برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on چهارشنبه, 3 مرداد 1403 در همه مناطق
-
4 پسندیده شدهاینفوگرافی رادار قدیر. Qadir Over the horizon(OTH) Radar Infographic
-
4 پسندیده شدهبسم ا... سی-130 اچ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پایگاه هوایی چهارم شکاری وحدتی
-
3 پسندیده شده
-
3 پسندیده شدهرونمایی انصارالله یمن از پهپاد یافا این پهپاد توانست از یمن تا تلآویو را رفته و هدف خود را با موفقیت مورد اصابت قرار دهد.
-
2 پسندیده شدهhttps://aparat.com/v/vlgpb53 استفاده روس ها از پرده دود در محور لوهانسک در ماه های گذشته به منظور کور کردن دید پهپاد های اوکراینی. روس ها پس از این در چند نوبت دیگر هم از پرده دود برای کور کردن دید FPV های اوکراینی استفاده کرده اند. که بنظر تاکتیکی اثر بخش است. در مورد تصاویر فوق باید این نکته اضافه شود که نیروی پدافند هوایی ایران از دهه قبل سامانه های دودزای جبار را به کار گرفته است. این سامانه یک لایه دفاعی برای شرایط جنگ گسترده در ایران خواهد بود. یک نسخه از این سامانه دودزا میتواند یک ساعت نیم دود تولید کند. ابر غلیظ ایجاد شده باعث اخلال در نشانه گیر های لیزری و همینطور کور شدن دید بصری دشمن میشود.
-
2 پسندیده شده(قسمت آخر) V-2 در عصر مدرن V-2 با وجود حدود 70 سال قدمت، با بروز رسانی، خود را نیروبخش نسل سوم MBT روسیه، یعنی تانکT-90 یافت. در ابتدا تانکT-90 دارای 840 اسب بخار با موتورV-84MS بود، اما T-90A بعدی از سال 2004 از نسخه جدیدتر V-92S2 توربوشارژ استفاده می کرد که 1000 اسب بخار قدرت تولید می کرد. (تانک تی90) همین موتور V-92S2 را می توان در هویتزر جدید خودکششی 2S35 Koalitsiya-SV نیز یافت. در سال 2017 مدل صادراتی T-90M معرفی شد که در نتیجه تصمیم به ارتقای تانک های فعلی T-90A در نیروهای مسلح روسیه به استاندارد T-90M گرفته شد.این تانک، T-90AM و T-90MS دارای مدل ارتقا یافته 1130 اسب بخاری موتور V-92S2F هستند.خودروی زرهی دیگری که از این موتور استفاده می کند، خودروی پشتیبانی تانک سنگین ترمیناتور 2 است . (ترمیناتور) نتیجه فناوری های کمی در دنیا وجود دارد، (چه رسد به موتورها،) که به اندازه V-2 در خدمت باقی مانده باشند.این اثر مهندسی اکنون حدود 90 سال قدمت دارد و از زمان ایجاد آن شاهد جنگ جهانی دوم، سلاح اتمی، مرگ جوزف استالین، سفر انسان به فضا، اینترنت، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تولد فدراسیون روسیه بودطراحی اصلی "کنستانتین چپلان" ( احتمالاً نمیدانست که موتوری که او به ساخت آن کمک کرد به یکی از ماندگارترین موتورهای نظامی تبدیل خواهد شد)از دهه 1930 به اشکال مختلف، از 6، 10 و 12 سیلندر، ترتیبات خطی، V و X وجود دارد - حتی تا به امروز نسخه های جدیدی بر اساس V-2 در حال توسعه استدر این مقاله به مهمترین نمونههای V-2 اشاره شد اما کاربردهای بسیار بسیار بیشتری از این موتور در کاربردهای غیرنظامی، صنعتی، دریایی و نظامی وجود دارد داستان این موتور باورنکردنی که در سال 1931 آغاز شد، به نظر نمی رسد به این زودی ها پایان یابد. (موتور منتسب به تانک آرماتا) منابع:https://www.army-guide.com/eng/article/article_3312.html https://www.autoevolution.com/news/kharkiv-v-2-the-soviet-tank-engine-that-refused-to-go-out-of-style-for-eight-decades-225348.html https://tankhistoria.com/
-
2 پسندیده شدهفرصت ویرایش پست تمام شد اینها رو اینجا اضافه می کنم خلاصه ای از محصولات نیمه هادی هوش مصنوعی کره جنوبی(دو غول بزرگ و سایر استارت آپهای فابلس) گروه های نیمه هادی صنعتی طرف قرارداد با دانشگاه ها دانشگاه های کره جنوبی قابلیت های تحقیقاتی درجه یک در زمینه نیمه هادی های هوش مصنوعی را از خودنشان می دهند. همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است ، نتایج خوبی از این تحقیقات قوی در معماری و طراحی شتابدهنده هوش مصنوعی، سیستمهای هوش مصنوعی در مقیاس سرور، تراشههای پردازش در حافظه به دست میآیند. آنها مقالات بسیاری را در کنفرانس ها و مجلات سطح بالا، مانند کنفرانس بین المللی مدارهای حالت جامد، سمپوزیوم بین المللی در معماری کامپیوتر، سمپوزیوم بین المللی IEEE/ACM در ریزمعماری، و مجله IEEE مدارهای حالت جامد منتشر می کنند. مرکز آموزش طراحی آی سی (IDEC) قهرمان گمنام صنعت نیمه هادی کره جنوبی است که به دانشگاه ها کمک می کند تا تحقیقات در زمینه طراحی تراشه را دنبال کنند (هزینه این تحقیقات بسیار بالاست) دولت به شدت بر پرورش نیروی انسانی با کیفیت بالا برای صنعت نیمه هادی متمرکز است. بر اساس یک نظرسنجی که نشان می دهد حداقل 270000 نفر برای حفظ صنعت در 10 سال آینده مورد نیاز خواهند بود، دولت قصد دارد تا سال 2030 150000 متخصص بیشتر نیمه هادی ها را در همه سطوح (دانشکده های راهنمایی، مدارس کارشناسی و مقاطع تحصیلات تکمیلی) پرورش دهد. همچنین برای ایجاد مراکز تحقیقاتی جدید و بخشهای دانشگاهی به منظور توسعه محققان و کارشناسان توانمند در زمینه نیمهرساناها. برنامه ریزی می کند
-
1 پسندیده شدهبسم ا... فقط روسها نیستند ... ارتش اوکراین در موارد متعدد از تاکتیک پرده دود استفاده کرده
-
1 پسندیده شدهسلام. در واحد های مختلف ارتش روسیه راهکار هایی برای مقابله با کواد ظاهراً آموزش داده میشه . خیلی از این موارد رو جالب هست که در همین میلیتاری ایده پردازی شدت و میشه ریشه یابی کرد. برای مثال ایجاد جوخه های مجهز به شاتگان و اخلال گر. واحد های توپخانه هم ظاهراً به این تسلیحات مجهز شدن . ولی بنظرم این فرد خلاقیت به خرج داده . خرگوش در مقابل عقاب یک تاکتیک خاص داره . وقتی خرگوش میبینه عقاب داره به سمتش شیرجه میره لحظه آخر میپره و جان سالم به در میبره. مشخصا این تاکتیک میتونه جان سرباز هارو هم نجات بده. ولی خب این دو مورد واقعا دل شیر میخواد. هر چند ادرنالین قبل مرگ میتونه کمی آدم رو شجاع تر کنه !!! جوخه دفاع در برابر کواد کوپتر واحد توپخانه راکتی توس۱
-
1 پسندیده شدهسلام احتمال داره چند راه حل برای تقابل باfpvبهشون آموزش داده باشند و نیروها در این مورد توجیه شده باشند
