برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      59

    • تعداد محتوا

      8,883


  2. 951

    951

    Editorial Board


    • امتیاز

      36

    • تعداد محتوا

      2,400


  3. aminor

    aminor

    VIP


    • امتیاز

      19

    • تعداد محتوا

      3,054


  4. mahdavi3d

    • امتیاز

      11

    • تعداد محتوا

      5,670



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on دوشنبه, 26 تیر 1402 در همه مناطق

  1. 3 پسندیده شده
    182 تنها عکس به جا مانده از هواپیمای بال تلسکوپیک (خارج شونده ) NIAI RK-I . این طراحی از 1930 در شوروی سابق و در مرکز تحقیقات مهندسی هوا فضای لنین گراد شروع شد . ایده ی اصلی ساخت یک هواپیمای بال متغیر بود و یکی از راه های نامعمول ولی ساده ، برای رسیدن به این هدف استفاده از بال تلسکوپیک بود . در مدل اولیه NIAI RK یک پوشش پرده مانند از آلومینوم از کناره ی بدنه خارج شده و روی نیمی از بال را میپوشاند . در مدل بعدی که NIAI RK-I بود و به عنوان یک جنگنده طراحی میشد ، طراح پروژه Grigorii Ivanovich Bakshayev به سراغ پیکر بندی تاندم وینگ رفت و در این طراحی ، پوشش بال بین دو بال قرار میگرفت . تنها بال عقب دارای فلپ و ایلرون ( باله) بود . دم معمولی و بدنه به صورت یکپارچه و از آلومینوم سبک درست شده بود . قسمت تلسکوپیک به کنار بدنه متصل میشد و حالت آیرو دینامیک داشت . همچنین اسکلت هواپیما از چوب به آلیاژ سبک فولادی تغییر کرد . شخص ژوزف استالین پروژه را بسیار پسندید و اصرار داشت که قویترین موتور موجود در آن برهه که همانا مدل M-106 بود بر روی این هواپیما نصب شود . این نظر حضرت استالین به مانند دیگر دخالت های سیاسیون در امور غیر سیاسی به منزله ی ناقوس مرگ پروژه بود و باعث شد که هواپیما هیچگاه به مرحله ی تاکسی هم نرسد . زیرا خود موتور مشار الیه یک فاجعه ی به تمام معنا بود و هیچ گاه از شکست خارج نشد . طول هواپیما 8.8 m ، گستره ی بالها 8.2 m ، وزن با محموله 3,100 kg و بیشینه ی سرعت 150 km/h بود . همچنین دو توپ 20 میلی متری و دو تیربار 7.62 هم در دماغه ی هواپیما جانمایی شده بود . مدل اولیه NIAI RK :
  2. 3 پسندیده شده
    با سلام سیبرهای ایرانی در پاکستان در اوج روابط ایران و پاکستان ، نیروی هوایی ارتش پاکستان که در جنگ 1965 بخش قابل توجهی از سازمان رزم خود را از دست داده بود ، در قالب اسکادران هفدم ، نمایش هوایی قابل تحسینی را به مناسبت روز نیروی هوایی در برابر دیده گان پهلوی دوم برگزار نمود ( اکتبر 1966 / مهر 1345) نمود . این نمایش نه تنها ، تشکر کوچکی از ایران برای پشتیبانی های پیدا و نهان از این کشور در برابر هند بود ، بلکه بیشتر بدان خاطرصورت گرفت که دست و دلبازی قابل توجه پهلوی به نحوی جبران شود . نیروی هوایی پاکستان بدلیل ضربات قابل توجهی که در برابر هند متحمل شده بود ، برای بازسازی نیروی هوایی خود دست به دامان ایران شد و بدلیل حضور در پیمان سنتو ، از شانس خود بخوبی بهره برداری نمود . در این زمان نیروی هوایی ایران درصدد بود تا تمامی سیبرها و تاندرجتهای خود را بازنشست نموده تا شرایط برای جذب تعداد بیشتری از جتهای جدید F-5A فراهم گردد . به همین بهانه ، ایران به شکل صوری ، به سال 1966 تعداد 90 فروند جت کاناداایر F-86 MK.6 را بواسطه یک شرکت سویسی خریداری نمود و به بهانه کمبود تاسیسات فنی جهت بازبینی و ارتقاء این جتها ، همه آنها را به پاکستان ارسال نمود . با این خرید غیر قابل باور ، نیروی هوایی پاکستان موفق شد در اوج تحریم ها ، سه اسکادران هفدهم ، هیجدهم و نوزدهم خود را بازسازی نماید و این هواپیماها در جنگ بعدی با هند ( 1971) نقش غیر قابل تصوری را ایفا نمودند .
