برترین های انجمن

  1. mehdipersian

    • امتیاز

      44

    • تعداد محتوا

      2,882


  2. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      33

    • تعداد محتوا

      8,883


  3. 951

    951

    Editorial Board


    • امتیاز

      28

    • تعداد محتوا

      2,400


  4. aminor

    aminor

    VIP


    • امتیاز

      17

    • تعداد محتوا

      3,054



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on دوشنبه, 10 مهر 1402 در پست ها

  1. 1 پسندیده شده
    به نام خدا Leonardo Falco Xplorer هواپیمای بدون سرنشین (UAV) (2023) Falco Xplorer سومین عضو سری پهپاد های Falco شرکت Leonardo است. این محصول (به صورت ماکت) در نمایشگاه هوایی پاریس 2019 رونمایی شد و بیشتر ظاهری شبیه جنرال اتمیکس پریدیتور آمریکایی دارد تا Falco اصلی. فرم اولیه از Falco Evo تبعیت می کند که ابعاد بزرگتر و ماموریت های بیشتری داشت. Xplorer ارتقای آینده این تفکر است که توانایی های بیشتر و ارتقای کارایی را به دنبال دارد. Xplorer طبق رونمایی، 9 متر طول، 18.8 متر طول بال و 3.8 متر ارتفا دارد. با 350 کیلوگرم محموله از تجهیزات ماموریتی و حسگر ها، حداکثر وزن برخاست آن به 1300 کیلوگرم می رسد. یک موتور متعارف در انتهای بدنه یک ملخ چند پره را با آرایش pusher می چرخاند. Xplorer تا ارتفاع 9144 متری پرواز می کند و مداومت 24 ساعته دارد. ارتباط ماهواره ای (SATCOM) امکان پرواز در فرای خط دید را فراهم می کند. علاوه بر این، طرح این هواپیما مشابه پهپاد های مرسوم است. بدنه تمام سامانه های عملیاتی مرتبط شامل موتور، مجموعه اپتیکی و مجموعه اویونیک را در خود جای می دهد. بخش دماغه همانند سری پریدیتور، برجسته است. از چرخ های سه گانه ساده برای حرکت استفاده می شود و Xplorer برای برخاست و فرود به باند فرود نیاز دارد. بال های با لبه های مستقیم به زوائد رو به بالا ختم می شوند. واحد دم از 2 باله عمودی متمایل به بیرون تشکیل شده است. برای کاستن از حجم کار خدمه، این پهپاد دارای سامانه مدیریت پرواز کمکی و خودکار (شامل برخاست و فرود خودکار)، و حالت های نظارت منطقه ای خودکار با پردازش، انتشار و بهره برداری داده هدف در لحظه است. اولین پرواز Xplorer برای سال 2019 برنامه ریزی شده بود. نیروی هوایی ایتالیا به عنوان مشتری نظامی بالقوه معرفی شده اما Xplorer به صنایع تجاری هم فروخته خواهد شد. مجموعه Xplorer کامل شامل ایستکاه کنترل زمینی (GCS)، ترمینال داده زمینی (GDT)، بخش پشتیبانی زمینی (GSS) و 2 هواپیمای Falco می شود. سامانه های مختلفی روی این پهپاد وجود دارد. Spider سامانه ارتباطی جاسوسی است که می تواند ارتباطات پیچیده اهداف را در محیط های شلوغ تشخیص دهد، و سپس رهگیری، شناسایی و مکان یابی کند. Sage سامانه ESM / ELINT دیجیتال برای ماموریت های جاسوسی، نظارت و شناسایی امواج رادیویی است. سامانه الکترواپتیک LEOSS یک برجک چند حسگره، دقت بالا است که در 4 محور پایدارساز دارد و برای برنامه های نظارت هوایی طراحی شده است. این برجک 15 اینچی قابلیت ماژولار بودن دارد و تا 6 حسگر الکترواپتیکال را در خود جای می دهد. سامانه ULISSES یک سامانه صوتی بسیار سبک برای عملیات های جنگ ضد زیردریایی است. پردازنده با ارائه عملکرد چند استاتیکی، داده ها را از چندین سونوبوی جمع آوری کرده و با ترکیب اطلاعات تصویری دقیق از محیط زیر آب فراهم می کند. سامانه WBDL-ART یک سامانه ارتباط ماهواره ای 2 بانده برای کنترل امن ماموریت و انتقال داده پهن باند است. اطلاعاتی که از فرای افق گردآوری می شود از طریق ارتباط امن ماهواره ای، بدون وقفه به مراکز C4I منتقل می شود. رادیوی مبتنی بر نرم افزار هوایی SRT-800، امکان ارتباط امن و انعطاف پذیر سایبری را در بستر های هوا به هوا و هوا به زمین فراهم می کند. سامانه SEER یک گیرنده هشدار راداری پیشرفته است که پارامتر های دقیق و زاویه ورود سیگنال های رهگیری شده را ارائه می کند. سامانه Gabbiano T80UL یک رادار باند X تمام شرایط جوی برای نظارت دریایی، زمینی و هوایی است که ماژولاریتی و انعطاف پذیری بالایی دارد. ایستگاه کنترل زمینی امکان برنامه ریزی ماموریت، چک سامانه قبل از پرواز، مدیریت ماموریت، تعیین تکلیف مجدد برنامه پرواز، نمایش ماموریت و