برترین های انجمن

  1. alala

    alala

    Editorial Board


    • امتیاز

      19

    • تعداد محتوا

      5,139


  2. mehdipersian

    • امتیاز

      19

    • تعداد محتوا

      2,882


  3. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      11

    • تعداد محتوا

      8,883


  4. bmosavi

    bmosavi

    Members


    • امتیاز

      11

    • تعداد محتوا

      341



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on دوشنبه, 2 مرداد 1402 در پست ها

  1. 5 پسندیده شده
    در برابر هشدارهای سردار تنگسیری آمریکا بلافاصله اعزام دو ناو آبی خاکی را هم به ارسال های قبلیش اضافه کرد. در کنار تقویت بیش از اندازه نیروها در عراق و سوریه و همچنین در خلیج فارس بحث یک اقدام با این شبه محاصره دور از انتظار نیست. حداقلی ترین احتمال بحث اراده برای توقیف نفت کش های ایران به منظور فشار بر صادرات ایران و قدم های بعدی است ( با توجه به اینکه عملا برجامی دیگه وجود نداره و نخواهد داشت و بندهای غروب هم نزدیکه و طرف غربی در تدارک اقدامی در مرتبه اول سیاسی است ) به این منظور بهترین کار این هست که ایران بدون توجه به این نمایش های پرسروصدا که با تبلیغات شدید پنتاگون و رسانه ای غربی هم همراه هست در اولین فرصت نفت کشی را به ازای نفت کش توقیف شده توقیف کنه، این ماجرا مثل ماجرای اسکورت نفت کشها در قدم اول یک پاسخ محکم بگیره فرومیپاشه ولی اگر قدم به قدم دشمن تصور کنه این اقداماتش ( افزودن تهدیدات نظامی ) باعث عقب نشینی ایران شده و میشه تا جایی که راحت به مرزهای ابی ما هم تجاوز کنه و نفت کش در همین خلیج فارس توقیف کنه هم میرسه. درسته عملا با اعزام این همه جنگنده و شناور و نیرو نبرد نابرابری است ولی ایران باید با تغییر تاکتیک همین ابتدای کار درسی بده که جمع کنه بره نیروهاش را و بفهمه ضررش بیش از سودش هست این دست تهدیدات. پ ن: مطلبی که عنوان شد ناظر به این دست گزارش هاست. آمریکا دست بسته نمیشینه این روند را نگاه کنه ( هرچند این روند موازی یعنی توقف ما در فعالیت های هسته ای هم برای ما بی ضرر نیست و این شرایط اتفاقا برای غرب خیلی هم مطلوب هست چون اقتصاد ما در شکل حداقلی و با فشار و بازار سیاه و عملا تهاتر داره اداره میشه و سرمایه گذاری نداریم طبیعتا ولی خب ایالات متحده حتی به همین هم با تلاش لابی های گستره ضد ایرانی راضی نیست ) برای همین محاصره دریایی و هوایی ما با بهانه جویی و همچنین فشار به کشورهایی چون اندونزی که مسیر مهمی در روابط ما با چین هستند و سرقت نفت ما در دریاها هدف دار هست و گسترش پیدا خواهد کرد اگر اقدامی نکنیم ( جالبه در مجامع ایران را به عنوان آزار دهنده دریایی معرفی میکنه در حالیکه تمام اقدامات سرقت و دزدی و ازار دریایی و حمله به کشتی های تجاری توسط امریکا رخ میده و رفیقش سابقا صهیونیستها و ایران فقط واکنش تقابلی حداقلی داشته ) ایران باید برای اندونزی هم راه حلی پیدا کنه. با توجه به موقعیت اندونزی در مسیر تجارت ما با چین اقدام مقابله به مثل با کشتی های اندونزی برای ما جواب نمیده. باید راه حل دیگه ای پیدا کرد.این کشور بار پیش با دخالت بیجاش و عقب نشینی ما میبینیم طبق همون قاعده " عقب بشینی جلو میان" این بار نه برای خدمت و تلافی که برای خوش رقصی میهمان ویژش در اجلاس اسه آن ضد ایران عمل کرد با بهانه جویی الودگی محیط زیست و ...
  2. 4 پسندیده شده
    بسم ا... آغاز یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت یکم مرداد 1402 خورشیدی https://www.aparat.com/v/5Y6ao
  3. 3 پسندیده شده
    حرف اول این است که جنگ و کشته شدن انسان ها هیچ جای خوشحالی ندارد ولی تو معادلات جنگ اکراین توان روسیه و اروپا و حتی امریکا رو معطوف خود کرده و عملا انرژی کمتری سر ایران گذاشته شده در سوی دیگر اروپا به شدت تحت فشار اقتصادی جنگ قرار گرفته و شروع به دادن باج به امریکا کرده امریکا هم در این شرایط افول اقتصادی هم پولی که نمی دادند رو دارد می گیرد و هم اروپایی که میخواست مستقل شود را سرجایش نشانده همچنین بازار بزرگی از تسلیحات برای خودش در سطح جهانی ایجاد کرده و سلاح های شوروی رو با سلاح های خودش معاوضه کرده و در اکراین می سوزاند در مجموع دو سر جنگ اکراین ضرر و سود دارد و باید دینامیک و پویا برخورد کرد و طرف هیچکس نرفت تا اینجا تونستیم بازار و فروش خوبی در پهپاد ایجاد کنیم فشار اقتصادی و جهانی رو کم کنیم و روی روس ها بندازیم صادرات به روسیه رو توسعه بدیم و تلاش داریم تکنولوژی هواپیما را وارد کنیم
  4. 3 پسندیده شده