  3. 2 پسندیده شده
    سلام مشخصات فنی این خودرو روی کاغذ مناسبه اما این خودرو بیشتر از اونکه یک وسیله نظامی تاکتیکی باشه یک خودروی تفریحی همه جا رو به نظر میرسه که اگر در بازار تجاری ارائه بشه موفق خواهد بود .یک مثال دم دستی از خودروی تاکتیکی .پروژه خودروی تاکتیکی JLTV ایالات متحده ست خودروی تاکتیکی کوماتسو ژاپن
  4. 2 پسندیده شده
    راکت باران پایگاه ارتش ترکیه در شمال سوریه توسط اکراد ویا نیروهای وابسته به ارتش سوریه نکته تصاویر کشته شدن چندین همپیمان و مزدور سوری ارتش ترکیه درا ین حمله بوده
  5. 2 پسندیده شده
    معبر باز کن میدان مین ساخت جهاد خودکفایی نیرو هوایی این پروژه سال ۶۵ جهت جلو گیری از تلفات انسانی در میدان طراحی و ساخته شد که شامل راکت لانچر و طناب حاوی مواد منفجره بود و قابلیت پاکسازی میدان مین در طول ۱۰۰ متر و عرض ۷ متر منبع : صفحه IG سرتیپ عطااله بازرگان
  6. 2 پسندیده شده
    ظاهرا چینی ها یک پروتوتایپ سیستم معبر ساز قابل حمل توسط نفر ساختند معبرساز میدان مین Mountain Dragon https://www.aparat.com/v/y7Xln منبع البته شاید هم جدید نباشه
  7. 1 پسندیده شده
    با سلام و تشکر از تاپیک بسیار خوب جناب @alrkhs و عرض اردات خدمت مهندس عزیز @951 با توجه به موضوع تاپیک و اشاره ایی که شما داشتید قابل عرض است : همانطور که جناب alrkhs به تفصیل تشریح کردند شبیه سازی از اساس بازسازی عینی از نظریه های تئوری هست و این که برآورد کنند در صورت گرفتن یک تصمیم دامنه تاثیرات آن به چه میزان و چگونه خواهد بود . یکی از ابزار هایی که بتوانند به برآورد دقیقی از این گونه اقدامات برسند ، گرفتن نظر سنجی های مستمر توسط موسسات آکادمیک وابسته به نهاد های اطلاعاتی خودشان است . در مورد شهادت سردار چون موضوع تاپیک نیست من توضیح زیادی نمی دهم ولی ابعاد ترور ایشان بسیار فراتر از آن چیزی هست که بشود به تصمیم آنی یک رئیس جمهور دیوانه ربط داد . یا اینکه از ضمینه سازی داماد ترامپ و پمپئو می گویند که این روایت بسیار مضحک است . ( البته به تاثیر از روایات آمریکایی ها ) این بحث بسیار پیچیده تر از این موضوعات است و تا حدودی روایات و دلایل مطرح شده آمریکایی ها عوام فریبانه است . ( اگر روایت ها و دلایل شان از حمله به عراق برای سلاح های کشتار جمعی درست بوده این مورد هم حتما" درست است ! البته که دلایلی کارشناسی شده داشتند ولی الزاما" آن چیزی که اعلام کردند نیست ..! ) در سیستم تصمیم گیری آمریکایی "هیچ" تصمیم خلق الساعه ایی گرفته نمی شود . برای یک عملیات کوچک رزمی سیستم شبیه سازی کامپیوتری توسعه داده اند . چه برسد به اقداماتی که می تواند موجب بروز جنگ های منطقه ایی شود . مهمترین چیزی که آنها در این نظر سنجی ها دریافتند محبوبیت ایشان نزد گروه های مختلف سیاسی و اجتماعی داخل ایران و گروه هایی مختلف منطقه ایی با قومیت ، زبان و مذهب های متنوع بود . وقتی که شما برای یک منطقه و خصوصا" یک کشور نسخه فعال کردن گسل ها و اختلافات قومی و مذهبی و تنش های سیاسی را تجویز بکنید مشخص هست علائمی که نشان دهد جمعیت مذبور می توانند حول یک شخص اجماع و وحدت حاصل کنند . برای شما آن شخص تبدیل به یک خطر بالقوه خواهد شد . دلایل این محبوبیت را نزدیکان ایشان به تشریح بیان کرده اند که مهمترین آنها نحوه تعامل ایشان و قدرت برقراری دیالوگ با همه اقشار مردم بود . حتی آنها که هیچ گونه اشتراک مذهبی و قومی و زبانی و یا سیاسی با ایشان نداشتند ... ) از نظر سنجی هایی که پیرامون ایشان منتشر شده می توان به موارد ذیل اشاره داشت : ( به تاریخ انتشار خبر ها دقت کنید لطفا" ) مورخ : 1398/07/24 در نظرسنجی جدید دانشگاه «مریلند»، سردار سلیمانی همچنان محبوبترین چهره سیاسی-نظامی ایران به شمار می‌آید . http://fna.ir/dclz9a مورخ : 1396/05/08 نتایج نظرسنجی انجام شده توسط مرکز Iran.poll برای «مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی» حاکی از آن است که «سردار قاسم سلیمانی» ، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محبوب‌ترین شخصیت از نگاه مردم ایران است. https://www.ettelaat.com/archives/299003#gsc.tab=0 مورخ : 1395/12/04 اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» در مطلبی روز سه‌شنبه به تشریح دلایل محبوبیت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پرداخته است. «ژنرال قاسم سلیمانی یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های شناخته شده در کشور ایران است ، جایی که حامیانش او را قهرمان ملی و از خودگذشته‌ای می‌بینند که در حال نبرد با دشمنان ایران است.» https://www.entekhab.ir/001Mlp و همچنین در رابطه با نوع واکنش ایشان به موضوع رسانه ایی شدن فعالیت های ایشان . باید که نکته ایی را اشاره کرد . سردار سلیمانی تا سالها بدون هیچ گونه جلب توجه و فعالیت علنی و یا رسانه ایی ده ها سال در منطقه حضور داشتند . با شروع بحث داعش و روحیات سردار که در مناطق عملیاتی عراق و سوریه حضور پیدا می کردند در وهله اول کانال های فضای مجازی وابسته به مقاومت بودند که متاسفانه شروع کردند به انتشار عکس هایی از ایشان در جبهه ها و به تبع برای پاسخ گویی به سوالات و کنجکاوی هایی داخلی نیز رسانه های ایران شروع به تولید گزارش کردند . مورخ : 1393/12/21 سردار سرتیپ دوم رمضان شریف در گفتگو با سرویس سیاسی “آرمان کرمان” : سردار سلیمانی به شخصه رضایت ندارد که عکسهایشان منتشر شود و مکررا درخواست جلوگیری از انتشار آنها را داشته اند . وی به شخصه رضایت ندارد که اینگونه عکسها وخبرها منتشر شود و مکررا درخواست جلوگیری از انتشار آنها را داشته اند. در این راستا تا حد امکان جلوی رسانه های بزرگی چون صدا وسیما ،روزنامه ها و سایت های مجوز دار را گرفته ایم وبه سایر سایتها و رسانه ها توصیه می کنیم از انتشار عکسها و مطالب مربوط به وی خودداری کنند تا این ها اسنادی در دست دشمنان نشوند .
  8. 1 پسندیده شده
    با سلام درست از زمانیکه اسم شهید سردار سلیمانی در رسانه ها مطرح شد و فعالیتهای ایشون در معرض تبلیغات عمومی قرار گرفت ، با توجه به ماهیت سری بودن ارگان خدمتی ایشان و شخص شان ، این گمانه مطرح میشد که با توجه به احتمال ترور علنی باید اقدامات بیشتری برای حفظ امنیت ایشان انجام گیرد و در بسیاری از محافل ایشان را شهید شده حساب میکردند . حتما خود ایشان و اطرافیان هم بر این موضوع واقف بودن و با علم به این موضوع اینگونه فعالیت میکردند . با توجه به این موضوع ، دشمنان نیز از سالها قبل نقشه ترور ایشان و سناریوهای مختلف رو برنامه ریزی و تمرین کرده بودند. برای انجام آن فقط منتظر موقعیت و فرصتی بودند که به این عملیات تروریستی دست بزنند . برنامه ریزی بری یک ترور با اهمیت بالا ( مانند این عملیات ) که نیازمند هماهنگی بسیار دقیقی بین نیروهای عملیاتی ، شناسایی و کنترل و فرماندهی ست ، هرگز بصورت خلق الساعه انجام نمیشود و برای آن مطمئنا طرح عملیاتی وجود داشته است .
  9. 1 پسندیده شده
