برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on سه شنبه, 24 مرداد 1402 در همه مناطق
-
5 پسندیده شدهغرفه ی ایران در نمایشگاه دفاعی مسکو شاهد 129 شاهد 133 رادار سار سپهر 813 فاتح و ابابیل صیاد تاکتیکی سلاح های تیربار و گاتلینگ و مصاف و تک تیرانداز و... ناو کلاس جماران علاوه بر این، ماکت انواع پهپادهای ایرانی مانند مهاجر6، کرار و آرش 2، شاهد129 و بالگرد صبا248 و جت آموزشی یاسین،سوم خرداد،مجید، زیردریایی فاتح،قایق موشک انداز ذوالفقار،کاوشگر دریایی خلیج فارس، بمب هدایتشونده بالابان، بمب قائم، موشکهای سدید، الماس و توفان نیز در این نمایشگاه در معرض دید شرکتکنندگان قرار گرفته است. حضور وزیردفاع روسیه در غرفه ی ایران:
-
3 پسندیده شدهمنظور اینه سیستم تصویر برداری پردازش تصویر و لینک دیتا روی ویديو آنالوگ(مثلا PAL) کار می کند که این کار باعث می شود هزینه ها کاهش یابد و نیاز به چیپ های گرانقیمت که تهیه شان هم از غرب سخت است برطرف شود.
-
3 پسندیده شدهبا سلامی گرم در این روزهای سرد به دوستان میلیتاریست خوبم ، با عذزخواهی بابت وقفه ای که پیش اومد، بحث آتشبارهای خودکششی رو ادامه میدیم. ************ آتشبارهای خودکششی اروپائی : (بخش دوم - سایر اروپائی ها) در دومین پست این تاپیک ، با PZH-2000 آلمانی و AS-90 انگلیسی آشنا شده بودیم. و حالا ادامه ماجرا : AGM 155 mm Turret : هویتزر خودکششی آلمانی دارای کالیبر 155 میلی متری استاندارد ناتو. آلمانها این هویتزر را در دو تیپ ساخته اند. یکی با انجام تغییراتی بر روی شاسی راکت انداز M270 آمریکائی (حذف لانچر راکت انداز و جایگزینی توپ) ساخته شده (دونر) و دیگری بر روی نفربر زرهی چرخدار Boxer این سیستم موثر را نصب کرده اند (بوکسر). http://www.military.ir/forums/topic/28006-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D8%AA%D9%88%D9%BE%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%D9%8A-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D9%88%D8%AF%D9%86%D9%8A-agm-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%B2%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%B4%D8%B4/ Palmaria : هویتزر خودکششی ایتالیائی دارای کالیبر 155 میلی متری استاندارد ناتو. ایتالیائی ها علاوه بر خودشان این هویتزر را به لیبی قذافی ، نیجریه و آرژانتین هم فروختند. در این انجمن تاپیکی در خصوص این هویتزر وجود ندارد http://en.wikipedia.org/wiki/Palmaria_(artillery) Porcupine : هویتزر خودکششی بسیار مدرن و چرخدار دارای کالیبر 155 میلی متری استاندارد ناتو. ایتالیائی ها به دنبال بازار فروش برای این محصول مخرب و قدرتمند خود هستند. http://www.military.ir/forums/topic/20707-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%B2%D8%B1-%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DA%A9-porcupine-%D8%AC%D9%88%D8%AC%D9%87-%D8%AA%DB%8C%D8%BA%DB%8C-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%DB%8C/ FV433 : هویتزر خودکششی بریتانیائی دارای کالیبر 105 میلی متری . در خصوص دارندگان این هویتزر اطلاعات چندانی بدست نیاوردم :-( در این انجمن تاپیکی در خصوص این هویتزر وجود ندارد http://en.wikipedia.org/wiki/FV433_Abbot_SPG M777 Portee : هویتزر خودکششی چرخدار بریتانیائی دارای کالیبر 155 میلی متری استاندارد ناتو. http://www.military.ir/forums/topic/19347-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D9%BE-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%DA%A9%D8%B4%D8%B4%DB%8C-m777-portee-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86/ -------------- انشاءالله که مورد پسند دوستان عزیز واقع شده باشه. :rose: پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 2 : انشاءالله در پست های بعدی سایر آتشبارهای خودکششی اروپائی (عمدتا اروپای شرقی سابق) رو بررسی خواهیم کرد.
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شدهبه نام خدا Leonardo Falco Xplorer هواپیمای بدون سرنشین (UAV) (2023) Falco Xplorer سومین عضو سری پهپاد های Falco شرکت Leonardo است. این محصول (به صورت ماکت) در نمایشگاه هوایی پاریس 2019 رونمایی شد و بیشتر ظاهری شبیه جنرال اتمیکس پریدیتور آمریکایی دارد تا Falco اصلی. فرم اولیه از Falco Evo تبعیت می کند که ابعاد بزرگتر و ماموریت های بیشتری داشت. Xplorer ارتقای آینده این تفکر است که توانایی های بیشتر و ارتقای کارایی را به دنبال دارد. Xplorer طبق رونمایی، 9 متر طول، 18.8 متر طول بال و 3.8 متر ارتفا دارد. با 350 کیلوگرم محموله از تجهیزات ماموریتی و حسگر ها، حداکثر وزن برخاست آن به 1300 کیلوگرم می رسد. یک موتور متعارف در انتهای بدنه یک ملخ چند پره را با آرایش pusher می چرخاند. Xplorer تا ارتفاع 9144 متری پرواز می کند و مداومت 24 ساعته دارد. ارتباط ماهواره ای (SATCOM) امکان پرواز در فرای خط دید را فراهم می کند. علاوه بر این، طرح این هواپیما مشابه پهپاد های مرسوم است. بدنه تمام سامانه های عملیاتی مرتبط شامل موتور، مجموعه اپتیکی و مجموعه اویونیک را در خود جای می دهد. بخش دماغه همانند سری پریدیتور، برجسته است. از چرخ های سه گانه ساده برای حرکت استفاده می شود و Xplorer برای برخاست و فرود به باند فرود نیاز دارد. بال های با لبه های مستقیم به زوائد رو به بالا ختم می شوند. واحد دم از 2 باله عمودی متمایل به بیرون تشکیل شده است. برای کاستن از حجم کار خدمه، این پهپاد دارای سامانه مدیریت پرواز کمکی و خودکار (شامل برخاست و فرود خودکار)، و حالت های نظارت منطقه ای خودکار با پردازش، انتشار و بهره برداری داده هدف در لحظه است. اولین پرواز Xplorer برای سال 2019 برنامه ریزی شده بود. نیروی هوایی ایتالیا به عنوان مشتری نظامی بالقوه معرفی شده اما Xplorer به صنایع تجاری هم فروخته خواهد شد. مجموعه Xplorer کامل شامل ایستکاه کنترل زمینی (GCS)، ترمینال داده زمینی (GDT)، بخش پشتیبانی زمینی (GSS) و 2 هواپیمای Falco می شود. سامانه های مختلفی روی این پهپاد وجود دارد. Spider سامانه ارتباطی جاسوسی است که می تواند ارتباطات پیچیده اهداف را در محیط های شلوغ تشخیص دهد، و سپس رهگیری، شناسایی و مکان یابی کند. Sage سامانه ESM / ELINT دیجیتال برای ماموریت های جاسوسی، نظارت و شناسایی امواج رادیویی است. سامانه الکترواپتیک LEOSS یک برجک چند حسگره، دقت بالا است که در 4 محور پایدارساز دارد و برای برنامه های نظارت هوایی طراحی شده است. این برجک 15 اینچی قابلیت ماژولار بودن دارد و تا 6 حسگر الکترواپتیکال را در خود جای می دهد. سامانه ULISSES یک سامانه صوتی بسیار سبک برای عملیات های جنگ ضد زیردریایی است. پردازنده با ارائه عملکرد چند استاتیکی، داده ها را از چندین سونوبوی جمع آوری کرده و با ترکیب اطلاعات تصویری دقیق از محیط زیر آب فراهم می کند. سامانه WBDL-ART یک سامانه ارتباط ماهواره ای 2 بانده برای کنترل امن ماموریت و انتقال داده پهن باند است. اطلاعاتی که از فرای افق گردآوری می شود از طریق ارتباط امن ماهواره ای، بدون وقفه به مراکز C4I منتقل می شود. رادیوی مبتنی بر نرم افزار هوایی SRT-800، امکان ارتباط امن و انعطاف پذیر سایبری را در بستر های هوا به هوا و هوا به زمین فراهم می کند. سامانه SEER یک گیرنده هشدار راداری پیشرفته است که پارامتر های دقیق و زاویه ورود سیگنال های رهگیری شده را ارائه می کند. سامانه Gabbiano T80UL یک رادار باند X تمام شرایط جوی برای نظارت دریایی، زمینی و هوایی است که ماژولاریتی و انعطاف پذیری بالایی دارد. ایستگاه کنترل زمینی امکان برنامه ریزی ماموریت، چک سامانه قبل از پرواز، مدیریت ماموریت، تعیین تکلیف مجدد برنامه پرواز، نمایش ماموریت و شبیه سازی برای تمرین خدمه را فراهم می کند. این ایستگاه با امکان کنترل در لحظه توسط لینک داده ماهواره ای امن، قادر است به برد عملیاتی خارج از محدوده دید برسد. در طرح پرواز نظارتی، پهپاد علاوه بر برخاست و فرود به صورت خودکار در مسیر از پیش تعیین شده حرکت می کند و امکان تغییر در حین پرواز وجود دارد. ایستگاه کنترل همچنین قادر است برای انتشار بیشتر از طریق شبکه C4I (فرمان، کنترل، ارتباط، پردازش و جاسوسی) در فرمت STANAG (استاندارد اعضای ناتو)، به صورت آفلاین ارزیابی و پردازش داده را انجام دهد. همچنین می توان داده ها را بدون وقفه از طریق ترمینال های ویدئویی از راه دور (TVT) توسط واحد های کوچک در خط مقدم دریافت کرد. در ژوئن سال 2019، Falco Xplorer به صورت ماکت در نمایشگاه هوایی پاریس 2019 به نمایش درآمد. در پانزدهم ژانویه سال 2020، Leonardo اولین پرواز پهپاد Falco Explorer را به ثبت رساند. این پرواز از پایگاه هوایی Trapani نیروی هوایی ایتالیا به وقوع پیوست. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2023 - وضعیت: تحت توسعه - تعداد فروند ساخته شده: 1 - سازنده: Leonardo-Finmeccanica - ایتالیا - کشورهای استفاده کننده: ایتالیا (احتمالی) - نقش: جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 9 متر - طول بال ها: 18.8 متر - ارتفاع: 3.8 متر - حداکثر وزن برخاست: 1300 کیلوگرم – قوای محرکه: 1 موتور روتاکس 914 که یک ملخ چند پره را در انتهای بدنه با آرایش pusher می گرداند - ارتفاع پروازی: 9144 متر - تسلیحات: ندارد. محموله تا 350 کیلوگرم - نسخه ها: Falco Xplorer (سری پایه) منبع 1 منبع 2
-
2 پسندیده شدهطراحی یک مسیر ورود و خروج خوب باید انجام بشود حالا من یک مثال زدم(البته مقابله با انتحاری سخت هست ولی میشود همین طرح را اندکی تغییر داد که بهتر بشود ). حرف من این هست که اصلا توجهی به این پدافند غیرعامل عامل در زیرساخت های شهری ایران نشده و باید در این موضوع کار انجام بشود.
-
2 پسندیده شدهکوپیناسک در چند روز اخیر مهم ترین تحولات میدانی مربوط به محور کوپیناسک بوده است. روسها ازپاییز سال گذشته وبعد ازکم کردن سرعت و در ادامه متوقف کردن پیشروی ارتش اکراین در محور لیمان به کرمینا حملات خود را برای عقب راندن اکراینی اغاز کرد . این حملات به صورت گروههای کوچک رزمی بر علیه سنگرها و خندق ها اکراین متمرکز شده بود با شدت یافتن نبردها در باخموت و همچنین شروع ضد حملات ارتش اکراین در جنوب روسها نیروهای کمکی بیشتری به این محور ارسال کرده اند. حدود دو ماه است روسها پیشروی آهسته خود را در حد فاصل کرمینا تا کوپیناسک شروع کرده تخمین زده میشود حدود 100 هزار سرباز روسی در حد فاصل این دو منطقه مستقر شده اند . از هفته گذشته با شدت یافتن حملات روسها اکراینی 58 شهرک وروستا را تخلیه اجباری کرده ادن و همچنان ستاد فرماندهی خود را دهها کیلومتر عقب کشیده اند اکراینی ها در یک نوبت چند هزار نیروی کمکی را به این منطقه ارسال کرده بودن که به نظر کافی نبوده بافت جنگلی منطقه سبب شده است نبردهای بیشتر بصورت پیاده نظام بوده وقدرت آتش توپخانه نقش مهی را ایفا می کند عموم واحدهای توپخانه اکراینیی ها باخموت و جنوب متمرکز بیوده و همین مسئله سبب شده روسها قدرت آتش به مراتب بیشتری را نسبت به اکراینی ها کسب کنند همچنین ارتش اکراین گزارش داده است روسهاروزانه حدود 20 حمله هوایی و در طول یک هفته حدود 80 حمله هوایی بر علیه مواضع ارتش در کوپیناسک ترتیب میدهد تا کنون چندین روستا و شهرک توسط روسها پاکسازی شده است اکراینی ها دو تیپ دیگر خود را از باخموت به سمت کوپیناسک به حرکت در آورده اند روسها تصاویر جدیدی و البته با کیفیتی را از تجهیزات منهدم وآسیب دیده اکراینی را محور جنوب منتشر کرده اند قبلا تصاویر عموم این تجهیزات منتشر شده است در بین تصاویر دو تانک لئو پارد منهدم شده اکراینی مشاهد شده که حداقل یکی از آنها توسط کواد آر پی جی شکار شده است البته در این بین سه تانک آسیب دیده نیزمشاهده میشود که قبلا تصاویر ان متشر نشده است دو تانک لهستانی پی تی 91 و یک تانک تی64 تلاش ناموفق اکراینی ها برای شکار بالگرد کاموف بوسیله موشک ضد زره سامانه اسکیف حمله ناموفق کواد ار پی جی روسی به زره پوش هامر اکراینی حمله ناموفق کواد آر پی جی اکراینی به نفربر بی ام پی روسی تعمیر سامانه پدافندی تور اسیب دیده توسط موشکهای هیمارس تانک های منهدم ویا اسیب دیده روسی تی 72 - 80 و تی90 نفربرهای منهدم واسیب دیده روسی هدف قرا گرفتن راکت انداز گراد روسی اسیب دیدن تانک روسی در مارینکا بر اثر برخورد با مین کواد انتحاری اکراینی وتانک تی 80 روسی یک تانک آسیب دیده روسی که مجهز به زره سقفی کنتاکنت یک است. این تانک چند ساعت ویا روز بعد در حملات اکراینی منهدم میشود خمپاره انداز 240 م م روسها حملات لانست هدف قرار گرفتن دو تانک اکراینی نفربر ال تی ال بی مجهز به توپ 23 م م 2 توپ خودکششی احتمالا 122 م م 2 توپ خودکششی احتمالا 152 و 155 م م لانست و شکار نفربر بی ام پی 2 به همراه پیاده نظام اکراینی سامانه بوک هاموی مجهز به سامانه راداری توپ کششی 152 م م دی 20 ؟؟ لانست ونفربر بی ام پی 1 شکار 3 زره پوش اکراینی بوسیله موشکهای ضد زره YPR بی ام پی 1 و امرپ اشکوش یا پرو مکس تلفات انسانی اکراین انهدام تانک تی 80 اکراینی توسط نفربر بی ام پی 3 (نفربر بی ام پی 3 علاوه بر توپ 30 م م به توپ 100 م م مجهز است این تانک رها شده هدف چندین شلیک توپ 100 م م بی ام پی 3 قرار گرفت) انهدام توپ خودکششی ام 109 در اتش ضد توپخانه روسها دو نفربر برادلی و YPR منهدم شده روسها در حال تست نسخه آنالوک پهپاد لانست برای ارائه به وزارت دفاع هستن این نسخه دارای تجهیزات اتباطی و دوربین ضعیف تر اما یک دهم قیمت لانست است. تخمین زده شده به طور عادی هر پهپاد لانست بین 15 تا 20 هزار دلار قیمت دلار کواد ار پی جی روسی و تانک تی 64 اکراینی ها تی 72 غنیمتی از اکراینی ها
