برترین های انجمن

  1. mehdipersian

    • امتیاز

      26

    • تعداد محتوا

      2,882


  2. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      23

    • تعداد محتوا

      8,883


  3. alala

    alala

    Editorial Board


    • امتیاز

      17

    • تعداد محتوا

      5,139


  4. scorpion57

    scorpion57

    Editorial Board


    • امتیاز

      15

    • تعداد محتوا

      1,054



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 9 فروردین 1402 در پست ها

  1. 3 پسندیده شده
    اولین عکس از شاهد 131 و شاهد 136 در کنار هم: با این تصاویر مشخص هست که شاهد 131 نسخه ی کوچکتر شاهد 136 نیست و تفاوت هایی در طراحی هم علاوه بر اندازه ی کوچکتر دارد.
  2. 2 پسندیده شده
    نسل جدید سرجنگی شاهد 131 خب به شکل واضحی این سرجنگی جدید به منظور بهبود توانایی مقابله با انواع اهداف سخت و نرم طراحی شده. خرج های گود جلویی و نمیه گود کناری در نفوذ و ایجاد خسارت تاثیر زیادی دارند، ترکش های مکعبی هم در برابر اهداف نرم اثر گذاری بالایی دارند. پوسته نسبتا سخت فلزی دماغه هم بخوبی میتونه در بدنه ساختمان های معمولی نفوذ کنه تا انفجار درون (با فیوز تاخیری) درون هدف رخ بده منبع توییتری
  3. 1 پسندیده شده
    به نام خدا HESA Shahed-136 مهمات پرسه زن بدون سرنشین (UAV) [2021] شاهد 136 پهپاد دسته ای (swarming) مدرنی است که توسط صنایع ایران ساخته شده است. به دلیل تحریم ایران توسط ایالات متحده به مدت بیش از 40 سال، مهندسان هسا دسترسی محدودی به قطعات و تجهیزات الکترونیک دارند، به همین دلیل تدبیر های مختلفی را به کار می گیرند مثل استفاده از قطعات تجاری که به وفور یافت می شوند. همچنین در این مدت ایران راه دور زدن تحریم ها توسط کشور های ثالث را یاد گرفته است. هسا سابقه طولانی در مهندسی معکوس محصولات غربی مانند جنگنده سبک F-5 و بالگرد بل 206 دارد. این پهپاد در اصل یک مهمات پرسه زن است که برای خنثی سازی اهداف زمینی در برد بالا طراحی شده است. شاهد 136 با پرتاب دسته ای از یک محفظه پرتاب (در مجموعه 5 تایی یا کمتر)، برای دور زدن دفاع هوایی و سرکوب کردن اهداف زمینی اختصاص یافته و خود سامانه در جریان حمله از بین می رود. این پهپاد در جریان انتشار فیلم آن در دسامبر سال 2021 رونمایی شد اما طبق گفته های نیوز ویک حوثی ها در سال 2020 از شاهد 136 استفاده می کردند. باور ها بر این است که شاهد 136 به طور فعال به مناطق تحت کنترل حوثی ها ارسال شده است. در آگوست 2022، اطلاعاتی منتشر شد که در طول بازدید هیئت نظامی روسی از ایران در ماه جولای، 2 طرف بر سر تامین چندین مدل پهپاد از جمله شاهد 136 برای فدراسیون روسیه به توافق رسیده اند. صد ها پهپاد توسط هواپیما های ترابری ایران به روسیه منتقل شد. اگرچه مقامات ایرانی بار ها تاکید کردند که این کشور به روسیه تسلیحات نمی دهد. علاوه بر این، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار حسین سلامی بیان کرده بود که یکی از قدرت های برتر جهانی از تسلیحات ساخت ایران استفاده می کند. و این قدرت چه کشوری می تواند باشد؟ روسیه شاهد-136 را تحت برند خود و با نام Geranium-2 استفاده می کند اما به طور مشخصی واضح است که اصل پهپاد ایرانی است. این پهپاد سازه ای بال دلتا با مساحت زیاد و سکان هایی در نوک بال ها دارد. بدنه مرکزی است و با سطح بال ممزوج شده تا ظاهری ظریف و زیبا داشته باشد. بخش دماغه، سر جنگی و اپتیک های مورد نیاز برای حمله دقیق را در خود جای می دهد. موتور در پشت بدنه قرار دارد و یک ملخ 2 پره را در آرایش pusher می چرخاند. مشخصات دقیق شاهد 136/ Geran-2 تا کنون فاش نشده است اما از لاشه باقی مانده و ویدئو های منتشر شده مشخص است که این پهپاد دارای سامانه هدایتی مبتنی بر اینرسی و موتور پر سر و صدای MD550 چینی است که از کیلومتر ها دورتر شنیده می شود و به همین دلیل اکراینی ها به آن لقب "موتور سیکلت" داده اند. موتور Mado MD550 کپی چینی موتور آلمانی Limbach L550E است که براساس موتور فولکس واگن Boxer ساخته شده. این موتور آلمانی از سال 1936 تا 2006 تولید شد و روی خودروی افسانه ای بیتل هم نصب شد. این موتور با آنکه تنها 50 اسب بخار قدرت دارد اما به شاهد 136 امکان پوشش منطقه ای وسیع را می دهد. تا چندی پیش امکان خرید موتور MD550 حتی از فروشگاه اینترنتی AliExpress هم فراهم بود. پهپاد به صورت تقریبا افقی با زاویه ای اندک رو به بالا پرتاب می شود و به وسیله برخاست با کمک راکت (RATO) وارد فاز اول پرواز خود می شود. راکت بلافاصله پس از پرتاب جدا شده و موتور پهپاد ارائه نیرو را به دست می گیرد. تحرک پذیری ذاتی کلی محفظه پرتاب و جمع آوری پهپاد امکان نصب یک واحد کامل را در پشت تقریبا هر کامیون نظامی یا تجاری را می دهد که باعث می شود اجرای عملیات های "hit-and-run" بدون اقدامات متقابل ممکن شود. داشتن موتوری کم توان به معنی سرعت پایین در حد 180 کیلومتر بر ساعت است که خود این موضوع باعث می شود زنگ هشدار های هوایی در طی حملات شاهد 136 طولانی شود. این پهپاد فاصله کریمه تا بیلا سرکوا را در مدت 3 ساعت طی می کند که در صورت وزش باد این عدد بیشتر هم می شود. به نظر می رسد اهداف کم سرعت طعمه خوبی برای پدافند هوایی باشد و اکراین اعلام می کند که تعداد زیادی از این پهپاد را سرنگون کرده اما در این زمینه مشکلاتی وجود دارد. اول، این پهپاد ها در دسته های 5 تا 10 تایی مورد استفاده قرار می گیرند. هر لانچر در یک خودروی استاندارد 5 پهپاد را حمل می کند. سرنگون کردن تمام پهپاد ها در یک هجوم دسته ای کار بسیار سختی است. همچنین، شاهد 136 بسیار کوچک است، سازه ی کامپوزیتی دارد و در ارتفاع بسیار پایین پرواز می کند که امکان رهگیری توسط رادار را بسیار کاهش می دهد. به علاوه، زدن یک پهپاد کوچک و ارزان با یک موشک ضد هواپیما بسیار گران قیمت که موجودی بسیار کمی دارد، یک هدر رفت کامل است. سامانه های ضد هوایی سبک مانند FIM-92 استینگر، Piorun یا Starstreak می توانند راه حل خوبی باشند اما این تسلیحات نمی توانند تمام اشیا