برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on سه شنبه, 17 مرداد 1402 در پست ها
-
7 پسندیده شدهبه نام خدا Leonardo Falco هواپیمای بدون سرنشین (UAV) [2009] SELEX Galileo Falco (به معنی شاهین) عضو دیگری از خانواده در حال گسترش پهپاد های مدرن است که برای استفاده در بخش نظامی در نظر گرفته شده اند. اولین پرواز Falco در دسامبر سال 2003 اتفاق افتاد و پس از آزمایش ها و مجوز های اضافه تر، Falco به طور رسمی در سال 2009 به بازار معرفی شد. حدود 50 فروند از آن ساخته شده و پاکستان اولین مشتری آن بود. ارتش پاکستان 24 فروند Falco را از ابتدا خریداری کرد و از آنها در فعالیت های عملیاتی با محوریت دره سوات استفاده می کند. Falco به عنوان یک پهپاد کلاس متوسط تعریف می شود و در فرم اصلی خود، فقط برای شناسایی و نظارت در نظر گرفته شده، به همین دلیل به اندازه سری پریدیتور یا ریپر آمریکایی مسلح نیست. نقطه قوت این سری، مداومت و کارایی در ارتفاع است که در مقایسه با استفاده از بالگرد یا هواپیمای بزرگ تر به فرماندهان زمینی چشمی در آسمان با قیمت و ریسک کمتر ارائه می دهد. Falco ابتدا توسط Galileo Avionica مدیریت می شد که از آن زمان با SELEX S&AS ادغام شد و SELEX Galileo را تشکیل داد. SELEX، پیش از Falco، سامانه های الکترونیکی و تصویربرداری پیشرفته را برای بخش های مختلف دفاعی می ساخت. خود SELEX فرزند Finmeccanica، قدرت صنعتی، است که در سال 1948 در رم تاسیس شد. در سال 2016 شرکت SELEX با Leonardo-Finmeccanica's Electronics ادغام شد و Leonardo S.p.A. نام گرفت. در ظاهر، Falco از پروفایل ساده یک هواپیمای تجاری پیشرفته متابعت می کند. بدنه صاف و آیرودینامیک است و بال های مستقیمی که مقداری به سمت بالا شکسته اند در میانه بدنه به آن متصل می شود. 2 میله نازک از بال ها منشا می گیرند که باله های دمی را نگه می دارند و در پایه خود توسط یک صفحه افقی با هم ارتباط پیدا می کنند. موتور در انتهای بدنه قرار دارد و یک ملخ 3 پره را با آرایش pusher می چرخاند. بخش زیرین از سه پایه فرود ثابت تشکیل می شود که هرکدام یک چرخ پوشیده دارند. محموله در زیر شکم بدنه نصب می شود و با توجه به خواسته اپراتور قابل تغییر است (تجهیزات حسگر NBC (هسته ای، بیولوژیکی، شیمیایی)، اقدامات متقابل الکترونیکی، تصویربرداری حرارتی، تلویزیون، رادار، هدف یاب لیزری). سامانه های اویونیک در بخش دماغه قرار دارند. نیروی Falco از یک موتور 80 اسب بخاری تامین می شود که پهپاد را به حداکثر سرعت 216 کیلومتر بر ساعت می رساند، تا ارتفاع 5030 متری پرواز می کند و مداومت 14 ساعته دارد. Falco به هیچ وجه پهپاد کوچکی نیست، 5.25 متر طول و 7.2 متر طول بال دارد. در حال استراحت، ارتفاع Falco به 1.8 متر می رسد که برای قرار گرفتن در جای خود نیاز به چندین نفر دارد. این پهپاد توانایی به پرواز در آمدن از روی باند را دارد اما برای افزایش توانایی های میدانی پرتاب توسط منجنیق پنوماتیک هم برای آن آزمایش شده است. گمان می رود امکان بازیابی با توری بلند شونده هم برای آن وجود داشته باشد. Falco، هماننند دیگر پهپاد ها یکی از اجزای مجموعه پهپادی کامل ارائه شده توسط شرکت است. این مجموعه شامل خود هواپیما (یک یا چند فروند در صورت نیاز)، ایستگاه کنترل زمینی (GCS) و تجهیزات پشتیبانی شامل ایستگاه خلبان و نمایشگر های ماموریتی می شود. اطلاعات به صورت لحظه ای و تماما رنگی به GCS رله می شود که به فرماندهان اجازه می دهد در طول پرواز تصمیمات سریع بگیرند. پهپاد هایی مانند Falco از کارکرد بی صدا و بدنه کوچک خود استفاده و معمولا بدون جلب توجه در کنار دشمن پرواز می کنند (همانند طور که توسط پهپاد های آمریکایی در عراق و افغانستان اثبات شد). توسعه بعدی آن منجر به ساخت Falco EVO شد با امکان حمل مهمات هدایت پذیر (2 موشک زیر بال ها) که حوزه ماموریتی این پهپاد ایتالیایی را به مقدار زیادی افزایش می دهد. Falco EVO بزرگتر و احتمالا پرقدرت تر است تا با نقش جدید خود در میدان نبرد متناسب شود. در می سال 2013، اعلام شد که دولت ایتالیا به دلیل الزامات حیاتی در افغانستان به سراغ خرید سری RQ-7 Shadow آمریکایی رفته است. این خرید ضربه ای به برنامه Galileo و صنایع دفاعی ایتالیایی بود (به طور تاریخی قرارداد های دولتی به شرکت های دفاعی ایتالیایی اهدا می شود). در سال 2017، دو پهپاد Falco در در مجاورت شهر درعا اردن توسط جنگنده های میگ 23 سوریه سرنگون شدند. در ژوئن سال 2019، خانواده Falco برای سومین بار در نمایشگاه هوایی پاریس 2019 رونمایی شد. این مدل با نام Falco Xplorer شناخته می شود. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2009 - وضعیت: در خدمت محدود - تعداد فروند ساخته شده: 50 - سازنده: Leonardo-Finmeccanica (SELEX Galileo) - ایتالیا - کشورهای استفاده کننده: بنگلادش، لیبی، اردن، پاکستان، عربستان سعودی، ترکمنستان، نیرو های حافظ صلح سازمان ملل (سال 2013 برای جاسوسی در کونگو 5 فروند از Falco به ارزش 50 میلیون یورو خریداری شد) - نقش: جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 5.25 متر - طول بال ها: 7.2 متر - ارتفاع: 1.8 متر - حداکثر وزن برخاست: 420 کیلوگرم – قوای محرکه: 1 موتور بنزینی با قدرت 80 اسب بخار - حداکثر سرعت: 2016 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 6500 متر - تسلیحات: معمولا ندارد اگرچه در نسخه Falco EVO دو نقطه سخت زیر بال ها برای مهمات هدایت پذیر موجود است. محموله پایه 70 کیلوگرم است. دوربین های وضوح بالا، رادار (روزنه مصنوعی و نظارت دریایی)، هدف یاب لیزری، چف و فلیر - نسخه ها: Falco (سری پایه)، Falco EVO (ارتقا یافته از Falco با اندازه بزرگتر و نقاط سخت زیر بال ها؛ 6.2 متر طول؛ 12.5 متر طول بال ها؛ 2.5 متر ارتفاع؛ وزن 650 کیلوگرم؛ مداومت 20 ساعته؛ ارتفاع 6000 متری)، Falco Xplorer (ارتقا یافته و بزرگتر از تمام نسخه های Falco قبلی؛ رونمایی شده در ژوئن 2019) منبع
-
7 پسندیده شدهبا سلام . لازم دونستم نکته ای در خصوص حضور تفنگدارها بر روی کشتی های غیر نظامی خدمت دوستان عرض کنم . اولا که اینکار کار جدیدی نیست و در زمان جنگ و در سنوات قبل و در شروع ماجرای دزدان دریایی سومالیایی توسط ایران و خیلی از کشورهای دیگه صورت میگرفته . همین الانشم بروی تمامی نفتکش هایی که حامل نفت ایران هستند در بدو خروج از لنگرگاه های ایران گروهی تفنگدار ایرانی سوار کشتی ها میشن و در سواحل هند ( بعد از گذشتن از محدوده خطرناک ) بصورت شیپ تو شیپ و گاها بالگردی از روی کشتی ها پیاده میشن . یه نکته اینجا وجود داره و اون اینه که تمامی این تفنگدارها بخاطر قوانین دریانوردی بین المللی بصورت فرد غیر نظامی سوار کشتی میشن و الزاما باید هویت نظامی خودشونو در صورت بازرسی بین المللی از کشتی ها و احیانا گیر افتادن تکذیب کنند . حتی طبق پروتکل سلاح های همراه خودشونو به اب میاندازند ! دوم اینکه در زمان اوج دزدیهایی دریایی که توسط سومالیایی ها در عدن و دریای سرخ انجام میشد ، نیروهای مارین انگلستان تحت لوی شرکتهای امنیتی خصوصی با بستن قرارداد حفاظت امنیتی در گروههای سه نفره سوار کشتی ها میشدن و در سه شبانه روزی که سوار بر کشتی بودند ، کشتی را از محدوده های خطر عبور داده و بابت حضورشون روی کشتی ، هر شب مبلغ 20000 دلار در مجموع 60000 دلار بابت سه شبانه روز حفاظت ، بصورت نقدی از کاپیتان دریافت میکردند ! در اون زمان اجبارا حتی کشتی های ایرانی هم مبادرت به استخدام این مارین ها میکردند . تمام این هیاهویی که میبینید برای جا انداختن حضور شرکتهای امنیتی آمریکایی بروی کشتی های حاضر در خلیج فارس و بوجود آوردن یه راه درآمد جدیده ! یه نکته جالبتر هم وجود داره که به گفته کاپیتان یکی ازین نفتکش های ایرانی ، در زمانیکه مارینها سوار کشتی بودند تا شعاع چند کیلومتری کشتی هیچ قایقی عبور نمیکرد ، اما بعد از پیاده شدن اینها از روی کشتی تمام قایق هایی که قبلا به کشتی نزدیک نمیشدند ، بصورت هماهنگ خودشونودر مسیر کشتی قرار میدادند تا سرعت کشتی بخاطر مانور جلو گیری از برخورد کم بشه و اون گروه قایق دزدها که پشت لنج ها خودشونو مخفی کرده بودند یکباره آرپیچی بدست به سمت کشتی حمله میکردند ! اینکار انقدر تکرار شده بود که نیروهای ایرانی مشکوک شدند به تبانی بین مارین ها با این دزدهای دریایی و در واقع هم همینطور بود و کل کار یه تبانی برای تلکه کردن خطوط کشتی رانی بود ! بعد ازون ، اینکار به تکاوران نیروی دریایی ارتش و بعدها به سپاه هم سپرده شد تا کشتی های ایرانی به سلامت از محدوده عبور کنند و بعدها هم با حضور کشتی تدارکاتی ..... در دریای سرخ و ناوگان نیروی دریایی ارتش در خلیج عدن مسئله حفاظت به کار روتین نیروهای دریایی ایرانی تبدیل شد . در کل این موضوع حضور تفنگداران بروی کشتی ها اصلا نکته مهمی نیست و فقط جنبه تبلیغاتی و در پشت پرده جنبه اقتصادی داره و نباید وارد بازی رسانه ای اینها شد . بهرحال ما همچنان کار خودمونو انجام میدیم ، چه اونها سوار کشتی باشند و چه نباشند !