    اسرائیل در بد وضعی گیر کرده و مقاومت هم رفته سراغ کرانه باختری و تجهیز و تقویت این منطقه درگیری ها اگرچه با پرهیز از درگیری مستقیم هست و اسرائیلی ها تلفات بالایی وارد می کنند و شهید زیاد میدیم ولی بیشتر دارن عقب نشینی می کنن روندی که داره دنبال میشه منجر به فروپاشی اسرائیل بدون جنگ خواهد شد و یک باره فرار شدید اسرائیلی ها به خارج سرزمین های اشغالی
  10. 1 پسندیده شده
    کودک 3 ساله فلسطینی توسط ارتش اسراییل کشته شد. در داخل کشور اونوقت هنوز هم وقتی از خیانت و مزدوری علی کریمی ها حرف میزنی از فوتبالیست و گل ملی میگند! وقتی امثال علی کریمی ( خود این شخص مطلقا نه وزنی داره و نه ارزشی برای بحث بلکه مهم جریان پشت این ماجراست) مهمترین صفت حقیقی رژیم کودک کش اسراییل را با تمام توان و هرچی داشت و نداشت سعی کردند با جادوی! مجازی و فشار زور قلب کنند تا اتفاقا به دشمن ابدی این رژیم منتسب کنند و هر کاری هم از دستشون برمیومد توسط چند سلبریتی دیگه و لشگر های سایبری براندازان انجام دادند یعنی صحنه روشن تر از چیزی بود که برخی در داخل سعی میکردند دیده نشه. شاید از حوادث سال قبل بعدها به مهمترین پروژه امنیتی تربیت و به کارگیری مجازی و حقیقی سلبریتی ها در جهان بر علیه کشوری یاد بشه در یک شبه کودتا. روندی پیچیده که از اعطای ویزاهای با عناوین خاص و برنامه های سفارت خانه ها و راهبردهای شناختی در فضای حقیقی و راتباط گیری و تسلط ذهنی تا عملیات روانشناختی در بستر فضای مجازی و ربات ها و لشگرهای سایبری با هدایت ذهنی و تعیین اولویت ها و در مورادی چون تهدید و تطمیع را شامل میشد.
  11. 1 پسندیده شده
    تصاویر استفاده آذربایجان از معبر بازکن میدان مین TAMKAR ترکیه ای وPOMINS II اسراییلی در جنگ قره باغ https://aparat.com/v/FtPLc POMINS II
  12. 1 پسندیده شده
    نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع مورخ 1400/03/02 خرج پاکسازی میدان مین ZRP-2 روسی پی نوشت : وزن این سیستم 34 کیلوگرم
  13. 1 پسندیده شده
    سیستم معبر ساز Tamkar و Tamgec ترکیه سیستم Tamkar با قابلیت پاکسازی در طول100 متر , عرض 10 متر و عمق 1 متر و Tamgec قابلیت پاکسازی 50 متر و عرض 40 سانتی متر https://www.youtube.com/watch?v=O35ZVZxquYU
  14. 1 پسندیده شده
    تفاوت معنادار در تغییر استراتژی نیروی هوایی و دریایی ارتش ایالات متحده ، در اوایل جنگ ویتنام براین تصور قرار داشت که درهم کوبیدن عقبه دشمن ، با تکرار استراتژی جنگ دوم جهانی ( اعزام بمب افکن های سنگین و اجرای بمباران انبوه ، ) می تواند گِرِه گُشای بن بست این جنگ باشد ، اما در عمل این مساله بطور کامل محقق نگردید ، چنانکه در اثنای این این جنگ ، توان هوایی ارتش آمریکا برای انهدام پل راهبردی "تان هوا" متمرکز گردید تا کریدور اصلی ارتش ویتنام را بطور کامل قطع کند ، اما استفاده از مهمات غیر هوشمند 3000 پاوندی M-118 هرگز مثمرثمر واقع نگردید . براساس آنچه که در تاریخ نبردهای هوایی این جنگ به ثبت رسیده ، نخستین بمباران این پل در جریان عملیات رولینگ تاندر در تاریخ 28 ژوییه 1965 با استفاده از 8 تیر مهمات ام-118 توسط اسکادران تاکتیکی دوازدهم نیروی هوایی صورت پذیرفت . صرفا" برای میلیتاری / مترجم MR9
  15. 1 پسندیده شده
    سلام علیکم اسناد طراحی گربه دو دُم در حقیقت می توان چنین تحلیل کرد که تاریخ هوانوردی نظامی دو نقطه عطف را تا کنون تجربه نموده . نخستین نقطه ، ورود تاریخ هوانوردی به عصر جت با پرنده رزمی مسراشمیت ME-262 و دومین نقطه ، اتمام طراحی گربه افسانه ای گرومن بشمار می آید . در نتیجه به جرات می توان گفت که طراحی جتهای رزمی را می توان به دو دوره قبل و بعد از "تامکت" تقسیم نمود . سرطراحان شرکت گرومن با 54 فایل اسناد طراحی F-14 تامکت در جلوی محصول طراحی شده
