برترین های انجمن

  1. mehdipersian

    • امتیاز

      26

    • تعداد محتوا

      2,882


  2. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      23

    • تعداد محتوا

      8,883


  3. alala

    alala

    Editorial Board


    • امتیاز

      17

    • تعداد محتوا

      5,139


  4. scorpion57

    scorpion57

    Editorial Board


    • امتیاز

      15

    • تعداد محتوا

      1,054



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 9 فروردین 1402 در همه مناطق

  1. 3 پسندیده شده
    اولین عکس از شاهد 131 و شاهد 136 در کنار هم: با این تصاویر مشخص هست که شاهد 131 نسخه ی کوچکتر شاهد 136 نیست و تفاوت هایی در طراحی هم علاوه بر اندازه ی کوچکتر دارد.
  2. 2 پسندیده شده
    نسل جدید سرجنگی شاهد 131 خب به شکل واضحی این سرجنگی جدید به منظور بهبود توانایی مقابله با انواع اهداف سخت و نرم طراحی شده. خرج های گود جلویی و نمیه گود کناری در نفوذ و ایجاد خسارت تاثیر زیادی دارند، ترکش های مکعبی هم در برابر اهداف نرم اثر گذاری بالایی دارند. پوسته نسبتا سخت فلزی دماغه هم بخوبی میتونه در بدنه ساختمان های معمولی نفوذ کنه تا انفجار درون (با فیوز تاخیری) درون هدف رخ بده منبع توییتری
  3. 1 پسندیده شده
    به نام خدا HESA Shahed-136 مهمات پرسه زن بدون سرنشین (UAV) [2021] شاهد 136 پهپاد دسته ای (swarming) مدرنی است که توسط صنایع ایران ساخته شده است. به دلیل تحریم ایران توسط ایالات متحده به مدت بیش از 40 سال، مهندسان هسا دسترسی محدودی به قطعات و تجهیزات الکترونیک دارند، به همین دلیل تدبیر های مختلفی را به کار می گیرند مثل استفاده از قطعات تجاری که به وفور یافت می شوند. همچنین در این مدت ایران راه دور زدن تحریم ها توسط کشور های ثالث را یاد گرفته است. هسا سابقه طولانی در مهندسی معکوس محصولات غربی مانند جنگنده سبک F-5 و بالگرد بل 206 دارد. این پهپاد در اصل یک مهمات پرسه زن است که برای خنثی سازی اهداف زمینی در برد بالا طراحی شده است. شاهد 136 با پرتاب دسته ای از یک محفظه پرتاب (در مجموعه 5 تایی یا کمتر)، برای دور زدن دفاع هوایی و سرکوب کردن اهداف زمینی اختصاص یافته و خود سامانه در جریان حمله از بین می رود. این پهپاد در جریان انتشار فیلم آن در دسامبر سال 2021 رونمایی شد اما طبق گفته های نیوز ویک حوثی ها در سال 2020 از شاهد 136 استفاده می کردند. باور ها بر این است که شاهد 136 به طور فعال به مناطق تحت کنترل حوثی ها ارسال شده است. در آگوست 2022، اطلاعاتی منتشر شد که در طول بازدید هیئت نظامی روسی از ایران در ماه جولای، 2 طرف بر سر تامین چندین مدل پهپاد از جمله شاهد 136 برای فدراسیون روسیه به توافق رسیده اند. صد ها پهپاد توسط هواپیما های ترابری ایران به روسیه منتقل شد. اگرچه مقامات ایرانی بار ها تاکید کردند که این کشور به روسیه تسلیحات نمی دهد. علاوه بر این، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار حسین سلامی بیان کرده بود که یکی از قدرت های برتر جهانی از تسلیحات ساخت ایران استفاده می کند. و این قدرت چه کشوری می تواند باشد؟ روسیه شاهد-136 را تحت برند خود و با نام Geranium-2 استفاده می کند اما به طور مشخصی واضح است که اصل پهپاد ایرانی است. این پهپاد سازه ای بال دلتا با مساحت زیاد و سکان هایی در نوک بال ها دارد. بدنه مرکزی است و با سطح بال ممزوج شده تا ظاهری ظریف و زیبا داشته باشد. بخش دماغه، سر جنگی و اپتیک های مورد نیاز برای حمله دقیق را در خود جای می دهد. موتور در پشت بدنه قرار دارد و یک ملخ 2 پره را در آرایش pusher می چرخاند. مشخصات دقیق شاهد 136/ Geran-2 تا کنون فاش نشده است اما از لاشه باقی مانده و ویدئو های منتشر شده مشخص است که این پهپاد دارای سامانه هدایتی مبتنی بر اینرسی و موتور پر سر و صدای MD550 چینی است که از کیلومتر ها دورتر شنیده می شود و به همین دلیل اکراینی ها به آن لقب "موتور سیکلت" داده اند. موتور Mado MD550 کپی چینی موتور آلمانی Limbach L550E است که براساس موتور فولکس واگن Boxer ساخته شده. این موتور آلمانی از سال 1936 تا 2006 تولید شد و روی خودروی افسانه ای بیتل هم نصب شد. این موتور با آنکه تنها 50 اسب بخار قدرت دارد اما به شاهد 136 امکان پوشش منطقه ای وسیع را می دهد. تا چندی پیش امکان خرید موتور MD550 حتی از فروشگاه اینترنتی AliExpress هم فراهم بود. پهپاد به صورت تقریبا افقی با زاویه ای اندک رو به بالا پرتاب می شود و به وسیله برخاست با کمک راکت (RATO) وارد فاز اول پرواز خود می شود. راکت بلافاصله پس از پرتاب جدا شده و موتور پهپاد ارائه نیرو را به دست می گیرد. تحرک پذیری ذاتی کلی محفظه پرتاب و جمع آوری پهپاد امکان نصب یک واحد کامل را در پشت تقریبا هر کامیون نظامی یا تجاری را می دهد که باعث می شود اجرای عملیات های "hit-and-run" بدون اقدامات متقابل ممکن شود. داشتن موتوری کم توان به معنی سرعت پایین در حد 180 کیلومتر بر ساعت است که خود این موضوع باعث می شود زنگ هشدار های هوایی در طی حملات شاهد 136 طولانی شود. این پهپاد فاصله کریمه تا بیلا سرکوا را در مدت 3 ساعت طی می کند که در صورت وزش باد این عدد بیشتر هم می شود. به نظر می رسد اهداف کم سرعت طعمه خوبی برای پدافند هوایی باشد و اکراین اعلام می کند که تعداد زیادی از این پهپاد را سرنگون کرده اما در این زمینه مشکلاتی وجود دارد. اول، این پهپاد ها در دسته های 5 تا 10 تایی مورد استفاده قرار می گیرند. هر لانچر در یک خودروی استاندارد 5 پهپاد را حمل می کند. سرنگون کردن تمام پهپاد ها در یک هجوم دسته ای کار بسیار سختی است. همچنین، شاهد 136 بسیار کوچک است، سازه ی کامپوزیتی دارد و در ارتفاع بسیار پایین پرواز می کند که امکان رهگیری توسط رادار را بسیار کاهش می دهد. به علاوه، زدن یک پهپاد کوچک و ارزان با یک موشک ضد هواپیما بسیار گران قیمت که موجودی بسیار کمی دارد، یک هدر رفت کامل است. سامانه های ضد هوایی سبک مانند FIM-92 استینگر، Piorun یا Starstreak می توانند راه حل خوبی باشند اما این تسلیحات نمی توانند تمام اشیا در سرتاسر اکراین را پوشش دهند. به ترتیب از راست به چپ: FIM-92 استینگر ، Starstreak ،Piorun راه حل دیگر می تواند سامانه های توپخانه ضد هوایی سریع و چند لوله ای مانند ZSU-23-4 شیلکا یا Gepard آلمانی باشد. اما باز هم این سامانه ها نمی توانند همه چیز را پوشش دهند، بخصوص که چنین سامانه هایی مستقیما در خط مقدم مورد نیاز اند. از این رو، نیروی های پدافند هوایی اکراین