-
4 پسندیده شدهانهدام دو نفربر بی تی ار4 و ypr765 توسط یک پهپاد لانست در کنار این دو نفربر یک بی تی آر هم قبلا هدف یک لانست دیگر قرار گرفته بود تصاویر زمینی گرفته شده از این سه نفربر اولین نفربر بی تی آر هدف قرار گرفته https://www.aparat.com/v/r8gMy لحظه سر خوردن و غرق شدن تانک اکراینی در دریاچه ایی در محور جنوب https://www.aparat.com/v/NZpTH مناطقی که از زمان شروع ضد حملات توسط اکراین باز پس گرفته شدن سه روز پیش ارتش اکراین باچند موشک کروز سایه دو پل اتصالی بین خرسون و کریمه را هدف قرار داد . به یکی از پل ها دو موشک و به دیگر یک موشک اصابت کرده که یکی از موشکها هم در چند متری هدف و در زمین خاکی اصابت کرد .ارتش روسیه مدعی انهدام 9 موشک دیگر شده بود که تصاویر انهدام یک یا دو فروند آن را منتشر کرده است . نکته جالب اینکه شب قبل از حمله فرودگاه احتمالی محل استقرار بمب افکن های سوخو 24 اکراینی حامل این موشک ها بشدت توسط روسها مورد هدف قرار گرفته و بخشهای زیادی از آن آسیب دید این برای پنجمین بار است که به این فرودگاه حمله میشود اما روز بعد اکراینی در یک حمله موفق این دو پل را با بمب افکن های سوخو 24 هدف قرار دادن وبعد از ان تصاویر از حضور زلنسکی در یک پایگاه هوایی نامشخص به همراه بمب افکن های سوخو 24 و 27 شیه ساز پرواز با اف 16 و سامانه های دفاع هوایی غربی منتشر شد . گزارشهای منتشر شده است که این بمب افکن های بجای باند پروازی از جاده ها برای نشت و برخواست استفاده کرده و هر 24 ساعت هم یک پراوز را انجام و بعد از ان مکان خود را تغییر داده تا ازدید روسها پنهان بمانند سر جنگی موشک کروز پل را شکافته است پل دیگر که یکی از موشکها سبب ایجاد یک شکاف شده یک موشک دیگر هم در چند متری پل به زمین اصابت کرده است و همچنین حضور ادوات مهندسی و آبی خاکی روسها یکی از موشکهای سرنگون شده کروز سایه زلنسکی نمایش گونه در یک پایگاه ویا پادگان نظامی نامشخص (بیچاره اکراین گلا این دار دسته زلنسکی با نمایش های خودشون دارن اکراین رو بدبخت میکنند نرخ مهاجرت نرخ زادو ولد ونرخ تلفات جنگی نرخ بدهی های خارجی و از همه مهم تر چشم انداز نامشخص از جنگ نرخ زاد ولد حدود 35 درصد کاسته شده نسبت به سال قبل جمعت 48 میلیون اکراین به 35 تا 38 کاهش پیدا کرده بیشتر کمک های تسلیحاتی و مالی در حال حاضر اکراین به صورت وام در اختیار این کشور قرار داده میشه و بعدا باید پرداخت بشه میزان نیروی کار فعال بشدت کاهش پیدا کرده تلفات بسیار بالابه طوری که رسانه های اکراینی تایید کردن از زمان شروع ضد حملات حدود 50 هزار اکراین در جنوبو باخموت کشته و زخمی شدن در طی سه روز فقط 330 کشته اکراینی در دو شهر به خاک سپرده شدن امار از تلفات 250 هزار کشته ایی اکراین است این در حالیه که غربی ها برآوردشون از تلفات روسها 40 هزار کشته است و...............) حملات روسها به پایگاه احتمالی استقرار بمب افکن های سوخو 24 (سه ماه پیش یک پهپاد شاهد ضربه بسیار سنگینی به این پایگاه وارد کرد و بخش زیادی از کمک های تسلیحاتی غربی ها رو دود کرد ) شوخی روسها با تصاویر زلنسکی و شبیه ساز اف 16 بمب های تی یو22 و موشک خا 22 ساعاتی قبل از حملات موشکی گسترده به اکراین. این حمله بشدت توسط اکراینی ها سانسور شده است نخستین تصاویر از لحظه رها سازی موشکهای کروز سایه در هفته گذشته روسها موفق شدن با پهپاد لانست دو سامانه پدافندی IRIS-T را هدف قرار دهند در ابتدا گمان می رفت که یکی از این سامانه ها یک ماکت تمیزو دقیق از این پدافند است که جهت فریب روسها در این مکان قرار داده شده اما انتشار تصاویر بیشتر مشخص شد یک سامانه واقعی و فعال است که لانست به یکی از سیلوهای خالی از موشک پدافندی اصابت کرده است بعد از اصابت سامانه دوم هدف قرار گرفتن یک کامیون تدارکاتی روسها که در حال انتقال مهمات به توپ خودکششی 152 م م اکاتسیا است انهدام سامانه بوک روسها حمله به دو توپ 152 م م کششی ماستا روسها سه تانک منهدم وآسیب دیده روسی حمله کواد انتحاری های اکراینی به تانک و توپ خودکشی وزدیکا و نفربر روسی بالگرد کاموف 52 منهدم شده روسها دیروز هم یک بالگرد کاموف روسی در جنوب سرنگون شد. این دومین سقوط بالگردهای روسی از زمان شروع ضد حملات اکراین است روسها تصاویری جدیدی از تلفات انسانی گروهان مکانیزه ایی که در رابوتینو منهدم شد را پخش کردن دایره های قرمز کشته شدگان و موقعیت آنهاست حملات لانست تانک تی 64 ویا پی تی 91 توپ خودکششی 122 م م وزدیکا توپ خودکششی کراب توپ کششی ام 777 نفربر اکراینی یک تانک تی 64 اکراینی که در حال شلیک بروی مواضع روسها بوده قرار گرفت و بلافاصله منهدم و خدمه آن جان می بازند . در ابتدا گفته شد که یک گلوله لیزری توپخانه ایی کراسنوپل مسئول حمله است اما با کمال تعجب با انتشار یک ویدئو جدید مشخص شد یک کواد ار پی جی روسی به پشت برجک اصابت واحتمالا سر جنگی مستقیما انبار مهمات تانک را هدف قرار داده حملات توپخانه ایی به یک ستون زرهی اکراینی در باخموت انهدما نفربر و یا تانک اکراینی در حملات توپخانه ایی روسها انهدام و یا آسیب دو توپ خودکششی اکراینی در اتش ضد توپخانه ایی روسها اصابت مستقیم گلوله توپ به خودرو زرهی هاموی و تانک ارتش اکراین موشک ضد زره ونفربر بی ام پی - برادلی و یک تانک اکراینی جان سالم بدر بردن یک تانک تی 55 روسی که بعد از آسیب توسط مین مورد حمله یک کواد ار پی جی اکراینی قرار گرفت تحویل هزار کواد آر پی جی ها به روسها و بکاری گیری این پرند ه های بر علیه پیاده نظام اکراینی و خودرو زرهی کوازک خسارت های زره اکراین دو امرپ گریپی ترکیه ایی تانک تی 72 و نفربر بی ام پی و برادلی ویک خودرو زرهی احتمالا کوزاک سرنگون شدن بالگرد میل 24 ارتش اکراین روسها یک توپ خودکششی سزاز پنهان شده را هدف قرار دادن یک پهپاد شناسایی زالا روسی که با وجود هدف قرار گرفتن توسط چندین گلوله سلاح سبک به پایگاه باز گشت بعد از اکراین روسها هم در حال نصب سامانه اخلال ضد کواد کوپتر بروی تانک های خود بخصوص تی 90 هستن حفاظت تنه درخت بروی نفربر بی ام پی 3 روسی و امرپ منهدم شده پرو مکس اکراینی
-
2 پسندیده شدهتحویل اسکالپ /ئی جی به نیروی هوایی ارتش اوکراین براساس تصاویر منتشرشده از سوی وزارت دفاع اوکراین ، موشک کروز اسکالپ-ئی جی که روگرفت موشک کروز بریتانیایی استورم شدو بشمار می رود به شکل رسمی به نیروی هوایی این کشور تحویل داده شد . این درحالی بود که پاریس ، پیش از این از تحیول این موشکها در ماه می 2023 خبر داده بود ولی بازدید زلنسکی از اسکادران سوخو-24 نیروی هوایی اوکراین و نمایش نصب این موشک کروز بر روی فنسرهای عملیاتی این نیرو ، به شکل رسمی از این سلاح جدید ، پرده برداری نمود .( ظاهرا بدلیل ورود احتمالی واگنر به صحنه کودتای نیجر تحویل این موشکها زودتر صورت گرفته است .م ) در جریان این رونمایی ، زلنسکی یک تیر موشک اسکالپ- ئی جی را امضاء نمود در حالی که نیم رخ ترکیبی یک سوخو-24/2000، به همراه عبارت SCALP-EG به رنگ پرچم فرانسه و نشان ملی اوکراین بر روی بدنه آن نمایان بود . موشک کروز یا سامانه کروزخودکاربردبلند چند ماموریته که بصورت مخفف SCALP-EG نیز نامیده می شود ، محصول شرکت MBDA هستند که اکنون بعنوان سلاح سازمانی فنسرهای نیروی هوایی اوکراین درنظر گرفته می شوند . با این حال ، برخی ناظران نظامی معتقدند که این موشک پیشتر برای حمله به پل های چونگار و هنیچسک که شریان های کلیدی برای انتقال تدارکات و نیروهای نظامی از کریمه به سمت شمال نیز بحساب می آیند ، استفاده شده است . بااین حال هنوز مشخص نیست که چرا نیروی هوایی اوکراین از نیم رخ سوخو-24/2000 بر روی این موشک کروز استفاده نموده ، هرچند میتواند معرف دو سکوی پرتاب متفاوت برای این موشک کروز نیز باشد ، در حالی که جت رافال نیز امکان حمل و پرتاب این موشک را نیز در اختیار دارد . برخی ناظران نظامی معتقدند که موشک های کروز استورم شدو در اجرای حملات دقیق برعلیه اهداف کلیدی ارتش روسیه موفقیت قابل توجهی را بدست آورده اند در نتیجه ، نیروی هوایی روسیه بشدت در حال برنامه ریزی برای حمله به انبارهای مهمات نیروی هوایی اوکراین و همچنین شکار جتهای سوخو-24 این نیرو به منظور کاهش تاثیر این حملات ، است . در این میان برخی معتقدند که اگرچه موفقیت این موشکها به طور نسبی قابل ملاحضه بوده ولی عرضه آنها به نیروی هوایی اوکراین ، نامحدود نخواهد بود و با توجه به اینکه ارتش بریتانیا بخشی از موجودی چندصد تیری از این موشک کروز را به اوکراین تحویل داده ، اکنون ارتش فرانسه درصدد است تا بخشی ازذخیره خود را به کیف ارسال نماید . کلاهک دومرحله ای کروز اسکالپ-ئی جی قابلیت نفوذ به اهداف مستحکم شده را دارد و این مساله ، موشک فوق را به یک سلاح مناسب برای حمله پل ها تبدیل کرده است . براساس داده های موجود ، ماسوره این موشک را میتوان به گونه ای تنظیم نمود که بیشترین تاثیر ممکن را برهدف داشته باشد ، ولی تحلیلگران نظامی معتقدند که ارتش فرانسه با تاکتیک های خاصی ، اهداف تقویت شده نظیر پل ها را مورد هدف قرار می دهد ، بدین صورت که موشک با کمترین زاویه ممکن ( موازی با سطح فوقانی پل ) بسوی هدف شلیک شده تا ابتدا عرشه پل و سپس پایه های آن تخریب گردد . علاوه براین ، جستجوگرمادون قرمز با قابلیت تطبیق تصویر اسکالپ –ئی جی و همچنین طراحی به نسبت پنهانکاراین موشک ، باعث می گردد تا شناسایی و انهدام آن برای پدافند ارتش روسیه به یک چالش تبدیل گردد ، اگر چه این بدان معنا نیست که تعدادی از این موشکها ، بدلیل نقش در عملکرد یا آتش پدافند ، ساقط نشوند . در مجموع ، اگرچه تا کنون درخواست اوکراین برای دریافت موشکهای کروز تائوروس محقق نشده ولی برخی معتقدند که نشانه هایی وجود دارد که این روند می تواند درآینده تغییر کند . مضاف براین ، تحویل این موشک جدید به معنای شروع دور جدید حملات ارتش اوکراین به عمق خاک روسیه خواهد بود . پی نوشت : بن پایه 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند.
-
2 پسندیده شدهسلام و وقت بخیر جسارتا این لباس فرمه و لباس کار نیست واین نفرات هم فقط برای عکس انجا هستند و گرنه در پای هواپیما باید با لباس کار و بدون هیچ اتیکت و وسیله اضافی مانند ساعت و انگشتر و گردن اویز و .......غیره بود ...در کنار اینکه تیم لودینگ 4 نفره است و اون ام جی 1 هم باید در این حالت کسی پشت فرمانش باشد .....دلیل زیاده ..اما در تبلیغاتی و قدیمی بودن و نه انقدر این تصاویر شکی نیست با تشکر از جناب mr9 ما بامبکت داشتیم زمانی که بابکت مد نبود ....