  16. 1 پسندیده شده
    با سلام عقابهای پرو بال شکسته پیرو هدف قرار گرفتن ایگل های سعودی برفراز آسمان یمن ، جالب دیده شد که مروری بر تلفات رزمی ایگل های نیروی هوایی ارتش ایالات متحده از بدو شروع ورود بخدمت این پرنده رزمی به سازمان رزم ارتش این کشور گردد . جنگنده / بمب افکن اف-15 ایگل ، برای نخستین بار در 27 ژوییه 1972 به پرواز در آمد و از همان آغاز بعنوان رقیب سرسخت تامکتهای نیروی دریایی معرفی گردید.مشهور است که فشار "جی" وارد بر خلبان این جت رزمی ، آن چنان است که "جوراب" خلبان این جنگنده بعلت فشار بیش از حد وارده ، از ساق پای خلبان به پایین کشیده میشود . علاوه براین ، کرُی خوانی میان خدمه این جت در نیروی هوایی با خدمه زبده تامکت در نیروی دریایی ، باعث تولد جمله مشهوری شد که در تاریخ هوانوردی به یادگار ماند (ANY TIME BABY)!!! با این حال این جت محصول مک دانل داگلاس به مانند سلفش ، "فانتوم" ، جنگنده ای چِغِر و زمخت در آمد که بلحاظ زیبایی شناختی ، دست کمی از جنگنده ای که جانشینش شد ، نداشت . این پرنده نسبتاً بزرگ ، جنگهایی متعددی بخود دید که تنها دریکی از آنها ( عملیات طوفان صحرا ) تلفات رزمی در کارنامه آن به ثبت رسید . اولین سقوط : 17 ژانویه 1991 ( به روایتی دیگر 18 ژانویه ) ، یکفروند ایگل به رجیستر بدنه 1689-88 ، جمعی اسکادران تاکتیکی 336 ، به خلبانی سرگرد توماس کوریتز و افسر جنگ افزار ، سرهنگ دوم دانی هالند ، در حالی که مشغول اجرای ماموریت حمله به ستون های تانک ارتش عراق در نزدیکی بصره بودند ، هدف آتش توپخانه ضدهوایی حریف قرار گرفته و ساقط شدند . طبق اطلاعات موجود ، هردوخدمه کشته شدند . دومین سقوط : ایگل به رجیستر 1692-88 به ترتیب از راست به چپ : سرگرد توماس گریفیث و سرهنگ دیوید ابرلی به فاصله 24 ساعت پس ازاین حادثه ، ایگل دوم ، به رجیستر 1692-88 ، جمعی وینگ چهارم ، اسکادران تاکتیکی 335 ، به خلبانی سرهنگ دیوید ابرلی و افسر جنگ افزار سرگرد توماس گریفیث ، در جریان ماموریت شکار اسکاد ( نزدیک موقعیت "القیام " ) ، هدف موشک سام-2 عراقی واقع شد که براثر اصابت موشک ، خلبان بلافاصله کشته شد و کمک خلبان بدلیل اجکت در شرایط نامناسب ، بشدت مجروح گردید . اگر چه عملیات جستجو ونجات بلافاصله اجرا شد ، اما وی به اسارت درآمد . پی نوشت : از ایگل به رجیستر 1689-88 هیچ تصویری پیدا نشد !!!!!!
  17. 1 پسندیده شده
    سلام باز هم گُلی به گوشه جمال این خلبان غیرتمند که با وجود یک تفاوت فناوری 4 دهه ای ، سر به سر هورنت امریکایی گذاشته . وقتی خلبان نیرو انقدر جسارت دارد که با این شرایط ، جت امریکایی را رهگیری کند ( بر فرض صحّت این ویدئو) ببینید وقتی نیروی هوایی بازسازی شود ، چقدر اعتماد به نفس جمعی پرسنل نیرو افزایش پیدا می کند . هر چند چنین برداشتی در سطوح ارشد نیروهای مسلح وجود ندارد ( مگر خلاف این وضعیت به شکل عملی اثبات شود )
  18. 1 پسندیده شده