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهواحد های روس موفق شدن روستای اورژینیه یکی از دیگر از معدود دستاوردهای ارتش اکراین در جریان ضد حمله بزرگ تابستان 1402 را باز پس بگیرند روسها در دو ماه گذشته چند حمله را با پشتیبانی واحدهای زرهی به این روستا صورت داد که دستاورد چندانی کسب نکرد. اما بعد از تصرف استرامایورسکه در مجاورت این روستا راه برای پیشروی بیشتر هموار شد. اما این بار تاکتیک روسها با دفعات قبلی فرق داشته روسها واحدهای خط شکن خود را در دسته های بزرگ موتور سوار روانه این روستا کردن سرعت بالای رسیدن نیروهای روس وبعدا ز ان پراکنده شدن و حرکت به سمت اهداف مشخص شده وجه تمایز روسها نسبت به سایر حملات قبلی به این روستا بوده به نظر میرسد روستای اورژینیه با کمترین تلفات در اختیار روسها قرار گرفته است هجوم واحدهای موتوری روس به این روستا هجوم واحدهای موتوری روس در محور تورسک و تلاش نافرجام کواد انتحاری اکراینی برای شکار یکی از این موتور سوارها اما روسها برای کم کردن اثرات حملات کواد انتحاری به واحدهای موتوری و ایجاد یک پرده دود در کمترین زمان ممکن اقدام به نصب بمبهای دودزا در داخل بدنه مینهای ضد تانک کرده انهدام توپ خودکششی ساخت اکراینی چرخ سوار بوهدانا در آتش ضد توپخانه روسها نکته جالب آنکه یکی از خدمه این توپ خودکششی بعد از اختفای توپ در میان درختان اقدام به پاک کردن رد چرخ توپ میکنند اما غافل از آنکه پهپاد روسی برای دقایق طولانی این توپ را تحت نظر داشته است روسها اعلام کردن یک راکت انداز هیمارس را نابود کرده اند شکار یک تانک دیگر ابرامز یو (بروزرسانی شده توسط اکراین با زره کنتاکنت ) توسط روسها هدف قرار خودرو دزرت کراس روسی و کشته و زخمی شدن سه نظامی روس توسط کواد انتحاری های اکراینی شکار پهپاد شاهد توسط سامانه خون آشام ( مبتنی بر راکت های هایدرا هدایت لیزری شده) حملات اکراینی ها به ادوات رها ویا پارک شده زرهی روس نفربر بی ام پی3 تانک لاکپشتی تانک تی72 نفربر بی تی ار به نظر میرسد روسها یک سامانه پدافندی دیگر IRIS آلمانی ارتش اکراین را نابود کرده اند شکار دو توپ خودکششی اکراینی و یک نفربر ام 113 رها شده توسط لانست توپ ام 109 وزدیکا ام 113 انهدام سامانه پدافندی بوک روسی توسط هیمارس روسها جدیدآ از بالن های ساده مجهز به تجهیزات نظارتی برای پایش مناطق نبرد استفاده میکنند یک خودرو روسی تجهیز شده به زره قفسی که هدف حمله کوادهای اکراینی قرار رگفته است باو جود آسیب های وارد شده اما به لطف زره قفسی سرنشینان خودرو آسیبی ندیده اند تانک تی 72 ای ام تی سابق اکراینی که احتمالا در خاکرف به غنیمت روسها در آمده است قبل از اسارت بعد از اسارت آثار اصابت یک بمب هوا سرشی فاب 1500 به مواضع ارتش اکراین شکار امرپ پرو مکس اکراینی استتار یافته در بین دکلهای توزیع برق ارتش اکراین در شهر کراسنوگریفکا تحت فشار سنگین حملات روسها مجبور شده از بخشهای گسترده آن عقب نشینی کند با سقوط منطقه بیمارستان و ورزشگاه و ساختمانهای بلند در مرکز شهر روسها در استانه وارد کردن ضربه نهایی برای عقب راندن کامل اکراین به حومه این شهر هستند . خودمنابع اکراینی وضعیت را وخیم ارزیابی کرده اند تلفات انسانی طرفین روسها اکراین جدال کواد انتحاری اکراینی با سرباز روس سرباز روس در لحظلات آخر با پرت کردن کلاهخود خود به سمت کواد و انفجار ان جان خود را نجات می دهد شکار 2توپ خودکششی دیگر اکراینی 2وزدیکا واحتمالا ام 109 اکراینی ها اعلام کردن روسها از یک پهپاد جدید انتحاری که در فاصله 20 تا 30 متری سطح زمین پرواز میکند برای حمله به کیف استفاده کرده اند یک پهپاد بمب افکن اکراینی که احتمالا در سواحل کریمه توسط سیستمهای جنگال روس سرنگون شده است روسها در حال تجهیز واحدهای خود به کواد کوپترهای سنگین وزن مجهز به موقعیت یابی امواج جهت پیدا کردن مکان اپراتورهای کواد- پهپادی اکراینی هستند همچنین روسها برای افزایش برد کواد کوپترهای خود و کم کردن تاثیر سامانه های جنگال اکراینی کواد های را که نقش رله را ایفا می کنند تولید کرده اند انهدام سامانه پدافندی تانگوسکای اکراینی توسط لانست هدف قرار گرفتن نفربر و توپ خودکششی ماستای روسی دو تانک منهدم شده روسی ارتش روسیه بار دیگر با استفاده از سه موشک بالستیک اسکندر دو قطار حامل تجهیزات و پرسنل نظامی اکراین در استان دو نتسک هدف قرار داد روسها اعلام کرده اند درا ین حمله به 14 امرپ پرو مکس - 10خودرو زرهی سناتور - 7 نفربر زرهی 20 کامیون ترابری 2 خودرو رزمی شناسایی و 5 خودرو زرهی رزمی مهندسی را به همراه 240 نظامیان اکراینی آسیب وارد کرده اند منابع اکراین حمله را تایید اما از اعلام جزئیات بیشتر خودداری کرده اند تصاویر آر شیوی از یک نفربر بی تی ار 82 روسی در جریان نبردهای ماریوپولد ر سال 2022 که مورد اصابت یک پرتابه ضد زره قرار گرفته است با وجود اسیب کم اما درا ین حمله یکی از سرنشینان نفربر جان خود را از دست می دهد گیر کردن کواد انتحاری اکراینی در تور استتار ون روسی شکار نفربر بی ام پی2 وام 113 و تانک تی 64 منهدم شده اکراینیددر منطقه نیویورک قایق گشتی رپتور روسی شکارچیان جدید شهپاد های اکراینی نشان یکی از واحدهای پرتاب کننده موشکهای ضد رادار هارم اکراینی
-
1 پسندیده شدهبسم ا.. اف-4 ئی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران احتمالا بلاک 51-59 ( با توجه به سنجشگر TISO نزدیک ریشه بال سمت راست ) و مجهز به غلاف اخلاگر ALQ-119 حین سوختگیری هوایی
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهV-2 - موتوری90 ساله مورد استفاده در تانکهای T-34 تا T-90M موتور V-2 یک موتور(12سیلندر) Vشکل(خورجینی) دیزلی است که توسط اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1930 به عنوان قلب تپنده انبوهی از تانکهای T-34 که در طول جنگ جهانی دوم وارد میدان شدند به وجود آمد، با این حال، کار بر روی این موتور ادامه یافت و درتانکهای T-72، T-62، T-54 و T-90 مورد استفاده قرار گرفت.شاید تعجب کنید ولی بسیاری از تانک های اصلی فعلی روسیه از نسخه اصلاح شده موتور تانکT-34 استفاده می کنند. این موجود 38.8 لیتری فقط در تانکها استفاده نشد، بلکه در قایقها، قطارها، کامیونها، وسایل نقلیه مهندسی و تراکتورها نیز نصب شد متأسفانه، به دلیل تاریخچه بسیار متنوع و پیچیده این موتور، اطلاعات کمی در دسترس است که نشان دهد V-2 در 90 سال گذشته چگونه تکامل یافته است. تاریخچه توسعه توسعه موتور V-2 در سال 1931 به عنوان یک پیشرانه جدید برای تانک ها و هواپیماهای آینده شوروی در کارخانه لوکوموتیو خارکف توسط تیمی از طراحان به سرپرستی"" کنستانتین چپلان"" آغاز شد. البته، تا سال 1931،اولین وسیله نقلیه ساخته شده توسط اداره جدید تانک شوروی، T-18 برگرفته از تانک سبک رنو FT فرانسوی، دارای موتوری با قدرت ناچیز 35 اسب بخار بود. تانک سبک T-26 بعدی که از ویکرز مارک ای بریتانیایی قدیمی الهام گرفته شده بود، تنها 90 اسب تولید می کرد با در نظر گرفتن نسبت حیاتی نیرو به وزن، تانکT-26 میتوانست با پانزر I و پانزر II اولیه برابری کند، اما در مقابل هر چیزی پیشرفتهتر، فقط شبیه یک ""اردک نشسته"" بود. اگرچه استالین متخصص تانک نبود، اما تمام تصمیمات نظامی همچنان توسط خود استالین اتخاذ می شد . در نهایت، تصمیم بر این شد که کارشناسان موتور دیزل در لوکوموتیو خارکف، کسانی باشند که موتوری را برای نیروبخشی نسل بعدی تانکهای شوروی و برای ارتش سرخ طراحی و تامین کنند. تحت رهبری کنستانتین چپلان، یک مهندس اوکراینی الاصل با پدر و مادر یونانی، چارچوب اساسی برای چیزی که به V-2 تبدیل شد، شروع به شکل گیری کرد. ایده اولیه یک موتور دیزلی مناسب برای تانک و هواپیما توسط متخصصان اداره مکانیزاسیون و موتورسازی ارتش سرخ در دهه 1930 مورد توجه قرار گرفت.