باید راه حل دیگری پیدا کنند. شیلکا Gepard به هیچ وجه نباید شاهد 136 را دست کم گرفت. علی رغم جثه کوچک و موتور کم قدرت، این پهپاد ها سر جنگی بسیار قدرتمند 40 تا 50 کیلوگرمی حمل می کنند، به صورت دسته جمعی در ارتفاع پایین عملیات می کنند، و تعداد بسیار زیادی از آن ها موجود است. بر خلاف موشک ها که به نظر می رسد روسیه در حال ذخیره آن هاست. هر مقداری از دقت و برد که در این طراحی جدید ایرانی وجود داشته باشد، شاهد 136 را تبدیل به یک دارایی انقلابی در کشوری تحریم زده می کند که حالا می تواند برای ارائه راه حل های مدرن میدان نبرد، بیشتر روی ظرفیت صنایع نظامی خود تکیه کند. [* البته این اتفاق خیلی سال است که می افتد] اولین شاهد 136/ Geran-2 در دوازدهم سپتامبر 2022 در نزدیکی منطقه Kupyansk, Kharkiv اکراین سرنگون شد. از اواسط ماه سپتامبر حملات این پهپاد در سرتاسر خط مقدم ثبت شده است. البته تمرکز بر جنوب بوده زیرا سامانه های پرتاب این پهپاد ها در کریمه مستقر اند. با برد پروازی 1000 تا 2500 کیلومتر، شاهد 136 می تواند به اهداف خود در هر کجای اکراین حمله کند اما تا به امروز روسیه از این پهپاد در برد های بالا استفاده نکرده است. در پنجم اکتبر سال 2022 شاهد 136 / Geran-2 که برای هفته ها اودسا و میکولایف را به وحشت انداخته بود، از کریمه به استان کیف رسید و امکانات زیرساختی Bila Tserkva را مورد حمله قرار داد. این موضوع موفقیت بزرگی برای پهپادی به این کوچکی است. مشخصات: طول: 3.5 متر طول بال ها:2.5 متر وزن: 200 کیلوگرم وزن: Mado MD550 یا 3W قدرت:50 اسب بخار برد پروازی: 1000 کیلومتر حداکثر برد پروازی: 2500 کیلومتر سرعت کروز: 185 کیلومتر بر ساعت ارتفاع پروازی: 60 تا 4000 متر مهمات اصلی: مهمات انفجاری ترکش شونده، وزن 40 تا 50 کیلوگرم منبع 1 منبع 2
  4. 1 پسندیده شده
    ایران پس از تجربه ی ساخت شناورهای پشتیبانی با تغییر کاربری دادن شناور های تجاری بزرگ توسط ارتش و سپاه (ناوهای مکران، شهید رودکی، شهید مهدوی) به دنبال ساخت یک ناو بزرگ با توانایی فرود و پرواز پهپادها و هلیکوپتر ها میباشد. ویژگی های ناو پهپادبر(بالگردبر) شهید بهمن باقری: ناو پهپادبر شهید بهمن باقری باند پرواز دارد که پهپاد می‌تواند با چرخ از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند با چرخ بر روی آن بنشیند. این کشتی دارای طول ۲۴۰ متر با ارتفاع ۲۱ متر و باند ۱۸۰ متری است.در قسمت زیرین شناور شهید باقری نیز حدود ۳۰ فروند شناور موشک‌انداز کلاس عاشورا حمل می‌شود. همچنین مجهز به بالگرد و موشک است و گنجایش 60 فروند پهپاد بر روی عرشه آن را دارد. ماموریت ناو پهپادبر(بالگردبر) شهید بهمن باقری: سردار تنگسیری : شناور شهید بهمن باقری سومین شناور نیروی دریایی سپاه برای انجام ماموریت های اقیانوسی و آب‌های دوردست خواهد بود. مأموریت اصلی نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس است؛ اما در خارج از مدار تعیین شده، برای مأموریت‌های نیروی دریایی ارتش در دریای عمان، با این نیرو همراه و هماهنگ هستیم؛ برای اینکه مسیر را برای عبور کشتی‌های کشورمان عادی و امن کنیم. چگونگی تغییر کاربری کشتی تجاری پرارین: اطلاعات نشان می دهد که این ناو پهپادبر در اصل کشتی پرارین، یک کشتی