برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 1 آذر 1402 در پست ها
-
4 پسندیده شدهرزمندگان مقاومت یمن کشتی باری گلکسی لیدر متعلق به یک شرکت صیهونیستی با پرچم پاناما که از ترکیه به سمت هند در حرکت بود را در دریایی سرخ توقیف کردن . این اقدام بعد از هشدار امروز انصارالله یمن مبنی بر حملات به کشتی های اسرائیلی صورت گرفت حملات رزمندگان مقاومت فلسطین به ادوات زرهی صیهونها در خیابان های غزه https://www.aparat.com/v/BFWfw شکار پیاده نظام صیهونها در نوار غزه https://www.aparat.com/v/tjmGS پیدا شدن بقایایی پهپاد ام کیو9 آمریکایی در سواحل سومالی / این پهپاد هفته گذشته توسط رزمندگان یمنی سرنگون شد شکار تانک مرکاوایی صیهونها توسط پرتابگر دوتایی کورنت در مرزهای لبنان
-
2 پسندیده شدهتشکر سریال ها رو با سریال های کلاس فاتح مقایسه کردم ، دو رقم آخر مربوط به تعداد ساخته شده نیست ، برای فتاح این سریال رو داریم JAFB1C00XX00 که اون XX مربوط به تعداد ساخته شده از همون سری هست درباره سری تولیدی هم چند حالت ممکن هست ، اگر B1C رو در نظر بگیریم میشه نسل دوم و ارتقای سوم ، اگر 1C رو در نظر بگیریم میشه نسل اول و ارتقای سوم ، اگر هم C رو در نظر بگیریم میشه نسل سوم کد JAFB یا FB هم مربوط به کلاس و نام موشک است ، درباره کد مربوط به یگان بکارگیرنده هم یا مربوط به JA می باشد یا هم مربوط به اون 00 آخر سریال چون در فاتح ها هم این 00 زیاد دیده شده ولی در بعضی از اونها سریال تماما عددی می باشد و حروفی درش وجود ندارد با این فرضیات ، از این سری حداقل 55 تیر ساخته شده است چون در عکسها دو شماره 54 و 55 دیده میشود ، اگر این نسل دوم یا سوم باشد هم تعداد بیشتری در انبار وجود دارد ولی الزاما نسل های قبلی قرار نیست عملیاتی باشند و ممکن هست پروتوتایپ و برای تمرین نیرو و انجام اصلاحات مورد نظر باشند ، حداقل روی 55 تیر عملیاتی میتونیم حساب کنیم که برای زدن اهداف بسیار با ارزش مانند پدافندهای ضد بالستیک و رادارهای دوربرد کافی میباشد. در کل نظر شما صحیح به نظر میرسه که این موشک قبلا ساخته شده و امروز رونمایی شده است چون با توجه به سریال جزو نمونه های اولیه نمی باشد و از سری عملیاتی و تولید انبوه می باشد.
-
1 پسندیده شدهماهواره های ناشناخته ی ایرانی مبین 1 و مبین 2 در فضا قرار دارند!!! سپاه پاسداران به 5 ماهواره در فضا دسترسی دارد: ماهواره های نور 2 و 3 ماهواره ی خیام ماهواره های ناشناخته ی مبین 1 و 2
-
1 پسندیده شدهسلام به نظر می رسد با نسخه جدید از موشک خیبر شکن در نمایشگاه امروز هوافضا روبرو هستیم. ظاهرا نسخه جدید از کلاهک جدیدی مشابه موشک فتاح 1 بهره می برد.
-
1 پسندیده شدهتوقیف کشتی اسرائیلی با 52 خدمه توسط یمن بیانیه نیروهای مسلح یمن بسم الله الرحمن الرحیم در اجرای رهنمودهای رهبر انقلاب جناب فرمانده عبدالملک بدرالدین حوثی رحمت الله علیه و در پاسخ به مطالبات مردم بزرگ یمن و همه آزادگان ملت و بر اساس مسئولیت دینی، انسانی و اخلاقی در قبال ملت مظلوم فلسطین و محاصره ناعادلانه آنها و ادامه کشتارهای هولناک و شنیع توسط دشمن. نیروی دریایی نیروهای مسلح یمن با استعانت از خداوند متعال عملیات نظامی را در دریای سرخ انجام دادند که نتیجه آن توقیف یک کشتی اسرائیلی و انتقال آن به سواحل یمن بود. نیروهای مسلح یمن با خدمه کشتی بر اساس آموزه ها و ارزش های دین مبین اسلام ما برخورد می کنند. نیروهای مسلح یمن به تمامی کشتیهای متعلق به دشمن اسرائیلی یا مقابله با آن هشدار دادند که به هدف قانونی برای نیروهای مسلح تبدیل خواهند شد. این سازمان از همه کشورهایی که اتباع آنها در دریای سرخ کار می کنند می خواهد از هرگونه کار یا فعالیت با کشتی های اسرائیلی یا کشتی های متعلق به اسرائیلی ها خودداری کنند. نیروهای مسلح یمن تأیید می کنند که تا پایان تجاوز به نوار غزه و جنایات شنیع علیه برادران فلسطینی ما در غزه و کرانه باختری، به عملیات نظامی علیه دشمن اسرائیل ادامه می دهند. هر کس امنیت و ثبات منطقه و کریدورهای بین المللی را تهدید کند، موجودیت و جامعه صهیونیستی است و اگر جامعه جهانی نگران امنیت و ثبات منطقه و عدم گسترش مناقشه است، باید جلوی تجاوز اسرائیل به غزه را بگیرد. همانطور که در بیانیه قبلی اشاره کردیم، عملیات نیروهای مسلح تنها کشتی های موجودیت اسرائیل و کشتی های متعلق به اسرائیلی ها را تهدید می کند. صنعا، جمادی الاول 6، 1445 ق مربوط به 19 نوامبر 2023 میلادی صادر شده توسط نیروهای مسلح یمن وستانیوز
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهاینجا که دیگه تونل نبود اسیر اسراییلی نبود مرکز فرماندهی نبود ... اقایونی که فرمودند شفا را حماس زده اینجا را کی زده؟
-
1 پسندیده شدهجنایت هولناک جدید تروریست های اسرائیلی در غزه در پی بمباران وحشیانه مدرسه الفاخوره (وابسته سازمان آنروا) در شهر غزه توسط جنگندههای ارتش رژيم صهیونیستی، بیش از ۲۰۰ نفر غیرنظامی پناهنده از جمله دهها زن و کودک شهید و زخمی شدند.