-
1 پسندیده شدهبا سلام خدمت همه دوستان گرامی تحلیلی در خصوص چرایی ورود اوکراین به نبرد با روسها در دریا "روسیه بطور سنتی «ابرقدرت نظامی در زمین» و آمریکا «ابرقدرت نظامی دریا» شناخته میشدند. هیچ کدام از این دو قدرت هم سعی در تقابل با دیگری، در میدانی که برتری دارد، نمیکردند. جنگ در اوکراین، و علیالخصوص عملیات ضد حمله اوکراین به رهبری ناتو، پوچ بودن مقابله با روسیه در خشکی را دوباره ثابت کرد. به همین دلیل عدهای از تحلیلگران انتظار داشتند که، با شکست عملیات اوکراین، تلاش برای کشیدن نبرد به دریا بیشتر شود. جنبه مهم دیگر جنگ دریایی این است که صنایع تسلیحاتی آمریکا (Military Industrial Complex) فرصتی برای درآمدهای واقعی پیدا خواهند کرد. قیمت یک تانک نبرد آبرام حدود ۱۰ میلیون دلار، و قیمت هر موشک پاتریوت حداکثر ۴ میلیون دلار است. تسلیحات ارسال شده به اوکراین در نهایت چند ده میلیارد دلار بیشتر ارزش ندارند. شرکتهای تسلیحاتی با فروش چنین اقلامی نمیتوانند پول خوبی به جیب بزنند. اما اگر جنگ به دریا کشیده شود، و روسیه چند کشتی جنگی آمریکا و ناتو را هدف قرار دهد، صنایع نظامی میتوانند برای جایگزینی هر کشتی جنگی ۳-۴ میلیارد دلار پول بگیرند. این به این معنی است که «حتی اگر ناتو قصد راهاندازی جنگ تمامعیار با روسیه را نداشته باشد، وابستگان به شرکتهای بزرگ نظامی تلاش خواهند کرد که جنگ را به دریا بکشند، تا بتوانند پول خوبی از این کار در بیاورند». به علاوه ضربه زدن به نیروی دریایی روسیه در اقصی نقاط جهان، فرصتی تبلیغاتی، برای جبران شکستها در خشکی، به آنها خواهد داد. " چرا اوکراین نبرد با روسیه را به دریا کشاند؟ +فیلم
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا Lentatek Kargi هواپیمای بدون سرنشین (UAV) / مهمات پرسه زن [2022] شرکت Lentatek ترکیه از سال 2005 و زمانی که پهپاد کوچک دست پرتاب ARI خود را معرفی کرد در حوزه سامانه های بدون سرنشین هوایی فعالیت می کند. در سال 2007، این شرکت پهپاد Karayel را ساخت که تا کنون به نسخه Karayel-SU توسعه پیدا کرده است، و حال این شرکت پهپاد یک بار مصرف Kargi را ساخته است. این پهپاد با کمک شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (TUBITAK) توسعه داده شده و شرکت های Aselsan و Turkish Aerospace Industries (TAI) نیز در ساخت آن نقش داشته اند. اولین پرواز آن در سال 2018 انجام شد. کارگی به عنوان مهمات پرسه زن طبقه بندی می شود، زیرگروهی از پهپاد های تهاجمی که در آسمان میدان نبرد گشت می زنند و به دنبال اهداف در دسترس (Targets-of-Opportunity) اند. به عنوان مهمات پرسه زن، طراحی پهپاد اساسا یک بار مصرف است زیرا کل پهپاد یک موشک قابل کنترل است که در اثر برخورد از بین می رود. این سلاح همه کاره که به صورت بومی طراحی، توسعه و ساخته شده است برای استفاده علیه اهداف "نرم" که در سراسر جبهه های نبرد مدرن یافت می شود (اهداف نظامی و لجستیکی / زیرساختی ارزشمند)، مناسب است. Kargi به طور خاص قابلیت از بین بردن پدافند هوایی دشمن با حرکت مستقیم به سمت تاسیسات راداری و عناصر پشتیبانی مربوطه به وسیله حمله دقیق پنهان کارانه را دارد. این پهپاد بال – بدنه ترکیبی است که شکل موشک مانند سر جنگی از راس بال دلتا منشا می گیرد. 2 سکان عمودی به لبه های انتهایی بال ها متصل اند و موتور پهپاد که یک ملخ 2 پره را در آرایش pusher می چرخاند در بر می گیرند. پیشران پهپاد موتور هواپیمایی بنزینی و 2 زمانه سری PG50 صنایع موتور TUSAS (TEI) است. پره های اضافه نزدیک به وسط هر بال قرار دارند تا کنترل را فراهم کنند. از آن جایی که بیشتر پهپاد در داخل تولید می شود، راه حل تاکتیکی ایده آلی برای نیاز های نظامی ترکیه است. بخش سازه هوایی،سامانه های زمینی، ناوبری، نرم افزار، پشتیبانی، انفجار، سامانه پرواز خودکار، و سامانه جستجوگر و زیرسامانه های آن بومی است. پهپاد با استفاده از بوستر های راکتی یک بار مصرف مستقیما از کانتینر حمل / ذخیره کننده پرتاب می شود. اولین حضور کارگی در رزمایش ها در ماه جون سال 2022 (در طی رزمایش EFES-2022) در کنار نیروی های نظامی ترکیه اتفاق افتاد و هم اکنون به عنوان جایگزین پهپاد های هارپی اسرائیلی در همان نقش مورد استفاده قرار می گیرد. طبق داده های منتشر شده، کارگی دارای بیش از 6 ساعت مداومت پروازی، لینک داده 2 طرفه و سامانه ارتباطی SATCOM است. در نمایشگاه ADEX آذربایجان نسخه ای از کارگی با دوربین الکترواپتیک / مادون قرمز نمایش داده شد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2022 - وضعیت: تحت توسعه - تعداد فروند ساخته شده: 20 - سازنده: Lentatek - ترکیه - کشورهای استفاده کننده: ترکیه - نقش: حملات زمینی (هدایت بمب های هواپایه برای نابودی اهداف زمینی توسط تیر، بمب، موشک، راکت و ...)، پشتیبانی هوایی نزدیک (توسعه داده شده برای عملیات در نزدیکی عناصر فعال زمینی دشمن توسط انواعی از مهمات هوا به زمین)، جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، نیروهای ویژه (شناسایی عناصر و ماموریت های نیروهای ویژه/عملیات های ویژه)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - قوای محرکه: 1 موتور سری PG50 صنایع موتوری TUSAS (TEI) که یک ملخ 2 پره را در انتهای بدنه در آرایش pusher می چرخاند - تسلیحات: سرجنگی ادغام شده در نوک پهپاد - نسخه ها: Kargi (سری پایه) منبع
-
