برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on یکشنبه, 6 فروردین 1402 در همه مناطق
-
2 پسندیده شدهلایتنینگ|| دو برابر پنهانکاروتوانمند تر خواهد شد..... پنتاگون در صدد بررسی و ارتقای موتور F-35 است و دو پیمانکار این پروژه موتور های تطبیقی سه جریان هوا را ارائه داده اند که هر سه مدل F-35 قادرند به موتور جدید تجهیز شوند. کمپانی پرت اند ویتنی طی آزمایش اولیه جنرال الکتریک گزارش داد با افزایش 10 درصدی رانش نه تنها 242 کیلومتر به برد عبوری F-35A افزوده میشود و هر سه مدل این جنگنده میتوانند چابک و سریعتر شوند همچنین سرعت و مداومت ابرپیمایشی افزایش یافته و درنهایت 50 درصد از حرارت خروجی موتور نسبت به موتور موجودF135کاهش خواهد یافت و به کمتر از 990 درجه خواهد رسید درنتیجه بسامد نوری کمتری منتشر شده و نشان از افزایش دو برابری پنهانکاری این جنگنده است. فناوری جدید هزینه نگهداری موتور را نسبتا کاهش داده و 40 میلیارد دلار در طول پروژه JSF صرفه جویی پایدار ایجاد میکند. هدف از برنامه انتقال موتور تطبیقی که در سال 2016 توسعه یافت دسترسی به صرفه جویی بهینه سازی مصرف سوخت ، افزایش رانش و مدیریت حرارتی جدید بود. مفهوم این فناوری ، تطبیق و تنوع پذیری موتور با قابلیت و شرایط متفاوت محیطی است که بطور همزمان راندمان چندمنظوره را به هواپیما ارائه دهد. دو کمپانی پرت اند ویتنی و جنرال الکتریک هر کدام موتور سه جریان تطبیقی خود را با حداکثر توان رانش 45 هزار پوند تکمیل کرده اند و به زودی در رقابتی تنگاتنگ برترین موتور پیروز قرارداد میشود. این موتور ها همان پلتفرم موتور توربوفن است اما میان هسته موتور و فن کنار گذر یک جریان سوم تشکیل شده تا با کمترین احتراق سوخت بیشترین انرژی مکانیکی توسط فن و کمپرسور های هوا بهره برداری شود. جریان سوم هوای فشرده را از اگزاست خارج میکند بدین ترتیب مزایایی فراوان در پی داشته و از جمله آن میتوان به کاهش حرارت موتور و گاز های خروجی ، افزایش مداومت پروازی ، افزایش رانش ، افزایش سرعت ، افزایش نرخ چابکی ، افزایش برد ، کاهش بسامد نوری ، افزایش ابرپیمایش ، افزایش پنهانکاری ، افزایش عملکرد منحرف کننده های فلر و کاهش احتمال اصابت موشک های ردیابی فروسرخ اشاره کرد در آن سو نازل هسته موتور بجای کامپوزیت های سرامیکی NLM از نسخه مقاوم تر CMC استفاده شده که با جریان اتصال بالاتر حرارت بیشتری را از گاز موتور جذب میکند. نیروی هوایی قصد دارد تا سال 2027 در پروژه نسل بعدی برتری هوایی جنگنده های نسل ششم ، جنگنده تهاجم مشترک F-35 و دیگر موجودی ناوگان هواپیمای نسل 4 و 5 موتور های سه جریان تطبیقی را عملیاتی کند. (یکی از بزرگترین نقدها به این پرنده شایسته نسبت پایین تراست به وزن بود که با این ارتقا تا حد زیادی رفع میشود) به نقل از پیج اینستاگرامی phantom.iiaf
-
2 پسندیده شدهدهها فروند اف 35به دلیل مشکلات موتور زمین گیر هستند مقام عالی ارتش اعلام کرده که دهها فوند هواپیمای اف 35 به دلیل مشکلات موتوری قابلیت عملیاتی ندارند. ژنرال اریک فیک در برابر کمیته نیروی هوایی اعلام کرد که برنامه استفاده از اف 35 به دلیل مشکلات پیش آمده به کندی به پیش می رود. به گفته وی هم اکنون 41 فروند هواپیمای اف 35 به دلیل کمبود قطعات بخصوص در بحث موتوری قابلیت عملیاتی ندارند. به گفته وی بعلاوه این 41 فروند تعداد 5 فروند هواپیما هم در حال تعمیر هستند که احتمالا امکان تهیه برخی قطعات برای موتورهای انها وجود ندارد که به این 41 فروند اضافه خواهند شد. به گفته اریک فیک بخشی از این هواپیماها موفق به دریافت قطعات برای بهبود عملکرد موتور نشدند. امل جی استفانی از وزارت دفاع اعلام کرد نه تنها به روز رسانی ها موجب شده که این تعداد هواپیما زمین گیر شوند بلکه مشکلات خود موتور که بیشتر مربوط به قسمت تغذیه برق بوده و پوشش پره های موتورهای این هواپیما هم بود باعث کاهش تعداد هواپیمای عملیانی شده . به گفته استفانی پوششهایی که روی پره های موتور قرار بوده نصب شود باعث کاهش خوردگی موتورها می شده و اکنون با کمبود این پوشش عمر موتورها کمتر از مقدار اعلام شده هست. اریک فیک اعلام کرده کهدرپایگاه هوایی اوکلاهوما سالن های جدیدی برای تعمیر اف 35 ساخته شده اماکمبود قطعات مشکل اساسی می باشد در عین حال نیروی هوایی تصمیم به ادامه تحویل گرفتن اف 35 ها دارد. میتو برومبرگ رئیس قسمت موتورهای نظامی در ریتون (Pratt & Whitney زیر مجموعه ریتون هست ) : اعلام کرده که بیماری کرونا و اخراج ترکیه از برنامه اف 35 به دلیل خرید سامانه اس 400 از ترکیه اصلی ترین دلیل این کمبود هست. از طرف دیگه گفته شده که نرم افزار تشخیص خطایی که روی موتور های اف 35 قرار گرفته( هدف این نرم افزار کنترل حرارتی و دمای قسمت های مختلف موتور هست) در برخی موارد قادر به تشخیص مشکلات پوشش موتورها نیستند و اگر این مشکل حل نشود تا سال 2022 حدود 6 درصد تعداد جنگنده های بیشتری به تعمیر نیاز پیدا کنند و باادامه این وضعیت تا چند سال دیگه شاید حدود 20 درصد از کل اف 35 ها نیاز به تعمیرات خواهند داشت. در حال حاضر حدود 69 درصد ایرادهایی که در جنگنده اف 35 وجود دارد مربوط به موتور آن هست. از 1000 قطعه موتور 188 قطعه موتور مربوط به ترکیه بوده و در حاضر فقط امکان تهیه قطعات موتور برای هواپیمای در خط تولید و جود دارد و برای هوپیماهای که نیاز به تعمیر هست با کمبود قطعات مواجه هستند. شرکت Pratt & Whitney اعلام کرده که این شرکت برنامه ریزی کرده که در کوتاه مدت این مشکلات را حل کند . منبع منبع 2 ............................................................................................................................................................................................................................... یکی از اصلی ترین مشکلات روسیه در جنگنده پکفا موتورش هست آمریکا هم در موتور اف 35 به مشکل برخورده چین هم ظاهرا هنوز نتونسته موتور جدیدی که برای جی 20 ساخته را به طور کامل عملیاتی کنه مثل اینکه واقعابحث موتور در جنگنده های نسل 5 بحث جدی هست شاید به دلیل اینکه دنبال استتار حرارتی و کم کردن حرارت منتشر شده از موتورها هستند این مشکلات پیش میاد
-
1 پسندیده شدهبسم ا... تست خزش روی باند جت آموزشی پیشرفته HÜRJET ترکیه https://www.aparat.com/v/SIKng
-
1 پسندیده شدهبا توجه به عدم موضع قاطع ایران نسبت به تحولات اخیر بعید میدونم در صورت وقوع جنگ اقدامی انجام بده . حداکثر اقدامش کمک نظامی به ارمنستان خواهد بود . اینقدر قدرت پانترکیسم در داخل زیاد هست که مداخله نظامی ایران را با لابی و بحثهایی مانند شیعیان و... منتفی کنند. وقتی توی ورزشگاه یادگار پرچم ترکیه و آذربایجان به راحتی نمایش داده میشه و شعارهای قومی در ورزشگاه کسی نمی خواد بشنوه ، نتیجه این میشه که تفکر پانترکیسم هر روز بیشتر از دیروز رشد خواهد کرد