-
2 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهموشک جدید کوتاه برد ابابیل در نمایشگاه نظامی مسکو گونه ی جدیدی از موشک های کوتاه برد با نام ابابیل قرار گرفته شده است که به نظر شباهت با موشک زهیر دارد. مشخصات: برد: 86 کیلومتر وزن: 240 کیلوگرم طول: 3.7 متر سرجنگی: 45 کیلوگرم
-
1 پسندیده شدهسقوط جنگنده میگ 23 در حین یک پرواز نمایشی در ایالت میشیگان آمریکا دو خلبان این هواپیما ایجکت کردن. به نظر این هواگرد موتور خود را از دست داده بود
-
1 پسندیده شدهسلام مجدد مطابق طرح شما ، فقط یک انفجار انتحاری در همین ورودی میتونه کل افرادی که در حال رد شدن از مسیر راهرو ورودی هستند را از بین ببره ! ( به دلیل هدایت ارگانیک موج انفجار توسط مسیر راهرو و عدم وجود فضای موج شکن ) من دوباره تکرار میکنم در اینگونه طرحها باید از جوانب مختلف به این ماجرا نگاه کرد و کنترل و بازرسی فقط یک بخش کوچک از ماجراست که بخاطر اون نمیشه کلیت یک ورودی را تغییر داد . در نمونه مورد بحث ما با یک بارگاه زیارتی مواجهیم که اولویت اول در آن اتفاقا تعبیه یک ورودی جذاب باید باشه که زائرین بصورت ناخودآگاه جذب و وارد فضا بشن . یعنی طرح کنترل امنیتی نباید از بین برنده کارکرد ماهیتی فضای موجود باشه . ضمنا تمهیدات خاصی برای ورود و خروج اضطراری بصورت فوج فوج افراد در موارد خاص و بحران باید لحاظ بشه که طرح راهروهای پیچ در پیچ نمیتوته این الزام ایمنی رو برآورده کنه و خودش تبدیل به نقطه بحران زا میشه .
-
1 پسندیده شدهبا شارایط اعلامی همون بهتر که زیربار قرارداد نریم.درسته در کوتاه مدت دست یابی ما به 25 جت با همین شرایط هم خوب هست ولی نگاه میان مدت و بلندن مدت ( عادت دادن روس ها به این شکل قرارداد بستن با ما) نشون میده که باید یک جایی محکم ایستاد. روس ها یا یاد میگیرند که با ما من بعد قراردادهای درست ببندند و یا جت هاشون ارزانی خودشون تا ببینیم در آینده جت های باقی مونده روی دستشون و کشورهای تحت سلطه غرب و فشارهای افزون برش سبب میشه که خساست در ارائه تکنولوژی یا پشتیبانی و یا اصولا این وضع فروش و همکاری با خریداران محصولاتش به کارش میان یا نه. به قول معکوس: نبستن قرارداد، بهتر از «هر» قرار دادیه!
-
1 پسندیده شدهوقوع یک انفجار بسیار بزرگ در شهر حیفا و در محل استقرار صنایع نظامی رافائل رژیم صهیونیستی بنابر اعلان منابع محلی، ساکنین شهرهای حیفا و عکا صدای انفجار را احساس کردهاند.
-
1 پسندیده شدهبسم ا... پیدا شدن سرو کله یکفروند IL-76 MD نیروی هوایی روسیه در ایران ... به توپ GSh-23 بخش تحتانی سکان عمودی دقت کنید برای آوردن چیزی آمده یا برای بُردن ؟!!!
-
1 پسندیده شدهChengdu/PAC JF-17B - از زمان به خدمت گرفته شدن Chengdu/PAC JF-17 توسط نیروی هوایی پاکستان و بعدتر تعریف پروژه های بروزرسانی (بلاک2 و 3) و جدی شدن مسألهی بازاریابی و فروش، یکی از دغدغههای پاکستان نبود یک نسخهی دو سرنشينه آموزشی بود به همین منظور ارتباطات با شریک چینی(چنگدو) آغاز شد و برای اولین بار ماکت نسخهی دو سرنشينهی JF-17 در ایرشوی پاریس2013 به نمایش درآمد و کار ساخت اولین پیشنمونه در سال 2014 آغاز و دو سال بعد در دسامبر2016 ساخت آن به پایان رسید یک سال بعد در 21 آوریل 2017 اولین پیشنمونه به ریجستر BC0001 نخستین تست تاکسی روی باند در فرودگاه کمپانی چنگدو انجام شد و در 27 آوریل اولین پرواز آن نیز به ثبت رسید این پیشنمونه بعدتر جهت تست تحویل پاکستانیها شد و همکنون در حال گذراندن تست در این کشور میباشد، دومین و سومین پیشنمونه هم ساخته شده و در حال تست در کمپانی چنگدو میباشند. - در نسخهی دو سرنشينه با توجه اضافه شدن کابین دوم و افزایش وزن کلی جنگنده؛ با استفاده هر بیشتر از مواد کامپوزیت سعی شده وزن جنگنده تا حد قابل قبول پایین نگه داشته شود، همچنین در پشت کاکپیت برای جایگذاری تجهیزات الکترونیکی در این قسمت و باز شدن فضای برای حمل سوخت بیشتر (در واقع سوختی که جای مخازن آن توسط کابین دوم اشغال شده) یک سازهی معکب مستطیلی سرتاسری تا سکان عمودی کشیده شده است، و برای کم شدن درگ سکان عمودی زاویه بیشتری داده شده است و احتمالا در آیندهی نزدیک یک میله سوختگیری هوایی نیز روی آن نصب خواهد شد؛ در بحث اویونیک نسخهی دو سرنشينه مشابه با بلاک دوم JF-17 (لینک داده برخط با آواکس ZDK-03، سیستم جنگ الکترونیک جدید و دیگر تغییرات در اویونیک، گسترهی سلاحهای قابل حمل بیشتر و...) است و بنا بر نقل قولهای مختلف همان رادار پالس داپلر KLJ-7V2 (بیشینه برد 110km برعلیه هدفی با سطح مقطع 3 متر مربع، کشف ده هدف و درگیری به دو هدف همزمان) روی نسخهی دو سرنشينه نصب و به عنوان مهمترین مشخصه این جنگنده از یک سیستم پرواز با سیم دیجیتال سه کاناله بهره میبرد. -براساس آنچه در ابتدا ذکر شد پاکستان اولین خریدار JF-17B خواهد بود و براساس خبرهای منابع پاکستانی موافقت نامههای اولیه هم به امضای طرفین رسیده است، اما در موضوع بازار بینالمللی هم با نگاهی به خبرهای منتشر شده (در خصوص شایعات بیپایه و اساس مربوط به خرید این جنگنده توسط ایران صحبت نمیکنم و مقصود کشورهایی نظیر آذربایجان که در مراحل پایانی انعقاد قرارداد هستند و یا نسبت به خرید ابراز علاقه نموده و یا در حال ارزیابی هستند نظیر سودان، مصر، مالزی، بولیوی و....) JF-17B هم شانس فروش در کنار نسخهی تک سرنشین خواهد داشت. - به عنوان جمعبندی، محصول پروژهی مشترک Chengdu/PAC با عنوان JF-17 شاید در ردهی محصولات استخوان خرد کردهای آمریکایی، اروپایی و حتی روسی نباشد و در مقام قیاس در ردهی پایینتری قرار بگیرد اما (حداقل در ظاهر) نمود عینی یک همکاری مشترک موفق در حوزهی ساخت هواگرد میباشد و این نکته را هم فراموش نکنیم که پاکستان محدودیتهای بودجهای فراوانی دارد و از ابتدا هم توان سرمایهگذاری سنگین روی این پروژه نداشت ولی خروجی کار برای کشوری مثل پاکستان به شدت رضایت بخش بوده و میبینیم که در حوزهی صادرات هم در حال کسب موفقیتهایی (هر چند کوچک) میباشد.
