برترین های انجمن

  1. MR9

    MR9

    Forum Admins


    • امتیاز

      34

    • تعداد محتوا

      8,883


  2. mehdipersian

    • امتیاز

      14

    • تعداد محتوا

      2,882


  3. Overdose

    • امتیاز

      13

    • تعداد محتوا

      431


  4. zed

    zed

    VIP


    • امتیاز

      9

    • تعداد محتوا

      1,735



ارسال های محبوب

Showing content with the highest reputation on شنبه, 27 آبان 1402 در پست ها

  1. 1 پسندیده شده
    مروری بر تاریخچه و خدمت بالگرد Mil Mi-6 Hook قسمت چهارم : تعمیر و نگهداری : نمای برش خورده : 1. موتور های توربوشفت 2. تیغه روتور اصلی 3. گیربکس 4. سر روتور 5. محفظه بار 6. روتور دم 7. دکل روتور دم 8. تثبیت کننده افقی 9. اسکی دم 10. دم بوم 11. رمپ دسترسی 12. مخزن سوخت کمکی 13. صندلیهای تاشو داخلی 14. مخزن سوخت داخلی 15. کابین ناوبری 16. کابین خلبان نمای گرافیکی برش خورده از بالگرد Mil Mi-6 برای سادگی در نگهداری ، تسهیل خدمات رسانی و بهره برداری از بالگرد ، به ویژه در شرایط خارج از فرودگاه ، سیستمهایی در این بالگرد پیش بینی شده است . بنابراین ، موتورها ، محفظه ی جعبه دنده اصلی ، صفحه swash و توپی روتور اصلی را می‌توان بدون تجهیزات زمینی خاص ، از پنل‌های جانبی پوشاننده ی موتور ، که توسط جک‌های هیدرولیک کار می‌کنند ، بازرسی و سرویس کرد . دسترسی به این سکوها با استفاده از نردبان یا از طریق دریچه ی سقفی در کابین خدمه امکان پذیر است . پشت محفظه ی درهای تاشو ، بوم دم ، شکلی مخروطی را به خود می گیرد و توسط اتصالات مهره ای ، در قاب انتهایی به بدنه مرکزی متصل می شود و سیستمهای : شفت انتقال نیرو به روتور دم کابل‌های کنترل روتور دم تثبیت‌کنندها اویونیک و کابل‌های الکتریکی را در خود جای داده است . تکیه گاه روتور دم نیز به عنوان تثبیت کننده عمودی عمل می کند و روتور دم متغیر چهار تیغه را حمل می کند . نمای جلو - دسترسی به سکوها و دریچه های بازرسی از طریق دریچه سقفی در کابین خدمه امکان پذیر است روتور دم توسط یک اسکی میله ای ارتجاعی ، در برابر ضربات سقوط محافظت می شود . بالگرد Mil Mi-6 دارای یک تثبیت کننده افقی (سطح 4.87 متر مربع) است که می تواند در پرواز کنترل شود تا قابلیت مانور و پایداری لازم را فراهم کند . زاویه متغیر (از +5 تا -13 درجه) تثبیت کننده با اهرم "پیچ-گاز" ترکیب می شود . هنگامی که اهرم به سمت بالا حرکت می کند ، زاویه تثبیت کننده افزایش می یابد . در حالی که وقتی به سمت پایین حرکت می کند ، کاهش می یابد . مجموعه ی دم در بالگرد Mil Mi-6 روتورها و سیستم انتقال نیرو در بالگرد Mil Mi-6 دارای : روتور اصلی کاملا مفصلی پنج پره با قطر 35 متر روتور دم چهار پره با قظر 6.30 متری و گیربکس معمولی است. گیربکس اصلی کاهش دهنده ، روتور دم ، فن ، ژنراتورها و پمپ های هیدرولیک را به حرکت در می آورد. گیربکس کاهش متوسط ، مجهز به فن مخصوص است. محور روتور اصلی در این بالگرد ، 5 درجه به سمت جلو متمایل است. مدل های اولیه ی این بالگرد دارای روتور اصلی با تیغه های ذوزنقه ای بودند ، اما در سال 1965 میلادی ، تیغه های مستطیلی جدید با وتر ثابت 1000 میلی متر معرفی شدند . مجموعه ی شفت و روتور پنج پره اصلی در بالگرد Mil Mi-6 المان بارگیری تیغه های روتور اصلی یک لوله فولادی استیل ، یک لوله نورد سرد تمام فلزی با مقطع متغیر به طول 15610 میلی متر است که آب بندی شده و دارای سیستم سیگنال دهی آسیب است . قاب تیغه متشکل از 20 قسمت است که توسط واحدهای بست مخصوص به مهار بسته می شود . ماهیواره ی هر بخش از یک دماغه و یک قسمت دم تشکیل شده و نیروهای آیرودینامیکی را به میله مهار منتقل می‌کند . هنگامی که تیغه ها خم می شوند ، بخش ها با یکدیگر برهمکنش نمی کنند و فقط نیروهای آیرودینامیکی و اینرسی را مستقیماً به میل مهار منتقل می کنند. قسمت دم تیغه ها که دارای پرکننده لانه زنبوری است ، پیچش هندسی نیز دارند. ماهیواره های مستطیلی به دلیل ویژگی های طراحی آن ، کیفیت آیرودینامیکی بهتری داشتند و نیروی بالابر بیشتری ایجاد می کردند . تیغه های روتور اصلی در بالگرد Mil Mi-6 سرعت چرخش روتور اصلی حدود 120 دور در دقیقه بود (تغییری بین 113 و 130 دور در دقیقه پذیرفته شد). بهبود مستمر در طول دوران خدمت این بالگرد ، منجر به بازده آیرودینامیکی بهتر تیغه شد. علاوه بر این ، عمر مفید آنها به طور قابل توجهی از 50 ساعت در سال 1957 میلادی به 1500 ساعت در سال 1971 میلادی افزایش یافت . نمای روبه رو و نمای زیرین چند بخشی قاب تیغه های روتور اصلی در بالگرد Mil Mi-6 روتور دم با قطر 6.30 متر دارای چهار تیغه کامپوزیتی ساخته شده از چوب آغشته به پلاستیک است که در پیرامون تکه های فولادی ساخته شده است . روتور دم با سرعتی بین 637 تا 678 دور در دقیقه می چرخید . نمای روبه رو و نمای زیرین چند بخشی قاب تیغه های روتور اصلی در بالگرد Mil Mi-6 سیستم یخ زدایی بالگرد دارای هشدار دهنده ای است که شروع یخبندان را نشان می دهد . سیستم یخ زدایی الکترو حرارتی امکان انجام پروازهای طولانی مدت در شرایط یخ زدگی شدید را فراهم میکرد . المانهای گرمایشی سیستم در نوک تیغه های روتور اصلی و دم و در قسمت دماغه ورودی های موتور قرار دارند . شیشه های کابین خلبان و جلو پنجره کابین ناوبر نیز به صورت الکتریکی گرم می شوند. نمای گرمکن های الکتریکی در بالگرد Mil Mi-6 درجه ی حرارت عناصر یخ زدایی روتور اصلی و دم به دمای هوای بیرون بستگی دارد و با تغییر فرکانس چرخه های عملیاتی این عناصر کنترل می شود . دستگاه های ضد یخ با برق 280 ولت سه فاز AC تغذیه می شوند . این جریان توسط دو ژنراتور SGS-90/360 تامین می شود . پره های راهنمای کمپرسور