در آن دوران توانایی شوروی برای تولید بنزین با کیفیت بالا - به ویژه بنزین با درجه کیفی هوانوردی - محدود بود، بنابراین موتورهای دیزلی به عنوان جایگزین قابل اعتمادتر در بسیاری از صنایع به نظر می رسیدند.علاوه بر این، مصرف سوخت کمتر موتورهای دیزلی جذاب بود. (تانک تی34) (شوروی ها در طول جنگ جهانی دوم از موتورهای دیزلی در تانکهای خود استفاده می کردند، در حالی که بیشتر تانک های متفقین و آلمان با بنزین کار می کردند.) "چپلان" پروژه موتور هوایی AD-1 را که توسط "Jacob Mayer" از موسسه تحقیقاتی دیزل هوایی اوکراین در سال 1931 ایجاد شده بود را مورد توجه قرار داده بود. او چندین ایده از موتور "مایر" گرفت، مانند استفاده از میله های رزوه ای فولادی در داخل میل لنگ و بلوک آلومینیومی.استفاده از آلومینیوم برای آن دوره کاملاً نوآورانه بود، و اکثر موتورهای آن زمان از بلوک های چدنی استفاده می کردند. V-2 در رقابت مستقیم با موتور دیزلی AN-1 بود... AN-1 توسط طراح اصلی "الکسی چارمسکی" ساخته شد و مانند V-2 یک V12 دیزلی بود. این موتور در نهایت در بمب افکن های سنگین شوروی استفاده شد و نسخه ای از این موتور(M50-T،) ،تانک سنگین IS-7 را حرکت می داد. (موتورACh-30 است که نسخه بعدی AN-1 است. برخی از نسخه های آزمایشی این موتور در طول جنگ جهانی دوم تا 2000 اسب بخار قدرت تولید می کرد.). به توصیه ولادیمیر کلیموف، طراح موتورهای هوانوردی، موتور V-2 دارای پهنای سیلندر مشابه با موتور هوانوردی Klimov M-100 (نسخه تولیدی Hispano-Suiza 12Y) بود. "V-2 "یک طراحی کاملاً مدرن برای دهه 1930 بود، با دو میل بادامک و چهار سوپاپ در هر سیلندر. این موتور حجم عظیم 38.8 لیتر (2367.7 مکعب اینچ) داشت و در نسخه های اولیه خود، قدرتی معادل 500 اسب بخار و بیش از 2000 نیوتن متر گشتاور ارائه می کرد یک ویژگی جالب موتورV-2 این است که کورس پیستون (اندازه حرکت پیستون به بالا و پایین سیلندر) برای هر بلوک متفاوت بود. بلوک چپ دارای نقطه مرگ (دورترین فاصله پیستون از میل لنگ)180 میلی متر و بلوک سمت راست دارای نقطه مرگ 186.7 میلی متر بود. دلیل این سبک طراحی به خاطر این بود که موتور از میلههای پیستون Master-and-Slave استفاده میکرد، آرایشی که در آن میلههای اتصال متعدد به یک یاتاقان اصلی روی میل لنگ متصل میشدند. این امر باعث کاهش فضای مورد نیاز برای اتصال همه پیستون ها به میل لنگ می شد و در موتورهایی با تعداد پیستون های زیاد. طول میل لنگ را کاهش می داد. (یک موتور V-2 تا حدی کالبد شکافی شده که ویژگیهایی مانند پیستونهای بزرگ، میلبادامک دوگانه و میلههای فولادی را نشان میدهد.) "V-2" آزمایشات زیادی را پشت سر گذاشت و در نهایت تانک مجهز به این موتور در سال 1935 در کمیسیون دولتی آزمایش شدند. سال بعد، یک هواپیمای P-5 با موتور دیزلی BD-2A پرواز کرد، نسخه منشعب شده از موتور V-2 که 600 اسب بخار قدرت داشت. این موتور آزمایشات پروازی را با موفقیت پشت سر گذاشت، اما موتور هرگز در هوانوردی مورد استفاده قرار نگرفت زیرا این نقش را موتورهای دیگر، مانند AN-1 به عهده گرفتند لازم به ذکر است که موتور در سال 1937 " V-2" نام گذاری شد .طراح اصلی، "چپلان"، برای خدماتش نشان لنین را دریافت کرد، اما اندکی بعد قربانی پاکسازی های استالین شد.در حالیکه چپلان در حال آماده شدن برای تولید V-2 بود، ضربه ای به درب محل کار او از سوی پلیس مخفی شوروی، NKVD، شنیده شد. کنستانتین چپلان با استناد به میراث یونانی خود مظنون به فعالیت ضد شوروی در دسامبر 1937 دستگیر شد. او طی سه ماه قبل از اعدامش در 10 مارس 1938 به طرز وحشیانه ای شکنجه شد. چرا؟ چون استالین،اینطوری تصور کرد. در غیاب چپلان، کنسرسیومی متشکل از دو نفر از دانش آموختگان او، ایوان یاکوولویچ تراشوتین و یاکوف افیموویچ ویخمان،برای تکمیل نقشه بزرگ رئیس قدیمی خود تلاش کردند.البته.بعد از آن" تیموفی چوپاهین"طراح اصلی موتور جدید شد."چوپاهین "بخشی از تیمی بود که بر روی موتور AN-1 کار می کرد و از تمام دانش و تجربه در دسترس خود برای قابل اعتمادتر کردن موتورV-2 استفاده کرد.در سال 1938، سه موتور مورد استفاده در آزمایشها به دلیل مشکلات مکانیکی از کار افتاد، اما در سال 1939 این موتور با نتایج رضایتبخش آزمایشهای دولتی را پشت سر گذاشت و در کارخانه شماره 75 کارخانه لوکوموتیو خارکف وارد تولید انبوه شد. ادامه دارد
-
1 پسندیده شده(قسمت دوم) V-2 در طول جنگ جهانی دوم البته تمام موتورهای خانواده V-2 مورد استفاده در طول جنگ جهانی دوم دیزلی هستند، اما همه آنها V12 نبودند. نامگذاری و ترتیب سیلندر این موتورها به دلیل چیدمان سیلندر "V" شکل و نامگذاری "V-" آنها می تواند کمی گیج کننده باشد. اولین نسخه های V-2 روی تانک سبک BT-7M استفاده شد، که عمده آزمایشات موتور روی این تانک انجام شد (تانک سبک مذکور) در سال 1940 این موتور بر روی اولین سری از تانک های T-34 نصب شد ، اما به زودی با موتورV-2-34 جایگزین شد. موتور تا پایان جنگ جهانی دوم در تمام نسخه های تانک مورد استفاده قرار گرفت که آخرین آن تانک T-34-85 بود. T-34 بسیار عالی بود. اما اپتیک آن بدنام بود و تا اواخر جنگ دوباره طراحی نشد. داستان هایی از زره پوش آلمانی وجود دارد که در اطراف ستونی از T-34 ها مانور می دهد و آنها را تکه تکه می کند بدون اینکه رانندگان سرنخی از این ضربات داشته باشند. تنها زمانی که تانک های شوروی شروع به منفجر شدن در اطراف آنها کردند،آنها دیوانه وار پراکنده شدند.