1 پسندیده شدهسلام به اعتقاد بنده آمریکا یک استراتژی ساده دارد. در تمام قسمت های مهم جهان، خاورمیانه، اروپا، شرق آسیا تعدادی دوست دارد و یک دشمن. دوستان از ترس دشمن در دامن آمریکا هستند. دشمن آمریکا در خاورمیانه ایران، در شرق آسیا کره شمالی و تا حدی چین و در اروپا روسیه است. اگر دشمن وجود نداشته باشد دوستان مجبور به باج دهی به آمریکا و پایگاه دادن و خرید کلان نظامی نیستند. من اعتقاد دارم در 30 سال گذشته آمریکا مایل به بهبود روابط با ایران نبوده و هر دفعه مانند قرارداد سعد آباد یا برجام زیر میز بازی زده چون اگر خاورمیانه آرام شود اعراب طبیعتا از آمریکا فاصله می گیرند و یاد دشمنی های خود با اسراییل می افتند. چین بازی امریکا را خوانده و در حال زدن بدل فن به آمریکا است. یعنی بهبود دادن روابط ایران با اعراب و دادن وعده و وعیدهای امنیتی به اعراب و حتی فروختن سلاح به آنها. با اطمینان نمی گویم ولی شاید اظهارات مقامات چینی در مورد جزایر سه گانه با هماهنگی ایران بوده باشد. در ادامه پس از این اظهارات رابطه ایران با اعراب بهبود بخشیده شد و صادرات نفت ایران بسیار بالا رفت. احتمالا معاملاتی در این مورد صورت پذیرفته. آمریکا دارد تلاش می کند بازی ایران و چین را به هم بزند و در منطقه بحران ایجاد کند. قطعا ما نباید بازی آمریکا را بخوریم روسیه به این نتیجه رسید که در این بازی از چین و ایران عقب افتاده و انها هم اظهاراتی در مورد جزایر سه گانه داشتند که با موضعگیری بسیار تند ایران مواجه شد. روسیه نیز انتظار دارد از طریق ایران در منطقه حضور داشته باشد که ایران تاکنون کمکی به روسیه در این ارتباط نکرده. روسیه بر خلاف نظر بسیاری علاقمند به همکاری استراتژیک با ایران است ولی هنوز به این باور نرسیده که دیگر یک قدرت درجه 1 نیست و نگاه روسیه به ایران نگاه بالا به پایین و منفعت طلبانه است. در واقع روسیه ایران وابسته به خود مانند بلاروس را می خواهد ولی نگاه ایران به روسیه نگاه هم عرض است و ایران نگاه جدی تری به چین دارد. عواقب این مشکلات بین ایران و روسیه سر خرید سوخو نشان داده شده. روسیه می خواهد سوخو به ایران بفروشد ولی ایران برای قطعات و تعمیر همواره وابسته به روسیه باشد و روسیه از این وابستگی امنیتی ایران سود ببرد.بنابراین ایران هم نپذیرفت و معامله به هم خورد. در کل خدمت شما عرض کنم که ما، چین هند اعراب و تا حد کمی روسیه و ترکیه کشورهای شرقی هستیم. غرب با ایجاد دشمنی و جنگ بین کشورهای عمده شرقی در این جغرافیا نفوذ کرده و دارد سود می برد. این کار با به جان هم انداختن کشورهای شرقی بوده است. تنها راه تعالی شرق، حل مشکلات بین این کشورها؛ اخراج تدریجی پایگاه های آمریکایی و ایجاد اتحادیه های امنیتی و اقتصادی است وگرنه تا ابد بازی همین است. چین فعلا دارد تلاش می کند چنین اجماعی بین کشورهای شرقی ایجاد کند.
-
1 پسندیده شدهسلام این هم میتونه بخشی از ماجرا یا سناریوی یک مرحله از اتفاقات باشه. حتی میتونه بهانه جویی های آمریکا برای افزایش قوای نظامیش در پایگاه های عربیش باشه از ترس پیوند جدی تر چین با اعراب. ( به هر حال باید بهانه و توجیهی داشته باشه که نیروهایی که وارد میشند را بتونه مستقر کنه در کشورهای عربی ) رابطه چین با اعراب ( حتی ضد ایران گاهی میشه تفسیرش کرد ) بسیار جدی شده. چین در نشست جده در مورد اکراین گفته شرکت میکنه و اصولا روابطش با سعودی تغییرات بنیادینی کرده. ( فراتر از قبل که کارخانه موشک سوخت جامد و ... براش تامین میکرد چون حس میکنه از آمریکا فاصله گرفته ) ولی این پتانسیل به هر حال با فشاری که در سنا و کنگره وجود داره و همچنین انتخابات پیش رو و انتخاب فرد جدید و حتی خود دموکرات ها ( ماجرای تحلیل غول در شیشه تا بعد از انتخابات و تسویه حساب را اشاره کردم حتی با حضور دموکرات ها ) مبنی بر توقف صادرات نفت ایران اگر تجمیع بشه حتما میتونه تحریکشون کنه اقداماتی صورت بدند. باید حتما حواسمون جمع بشه و روش های خنثی سازیش را در نظر داشته باشیم تا ناامید بشند و جمع کنند برند. در مورد رابطه سعودی و اعراب با ایران هم قبلا اشاره کردم که من اصلا دید خوبی بهش ندارم و کاملا بدبین هستم. در حقیقت این برقراری مجدد روابط درسته تاثیراتی عمدتا روانی داشته ولی در اصل دست ایران و متحدینش را برای اقدام بسته و دست طرف سعودی را بازگذاشته که با نمایش چند اقدام ایذایی برای پروژه های اصلیش وقت بخره ( در مورد غول تو شیشه اینجا هم به نظر مصداق داره) و از طرفی قدم های بلندتری برداره. اقدامات سعودی در مورد میادین مشترک، پیوند مستحکم ایجاد کردن با چین و روسیه، پیش بردن عادی سازی روابط و ... همه در شرایطی رقم خورده که دست ایران و متحداش برای پاسخ سخت و جدی بسته است چون شمشیر داموکلس ( برقراری روابط ) بالای سرش هست و اقدام سختی نمیتونه بکنه چون احتمال تنش دوباره میره و این تاثیر منفی تری داره حتی نسبت به قبل چون گویا ما در دامی گرفتار شدیم که این برقراری روابط را کمی بزرگتر هم کردیم از خود اتفاق. ( البته این نگاه بدبینانه ای است ولی سعودی بیش از چین و روسیه حتی مستحق بدبینی است )
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهپنتاگون در فاز بعدی اقداماتش ( به نظر در برنامه نهایی برای توقف صادرات نفت ایران با توقیف نفت کشها و حتی شاید کشتی های تجاری ایران بدون درگیری با عواقب توقیف متقابل ) تصمیم گرفته گویا که نیروی نظامی روی کشتی های تجاری عبوری از تنگه هرمز سوار کنه. دقیقا هم به نظر از روش ایران در مقابله با ناامنی در دریای سرخ و اقیانوس هند استفاده میکنه. یعنی حضور دو ناو نظامی در ابتدا و انتهای مسیر ( آمریکا که به سواحل بحرین و امارات و عمان و یمن و سعودی و مصر و ... هم دسترسی داره ) و سوار کردن نیرو روی کشتی هایی که نیاز هست یا تقاضا میکنند و بیاده شدن در انتهای مسیر برای ادامه ی این روند. آمریکا همه این روش ها را داره تست میکنه و به کار میبره و در صورتیکه جواب بگیره ازشون قطعا وارد فاز بعدی یعنی توقیف گسترده کشتی های ایرانی خواهد رفت برای توقف صادرات ایران. باید فکری کرد برای هر تاکتیک دشمن. الان حضور انبوه جنگنده ها و امکانات نظامی و اشباع خلیج فارس و دریای عمان، حضور انبوه نیروها و بدون سرنشین ها و حالا هم چنین تاکتیک هایی هستیم. باید برای مقابله به مثل فکری کرد طوریکه دشمناین روش را کنار بزاره. پ ن: تحلیلی بود که ایالات متحده ( و حتی رژیم صهیونیستی ) تصمیم دارند تا موعد انتخابات آمریکا غول هسته ای ایران را در بطری محبوس کنند ( بدون تحریک جدی و با شل کن و سفت کن و تهدید ) و حتی در صورت امکان بیهوشش کنند ( با روش های تهاجمی غیرمستقیم مثل ترور و خرابکاری احتمالا) تا بعد از انتخابات اونوقت حرکت اصلی خودشون را بکنند. طبیعتا ما نباید توی این روند خودمون همراه بشیم تا به وقتش اونها کارشون را شروع کنند. توقف فعلی فعالیت های ما که به نظر با فشار و تهدید اژانس به هدف مدنظر امریکایی ها ( بازگشت پیشرفت های هسته ای ما به بطری در بسته) رسیده نباید ادامه داشته باشه. باید برگ های برنده را برای موعد اینده از الان ساخت و یا اصلا حرکت اول را قبل انتخابات امریکا برای بهم ریختن برنامه اونها ما برداریم.