در سرتاسر اکراین را پوشش دهند. به ترتیب از راست به چپ: FIM-92 استینگر ، Starstreak ،Piorun راه حل دیگر می تواند سامانه های توپخانه ضد هوایی سریع و چند لوله ای مانند ZSU-23-4 شیلکا یا Gepard آلمانی باشد. اما باز هم این سامانه ها نمی توانند همه چیز را پوشش دهند، بخصوص که چنین سامانه هایی مستقیما در خط مقدم مورد نیاز اند. از این رو، نیروی های پدافند هوایی اکراین باید راه حل دیگری پیدا کنند. شیلکا Gepard به هیچ وجه نباید شاهد 136 را دست کم گرفت. علی رغم جثه کوچک و موتور کم قدرت، این پهپاد ها سر جنگی بسیار قدرتمند 40 تا 50 کیلوگرمی حمل می کنند، به صورت دسته جمعی در ارتفاع پایین عملیات می کنند، و تعداد بسیار زیادی از آن ها موجود است. بر خلاف موشک ها که به نظر می رسد روسیه در حال ذخیره آن هاست. هر مقداری از دقت و برد که در این طراحی جدید ایرانی وجود داشته باشد، شاهد 136 را تبدیل به یک دارایی انقلابی در کشوری تحریم زده می کند که حالا می تواند برای ارائه راه حل های مدرن میدان نبرد، بیشتر روی ظرفیت صنایع نظامی خود تکیه کند. [* البته این اتفاق خیلی سال است که می افتد] اولین شاهد 136/ Geran-2 در دوازدهم سپتامبر 2022 در نزدیکی منطقه Kupyansk, Kharkiv اکراین سرنگون شد. از اواسط ماه سپتامبر حملات این پهپاد در سرتاسر خط مقدم ثبت شده است. البته تمرکز بر جنوب بوده زیرا سامانه های پرتاب این پهپاد ها در کریمه مستقر اند. با برد پروازی 1000 تا 2500 کیلومتر، شاهد 136 می تواند به اهداف خود در هر کجای اکراین حمله کند اما تا به امروز روسیه از این پهپاد در برد های بالا استفاده نکرده است. در پنجم اکتبر سال 2022 شاهد 136 / Geran-2 که برای هفته ها اودسا و میکولایف را به وحشت انداخته بود، از کریمه به استان کیف رسید و امکانات زیرساختی Bila Tserkva را مورد حمله قرار داد. این موضوع موفقیت بزرگی برای پهپادی به این کوچکی است. مشخصات: طول: 3.5 متر طول بال ها:2.5 متر وزن: 200 کیلوگرم وزن: Mado MD550 یا 3W قدرت:50 اسب بخار برد پروازی: 1000 کیلومتر حداکثر برد پروازی: 2500 کیلومتر سرعت کروز: 185 کیلومتر بر ساعت ارتفاع پروازی: 60 تا 4000 متر مهمات اصلی: مهمات انفجاری ترکش شونده، وزن 40 تا 50 کیلوگرم منبع 1 منبع 2
  4. 1 پسندیده شده
    بنظرم این جنگنده با هدف فروش به نیروی هوایی به عنوان جایگزین یاک ۱۳۰ در نظر گرفته شده است باید دید می تواند استاندارد های سخت گیرانه بازرسی نهاجا را پاس کند یا مثل جنگنده کوثر خط تولید ان بسته می شود کاکپیت جنگنده دو تکه شده و کابین به نظر دچار تغییر نسبت به نمونه اول شده است در خصوص ورودی هوا و خروجی دوستان توضیح دادند مهمترین اصل برای جلوگیری از ( stall ) یا واماندگی موتور حفظ توازن نسبت هوا و سوخت در موتور است همچنین سرعت هوای ورودی باید زیر سرعت صوت باشد در این تصویر به خوبی تغییرات گسترده ورودی هوا و موتور نسبت به نمونه اول مشخص است در نمونه اولیه این جت سه جایگاه حمل سلاح داشت که امیدوارم در نمونه رونمایی شده و پس بهینه سازی به تعداد جایگاه