما حالت رندوم مثلا روز اول ماه در نقطه در کوچه ۳ روز دوم کوچه پنج روز سوم کوچه هفت و..... تا با تصاویر ماهواره ای نتوان محل ان را کشف کرد (البته همواره چندین سامانه مجید رو هم باید در کنار رادار ها قرار داد تا هر جنبده ای رو نابود کنه) در این صورت امکان استفاده از سلاح های پرسرعت همچون موشک بالستیک و موشک بالستیک هواپرتاپ به حداقل می رسد پس این رادار ها کارکرده و میتوانند هر گونه خطر هوایی را اعلام نمایند چنین به نظر میرسد سامانه هایی مثل مجید احتمالا ۱۰۰ برابر ارزانتر از سامانه ای مثل باور۳۷۳ باشند اما این سامانه میتواند به تعداد بالا به سوریه ارسال و در مکان های مختلف پنهان شده و پس از اطمینان از حمله هوایی در مکان مناسب با راهنمایی رادار های برد بلند حاضر شده و با موشکی بسیار ارزان تر از موشک های کروز دلیله و...آنها را نابود نمایند(اقتصاد مقاومتی در جنگ) اما موشک های باور ۳۷۳ و ۱۵ خرداد احتمالا در کمترین قیمت هم قیمت موشک های کروز اسرائیل است از نظر من تنها سامانه ای که بدرد سوریه میخورد همین سامانه مجید است بنطرم یکی از بهترین تکنیکال های موجوده و من بیشتر از تور ام یک روی اون حساب میکنم حداقل هیچ جنگ الکترونیکی روی ان تاثیر نداشته و هر تعداد هدف را میتواند نابود نماید و احتمالا قیمت ان یک پنجاهم تور ام یک باشد یعنی ۵۰ تا مجید برابر یک تور ام سطح پوشش ۴۰۰ کیلومتر تا ۸۰۰ کیلومتر تعداد موشک قابل پرتاب و ۴۰۰ موشک و هدف گیری حداقل ۲۰۰ هدف البته شاید قیمت گذاری من درست نباشد و نسبت هارو درست رعایت نکنم اما قیمت رادار و تجهیزات و.... را در نظر گرفتم البته ایرانم نباید به این سامانه راضی باشه و باید به سمت سرعت بیشتر موشک و البته برد بیشتر اون حرکت کنه البته با سوخت بهتر و متریال بهتر در عمل میشه ازش تو هواپیماها وهلی کوپترمون بجای R73 و ساید وایندر استفاده کرد و درواقع یک پلت فرم رو تو همه گروه ها جهت کاهش هزینه ارائه داد
  8. 1 پسندیده شده
    سلام البته در نسخه ی جدید و به نظر کمی متفاوت سامانه مجید روی یک مینی! کامیونت یا ون وانت کاملا تجاری نصب شده. که میتونه با یک چادر برزنتی مرتفع کاملا استتار بشه و به شکل ی کامیونت کاملا تجاری دربیاد. پ ن: و یک نکته دیگه به نظرم با توجه به تجربیاتی که در چند سال اخیر به دست آوردیم الان شاید نتیجه این باشه که اتفاقا بر خلاف تصوراتمون ( برای کشور ما ) بهتره با کمی هزینه بیشتر سامانه ها را روی خودروهای بیشری پخش کنیم. تجربه نشون داده که پهپادهای پرسه زن به هر حال حتی خودشون را با وجود مسلح بودن کامل یک سامانه و حتی عبور از چند رینگ پدافندی به سامانه ها میتونند برسونند و بیشتر از بحث اوت نامبرد شدن در حال حاضر پدافند کشور قدرتمند مثل روسیه هم حتی با چالش هدف قرار دادن ریزپرنده ها روبرو است. برای همین به نظرم معقول اینه که تعداد سامانه ها را افزایش بدیم ( البته که هزینه ها افزایش پیدا میکنه ولی در موراد خاص که رادار و سامانه اپتیکی سبک و ارزان تر باشند منظور هست) تا در یک محیط آلوده بتونند از هم پشتیبانی داشته باشند در برابر ریزپرنده هایی با کلاس های متفاوت و نقاط پرتاب مختلف ( حتی از داخل گاهی) و با هدف قرار گرفتن یک سامانه تعداد زیادی موشک نابود نشه. البته که با توجه به وسعت شور ما و تعدد نقاط برای حفاظت شاید راه حل غیرقابل جایگزینی هم باشه برای ما فعلا تا افزایش سامانه ها. خصوصا در شرایط غیرجنگی که میبینیم با خطر ریزپرنده های داخلی روبرو هستیم. پ ن2: یک مقام پنتاگون آه و ناله کرده جدیدا که ایران با توجه به انتقال پهپاد به روسیه از تجربیات جنگ اکراین درس های بسیاری یاد میگیره که پس فردا در منطقه علیه!! متحدان! ما به کار خواهد گرفتشون.
