برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 22 شهریور 1402 در همه مناطق
-
9 پسندیده شدهبسم ا.. تطبیق تاکتیکی بررسی روند انطباق سازمان رزم ارتش روسیه در صحنه عملیات اوکراین پدافند هوایی براساس دکترین رزمی ارتش روسیه ، پدافند هوایی درسازمان رزمی این ارتش ، وظیفه دارد تا در زمان ستون کشی ، پیشروی و دفاع ، از واحدهای زمینی ، استحکامات ، خطوط پدافندی و تجهیزات دربرابر حملات انواع سامانه های هواپایه نظیر پهپادها ، موشکهای کروز و .. محافظت نمایند . این وظایف برای پدافند هوایی ارتش روسیه در حوزه زیر تعریف شده است : 1- اجرای تاکتیکهای دفاع هوایی 2- کشف و شناسایی هواگردهای دشمن و اطلاع رسانی به نیروهای تحت پوشش 3- انهدام هواگردهای دشمن و تجهیزات مربوط به به آن 4- اجرای پشتیبانی پدافندی در برابر حملات موشکی دشمن لایه های شبکه دفاع هوایی ارتش روسیه این داده ها از منابع غربی منتشر شده در بازه تاریخی سال 2016 اخذ شده و ممکن است در برخی داده های آن تغییراتی صورت گرفته باشد بلحاظ سازمانی ، سازمان رزمی دفاع هوایی ارتش روسیه ، شامل رسته های کنترل -فرماندهی ، قرارگاه های فرماندهی متحرک و ثابت ، سامانه های دفاع هوایی موشکی ، سامانه های دفاع هوایی توپخانه ای و ترکیبی ( توپخانه ای – موشکی ) بود و براساس داده های موجود ، می توانند موشکها و هواگردهای دشمن را با هرسرعتی و درارتفاع های گوناگون ، رهگیری و منهدم نمایند . به گفته منابع غربی ، دفاع هوایی ارتش روسیه در حال حاضر می تواند در ارتفاع بسیار کم ( 0 تا 200 متر ) ، ارتفاع کم ( 200تا 1000 متر ) ، ارتفاع متوسط ( 1000 تا 4000 متر ) ، ارتفاع بالا ( 4000 تا 12000 متر ) و درنهایت لایه استراتوسفر ( 12000 متر به بالا ) علیه تهدیدات هوایی وارد عمل شود . سامانه دفاع هوایی Tunguska که گفته می شود در مارس 2023 به صحنه نبرد اوکراین اعزام گردید. برای این کار ، ارتش روسیه در حال حاضر سامانه های دفاع هوایی خود را در 4 لایه گسترش داده که شامل ارتفاع نزدیک ( 0 تا 10 کیلومتر ) ، برد کوتاه ( 10 تا 30 کیلومتر ) ، برد متوسط ( 30 تا 100 کیلومتر ) و بردبلند ( 100 کیلومتر به بالا ) گسترش داده و طبق فلسفه طراحی شده ، این سامانه ها به گونه طراحی شده اند که امکان جابه جایی بیشتر را به نمایش گذارند ،دوره بین دو تعمیر اساسی بیشتری را داشته باشند ، قابلیت استتار مناسب ، میزان خودکار سازی کشف و انهدام هدف ، بازدهی آتش و کمتر کردن زمان پاسخ به تهدیدات را در اختیارکاربر قرار دهند . شماتیک یک گردان دفاع هوایی ارتش روسیه داده ها مربوط به سال 2018 است براساس بررسی های صورت گرفته توسط منابع غربی ( تا می سال 2023 ) ، عملکرد سامانه های دفاع هوایی ارتش روسیه از فوریه 2022 تا تاریخ انتشار این گزارش ، بطور پیوسته ای بهبود پیدا کرده است . درواقع عملکرد ضعیف این سامانه ها بدلیل عدم وجود هماهنگی و برنامه ریزی ضعیف باعث شد تا اوکراین با موفقیت ، به سامانه های دفاع هوایی روسها حمله ور شده و نتایج قابل توجهی را ثبت نماید . با این وجود ، گرچه این حملات عمدتا بصورت پراکنده صورت گرفته ولی بتدریج ثابت گردید که شیوه پراکنش و تاکتیک های دفاع هوایی ارتش روسیه دربرابر سامانه های ضد رادار و تاکتیک های جنگ الکترونیک آسیب پذیر است . شماتیک یک گردان سامانه های دفاع هوایی موشکی ارتش روسیه داده ها مربوط به سال 2018 است علاوه براین ، روسها متوجه شدند که سامانه های عملیاتی موجود در سازمان رزمی آنها ، امکان مواجهه و برخورد با طیف وسیع تهدیدات از جمله سامانه های راکت انداز چندگانه هدایت دقیق که برای از کارا نداختن و انهدام زیرساختهای لجستیکی و کنترل – فرماندهی روسها استفاده می شود ، را ندارد . اما تحلیلگران نظامی غربی براین اعتقاد قرار دارند که شبکه دفاع هوایی ارتش روسیه از ابتدای پائیز سال 2022 به شکل قابل توجهی ، تقویت شده و سامانه های سام-21 و سام-23 بتدریج از گلوگاه های لجستیکی و کنترل- فرماندهی به منظور دفاع از آنها ، استقرار پیدا کرده اند . خلاف حرکت عقربه های ساعت ( از راست به چپ ) سامانه دفاع هوایی دوش پرتاب ایگلا سامانه دفاع هوایی لوچنیک- ئی سامانه دفاع هوایی تور سامانه دفاع هوایی استرلا-10 علاوه براین ، نشانه هایی وجود دارد که درآن ، سامانه های دفاع هوایی سام-15 و سام-22 نیز به رادارهای کنترل آتش سیستم های دفاع هوایی فوق الذکر متصل شده اند تا بازده آنها را افزایش دهند و ضمن افزایش آگاهی موقعیتی آنها ، کیفیت داده های بدست آمده از فضای مورد دفاع را برای سامانه های کوتاهبرد بهبود دهند . این دسته از