یاک ۱۳۰ برسد یاسین از صندلی اجکت K36 روسی درواقع نمونه ساخت داخل آن با نام سریر استفاده میکند این صندلی ها در چند حادثه اف ۵ و کوثر مورد ایراد واقع شدند امیدوارم این ایراد ها احصا و رفع شده باشند با توجه به تعبیه مخازن سوخت در بال های جنگنده این هواپیما می تواند بر خلاف اف ۵ با سوخت داخلی مناسب و بدون نیاز به مخزن سوخت خارجی پرواز اموزشی انجام دهد با توجه به خبر ایسنا در خصوص ثبت داده و تحلیل سه بعدی داده های پرواز جهت آموزش و عکس های رو نمایی به نظر می رسد کامپیوتر پرواز مناسبی در خصوص هواپیما در نظر گرفته شده است برون سپاری ساخت قطعات هر سازمان در هر زمینه تخصص دارد ساخت قطعه جهت جلوگیری از هزینه کرد بالا به آن سپرده شود نمایشگرهای کاکپیت توسط "صاایران"(صنایع الکترونیک ایران) ؛ شیشه/درب کانوپی ، صندلی پران و ارابه های فرود توسط "هسا" (هواپیماسازی ایران) ؛ بالها ، سکان افقی و عمودی توسط "پنها" (پشتیبانی نوسازی هلیکوپتری ایران) و قسمت دماغه و کاکپیت خلبان توسط صنایع هوایی "اوج" ساخته می شود موتور J85-GE-21 با پس سوز ۵ هزار پاند و بدون پس سوز ۳۶۰۰ پاند رانش تولید میکند نسخه بدون پس سوز یک نمونه غیر نظامی است که تغییرات بسیار از جمله حذف پس سوز نسبت به نسخه نظامی دارد یاسین پرنده سبک و مادون صوت است از این رو این موتور مناسب می‌باشد ( که نصب شده ) اما بزرگترین مشکل آن توربوجت بودن است که علارغم شتاب زیاد مصرف سوخت بسیاری نیز دارد ( گرچه نمونه توربوفن جی ۸۵ در ایران در دست توسعه است که امیداواریم ساخت ان و اجرای ان در اف ۵ و یاسین اجرا شود) نوع دقیق آلیاژ مورد استفاده در یاسین مشخص نیست با توجه به نمونه اول و هارد پوینت های در نطر گرفته شده در نمونه اولیه چنین به نطر می رسد یاسین توانایی حمل بمب و راکت برای عملیات پشتیبانی نزدیک هوایی دارد اما در این نقش در صورت بکارگیری مهمات در حد یاک ۱۳۰ حتما متحمل آسیب های بسیاری از جمله در سازه و موتور میشود باید دید سازه در نطر گرفته در این جنگنده از چه آلیاژی با چه قدرتی است و آیا توانایی به روز رسانی و افزایش مقاومت در آینده را دارد
  5. 1 پسندیده شده
    همون طور که دوستان فرمودند تغییر ورودی موتور و تا حدی کوچکتر شدنش البته بیشتر کردن فاصله دهانه ورودی نسبت به کنار بدنه که در نمونه اولیه تقریبا چسبیده بود احتمالا دلیل آئرودینامیکی داره و شاید بحث فراصوت باشه خروجی موتور هم تغییر کرده و قطعه ایی به انتهای موتور افزوده شده (به نظر نمیرسه پس سوز باشه .شاید موتور دیگری در نظر گرفته شده) جای آنتن عوض شده و به سمت کانوپی رفته در قسمت بالای سکان عمودی یک قطعه اضافه شده و در قسمت پایین منتهی به دم هواپیما با یک شیب به سمت بالا رفته که در نمونه اولیه کاملا صاف بود.
  6. 1 پسندیده شده
  7. 1 پسندیده شده
    بهش میگن قابلیت سنسور به شوتر S2S پهپادهای انتحاری هرچه باشند از نظر ISR محدود هستن و اگر امکانات کشف و شناسایی که لازمه اش مخابرات برد بلند و ماهواره ای و همچنین سنسورهای پیشرفته و گرانقیمت هست رو ببریم روی تک تک این پهپادها هزینه هاش سر به فلک میگذاره. برای نمونه هارپی از 1.5 تا 6 میلیون دلار قیمت گذاری شده.