  9. 1 پسندیده شده
    نظر به برد و نوع ماموریت سامانه مجید که احتمال حضورش در خارج جاده و در خطوط جبهه ها بالاست میشه به نسخه شنی دارش هم توجه بشه شبیه به سامانه زیر(Ptitselov) در اینصورت میشه (بسته به وزن موشک)دستکم تا 12موشک را لود کرد(پلتفرم نفر بر بی ام پی) برای نسخه چرخ دار هم میشه پلتفرمهای مناسبتری رو تدارک دید(پلتفرم نفربر بی تی آر)
  10. 1 پسندیده شده
    سالها پیش ، یک منبع تحلیلی ، چنین طرحی را در خصوص استراتژی شبکه پدافند هوایی ایران ارائه کرده بود ... البته در خصوص اس -300 .. هر چند که نمیشود بدون داده های مستند چنین چیزی را بررسی کرد ولی انتشار چنین تصاویری ، ذهن را به یکسری موارد نزدیک می کند ...
  11. 1 پسندیده شده
    آغاز رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ این رزمایش با اعلام رمز یا علی‌ابن ابیطالب (ع) در مناطق پدافند هوایی شمال غرب، غرب، شرق، جنوب، شمال و مرکز کشور آغاز شده است.
  12. 1 پسندیده شده
    به نظر دلیل این فضولی و کنجکاوی و البته مزاحمت پرنده آمریکایی رزمایش اخیر میتونه باشه. و البته که چقدر وجود رهگیرهای قدرتمند که در این شرایط بدون غافلگیر شدن توسط رپتور و رفیق کوچکترش بتونند به انجام ماموریت بپردازند حس میشه. انشاالله که با اومدن پرنده های جدید لااقل به این آسودگی و به پشتوانه نیروی هوایی ایالات محده این مزاحمان اینطور جولان ندند در نزدیک مرزهای هوایی ایران با خیانت و مزدوری کشورهای جنوبی خلیج فارس.
  13. 1 پسندیده شده
    دنیای بی رحم و بی انصافیه. با اینکه آسیب های سوریه در زلزله عمیق تر هست و از حیث امکانات تقریبا صفر مطلق بعد از سال ها جنگ و تحریم و روی آوار ماندگان حتی امیدی به نجات نمیتونند پیدا کنند چه برسه به زیر اوار ماندگان و شرایط طبیعی با تحریم ها بی زلزله هم براشون کابوس بوده چه برسه با زلزله ولی این فرودگاه ادنای ترکیه هست که از صبح بی انتها پرنده های کارگوی ترکیش ایرلاین در صف فرود هستند و فرصت بهشون نمیرسه حتی فرود بیان و حتی بیش از این، از روسیه گرفته تا اسپانیا و نیروهای هوایی انواع و اقسام کشورها و پرنده های کارگوشون در اسمان ادنا و جنوب ترکیه در هوا صف بستند و با هم رقابت میکنند و منتظر تا کمکها برسه حتما به دست طرفی که منفعت معنوی و مادی براشون داره نه به انسان های نیازمندش در شرایط فعلی. و غم انگیز هست تنها هوایپمایی که در تاریکی شب خودش را به فرودگاه تاریک و خلوت دمشق رسونده امروز تنها یک هواپیمای باری ایرانی است. که اونم احتمالا که نه یقینا تا قبل از این رسانه های اذربایجان و ترکیه در فتنه انگیزی ناجوانمردانه علیه ایران با بهانه زلزله خوی داشتند برنامه میرفتند و مردم را عصبانی و ناامید و حالا شعبه های لندنی و سعودی شروع میکنند با بهانه زلزله خوی و کمکهای ایران به کشته شدگان و فاجعه دیدگان سوریه ( و نه ترکیه ) اسکی رفتن که کمکهای شما را بردند به سوریه.