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا Latitude Engineering HQ-40 (Hybrid Quadcopter) هواپیمای بدون سرنشین (UAV) VTOL [2019] Latitude Engineering واقع در توسان آریزونای ایالات متحده در حال توسعه هواپیمای Hybrid Quadcopter دو بازویی است که توانایی برخاست و فرود عمودی (VTOL) را با پرواز رو به جلو ترکیب می کند. این هواپیما مداومتی تقریبا مشابه سامانه های نظامی فعلی ایالات متحده دارد اما ویژگی پرواز عمودی قطعا سودمندی آن را به خصوص در عملیات از کشتی افزایش می دهد. به همین دلیل توجه نیروی دریایی ایالات متحده به این پروژه جلب شده و فعالانه در حال ارزیابی آن در اواخر سال 2013 بود. در سال 2018 این شرکت توسط شرکت L3 خریداری شد. در اصل، Hybrid Quadcopter ترکیب پهپادی مرسومی دارد و از بال های مستقیم، بدنه محفظه موتور مرکزی و 2 بازو با باله سکانی (پشتی و شکمی) و یک پایدارساز افقی استفاده می کند. در بحث پیکربندی نیروی محرکه، تشابه این هواپیما با سامانه های پهپادی مرسوم به پایان می رسد؛ 4 ملخ روتور، 2 تا در انتها های هر بازو، قرار گرفته اند تا نیروی بالا بر عمودی را فراهم کنند. یک ملخ مرسوم در انتهای بدنه نصب شده و به همراه موتور اصلی، پیشران پرواز افقی مورد نیاز را ارائه می دهد. در این ترکیب، ملخ در پیکربندی pusher قرار دارد که به معنی جلو بردن سازه هوایی از عقب است (در مقایسه با قالب ملخ و موتور puller که هواپیما را از جلو در آسمان می کشد). محفظه موتور بدنه در بالای ستون اصلی بال قرار می گیرد. طرح مفهومی Hybrid Quadcopter توسط Latitude Engineering در طرح اولیه 11.3 کیلوگرمی در سال 2011 توسعه داده شد و پس از دوره برنامه ریزی در طول یک روز پیکربندی آن صورت گرفت. آزمایش های موفقیت آمیز، این طرح مفهومی را اثبات کرد. این مدل از 4 موتور الکتریکی استفاده می کند و نیروی خود را از 5 سلول 11000 میلی آمپر ساعتی باتری های پلیمری می گیرد. وقتی HQ به ارتفاع مناسب رسید، موتور افقی گازی 4 زمانه 0.5 اسب بخاری شروع به کار می کند که سرعت کروز پهپاد را به 74 کیلومتر بر ساعت می رساند و مداومت 15 ساعته را فراهم می کند. پهپاد توسط اپراتور زمینی یا سامانه کنترل خودکار مدیریت می شود. خلبان خودکار Piccolo امکان استفاده از شکل های مختلف کنترل از کاملا دستی که در آن پهپاد همانند یک هواپیمای رادیوکنترل پرواز می کند تا کاملا خودکار شامل برخاست و فرود و مسیریابی را می دهد. این نسخه با قیمت حدود 25 تا 30 هزار دلار فروخته خواهد شد. از این طرح، مدلی 30 کیلوگرمی به وجود آمد که در آزمایش های استفاده در کشتی های نیروی دریایی ایالات متحده شرکت خواهد کرد و قادر است از حداقل فضای عرشه در کشتی های با فضای بسته مثل ناوشکن ها و ناوچه ها استفاده کند. با اضافه شدن برد مداومتی پهپاد کلاس پریدیتور، سودمندی تاکتیکی یک پهپاد فرای افق در دریا های آزاد آشکار می شود (Latitude Engineering پیش بینی می کند Hybrid Quadcopter به مداومت 15 ساعته برسد). این مدل از فیبر کربن ساخته شده و با موتور 5 اسب بخاری مداومت 24 ساعته دارد. به علاوه، در امتداد 4 ملخ در سطح بالایی سازه هوایی، 4 ملخ هم در زیر بدنه قرار دارد که آن را تبدیل به اکتوکوپتر می کند. قیمت این نسخه حدود 60 هزار دلار است. 3 دلیل برای استفاده نکردن از روتور های کج پروانه وجود دارد: 1- طراحی HQ آسان تر است، نیاز بخش های متحرک کمتری دارد و اطمینان پذیری اش بیشتر است، 2- هرگونه وزن اضافه توسط مزایای آن جبران می شود و، 3- سامانه پیشران گازی/الکتریکی مداومت بیشتری را برای پهپاد فراهم می کند. نکته آخر به این دلیل است که خروجی قوی تر موتور های الکتریکی برای به پرواز درآوردن HQ استفاده می شود و چگالی انرژی بیشتر موتور های گازی (نسبت به باتری ها) در موقع حرکت افقی به کار می آید. پهپاد های کج پروانه تمام الکتریکی برای مداومت بالا به مقدار زیادی باتری احتیاج دارند. برای پهپاد های کج پروانه بنزینی با مداومت زیاد به موتور های سوپرشارژ 8 سیلندر برای برخاست نیاز است اما پرواز رو به جلو فقط به یک موتور کوچک 4 سیلندر خطی نیاز دارد. محموله آن حول تجهیزات بصری، حسگر ها و جمعآوری داده متمرکز است و هیچ مهماتی ندارد. این پهپاد نقش های مهمی برای کشتی های نیروی دریایی ایالات متحده ایفا خواهد کرد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2019 - وضعیت: تحت توسعه - تعداد فروند ساخته شده: حدود 1 - سازنده: Latitude Engineering - ایالات متحده - کشورهای استفاده کننده: ایالات متحده - نقش: جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - وزن: 11.3 کیلوگرم (نسخه کوچکتر)، 27.2 کیلوگرم (نسخه بزگرتر) - حداکثر وزن برخاست: 12.2 کیلوگرم (نسخه کوچکتر)، 30.8 کیلوگرم (نسخه بزگرتر) – قوای محرکه: 4 موتور الکتریکی و 1 موتور گازی 0.5 اسب بخاری (نسخه کوچکتر)، 8 موتور الکتریکی و 1 موتور گازی 5 اسب بخاری (نسخه بزگرتر) - تسلیحات: ندارد. محموله شامل دوربین، حسگر، تجهیزات ارتباطی و جمعآوری داده - نسخه ها: HQ-40 (Hybrid Quadcopter) (سری پایه) منبع