-
1 پسندیده شدهبا اوضاعی که رژیم صهیونیستی خصوصا در چند هفته اخیر داره (مشکلات داخلی و توافق ایران و عربستان و آرامش نسبی منطقه) هیچ بعید نیست بخواد که در منطقه شمال غرب ایران ماجرای جدیدی ایجاد کنه. عملا رژیم باکو هم مطیع و به شکل واضحی تحت تاثیرات و نفوذ رژیم صهیونیستی است و هیچ بعید نیست طرحی تحمیل شده را ( البته با تحمیق سران باکو و جلو انداختنشون ) به مرحله اجرا بزاره. ترکیه هم بیشتر درگیر مشکلات داخلی خودش هست و البته برای اردوغان هم شاید نتایج یک جنگ جدید و ژست کمک به رژیم باکو بد نباشه. همانطور که بارها گفته شده مهمترین مشکل ما ارمنستان خودش هست با سران کاملا بی بخار اگر نگیم خائن. حتما باید طرح هایی برای هر سناریویی آماده داشته باشیم. هرچند همه طرح ها به شدت حساس خواهند بود و رژیم باکو هم نهایت خباثت خودش را با صهیونیستها برای انتقال مشکلاتی به داخل کشور خواهد داشت. ولی عنوان این جنگ حمله به منافع و تمامیت ارضی ایران هست و نه صرفا مثل جنگ قره باغ که تبلیغ میکردند جنگ مسلمان و مسیحی و منافع حکومت باکو و ارمنی ها. اصولا بعید میدونم قصدی برای اشغال استان یا منطقه بزرگی باشه در این مرحله. هدف دو چیز خواهد بود: یک اشغال وسیع و سپس عقب نشینی ( با چانه زنی سر دالان قره باغ کوهستانی) و حفظ دالانی در امتداد ارس. یک اشغال سریع و در امتداد ارس فقط به شکل دالانی طویل. مهمترین برنامه برای ایران با توجه به عوارض کوهستانی که تنها مسیر سهل و ساده به نخجوان را همون دالان در امتداد ارس میکنه حضور و مراقبت از این امتداد مرز هست حتی در خاک ارمنستان. یعنی باید هر لحظه آمادگی داشت در صورت ورود نیروهای باکو از سمت نخجوان و سمت باکو، بلافاصله وسط کریدور شده و مرز را قطع کنند تا هر جایی که امکان دور زدن وجود داره. احتمالش وجود داره که رژیم باکو مناطقی را تصرف کنه و بعدش برای عقب نشنیی دولت ارمنستان را وادار کنه درخواست خروج نیروهای ایران را از دالان امتداد ارس بده، باید برای هر شرایطی آماده بود. پ ن: اصولا عکس های ماهواره ای رصد بشه و ساخت و سازها در امتداد مرز ارمنستان در نقاط تازه تصرف شده و سمت دیگر مرز ایران مشاهده بشه معلوم هست که برنامه ای برای آینده این مرزها دارند و مسئله به همین سادگی نیست. برای همین ایران هم به شدت باید زیرساختهاش را در امتداد مرز ارس در هر شکل مورد نیاز تقویت و تجهیز کنه. از جمله فرودگاه و زیرساختهای نظامی و البته اقتصادی و امنیتی.
-
1 پسندیده شدهارتش آذربایجان در حال آرایش گرفتن برای حمله به ارمنستان میباشد اینطور بنظر میرسد با دستور و طرح از قبل تعیین شده نیروهای جمهوری جعلی باکو قصد تسخیر استان سیونینگ ارمنستان برای بازگشایی دالان زنگه زور را دارد و این حمله بصورت ضربتی و بر اساس طرح غافلگیری انجام خواهد شد. رضا عباسی فعال رسانه ای نوشت: از ساعاتی پیش پرواز های شناسایی نیروهای مسلح ایران بر فراز مرزهای شمال غربی کشور در حال انجام است. یگان های عملیات ویژه در حداکثر آمادگی در برابر اقدامات خصمانه دشمنان علیه منافع ملت ایران هستند.
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا ANKA-3 پهپاد رزمی ترکیه فقط 1 روز پس از آنکه جنگنده ی پنهان کار بومی ترکیه قبل از ارائه رسمی به طور کامل دیده شد، یک هواپیمای جنگنده جاه طلبانه دیگر از ترکیه ظاهر شده است. ANKA-3 MIUS (که مخفف عبارت National Unmanned Combat Aerial Vehicle System در زبان ترکی است) صنایع هواپیماسازی ترکیه (TAI) یک هواپیمای بدون سرنشین رزمی بال پرنده (UCAV) با قابلیت پنهان کاری است. این هواپیما تقریباً به اندازه یک جنگنده سبک است و به عنوان یک پلت فرم قابل بقا، با مداومت نسبتاً طولانی مدت، حمله، نظارت و جنگ الکترونیک طراحی شده است. همچنین گفته می شود که سرکوب و انهدام پدافند هوایی دشمن یکی از نقش های کلیدی در نظر گرفته شده برای ANKA-3 است. تصور میشود که ANKA-3 برای همکاری با جنگنده رادارگریز سرنشین دار ترکیه TF-X در برنامههای خاص ماموریتی در نظر گرفته شده است. ANKA-3، که از راه هواپیما های بدون سرنشین بسیار متنوع و پیشرفته ترکیه، از جمله خانواده معروف Bayraktar TB2 پیروی می کند، دارای نقاط سخت خارجی برای مهمات و سوخت، و همچنین جایگاه های تسلیحات داخلی است. این پهپاد از یک موتور توربوفن نیرو می گیرد. معاون رئیس جمهور ترکیه، Fuat Oktay، در یک سخنرانی مربوط به بودجه در دسامبر 2022 در مورد انکا-3 اظهار داشت: "ANKA-3 با موتور جت و سرعت خود، ظرفیت بار بالا و ساختار بدون دم که تقریباً در رادار قابل مشاهده نیست، صفحه جدیدی را در زمینه پهپادها باز خواهد کرد. امیدوارم سال آینده به اشتراک گذاری خبرهای خوب پروژه ANKA-3 MIUS با ملت خود ادامه دهیم." اخیراً گزارش شده است که این پهپاد می تواند پروازهای آزمایشی خود را از ماه آوریل آغاز کند، اما برنامه زمانی برای اولین پرواز آن دقیقاً مشخص نیست. به هر حال به زودی باید منتظر آزمایش تاکسی باشیم. این هواپیما دارای یک ورودی هوای پشتی دندانه دار و همچنین یک ورودی کمکی در قسمت بالا و عقب، نزدیک خروجی موتور است که به نظر می رسد از نوع معمولی و گرد باشد. روی این ورودی کمکی یک آنتن هوایی کوچک و یک آنتن conformal (نوعی آنتن آرایه فازی) دیگر دیده می شود. 2 لوله پیتوت بزرگ در امتداد لبه های جلویی آن نصب شده اند و 1 لوله پیتوت دیگردر امتداد دماغه پهپاد دیده می شود. به طور کلی، این پیکربندی آزمایشی برای هواپیماهای نوع UCAV بال پرواز غیر معمول نیست. چیزی که به نظر می رسد یک جفت مخزن سوخت یا اشکالی از اسلحه باشد، در زیر بال های آنکا دیده می شود. به نظر می رسد که یک پوشش مستطیلی منسجم بزرگ و یک صفحه گرد در جلوی آن، بافت متفاوتی نسبت به بقیه بدنه هواپیما دارد. دلیل این تفاوت دقیقا مشخص نیست، اما یک احتمال این است که این صفحات برای پوشش آرایه های آنتن هستند. طرح کلی پهپاد شبیه به X-45C بوئینگ و Dassault nEURon است، اگرچه به طور کلی ظرافت های کمتری دارد. Dassault nEURon باید بگوییم که شاید پهپادهای بال پرنده رادارگریز بیشتر از انواع دیگر هواپیماها، در فرآیند آزمایش به طور قابل توجهی تکامل می یابند. در ابتدا، پنهان کاری برای آزمایش موفقیت آمیز پرواز و سایر آزمایش های اولیه ضروری نیست، بنابراین در نسخه های بعدی به مواردی مانند دریچه های اضافی، آنتن، لوله های پیتوت، اصلاح سطح بدنه