-
1 پسندیده شدهسلام پرنده تندر پاکستان به نظرم تا حد بالایی از نظر پلتفورم به پروژه IAR-95 کشور رومانی شباهت دارد . . تندر تقریبا همزمان با شفق در ایران ساخته شد شفق رادارگریز بود و چه بسا از تندر بهتر بود پروژه دیگر ایران شبیه به تندر با پیشران احتمالی rd-33 شاید صاعقه بود . . صاعقه تک موتور و با این استتار مشکی که احتمالا قصد بوده از مواد ضد رادار استفاده بشود اگر به مطلب آقا رضا(اسکای هاوک) درباره انتقال پروژه شفق به قاهر و همینطور بحث خرید فناوری تندر از پاکستان و چین با توجه به سفرهای متقابل مقامات نظامی توجه داشته باشیم احتمالا شاهد استفاده این فناوری ها(اویونیک و پیشران و..) در پروژه های ایران مثل قاهر باشیم یا حداقل صاعقه به عنوان نسل 4 در دو مدل ساخته بشود . . ترند گذاری صاعقه در نسخه تک موتوره شبیه تندر بود . اما صاعقه حاشیه دیگری هم دارد و ظاهرا هدف نهایی رسیدن به پرنده ای در حد هورنت هست . . کمااینکه در پاکستان هم بحث ساخت تندر 2 موتوره جریان دارد چه بسا در آینده نظر به همکاری ایران با چین، پاکستان و روسیه شاهد ساخت نسخه ارتقا یافته صاعقه هم باشیم پرنده ای دو موتره با اونویک و موتور قوی تر (بحث ساخت موتور rd-33 در مپنا هم توجه بشود خوب هست) .
-
1 پسندیده شدهبا سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز بحث شیرین آتشبارهای خودکششی رو به اتفاق هم ادامه میدیم: آتشبارهای خودکششی قاره آسیا : ( چین - بخش ششم ) (ضربه اژدها : راکت انداز های چینی 5 ) Weishi WS-22 : این راکت انداز خودکششی 122 میلی متری که با نام " دبلیو. اس- 22 " نامیده می شود ، اولین راکت انداز چینی است که در این پست نسبت به معرفی آن اقدام می کنیم. برد این راکت انداز 20-30 کیلومتر است. و از هدایت اینرسائی بهره می گیرد. متأسفانه در خصوص این راکت انداز چینی اطلاعات زیادی در نت موجود نیست. بنگلادش و احتمالا میانمار از دیگر خریداران این راکت انداز چینی هستند. راکت 122 میلی متری WS-22 در انجمن هیچ تاپیکی در خصوص این راکت انداز وجود ندارد http://www.bdmilitary.com/forces-equipment/artillery-systems/multiple-launch-rocket-systems/ws-22a-guided-multiple-launch-rocket-system/ Weishi WS-32 : این راکت انداز خودکششی 400 میلی متری که با نام " دبلیو. اس- 32 " نامیده می شود ، دومین راکت انداز چینی است که در این پست به معرفی آن می پردازیم. برد این راکت انداز 150 کیلومتر است و از سیستم هدایت ماهواره ای GPS/GLONASS غیرنظامی بهره مند می باشد. البته شرکت تولید کننده چینی گفته است که بنا به درخواست مشتری ، امکان بهره گیری از ماهواره های نظامی را هم می توتند به قابلیت های این راکت انداز اضافه کند. تایلند و بنگلادش (احتمالا - در حال مذاکره برای خرید) از دیگر کاربران این راکت انداز قدرتمند چینی هستند. DTI-1G نسخه تحت لیسانس تولید شده WS-32 در تایلند در انجمن هیچ تاپیکی در خصوص این راکت انداز وجود ندارد http://www.bdmilitary.com/forces-equipment/artillery-systems/multiple-launch-rocket-systems/ws-32-guided-multiple-launch-rocket-system/ Weishi WS-33 : این راکت انداز خودکششی 400 میلی متری که با نام " دبلیو. اس- 33 " نامیده می شود ، سومین راکت انداز چینی است که در این پست نسبت به معرفی آن اقدام می کنیم. برد این راکت انداز 70 کیلومتر است. بنا به درخواست مشتری ، این راکت انداز هم می تواند برای سیستم هدایتی خود ، از توان ماهواره های غیرنظامی و حتی نظامی بهره بگیرد. متأسفانه در خصوص خریداران این راکت انداز صادراتی چین ، اطلاعاتی بدست نیاوردم. راکت WS-33 مابین راکت های WS-22 و ٌُ-43 در انجمن هیچ تاپیکی در خصوص این راکت انداز وجود ندارد http://www.bdmilitary.com/forces-equipment/artillery-systems/multiple-launch-rocket-systems/ws-33-guided-multiple-launch-rocket-system/ ادامه دارد... ------------- پ.ن 1 : لطفا دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند پ.ن 2 : انشاءالله در پست های آینده به ادامه آتشبارهای خودکششی قاره آسیا (فعلا راکت انداز های چین کمونیست) خواهیم پرداخت.