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا Kratos BQM-167 Skeeter پهپاد تمرین هوایی بدون سرنشین (2008) پهپاد های هدف هوایی عمر خدماتی طولانی و مفیدی در حوزه نظامی دارند؛ جایی که ارزش آن ها در ارائه آموزش شلیک سلاح برای خلبان ها است. شرکت Kratos Unmanned Systems چندین محصول را برای این نیاز ارائه داده که یکی از این سامانه ها، BQM-167 "Skeeter" (با نام هدف هوایی زیرمقیاس نیروی هوایی (AFSAT) هم شناخته می شود) است. Skeeter در ابتدا برای استفاده نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) توسعه داده شد و به دلیل دارا بودن ویژگی هایی مانند جنگنده ها، همانند جنگنده های نسل چهارم ارزشمند است. Kratos با ارائه هواپیماهای هدف بدون سرنشین این چنینی به تمام سرویس های اصلی ارتش ایالات متحده، نفوذ قابل توجه ای در چرخه دفاعی این کشور داشته. Skeeter در USAF جایگزین MQM-107 "Streaker" شرکت Beechcraft در نقش مشابه شد. BQM-167 اصالتا محصول شرکت Composite Engineering است که توسط Kratos Defense and Security Solutions خریداری شد. این هواپیما با بدنه مرکزی حامل تجهیزات ماموریت های مربوطه، اویونیک، سوخت و پیشران در یک طراحی کشیده و باریک، ترکیب خارجی متعارفی دارد. واحد دم از ترکیب مرسوم تک باله ای به همراه باله های افقی نصب شده در سطح پایین تشکیل می شود. تمام سطوح دمی به سمت عقب متمایلند. بال های اصلی در سطح پایینی کناره های بدنه و رو به عقب است. پاد ها به نوک هرکدام از بال ها متصل می شوند. Skeeter از طریق یک رمپ و با کمک راکت به هوا پرتاب و توسط چترنجات بازیابی می شود. پس از ارزیابی و نوسازی پهپاد دوباره آماده خدمت می شود. طرح اولیه BQM-167 اولین بار در سال 2001 پرواز نمود و در سال 2002 توجه USAF را به خود جلب کرد. مقالات آزمایش منتشر شده، به اولین خرید گروهی در مارس سال 2006 انجامید. قابلیت عملیاتی اولیه (IOC) در طول سال 2008 به دست آمد. مدل ابتدایی BQM-167A حدود 6 متر طول و 3.2 متر طول بال داشت. وزن خالی آن 320 کیلوگرم بود و حداکثر وزنش به 930 کیلوگرم می رسید. این نسخه قدرت خود را از یک موتور توربوجت سری Safran Microturbo TR-60-5 فرانسوی با رانش 4.4 کیلونیوتن می گرفت که سرعت پهپاد را به 0.91 ماخ (1115 کیلومتر بر ساعت) می رساند و توانایی مانور هایی تا شتاب 9 جی را آن می داد. این مدل قادر است تا ارتفاع حدود 15000 متری پرواز کند، توانایی که در بسیاری از جنگنده های نسل 4 دیده می شود. این سامانه می تواند محموله ها را به صورت داخلی و خارجی حمل کند و از رادار های غیرفعال ، یک مجموعه ضد اقدامات الکتورنیکی (ECM)، یک پخش کننده چف و فلیر دفاعی و توانایی تشخیص دوست از دشمن پشتیبانی می کند. تمام این ویژگی ها، به منظور تقلید بهتر از توانایی های هواپیماهای مدرن نظامی استفاده می شوند. نسخه فروش خارجی BQM-167 با نام BQM-167I عرضه می شود. هر واحد این پهپاد 570 هزار دلار قیمت دارد. هم اکنون USAF تعداد 37 فروند از این پهپاد را در اختیار دارد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2008 - وضعیت: در حال خدمت - تعداد فروند ساخته شده: 107 - سازنده: Kratos Defense and Security Solutions (شرکت Composite Engineering) - ایالات متحده - کشورهای استفاده کننده: ایالات متحده - سنگاپور - نقش: آموزشی (توانایی توسعه داده شده برای اشتفاده به عنوان یک مربی اختصاصی برای دانش آموزان خلبانی معمولا با نظارت مربی)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 6.1 متر - طول بال ها: 3.2 متر - ارتفاع: 1.37 متر - وزن: 315 کیلوگرم - حداکثر وزن برخاست: 646 کیلوگرم (331 کیلوگرم ظرفیت بار) – قوای محرکه: 1 موتور توربوجت Safran Microturbo Tri 60-5 با رانش 4450 نیوتن - حداکثر سرعت: 1111 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 15000 متر - تسلیحات: ندارد. سامانه های ماموریتی برای تقلید ویژگی های جنگنده های نسل 4 به عنوان هدف - نسخه ها: BQM-167 "Skeeter" (نام سری پایه)، BQM-167A (مدل اولیه) منبع