حتی فرمانده تانک در روزهای ابتدایی ورود T-34 نقش تفنگچی را داشت، تانک نقص طراحی داشت که به قیمت جان خدمه در جنگ تمام شد. این مشکل طور کامل اصلاح نشد تا اینکه در تانکT-34-85 در سال 1944 خدمه سوم، "یک تفنگچی "اختصاصی را به برجک اضافه کردند. در حقیقت، اگر تانک M4 شرمن آمریکایی یک کادیلاک بود و بسیاری از آنها در کارخانه های کادیلاک ساخته می شدند، تانکT-34 یک لادا ریوا بود . اما با همه اینها، موتور خارکف V-2 ثابت کرد که چیزی شبیه به یک فوق ستاره است. هر چند که در هیچ نقطه ای کامل نبود، اما هر سرباز ارتش سرخ که با تعمیر موتورهای تراکتور آشنا بود، شانس خوبی برای تعمیر یک V-2 در وسط میدان جنگ داشت. . با این اوصاف، ویژگیهای T-34 قطعاً خود را به فلسفه کهنالگوی شوروی مبنی بر زمخت بودن و ساده نگهداشتن چیزها نه فقط در مورد ماشینهای جنگی، بلکه به طور کلی یک کیفیت زندگی، منحصربهفرد روسی-شوروی که عموماً به عنوان اسمکالکا شناخته میشود، محبوب کرد. Smekalka به زبان روسی به معنای "توانایی مقابله با موقعیت ها یا مشکلات غیر ضروری" است. اینکه آیا این خط فکری شوروی معادل میهن پرستی آمریکایی است یا خیر، نکته مهمی نیست. آنچه مهم است این بود که ارتش سرخ عاشق معماری V-2 شد. این موتور به سرعت در هویتزر خودکششی SU-85 و زره کوب SU-100 با همان لباس T-34 استفاده شد. انواع ارتقا یافته با سرسیلندرهای تقویت شده و پمپ های سوخت قوی تر به زودی راهی خط تانک سنگین شدند. برخی از نسخههای بعدی، مانند IS-4، حتی به سوپرشارژرها مجهز شدند تا عملکرد خود را تا 700 اسب بخار افزایش دهند. اما در طول جنگ جهانی دوم، V-2 همیشه می تواند بین 450 تا 600 اسب بخار قدرت تولید کند. به طور طبیعی موتور V-2-34 توسط انواع تانکT-34، مانند SU-85، SU-100 و SU-122 استفاده می شد. نسخه دیگری از موتور V-2K که600اسب بخار داشت، در سال 1939 بر روی تانک های سنگین KV-1 و KV-2 نصب شد. همین موتور در KV-1S از سال 1942 و در توپ خودکششی سنگین SU-152 از سال 1943 استفاده شد.این نسخه فشار پاشش سوخت بالاتری داشت و با دور بالاتر کار می کرد، که باعث می شد قدرتمندتر اما غیر قابل اعتماد باشد موتورV-2-IS (V-2-10) با قدرت 520 اسب بخار برای تانک ها و وسایل نقلیه سنگین شوروی تا اواخر جنگ استفاده شد، این تانک ها شامل تانک های سنگین IS-1 و IS-2 و همچنین توپهای خودکششی ISU-122، ISU-122S و ISU-152.بود تانک های سنگین IS-3 توسط موتور V-11 با قدرت 520 اسب بخار نیرو می گرفتند که بعد از توسعه ، V-44 نامیده شد که از آن در تانک متوسط T-44 استفاده شد . موتورV-44 به پهلو در تانکT-44 نصب شده بود تا باعث کاهش ارتفاع موتور شود، بنابراین ارتفاع کلی تانک را کاهش می داد. (IS-3 هنگامی که فاش شد رهبران غربی را شوکه کرد. اما بعدا معلوم شد که تانک نسبتاً ضعیفی است.) دو وسیله نقلیه شوروی دیگر از WW2 (جنگ دوم جهانی)بودند که از موتورهای مبتنی بر V-2 استفاده می کردند - تانک سبک T-50 که از موتور V-4 با موتور 6 سیلندرخطی 300 اسب بخار و کشنده توپخانه سنگین "Voroshilovets" که از موتور( V-2V )375اسب بخاری استفاده می کردموتورV-4 اساساً با برش دادن پیشرانهV-2 خورجینی دوازده سیلندری به دو بلوک 6سیلندری برای تشکیل یک موتور شش خطی ساخته شد. (نمای شماتیک یک موتور 8سیلندر خورجینی که که با برش جای میل لنگ به دو موتور خطی 4سیلندر تبدیل میشود) V-2 در طول جنگ سرد داستان موتورV-2 با جنگ جهانی دوم به پایان نمی رسد، این موتور در طول جنگ سرد به توسعه خود ادامه داد و تقریباً در هر تانک برجسته شوروی مورد استفاده قرار گرفت. در طول جنگ سرد، تمام نسخه های موتورV-2، اعم از تولید انبوه و آزمایشی، در کارخانه تراکتورسازی "چلیابینسک" تولید می شد. با این حال، نسخه های موتورهای V-2 در بسیاری از کشورها از جمله چین، هند، عراق !!!!و کره ساخته شد. پس از جنگ جهانی دوم نسخه جدیدی از این موتور به نام V-12 برای تانک سنگین IS-4 طراحی شد که به یک سوپرشارژر مجهز شده بود و 750 اسب بخار قدرت داشت. این نسخه بسیار غیرقابل اعتماد بود و در تعداد کمی تولید شد. یک موتور 700 اسب بخاری هم برای تانک سنگین T-10.بر پایه V-12و V-12-5 در سال 1953 به وجود آمد، گام بزرگ بعدی در طراحی تانک شوروی با تانکT-54 انجام شد. این تانک برای آن روزها برای خودش انقلابی بود و بسیاری آن را یکی از اولین MBT ها می دانند. این تانک مجهز به موتور V-54 با قدرت 520 اسب بخار بود که توسعه همان موتور V-2 اصلی مورد استفاده در T-34 بود مانند تانک T-44، موتور V-54 در تانک T-54 به پهلو نصب شده بود. (تانک تی54) یک موتور کم قدرت هم برای "AT-T"، که یک تراکتورعجیب و غریب توپخانه سنگین بر روی شاسی T-54 بود، استفاده شد. این موتور V-401 بود که 415 اسب بخار قدرت داشت. نسخه بعدی موتورV-55 با قدرت 580 اسب بخار بود که در تانک T-55 از سال 1958 استفاده شد (تراکتور توپخانه بسیار عجیب AT-T. این ماشین بر روی یک شاسی معکوس T-54 ساخته شد که کابین آن روی موتور V-401 قرار داشت.) دهه 1960 نسل بعدی MBT شوروی، یعنیT-62 به میدان آمد. و بار دیگر،تانکT-62 به نسخه های مدرن V-2 مجهز شد که با 580 اسب بخار شروع شد. ارتقاء بعدی تانک شاهد افزایش قدرت به 620 اسب بخار بود(موتورV-55V) کمتر از یک دهه پس از T-62،تانک T-72 آمد، یک MBT که از طرح اولیه تانکهای قبلی پیروی می کرد اما یک جهش بزرگ در توانایی به ارمغان می آورد. نیرو دادن به این وسیله نقلیه باز هم یکی دیگر از مشتقات V-2 بود. (تانک تی72) قدرت با موتورچند سوختی و سوپرشارژرV-46 و بعداً با نسخهV-46-6 به 780 اسب بخار افزایش یافت.دو نسخه صادراتی T-72و T-72M از سال 1980 و T-72M1 از سال 1981، نیز از موتورV-46-6 استفاده می کردند. یک نوع از این موتور، به نامV-46-M5، در تانک T-62M-1 مدل1985 استفاده شد ضد هوایی خودکششی 2K22 Tunguska از سال 1982 از نسخه 710 اسب بخاری موتور V-46 استفاده می کرد. (تونگوسکا به یک جفت توپ 30 میلی متری و 8 موشک برای استفاده در برابر هواپیماهای کم پرواز مجهز است) پس از سال 1984، تانکهایT-72A، T-72B و دیگر تانکها تا پایان جنگ سرد به موتورهای چند سوختی سری V-84 با قدرت 840 اسب بخار مجهز شدند.موتور دیزلی چند سوختی (V-84A، V12) 780اسب بخاری، در هویتزر خودکششی 2S19 "Msta-S" که در سال 1989 وارد خدمت شد، استفاده شد. (موتور V-46-6 از یک تانک T-72. این موتور هنوز از نظر ظاهری شبیه به V-2 اصلی است)
-
1 پسندیده شدهکاور تروفی بلند میشه ولی برای فعال شدن زمان نداره و موشک به تانک میخوره اما به نظر میاد موشک هم انفجار قدرتمندی نداره! یا دست کم فقط آسیب به تورت وارد شده و تانک موفق به فرار میشه، در این تصویر دود اگزوز یا آتش سوزی و بلند شدن خاک هنگام فرار رو مشاهده میکنید. در هر صورت نیروی زمینی که وابسته به تروفی باشه الان کاملا فلج هست تا آپگرید بعدی!