    با سلام ودرود دیروز در بروزرسانی خدمت دوستان پیشکسوت مبحثی مطرح شد : هر جنگی مانند یک دانشگاه نظامی و یک آزمایشگاه بزرگ تجهیزات باعث می شود که استفاده از یک نوع خاص از تجهیزات و تسلیحات کم رنگ شود و همینطور متعاقباً گاهی استفاده از یک ایده قدیمی و یا جدید جان بگیرد و بعد از مدتی تبدیل به یکی از تجهیزات معمولی در ارتش سایر کشور ها شود ... از دید حقیر : خسارت و تلفات جنگ ، بین دو کشور مشخص تقسیم می شود . ولی فواید و تجربیات اش بین همه کشور ها ...! خبر امروز بر می گردد به بازگشت غرور آمیز یک وسیله ساده و قدیمی به صحنه نبرد های مدرن جدید ، که ارتش های مختلف در قرن نوزدهم از آن بسیار استفاده میکردند : بله دوچرخه ...! " در واقع ، دوچرخه تاثیرگذارترین قطعه در تاریخچه طراحی محصول است . " - هیو پیرمن تاریخچه : دوچرخه در طول زمان از یک وسیله برای سفر ، به یک ورزش و سرگرمی محبوب تبدیل شده است . اما کاربردهای جذاب دوچرخه به همین جا ختم نمی شود . بسیاری نمی دانند که در طول تاریخ نبردهای نظامی در سراسر جهان از دوچرخه نیز به کرات استفاده می شده است . در اوایل دهه 1880 در اروپا از دوچرخه به عنوان وسیله ای برای حمل و نقل در زمان جنگ استفاده می شد . و در آغاز جنگ جهانی اول بود که ارتش آلمان ارزش نظامی این وسیله را دریافت . در واقع اگر دقیق تر بگوییم : 36 واحد مستقل پیاده نظام دوچرخه سوار ، یک گردان دوچرخه سوار وابسته به هر لشکر سواره نظام ، و 10 یگان دوچرخه ذخیره اضافی برای جایگزینی داشت . در این زمان دوچرخه ها به طور گسترده به عنوان پیشاهنگ ، پیام رسان و حامل بر آمبولانس استفاده می شدند . در طول جنگ جهانی دوم دوچرخه‌ها به عنوان راهی برای حمل و نقل در هنگامه بعد از فرود به چتربازان معرفی می شد . این دوچرخه‌های تاشو به گونه‌ای طراحی شده‌ بودند که به شکلی فشرده شوند تا بتوانند به راحتی در سایر خودروها و یا قایق‌ها حمل شوند . استفاده یگان های هوابرد از این وسیله موجب گشت تا اصطلاح «دوچرخه‌های بمب‌افکن» در این دوره وارد سازمان های رزم شود ، زیرا نیروهای آمریکایی این دوچرخه‌ سواران را از هواپیماها فرود می‌آوردند تا با کمک از آنها به سربازان پشت خطوط دشمن برسند . با این حال ، استفاده از دوچرخه ها در طول جنگ جهانی دوم به دلیل کمبود لاستیک محدود ماند . یک ارتش بکار گیرنده اروپایی دیگر سوئد بود . این ارتش شش هنگ پیاده نظام دوچرخه سوار را تا سال 1939 اداره می کرد. این کشور از دوچرخه برای اپراتورهای رادیویی صحرایی و همچنین راهی برای حمل برانکاردها استفاده می کرد . حتی پس از پایان جنگ‌های جهانی نیز ، دوچرخه‌های نظامی توسط بعضی از ارتشها مانند سوئیس مورد استفاده قرار می‌گرفتند و تا سال 2003 بود که سوئیس ساختار سه هنگ پیاده نظام دوچرخه سوار خود را اصلاح کرد . دلایل بکارگیری های کنونی : در دوران کنونی و پدیداری وسایل حمل و نقل متنوع و مدرن و همچنین به برکت سوخت های ارزان قیمت فسیلی ، ارتش های دنیا کاربری این وسیله را کنار گذاشته و خودروهای احتراق داخلی با توان حمل بار محمول بیشتر را جایگزین دوچرخه نمودند . البته بجز مواردی که همچنان برای تردد سربازان مابین نقاط نگهبانی و مراکز اصلی پادگان ها استفاده می شدند . ( عموماً پایگاه های هوایی به علت گستردگی و وسعت زیاد همچنان و مستمر جزو بکار گیرندگان دوچرخه ها هستند ) باری تا جنگ اوکراین و روسیه به وقوع پیوست و اضطرار و نیاز جبهه های نبرد ، نیرو های اوکراینی را به این واداشت که بتوانند نقش بیشتری به این وسیله ساده اما کهنه کار بدهند . استفاده از دوچرخه به چهار علت عمده باعث شده است که وسیله ایی کاربردی در خطوط مقدم و حتی در دل خطوط دشمن باشد ، که عبارتند از : 1- بی صدایی آن در مقایسه با وسایل نقلیه ی دیگر موتوری . 2- بازتاب حرارتی بسیار پایین نسبت به وسایلی با موتور احتراق داخلی . 3- کمترین حمایت لجستیکی را نیاز دارد که باعث مداومت در استفاده از آن می شود . در واقع یکی از مهمترین بی نیازی ها : عدم اتکا به سوخت رسانی است . 4 - قابلیت استتار و اختفای بهتر نسبت به دیگر وسایل حمل و نقل . هر کدام از این قابلیت ها برای یک یگان بکارگیرنده ی خاص ، ممکن است مهمتر و جذاب تر به نظر برسد . فی المثل : بی صدایی آن برای نیرو های تک تیر انداز و همچنین اختفا راحت تر این وسیله در قبل و بعد از ماموریت . یا برای نیرو های ضد زرهی بازتاب کمتر حرارتی بسیار حائز اهمیت است . معمولان یگان های تک ور زرهی دشمن توسط هواگرد های ایشان که مجهز به سامانه های شناسایی ترمال هستند حمایت می شوند . و با پایش منطقه نبرد و خطوط تماس هرگونه تحرک و محل استقرار نیروهای ضد زرهی را با آتش بی امان خود پاکسازی می کنند . جبهه جنگ اوکراین : در May 2022 (اردیبهشت 1401) گزارش هایی نشان می داد که تیم هایی ضد زرهی و تک تیر انداز اوکراینی در حال ثبت روند موفقیت آمیزی در انهدام اهداف روسی هستند . آن هم چندین کیلومتر پشت خطوط روسها ..! تا مدتی چگونگی این جابجایی های سریع در فواصل به نسبت طولانی در هاله ایی از ابهام قرار داشت . اما گزارش های بعدی راز چگونگی این عملیات های موفق را فاش نمود . بله ... کار کار دوچرخه های برقی بود ...!! یک ویدئو منتشر شده نشان داده شد که چگونه تیراندازهای داوطلب لژیون گرجی که در کنار اوکراین ها می جنگند با استفاده از این دوچرخه های برقی بدون شنیدن صدا در پشت خطوط روسها نفوذ کرده و به شکار اهداف خود می پردازند . اتفاقاً بررسی های بیشتر نشان می داد که یک شرکت اوکراینی به نام Eleek ( که دوچرخه های برقی تولید می کند) در همان ایام شروع جنگ ، تمام سهام مدل Eleek Atom خود را به نیروهای مسلح اوکراین اهدا کرده است و همزمان شروع به اخذ سفارش ساخت دوچرخه های برقی جدید برای تحویل به قوای مسلح اوکراین نموده است . با تکمیل شدن سفارشات مشخص شد که حتی طبق دستور ارتش تغیراتی نیز در محصولات نهایی خود لحاظ کرده است . از جمله رنگ آمیزی آنها به رنگ سبز زیتونی و پایه های جانبی که بتوان موشک های ATGM را بر روی آن ها حمل و نصب کرد . این وسایل نقلیه سبک و بی صدا