کانتینری بزرگ بوده است. پرارین در سال 2000 ساخته شد و با پرچم ایران فعالیت می کرد. پرارین دارای ظرفیت حمل 3280 TEU، طول کلی 240.2 متر و در عریض ترین نقطه 32.2 متر است. کار این تغییر کاربری توسط کارخانه کشتی سازی ایزوایکو در غرب بندرعباس در حال انجام است. این تبدیل شامل اضافه کردن یک پایه به عرشه کشتی برای پرواز پهپادها است. در حال حاضر مشخص نیست که آیا یک پایه به سمت راست کشتی نیز اضافه خواهد شد یا نه. این واقعیت که محدوده ی روبنا روی عرشه اصلی کشتی قرار دارد به این معنی است که طرح سنتی ناو هواپیمابر امکان پذیر نیست. گوشه های اضافه شده بر روی عرشه کشتی نیز سنتی نیستند. احتمالاً این اشاره به یک باند پروازی دارد که از عقب تا سمت راست جلوتر از بدنه قرار دارد. تصاویر ماهواره‌ای منبع باز نشان می‌دهند که کشتی در پایان ماه مه ۲۰۲۲ به اسکله خشک منتقل شده عرشه آن خالی شده و کشتی به رنگ خاکستری درآمد. کار بر روی عرشه پرواز اضافه شده، در حدود ۱۹ نوامبر ۲۰۲۲ در تصاویر ماهواره ای آشکار شد. مقایسه با ناوهای بالگرد بر و ناو های هواپیمابر فعلی جهان: با توجه به طول 240 متری ناو پهپادبر شهید بهمن باقری، این ناو قابل مقایسه با ناوهای بالگرد بر جهان از لحاظ اندازه میباشد و میتوان این ناو را ناو بالگرد بر هم در نظر گرفت. لیست کشورهای دارای ناو هواپیمابر و بالگردبر در جهان: آمریکا : 11 عدد ناو هواپیما بر و 9 عدد ناو بالگرد بر چین : 2 عدد ناو هواپیما بر و 1 عدد ناو بالگرد بر فرانسه : 1 عدد ناو هواپیما بر و 3 عدد ناو بالگرد بر انگلستان : 2 عدد ناو هواپیما بر ایتالیا : 2 عدد ناو هواپیما بر روسیه : 1 عدد ناو هواپیما بر هند : 1 عدد ناو هواپیما بر ژاپن : 4 عدد ناو بالگرد بر اسپانیا : 1 عدد ناو بالگرد بر استرالیا : 2 عدد ناو بالگرد بر برزیل : 1 عدد ناو بالگرد بر کره ی جنوبی : 2 عدد ناو بالگرد بر ترکیه : 1 عدد ناو بالگردبر مصر : 2 عدد ناو بالگردبر تایلند : 1 عدد ناو بالگردبر الجزایر : 1 عدد ناو بالگردبر ایران : 1 عدد ناو بالگردبر (پهپادبر) در حال ساخت ________________________________________ گرد آوری و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری   ________________________________________  منابع: https://www.farsnews.ir/amp/14011204000790 http://www.hisutton.com/Iran-IRGC-Drone-Carrier-Update.html#:~:text=Work is progressing on the,a large merchant ship hull. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Aircraft_carrier https://worldpopulationreview.com/country-rankings/aircraft-carriers-by-country
  5. 1 پسندیده شده
    با سلام و تشکر اینکه موشک کروز رو از هوا پرتاب کنیم و حتی موشک بالستیک رو یعنی در پرتابگر در برد در محل شلیک و حتی الگوی حرکت میتونیم کارهای ناشناخته انجام بدیم و محاسبات رو برای دشمن سخت تر کنیم این نکته رو اگه بتونیم اضافه کنیم که کروز از هلیکوپتر بی سرنشین پرتاب بشه خیلی جذاب تر میشه البته باید بگم که موشک کروز حیدر روی بی سرنشین های پایگاه عقاب 313 نصب شده بود که حسابی قدرت و حق انتخاب رو بالا میبره و برده
  6. 1 پسندیده شده
  7. 1 پسندیده شده