شبیه سازی برای تمرین خدمه را فراهم می کند. این ایستگاه با امکان کنترل در لحظه توسط لینک داده ماهواره ای امن، قادر است به برد عملیاتی خارج از محدوده دید برسد. در طرح پرواز نظارتی، پهپاد علاوه بر برخاست و فرود به صورت خودکار در مسیر از پیش تعیین شده حرکت می کند و امکان تغییر در حین پرواز وجود دارد. ایستگاه کنترل همچنین قادر است برای انتشار بیشتر از طریق شبکه C4I (فرمان، کنترل، ارتباط، پردازش و جاسوسی) در فرمت STANAG (استاندارد اعضای ناتو)، به صورت آفلاین ارزیابی و پردازش داده را انجام دهد. همچنین می توان داده ها را بدون وقفه از طریق ترمینال های ویدئویی از راه دور (TVT) توسط واحد های کوچک در خط مقدم دریافت کرد. در ژوئن سال 2019، Falco Xplorer به صورت ماکت در نمایشگاه هوایی پاریس 2019 به نمایش درآمد. در پانزدهم ژانویه سال 2020، Leonardo اولین پرواز پهپاد Falco Explorer را به ثبت رساند. این پرواز از پایگاه هوایی Trapani نیروی هوایی ایتالیا به وقوع پیوست. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2023 - وضعیت: تحت توسعه - تعداد فروند ساخته شده: 1 - سازنده: Leonardo-Finmeccanica - ایتالیا - کشورهای استفاده کننده: ایتالیا (احتمالی) - نقش: جاسوسی-نظارت-شناسایی و پیش آهنگی (ISR، سنجش اهداف زمینی و منطقه هدف برای ارزیابی سطح تهدیدات محیطی، قدرت و تحرکات دشمن)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 9 متر - طول بال ها: 18.8 متر - ارتفاع: 3.8 متر - حداکثر وزن برخاست: 1300 کیلوگرم – قوای محرکه: 1 موتور روتاکس 914 که یک ملخ چند پره را در انتهای بدنه با آرایش pusher می گرداند - ارتفاع پروازی: 9144 متر - تسلیحات: ندارد. محموله تا 350 کیلوگرم - نسخه ها: Falco Xplorer (سری پایه) منبع 1 منبع 2
  2. 1 پسندیده شده
    سلام و وقت بخیر با عرض خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز جسارتا در نبرد بالکان ناتو تقریبا صربستان را چه در زمین و چه در هوا با قدرت هوایی خود شخم زد ..اما نکته اصلی توان مدیریت صربها در استفاده از امکانات محدود خود برای زدن بیشترین تلفات ممکن و حفظ حداقلی تجهیزات ..چون اکثرا در بمباران نابود شدند ..یا در اسمان .... در مورد شکار پنهانکار هم بی 2 نبود ...بلکه اف 117 بود که یکی تایید شده توسط سام 3 هست و یکی غیر موثق توسط میگ 29 سلامت و پیروز باشید
  3. 1 پسندیده شده
    با شارایط اعلامی همون بهتر که زیربار قرارداد نریم.درسته در کوتاه مدت دست یابی ما به 25 جت با همین شرایط هم خوب هست ولی نگاه میان مدت و بلندن مدت ( عادت دادن روس ها به این شکل قرارداد بستن با ما) نشون میده که باید یک جایی محکم ایستاد. روس ها یا یاد میگیرند که با ما من بعد قراردادهای درست ببندند و یا جت هاشون ارزانی خودشون تا ببینیم در آینده جت های باقی مونده روی دستشون و کشورهای تحت سلطه غرب و فشارهای افزون برش سبب میشه که خساست در ارائه تکنولوژی یا پشتیبانی و یا اصولا این وضع فروش و همکاری با خریداران محصولاتش به کارش میان یا نه. به قول معکوس: نبستن قرارداد، بهتر از «هر» قرار دادیه!
  4. 1 پسندیده شده
    پ ک ک مدعی سرنگون کردن یک پهپاد بیرقدار ترکیه در شمال عراق شده است
  5. 1 پسندیده شده
    چیزی که مشخصه اصلا و ابدا این تصمیم آلبانی نیست. آلبانی مطیع اوامر هست. چه در پذیرفتن اینها و چه این اتفاق جدید. جالبه حتی با تصویربرداری هوایی از جنجال و هوچی گری منافقین در کمپ موقع ورود پلیس و سوزاندن اسناد و ... پا را فراتر از یک اقدام معمولی برده. واکنش ایالات متحده هم خنثی بود که باید در نظر گرفته بشه که پشت پرده چیزی رقم خورده. باید دید طرفی که به آلبانی این دستور را داده کی بوده و چرا این دستور را داده؟ اشاره شد که آلبانی حتی روابطش را با ایران قطع کرد و شمشیر را از رو بسته بود. ( هرچند واکنشی بود مربوط به هوا رفتن کشور کوچکش با یک هک گسترده در چند روز)
  6. 1 پسندیده شده
    ربط جمع کردن منافقین آلبانی نشین با توافق هسته ای احتمالی چیه؟ ج: در تمام این سالها بزرگترین کمپین اطلاعاتی، خبرچینی، و ایجاد ضدیت با برنامه هسته ای ایران و توافق با غرب رو همین گروه راه انداخته بودن...
  7. 1 پسندیده شده