با هوا گرم می شوند . بر اساس اطلاعات جمع آوری شده ، روتور دم Mil Mi-6 اولیه توسط سیستمی با استفاده از مخلوط اتیل الکلی/گلیسیرین موجود در یک مخزن 28 لیتری یخ زدایی میشود . سیستم فرود این بالگرد دارای ارابه سه چرخه با کمک فنرهای اولئوپنوماتیک است. چرخ دماغه قابل هدایت است و دارای دو چرخ به ابعاد 720 در 310 میلی متر است. ارابه های فرود اصلی به چرخ های 1325 در 480 میلی متر مجهز شده اند . دو محفظه (فشار کم و فشار بالا) در ضربه‌گیرهای زیر ارابه فرود اصلی ، عملکرد روان کمک فنر و تعدیل کننده نوسانات را در بارگذاری در یک سطح کوچک تضمین می‌کنند . محفظه‌های فشار بالا هر دو پایه ی ضربه‌ای از طریق یک سیستم سرریز مجهز به دمپر فنری به هم متصل شدند . دمپر اجازه می دهد تا نوسانات بالگرد در بارگیری کامل زیر بار کاهش یابد . ترکیب شوک دو محفظه با سیستم سرریز تقریباً به طور کامل رزونانس زمین را در تاکسی ، فرود و سایر حرکات روی زمین حذف میکند . ( شبیه سیستمهای استفاده شده در اتوموبیل های قدیمی شرکت سیتروئن . م ) فقط مدل‌های تولید اولیه به فیرینگ چرخ‌های اصلی ارابه فرود مجهز بودند . نمای ارابه های فرود در بالگرد Mil Mi-6 پایان قسمت چهارم . . . ادامه دارد . . . مترجم : 951 برای گویا تر شدن موضوع و تکمیل متن اصلی ، تصاویری از منابع مختلف ، گردآوری و در متن اصلی گنجانده شده است . فقط برای میلیتاری منبع اصلی در پایان قسمت نهایی ، ذکر میگردد .
  2. 1 پسندیده شده
    اسرائیل از ابتدای عملیات طوفان الاقصی بیمارستان شفاء را به عنوان یک هدف راهبردی نظامی معرفی می کرد و تصرف آن را لازم و ضروری بر می شمرد. سخنگوی ارتش و وزیر جنگ این رژیم هم اعلام می کردند که اُسرای صهیونیستِ در دست حماس در زیرزمین این بیمارستان (که در حاشیه غربی غزه قرار دارد) نگه داری می شوند و مقر فرماندهی حماس از جمله اقامتگاه یحیی سنوار نیز در آنجاست. حفاظت اطلاعات حماس بسیار عالی عمل کرده و باعث شد اسرائیل سردرگم شود و به جای آن که مقرهای اصلی نظامی مقاومت را کشف و منهدم کند، زمان، نیروی انسانی و زرهپوش های خود را مصروف هدفی بی ارزش از لحاظ نظامی کرد. همین امروز (۲۵ آبان)، تعداد زیادی راکت از غزه به سمت سرزمین های اشغالی شلیک شد که نشان می دهد اسرائیل نتوانسته ضربه راهبردی به سازمان نظامی حماس بزند. ارتش رژیم صهیونیستی پس از تسلط بر بیمارستان شفاء (با وجود محکومیت های جهانی و ضربه تبلیغاتی که متحمل شد) هیچ کدام از ادعاهای خود را نتوانست اثبات کند و به همین دلیل سعی کرد با نشان دادن ۱۰ کلاشنیکف و تعدادی نارنجک ، شکست خود را توجیه کند. اسرائیل پس از ضربه اطلاعاتی سنگینی که پس از این واقعه دریافت کرد و متوجه شد هیچ کدام از اُسرا در بیمارستان شفا نیستند ، حالا متوجه شهر خان یونس در جنوب غزه شده و خواستار تخلیه ۴ محله آن گشته تا بلکه نشانی از اُسرا پیدا کند./صابرین
  3. 1 پسندیده شده
    بسم ا.. بالگرد سنگین سی اچ -53 عبری با طرح استتار مشابه نیروی دریایی ایران پی نوشت : نشانه های استتار خاکی روی بالگرد همچنان قابل مشاهده است و مشخص نیست چرا از این استتار استفاده شده ....
  4. 1 پسندیده شده
    مجموعه حملات کواد کوپترهای اکراینی به ادوات روسی در محور آودیوفکا / عموم این حملات برای دو سه روز اول صورت گرفته است قبلا هم توضیح دادم در حملات کواد انتحاری ها و ار پی جی ها بر علیه تانک بخصوص تانک های مجهز به صفحات زرهی و زره واکنشگر اضافی عموما تانک ها جون سالم بدر می برند مگر توسط چند کواد کوپتر مورد اصابت قرار بگیرند ویا نقاط بشدت آسیب پذیر که بیشتر سقف برجکه .برای نفربرها هم به دفعات برای طرفین مشاهده شده که بعد اصابت موشک گلوله توپ و کواد نفربر اسیب دیده ولی به مسیر خودش ادامه میده درباره نفرات پیاده هم کوادهای مجهز به سرجنگی ضد زره مثل راکت ار پجی 7 مگر مستقیم به نفرات اصابت کنه که کشنده باشه گلوله های 30 و 40 م م بعضا می تونه از این راکت ها برای نفرات پیاده خطرناک تر باشه این ها دانستنی ها خوبیه چون کواد ها درحال فراگیر شدن در تمام جنگ ها و درگیریهاست تانک تی 90 روسی / بعد از اصابت به مامرویت خودش ادامه میده تانک تی 72 حرکت فقط این https://www.aparat.com/v/qhOjB در محور اودیوفکا یک تانک لئوپارد با پشتیبانی یک نفربر برادلی به سمت مواضع روسها حمله ور شده .تانک لئو بعد از چند شلیک با پرتاب نارنجک دودزا زمینه عقب نشینی خودش رو فراهم میکنه اما نفربر برادلی مورد هدف قرار گرفته و آسیب میبینه که توسط یک برادلی دیگه یدک کشیده میشه احتمالا محور اودیوفکا .روسها باری پاکسازی سنگر اکراینی ها از مهمات خوشه ایی هوشمند استفاده می کنند . دو مهمات به سنگر اکراینی ها دقیقا اصابت میکنه روسها سه تانک تی 64 اکراینی را بوسیله چند کواد انتحاری مورد حمله قرار داده حمله کواد کوپتر روسی به وانت اکراینی یک از سرنشینان برای جلوگیری از کشته ویا زخمی شدن خود را از وانت در حال حرکت پرتاب می کند. سرنشین دوم هم به نظر در این حمله کشته ویا زخمی میشود حملات راکت های همیارس به محل استقرار یک راکت انداز توس و سامانه اتش یاب روسی راکت انداز توس با نتیجه نامشخص حمله سامانه آتش باب / اسیب دیدن در این حمله حملات هیمارس به مجموعه سامانه های چنگال روس حمله ناکام به یکی از اهداف آسیب دیدن هدف دوم هدف قرار گرفتن توپ کششی اکراینی توسط لانست ها برای حملات لانست بخصوص بر علیه توپ های کششی در برخی اوقات باید لانست مستقیما به خود توپ برخورد کنه تا آسیب جدی ایجاد بشه حالا خدمه به هر حال در معرض اسیب هستن ویا مهمات اطراف توپ در نتیجه حمله لانست اسیب ببینند البته با توجه به استقرار توپها در مناطقی با پوشش جنگلی و همچنین استفاده از تورهای استتار برخورد لانست واتش گرفتار