    با سلام ترکیب آموزش / سخت افزار ، تعیین کننده برتری هوایی به سختی می توان تاثیر قاطع برتری هوایی را در نبردهای صورت گرفته در قرن گذشته میلادی، انکار نمود . این مساله بخصوص در جریان مراحل نخست جنگ فرسایشی ایران- عراق (1988-1980) بوضوح قابل مشاهده است ، در حالی که نیروی هوایی ایران بشدت از تصفیه های بعد از انقلاب ، تضعیف شده بود ، اما با بازگشت پرسنل آموزش دیده که بعضاً بدون علت خاصی ، بازداشت شده بودند ، نفس نیروی هوایی عراق از همان ابتدا گرفته شد . بعنوان مثال ، در تاریخ 1359/7/8 ، در حالی که فقط هشت روز از شروع رسمی تجاوز عراق به حریم جمهوری اسلامی ایران می گذشت ، دو فروند جنگنده/ بمب افکن F-4E نیروی هوایی مسلح به 6 تیر مهمات مارک -82 ، یک زاغه مهمات عراقی را در فاصله 11 مایلی (20 کیلومتری اهواز) هدف قرار داده و منهدم نمودند . اما نکته جالب این ماجرا در انهدام این هدف نبود ، چرا که به شکل تصادفی ، یک خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز که با تاکسی در امتداد بخش غربی اروند رود در حال حرکت بود ، بوضوح متوجه یک فروند فانتوم ایرانی شد که در ارتفاع 30 متری سطح زمین پرواز می کرد . هواپیما دور زد و به شکل روشن تلاش کرد تا تاکسی را در راید دوم ، از هستی ساقط کند، اگر چه این داستان عجیب به نظر می رسد ، اما در عین حال آزادی عمل فانتوم های ایرانی را بر فراز جبهه های نبرد بخوبی اثبات می نمود .
  19. 1 پسندیده شده
    با سلام TIGER IN ACTION جنگ ، از یک نظر ، پدیده ای مذموم بشمار میرود ، اما زمانی که این پدیده زشت ، تبدیل به مفهوم ارزشمندی به نام دفاع می گردد ، صحنه های بدیع و خوشایندی را بوجود می آورد که سازنده صحنه های مُهیّجی از تاریخ یک ملت خواهد شد . کوتاه سخن ، اسکادران های تایگر نیروی هوایی ارتش ، بیشتر بعنوان یک راه حل موقت برای ورود جتهای جدیدتر اف-16 خریداری و به سازمان رزم این نیرو ، اضافه شدند ،اما پس از انقلاب اسلامی ، در کنار فانتوم ها ، تبدیل به ستون فقرات نیرو شده ودر دفاع مقدس نقش ارزنده ای را ایفا نمودند . در این میان ، گونه شناسایی تایگر با شناسه RF-5 هر چند در سایه فانتوم های شناسایی قرار گرفته بودند ، اما بدلیل اندازه بسیار کوچک ، برای اجرای عملیات های شناسایی تاکتیکی ، بویژه عکسبرداری پس از اجرای حمله فانتوم ها به یک هدف ، مناسب تر به نظر می رسیدند . تصویر فوق الذکر ، دقایقی پس از حمله IRIAF به تاریخ 23 سپتامبر 1980گرفته شده که جریان آن ، پس ازآنکه نیروی هوایی موفق شد خون یک فروند MIG-21MF و یک فروند AN-24TV مفلوک عراقی را در پایگاه هوایی کرکوک بر زمین بریزد ، یک فروند RF-5 به هدایت ستوان یکم خلبان ، مهدی بخشنده ، این صحنه را برای همیشه تاریخ به ثبت رساند .
  20. 1 پسندیده شده
    با سلام    مدال افتخار برای راسوی وحشی(1)         جنگ ویتنام ، فارغ از بیلان نهایی آن ، موجب یک تغییر نگرش جدی به ماموریتهای نیروی هوایی در ارتش  ایالات متحده شد . تا آن زمان و براساس ذهنیت ناشی از جنگ سرد ، نیروی هوایی استراتژیک که براساس طراحی و تولید بمب افکن های  حامل مهمات هسته ای ایجاد شده بود  ، در راس قدرت هوایی  قرار داشت ، اما جنگ ویتنام و روبرو شدن با یک دشمن جدید ،تمامی پیش فرضهای قبلی را از میان برد و مفاهیم جدیدی را پدید آورد که یکی از این مفاهیم ، ظهور ماموریتهای ضد تشعشع بشمار میرود.       جنگنده / بمب افکن F-105F  سروان  ( سرهنگ بعدی ) مرلین هانس دسلفسن   (کابین جلو)      با این وصف، در جریان جنگ  ویتنام ، دو خلبان از اسکادران های وایلد ویزل نیروی هوایی ، مفتخر به دریافت  نشان افتخار  شدند که یکی از این دو ، سروان خلبان   مرلین هانس دسلفسن  محسوب می شد .   