    سلام علیکم .. نیازی به این کارها نیست واقعا ... این افرادی که نام بردید ، فقط دلقکهای روی صحنه هستند و چندان محلی از اِعراب ندارند ، که حتی نام بردن از اینها ، اتلاف زمان و حروف زبان فارسی هست مسیر و نقشه راه ، از قبل مشخص شده ... اَم یُریدونَ کَیدًا فَالَّذینَ کَفَروا هُمُ المَکیدون ... آیا آنان می‌خواهند با طرح این گفتارها و پندارهای باطل بر ضدّ تو مکر کنند تا دعوت تو را خاموش کنند؟ ولی کافران خود گرفتار نیرنگ خویش شده‌اند. (طور. آیه 42 ) إِنَّ الَّذینَ یَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ... أُولئِکَ الَّذینَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرینَ. خدا برنامه‌ها و رفتارهای دشمنان کافر را همیشه بی‌اثر می‌کند. نه در دنیا نتیجه‌ای دارد و نه در آخرت. هیچ‌کس هم نیست که آنها را کمک کند تا نقشه‌های خود را عملی کنند. (آل عمران 21/22 ) البته این بدان معنا نیست که ما حواسمون جمع نباشد .. الْمُؤْمِنُ كَیّس
  8. 1 پسندیده شده
    بسم ا... والله ..... هر کسی به این نظام ، تیر انداخت ، آواره شد .... از مزیتهای دیپلماسی که میدان پشت سر آن قرار دارد ، بیشتر باید گفت دو تا نکته جالب اول .. ظاهرا پلیس آلبانی ، 1000 نفر نیرو را فرستاد به این محل که می شود حدود یک گردان و نیم نیرو دوم ، گفته شده منافق به هلاکت رسیده ، یکی از چند نفر مسئول عملیات مهندسی منافقین در سال 60 بوده ماواهم جهنم و بئس المصیر
  9. 1 پسندیده شده
    پایان گروهک تروریستی منافقین خلق نزدیک است؟ امروز دو اتفاق مهم در اروپا برای این گروهک افتاد: ۱. ممنوعیت برگزاری اجلاس منافقین در پاریس بعد از ۱۵ سال ۲. پلیس آلبانی صبح امروز‌ با حمله به مقر منافقین در شهر دورس موسوم به اشرف ۳، بیش از ۷۰ تروریست عضو این سازمان را بازداشت کرد، یک نفر هم با گاز فلفل کشته شد. تجهیزات و امکانات این گروهک را نیز توقیف کردند. بیانیه وزارت کشور آلبانی : عملیات امروز ما مطابق قوانین و بر اساس حکم دادگاه عالی مبارزه با تروریسم صورت پذیرفته است. مطابق توافق میان ما و سازمان در سال ۲۰۱۴، اعضای این سازمان صرفا به دلایل انسان دوستانه در کشور ما پناهنده شده بودند، اما با انجام اقدامات تروریستی و سایبری این توافق را نقض کرده اند. از صبح امروز نیروهای پلیس آلبانی برای بازرسی از این قرارگاه برای ساعتی کنترل آن را بر عهده گرفته و ضمن بازرسی دفاتر این سازمان، تمامی سیستم های الکترونیکی، از جمله کامپیوترها، تلفن های همراه و… مورد بازرسی قرار گرفت. برخی از وسائل الکترونیکی غیر متعارف از جمله تعدادی پهپاد، توسط پلیس ضبط شدند. نیروهای امنیتی در حین بازرسی با مقاومت و حمله تعدادی از اعضای این سازمان رو به رو شدند.
  10. 1 پسندیده شده
    سلام کلازه ویتز ، سان زی و ... معتقد بودند که نباید اجازه داد تا دشمنانتان ، متحد شوند ... حوزه سیاست خارجی ، حساس تر آن چیزی هست که فقط با اتکاء روی موشک و پهپاد بشود آن را مدیریت کرد که اگر امکانش وجود داشت ، ایالات متحده ، صدها برابر ما چنین سخت افزارهایی را در اختیار دارد ولی شما می بینید که در این روزها ، چه تحلیل هایی از سناتورها و مقامات کاخ سفید منتشر می شود ... باز به قول کلازه ویتز ... سیاستمدار خوب ، سیاستمداری هست که لبخند بزند ولی خنجر را پشت سر خودش آماده نگه دارد . موشک و پهپاد و سوخو و .. را پشت دست داشته باشید ولی برای جلوگیری از اتحاد دشمنانتان ، با قید " باید " می بایست ، با دقت نظر بیشتری عمل کرد ....
  11. 1 پسندیده شده
    درسته ، با سیم خاردار و رادار کاوش زمینی چیزی به استحکام این بنا اضافه نمیشه ، باید حتما سازه از نوع بتن آرمه باشه به اضافه در اطراف سازه باید از مکعب های شنی 2 در 2 استفاده بشه و این مکعب ها باید تا بالاترین ارتفاع سازه روی هم قرار بگیرند ، مثل کاری که آمریکایی ها در عراق و افغانستان انجام میدادن ، این حفاظ شنی میتونه جلوی اصابت مستقیم توپ و راکت و ... رو بگیره و از نظر هزینه اجرایی هم هزینه چندان زیادی ندارد ، اما از نظر تاثیرگذاری تقریبا بقاپذیری سازه رو به بالاترین سطح ارتقا میدهد ، برای سقف سازه هم باید از حفاظ های مناسب برای جلوگیری از اصابت خمپاره و راکت و پهپاد استفاده کنیم ، ترکیبی از سقف فلزی + کیسه شن + زره واکنشگر انفجاری + توری میتواند همه تهدیدات سبک تا متوسط را خنثی کند و هم نیروهای مدافع از بقاپذیری برخوردار خواهند شد و هم زمان کافی برای رسیدن نیروی کمکی خواهیم داشت ، حتی در مناطق بسیار پر خطر می توان در اطراف سازه از خندق و میدان مین هم استفاده کرد ، در مناطق مرزی مسطح هم که احتمال تک زرهی دشمن وجود دارد میتوان از میدان مین ضد تانک و موانع فولادی و بتنی ضد تانک هم استفاده نمود در کل باید مساله حفاظت و بقاپذیری رو کاملا جدی بگیریم
