برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on دوشنبه, 1 مرداد 1403 در همه مناطق
-
9 پسندیده شدهواحد های روس موفق شدن روستای اورژینیه یکی از دیگر از معدود دستاوردهای ارتش اکراین در جریان ضد حمله بزرگ تابستان 1402 را باز پس بگیرند روسها در دو ماه گذشته چند حمله را با پشتیبانی واحدهای زرهی به این روستا صورت داد که دستاورد چندانی کسب نکرد. اما بعد از تصرف استرامایورسکه در مجاورت این روستا راه برای پیشروی بیشتر هموار شد. اما این بار تاکتیک روسها با دفعات قبلی فرق داشته روسها واحدهای خط شکن خود را در دسته های بزرگ موتور سوار روانه این روستا کردن سرعت بالای رسیدن نیروهای روس وبعدا ز ان پراکنده شدن و حرکت به سمت اهداف مشخص شده وجه تمایز روسها نسبت به سایر حملات قبلی به این روستا بوده به نظر میرسد روستای اورژینیه با کمترین تلفات در اختیار روسها قرار گرفته است هجوم واحدهای موتوری روس به این روستا هجوم واحدهای موتوری روس در محور تورسک و تلاش نافرجام کواد انتحاری اکراینی برای شکار یکی از این موتور سوارها اما روسها برای کم کردن اثرات حملات کواد انتحاری به واحدهای موتوری و ایجاد یک پرده دود در کمترین زمان ممکن اقدام به نصب بمبهای دودزا در داخل بدنه مینهای ضد تانک کرده انهدام توپ خودکششی ساخت اکراینی چرخ سوار بوهدانا در آتش ضد توپخانه روسها نکته جالب آنکه یکی از خدمه این توپ خودکششی بعد از اختفای توپ در میان درختان اقدام به پاک کردن رد چرخ توپ میکنند اما غافل از آنکه پهپاد روسی برای دقایق طولانی این توپ را تحت نظر داشته است روسها اعلام کردن یک راکت انداز هیمارس را نابود کرده اند شکار یک تانک دیگر ابرامز یو (بروزرسانی شده توسط اکراین با زره کنتاکنت ) توسط روسها هدف قرار خودرو دزرت کراس روسی و کشته و زخمی شدن سه نظامی روس توسط کواد انتحاری های اکراینی شکار پهپاد شاهد توسط سامانه خون آشام ( مبتنی بر راکت های هایدرا هدایت لیزری شده) حملات اکراینی ها به ادوات رها ویا پارک شده زرهی روس نفربر بی ام پی3 تانک لاکپشتی تانک تی72 نفربر بی تی ار به نظر میرسد روسها یک سامانه پدافندی دیگر IRIS آلمانی ارتش اکراین را نابود کرده اند شکار دو توپ خودکششی اکراینی و یک نفربر ام 113 رها شده توسط لانست توپ ام 109 وزدیکا ام 113 انهدام سامانه پدافندی بوک روسی توسط هیمارس روسها جدیدآ از بالن های ساده مجهز به تجهیزات نظارتی برای پایش مناطق نبرد استفاده میکنند یک خودرو روسی تجهیز شده به زره قفسی که هدف حمله کوادهای اکراینی قرار رگفته است باو جود آسیب های وارد شده اما به لطف زره قفسی سرنشینان خودرو آسیبی ندیده اند تانک تی 72 ای ام تی سابق اکراینی که احتمالا در خاکرف به غنیمت روسها در آمده است قبل از اسارت بعد از اسارت آثار اصابت یک بمب هوا سرشی فاب 1500 به مواضع ارتش اکراین شکار امرپ پرو مکس اکراینی استتار یافته در بین دکلهای توزیع برق ارتش اکراین در شهر کراسنوگریفکا تحت فشار سنگین حملات روسها مجبور شده از بخشهای گسترده آن عقب نشینی کند با سقوط منطقه بیمارستان و ورزشگاه و ساختمانهای بلند در مرکز شهر روسها در استانه وارد کردن ضربه نهایی برای عقب راندن کامل اکراین به حومه این شهر هستند . خودمنابع اکراینی وضعیت را وخیم ارزیابی کرده اند تلفات انسانی طرفین روسها اکراین جدال کواد انتحاری اکراینی با سرباز روس سرباز روس در لحظلات آخر با پرت کردن کلاهخود خود به سمت کواد و انفجار ان جان خود را نجات می دهد شکار 2توپ خودکششی دیگر اکراینی 2وزدیکا واحتمالا ام 109 اکراینی ها اعلام کردن روسها از یک پهپاد جدید انتحاری که در فاصله 20 تا 30 متری سطح زمین پرواز میکند برای حمله به کیف استفاده کرده اند یک پهپاد بمب افکن اکراینی که احتمالا در سواحل کریمه توسط سیستمهای جنگال روس سرنگون شده است روسها در حال تجهیز واحدهای خود به کواد کوپترهای سنگین وزن مجهز به موقعیت یابی امواج جهت پیدا کردن مکان اپراتورهای کواد- پهپادی اکراینی هستند همچنین روسها برای افزایش برد کواد کوپترهای خود و کم کردن تاثیر سامانه های جنگال اکراینی کواد های را که نقش رله را ایفا می کنند تولید کرده اند انهدام سامانه پدافندی تانگوسکای اکراینی توسط لانست هدف قرار گرفتن نفربر و توپ خودکششی ماستای روسی دو تانک منهدم شده روسی ارتش روسیه بار دیگر با استفاده از سه موشک بالستیک اسکندر دو قطار حامل تجهیزات و پرسنل نظامی اکراین در استان دو نتسک هدف قرار داد روسها اعلام کرده اند درا ین حمله به 14 امرپ پرو مکس - 10خودرو زرهی سناتور - 7 نفربر زرهی 20 کامیون ترابری 2 خودرو رزمی شناسایی و 5 خودرو زرهی رزمی مهندسی را به همراه 240 نظامیان اکراینی آسیب وارد کرده اند منابع اکراین حمله را تایید اما از اعلام جزئیات بیشتر خودداری کرده اند تصاویر آر شیوی از یک نفربر بی تی ار 82 روسی در جریان نبردهای ماریوپولد ر سال 2022 که مورد اصابت یک پرتابه ضد زره قرار گرفته است با وجود اسیب کم اما درا ین حمله یکی از سرنشینان نفربر جان خود را از دست می دهد گیر کردن کواد انتحاری اکراینی در تور استتار ون روسی شکار نفربر بی ام پی2 وام 113 و تانک تی 64 منهدم شده اکراینیددر منطقه نیویورک قایق گشتی رپتور روسی شکارچیان جدید شهپاد های اکراینی نشان یکی از واحدهای پرتاب کننده موشکهای ضد رادار هارم اکراینی
-
5 پسندیده شده(قسمت آخر) V-2 در عصر مدرن V-2 با وجود حدود 70 سال قدمت، با بروز رسانی، خود را نیروبخش نسل سوم MBT روسیه، یعنی تانکT-90 یافت. در ابتدا تانکT-90 دارای 840 اسب بخار با موتورV-84MS بود، اما T-90A بعدی از سال 2004 از نسخه جدیدتر V-92S2 توربوشارژ استفاده می کرد که 1000 اسب بخار قدرت تولید می کرد. (تانک تی90) همین موتور V-92S2 را می توان در هویتزر جدید خودکششی 2S35 Koalitsiya-SV نیز یافت. در سال 2017 مدل صادراتی T-90M معرفی شد که در نتیجه تصمیم به ارتقای تانک های فعلی T-90A در نیروهای مسلح روسیه به استاندارد T-90M گرفته شد.این تانک، T-90AM و T-90MS دارای مدل ارتقا یافته 1130 اسب بخاری موتور V-92S2F هستند.خودروی زرهی دیگری که از این موتور استفاده می کند، خودروی پشتیبانی تانک سنگین ترمیناتور 2 است . (ترمیناتور) نتیجه فناوری های کمی در دنیا وجود دارد، (چه رسد به موتورها،) که به اندازه V-2 در خدمت باقی مانده باشند.