  8. 1 پسندیده شده
  9. 1 پسندیده شده
  10. 1 پسندیده شده
    بوستر جهت استارت موتور نیست جهت لانچ هست چون پهپاد هیچ ارابه ایی جهت تیک آف روی باند نداره و البته قرار هم نیست داشته باشه.پهپاد با موتور روشن توسط بوستر لانچ میشه نحوه استارت موتور شاهد فقط کشیدن ساسات و چرخاندن ملخش هست .ولی موتورهای توربینی یه چیزی شبیه به استابلایزر احتیاج دارند
  11. 1 پسندیده شده
    ولی اینکه این ایده کارآمد باشه نظری ندارم
  12. 1 پسندیده شده
    صحبت ما درباره پهپاد انتحاریه و بحث قیمتی یک مقوله بسیار مهمه. قیمت چند برابری با یک موتور پیستونی (که برای پهپاد انتحاری موتوریکی از قطعات گران اون محسوب میشه)یک مانع برای بکار گیریش ست ولی این نوع موتور برای پهپادهایی که طبق وظیفه محوله نیاز به مداومت پروازی بالا دارند و مثل جنگتده ها عمر عملیاتی طولانی دارند مثل کمان۲۲ یا حتی مهاجر۶گزینه مناسبتری ست .موتورهای توربینی موتورهای بی صدایی نیستند و اثر حرارتی زیادی هم به جا می گذارند برای این منظور موتورهای الکتریکی براش لس گزینه مناسبتری هستند که هم سایلنت و ارزان و بدون حرارت هستند و هم بکار گیریشون بسیار ساده ست (حتی از موتورهای پیستونی)..موتورهای توربینی تانک با نوع هوایی اش تفاوتهای زیادی دارند الخصوص حساسیت به نوع سوخت البته استارت زدن برای روشن شدن که تجهیزات خاصی لازم داره.بحث تعمیر در پهپادهای انتحاری بی معنا ست ولی اگر در هنگام استفاده عملیاتی در میدان جنگ یک اشکال در کارکرد موتور بوجود آمده باشد تعمیر و راه اندازیش توسط هرمکانیک یا یک فرد آشنا به موتور امکان پذیرست
  13. 1 پسندیده شده
    یک نکته خیلی مهم در پهپادهای انتحاری :آیا ارزانی و اطمینان اون موتور پیستونی رو داره؟استفاده ازش(مثلا روشن کردن )در هر شرایط و امکانات محیطی و رزمی آسونه؟سوختش تقریبا همه جا در دسترس هست؟(سوخت شاهد بنزینه حتی از باک اتومبیلها هم میشه برداشت کرد)تعمیرش در صورت خرابی احتمالی در هنگام استفاده راحته و کار هر مکانیکی هست؟....
  14. 1 پسندیده شده
    7 تن بار ... 28 عد fab250 بار شده بر روی سوخوی هندی. اما.... روسها قابلیت عظیم بمباران هواییشون رو بواسط پدافند مجهز اکراین از دست دادن. و الان کارهایی که با شکست دیوار صوتی رو شهر ها و پودر کردن اهداف میتونن انجام بدن رو سپردن به شاهد 136 با 20 کیلو سرجنگی البته از نظر وحشت یکسان! ولی تاثیر گذاری ... یک دلیلش اینه که هزینه بمباران رو باید با تعداد پرواز موفق جنگنده و خلبان تقسیم کرد. و راه درست اینه که بمب ها بصورت دور ایستا پرتاب بشن. اما بمباران دقیق هم هزینه داره و روسها هم به اندازه اکراین مهمات هدایت دقیق برد بلند جنگنده پرتاب ندارن. یه مقایسه: هر بمب اسپایس 1000 در سال 2011 واسه یونان حدود 480 هزار دلار خرج برداشته، اون زمان 100 میلیون یورو دادن و 300 بمب خریدن. برای اسراییل البته ممکنه یک سوم در بیاد. ولی بازم زیاده. کیت جی دم بین 18 تا 30 هزار دلار قیمت داره. گفتن اما سندی ارائه ندادن! که توان روسیه برای ساخت کروزی مثل خا 101 حدودا سالی 36 فروند بوده. و الان همه میدونیم که در مقیاس اکراین 4 تا 5 هزار بمب هدایت دقیق 500 کیلویی یه رقم ناکافی هست. روسیه برای از بین بردن پدافند و کنترل آسمان اکراین هر چی موشک کروز بیشتر میریزه کمتر نتیجه میگیره. نیروی هوایی روسیه مغلوب هست.