این خدمه هوایی ارتش ایالات متحده  بعنوان پرنده شماره 2  یک گروه تهاجمی  در 10 مارس 1967 از مبداء پایگاه هوایی " تخلی" ( تایلند) ماموریت یافت تا یک گروه رزمی بمب افکن را برای اجرای یک ماموریت بمباران در شمال هانوی اسکورت نماید ، اما در جریان این ماموریت ، ابتدا رهبر دسته پروازی هدف قرار گرفت و ساقط گردید و پرنده وی نیز برای چندین مرتبه  هدف آتش توپخانه ضد هوایی ویتنام شمالی قرار گرفت و حداقل از 7 نقطه  دچار آسیب جدی شد ، اما وی با سرسختی هر چه تماتر ، نه تنها ماموریت را رها نکرد ، بلکه  طبق برنامه تعیین شده ، علاوه بر اجرای  ماموریت ضد تشعشع  ، با شلیک موشک شرایک ، یک پرتابگر موشک سام -2 ویتنام شمالی را هدف قرار داده و منهدم نمود . نکته جالب ماجرا اینجاست  که بر خلاف همه دستورالعمل های تاکتیکی ، برای محافظت از گروه پروازی ، 10 دقیقه در منطقه ای متراکم از آتش پدافند  باقی ماند تا ماموریت بخوبی اجرا گردد . 
  21. 1 پسندیده شده
    گزارش مرور بحرانی طراحی (CDR) نسخه بلاک-1 راکت اس.ال.اس که در ماه ژوئیه به اتمام رسیده بود آخرین مراحل خود را برای تحویل به شورای مدیریت برنامه آژانس (APMC) که جزئی از روند و ساختار میدیریتی ناسا است، می‌گذراند. این گزارش که حاصل بازبینی بیش از 1000 سند و بیش از 150 گیگابایت داده است، توسط 13 تیم از مهندسان ارشد و خبرگان هوافضای آژانس و نیز صنعت، در غالب پروسه ارزیابی‌های جامع مرکز فضایی مارشال ناسا در طول 11 هفته به انجام رسید و آخرین بازبینی از میان چهار بازبینی است که طراحی را بررسی می‌کند. مرحله بعد پروژه همانا صدور گواهی طراحی است که پس از اتمام مراحل ساخت، مجتمع‌سازی و آزمون‌ها در سال 2017 واقع خواهد شد. در این مرحله محصولِ واقعیِ ساخته‌شده با طراحی راکت مقایسه خواهد شد. پس از آن، مرور آمادگی برای پرواز به عنوان آخرین بازبینی خواهد بود، و درست پیش از تاریخِ آمادگیِ پرواز در سال 2018 انجام خواهد شد.   یکی از موضوعاتی که به نظر می‌رسد در سی.دی.آر مشخص شده، این است که هسته مرکزی راکت، شامل مخازن کرایوژنیک، برخلاف تصاویر گرافیکی که معمولا منتشر می‌شد، به صورت رنگ نشده باقی خواهد ماند. یعنی به جای صرف حدود 450 کیلوگرم رنگ سفید برای رنگ کردن آنها، همان پوشش عایق که به رنگ نارنجی است، رنگ هسته مرکزی را تعیین می‌کند. این کار پیش از این نیز در مورد مخزن بیرونی شاتل‌ها و پس از یک مطالعه فنی که بی‌نیازی از رنگ را نشان می‌داد، پس از دو پرتاب اول اعمال شد. علاوه بر آن، تصویرسازی‌هایی که به تازگی منتشر شده است تعدادی خطوط راه راه نارنجی و خاکستری را نیز بر روی بوسترهای سوخت جامد نشان می‌دهد:   اعتبار: NASA   برای اندازه بزرگتر اینجا کلیک کنید. اعتبار: NASA/MSFC   در عین حال که تولید سخت‌افزار اس.ال.اس در جریان است، دور اول آزمون‌های موتور و بوستر نیز به انجام رسیده است و آزمون‌های دیگری، از جمله دومین آزمون بوستر سوخت جامد در اوایل سال آینده میلادی انجام خواهد شد. مرور بحرانی طراحی فضاپیمای اوراین نیز به صورت جداگانه توسط مرکز فضایی جانسون ناسا در دست تهیه است. البته فرایند تولید بدون دردسر نبوده است، حدود یک سال پیش بود که مقامات از پیدا شدن یک انحراف در برج عظیم جوشکاری عمودی خبر دادند. یک بیس‌ پلیتِ کج منجر به انحراف 10 برابر از حد مجاز (یک هشتم اینچ) در بالاترین قسمت ابزار شده بود. مهندسان باید ابزار را پیاده کرده و صفحه کج را تعمیر می‌کردند. ظاهرا برج جوشکاری تا پایان سال جاری میلادی آماده بهره‌برداری خواهد بود.   http://www.nasa.gov/press-release/nasa-completes-critical-design-review-for-space-launch-system http://spaceflightnow.com/2015/10/23/nasa-completes-sls-design-review-confirms-rocket-to-be-orange/
  22. 1 پسندیده شده