این اثر مهندسی اکنون حدود 90 سال قدمت دارد و از زمان ایجاد آن شاهد جنگ جهانی دوم، سلاح اتمی، مرگ جوزف استالین، سفر انسان به فضا، اینترنت، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تولد فدراسیون روسیه بودطراحی اصلی "کنستانتین چپلان" ( احتمالاً نمیدانست که موتوری که او به ساخت آن کمک کرد به یکی از ماندگارترین موتورهای نظامی تبدیل خواهد شد)از دهه 1930 به اشکال مختلف، از 6، 10 و 12 سیلندر، ترتیبات خطی، V و X وجود دارد - حتی تا به امروز نسخه های جدیدی بر اساس V-2 در حال توسعه استدر این مقاله به مهمترین نمونههای V-2 اشاره شد اما کاربردهای بسیار بسیار بیشتری از این موتور در کاربردهای غیرنظامی، صنعتی، دریایی و نظامی وجود دارد داستان این موتور باورنکردنی که در سال 1931 آغاز شد، به نظر نمی رسد به این زودی ها پایان یابد. (موتور منتسب به تانک آرماتا) منابع:https://www.army-guide.com/eng/article/article_3312.html https://www.autoevolution.com/news/kharkiv-v-2-the-soviet-tank-engine-that-refused-to-go-out-of-style-for-eight-decades-225348.html https://tankhistoria.com/
-
5 پسندیده شدهV-2 - موتوری90 ساله مورد استفاده در تانکهای T-34 تا T-90M موتور V-2 یک موتور(12سیلندر) Vشکل(خورجینی) دیزلی است که توسط اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1930 به عنوان قلب تپنده انبوهی از تانکهای T-34 که در طول جنگ جهانی دوم وارد میدان شدند به وجود آمد، با این حال، کار بر روی این موتور ادامه یافت و درتانکهای T-72، T-62، T-54 و T-90 مورد استفاده قرار گرفت.شاید تعجب کنید ولی بسیاری از تانک های اصلی فعلی روسیه از نسخه اصلاح شده موتور تانکT-34 استفاده می کنند. این موجود 38.8 لیتری فقط در تانکها استفاده نشد، بلکه در قایقها، قطارها، کامیونها، وسایل نقلیه مهندسی و تراکتورها نیز نصب شد متأسفانه، به دلیل تاریخچه بسیار متنوع و پیچیده این موتور، اطلاعات کمی در دسترس است که نشان دهد V-2 در 90 سال گذشته چگونه تکامل یافته است. تاریخچه توسعه توسعه موتور V-2 در سال 1931 به عنوان یک پیشرانه جدید برای تانک ها و هواپیماهای آینده شوروی در کارخانه لوکوموتیو خارکف توسط تیمی از طراحان به سرپرستی"" کنستانتین چپلان"" آغاز شد. البته، تا سال 1931،اولین وسیله نقلیه ساخته شده توسط اداره جدید تانک شوروی، T-18 برگرفته از تانک سبک رنو FT فرانسوی، دارای موتوری با قدرت ناچیز 35 اسب بخار بود. تانک سبک T-26 بعدی که از ویکرز مارک ای بریتانیایی قدیمی الهام گرفته شده بود، تنها 90 اسب تولید می کرد با در نظر گرفتن نسبت حیاتی نیرو به وزن، تانکT-26 میتوانست با پانزر I و پانزر II اولیه برابری کند، اما در مقابل هر چیزی پیشرفتهتر، فقط شبیه یک ""اردک نشسته"" بود. اگرچه استالین متخصص تانک نبود، اما تمام تصمیمات نظامی همچنان توسط خود استالین اتخاذ می شد . در نهایت، تصمیم بر این شد که کارشناسان موتور دیزل در لوکوموتیو خارکف، کسانی باشند که موتوری را برای نیروبخشی نسل بعدی تانکهای شوروی و برای ارتش سرخ طراحی و تامین کنند. تحت رهبری کنستانتین چپلان، یک مهندس اوکراینی الاصل با پدر و مادر یونانی، چارچوب اساسی برای چیزی که به V-2 تبدیل شد، شروع به شکل گیری کرد. ایده اولیه یک موتور دیزلی مناسب برای تانک و هواپیما توسط متخصصان اداره مکانیزاسیون و موتورسازی ارتش سرخ در دهه 1930 مورد توجه قرار گرفت.در آن دوران توانایی شوروی برای تولید بنزین با کیفیت بالا - به ویژه بنزین با درجه کیفی هوانوردی - محدود بود، بنابراین موتورهای دیزلی به عنوان جایگزین قابل اعتمادتر در بسیاری از صنایع به نظر می رسیدند.علاوه بر این، مصرف سوخت کمتر موتورهای دیزلی جذاب بود. (تانک تی34) (شوروی ها در طول جنگ جهانی دوم از موتورهای دیزلی در تانکهای خود استفاده می کردند، در حالی که بیشتر تانک های متفقین و آلمان با بنزین کار می کردند.) "چپلان" پروژه موتور هوایی AD-1 را که توسط "Jacob Mayer" از موسسه تحقیقاتی دیزل هوایی اوکراین در سال 1931 ایجاد شده بود را مورد توجه قرار داده بود. او چندین ایده از موتور "مایر" گرفت، مانند استفاده از میله های رزوه ای فولادی در داخل میل لنگ و بلوک آلومینیومی.استفاده از آلومینیوم برای آن دوره کاملاً نوآورانه بود، و اکثر موتورهای آن زمان از بلوک های چدنی استفاده می کردند. V-2 در رقابت مستقیم با موتور دیزلی AN-1 بود... AN-1 توسط طراح اصلی "الکسی چارمسکی" ساخته شد و مانند V-2 یک V12 دیزلی بود. این موتور در نهایت در بمب افکن های سنگین شوروی استفاده شد و نسخه ای از این موتور(M50-T،) ،تانک سنگین IS-7 را حرکت می داد. (موتورACh-30 است که نسخه بعدی AN-1 است. برخی از نسخه های آزمایشی این موتور در طول جنگ جهانی دوم تا 2000 اسب بخار قدرت تولید می کرد.). به توصیه ولادیمیر کلیموف، طراح موتورهای هوانوردی، موتور V-2 دارای پهنای سیلندر مشابه با موتور هوانوردی Klimov M-100 (نسخه تولیدی Hispano-Suiza 12Y) بود. "V-2 "یک طراحی کاملاً مدرن برای دهه 1930 بود، با دو میل بادامک و چهار سوپاپ در هر سیلندر. این موتور حجم عظیم 38.8 لیتر (2367.7 مکعب اینچ) داشت و در نسخه های اولیه خود، قدرتی معادل 500 اسب بخار و بیش از 2000 نیوتن متر گشتاور ارائه می کرد یک ویژگی جالب موتورV-2 این است که کورس پیستون (اندازه حرکت پیستون به بالا و پایین سیلندر) برای هر بلوک متفاوت بود. بلوک چپ دارای نقطه مرگ (دورترین فاصله پیستون از میل لنگ)180 میلی متر و بلوک سمت راست دارای نقطه مرگ 186.7 میلی متر بود. دلیل این سبک طراحی به خاطر این بود که موتور از میلههای پیستون Master-and-Slave استفاده میکرد، آرایشی که در آن میلههای اتصال متعدد به یک یاتاقان اصلی روی میل لنگ متصل میشدند. این امر باعث کاهش فضای مورد نیاز برای اتصال همه پیستون ها به میل لنگ می شد و در موتورهایی با تعداد پیستون های زیاد. طول میل لنگ را کاهش می داد. (یک موتور V-2 تا حدی کالبد شکافی شده که ویژگیهایی مانند پیستونهای بزرگ، میلبادامک دوگانه و میلههای فولادی را نشان میدهد.) "V-2" آزمایشات زیادی را پشت سر گذاشت و در نهایت تانک مجهز به این موتور در سال 1935 در کمیسیون دولتی آزمایش شدند. سال بعد، یک هواپیمای P-5 با موتور دیزلی BD-2A پرواز کرد، نسخه منشعب شده از موتور V-2 که 600 اسب بخار قدرت داشت. این موتور آزمایشات پروازی را با موفقیت پشت سر گذاشت، اما موتور هرگز در هوانوردی مورد استفاده قرار نگرفت زیرا این نقش را موتورهای دیگر، مانند AN-1 به عهده گرفتند لازم به ذکر است که موتور در سال 1937 " V-2" نام گذاری شد .