برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on یکشنبه, 20 اسفند 1402 در پست ها
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهدرباره پایگاه "نفح"، که هدف حمله سنگین حزبالله قرار گرفت چه میدانیم العالم - لبنان https://media.alalam.ir/uploads/855x495/2024/02/28/170913140301245800.jpg حزبالله لبنان، دوشنبه گذشته مقر لشکر ۲۱۰ ارتش رژیم اشغالگر در پایگاه نفح در جولان اشغالی را با شلیک ۶۰ راکت هدف قرار داد.به گزارش العالم، نیروهای حزبالله لبنان در پاسخ به حمله هوایی جنگندههای اسرائیلی به شهر "بعلبک" در شمال غربی این کشور، مقر فرماندهی لشکر ۲۱۰ در منطقه نفح را با ۶۰ فروند راکت کاتیوشا مورد حمله قرار دادند."حسین فضل الله" از اعضای فراکسیون "الوفا"- وابسته به حزبالله- رژیم اشغالگر را تهدید کرده بود که حملاتش به اطراف بعلبک و برخی روستاهای جنوب لبنان "بدون پاسخ نخواهد ماند". موقعیت پایگاه نفح متعلق به رژیم صهیونیستی اطلاعاتی که رسانههای عبری درباره پایگاه هوایی نفح منتشر کردهاند، به این صورت است: -پایگاه نفح در عمق جولان اشغالی واقع است -این پایگاه در ۱۹ کیلومتری مرزهای لبنان و در ۴ کیلومتری جنوب غربی شهرک "اورتال" قرار دارد -این پایگاه میزبان مقر فرماندهی لشکر منطقهای "جولان ۲۱۰" است -این پایگاه همچنین شامل کمپ "عوز" و مقر گردان زرهی ۷۷ است -این پایگاه میزبان نیروهای آموزشدیده در اردوگاههای جولان است -این پایگاه دارای فرماندهی نیروهای پیشرو تشکیلات نظامی است که در جبهه سوریه فعالیت میکنند -این پایگاه دارای ایستگاه فرماندهی و ارتباطات تاکتیکی "آویک رهاو" و "ایتاکس" و یک اپراتور تعمیر و نگهداری پیشرو ۷۵۴ برای واحد تسلیحات منطقهای شمال جهت نگهداری زرهپوشها است. https://fa.alalam.ir/news/6818353/درباره-پایگاه-نفح-،-که-هدف-حمله-سنگین-حزب-الله-قرار-گرفت-چه-می-دا
-
1 پسندیده شدهتونلهای حزب الله؛ کابوسی سختتر از تونلهای حماس برای رژیم صهیونیستی تحولات جهان اسلام https://iswnews.com/wp-content/uploads/2024/02/Lebanons-Hezbollah-tunnels-1536x1024.jpg روزنامه صهیونیستی لیبراسیون فرانسه در گزارشی اعلام کرد که حزبالله لبنان صدها کیلومتر تونل را در مدت ۳۰ سال در لبنان حفر کرده است که عمق آن بین ۴۰ تا ۸۰ متر است. در این گزارش آمده است که تونلهای حزبالله پیچیدهتر و خطرناکتر از تونلهای حماس میباشند تا جایی که در هرگونه حملات اسرائیل، منفجر کردن یکی از آن تونلها در لبنان میتواند باعث لرزش و رانش زمین در آن منطقه شود. بر اساس ادعای این روزنامه، حزبالله حفر این تونلها را در دهه ۱۹۸۰ میلادی آغاز کرد و این پروژه در اواخر دهه ۱۹۹۰ سرعت گرفت تا این گروه برای هرگونه عملیات در داخل خاک لبنان آماده شود. پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی، ارتش رژیم صهیونیستی در مناطق مرزی جنوب لبنان از بمب های فسفری آتش زا برای سوزاندن گیاهان جهت آشکارسازی ورودی تونلهای حزبالله استفاده کرده است و طبق نوشته روزنامه لیبراسیون، تاکنون دهانه ۱۲ تونل حزبالله تخریب شده است. این روزنامه فرانسوی به نقل از یک منبع نظامی در تل آویو نوشت: ارتش از آشکارسازهای حرکتی، رباتها، پهپادها و سایر منابع اطلاعاتی برای نقشهبرداری از شبکه تونل استفاده میکند. https://iswnews.com/114263/تونلهای-حزب-الله؛-کابوسی-سختتر-از-ت/ تهدید لبنان به جنگ توسط اسرائیل همزمان با نزدیک شدن به ماه رمضان تحولات جهان اسلام تلاش بیپروای نظامی آمریکا و اسرائیل برای اجبار حزب الله به دور شدن از مناطق مرزی لبنان و فلسطین اشغالی، منطقه را به سمت یک جنگ تمام عیار سوق میدهد؛ جنگی که نه تل آویو و نه واشنگتن، نمیتوانند به مدیریت آن امیدوار باشند. تهدیدهای مکرر تل آویو برای نابودی بیروت همانند غزه، همراه با افزایش حمایت صهیونیستها از اقدام نظامی علیه لبنان، در روزهای اخیر باعث افزایش تنشها در جبهات نبرد در شمال فلسطین اشغالی شده است. در این خصوص دو عامل مهم را باید در نظر داشت: نخست، حملات هدفمند اسرائیل به غیرنظامیان لبنانی، که اخیر چند نمونه از آن را در خاک لبنان شاهد بودیم. این حملات واکنش شدید سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله را به همراه داشت. سید حسن در واکنش به این حملات قول قصاص داد و اعلام کرد که بهای خون غیرنظامیان، خون خواهد بود. دوم، نزدیک شدن به ماه رمضان است؛ زیرا ماه مبارک رمضان هر ساله بعد از اشغال اراضی فلسطین توسط صهیونیستها شاهد تحولات و درگیریهای مهمی بین اشغالگران و صاحبان اراضی اشغالی بوده است. اقدامات رژیم اسرائیل طی دو هفته آینده، پتانسیل تشدید تنش فاجعه بار را در پی دارد. به ویژه اگر اسرائیل تهاجم نظامی خود را در ماه رمضان، مخصوصا علیه رفح تشدید کند و برنامههای خود را برای کوچاندن اجباری فلسطینیها از جنوب نوار غزه را اجرایی نماید. اسرائیل میخواهد حزب الله از مرزهای شمالی دور شود نظرسنجی روزنامهصهیونیستی معاریو نشان داد که ۷۱ درصد از اسرائیلیها معتقدند که اسرائیل باید عملیات نظامی گستردهای را علیه لبنان انجام دهد تا حزب الله را از مرز دور نگه دارد. در عین حال، فرماندهان ارشد نظامی اسرائیل به شدت از سخنان اخیر سیدحسن نصرالله واهمه دارند. سیدحسن اخیرا گفت شهرکنشینان صهیونیستی که از شمال فرار میکنند باز نخواهند گشت و مقامات اسرائیلی باید «پناهگاهها، هتلها، مدارس و… را برای پذیرش ۲ میلیون نفر آماده کنند. دبیرکل حزبالله در دو سخنرانی متوالی تاکید کرد که تنها توقف جنگ در غزه باعث توقف جبهه جنگ در جنوب لبنان میشود. به نظر میرسد رژیم اسرائیل ضمن اعمال فشار نظامی از طریق حملات مستقیم به جنوب لبنان برای القای ترس، به اقدامات دیپلماتیک غرب در بیروت نیز امیدوار است. به هر روی، با نزدیک شدن به ماه رمضان، مقامات ارشد اسرائیلی و غربی مجبور به اخذ تصمیماتی در خصوص چگونگی انجام نبرد، نوع و شدت حملات خواهند شد و اگر تصمیمات به صورت تهاجمی صادر شود، محور مقاومت را وادار میکند تا استراتژیهای منطقهای خود را مجددا با شدت حملات دشمن تنظیم و بازنگری کند. https://iswnews.com/114249/تهدید-لبنان-به-جنگ-توسط-اسرائیل-همزمان/
-
1 پسندیده شدهما پیر شدیم و این بالگرد نیومد. حتی موتورش هم چندساله منتظریم و خبری نشد. تو جنوب و شرق خیلی احتیاج داریم بهش
-
1 پسندیده شدهشناور 10 هزارتنی، تانک کرار، بالگرد ملی سردار رضا طلایینیک سخنگوی وزارت دفاع: در حوزه شناوری با محصولات متنوع طرحهای صنعتی را دنبال میکنیم و شناورهایی بین هزار تا ده هزار تن را در برنامه داریم و این موضوع طبق برنامه خودش در حال انجام است. تانک کرار متناسب با نیاز نیروهای مسلح و برآورد سالانه آنها تولید و تحویل میشود و محدودیتی برای تولید و تامین این تانک نداریم. بالگرد ملی در دست طراحی است و اگر این بالگرد به سرانجام برسد نیازهای نظامی و غیرنظامی را پوشش میدهد و ما برای ساخت بالگردهای غیرنظامی آماده پذیرش سفارش هستیم.