-
1 پسندیده شدهبسم ا... عجالتا " در پاسخ به فرموده شما در خصوص سند ، اول حوزه مفهومی مدیا بک فایر یا شلیک معکوس رسانه ای یادآوری می کنم .. به شکل خلاصه ، شما هر اندازه بیش از یک حد مشخصی روی یک موضوعی تحلیل داشته باشید و درمورد آن مطلب ، عکس و .. قرار بدید ، حتی اگر این حوزه مفهومی ، مثبت ، خوب ، حق و ... باشد ، بستری را فراهم می فرمایید که درآن ، یک صدای متفاوت ، هر اندازه بی پایه و اساس ، نمود پیدا می کند و بولد می شود ، طرفدار هم زیاد پیدا می کند . این قضیه را یک بنده خدایی به اسم سوزان دی مولر در سال 1999 مطرح کرد و اسم آن را گذاشت ، خستگی ناشی از شفقت .. یا به اصطلاح compassion fatigue ... برای همین به دوستانی مثل شما که دغدغه فلسطین ، قدس و حتی ایران را دارند ، پیشنهاد می کنم حساب شده تر وارد این قضیه بشوید .. === از اینکه بگذریم ... سخنرانی این پتیاره صهیونیست ،( نتانیاهو ) در سال 2023 درست جلوی نمایندگان همه کشورهای دنیا صورت گرفته و به نقل از خودشون هست https://www.gov.il/he/departments/news/speechun230911 مدعیان تاریخ خاورمیانه و جهان برند به زبان اصلی یعنی عبری این سخنرانی را بخونند ، حالا جدای متن سخنرانی که وقاحت همیشگی اینها را به شکل واضحی به نمایش گذاشته ، این قسمت را خدمت شما عرض می کنم حالا دقت کنید ، یک موجودیت غاصب ، از موضع مدعی چنین حرفی را زده .. مثل این هست که یک نفر وارد یک خانه ای بشود ، پدر و مادر و فامیل صاحبخانه را با گلوله بزند ، بعد که طرف شکایت کرد به قاضی ، مدعی بشود که این خانه از ابتدا برای او بوده گروه های فلسطینی ، از کمپ دیوید به این طرف ، از موضع ضعف وارد مذاکرات صلح شدند و هر بار ، تل آویو یک دونه پس گردنی به اینها زد و وادارشون کرد عقب نشینی کنند ... حالا این پتیاره ، مدعی هست که فلسطینی ها صلح نمی خواهند ، آن هم در خانه خودشون که اشغال شده .... 5 دقیقه فکر کنند ، متوجه می شوند که این موش کثیف ، مدعی چه چیزی هست
-
1 پسندیده شدهبا سلام خدمت همه دوستان گرامی شما به بزرگواری خودت بی سوادی من را ببخشید . سند خواستی من هم چیزی که خوانده بودم را آوردم . شما قبول نداری به من ربطی ندارد . راست و دروغش گردن گوینده جناب آقای حسین جابری انصاری دیپلمات سابق وزارت امور خارجه . حداقل در زمینه سیاسی و ترجمه متون و تحلیل وقایع از من با سوادتر است . در خصوص آبروی اسرائیل هم من نگرانش نیستم که رفته یا نرفته . چون مجبورم سند از دفتر بسیج لندن و پاریس و واشنگتن و استرالیا بیاورم که شما قبول نمی کنید . شما می فرمایید نرفته باشد ما هم می گوییم نرفته .
-
1 پسندیده شدهخدا رو شکر و نمردیم و معنی سند رو هم فهمیدیم. برادر من وقتی داری از نتانیاهو نقل قول می کنی باید اصل جملاتش به زبان عبری رو به عنوان سند بیاری به همراه تاریخ دقیق سخنرانی ش یا آدرس دقیق مقاله ای که سخنرانی رو از اونجا استخراج کردی. مشرق نیوز هم شد سند؟ نعوذبالله در مورد نظر سنجی هم اگر نظر سنجی نکردید از کجا فهمیدید که آبروی اسرائیل رفته؟ همین طوری رو هوا؟
-
1 پسندیده شدهمجموعه حملات کواد کوپترهای اکراینی به ادوات روسی در محور آودیوفکا / عموم این حملات برای دو سه روز اول صورت گرفته است قبلا هم توضیح دادم در حملات کواد انتحاری ها و ار پی جی ها بر علیه تانک بخصوص تانک های مجهز به صفحات زرهی و زره واکنشگر اضافی عموما تانک ها جون سالم بدر می برند مگر توسط چند کواد کوپتر مورد اصابت قرار بگیرند ویا نقاط بشدت آسیب پذیر که بیشتر سقف برجکه .برای نفربرها هم به دفعات برای طرفین مشاهده شده که بعد اصابت موشک گلوله توپ و کواد نفربر اسیب دیده ولی به مسیر خودش ادامه میده درباره نفرات پیاده هم کوادهای مجهز به سرجنگی ضد زره مثل راکت ار پجی 7 مگر مستقیم به نفرات اصابت کنه که کشنده باشه گلوله های 30 و 40 م م بعضا می تونه از این راکت ها برای نفرات پیاده خطرناک تر باشه این ها دانستنی ها خوبیه چون کواد ها درحال فراگیر شدن در تمام جنگ ها و درگیریهاست تانک تی 90 روسی / بعد از اصابت به مامرویت خودش ادامه میده تانک تی 72 حرکت فقط این https://www.aparat.com/v/qhOjB در محور اودیوفکا یک تانک لئوپارد با پشتیبانی یک نفربر برادلی به سمت مواضع روسها حمله ور شده .تانک لئو بعد از چند شلیک با پرتاب نارنجک دودزا زمینه عقب نشینی خودش رو فراهم میکنه اما نفربر برادلی مورد هدف قرار گرفته و آسیب میبینه که توسط یک برادلی دیگه یدک کشیده میشه احتمالا محور اودیوفکا .