-
1 پسندیده شدهاولین تصاویر حمله ی الماس به یک مرکاوای فعال و تصاویر نابودی آن در این تصاویر از دید دوربین دوم آتش سوزی سنگین تانک بعد از برخورد را میبینیم که نشان میدهد تانک نابود شده(تروفی هم نتوانسته است کاری انجام بدهد) :
-
1 پسندیده شدهفرانسه اعلام کرده است که قصد دارد یک تیپ از واحدهای ارتش اکراین را علاوه بر اموزش تجهیز هم کند . در ابتدای امر قرار بود حدود 4500 نظامی اکراینی اموزش واین تیپ را تشکیل دهند اما حالا تعداد به 2100 نفر کاهش پیدا کرده است آموزش این افراد از اوخر سال میلادی جدید آغاز و حدود 2 ماه طول خواهد کشید تجهیزات این تیپ شامل 128 نفربر وب - 18توپ خودکششی سزار و 24 تانک سبک (زرهکوب ) AMX 10 RC به همراه تجهیزات راداری ساخت فرانسه خواهد بود روسها یک قطار حامل تجهیزات و نیرو در استان خارکف را با دو موشک اسکندر مورد هدف قرار دادن . در این حمله چندین کامیون تدارکاتی -3 زرهپوش ریکاوری و دو نفربر منهدم شدن همچنین تلفات سنگینی در بین نظامی اکراینی گزارش شده است حمله پهپاد انتحاری شاهد به دپوی مهمات ارتش اکراین شرکت آلمانی Donauhstal اعلام کرده است به زودی روند تحویل هزاران کواد انتحاری را به اکراین آغاز خواهد کرد این کواد کوپترها به قیمت 1000 یورو با برد 5تا 7 کیلومتر و همچنین توان حمل محموله به وزن 2.7 کیلوگرم را دارند همچنین اکراینی ها یک کواد جدید را به نام ملکه زنبور تولید کرده با وزن 10 کیلوگرم که توانایی حمل محموله 9 کیلوگرمی را دارد راکت های گراد ساخت کره شمالی در خدمت ارتش اکراین آثار اصابت ترکشهای راکت هیمارس بروی بدنه توپ خودکششی چرخدار 152 م م مالوای روس بعد از خودنمایی های هواگردهای یاک 52 در تلاش برای سرنگون کردن پهپادهای روسی بخصوص در منطقه اودسا ارتش روسها با موشکهای اسکندر آشیانه های این هواگردها را در فرودگاه اودسا مورد هدف قرار داد به گفته روسها در این حمله دو هواگرد یاک 52 منهدم شدن یک تبلیغ جالب در غرب اکراین برای جلب داوطلبان به خدمت ((دیروز آنها امروز شما 80 سال از نبرد برودی )) بروی بیلبورد هم نشان لشگر اکراینی 14 مکانیزه وافن اس اس گالیسایی دیده می شود .همچنین این نشان بروی تصویر هیلمر فرمانده اس اس ها که واحدهای این لشگر در حال بازید بوده است نقش بسته است . نبرد برودی بخشی از عملیات لویو- ساندومیرز در سال 1944 در مرز اکراین و مجارستان بوده در نبرد برودی بخشی از واحدهای آلمانی اکراینی در محاصره روسها قرار می گیرند در تلاش تقریبا نافرجام محاصره شدگان برای فرار چند هزار سرباز آلمانی اکراینی کشته زخمی و اسیر می شوند حدود 15 هزار نیرویی آلمانی اکراینی موفق شدن خط محاصره را بشکنند لشگر 14 قبل از عملیات روسها 11هزار عضو داشت که بعد از پایان این عملیات که حدود 50 روز به طول کشید تنها 3500 نیروی رزمی در اختیار داشت در عملیات لویو -ساندومیرز روسها حدود 300 هزار کشته زخمی واسیر تلفات محمل شدن آلمانها واکرانیی ها و مجارها 140 هزار نفر تلفات انسانی و اسرای اکراین یک واحد خط شکن موتوری روس که مورد حمله اکراینی ها قرار گرفته وسه نظامی روس درا ین حمله کشته شدن شیوه واحدهای موتوری روس بدین صورت که تا نزدیکی خطوط و مواضع مشخص شده اکراینی ها رو با موتور طی کرده بعد از آن از موتور پیاده شده وبه صورت پیاده حملات را اغاز می کنند و در صورت شکست هم به نقطه ایی که موتورها رو رها کرده بر می گردن وبا آنها منطقه رو ترک میکنند دفع حمله روسها به مواضع ارتش اکراین درا ین حمله دو تانک دو نفربر و چندین سرباز روس هدف قرار می گیرند انهدام راکت انداز گراد اکراینی در اتش ضد توپخانه روسها انهدام راداری پی 18 اکراینی توسط موشک خا 38 از فاصله 50 کیلوتری از خطوط درگیری واحد های روس دردو هفته اخیر موفق شدن دو روستای spornoe و razdolovka را در محور سیورسک در جناح راست شهر لیمان تصرف کنند اما روز گذشته روسها در یکی پیشروی عمیق یک روستای دیکر در این محور را یعنی Ivano Darivka را پاکسازی کرده وفاصله خود تا شهر سیورسک را به حدود 8 کیلومتر برسانند در مجموع وسها در تمام محورهای بجز محور خارکف در حال فشار فزاینده بروی اکراین هستن وسرعت پیشروی روسها دو برابر شده است روسها از حملات زرهی خودداری کرده ودر عوض نیروهای پیاده نظام با حرکت در دسته های کوچک و متفرق وبعد به هم پیوستن در نقاط مشخص به مواضع ارتش اکراین حمله ور می شوند . ارتش اکراین هم با وجود بسیج هزاران نفر نیروی جدید از از تزریق گسترده آنها به خطوط درگیری خوداری کرده واحتمال می رود اکراینی ها پذیرفتنه اند برخی از مناطق را از دست خواهند داد در عوض با تجهیز این نیروها یا قصد یک ضد حمله بزرگ را دارند ویا ایجاد یک خط مستحکم دفاعی. روسها مدعی شدن که یک سامانه پدافندی IRIS اکراینی را هدف قرار داده اند حضور مزدوران و داوطلبان خارجی در صفوف ارتش اکراین روسها زمین تمرین تیپ 13 اکراین در خارکف را با موشکهای اسکندر مجهز به کلاهک خوشه ایی مورد حمله قرار داده . در زمان حمله بین 150 تا 200 نظامی اکراین درزمین تمرین حضور داشتن روسها مدعی هدف قرار دادن 120 نظامی اکراین شدن منابع اکراینی درباره تلفات سکوت کرده اند اما تصاویر پهپادی روسها نشان از حضور آمبولانس ها و انتقال آسیب دیدگان به وسیله آمبولانس و اتوبوس دارد انهدام توپ خودکششی وزدیکایی اکراینی انهدام توپ خودکششی کراب یا ام 109 اکراینی بحران کمبود برق در اکراین بشدت بروی زندگی مردم تاثیر گذاشته است . تا فاصله حددود 200 کیلومتری خطوط درگیری برق بین 16 تا 20 ساعت وجود ندارد در پایتخت و شهرهای بزرگ و مناطق غربی اکراین هم قطعی گسترده حتی بیش از ده ساعت در روز برق گزارش شده است این کمبود برق ناشی از هدف قرار گرفتن نیروگاها و پستهای انتقال برق توسط روسیه است . اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف اکراین به این کمبود برق در حال شکل گیری است . به یاد داشته باشید که دفاع هوایی اکراین در هر حمله روسها امارهای عجیبی از سرنگون کردن موشکها و پهپادهای روسی منتشر می کرد حال با این کمبود برق برای برخی از اکراینی ها مشخصی شده است این ارقام آمار سازی بیش نبوده اند انهدام نفربر بی ام پی 1 روسی سرنشینان لحظاتی قبل از انفجار نفربر ا ترک کرده اما نکته جالب اینکه این نفربر در حدود 5 کیلومتر در عمق مواضع اکراینی ها در محور اکلدر پیشروی کرده و تنها حدو 1.5 تا جاده این شهر فاصله داشته است انهدام توپ خودکششی وزدیکای یا آکاتسیای روس انهدام توپ خودکششی کراب یا ای اس 90 اکراینی حمله کواد انتحاری روس به نفربر احتمال ام 113 اکراین پرتاب موشک ضد رادار هارم از هواگرد اکراینی اسپانیا ده تانک لئوپارد ای4 را به اکراین ارسال خواهد کرد
-