انها می تونه از برخورد مستقیم خود لانست خطرناکتر باشه حملات لانست به ادوات اکراینی انهدام راکت انداز گراد سه تانک تی 72 و 64 اکراینی حمله به دو نفربر برادلی سرجنگی لانست در فاصله چند متری هدف بصورت برنامه ریزی شده توسط اپراتور منفجر شد شکار یک توپ کششی و یک توپ خودکششی اکراینی توسط لانست توپ خودکششی یه چند ویدئویی تقریبا شبیه به این دیدم و توی تاپیک قرار دادم ولی زاویه حمله زمان و مکان حمله هر کدومشون متفاوت بوده توپ کششی سرنگون شدن یک پهپاد انتحاری اکراینی توسط بالگرد میل 28 در ساحل کریمه تلفات انسانی روسها در آودیفوکا (این تصویر برای روزهای اول حمله روسهاست) و سایر نقاط تلفات انسانی اکراین (کشته شدگان واسرا) 11 کشته اکراینی یک گروه 13 نفره از جان باختگان اکراینی یک گروه 5 یا 6 نفره از جان باختگان اکراینی یا واحد 5 نفره اکراینی یک گروه 4 نفره به اسارت گرفته شدن5 نظامی اکراینی اینم چند نظامی روس هستن که درتلاش برای عقب نشینی مورد حمله یک کواد اکراینی قرار گرفته. نکته جالب با وجود اصابت کواد به چند سانتی دو سرباز روس اما این دو کشته نشدن اصابت گلوله توپ اکراینی در فاصله نزدیک نفربر روس هیمارس و توپ خودکششی روس خمپاره 81 م م (82) کماندویی روسها انهدام ام تی ال بی اکراینی لانست و توپ خودکششی اکراینی انهدام تانک اکراینی در پی اصابت موشک ضد زره هدف قرار دادن یک خودرو زرهی ام تی ال بی که یک توپ کششی دی 20 152 م م را یدک می کشید ( ویدئو قدیمی و ماله 2 ماه پیشه فکر کنم روسها یک لانست هم حواله این توپ کردن) لانست ورادار پی 18 شکار توپ کششی اکراینی درحمله گلوله هدایت لیزری کراسنوپل روسها حملات هیمارس ها انهدام یک توپ خودکششی 203 م م 2اس7 روسی حمله به محل استقرار توپ خودکششی ماستا با نتیجه نامشخص آسیب دیدن راکت انداز گراد خسارتهای زرهی و ادواتی اکراین دو نفربر بی ام پی تانک تی 64 توپ خودکششی غربی تخلیه یک نفربر برادلی آسیب دیده درباره این تصاویری که از ادوات خسارتی قرار میدم لازم بذکر برخی ازشون برای اول تصاویر هوایش منتشر میشه و ممکنه در ادامه تصویر زمینی اون پخش بشه ویا حتی ممکنه این وسیله از محل اولیه خودش یدک کشیده شده باشه. برای همین خودم همیشه یک درصدی رو برای خطا قرار میدم یک تانک روسی که در حال یدک کشیدن یک تانک آسیب دیده است مورد اصابت یک نارنجک پرتابی از کواد اکراینی قرار گرفته به نظر بدون آسیب جدی + یک نفربر منهدم شده روسی دیگر برای نخسین بار سامانه پدافندی ویتاز اس 350 در منطقه شمالی (منظور همون محیط عملیاتی جنگ اکراینه ) استقرار یافت هر پرتابگر اس 350 دارای 12 موکش پدافدنی با بردی 120 و ارتفاع 30 کیلومتری هستن رادار خود مجموع تا 150 کیلومتر برد داره البته میتونه با سایر رادارهای روسی هم هماهنگ بشه نمایی بهتر از دو تانک منهدم شده اکراینی که در تلاش باری تخلیه یک تانک تی 90 ام روسی آسیب دیده خود شکار شدن (حدود دو هفته پیش تصاویر کامل و با جزئیات این اتفاق توی تاپیک ارسال شد) شکار سامانه چنگال روسها در حملات 5 کواد انتحاری اکراینی تلاش سرباز روس برای به دام انداختن کواد اکراینی بوسیله یک تور
  5. 1 پسندیده شده
    تصاویر مونتاژ، ساخت و پرواز مدل های مختلف نمونه های ایرانی آرکیو 170
  6. 1 پسندیده شده
    بسم ا... سیر تحول و تطور تحلیلگران استراتجیک ایرانی !!!!! از درس دادن به سیاستمدارهای ایرانی تا سرشکستگی یک دلقک بازه زمانی این دوتیتر ( 9اسفند 1400 تا 11 آبان 1402 ) چیزی در حدود 2 سال هست ... سیاستمداری که یک زمانی الگویی بود در زمینه قرار گرفتن در کنار مردم خودش ، در بازه کوتاه تبدیل شده به دلقک سرشکسته !!! که یا غرب به آن خیانت کرد یا خودش به مردمی که کنارش ایستاده بودند مخاطب خودش تیترها را مطالعه کند و تحلیل کند ...
  7. 1 پسندیده شده
  8. 1 پسندیده شده
    شـب دیرین شیرین نشود... نگهت از یادم نرود... تو دعـا کن قلبـم برهـد... که به تلخی پـایـان بدهد.
  9. 1 پسندیده شده
    مسیر پیاده‌روی به سمت گلزاری شهدای کرمان، یک روز مانده به سومین سالگرد شهادت حاج قاسم ((یریدون ان یطفؤا نور الله بافواههم و یابی الله الا ان یتم نوره و لوکره الکافرون)) ((مى خواهند نور خدا را با دهانهاى خود خاموش كنند، در حالى كه خدا نمى گذارد؛ بلكه نور خود را به كمال مى رساند، اگر چه كافران كراهت داشته باشند)) #جان-فدا
  10. 1 پسندیده شده
    جنس آلمانی این قسمت :زیردریایی پس از پایان جنگ جهانی دوم و تا قبل از بحران برلین ، حق مسلح سازی مجدد از آلمان جدید التاسیس فدرال سلب شده بود ، اما پس از آغاز علنی جنگ سرد ، روند مسلح سازی ارتش آلمان غربی بتدریج آغاز گردید . با شروع این کار ، برنامه مسلح سازی نیروی دریایی و بویژه نیروی زیر سطحی این کشور در دستور کار قرار گرفت ، در نتیجه عملیات بیرون کشیدن دو فروند زیردریایی کلاس XXIII با کد بدنه U-2365 و U-2367 از عمق دریای بالتیک شروع شد. در ژوئن و آگوست 1956 هر دو زيردريايي از عمق بيش از 50 متري بيرون كشيده شدند. هر چند اين زيردريايي­ها در اعماق بالتيك به مدت 11 سال در معرض زنگ‌زدگي بودند، اما هر دو زيردريايي با كمال تعجب در وضعيت خوبي قرار داشتند و در كمتر از يكسال كارخانه هوالتز.ورك در بندركيل مبادرت به تعمیر اساسی آن نموده و تقریباً این دو را در شرايط اصلي خودشان، به نيروي دريايي فدرال واگذار كرد. تنها تغییر ایجاد شده ، در بخش سینه این زیردریایی براي نصب تجهيزات جديد ردياب آكوستيك صورت گرفت . سرانجام در 15 اگوست 1957، زيردريايي به نام «هاي» (كوسه)U-2367 و در 1 اكتبر 1957 زيردريايي به نام هخت (اردك ماهي)U-2365 براي نيمه دوم عمر خود، عازم ماموريت شدند.
  11. 1 پسندیده شده