  12. 1 پسندیده شده
    سلام +++حرکت بسیار خوبیه هر چند کمی کنده.مسئله مهم ضعف ذاتی این بنای دژ مانند بلوکی یا آجریه که با رادار بصیر و پهپاد و تیربار ریموت قابل پوشش نیست .یعنی این بنا به ذات حفاظت خاصی از افراد درونش نمی تونه بکنه بلکه احتیاج به محافظت هم داره انشالله با سازه های بتون آرمه و باز طراحی شده عوض بشن
  13. 1 پسندیده شده
    یکی از مواردی که تو طراحی ها بسیار مشهود است فرهنگ و نگاه حاکم بر طراحی است که منطبق بر اقلیم، تاریخ و نیازهای هر منطقه ای هست از همین رو سبک طراحی های بسیار متفاوتی رو در آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه و روسیه می بینیم همه این ها اگر درست دیده شوند ریشه هایی از فرهنگ و اقلیم سازنده آن سلاح دارند این قضیه در مورد تانک ها به شدت دیده می شود تانک های غربی و تانک های شرقی چرا تانک های غربی بزرگ تر از تانک های روسی ساخته می شوند؟ چرا طرح های روسی زمخت تر ساخته می شوند؟ اگر مفهوم طراحی سازنده را بفهمیم در مواقع انتخاب، انتخاب های خوب و مبتکرانه ای رو انجام می دیم
  14. 1 پسندیده شده
    پهپاد"کرار"با تغییراتی می تونه این نقش رو بعهده بگیره .کرار 2 متر کوتاه تره و توان حمل 500کیلو گرم تسلیحات رو داره .ولی فرمت قرار گیری موتور و ورودی هوا و طراحی خاص دم به نظر می رسه یک مقدار مرتفع باشه و برای نصب زیر بال هواپیما نیاز به تغییرات داشته باشه البته برای کرار تا به حال ماموریتهای زیادی تعریف شده و من فکر می کنم از نظر شکل و فرم کلی شباهت زیادی به پهپاد توپولف141 داره(کرار بر اساس پهپاد هدف ام کیو ام 107 آمریکایی که پیش از انقلاب وارد کشور شده ساخته شده) ولی از نظر فنی می تونه ماموریتهای Kratos UTAP-22 Mako رو هم برای ما به عهده بگیره "پهپاد توپولوف141"
  15. 1 پسندیده شده
    به نام خدا Kratos UTAP-22 Mako هواپیمای رزمی بدون سرنشین (UCAV) (2020) شاخه سامانه های بدون سرنشین Kratos در حال همکاری با نیروی هوایی ایالات متحده است تا پهپاد های گروهی را برپایه ی پهپاد BQM-167A این شرکت به بلوغ برساند. BQM-167A به عنوان هدف هوایی با عملکرد بالا و خلبان از راه دور برای تقلید توانایی های هواپیما های مدرن دشمن برای تمرین خلبان های جنگنده تعریف می شود. این محصول توسط شرکت CompositeEngineering (که توسط کراتوس خریداری شد) و با فیبرکربن ساخته شد.برخاست آن با کمک راکت انجام می شود و بازیافت آن از طریق چتر نجات است به همین دلیل، پهپاد نیاز به تاسیسات باند فرود اماده (و هزینه های آن) ندارد. هواپیمای حاصله، UTAP-22 که خلاصه عبارت Unmanned Tactical Aerial Platform-22 (پلتفرم هوایی تاکتیکی بدون سرنشین-22) است، نام گرفت. این سامانه یک پهپاد گروهی است که در پیوستگی با هواپیمای سرنشین دار مورد استفاده قرار می گیرد و با غافلگیری منطقه هدف در تعداد زیاد، با مهمات هدایت دقیق (داخلی و خارجی) حمله کنند. این پهپاد های سریع و با عملکرد بالا نسبت به حمله سرنشین دار قیمت کمتری در هر واحد دارند. به همین دلیل، پهپاد ها می توانند در تعداد زیاد ساخته شوند، در صورت نیاز به صورت انتحاری عمل کنند و خطر کمتری خلبان درگیر در آسمان مورد مناقشه را تهدید می کند. UTAP-22 در اواخر سال 2015 به صورت گروهی در بالای China Lake به نمایش گذاشته شد که در آن از یک جت AV-8B "Harrier" مک دانل داگلاس به عنوان سرگروه استفاده شد. برنامه هایی در حال پیگیری است تا ارائه بزرگتری از این مفهوم دسته ای ایجاد شود. UTAP-22 با موتور زیر بدنه، بال های اصلی مقداری متمایل به عقب و واحد دم تکی مرسوم طراحی شده است. بدنه اصلی همانند موشک است و بیشتر از BQM-167A الهام گرفته است. محموله جنگی به 250 کیلوگرم مهمات در داخل و خارج می رسد، تا 45 کیلوگرم زیر هر بال و 160 کیلوگرم در محفظه بمب. مشخصات فنی این پهپاد با موتور توربوجت شامل حداکثر سرعت 1125 کیلومتر بر ساعت، ارتفاع پروازی 15250 متر و برد 2600 کیلومتر می