-
1 پسندیده شدهمشرق معرفی میکند؛ آشنایی با «خلیج فارس» و 5 کاوشگر برتر دریایی در جهان +عکس دریا نیز به مانند خشکی و آسمان در هر نقطه از این کره خاکی شکل خاص خود را داشته و برای حضور در آن منطقه بایستی ابتدا در این مناطق اقدام به عملیات اکتشافی و نقشه برداری کرد. به همین منظور، نسلی از کشتی ها با ماموریت خاص نقشه برداری و شناخت جغرافیایی دریایی طراحی و ساخته شده اند. به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، حضور در آب های آزاد و اقیانوس ها یکی از کلید واژه های بسیار مهم قدرت و اقتدار ملی در دنیای امروزه بوده و می توان گفت کشورهایی واقعا نیرومند هستند که در سطح گسترده ای، در آبهای آزاد حضور دارند. این حضور نه فقط به شکل نظامی و بلکه در قالب تجاری، نفتکش ها، شناورهای صیادی، تحقیقاتی و انواع مختلفی از شناورها می باشد. اما قبل از حضور در یک ناحیه نیاز به شناخت آن منطقه و جغرافیا خاص آن قطعا احساس می شود. دریا نیز به مانند خشکی و آسمان در هر نقطه از این کره خاکی شکل خاص خود را داشته و برای حضور در آن منطقه بایستی ابتدا در این مناطق اقدام به عملیات اکتشافی و نقشه برداری کرد. به همین منظور است که نسلی از کشتی ها با ماموریت خاص نقشه برداری و شناخت جغرافیایی دریایی طراحی و ساخته شده که با عنوان "شناورهای اقیانوس شناسی" نیز شناخته شده و امروزه در تمام کشورهای پیشرفته فعال می باشند. با تعدادی از این شناورها در این مطلب آشنا خواهیم شد. کلاس Echo بدون هیچ شک و شبهه ای کلیه مورخان و متخصصین در این مسئله موافق هستند که قدرت دریایی بود که انگلستان در از یک جزیره کوچک در شمال اروپا تبدیل به یک ابرقدرت جهانی کرد. نیروی دریایی به همراه ناوگان تجاری این کشور رمز قدرت انگلستان در قرن 19 و نیمه اول قرن بیستم میلادی بود. امروزه نیز با وجود کاهش قدرت انگلستان در عرصه های مختلف این کشور همچنان یکی از بازیگران موثر در صحنه بین المللی بوده و نیروی دریایی انگلیس نیز یکی از این اهرم های قدرت به حساب می آید. در ناوگان نیروی دریایی انگلستان دو فروند کشتی اقیانوس شناسی کلاس Echo وجود دارد که وظیفه نقشه برداری از محیط زیر آب، اجرای عملیات هواشناسی، حمل سامانه های سونار و حتی قابلیت شناسایی مین های دریایی از جمله توانمندی های این کشتی انگلیسی به شمار می آید. این شناور توان پشتیبانی از عملیات زیرسطحی و آب – خاکی را نیز داشته و می تواند اطلاعات دریافتی خود را زمان واقعی در اختیار نیروهای عملیاتی قرار دهد. سامانه های سونار به منظور کشف اجسام زیر آب و همچنین نقشه برداری از محیط زیر سطح از جمله تجهیزات این شناور به شمار می آید. دو فروند شناور کلاس Echo نیروی دریایی انگلیس وزنی در حدود 3700 تن داشته و دارای 72 نفر خدمه می باشند. کلاس Planet شناور بعدی در لیست ما ساخت آلمان بوده و از آن به عنوان پیشرفته ترین کشتی تحقیقاتی در ناتو یاد می شود. از شناور کلاس Planet تنها یک فروند ساخته شده است. در همان نگاه اول ظاهر و طراحی تفاوت آن توجه هر شخصی را به خود جلب می کند. این کشتی با استفاده از اصل طراحی SWATH در آن بهره برده شده است و تنها دو سطح بسیار کم عرض از کف کشتی با آب تماس دارند. استفاده از این فناوری باعش شده است تا این کشتی بتواند حتی در سرعتهای بالا و در شرایط بد جوی نیز تعادل خود را به خوبی حفظ کند. این کشتی 3500 تن وزن داشته و می تواند با سرعت 28 کیلومتر در ساعت حرکت کند. تجهیزات نقشه برداری و جستجوی زیرآبی در این شناور آلمانی نصب شده و به غیر از 20 خدمه اصلی کشتی 20 محقق نیز می توانند در هنگام عملیات در دریا در آن حضور داشته باشند. از این شناور تنها یک فروند ساخته شده است که توسط نیروی دریایی آلمان از آن استفاده می شود. شناور Ronald H. Brown یکی دیگر شناورهای تحقیقاتی در لیست ما ساخت آمریکا بوده و توسط اداره اقیانوس و هواشناسی آمریکا که زیر نظر وزارت بازرگانی این کشور فعالیت می کند به اجرای عملیات می پردازد. شناور اقیانوس شناسی Ronald H. Brown برای انجام انواع آزمایش ها و تحقیقات دریایی مجهز شده است. در این کشتی آزمایشگاهی به وسعت 380 متر مربع وجود دارد که دانشمندان می توانند در آن به بررسی کامل نمونه ها و یافته های خود بپردازند. در کنار تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی یک رادار مخصوص هواشناسی نیز بر روی این شناور نصب شده است و متخصصین امکان مطالعه وضعیت جوی را نیز می دهد. در این شناور قابلیت نصب و کشیدن کابل های مخصوص نوری در دریا نیز ایجاد شده است. یک تیم پزشکی کامل نیز در کنار دانشمندان و خدمه کشتی حضور دارند. طول این کشتی 274 متر و وزن آن 3250 تن است. این کشتی دارای 26 نفر خدمه بوده و 32 نفر محقق است. اژدهای برفی شناور بعدی در لیست ما مربوط به قدرت تازه دریایی جهان یعنی کشور چین است. علاقمندان به حوزه دریایی مطلع هستند که این کشور در سالهای اخیر توسعه توان دریایی را در صدر امور خود قرار داده و در حال گسترش کمی و کیفی ناوگان خود است. اما شناور چینی در لیست ما سالها قبل و در اوایل دهه 1990 میلادی توسط اوکراین برای چین ساخته شده است. این شناور به طول 167 متر و وزن 21 هزار تن در سال 1993 میلادی به چین تحویل داده شد و از آن زمان تا به امروز توسط موسسه تحقیقات قطبی چین مورد استفاده قرار می گیرد. قطب شمال و جنوب در سالهای اخیر صحنه حضور علمی و رقابت شدید بین قدرت ها برای یافتن منابع انرژی و غذایی می باشد. این شناور بزرگ که توسط چینی ها "اژدهای برفی" نامگذاری شده است دارای یک آزمایشگاه به وسعت 100 متر مربع بوده و می تواند تا 128 محقق را به غیر از 38 خدمه خود حمل کند. قابلیت استفاده از بالگرد و توان شکستن یخ های قطبی و پیش روی در آن مناطق از جمله ویژگی های این شناور چینی می باشد. این شناور در جریان تلاش برای یافتن پرواز مفقود شده MH370 مالزی در اقیانوس هند نیز حضور داشت. INS Darshak شناور تحقیقاتی INS Darshak متعلق به نیروی دریایی هندوستان بوده و توسط شرکت کشتی سازی Goa در هندوستان ساخته شده است. این شناور هندی در حال حاضر در منطقه فرماندهی ناوگان شرقی نیروی دریایی هند به عملیات می پردازد. این کشتی هندی بخش عمده ای از فعالیت خود را به امور باستان شناسی و یافتن اشیاء غرق شده در آب مثل شهرهای به زیر آب رفته و یا باقی مانده کشتی های غرق شده گذارنده است. جستجو برای یافتن شهر غرق شده Poompuhar و یا کشف و بازیابی یک توپ متعلق به کشتی هلندی که در اواخر قرن 18 میلادی نزدیک هند غرق شده است از جمله فعالیتهای این کشتی بوده است. این شناور هندی 1960 تن وزن و 87 متر طول دارد. انواع سامانه های سونار، حسگرهای حرکتی به همراه سامانه های انعکاس صوت مخصوص اکتشافات زیر آبی نیز بر روی این شناور هندی نصب شد. شناور اقیانوس پیمای ایران؛ آماده عملیاتی شدن در نهایت بایستی این نکته را ذکر کرد که جمهوری اسلامی ایران نیز چندین سال است که درگیر طراحی و ساخت شناور تحقیقاتی خلیج فارس است. کاوشگر خلیج فارس، شناور تحقیقاتی است که دارای 50 متر طول، 10 متر عرض، 4.5 و 12 متر ارتفاع است و با توجه به حجم مخزن سوخت و امکانات نصب شده، این کاوشگر امکان ماندن در دریا به مدت 4 تا 5 روز را دارد و می تواند 3 هزار مایل دریایی سفر کند. کاوشگر خلیج فارس ظرفیت اقامت شبانه روزی 27 نفر را دارد که 11 نفر خدمه و 16 محقق هستند. این کاوشگر دارای 2 موتور هزار کیلووات است و 4 آزمایشگاه دارد که تحقیقات در 3 آزمایشگاه شامل آزمایشگاه های خشک و تر صورت می گیرد و آزمایشگاه چهارم تحقیقات انجام شده را آنالیز می کند. به آب اندازی این شناور تا به امروز چندین مرحله به تاخیر افتاده است و بر اساس آخرین اعلام قرار است تا پایان اردیبهشت ماه به آب انداخته شود. با توجه به اهمیت و حساسیت در اختیار داشتن چنین شناوری، می توان امیدوار بود این پروژه مهم که توسط صنایع دریایی وزارت دفاع در حال ساخت است و قرار است توسط دانشگاههای کشورمان مورد بهره برداری قرار بگیرد، نقش زیادی در توسعه صنعت و اشراف دریایی کشورمان داشته باشد.