هواپیما و به ویژه خروجی موتور پرداخته می شود. اگزوز، به طور خاص، یکی از سختترین اجزای یک هواپیمای پنهان کار است، بنابراین می توان از اگزوز ساده برای آزمایش اولیه استفاده کرد. همانطور که پیش بینی می شد، دقیقاً این موضوع را در پهپاد رزمی Okhotnik-B روسیه نیز شاهد بودیم. پس از تکمیل آزمایشهای اولیه پرواز و آزمایشهای دیگر، که شامل یک اگزوز با قابلیت مشاهده کم، و بسیاری از اصلاحات دیگر می شد، یک پیکربندی دیگر که بیشتر به تولید و نمایش نزدیک بود پدیدار گشت. Okhotnik-B نکته مهم در اینجا این است که ترکیه در حال کار بر روی ساخت یک پهپاد رزمی بال پرنده رادارگریز است که بیشتر از عملکرد بالا، به رصد پذیری پایین اهمیت می دهد. این پهپاد همتای جالبی برای هواپیمای بدون سرنشین جنگنده مانند Bayraktar Kizilelma است که اخیراً رونمایی شده و در حال آزمایش پرواز است. این دو نوع میتوانند ترکیبی جذاب از قابلیتهای جنگ هوایی بدون سرنشین پیشرفته را برای نیروی هوایی ترکیه فراهم کنند و اگر بتوانند توانایی های مورد انتظار را در آزمایش ها ثابت کنند، می توانند مشتریان خارجی را هم به خود جذب کنند.یکی از پهپاد ها یک طرح مفهومی با عملکرد بالا به همراه تعدادی از خصوصات رصد پذیری پایین است. طراحی دیگر کمتر به عملکرد حرکتی فکر می کند، اما طراحان آن برای بقا و پایداری اهمیت زیادی قائل شده اند. Bayraktar Kizilelma در حال حاضر، چین و روسیه به طور کامل از برنامه فعال پهپاد های رزمی بال پرنده خود پرده برداشته اند - چین انواع مختلفی را در دست توسعه دارد. از سوی دیگر، ایالات متحده تحت توسعه بودن چنین برنامه ای را اعلام نکرده است. در عوض، تمرکز خود را بر روی هواپیماهای تیمی مشترک گذاشته است که عمدتاً یا بسیار مقرون به صرفه اند یا عملکرد بالاتری دارند. از سویی، صنایع به یک UCAV سنتی تر به عنوان گزینه ای برای اکوسیستم جنگ هوایی بدون سرنشین نیروی هوایی ایالات متحده در آینده اشاره کرده اند، اما هیچ نشانه ای وجود ندارد که سرویس این مسیر را طی کند. البته، ما نمی دانیم در اسناد طبقه بندی شده چه می گذرد، اما در این مرحله، یک UCAV سنتی مشکل ساز خواهد بود، زیرا تنها نشان دهنده یک فعالیت تحقیق و توسعه ای یا یک قابلیت عملیاتی با چگالی بسیار پایین است. واقعیت این است که مناسب بودن یک UCAV بال پرنده 20 سال پیش ثابت شد و به نظر می رسید که بزرگترین انقلاب در نبردهای هوایی از زمان فناوری رادارگریز یا حتی شاید موتور جت باشد. پس از این که به نظر می رسید این هواپیماها یک عنصر اصلی در آینده نزدیک نیروی هوایی ایالات متحده باشند، کاملاً از دید ناپدید شدند. حتی هر گونه اشاره ای به این کلاس از هواپیماهای بدون سرنشین تقریباً از تمام اسناد و نکات صحبت نیروی هوایی ایالات متحده پاک شد. نیروی دریایی ایالات متحده آزمایش های پهپاد مبتنی بر کشتی حامل X-47B را انجام داد که بسیار موفقیت آمیز بود، اما این طرح نیز به طرز شگفت انگیزی رها شد. در عوض، نیروی دریایی به دنبال سوخترسان بدون سرنشین مبتنی بر ناوهای حامل MQ-25 Stingray رفت که بسیار جاه طلبی کمتری داشت. MQ-25 Stingray در حالی که نیروی هوایی ایالات متحده ممکن است در آینده یک UCAV سنتی را در تعدادی قابل توجه دریافت کند، به راحتی می توان استدلال کرد که این اتفاق سال ها دیر شده است و این اشتباه آسیب جدی به برتری نبرد هوایی پنتاگون وارد کرده است. صرف نظر از این، ترکیه به وضوح منتظر تحقق نتیجه هواپیمای بدون سرنشین خود نیست، و این کشور ابتکار هواپیماهای جنگی بومی خود را به پیش می برد. هواپیمای دیگری که دیروز روی آسفالت کارخانه TAI در آنکارا مشاهده شد، جت آموزشی پیشرفته HÜRJET این کشور بود که می تواند قابلیت های یک جنگنده سبک را نیز فراهم کند. همچنین قرار است این هواپیما اولین هواپیمای مافوق صوت تولید شده در ترکیه باشد. HÜRJET این چهار هواپیما (TF-X، ANKA-3، Bayraktar Kizilelma و HÜRJET) در کنار هم نشان دهنده عصر جدیدی از نویدبخشی برای صنعت هوافضای ترکیه و قابلیتهای تاکتیکی بازوی هوایی آن است. با این حال، تحقق این وعده داستان کاملاً متفاوتی است. همه این پروژه ها به صورت جداگانه می توانند با مشکلات احتمالی مواجه شوند. موانع بزرگی در هر مرحله وجود دارد و این موضوع فقط در مورد بدنه هواپیما نیست. توسعه نرمافزار و یکپارچه سازی زیرسیستم ها از بزرگترین چالش ها هستند. برای انواع پنهان کار، همه چیز، از خطا های حسگرهای رهگیری و ارتباطات پیشرفته گرفته تا پوشش های جاذب رادار و تمام فرآیندهایی که با آن عوامل همراه است، باید در سطح عملیاتی توسعه و تحقق یابد. حتی هواپیماهای با اثر کاهش یافته (نه هواپیماهای سطح بالا و با قابلیت رصد پذیری پایین) باید بر برخی از این مسائل غلبه کنند. دسترسی به فناوری موتور یکی دیگر از مسائل بالقوه است. اما اگر ترکیه بتواند این هواپیماها را به قابلیت های واقعی اش نزدیک کند، یک دستاورد بزرگ خواهد بود. منبع
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا اجزای داخلی پهپاد لانست بررسی ها نشان می دهد که اجزای داخلی این پهپاد از کشور های دیگر تامین می شود. همچنین علائم روی بعضی پردازنده ها پاک شده بود. ماژول هوش مصنوعی Jetson TX2 شرکت NVIDIA ء SoC های Zynq از شرکت آمریکایی Xilinx خرج تجمعی KZ-6 که در لانست وجود دارد به طور استاندارد برای ایجاد سوراخ در صفحات فلزی، بسته های زرهی، بتن مسلح و صفحات بتنی ساخته شده است. انفجار این خرج در هوا یا زیر آب از زره هایی تا ضخامت 215 میلیمتر، صفحه بتن مسلح تا ضخامت 550 میلیمتر و خاک تا عمق 800 میلیمتر عبور می کند. شرکت Zala نسخه مخصوصی برای پهپاد توسعه نداده است بلکه از همان نسخه استاندارد استفاده می کند. نکته قابل توجه این است که یک خرج دیگر هم در بخش دم پهپاد وجود دارد. منبع