شود. سازه هوایی آن 6.13 متر طول و 3.2 متر طول بال دارد. در می سال 2017، کراتوس به طور رسمی نام UTAP-22 را Mako گذاشت. سامانه خودکار مرکزی Skyborg نیروی هوایی ایالات متحده در یکی از پهپاد های Mako در طول پرواز آزمایشی در پایگاه Tyndall نیروی هوایی در فلوریدا در آپریل سال 2021 آزمایش شد. Mako مجهز به این سامانه، برنامه پروازی را نمایش داد، مانور ها را هماهنگ کرد و به دستورات ناوبری ایستگاه فرماندهی و کنترل زمینی و هوایی پاسخ داد. Skyborg ACS مجموعه سخت افزار و نرم افزاری است که چندین هواپیمای دارای سامانه خودکار مرکزی (ACS) را کنترل و امکان همگروه شدن هواپیما های سرنشین دار و بدون سرنشین را فراهم می کند. Kratos UTAP22 از طریق لینک مستقیم، لینک داده تاکتیکی، کنترل شبکه و رابط پورت سریال فرکانس فوق بالا (UHF) به ایستگاه کنترل و فرماندهی متصل می شود. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2020 - وضعیت: تحت توسعه - تعداد فروند ساخته شده: 2 - سازنده: شاخه سامانه های بدون سرنشین Kratos - ایالات متحده)- - کشورهای استفاده کننده: ایالات متحده (احتمالی) - نقش: حملات زمینی (هدایت بمب های هواپایه برای نابودی اهداف زمینی توسط تیر بمب موشک و راکت)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 6.1 متر - طول بال ها: 3.2 متر - وزن: 300 کیلوگرم - حداکثر وزن برخاست: 1000 کیلوگرم (700 کیلوگرم ظرفیت بار) – قوای محرکه: 1 موتور توربوجت با رانش 4400 نیوتن - حداکثر سرعت: 1123 کیلومتر بر ساعت - ارتفاع پروازی: 15240 متر - برد: 2600 کیلومتر - تسلیحات: تا 250 کیلوگرم مهمات پرتابی دقیق (بمب هدایتی) شامل 45 کیلوگرم زیر هر بال و 160 کیلوگرم در محفظه داخلی. پاد جنگ الکترونیک در نوک بال ها، سامانه رهاسازی اقدامات متقابل هوایی AN/ALE-47، رابط دیجیتال استاندارد و 2kW توان ایزوله شده. - نسخه ها: UTAP-22 (سری پایه)، Mako (نام نسخه نهایی) منبع
  16. 1 پسندیده شده
    IRIAF - Chengdu F-7 & FT-7 N Airguard
  17. 1 پسندیده شده
    بسم ا.. نخستین آزمایش پروازی هواگرد ترابری تاکتیکی سبک سیمرغ خرداد 1402 خورشیدی https://www.aparat.com/v/WcPUF پی نوشت : انشا .. در همین تاپیک ، رونمایی از نمونه واقعی /پروازی گشت دریایی ، رادار پرنده ، پست فرماندهی هوابرد ، جنگ الکترونیک ، الینت/سیگنت سیمرغ هم اعلام بشود ...
  18. 1 پسندیده شده
  19. 1 پسندیده شده
    بسم ا... تویوتا / 14.5 م.م تویوتا ، زو-23 و تخته حلقه بسکتبال !!!! احتمالا اوکراین
  20. 1 پسندیده شده
    بخش دوم هیولای جدید فلزی با انتشار این عکس در روزنامه آلمانی نشنال زایتونگ ، بخش دهم اطلاعات نظامی ارتش بریتانیا ، موفق شد یک نسخه از این مطبوعه را بدست آورده و دراوایل ژانویه 1943 ، این نسخه از روزنامه برای بررسی بیشتر به دانشکده فناوری تانک و همچنین گروه طراحی تانک ارسال گردید . با توجه به حساسیت موضوع ، یک مهندس طراح حرفه ای مامور شد تا از روی عکس بدست آمده ، یک نمای بُرش خورده از این تانک را رسم کرده و از این طریف ابعاد اصلی سامانه زرهی نامبرده را بدست آورد . اکتبر 1943 . تونس نخستین تانک تایگر منهدم شده سپاه آفریقایی ارتش آلمان تصویر بخوبی صدمات ناشی از اصابت پرتابه 6 پاوندی بریتانیایی به پیشانی ببر آلمانی را به تصویر کشیده است با این حال ، اطلاعات نظامی بریتانیا خبرنداشت که تانک مورد نظر، به این دلیل که به تازگی از روی کشتی به سمت ساحل منتقل شده بود ، شنی های کوچکتری را بخود می دید و مضاف براین ، فشارشکن دهانه توپ اصلی نیز هنوز در جای خود قرار نداشت . به همین دلیل ، در 15 ژانویه 1943 ، بخش دهم اطلاعات نظامی بریتانیا یادداشت توجیهی ذیل را در اختیار مقامات مسئول قرار داد : راست : روی جلد گزارش اطلاعاتی متفقین از کارایی تانک تایگر ورماخت چپ : سند محرمانه اداره اطلاعات نظامی ارتش بریتانیا که چرچیل آن را مورد مطالعه قرار داده است نکته جالب این سند ، خط قرمزی است که چرچیل به دور واژه ای که تانک جدید آلمانی را درآن معرفی شده ، رسم کرده است . خلاصه اطلاعات فنی شماره 97 از : اداره جنگ دفتر نخست وزیری ( بخش دهم اطلاعات نظامی ) ، 15 ژانویه 1943 خلاصه وضعیت تحلیلی از تانکی سنگین جدید ورماخت براساس عکسی از تانکی که در ماه های اخیربرداشته شده و گفته میشود به احتمال زیاد جدیدترین تانک سنگین ارتش آلمان است ، می توان بطور قطع گفت که طرح تانک سنگین پانزر-6 به یک قبضه توپ 88 م.