  15. 1 پسندیده شده
    نظر بعضی دوستان بود که این همان موتور فولکس بیتله . تصور بنده اینه که نیست .موتورهای دو زمانه ساده تر سبکتر و با حجم مساوی قدرت بیشتری تولید می کنند دورهای بالاتری رو تحمل می کنند کوچکتر هستند و ارزانتر البته مصرف سوخت بیشتری دارند در کل خوبه خیلی هم خوبه
  16. 1 پسندیده شده
    اولین بار که صدای شاهد136 رو شنیدم متوجه شدم موتور در دور بسیار بالایی کار می کنه که در موتورهای 4زمانه این دور اصلا چیز معمولی نیست اون هم برای زمان نسبتا طولانی. "تصویر بالایی شاهد در اون ارتفاع با دود پشت سرش" (مشخصه موتورهای دوزمانه ست به علت اینکه سوختش مخلوط روغن و بنزینه) در این موتور شاهد که 4سیلندر به شکل باکسر هست اثری از کارتل روغن نیست و از همه مهمتر شمع در نوک سر سیلندر واقع شده و جایی برای قرار گیری سوپاپها و میل سوپاپ وجود نداره !این یک موتور دو زمانه ست و موتور فولکس بیتل نیست.موتور فولکس بیتل یک موتور 4سیلندر باکسر 4 زمانه ست (شمع در بغل سیلندر و بالاترین جای کورس پیستون واقع شده و بالاش سوپاپها واقع شده) https://www.aparat.com/v/LlBUf/بازسازی_فولکس_قورباغه_ای
  17. 1 پسندیده شده
    این عکس رو با دقت ببینید (یکی از نمونه کارهای شاهد 136) : این عکسی از حمله پهپادهای شاهد 136 به مخازن سوخت کیف هست و پهپاد دقیقا پایین ترین حد ممکن از مخزن رو هدف داره تا در صورت آتش سوزی و با فرض موفقیت آتش نشان ها در خاموش کردن آتش سوراخ حاصله باعث نشت گسترده و هدررفت کامل سوخت بشه چون اگه از بالا مورد هدف قرار میداد تنها بخش بالای مخزن دچار آتش سوزی میشد که اون هم به سرعت با کف های سرد کننده میتونستن خاموشش کنن و از سوختن کامل مخزن پیشگیری کنن نهایتا درصد ناچیزی از مخزن میسوخت ولی در اقدامی هوشمندانه مخزن رو از پایین ترین نقطه زدن و با اینکه اوکراینی ها موفق شدن اتش سوزی رو مهار کنن سوخت به طور کامل نشت کرده و بخش اعظمیش به هدر رفته. مشابه همین دقت رو در حمله به مخازن ارامکو دیده بودیم. نکته وحشتناکی که تو این عکس نهفته است دقت خیره کننده این پهپاد در هدفگیری نیست بلکه مکانیزم ناشناخته این پهپاد در هدف گیری با دقت سانتی متر هست!!! ببینید شما با GPS میتونید مختصات هدف رو به پهپاد بدید و اونم بره خودشو بکوبونه به هدف البته همین جا هم کلی بحث وجود داره چون شما به GPS نظامی با دقت 30 سانتی متر دسترسی نداری و مجبوری از GPS تجاری استفاده کنی که حداقل 10 متر خطا داره اینش به کنار ولی چطور به پهپادی که هیچگونه مکانیزم هدفگیری ای (حرارتی - نشانه گذاری لیزری - تصویرساز - رادار