روسها باری پاکسازی سنگر اکراینی ها از مهمات خوشه ایی هوشمند استفاده می کنند . دو مهمات به سنگر اکراینی ها دقیقا اصابت میکنه روسها سه تانک تی 64 اکراینی را بوسیله چند کواد انتحاری مورد حمله قرار داده حمله کواد کوپتر روسی به وانت اکراینی یک از سرنشینان برای جلوگیری از کشته ویا زخمی شدن خود را از وانت در حال حرکت پرتاب می کند. سرنشین دوم هم به نظر در این حمله کشته ویا زخمی میشود حملات راکت های همیارس به محل استقرار یک راکت انداز توس و سامانه اتش یاب روسی راکت انداز توس با نتیجه نامشخص حمله سامانه آتش باب / اسیب دیدن در این حمله حملات هیمارس به مجموعه سامانه های چنگال روس حمله ناکام به یکی از اهداف آسیب دیدن هدف دوم هدف قرار گرفتن توپ کششی اکراینی توسط لانست ها برای حملات لانست بخصوص بر علیه توپ های کششی در برخی اوقات باید لانست مستقیما به خود توپ برخورد کنه تا آسیب جدی ایجاد بشه حالا خدمه به هر حال در معرض اسیب هستن ویا مهمات اطراف توپ در نتیجه حمله لانست اسیب ببینند البته با توجه به استقرار توپها در مناطقی با پوشش جنگلی و همچنین استفاده از تورهای استتار برخورد لانست واتش گرفتار انها می تونه از برخورد مستقیم خود لانست خطرناکتر باشه حملات لانست به ادوات اکراینی انهدام راکت انداز گراد سه تانک تی 72 و 64 اکراینی حمله به دو نفربر برادلی سرجنگی لانست در فاصله چند متری هدف بصورت برنامه ریزی شده توسط اپراتور منفجر شد شکار یک توپ کششی و یک توپ خودکششی اکراینی توسط لانست توپ خودکششی یه چند ویدئویی تقریبا شبیه به این دیدم و توی تاپیک قرار دادم ولی زاویه حمله زمان و مکان حمله هر کدومشون متفاوت بوده توپ کششی سرنگون شدن یک پهپاد انتحاری اکراینی توسط بالگرد میل 28 در ساحل کریمه تلفات انسانی روسها در آودیفوکا (این تصویر برای روزهای اول حمله روسهاست) و سایر نقاط تلفات انسانی اکراین (کشته شدگان واسرا) 11 کشته اکراینی یک گروه 13 نفره از جان باختگان اکراینی یک گروه 5 یا 6 نفره از جان باختگان اکراینی یا واحد 5 نفره اکراینی یک گروه 4 نفره به اسارت گرفته شدن5 نظامی اکراینی اینم چند نظامی روس هستن که درتلاش برای عقب نشینی مورد حمله یک کواد اکراینی قرار گرفته. نکته جالب با وجود اصابت کواد به چند سانتی دو سرباز روس اما این دو کشته نشدن اصابت گلوله توپ اکراینی در فاصله نزدیک نفربر روس هیمارس و توپ خودکششی روس خمپاره 81 م م (82) کماندویی روسها انهدام ام تی ال بی اکراینی لانست و توپ خودکششی اکراینی انهدام تانک اکراینی در پی اصابت موشک ضد زره هدف قرار دادن یک خودرو زرهی ام تی ال بی که یک توپ کششی دی 20 152 م م را یدک می کشید ( ویدئو قدیمی و ماله 2 ماه پیشه فکر کنم روسها یک لانست هم حواله این توپ کردن) لانست ورادار پی 18 شکار توپ کششی اکراینی درحمله گلوله هدایت لیزری کراسنوپل روسها حملات هیمارس ها انهدام یک توپ خودکششی 203 م م 2اس7 روسی حمله به محل استقرار توپ خودکششی ماستا با نتیجه نامشخص آسیب دیدن راکت انداز گراد خسارتهای زرهی و ادواتی اکراین دو نفربر بی ام پی تانک تی 64 توپ خودکششی غربی تخلیه یک نفربر برادلی آسیب دیده درباره این تصاویری که از ادوات خسارتی قرار میدم لازم بذکر برخی ازشون برای اول تصاویر هوایش منتشر میشه و ممکنه در ادامه تصویر زمینی اون پخش بشه ویا حتی ممکنه این وسیله از محل اولیه خودش یدک کشیده شده باشه. برای همین خودم همیشه یک درصدی رو برای خطا قرار میدم یک تانک روسی که در حال یدک کشیدن یک تانک آسیب دیده است مورد اصابت یک نارنجک پرتابی از کواد اکراینی قرار گرفته به نظر بدون آسیب جدی + یک نفربر منهدم شده روسی دیگر برای نخسین بار سامانه پدافندی ویتاز اس 350 در منطقه شمالی (منظور همون محیط عملیاتی جنگ اکراینه ) استقرار یافت هر پرتابگر اس 350 دارای 12 موکش پدافدنی با بردی 120 و ارتفاع 30 کیلومتری هستن رادار خود مجموع تا 150 کیلومتر برد داره البته میتونه با سایر رادارهای روسی هم هماهنگ بشه نمایی بهتر از دو تانک منهدم شده اکراینی که در تلاش باری تخلیه یک تانک تی 90 ام روسی آسیب دیده خود شکار شدن (حدود دو هفته پیش تصاویر کامل و با جزئیات این اتفاق توی تاپیک ارسال شد) شکار سامانه چنگال روسها در حملات 5 کواد انتحاری اکراینی تلاش سرباز روس برای به دام انداختن کواد اکراینی بوسیله یک تور
-
1 پسندیده شدهآزمایش پدافند پهپاد پایه ی 358 و شکار پهپاد MQ1 آمریکایی یک پهپاد جدید ایرانی:
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهموشک هایپرسونیک فتاح چگونه تاد آمریکایی و پیکان اسرائیلی را جا میگذارد؟ سرعت و قدرت مانورپذیری موشک هایپرسونیک «فتاح» دو مؤلفهای هستند که این موشک را قادر میسازد از سد بهترین سامانههای دفاع هوایی آمریکایی و اسرائیلی نظیر «تاد» و «پیکان» عبور کند. ادامه: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/03/23/2909040/موشک-هایپرسونیک-فتاح-چگونه-تاد-آمریکایی-و-پیکان-اسرائیلی-را-جا-می-گذارد
-
1 پسندیده شدهاز حرص خوردن بابت کیفیت پایین تصاویر و تصویر منتشر نکردن از تسلیحات حالا رسیدیم به حرص خردن بابت این ولع نشان دادن تصاویر فول اچ دی و پرجزییات از انواع سلاح های مهم. من به شخصه که راضی ام خودم این اشتیاق محض را در خودم سرکوب کنم و محروم بمونم ولی این تصاویر را با این جزییات نمایش ندند ولو به ظاهر هیچی نباشه.