تحلیل گران معتقدند که روند فوق دو اثر اساسی را بدنبال خود دارد : راست : سامانه دفاع هوایی Barnaul-T_9S932 به غنیمت گرفته شده روسی در حومه کیف ( فروردین 1401 ) چپ : انهدام یک دستگاه سامانه دفاع هوایی استرلا-10 روسی توسط بدون سرنشین های سویچ بلید -600 (شهریور 1402 ) نخست ، حضور رادارهای دوربرد به همراه سامانه هایی نظیر 48YA6 بعنوان یک سامانه راداری برای تمام ارتفاع ها ، تاثیر قابل توجهی را بر ایجاد یک منطقه حائل دفاعی برای یگانهای زمینی روسها از خود به نمایش می گذارد. دومین اثر را نیز می توان در افزایش بازده سامانه های کوتاهبرد جستجو نمود که موفق شده اند تا درصدی از تهدیدهای موجود در صحنه رزم را خنثی نمایند . درواقع ، به گفته منابع غربی ، روسها با به نمایش گذاشتن درصد بالایی از رهگیری موشکهای ضد تشعشع که توسط جتهای اوکراینی شلیک می شود و همچنین خنثی نمودن نسبی شلیک سامانه های راکت انداز چندگانه نظیر هیمارس ، به نوعی موفق شده اند تا از تاثیر کاربرد چنین مهماتی در صحنه درگیری بکاهند بدین معنی که ارتش اوکراین اکنون مجبور است با شلیک های پرتعداد ، تاثیر مورد نظر خود را بدست آورد ، در حالی که پیش ازاین ، تحقق اهداف مورد نظر ، با شلیک های کمتری قابل دسترسی بود . بااین حال ، هنوز داده های دقیقی در خصوص میزان تاثیرگذاری حضور سامانه هایی نظیر هیمارس بر روند درگیری به شکلی که بر روند جنگ تاثیرگذار باشد ، به نسبت قابل دسترسی نیست در نتیجه نمیتوان درصد رهگیری و انهدام موفق این شلیک ها را توسط دفاع هوایی روسها ، به شکل درست ، تحلیل نمود . راست : خودروی حامل جعبه های حاوی موشکهای ذخیره 9T229 (سامانه بوک ) چپ: سامانه Buk-M1 برروی واگن حمل ریلی در ایستگاه مسکوا (استان وورنژ) با این حال ، هر زمان ، روسها موفق شده اند تا سامانه های دفاع هوایی خود را به شکل درست آرایش داده و آنها را به هم متصل کنند ، آشکارا در اجرای عملیات دفاعی ، موفق تر عمل کرده و به واحدهای زمینی اجازه داده اند تا با اطمینان خاطربیشتری ، دست به پیشروی بزنند . اما ذکر این نکته نیز جالب به نظر می رسد شبکه دفاع هوایی ارتش روسیه همواره در واکنش به تهدیدات جدید ، تاخیری قابل توجهی را از خود به نمایش گذاشته و این یک شکاف خطرناک در شیوه رزم دفاع هوایی روسها به نظر می رسد . شیوه دفاع از یک واحد رزمی زمینی ارتش روسیه ( در مقیاس تیپ ) براساس داده های موجود در منابع غربی ، ارتش روسیه برای پوشش دفاع هوایی هرتیپ رزمی خود ، 3 آتشبار تور شامل 12 دستگاه سامانه تور (برد 12 کیلومتر ) 1 آتشبار سام-19 با شش دستگاه سامانه سام-19 (برد 6 کیلومتر ) 1 آتشبار سام-13 با شش دستگاه سامانه سام-13 (برد 5 کیلومتر ) 1 آتشبار سام-18 شامل 27 نیروی پیاده مسلح به سامانه دفاع هوایی سام-18 دوش پرتاب ( برد 5 کیلومتر ) را در اختیار دارد . از سویی دیگر ، کارایی سامانه های دفاع هوایی ارتش روسیه علیه نیروی هوایی اوکراین نیز به نوعی قابل توجه است . براساس داده های موجود ، دوربرد ترین شکار سامانه های دفاع هوایی ارتش روسیه در اوکراین ، در یک فاصله حدود 150 کیلومتری ، درست درزمانیکه که هدف در ارتفاع کمتر از 50 فوت پروازمی نمود ، رخ داده ، که احتمالا ابتدا توسط رادار 48YA6 کشف و سپس با شلیک دقیق به زیرکشیده شد . در کنار شبکه دفاع هوایی ، اجرای گشتهای رزمی درارتفاع متوسط توسط جتهای سوخو-35 مسلح به موشکهای هوابه هوای آر-37 یک تهدید عمده علیه نیروی هوایی اوکراین محسوب می شود که براساس داده های منتشره از سوی نیروی هوایی اوکراین ، دوربرد ترین شکار ثبت شده توسط این موشک ها از یک برد حدود 177 کیلومتری صورت گرفته است . بدین ترتیب ، استفاده ترکیبی از جتهای سوخو-35 مسلح به رادارهای نگاه به پائین ، موشکهای دوربرد هوابه هوا در کنار شبکه دفاع هوایی که مستمرا در حال پیچیده تر شدن است ، باعث شده تا نیروی هوایی اوکراین مجبور شود تا حملات خود را تنها با استفاده از راکتهای آزاد پرتاب اجرا نمایند که به نظر دقت چندانی ندارد . سامانه های دفاع هوایی ارتش روسیه مستقر در کریمه داده ها مربوط به سال 2018 بوده و بطور قطع تا فوریه 2022 و سپس اکنون ( سپتامبر 2023 ) تغییراتی زیادی بوجود آمده است پی نوشت : 1- ادامه دارد تطبیق تاکتیکی -مقدمه تطبیق تاکتیکی- پیاده نظام - بخش اول تطبیق تاکتیکی -پیاده نظام - بخش دوم تطبیق تاکتیکی -مهندسی -رزمی تطبیق تاکتیکی -توپخانه- بخش یکم تطبیق تاکتیکی - توپخانه - بخش دوم تطبیق تاکتیکی -زرهی تطبیق تاکتیکی -جنگ الکترونیک 2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند.