موج میلیمتری و ...) نداره و هیچگونه هدایت اپراتوری هم نداره حالی میکنی که دقیقا به کجای مخزن بخوره؟!!!!!! برای این پهپاد همه چیز بر مبنای محاسبات پیچیده ریاضی و هندسی هست و سیستم ناوبری اون به قدری دقیقه که موقعیت لحظه ای پهپاد - زاویه و زمان دقیق شیرجه و نقطه ای که کلاهک باید در اون نقطه منفجر بشه رو با دقت سانتی متر محاسبه میکنه و ابدا خطا نمیزنه (به قولی یکی در میون نمیزنه) به نظر این حقیر که سواد ناچیزی از الکترونیک و کامپیوتر دارم مکانیزم ناوبری و هدفگیری این پهپاد یک شاهکار مهندسیه و نابغه های ریاضیدان و هندسه دان اونو طراحی کردند و حداقل تا به امروز نظیرش مشاهده نشده حتی نزدیک ترین پهپاد به شاهد 136 ما که هاروپ اسقاطیلی هست از یک دوربین انلاین بهره میبره و اپراتور در مرحله آخر هدایتش میکنه تا دقیقا به هدف بخوره و همین موضوع هم باعث بالا رفتن هزینه ساخت میشه و هم سنگین تر شدن و کاهش برد و کلاهک و ... هم اینکه به خاطر همین ارتباط انلاین به راحتی قابلیت اخلال و ... داره.
  18. 1 پسندیده شده
    پرواز شاهد 136 در وسط شهر کیف یعنی همه ی سامانه های پدافندی را رد کرده https://www.aparat.com/v/N6MLj حمله به مخزن سوخت با همکاری پهپاد شناسایی https://www.aparat.com/v/5xjWR عکس از پهپاد نازمون در حال گردش در کیف
  19. 1 پسندیده شده
    قرار شد یک موشک ارزان به نصف قیمت شاهد داشته باشیم سیستم هدایت رادیویی که می فرمایید احتمالا نیمه فعاله یعنی در مراحل آخر دوباره به هدایت اوپراتور نیاز داره .پهپاد در ارتفاع۴کیلومتری چطوری توسط این موشک رهگیری بشه؟سایر هدایتها بعید بدونم ارزانتر از منپدها در بیاد
  20. 1 پسندیده شده
    این هم هدایتش سیمی هست؟هدایت سیمی محدودیت بزرگی به نام برد داره دستکم به برد10کیلومتری نیاز داریم حالا اگر پهپاد در ارتفاع بالا باشه اصلا قابل رویت نیست که بشه هدایتش کرد
  21. 1 پسندیده شده
    دوشپرتاب چند صدهزار دلار هست و البته ممکنه موثر هم نباشه. توپ ضد هوایی هم باید با حجم گلوله و تعداد بر تعداد هدفی که میزنه تقسیم بشه که بازم ارزون قطعی در نمیاد. 2t5 نسخه صربستانی با 5 کیلومتر برد که میتونه هم کواد بزنه و هم امثال شاهد. البته من منظورم خود موشک نیست بلکه همون سیستم هدایت و قیمت هست.
  22. 1 پسندیده شده
    عمده ترین چیزی که باعث بشه یک موشک ضد پهپاد انتحاری از خود پهپاد ارزانتر در بیاد نوع هدایتشه.اگر منظور از معماری مالیوتکا هدایت سیمی در خط دید افقش هست !(حتی هدایت نیمه خودکارش برای هدفی به این کوچکی و پرسرعتی نسبت به تانک هم دردی دوا نمی کنه) فکر نکنم برای پهپاد کوچکی که در ارتفاع 60تا4000متری با سرعت180تا200کیلومتر در حرکته موثر باشه.منپدها و توپخانه های ضد هوایی گزینه بهتری هستند
  23. 1 پسندیده شده
    ظاهرا یکی از برد های شاهد ۱۳۶ یا ۱۳۱ https://mobile.twitter.com/VictoriaYastrub/status/1577606832033566721 بخشی از سریال نامبر پهپاد شاهد ۱۳۶ مورد استفاده شده در اکراین
  24. 1 پسندیده شده
  25. 1 پسندیده شده