  14. 1 پسندیده شده
    رزمایش نیروی دریایی سپاه این رزمایش با آزمایش موفق سامانه های موشک های کروز دریایی، پهپادهای رزمی و سامانه های هوشمند بدون سرنشین زیرسطحی و هوایی درآب های نزدیک به جزایر خلیج فارس انجام شد. رونمایی از پهپاد رادارگریز جدید با موشک های جدید(تصاویر احتمالی) : رونمایی از قایق اژدر پرتاب کن و اژدر جدید: فیلم رزمایش: https://uupload.ir/view/vid_20230117_193612_864_4spi.mp4/
  15. 1 پسندیده شده
    بخش دوم و پایانی کارنامه رزمی میل-26 دراوکراین و چشم انداز ارتقاء برای سنگین وزن روسی در جریان ضدحملات ارتش اوکراین به محور خارکف و پیشروی سریع واحدهای ارتش کیف بسوی بالاکلیا و ایژیوم که منجر به یک عقب نشینی گسترده از سوی روسها شد ، ستاد کل ارتش روسیه مدعی گردید که این عقب نشینی در جهت حفظ نیرو و دفاع از مناطق تصرف شده در مراحل اولیه عملیات نظامی صورت گرفته که گرچه اثر بخشی این ادعا می بایست مورد بررسی قرار گیرد ، اما حضور بالگردهای میل-26 در این سلسله حوادث مستحق بررسی و بازنگری دوباره است . با این وصف ، ناوگان عملیاتی میل-26 ارتش روسیه که بعنوان بزرگترین بالگرد ترابری نظامی نیز شناخته می شود ، به گفته منابع مختلفی که صحنه نبرد را بررسی می کردند ، نقش قابل توجهی را در انتقال نیروهای نظامی و تجهیزات رزمی به منظور کُند کردن روند پیشروی ارتش اوکراین ایفا نمودند . اگر چه هنوز اطلاعات دقیق تری منتشر نشده ولی این بالگردها بعنوان ناوگان ذخیره ستاد کل تاثیر قابل توجهی را بر روی تحلیلگران نظامی از خود برجای گذاشتند . میل-26 در صحنه نبرد اوکراین / 2022 در همین زمینه ، مستندات موجود نشان میدهد که در محور خارکف ، بالگردهای میل-26 علاوه بر منتقل نمودن حجم قابل توجهی نیروی پیاده به مناطق درگیری ، خودروهای زرهی مین روب UR-77 را با وزنی درحدود 15.5 تن به منطقه نبرد انتقال دادند که برخی معتقدند یک سلاح کارآمد برای نبردهای شهری محسوب می شود ، در حالی که ویدئوهای منتشره حاکی از انتقال خودروهای زرهی MT-LB مسلح به سلاح های سنگین ضد هوایی توسط این بالگردها به منطقه درگیری است . راست : دهلیز داخلی بار میل-26 ( دراین عکس توان حمل بار این بالگرد بخوبی قابل مشاهده است ) چپ : اولین بالگرد کاموف-52 که درسال 2010 تولید شد ، توسط میل-26 قورت داده شده تا به یگان کاربر تحویل داده شود اما میل-26 درلباس نظامی ، یک بالگرد در کلاس فوق سنگین محسوب می شود که امکان حمل محموله ای در بازه وزنی 20 تا 25 تن را دارد تا جایی که به سال 1982 ، چیزی در حدود 14 رکورد جهانی از جمله بلند کردن باری به وزن 4 تن بصورت اسلینگ یا جابه جایی بالگرد میل-25 ( نسخه بروز شده میل-24 ) را به ثبت رساند . با این حال در ماموریت های عادی ، حمل چنین اضافه بارهایی چندان معمول نیست ولی گفته میشود این بالگرد می تواند باری با وزن 15 تن را در یک برد 500 کیلومتری براحتی جابه جا کند بطوریککه در مقصد هنوز 10 درصد از سوخت بعنوان ذخیره را دراختیار داشته باشد . راست : سی اچ-47 دی چپ : سی اچ-53 