-
7 پسندیده شدهبه نام خدا Lockheed Martin X-56A (MUTT) هواپیمای بدون سرنشین (UAV) آزمایشی [2013] لرزش در سرعت بالا روی بال هر هواپیمایی تاثیر می گذارد و با ایجاد نوسان شدید درنهایت باعث نابودی بال و هواپیما می شود. برای دهه ها، راه حل استفاده از بال های سخت تر و اضافه کردن وزن بود که با افزایش مصرف سوخت و ضریب پسا، برد عملیاتی را محدود می کرد. امروزه لاکهید مارتین (با مشارکت مرکز تحقیقات Dryden ناسا، پایگاه نیروی هوایی Edwards کالیفرنیا) از هواپیمای آزمایشی X-56A استفاده می کند که با سامانه خنثی کننده لرزش فعال بال های منعطف، تلاشی است تا با نیرو های ارتجاع هوایی مقابله کند. اولین پرواز X-56A در جولای سال 2013 به ثبت رسید. هواپیما 8.5 متر طول بال دارد، وزنش به 220 کیلوگرم می رسد و با حداکثر سرعت 277 کیلومتر بر ساعت پرواز می کند (انتظار می رود لرزش از سرعت 203 کیلومتر بر ساعت شروع شود). اگر بال های X-56A به دلیل نیرو های غیر قابل کنترل در طول پرواز جدا شوند، سامانه چترنجات فعال می شود. X-56A به عنوان یک هواپیمای "بال پرنده" بدنه ترکیبی با سطوح عمودی در نوک بال ها طراحی شده است. بدنه 2 موتور، سامانه های اویونیک و ذخیره سوخت را حمل می کند. بخش زیرین از ترکیب چرخ های سه گانه مرسوم استفاده می کند. قدرت پهپاد از طریق 2 موتور توربوجت JetCat P400 در بالای انتهای بدنه تامین می شود. لاکهید یک جفت بدنه X-56A با سامانه بال ماژولار ساخته تا 2 مدل بال متفاوت را امتحان کند، یکی سخت و دیگری انعطاف پذیر، که هردو به حسگرها و کنترل های خنثی کننده لرزش فعال مجهز اند. برای آزمایش های اولیه از بال سخت استفاده می شود تا اعتبارترکیب بال سخت بررسی شود. بال های منعطف ساختاری از الیاف شیشه است و کنترل فعال لرزش دارد. بال های سخت نهایی (با کنترل های ضد لرزش خود) در سال 2014 تست می شوند. این پروژه امید دارد تا راه حل هایی برای مهار اثر شدید لرزش در طول پرواز پیدا کند و گسترش هواپیما های برد بلند تر و با بهروری سوخت بهتر در بازار های نظامی و تجاری را ترویج کند. انتظار می رود برنامه X-56A حدود 5 سال از تحقیقات را پوشش دهد که در آن لاکهید 20 پرواز را پیش از رساندن آن به پرسنل ناسا برای تحقیقات رسمی درباره بال منعطف مدیریت کند. 2 فروند X-56 به نام های Fido و Buckeye برای برنامه آزمایش پروازی ساخته شده بودند. در جولای سال 2013، اولین پرواز X-56A به ثبت رسید. در سپتامبر سال 2015، این هواپیما آخرین دور آزمایش های پروازی خود را به پایان رساند. در نوامبر سال 2015، اولین فروند X-56A پس از 16 پرواز، حین برخاست دچار حادثه شد. این پرواز، اولین پرواز آزمایشی خنثی سازی لرزش بود. در ژانویه سال 2017، طغیان رودخانه در پایگاه نیروی هوایی Edwards پرواز های آینده X-56A را به تعویق انداخت. تا کنون برای 8 پرواز برنامه ریزی شده است.در ماه اکتبر قرار شد تا آزمایش های پروازی X-56A در نوامبر ادامه پیدا کند. به دلیل مشکلاتی که منجر به سقوط اولین هواپیما در طول برخاست شد، نمونه دوم بازطراحی هایی را شاهد خواهد بود. در اکتبر سال 2018، برنامه X-56A موفق به اثبات خنثی سازی لرزش از طریق طراحی بال منعطف شد. در جولای سال 2021، گزارش شد که X-56B زیر نظر ناسا در یک ناهنجاری پروازی از دست رفت. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2013 - وضعیت: بازنشسته - تعداد فروند ساخته شده: 2 - سازنده: Lockheed Martin – ایالات متحده - کشورهای مصرف کننده: ایالات متحده - نقش: X-Plane (توسعه ای، نمونه اولیه، اثبات گر فناوری؛ این هواپیما برای نمونه سازی اولیه، اثبات فناوری، تحقیق و کسب اطلاعات توسعه داده شده است)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول بال ها: 8.5 متر - وزن: 220 کیلوگرم - حداکثر وزن برخاست: 220 کیلوگرم (0 کیلوگرم ظرفیت بار) – قوای محرکه: 2 موتور توربوجت JetCat P400 با رانش 400 نیوتن - حداکثر سرعت: 277 کیلومتر بر ساعت - تسلیحات: ندارد - نسخه ها: X-56A "Fido" (هواپیمای اول)، X-56B "Buckeye" (هواپیمای دوم) منبع
-
5 پسندیده شدهاصلا تردید نداشته باشید مزدور فارسی زبان دارن برای پایش و نفوذ ! غیر از میلیتاری هم حضور دارند و خیلی فعال هستند اینجا جرات عرض اندام ندارند
-
5 پسندیده شدهقسمت دوم: اعراب ایران و اعراب روم برای بزرگنمایی بر روی تصاویر کلیک کنید همانطور که گفته شد اگر به 200 سال قبل از سال عام الفیل بازگردیم ( 240 سال قبل بعثت پیامبر) با تاریخی از اعراب رو به رو می شویم که کمی روایت گونه و با منابع و مستندات کم است. البته آثاری درخور از این تمدن ها باقی مانده که تمیز دادن داستان تاریخی آن ها در بعضی موارد دشوار است. نیای اعراب را مورخین به دو گروه تقسیم کرده اند. گروه اول به قحطانیان شهرت دارند که آن ها ساکنین یمن بودند و به عربی نخستین صحبت می کردند. و بسیاری از تمدن های عربی کهن از آن ها ریشه گرفته اند. یمن از گذشته های دور میزبان تمدن هایی بوده است که آن را از دیگر نقاط عرب سوا می کرده و برای مثل سبائیان از قرن نهم قبل میلاد تمدنی شکوفا در یمن داشتند که آثار متعددی از آن موجود است. گروه دوم عدنانیان هستند، که همانطور در قسمت اول گفته شد عدنان یکی از نوادگان اسماعیل(ع) بود. در حقیقت عدنانیان مهاجرینی بودند که از آن هنگام با اعراب در هم آمیخته شدند و چه بسا