    همون طور که دوستان فرمودند تغییر ورودی موتور و تا حدی کوچکتر شدنش البته بیشتر کردن فاصله دهانه ورودی نسبت به کنار بدنه که در نمونه اولیه تقریبا چسبیده بود احتمالا دلیل آئرودینامیکی داره و شاید بحث فراصوت باشه خروجی موتور هم تغییر کرده و قطعه ایی به انتهای موتور افزوده شده (به نظر نمیرسه پس سوز باشه .شاید موتور دیگری در نظر گرفته شده) جای آنتن عوض شده و به سمت کانوپی رفته در قسمت بالای سکان عمودی یک قطعه اضافه شده و در قسمت پایین منتهی به دم هواپیما با یک شیب به سمت بالا رفته که در نمونه اولیه کاملا صاف بود.
  8. 1 پسندیده شده
    سلام واقعا باید یک خسته نباشید و خدا قوت بگیم به متخصصین حوزه دفاعی. با دستان خالی و وضع بودجه و انواع تهدیدها و خطرات و بدون داشتن همکاری بین المللی و در محدودیت کامل تکنولوژیکی و ابزاری و در اوج نمی توانیم و نمی توانیم و ناامید سازی و هر روز توطئه ای جدید رقم زدن برای مایوس کردن مردم و متخصصین و بعضا متخصصان حوزه های مختلف که فقط زبان درازی دارند برای ناله کردن و گله کردن و زمین و زمان را بهم دوختن که نمیشه و نمیزارند و نمیتونیم و تا فلان شخص و فلان کشور دست نوازش! مقدس!! متمدنش!!! را بر سرمون نکشه ما هیچ نیستیم و ... این ها در سکوت دارند همه آرزوهایی که از بیش از 20 سال پیش ما در این تاپیک گاهی حتی با توپ و تشر و گله و عصبانیت و ( گاهی با توهین و تحقیر و ریشخند) مطرح میکردیم را قد به قدم پیش میبرند اون هم نه در شرایط عادی که زیر تهدید مدام ( خرابکاری صنعتی و ترور و در سال های اخیر جانی و مالی و تجاری و لحظه ای به کنار) و داشتن اولویت های به مراتب مهمتر و ثانیه ای و ... و خیلی آرام سعی میکنند کشور را یک قدم به پیش ببرند اون هم در منطقه ای که قبلا دشمن فرامنطقه ای بود و منطقه ای و حالا یک مشت خائن، وطن فروش و دندان تیز کرده برای تکه پاره کردن کشور هم سوار بر جهل و حماقت عده ای بهشون اضافه شده. هم باید با دشمن خارجی بجنگند و هم با جهل داخلی در این مسیر پیشرفت که هر روز یک جای کشور را به خودشون مشغول میکنند.
  9. 1 پسندیده شده
  10. 1 پسندیده شده
    بهش میگن قابلیت سنسور به شوتر S2S پهپادهای انتحاری هرچه باشند از نظر ISR محدود هستن و اگر امکانات کشف و شناسایی که لازمه اش مخابرات برد بلند و ماهواره ای و همچنین سنسورهای پیشرفته و گرانقیمت هست رو ببریم روی تک تک این پهپادها هزینه هاش سر به فلک میگذاره. برای نمونه هارپی از 1.5 تا 6 میلیون دلار قیمت گذاری شده.
  11. 1 پسندیده شده
  12. 1 پسندیده شده
    ولی اینکه این ایده کارآمد باشه نظری ندارم
  13. 1 پسندیده شده
    یک نکته خیلی مهم در پهپادهای انتحاری :آیا ارزانی و اطمینان اون موتور پیستونی رو داره؟استفاده ازش(مثلا روشن کردن )در هر شرایط و امکانات محیطی و رزمی آسونه؟سوختش تقریبا همه جا در دسترس هست؟(سوخت شاهد بنزینه حتی از باک اتومبیلها هم میشه برداشت کرد)تعمیرش در صورت خرابی احتمالی در هنگام استفاده راحته و کار هر مکانیکی هست؟....
  14. 1 پسندیده شده
    منظورتون اینه کل نقش بمباران هوایی رو از نیروی هوایی باید گرفت؟یا اینکه باید روسها رو سرزنش کرد که نتونستند سرکوب پدافندی انجام بدن و مهمات لازم و دور ایستا رو توسعه بدن و تولید انبوه کنند؟احیانا قرار هست از این مطلب نتیجه گیری خاصی برای نیروی هوایی ایران گرفت ؟!