در مقایسه با بالگردهای غربی که نزدیک به این کلاس وزنی عملیاتی هستند ، بالگرد CH-53A/D سی استالیون و CH-47 شینوک به ترتیب توانایی حمل 13.5 و 1.3 تن بار را دارند ، در حالی که میل-26 به تنهایی و در زمان کمتری می تواند این میزان بار را در یک برد مشخص با خود حمل کند و درمقابل ، ارتش های ناتو برای حمل همین مقدار باید بالگردهای بیشتری را روانه صحنه نبرد نمایند . راست : افغانستان - دره پنجشیر / میل-26 در حال تخلیه نفربر زرهی در صحنه نبرد است به توپوگرافی محل دقت کنید ... چپ : چچن - یک دستگاه بی تی آر برای نیروهای روسی درگیر در چچن ، قورت داده می شود در حوزه حمل سرباز ، فلسفه طراحی دفتر میل از ابتدا بر روی حمل 120 چترباز پایه گذاری شد ، در حالی که این تعداد برای سی اچ-47 نزدیک 64 نفر تخمین زده می شود ، هر چند کشورهای عضو ناتو و در راس آنها ایالات متحده ، با تولید تعداد بیشتری از این بالگردها تا حدی این نقض را جبران کرده اند . اما مزیت اصلی میل-26 توانایی حمل محوله های بسیار سنگین بصورت اسلینگ است ، تاجایی که بعنوان مثال درسال 2009 بالگرد های روسی یک جفت شینوک ساقط شده را در افغانستان جابه جا نمود . بالگرد فوق سنگین میل-26 در حال جابه جایی بالگرد سی اچ-47 / افغانستان https://www.aparat.com/v/RbpkD مورچه کارگر یا گاو روسی : اگرچه توان حمل بار میل-26 به گونه ای است که بدان لقب "مورچه کارگر" داده اند ولی این بالگرد در ارتش روسیه به " گاو" ملقب شده ، ولی این لقب تنها یک شباهت ظاهری است در حالی که پس از گذست 42 سال از اولین پرواز آن ، هنوز یک ماشین پروازی با کارایی بالا محسوب می شود که با مجهز بودن به دو دستگاه پیشرانه دی-136 می تواند با سرعتی در حدود 295 کیلومتر درساعت ، بارهای حجیم و سنگین را حمل کند . میل-26 ارتش ونزوئلا در حوزه مشتریان خارجی ، نسخه میل-26تی تا سال 2011 برای کاربران مختلفی در حال پرواز بود ولی بمدت حداقل یک دهه خبری ازاین غول هوایی نبود ولی در پشت پرده ، ستون فقرات ترابری تاکتیکی ارتش روسیه را تشکیل می داد . در همین سالها ، ارتش روسیه یک برنامه بروزرسانی را برای این بالگرد تعریف نمود که تعداد خدمه را از 5 نفر به 2 نفر کاهش می داد و تنها درصورتی که بارخارجی قراربود حمل شود ، کاربر ویژه آن به خدمه اضافه می گردید . راست : میل-26 براساس برخی داده های موجود امکان حمل 120 چترباز با تجهیزات کامل را دارد چپ : میل-26 در فرودگاه شهر گروزنی / درجلوی عکس یکفروند ال-39 نیروی هوایی چچن بصورت منهدم شده قابل مشاهده است با این حال در شاخه هوایی نیروی زمینی روسیه ، هر میل-26 از 4 خدمه شامل خلبان یکم ، کمک خلبان ، ناوبر و مهندس پرواز بهره می برد ، هر چند بالگردهای عملیاتی ارتش اکنون به 5 نمایشگر MFD مجهز شده اند که گفته شده تا حدی بارکارخدمه را کاهش می دهد . علاوه براین ، ارتش روسیه و بخش غیرنظامی ، در سالهای اخیر شاهد بکارگیری عینک های دید درشب دراین بالگردها هستند و براساس تجربه های ثبت شده ، این بالگرد می تواند در شب ، با پرواز در