-
1 پسندیده شدهسلام و تشکر از جنابعالی این موضوع که اشاره کردین دو مساله رو بیان میکنه اول اینکه برای جلوگیری از رصد دقیق راداری مرحله دوم پرتاب آزمایشی به عمق کشور انجام شده است تا بواسطه موانع طبیعی و انحنای زمین و اینکه مرحله نهایی چند صد کیلومتر قبل از رسیدن به هدف است مورد شناسایی واقع نشود ، بخصوص اینکه در آبهای جنوب و کشورهای همسایه رادارها و کشتی های شناسایی دوربرد بالستیک مستقر هستند ولی اینها نمی توانند اهداف در ارتفاع چند ده کیلومتری را از فاصله بیش از هزار کیلومتری با دقت بالایی رصد کنند دومین دلیل نیز به بخش سیاسی مربوط میشود ، معمولا پرتاب های بالستیک بصورت شمال - جنوب یا شمال غرب - جنوب شرق و ... انجام میشد اما این بار بصورت جنوب - شمال انجام شده است ، کشورهایی که باید این هشدار را دریافت کنند بهتر است که آن را دریافت کنند و درصدد از بین بردن ثبات و صلح موجود در مرزهای شمالی ایران نباشند ، این صلح و ثبات به نفع همه است ولی اگر قرار باشد ایران ضرر کند ، آنها بیشتر ضرر خواهند کرد
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبا سلام و درود با توجه به تطبیق فیلم تست موشک فتاح و نکاتی که سردار حاجی زاده اعلام کردن و همین طور در رابطه با صحبت های چند روز پیش دوستان در استاتوس مربوط به اینکه : در فضای جغرافیایی کشورمان تا چه مقدار می توان برد موشک ها را آزمایش کرد ؟ ( البته جدای از رابطه بین ارتفاع و عرض طی شده توسط موشک ها که به صورت غیر مستقیم برد نهایی را می شود آزمایش کرد ) تحلیل ریز بینانه تر آزمایش امروز خالی از لطف نیست . دقت در تصاویر محل پرتاب و مسیر پروفایل پروازی موشک برای من نکات جالبی داشت . با توجه مسیر طی شده کلاهک پس از جدایی از بدنه موشک و ادامه طریق آن با کشیدن یک خط فرضی ( بین کلاهک و بدنه ) می شود حدوداً مبدا شلیک را محاسبه کرد و همین طور پروفایل پروازی و مقصدی که در پیش گرفته را به صورت تقریبی در نظر گرفت پردازش و تطبیق بیشتر شرایط محیطی در سایت پرتاب ، با نقشه های ماهواره ایی محل دقیق شلیک به دست می آید ( محل پرتاب در بین راسک و نگور هست . در حومه چابهار و منتهی الیه مرز ایران در جوار بندر گواتر پاکستان ) اکنون با دانستن محل شلیک و جهت آن و در نظر گرفتن برد اعلام شده رسمی 1400 کیلومتر باید محل فرود را مشخص کنیم ( که البته کمی تقریبی است ) به احتمال زیاد با توجه به موقعبت قرار گیری شهر های بزرگ در مسیر این پروفایل فرضی می توان محل اصابت را حوالی سمنان در نظر گرفت که می شود 1200 کیلومتر ( و صد البته که با تعریف ارتفاع بالاتر می توان برد نهایی را شبیه سازی کرد ) فقط می ماند یک نکته که من از تحلیل و تطبیق آن باز ماندم ( انشالله دوستانی که از ما اشراف فنی بهتری دارند تشریح بیشتری ارائه بدهند ) : و آن نکته این بود که باتوجه به محل پرتاب و نور خورشید که طلوع صبح را نشان می دهد و سایه ایجاد شده در فیلم که رد احتراق موتور موشک را روی زمین بازتاب می دهد و انطباق آن با نقشه محل مزبور به نظر من آمد که جهت طی شده باید به سمت دریا باشد ولی در ادامه فیلم و همانطور که قبل تر اشاره کردم در هنگام جدایش بدنه موشک مشخص هست که جهت به سمت شمال است ! ( بهر روی دو احتمال به ذهنم رسید : یکی اینکه فیلم پرتاب و فیلم جدایش کلاهک مربوط به دو آزمایش جداگانه باشد و دیگری اینکه موشک برای اوج گیری حالتی شبه عمودی را طی نموده و از طریق دوربین خود موشک این اشتباه بصری برای ما ایجاد شده باشد ) گردآوری جهت انجمن میلیتاری
-
1 پسندیده شدهیکی از مسائلی که در مورد یک سلاح هایپرسونیکHGV باید در نظر گرفت طی مسیر طولانی بصورت گلاید هست در واقع یک برد مشخص پروفیل پروازی بصورت بالستیک است و بعد رها سازی کلاهک تا رسیدن به هدف گلاید خواهد کرد. یکی از راه های اینکه بنظرم میشه فهمید که آیا کلاهک واقعا گلاید میکنه یا خیر، پی بردن به نوع موشک حامل کلاهک موشک فتاح هستش. موشک مورد نظر شباهت زیادی به موشک خیبرشکن دارد. برد موشک خیبر شکن۱۴۵۰ کیلومتر و برد موشک فتاح ۱۴۰۰ کیلومتر اعلام شده همانطور که مشخص است تفاوت برد بسیار جزی است و اگر فاز میانی هم بعنوان برد رها شدن یک کلاهک گلاید پذیر از این موشک در نظر گرفته شود باز هم چندان انطباقی با نسبت ارقام نمونه های مشابه خارجی ندارد. چه بسا بتوان مسیر بالستیک با تغییرات جزیی در مسیر پروازی را برای فتاح متصور بود. همان چیزی که روس ها در موشک بالستیک Topol MR به نمایش گذاشتند. در این نسخه از موشک توپول تغییر پروفیل پروازی جزی صورت میگیرد. با تمام کشندگی های خاصی که چنین موشکی برآورده میکند با این حال جای سلاحHGV را نخواهد گرفت. پروفیل پروازی خاص در محیط جو با سرعت هایپر سونیک از HGV یک