بتوان آنها را بنی اسماعیل نامید! این روایتی است که اکثریت مورخین نخستین عرب از آن یاد کرده اند. از بین این گروه بندی تمدن هایی شامل عاد و ثمود و طسم و و جدیس و .... رشد کرده اند که نام برخی از آن ها در قران ذکر شده که البته در مورد قوم عاد و ثمود شامل نابودی توسط عذاب الهی گردیده اند. این دسته بندی ها طولانی هستند و حتی در کتاب مقدس یهودیان هم به آن پرداخته شده و اقوامی سامی نژاد چون عیلامیان و آشوریان را از نیای خود سام تفکیک کرده اند و این روایات چنان مفصلند که فرصت دیگری را می طلبد اما در بازه زمانی قبل از ظهور اسلام و آن 240 سال مدنظر ما، اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. برای نمونه میتوان تمدن امرای دودمان لخمی در حیره که تحت سلطه ایران بودند و همینطور پادشاهی خود مختار غَسّانیان که تحت قیومیت روم بودند را مثال زد. در ادامه مختصری در مورد این دولت ها پرداخته میشود. به محل قرار گیری لخمی ها و غسانیان دقت شود لخمی ها: حیره شهری بود در حومه شهر کوفه درعراق امروزی که بنای اصلی آن توسط شاپور یکم صورت گرفته است. چنان که از آثار تاریخی بر می آید در اوایل قرن سوم میلادی گروهی از اعراب از ضعف اشکانیان استفاده کرده و در سرزمین های مجاور فرات سکنا گزیدند. به مرور گروهی دست از زندگی بدوی برداشته و روی به کشاورزی و یک جا نشینی آورده و برای خود استحکاماتی ساختند. از این حیث این شهر حیره نامیده شد چون اردوگاه و قلعه ای بود که اعراب در آن سکنا گزیده بودند. در این شهر و دوره شکوه حیره، کاتبینی عرب در آن زندگی می کردند که شاید کتابت و خط از این شهر به دیگر ملل عرب گسترش یافته باشد. شباهت های بین الفبای عربی امروزی و الفبای اوستایی دوره ساسانی را می توان ریشه در همین حرف دانست. اعراب تا قبل پیامبر اسلام خطی نداشتند و در واقع زبان عربی با خط بیگانه نوشته می شد. در ادامه تصویری از قیاس خط کوفی و پهلوی اوستایی را می توانید مشاهده کنید( منبع ). شباهت خط پهلوی اوستایی با خط کوفی هدف ابتدایی از تقویت حیره توسط ساسانیان، ایجاد حصاری در مقابل تازیان بود. عرب نژاد ها از دوران اشکانی مدام به جهت غارت به سرزمین های ایران می تاختند و حیره تا سده ها سدی محکم در برابر آن ها بود. حاکمین حیره، لخمی (بنی لخم) نامیده میشدند که به حکم نزدیکی با ایران دست نشانده ایران محسوب می شدند. آنها در جنگ های ایران و روم در کنار شاهان ساسانی با رومیان می جنگیدند و بعلت موقعیت سوق الجیشی که این شهر در اختیار داشت اهمیتی دو چندان در حفظ امنیت امپراطوری و پشتیبانی از ارتش ایران در آن روزگار برخوردار بود. بدین جهت شاهان ایران، حمایت ویژه ای از حاکمین حیره میکردند. در دوره زمامداری یکی از حاکمین لخمی به نام امروالقیس که چهل سال به طول انجامید وی از طرف شاه ایران بر مناطق وسیعی از عراق و جزیره العرب و حجاز حاکمیت یافت. در کتب تاریخی از اهالی این سرزمین به نام اعراب ایران نیز یاد میکنند. حیره ساکنین گوناگونی داشت که می توان از بقایای بابلیان تا تعداد زیادی از مسیحیان و حتی یهودیانی که از دوره هخامنشی در این محل ساکن بودند و در نهایت به پارسیان اشاره کرد که با اعراب این سرزمین آمیخته شده بودند. به روایت تاریخ این شهر بصورت دوره ای میزبان ورزیده ترین قوای امپراطوری ساسانی نیز بود و این نشان میدهد که شاهان ساسانی اعتماد بالایی به حاکمین لخمی داشتند. این اعتماد تا سال ۶۰۲ دوام میآورد تا اینکه خسرو پرویز با گمانی اشتباه، نعمان سوم حاکم وقت حیره را در ماجرای کودتای بهرام چوبین دخیل دانسته و او را به قتل میرساند. اما گروهی دیگر از مورخین در مورد این حادثه روایت دیگری را هم مطرح کرده اند. گفته شده که خسرو پرویز به تحریک یکی از شاهزادگان مخلوع لخمی به نام زید بن عدی تحریک می شود که از آشنایان و یا خواهران نعمان یکی را به همسری نزدیکان خود بستاند اما نعمان با این امر مخالفت می کند و پرویز هم بر او خشم میگیرد و بدین ترتیب نعمان هلاک شده و حکومت خودمختار لخمی و آگاه به امور حیره از عرصه قدرت پایین کشیده می شود و از این به بعد حیره با حاکمانی ایرانی اداره می گردد. نابودی دولت عرب لخمی چنان اشتباه بزرگی بود که به گفته اکثریت قاطع از مورخین زمینه ساز سقوط امپراطوری یا دستکم ضعف نظامی ساسانیان در مقابل اعراب مسلمان گردید. البته این تنها اشتباه شاهنشاهی خسرو پرویز نبود که در نهایت زمینه ساز ویرانی یکی از مقتدر ترین امپراطوری های تاریخ ایران را فراهم کرد و سعی بر این است که در فرصتی دیگر به آن پرداخته شود. غسانیان: در سوی دیگر در شمال غربی شب جزیره عربستان و در حاشیه دریای سرخ یک پادشاهی خودمختار از روم شرقی به نام غَسّانیان حضور داشت. آن ها از شاخه قحطانیان اعراب بودند که پیش تر در مورد آن ها توضیحاتی ارائه شد. آنها اعرابی بودند که در قرن دوم میلادی پس از سیل عرم که باعث ویرانی گسترده در مناطق حاصل خیز مارب شد به ناچار سرزمین خود را ترک کردند. داستان این سیل مهیب در آیه 16 سوره سبا یاد شده و البته دبیره هایی مستند از وقوع آن موجود است. از این مطلب این چنین بر می آید که آن ها از ابتدا یکجا نشین بودند و در حاشیه سد معروف مأرب در یمن زندگی می کردند. أزد قبیله ای از آنها بود که فرار را بر قرار ترجیح داد و از آنجا که در کنار چشمه ای در وادی قدید(حاشیه مکه) اردو زدند، آنان