م که در برجک اصلی تانک قرار دارد ، مسلح شده است . طبق بررسی عکس فوق الذکر ، تخمین های تقریبی از ابعاد این تانک ، بدین شرح است : ارتفاع کلی : 9 فوت و 6 اینچ درازا : 21 فوت عرض : 10 فوت تا 10 فوت و 9 اینچ پهنای شنی :نزدیک به 2 فوت قطر چرخ های جاده ای : تقریبا 3 فوت تایگر به شماره بدنه 131 که توسط متفقین به غنمیت گرفته شده است بااین وصف بدلیل عدم وجود اطلاعات بیشتر ، سامانه تعلیق تایگر در طرح های فنی رسم شده به نمایش درنیامد ، در نتیجه با وجود اینکه مشخص بود چرخ های جاده ای تایگر ، بصورت دیسکی و زرهی هستند ، اما اطلاعات غیردقیق مانع از آن شده بود که مهندس طراح ، آرایش قرارگیری آنها را بطور دقیق تشخیص دهد و طبیعتا ، حدس طراح انگلیسی این بود که چرخ های جاده ای تایگر در یک خط مستقیم قرار دارد یا اینکه به مانند طراحی استاندارد نیمه شنی های آلمانی ، بصورت درهم قرار گرفته اند . بنابراین ، در نقشه رسم شده ، سامانه تعلیق به شکل موقت به هر دو صورت به نمایش درآمد ، در حالی که برای نوع دوم سامانه تعلیق ، نزدیکترین حدس به نمونه اصلی محسوب می شد . تایگر به شماره برجک 131 که در سال 1943 در آفریقای شمالی به غنمیت متفقین درآمده است این تانک اکنون در موزه زرهی باوینگتون به شکل عملیاتی نگهداری می شود در سایر بخش ها نیز روند به همین صورت بود ، بطوریکه نوع قرارگیری توپ اصلی روی برجک و طراحی جلوی بدنه ، شباهت نزدیکی به نمونه G تایگر دارد هر چند صفحه شیبدارجلویی به نسبت کوتاهتر دیده می شود . علاوه براین ، در طراحی مهندس انگلیسی ، ابرسازه درست بر روی بخش نصب شنی ها قرار گرفته و تمامی عرض آن را می پوشاند که این به نوبه خود ، مشکل فضای قرارگیری مهمات دوتکه ( جدا بودن پرتابه و خرج پرتاب ، از نگاه بخش فنی اطلاعات نظامی بریتانیا ) را تا حدودی منطقی می ساخت . آزمایش های صورت گرفته توسط ارتش بریتانیا بر روی بدنه تایگر و پانتر با استفاده از مهمات ضد زره توپ 3 اینچی پس از کش و قوس های فراوان و کسب داده های اطلاعاتی افزون تر ، بخش دهم اطلاعات نظامی بریتانیا گزارش های بیشتری را برای مراکز مربوطه ارسال نمود ولی نکته جالب اینجاست که درمتن گزارش های ارسالی از سوی این بخش ، هرگز از واژه "تایگر" استفاده نشد که این به احتمال بسیار نشان می دهد که ارتش انگلیس درآن زمان ، هنوز از نام این تانک اطلاع نداشت . بعنوان مثال بخشی از سند اداره دهم از اطلاعات نظامی بریتانیا در مورد تانک جدید آلمانی چنین آمده است : آزمایش های صورت گرفته توسط ارتش بریتانیا با استفاده از مهمات ضد زره 6 پاوندی بر روی برجک و بدنه تایگر در ادامه بررسی های صورت گرفته که از سوم نوامبر 1942 آغازشد ، این اداره درژانویه 1943 مشخصات تانک پانزر-6 را از یک سندآلمانی که در شمال آفریقا بدست آمده را چنین تحلیل نموده است وزن : 56 تن طول 20 فوت و 4 اینچ درازا ( با محاسبه طول توپ اصلی ) : 27 فوت و 0.75 اینچ عرض : 9 فوت و 53.5 اینچ اطلاعات فوق الذکر از روی یک پانزر-6 آلمانی که بدلیل نقص فنی رها شده و امکان بازیابی آن نیز وجود نداشت ، برداشته و مشخصات بیشتری از این تانک به محض دریافت ، برای مراکز مسئول ارسال خواهد شد . نمای جانبی پانزر-6 سری E ورماخت در دشتهای پهناور روسیه به شماره بدنه /برجک 121 در 5 فوریه 1943 مطبوعات بریتانیا به نقل از گزارش جنگی خبرگزاری رویترز که نبرد میان واحدهای زرهی انگلیسی و یگان های پانزر مجهز به تایگر را در محور جاده رووبا ( به وقوع پیوسته در 20 ژانویه 1943 ) درتلاش بودند که به مردم اطمینان دهند ، وجود عناوینی نظیر غیرقابل توقف بودن تانک جدید نازی ها با وجود حضور توپ های 6 پاوندی قابل درهم شکستن است . چنین روندی یک هدیه آسمانی برای متفقین بشمارمی رفت به همین دلیل ، داستان خبرنگار رویتزر بسرعت در جامعه پخش شد و رسانه ها بطور مرتب این مساله را به مردم القاء کنند که تایگر آلمانی ، شکست ناپذیر نیست و می توان آن را متوقف نمود . نخستین طرح گرافیکی بخش دهم از اداره اطلاعات نظامی ارتش بریتانیا از جدیدترین تانک سنگین ورماخت براساس اطلاعات رسیده از ارتش هشتم در آفریقای شمالی و اداره اطلاعات نظامی ارتش سرخ بااین وصف ، در 15 فوریه 1943 ، سرتیپ تی. لیون . اسمیت که جمعی ستاد فرماندهی توپخانه سلطنتی ارتش بریتانیا محسوب می شد ، خلاصه گزارشی را به رده های مافق خود ارائه نمود که درآن مجموعه اطلاعات بدست آمده از تایگر موجود بود . در این گزارش ، جزئیاتی درخصوص شکست مهمات توپ 6 پاوندی بریتانیایی وجود نداشت ولی یکسری موارد که اداره اطلاعات نظامی خواستار آن بود را می شد مشاهده کرد اسکن پیام محرمانه اطلاعات اولیه از تانک سنگین ورماخت که از سوی شعبه دهم اطلاعات نظامی به دفاتر اطلاعاتی مرکزی ارتش متفقین شامل ایالات متحده ، کانادا و همچنین ستاد ارتش هشتم مستقر در آفریقای شمالی ارسال شده بود -- محرمانه آر.