سلاح کشنده میسازد وگرنه صرفا سرعت زیاد یک مقوله سوایی است. قیاس عام از موشک هایپرسونیک معمولا به HGV ختم میشود. با این حال تفاوت دو سلاح بسیار واضح است . برای درک بهتر بد نیست مثال زیر گفته شود که قیاس یک HGV با یک کلاهک بالستیک مثل موشک Topol MR همانند قیاس موشک کروز و بالستیک است. دارای تفاوت های زیاد و واضح در عملکرد و کارایی و کشندگی و بقا پذیری و نحوه هدایت و موارد بسیار دیگر! با HGV وارد یک شاخه جدیدی از تسلیحات میشویم که به برگ های برنده ما در تسلیحات تغییر دهنده بازی اضافه خواهد کرد. اما با کلاهک مشابه Topol MR ما همچنان با موشک بالستیک طرف هستیم. تفاوت بسیار بین این دو ... پ ن: باید صبر کرد تا اظهار نظر یا فیلمی از مراحل پروازی فتاح بیرون بیاد. موشک Topol MR
-
1 پسندیده شدهآمادگی برای تولید انبوه ؟!!! تحویل نمونه دوم جت آموزشی یاسین در طول حداقل دو دهه گذشته ، صنایع هوانوردی ایران ، برنامه های مختلفی را برای تولید یک جت رزمی- آموزشی بومی در دستور کار خود قرارداده بود که درنهایت در مارس 2023 ، نمونه دوم و به گفته مقامات نیروی هوایی ایران ، نمونه معیار جت یاسین رونمایی گردید . به تنهایی و بر روی پاهای خود دراواخردهه نخست قرن بیست و یکم ، یعنی از میانه های سال 2010 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت برای پاسخ به نیازمندی های روزافزون این نیرو به یک جت آموزشی پایه ، با علم به عدم توانایی خرید چنین تجهیزاتی از شرکتهای اصلی سازنده این سامانه های هوایی ، یک نسخه بومی از چنین هواگردهایی را توسعه دهد . در این میان ، اگر چه ناوگان عملیاتی این نیرو همچنان پاسخگوی نیازمندی ها به نسبت می بود و امکان آموزش خلبانان را فراهم می نمود ولی فناوری این هواگردها بتدریج قدیمی می شد و نیازمند بروزرسانی گسترده بود ، در نتیجه ، طراحی یک برنامه بومی در اولویت قرار گرفت . بدین ترتیب ، از اوایل سال 2009 ، سازمان صنایع هوانوردی ایران ( IAIO) نیازمندی های نیروی هوایی را در این حوزه دریافت نمود و سنک بنای اولیه را دراین زمینه بنا نهاد . این هواگرد جدید که کوثر-88 نام گرفته بود ( برگرفته از سوره مبارکه یکصد و هشتم قرآن کریم .م ) قرار بود در چند سال آینده بتدریج توسعه پیدا کند . بااین حال روند شکل گیری پیکربندی این هواگرد جدید تا تابستان سال 2014 بطول انجامید و پس از تولید نسخه یک به یک در همین سال ، مرحله آزمایش های آیرودینامیکی ، سازه ای آغاز گردید تا پس از حل مشکلات احتمالی ، برنامه برای تولید نمونه پروازی ادامه پیدا کند . اگرچه این روند بدلایل مختلف با کُندی پیشرفت می نمود ، اما در اواخر سال 2015 مراحل ساخت اولین نمونه در تاسیسات اصفهان آغاز شد و درنهایت ، بهار سال 2017 شاهد اتمام مراحل مونتاژ بود و متعاقب آن ، در پائیز سال 2018 آزمایش های اولیه ای که بیشتر در حوزه خزش روی باند می بود ، در دستور کارقرار گرفت . در این میان ، براساس اطلاعاتی که به شکل غیر رسمی در رسانه ها پدیدار می شد ، آزمایش های زمینی برخی مشکلات اساسی را پدیدار نمود تا زمان اولین پرواز این هواگرد به تاخیر بیافتد ،در حالی که با پیشرفت پروژه ، نام آن نیز تغییر پیدا کرده و به "یاسین" ( برگرفته از سوره مبارکه سی و ششم قرآن کریم .م ) تغییر پیدا نمود ، که ازاین مرحله به بعد ، کل برنامه وارد دوره جدیدی گردید . طبق اطلاعات منتشر شده در رسانه های ایرانی ، آزمایش های پروازی این هواگرد جدید در پایگاه سوم شکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ( پایگاه هوایی شهید نوژه ) انجام می شد و نهایتاً به شکل رسمی ، در 17 اکتبر 2019 اولین پرواز این هواگرد ثبت گردید . دومین فروند ، نمونه معیار برای تولید : با توجه به ثبت اولین پرواز یاسین و ادامه آن ، می شود تحلیل نمود که برنامه تولید یاسین به احتمال بسیار زیاد ، شکل نهایی خود را گرفته در نتیجه ، تولید نمونه دوم که به نوعی استاندارد برای تولید انبوه این هواگرد است ، آغاز شد . براساس گزارش های موجود ، نمونه دوم یاسین ، تفاوت های نسبی را نسبت به نمونه نخست بخود می بیند . اگر این مساله بعنوان یک مبناء برای تحلیل قرار گرفته و داده های منتشره از سوی وزارت دفاع و سازمان صنعتی هوانوردی ایران نیز در کنار آن قرار داده شود ،این هواگرد در آینده نزدیک در خط تولید انبوه قرارخواهد گرفت . برای نیل به این هدف ، کارگاه های این شرکت ایرانی در حال تجهیز به سامانه های لازم هستند تا روند تولید قطعات و زیرمجموعه های مورد نیاز را آغاز کنند . درصورتی که این روند بدون وقفه ادامه پیدا کند ، در زمانی که هنوز اعلام نشده ، می بایست شاهد اولین پرواز نمونه دوم نیز بود ولی با توجه به اینکه این روند برای نیروی هوایی ایران از اهمیت بسار