طراح اصلی، "چپلان"، برای خدماتش نشان لنین را دریافت کرد، اما اندکی بعد قربانی پاکسازی های استالین شد.در حالیکه چپلان در حال آماده شدن برای تولید V-2 بود، ضربه ای به درب محل کار او از سوی پلیس مخفی شوروی، NKVD، شنیده شد. کنستانتین چپلان با استناد به میراث یونانی خود مظنون به فعالیت ضد شوروی در دسامبر 1937 دستگیر شد. او طی سه ماه قبل از اعدامش در 10 مارس 1938 به طرز وحشیانه ای شکنجه شد. چرا؟ چون استالین،اینطوری تصور کرد. در غیاب چپلان، کنسرسیومی متشکل از دو نفر از دانش آموختگان او، ایوان یاکوولویچ تراشوتین و یاکوف افیموویچ ویخمان،برای تکمیل نقشه بزرگ رئیس قدیمی خود تلاش کردند.البته.بعد از آن" تیموفی چوپاهین"طراح اصلی موتور جدید شد."چوپاهین "بخشی از تیمی بود که بر روی موتور AN-1 کار می کرد و از تمام دانش و تجربه در دسترس خود برای قابل اعتمادتر کردن موتورV-2 استفاده کرد.در سال 1938، سه موتور مورد استفاده در آزمایشها به دلیل مشکلات مکانیکی از کار افتاد، اما در سال 1939 این موتور با نتایج رضایتبخش آزمایشهای دولتی را پشت سر گذاشت و در کارخانه شماره 75 کارخانه لوکوموتیو خارکف وارد تولید انبوه شد. ادامه دارد
-
5 پسندیده شده(قسمت دوم) V-2 در طول جنگ جهانی دوم البته تمام موتورهای خانواده V-2 مورد استفاده در طول جنگ جهانی دوم دیزلی هستند، اما همه آنها V12 نبودند. نامگذاری و ترتیب سیلندر این موتورها به دلیل چیدمان سیلندر "V" شکل و نامگذاری "V-" آنها می تواند کمی گیج کننده باشد. اولین نسخه های V-2 روی تانک سبک BT-7M استفاده شد، که عمده آزمایشات موتور روی این تانک انجام شد (تانک سبک مذکور) در سال 1940 این موتور بر روی اولین سری از تانک های T-34 نصب شد ، اما به زودی با موتورV-2-34 جایگزین شد. موتور تا پایان جنگ جهانی دوم در تمام نسخه های تانک مورد استفاده قرار گرفت که آخرین آن تانک T-34-85 بود. T-34 بسیار عالی بود. اما اپتیک آن بدنام بود و تا اواخر جنگ دوباره طراحی نشد. داستان هایی از زره پوش آلمانی وجود دارد که در اطراف ستونی از T-34 ها مانور می دهد و آنها را تکه تکه می کند بدون اینکه رانندگان سرنخی از این ضربات داشته باشند. تنها زمانی که تانک های شوروی شروع به منفجر شدن در اطراف آنها کردند،آنها دیوانه وار پراکنده شدند.حتی فرمانده تانک در روزهای ابتدایی ورود T-34 نقش تفنگچی را داشت، تانک نقص طراحی داشت که به قیمت جان خدمه در جنگ تمام شد. این مشکل طور کامل اصلاح نشد تا اینکه در تانکT-34-85 در سال 1944 خدمه سوم، "یک تفنگچی "اختصاصی را به برجک اضافه کردند. در حقیقت، اگر تانک M4 شرمن آمریکایی یک کادیلاک بود و بسیاری از آنها در کارخانه های کادیلاک ساخته می شدند، تانکT-34 یک لادا ریوا بود . اما با همه اینها، موتور خارکف V-2 ثابت کرد که چیزی شبیه به یک فوق ستاره است. هر چند که در هیچ نقطه ای کامل نبود، اما هر سرباز ارتش سرخ که با تعمیر موتورهای تراکتور آشنا بود، شانس خوبی برای تعمیر یک V-2 در وسط میدان جنگ داشت. . با این اوصاف، ویژگیهای T-34 قطعاً خود را به فلسفه کهنالگوی شوروی مبنی بر زمخت بودن و ساده نگهداشتن چیزها نه فقط در مورد ماشینهای جنگی، بلکه به طور کلی یک کیفیت زندگی، منحصربهفرد روسی-شوروی که عموماً به عنوان اسمکالکا شناخته میشود، محبوب کرد. Smekalka به زبان روسی به معنای "توانایی مقابله با موقعیت ها یا مشکلات غیر ضروری" است. اینکه آیا این خط فکری شوروی معادل میهن پرستی آمریکایی است یا خیر، نکته مهمی نیست. آنچه مهم است این بود که ارتش سرخ عاشق معماری V-2 شد. این موتور به سرعت در هویتزر خودکششی SU-85 و زره کوب SU-100 با همان لباس T-34 استفاده شد. انواع ارتقا یافته با سرسیلندرهای تقویت شده و پمپ های سوخت قوی تر به زودی راهی خط تانک سنگین شدند. برخی از نسخههای بعدی، مانند IS-4، حتی به سوپرشارژرها مجهز شدند تا عملکرد خود را تا 700 اسب بخار افزایش دهند. اما در طول جنگ جهانی دوم، V-2 همیشه می تواند بین 450 تا 600 اسب بخار قدرت تولید کند. به طور طبیعی موتور V-2-34 توسط انواع تانکT-34، مانند SU-85، SU-100 و SU-122 استفاده می شد. نسخه دیگری از موتور V-2K که600اسب بخار داشت، در سال 1939 بر روی تانک های سنگین KV-1 و KV-2 نصب شد. همین موتور در KV-1S از سال 1942 و در توپ خودکششی سنگین SU-152 از سال 1943 استفاده شد.این نسخه فشار پاشش سوخت بالاتری داشت و با دور بالاتر کار می کرد، که باعث می شد قدرتمندتر اما غیر قابل اعتماد باشد موتورV-2-IS (V-2-10) با قدرت 520 اسب بخار برای تانک ها و وسایل نقلیه سنگین شوروی تا اواخر جنگ استفاده شد، این تانک ها شامل تانک های سنگین IS-1 و IS-2 و همچنین توپهای خودکششی ISU-122، ISU-122S و ISU-152.بود تانک های سنگین IS-3 توسط موتور V-11 با قدرت 520 اسب بخار نیرو می گرفتند که بعد از توسعه ، V-44 نامیده شد که از آن در تانک متوسط T-44 استفاده شد . موتورV-44 به پهلو در تانکT-44 نصب شده بود تا باعث کاهش ارتفاع موتور شود، بنابراین ارتفاع کلی تانک را کاهش می داد. (IS-3 هنگامی که فاش شد رهبران غربی را شوکه کرد. اما بعدا معلوم شد که تانک نسبتاً ضعیفی است.) دو وسیله نقلیه شوروی دیگر از WW2 (جنگ دوم جهانی)بودند که از موتورهای مبتنی بر V-2 استفاده می کردند - تانک سبک T-50 که از موتور V-4 با موتور 6 سیلندرخطی 300 اسب بخار و کشنده توپخانه سنگین "Voroshilovets" که از موتور( V-2V )375اسب بخاری استفاده می کردموتورV-4 اساساً با برش دادن پیشرانهV-2 خورجینی دوازده سیلندری به دو بلوک 6سیلندری برای تشکیل یک موتور شش خطی ساخته شد. (نمای شماتیک یک موتور 8سیلندر خورجینی که که با برش جای میل لنگ به دو موتور خطی 4سیلندر تبدیل میشود) V-2 در طول جنگ سرد داستان موتورV-2 با جنگ جهانی دوم به پایان نمی رسد، این موتور در طول جنگ سرد به توسعه خود ادامه داد و تقریباً در هر تانک برجسته شوروی مورد استفاده قرار گرفت. در طول جنگ سرد، تمام نسخه های موتورV-2، اعم از تولید انبوه و آزمایشی، در کارخانه تراکتورسازی "چلیابینسک" تولید می شد. با این حال، نسخه های موتورهای V-2 در بسیاری از کشورها از جمله چین، هند، عراق !!!!