ارتفاع پائین بدون ترس از برخورد به خطوط انتقال برق یا درختان پرواز کند . اما این " گاو" روسی در عملیات جنگی هرگز تنها وارد صحنه نمی شود و براساس تصاویر منتشره از سوی وزارت دفاع روسیه ، این بالگرد همواره با اسکورت بالگردهای رزمی میل -28 یا کاموف-52 دیده می شد . در حوزه دفاع از خود ، میل-26 بصورت استاندارد به جنگ افزاری مسلح نشده ، ولی کابین خلبان بصورت نیمه زرهی و سامانه دفاع از خود President-S است که ترکیبی از بخش هشداردهنده موشکی ، بخش کورکننده لیزری و پرتابگرهای تله های حرارتی را شامل می شود.پس از فروپاشی اتحاد شوروی ، درحدود 28 فروند میل -26 دراوکراین باقی ماند که در ابتدای سال 2000 ، عمر تعمیرات اساسی آنها به پایان رسید و گزارش های موجود نشان می دهد که 17 فروند از این بالگردها در کالینوف ، 11 فروند در کونوتوپ بصورت ذخیره نگهداری می شوند .علاوه بر اوکراین ، نیروی هوایی الجزایر ، ونزوئلا ، هند ، چین ، اردن ، مکزیک ، قزاقستان ، کنگو نیز به این بالگرد مجهز هستند . میل-26 ارتش اردن اما پیشرفته ترین نسخه میل-26 که هم اکنون برای نیروی هوایی روسیه تولید می شود ، با شناسه MIL-26T2V شناخته شده و برخلاف نمونه های قبلی از سامانه های پیشرفته ناوبری NPK90-2V بهره می برد که گفته شده ایمنی پروازی این بالگرد را تا حدود زیادی افزایش داده است . نکته جالب اینجاست که ارتش هنوز از 5 خدمه برای این بالگرد استفاده می کند که علت آن هنوز مشخص نیست ، ولی برخی داده های جدید نشان می دهد که به منظور مقابله با سامانه های دوش پرتاب مهاجم ، سامانه دفاع از خود Vitebskنیز به این غول روسی اضافه شده است . این نسخه درسال 2018 نخستین پرواز خود را اجرا نمود و تولید انبوه آن از حدود یکسال بعد آغاز شد و گفته میشود در عملیاتهای شبانه ارتش روسیه در محور خارکف به شکل گسترده مورداستفاده قرار گرفته و تا امروز ( دوم ژانویه 2023 ) هنوز گزارشی در خصوص ساقط شدن آن منتشر نشده است . بالگرد میل-26 - نمایشگاه هوایی سال 2017 https://www.aparat.com/v/nbgCG آینده میل-26 ارتش ایالات متحده پیش از این قرار بود تا پروژه تیلت روتور ترابری مشترک ( JTR/FTR) را کلید زده و به سرانجام برساند که تاکنون این امر محقق نشده ، که طرحی بود با توان حمل 22.5 تن بار یا یک کانتینر استاندارد 6 متری در بخش دهلیز داخلی با آرایش 4 موتوره که می بایست جایگزین سی اچ-53 و سی اچ-47 شود . برنامه FTR /JTR که به نوعی یک وی-22 دوقلو محسوب می شد / می شود قرار بود بعنوان یک هواگرد مشترک در سازمان رزمی ارتش ایالات متحده بکار گرفته شود با این حال ، نیازمندی های پنتاگون تا حدودی بلندپروازانه بود ، بطوریکه سخت افزار مزبور می بایست بدون سوختگیری و سرعت کروز 400 تا 900 کیلومتر درساعت ، عرض اقیانوس آتلانتیک را طی می نمود . این امر باعث شد تا دفترطراحی میل مشخصات فوق را مبنایی برای یک طراحی جدید قرار دهند ، ولی از همان ابتدا مشخص شد که فناوری امروز تیلت روتور ، برای اجرای ماموریت های رزمی در کلاس فوق سنگین چندان مناسبتی ندارد