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا گزارش وزارت دفاع ایالات متحده از قدرت نظامی چین گزارش قدرت نظامی چین در سال 2022 که توسط وزارت دفاع ایالات متحده منتشر شده چالش هایی را مطرح می کند که ارتش ایالات متحده در جریان مدیریت روابطش با ابرقدرت در حال ظهور با آن مواجه است. این گزارش که در بیست و نهم نوامبر منتشر شده است، جمهوری خلق چین را "مهم ترین و سیستماتیک ترین چالش برای امنیت ملی ما (ایالات متحده) و یک سیستم بین المللی آزاد و باز" میداند. یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود گفت که چین به طور فزاینده ای در جاه طلبی ها و مقاصد خود روشن و واضح است. وی پیش از انتشار گزارش به خبرنگاران گفت: "درک خطوط مدرن سازی برای گنجاندن تفکرات آن در مورد اینکه شیوه جنگ چین چگونه خواهد بود، بررسی فعالیت های فعلی و قابلیت های نوسازی آن و همچنین ارزیابی اهداف نوسازی نظامی آینده آن ها مهم است". این مقام عنصر مهمی از استراتژی چین را "تلاشی مصمم برای جمعآوری و گسترش قدرت ملی خود برای تغییر (حداقل) جنبه هایی از سیستم بین المللی به منظور مطلوب تر کردن آن برای نظام سیاسی و منافع ملی جمهوری خلق چین" دانست. این موضوع یکی از جنبه های اصلی ابتکارات سیاست داخلی و خارجی است. این مقام خاطر نشان کرد که به عنوان بخشی از این موضوع، روندی از رفتار نظامی زورگویانه تر توسط چین وجود دارد. "ما فعالیت های قلدرانه و خشن بیشتری را در منطقه هند-آرام (indo-pacific) شاهد هستیم که به بعضی از موارد خطرناک آن اشاره می کنیم. این موارد شامل رفتار غیر حرفه ای و نا ایمن کشتی ها و هواپیما های چینی است". وی گفت که وزیر دفاع، Lloyd J. Austin III، به طور خاص به این موضوع در دیدارش با همتای چینی در حاشیه نشست وزرای دفاع کشور های جنوب شرقی آسیا در کامبوج اشاره کرده است. عنصر دیگری از استراتژی چین، تقویت قابلیت های بازدارندگی استراتژیک ارتش آزادی بخش خلق چین (PLA) است. چین تعریف گسترده ای از این عنصر دارد که شامل هسته ای، فضایی، سایبری، جنگ الکترونیک، قابلیت های ضد فضایی و موارد دیگر می شود. این مقام گفت ارزیابی ایالات متحده این است که چین در حال حاضر بیش از 400 سر جنگی هسته ای عملیاتی در انبار های خود ذخیره کرده است. اگر این تلاش برای مدرن سازی ادامه پیدا کند، چینی ها می توانند تا سال 2035 این عدد را به 1500 برسانند. گزارش همچنین حضور "روزافزون" دیپلماتیک، اقتصادی، سیاسی و نظامی چین در مواقبل تایوان را بررسی می کند. در همین رابطه گزارش، تلاش چین برای در هم آمیختن سیاست چین واحد ایالات متحده با سیاست چین واحد جمهوری خلق چین را پوشش می دهد. رهبران چینی از این موضوع برای نشان دادن غیر واقعی حمایت گسترده بین المللی از ادعا های جمهوری خلق چین در مورد تایوان و تلاش برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات قلدر مآبانه این کشور علیه تایوان استفاده می کنند. این گزارش در درجه اول بررسی جنبه های نظامی چین است، و نقطه های جدیدی از دیدگاه ارتش چین از آینده جنگ را روشن می کند. PLA، جنگ تخریب سیستم ها را به عنوان روش آینده جنگ معرفی می کند. وی گفت: "آن ها همچنین شروع به بحث در مورد یک مفهوم عملیاتی جدید برای خود کرده اند: جنگ دقیق چند دامنه ای. چیزی که آن ها مفهوم عملیات اصلی می نامند". این مفهوم جدید برای کمک به شناسایی آسیب پذیری های کلیدی در سیستم عملیاتی دشمن و سپس انجام حملات دقیق (جنبشی یا غیر جنبشی) علیه این آسیب پذیری ها در نظر گرفته شده است. این مقام گفت: "به طور ساده، این روشی است که آنها در فکر جستجوی دامنه ها برای شناسایی آسیبپذیری ها در سیستم عملیاتی دشمن و سپس سوء استفاده از آنها برای فروپاشی آن سیستم هستند." "این گزارش همچنین به موضوعاتی می پردازد که تفکر استراتژیک رهبران چین در ثبات استراتژیک، دیدگاههای چین در مورد اطلاعات و تسلط اطلاعاتی، و آنچه که PLA در مورد دیپلماسی نظامی گسترده میاندیشد را روشن میکند." "یک موضوع کلیدی این است که چین میخواهد تحولات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، نظامی و امنیتی اش هماهنگ و متقابلاً تقویت شود و از اهداف بلند پروازانه ای که شی جین پینگ برای جوان سازی ملی تا سال 2049 ترسیم کرده است، حمایت کند. این گزارش به مدرن سازی نظامی و استراتژی دفاعی چین می پردازد، اما همچنین به عناصر سیاست اقتصادی و سیاست خارجی چین می پردازد، و اینکه چگونه همه اینها به نوعی با نوسازی نظامی و دفاعی در تعقیب جاه طلبی های منطقه ای و جهانی چین تناسب دارند." گزارش به طور خاص، به استراتژی توسعه هم پیوستگی نظامی-غیر نظامی چین میپردازد. این گزارش می گوید پکن به دنبال توسعه و دستیابی به فناوری پیشرفته با ماهیت دوگانه برای ارتش خود است و در عین حال هدف گسترده تری را برای تقویت تمام ابزارهای قدرت ملی جمهوری خلق چین دنبال می کند. چین همچنین در حال توسعه پایگاه ملی صنعتی و فناوری خود است. این مقام گفت: "به لحاظ بلند پروازی های دفاعی گستردهتر، جمهوری خلق چین دارای یک استراتژی است که مستلزم تقویت و تطبیق نیرو های مسلح خود با آن چیزی است که به عنوان نوعی روند بلند مدت و رویداد های نظامی جهانی میداند. به عنوان یک نتیجه از کنگره بیستم حزب، پکن بر تشدید و تسریع اهداف نوسازی PLA در پنج سال آینده، از جمله تقویت آنچه آن ها از آن به عنوان سیستم بازدارندگی استراتژیک خود یاد می کنند، تمرکز کرده است." "این گزارش به جزئیات بلندپروازی های منطقه ای و جهانی چین می پردازد. همانطور که در گزارش سال گذشته اشاره کردیم، شی جین پینگ و رهبری جمهوری خلق چین مصمم هستند که نیرو های مسلح باید نقش فعال تری در پیشبرد اهداف سیاست خارجی جمهوری خلق چین در سطح جهان ایفا کنند." ارتش چین به دنبال پایگاه ها و تأسیسات لجستیکی برون مرزی است. این موضوع به PLA اجازه می دهد تا قدرت نظامی خود را در فواصل بسیار بیشتری از مرز های خود اجرا و حفظ کند. این گزارش تاکید می کند که احتمال سوء تفاهم و محاسبه اشتباه هم وجود دارد. "این موضوع بر اهمیت ارتباطات مؤثر و به موقع بین وزارت دفاع و PLA تاکید می کند. رقابت استراتژیک (حتی در صورت تشدید آن) به این معنی نیست که رویارویی یا درگیری ناگزیر و اجتناب ناپذیر است. و ما (ایالات متحده) واضح بیان کرده ایم که متعهد به مدیریت مسئولانه رقابت با جمهوری خلق چین هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که این رقابت، بی رویه به درگیری منحرف نمیشود." منبع لینک مقاله
-
1 پسندیده شدهبالستیک فجر ۴CL هواپرتاب: سال 97 راکت زمین پرتاب هدایت ترکیبی فجر F۴CL رونمایی شد. در سال 99 هم مشخص شد قبلا سوخو 22 های سپاه به نوع هواپایه ی این راکت مجهز شده اند. سرعت نهایی راکت های سری فجر در حالت زمین پرتاب در حدود ۱۱۰۰ متر بر ثانیه است که چیزی در حدود ۳.۲ ماخ محاسبه می شود. مشخصا در زمان پرتاب از یک پرنده همچون سوخو ۲۲، موشک با افزایش سرعت رو به رو بوده و می توان رسیدن سرعت به حدود ۴ ماخ را به راحتی برای این راکت (موشک) در وضعیت هوا پرتاب تخمین زد. در بحث برد با توجه به مدل های قبلی این سری می توان بردی بین ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر را برای مدل زمین پرتاب این خانواده در نظر گرفت. حال در زمان پرتاب از یک هواپیما و بسته به شرایطی مثل ارتفاع و سرعت پرنده حامل در زمان پرتاب می توان این برد را و در عین حال شتاب راکت را افزایش داد.