-
1 پسندیده شدهIAR-95 در اواخر دهه ی 60 , هم زمان با ایجاد مجدد صنایع هوانوردی رومانی , 3 نقطه ی عطف مهم در زمینه ی طراحی جت های نظامی به وقوع پیوست , طراحی و تولید یک هواپیمای پشتیبانی نزدیک زیرصوت که IAR-93 نام گرفت , اولین هواپیمایی که در رومانی پس از جنگ ساخته شده بود با قابلیت استفاده به عنوان هواپیمای اموزشی که نمونه ی اموزشی ان IAR-99 بود . IAR-93 در 20 می 1971 رومانی و یوگوسلاوی توافقنامه ای دولتی برای پروژه ی تحقیق و توسعه ی YuRom را امضا کردند . مدیریت برنامه در بخش رومانیایی در عهده ی مهندس Teodor Zamfirescu و در بخش یوگوسلاویایی بر عهده ی سرهنگ Vidoje Knezevic بود . نیازمندی برای یک هواپیمای سبک زیر صوت برای انجام حملات هوا و زمین و انجام ماموریت های شناسایی تاکتیکی و قابلیت رزم هوایی محدود به عنوان نقش ثانویه اعلام شد . این پرنده بر اساس یک سازه ی ساده , استفاده از تجهیزات و اویونیک ساخت داخل که البته با اجزا غربی سازگار بودند , ساخته شد . با داشتن قابلیت اجام عملیات از باند های چمنی و آسیب دیده , تعمیر و نگه داری ساده و اعتماد پذیری بالا بود . این پرنده ای 2 موتوره با بالهایی در بالای بدنه نصب شده و دارای زاویه پسگرایی بود . موتور Rolls-Royce Viper به عنوان منبع رانش ان انتخاب شده بود , که SOKO ان را به صورت تحت لیسانس تولید می کرد . در اصل در نظر گرفته شده بود که پس سوز نیز برای موتورهای ویپر توسعه داده شود اما در این مسیر مشکلاتی که حل انها نیازمند زمان مدید بود پیش امد , که باعث شد هیچ کدام از نمونه های پیشتولید شده و نمونه های اولیه ی تولیدی دارای این ویژگی نباشند . در طول دهه ی 80 هر دو کشور نسخه هایی با اندکی تفاوت را توسعه دادند و مدتی بعد که پس سوز در دسترس بود از این ویزگی نیز در این پرنده ها استفاده شد . انواع IAR-93A : نمونه های اولیه بدون پس سوز مجهز به موتور توربوجت Viper Mk 632-41 15 پیش نمونه در 1979 تحویل شد که در 1981 وارد خدمت شدند . 26 فروند نمونه ی تک سرنشینه و 9 فروند نمونه ی 2 سرنشینه ی اموزشی از این نسخه تولید شد . IAR-93MB : این نسخه از بدنه ی IAR-93B ولی از موتور بدن پس سوز IAR-93A استفاده می کرد و تحویل ان از 1982 شروع شد . 15 فروند تک سرنشین از این نسخه تولید شد . IAR-93B : مجهز به موتور Viper Mk 633-47 با پس سوز , حجم مخازن داخلی سوخت افزوده شده , با جایگاه های حمل سلاح ارتقاع یافته و بالهای طراحی مجدد شده از جمله لبه ی حمله ی توسعه یافته . leading edge extensions اولین پرواز ان در 1985 انجام شد و در 1987 وارد خدمت شد . 27 فروند نمونه ی تک سرنشین و 7 فروند نمونه ی 2 سرنشین از ان ساخته شد . مشخصات IAR-93MB General characteristics Crew: 1 Payload: 2,500 kg (5,512 lb) Length: 14.90 m (48 ft 10 in) Wingspan: 9.30 m (30 ft 6 in) Height: 4.52 m (14 ft 10 in) Wing area: 26.0 m² (280 ft²) Airfoil: NACA 65A-008 (modified) Empty weight: 5,750 kg (12,676 lb) Max. takeoff weight: 10,900 kg (22,030 lb) Powerplant: 2 × Turbomecanica/Orao-built Rolls-Royce Viper Mk 633-47 afterburning turbojets Dry thrust: 17.79 kN (4,000 lbf) each Thrust with afterburner: 22.24 kN (5,000 lbf) each Performance Maximum speed: 1,089 km/h (680 mph) Cruise speed: 1,086 km/h (675 mph) Stall speed: 274 km/h (171 mph) Range: 1,320 km (825 miles) Service ceiling: 13,600 m (44,608 ft) Rate of climb: 3,900 m/min (12,800 ft/min) Wing loading: 419.2 kg/m² (85.9 lb/ft²) Armament 2 x 23 mm GSh-23L twin-barrel cannon in lower front fuselage, below engine air intakes, with 200 rds/gun; gun camera and GEC-Marconi D282 gyro gunsight up to 2,500 kg (5,511 lb) on 5 pylons BM 500 bomb BEM 250 bomb BE 100 bomb LPR 122 rocket launcher LPR 57 rocket launcher PRN 80 rocket launcher AA-2 Atoll / R-3S AAM (license-built in Romania as A-91) - only on some IAR-93B only on the J-22 BL755 cluster bombs AGM-65 Maverick TV guided AGM AS-7 Kerry / Kh-23 Grom AGM AA-8 'Aphid' AAM Avionics VHF/UHF air-to-air and air-to-ground radio (20W transmission power) gyro unit (Honeywell SGP500 twin-gyro platform in ORAO) radio altimeter ADF radio compass and marker receiver IFF (IAR-93B only) GEC-Marconi three-axis stability augmentation system, incorporating a basic bank/altitude hold autopilot and emergency wings-level facility ............................................................................................................... در طی دهه ی 70 قابلیت تحقیقات پیشرفته در INCREST سابق (INCAS فعلی) ایجاد شد . که از جمله ی انها تونل تست باد با سرعت 3 ماخ بود . در اواخر دهه ی 70 مطالعات اولیه برای جنگنده ی مافوق صوت IAR-95 تحت رهبری Dipl.Eng. Dumitru Badea شروع شد . IAR-95 هواپیمایی سبک با پیکره بندی تک موتوره بود . این طرح نیازمند موتوری با تراست خشک 54 کیلونیوتن و با پس سوز 91 کیلو نیوتن بود . این طرح دارای بالهایی در بالای بدنه و ورودی های هوایی در اطاف بدنه بود . یکی از طرح های پیشنهادی دیگر 2 باله (fin) نیز داشت . اگر چه طراحی سازه ی IAR-95 در یک یک مرحله ی کاملا پیشرفته انجام شده بود , عدم دسترسی به یک پیشران مناسب باعث کنسل شدن پروژه ی IAR-95 در 1981 شد . IAR-95 technical data: Length overall: 14.75 m Height overall: 4.95 m Wing Span: 8.7 m Wing area, gross: 26 m² Wing sweep at quarter chord: 35 deg. Empty weight: 6800 kg Maximum take-off weight: 10000 kg پروژه ی جنگنده ی مافوق صوت مجددا در اوایل دهه ی 80 تحت هدایت سرهنگ Eng. Constantin Rosca , استارت خورد . اولین طراحی جدید این برنامه IAR-101 نام گرفت که طراحی عمومی ان به IAR-95 شبیه بود , اما دارای بدنه ای قطور تر و 4 جایگاه حمل سلاح در زیر هر بال بود . قدم بعدی در این برنامه IAR-S بود , مدل ها متعددی ساخته و در تونل باد تست شد . این مدل ها یاداری یک موتور و یک fin یه دارای 2 موتور و 2 fin بودند . نمونه ی 2 سرنشینه و تک موتوره به عنوان هواپیمای مولتی رول ارائه شد . اخرین مدل از طرح IAR-95 هنوز در ورودی سالن INCAS نکه داری می شود . این برنامه ای بسیار بلند پروازانه و چالشی جدی برای صنایع هوانوردی رومانی بود . به منظور ازمون قابلیت تولید چنین هواپیمایی , تصمیمی برای تولید اوین نمونه ی اثبات گر تکنولوژی IAR-95ME گرفته شد . نمونه ی اثبات گر در صنایع هوانوردی بخارست تولید شد , و شاخه ای ویژه از INCAS به منظور احداث تاسیسات جدید در همسایگی کارخانه ایجاد شد . در این مرحله هواپیما به مرحله ی طراحی جزئی نگرانه رسید , اما در 1988 به دلیل دلایل مالی کل برنامه به طور قطعی کنسل شد . IAR-95 ME technical data Length: 16.0 m Wing span: 9.3 m Height: 5.45 m Wing area: 27.9 m² Empty weight: 7,880 kg Max T-O weight: 15,200 kg Weapons max. load: 3,200 kg Powerplant: One Tumansky R-29-300 turbojet rated at 122kN with afterburner چیزی که در مورد این پرنده به طور خاص نظر را جلب می کند شباهت انکار ناپذیر ان به FC-1 است حتی مشخصات موتوری که برای این پرنده در نظر گرفته شده بود تا حدود زیادی با RD-93 تطابق دارد , و این در حالی ست که برخی شایعات مبنی بر فروخته شدن این پروژه به پاکستان (یا چین) وجود دارد . ایا رومانیایی ها با خود فکر کرده اند حالا که نمی توینم با این پروژه پرواز کنیم دست کم از ان پول بدست اوریم ؟ مشابه داستان چین و پروژه ی لاوی ؟! این سوالی ست که هیچ پاسخ قطعی برای ان وجود ندارد . ............................................................ سایر تصاویر .............................................................. با تشکر از Skyhawk گرامی منبع-1 منبع-2 ترجمه و گرداوری از 7mmt Military.ir کلیه ی حقوق برای نویسنده محفوظ است