  15. 1 پسندیده شده
    7 تن بار ... 28 عد fab250 بار شده بر روی سوخوی هندی. اما.... روسها قابلیت عظیم بمباران هواییشون رو بواسط پدافند مجهز اکراین از دست دادن. و الان کارهایی که با شکست دیوار صوتی رو شهر ها و پودر کردن اهداف میتونن انجام بدن رو سپردن به شاهد 136 با 20 کیلو سرجنگی البته از نظر وحشت یکسان! ولی تاثیر گذاری ... یک دلیلش اینه که هزینه بمباران رو باید با تعداد پرواز موفق جنگنده و خلبان تقسیم کرد. و راه درست اینه که بمب ها بصورت دور ایستا پرتاب بشن. اما بمباران دقیق هم هزینه داره و روسها هم به اندازه اکراین مهمات هدایت دقیق برد بلند جنگنده پرتاب ندارن. یه مقایسه: هر بمب اسپایس 1000 در سال 2011 واسه یونان حدود 480 هزار دلار خرج برداشته، اون زمان 100 میلیون یورو دادن و 300 بمب خریدن. برای اسراییل البته ممکنه یک سوم در بیاد. ولی بازم زیاده. کیت جی دم بین 18 تا 30 هزار دلار قیمت داره. گفتن اما سندی ارائه ندادن! که توان روسیه برای ساخت کروزی مثل خا 101 حدودا سالی 36 فروند بوده. و الان همه میدونیم که در مقیاس اکراین 4 تا 5 هزار بمب هدایت دقیق 500 کیلویی یه رقم ناکافی هست. روسیه برای از بین بردن پدافند و کنترل آسمان اکراین هر چی موشک کروز بیشتر میریزه کمتر نتیجه میگیره. نیروی هوایی روسیه مغلوب هست.
  16. 1 پسندیده شده
    یادداشت: نسل بعدی شاهد136 با مشاهده عملکرد پهپاد انتحاری شاهد-136 و شاهد 131 ( گران 2 و 1 ) در نبرد میان روسیه و اوکراین و بازنگری معماری نمونه های مشابه در سطح جهان، احساس شد نکاتی ساده ولی در عین حال مهم گفته شود تا در توسعه نسل بعدی اینگونه پهپادها در نظر گرفته شود. پهپاد هاروپ سوار بر کامیون های کاماز اولین نکته تجمیع تمامی نمونه های موجود در غالب یک یا دو نمونه پهپاد است.نمونه های موازی و متعدد برای پاسخ به یک نیاز اتلاف بودجه و زمان، آن هم برای سازمان رزم ما که به نسبت کند و از نظر مالی هم ضعیف هست، غیرقابل قبول است. ابعاد شاهد 136 باعث میشود که حمل و نقل آن در زمان صلح هم با دردسر همراه باشد. با طول 3.5 متری برای حمل به وسیله کانتینر مقدار زیادی فضا نیاز دارد و در هنگام پرتاب هم مانع میشود تا بتوان آنرا از پهلو پرتاب کرد. ( این ابعاد بزرگ منجر به برد بالایی شده ولی ما مشاهده می کنیم که بیش از نصف برد اعلامی استفاده نشده است.) عدم قرارگیری شاهد 136 در جعبه انرا سبک تر کرده اما باعث می شود هنگام بارگیری نیاز به زمان و مهارت خدمه باشد. در زمان انبارداری هم در برابر ناملایمات اسیب پذیر بشود. علارغم سادگی و کم هزینه بودن سیستم پرتاب فعلی این سیستم بسیار کند و اسیب پذیر است. بارگذاری مجدد آن پیچیده و زمان بر است و حرکت آن در مسیر های ناهموار با سوال مواجه است. نمونه کوچک تر موسوم به شاهد 131 ( گران 1 ) به نظر سرجنگی سبکی دارد ولی برد زیاد ( اطلاعات رسمی از این نمونه در دسترس نیست ) بهتر است در نسل بعدی وزن سرجنگی افزایش پیدا کند، حتی اگر منجر به کاهش برد بشود، اگر پیشنهاد شماره 3 برای نمونه سبک هم اجرا بشود می توان تعداد بیشتری از آنرا بارگیری کرد. پهپاد هارپی در اختیار کشور چین پهپادRising Sword (Chien Hsiang) تایوان البته میتوان موارد بیشتری هم در نظر گرفت ولی با توجه به اینکه احتمالا هم اکنون تحقیقات برای توسعه نسل بعدی شروع شده نمی توان انتظار تغییرات بنیادی داشت.