و کره ساخته شد. پس از جنگ جهانی دوم نسخه جدیدی از این موتور به نام V-12 برای تانک سنگین IS-4 طراحی شد که به یک سوپرشارژر مجهز شده بود و 750 اسب بخار قدرت داشت. این نسخه بسیار غیرقابل اعتماد بود و در تعداد کمی تولید شد. یک موتور 700 اسب بخاری هم برای تانک سنگین T-10.بر پایه V-12و V-12-5 در سال 1953 به وجود آمد، گام بزرگ بعدی در طراحی تانک شوروی با تانکT-54 انجام شد. این تانک برای آن روزها برای خودش انقلابی بود و بسیاری آن را یکی از اولین MBT ها می دانند. این تانک مجهز به موتور V-54 با قدرت 520 اسب بخار بود که توسعه همان موتور V-2 اصلی مورد استفاده در T-34 بود مانند تانک T-44، موتور V-54 در تانک T-54 به پهلو نصب شده بود. (تانک تی54) یک موتور کم قدرت هم برای "AT-T"، که یک تراکتورعجیب و غریب توپخانه سنگین بر روی شاسی T-54 بود، استفاده شد. این موتور V-401 بود که 415 اسب بخار قدرت داشت. نسخه بعدی موتورV-55 با قدرت 580 اسب بخار بود که در تانک T-55 از سال 1958 استفاده شد (تراکتور توپخانه بسیار عجیب AT-T. این ماشین بر روی یک شاسی معکوس T-54 ساخته شد که کابین آن روی موتور V-401 قرار داشت.) دهه 1960 نسل بعدی MBT شوروی، یعنیT-62 به میدان آمد. و بار دیگر،تانکT-62 به نسخه های مدرن V-2 مجهز شد که با 580 اسب بخار شروع شد. ارتقاء بعدی تانک شاهد افزایش قدرت به 620 اسب بخار بود(موتورV-55V) کمتر از یک دهه پس از T-62،تانک T-72 آمد، یک MBT که از طرح اولیه تانکهای قبلی پیروی می کرد اما یک جهش بزرگ در توانایی به ارمغان می آورد. نیرو دادن به این وسیله نقلیه باز هم یکی دیگر از مشتقات V-2 بود. (تانک تی72) قدرت با موتورچند سوختی و سوپرشارژرV-46 و بعداً با نسخهV-46-6 به 780 اسب بخار افزایش یافت.دو نسخه صادراتی T-72و T-72M از سال 1980 و T-72M1 از سال 1981، نیز از موتورV-46-6 استفاده می کردند. یک نوع از این موتور، به نامV-46-M5، در تانک T-62M-1 مدل1985 استفاده شد ضد هوایی خودکششی 2K22 Tunguska از سال 1982 از نسخه 710 اسب بخاری موتور V-46 استفاده می کرد. (تونگوسکا به یک جفت توپ 30 میلی متری و 8 موشک برای استفاده در برابر هواپیماهای کم پرواز مجهز است) پس از سال 1984، تانکهایT-72A، T-72B و دیگر تانکها تا پایان جنگ سرد به موتورهای چند سوختی سری V-84 با قدرت 840 اسب بخار مجهز شدند.موتور دیزلی چند سوختی (V-84A، V12) 780اسب بخاری، در هویتزر خودکششی 2S19 "Msta-S" که در سال 1989 وارد خدمت شد، استفاده شد. (موتور V-46-6 از یک تانک T-72. این موتور هنوز از نظر ظاهری شبیه به V-2 اصلی است)
-
5 پسندیده شدهاولین استفاده ی عملیاتی از موشک های بالستیک ضد کشتی ایرانی کشتی Zografia در 16 ژانویه 2024 در دریای سرخ مورد اصابت قرار گرفت . در آن زمان از ویتنام به سمت اسرائیل حرکت می کرد. ویدئویی از لحظات اصابت موشک منتشر شده است . از این رو می توان گفت که این موشک بالستیک ضد کشتی (ASBM) بوده که از سمت یمن شلیک شده است. این موشک در میان کشتی و نزدیک به خط مرکزی به کشتی برخورد کرد و با زاویه تقریبا 45 درجه به داخل فرو رفت. انفجار قابل توجه بود. اولین مشاهدات این است که شامل یک هدایت تصویربرداری، احتمالا مادون قرمز / الکترواپتیکال است. این منطبق بر دماغه های مشاهده شده در ASBM های حوثی است. موشک به احتمال زیاد مرکز کشتی را هدف گرفته و با دقت زیادی به آن اصابت کرده است. نوع موشک: با توجه به کیفیت ویدئو (موشک با سرعت بالا در حال حرکت بود)، مشخص کردن طرح کلی موشک دشوار است. با این حال، طول آن تقریباً 10 متر است و باله های دم قابل توجهی دارد. این به طور کلی با خانواده موشک های بالستیک فاتح-110/313 از ایران مطابقت دارد. اینها در نسخه های هدایت شونده ضد کشتی ("خلیج فارس") هستند که در سرویس حوثی ها به " عاصف " معروف هستند. تهدید جدی این موشک ها: این کشتی در اثر این حمله دچار خسارت سنگین نشد. کشتی های حامل فله مانند Zografia در واقع بسیار قابل دوام هستند. این تا حدی به این دلیل است که از نظر تاریخی خطر جدی در صورت آبگرفتن انبارهای محموله آنها وجود داشت. در نتیجه آنها دارای مخازن بالاست و دو کف به عنوان استاندارد هستند. علاوه بر این، در مورد Zografia، انبارهای محموله خالی بود. با این شرایط، این حمله همچنان باید نگران کننده باشد. دقت موشک چشمگیر به نظر می رسید. و بسیاری از کشتیها، به ویژه کشتیهای جنگی که تمایل به ساخت روبنای مرکزی دارند، اهداف بهتری نسبت به کشتیهای فلهبر خالی هستند. کشتیهای جنگی انگلیسی و آمریکایی توانستهاند از حملات موشکی و پهپادها جلوگیری کنند، اما این نوع حملات نشان میدهد که این تهدید واقعی برای آنان است. همچنین نشان می دهد که ایران و یمن می توانند اهداف متحرک را مورد اصابت بالستیک قرار دهند، چیزی که قبلاً مورد تردید بوده است. اما احتمالاً برای راه اندازی موشک به اطلاعات دقیق هدف گیری نیاز دارند. انتظار من این است که هدایت پایانی موشک فقط به مقدار محدودی امکان اصلاح مسیر را بدهد. منبع با تلخیص: http://www.hisutton.com/Iranian-Houthi-ASBM.html
-
4 پسندیده شدهبسم ا.. اف-4 ئی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران احتمالا بلاک 51-59 ( با توجه به سنجشگر TISO نزدیک ریشه بال سمت راست ) و مجهز به غلاف اخلاگر ALQ-119 حین سوختگیری هوایی
-