    مهندسان شرکت ATK آزمایشات بارگذاری سازه‌ای بخش forward skirt بوستر‌های سیستم SLS را به پایان رساندند. این بخش که در تصاویر زیر (مربوط به بوسترهای شاتل‌های فضایی) نیز مشخص است، محل قرارگیری سیستم الکترونیکی مسئول فرمان‌های آغاز آتش، تغییر زاویه خروجی و جداسازی بوستر‌ها است که توسط استرات‌ها در دوبخش در بالا و پایین بوسترها به بدنه اصلی راکت متصل می‌شوند. http://www.nasa.gov/sls/forward-skirt-tests-limits.html دیاگرام بوستر شاتل‌های فضایی http://en.wikipedia.org/wiki/File:Srb_16.png http://en.wikipedia.org/wiki/File:Space_Shuttle_SRB_diagram.png ویدئویی شامل توضیحاتی در رابطه با آزمایش مربوطه دانلود (حجم: 33.68 مگابایت) http://trainbit.com/files/9138691884/SLSBooster_ForwardSkirt_Limits_1001.mp4 اسکرین‌شات [hr] اویونیک SLS http://www.spaceflightinsider.com/space-flight-news/sls-space-flight-news/nasa-administrator-bolden-visits-msfc-reviews-progress-sls/
  23. 1 پسندیده شده
    نقشه راه ناسا برای اعزام انسان به مریخ تا دو دهه آینده آژانس فضایی آمریکا جزئیات جدیدی از پروژه‌ سفر سرنشین‌دار به یک سیارک و سیاره مریخ تا دهه 2030 میلادی منتشر کرد. به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناسا در قالب پروژه سفر به عمق فضا قصد دارد تا سال 2025 میلادی، مسیر یک سیارک را به سمت مدار ماه تغییر داده و فضانوردان را به وسیله کپسول فضایی اوریون برای نمونه‌برداری از سطح سیارک راهی فضا کند. در گام نخست، محققان ناسا در حال طراحی سیستم پرتاب فضایی (SLS) و کپسول فضایی چند منظوره اوریون (Orion) هستند. برای اجرای این پروژه، دو نسخه از سیستم پرتاب فضایی (SLS) در حال طراحی است که موشک کوچکتر به ارتفاع 97 متر و وزن 2.494 میلیون کیلوگرم قادر به حمل محموله‌ای به وزن 69 هزار کیلوگرم است و موشک بزرگتر به ارتفاع 117 متر و وزن 2.948 میلیون کیلوگرم، محموله‌ای به وزن 130 هزار کیلوگرم را حمل می‌کند. سیستم پرتاب فضایی (SLS) امکان سفر به عمق فضا از جمله سفر سرنشین‌دار به مریخ را فراهم می‌کند. گام بعدی محققان، انجام مأموریت رباتیک برای گرفتن و تغییر مسیر سیارک به سمت مدار ماه است؛ پس از تغییر مسیر سیارک در سال 2025، فضانوردان به وسیله کپسول فضایی اوریون راهی سیارک شده و پس از نمونه برداری به زمین باز می گردند. انجام این مأموریت در مدار پایین زمین، برای آزمایش و بررسی قابلیت‌های سیستم‌های جدید برای سفر سرنشین‌دار به مریخ در دهه 2030 میلادی الزامی است. مأموریت بدون سرنشین برای آزمایش عملکرد موشک SLS و کپسول فضایی چند منظوره اوریون برای سال 2017 برنامه‌ریزی شده است. سفر سرنشین‌دار به سیاره سرخ وابسته به دو پروژه اوریون و نسخه پیشرفته سیستم پرتاب فضایی (SLS) است که در صورت تأیید عملکرد، این مأموریت در دهه 2030 انجام خواهد شد. ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ منبع: ایسنا [hr] April 27th, 2012 http://www.americaspace.com/?attachment_id=18244
  24. 1 پسندیده شده
    http://www.reddit.com/r/space/comments/1zfb8z/3d_models_comparing_sls_with_chinas_proposed_cz9/ [hr] مهندسان مرکز فضایی مارشال برای درک بهتر شرایط حرارتی حاکم بر سیستم اس‌ال‌اس از مدل‌های راکتی کوچکی بهره می‌برند. مقیاس این مدل‌ها 2% است و در هر آزمون برای آتشی به مدت زمان حدود 150 میلی‌ثانیه به کار گرفته می‌شوند. اطلاعات بیشتر: http://www.nasa.gov/exploration/systems/sls/sls-mini-rocket-models.html
  25. 1 پسندیده شده