-
1 پسندیده شدهحمله حزب الله لبنان به ۶ پایگاه و مرکز تجمع نظامیان رژیم صهیونیستی العالم ـ لبنان حزب الله لبنان از هدف قرار دادن ۶ پایگاه نظامی و مرکز تجمع رژیم صهیونیستی طی امروز (یکشنبه) از جنوب لبنان و کشته و زخمی شدن شماری از نظامیان این رژیم خبر داد.بنابر این گزارش، حزب الله لبنان بعد از ظهر امروز (یکشنبه) در بیانیه ای از هدف قرار دادن پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در شهرک اشغالی ایون مناحیم خبر داد و تاکید کرد که در این حمله تعدادی از نظامیان این رژیم کشته و یا زخمی شدند.مقاومت اسلامی لبنان همچنین خاطرنشان کرد که دو پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در شهرک اشغالی شومیرا و همچنین در مثلث الطیحات را هدف قرار داده است.حزب الله اعلام کرد که یک تجمع نظامیان صهیونیست در محوطه پایگاه البغدادی را نیز با موشک هدف قرار داده است.در بیانیه دیگر حزب الله لبنان همچنین آمده است که دو مرکز تجمع نظامیان صهیونیست در شهرک یارون و نیز پایگا السماقه در مزارع اشغالی شبعا هدف قرار گرفتند که حمله به السماقه یک بار در ساعت ۱۵:۳۵ و بار دیگر در ساعت ۱۵:۴۵ به وقت محلی صورت گرفته است. https://fa.alalam.ir/news/6812403/حمله-حزب-الله-لبنان-به-۶-پایگاه-و-مرکز-تجمع-نظامیان-رژیم-صهیونیست
-
1 پسندیده شدهنگذاشتند به دریای مدیترانه برسیم بازنشر گفتوگوی دکتر فرتوکزاده با مرحوم اکبر ترکان دربارۀ اهمیت جغرافیای سیاسی به دلیل جذاب بودن موضوعات کل متن لینک انتقال پیدا کرد منبع
-
1 پسندیده شدهادعای برخی کانال های ظاهرن نظامی که بیشتر توهم دارن https://biaupload.com/do.php?imgf=org-f6bfd94beee01.jpg ____________ ولی الگوی استتار شبیه الگوی جنگنده بمب افکن های ایرانی به ویژه اف۵ تایگر هست: https://biaupload.com/do.php?imgf=org-301a7864f1b02.jpg
-
1 پسندیده شدهفکر نمیکنم با توجه به قابلیت su35 و نقشی که براش بیشتر تخصصی هست این نوع پوشش استتار منطقی باشه. ساده ترش اینه که سوخو ها بیشتر در نقش رهگیر در خدمت گرفته میشن و فکر نمیکنم این استتار توسط نیرو هوایی برا رهگیرامون استفاده بشه
-
1 پسندیده شدهاصل این تصویر در اینترنت از سالهای قبل موجوده و نشانهای نیروی هوایی روی تصویر ادیت شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهصبر مدیریتی یا صبر استراتژیک - بخش دوم پیشتر مقاله ای در خصوص صبر استراتژیک انجام شده بود لینک اما امروز دو مثال کاربردی داریم که در سطح ملی رخ داده است. ولی قبل از آن دوباره مفهوم را مرور میکنیم؟ *** همیشه میگفتن اگر کسی تو خیابون به ناموست تیکه انداخت باهاش درگیر نشو چون یه بازی هست عبور کن و بعد سر فرصت بیا سر وقتش در غیر اینصورت میری دعوا میکنی و احتمالا هم بزنیش ولی هم به ناموست تیکه زدن، هم از پشت سر کیفت رو زدن ، هم کتک خوردی و لباست پاره شده و هم باید کلانتری بری کنار اون آدم و هم دیه بدی مثال اول ترور شهید سلیمانی و واکنش ایران صبح جمعه بسیاری از مردم با این خبر بیدار شدند: قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در حمله یک پهپاد آمریکایی کشته (شهید) شد. شوک بسیار سنگینی بود، غرور ملی شکسته شده بود. مراسم تشییع در همه شهر ها با حضور گسترده برگزار شد و همه مردم خواستار انتقام سخت بودند. اما دشمن همه جانبه اماده شده بود و زمین رو انطوری که میخواست چیده بود و بعد ضربه فیزیکی، اقدام به تحقیر و تمسخر میکرد. ضربه به قدری دردناک بود که غرور ما جریحه دار شده بود. همه خواستار انتقام و پاسخ شدید بودند پاسخی که فقط احساسات جریحه دار شده رو جواب بده نه نیاز واقعی و درست رو از طرفی دولت حاکم نیز زیاد متمایل به جنگ و درگیری نبود و عملا قوه مجریه همراه نبود آمریکایی ها هم روی همین حساب باز کردند و حتی پیشنهاد نقاطی رو دادن که احساسات رو جوابگو باشه بدون اینکه به اصلشون ضربه ای بخوره ولی ایران چه کرد؟ گام اول صبر کرد تا پیکر مطهر شهیدان به کشور باز گردد و در یک مراسم تشیع مردمی و با شکوه هویت و جایگاه شهید سلیمانی رو به رخ جهانیان بکشه گام دوم طرح کلی و هدف بزرگ ایجاد کرد، اخراج امریکایی ها از منطقه همراه با یک سیلی ابتدایی سیلی به گونه ای که دشمن بفهمد دست بسته نیستیم و برای یک نبرد بزرگ اماده ایم و هدفی که منجر به بازی در زمین و زمان انتخابی دشمن نشده و برعکس او را وارد زمین بازی خودمان کنیم گام سوم پیگیری هدف و افزایش حملات به مقرها و لجستیک امریکایی ها و تقویت مقاومت در دور اسرائیل و امروز که نتیجه اون صبر و درایت دیده می شود، اینبار دشمن در زمان و زمین بازی ما گیر کرده است آمریکا افغانستان را تخلیه کرده، عربستان جنگ یمن را رها کرده، عراق برای امریکایی ها نا امن شده، یمن گلوگاه باب المندب را بروی اسرائیل بسته، حزب الله لبنان، شمال فلسطین اشغالی رو برای اسرائیلی ها قفل و کور کرده است. اسرائیل در دام غزه گرفتار شده و تا الان بیش از سه ماه است که اقتصادش تعطیل شده است. در این بین کلی یاس و ناامیدی و داستان هواپیمای اکراینی ( این اکراینی بودن هواپیما الان برای بنده یکم شک برانگیز هست ، زیادی اتفاقی شده ) بود و درد ترور شهید رو بیشتر کرد ولی کنترل از دست نرفت همه این ها همراه با اشتباهاتی بود که بعدا بحث شد ولی شیرازه کار درست بود لینک صحبت های سردار حاجی زاده چند سال بعد از ترور شهید، در مورد نحوه تصمیم گیری در خصوص پاسخ ایران لینک مثال دوم حمله 7 اکتبر حماس و حمله زمینی اسرائیل به غزه در سمت مقابل با حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل و گرفتن بیش از 200 اسیر، ضربه بسیار بدی به حیثیت و غرور صهیونیست ها وارد شد هر چند عملیات محدود بود و حماس به مرزهای خود بازگشت ولی این غرور جریحه دار شده و تحقیر رخ داده، در کنار قدرت طلبی مسئولان رژیم صهیونیستی موجب اخذ تصمیم اشتباه و ورود به زمین مقاومت در زمین و زمان اشتباه شد. اینگونه اسرائیل وارد باتلاقی شد که به خوبی می دانست آخرش چیست در حالی که می توانست محاصره غزه را تمام و عیار کامل کند، بمباران از راه دور کند و با فشار بین المللی پوست حماس رو بکند ولی بدترین انتخاب را کرد. هرچقدر هم حرفه ای باشی ولی اگر نتونی جلوی احساساتت را بگیری، چنین اشتباهات فاحشی رخ می دهد. به هر حال اسرائیل بعد یک ماه بمباران به غزه حمله زمینی کرد با اهدافی تخلیلی یا توهمی (شبیه هدف گذاری عربستان در جنگ یمن) و نتیجه اش چیزی نبود جز ( آمار تا 3 بهمن ) - بیش از 100 روز تعطیلی اسرائیل و موشک باران تل آویوو و حیفا - فراخوانی 300 هزار نیروی احتیاط و خارج کردن انها از اقتصاد و تحمیل هزینه به ارتش ( بیش از 51 میلیارد دلار) - به گفته ارتش اسرائیل، نزدیک به 200 کشته و هزاران معلول ( برآورد 600 کشته و 10،000 مجروح که نیمی معلول فیزیکی و روانی هستند) - بیکاری نزدیک به یک میلیون اسرائیلی - سقوط ارزش پول و سهام اسرائیل ( بگیم اقتصاد) - افزایش نفرت از اسرائیل در سراسر جهان بویژه در اروپا و امریکا - آسیب جدی به بهترین نیروهای ارتش اسرائیل - دادن فرصت به حزب الله برای پاکسازی پادگان ها و مقرهای اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی - ایجاد شکاف در اسرائیل - از دست رفتن فرصت و طرح عرب مت - بهم خوردن صلح ابراهیم - خالی کردن بخش اعظمی از ذخیره تسلیحات اسرائیل - از دست دادن لجسیک از مسیر یمن - و... خلاصه دامی که چندسال پیش برای ایران پهن کرده بود رو درونش افتاد ، بد هم افتاد نمایی از جنگ که مقامات اسرائیل حاضر به دیدن آن نیستند درسته پول دارن و هزینه رو هم امریکا میده ولی بسیاری از هزینه های اولیه رو اکراین بلعید و الان هم ضد حمله روس ها داره شروع میشه و ایا میتونن نیاز رو تامین کنن ؟؟ بعید می دونم و زمان به نفع مقاومت هست و برای همین اسرائیل گیر کرده روی یک اره و افتاده به بچه کشی و قساوت تا شاید ما حرکت اشتباه کنیم و در بره ------------------------ فارغ از جانب گیری هر سمتی، این دو مثال نشان داد که صبر استراتژیک چگونه می توان مانع بازی در زمان و بازی دلخواه دشمن شویم و علیرغم تلخی های بسیار با تمرکز بر راه و هدف درست "باز هم تکرار می کنم، تصور درگیری یک آدم متشخص با لباس های گران و تمیز با یک بی سروپا که چند لحظه قبل به اون گل پرتاب کرده بود. " پی نوشت: در زمان ترور شهید سلیمانی آمریکا همه چیز رو برای جنگ آماده کرده بود و مهره ها رو چیده بود و زمین و زمان رو از ان خود کرده بود ولی صبر درست و درگیری محدود باعث شد که آرام آرام فرصت جنگ اکراین، تقابل با چین و مشکلات داخلی امریکا و اسرائیل زمان مناسب رو فراهم کنه و با حمله حماس با کمک اصل غافلگیری اسرائیل و امریکا در زمان بد و دست زیر سنگ مجبور به انتخاب بین بد و بدتر شدن که اسرائیلی ها گزینه بدتر رو انتخاب کردن و هرچه بیشتر دست و پا می زنن هزینه های بیشتری بهشون تحمیل میشه تنها راه نجات اسرائیل از این شرایط بازگشت به صبر استراتژیک هست ، چیزی که عامه مسخره می کنند و متفکرین انتخاب می کنند فقط نکته آخر: گام اول شناخت هدف است و مسیر که قصد پیمودن چرا که بدون درکی از مسیر و هدف صحبت از صبر استراتژی بیشتر بهانه ای برای عدم اقدام است.
-
1 پسندیده شدهارباس اعلام کرد! سفارش قطعی c295 جهت جانشینی با P3 Orion هایی که پیش از موعد در saf بدون دریافت جانشین کنار گذاشته شده بودن!! نیروی هوایی اسپانیا آخرین پرنده گشت دریایی p3خود را که از آخرین ویرایش ارتقا یافته خود در این کشور بود در ۱۷ دسامبر۲۰۲۲ بدون دریافت جانشین از خدمت خارج نمود! این پرنده که ازوینگ۱۱ اسکادران ۲۲ در پایگاه هوایی مورونا دلا فرونتا شهر سویل در خدمت بود که یکی از چهار پرنده دریافت کننده آخرین ارتقا بود که به امید جانشینی در آینده بازنشست شد. ایرباس روز چهارشنبه اعلام کرد که اسپانیا 16 هواپیمای ایرباس C295 در پیکربندی های گشت دریایی و نظارت دریایی به قیمت 1.7 میلیارد یورو (1.9 میلیارد دلار) سفارش داده است. به گفته ایرباس، شش فرونداز این سفارش از نوع گشت دریایی برای ماموریت های ضد زیردریایی و جنگ های ضد شناورهای سطحی مجهز خواهند شد و جایگزین ناوگان P-3 Orion اسپانیایی خواهند شد که در پایان سال 2022 بازنشسته شدند. تجهیزات هر یک از این هواپیماها شامل یک آشکارساز ناهنجاری مغناطیسی و شناورهای صوتی(سونو بو) برای تشخیص زیردریایی است. یک رادار چند حالته برای شناسایی اهداف دوربرد؛ و فناوری ارتباط ولینک ماهواره ای! به گفته این شرکت فرانسوی، این هواپیماها همچنین تسلیحاتی از جمله اژدر را حمل خواهند کرد و "به شدت شبکه محور" خواهند بود تا بتوانند به عنوان مراکز فرماندهی و کنترل پرواز عمل کنند. به گفته نیروی هوایی، 10 هواپیمای C295 باقیمانده در پیکربندی نظارت دریایی قرار است جایگزین ناوگان قدیمی CN-235 اسپانیا شود که در سال 1988 وارد عملیات شد. این شرکت اعلام نمود که ایرباس هواپیماهای جدید را برای عملیات مبارزه با قاچاق انسان، مبارزه با مهاجرت غیرقانونی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و همچنین ماموریت های جستجو و نجات تجهیز خواهد کرد. سازنده گفت که اسپانیا در حال حاضر ناوگانی متشکل از 13 هواپیمای C295 را در پیکربندی ترابری در خدمت دارد که با نسخه دریایی از هم افزایی بالایی برخوردار خواهند بود. و در هزینه های آموزش و نگهداری صرفه جویی بسزایی خواهد شد! مونتاژ در تاسیسات نظامی ایرباس در سویا، اسپانیا انجام خواهد شد. این کشور انتظار دارد اولین C295 را در پیکربندی گشت دریایی در سال 2027 دریافت کند. اولین پیکربندی نظارتی در سال بعد؛ و تحویل آخرین هواپیما در سال 2031. CASA، یک شرکت سلف ایرباس، C295 را طراحی و تولید کرد. ایرباس گفت که این قرارداد شامل سیستم های آموزشی مانند شبیه ساز پرواز کامل و همچنین بسته پشتیبانی لجستیکی اولیه است. دولت بودجه خرید هواپیمای C295 را در ماه ژوئن تصویب کرد و در ماه سپتامبر قرارداد را امضا کرد. هواپیمای C295 یک موفقیت صادراتی برای ایرباس در اسپانیا بوده است و تا پایان نوامبر 283 فروند هواپیما سفارش داده شده که 216 فروند آن تاکنون تحویل شده است. این شرکت در ماه سپتامبر اولین هواپیما از 56 هواپیمای C295 را که توسط نیروی هوایی هند سفارش داده شده بود، تحویل داد. این هواپیما از دو موتور توربوپراپ پرت اند ویتنی نیرو می گیرد و حداکثر وزن برخاست آن 23 تن است. به گفته ایرباس، نسخه گشت دریایی مسلح می تواند دو ونیم ساعت و در فاصله 800 مایل دریایی اقدام به گشت و نظارت دریایی را انجام دهد و 6 ونیم ساعت و در فاصله 400 مایل دریایی این کار کند. _منبع _(اسپانیا بخاطر حمایت از اشتغال داخلی و توسعه صنایع اروپایی این زیبا را انتخاب کرده! چون منابع لازم برای خرید پوزایدون را هم دارن ! رشد اقتصادی خوبی دارن تجربه میکنند ؛البته تهدید جدی هم متوجه اسپانیا نیست! اگه نه از ۲۰۲۲تا۲۰۲۷ بخش جستجو و گشت ضد زیر سطحی و سطحی هواپایه خودش را خالی نمیگزاشت! از طرفی c295بشدت کمهزینه هم هست! و البته پی۳ ها هم بیشتر در فعالیت های ضد تروریستی و دزدان دریایی و مهاجران و...بکار میرفت؛البته یه برتری دیگه پراپ قابلیت پرواز ارتفاع پایینتر با سرعت کروز و استال کمتر برای اسکن دقیقتر الکترومغناطیسی)
-
1 پسندیده شدهبسم ا... پهپاد شاهین /سنجر برد اعلامی : حدود 85 کیلومتر پی نوشت : یک چیزی در این نمونه تازه رونمایی شده آدم را قلقلک میدهد که به آن فکر کنیم .. شکل ماهیواره این پهپاد و پرتاب کننده اش اصلا به نمونه های قبلی شباهت ندارد .. به نظر از یک پیکربندی خاص برای یک کاربرد متفاوت الگو گرفته در مقیاس کوچکتر ... حالا آن چی هست .. حدسی که به واقعیت نزدیک باشد ، نمی شود ارائه داد
-
1 پسندیده شدهارتش امریکا بعد از تاثیر شناسایی ورزمی کواد کوپترها و ریز پرندها در میدان رزم در سوریه اکراین و.... در حال تشکیل واحد های مخصوص برای استفاده و مقابله با این پرند ها است . همچنین گفته شده هزاران مهمات گلوله 40 م م مخصوص پرتاب از کواد کوپتر هم توسط ارتش امریکا سفارش داده شده است
-
1 پسندیده شدهدستیابی به رادار محمول بر پهپاد مصاحبه امیر شهرامی جانشین پدافند هوایی در رابطه رادار محمول بر پهپاد: اخیرا هم رادار را روی پهپاد نصب کردیم بنابراین رادار پرنده و محمول بر پهپاد داریم. همچنین سامانههای جمعآوری اطلاعات و سامانههای جنگ الکترونیک محمول بر پهپاد و سامانههای اپتیکی و شناسایی صحنه رزم محمول بر پهپاد نیز داریم که در حال اضافه شدن به سامانه رزم پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هستند و پایه و مبنایش پهپادهایی با تنوع برد، ارتقاع و کاربرد است. اجازه بدهید فقط در همین حد اکتفا کنم از این نوع پهپاد یکی دو نمونه تحویل شده و داریم در میدان از آن استفاده میکنیم تا بازخوردهایش را به شرکت سازنده پس می دهد که به طور کامل و صددرصد اشکالات مختصری هم که در آن باقی مانده است، برطرف شود. ابابیل ۵ و رادار احتمالا جستجوگر سطحی این رادار سبک است و به صورت قطاعی جلوی پرنده را در یک زاویه مشخص پوشش میدهد. این دستاورد برای ما بسیار ارزشمند است و به شدت به آن نیاز داشتیم و خیلی میتواند قابلیتهای ما را در واکنش سریع در کشف تهدیدات ارتفاع کم و در انعطافپذیری نسبت به تنوع تهدیدات افزایش بدهد. *** نگاهی به طرح اوکراینی Gekata تصویر تزئینی مربوط به پهپاد Gekata ساخت اوکراین شرکت Infozakhist اوکراینی طرح آواکس پهپادی را در سال ۲۰۲۱ مطرح کرد که قرار بود در سال ۲۰۲۳ به نتیجه بشیند که البته جنگ اوکراین مانع آن شد. این پروژه مشتمل بر پرواز چهار پهپاد مجهز به رادار بصورت فعال و چهار پهپاد ذخیره دیگر است که توسط یک ایستگاه زمینی کنترل میشوند. این سیستم می تواند یک هدف زمینی را از فاصله 450 کیلومتری شناسایی کند و قادر است سیگنال های رادیویی از منابع زمینی و هوایی را هم شناسایی کند. اندازه کوچک این پهپادها با طول بال های تنها ۵متر در مقایسه با سطح مقطع راداری هواپیماهای آواکس سنتی تشخیص آن ها را به نسبت دشوار می کند. مجموعه بی سرنشین Gekata این پلت فرم می تواند تا 200 هدف را به طور همزمان ردیابی کند. علاوه بر این کاهش از هزینه ها نسبت به آواکس های سنتی مشهود است. یاروسلاو کالینین، مدیر مرکز علمی و صنعتی Infozahist، در مصاحبه با دیفنس اکسپرس توضیح داد که «با قرار دادن بسته های 10 کیلوگرمی همراه با تجهیزات بر روی چندین پهپاد، یک شبکه شناسایی سیار ایجاد می کنیم که همان وظایف مجموعه های بزرگ زمینی را انجام می دهد. با این تفاوت که هم اکنون ما به زمین وابسته نیستیم، یعنی میتوانیم به هر سوی از مواضع دشمن نگاه کنیم. در واقع، ما از یک شبکه پهپاد برای انجام کاری که هواپیماهای آواکس برای آن استفاده میشوند، استفاده میکنیم.» منبع
-
1 پسندیده شدهبازدید فرماندهان روسی از زیردریایی فاتح ایران لینک از سایت تابناک : https://www.tabnak.ir/fa/news/1176914/بازدید-فرماندهان-روسی-از-زیردریایی-فاتح-ایران
-
1 پسندیده شدهامور در6کلاس هست 550..750...950..1450...1650..1850 که از بین اونها فقط کلاس 950 با پرتابگر عمودی طراحی شده ....بد جور سردار پسنده https://en.wikipedia.org/wiki/Amur-class_submarine
-
1 پسندیده شدهسلام و وقت بخیر برادر عزیز و گرامی ....امور نمونه بروز و اصلاح شده لادا کلاس هست و خود لادا اصلاح شده کیلو کلاس
-
1 پسندیده شدهفصل اول: قسمت 5 پیش به جلو، باهم خارج از دلایل عملیاتی و فنی برای خرید US-2، موضوع دیپلماسی نیز وجود دارد. به عبارت ساده، خرید یک هواپیمای دریایی طراحی و ساخت ژاپن، روابط اتحاد ایالات متحده و ژاپن را بیشتر بهبود می بخشد. برای مثال ، در سال 2020، ژاپن بیش از 20 میلیارد دلار تسلیحات از ایالات متحده خریداری کرده است. تصمیم ژوئیه 2020 مبنی بر مجوز درخواست 23 میلیارد دلاری ژاپن برای تهیه جنگنده های F-35، دومین فروش بزرگ نظامی خارجی بود که تا کنون مجاز شده. این خریدها مستقیماً از مشاغل ایالات متحده و الزامات داخلی حمایت می کند. Shin Maywa یک شرکت کوچک است و ارتش ژاپن فقط می تواند بودجه لازم برای سفارش 9 فروند هواپیماهای دریایی ( US-2 ) را داشته باشد. دستور ایالات متحده به حفظ این صنعت منحصر به فرد و حمایت از اقتصاد ژاپن کمک می کند. خرید از ژاپن نیز تنها گزینه واقع بینانه خارج از توسعه بومی است. در حال حاضر، تنها سه کشور دیگر در حال ساخت هواپیماهای دریایی توانمند هستند: چین ، کانادا و روسیه. خرید هواپیماهای دریایی روسی یا چینی یک امر سیاسی غیرمشروع است، و هواپیمای دریایی کانادا هم بسیار کوچکتر از US-2 است و هم برای خاموش کردن آتش بهینه شده است. اگر ایالات متحده می خواهد یک هواپیمای دریایی بهینه شده برای عملیات در اقیانوس آرام بخرد، باید US-2 را بخرد. در نهایت، خرید از ژاپن به متحدان آمریکا یادآوری میکند که ایالات متحده هیچ انحصاری در نوآوری ندارد: سیستمهای توانمند، بدون در نظر گرفتن مبدا، باید بکارگرفته شوند. هواپیمای CL-415 Bombardier کانادایی استفاده سیاسی ار یک قراردادنظامی چیز جدیدی نیست. تصور US-2 به عنوان جزئی از توافقنامه تسلیحاتی بین کشورهایی مانند ژاپن، اندونزی، مالزی، هند و ایالات متحده دشوار نیست. اگر دیپلماسی انگیزه کافی نباشد، شبح رقابت با چین نیز وجود دارد. هواپیمای دریایی جدید چین، AG-600 (م: به این هواپیما در فصل بعدی میپردازیم ) قابلیت نظامی و دیپلماتیک را فراهم می کند. برای مثال، گزارشهای اولیه در مورد این هواپیما نشان میدهد که هم مالزی و هم نیوزلند به این هواگرد ابراز علاقه کردهاند. چین به طور بالقوه می تواند از این هواپیما به عنوان بخشی از تلاش های دیپلماتیک خود استفاده کند. مطمئناً ایالات متحده ترجیح می دهد که شرکای منطقه ای از هواپیماهای طراحی شده توسط متحدان به جای هواپیماهای طراحی شده توسط دشمنان استفاده کنند. نتیجه از آنجایی که ایالات متحده طرح های بومی هواپیماهای آبی خاکی (م: در قسمت قبلی لینکی برای اشنایی با این هواپیما معرفی شده) را دنبال می کند، عاقلانه است که راه حل های خارج از چارچوب را نیز در نظر بگیریم. چه پلتفرمی برای جستجو و نجات باشد، چه ابزاری برای آزمایش، یا نمادی از تعهد آمریکا به اتحاد ایالات متحده و ژاپن، خرید تعداد کمی US-2 هیچ ایرادی ندارد. در عمل، ارتش ایالات متحده باید سه اقدام در کوتاه مدت انجام دهد. اول: باید هزینه خرید تعداد موردنیاز هواپیمای دریایی را از ژاپن بررسی کند و این هزینه را با تلاشهای توسعه مداوم مقایسه کند. دوم: باید از طریق روشهای مختلف، کارایی نسبی خرید هواپیماهایی مانند US-2 را در مقایسه با سایر راهحلهای پیشنهادی تعیین کند. سوم: ایالات متحده باید برنامه های تبادل محدودی را با نیروی دریایی ژاپن انجام دهد تا تجربه عملیاتی در اوقیانوس را قبل از عملیاتی شدن قابلیت های ایالات متحده به دست آورد. حتی اگر ایالات متحده در نهایت تصمیم بگیرد که خرید US-2 به هر دلیلی منطقی نباشد، باز هم از درک بهتر تواناییهای متحدان و قابلیتهای هواپیماهای دریایی بزرگ سودمند خواهد بود. این اقدامات ارتش ایالات متحده باید به طور همزمان با تلاش های وزارت امور خارجه و سایر سازمان های دولتی برای شناسایی زمینه های هم افزایی ترکیب شود. ایالات متحده کجا می تواند دلارهای دفاعی محدود خود را به روش هایی خرج کند که تأثیر مثبت متناسبی بر موقعیتش در اقیانوس آرام داشته باشد؟ خرید US-2 ممکن است برای یک خلبان سرنگون شده یا تیم شناسایی گم شده به معنای همه چیز باشد. (م: به شکلی واضح نویسنده این مقاله سعی در ایجاد احساس نیاز به یک هواپیمای دریایی در بدنه ارتش ایالات متحده را دارد. اینکه این نیاز واقعی هست یا خیر نمی توان با قطعیت پاسخ داد ولی با تغییر میدان نبرد به اوقیانوس آرام، واضح است که تاکتیک ها و استراتژی های قبلی در این صحنه جدید کارایی سابق خود را نخواند داشت و لازم است که یک بازتعریف در یگان های عمل کنند صورت بگیرد. این بازتعریف خلاء هایی ایجاد می کند که باید با پاسخ مناسبی به آنها داد. این موضوع شامل نیروهای رزمی ماهم میشود با حضور هرچه بیشتر در ابهای بین المللی و دور از خانه، امکانات جدیدی مورد نیاز میشود که در فصل های بعدی به آن خواهیم پرداخت) ادامه دارد .. منبع اصلی منبع دوم صرفا برای میلیتاری / و انتشار با نام نویسنده و http://www.military.ir/ مجاز است از دوستانی که برای پرسش سوالات خود صبر کرده اند، سپاسگزارم. اگر سوالی هست، در خدمت ام. پایان قسمت پنجم/ پایان فصل اول ...
-
1 پسندیده شدهفصل اول: قسمت 4 US-2 در لباس خدمت بر خلاف ظاهر به نسبت قدیمی US-2 این هواپیما ماهیتی کاملا مدرن دارند _ تصویری از کاکپیت این هواگرد به عنوان مثال، یک US-2 مجهز به غلاف های سوخت گیری هوایی مشابه آنچه توسط C-130 حمل می شود را در نظر بگیرید. US-2 تقریباً 60000 پوند ( حدودا 27 تن ) سوخت حمل می کند. می تواند تقریباً 600 مایل ( 950 کیلومتر ) از یک باند عملیاتی به جلو پرواز کند، 30000 پوند ( حدودا 13.5 تن ) سوخت را تحویل دهد و بازگردد. این دو برابر مقدار پیش بینی شده برای MQ-25 Stingray است. علاوه بر این، US-2 بدون اشغال فضای روی ناو یا نیاز به منجنیق به آن دست خواهد یافت. به عبارت دیگر، یک US-2 می تواند برد پرواز چهار فروند F-35C را تا 40 درصد یا برد دو V-22 را دو برابر افزایش دهد. مقایسه ای از تاثیر تانکر های سوخت رسان بر اساس هواپیماهای دریایی در برد عملیاتی جنگنده ها _ البته این مقایسه منبعی غیر از مقاله اصلی دارد یکی دیگر از کاربردهای بالقوه US-2 در نقشی مانند HC-130 و MC-130 نیروی هوایی پشتیبانی از ماموریت های نجات و نیروهای عملیات ویژه است. فرماندهان تیم های نجات باید اضافه شدن US-2 و V-22 را به عنوان بخشی از تغییر چهره عملیات در اقیانوس آرام تجزیه و تحلیل کنند. در اینجا US-2 می تواند به تجهیزات سوخت گیری هوا به هوا مجهز شود یا به سادگی به عنوان یک مادر برای هلیکوپترها و سایر وسایل نقلیه عمل کند. یکی از قابلیتهای نامتقارن ارائه شده توسط یک هواپیمای دریایی، «پرسه زدن» روی سطح آب است. با شرایط آب و هوایی خوب، تصور اینکه یک هواپیمای دریایی بر روی یک پهنه آبی فرود آید، موتورهایش خاموش کند و در حالی که خدمه آن در آن زندگی می کنند روزها برای پشتیبانی یا انجام یک ماموریت منتظر بمانند، غیر منطقی نیست. چنین مفهومی به توانایی بیشتر دریانوردی یک هواپیمای دریایی نسبت به یک هواپیمای شناور نشان می دهد. برای درک بهتر از مفهوم هواپیمای شناور می توانید پست زیر را مطالعه کنید یک طرح فرضی از US-2 برای پشتیبانی از عملیات های ویژه در نهایت، US-2 می تواند عنصری از مجموعه شناسایی و هجومی نیروی دریایی باشد. در حالی که P-8 قابلیت های زیادی را برای نیروی های مشترک به ارمغان می آورد، اساساً یک هواپیمای مسافربری اصلاح شده است. برای کار کردن به باند فرودگاه - و در عین حال طولانی - نیاز دارد. در حالی که US-2 به عنوان یک هواپیمای توربوپراپ حساسیت کمتری دارد و با بهره گیری از سیستم ایجاد جریان هوا روی فلپ ها می تواند در مسافت بسیار کوتاه به پرواز درآید. برای مشاهده تیک آف این هواگرد میتوانید به این لینک مراجعه کنید US-2 احتمالاً می تواند به هاردپوینت برای حمل سلاح یا دستگاه های توزیع کننده سونوبوی ضد زیردریایی مجهز شود. چنین ایده ای بی سابقه نیست. اسلاف US-2 حامل سونوبوی و اژدر بود. (م: منظور هواپیمای US-1 هستش) همچنین می توانست پس از فرود بر روی اقیانوس یک سونار غوطه ور را خارج از بدنه خود مستقر کند. اصلاحات مشابه برای US-2 می تواند آن را به یک هواپیمای گشت دریایی کشنده تبدیل کند. یک طرح فرضی برای نمونه گشت دریایی US-2 همچنین می تواند به نیروهای دریایی توانایی پیشرفته ای برای سرویس، استقرار و بازیابی وسایل نقلیه بدون سرنشین سطحی و زیر سطحی ارائه دهد. هواپیماهای دریایی مانند US-2 میتوانند بهمیان جزایر پرواز کنند، فرود بیایند، یک زهپاد یا وسایل نقلیه دیگری را مستقر کنند و هفتهها بعد برای بازیابی آن، دانلود دادهها و ... بازگردد. این امر می تواند زمان حمل و نقل را برای آن وسایل نقلیه به میزان قابل توجهی کاهش دهد و به نوبه خود ماندگاری آنها را در انجام عملیات خود افزایش دهد. علاوه بر این، توانایی نیروهای دریایی برای استقرار این وسایل نقلیه بدون سرنشین در مناطق وسیع تر، و جابجایی آنها با سرعت بیشتر، باعث رصد بهتر تحرکات دشمن می شود. ادامه دارد .. صرفا برای میلیتاری / و انتشار با نام نویسنده و http://www.military.ir/ مجاز است منبع در اخرین پست قرار میگیرد دوستان برای پرسش سوالات تا انتشار تمامی بخش ها صبر کنید پایان قسمت چهارم ...
-
1 پسندیده شدهفصل اول: قسمت 3 یک پاسخ برای چند سوال هواپیماهای دریایی ارزان نیستند، اما انتخاب نکردن آنها می تواند یک اشتباه بسیار گران قیمت باشد. در حال حاضر، برای آموزش یک خلبان F-16 تقریباً 6 میلیون دلار و برای آموزش یک خلبان F-35 یا B-2 تقریباً 10 میلیون دلار هزینه می شود. در درگیری با یک دشمن همتراز، هواپیما از دست میرود و خلبانان روی دریا به بیرون پرتاب میشوند. علاوه بر دلایل اقتصادی و اخلاقی برای بازیابی خلبانان، یک بحث اثربخشی نیز وجود دارد: خلبانان با دانستن اینکه شانس خوبی برای نجات دارند، احتمال بیشتری دارد که حملات خود را تا جای ممکن ادامه دهد. از این رو، مهم است که ایالات متحده تلاش کند تا خلبانان را از اقیانوس در زمان جنگ نجات دهد. همانطور که ارتش آمریکا و متحدانش در حال بررسی عملیات هوایی بر فراز گستره وسیع اقیانوس آرام هستند، آنها باید مزایای جستجو و نجات رزمی را با تسهیل هواپیماهای دریایی در نظر بگیرند. برای برخی از خلبانان که هواپیماهای دریایی جانشان را نجات داده و تعداد بیشماری دیگر؛ تعجب آور است که ایالات متحده امروزه هیچ هواپیمای دریایی برای نجات ندارد. که US-2 می تواند این مشکل را حل کند. تصویری از پایگاه ژاپنی در بندر کاوینگ _ هواپیماهای در تصویر میتسوبیشی F1M2 می باشد _ 15 فوریه 1944 هواپیماهای دریایی می توانند به ارتش ایالات متحده کمک کنند تا چندین چالش را در اقیانوس هند و اقیانوس آرام حل کند، به ویژه مشکلات ذاتی عملیات پراکنده میان جزایر کوچک. در حالی که US-2 برای جستجو و نجات و شناسایی دریایی طراحی شده است، تصور استفاده های دیگر از این هواپیما، مانند پشتیبانی لجستیکی از نیروهای دوردست، دشوار نیست. هواپیماهای دریایی مانند US-2 میتوانند به وارد کردن نیرو در مکانهای غیرقابل دسترس کمک کند، آنها را تامین کند و در صورت لزوم آنها را تخلیه کند. در یک سناریوی فرضی، US-2 میتواند تعدادی هواپیمای بدون سرنشین را به نزدیک جزیرهای ببرد تا امکان هدفگیری را برای هواپیماهای ضربتی فراهم کنند. علاوه بر این، اگرچه US-2 از ابتدا برای جابجایی محموله های بزرگ طراحی نشده، ولی با تغییراتی می تواند نیروهای رزمی بزرگتری را جابجا کند.(م: حتی می تواند پهپاد های انتحاری را نیز حمل کند ) فرماندهان حتی ممکن است US-2 را به یک سکوی سوختگیری هوا به هوا تبدیل کنند. این تانکرها میتوانند از کشتیها ، مخازن سوخت از پیش نصبشده، هواپیماهای دیگر یا از فرودگاهها سوختگیری کنند. توانایی پرواز تانکرها از سطح اقیانوس، به هواپیماهای تهاجمی و سایر نیروها اجازه می دهد تا تحت شرایط مورد نیاز، نیروها را پراکنده کنند.(م: این پراکندگی نیرو کار چین را در استفاده از تسلیحات دوربرد سخت تر می کند) لازم نیست همه این تغییرات فوراً انجام شوند. در ابتدا، US-2 می تواند فقط برای سوخت گیری هوایی مجهز به سبد بشود. در صورت موفق بودن در مرحله ابتدایی، یکپارچه سازی بوم که کار دشوارتری خواهد بود، انجام شود. ادامه دارد .. صرفا برای میلیتاری / و انتشار با نام نویسنده و http://www.military.ir/ مجاز است منبع در اخرین پست قرار میگیرد دوستان برای پرسش سوالات تا انتشار تمامی بخش ها صبر کنید پایان قسمت سوم ...
-
1 پسندیده شدهبسم ا... نکات خوبی را ذکر فرمودید ولی چند نکته در این جا قابل ذکر هست 1- برتری هوایی با به اصطلاح Air supremacy به هیچ عنوان یک مفهوم مطلق نیست . از ابتدای پیدایش قدرت هوایی تا به امروز ( از 1916 تا 24 ژانویه 2021) هیچ نیروی هوایی (به استثنای 2 دوره که یکی چند ماه آخر جنگ دوم جهانی و دومی نبرد بر سر دره بقاع ) مدعی کسب برتری هوایی مطلق نبوده ، حتی نیروی هوایی ایالات متحده با وارد کردن نیروی استراتژیک بمباران خودش در ویتنام که منجر به تلفات دهشتناک می شد ، بازهم موفق نشد تا شبکه پدافند هوایی ویتنام شمالی را که از مستشاران روسی استفاده می کرد و مرتب تقویت می شد ، را بطور کامل از رده عملیاتی خارج کند و طبق تعاریف خودشون ، چیزی به اسم برتری هوایی در معنای مطلقی که مد نظر شماست دست نیافتی هست به دلایل مختلف ... حتی برای نیروی هوایی ایالات متحده ... 2- در سوریه هم بطور دقیق همین مساله قابل بررسی هست . نیروی هوایی سوریه از ابتدای جنگ حضور موثری را به نمایش نگذاشت و شبکه پدافند زمینی اش که مبتنی بر چینش به شیوه روسی بود ( یعنی توان هوایی اش روی ساختار و بستر پدافند زمین پایه قرار می گرفت ) یا بدلیل فرار پرسنل اش و یا عملیات نظامی گروه های شورشی بسرعت دچار فروپاشی شد و تا همین الان که صحبت می کنیم ، حتی با وجود تحویل اس-300 موفق نشده دوباره کمر راست کند ، به همین دلیل فضای آسمان این کشور دربست ، در اختیار کشورهای حاضر درآن قرار گرفت .. یعنی از شمال ترکها ، از جنوب اسراییل ، از غرب و به موازات ساحل مدیترانه ناتو و از شرق روسها ) . بطور طبیعی ، کشوری که نتواند فضای هوایی خودش را در حداقل شرایط حفظ کند ، عملاً فشل و از کار افتاده است و بطور متقابل ، وقتی از روسها خواسته شد که وارد سوریه شوند ، منطق نظامی حکم می کرد که اول توان هوایی وارد بشود تا بعد از کسب اطمینان از پدید آمدن شرایط حداقلی در حوزه امنیت آسمان منطقه نبرد ، نیروی زمینی وارد عمل بشود که این امر هم اتفاق افتاد و مستند هم هست روند فوق الذکر . به دلایل مختلفی بنده فعلا ( و نه درآینده ) با این مساله مخالفم . امروز که داریم با شما صحبت می کنیم ، دو تا واژه جدید در ادبیات نظامی دنیا وارد شد که به ترتیب حملات شبکه ای (network attack ) و جنگ غیر جنبشی ( non-kinetic warfare) روی ان اسم گذاشتند و به شکل خلاصه ، تلاش