برای تک تیراندازها و واحدهای شناسایی کوچک که مأموریت آنها مستلزم پنهان کاری است و همچنین برای پیک های نظامی ، امدادگری فوری به سربازان و حتی حمل بارهای کوچک بسیار مفید است . در حالی که به لطف موتور الکتریکی آن ، تشخیص آن از یک موتورسیکلت توسط سامانه های حرارتی روسی بسیار دشوارتر است . دوچرخه‌ برقی از نوع «Stealth H-52» ساخت استرالیا و فاقد پدال ، زنجیر ، تسمه یا چرخ دنده و تقریباً بی‌صدا . با باتری لیتیومی و بدنه و دوشاخه های تقویت شده که در مسیرهای کوهستانی دوام مناسبی داشته باشد . توسعه و یادگیری از صحنه نبرد : خبر هایی منتشر شده نشان می دهد که : ارتش بریتانیا استفاده از دوچرخه‌های کوهستانی برقی به عنوان وسایل نقلیه سبک در عملیات‌های نظامی خود را بررسی می‌کند . بریتانیایی‌ها با الهام از ارتش اوکراین و روند بکاری گیری تجهیزات آنان در حال بررسی میزان توان و مانور دوچرخه‌های برقی موسوم به « Stealth H-52 » هستند تا مشخص کنند که آیا این نوع وسایل نقلیه سبک برای حمله به مواضع دشمنان کارا هستند یا خیر . قیمت این وسیله نقلیه سبک که قرار است به واحدهای ارتش بریتانیا بپیوندد هر دستگاه حدود ۶ هزار و ۵۰۰ پوند برآورد شده است . که با یک شارژ کامل می‌تواند حدود ۶۰ کیلومتر را به شکل مستمر بپیماید . ( البته در صورت انقطاع و تغییر به حالت رکاب زنی و همچنین به تناسب وزن محمول و شیب جاده ها این مسافت متغیر خواهد بود ) دوچرخه‌های الکتریکی علاوه بر هزینه پایین ساخت و نگهداری ، می‌توانند تا ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند . آن‌ها همچنین قادرند با عملیات در زمین‌های ناهموار ( انتخاب مسیر بیرون از جاده اصلی ) نسبت به خودروهای معمولی از خطر کمین ، بهتر در امان بمانند . دوچرخه‌های برقی از نوع « Stealth H-52 » فاقد پدال ، زنجیر ، تسمه یا چرخ دنده و تقریباً بی‌صدا هستند . حتی در دوشاخه فرمان آن نیز جایی برای نگه داشتن سلاح انفرادی تعبیه شده است تا سربازی که از آن استفاده می‌کند به آسانی به سلاح خود دسترسی داشته باشد . مهم‌تر از همه ، امکان شارژ باتری‌های دوچرخه‌های برقی ( با رکاب زنی ) در میدان جنگ به کاربران این وسیله نقلیه سبک اجازه می‌دهد در ماموریت‌های با برد بلند شرکت کنند. تصمیم بریتانیا برای بررسی میزان کارایی دوچرخه‌های برقی در جنگ‌ها از درس‌هایی است که از حمله روسیه به اوکراین الهام گرفته شده است . https://aparat.com/v/8QhDt سربازان بریتانیایی مسلح به سلاح‌های ضد تانک کارل-گوستاف (Carl Gustaf 8.4 cm recoilless rifle) با استفاده از این دوچرخه‌های برقی ، یک عملیات مخفی علیه دشمن فرضی را بازسازی می کنند . طرفین در طول جنگ با روسیه ، از ابزارهای مدرن و خلاقانه برای پیشی گرفتن از ارتش مقابل خود و پاسخ موثر به تهدیدات استفاده کرده‌اند . نیروهای نظامی اوکراین در روزهای نخست تهاجم روسیه به کشورشان از موتورهای برقی «دلفاست» برای حمله به تانک‌های دشمن استفاده می کردند . موتورهای الکتریکی دلفاست ( Delfast Top ) که بردی معادل 150 الی ۲۰۰ کیلومتر را دارند و ظاهراً حتی صدایشان از «Stealth H-52» استرالیایی نیز بسیار کمتر است. بن پایه : HTTPS://WWW.CATAWIKI.COM/STORIES/5385-THE-FORGOTTEN-ROLE-OF-BICYCLES-IN-WORLD-WAR-II HTTPS://EN.WIKIPEDIA.ORG/WIKI/MILITARY_BICYCLE HTTPS://EN.WIKIPEDIA.ORG/WIKI/FOLDING_BICYCLE HTTPS://EN.WIKIPEDIA.ORG/WIKI/SWEDISH_MILITARY_BICYCLE گردآوری جهت انجمن میلیتاری بازتاب در سایر رسانه های فضای مجازی با درج نام وزین انجمن میلیتاری بلامانع می باشد .
  5. 3 پسندیده شده
    بسم ا... عکس برداری از ناوهواپیمابر یواس اس اینترپرایز
  6. 2 پسندیده شده
    موتور پهپاد غزه توربوپراپ هست https://www.mashreghnews.ir/news/1510766/آخرین-گام-های-غزه-برای-ورود-ایران-به-باشگاه-دارندگان-پهپادهای
  7. 2 پسندیده شده
    سلام دیروز یه عده از دانش آموزای مدارس غیر دولتی رو برده بودن نمایشگاه هوافضای سپاه و بعدش فرودگاه شهر کاشان . این تصویر پهپاد غزه در فرودگاه پایگاه هوایی سپاه در شهر کاشان بوده و ازونجا در اخبار سراسری پخش شده .
  8. 2 پسندیده شده
    تغییرات شاهد 149 غزه نسبت به نسخه ی ابتدایی اضافه شدن دوربین جلونگر دماغه آویزگاه حمل سلاح در زیر بال تقویت ارابه فرود پهپاد
  9. 2 پسندیده شده
    نکته مهم تحرکات آمریکا در خلیج فارس هست که میشه براش دو حالت پیش بینی کرد: 1.احتمالا داره قدم هایی برداشته میشه که در آینده با افزایش توقیف نفت کش ها به ایران فشار بیارند تا در مذاکرات احتمالی امتیاز بده. 2.