را به این علت غسانی نامیدند. آنها پس از مدتی به یثرب و سپس بین سال های 200 تا 300 میلادی به جنوب شام مهاجرت کردند و در نهایت در حدود سال 400 میلادی بر صحرای اردن و جنوب شرقی شام مسلط شدند. دولت غسانی در مقام و جایگاه دقیقا مشابه حیره و دولت لخمی بود. از این جهت در تاریخ به آن ها لقب اعراب روم داده اند. پس از استقرار غسانیان در شام، این طایفه در اتحاد با امپراتوری روم، بین سوریه و ساسانیان یک دولت حائل ایجاد کردند و در نتیجه رومیان نوعی حاکمیت خود مختار را برای آنها به رسمیت شناختند و به آنها القاب سیاسی عالی اعطا کردند. غسانیان در سال 363 میلادی همراه با رومیان در جنگ با ساسانیان شرکت کردند. جبله بن الحارث مشهورترین پادشاهان آنها بود و توانست نفوذ خود را تا فلسطین نیز گسترش دهد، از این رو بیزانسیان برای بهره مندی از توانایی هایش به او نزدیک شدند. مشخص است آنها نیز مانند اعراب حیره از رومیان در مقابل دیگر اعراب دفاع میکردند و در جنگ های ایران و روم نقش پر رنگی داشتند. آن ها از نخستین مردمی بودند که بعلت همسایگی با روم به دین مسیحیت گرویدند و قطعا نقش تاثیر گذاری در گسترش این مذهب بازی کردند. و حتی بعد اسلام با تصرف سرزمین هایشان، همچنان بخش بزرگی از آن ها در دین مسیحیت باقی ماندند. رومیان در قبال دولت غسانیان همان اشتباهی را می کنند که خسرو پرویز در حق لخمیان کرد. بین غسانیان و رومیان اختلاف مذهبی می افتد و شک رومیان بر احتمال خیانت منذر یکی از پادشاهان غسانی نهایت به دستگیری و تبعید وی ختم می شود. بعد تبعید منذر دولت غسانیان رو به فروپاشی می رود و چندی بعد تهاجم گسترده ارتش ساسانیان در دوره خسرو پرویز به شامات و سرزمینی های رومی می رسد و به معنی واقعی کلمه آنها از بازی قدرت حذف می شوند. این اشتباه رومیان و ایرانیان در حق دولت های لخمی و غسانی در زمانی بود که دین اسلام در حال ظهور بود و در ابتدای راه خود قرار داشت و آنها از وقایعی که در مکه و مدینه در جریان بود اطلاعی نداشتند. اوج بی اطلاعی خسرو پرویز را آنجا میتوان فهمید که تصور میکرد سر پیامبر اسلام را براحتی میتوانند برایش بیاورند و در نتیجه عده ای را مأمور به این کار کرد. محمد(ص) در آن سال ها، نخستین حکومت منظم عرب بر پایه قانون که البته ذاتی جدا از دیگر قدرت های آن روزگار داشت را بنا کرد. آنچه که در اعراب شبه جزیره عربستان تا آن موقع یافت نمی شد. ادامه دارد ... این مطلب برای انجمن mililtary.ir گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. نویسنده و گرداورنده: Navard منابع و ماخذ: کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب بن مایه 1 بن مایه2
-
3 پسندیده شده
-
3 پسندیده شده
-
3 پسندیده شدهبه نام خدا فرودگاه Rzeszów-Jasionka، فرودگاهی کوچک برای پرواز های کم هزینه که در تمام سال 2021 تعداد 730 هزار مسافر را جا به جا کرده بود به دلیل نزدیکی به مرز اکراین به مرکز ارسال تجهیزات تبدیل شد. با وجود کوچک بودن این فرودگاه اما باند فرودی به طول 3200 متر و عرض 45 متر دارد (سومین باند فرود بزرگ در لهستان) و حتی میزبان هواپیمای An-225 Mriya نیز بوده است. طبق گفته Tabisz، رئیس فرودگاه، هیچ دلیل اقتصادی برای ساخت چنین باند فرود طولانی در فرودگاهی کوچک وجود ندارد و احتمالا این موضوع به دلیل تصمیم های سیاسی در دورانی باشد که این فرودگاه توسط یک شرکت دولتی اداره می شد. مقامات آمریکایی با این فرودگاه ناآشنا نبوده و در ماه فوریه پیش از آغاز نبرد از آن استفاده کرده بودند. با این حال این انتخاب مشکلات خود را نیز به همراه داشت. پس از آغاز جنگ، روسیه حملاتی سایبری خود را به این فرودگاه آغاز و مدیریت را مجبور به ارتقای سامانه امنیتی آن کرد. Tabisz از ارائه جزئیات خودداری کرد اما گفت که حملات روس ها بسیار پیچیده بود. وی گفت: "من بیشتر متقاعد شدم که روس ها در به دست آوردن اطلاعاتی که نباید داشته باشند متخصص اند". فرودگاه همچنین در معرض خطر حمله هوایی بود. تعدادی از کارکنان کار خود را ترک کردند. نصب سامانه های پاتریوت مقداری از تنش ها کاست ولی فرودگاه همچنان هدفی برای جاسوسی بود. در ماه مارس، لهستان گروهی از این جاسوسان روسی را دستگیر کرد. از دیگر مشکلات، بحث لجستیک است. 80 درصد کمک ها از طریق لهستان و بیشتر آن ها از فرودگاه Rzeszów-Jasionka انجام می پذیرد. به دلیل کوچک بودن ذخایر، تمام سوخت هفتگی فرودگاه توسط یک هواپیمای پهن پیکر مصرف می شود. اکنون هر هفته 10 فروند از این هواپیما ها وارد فرودگاه می شوند. به خاطر نبودن خطوط ریلی، روزانه حداکثر 20 کامیون حدود 175 هزار گالن سوخت را به فرودگاه می رسانند. به گفته Tabisz، شرکت سوخت دولتی با اولویت بخشی به آن ها فرودگاه را سرپا نگه داشته است. اکنون فرودگاه در حال برنامه ریزی برای افزایش 50 درصدی گنجایش سوخت و مدرن سازی باند فرود است. خلاصه از منبع
-