1 پسندیده شدهسلام دکتر جان باز داری با کلمات بازی می کنی.حتما قمار بزرگی کردند.اینها با ما در شیوه مسلمانی هم تفاوتهای زیادی دارند.موقعی که لیبیایی ها جهت اوپراتوری موشک در ایران بودند در ماه رمضان تا سحر مشغول قمار و لهو لعب بودند بعد روزه می گرفتند و می خوابیدند نماز صبح و ظهرشون رو با هم می خوندند.متاسفانه نگاه شون به اسلام و مسلمانی آمیخته با نژادپرستی و سلفیت ست.این کلیپ رو ببینید هست.https://x.com/Matinfar2/status/1813943729709027449?t=yZZpCszBnBcZeHluTHiVEQ&s=19
-
1 پسندیده شدهبسم ا... نیازی به توضیح بیشتر نیست ... جامع و کامل همه چیز تشریح شده
-
1 پسندیده شدهبا سلامی گرم و دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست بررسی پهپادهای رژیم صهیونیستی رو به اتفاق هم ادامه میدهیم : پلنگ IAI Panther پلنگ (panther) : یک بی سرنشین تیلت روتور (tilt-rotor) شناسائی و غیر مسلح است که توسط شرکت هوافضای اسرائیلی Israel Aerospace Industries برای انجام وظایف متعددی نظیر شناسائی ، دیده بانی توپخانه ، هدف گذاری ، مراقبت و رهگیری اهداف زمینی طراحی و ساخته شده است. پهپاد پانتر (پلنگ) از یک سیستم نیرو محرکه روتور چرخان که توسط IAI ثبت شده و برای استفاده تاکتیکی طراحی گردیده استفاده می کند و امکان برخاستن و فرود بدون باند را در مکان های ناآماده فراهم می کند. این بی سرنشین از سه موتور الکتریکی «فوق العاده بی صدا» استفاده می کند که دو تای آنها روتور شیب دار هستند و سومی قابلیت شناور شدن، برخاستن و فرود آمدن عمودی را برای این پهپاد فراهم می کند. یک سیستم کنترل پرواز خودکار ، انتقال بین موقعیت های مختلف روتورها را کنترل می کند. در این تصویر سه موتور (دو روتور چرخان و یک موتور پایدار ساز در عقب) به وضوح دیده میشوند پلنگ از یک ایستگاه کنترل دو نفره کنترل می شود، یکی برای کنترل هواپیما و نظارت بر ماموریت های تاکتیکی، و دیگری به عنوان مدیر ایستگاه. این دو از کنسول های یکسان استفاده می کنند، در حالی که برخاست و فرود به طور خودکار انجام می شود. پلنگ با وزن تقریبی 65 کیلوگرم دارای شعاع عملیاتی بیش از 60 کیلومتر است و می تواند تقریباً شش ساعت در ارتفاع 10000 فوتی (3000 متری) پرسه بزند. محموله اصلی آن حسگر الکترواپتیکال/مادون قرمز «Mini-POP IAI» است. علاوه بر آن این بی سرنشین از یک دوربین تثبیت شده بسیار دقیق ، فاصله یاب لیزری و نشانه گذار لیزری هم بهره مند است. نسخه کوچکتر پهپاد پانتر (Mini-Panther) نسخه کوچکتر پلنگ ، یعنی مینی پانتر (Mini-Panther) نیز موجود است که با وزن 12 کیلوگرم (26 پوند) ، قادر به پرسه زدن برای حدود دو ساعت است. در اکتبر 2015، IAI از یک نسخه Panther با یک پیشرانه هیبریدی به نام FE-Panther رونمایی کرد. این هواپیمای بی سرنشین از ترکیب موتورهای احتراقی و الکتریکی بهره مند شده است که وزن آن را تنها به 67 کیلوگرم (148 پوند) افزایش می دهد در حالی که با همان 6 کیلوگرم (13 پوند) استقامت را تا 33 درصد افزایش می دهد. موتورهای الکتریکی برای برخاستن عمودی، فرود، و شناور بهینه هستند، در حالی که موتور احتراقی برای پیمایش کروز استفاده می شود. تاکنون ارتش رژیم صهیونیستی تنها کاربر این پهپاد است. اما شرکت IAI یادداشت تفاهمی با شرکت کره جنوبی Hankuk Carbon امضا نموده که نسخه بهینه شده ای از FE-Panther (جدیدترین نسخه پهپاد پانتر) را ارائه دهد تا برای برآورده کردن الزامات این کشور برای یک پهپاد VTOL جامه عمل بپوشاند. یعنی پهپادی که بتواند مستقل از باند در زمین های کوهستانی کره عمل نماید. جدیدترین نسخه پهپاد پانتر (FE-Panther) منبع ادامه دارد... ------------- پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند پ.ن 2 : انشاءالله اگر عمری باقی بود ، در پست های آینده به سایر پهپادهای اسرائیلی خواهیم پرداخت. .
-
1 پسندیده شدهصنعت نیمه هادی کره جنوبی صنعت نیمه هادی کره جنوبی یک عنصر حیاتی در زنجیره تامین تراشه جهانی است. این کشور دومین کشور بزرگ تولید کننده نیمه هادی در جهان است و بیش از 19 درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. کره جنوبی محل استقرار شرکت های بزرگ در این صنعت مانند سامسونگ الکترونیک و SK Hynix است که در لبه فناوری تولید نیمه هادی ها قرار دارند. دولت کره جنوبی به شدت در صنعت نیمه هادی داخلی سرمایه گذاری می کند تا پیشتازی خود را در زمینه هایی مانند تراشه های حافظه حفظ کند و به دلیل مسائل مختلف سیاسی مانند جنگ تجاری تراشه های آمریکا و چین باید با دقت حرکت کند. در دنیای نیمه هادی ها توجه به کره جنوبی بسیار زیاد است، بیایید در مورد صنعت و نحوه ساخت نیمه هادی ها در این کشور بیشتر بدانیم. چگونه صنعت نیمه هادی در کره جنوبی آغاز شد؟ یک دهه بعد از جنگ کره که در سال 1953 به پایان رسید، توسعه و رشد اقتصادی بسیار کند بود.اما، از اواسط دهه 1960، سرمایه گذاری مستقیم خارجی از سوی شرکت های آمریکایی به کشور سرازیر شد و توسعه در بخش صنعتی را تحریک کرد. از آنجایی که کره جنوبی به نیروی کار ارزان دسترسی داشت، دولت آنها توانست از این نیرو همراه با سرمایه گذاری های خارجی ورودی. برای ایجاد صنایع تولیدی پرکار مانند خودرو و نیمه هادی ها استفاده کند. این دو صنعت به سرعت به دو ستون اقتصاد کره جنوبی تبدیل شدند. در دهه 1980، شرکتهای کره جنوبی شروع به سرمایهگذاری در تأسیسات تولید نیمهرساناهای خود کردند که در این میان سامسونگ الکترونیک و SK Hynix پیشتاز بودند. این شرکت ها نه تنها تا دوران مدرن زنده مانده اند، بلکه به بازیگران اصلی تولید تراشه های memory پیشرفته تبدیل شده اند. بر اساس گزارش دفتر ملی تحقیقات آسیایی ,National Bureau of Asian Research, ، بزرگترین کالای صادراتی کره جنوبی برای سال 2022 محصولات نیمه هادی بوده که نزدیک به 18.9 درصد از صادرات را تشکیل می دهد. آمار صنعت نیمه هادی در کره جنوبی کره جنوبی از سال 2013 به طور مداوم در جایگاه دوم از سهم بازار جهانی نیمه هادی ها قرار گرفته است. این کشور 18.4 درصد از کل سهم بازار نیمه هادی ها به ارزش 87.1 میلیارد دلار در سال 2020 را پس از ایالات متحده داشت. با این حال، وقتی صحبت از محصولات نیمه هادی memory (حافظه) به میان می آید، کره جنوبی بدون شک رهبر بازار در این دسته است. پیشرو در بازار نیمه هادی های حافظه محصولات نیمه هادی را می توان به عنوان تراشه های memory که داده ها را ذخیره می کند.