ای.0/2/ اچ .کیو.آر. ای ، لشکر ششم زرهی . 15فوریه 1943 تمامی اطلاعات موجود از تانک آلمانی پانزر-6 غربال شده و از تمامی شاهدان در خصوص چگونگی رویارویی میان تانک های واحد زرهی سلطنتی و عناصر پانزر آلمانی در 20 ژانویه 1943 ( جاده رووبا) مصاحبه بعمل آمده و علاوه براین ، جغرافیای منطقه نبرد نیز بررسی گردید . در این بررسی ها مشخص شد که دو تانک های طلایه دار ( پیشرو ) ارتش آلمان در بردی کمتر از 500 یارد ، با واحدهای انگلیسی درگیر نشده و تمامی تجهیزات انهدامی نیز از پهلو مورد اصابت قرار گرفته اند . در نتیجه تا لحظه ارسال این گزارش ، ثابت شده که توپ 6 پاوندی انگلیسی می تواند به شکل موثری با پانزرهای جدید آلمانی درگیر شود و امیدوارم که این تحلیل اشتباه نباشد و بعدها ، عکس آن ثابت نشود . در جریان این نبرد ، 16 تانک آلمانی دست به عقب نشینی زده و منطقه مورد نظر را ترک کرده بودند . نقطه عطف و برگشتگاه : درگیری های زرهی میان واحدهای تانک متفقین و پانزرهای سپاه آفریقایی ورماخت در بیابان های شمال آفریقا یک مزیت عمده برای متفقین در پی داشت و آن ، به غنمیت گرفتن فناوری های آلمانی ، من جمله تانکهای جدید تایگر بود . این روند ، فرصتی را برای عناصر بخش دهم اطلاعات نظامی ارتش بریتانیا فراهم آورد که آزمایش های مختلف از جمله شلیک از فواصل مختلف ، تاثیر مین های ضد تانک را درشرایط واقعی بر روی نمونه های به غنمیت گرفته شده ( البته بصورت منهدم شده ) صورت دهند و مضاف بر تهیه یک گزارش فنی مفصل ، نمونه هایی از قطعات بدست آمده از تانکهای آلمانی را به لندن ارسال نمایند . این اطلاعات باعث شد تا تصویر دقیق تری از قابلیتهای رزمی تایگر در اختیار ارتشهای متفقین قرار گیرد ، بدین ترتیب ، با مقایسه میان اطلاعات دریافتی از سوی مسکو ( 9 نوامبر 1942 ) و گزارش رسیده از صحنه نبرد شمال آفریقا میتوان بطور دقیق تاریخی که وینستون چرچیل ، برای نخستین بار از تهدید تایگر مطلع شد را مشخص نمود . براساس یک روند جاری در دفتر نخست وزیری ، چرچیل ، هر روز در ساعات اولیه صبح ، روگرفتی از پیام های رهگیری شده ورماخت را در قالب یک بسته اطلاعاتی دریافت و مطالعه می نمود و اغلب از یک خودکار قرمز برای حاشیه نویسی یا اظهار نظر در خصوص یک مورد خاص استفاده می نمود . دست راست وی ، فرمانده ستاد امپراتوری ، ویسکونت آلن بروک که بعدها و درسال 1944 به درجه فیلدمارشالی ارتقاء پیدا نمود نیز معمولا این گزارش ها را مطالعه نموده و نظرات خود را در حاشیه آن درج می کرد. بااین حال ، بروک بعنوان رئیس کمیته های ستاد کل ، مهمترین مشاور نظامی چرچیل محسوب می شد . به همین دلیل ، برخی پیام های رمزگشایی شده ورماخت قبل از همه دراختیار وی گذاشته می شد و این فرآیند درساعت 8:37 دقیقه صبح روز 26 نوامبر 1942 نیز تکرار شد با این تفاوت که درآن روز بخصوص ، پیامی با بالاترین درجه محرمانگی به وی تسلیم گردید . آزمایش های صورت گرفته توسط ارتش بریتانیا بر روی بدنه تایگر و پانتر با استفاده از مهمات ضد زره توپ 17 پاوندی این پیام در صبح روز 25 نوامبر 1942 توسط فیلدمارشال آلبرت کسلرینگ برای ژنرال والتر نهرینگ ارسال شده که فرمانده واحدهای آلمانی در تونس محسوب می شود . متن پیان بدین شرح است : " من ، توجه شما را به نظر پیشوا ( هیتلر) در خصوص استفاده از تانکهای تایگر برای تغییر روند جنگ جلب می کنم " این سند تاریخی ، بطور دقیق مشخص می کند که چرچیل و ستاد نظامی وی ، برای اولین بار به وجود یک تانک جدید آلمانی که عنوان " تایگر " را برخود داشت ، پی برده بودند . به همین دلیل ، وی با کشیدن یک خط قرمز به دور عبارت " تانک تایگر " خطاب به بروک چنین نوشت که این دیگر چیست ؟!!! بروک که رئیس ستاد امپراتوری محسوب می شد ، در 28 نوامبر 1942 چنین پاسخ داد : -- محرمانه اداره جنگ دفتر نخست وزیری .