قصدی برای پوشش تدریجی و محاصره به منظور یک اقدام نظامی در آینده با بستن شرین های حیاتی ایران آمریکا قبلا در مدت یک سال اخیر با ایجاد پایگاه های و نهاد های جدیدی نظامی به منظور مواجهه با ایارن در خلیج فارس، استقرار گسترده بدون سرشنین ها، ایجاد نهادهای موازی، همگرایی و ایجاد اتحاد با رژیم های عربی و همچنین باز کردن جای پای صهیونیستها به خلیج فارس قدم هایی را در این راستا برداشته و به نظر برنامه جدید که همراه هست با توقیف نفت کش های ایران و در نتیجه واکنش ایران و در ادامه بهانه قرار دادن واکنش ایران و هر بار استقرار حجم عظیمی از نیروها و تجهیزات نظامی بدون علت نیست. در دور جدید ارسال یک ناوشکن جدید، جنگنده های اف-16 ( ای-ده ها قبلا مستقر شدند و در عملیات اخیر هم نقش داشتند) و دوباره اعلام ارسال جنگنده های اف-35 جدید نشون میده برنامه خاصی برای خلیج فارس وجود داره. ازا ون طرف ما با یک مشکل جدی روبرو هستیم و اون هم اطاعت تام برخی کشورهای ورشکسته! ( مشکلات ریز و درشتی که مقطعی دچارشون کرده و دنبال راه نجاتی هستند) از ایالات متحده و دستوراتش هست و نمونه اون اندونزی است. کشوری که در مسیر تجارت حیاتی دریایی ما با چین قرار داره و در هفته گذشته برای دومین بار به نظر با دستور ایالات متحده وارد بازی جنگ نفت کش های ما با ایالات متحده شد. و نفت کش ما را توقیف کرد. بار پیش هم در توقیف نفت کش کره ای ها توسط ما دخالت کرد و با توقیف و تهدید مسیر تجارت ما عملا اون برنامه را ناکام گذاشت. اندونزی و نمونه های اینچنینی ه با دستور امریکا وارد این بازی میشند معضل جدی هستند. اولا به خاطر موقعیتشون و همچنین مسلمان بودنشون و اتحادشون با کشورهای دیگر منطقه ای دست ما را میبنده برای پاسخ متثابل و از طرفی هم معضل جدی هستند اگر باهاشون برخورد نکنیم. خوش رقصی اخیر اندونزی هم درست همزمان و چند روز بعد از نشست آسه آن که آمریکا به طور ویژه در اون شرکت داشت انجام شد. نکته اینجاست نیروهی نظامی ما با هر تهدید ( گفتنش اسان هست) نباید عقب نشینی کنند. نباید از ترس درگیری عقب نشست. اگر یک قدم در این تقابل عقب بشینیم تا انتها باید پیش بریم ولی اگر از هر تهدید و تقابلی نترسیم کم کم بند و بساطشون را مجبور میشند جمع کنند مگر اینکه به فکر یک درگیری نظامی باشند. پ ن: عملا با تمام جهان روبرو هستیم. برخی زورگوهای استعماری و برخی ترسوهای مستعمره ای!
  10. 1 پسندیده شده
    لیندسی گراهام گفت خیلی خوبه پول آمیکاییی ها جایی خرج میشه که روس ها میمیرن ........... هنوز دعوای آنگلوساکسونی و اسلاوی پابرجاست ..... چه بهتر اسلاو با اسلاو کشته بشه
  11. 1 پسندیده شده
    ظاهرا روس ها دارن سر تحویل SU 35 فیلم در میارن https://www.tabnak.ir/fa/news/1184567/چرا-سوخوهای-روسی-به-ایران-نرسیدند
  12. 1 پسندیده شده
    [b]عکس برداری از محل استقرار سپاه سوم عراق خاطره از: سرهنگ خلبان "ناصر رضوانی"[/b] یکی از عوامل اصلی طراحی رزمی، کسب اطلاعات و آگاهی دقیق از وضعیت آرایش دشمن در منطقه عملیات، و همچنین جزئیات و چگونگی محل تاسیسات و سایر اهداف استراتژیک و حیاتی در عمق خاک دشمن است. این وظیفه در طول هشت سال دفاع مقدس به عهده گردان های شناسایی تاکتیکی هوایی بود که با بهره گیری از هواپیماها و خلبانان شجاع و جان بر کف خود، با به جا گذاشتن خاطراتی تلخ و شیرین در موارد بسیاری، کلید افتخارات رزمندگان اسلام گردیدند. خلبانان این هواپیماها با انجام صدها ماموریت جنگی برون مرزی درحالی که تنها سلاح آنان ایمان و اعتقاد و توکل به خدا بود، بارها یکه و تنها به خاک دشمن نفوذ کرده، با گذشتن از سد پدافندی گسترده و درگیری با انواع تهدیدهای هوایی، مراکز فرماندهی و کنترل پایگاه ها و پادگان ها، سایت های ارتباطی و راداری و سایر اهداف مورد نظر را عکس برداری و شناسایی بصری می کردند. در پی انجام این ماموریت ها بود که بر مبنای اطلاعات به دست آمده، هدف ها انتخاب و متعاقبا"به وسیله هواپیماهای شکاری بمب افکن مورد حمله واقع گشته و زمینه تهاجم گسترده رزمندگان جان بر کف مهیا می شد. از جمله این نمونه ها می توان به عملیات بزرگ و پیروزمند فتح المبین، بیت المقدس، کربلاها، والفجرها و. . . اشاره کرد. از عملیات آگاه شدم ساعت حدود 5صبح بود که از خواب برخاستم. می دانستم که امروز در برنامه پروازی هستم، اما نمی دانستم که به کجا خواهم رفت. بیش از 3ماه از شروع جنگ گذشته بود و هنوز دشمن در خاک ما مشغول جنایات خویش بود. حوالی ساعت 8صبح بود که دستور پروازی را به دستم دادند. در این روزها ماموریت های شناسایی دو نوع بودند: یا به منطقه عملیات و محل استقرار و تجمع نیروهای سطحی دشمن مربوط می شد و یا عکس برداری از نقاط حیاتی در عمق خاک دشمن. که هر کدام با در نظر گرفتن عوامل مختلف، ویژگی های مخصوص به خود را داشت. اغلب این ماموریت ها در ارتفاع متوسط یا کم انجام می گرفت، به خصوص نفوذ به خاک دشمن که در ارتفاع بسیار کم (حدودا در ارتفاع کم تر از 30متر) انجام می شد و تهدیدات پدافندی دشمن، در این ارتفاعات حالت های خاصی داشت که اقدامات تاکتیکی برای مقابله با آنها نیز بسیار متنوع بود. البته گاهی این ماموریت ها در ارتفاع بالا انجام می شد که آن نیز نیاز به تاکتیک دیگری داشت و هر کدام طراحی مخصوص به خود را طلب می کرد. محل ماموریت و موانع آن مشخص شده بود با توجه به ماموریت ابلاغی مختصات جغرافیایی هدف را روی نقشه پیاده کردم. منطقه ای که باید در پوشش عکاسی ما قرار می گرفت در آن سوی "گیلانغرب" قرار داشت. ما باید از محل استقرار سپاه سوم عراق، از جمله مرکز فرماندهی، یگان هلی کوپتری و نیز وضعیت آرایش سپاه عکس می گرفتیم. هواپیمای رهگیر عراقی، 4سکوی پرتاب موشک های سام-2و سام-6 و تعدادی آتشبار ضد هوایی، مجموعه تهدیدات موجود در منطقه را تشکیل می دادند. زمان پرواز ساعت 1بعد از ظهر انتخاب شده بود. ما جهت طراحی و هماهنگی فرصت کافی داشتیم و با توجه به بعد مسافت به سوختگیری هوایی نیز نیازمند بودیم. اهداف را دسته بندی کردم اهداف مورد نظر را به ترتیب اولویت مشخص کردیم. ارتفاع پرواز عکاسی 