زیادی برخوردار است ، احتمالا یک برنامه با اولویت بالا محسوب شده و می توان پیش بینی نمود که تولید فروندهای بعدی صورت پذیرد . https://www.aparat.com/v/XZIEl آینده : علیرغم امیدواری های اولیه ، زمان واقعی شروع تولید انبوه این هواگرد مشخص نشده ولی اگر این امر محقق شود ، نیروی هوایی ایران احتمالا امیدوار است که سری نخست این جتهای دومنظوره راطی چند سال آینده تحویل گیرد . در همین راستا برخی تحلیلگران نظامی معتقدند که نیروی هوایی ایران برای بروزرسانی ناوگان آموزشی خود حداقل به 50 تا 60 فروند هواگرد نیاز دارد و اگرچه تولید این تعداد نیازمند زمان بسیار طولانی است ولی میتواند کمک بسیار بزرگی به منظور آموزش خلبانان جدید و مهمتر از آن ، حفظ آمادگی حرفه ای خلبانان این نیرو باشد . براساس داده های موجود ناوگان آموزشی عملیاتی نیروی هوایی ایران ، از چند اسکادران تشکیل شده که همگی به هواگردهای آمریکایی مجهز هستند که پنج دهه پیش خریداری شده و اگر چه هنوز فعال هستند ، اما پاسخگوی نیازهای روز این نیرو نبوده و باید جایگزین شوند . در نتیجه اگر تولید یاسین محقق شود ، به نیروهای مسلح ایران ، این توانمندی را می دهد که تجهیزات قدیمی را بتدریج از رده عملیاتی حذف و مهم تر از آن ، نسل جدیدی از خلبانان را برای مواجه با تهدیدات ، آموزش دهد . ویژگی های فنی : کوثر-88 /یاسین ، یک هواگرد دو منظوره آموزشی –رزمی است که برای تربیت خدمه هوایی برای نیروی هوایی ایران و همچنین اجرای ماموریت های پشتیبانی نزدیک سبک طراحی شده و اگر چه هنوز قابلیتهای رزمی برای آن تعریف نگردیده ولی مقامات ایرانی مدعی هستند که امکان تبدیل این هواگرد به نسخه مسلح شده نیز وجود دارد .بلحاظ آیرودینامیکی ، یاسین یک هواگرد با الگوی متعارف بود که از یک بدنه کشیده بهره می برد که بخش اعظم آن را کابین دو سرنشینه آن تشکیل می دهد . در طرفین بدنه ، ورودی های هوای پیشرانه و درانتهای آن نیز خروجی موتور قرار دارد . درازای یاسین به 12 متر می رسد ، در حالی که فاصله دوسربال آن نیز حدود 10.4 متر است . وزن خالی آن حدود 3.9 تن و حداکثر وزن آن هنگان برخاست حدود 6.6 تن ارزیابی شده . این هواگرد از دو پیشرانه توربوجت با نام ایرانی " اوج" استفاده می کند که گفته میشود نسخه اصلاح شده ای از پیشرانه جنرال الکتریک جی-85 است . طبق اطلاعات موجود از منابع داخلی ایران ، رانش این موتور چیزی بیش از 2250 پاوند بدون پس سوز بوده که یاسین را قادرمی سازد تا به سرعتی درحدود 1.4 ماخ در یک برد 1200 کیلومتری و سقف پرواز 11 هزارمتر برسد . یاسین ، بدلیل فلسفه طراحی اولیه خود بعنوان یک هواگرد آموزشی ، دو سرنشینه بوده و هر دوکابین ، به مجموعه ای از اویونیک و تجهیزات پروازی مجهز است ،در حالی که گفته می شود مجموعه صندلی پران های این هواگرد به شکل بومی و با استفاده از کمک های فنی روسیه توسعه پیدا کرده است .اگر این تحلیل که یاسین یک جت آموزشی پیشرفته برای نیروی هوایی ایران است را بعنوان یک فرض اولیه در اختیار داشته باشیم ، با توجه به اینکه این نیرو به احتمال بسیار زیاد در آینده ممکن است جنگنده های سوخو-30 و سوخو-35 را دریافت کند ، احتمالا نسل جدید خلبانان نیروی هوایی ایران ، با این هواگرد آموزشی تربیت خواهند شد . پی نوشت : 1- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند. بن پایه
-
1 پسندیده شدهبه نام خدا General Atomics MQ-25 Stingray طرح پیشنهادی هوای بدون سرنشین تانکر هوایی (2017) 3 بازیگر اصلی در برنامه تانکر های هوایی بدون سرنشین نیروی دریایی ایالات متحده (USN) حضور داشتند: بوئینگ، لاکهید مارتین و جنرال اتمیکس (با پشتیبانی بوئینگ). وقتی نیروی دریایی جهت برنامه را از حمله و پشتیبانی هوایی پرتاب شده از ناو هواپیمابر بدون سرنشین (UCLASS) به طراحی پهپاد تانکر و شناسایی MQ-25 استینگری تغییر داد، نورثروپ گرومن کنار کشید. شرکت General Atomics Aeronautical Systems، بازیگر اثبات شده در بازار پهپاد ها و سازنده سری معروف پریدیتور، همانند بوئینگ و لاکهید مارتین به جایزه این برنامه چشم داشت، جایزه ای که در حوزه تدارکات احتمالا میلیارد ها دلار می ارزید و تعهد پشتیبانی سالانه. USN بزرگترین نیروی جنگنده دریایی و بیشترین تعداد ناوهای هواپیمابر را در اختیار دارد. پهپاد رزمی Avenger شرکت جنرال اتمیکس پایه طرح پیشنهادی Stingray بود. به همین دلیل طراحی آن ها شباهت های خارجی زیادی دارد، مثل ورودی هوای نصب شده در بالای بدنه که تک موتور آن را تغذیه می کند، آرایش باله های دمی V شکل رو به بیرون و بخش زیرین با چرخ های سه تایی جمع شونده. بدنه کاملا صاف است و تجهیزات پشتیبانی مرتبط مانند اویونیک و سوخت را در خود جای می دهد. موتور همانند سایر