    بُرشی از روند توسعه سازمان رزم واحدهای تفنگدار دریایی ناخدا هوشنگ صمدی در کتاب خاطرات خود بنام "تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر می نویسد: سال 1357 باید آمادگی پیدا می کردیم که به عنوان تک یگان سازمانی در ارتش پرچم مخصوص داشته باشیم. پرچم را باید از دست شاه می گرفتیم. بنابر این برای مراسم دریافت پرچم از هر لحاظ باید آمادگی پیدا می کردیم. پرسنل باید به لحاظ آموزش های نظامی، عملیات نمایشی، وضع ظاهری و آراستگی و هماهنگی های لازم برای رژه در مقابل پهلوی دوم آماده می شدند. پرچم تکاوران را ناخدا فیوزی از دست وی دریافت کرد. او پس از دیدن سان به اتاق توجیه (بریفینگ) آمد. دریاسالار حبیب اللهی فرمانده نیروی دریایی و معاونین نیرو هم همراه وی بودند.ما در دفتر فرماندهی گردان تکاوران یک برد بزرگ داشتیم که روی آن نقشه ده سال آینده خودمان را ترسیم کرده بودیم. بر اساس آن نقشه قرار بود تا سال 1366 و ظرف ده سال، تکاوران را از یک گردان به سه لشگر افزایش بدهیم. در این مدت باید در همه پایگاه های نیروی دریایی در بوشهر، خرمشهر، چاه بهار، بندرعباس و حتی عسلویه و جزایر ایران در خلیج فارس تکاور مستقر می کردیم. مسئول تشریح برنامه ده ساله به پهلوی دوم هم من بودم. من به عنوان فرمانده گردان تکاوران دریایی، شروع کردم به گزارش دادن و تشریح برنامه ده ساله خودمان. حدود دو ساعت حرف زدم و درباره برنامه های روزانه، کوتاه مدت و بلندمدت گردان تکاوران برای او و همراهانش صحبت کردم و گزارش دادم. در این مدت پهلوی دوم ایستاده بود و به دقت به گزارش های من گوش می داد. صحبت هایم که تمام شد، وی گفت: "آقای ناخدا چرا ده سال؟ برای بعد از مرگ من می خواهید؟". دستپاچه شدم. گفتم: "خدا نکند قربان!!!!! شاه گفت: "بکنیدش پنج سال. پنج سال دیگر به همان جا برسیم". - اطاعت می کنم قربان! فرمانده نیروی دریایی هم احترام نظامی به جا آورد و گفت: "اطاعت می شود قربان" شاه بازدیدی کرد و سوار هلی کوپتر شد و رفت. تا شاه رفت، تیمسار حبیب اللهی همراه معاونانش آمدند به دفتر من و گفت: "این برد را می کنید پنج سال". جانشین نیرو که جزء همراهان بود گفت: "تیمسار کار مشکلی نیست. می خواهیم سالی هزار نفر بگیریم، از این به بعد دو هزار نفر می گیریم. در سال می خواهیم دویست تن تجهیزات بگیریم، چهارصد تن می گیریم. می شود پنج سال". تیمسار حبیب اللهی گفت: "هر کاری می خواهید بکنید. همین جا می مانید، کارها را می کنید و تحویل ناخدا می دهید و بعد برمی گردید تهران". در کمتر از 48 ساعت بُرد ده ساله را به پنج ساله تبدیل کردند. بر اساس برنامه ریزی جدید قرار شد تا سال 1362 ایران سه لشگر تکاور داشته باشد. البته کمی بعد و با شروع انقلاب اسلامی در ایران، همه برنامه ها متوقف شد و آن طرح رویایی ناتمام ماند ....
  12. 1 پسندیده شده
    ناکامی "ابر سگ تازی " روسی چرا ناتو با خوشحالی از لغو برنامه MIG-31M استقبال نمود ؟ با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ، و پایان جنگ سرد ، وارثان این سرزمین ،با شدیدترین بحران اقتصادی از ابتدای قرن مواجه شدند و بخش قابل توجهی از برنامه های تسلیحاتی که می بایست تضمین کننده برتری نظامی ارتش شوروی بر رقبایش میشد ، به همین دلیل لغو و از تولید انبوه بازماند . این برنامه ها ، در حوزه های مختلفی نظیر نیروی دریایی ( ابرحامل هواپیمابر کلاس اولیانوفسک ) ، نیروی زمینی ( نسخه ای برگرفته از تانک اصلی میدان نبرد تی-80 مسلح به یک قبضه توپ 152 م.م ) از تولید بازماند ،اما خسارت آمیز ترین جنبه این وضعیت ، ایجاد یک توقف کامل در حوزه هوایی می بود ، چنانکه نیروی هوایی ارتش شوروی ، برنامه های متعددی از قبیل جت عمود پرواز یاک-141 ، جتهای پنهانکار نسل پنجم میگ-1.44 و همچنین برنامه سوخو-47 بطور کامل لغو و برنامه هایی نظیر نسخه ارتقاء یافته فلانکر ( سوخو-27 ام ) با 15 ساله تاخیر روبرو گشت . اما در این میان ، یک برنامه شناخته شده برای نیروی هوایی ارتش شوروی ، نسخه جدیدی از جنگنده میگ-31 فاکس هاوند با شناسه میگ-31 ام بود که درصورت ورود بخدمت ، قابلیتهای رزم هوابه هوای دوربرد قابل توجهی را برای کاربرانش فراهم مینمود ، جنگنده ای که علیرغم فقدان کاراکترهای جتهای نسل پنجم ، می توانست در اثتای ورود هواگردهای نسل پنجم غربی ، توانایی های برتری هوایی آنان را وارد یک چالش جدی نماید . در واقع ، برنامه ارتقاء فاکس هاوند به نسخه M می توانست قابلیتهای رزم هوایی میگ-31 را به میزان قابل توجهی گسترش دهد ، گرچه جزییات آن تاکنون ناشناخته باقی مانده است . با این حال ، در حالی که نسخه پایه میگ-31 تقریباً 41 تن بسته به میزان سوخت و مهمات محمول ، وزن می داشت ، میگ-31 ام تا حدودی سنگین تر ( 50 تن ) طراحی شد . این نسخه که برای اولین بار در سال 1985 به پرواز درآمد ، از رادار جدید زاسلن-ام که آنتن بزرگتر و برد بیشتری را ارائه میداد ، استفاده می نمود و به اندازه ای قدرتمند بود که اهدافی با سرعت 6 ماخ را براحتی کشف می نمود تا جایی که گفته می شد میگ-31 ام از معدود هواگردهای رزمی بشمار می رفت که برای رهگیری موشکهای بالستیک بهینه شده بود . این نسخه برای رسیدن به عملکرد بهینه به یک پیشرانه جدیدتر با مصرف سوخت پایین تر D-30F-6M و آسمانه جدید نیز مجهز می شد . همزمان برای افزایش توانایی رزم ، تعداد جایگاه های تسلیحاتی این نسخه از 4 به 6 افزایش پیدا کرد . علاوه براین ، نسخه جدید فاکس هاوند را می شد از روی بالهای متفاوت و همچنین حسگر مادون قرمز ثابت مستقر در زیر بخش جلوی بدنه تشخیص داد . در کنار این موارد ، میگ-31 بروز شده ، به اویونیک کاملاً جدید ، سامانه های رزم الکترونیک پیشرفته نیز مجهز شده بود . در حوزه پایایی رزمی ، افزایش ظرفیت حمل سوخت داخلی و همچنین اضافه شدن لوله سوخت گیری هوایی از مزیتهای