15000پا محاسبه و تعیین شد این ارتفاع از نظر بعضی از سیستم های پدافند هوایی بسیار خطر ناک بود. در این فکر بودیم که با توجه به اولویت ها، بعضی از اهداف را به عنوان "اهداف ثانویه" در نظر بگیریم ولی نمی توانستیم به سادگی به یک نتیجه مثبت برسیم. تصمیم گرفته شد هر طور شده همه هدف های درخواست شده را در پوشش عکاسی قرار دهیم. سه نوع دوربین برای انجام این ماموریت در نظر گرفته شد و قرار شد که هواپیما به سیستم های جنگ الکترونیکی مجهز شود. نیازمندی ها به گردان نگهداری ابلاغ شد. پس از شرکت در جلسه توجیهی پرواز کردیم جلسه توجیهی با خلبانان هواپیمای سوخت رسان و انجام هماهنگی های لازم در ساعت30/10صبح انجام گردید و قرار شد هواپیمای تانکر ساعت 30/11از مهرآباد پرواز کرده، روی آسمان ساوه در ارتفاع 20000پایی منتظر بماند. آخرین هماهنگی زمینی و بررسی مجدد طرح پروازی، با حضور افسر اطلاعات عملیات و هواپیمای اسکورت خودی همه و همه بررسی شد. ساعت بلند شدن هواپیما نزدیک بود. درحالی که دعایی زیر لب زمزمه می کردیم، با اسم پروازی " شهاب-3" از برج مراقبت اجازه پرواز گرفتیم. پس از بلند شدن، ارتفاع 5000 پایی را تا حوالی شهر ساوه حفظ کردیم سپس مبادرت به اوج گیری کرده، هواپیمای تانکر را در آسمان آبی کشورمان مشاهده کردیم. طبق قرار قبلی به سمت کرمانشاه جهت گرفتیم. حوالی همدان با حداکثر سرعت به ارتفاع 18000پایی صعود کرده، درست در پشت هواپیمای تانکر و زیر دم آن قرار گرفتیم. با حفظ کامل سکوت رادیویی به پرواز ادامه دادیم. ما تقریبا شمال غرب کرمانشاه بودیم و هواپیمای تانکر به آهستگی خود را به ارتفاع 15000پایی سطح دریا رسانده بود و درحالی که با فرودگاه صحبت می کرد، اجازه گرفت به سمت شهر و فرودگاه کرمانشاه پرواز کند. با هماهنگی رادار منطقه و پس از آخرین سوختگیری به سمت هدف جهت گرفته، به ارتفاع 200پایی رسیدیم. قرار بود پس از گذشتن از مرز و قرار گرفتن در سمت پروازی مورد نظر، با حداکثر سرعت به ارتفاع 15000پایی صعود کنیم. از مرز با سرعت و ارتفاع کم زیاد گذشتیم هنگام عبور از مرز نقاط خالی از جمعیت را جهت عدم رویت توسط دیده بان ها انتخاب کردیم و ضمن پرواز در ارتفاع بسیار کم و حداکثر سرعت ممکن چشم به اطراف خود دوختیم. سپس از روی صخره ها و لابلای ارتفاعات پر برف غرب کشورمان عبور کردیم و به مناطق کم ارتفاع و نسبتا مسطح خاک عراق رسیدیم. طبق اطلاع قبلی اولین سایت موشکی سام-6در 12کیلومتری سد راه مان قرار داشت که کم و بیش موج رادار جستجوگر آن را روی صفحه هشدار دهنده راداری خود مشاهده می کردیم. سیستم های ضد الکترونیکی را به منظور ایجاد اختلال در سایت موشکی به کار انداختیم. طبق نقشه پیش می رفتیم و هر لحظه منتظر عکس العمل جدی بودیم و تمام حواس مان متوجه بیرون و همچنین سیستم هشدار دهنده راداری بود. سرانجام زمان اوج گیری فرا رسید. همین که به ارتفاع 2000پایی از سطح زمین رسیدیم و از آن گذشتیم، تعداد سیستم های پدافندی و راداری که روی ما کار می کردند بیشتر شد و تقریبا صفحه نشان دهنده راداری، مملو از علامات مختلف و چراغ های مربوط به آنها گشت. ما تقریبا روی منطقه قرار داشتیم که از سمت راست علامت شلیک موشک سام-6را مشاهده کردیم ولی با چشم چیزی ندیدیم. با سرعت زیادی پرواز می کردیم و زمان به کندی می گذشت. اکنون دیگر به ارتفاع دلخواه رسیده بودیم و طبق طرح روی مسیر قرار داشتیم. منطقه مورد نظر زیر پای ما قرار داشت و دوربین ها به خوبی کار می کردند. دوفروند هواپیمای عراقی مرا تهدید می کردند کمی بعد اولین صدای آشنا روی کانال رادیویی به گوشم رسید. صدای هواپیمای تانکر بود که می گفت: - شهاب3رادار شما را صدا می زند، روی کانال مربوطه به گوش باشید. صدای رادیو را زیادتر کردم. رادار اخطار کرد: - شهاب-3دو فروند هواپیمای عراقی به سمت شما در پروازند، فاصله آنها با شما 18مایل است. مدت زیادی نگذشت که رادار فاصله آنها را 12 مایل به راست اعلام کرد و بلافاصله دستور داد که به سمت چپ گردش کنیم اما هنوز 10مایل دیگر تا انتهای منطقه داشتیم. طبق محاسبه ما، چون هواپیماهای رهگیر از سمت راست و از زاویه 90درجه به ما نزدیک می شدند، زمان کافی برای ادامه ماموریت وجود داشت، اما مجددا اپراتور رادار با صدای مضطربی اعلام کرد: - شهاب-3هرچه زودتر به سمت چپ گردش کنید هواپیماهای عراقی در 8 مایلی شما قرار دارند. هنوز به چشم چیزی نمی دیدم و هشدار دهنده راداری نیز وجود هواپیماهای رهگیر را نشان نمی داد. چند مایل بیشتر به انتهای منطقه هدف باقی نمانده بود که صدای سیستم هشداردهنده و همچنین نشان دهنده های این سیستم وجود هواپیماهای دشمن را در سمت راست اعلام کرد. بار دیگر اپراتور رادار درحالی که بغض گلویش را گرفته بود اعلام کرد: - شهاب 3 با شما هستم دشمن در 4مایلی سمت راست شماست. هر چه سریع تر به سمت چپ گردش کنید. در همین لحظه با چشم دو هواپیمای عراقی را به صورت دو نقطه در سمت راست مشاهده کردم. بلافاصله با انجام یک مانور شدید، به سمت چپ گردش کرده و شروع به کاهش ارتفاع کردم. در مدت کوتاهی ارتفاع آن قدر کم شد که به نزدیک زمین رسیدم. هواپیماهای عراقی دیگر از دید ما خارج شده بودند و ما صدای اپراتور رادار را نیز نمی شنیدیم. طبق اعلام بعدی رادار هواپیماهای عراقی به سمت ما شلیک کرده بودند، ولی به لطف و خواست خدای متعال ما از گزند دشمنان در امان