پهپاد های نظامی سایز متوسط تا بزرگ در عقب نصب شده است. در طرح پیشنهادی Stingray برخلاف طراحی شبه بال-بدنه ترکیبی Avenger، بال های اصلی در بالای 2 طرف بدنه قرار دارند و انتهای هر بال به یک بالچه ختم می شود تا پایداری و بهره وری سوخت افزایش یابد. در بخش چانه بدنه یک برجستگی مربوط به حسگر ها دیده می شود که به پهپاد اجازه می دهد تا نقش جاسوسی-نظارت-شناسایی (ISR) پایه (بخشی از الزامات USN) را ایفا کند. برای رعایت بخش الزام حمل سوخت USN، در زیر هر بال یک مخزن سوخت قرار دارد. این هواپیما ویژگی های پنهان کار دارد، یک قلاب گیرنده برای فرود روی ناو هواپیمابر روی آن تعبیه شده و بال های جمع شونده به آن اجازه حمل روی ناو هواپیمابر را می دهد. این ویژگی ها جدا از الزامات معمول هواپیما های نیروی دریایی مثل محافظت در برابر اسپری نمک خورنده و بخش زیرین تقویت شده عملیات های سنگین روی ناو هستند. MQ-25A کاملا خودکار است و سامانه آن فعالانه دستورها و مسیرها را از مدیر پرواز روی عرشه دریافت می کند. جنرال اتمیکس در حال آزمایش موتور توربوفن Pratt & Whitney Canada PW815 برای Stingray است که حدود 71 کیلونیوتن رانش تولید می کند. شرکت انتظار دارد تمام الزامات فنی نیروی دریایی مثل برد عملیاتی را پاس کند که هواپیما را ملزم می کند تا در فاصله نسبتا دور از کشتی حامل خود و در اقیانوس نا آرام عملیات کند. موتور PW815 تائیدیه نظامی ندارد که ممکن است خلاف طرح پیشنهادی GA-ASI باشد. انتظار می رود Stingray به طور معمول از سوپر حامل های Nimitz و کلاس Ford ناوگان نیروی دریایی عملیات کند. هر طرح باید حدود 6300 کیلوگرم سوخت را با پاد های سوخت گیری لنگری استاندارد به هواپیما های رزمی سرنشین دار تحویل دهد که اپراتور زمینی نیر بخشی از عملیات سوختگیری خواهد بود (با استفاده از لینک های ویدئویی و ارتباطی بی وقفه). نیروی دریایی امید دارد که ناوگان F/A-18 سوپر هورنت خود را که برای حمل سوخت تغییر یافته اند آزاد کند تا این پلتفرم ها بتوانند به فرم رزمی سابق خود برگردند. MQ-25 سوخت رسان اصلی به لاکهید F-35 لایتنینگ 2 خواهد بود. در آگوست سال 2018، MQ-25 Stingray بوئینگ به عنوان برنده پروژه پهپاد سوخترسان نیروی دریایی ایالات متحده معرفی شد. فرداد اولیه به ارزش 805 میلیون دلار برای 4 پهپاد آزمایشی تا آگوست سال 2024 است. USN انتظار دارد که اولین نسخه قابل پرواز در سال 2020 آماده شود. با اضافه شدن سفارش 3 فروند آزمایشی دیگر در سال 2020، تعداد کل سفارش ها به 7 فروند رسید. احتمال دارد این برنامه از 13 میلیون دلار فراتر رود و از 72 فروند هواپیما تشکیل شود. در سال 2019، اولین نسخه آزمایشی MQ-25 به فرودگاه MidAmerica St. Louis که نزدیگ پایگاه Scott نیروی هوایی قرار دارد، منتقل شد. با ادامه یافتن آزمایش های تاکسی، اداره فدرال هوانوردی به این هواپیما تائیدیه داد و مجوز آزمایش های پروازی آن را صادر کرد. MQ-25 اولین پرواز خود را در نوزدهم سپتامبر سال 2019 انجام داد. در دسامبر سال 2020، شرکت بوئینگ ویدئویی از اولین پرواز MQ-25 با مخزن های سوختگیری خارجی Cobham را منتشر کرد. در ژوئن سال 2021، اولین آزمایش سوختگیری انجام شد که در آن MQ-25 به یک F/A-18 سوپر هورنت سوخترسانی کرد. این ماموریت حدود 4.5 ساعت به طول انجامید که در آن 2 هواپیما چندین بار اتصال خشک و تر را به مدت بیش از 10 دقیقه انجام دادند و در مجموع 147 کیلوگرم سوخت منتقل شد. نیروی دریایی ایالات متحده برنامه دارد تا اسکادران بدون سرنشین ناو پرتاب چند منظوره 10 (VUQ-10) را تا اکتبر سال 2021 با 4 نمونه مهندسی و ساخت MQ-25A تشکیل دهد. مشخصات - سال ورود به خدمت: 2017 - وضعیت: در حال توسعه - تعداد فروند ساخته شده: 1 - سازنده: General Atomics Aeronautical Systems (ایالات متحده) - کشورهای مصرف کننده: ایالات متحده، کانادا (سفارش داده شده)، هند (سفارش داده شده) - نقش: نیروی دریایی (توانایی برخاست از زمین و ناو برای انجام عملیات های روی دریا در انواع نقش های دریایی هنگام پشتیبانی شدن توسط عناصر سطحی هم پیمانان)، سوخت گیری هوایی (تانکر، پلتفرم اختصاصی یا تغییر یافته برای انتقال سوخت به هواپیما های هم پیمان)، X-Plane (توسعه ای، نمونه اولیه، اثبات گر فناوری؛ این هواپیما برای نمونه سازی اولیه، اثبات فناوری، تحقیق و کسب اطلاعات توسعه داده شده است)، توانایی های بدون سرنشین (طراحی شده با توانایی های بدون سرنشین برای ایفای انواع نقش های بالای میدان نبرد) - طول: 16 متر - طول بال ها: 23 متر - ارتفاع: 1.8 متر – قوای محرکه: 1 موتور توربوفن Rolls-Royce AE 3007N با رانش بیش از 44 کیلونیوتن - برد: 930 کیلومتر با حمل 6800 کیلوگرم سوخت - تسلیحات: ندارد. تجهیزات ماموریتی سامل 2 مخزن سوخت لنگری زیر بال ها و سامانه های ISR پایه - نسخه ها: "MQ-25 "Stingray (سری پایه)، MQ-25A (مدل تولیدی) منبع