میگ جدید بود که در ترکیب با موشکهای R-37 که در مقایسه با نمونه های قدیمی تر R-33 مرگ آوری افزون تری را به نمایش می گذاشت . اما این نمونه در سال 1995 پس از چند پرواز موفقیت آمیز آزمایشی بدلیل بحران اقتصادی روسیه بطور کامل لغو گردید و این امر باعث شد تا برنامه تبدیل فاکس هاوند به نسخه جدید بتدریج بدست فراموشی سپرده شود و در عوض بروزرسانی جتهای میگ-29 در دستور کار قرار گیرد و برای بازارصادرات نیز جنگنده های سنگین تر سوخو-27 انتخاب گردد . در این میان ، سوخو-27 گرچه بلحاظ قابلیتهای حسگرهای خود ، در رتبه ای پایین تر از میگ-31 قرار می گرفت ، اما بدلیل وجود کاراکتر " چند ماموریته " بودن ، طبعاً گزینه جذابتری برای صادرت محسوب می شد . علاوه براین ، فلانکر بلحاظ قیمت ، ارزان تر بود و این تعداد مشتریان احتمالی را افزایش می داد . در این میان ، گرچه شایعاتی وجود دارد که نیروی هوایی چین تعدادی میگ-31 را بخدمت گرفته ، اما انتخاب سوخو-27 برای مونتاژ و تولید در داخل خاک چین بدان معنا بود که میگ-31 ام قادر به رقابت با سوخو-27 نمی بود و این درنهایت تعداد تولید شده میگ-31 ام را به شش فروند محدود نمود .اما تلاشهای صورت گرفته برای تولید این نمونه ، چندان بی فایده هم نبود ، چرا که این برنامه باعث شد تا نسخه های B و BM فاکس هاوند بسرعت ارتقاء پیدا کنند . در واقع نسخه MIG-31 BSM تا قبل از ورود بخدمت سوخو-57 توانمندترین جت رزم هوایی ارتش روسیه بشمار می آید ، به همین دلیل برنامه های ارتقاء بیشتری ، از جمله قابلیت حمل موشکهای بالستیک هواپرتاب در نمونه K و همچنین نسخه های ضد ماهواره نیز روی آن صورت گرفت . با این وصف ، اخباری در دست است که نشان می دهد ، نیروی هوایی روسیه ، به تقریب 50 سال پس از ورود میگ-31 به سازمان رزمی خود ، درصدد است با سرمایه گذاری بر روی پروژه میگ-41 مجدداً به عرصه رهگیرهای برد بلند وارد گردد . پی نوشت : 1- بن پایه یک 2- بن پایه دو 3- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به ذکر دقیق منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .  4- مولف ، جمع آوری کننده و مترجم MR9
  13. 1 پسندیده شده
    با سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز نبرد انوشیروان با نادر (USS Chandler DDG-996) در سال 1974 شاه پیشین ایران برای تقویت نیروی دریائی خود ، سفارش ساخت یک مجموعه 4 فروندی ناوشکن موشک انداز را به آمریکا داد که در ایران به "کوروش کلاس" و در آمریکا "Kidd-class" نامیده شدند. ناوشکن های کلاس کوروش برای انجام مأموریت های جنگ ضد دفاع هوائی ، ضدسطحی ، ضد زیر سطحی و پشتیبانی از عملیات های آبی خاکی بسیار مناسب بودند. داستان ما به سرگذشت عجیب و حیرت آور یکی از این ناوها می پردازد که قرار بود با نام "انوشیروان" در جبهه ایران و خدمت نیروی دریائی ایران باشد. اما در جبهه مقابل ایرانیان جنگید. ناوشکن موشک انداز کلاس کوروش با وقوع انقلاب ایران در سال 1979 و لغو سفارش خرید توسط مقامات ایرانی در زمستان سال 1357 ، ناوشکن انوشیروان هم مانند سه برادر دیگر خود هرگز تحویل ایران نگردید. متعاقب این امر ، با توجه به اینکه این ناو دارای سیستم تهویه مطبوع قدرتمند و متناسب با آب و هوای خلیج فارس بود ، نیروی دریائی ایالات متحده این کشتی را انتخاب کرد تا برای خدمت در خلیج فارس و دریای مدیترانه به خدمت بگیرد. از این روز نام این کشتی از انوشیروان به احترام آدمیرال تئودور چندلر که در حمله کامیکازه های ژاپنی کشته شده بود به یو اس اس چندلر (USS Chandler) تغییر نام یافت و بالاخره در سال 1982 به محلی که از ابتدای هم برای خدمت در آنجا ساخته شده بود ، اعزام گردید. خلیج تا ابد فارس ناوشکن USS Chandler در نیروی دریائی آمریکا در مهر ماه سال 1987 این ناو و هلی کوپترهای همراهش ، اقدام به درگیری با چند قایق تندرو نظامی سپاه پاسداران ایران نمودند که در این درگیری سردار نادر مهدوی فرمانده ناوگروه دریائی ذوالفقار به شهادت رسید. پوستر یادواره سردار شهید نادر مهدوی چندلر عاقبت در سال 1999 پس از طی بیست سال خدمت از رده خدمتی نیروی دریائی آمریکا خارج شد. در سال 2004 تصمیم گرفته شد که با فروش این ناو و تغییر نام به (DDG-1805) Wu Teh به خدمت نیروی دریائی جمهوری چین ( تایوان) درآید . سرانجام در سال 2006 میلادی این ناو ، آخرین تغییر نام خود را انجام داد و از آن روز تا همین اکنون با نام (DDG-1805) ROCS Ma Kong در نیروی دریائی تایوان خدمت می کند. تصویر ناوشکن 7200 تنی Ma kong در سال 2017 در یکی از بنادر کشور تایوان پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند.
  14. 1 پسندیده شده
    با سلامی گرم و دوباره به دوستان میلیتاریست عزیز عملیات الخفجی بزرگترین و دوربردترین عملیات دریائی سپاه که به وقوع نپیوست موقعیت بندر الخفجی نسبت به کشورهای ایران - عربستان و کویت در واقعه کشتار حجاج در مکه ( سال 1366 ه.