4 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهسناریوی مقابله چین با ماهواره های استارلینک یکی از درس هایی که با بررسی جنگ اوکراین ، اکثر میلیتاریست ها رو نگران کرد، استفاده نظامی غرب از ماهواره های استارلینک برای هدایت و ناوبری تجهیزات دارای هوش مصنوعی در میدان جنگ است. برای همین امر حدود دو سال است که ارتش چین بر روی انواع روش های ضد ماهواره کار می کند و هر از گاهی اطلاعات کمی به مطبوعات درز می کند . جدید ترین این اخبار به قرار زیر است: ساوث چاینا مورنینگ پست گزارش داد که با دسترسی به مطالعه ارتش خلق چین(PLA) به جزئیات یک زیردریایی با یک سلاح لیزری حالت جامد کلاس مگاوات رسیده است. این لیزر که در وسط زیردریایی نصب شده است و میتواند به ماهوارهها شلیک کند. سلاحهای لیزری زیردریاییها میتوانند قابلیتهای دفاعی را افزایش داده و دامنه و گستره ی مأموریتهای قابل انجام را گسترش دهند. این مطالعه پیشرفت تحقیقات تسلیحات لیزری را عیان و توسعه و کاربرد چنین سلاحهایی را در ارتش ایالات متحده تشریح میکند و الزامات نصب آنها بر روی زیردریاییها را پیشنهاد میکند. به گفته وانگ دان، استاد آکادمی زیردریایی نیروی دریایی چین، نوعی زیردریایی تهاجمی لیزری میتواند به طور بالقوه تولید انبوه شود و در اقیانوسهای مختلف برای مقابله با تهدیدات نظامی علیه چین مستقر شود. این مفهوم در مقالهای که ماه گذشته توسط وانگ و تیمش منتشر شد، به تفصیل شرح داده شد. به گفته دانشمندان، چالش اصلی در ماموریتهای ضد ماهوارهای، تنها هدف قرار دادن ماهوارهها نیست، بلکه پنهان کردن حمله است. وانگ و همکارانش خاطرنشان کردند که در حالی که موشکهای زمین به هوا در حال حاضر روش اصلی برای مبارزه با ماهوارهها هستند، این رویکرد مسائل مهمی را به ویژه در مورد پنهانکاری ایجاد میکند. پرتاب موشک معمولاً دود بلندی تولید میکند که میتواند موقعیت مهاجم را آشکار و آن را در برابر آتش دشمن آسیبپذیر کند. به گفته این تیم، بنابراین انجام چنین حملاتی از سطح زمین «خیلی خطرناک» در نظر گرفته میشود. علاوه بر این، ماهوارهها به طور فزایندهای در حال کوچکتر شدن هستند. وانگ توضیح داد که ماهوارههایی مانند ماهوارههای شبکه استارلینک، متعدد، متراکم و کوچک هستند که این شبکه را بسیار انعطافپذیر میکند. حتی اگر بسیاری از این ماهوارهها از بین بروند، قابلیت جایگزینی آنها وجود دارد. در نتیجه استفاده از موشک برای حمله به چنین ماهوارههایی روشی بسیار ناکارآمد تلقی میشود. این مقاله دستورالعملهای جامع و گام به گامی را برای هدف قرار دادن ماهوارههای شبیه به استارلینک از دریا ارائه میدهد. طبق این دستورالعمل، ابتدا یک یا چند زیردریایی مجهز به سلاح لیزری در منطقه عملیاتی تعیین شده مستقر میشوند. آنها طبق دستور وارد منطقه هدف میشوند و منتظر میمانند تا ماهوارهها وارد محدوده حمله آنها شوند. سپس هنگامی که ماهواره وارد محدوده حمله میشود، سلاح لیزری آماده و مستقر میشود. ضمن اینکه به دلیل محدودیتهای دستگاههای ردیاب زیردریایی، پشتیبانی اضافی از جانب سایر نیروها برای ارائه راهنمایی موقعیت ماهوارهای برای حمله ضروری است. محققان توضیح دادند که پس از تکمیل حمله، زیردریایی میتواند دوباره به عمق آب برود و یا منتظر ماموریت بعدی باشد یا به بندر اصلی خود بازگردد. منبع
-
1 پسندیده شدهسلام برادر . من که کاری نکردم . فقط سعی میکنم مطالبی که بدرد این سایت میخوره را در اینجا برای دوستان به اشتراک بزارم . ما هرکاری کنیم هم در برابر ایثار نسل شهدا و جانبازان و رزمندگان در همه ی ادوار ، هیچ محسوب میشه .
-
1 پسندیده شدهسلام و خدا قوت - الله متعال حافظ عزیزانی باشد که یاد و خاطره شهدا را زنده نگاه میدارند ان شاالله درسایه الطاف سیدالشهدا و امام زمان (عج) باشید
-
1 پسندیده شدهلحظات کشف پیکر شهدای دفاع مقدس در کانالی که شوروی برای صدام ساخت تصاویر لحظات کشف پیکر مطهر پنج شهید دفاع مقدس را در کانال کمیل را میبینید. این کانال نزدیک 90 کیلومتر طول، پنج تا شش متر عرض و سه تا چهار متر ارتفاع داشت که توسط شوروی برای ارتش بعث عراق ساخته و کف آن با سیمخاردارهای حلقوی و مین مسلح شد. بعد از اینکه گردان کمیل نمیتواند به گردانهای دیگر برسد و فرماندهان متوجه میشوند که عملیات در حال شکست خوردن است، دستور عقبنشینی نیروها را صادر میکنند؛ اما رزمندگانی که در کانال بودند، در محاصره دشمن قرار میگیرند و پنج روز مقاومت میکنند. لینک ویدئو : منبع تکمیلی : ماجرای غم انگیز محاصره گردان کمیل و حنظله علی نصرالله می گوید: از یکی از مسئولین اطلاعات پرسیدم "یعنی چی گردانها محاصره شدن آخه عراق که جلو نیومده اونها هم که توی کانال سوم (کمیل) و دوم (حنظله) هستن". اون فرمانده هم جواب داد "کانال سومی که ما تو شناسایی دیده بودیم با این کانال فرق داره، و این کانال و چند کانال فرعی دیگه رو عراق ظرف همین دو سه روز درست کرده. این کانال درست به موازات خط مرزی بود ولی کوچکتر و پر از موانع. گردانهای خط شکن برای اینکه زیر آتیش نباشن رفتن داخل کانال. با روشن شدن هوا تانکهای عراقی هم جلو اومدن و دو طرف کانال رو بستن... عراق هم همینطور داره رو سر اونها آتیش میریزه. میدونی عراق شانزده نوع مانع سر راه بچه ها چیده بود... میدونی عمق موانع نزدیک چهار کیلومتر بوده... میدونی منافقین تمام اطلاعات این عملیات رو به عراقی ها داده بودن..." خیلی حالم گرفته شد... با بغض گفتم "حالا باید چیکار کنیم؟" گفت "اگه بچه ها بتونن مقاومت کنن یه مرحله دیگه از عملیات رو انجام می دیم و اونها رو میاریم عقب" در همین حین بیسیم چی مقر گفت "از گردان های محاصره شده خبر اومده" همه ساکت شدن... بیسیم چی گفت "میگه برادر یاری با برادر افشردی (شهید حسن باقری) دست داد" این خبر کوتاه یعنی فرمانده گردان حنظله به شهادت رسید... عصر همان روز هم خبر رسید حاج حسینی (شهید علیرضا بنکدار) و محمود ثابت نیا، معاون و فرمانده گردان کمیل هم به شهادت رسیدند. توی قرارگاه بچه ها ناراحت بودند و حال عجیبی در آنجا حاکم بود... بیستم بهمن ماه، بچه ها آماده حمله مجدد به منطقه فکه شدند. صبح، یکی از رفقا را دیدم که از قرارگاه می آمد پرسیدم "چه خبر؟" گفت "الان بیسیم چی گردان کمیل تماس گرفته بود و با حاج همت صحبت کرد و گفت: شارژ بیسیم داره تموم میشه، خیلی از بچه ها شهید شدن، برای ما دعا کنید، به امام هم سلام برسونید و بگید ما تا آخرین لحظه مقاومت می کنیم" با دلی شکسته و ناراحت گفتم "وظیفه ما چیه؟ باید چیکار کنیم؟ گفت "توکل به خدا، برو آماده شو که امشب مرحله بعدی عملیات آغاز میشه" غروب بود که بچه های توپخانه ارتش با دقت تمام خاکریزهای دشمن رو زیر آتش گرفتند و گردان ها بار دیگر حرکت خودشان را شروع کردند و تا نزدیکی کانال کمیل و حنظله پیش رفتند. تعداد کمی از بچه های محاصره شده توانستند در تاریکی شب از کانال عبور کنند و خودشان را به ما برسانند ولی این حمله هم ناموفق بود و به خط خودمان برگشتیم. در این حمله و با آتش خوب بچه ها بسیاری از ادوات زرهی دشمن منهدم شد. صبح روز بیست و یکم بهمن هنوز صدای تیراندازی و شلیک های پراکنده از داخل کانال شنیده میشد، بخاطر همین مشخص بود که بچه های داخل کانال هنوز مقاومت می کنند، ولی نمیشد فهمید که پس از چهار روز با چه امکاناتی مشغول مقاومت هستند. غروب امروز پایان عملیات اعلام شد و بقیه نیروها به عقب بازگشتند. یکی از بچه هایی که دیشب از کانال خارج شده بود را دیدم می گفت "نمیدونی چه وضعی داشتیم، آب و غذا که نبود مهمات هم که کم، اطراف کانال هم پر از انواع مین، ما هم هرچند دقیقه تیری شلیک میکردیم تا بدونن ما هنوز هستیم، عراقی ها هم مرتب با بلندگو اعلام می کردن تسلیم شوید" لحظات غروب خورشید بسیار غمبار بود. روی بلندی رفتم و با دوربین نگاه میکردم. انفجارهای پراکنده هنوز در اطراف کانال دیده میشد. دوست صمیمی من ابراهیم آنجاست و من هیچ کاری نمی توانم انجام دهم. آن شب را کمی استراحت کردم و فردا دوباره به خط بازگشتم. عراقی ها به روز بیست و دوم بهمن خیلی حساس بودند لذا حجم آتش آنها بسیار زیاد شده بود به طوری که خاکریزهای اول ما هم از نیرو خالی شده بود و همه رفته بودند عقب. باخودم گفتم شاید عراق می خواهد پیشروی کند اما بعیده چون موانعی که به وجود آورده جلوی پیشروی خودش رو هم میگیره. عصر بود که حجم آتش کم شد. با دوربین به نقطه ای رفتم که دید بهتری روی کانال داشته باشم. آنچه می دیدم باور نکردنی بود. از محل کانال سوم فقط دود بلند میشد و مرتب صدای انفجار می آمد. سریع رفتم پیش بچه های اطلاعات عملیات و گفتم " عراق داره کار کانال رو یه سره می کنه" اونها هم آمدند و با دوربین مشاهده کردند. فقط آتش و دود بود که دیده میشد اما من هنوز امید داشتم. باخودم گفتم ابراهیم شرایط بسیار بدتری از این را هم سپری کرده، اما وقتی به یاد حرف هایش قبل از شروع عملیات افتادم دلم لرزید. درباره چگونگی شهادت ابراهیم نیز یکی از همرزمانش نقل میکند: « به بچههای گردان گفتم عراق دارد کار کانال کمیل را تمام میکند چون فقط آتش و دود بود که دیده میشد. اما هنوز امید داشتم. با خودم گفتم: ابراهیم شرایط بدتر از این را سپری کرده اما وقتی یاد حرفاهایش افتادم دلم لرزید. نزدیک غروب بود احساس کردم چیزی از دور در حال حرکت است. با دقت بیشتری نگاه کردم کاملا مشخص بود سه نفر در حال دویدن به سمت ما بودند، در راه مرتب زمین میخوردند و بلند میشدند. میان سرخی غروب بالاخره آنها به خاکریز ما رسیدند. پرسیدیم از کجا میآیید؟ گفتند: از بچههای گردان کمیل هستیم. با اضطراب پرسیدم:پس بقیه چی شدند؟ حال حرف زدن نداشتند، کمی مکث کردند و ادامه دادند:ما این دو روز زیر جنازهها مخفی شده بودیم، اما یکی بود که این پنج روز کانال رو سر پا نگه داشته بود. یکی از این سه نفر دوباره نفسی تازه کرد و ادامه داد: عجب آدمی بود! یک طرف آر. پی. جی میزد، یک طرف با تیربار شلیک میکرد. عجب قدرتی داشت. یکی از آنها ادامه داد: همه شهدا را انتهای کانال کنار هم چیده بود. آذوقه و آب رو تقسیم میکرد، به مجروحان رسیدگی میکرد. اصلا این پسرخستگی نداشت.گفتم: از کی دارید حرف میزنید مگر فرماندههتان شهید نشده بود؟ گفت:جوانی بود که نمیشناختمش. موهایش کوتاه بود، شلوار «کردی» پایش بود، دیگری گفت: روز اول هم یه چفیه عربی دور گردنش بود.چه صدای قشنگی داشت. برای ما مداحی هم میکرد و روحیه میداد. داشت روح از بدنم خارج میشد. سرم داغ شده بود. آب دهانم را فرو دادم چون که اینها مشخصات ابراهیم بود. با نگرانی نشستم و دستانش را گرفتم با چشمانی گرد شده از تعجب گفتم: آقا ابرام رو میگی درسته؟ الان کجاست؟ گفت:آره انگار یکی دوتا از بچههای قدیمی آقا ابراهیم صداش میکردند. یکی دیگر گفت:تا آخرین لحظه که عراق آتش میریخت زنده بود، به ما گفت: عراق نیروهایش را عقب برده است حتما میخواهد آتش سنگین بریزد، شما هم اگر حال دارید تا این اطراف خلوت است عقب بروید. دیگری گفت: من دیدم که او را زدند. با همان انفجارهای اول افتاد روی زمین. بیاختیار بدنم سست شد. دیگر نمیتوانستم خودم را کنترل کنم. سرم را روی خاک گذاشتم و تمام خاطراتی که با ابراهیم داشتم در ذهنم مرور شد. از گود زورخانه تا گیلان غرب و ...بوی شدید باروت و صدای انفجار با هم آمیخته شده بود !رفتم لب خاکریز میخواستم به سمت کانال حرکت کنم یکی از بچهها گفت با رفتن تو ابراهیم بر نمیگردد . همه بچهها حال و روز من را داشتند. وقتی وارد دوکوهه شدیم صدای حاج صادق آهنگران در حال پخش بود:«ای از سفر برگشتگان کو شهیدانتان کو شهیدانتان؟ » صدای گریه بچهها بیشتر شد. خبر شهادت و مفقود شدن ابراهیم خیلی سریع بین بچهها پخش شد. یکی از رزمندهها که با پسرش در جبهه بود گفت:همه داغدار ابراهیم هستیم. به خدا اگر پسرم شهید شده بود آنقدر ناراحت نمیشدم.هیچ کس نمیداند ابراهیم چه آدم بزرگی بود. او همیشه از خدا میخواست گمنام بماند.» همچنین یکی از اعضای خانواده شهید ابراهیم هادی درباره چگونگی گفتن خبر شهادت به مادرشان را این چنین توضیح میدهد: «پنج ماه از شهادت ابراهیم گذشت. هر چه مادر از ما پرسید که چرا ابراهیم مرخصی نمیآید با بهانههای مختلف بحث را عوض میکردیم و میگفتیم: الآن عملیات است ، فعلاً نمیتواند به تهران بیاید. خلاصه هر روز چیزی میگفتیم.تا اینکه یکبار دیدم مادر آمده داخل اتاق و روبروی عکس ابراهیم نشسته است و اشک میریزد. آمدم جلو و گفتم: مادر چی شده؟، گفت:من بوی ابراهیم رو حس میکنم. ابراهیم الآن توی این اتاقه، همینجا و..وقتی گریهاش کمتر شد گفت:من مطمئن هستم که ابراهیم شهید شده است. ابراهیم دفعه آخر خیلی با دفعات دیگه فرق کرده بود، هر چی به او گفتم: بیا برایت به خواستگاری برویم میگفت: نه مادر، من مطمئنم که بر نمیگردم. نمیخواهم چشم گریانی گوشه خانه منتظر من باشد.چند روز بعد مادر دوباره جلوی عکس ابراهیم ایستاده بود و گریه میکرد. ما هم بالاخره مجبور شدیم از دایی بخواهیم به مادر حقیقت رو را بگوید. آن روز حال مادر به هم خورد و ناراحتی قلبی او شدید شد و در سی. سی. یو بیمارستان بستری شد.» منبع: کتاب سلام بر ابراهیم زندگینامه و خاطرات پهلوان بیمزار شهید ابراهیم هادی لینک : منبع
-