-
1 پسندیده شدهسلام - تبریک به مناسبت 8000 پست و 9 سال حضور در میلیتاری ، ایجاد یک تاپیک جدید به این دلیل ابتکار جالبی است .
-
1 پسندیده شدهآمادگی برای تولید انبوه ؟!!! تحویل نمونه دوم جت آموزشی یاسین در طول حداقل دو دهه گذشته ، صنایع هوانوردی ایران ، برنامه های مختلفی را برای تولید یک جت رزمی- آموزشی بومی در دستور کار خود قرارداده بود که درنهایت در مارس 2023 ، نمونه دوم و به گفته مقامات نیروی هوایی ایران ، نمونه معیار جت یاسین رونمایی گردید . به تنهایی و بر روی پاهای خود دراواخردهه نخست قرن بیست و یکم ، یعنی از میانه های سال 2010 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت برای پاسخ به نیازمندی های روزافزون این نیرو به یک جت آموزشی پایه ، با علم به عدم توانایی خرید چنین تجهیزاتی از شرکتهای اصلی سازنده این سامانه های هوایی ، یک نسخه بومی از چنین هواگردهایی را توسعه دهد . در این میان ، اگر چه ناوگان عملیاتی این نیرو همچنان پاسخگوی نیازمندی ها به نسبت می بود و امکان آموزش خلبانان را فراهم می نمود ولی فناوری این هواگردها بتدریج قدیمی می شد و نیازمند بروزرسانی گسترده بود ، در نتیجه ، طراحی یک برنامه بومی در اولویت قرار گرفت . بدین ترتیب ، از اوایل سال 2009 ، سازمان صنایع هوانوردی ایران ( IAIO) نیازمندی های نیروی هوایی را در این حوزه دریافت نمود و سنک بنای اولیه را دراین زمینه بنا نهاد . این هواگرد جدید که کوثر-88 نام گرفته بود ( برگرفته از سوره مبارکه یکصد و هشتم قرآن کریم .م ) قرار بود در چند سال آینده بتدریج توسعه پیدا کند . بااین حال روند شکل گیری پیکربندی این هواگرد جدید تا تابستان سال 2014 بطول انجامید و پس از تولید نسخه یک به یک در همین سال ، مرحله آزمایش های آیرودینامیکی ، سازه ای آغاز گردید تا پس از حل مشکلات احتمالی ، برنامه برای تولید نمونه پروازی ادامه پیدا کند . اگرچه این روند بدلایل مختلف با کُندی پیشرفت می نمود ، اما در اواخر سال 2015 مراحل ساخت اولین نمونه در تاسیسات اصفهان آغاز شد و درنهایت ، بهار سال 2017 شاهد اتمام مراحل مونتاژ بود و متعاقب آن ، در پائیز سال 2018 آزمایش های اولیه ای که بیشتر در حوزه خزش روی باند می بود ، در دستور کارقرار گرفت . در این میان ، براساس اطلاعاتی که به شکل غیر رسمی در رسانه ها پدیدار می شد ، آزمایش های زمینی برخی مشکلات اساسی را پدیدار نمود تا زمان اولین پرواز این هواگرد به تاخیر بیافتد ،در حالی که با پیشرفت پروژه ، نام آن نیز تغییر پیدا کرده و به "یاسین" ( برگرفته از سوره مبارکه سی و ششم قرآن کریم .م ) تغییر پیدا نمود ، که ازاین مرحله به بعد ، کل برنامه وارد دوره جدیدی گردید . طبق اطلاعات منتشر شده در رسانه های ایرانی ، آزمایش های پروازی این هواگرد جدید در پایگاه سوم شکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ( پایگاه هوایی شهید نوژه ) انجام می شد و نهایتاً به شکل رسمی ، در 17 اکتبر 2019 اولین پرواز این هواگرد ثبت گردید . دومین فروند ، نمونه معیار برای تولید : با توجه به ثبت اولین پرواز یاسین و ادامه آن ، می شود تحلیل نمود که برنامه تولید یاسین به احتمال بسیار زیاد ، شکل نهایی خود را گرفته در نتیجه ، تولید نمونه دوم که به نوعی استاندارد برای تولید انبوه این هواگرد است ، آغاز شد . براساس گزارش های موجود ، نمونه دوم یاسین ، تفاوت های نسبی را نسبت به نمونه نخست بخود می بیند . اگر این مساله بعنوان یک مبناء برای تحلیل قرار گرفته و داده های منتشره از سوی وزارت دفاع و سازمان صنعتی هوانوردی ایران نیز در کنار آن قرار داده شود ،این هواگرد در آینده نزدیک در خط تولید انبوه قرارخواهد گرفت . برای نیل به این هدف ، کارگاه های این شرکت ایرانی در حال تجهیز به سامانه های لازم هستند تا روند تولید قطعات و زیرمجموعه های مورد نیاز را آغاز کنند . درصورتی که این روند بدون وقفه ادامه پیدا کند ، در زمانی که هنوز اعلام نشده ، می بایست شاهد اولین پرواز نمونه دوم نیز بود ولی با توجه به اینکه این روند برای نیروی هوایی ایران از اهمیت بسار زیادی برخوردار است ، احتمالا یک برنامه با اولویت بالا محسوب شده و می توان پیش بینی نمود که تولید فروندهای بعدی صورت پذیرد . https://www.aparat.com/v/XZIEl آینده : علیرغم امیدواری های اولیه ، زمان واقعی شروع تولید انبوه این هواگرد مشخص نشده ولی اگر این امر محقق شود ، نیروی هوایی ایران احتمالا امیدوار است که سری نخست این جتهای دومنظوره راطی چند سال آینده تحویل گیرد . در همین راستا برخی تحلیلگران نظامی معتقدند که نیروی هوایی ایران برای بروزرسانی ناوگان آموزشی خود حداقل به 50 تا 60 فروند هواگرد نیاز دارد و اگرچه تولید این تعداد نیازمند زمان بسیار طولانی است ولی میتواند کمک بسیار بزرگی به منظور آموزش خلبانان جدید و مهمتر از آن ، حفظ آمادگی حرفه ای خلبانان این نیرو باشد . براساس داده های موجود ناوگان آموزشی عملیاتی نیروی هوایی ایران ، از چند اسکادران تشکیل شده که همگی به هواگردهای آمریکایی مجهز هستند که پنج دهه پیش خریداری شده و اگر چه هنوز فعال هستند ، اما پاسخگوی نیازهای روز این نیرو نبوده و باید جایگزین شوند . در نتیجه اگر تولید یاسین محقق شود ، به نیروهای مسلح ایران ، این توانمندی را می دهد که تجهیزات قدیمی را بتدریج از رده عملیاتی حذف و مهم تر از آن ، نسل جدیدی از خلبانان را برای مواجه با تهدیدات ، آموزش دهد . ویژگی های فنی : کوثر-88 /یاسین ، یک هواگرد دو منظوره آموزشی –رزمی است که برای تربیت خدمه هوایی برای نیروی هوایی ایران و همچنین اجرای ماموریت های پشتیبانی نزدیک سبک طراحی شده و اگر چه هنوز قابلیتهای رزمی برای آن تعریف نگردیده ولی مقامات ایرانی مدعی هستند که امکان تبدیل این هواگرد به نسخه مسلح شده نیز وجود دارد .بلحاظ آیرودینامیکی ، یاسین یک هواگرد با الگوی متعارف بود که از یک بدنه کشیده بهره می برد که بخش اعظم آن را کابین دو سرنشینه آن تشکیل می دهد . در طرفین بدنه ، ورودی های هوای پیشرانه و درانتهای آن نیز خروجی موتور قرار دارد . درازای یاسین به 12 متر می رسد ، در حالی که فاصله دوسربال آن نیز حدود 10.4 متر است . وزن خالی آن حدود 3.9 تن و حداکثر وزن آن هنگان برخاست حدود 6.6 تن ارزیابی شده . این هواگرد از دو پیشرانه توربوجت با نام ایرانی " اوج" استفاده می کند که گفته میشود نسخه اصلاح شده ای از پیشرانه جنرال الکتریک جی-85 است . طبق اطلاعات موجود از منابع داخلی ایران ، رانش این موتور چیزی بیش از 2250 پاوند بدون پس سوز بوده که یاسین را قادرمی سازد تا به سرعتی درحدود 1.4 ماخ در یک برد 1200 کیلومتری و سقف پرواز 11 هزارمتر برسد . یاسین ، بدلیل فلسفه طراحی اولیه خود بعنوان یک هواگرد آموزشی ، دو سرنشینه بوده و هر دوکابین ، به مجموعه ای از اویونیک و تجهیزات پروازی مجهز است ،در حالی که گفته می شود مجموعه صندلی پران های این هواگرد به شکل بومی و با استفاده از کمک های فنی روسیه توسعه پیدا کرده است .اگر این تحلیل که یاسین یک جت آموزشی پیشرفته برای نیروی هوایی ایران است را بعنوان یک فرض اولیه در اختیار داشته باشیم ، با توجه به اینکه این نیرو به احتمال بسیار زیاد در آینده ممکن است جنگنده های سوخو-30 و سوخو-35 را دریافت کند ، احتمالا نسل جدید خلبانان نیروی هوایی ایران ، با این هواگرد آموزشی تربیت خواهند شد . پی نوشت : 1- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند. بن پایه
-
1 پسندیده شدهتصویری که ادعا شده مربوط به جنگنده تک موتوره ساخت ایران است.