ش ) که حدود 400 و خرده‌ای نفر از هموطنان ما چه زن و چه مرد به شهادت رسیدند . این اتفاق برای جمهوری اسلامی واقعه بسیار ناگواری بود و سپاه پاسداران نیز ، مصرانه در پى فرصتى براى پاسخگویى متقابل بود. جمهوری اسلامی برای تنبیه عربستان سعودی عملیاتی به نام " الخفجی" ( یا الخفاجی ) طراحی کرد. خفجی یک منطقه نفتی از شمال مشرف به عربستان و از جنوب مشرف به آب‌های خلیج‌فارس است. آن موضوع بسیار حساس بود و همه نیروهای نظامی و حتی سیاسی درگیر قضیه و علاقه‌مند شدند این اتفاق بیفتد. (در واقع انتقام از خون شهدای مکه بود) تعدادی از پیکرهای حجاج به شهادت رسیده در سال 1366 بر این اساس "ناوگروه نوح نبی" در تاریخ سیزدهم مهرماه 1366 (1366/07/13) درصدد انجام عملیاتى در منطقه استراتژیک نفتى "رأس الخفجى " متعلق به عربستان برآمدند که طی آن می بایست حدود 400 قایق تندرو به دریا بزنند تا پس از رسیدن به ساحل عربستان در منطقه نفتی الخفجی ، به نقاطی که برایشان تعیین‌شده بود حمله کنند. " قرار بود نیروها خود را به منافع و منابع نفتی دشمن برسانند ، خیلی سریع مواد منفجره را کار بگذارند و سپس با ادوات مستقر بر قایق ها همه تأسیسات و قایق های منطقه را زیر آتش قرار دهند و برگردند. قرار بود که این عملیات در شب صورت بگیرد تا دشمن متوجه نشود." (عبدالرضا کریمی/قرارگاه نوح نبی) آنتونی کوردزمن می‌نویسد«منابع اطلاعاتی پی بردند که قرار است حمله‌ی مهمی به رأس الخفجی انجام شود. این منطقه میدان بزرگ نفتی و مجتمع پالایشگاهی کویت-عربستان با ظرفیت سیصد هزار بشکه در روز در نزدیکی مرز کویت و عربستان و حدود 110 کیلومتری خارک بود که عربستان سعودی و کویت نفت استخراج شده از آن را به نفع عراق می‌فروختند. عربستان بعد از مشورت با آمریکا، به هواپیماهای اف15 و تورنادوی خود آماده‌باش داد و کشتی‌های خود را به منطقه خلیج فارس اعزام کرد و با این اقدام صریحاً اعلام کرد که از نقشه حمله به منطقه نفتی خفجی آگاه است». سکوی نفتی سروش ؛ مبداء آغاز عملیات الخفجی رزمندگان شب 2 مهر راهی عملیات شدند. ولی به دلیل شرایطی که پیش آمد این عملیات بسیار حساس، عظیم و گسترده لو رفت. "ماهواره ها و ناوهای آمریکائی همه چیز را زیر نظر دارند. همگی تا سکوی سروش رفتیم ، قرار بود آنجا سازماندهی شویم و عملیات را آغاز کنیم. اما همه در حال و هوای عملیات بودند که خبر دادند عملیات لو رفته و لغو شده است. همه بچه ها ناراحت و عصبانی شدند." حمله به چاه های نفتی عربستان منتفی شد. پس از این واقعه، که بنا به دلایلى در بدو عملیات، متوقف گردید؛ تلاش جدى ناو گروه‏هاى سپاه پاسداران براى زدن ضربه‏اى موثر و مستقیم به نظامیان آمریکایى حاضر در خلیج فارس متوقف نشد و ناو گروه منطقه دوم دریایى سپاه تحت فرماندهى پاسدار شهید نادر مهدى مأموریت پیدا کرد عملیاتى استشهادى علیه هلى‏کوپترهاى "مارینیز " آمریکایى به انجام برساند. پ.ن : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند.
  15. 1 پسندیده شده
    دیوید مارکت فرمانده سابق زیردریایی هسته ای ایالات متحده امریکا ، 14 صحنه سینمایی از فیلم های معروف ساخته شده در مورد زیردریایی ها را از نظر مطابقت با شرایط واقعی رتبه بندی میکند. https://www.aparat.com/v/9RJw0 زیرنویس فارسی از BarraGe
  16. 1 پسندیده شده
    ادامه تست مهمات هایپرسونیک کینژال برروی سگ شکاری روسی تصاویر ماهواره ای موجود در مرکز تست پروازی دولتی شماره 929 منطقه آستاراخان ( پایگاه آختوبینسک ) نشاندهنده ادامه تست های موشک هایپرسونیک Kh-47 کینژال در کنار جنگنده های MiG-31K نیروی هوا- فضایی روسیه (RuAF) است . این تصاویر که به ترتیب در تاریخ های سوم ، ششم ، بیست و دوم سپتامبر ، 16 اکتبر و یکم نوامبر 2018 برداشته شده ، در فوریه 2019 توسط یکی از کاربران توییتر به نمایش گذاشته شد .ناظران نظامی معتقدند که مهمات کینژال ، یک نسخه اصلاح شده از موشک بالستیک زمین به زمین 9K720 اسکندر ( کد ناتو SS-26) بشمارمیرود که برای نصب بر روی فاکس هاوندهای نیروی هوایی روسیه بهسازی های متفاوتی را بخود دیده است . این موشک بابرد ادعایی 2000 کیلومتر و سرعتی بیشینه ای برابر 10 ماخ ، میتواند بر ضد اهداف زمین پایه و دریاپایه ،بدون وارد شدن به فضای حفاظت شده هوایی دشمن ، مورد استفاده قرار گیرد . با این وجود ، اطلاعات در دسترس نشان می دهد که تا حال حاضر ، تنها رهگیر بلندپرواز میگ-31 گونه K برای نصب و شلیک این موشک مورد ارتقاء قرار گرفته ، اما تعداد این هواگردها ، (16-10 فروند ) بسیار محدود بوده و هنوز در شمار تاثیر گذار وارد خدمت نشده است . روسها مدعی اند که این موشک به همراه هواپیمای حامل چندین بار تست شده و از آنجا که ماموریت مواجهه با عناصر متخاصم از دسامبر 2017 در منطقه نظامی جنوب روسیه بر عهده یک اسکادران از این جتهای رزمی نهاده شوده بود ، ظاهرا در آوریل 2018 توان رزمی کاملی را در اختیار نیروی هوایی این کشور قرار داده است ، ضمن اینکه روسیه برنامه مدرنیزه سازی بمب افکن های Tu-22M3M را نیز در دستور کار خود قرار داده که برد موثر این موشک را به 3000 کیلومتر می رساند . اظهارات رسمی مقامات ارشد نیروی هوایی روسیه حاکی از آن است که فاکس هاوندهای مسلح به کینژال تا کنون بیشتر از 89 سورتی ( پرانه) را بر فراز دریای کاسپین و سیاه به انجام رسانده که تحلیلگران معتقدند که مبداء همه این پرواز ها از مرکز تست پروازی آختوبینسک می باشد . با این حال ، تصاویر ماهواره ای اخیر نشان می دهد که MIG-31K مسلح به کینژال ، هنوز در وضعیت تست های رزمی قرار دارند ( نزدیک به یکسال پس از ادعای نیروی هوایی روسیه) و این اثبات می کند که سرعت توسعه تسلیحات هایپرسونیک روسیه ، از آنچه که مسکو مدعی است ، با سرعت آهسته تری در حال انجام است . پی نوشت : 1- تمامی تاپیکهای متفرقه با محوریت میگ-31 در انجمن میلیتاری ، در قالب یک تاپیک جمع آوری و مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت . صرفاً برای میلیتاری / مترجم MR9
  17. 1 پسندیده شده