  17. 1 پسندیده شده
    اولین بار که صدای شاهد136 رو شنیدم متوجه شدم موتور در دور بسیار بالایی کار می کنه که در موتورهای 4زمانه این دور اصلا چیز معمولی نیست اون هم برای زمان نسبتا طولانی. "تصویر بالایی شاهد در اون ارتفاع با دود پشت سرش" (مشخصه موتورهای دوزمانه ست به علت اینکه سوختش مخلوط روغن و بنزینه) در این موتور شاهد که 4سیلندر به شکل باکسر هست اثری از کارتل روغن نیست و از همه مهمتر شمع در نوک سر سیلندر واقع شده و جایی برای قرار گیری سوپاپها و میل سوپاپ وجود نداره !این یک موتور دو زمانه ست و موتور فولکس بیتل نیست.موتور فولکس بیتل یک موتور 4سیلندر باکسر 4 زمانه ست (شمع در بغل سیلندر و بالاترین جای کورس پیستون واقع شده و بالاش سوپاپها واقع شده) https://www.aparat.com/v/LlBUf/بازسازی_فولکس_قورباغه_ای
  18. 1 پسندیده شده
    این عکس رو با دقت ببینید (یکی از نمونه کارهای شاهد 136) : این عکسی از حمله پهپادهای شاهد 136 به مخازن سوخت کیف هست و پهپاد دقیقا پایین ترین حد ممکن از مخزن رو هدف داره تا در صورت آتش سوزی و با فرض موفقیت آتش نشان ها در خاموش کردن آتش سوراخ حاصله باعث نشت گسترده و هدررفت کامل سوخت بشه چون اگه از بالا مورد هدف قرار میداد تنها بخش بالای مخزن دچار آتش سوزی میشد که اون هم به سرعت با کف های سرد کننده میتونستن خاموشش کنن و از سوختن کامل مخزن پیشگیری کنن نهایتا درصد ناچیزی از مخزن میسوخت ولی در اقدامی هوشمندانه مخزن رو از پایین ترین نقطه زدن و با اینکه اوکراینی ها موفق شدن اتش سوزی رو مهار کنن سوخت به طور کامل نشت کرده و بخش اعظمیش به هدر رفته. مشابه همین دقت رو در حمله به مخازن ارامکو دیده بودیم. نکته وحشتناکی که تو این عکس نهفته است دقت خیره کننده این پهپاد در هدفگیری نیست بلکه مکانیزم ناشناخته این پهپاد در هدف گیری با دقت سانتی متر هست!!! ببینید شما با GPS میتونید مختصات هدف رو به پهپاد بدید و اونم بره خودشو بکوبونه به هدف البته همین جا هم کلی بحث وجود داره چون شما به GPS نظامی با دقت 30 سانتی متر دسترسی نداری و مجبوری از GPS تجاری استفاده کنی که حداقل 10 متر خطا داره اینش به کنار ولی چطور به پهپادی که هیچگونه مکانیزم هدفگیری ای (حرارتی - نشانه گذاری لیزری - تصویرساز - رادار موج میلیمتری و ...) نداره و هیچگونه هدایت اپراتوری هم نداره حالی میکنی که دقیقا به کجای مخزن بخوره؟!!!!!! برای این پهپاد همه چیز بر مبنای محاسبات پیچیده ریاضی و هندسی هست و سیستم ناوبری اون به قدری دقیقه که موقعیت لحظه ای پهپاد - زاویه و زمان دقیق شیرجه و نقطه ای که کلاهک باید در اون نقطه منفجر بشه رو با دقت سانتی متر محاسبه میکنه و ابدا خطا نمیزنه (به قولی یکی در میون نمیزنه) به نظر این حقیر که سواد ناچیزی از الکترونیک و کامپیوتر دارم مکانیزم ناوبری و هدفگیری این پهپاد یک شاهکار مهندسیه و نابغه های ریاضیدان و هندسه دان اونو طراحی کردند و حداقل تا به امروز نظیرش مشاهده نشده حتی نزدیک ترین پهپاد به شاهد 136 ما که هاروپ اسقاطیلی هست از یک دوربین انلاین بهره میبره و اپراتور در مرحله آخر هدایتش میکنه تا دقیقا به هدف بخوره و همین موضوع هم باعث بالا رفتن هزینه ساخت میشه و هم سنگین تر شدن و کاهش برد و کلاهک و ... هم اینکه به خاطر همین ارتباط انلاین به راحتی قابلیت اخلال و ... داره.