-
1 پسندیده شدهبا به غنیمت رفتن یک دستگاه خودور رزمی شناسایی BRDM-2 روسی که بروی برجک آن راکت انداز UB-32-57 نصب شده است، در حال حاضر جدیدترین نمونه استفاده از راکت های هوا به سطح سری S-5 در نبرد های زمینی به جنگ اوکراین 2023 تعلق میگیرد. احتمالا با ادامه روند جنگ در اوکراین نمونه های دیگر از خودروهای زرهی همچون BMP، MTLB و ... مجهز به پرتابگرهای راکت S-5 دیده خواهند شد. خودرو زرهی BMP اوکراینی مجهز به دو راکت انداز UB-32-57 - جنگ اوکراین 2022
-
1 پسندیده شدهتیربار های چرخان ایرانی(گاتلینگ) : تیربارهای چرخان یا گاتلینگ قابلیت رسیدن به شلیک پر حجم در زمان کوتاه ، معمولاً چند هزار گلوله بر دقیقه را دارند. تیربار چرخان اخگر: وزن: 45 کیلو گرم طول: 80 سانتیمتر کالیبر: 7.62 میلیمتر برد موثر: 1000 متر نواخت: 4000_5000 گلوله در دقیقه سرعت خروج گلوله از اسلحه: 1000 متر بر ثانیه تیربار چرخان محرم: وزن: 45 کیلو گرم طول: 80 سانتیمتر خدمه: دو نفر کالیبر: 12.7 میلیمتر برد موثر: 2500 متر حداکثر برد: 7000 متر سیستم تغذیه: فشنگ استاندارد تیربار 12.7میلیمتری سرعت خروج گلوله از اسلحه: 1050 متر بر ثانیه موتور: دینام چرخان تک فاز دو خازنه تیربار چرخان نصیر: وزن: 65 کیلو گرم طول: 85 سانتیمتر کالیبر: 7.62 میلیمتر برد موثر: 1800 متر سرعت خروج گلوله از اسلحه: 850 متر بر ثانیه تیربار چرخان بدون نام: وزن: 45 کیلو گرم کالیبر: 12.7 میلیمتر برد موثر: 2000 متر سرعت خروج گلوله از اسلحه: 830 متر بر ثانیه
-
1 پسندیده شدهشاهد 141 : این پهپاد الهام گرفته شده از rq 170 هست و از موتور پیستونی بهعنوان پیشران استفاده میکنند. در سرزمین های اشغالی: نمونه های ایرانی آرکیو 170 چندین بار وارد هوای اسرائیل شدند و حتی چند بار با هلیکوپتر و هواپیما توانستند آنان را رهگیری کنند. بمباران هوایی با بمب سدید: اولین پهپاد پنهانکار ایرانی با قابلیت بمباران هوایی مدل شناسایی : چند تصویر مهم و زیبا: آینده ی جنگ های جهان؟
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدههمون طور که دوستان فرمودند تغییر ورودی موتور و تا حدی کوچکتر شدنش البته بیشتر کردن فاصله دهانه ورودی نسبت به کنار بدنه که در نمونه اولیه تقریبا چسبیده بود احتمالا دلیل آئرودینامیکی داره و شاید بحث فراصوت باشه خروجی موتور هم تغییر کرده و قطعه ایی به انتهای موتور افزوده شده (به نظر نمیرسه پس سوز باشه .شاید موتور دیگری در نظر گرفته شده) جای آنتن عوض شده و به سمت کانوپی رفته در قسمت بالای سکان عمودی یک قطعه اضافه شده و در قسمت پایین منتهی به دم هواپیما با یک شیب به سمت بالا رفته که در نمونه اولیه کاملا صاف بود.
-
1 پسندیده شدهاولین و دومین هواپیمای یاسین: قرار هست دومین نمونه ی یاسین تولید انبوه بشود و نمونه ی اول آزمایشی بوده. در نمونه ی دوم بومی سازی زیر سامانه های عمده مانند صندلی پران، اویونیک ، موتور و ارابه های فرود انجام شده و مخزن اضافی سوخت و رادارهواشناسی و توانایی ثبت داده های پروازی هم اضافه شده. موتور یاسین هم فعلا نسل دوم موتور اوج هست و بعد قرار هست موتور توربوفن نصب بشود.