    HOT یک موشک ضد زره برد بلند هدایت شونده میباشد که قابلیت شلیک از روی وسایل نقلیه زرهی مثل انواع نفر بر ها و همچنین هلیکوپتر را دارد. اولین واحدهای این موشک در سال 1974 وارد خدمت شده و بیش از 85000 تیر از این موشک توسط 19 کشور سفارش داده شده اند که 820 واحد آتش بار بر روی خودرو های زرهی و 720 واحد روی هلیکوپتر ها نصب شده اند. این موشک توسط شرکت Euromissile که تلفیقی از شرکت های Aerospatiale-Matra فرانسه و DaimlerChrysler Aerospace المان بود و هم اکنون یکی از زیر شاخه های EADS به حساب می آید برای استفاده در ارتش های آلمان و فرانسه طراحی و ساخته شد و در چندین درگیری شرکت داشت که از مهمترین آنها میتوان به نبرد ایران عراق ، عملیات طوفان صحرا و نبرد داخلی لبنان اشاره کرد این موشک از درون یک لوله پرتابه شلیک میشود و چون هدایت سیمی است به وسیله اپراتور کنترل میشود. نمونه HOT 3 دارای سیستم های مدرن تری است به گونه ای که در مقابل اخلالگر های فروسرخ مقاوم بوده و به موازات سیستم فروسرخ از سیستم گرمایاب هم استفاده میکند. این نمونه که دارای سرجنگی با وزن 6.5 کیلوگرم میباشد میتواند در مقابل انواع زره ها از جمله زره های واکنش دهنده به کار برده شود و قدرت نفوذ آن چیزی معادل 1300 م م گزارش شده است. سیستم مقابله این موشک با زره واکنش دهنده از این قرار است که هنگامی که موشک به فاصله معینی از هدف رسید سرجنگی کوچکی که در پیشانی موشک قرار دارد به بیرون پرتاب شده و زره واکنش دهنده را از بین میبرد سپس سرجنگی اصلی از راه رسیده و زره را میشکافد و هدف را کاملا متلاشی مینماید. HOT 3 به یک فیوز مجاورتی لیزری مجهز شده که قابلی درگیری با سه هدف در دقیقه را به این سیستم میدهد. این موشک در فاصله 75 متری از محل شلیک مسلح شده و بردی نهایی آن معادل 4 کیلومتر میباشد که مدت پرواز آن چیزی در حدود 17.3 ثاتیه میباشد؛ همچنین این موشک به طور خودکار 0.5 متر بالای سطح افق شلیک کننده حرکت میکند تا از برخورد با موانع احتمالی اجتناب کند. سیستم مدول ضد تانک هات: این سیستم که در سال 1997 طراحی شده است در حقیقت یک سیستم چند منظوره میباشد که قابلیت نظارت و شناسایی آن به همان خوبی شلیک آن میباشد. این سیستم که در اختصار ATM نام دارد شامل سه قسمت سنسور های مدرن ، سیستم کنترل داخلی و برجک مسلح به موشک هات یا مسلسل میباشد. سنسور ها که شامل دوربین فرو سرخ ، دوربین تلویزیونی و فاصله یاب لیزری هستند با دکل یکپارچه شده اند و هنگامی که برای ایفای نقش شناسایی به آنها نیازی نیست میتوان این دکل را به صورت خودکار مثل پریسکوپ زیر دریایی ها جمع کرد. برد شناسایی این سیستم به 7 کیلومتر میرسد و توان هدفگیری از این فاصله را نیز دارد و برجک این سیستم توان حمل 2 یا 4 جایگاه پرتاب موشک یا توپ 20 م م با مسلسل کالیبر 12.7 را دارد اولین ازمایشات این سیستم در جولای سال 1999 آغاز شد و در این آزمایشات این سیستم موفق شد تا با کمک سیستم تلویزیونی و هدایت فروسرخ خود اهدافی نظیر تانک ، هلیکوپتر شبیه سازی شده و سنگر دشمن فرضی را مورد هدف قرار دهد. سیستم برجک خودرو زرهی مجهز به هات: برجک HOT UTM 800 روی خودروهایی نظیر Panhard VCR و GIAT VAB نصب شده و دارای 4 جایگاه شلیک موشک میباشد، همچنین این سیستم از سایت هدف گیری گرمایی Castor استفاده میکند و از جمله مشتریان این سیستم میتوان به کشورهای قطر و عراق اشاره کرد. برجک HOT Mephisto که توسط ارتش فرانسه مورد استفاده قرار میگیرد روی نفربر های زرهی VAB نصب شده و دارای 4 مقر شلیک به انضمام 8 تیر موشک ذخیره میباشد. این سیستم از سایت گرمایاب Thales Mephira استفاده میکند. برجک HOT Lancelot روی خودرو های زرهی جگوار و پیرانا و AMX 10 ارتش عربستان نصب شده است هات هوا پرتاب: با توحویل اولین نمونه های هات 3 به ارتش آلمان و فرانسه این موشک ها بر روی هلیکوپتر های تایگر این کشورها برای انجام ماموریت های ضد تانک نصب شدند. اولین تمرینات با این موشک که شاما حمله به اهداف ثابت و متحرک در فاصله بین 600 متر تا 4 کیلومتر با سرعت 150 کیلومتر بر ساعت بود در سال 2003 اغاز شد.. اما از آنجا که موشک های ضد زره ای که روی هلیکوپتر های میل 24 ارتش عراق نصب بودند بسیار نا کارآمد و ضعیف بودند عراقی ها تصمیم گرفتند که از این موشک بر روی هلیکوپتر های غزال استفاده کنند و هلیکوپترهای میل 24 امر پشتیبانی از غزالها را بر عهده بگیرند. مشخصات فنی: نوع: موشک ضد تانک ساخت: شرکت euromissle (محصول مشترک آلمان و فرانسه) طول: 1.5 متر قطر: 15 سانتی متر وزن: 24.5 کیلوگرم سرجنگی: انفجاری شدید موتور: راکتی دو مرحله ای سوخت جامد عرض بالها: 31 سانتی متر برد عملیاتی: از 75 تا 4000 متر سرعت: 864 کیلومتر بر ساعت استفاده کنندگان: آنگولا،اتریش،کامرون،چین،اکوادور،مصر،فرانسه،عراق،آلمان،کویت،لبنان،مراکش،قطر،عربستان،اسپانیا،سوریه و امارات. مترجم: Blaze استفاده از این مطلب منوط به درج لینک سایت میلیتاری و ذکر نام نویسنده میباشد.
  18. 1 پسندیده شده
    بسم الله الرحمن الرحیم   مقدمه: موشک هات یک موشک برد بلند نسل دوم علیه اهداف زمینی-زرهی است که دو شرکت Nord فرانسوی و Bölkow آلمانی بر اساس نیاز مشترک ارتش کشورشان توسعه داده اند موشک(هات) جایگزین موشک SS.11 هدایت سیمی شده است که در گذشته در خدمت نیروهای زمینی آلمان و فرانسه بوده است. موشک SS.11 از مکانیزم هدایت فرمان دستی به خط دید یا همان MCLOS استفاده میکند. چند سال بعد دو شرکت نورد و Bölkow به ترتیب با دو شرکت آئروسپاسیال و ام بی بی ادغام شدند که هردو شرکت مذکور در آینده شرکت یورومیسل(Euromissile) را تشکیل دادند و به طراحی و ساخت موشک های میلان رولاند و هات پرداختند.  این شرکت(درحال حاضرMBDA) یک شرکت مشترک از شرکت های دفاع آلمان و فرانسه است.موشک هات یکی از موفق ترین موشک های ضد زره در کلاس خود است و هم اکنون دها هزار عدد از این موشک به تولید رسیده و در 19کشور جهان در حال خدمت کرده است.این سیستم ضدتانک بر روی خودروهای زرهی متوسط وسبک و بالگرد های هجومی نصب شده است ودر سال 1976 به تولید محدود رسید اما درسال 1978 به تولید انبوه رسید به طوری که در یک ماه 800 تیره از این موشک ساخته شد.هات در ابتدا در ارتش المان و فرانسه بر روی خودرو های تخصصی ضد تانک و پشتیبانی آتش قرار گرفت.