-
1 پسندیده شدهبا سلامی دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز بحث آتشبارهای خودکششی رو ادامه میدیم. ************ آتشبارهای خودکششی اروپائی : (بخش سوم - اروپای شرقی ها) Patria NEMO : خمپاره انداز خودکششی فنلاندی دارای کالیبر 120 میلی متری می باشد. این خمپاره انداز خودکششی نسخه فنلاندی خمپاره انداز خودکششی پاتریا آموس سوئد هست که در چند پست قبلی معرفی شده بود. کشورهای فنلاند و اسلونی از دارندگان این سلاح می باشند. امارات و عربستان هم نمونه دریاپایه این خمپاره انداز را سفارش داده اند. توضیح ضروری : فنلاند با اینکه جزء پیمان ورشو یا سایر اقمار شوروی نبود، ولیکن عمده تجهیزات آتشباری خود را از شوروی تهیه میکرد و بسیاری از توپها و هویتزرها و خمپاره اندازهای مشهور روسی را هم در خاک خود کپی (تولید تحت لیسانس؟؟؟) می نمود. نسخه های دریاپایه این خمپاره انداز در این انجمن ،تاپیک مجزائی در خصوص این خمپاره انداز وجود ندارد http://en.wikipedia.org/wiki/Patria_NEMO AHS Krab : هویتزر خودکششی لهستانی دارای کالیبر 155 میلی متری استاندارد ناتو. (هی ی ی ی روزگار. یک زمانی ورشو -پایتخت لهستان- ، مقر پیمان نظامی ورشو بود. مشهورترین پیمان نظامی بلوک شرق و جدی ترین دشمن ناتو؛ و امروز هویتزر ساخت این کشور از استاندارد ناتو پیروی میکنه :-( ) در این انجمن تاپیکی در خصوص این هویتزر وجود ندارد http://en.wikipedia.org/wiki/AHS_Krab WR-40 Langusta : راکت انداز خودکششی ساخت لهستان دارای کالیبر 122.4 میلی متری . چک ها این راکت انداز را با انجام ارتقاء هائی بر روی گراد ساخته اند در این انجمن تاپیکی در خصوص این راکت انداز وجود ندارد http://en.wikipedia.org/wiki/WR-40_Langusta DANA : هویتزر خودکششی ساخت جمهوری چکسلواکی دارای کالیبر 152 میلی متری استاندارد ورشو. شاید این هویتزر یکی از معدود هویتزرهای خارجی باشد که ارتش سرخ شوروی آنرا از کشور دیگری خریداری نمد. http://www.military.ir/forums/topic/3277-%D8%AA%D9%88%D9%BE-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%DA%A9%D8%B4%D8%B4%DB%8C-spgh-dana/ RM-70 : راکت انداز خودکششی ساخت جمهوری چک دارای کالیبر 122.4 میلی متری . چک ها این راکت انداز را با انجام ارتقاء هائی بر روی گراد ساخته اند نسخه های بهینه شده این راکت انداز http://www.military.ir/forums/topic/3276-%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA%D9%85%D9%86%D8%AF-rm-70/ RM-51 : راکت انداز خودکششی ساخت جمهوری چک دارای کالیبر 130 میلی متری . چک ها این راکت انداز "عتیقه" را با انجام ارتقاء هائی بر روی مینی کاتیوشا ساخته بودند در این انجمن تاپیکی در خصوص این راکت انداز وجود ندارد http://en.wikipedia.org/wiki/RM-51 ادامه دارد... ------------ پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 2 : انشاءالله در پست بعدی به سایر کشورهای اروپائی خواهیم پرداخت.
-
1 پسندیده شدهبا سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست خودم ، بحث آتشبارهای خودکششی رو ادامه میدیم. ************ آتشبارهای خودکششی اروپائی : (بخش اول - هویتزرهای فرانسوی) Canon de 194 mle GPF : هویتزر خودکششی فرانسوی دارای کالیبر قدرتمند 194 میلی متری. فرانسوی ها از این هویتزر خودکششی در جنگ های جهانی اول و دوم استفاده کردند. در انجمن هیچ تاپیکی در خصوص این هویتزر وجود ندارد http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_de_194_mle_GPF MK F3 : هویتزر خودکششی فرانسوی که دارای کالیبر استاندارد 155 میلی متر می باشد. در میان همسایگان ایران ، عربستان و قطر از این هویتزر خریداری کرده بودند. در انجمن هیچ تاپیکی در خصوص این هویتزر وجود ندارد http://en.wikipedia.org/wiki/Mk_F3_155mm GCT : هویتزر خودکششی فرانسوی که دارای کالیبر استاندارد ناتو یعنی 155 میلی متر می باشد در جریان جنگ ایران و عراق توسط ارتش بعثی صدام بر علیه نیروهای ایرانی بارها و بارها بکار گرفته شد. توپخانه پاسدار صلح !! :chicken: انهدام توپخانه عراق : این تصویر رو هم به یاد بخش "انهدام نیروی هوائی عراق" گذاشتم. :winking: در انجمن هیچ تاپیکی در خصوص این هویتزر وجود ندارد http://en.wikipedia.org/wiki/GCT_155mm CAESAR : هویتزر خودکششی کامیون پایه فرانسوی به مانند آرچر سوئدی دارای کالیبر 155 میلی متری استاندارد ناتو می باشد. در بین همسایگان ایران، عربستان سعودی یکصد قبضه از این آتشبارها را به شرکت جیات فرانسه سفارش داده است. http://www.military.ir/forums/topic/4376-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D9%BE-%D8%AE%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%B4%D8%B4%DB%8C-155mm-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-caeser-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%87/ ------------ پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 2 : انشاءالله در پست بعدی در خصوص سایر آتشبارهای اروپائی خواهیم گفت
-
1 پسندیده شدهآتشبارهای خودکششی روس : (هویتزر های خودکششی - بخش پایانی) 2S7 Pion : هویتزر خودکششی روس دارای کالیبر مناسب 203 میلی متر http://www.military.ir/forums/topic/26646-%D8%AA%D9%88%D9%BE-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%DA%A9%D8%B4%D8%B4%DB%8C-2s7-pion/ 2S7M Malka : نسخه بهینه شده هویتزر خودکششی 2S7 Pion روسی می باشد http://www.military.ir/forums/topic/26646-%D8%AA%D9%88%D9%BE-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%DA%A9%D8%B4%D8%B4%DB%8C-2s7-pion/ Koalitsija-SV : هویتزر خودکششی دو لول 152 میلی متری ساخت روسیه. این هویتزر فقط در حد نمونه های اولیه باقی ماند و ساخته نشد. http://www.military.ir/forums/topic/17002-koalitsija-sv-%D8%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85/ M1931 (B-4) : دوستان بخاطر انحراف مجدد از عنوان تاپیک من رو ببخشند . اما حیف بود که از کنار این هویتزر کششی شنی دار با کالیبر 203 میلی متر بی تفاوت بگذریم. در انجمن هیچ تاپیکی در خصوص این هویتزر وجود ندارد http://en.wikipedia.org/wiki/203_mm_howitzer_M1931_(B-4) -------- پ.ن : دوستانی که پسندیدند ، مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 2 : با اتمام بررسی آتشبارهای روسی، در پست بعدی آتشبارهای اروپائی را بررسی خواهیم کرد.