3 پسندیده شدهمنابع مستقل اکراینی تایید کردن در حملات دیشب روسها به فرودگاه نظامی دولگنیتسوف در کریفی ریه 2 جنگنده میگ 29 و 3 جنگنده سوخو 25 نیروی هوایی اکراین منهدم شدن. این فرودگاه در واقع دارای چند باند پراوز و چندین محل استقرار هواگرد بوده و دارای بانکر مسقف نیست . به عنوان یک فرودگاه موقت مورد استقاده قرار میگرفته و در چند سال پیش محل حضور هواگردهای ترابری ایلوشن 76 نیرویی هوایی اکراین بوده . به نظر میرسد در صورت صحت خبر با توجه به جابجایی های مکرر گزارش شده هواگردهای اکراینی برای در امان ماندن از حملات روسها . هواگردهای اکراینی قبل و یا بعد از انجام ماموریت در این فرودگاه به زمین نشسته تا سوخت و مهمات لازم را دریافت کنند . نکته جالب اینکه ممکن است پهپاد های شاهد 136 عامل حمله به این فرودگاه بوده باشند چون شب گذشته منابع خبری تنها از حملات پهپادهای شاهد اخباری منتشر کرده بودن مقامات نظامی و اداری منطقه کریفی ریه حملات به این فرودگاه را بدون اعلام جزئیات تایید کردن صنایع نظامی روسیه دهها دستگاه تانک تی 80 بی وی ام - نفربر بی ام پی 2 ام و خودروهای زرهی مهندسی تولید ویا تعمیرشده را تحویل ارتش داد. از نکات جالب توجه تجهیز عملیاتی تانکهای تی 80 بی وی ام ارتش به اخلالگرهای ضد پهپاد بوده که بردی10 تا 1000 متری دارند و با توجه به تصاویر وفیلم های پخش شده در تست های عملیاتی در برابر کواد کوپترهای تجاری موجود در نبرد اکراین کارایی لازم را داشته ( حالا صحنه نبرد تا میدان آزمایش فرق میکنه) البته یک مشت عقب مونده غرب زده میلیتاریسم نما هستند که صنایع نظامی روسیه رو مسخره می کردند و می کنند . همانطوری که صنعت نظامی غرب و در راس اونها امریکا قابل احترامه ماله روس ها هم واقعا قابل احترامه . شما اگه تونستی همچین چیزی ها بساز بعد بیا مسخره کن (البته نظرات صد من یه غاز هم داریم درباره اشغال بودن تولید غربی) این تصویر یک تانک تی 80 روسی مجهز به سقف با زره واکنش گر است مربوط به دهه 90 میلادی . اگر تصویر دستکاری شده نباشد نشون میده از 3 دهه قبل روسها به دنبال راهکارهای برای مقابل با حملات از زاویه بالا بودن جالب اونکه اکراینی ها و غربی ها تقریبا هر طرحی رو که روسها میدن مسخره می کنند ولی بعدش خودشون اجرا میکنند . (اول مسخره میکنند بعد سکوت وبعد تایید) یک تانک تی 64 اکراینی مجهز به زره سقفی که توسط پهپاد لانست مورد هدف قرار می گیرد تلفات انسانی اکراین به اسارت گرفته شدن 19 نظامی اکراینی کشته وزخمی شدن 8 نظامی روسی در حملات توپخانه ایی اکراینی ها دو هفته پیش پستی در تاپیک ارسال شد مبنی بر دفع حمله تکاوران اکراینی به سکویی گازی روسی در دریایی سیاه با انتشار تصاویر جدید مشخص شده این سکو توسط نظامیان اکراینی اشغال شده بود . که بعد مورد حمله هواگردهای روسیه قرار گرفته . البته روی این سکویی گازی هیچ گونه پرسنل نظامی و غیر نظامی وجود نداشته و از مدار خارج شده است وتنها روسها یک ایستگاه دیده بانی از راه دور را بروی آن نصب کرده بودن. نظامیان اکراینی بعد از گرفتن عکس ها خود و حملات هواگردهای روسی این محل را ترک کردن جان سالم بدر بردن نظامیان روس از حمله راکت ترکش زا همیارس به خودروی آنها دو گروه خرابکار اکراینی که قصد نفوذ به خاک اصلی روسیه را داشتن توسط تکاوران روسی منهدم شده در این عملیات ها 7 نظامی اکراینی کشته و 7 تن دیگر به اسارت گرفته می شوند انهدام دو تانک رها شده روسی لانست وتوپ کششی دی 30 موضع گرفته در زیر پل لانست وراکت انداز گراد حضور یک سامانه دفاع هوایی اوسایی اکراینی به منظور محافظت از حملات هوایی و پهپادی در کنار یک آتشبار توپ ام 777 در کنار تانک چلنچر منهدم شده اکراینی یک تانک دیگه اکراینی هم جدید منههدم شده احتمالا با موشک کورنت واز فاصله 5 کیلومتری یعنی روسها مسیر تردد اکراینی ها در این محور رو قشنگ زیر آتیش خودشون دارند این شخص ژنرال مایک میلی رئیس ستاد ارتش امریکاست و اینجا کجاست مرکز فرماندهی پایش رسانه ایی درگیری های اکراینه از منابع آزادو و غیر نظامی و یا شاید هم جهت دهی به اخبار طرف مقابل تا این حد در کارش دقیق هست . ((قطعا در بین رسانه های ایرانی میلیتاری هم پایش میشه )) زلنسکی در مصاحبه ایی جدید عنوان کرده ضدحمله اخیر فیلمی با پایان خوش نیست ما پایان خوشی نخواهیم داشت . باید اعتراف کنیم که افراد زیادی را از دست داده ایم (البته باید عنوان می کرد افراد زیادی را به کشتن دادیم ) این یک نمونه از حملات گوشتی اکراینه . دو خودرو زرهی هاموی اکراینی که در میادین مین روسها گرفتار شده و سرنشینان ان هم جان خود را از دست دادن در مصاحبه نظامیان اکراینی عنوان شده اگر خودرهای نظامی با سرعت بیش از 80 تا 90کیلومتر در ساعت از میادین مین عبور کنند . مین ها یا منفجر نمیشن ویا با فاصله زمانی انفجار رخ میده (فکر کنم یه قسمتی از سری فیلم های سریع و خشن هم اینطور بوده ) دفع حمله زرهی اکراین به روستا نودونتسک در ژاپورژیا (یک تانک ویک نفربر اکراینی در این درگیری هدف قرار گرفتن ) انهدام امرپ اکراینی توسط گلوله کراسنوپل جان سالم بدر بردن تانک روسی بعد از اصابت موشک ضد زره هدف قرار گرفتن تانک ویا نفربر اکراینی توسط گلوله هدایت لیزری شکار دو نفربر استرایکر اکراینی (البته بیش تر به نفربر های YPR شبیه هستن ) توپ منهدم شده 203 م م خود کششی ارتش اکراین در منطقه خارمف انهدام نفربر بی ام پی 2 اکراینی در حملات توپخانه ایی حمله به توپ روسی اکراینی ها این تصویر رو به عنوان از کار انداختن دو تانک روسی منتشر کردن اما یک مسئله ایی که هست پرچم اکراینه که بروی یکی از تانک نصب شده
-
3 پسندیده شدهدقتی که ایشون در مشاهده اشتباهی که بنده در ترجمه مرتکب شدم ، داشتند ، قابل ستایش هست .. پی نوشت : به دوستان توصیه می کنم از گزینه منفی پستها استفاده نکنند .