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده9دی لحظه شلیک موشک 9 دی از سامانه ارتقاء یافته سوم خرداد سامانه های پدافندی ساخت ایران بالاتفاق از کمبود موشکهای بردکوتاه رنج میبرند به گونهای که حتی نشانهای مبنی بر بکارگیری موشکهای برد کوتاه توسط باور373 مشاهده نشده است. تا کنون سامانه های ایرانی با هدف مقابله با جنگندهها و پهپادهای متخاصم طراحی شده بودند و در مرحله دوم وظیفه مقابله محدود با موشکهای کروز ، بمب های هواپرتاب و موشکهای ضد رادار را بر عهده داشتند. گرچه وزارت دفاع و هوافضای سپاه پاسداران به صورت جداگانه دست به طراحی و ساخت سامانههای کوتاه برد تخصصی جهت مقابله با موشکهای کروز، ضد رادار، پهپادها و بمبهای هواپرتاب زدهاند خلاء استفاده از موشکهای کوتاه برد در سامانههای بردبلند ایرانی احساس میشود. 9دی اولین موشک کوتاه برد تمام ایرانی تخصصی جهت مقابله با این تهدیدات است. اولین بار موشک 9 دی در نمایشگاه اقتدار 40 در سال 1397 مشاهده و برد آن 30 کیلومتر اعلام (غیر رسمی) شد. طبق گفته های غیر رسمی، قرار بود این موشک از سامانه سوم خرداد پرتاب شود. در زمان رونمایی نام سامانه 9 دی اعلام شد البته 9 دی سامانه ای جدید نیست بلکه ارتقائی بر روی سامانه پدافندی سوم خرداد است تا این سامانه بتواند از موشکهای کوتاه برد 9 دی استفاده کند. سردار حاجی زاده وظیفه 9 دی را مقابله با مقابله با تهدیدات نزدیک از قبیل کروز، پهپادها، بالگردها و بمب های رها شده از هواپیما عنوان کرد. 9دی میتواند اهداف را در برد 20 کیلومتری و ارتفاع 10 کیلومتری مورد اصابت قرار دهد. نوع هدایت موشک فرمانی هست یعنی موشک فاقد سیکر است و تا لحظهی برخورد به هدف توسط رادار زمینی هدایت میشود. استفاده نکردن از سیکر باعث کاهش قیمت و کاهش وزن موشک میشود اما در شرایط جنگ الکترونیک برد درگیری کاهش پیدا کرده و حتی خطر هدف قرار ندادن اهداف وجود دارد. نقص دیگر سیستم هدایت فرمانی اشغال شدن کانالهای هدایت موشک است تا زمانی که موشک پدافندی به هدف برخورد کند یا مکانیزم خود انفجاری آن فعال شود در این صورت سامانه با توجه به تعداد اهداف درگیر شده یا نمیتواند با اهداف جدید درگیر شود یا با اهدفی جدید کمتری درگیر میشود. علاوه بر نسخه هدایت فرمانی محتمل است سپاه از نسخههای هدایت نیمع فعال راداری یا فعال راداری و حرارتی برای 9 دی استفاده کند همانطور که موشک طائر دارای نسخههای هدایتی متفاوت است. برد اعلام شده در نمایشگاه اقتدار 40 و برد اعلام شده توسط سردار سلامی اختلاف 10 کیلومتری دارند. امکان دارد نسخهی هدایت فرمانی 9 دی 20 کیلومتر برد داشته باشد و سایر نسخههای این موشک دارای برد 30 کیلومتری باشند. هر گردان سوم خرداد توانایی درگیری همزمان با 32 هدف را با استفاده از موشک 9 دی دارد. یک گردان سوم خرداد از 4 آتشبار تشکیل شده است بنابراین هر آتشبار با استفاده از 9 دی میتواند با 8 هدف درگیر شود. دقیقا معلوم نیست توانایی درگیری با اهداف دوربرد هم برای سوم خرداد به 8 هدف رسیده است یا این سامانه فقط در برد کوتاه توانایی درگیری با 8 هدف را داراست. این موشک بر خلاف سایر موشکهای مورد استفاده در سامانه سوم خرداد از تیوپهای جعبهای شکل پرتاب میشود. سوم خرداد از 2 کنسیتر 4 تایی در مجموع با توان حمل 8 موشک برای 9 دی استفاده میکند. خوشبختانه سپاه به سمت افزایش تعداد موشکها (فقط 9 دی) در ارتقاء جدید حرکت کرده است. تنها خودروی تلار سوم خرداد مجهز به 9 دی است و دو خودروی تل سامانه موشکهای طائر2 را حمل میکنند در نتیجه هر آتشبار مجهز به 8 موشک کوتاه برد 9 دی و 6 موشک برد بلند طائر2 با برد 105 کیلومتر است. پرتابگر 8 فروندی موشک 9 دی وقت آن رسیده است هوافضای سپاه پاسدران خودروی حامل پدافند سوم خرداد را تغییر دهد و از یک حامل 8X8 برای این سامانه استفاده کند. خودروی ظفر گزینهی جذابی برای این سامانه است هم یک خوردوی نظامیست و هم توان حمل بار زیادی دارد و در داخل کشور تولید میشود. در صورت استفاده از خودروی ظفر تعداد موشکها 2 تا 3 برابر افزایش پیدا میکند. ظفر میتواند 8 موشک طائر2 به صورت دو ردیف 4 فروندی داخل کنیستر حمل کند و 24 موشک 9 دی به صورت دو ردیف 12 فروندی که هر ردیف شامل 3 پرتابگر جبعه ای 4 فروندی میباشد یا فقط 12 موشک حمل کند. در صورت استفاده از خودروی ظفر هر آتشبار سوم خرداد شامل 12-24 موشک 9 دی و 16 موشک طائر 2 می شود و هر گردان 48-96 موشک 9 دی و 64 موشک را حمل خواهد کرد.
-
1 پسندیده شدهرونمایی سامانه موشکی نهم دی (این سامانه همان سامانه پدافندی سومخرداد هست)