وایت هال ، لندن گزارش ضمیمه شده به این سند ، مجموعه اطلاعاتی محرمانه ای است که پیش از این خصوص تانک تایگر جمع آوری شده و ابتدا تصور می شد که یک تانک روسی به وزن 50 تن است که اکنون می دانیم یک پانزر آلمانی است که با سرشناسه اولیه پانزر-6 شناخته میشود و مشخصات آن شرح ذیل است : وزن : 57 تن در حالت رزمی طول : 20 فوت و 3 اینچ عرض : 11 فوت و 8 اینچ ضخامت زره : تصور می شود حدود 100م.م ( 3.9 اینچ ) تسلیحات : توپ اصلی کالیبر 88 م.م ( 3.46 اینچی ) که احتمالا تفاوت چندانی با توپ چند منظوره فلاک-36 ندارد . سرعت و عملکرد : جزئیات چندانی از این مولفه دردسترس نیست ولی یک گزارش محرمانه به غنمیت گرفته شده از یک دسته پانزر آلمانی وجود دارد که درآن ذکر شده هر دسته زرهی ورماخت ، شامل 6 دستگاه تایگر و شش دستگاه پانزر3 است که پانزر 3 بیشتر بعنوان تانک اسکورت کننده عمل می کند . دسته های زرهی ورماخت در اغلب موارد بصورت ترکیبی عمل می کنند ولی کاربرد تانک اسکورت کننده ، جدید بوده و ممکن است نشان دهنده تحرک پائین تایگرها باشد . 28 نوامبر 1942 بدین ترتیب ، اکنون ، تهدید تایگر ، شناخته شده بود و اطلاعات نظامی بریتانیا درصدد برآمد تا با برنامه ریزی ، چند نمونه از این تانک را به غنیمت گرفته تا آزمایش های لازم به منظور شناخت بهترین روش برای از کارانداختن آنها ، شناخته و سپس بصورت استاندارد آموزش داده شود . پی نوشت : 1- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند. 2- ادامه دارد ...
  21. 1 پسندیده شده
  22. 1 پسندیده شده
    ایران در حال حاضر یکی از بزرگترین ناوگان های نفتکش در دنیا را دارد . و تنوع اونها بسیار است و حتی استفاده از دانشی که سالها کاربری و تعمیر و نگهداری این محصولات در کشور ما رسوب کرده باعث می شود به هیچ عنوان دور از ذهن ندانیم که ساخت رده های بزرگتر نیز در آینده اجرایی شود . و همانطور که برادر ارجمند فرمودند : بحث صرف اقتصادی آن نیز مطرح است . برای ساختن زیر ساخت های سنگین تر به میلیاردها دلار سرمایه گذاری نیاز هست . بعدش متاسفانه به خاطر تحریم ها شانس کمی برای سفارش گیری خواهند داشت . در همین قواره و تایپ حاضر هم حرف و حدیث بسیاری هست که از حوصله بحث خارج است . جسارت و حمایت کسانی که از این پروژه دفاع کردند قابل ستایش هست . به هیچ عنوان در این مقطع سودآوری مهم نیست و به نظر من شخصه حتی گرفتن سفارشات اولیه را و زیر قیمت تولید تحویل دادند خودش می تواند جزو مراحل پایانی همان سرمایه گذاری باشد تا انشالله در مراحل بعدی به سود آوری مد نظر هم برسند که ضامن توسعه و بقا هر محصول صنعتی است . قبلا" از نوشتارهای فنی و دقیق شما برداشت کرده ام که تجربه اجرایی صنعتی احتمالا" دارید . خود من نیز تجریه حضور در بین این عزیزان کارگر و جوشکار و مونتاژکار و ... را دارم . خدا گواهه در شرایط و محیط آنجا کار کردن در هوای بسیار داغ و شرجی درون منهولی 50 سانتی و 10 متر سینه خیز رفتن در هوایی بسته و تاریک و آنجا جوشکاری کردن هیچ چیزی از جهاد در خاکریز های رزمی کم تر ندارد . بسیاری مواقع توان جسمی مورد نظر را نداشتم و یک روز همان بالا با دوبطری آب معدنی بر دست 3 بار به علت افت فشار از حال می رفتم ( و دیگه مدیر می آمد می گفت بیا برو خوابگاه تا خونت ما رو نگرفته ... ) همین جمله فوق را اگر مقدور بود روی سر درب تمام کارخانه ها می نوشتم ...
  23. 1 پسندیده شده
    تصویر ماهواره ای آزمایش موتور موشک در مجتمع خجیر به نظر می رسد این موتور قدرتمندترین موتور سوخت مایع ایران که آزمایش شده باشد که با توجه به بزرگی رد آن برای موشک های ماهواره بر یا موشک قاره پیما و یا موشک میان برد به کار می رود.
  24. 1 پسندیده شده
    الان در حد سنجش انهدام بصورت سطحی جواب میده (damage assessment) مثلا جایی رو موشک بزنن ببینن کجا خورده و ... ولی به نظر میاد برای نظارت اوقیانوسی یه مقدار دقت بیشتری لازمه.
  25. 1 پسندیده شده
    می شه در مورد یک ناوچه بنویسید که بعد از انقلاب ساخته شده باشه چون در مورد نیروی دریایی من تو هر تاپیکی می رم اولش رو این نوشت ::: این ناوچه قبل از انقلاب در زمان شاه به ایران تحویل شد """" icon_cheesygrin :|