-
2 پسندیده شدهسخنی با خوانندگان محترم: در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند. پیشگفتار: سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی میپرداخت. قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت میشد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد میکند. نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است. با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمدهای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس میشد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت میکردند. هیچ قبیلهای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده میشد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن میزد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راههای محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد. در این شرایط دشوار اگر قبیلهای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ میکرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله میتوانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمیماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژهای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیلهاش میشناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها میگفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب میشد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود میزدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمیشناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن میگوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم میمرد، اقوام او مجسمهای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم میداشتند فرزندان آنها پس از سالها گمان کردند که اینها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر میتواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که میگفتند: این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان میکنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست میکرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساختهاند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم میگوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد! اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان میدانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سالهای مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شدهاند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروفترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا میگویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است. قبیله قریش زادگاه قدرت قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرنها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند. در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد. از تاریخ چنین بر میآید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده میشدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید. هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود. دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت! ادامه دارد ... این مطلب برای انجمن mililtary.ir گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. نویسنده و گرداورنده: Navard منابع و ماخذ: کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب لینک
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شده
-
2 پسندیده شدهType 052D destroyer Luyang III-class destroyer Cutaway
-
2 پسندیده شدهدر واقع ترجمه درست این هست : تانک های انگلیسی ( بریتانیایی ) تقریبا در حال جارو کردن سربازهای وظیفه پوتین هستن ...
-
1 پسندیده شدهنمایش فسیل اجساد "آدم فضایی ها" در مکزیک پارلمان مکزیک اجساد فسیل هزار ساله دو موجود غیرانسانی مرتبط با UFO/UAP یافت شده از یک معدن در پرو را به نمایش گذاشته است. این دو پیکر فسیلشده ظاهراً در سال ۲۰۱۷ در شهر کوسکو در جنوب شرق پرو کشف شده بودند و قدمت آنها به ۷۰۰ و ۱۸۰۰ سال پیش میرسد. دانشمندان مکزیک میگویند غیرزمینی یا زمینی بودن این اجساد مشخص نیست ولی دادههای DNA غیرانسانی بودن آنها را اثبات کرده است. در این جلسه همچنین اسکن پرتو ایکس این موجودات نشان داده شد و این متخصصان شهادت دادند که در داخل یکی از این پیکرها «تخم» پیدا کردهاند. اطلاعات بیشتر که توسط دانشمندان مکزیک در کنگره این کشور ارائه شده است: از اجساد فسیل ۳۵ درصد داده ژنتیکی استخراج شده که مانند هیچ چیز شناختهشده بروی زمین نیست. اجساد دارای ساختار استخوانی همچون پرندگان و گردن جمعشونده هستند. ۶۰ سانتیمتر قد و سه انگشت دارند. در بدن آنها ایمپلنت فلزی یافت شده است.
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهموتور الکتریکی تنها برای کمک در فاز نهای است شلیک اولیه و اوج گیری و حرکت به سمت هدف به شکل موشک است به عنوان مثال موشک سامانه تور را در نظر بگیرید یک موشک کوچک به شکل بالستیک شلیک می شود و در فاز نهای اگر نیاز به مانور یا تغییر مسیر ناگهانی مثلا دور زدن یک سنگر و حمله از پشت از موتور الکتریکی در برخی مدل ها استفاده شود وگر نه به دلیل نیاز به واکنش سریع در بسیاری از موارد موشک باید با حد اکثر سرعت به مقصد برسد. در مورد حامل هم اسراری بر نفربر یا زره پوش ندارم بیشتر نیت ارتقا نفربر های قدیمی و از رده خارج است.اما در نبرد های شهری گاهی نیاز به درگیری در فاصله نزدیک است و یا نمی توان تعمین مناسبی ایجاد کرد که به نظرم یک زره پوش مناسب تر است.
-
1 پسندیده شدهچه نیازی به یاک 130 هست وقتی در کشور یاسین تولید می شود؟ چند جواب به این سوال داده شده. 1- نیاز به یک جت آموزشی است که هم ژن با سوخو باشد. 2- شاید یاسین کیفیت یاک را نداشته باشد. هر دو جواب ممکن است درست باشند ولی یک علت عمده دیگر هم دارد. اینکه قرار است در کنار یاسین یاک هم خریداری شود را من از مدت ها قبل از یک اهل فن شنیده بودم. علت را اینطور گفت که زیرساخت های آموزشی نهاجا بسیار ضعیف شده و اصلا امکان اموزش با کیفیت تعداد زیادی خلبان برای خریدهای آینده نهاجا را ندارد. تیراژ یاسین پایین است و اصولا زیرساخت لازم برای تیراژ بالای کوثر و یاسین وجود ندارد. حداکثر می توان روی تولید چند فروند در سال حساب کرد. با این حساب نهاجا نمی تواند منتظر تولید تعداد یاسین بماند و برنامه ریزی شده در کنار تولید یاسین تعدادی هم یاک خریداری شود.
-
1 پسندیده شدهچقدر سخته براشون که فقط گوشه ای از تبختر و قلدریشون را (با توجه به حمایت، ثروت و نفوذ و ... اشون) اون هم یک گروه کوچک ولی با ایمان سر خودشون دربیاره.