  19. 1 پسندیده شده
    پرواز شاهد 136 در وسط شهر کیف یعنی همه ی سامانه های پدافندی را رد کرده https://www.aparat.com/v/N6MLj حمله به مخزن سوخت با همکاری پهپاد شناسایی https://www.aparat.com/v/5xjWR عکس از پهپاد نازمون در حال گردش در کیف
  20. 1 پسندیده شده
    با توجه به این شایعه ای که زلینسکی در مورد فروش 2400 فروند شاهد به روسیه درست کرده، و اینکه روسیه 100 فروند هم قبلش دریافت و استفاده کرده بودن، جمعا 2500 فروند: آیا این شایعه ای که من مدتی پیش در مورد دارایی 5000 فروندی فقط شاهد و همین مقدار برای سری های دیگه درست کرده بودم دور از انتظاره؟! اگر این ادعا درست باشه، ایران نیمی از داراییش رو به روسیه واگذار کرده و بر اساس این ادعا، این مقادیر دست یافتنی هست. تصورم اینه که در ایران غریب به 15000 فروند از انواع انتحاری ساخته شده باشه، یا بصورت تدارک مواد و قطعات مورد استفاده و خطوطبا ظرفیت محدود سالانه اما کلی مورد بحث ایجاد شده. به نحوی که برای این مقدار همه قطعات منفصل تهیه شده هست، اما بخاطر کاهش هزینه و احتمال صرف نظر از ادامه(بدلیل مثلا ناکارآمدی یا پیشرفت تکنولوژی) فقط برای سر هم بندی و ساخت و نگهداری محصول نهایی(مثلا در حد 1000 فروند برای هر نمونه) هزینه میشه. یه مورد مشابه موشک کروز AGM158 هست که برای 10 هزار فروند تدارک دیده , 7250 فروند تحویل شده.
  21. 1 پسندیده شده
    همین الانش هم با موشکهای راداری و حرارتی البته با پرواز جنگنده چند میلیون دلاری میشه اونها رو زد.اما صحبت ما سر یک موشک ضد پهپادی بود که نصف قیمت شاهد باشه و به نظرم امکان پذیر نیست
  22. 1 پسندیده شده
    قرار شد یک موشک ارزان به نصف قیمت شاهد داشته باشیم سیستم هدایت رادیویی که می فرمایید احتمالا نیمه فعاله یعنی در مراحل آخر دوباره به هدایت اوپراتور نیاز داره .پهپاد در ارتفاع۴کیلومتری چطوری توسط این موشک رهگیری بشه؟سایر هدایتها بعید بدونم ارزانتر از منپدها در بیاد
  23. 1 پسندیده شده
    دوشپرتاب چند صدهزار دلار هست و البته ممکنه موثر هم نباشه. توپ ضد هوایی هم باید با حجم گلوله و تعداد بر تعداد هدفی که میزنه تقسیم بشه که بازم ارزون قطعی در نمیاد. 2t5 نسخه صربستانی با 5 کیلومتر برد که میتونه هم کواد بزنه و هم امثال شاهد. البته من منظورم خود موشک نیست بلکه همون سیستم هدایت و قیمت هست.
  24. 1 پسندیده شده
    عمده ترین چیزی که باعث بشه یک موشک ضد پهپاد انتحاری از خود پهپاد ارزانتر در بیاد نوع هدایتشه.اگر منظور از معماری مالیوتکا هدایت سیمی در خط دید افقش هست !(حتی هدایت نیمه خودکارش برای هدفی به این کوچکی و پرسرعتی نسبت به تانک هم دردی دوا نمی کنه) فکر نکنم برای پهپاد کوچکی که در ارتفاع 60تا4000متری با سرعت180تا200کیلومتر در حرکته موثر باشه.منپدها و توپخانه های ضد هوایی گزینه بهتری هستند
  25. 1 پسندیده شده
    ظاهرا یکی از برد های شاهد ۱۳۶ یا ۱۳۱ https://mobile.twitter.com/VictoriaYastrub/status/1577606832033566721 بخشی از سریال نامبر پهپاد شاهد ۱۳۶ مورد استفاده شده در اکراین