مانده بودیم و توانستیم به نحو احسن از منطقه عکس برداری کنیم. ما هنوز با انجام مانور در ارتفاع کم ادامه مسیر می دادیم تا از تعقیب احتمالی در امان باشیم و در همان حال به سمت کشورمان درحال پرواز بودیم. نشان دهنده های راداری دیگر چیزی را نشان نمی داد و ما تقریبا 30مایل از مرز دور شده بودیم. سوخت کم شده بود و سریعا سوختگیری کردیم ضمن تماس با رادار به سمت هواپیمای تانکر پرواز کردیم. بنزین هواپیما بسیار کم شده بود و حالت خطرناکی داشتیم، سرانجام به تانکر متصل شدیم و پس از بنزین گیری، به سمت مهرآباد پرواز کرده و سالم به زمین نشستیم. ظهور و چاپ عکس ها و پیاده کردن اهداف مورد نظر روی آنها را بلافاصله آغاز کردیم. وقتی فیلم دوربین اصلی روی قرقره ها قرار گرفت دیدیم که به خواست خدا تمام منطقه عکس برداری شده و همه درخواست ها انجام گرفته. هنگامی که در تصویر آتشبار پدافند هوایی عراق و انفجار موشک های سام در زیر و اطراف هواپیما را مشاهده کردیم، مجددا شکر خدا وند منان را به جای آوردیم. بعدها متوجه شدم که این عکس ها در طرح ریزی عملیات نیروهای رزمنده، بسیار موثر و مفید واقع شده و کلیدی در راه پیروزی رزمندگان زمینی ما بوده است. دانستن این موضوع باعث شد که بیشتر احساس خوشحالی و سربلندی کنم و خداوند متعال را نیز بیشتر برای الطاف و کمک هایش سپاس گویم. منبع: سنترال کلابز با تشکر از moh-597
  13. 1 پسندیده شده
    سلام و درود برادر موسوی گرامی قبلاً در بروز رسانی از مطالعات شما که در نوع خودش دید متفاوتی را ارائه می داد استفاده می کردیم ، ولی به شرطی که بجای گفتمان تبلیغی و تخریبی ، گفتمان تحلیلی را پیشه می کردید ..! بزرگان ما می گویند در جایی که عشق و یا تنفر باشد تعقل راه ندارد ! اولی که تا حدودی قابل درک است ولی دومی اش جز خُسران سودی ندارد بهر حال برادر ... این موضوع قریب به واقع صحیح است . و این مزیت بالقوه پتانسیل های زیادی برای ایران داشته و خواهد داشت . اما مگر نه اینکه عراق و یا بحرین ( جزیره هدیه داده شده ما ...! ) هم از همین درصد های اکثریت علاقه مندان به ایران برخوردار بودند ؟ ولی علی رقم این مردم عامه ی علاقه مند ، حکومت هایی دست نشانده شان جزو متخاصم ترین دولت ها با کشور ایران بودند .؟! ( عراق درگذشته و بحرین در حال حاضر ) اتفاقاً همین پتانسیل باعث سرمایه گذاری دشمنان ما در این کشور ها شده است تا از عدم النفع ما اطمینان حاصل کنند . لذا مشخصاً در مورد کشور پاکستان هم ، هر اندازه سیاست های ژئوپلتیکی و رصد ریز بینانه رسانه ایی را بکار ببندیم به بیراهه نرفته ایم ... تا این دقت نظر ، در آینده موجب استفاده بهینه از این خیل عظیم علاقه مندان به کشورمان گردد. انشاالله
  14. 1 پسندیده شده
    خب اینطور که مشخص شد منبع مشخصی ندارید فقط یک حدس رو‌ دارید بیان میکنید. خود تانک های غنیمتی از ارتش سوریه به اندازه کافی کنتاکت -۱ دارند. از T-72AV گرفته تا T-55AMV فقط کافیه بخشی از تانک های غنیمتی به عنوان قطعات یدکی استفاده بشوند‌. کشورهای مختلفی در خاورمیانه، شمال آفریقا و قفقاز که اتفاقا همیپیمان ترکیه هم هستند به مقدار کافی از استفاده کنندگان بلوک های زره واکنشی کنتاکت -۱ هستند. از جمله حکومت باکو تانک‌ T-72AV ارتش آذربایجان که توسط شرکت ASELSAN بروز رسانی محدود داشته است در مورد ایده هم به اندازه کافی خود همپیمانان ترک ها و برخی گروه های تروریستی در سوریه و خود ترکها تجربه نصب و ایجاد آرایش جدید زره های واکنشی رو دارند. این رو در نظر داشته باشید که بخش قابل توجه ای از نظامیان سوری از جمله افسران زرهی به صف مخالفان دولت سوریه هم پیوستند. تانک T-72 تروریست های داعشی که به شکل کارگاهی چینش و آرایش بلوک های زره واکنشی کنتاکت -۱ ارتقا پیدا کرده اند.
  15. 1 پسندیده شده
    وال استریت ژورنال : آمریکا نمی‌تواند نفت توقیف (دزدیده) شده ایران را بفروشد زیرا شرکت‌های تخلیه بار از ایران می‌ترسند - وال استریت ژورنال به نقل از منابعی گزارش داد، دادستان‌های فدرال ایالات متحده آمریکا قادر به برگزاری مزایده برای ۸۰۰ هزار نفت توقیف (دزدیده) شده ایران در یک نفتکش یونانی در سواحل تگزاس نیستند، زیرا شرکت‌های آمریکایی نمی‌خواهند آن را تخلیه کنند. - به نوشته این روزنامه، شرکت‌های آمریکایی که در زمینه تخلیه نفتکش‌ها فعالیت می‌کنند، در صورت موافقت با تخلیه نفت ایران از نفتکش یونانی، از اقدامات «تلافی‌جویانه ایران» هراس دارند. وستانیوز
  16. 1 پسندیده شده
    بسم ا... بال در بال فانتوم
  17. 1 پسندیده شده
    IRIAF - McDonnell Douglas F-4E & F4D Phantom II McDonnell Douglas F-4E McDonnell Douglas F-4D
  18. 1 پسندیده شده
    https://www.khabaronline.ir/news/1743866/پوشش-افسران-زن-روسی-در-رزمایش-کمربند-دریایی-ایران-چین-و-روسیه
  19. 1 پسندیده شده
    رزمایش مرکب دریایی ایران، چین و روسیه این رزمایش با حضور یگانهای شناوری این سه کشور در شمال اقیانوس هند در حال برگزاری است.
  20. 1 پسندیده شده
    سلام شبیه بانکر های اسرائیلی هست که برای پدافند عمود پرتاب خود استفاده می کنند / الان تنها مشکل بحث پرتاب های مایل هست که اونم میشه با بوستر تکمیلی حل کرد و دوم بحث رادار هست که در بخش پسیو و یا گیرنده میتونه استتار و با اسانسور به زیر بره ولی در بخش اکتیو تنها جابجایی و دکو های تقلبی موثر هست