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا Lipan M3 پهپاد جاسوسی-نظارت-شناسایی (ISR) [2014] Lipan M3 پهپاد ISR توسعه داده شده توسط کارکنان ارتش آرژانتین است که از سال 1996 ذر حال تحقیق و توسعه این مدل بوده اند و M3 اولین پهپاد توسعه داده شده در آمریکای لاتین است. M3 توانایی جمع آوری داده و اطلاعات از مشخصات جغرافیایی منطقه اسکن شده و وضعیت جوی را دارد. همچنین دوربین های ویدئویی با کیفیت، مسافت سنجی و سامانه موقعیت یابی هم روی آن نصب شده است. از ویژگی های ظاهری این پهپاد می توان به بال های اصلی صاف نصب شده روی شانه بدنه، واحد دم 2 میله ای، و عرابه فرود سه گانه چرخدار اشاره کرد. واحد دم به 2 باله عمودی رو به داخل ختم می شود. بدنه، که تجهیزات ماموریتی و موتور را در خود جای می دهد، کناره های صاف و دماغه ای شیب دار دارد. با بردی حدود 40 کیلومتر و مداومت 5 ساعته، M3 می تواند به حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت برسد، 200 کیلوگرم محموله را حمل می کند و تا ارتفاع 2000 متری پرواز می کند. طول بال های این پهپاد به 4.6 متر می رسد، طول کلی آن 3.55 متر است و 60 کیلوگرم وزن دارد. برخاست از راه دور کنترل می شود اما وقتی هواپیما به پرواز درآمد، می توان تا 1000 نقطه مسیر را برایش مشخص کرد تا به صورت خودکار حرکت کند. M3 به دوربین چند کانونی و سامانه دیداری مادون قرمز مرکب مجهز است. این سیگنال ها توسط یک آنتن جهتی که به صورت دستی توسط حرکت هواپیما جهت دهی می شود، دریافت می شوند. مرکز الکترونیک و انفورماتیک INTI به همراه ارتش آرژانتین نرم افزار رهگیری خودکار آنتن برای Lipan را توسعه دادند. برخاست و فرود M3 از راه دور کنترل می شود و فقط می تواند ارتفاع و سرعت خود را به صورت خودکار حفظ کند. در دهم جولای سال 2008، اولین پرواز شبانه Lipan M3 درپایگاه هوایی هوانوردی ارتش در Campo de Mayo رقم خورد. این آزمایش توسط کارکنان دپارتمان تحقیق، توسعه و ساخت و دسته 601 اطلاعات رزمی انجام شد. نیروی هوایی و ارتش مصر نیز از این پهپاد استفاده می کنند توسعه پهپاد پیشرفته تر XM4 نیز در دست کار است. تاکنون 6 نسخه از آن برای آزمایش در منطقه جغرافیایی مختلف آرژانتین ساخته شده. این مدل قابلیت های خودکار بیشتری دارد (2 برابر بیشتر از Lipan M3)، به ارتفاع بالاتری می رسد و توانایی فعالیت در حالت تمام خودکار (برخاست و فرود طبق برنامه ریزی) را دارد. همچنین نیروی دریایی آرژانتین در حال کار برروی پروژه Guardian است که به سرعت 120 کیلومتر بر ساعت می رسد، تا ارتفاع 1000 متری پرواز می کند و 50 کیلومتر برد عملیاتی دارد. این پهپاد بخشی از اولین "سامانه هوایی تاکتیکی بدون سرنشین" است و اولین واحد آن در دسامبر سال 2007 توسط دسته 601 اطلاعات رزمی ارتش آرژانتین ساخته شد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2014 - وضعیت: در حال خدمت - تعداد فروند ساخته شده: 150 - سازنده: ارتش آرژانتین - آرژانتین - کشورهای استفاده کننده: مصر، آرژانتین - نقش: جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 3.55 متر - طول بال ها: 4.6 متر - ارتفاع: 0.46 متر - وزن: 30 کیلوگرم - حداکثر وزن برخاست: 60 کیلوگرم (30 کیلوگرم ظرفیت بار) – قوای محرکه: 1 موتور پیستونی که یک ملخ 2 پره را با آرایش pusher می چرخاند - حداکثر سرعت: 170 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 2000 متر - برد: 40 کیلومتر - تسلیحات: ندارد. تجهیزات ماموریتی برای پشتیبانی نقش ISR - نسخه ها: M3 (سری پایه) منبع 1، منبع 2
-
1 پسندیده شدهواقعا تو لبنان با حضور رفقایی مثل جعجع و آفتاب پرستانی مثل جنبلاط و امثال حریری ها که به هر حال در موعد خودش یکی میشند مثل بقیه ( و این در سایه بودن موقتی شان صرفا جنگ قدرت هست و در اهداف هیچ تغییری حاصل نشده) و انبوه جوانانی که به حکم غریزه! غرب افسار بر گردشنون انداخته و میندازه خیلی راحت در کشورهای مختلف، اینکه تا همین حالا هم آشوب و جنگ داخلی دیگری رخ نداده از معجزات صبر و بردابرای و هوشمندی حزب الله هست که با مظلومیت و کوتاه اومدن مدام همچنان تعادل لبنان را حفظ کرده. بماند دوپینگ هایی چون تحریم های اقتصادی مستقیم آمریکا، فشارهای اقتصادی، خرابکاری و ترورها و حمایت های همه جانبه ی سایر کشورهای غربی و عربی. به هر حال هیچ تعادلی تا ابد پایدار نیست و روزی به هم خواهد ریخت، شاید بشه به تاخیرش انداخت ولی خب هر جایی و هر زمانی باید انتظار فرجام را کشید. مهم اینه براش آماده بود و به وعده الهی مطمئن که: وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ.
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهموشک ضد هوایی شلمچه : [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/SHALAMCHE-.jpg][/url][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/SHALAMCHE-_28729.jpg][/url][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/SHALAMCHE-_28629.jpg][/url][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/SHALAMCHE-_28829.jpg][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/SHALAMCHE-_28129.jpg][/url][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/SHALAMCHE-_28229.jpg][/url][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/SHALAMCHE-_28529.jpg][/url][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/SHALAMCHE-_28429.jpg][/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/SHALAMCHE-_28329.jpg][/url]