-
1 پسندیده شدهاولین تصاویر از نمونه معیار تولید جت یاسین و برخی تغییرات در ظاهر پرنده نسبت به نسخه اول کیفیت مناسب بدنه تغییراتی در ورودی هوای موتور تغییرات در کانوپی و تکمیل بودن هر دو کابین نسبت به نسخه اول ارابه های فرود جمع شونده و قرار گیری ارابه جلو دقیقا در مرکز بدنه برخلاف نسخه اول
-
1 پسندیده شدهنمونه معیار تولید جت یاسین با حضور وزیر دفاع رونمایی و خط تولید آن افتتاح شد https://media.farsnews.ir/Uploaded/Files/Images/1401/12/20/14011220000161_Test_NewPhotoFree.jpg به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، مراسم افتتاح سالن تولید و رونمایی از نخستین نمونه فروندِ تولید معیار و عملیاتی جت آموزش پیشرفته یاسین صبح امروز(شنبه ۲۰ اسفندماه) با حضور امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و امیر خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش انجام شد. آموزش خلبانی از جمله آموزشهای سطح بالا و پیچیدهای است که هر کشوری توان انجام آن را ندارد. جمهوری اسلامی ایران در حوزههای دانش و فناوری موفق به رسیدن به یافتههای آموزش در سطح استانداردهای جهانی شده است و خلبانی به عنوان یک حوزه آموزشی ترکیبی از این قاعده مستثنی نیست. در بیان تفاوت نمونه های اول و دوم هواپیمای یاسین باید گفت؛ فروند اول با پرواز خود طراحی آیرودینامیکی و معماری سازه ای و دستیابی به فناوری ساخت را محقق نمود و لیکن این فروند که امروز رونمایی شد در ابعاد تخصصی و تاکتیکی نسبت به نمونه قبلی توسعه و تکامل یافته و دستاوردهای مختلفی داشته است. همچنین، بومیسازی زیر سامانههای عمده مانند صندلی پران، اویونیک کاملا بومی، موتور و ارابه های فرود بخشی از توانمندیهای به دست آمده در این فروند است. https://media.farsnews.ir/Uploaded/Files/Images/1401/12/20/14011220000118_Test_PhotoN.jpg منبع
-
1 پسندیده شدهتصویر شلیک سامانه ی نواب(نوع دریایی زوبین) از قایق تندرو طبق بحث با دوستان این سامانه ربطی به سامانه ی اومخونتو نداره(احتمالا فقط الهام گرفته شده از اومخونتو باشد) . تصویر موشک دو سامانه برای مقایسه: اومخونتو سمت راست و نواب سمت چپ
-
1 پسندیده شدهاولین سفیر رژیم منحوس اسرائیل پس از چهار سال قطع رابطه در ترکیه «اریت لیلیان» سفیر رژیم منحوس صهیونیستی در آنکارا دیروز سهشنبه 6 دی ماه 1401 در مراسم رسمی در کاخ ریاست جمهوری، استوارنامه خود را تقدیم «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه کرد. این نخستین سفیر رژیم منحوس صهیونیستی در آنکارا از سال ۲۰۱۸ و پس از قطع روابط آنکارا و تلآویو است. در این دو سال اخیر خانم لیلیان در عادیسازی روابط آنکارا و تلآویو و رفت آمد مقامات امنیتی تل آویو به انکارا نقش اساسی را ایفا کرده است. او از فوریه ۲۰۲۱ کاردار سفارت رژیم صهیونیستی در آنکارا بوده است . منبع
-
1 پسندیده شدهبسم ا... ضربه به انگلس ماجرای حمله به پایگاه بمب افکن های استراتژیک هسته ای نیروی هوایی ارتش روسیه اپیزود یکم : خبرسازی در خصوص افزایش تعداد بمب افکن های هسته ای روسیه در پایگاه هوایی انگلس منابع غربی در یکم دسامبر 2022 به ناگاه خبردادند که براساس تصاویر ماهواره ای ، نیروی هوایی روسیه تعداد بمب افکن های استراتژیک خود را در پایگاه هوایی انگلس ( غرب روسیه و در حدود 300 مایلی مرز اوکراین ) افزایش داده و اکنون کمیت بیشتری از هواگردهای غول پیکر TU-95MS و TU-160 درآن مستقر شده اند . این موضوع باعث شد تا گزارش های بی سابقه ای منتشر شود که درآن ادعا شده بود نیروی هوایی روسیه قرار است حملات موشکی گسترده تری را به زیرساختهای اوکراین برنامه ریزی کند . با این حال مطالعات بیشتر نشان داد که تعداد کل بمب افکن هایی که در هفته منتهی به ابتدای دسامبر 2022 وارد این پایگاه شده بودند با روند ثابت نیروی هوایی روسیه از فوریه 2022 مطابقت دارد . راست : بمب افکن TU-95MS و موشکهای کروز Kh-101/102/kh-55 چپ : بمب افکن دوربرد TU-160 بلک جکت و موشکهای کروز Kh-101/102 در همین رابطه ، مجله آلمان اشپیگل اولین رسانه غربی بود که به این مساله توجه نشان داد و طبق تصاویر ماهواره ای شرکت مکسار در 28 نوامبر 2022 ادعا شد که حدود 31 فروند هواگرد از جمله 20 فروند بمب افکن سنگین روسی شامل ترکیبی از نمونه های TU-95MS و TU-160 در محل فوق مستقر شده اند که نشان دهنده افزایش نسبی فعالیت پایگاه هوایی انگلس ( یا بعبارت عامیانه تر انگلس-2 ) به نظر می رسد . راست : 4 فروندسوخترسان IL-76 در پایگاه هوایی انگلس - 29 نوامبر 2022 چپ: بمب افکن های بیر-اچ نیروی هوایی روسیه -29 نوامبر 2022 اما بررسی های بیشتر نشان داده که تصاویر ثبت شده در 15 نوامبر 2022 چیزی در حدود 16 فروند هواپیما را نشان می دهد که بخش عمده آنها سوخت رسان های IL-76 و یا IL-78 هستند . تصاویر قدیمی تر مربوط به ماه می 2022 نیز نشان میدهد که تعداد کل هواگردهای موجود دراین محل حدود 20 تا 30فروند است و به این ترتیب ، نوسان قابل توجهی در فعالیت این پایگاه قابل مشاهده به نظر نمی رسد . راست : 29 نوامبر 2022 - بمب افکن های بلک جکت و بیر-اچ بخوبی قابل مشاهده هستند چپ : موقعیت استقرار پایگاه هوایی انگلس ( انگلس-2 ) در واقع امر ، پایگاه هوایی انگلس یکی از برجسته ترین پایگاه های هوایی ارتش روسیه محسوب می شود که در بخش غربی این کشور ایجاد شده و به شکل دائمی خانه اصلی دو هنگ کامل بمب افکن این نیرو نیز بشمار می آید و عموما قبل از مانورهای دوسالانه ای که در روسیه غربی و بلاروس برگزار می شود ، این محل فعالیتهای بیشتری را بخود می بیند . تعداد بمب افکن های بلک جکت ، بیر-اچ و سوخترسان های IL-76/78 مستقر در انگلس از اواخر اوت 2022 تا اواخرنوامبر 2022 پیش از این در 10 اکتبر 2022 نیز رسانه ها خبر از استقرار تعداد زیادی بمب افکن هسته ای در این پایگاه دیده بودند ، در حالی که یک ستون مکانیزه از واحدهای ویژه جنگ هسته ای ارتش روسیه مسلح به خودروهای زرهی BPM-97 نیز بسوی این پایگاه رصد گردید و همین امر باعث شد تا رسانه ها گمانه زنی های جدیدی را در خصوص قریب الوقوع بودن حملات هسته ای روسها به اوکراین منتشر کنند ولی ظاهرا این تحرکات ارتباطی به جنگ جاری دراوکراین نداشت . خودروهای زرهی BPM-97 اپیزود دوم : حمله نخست ارتش اوکراین به پایگاه هوایی انگلس ( 5 دسامبر 2022 ) در پنجم دسامبر 2022 رسانه هایی که اخبار جنگ در اوکراین را دنبال می کردند ، به شکل غافلگیرکننده ای خبر دادند که دو انفجار پایگاه های هوایی انگلس و دیاگیلووف را لرزاند . وزارت دفاع روسیه نیز بلافاصله مدعی شد که ارتش اوکراین با استفاده از بدون سرنشین های جت ساخت شوروی دست به این حملات زده ولی این پهپادها توسط پدافند هوایی روسیه رهگیری شده اند ولی بروز تلفات جانبی نیز تایید گردید . راست : پایگاه هوایی انگلس ( انگلس-2) چپ : موقعیت دو پایگاه هوایی ارتش روسیه ( انگلس-2 و دیاگیلووف ) متعاقب انتشاراین خبر ، مشاور وزارت کشور اوکراین مدعی شد که بدون سرنشین های اوکراینی عامل این حمله بوده اند که این مساله نشان می دهد که ارتش اوکراین ( بخوانید با مشاوره فنی و اطلاعاتی ناتو .