نیمه هادی های سیستمی که پردازش داده ها را انجام می دهند، اجزای نوری مانند LED های مورد استفاده برای خواص نوری و اجزای مجزا مانند ترانزیستورها و آی سی ها که در مدارها استفاده می شوند طبقه بندی می شوند. کره جنوبی در سال 2020 بیش از 56.9 درصد از سهم بازار محصولات memory را داشت که ارزش آن 72.9 میلیارد دلار است. با توجه به جزئیات، 71.1 درصد از DRAM و 44.9 درصد از تراشه های NAND مورد استفاده جهان در کره جنوبی ساخته شده اند. Samsung Electronics و SK Hynix در این زمینه تسلط دارند و به سرمایه گذاری در محصولات حافظه برای حفظ مزیت رقابتی خود نسبت به رقبای خارجی ادامه می دهند. شرکت های کره جنوبی درگیر در تولید نیمه هادی ها شرکت های اروپایی و ژاپنی بازیگران کلیدی درگیر در ساخت تجهیزات و مواد شیمیایی مورد نیاز برای تولید نیمه هادی هستند. ایالات متحده در فناوری های کلیدی طراحی، نرم افزار و ساخت پیشرو است. شرکتهای کرهجنوبی با تولیدکنندگان عمده تراشههای نیمهرسانای پیشرفته، نقشی حیاتی در این زنجیره تامین ایفا میکنند. صنعت نیمه هادی جهانی قبل از دهه 1980 به صورت عمودی با شرکت هایی که تمام جنبه های تولید مانند طراحی تراشه ها، ساخت ویفر، توسعه روش های پردازش و آزمایش محصولات را مدیریت می کردند، یکپارچه می شد. این شرایط باعث می شدشرکتهای کوچکتر وارد این صنعت نشوند، زیرا تأسیس یک کارخانه جدید بیش از 10 میلیارد دلار هزینه داشت، البته هزینههای راهاندازی آن را هم باید محاسبه شود از آنجایی که تولیدکنندگان دستگاههای یکپارچه (IDM) ظرفیت تولید مازاد داشتند و صنعت ریختهگری، به مدل بدون فابل تغییر کرد. شرکتهای کوچکتر بالاخره توانستند بدون داشتن امکانات تولیدی خود وارد این تجارت شوند. یک شرکت فابل میتواند تنها بر روی طراحی تمرکز کند و در عین حال تولید را به یک شرکت ریختهگری یا IDM برون سپاری کند. شرکت های کره جنوبی درگیر در صنعت نیمه هادی را می توان بر اساس نوع عملیاتی که انجام می دهند به دسته های زیر تقسیم کرد. همه شرکت ها در تولید داخلی شرکت ندارند و برخی از کسب و کارها فقط به آزمایش نیمه هادی ها می پردازند. سازندگان دستگاه یکپارچه (IDM) سازندگان دستگاه های یکپارچه یا به اختصار IDM ها بزرگترین شرکت هایی هستند که در صنعت نیمه هادی در کره جنوبی کار می کنند. این شرکت ها می توانند تمام طراحی، ساخت، آزمایش و بسته بندی دستگاه های نیمه هادی را در داخل کارخانه خود انجام دهند. علاوه بر این، IDM ها می توانند محصولات مدار مجتمع (IC) تکمیل شده را به سایر سازندگان تجهیزات و حتی مصرف کنندگان نهایی بفروشند. Chaebolهای(ابر شرکت) کره جنوبی مانند Samsung Electronics و SK Hynix دو IDM اصلی هستند که صنعت را در این کشور رهبری می کنند. سامسونگ الکترونیک بسیاری از مصرف کنندگان سامسونگ را برای تلویزیون ها، تلفن های هوشمند و سایر لوازم خانگی الکترونیکی دیگر خود تصور می کنند. با این حال، Samsung Electronics همچنین تولید کننده پیشرو در محصولات حافظهmemory نیمه هادی در جهان است که تنها از سه ماهه سوم سال 2022 بیش از 4.3 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. گروه سامسونگ اولین بار با Korea Semiconductor(خرید کره نیمه هادی) در سال 1974 وارد صنعت شد، یکی از اولین شرکت های تولید تراشه در کره جنوبی که در شرف ورشکستگی بود. آنها ساخت تراشه های مبتنی بر حافظه را در دهه 1980 با یک تراشه حافظه با دسترسی تصادفی پویا (DRAM) 64 کیلوبایتی در سال 1984 شروع کردند. Samsung Electronics در دهه 1990 پیشرفت های زیادی در زمینه فناوری حافظه داشت که به بسیاری از محصولات الکترونیکی مصرفی راه یافت. آنها اولین DRAM 64 مگابایتی جهان را در سال 1992 منتشر کردند و به دنبال آن پیشرفت های مشابهی در سال های بعد انجام شد. سپس در سال 2004، اولین تراشه حافظه فلش NAND 8 گیگابایتی جهان توسط سامسونگ عرضه شد. امروزه آنها در زمینه فناوری فلش NAND رهبر جهانی هستند. SK Hynix دومین تامین کننده بزرگ تراشه های حافظه DRAM و فلش در جهان SK Hynix است. درست مانند سامسونگ، SK Hynix نیز مجموعه ای بزرگ از شرکت های مختلف است که همگی توسط یک خانواده ثروتمند کره جنوبی کنترل می شوند. این شرکت در سال 1983 با عنوان Hyundai Electronic Industrial Co. Ltd (معروف به Hyundai Electronics یا Hynix به اختصار) قبل از ادغام با گروه SK در سال 2012 شروع به کار کرد. SK Hynix تاسیسات تولیدی در کره جنوبی، ایالات متحده و سرزمین اصلی چین دارد. آنها حتی تاسیسات تولید NAND اینتل را در چین به مبلغ 9 میلیارد دلار در سال 2021 خریداری کردند، زمانی که این شرکت آمریکایی به فعالیت خود در آنجا پایان داد. محصولات حافظه آنها در وسایل الکترونیکی مصرفی مختلف مانند پخش کننده دی وی دی، تلفن های همراه و ست تاپ باکس و همچنین تجهیزات شبکه یافت می شود. SK Hynix محصولات نیمه هادی را به شرکت هایی در سراسر جهان ارائه می دهد که مایکروسافت، هیولت پاکارد، اپل، ایسوس، دل و MSI تنها تعدادی از مشتریان آنها هستند. Fabless Companies شرکت های Fabless شرکت هایی هستند که به طور انحصاری بر روی طراحی و فروش محصولات نیمه هادی تمرکز می کنند. آنها امکانات تولیدی ندارند و بنابراین تولید سخت افزار را به شرکتهای ثالث برون سپاری می کنند که به آنها امکان کاهش هزینه های نیروی کار را می دهد. شرکت fabless دارای حقوق مالکیت معنوی (IP) برای طراحیهای تراشههای پیشرفته است و به آنها توانایی بازاریابی و فروش این محصولات را با نام تجاری خود میدهد. انویدیا و کوالکام دو برند معروف جهانی هستند که بر روی مدل fabless فعالیت می کنند. کره جنوبی در حال حاضر تنها حدود 1 درصد از بازار فابل را در اختیار دارد و LX Semicon تنها شرکتی است که توانسته 50 شرکت برتر در این زمینه را شکست دهد. سرمایه گذاری قابل توجهی از سوی بخش خصوصی برای شرکت های کره جنوبی مورد نیاز است تا بتوانند با کشورهای دیگر پیشی بگیرند. بسیاری از شرکتهای کره جنوبی از جمله استارتآپهای جدید در بخش بیسابقه این صنعت ظهور کردهاند و به دنبال نوآوری در فناوریهای پیشرفته مانند تراشههای هوش مصنوعی هستند. حتی دولت کره جنوبی قصد دارد این شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) را تشویق کند تا وارد طراحی تراشه های پیشرفته شوند. آنها در سال 2022 از طریق برنامه Fabless Challenge خود 500 میلیون وون به پنج شرکت اهدا کردند که امکانات تولیدی را از Samsung Electronics برای تولید طرح های اولیه آنها فراهم می کند. از جمله استارت آپ های جدید امیدوارکننده کره جنوبی، FADU است که در معماری و فناوری ذخیره سازی درایو حالت جامد (SSD) تخصص دارد. آنها با همکاری SK Hynix کار می کنند تا کنترلرهای NVMe مورد استفاده در محصولات SSD را در اختیار Meta قرار دهند. Rebellions یک استارت آپ هوش مصنوعی است که از کارمندان سابق IBM، Samsung، SpaceX، Lunit و Morgan Stanley ساخته شده است. تمرکز آنها بر روی تراشه های هوش مصنوعی برای استفاده در رانندگی خودکار، مراکز داده و برنامه های مالی است. این استارت آپ کره جنوبی قبلاً 200 میلیون دلار آمریکا ارزش گذاری شده است. DEEPX یک استارتاپ است که در واحدهای پردازش عصبی (NPU) که از نظر انرژی کارآمد و عملکرد چشمگیر هستند، تخصص دارد. تراشههای هوش مصنوعی آنها برای کاربردهایی مانند تشخیص چهره، صدا و اشیا و همچنین طبقهبندی