در نتیجه طراح هایی که ارائه می شود ، احتمالا با همان پیکربندی کلاسیک با یک روتوراصلی خواهد بود . در همین زمینه ، بررسی های صورت گرفته نشان می داد که یک کانتینر با ابعاد مشخص 2/43×2 و 43/6 ×2 متر که در برنامه آمریکایی قرار داشت براحتی می تواند با میل-26 حمل شود و تنها می بایست بالابرنده های داخلی دهلیز بار مقداری تقویت شوند ، هر چند این میزان بار ، کارکرد پیشرانه های موجود را در دمای بالای 20 درجه تا حدودی محدود می نماید . مهندسان میل پیشنهاد دادند تا با بازنگری در قدرت پیشرانه ها ، میتوان الزامات FTR /JTR را برآورده نمود که با این تغییر ، سرعت صعود به 2.54 متر بر ثانیه ، افزایش پیدا خواهد کرد . علاوه براین میزان مصرف سوخت نیز می بایست کاهش پیدا کرده که در مجموع می توان آن را در قالب میل-40 معرفی نمود . در کنار این مساله ، اضافه شدن قابلیت ارابه های فرود جمع شونده ، میزان پسار اضافی را محدود کرده و بر کارایی پروازی بالگرد جدید احتمالا خواهد افزود . پی نوشت : منبع1 منبع2 منبع3 3- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند.
  16. 1 پسندیده شده
  17. 1 پسندیده شده
    بسم ا... آزمایش موشک ضد کشتی هواپایه نصر به نوزآرت روی دماغه فانتوم دقت کنید https://www.aparat.com/v/gFHDN
  18. 1 پسندیده شده
  19. 1 پسندیده شده
    بسم ا... تصاویر جدیدتر از رزمایش ذوالفقار 1401 ارتش خوب .. ظاهرا اعلیحضرت 105 م.م های ارتش دوباره دارند استفاده می شوند ( در گذشته گفته شده بود که این توپها به غیر از تعدادی که به سوریه ارسال شده بودند ، مابقی بعداز بازسازی بصورت ذخیره نگهداری می شوند که ظاهرا این طور نیست ) آقا ... یک مقداری روی فیزیک بدنی خودتون کار کنید ... ما مخلص شما هستیم ولی این عکس ها یک مقداری ضد تبلیغ هست ... مجید جان ..!!! در رزمایش 1401 خوب .. وضع یونیفرم ها به نظر نامناسب نیست ولی این کلاهخودهای عهد عتیق همچنان توی ذوق می زند .... و 15 خرداد ....
  20. 1 پسندیده شده
    سلام به همه عکس اول :خدایا شکرت و یه عالمه اشک ذوق.کلاه دستکش ماسک سلاح تمیز یه دست .خدایا من خوابم یا بیدار عکس دوم: اگر تجهیزاتش کامل بود بهترین عکس نظامی تاریخ می شد. عکس سوم : این چرا با بقیه مهاجر ها فرق داره.؟
  21. 1 پسندیده شده
  22. 1 پسندیده شده
    سلام بله ... اطلاع ندارم که چرا اصرار دارند تی-72 های حاضر در رزمایش را این شکلی نمایش بدند .... باید رفت سئوال کرد که علت این کار چی هست دقیق !!! تصاویر بیشتر ..
  23. 1 پسندیده شده
    فيلم هاي رزمايش خيلي بهتر شده مشخصه يه نفر وارد به مسايل گرافيكي اوردن تو تيمشون از اون فيلم ها و تصاوير فاجعه بار رسيديم به اين تصاوير افرين دارد اميدوارم تو بحث حفاظت اطلاعات و رونمايي هم به سطح خوب و پايداري برسيم
  24. 1 پسندیده شده
    بسم ا... تیزر رزمایش ذوالفقار 1401 ارتش جمهوری اسلامی ایران https://www.aparat.com/v/5erMS
  25. 1 پسندیده شده
    رزم در جنگل تصاویری از تمرین‌های تیپ نوهد یا همان کلاه‌سبزهای ارتش