-
1 پسندیده شدهبا سلام خدمت دوستان و سروران عزیز میلیتاریست آتشبارهای خودکششی روس : (هویتزر های خودکششی - بخش نخست) 2S3 Akatsiya : هویتزر خودکششی با کالیبر مناسب 152.4 میلی متر که در ارتش عراق هم خدمت کرده بود و امروزه یکی از آتشبارهای مهم ارتش سوریه می باشد. هویتزر (آکاتسیا) ارتش سوریه در جنگ داخلی این کشور http://www.military.ir/forums/topic/19163-%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%DA%A9%D8%B4%D8%B4%DB%8C-akatsiya-2s3/ 2S1 Gvozdika : هویتزر خودکششی گوزدیکا دارای کالیبر 122 میلی متری می باشد. این هویتزر خودکششی در سازمان رزم نیروهای مسلح کشورمان نیز حضور دارد و به توپ گوزیدکا، فوزیدکا یا فوزیکا هم مشهور است. http://www.military.ir/forums/topic/13654-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%B2%D8%B1-122-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C-2s1-gvosdika-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82/ 2S5 Giatsint-S : هویتزر خودکششی جیات سینت یکی دیگر از هویتزرهای خودکششی شوروی بود. این هویتزر دارای کالیبر 152 میلی متری است. بجز اقمار شوروی سابق (روسیه - بلاروس و اوکراین) فقط در اختیار کشور فنلاند قرار گرفته است. در این انجمن تاپیکی در خصوص این هویتزر وجود نداره http://en.wikipedia.org/wiki/2S5_Giatsint-S 2S19 Msta : هویتزر خودکششی مستا یکی از آخرین هویتزرهای تولید شده توسط شوروی می باشد. این هویتزر با کالیبر 152 میلی متری استاندارد ورشو ، علاوه بر کشورهای شوروی سابق در اختیار مراکش و ونزوئلا نیز قرار گرفته است. http://www.military.ir/forums/topic/1312-%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%B2%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%B4%D8%B4%DB%8C-152%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C-msta/ ادامه دارد.... -------- پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 2 : در پست بعدی سایر هویتزرهای خودکششی روس را بررسی خواهیم کرد.
-
1 پسندیده شدهبا سلامی دوباره خدمت دوستان عزیز و با پوزش مجدد بخاطر ارسال دو پست متوالی اگر دوستان عزیز قابل بدونند و در مباحث مرتبط با تاپیک مشارکت کنند، بنده هم ناچار به ارسال پست های متوالی نخواهم شد. آتشبارهای خودکششی روس : (خمپاره اندازهای خودکششی) 2S4 Tyulpan : خمپاره انداز خودکششی با کالیبر وحشتناک 240 میلی متر که بجز روسیه (شوروی) در ارتش سوریه هم خدمت میکند. http://www.military.ir/forums/topic/12845-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D8%AE%D9%85%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DA%A9-2s4-%E2%80%93-tyulpan-%D9%87%DB%8C%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%AD%D8%B4%D8%AA/ 2S9 - Nona : خمپاره انداز خودکششی نونا - کالیبر 120 میلی متر - این خمپاره انداز بجز کشورهای شوروی سابق (مولداوی، ترکمنستان ، اوکراین ، آذربایجان و ... ) در سازمان رزمی کشور ونزوئلا هم خدمت کرده است. http://www.military.ir/forums/topic/13350-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D8%AE%D9%85%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DA%A9-2s9-nona-s-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%88/ 2S23 - Nona SVK : این خمپاره انداز 120 میلی متری، نسخه تبدیل شده و بهبود یافته خمپاره انداز نونا میباشد که برای نیروهای هوابرد روسیه ساخته شده است. http://www.military.ir/forums/topic/16879-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D8%AE%D9%85%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DA%A9-nona-svk/ 2S31 - Vena : این خمپاره انداز 120 میلی متری جدیدترین محصول از خمپاره اندازهای خودکششی روسیه است که علاوه بر این کشور در سازمان رزم آذربایجان هم بخدمت گرفته شده است. در انجمن تاپیکی در خصوص این خمپاره انداز وجود ندارد. http://en.wikipedia.org/wiki/2S31_Vena ---------- پ.ن 1 : امیدورام که مورد پسند دوستان واقع شده باشد. دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. :rose: پ.ن 2 : لطفا دوستان مشارکت بیشتری توی تاپیک داشته باشند تا من هم مجبور نشم که بر خلاف قوانین انجمن پشت سر هم پست ارسال کنم. :rose: پ.ن 3 : دوستانی هم که به مباحث این تاپیک (یا هر تاپیک دیگری) علاقمند هستند میتونند که با انتخاب گزینه "دنبال کردن این تاپیک" که بالای هر صفحه وجود داره، از جدیدترین مطالب ارسال شده توی اون تاپیک مطلع بشوند. (البته این توضیح رو برای دوستان عزیز تازه وارد به سایت دادم نه اساتید و پیشکسوتان گرامی :winking: )
-
1 پسندیده شدهبا سلام خدمت دوستان عزیز آتشبارهای خودکششی غربی (بخش دوم - سوئد) : Archer : آرچر (کمانگیر سوئدی) هویتزر خودکششی زرهی کامیون پایه ساخت سوئد می باشد که دارای تکنولوژی هدایت آتش فوق العاده و کالیبر 155 م.م (استاندارد ناتو) می باشد. خدمه آرچر اپراتور در حال آماده شدن برای شلیک ظاهرا ایشون (آرچر) محبوبه آرش خان خودمون (Arash666) هستند :winking: :winking: http://www.military.ir/forums/topic/13108-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%B2%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-archer-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%A6%D8%AF/ Bandkanon 1 : بند کانون هویتزر خودکششی زرهی شنی دار ساخت کشور سوئد می باشد که دارای کالیبر 155 م.م می باشد. این هم نسخه استتار شده (کلنل شاک عزیز متخصص استتار بودند) در حال خشاب گذاری کامیون حمل کننده مهمات در انجمن تاپیکی برای این هویتزر وجود ندارد http://en.wikipedia.org/wiki/Bandkanon_1 Patria Amos: آموس نام سیستم خمپاره انداز بسیار مدرن ساخت مشترک کشورهای سوئد و فنلاند می باشد. کالیبر این سلاح 120 میلی متر می باشد. نصب آموس بر روی خودرو زرهی BVS-10 نسخه دریاپایه نصب شده بر روی قایق پشتیبانی از عملیات کوماندوئی CB-90 http://www.military.ir/forums/topic/18399-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B3-%D8%AE%D9%85%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B4%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D9%86%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7/ ------- پ.ن : انشاءالله که مورد پسند دوستان واقع بشه. پ.ن 2 : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند. پ.ن 3 : دوستان از روند تاپیک راضی هستند یا تغییرش بدم؟ منظورم اینه که دیگه معرفی نکنم و فقط عکس بگذارم یا همینجوری یه خط توضیح و لینک توی انجمن رو هم ذکر کنم؟