  21. 1 پسندیده شده
    تصاویری از نیروی ویژه نوهد ارتش جمهوری اسلامی ایران _ دوره کویر لینک از سایت تابناک : https://www.tabnak.ir/fa/news/1166232/نوهد-ارتش-جمهوری-اسلامی-ایران-دوره-کویر
  22. 1 پسندیده شده
    سوخو ۳۵ اس ام :از نسخه بعدی فلانکر روسیه از جنگ الکترونیک تا دفاع لیزری چه انتظاری باید داشت جنگنده برتری هوایی سنگین وزن Su-35S Flanker در برنامه های نوسازی نیروی هوایی روسیه برای ناوگان هوانوردی رزمی تاکتیکی آن، با بیش از 100 فروند هواپیما از سال 2014 وارد خدمت شده و نزدیک به 50 فروند دیگر برای صادرات ساخته شده است. Su-35 در ابتدا مفهومی برگرفته از Su-27S Flanker دوران جنگ سرد بود که در اتحاد جماهیر شوروی به عنوان جانشینی با قابلیت‌های پیشرفته‌تر که می‌توانست در میانه تا اواخر دهه 1990 وارد خدمت شود. با این حال، فروپاشی اقتصاد روسیه در دهه 1990 و فقدان سفارشات صادراتی تا حدی به دلیل فشار غرب بر مشتریان بالقوه، به این معنی بود که یک "Super Flanker" تنها با حدود 15 سال تاخیر وارد تولید سریالی می شود. پیشرفت‌های عمده نسبت به Su-27 شامل استفاده از یک بدنه کامپوزیت بادوام تر و سبک تر از مدل قبلی خود و با کاهش سطح مقطع راداری میباشد.رادار جدید Irbis-E با برد تشخیص هوا به هوای نزدیک به پنج برابر و استفاده از تجهیزات الکترونیکی از جمله دیتا لینک، نمایشگرهای کابین خلبان و سیستم‌های جنگ الکترونیکی از نظر فناوری، چندین دهه جلوتر از Flanker اصلی است و در حالی که توانایی بسیار بالایی دارد، اما اتکای شدید نیروی هوایی روسیه به سوخو-35 در برابر ناوگان پیشرفته و بسیار بیشتر ناتو، انگیزه ای را نه تنها برای تسریع کار بر روی جانشین ان سو-57 ایجاد کرده است بلکه برای بهبود قابلیت های خود Su-35 با استفاده از سرمایه گذاری های تحقیق و توسعه که قبلاً برای برنامه Su-57 انجام شده بود فراهم می آورد. در حالی که ناوگان نسل پنجم F-35 که توسط ناتو و کشورهای متحد آن در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر شده اند، در حال حاضر آمادگی لازم برای نبرد با شدت بالا را ندارند، هنگامی که این برنامه به بلوغ بیشتر رسید و نیروی هوایی ایالات متحده شروع به اعزام جنگنده های نسل ششم در حدود سال 2030 کرد، قابلیت های Su-35 ممکن است شروع به منسوخ شدن کند در نتیجه، طبق گزارش ها، یک برنامه نوسازی برای رساندن هواپیما به استانداردی به نام "Su-35SM" دنبال شده است و انتظار می رود نه تنها به طور قابل توجهی قابلیت های ساخت هواپیماهای Su-35 را در آینده بهبود بخشد،بسته ارتقاء برای هواپیماهای موجودنیز ارائه کند. مهمترین ویژگی های مورد انتظار از بسته ارتقاء جدید سوخو ۳۵ در زیر بررسی شده است: موشک های R37-M و R77-M بعنوان تسلیحات استاندارد نقص عمده Su-35 موشک های هوا به هوای فراتر از برد بصری آن بوده است، این جنگنده موشک های R-77-1 را به عنوان تسلیحات اصلی خود به کار می گیرد که از راداری فعال و برد 110 کیلومتری بهره می برد.اینها با R-27ER/ET قدیمی تر با برد 130 کیلومتر تکمیل می شوند، اما بدون هدایت رادار فعال به این معنی که کمتر می توان به یکباره شلیک کرد و این موشک ها برای هدایتشان به سنسورهای خود Su-35 بیشتر متکی هستند. این دو موشک، در حالی که برای دهه 2000 بسیار قدرتمند بودند، در مواجهه با نسل‌های جدید موشک های ناتو و موشک‌های هوا به هوای چین مانند AIM-120D، Meteor و PL-15 با بردهای تخمینی ۱۶۰تا180 کیلومتر، 200-100 کیلومتر و 200-300 کیلومتر انتظار می‌رود که Su-35SM به R-77M جدید متکی باشد که به عنوان تسلیحات هوا به هوای اصلی جنگنده Su-57 طراحی شده و از باله‌های بریده شده برای پرتاب از جایگاه‌های تسلیحات داخلی استفاده می‌کند. این موشک دارای برد درگیری 200 کیلومتر است، از رادار AESA( آرایه فازی فعال) بهره می برد که فرار از آن را در محدوده برد آن بسیار دشوار می کند. همچنین انتظار می رود که واحدهای Su-35SM موشک بسیار بزرگتر R-37M را که در حال حاضر سلاح اصلی واحدهای رهگیر روسی MiG-31 است، به طور گسترده استفاده کنند. این موشک دارای برد درگیری 400 کیلومتر، سرعت بسیار بالای 6 ماخ با یک کلاهک بزرگ ۶۰ کیلویی است.اگر چه سوخو ۳۵ تنها ۴ فروند از آن می‌تواند حمل کند زیرا آنها بسیار سبک تر از MiG-31 هستند. R-37M مخصوصاً به دلیل توانایی‌هایش در برابر اهداف بزرگ با ارزش مانند بمب‌افکن‌ها و هواپیماهای هشدار زودهنگام هوابرد بسیار ارزشمند است، اگرچه در برابر جنگنده‌ها نیز توانایی بالایی دارد. با این حال، عملکرد پروازی محدودتر Su-35 به این معنی است که قادر نخواهد بود موشک ها را به همان اندازه کارآمد یا با همان بردی که ناوگان MiG-31 در حال حاضر می تواند استفاده کند. ادامه صفحه بعد.......... مترجم SHADAD استفاده از این مطلب با ذکر نام انجمن میلیتاری مجاز میباشد. بن پایه: https://militarywatchmagazine.com/article/su35sm-incoming-new-technologies-expected-su-57
  23. 1 پسندیده شده
    فروش نفت ایران تقریبا به زمان اجرای برجام رسید طبق گزارش EIA: -درآمد نفتی ایران در 7 ماه 2022 دو برابر کل 2020 شده. -درآمد ماهانه ایران در 2022، 50 درصد از 2021 بیشتر شده. -درآمد نفتی ایران در کل 2022 حدود 58 میلیارد دلار برآورد شده که تقریبا معادل زمان اجرای برجام هست.