تصویر طراحی شدهاند. بنیانگذار DEEPX روی طراحی تراشه A11 Bionic کار کرد که به آیفون X اپل قدرت میدهد و این شرکت بیش از 100 پتنت در زمینه کاری خود دارد. شرکت های ریخته گری ریخته گری نیمه هادی که به عنوان کارخانه ساخت (یا به اختصار fab) نیز شناخته می شود، جایی است که اجزای نیمه هادی و مدارهای مجتمع تولید می شوند. یک ریخته گری نیمه هادی خالص طرح های خود را تولید نمی کند. این کارخانهها با مشارکت شرکتهای fabless که قبلاً ذکر شد کار میکنند تا طرحهای خود را به محصولات نیمهرسانا واقعی تبدیل کنند TSMC تایوان (شرکت تولید نیمه هادی تایوان) با بیش از 50 درصد سهم بازار تا سال 2022، رهبر جهانی در ساخت نیمه هادی های خالص است. بزرگترین مشتری آن Samsung Electronics است. این شرکت در لبه فناوری ساخت نیمه هادی ها قرار دارد و اولین شرکتی است که به مشتریان خود اجازه می دهد در سال 2022 به تولید گره های 3 نانومتری دسترسی کامل داشته باشند . شرکتی که صرفاً به دلیل طیف گسترده خدمات ریخته گری خود در کره جنوبی شناخته می شود، DB HiTek است که در سال 1953 تاسیس شد و در خارج از Bucheon (بوچئون)مستقر شد. آنها فناوری های فرآیندی دارند که قادر به ساخت گره هایی از 90 نانومتر تا 0.35 میلی متر برای مدارهای مجتمع پیشرفته هستند. برون سپاری شرکت های مونتاژ و تست نیمه هادی (OSAT) شرکتهای برونسپاری مونتاژ و تست نیمههادی (OSAT) شرکتهای ثالثی هستند که خدمات بستهبندی مدار مجتمع و تست را قبل از ارسال محصولات به مشتریان ارائه میکنند. یعنی پس از تکمیل فرآیند تولید توسط یک شرکت ریخته گری خالص .ارائه محصول به وسیله شرکت های نیمه هادی (فابل) انجام می شود. در برخی موارد، حتی IDM ها بسته بندی آی سی خود را به OSAT ها برون سپاری می کنند. با برون سپاری این فعالیت ها به OSAT های اختصاصی، تولیدکنندگان نیمه هادی می توانند کارایی را افزایش دهند، منابع داخلی را بهینه کنند و اطمینان حاصل کنند که محصولاتشان مطابق با هدف خود عمل می کنند. OSAT ها از تجهیزات پیچیده تست تراشه نیمه هادی که به عنوان تجهیزات تست خودکار (ATEs) نیز شناخته می شوند، استفاده می کنند که قادر به کار با حجم بالایی از دستگاه های آزمایشی با حداقل نظارت هستند. Hana Micron، Nepes، SFA Semiconductor و LB Semicon اینهاOSAT های کره جنوبی هستند که در این صنعت کار می کنند. مشتریان اصلی آنها Samsung Electronics و SK Hynix هستند و پس از آن شرکت های کوچکتر نیمه هادی بدون فابل قرار دارند. چرا کره جنوبی برای زنجیره تامین نیمه هادی جهانی مهم است؟ زنجیره تامین تراشه جهانی به دلایل مختلفی تا حدی به نیروگاه نیمه هادی که کره جنوبی است وابسته است. کره جنوبی جدا از اینکه در محصولات حافظه پیشرو است و صنعت متنوعی دارد که از IDM تا OSAT ها در بر می گیرد، حدود 37 درصد از عرضه ریزتراشه های پیشرفته کوچکتر از 10 نانومتر در جهان را بر عهده دارد. نیمه هادی ها نیز جزء اصلی همکاری بین کره جنوبی و ایالات متحده، است. به عنوان بخشی از قانون Chips and Science(چیپ و علم)، انتظار می رود بسیاری از شرکت های کره جنوبی در پروژه های تحقیقاتی و توسعه نیمه هادی سرمایه گذاری کنند. Samsung Electronics متعهد شده است که طبق این قرارداد، یک کارخانه ساخت 17 میلیارد دلاری در ایالات متحده بسازد. SK Hynix به طور مشابه متعهد به ایجاد یک کارخانه بسته بندی تراشه های پیشرفته و تاسیسات تحقیق و توسعه، سرمایه گذاری به ارزش 15 میلیارد دلار است. و در نهایت، کره جنوبی بخشی از اتحاد نیمه هادی تحت رهبری ایالات متحده به نام "Fab 4" است که شامل ژاپن و تایوان نیز می شود. هدف اصلی این گروه تقویت زنجیره تامین نیمه هادی ها برای جلوگیری از کمبودهای آتی مانند مواردی است که در طول همه گیری کووید-19 تجربه شد. دولت کره جنوبی قصد دارد صنعت نیمه هادی را تقویت کند با توجه به اینکه بیشتر اقتصاد کره به صنعت نیمه هادی وابسته است، جای تعجب نیست که دولت کره جنوبی برنامه هایی برای ساخت بهترین زنجیره تامین نیمه هادی جهان تا سال 2030 دارد. به عنوان بخشی از این چشم انداز، دولت کره جنوبی قانون K-Chips را تصویب کرد. نسخه قانون چیپس اخیرا توسط ایالات متحده تصویب شده است. این یک معافیت مالیاتی 15 درصدی برای شرکت های بزرگی فراهم می کند در حالی که شرکت های کوچک 25 درصد معافیت مالیاتی دریافت خواهند کرد. این میزان برای شرکت های بزرگ به 30 تا 40 درصد و برای شرکت های کوچک سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه 50 درصد افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، قانون K-Chips همپوشانی نظارتی بین برخی وزارتخانهها را کاهش میدهد و کارایی بالاتری را ممکن میسازد. دولت همچنین برنامه هایی برای ایجاد بزرگترین خوشه نیمه هادی جهان در خارج از پایتخت خود سئول دارد. سامسونگ متعهد شده است تا سال 2042 به ارزش 228 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند که شامل ساخت پنج کارخانه تولید می شود آینده صنعت نیمه هادی در کره جنوبی شرکت هایی مانند سامسونگ با طراحی تراشه های پیشرفته و محصولات مبتنی بر حافظه قوی هستند. بسیاری از استارتآپهای نوظهور با طرحهای نوآورانه جدید وارد بازار میشوند که در زمینههایی مانند هوش مصنوعی موج ایجاد میکنند. دولت کره جنوبی نیز به طور کامل از توسعه بیشتر این صنعت برای شرکت های کوچک و بزرگ نیمه هادی حمایت می کند. در پایان، آینده صنعت نیمه هادی در کره جنوبی روشن و آماده برای توسعه بیشتر به نظر می رسد. منبع:Inquivix Technologies توزیع کننده تجهیزات تولید نیمه هادی، آلومینیوم درجه یک صنعتی و قطعات باتری ثانویه
-
1 پسندیده شدهالبته قدیم هم اشاره شده که این رادار های ثابت از اهداف نخست هر دشمنی خواهند بود. و به هر طریقی به آن ها آسیب خواهند زد و حساب کردن روی آن ها در شرایط جنگی کمی دور از ذهن است. اما ایران رادار فرا افق متحرک کیهان رو هم توسعه داده که برد چند هزار کیلومتری داره که قطعا گزینه مناسب تری برای یک جنگ بزرگ هستند. قابل پیشبینی هست که رادار های این چنینی متحرک شده در کنار رادار های vhf موجود نقش پر رنگی در بحث پیش اخطار و ... برای ایران در یک جنگ بزرگ بازی می کنند. در مورد تاکتیک، از آنجا که بخش بزرگی از موشک های پدافندی ایران از هدایت ترکیبی استفاده میکنند یا حتی از جستجوگر های اپتیکی در موشک های برد بلند تری چون طائر نیز استفاده شده، میتوان حدس زد که کشف اولیه و مستمر توسط این رادار ها صورت میگیرد و سپس موشک ها بصورت تقریبا خودکار به سمت این نقطه نچندان دقیق شلیک میشوند و اصلاح و دقیق کردن نهایی بر عهده خود موشک خواهد بود. این روش در دنیا مرسوم نیست. هر چند بنظر میرسه در گذشته این ترکیب در سامانه(رادار؟) ناشناخته علم الهدی و موشک سدید۶۳۰ مورد استفاده قرار گرفته باشد.
-
1 پسندیده شده