به علاوه شرکت یورومیسل به دلیل سفارشات کشور های خاورمیانه شروع به تولید انبوه این موشک کرد. در اواخر دهه 1970 بسیاری از کشور ها می خواستند که فقط به خرید تسلیحاتی از شوروی تکیه کنند دلیل ان هم محدودیت های کنگره امریکا در قبال صادرات موشک ضد تانک تاو بود(هات در مقایسه با سلاح هایی مانند تاو سرعت کند تری دارد). کاربران: هات درحال حاضر در بیش از 10 کشور به کارگیری می شود. آنگولا-اتریش-کامرون-چین-قبرس-اکوادور-مصر-فرانسه-آلمان-عراق-کویت-لبنان-مراکش-قطر-عربستان سعودی-اسپانیا-سوریه-تونس وامارات متحده عربی مقایسه سلاح نسبت به عملکرد: سرعت موشک برد میزان نفوذ در زره سرجنگی وزن پرتابه کالیبر موشک 864 کیلومتر بر ساعت 4300 متر 1250 م.م 6/48 کیلوگرم  tandem HEAT 24/5 کیلوگرم 150 م.م HOT-3 1116 کیلومتر بر ساعت 4000 متر 1000 م.م 6/09 کیلوگرم  tandem HEAT 22/7 کیلوگرم 152 م.م BGM-71E TOW-2A 1512 کیلومتر بر ساعت 7000 متر 1150 م.م 5/4 کیلوگرم  HEAT 35/0 کیلوگرم 130 م.م AT-6 KokonC    موشک هات حمل شده برروی نفربر زرهی VAB ارتش فرانسه انواع موشک هات: سرعت برد موشک میزان نفوذ در زره سرجنگی وزن پرتابه طول بالک ها کالیبر طول نوع موشک 864 کیلومتر بر ساعت 4 کیلومتر 800 م.م 5 کیلوگرم HEAT 23/5 کیلوگرم 0.31 متر 136 م.م 1/27 متر HOT 864 کیلومتر بر ساعت 4 کیلومتر 900 م.م (هات-2) 350 م.م (هات-2MP) 5 کیلوگرم HEAT 23/5 کیلوگرم 0.31 متر 150 م.م 1/30 متر HOT-2/-2MP 864 کیلومتر بر ساعت 4300 متر 1250 م.م 6.48 کیلوگرم tandem HEAT 24/5 کیلوگرم 0.31 متر 150 م.م 1/30 متر HOT-3   مشخصات  آلمان/فرانسه کشورهای سازنده 1978 ورود به خدمت 850 میلیمتر میزان نفوذ در زره 4 کیلومتر برد 1/27 متر طول موشک 0/14 متر کالیبر موشک 0/31 متر طول بال 23/5 کیلوگرم وزن 5 کیلوگرم وزن سرجنگی HEAT نوع سرجنگی سیمی(SACLOS) نوع هدایت   هلیکوپتر غزال مسلح به موشک ضد تانک هات همانطور که در بالا ذکر کردیم موشک هات یک موشک ضدتانک لوله پرتاب است که میتوان انرا از روی بالگرد ها-نفربرهای زرهی-خودروهای رزمی پیاده نظام-خودروهای پشتیبانی آتش(ضدتانک) و ... پرتاب کرد. مدت کوتاهی پس از معرفی موشک ضدتانک هات بر روی وسایل نقلیه زمینی توسط آلمان و فرانسه, هردو کشور بالگرد هایی مسلح به موشک HOT در نقش ضد تانک طراحی کردند. فرانسوی ها از بالگرد چند منظوره مسلح غزال استفاده کردند که حامل چهار موشک هات در دو لانچر دوگانه بود آلمان ها از بالگرد سبک چند منظوره بو- 105 برای پرتاب HOT استفاده کردند که قادر به حمل شش موشک هات در دو لانچر سه گانه بود. پس از آن موشک هات برای پرتاب از بالگرد های هجومی یوروکاپتر تایگر(ساخت آلمان) و Rooivalk(ساخت آفریقای جنوبی) آماده شد. قابل ذکر است تایگر آلمانی قابلیت حمل هشت موشک هات در دو لانچر چهارگانه را دارد. بالگرد بو-105 مسلح به شش عدد موشک هات هات بر روی پلتفرم های زیر قابل حمل است: AMX-10P(خودروی جنگی پیاده نظام) Wiesel(خودروی زرهی هوابرد) MBB Bo-105(بالگرد سبک چندمنظوره) Chaimite V-200(نفربر زرهی)     در یک حرکت غیر معمول در سال 1986 کمپانی یورومیسل یک سیستم زمین پایه برای موشک هات ارائه کرد این پروژه اطلس نام گرفت که در آن از پلتفرم های غیر زرهی کوچکتر مانند جیپ یا لندرور استفاده می شد.اطلس چیزی شبیه به موشک تاو نصب شده بر روی خودروهای سبک 4*4 بود.انتظار میرود که بر روی آن ازهر دو موشک هات با سرجنگی ضدتانک و چند منظوره استفاده شود. نویسنده ومترجم:محمدعلی توکلی(Alicommando) هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع شرعا حرام می باشد  
  19. -1 پسندیده شده
    توئیت یکی از رزمندگان انصارالله یمن
  20. -1 پسندیده شده
    امشب همزمان تصاویر اسیر سرباز زن اسرائیلی در غزه توسط کتائب عزالدین قسام منتشر شد و از طرف دیگر اولین تصاویر جاسوس جنجالی موساد در عراق هم روی آنتن صابرین‌نیوز که رسانه مقاومت عراق است رفت. سرنوشت شوم فاؤول صهیونیست اسیر در غزه که مرگ توسط موشک‌های اسرائیلی بود و جنازه‌اش در پایان کلیپ کوتاه به نمایش درآمد اما سخن الیزابت تسورکوف هم چیزی جز این نبود که رژیم اسرائیل در این شش ماه به دنبال آزادی من نبوده. @BisimchiMedia
  21. -1 پسندیده شده
    استقرار تانک های رژیم منحوس اسرائیل در اطراف بیمارستان القدس غزه منبع1 منبع2
  22. -1 پسندیده شده
    خوب جرئت كردن از دو سمت جناح دادن به حماس اگر حماس طوفان أتش ايجاد مي كرد يا بكنه واقعا كشتار صهيونيست هاست البته سخت هست چون اسمان دست اسرائيلي هاست
  23. -1 پسندیده شده
    یکی از مواردی که همیشه تو تحلیل ها از قلم می افته بحث شرایط و فشار روی طرف مقابل هست این صحبت بنده که گفتم اون ها هم درد میکشن بیشتر از مردم غزه بخشیش از روی قرآن هست و بخشیش اخبار داخل اسراییل اینکه نمی تونیم تصور کنیم رو حق میدم خودم هم تصور درستی ندارم علت هم عدم درک نبض جامعه اسراییل هست ولی در جنگ ۳۳ روزه فشار بر اسراییلی ها خیلی شد با اینکه شرایط به ظاهر براشون راحت تر بود و اخبار عجیبی از اون موقع اومده بویژه هنگام صدور آتش بس و‌رفتار نماینده رژیم صهیونیستی ولی با این وجود هنوز هم پذیرش این حرف برای بنده سخته
  24. -1 پسندیده شده
    https://www.newslaw.net/حماس-روایت-اشغالگران-درباره-بیمارستان-الشفاء-یک-نمایشنامه-پیش-پا-افتاده-و-مفتضحانه-است.a287706 سناریو پناهگاه رهبران حماس در زیرزمین بیمارستان شفا و آنهمه تصاویر گرافیکی و انیمیشن ساختگی هیچ نتیجه ای جز کشتار بیشتر مردم مظلوم غزه به خصوص کودکان و بیماران نداشت
  25. -1 پسندیده شده
    https://farsi.palinfo.com/36497 عملیات شهادت طلبانه مقاومت در بیت لحم # به کرانه باختری مسلح سلام کنید