  24. 1 پسندیده شده
    مسئولیت پذیری شرط اول مدیر موفق در هر حوزه ای مشکلات هست، گاهی مشکلات آنی و ضربتی فرو می ریزد و گاهی حجیم و سیل آسا فرقی نمی کند این حوزه چه باشد، اگر مدیر دلش برای کارش بسوزد، داشته هایش را بکار می گیرد و از جان و دل مایه می گذارد فرقی نمی کند چه روزی هست، هر روز کار و تلاش و برنامه ریزی پیش پای مدیر است کار واقعی نه ادا و نه ادعا وقتی از مسئولیت پذیری و دلسوزی صحبت می کنیم، گستره واژه بزرگی مطرح می شود که در این جا داستان وار به ان اشاره می کنیم در کشور ما بسیاری از کم کاری ها با بهانه هایی مثل نظر رهبری، کودتای نوژه، نبود حداقل بودجه و ... پوشانده شده و ابزاری برای رفع مسئولیت محسوب می شوند وقتی به عمق داستان می رویم ، به وضوح متوجه می شویم که ذره ای از این مسائل مطرح نبوده و مدیران درون سازمان علاقه و دلسوزی برای تغییر ندارند و در ظاهر حرف های بسیار روشنفکرانه می زنند و در عمل چاه های عمیق فروپاشی سیستم هستند اقدامات انجام شده در نیروی هوایی کاملا جزیره ای بود و راهبردی یکپارچه در آن دیده نمی شود و علت را چه باید جست؟ توسعه دانش ساخت هواپیما در ایران لینک این مصاحبه نگاه رهبری را به توسعه جنگنده داخلی و حمایت از آن نشان می دهد که حداقل بهانه هایی مثل رهبری، کودتا و بودجه را خط می زند ماجرای استقبال رهبر انقلاب از خلبان‌های صاعقه لینک در قضیه نیروی هوایی این صحبت ها به وضوح نشان می دهد کندی پیشرفت و توسعه برتری هوایی در کشور را در مدیریت آن نیرو باید جستجو کرد بویژه بعد از مقایسه تجربه و سابقه این نیرو با نیروهای تازه تاسیس تری مثل پدافند هوایی ارتش، نیروی هوا و فضای سپاه و نیروی دریایی ارتش که در همه این نیروها راهبرد آینده نگرانه تعیین شده است و در نیروی هوایی چیزی از آینده نگری و تغییر دیده نمی شود در حالی که ساده ترین نگاه به توسعه نیروی هوایی ما را به چنین راهبردی می رساند مثال مستقیم رو در شهر سوسنگرد می زنم که در رسانه ها ضدانقلاب کم بود ها شهرستان را به عنوان تلاش مرکز برای فقیر نگه داشتن منطقه مطرح می کنند در حالی که در واقعیت کارشناسان پایینی موانع اصلی ویرانی شهرستان هستند و هرگونه تلاش برای سرمایه گذاری در شهرستان را با مشکل تراشی با شکست روبرو می کنند که مبادا صندلیشان در خطر قرار گیرد و میز بیشعوریشان بر مردم از دست برود یا کم رنگ شود برداشتی کوتاه از جمله ای مهم در مستند نبرد امواج دقیقه 41 لینک امیر غلامی جانشین اسبق پدافند هوایی ارتش این روایت واقعی از یک نیروی کاملا وابسته به تکنولوژی بود که مدیر ان منتظر نماند که دیگران برایش قطعه تهیه کنند و خودش اقدام کرد و جلوی روند کارمند صفتی و بی مسئولیت زیردستش را گرفت در بسیاری از ارگان ها و شرکت ها نیروی کارمند صفت از جملاتی مثل میگه به من چه ! فلان بخش تامین کنه تا من کشور رو اداره کنم چرا به خودم زحمت بدم، شرایط همینطوری خوبه کی قدر زحمات منو میدونه که کار کنم به اندازه حقوقم کار میکنم و کار بیشتر یعنی حقوق جداگانه و پول جداگانه چرا بیشتر از تایم اداری بمانم و حضور داشته باشم باید کار مردم را به مشکل بیندازم تا قدر من رو بدونن همه اینجا بیسواد هستن و فقط من کار رو میدونم و .... اصل بر سیستم محور بودن است ولی سیستم نمیتونه تغییر شکل بده، بلکه انسان ها هستن که تغییر و رشد رو به سیستم میارن سیستم در بهترین حالت حافظ وضع خواهد بود و به مرور سبب افزایش کاغذ بازی و موانع می شود. اینجاست که مدیری کارآمد و دلسوز، خط شکن و تغییر دهنده سیستم هست کسی که به جای بی خیالی و کارمند صفتی روی مشکلات پل بسازد و کار را جلو ببرد >>>>>>>>>> آیا این صحبت ها شعار و تئوری هست ؟ ؟ مثال های واقعی در ایران داریم شهید احمد کاظمی مدیریت میدانی شهید کاظمی به روایت شهید طهرانی مقدم لینک شهید حسن باقری آخرین روزهای زمستان لینک شهید منصور ستاری شهید طهرانی مقدم دکتر محمود حسابی دکتر علی اکبر اعتماد مرتضی سلطانی بنیان گذار مجموعه زر ماکارون لینک و ..... اینجا چند سوال مهم هست که باید جواب بدیم - چرا مسئولیت پذیری در کارمندان نیست و راهکار چیست؟ - چگونه افراد و مدیرانی این گونه را می توان ساخت و حمایت کرد؟ - تغییر سیستم بدون فروپاشی چگونه ممکن هست؟ تقدیم به جناب @MR9
  25. 1 پسندیده شده
      این که پرنده ی ایشون شناسایی میشه یا خیر رو نمیدونم چون ایشون چندین پرواز در ارتفاع بالای شناسایی هم در کارنامه دارن (اطلاعات پروازهای شناسایی زیاد در دسترس نیست و عموما نکات فنی رو از مصاحبه ی خلبان ها استخراج می کنن) فکر نمی کنم سوختگیری مشابهی با عملیات رزمی h3 داشته باشن چرا که پرنده های شناسایی تسلیحات حمل نمی کنن و چندین احتمال مطرح هست :   اولا که تک پرنده بودن و قطعا حرکت در سرعت پایین تری داشتن (نیازی برای هر چه سریع تر انجام دادن ماموریت نبوده که 8 جنگنده ی ما شناسایی نشن) و مصرف سوخت پایین تر دوما فانتوم در زیر 5 پایلون خودش میتونه پادهای سوخت حمل کنه و این که مسلح هم نبودن و فتوفانتوم ایشون بسیار سبک تر از فانتوم های مسلحی که به h3 حمله کردن بوده و قطعا ترکیب بندی باک های سوخت خارجی و وزن و سرعت مناسب شعاع عملیاتی فتوفانتوم رو بسیار بیشتر از فانتوم مسلح به بیشینه ی بار می کنه.   این هم صفحه ی معرفی ایشون توی سایت نهاجا   شهید ذوالفقاری از زبان تیمسار ناصر رضوانی