م ) راهی برای اجرای حملات دوربرد به فرودگاه های روسیه در عمق خاک این کشور با بروزرسانی سخت افزارهای بجامانده از دوران شوروی سابق پیدا کرده اند . این دوپایگاه که در عمق خاک روسیه قرار دارند ، محل استقرار بمب افکن های سنگین روسی هستند که برای اجرای حملات دورایستا با استفاده از موشکهای کروز مورد استفاده قرار می گیرند و به تقریب یکی از دو انفجار صورت گرفته مربوط به برخورد این پهپادها است که گفته می شود برنامه ریزی برای اجرای آن از حدود یک هفته پیش صورت گرفته است . پایگاه هوایی انگلس-2 پس از وقوع انفجار پایگاه هوایی انگلس ( انگلس-2 ) در ساراتووف مستقر بوده و حدود 300 مایل از مرز اوکراین فاصله دارد که در اوایل صبح روز دوشنبه هدف حملات اوکراین قرار گرفت . مردم محلی که صدای انفجار را از کیلومترها دورتر شنیده بودند در ویدئوهای منتشره در شبکه های اجتماعی مدعی گردیند که صدای موتور جت را در بالای سرخود شنیده اند که این احتمال استفاده از پهپادها را بیشتر می کند . در گزارش های اولیه ، از میزان خسارت نام برده نشد ولی گفته می شود که حداقل دوفروند بمب افکن TU-95MS دچار آسیب قابل توجه و دو فروند دیگر نیز به شکل جزئی دچار خسارت شده اند ولی تصاویر ماهواره ای اولیه آسیب آشکاری را در این پایگاه نشان نمی دهد . پایگاه هوایی انگلس-2 / چهارم دسامبر 2022 در مورد پایگاه هوایی دیاگیلووف که در حدود 150 مایلی مسکو و 280 مایلی مرز اوکراین قرار دارد اطلاعات کمتری در دسترس است ولی گفته میشود که سه پرسنل تعمیر و نگهداری کشته و 5 نفر نیز زخمی شده اند ولی گفته می شود این تلفات به انفجار یک خودروی سوخترسان نسبت داده شده که ممکن است بر اثر اصابت مستقیم پهپاد یا لاشه رهگیری شده آن از میان رفته باشد . در تصاویری که از این حادثه منتشر شده ، یک دستگاه کامیون و یکفروند بمب افکن TU-22M3 ، یکفروند هواگرد آموزشی TU-134UBL دیده می شود که درآن سطوح متحرک افقی و خروجی موتور بمب افکن بک فایر بشدت آسیب دیده است در حالی که گفته می شود این بمب افکن حداقل تا 2020 در حالت عملیاتی قرار داشته بود . این پایگاه ، مرکز آموزشی برای بمب افکن های دوربرد روسی است و همزمان میزبان هنگ 206 مستقل نیروی هوایی روسیه است که بعنوان کاربر تانکرهای سوخترسان IL-78 شناخته شده و مسئولیت پشتیبانی از بمب افکن های نیروی هوایی روسیه را برعهده دارد . راست : ردیف بمب افکن های بیر-اچ و بلک جکت چپ: محل برخورد پهپاد مهاجم ، فوم پاشیده شده بر روی بیر-اچ به منظور جلوگیری از گسترش آتش سوزی بخوبی بر روی رمپ پایگاه قابل مشاهده است راست : بدون سرنشین توپولف-141 که در حومه زاگرب (کرواسی ) سقوط کرد چپ : بدون سرنشین توپولف-141 ارتش اوکراین اگرچه هنوز واکنش رسمی در خصوص تسلیحات بکار گرفته شده دراین حمله نشان داده نشده ولی با توجه به حادثه ماه مارس 2022 که درآن یک فروند پهپاد شناسایی TU-141 استریژ که گفته میشود با کلاهک تغییر شکل داده شده ای در زاگرب ( کرواسی ) فرود آمد ( به فواصل دقت کنید .م ) این پهپاد تقریبا 350 مایل را از مرز اوکراین تا زاگرب طی نمود . پس از آن در ژوئن 2022 یکفروند پهپاد TU-143 در غرب روسیه رصد و سرنگون گردید . بااین حال ، TU-143 با بردی در حدود 125 مایل ، در مقایسه با TU-141 بابردی در حدود 650 مایل، امکان حمله به پایگاه های روسی را ندارد ولی این رویدادها نشان می دهد که ارتش اوکراین احتمالا از این پهپادها بعنوان تسلیحات تهاجمی دوربرد استفاده می کند . اگر چه این مساله محدودیتهایی را دارد و دقت به نسبت پائینی را به نمایش می گذارند ولی ممکن است بروزرسانی مشخصی در سامانه های هدایت آنها صورت گرفته باشد . تصویر راست و میانه : پهپاد توپولف-143 که در غرب روسیه رهگیری و سرنگون شد ( احتمالا بعنوان یک آزمایش اولیه برای اجرای حملات دوربرد ) چپ : شعاع عملیاتی توپولف-143 از محدوده سرزمینی اوکراین بسمت محدوده سرزمینی استان کورسک روسیه ( حدود 125 مایل ) راست : Tu-141 Strizh چپ : سوم دسامبر 2022 / بمب افکن بیر-اچ روسی در حال پرواز در شمال شرقی پایگاه هوایی انگلس-2 با این حال صرف نظر از سلاح مورد استفاده ، حمله به انگلس ، یک ضربه مستقیم به قلب ناوگان بمب افکن های دوربرد نیروی هوایی روسیه است و این رویداد ، سئوالات بیشتری را در خصوص توان روسها در دفاع از زیرساختهای نظامی حیاتی خود ایجاد می کند ولی ممکن است اقدام تلافی جویانه روسها را نیز درپی داشته باشد . در ششم دسامبر 2022 تصاویر ماهواره ای اضافی از انفجار 5 دسامبر در انگلس و دیاگیلووف منتشر شد که نشان میدهد حداقل یک فروند بمب افکن TU-95 که دچار آتش سوزی شده است که اگر صحت داشته باشد ، این رویداد به خسارت پایگاه هوایی دیاگیلووف اضافه می شود . بلافاصله نیویورک تایمز از قول یک مقام ناشناس اوکراینی اعلام نمود که حداقل یکی از این پهپادها با کمک نیروهای ویژه اوکراین بسمت هدف خود هدایت شده ( احتمالا برای پنهان کردن نقش اطلاعاتی ناتو این پرچم ساختگی را مطرح کردند .م ) و این نشان می دهد که اوکراین راه حلی را برای جبران دقت پائین TU-141 پیدا کرده است . اپیزود سوم : حمله دوم ارتش اوکراین به پایگاه هوایی انگلس ( 26 دسامبر 2022 ) به گزارش رسانه های روسی ، دومین حمله پهپادی اوکراین در ماه جاری به پایگاه هوایی انگلس در منطقه ساراتووف منجر به کشته شدن 3 نفر و زخمی شدن 4 نفر دیگر گردید . براساس گزارش های اولیه به هواگردهای مستقر در این پایگاه آسیبی وارد نشد ولی گفته میشود این پهپاد مهاجم رهگیری و منهدم گردید ولی قطعات سرنگون شده آن باعث این تلفات گردید . پس از حمله 5 دسامبر ، نیروی هوایی روسیه تصمیم گرفت تا بمب افکن های خود را پراکنده کند و اقدامات دفاعی بیشتری را در محدوده محل استقرار این پایگاه ها اجرا نماید . در همین راستا ، پرسنل فنی پایگاه Yeysk رمپ ویژه بمب افکن های روسی را به دیواره های حفاظتی جدید مجهز کرده اند تا از برخورد ترکش های ناشی از حملات احتمالی ، جلوگیری بعمل آورند . پی نوشت : 1- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند. منبع1 منبع2 منبع3 منبع4 منبع5
-
1 پسندیده شدهسلام چند تا گزاره : 1 - غیر از همین مورد پهپادی که به شکل سالم به دست اوکراینی ها رسید ، هیچ گزارش رسمی دیگری از طرفین درگیری در مورد حضور مهاجر 6 در جنگ اوکراین وجود ندارد . 2 - حضور یک پهپاد مسلح کامل در آن منطقه و در ارتفاع پایین و روی دریا ، در صورتی که بیشترین ماموریتها معمولا شناسایی و از ارتفاع بالا هستند و ماموریتهای انهدامی در اوکراین تقریبا همیشه با گل شمعدانی صورت گرفته است . 3 - پاک نشدن هیچکدام از علایم و نشانه های سخت افزاری و تجهیزات در یک پهپادی که به منطقه دشمن نفوذ عمقی می کند ( مراجعه کنید به شکل حضور اف 4 های ایران در بمباران داعش در عراق ) و حتی پاک نشدن علایم و شماره سریال روی آن که در روی شاهد ها تجربه ای کاملا برعکس آن از قبل وجود داشت ( تبدیل شدن به گل شمعدانی ) ... یک سوال : چقدر احتمال می دهید که ایران توانایی انجام یک عملیات فریب واقعی با یک نسخه خاص از مهاجر ، برای پوشش منابع اصلی تجهیزات واقعی استفاده شده در مهاجر واقعی را داشته باشد ؟