1 پسندیده شدهفرانسه اعلام کرده است که قصد دارد یک تیپ از واحدهای ارتش اکراین را علاوه بر اموزش تجهیز هم کند . در ابتدای امر قرار بود حدود 4500 نظامی اکراینی اموزش واین تیپ را تشکیل دهند اما حالا تعداد به 2100 نفر کاهش پیدا کرده است آموزش این افراد از اوخر سال میلادی جدید آغاز و حدود 2 ماه طول خواهد کشید تجهیزات این تیپ شامل 128 نفربر وب - 18توپ خودکششی سزار و 24 تانک سبک (زرهکوب ) AMX 10 RC به همراه تجهیزات راداری ساخت فرانسه خواهد بود روسها یک قطار حامل تجهیزات و نیرو در استان خارکف را با دو موشک اسکندر مورد هدف قرار دادن . در این حمله چندین کامیون تدارکاتی -3 زرهپوش ریکاوری و دو نفربر منهدم شدن همچنین تلفات سنگینی در بین نظامی اکراینی گزارش شده است حمله پهپاد انتحاری شاهد به دپوی مهمات ارتش اکراین شرکت آلمانی Donauhstal اعلام کرده است به زودی روند تحویل هزاران کواد انتحاری را به اکراین آغاز خواهد کرد این کواد کوپترها به قیمت 1000 یورو با برد 5تا 7 کیلومتر و همچنین توان حمل محموله به وزن 2.7 کیلوگرم را دارند همچنین اکراینی ها یک کواد جدید را به نام ملکه زنبور تولید کرده با وزن 10 کیلوگرم که توانایی حمل محموله 9 کیلوگرمی را دارد راکت های گراد ساخت کره شمالی در خدمت ارتش اکراین آثار اصابت ترکشهای راکت هیمارس بروی بدنه توپ خودکششی چرخدار 152 م م مالوای روس بعد از خودنمایی های هواگردهای یاک 52 در تلاش برای سرنگون کردن پهپادهای روسی بخصوص در منطقه اودسا ارتش روسها با موشکهای اسکندر آشیانه های این هواگردها را در فرودگاه اودسا مورد هدف قرار داد به گفته روسها در این حمله دو هواگرد یاک 52 منهدم شدن یک تبلیغ جالب در غرب اکراین برای جلب داوطلبان به خدمت ((دیروز آنها امروز شما 80 سال از نبرد برودی )) بروی بیلبورد هم نشان لشگر اکراینی 14 مکانیزه وافن اس اس گالیسایی دیده می شود .همچنین این نشان بروی تصویر هیلمر فرمانده اس اس ها که واحدهای این لشگر در حال بازید بوده است نقش بسته است . نبرد برودی بخشی از عملیات لویو- ساندومیرز در سال 1944 در مرز اکراین و مجارستان بوده در نبرد برودی بخشی از واحدهای آلمانی اکراینی در محاصره روسها قرار می گیرند در تلاش تقریبا نافرجام محاصره شدگان برای فرار چند هزار سرباز آلمانی اکراینی کشته زخمی و اسیر می شوند حدود 15 هزار نیرویی آلمانی اکراینی موفق شدن خط محاصره را بشکنند لشگر 14 قبل از عملیات روسها 11هزار عضو داشت که بعد از پایان این عملیات که حدود 50 روز به طول کشید تنها 3500 نیروی رزمی در اختیار داشت در عملیات لویو -ساندومیرز روسها حدود 300 هزار کشته زخمی واسیر تلفات محمل شدن آلمانها واکرانیی ها و مجارها 140 هزار نفر تلفات انسانی و اسرای اکراین یک واحد خط شکن موتوری روس که مورد حمله اکراینی ها قرار گرفته وسه نظامی روس درا ین حمله کشته شدن شیوه واحدهای موتوری روس بدین صورت که تا نزدیکی خطوط و مواضع مشخص شده اکراینی ها رو با موتور طی کرده بعد از آن از موتور پیاده شده وبه صورت پیاده حملات را اغاز می کنند و در صورت شکست هم به نقطه ایی که موتورها رو رها کرده بر می گردن وبا آنها منطقه رو ترک میکنند دفع حمله روسها به مواضع ارتش اکراین درا ین حمله دو تانک دو نفربر و چندین سرباز روس هدف قرار می گیرند انهدام راکت انداز گراد اکراینی در اتش ضد توپخانه روسها انهدام راداری پی 18 اکراینی توسط موشک خا 38 از فاصله 50 کیلوتری از خطوط درگیری واحد های روس دردو هفته اخیر موفق شدن دو روستای spornoe و razdolovka را در محور سیورسک در جناح راست شهر لیمان تصرف کنند اما روز گذشته روسها در یکی پیشروی عمیق یک روستای دیکر در این محور را یعنی Ivano Darivka را پاکسازی کرده وفاصله خود تا شهر سیورسک را به حدود 8 کیلومتر برسانند در مجموع وسها در تمام محورهای بجز محور خارکف در حال فشار فزاینده بروی اکراین هستن وسرعت پیشروی روسها دو برابر شده است روسها از حملات زرهی خودداری کرده ودر عوض نیروهای پیاده نظام با حرکت در دسته های کوچک و متفرق وبعد به هم پیوستن در نقاط مشخص به مواضع ارتش اکراین حمله ور می شوند . ارتش اکراین هم با وجود بسیج هزاران نفر نیروی جدید از از تزریق گسترده آنها به خطوط درگیری خوداری کرده واحتمال می رود اکراینی ها پذیرفتنه اند برخی از مناطق را از دست خواهند داد در عوض با تجهیز این نیروها یا قصد یک ضد حمله بزرگ را دارند ویا ایجاد یک خط مستحکم دفاعی. روسها مدعی شدن که یک سامانه پدافندی IRIS اکراینی را هدف قرار داده اند حضور مزدوران و داوطلبان خارجی در صفوف ارتش اکراین روسها زمین تمرین تیپ 13 اکراین در خارکف را با موشکهای اسکندر مجهز به کلاهک خوشه ایی مورد حمله قرار داده . در زمان حمله بین 150 تا 200 نظامی اکراین درزمین تمرین حضور داشتن روسها مدعی هدف قرار دادن 120 نظامی اکراین شدن منابع اکراینی درباره تلفات سکوت کرده اند اما تصاویر پهپادی روسها نشان از حضور آمبولانس ها و انتقال آسیب دیدگان به وسیله آمبولانس و اتوبوس دارد انهدام توپ خودکششی وزدیکایی اکراینی انهدام توپ خودکششی کراب یا ام 109 اکراینی بحران کمبود برق در اکراین بشدت بروی زندگی مردم تاثیر گذاشته است . تا فاصله حددود 200 کیلومتری خطوط درگیری برق بین 16 تا 20 ساعت وجود ندارد در پایتخت و شهرهای بزرگ و مناطق غربی اکراین هم قطعی گسترده حتی بیش از ده ساعت در روز برق گزارش شده است این کمبود برق ناشی از هدف قرار گرفتن نیروگاها و پستهای انتقال برق توسط روسیه است . اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف اکراین به این کمبود برق در حال شکل گیری است . به یاد داشته باشید که دفاع هوایی اکراین در هر حمله روسها امارهای عجیبی از سرنگون کردن موشکها و پهپادهای روسی منتشر می کرد حال با این کمبود برق برای برخی از اکراینی ها مشخصی شده است این ارقام آمار سازی بیش نبوده اند انهدام نفربر بی ام پی 1 روسی سرنشینان لحظاتی قبل از انفجار نفربر ا ترک کرده اما نکته جالب اینکه این نفربر در حدود 5 کیلومتر در عمق مواضع اکراینی ها در محور اکلدر پیشروی کرده و تنها حدو 1.5 تا جاده این شهر فاصله داشته است انهدام توپ خودکششی وزدیکای یا آکاتسیای روس انهدام توپ خودکششی کراب یا ای اس 90 اکراینی حمله کواد انتحاری روس به نفربر احتمال ام 113 اکراین پرتاب موشک ضد رادار هارم از هواگرد اکراینی اسپانیا ده تانک لئوپارد ای4 را به اکراین ارسال خواهد کرد
-
1 پسندیده شدهبسم ا... آر اف-4 ئی فتوفانتوم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پی نوشت : احتمالا عکس برای 1403 شمسی است .