برای شکست دادن یا ازکار انداختن یگانهای نظامی دشمن بواسطه اقدامات الکترونیک قابل بررسی هست . بطور طبیعی ، منطق نظامی حکم می کند که در میدان عمل دشمن مسلح به قابلیتهایی فراتر از توان رزمی خودمون با احتیاط بیشتری عمل کنیم تا درصورت وارد آمدن تلفات احتمالی ، خسارت روانی حاصل از آن در حداقل وضعیت قرار داشته باشد روی این فرموده شما ، نقد قابل توجهی وجود دارد . ما خیلی دوست داریم با سر وصدا و تبلیغات و ... یک کاری را انجام بدیم ، در حالی که حضور پرنده های سرنشیندار سیگنت / الینت ، نیازی به سرو صدا کردن و پرچم تکون دادن و اینکه آی ملت ما اینجا هستیم و داریم کسب خبر می کنیم ، ندارد ،در حالی که وقتی شما یک رادار با حجم بزرگ را به سوریه می برید ، با علم به اینکه می دونید حریف هیچ خطر قرمزی در حمله به زیرساختهای شما ندارد ( مثال بارزش صدها حمله اسراییل به ما در سوریه و تعداد مشخصی شهید اعلام شده و اعلام نشده هست ) ، مسیر را در درجه نخست برای شناسایی کامل قابلیتهای خودی و در درجه دوم شکستن قُبح حمله به واحدهای نظامی رسمی ایرانی ( و نه مستشاری ) را هموار خواهید کرد ... در حالی که برای هواگردهای سرنشین دار که ویژگی بارز انها ، تحرک هست ( برخلاف رادارها زمین پایه ) این مساله مصداق پیدا نمی کند ، کما اینکه حریف سالهاست از این حربه دارد بر علیه ما استفاده می کند و حداقل در افکار عمومی ( تحلیلگران نظامی وب فارسی ) این مساله چندان مورد توجه قرار نگرفته است . بعنوان مثال ، در سپتامبر 2007 نیروی هوایی عبری یک مجموعه ساختمانی را در 400 کیلومتری شمال شرقی دمشق ، بمباران کرد ( 5 سال قبل از شروع جنگ داخلی ) . اولین کاری هم که قبل از این حمله انجام داد ، زدن و از کار انداختن شبکه دفاع هوایی سوریه در تل ابیض بود . خوب ، بطور طبیعی ، ما به تنهایی و بدون پشتیبانی ( که به معنای حضور رسمی در سوریه هست و ان هم تبعات سیاسی و همچنین هزینه های مالی بیشتری را می طلبد ) چه شکلی فقط رادار را به سوریه می برید و ان را تبدیل به سیبل ثابت برای iaf می کنید ؟؟ بنده اصولا هیچ اعتقادی به ارسال نیروی هوایی به هرتعداد و به هر کیفیتی به سوریه ندارم ، به دلایل مختلف ، ولی وقتی شما روزانه ده ها پرواز به اصطلاح تجاری به سوریه دارید از دالان های هوایی مشخص ، درصورت وجود چنین هواگردهایی که بدون علائم مشخصه ویژه ( به معنای اینکه داد نزنیم ، ایهالناس ما در سوریه حضور این شکلی داریم ) و درسکوت کامل و پنهانکاری محض اطلاعاتی ( مشخصه اصلی عملیات الینت و سیگنت ) مبادرت به کسب اطلاعات از تحرکات دشمن کنیم ( کاری که همه طرفهای درگیری دارند ان را انجام می دهند ) پی نوشت : غرض از این متن به نسبت مفصل ، این هست که انصاف را در تحلیل شرایط قائل بشیم ( البته منظور جنابعالی نیست و کلی عرض کردم ) . حریف ، بدون تعارف ، محدوده قدرت مشخصی را دارد به نمایش می گذارد و دست کم گرفت این قدرت ، زیبنده نیروی مسلحی که قرار هست با اینها دست به یقه بشود ، نیست ... تجربه بیشتر از 300 سال تاریخ نظامی مدون شده تا جایی که اطلاع دارم ، این را به ما یاد میدهد . ما قادر نیستیم و نخواهیم بود که قدرت هوایی را در ابعاد مختلف خودش ، نادیده بگیریم .
-
1 پسندیده شدهبا سلام در باب اهمیت اجرای عملیات مشترک نبرد خفجی (alkhafji) در جریان جنگ دوم خلیج پارس (1991) نقطه عطفی در تاریخ جنگ مدرن بشمار آمده و نمونه ای از مزیت بالقوه سامانه های اطلاعاتی مشترک با توانمندی های بازدارنده محسوب می شود . در 29 ژانویه 1991 ، دولشکر زرهی ارتش عراق ، حرکت خود را بسمت خطوط تماس با واحدهای ائتلاف در نزدیکی الخفجی آغاز نمود ، با این وضف به محض حرکت عناصر زرهی ، سامانه های مراقبت ، حرکت ارتش عراق را تشخیص داده و فرماندهان مدافع نیز بسرعت توان هوایی موجود را برای مقابله به صحنه نبرد اعزام نمود . طی سه روز نبرد سنگین و اجرای بیش از 3000 سورتی پرواز ، سازمان رزم هر دو لشکر زرهی عراقی از میان رفت . به گفته یکی از افسران عراقی که بعدها به اسارت در آمد ، ضرباتی که حملات هوایی نیروهای ائتلاف تنها در عرض 30 دقیقه ، به این یگان وارد آورد ، با ضربات وارد آمده به این واحدها در جریان جنگ با ایران (1988-1980) برابری می نمود . فناوری های پیشرفته شناسایی و مراقبت پیشرفته ای نظیر جی استارز با قدرت هوایی موجود ترکیب شده و به 3 شیوه مهم استخوان بندی یگان های مهاجم را در هم شکستند. 1- نخست ستون های زرهی شناسایی شده و اطلاعات به صورت آنلاین به پرنده های رزمی حاضر در صحنه ارسال گردید . 2- فرماندهان مستقر در مرکز کنترل هوایی تاکتیکی با ترکیب اطلاعات بدست آمده یک تصویر جامع و کلی از میدان نبرد در اختیار داشتند . 3- با تجمیع اطلاعات ، اهداف فرماندهان دشمن آنالیز شده و برآیند اطلاعاتی در اختیار فرماندهان نیروی زمینی ائتلاف گذاشته شد . در مجموع ، ترکیب استفاده از چنین تجهیزاتی ، موجب پدید آمدن برتری اطلاعاتی در جریان عملیات رزمی و این مفهوم ، موجب استفاده صحیح از قدرت آتش هوایی شد . پی نوشت : 1- به این اعداد دقت کنید : 72 ساعت /3000 سورتی / 30 دقیقه / 2- ترجمه نمودار : MR9 3- منبع : AFDD 2-1
-
1 پسندیده شدهیک فروند بمب افکن آمریکایی B-17G معروف به دژ پرنده در راه بمباران استندال در آلمان در تاریخ 8 آپریل 1945، پیش از اصابت ضربه ی نهایی توسط پدافند زمینی ، توسط رهگیرهای دشمن مورد اصابت قرار گرفت و سپس براثر اصابت آتش مستقیم فلاک ، بال چپش کنده شد . این هواگرد یکی از آخرین هواگردهای ساقط شده در جنگ دوم بود . پ.ن : بویینگ در عرض ده سال حدود 13000 فروند ازین هواگرد ساخت !