-
1 پسندیده شدهبسم ا... زمان و مکان نامعلوم IRANIAN F-4 Vs AMERICAN F-18 !!....Dangerous Contact پی نوشت : خلبان فانتوم خیلی جگر باید داشته باشد که سربه سر یک فناوری جدیدتر ازخودش گذاشته ...
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهتپانچه های صادراتی ایران کاوه 9 و کاوه 7 و صاعد Revolver و Auger تپانچه پرتو زا برای کور شدن موقت(صادراتی) کلاشنیکف های صادراتی ایران Kl 103 Kl 7.62 ساچمه پران (شات گان) صادراتی ایران ماهر
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهماجرای ورود مهمات کالیبر 5.56 م.م به سازمان رزم نیروهای مسلح ایران بخش دوم و پایانی سلاح خیبر-2002 رونمایی شده به سال 2006 باسرنیزه استاندارد سلاح AKM و دوربین طرح شرکت کُلت خیبر-2002 راست : آفتامات کلاشنیکف چپ : هکلرکخ ژ-3 داستان روند توسعه سلاح انفرادی خیبر-2002 به اوایل قرن جدید میلادی ( 2000) باز می گردد ، درست در زمانی که نیروهای مسلح ایران بدنبال جایگزینی برای سلاح های انفرادی کالیبر 51×7.62 م.م اتوماتیک (هکلرکخ ژ-3 ) و همچنین انبوه نمونه های روسی ، چینی ، بلغاری ، آلمان شرقی ، رومانیایی و حتی عراقی سلاح انفرادی با کالیبر 39×7.62 م.م از سلاح آفتامات کلاشنیکف (AK) با یک نمونه ساخت داخل که بتواند مهمات استاندارد ناتو با کالیبر 56×7.62 م.م را شلیک کند ، بود . اسکرین شات از تست خیبر توسط وزیر محترم وقت دفاع ، دریابان شمخانی در ابتدای امر تصمیم براین شد که یک نمونه برگرفته از سلاح خودکار ژ-3 با طراحی پیش ماشه ( بولپاپ ) برای تولید انبوه انتخاب شود، اما بدلایلی نامعلوم ، پس از آزمایشات متعدد ، این طرح به نسبت جالب ، به نفع یک نمونه جدیدتر از یک سلاح اتوماتیک با کالیبر 56×5.56 م.م کنار گذاشته شد . ژ-3 بولپاپ ( پیش ماشه ) این طرح جدید که بعدها با شناسه خیبر-2002 ( KH-2002/Khaybar) شناخته شد ، به سال 2001 برای اولین بار در معرض دید عموم قرار گرفت . براساس داده های موجود ، هسته اصلی طراحی خیبر-2002 بعنوان یک سلاح با قابلیت مسلح سازی با فشار غیر مستقیم گاز باروت ، بصورت یک سلاح با مکانیزم چرخشی (bolt mechanism) طراحی شد که به معنای واقعی کلمه ، یک سلاح با کالیبر 56×5.56 م.م با نمای ظاهری آینده نگرانه بشمار می رفت . این سلاح انفرادی ، در سه نسخه استاندارد با لوله 730 م.م ، کارابین با لوله 680 م.م و نسخه DMR ، ( designated marksman rifle) یا بعبارت بهتر ، تک تیرانداز دقیق با لوله ای به درازای 780 م.م معرفی شده بود . راست : سرلشکر پاسدار شهید ، نورعلی شوشتری در حال ارزیابی آخرین گونه سلاح خیبر چپ : سرتیپ پاسدار نجار ، وزیر وقت دفاع در حال بررسی سلاح خیبر آزمایشهای صورت گرفته بر روی این سلاح در میانه دهه نخست قرن بیست و یکم موجب پدید آمدن دو بروزرسانی عمده درآن گردید . اولین بروزرسانی در سال 2005 و دومی در سال 2009 با معرفی جدیدترین و آخرین گونه خیبر-2002 رونمایی شد که امروز با شناسه "سما" شناخته میشود که روکش تحتانی لوله با طراحی ارگونومیک تر ، سایت آهنی نشانه گیری شبیه به سلاح آمریکایی M16A2 و ریل پیکاتینی طرح M1913 بود که قابلیت نصب هرنوع سامانه ویژه سلاح های انفرادی را بدان میداد . سلاح انفرادی سما مصاف 5.56 م.م راست : سلاح کالیبر 5.56 م.م. مصاف با قنداق ثابت چپ : سلاح کالیبر 5.56 م.م. مصاف با قنداق تلسکوپی آخرین تلاش ایران برای تولید یک سلاح استاندارد بومی با کالیبر 5.56 م.م براساس طرح اصلی آرمالایت ای آر-15 / ام-16 سلاح مصاف است که از مکانیزم پیستون گاز کورس کوتاه استفاده می کند . این سلاح برای اولین بار در نمایشگاه ایپاس 2016 در معرض دید عمومی قرارگرفت . براساس تصاویر موجود ، رسیور تحتانی این سلاح به تقریب مشابه با سلاح فجر224 است که یک روگرفت بومی از کارابین ام-4 بشمارمی آید ، در حالی که رسیور فوقانی به یک دسته تثبیت کننده شلیک ثانویه ( برای تسهیل فرآیند شلیک برای تیراندازن چپ و راست دست ) مجهز بوده و پوکه پران آن نیز یادآور طراحی سلاح کانادایی سی -7 ( کلت مدل 715) است . مصاف لوله کوتاه (13 اینچ ) فلسفه طراحی روپوش لوله براساس طرح M-LOK که به یک ریل پیکاتینی مجهز شده صورت گرفته است . این سلاح براساس تصاویر موجود از دو نوع قنداق استفاده می کند که اولی یک قنداق تلسکوپی4 حالته و یک قنداق ثابت پلیمری برای سلاح های مارکزمن است . در حال حاضر ، تنها کاربر این سلاح ، عناصر تیپ 65 نیروی ویژه ارتش ایران ( نوهد) است که گمان می رود مراحل مربوط به آزمایش و ارزیابی سلاح را پشت سر می گذاردو تا حال حاضر ( آذر1400) اطلاعات بیشتری از نتایج آزمون های احتمالی در مورد این سلاح منتشر نشده است .اما نکته جالبی که تا کنون در مورد سلاح فوق الذکر مشاهده شده ، این است که نمونه های رونمایی شده ، به خشاب های آزمایشی 30فشنگی مگ پول PMAG مجهز شده بودند ، در حالی که نمونه های تحویلی به نوهد ، همگی خشاب های 20 فشنگی STANAG که در گونه های قبلی مشاهده می شد را در اختیار داشتند . راست : فاتح چپ : ذوالفقار با این وصف ، در یک دهه گذشته ( 1400-1390) چند پیکربندی با کالیبر 56×5.56 م.م توسط صنایع دفاعی ایران نظیر سلاح فاتح و ذوالفقار نیز رونمایی گردید که هیچکدام از این طرح ها طبق داده های موجود ، وارد مرحله آزمایش نگردید و به تولید انبوه هم نرسید که ممکن است بدلیل هزینه زیاد یا کیفیت تولید با این سرنوشت مواجه شده باشند .اما در یک نگاه کلی می توان به این نتیجه رسید که هسته اصلی تمامی این طرح ها ، براساس طرح های تولید شده از سلاح های خودکاری سری CQ چینی است که این نیز ، خود براساس طرح AR-15/M16 تولید شده بود که به اعتقاد برخی از تحلیلگران نظامی ، بدلیل مشترک بودن اجزاء خطوط تولید و آشنا بودن یگانهای کاربر با این سلاح انتخاب گردید . پی نوشت : 1- بن پایه 2- با توجه به اینکه متن در دو بخش ارسال شده و اولین تجربه در خصوص برگردان تخصصی متون در حوزه سلاح های سبک هست برای بنده ، دوستان صاحب نظر ، نواقص را بررسی و در تاپیک بفرمایند برای انجام اصلاحات لازم .. 3- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری ) بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند .