برترین های انجمن
ارسال های محبوب
Showing content with the highest reputation on سه شنبه, 29 آبان 1403 در پست ها
-
1 پسندیده شدهPalantir : نرم افزاری که هم محافظت می کند و هم می کشد این نرمافزار که برای مبارزه با تروریسم و نظارت طراحی شده، به صورت تجاری در دسترس است. Palantir نحوه حل چالش های داده های حیاتی توسط موسسات پیشرو را در حالی که افکار عمومی را تقسیم می کند، تغییر می دهد. هم اکنون از فناوری های پالانتیر در نزدیکی خط نبرد در اکراین استفاده می شود. جایی که این نرمافزار ها زنجیره انهدام (مفهومی با مدل های مختلف که ساختار حمله را به 4 بخش شناسایی هدف، اعزام نیرو به هدف، شروع حمله و انهدام هدف تقسیم می کند) را در جنگ روسیه – اکراین کوتاه می کنند. براساس گزارشی از The Times در دسامبر سال 2022 هوش مصنوعی پالانتیر این امکان را به اکراین داده است تا دقت، سرعت و کشندگی حملات توپخانه ای خود را افزایش دهد. یک شرکت مخفی؟ Palantir زیرساخت دیجیتالی را برای عملیات داده محور و تصمیم گیری ایجاد می کند. محصولات آنها به عنوان حدفاصل ارتباطی بین داده های مشتری هایشان، قابلیت های تحلیلی و اجرای عملیاتی آن ها عمل می کنند. پلتفرم های Palantir این جنبه ها را با کنار هم گذاشتن داده های مناسب و افراد مناسب به هم پیوند می دهند و به آن ها اجازه می دهند تا تصمیمات مبتنی بر داده ها را اتخاذ کنند، تجزیه و تحلیل های پیچیده انجام دهند و از طریق بازخورد ها عملیات را اصلاح کنند. Palantir در حال حاضر سه پلتفرم نرم افزاری ارائه می کند که خود شرکت به چشم سیستم عامل به آن ها نگاه می کند: Foundry به عنوان یکی از دو محصول شاخص شرکت، تجزیه و تحلیل های گسترده ای را انجام می دهد تا پایه و اساس استقرار موفقیت آمیز برنامه های هوش مصنوعی و ML (یادگیری ماشین) در بخش تجاری را ایجاد کند. با این حال، تجارت اصلی Palantir مدت هاست با مؤسساتی بوده است که به محرمانه بودن استثنایی نیاز دارند مانند وزارت دفاع و اطلاعات. بنابراین، گاتهام به عنوان یک سیستم عامل متمرکز برای داده های حساس دولتی و به عنوان یک مورد استفاده هیجان انگیز برای هوش مصنوعی عمل می کند. Apollo سومین محصول اصلی Palantir، یک زیرساخت و پلت فرم تحویل مداوم است. این سامانه اجازه می دهد تا Foundry و Gotham در محیط هایی مانند زیردریایی ها یا سامانه های دولتی طبقه بندی شده، اجرا و به روز شوند که اینترنت عمومی به آنها دسترسی ندارد. GOTHAM - شهر بتمن را فراموش کنید Gotham یک راه حل داده با قابلیت هوش مصنوعی است که برای دفاع جهانی، اطلاعات بین المللی و سازمان های مجری قانون طراحی شده است. این پلتفرم داده های تقریبا در لحظه را ادغام، مدیریت، تامین و تجزیه و تحلیل می کند تا آگاهی موقعیتی را بهبود بخشد، نتایج احتمالی را پیش بینی کند، و روش هایی را برای پیشی گرفتن از دشمن در میدان نبرد پیشنهاد کند. هم اکنون از این نرم افزار در جامعه اطلاعاتی و وزارت دفاع ایالات متحده برای آنالیز های ضد تروریسم، و در هیئت پاسخگویی و شفافیت بازیابی برای بازرسان کلاهبرداری استفاده می شود. از دیگر مشتریان پالانتیر می توان به DHS (وزارت امنیت داخلی ایالات متحده)، NSA (آژانس امنیت ملی ایالات متحده)، FBI (دفتر تحقیقات فدرال ایالات متحده)، سپاه تفنگداران دریایی، نیروی هوایی، فرماندهی عملیات ویژه، West Point (آکادمی نظامی ایالات متحده)، سازمان مشترک ضد تهدیدات بداهه و کشور های هم پیمان اشاره کرد. https://www.aparat.com/v/dtd9t4e تسریع برنامه ریزی ماموریت گاتهام به تحلیلگران و اپراتور ها اجازه می دهد تا از تصاویر عملیاتی زنده که داده های تاریخی تمام حوزه ها و همچنین داده های آمده از حسگر ها را ادغام می کنند، بهره ببرند. همانطور که ماموریت ها برنامه ریزی و اجرا می شوند، گاتهام برنامه ها را با حسگر های زنده و بینش های هوش مصنوعی غنی می کند تا توصیه ها و گزینه های پیچیده ای را برای بهینه سازی تصمیم گیری ارائه دهد. تمام اقدامات عملیات ضبط شده و به مدل هوش مصنوعی بازگردانده می شوند تا به طور مداوم بر اساس رفتار مشتری اصلاح شوند. گاتهام تشخیص های هوش مصنوعی و اطلاعات موجود را روی ویدیو ها لایهبندی می کند تا کاربران بتوانند به سرعت موقعیت های در حال تحول را درک کنند. گاتهام بر اساس دستور های مشتق شده از AI یا ورودی های دستی امکان تعیین فعالیت خودکار برای حسگر های مختلف، از پهپاد تا ماهواره ها، را فراهم می کند. با ادغام با منظومه ماهواره ای موجود و بهینه سازی صد ها حسگر مداری برای پاسخگویی به سؤالات در زمان محدود، امکان تعیین تکلیف ماهواره ها در هر نقطه از جهان فراهم می شود. گاتهام هماهنگی دقیق و پویای مدل ها را امکان پذیر می کند تا اطمینان حاصل کند که مدل های درست داده های حسگر درست را در زمان و مکان مناسب پردازش می کنند. مدل ها روی ماهواره ها، پهپاد ها و سایر دستگاه های لبه ای (رابط هایی بین مرکز داده و دنیای واقعی) اجرا می شوند تا تشخیص ها و بینش ها را به اپراتور ارسال کنند. گاتهام با فرمت های اتصال داده استاندارد صنعتی و APl ها سازگار است. https://www.aparat.com/v/yqe9j0g قابلیت واقعیت ترکیبی Palantir به اپراتور ها و فرماندهان این امکان را می دهد تا در یک مرکز عملیات مجازی در محیط های لبه ای (محیطی جدا که پردازش ها را مستقل از مرکز انجام می دهد) با هم همکاری داشته باشند. قابلیت های لبه گاتهام اپراتور ها را قادر می سازد تا بینش های مهمی را حتی در نامطلوب ترین، دور افتاده ترین و توزیع شده (محیطی که چندین سامانه فعالیت های مختلفی را در یک شبکه انجام می دهند) ترین محیط ها به دست آورند. https://www.aparat.com/v/wabcr3g https://www.aparat.com/v/ynqethd شبیه سازی و دوره عمل توصیه شده با ورود اطلاعات میدانی جدید به مراکز کنترل، فرماندهان به سرعت به برنامه های سناریویی نیاز دارند تا بتوانند به طور ایده آل پاسخ دهند. مدل سازی تصمیم گیری مبتنی بر هوش مصنوعی در گاتهام سناریو هایی را تولید می کند و به کاربران کمک می کند تا ارزیابی کنند که کدام مسیر، بر اساس داده های زنده همه حوزه ها، موثرتر است. به عنوان مثال، اگر نیرو های دشمن شناسایی شوند، گاتهام شبیه سازی می کند که چقدر طول می کشد تا نیروهای خودی از منطقه خطر خارج شوند و بهترین مسیر استخراج با توجه به ویژگی های زمین، گزینه های سوخت گیری یا پوشش هوایی چیست. سناریو های تخلیه مدل سازی شده در گاتهام. سوزن در انبار کاه گاتهام هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را با استفاده نرم افزار خود از پایگاه داده قابل اعتماد مشتریان خود عملیاتی می کند. این موضوع به نرم افزار اجازه می دهد تا داده های جدا شده از منابع متفاوت و از قبل موجود را برای یافتن، ردیابی و شناسایی الگو های سازمان های دشمن استخراج کند. برای مثال، می تواند صورت های درآمد شرکت ها را با شماره تلفن افراد مشکوک ترکیب و پیوند دهد تا به ارتباطات پنهانی دست یابد که انسان ها هفته ها و ماه ها برای جستجوی آن ها وقت صرف می کنند. شبکه سازمان دشمن تحلیل و یادگیری مستمر اثرات استراتژیک گاتهام با گرفتن هر تصمیم و پاسخ های مربوط به آن از طرف دوست و دشمن، به فرماندهان کمک می کند تا اثرات ترکیبی بر دشمنان را در طول عملیات درک کنند. به عنوان مثال، با انجام تجزیه و تحلیل مبتنی بر هوش مصنوعی در مورد سرعت عملیات، زمان تأیید، تکمیل و نتایج، سازمان ها می توانند اصطکاک احتمالی یا الگو های جدید دشمن را برای تقویت بیشتر بینش سازمان و خود گاتهام شناسایی کنند. معیارهای Palantir به فرماندهان این امکان را می دهد که تأثیرات دشمن را ارزیابی کنند و یادگیری را در سراسر سازمان هدایت کنند. مدل کسب و کار از آنجایی که پالانتیر روابط طولانی مدت زیادی با لایه های مختلف دولت دارد، یافتن یک مدل کسب و کار واحد دشوار است. علاوه بر این، توجه به این نکته مهم است که تقریباً تمام راه حل های گاتهام به صورت سفارشی برای مشتریان خود انجام می شوند که معمولاً منجر به قرارداد های بزرگی مانند قرارداد اخیراً بسته شده با وزارت دفاع ایالات متحده به ارزش ۲۲۹ میلیون دلار برای یک سال می شود. جذابیت از دیدگاه Palantir این است که تجارت آن ها بسیار چسبنده است. به این معنی که هنگامی که گاتهام در عملیات یک سازمان ادغام می شود، جایگزین کردن خدمات برای رقبای آینده به طور فزاینده ای دشوار می شود. چالش ها و فرصت ها از آنجایی که پالانتیر یک شرکت B2G (معامله با دولت) (گاتهام) و همچنین یک شرکت B2B (Foundry) است، بازار های هدف آن بسیار قابل توجه است و فرصت های زیادی برای رشد به آنها می دهد. از طرف دیگر، درآمد زیاد قرارداد های دولتی به این معنی است که پالانتیر بسیار متمرکز و وابسته است. آنها در گذشته با اجرای Foundry که به آنها اجازه می داد ظاهر عمومی تری داشته باشند، این مشکل را حل کرده اند که منجر به پذیرش گسترده تر می شود. با این حال، نویسنده توصیه می کند که این محصول را بیشتر توسعه دهند تا پایگاه مشتریان تجاری خود را گسترش دهند و ساختار درآمدی گسترده تری ایجاد کنند. در حالی که پروژه های امنیتی در سراسر کشور مسلماً بازار جذابی اند، به احتمال زیاد مسائل اخلاقی در هنگام گسترش به میان می آیند. برای منتقدان، کار با ادارات پلیس نگرانی خاصی داشته است. این مورد شامل استفاده از تجزیه و تحلیل برای شناسایی مکان ها و افرادی است که احتمالاً موضوع جرم و جنایت هستند. منتقدان معتقدند این امر تاکتیک های تهاجمی را تشویق و تعصبات نژادی را تقویت می کند. در مقیاس وسیع تر، آنها نگران هستند که سلاح هایی که برای مبارزه با تروریسم و نظارت طراحی شده اند نباید در خیابان های آمریکا استفاده شوند و مطمئناً نباید برای فروش بین المللی عرضه شوند. مدیر عامل پالانتیر، الکس کارپ، در این باره می گوید: ما متوجه ایم که تمام فناوری ها، که شامل محصولات ما نیز می شود، خطرناک اند، و نرم افزار می تواند به عنوان سلاح مورد استفاده قرار بگیرد. جان های زیادی توسط محصولات ما حفظ و گرفته شده است. Palantir این مشکلات را می داند و چندین مشتری احتمالی مانند دولت عربستان سعودی یا چین را به دلیل نگرانی در مورد سوء استفاده احتمالی از این فناوری رد کرده است. با این حال، این واقعیت که Palantir یک کسب و کار تجاری غیردولتی است، از نظر فنی به آنها اجازه می دهد تا با طیف گسترده ای از کشورها کار کنند و به آنها قدرت بالقوه عظیمی در حل مناقشات آینده می دهد. بنابراین، آنها قانون عدم تعامل با دولت هایی را صادر کردند که مواضع یا اقدامات آنها با مأموریت آنها در حمایت از لیبرال دموکراسی غربی و متحدان استراتژیک آن مغایر تلقی می شود. منبع 1 منبع 2 منبع 3
-
1 پسندیده شدهایالات متحده باید در مسابقه هوش مصنوعی برنده شود طرفی در جنگ برنده می شود که بتواند به طور موثر از آخرین فناوری استفاده کند دقیقا برابر است با طرفی که به طور موثر از هوش مصنوعی استفاده می کند در حال حاضر با وجود درگیری در اکثر مناطق جهان، نمی توان به "جنگ جهانی سوم" فکر نکرد. اگر فاجعه ای به این بزرگی رخ دهد، احتمالاً این جنگ تا حد زیادی در دنیای سایبری رخ می دهد. و بدون شک از پشتوانه هوش مصنوعی (AI) برخوردار است. این یکی از دلایل مهمی است که آمریکا باید در زمینه هوش مصنوعی "رهبری"""آقایی"" کند. به تعبیر شعار فنی مارک زاکربرگ، دشمنان به سرعت در حال حرکت هستند و مطمئناً از شکستن تابوها نمی ترسند. مانند بسیاری از نوآوری های مهم دیگر در قرن گذشته، هوش مصنوعی در ایالات متحده متولد شد. رقبا از طریق تلاش خود و یا سرقت علمی در حال رقابت برای سبقت گرفتن از یکدیگرند،.البته تلاش های نظارتی داخلی و جهانی برای مقابله با این مسئله به خوبی در حال انجام است. اما در مورد هوش مصنوعی همه چیز بدیع است. شاید مشخص ترین ویژگی هوش مصنوعی اضطرابی ست که در دنیا ایجاد کرده است. چنین دلهره ای یک عامل محرک در ایجاد قوانین تخصصی برای عرصه فوق العاده گسترده هوش مصنوعی بوده است. گروهی از سناتورهای آمریکایی « چارچوبی برای کاهش خطرات شدید هوش مصنوعی » ارائه کردند که هم مزایای هوش مصنوعی را تأیید میکند و هم تأکید میکند که « دارای طیف وسیعی از خطرات است که میتواند برای عموم مردم آمریکا مضر باشد». هر دو روش اطلاع رسانی و صدور مجوز، و همچنین ایجاد یک نهاد نظارتی جدید که توسط کنگره ایجاد می شود، در نظر گرفته شده است. اگرچه این چارچوب الزام آور نیست، اما نقشه راهی را در مورد روند تکاملی فکری سازمان دهنده ها ارائه می دهد. اتحادیه اروپا (EU) قبلاً قانونی فشرده و سخت گیرانه را در 458 صفحه به نام قانون"" هوش مصنوعی اتحادیه اروپا ""وضع کرده است . اما قانون با واکنش های متفاوتی از سوی دولت های کشورهای عضو مواجه شده است. این قانون به طور مناسب نگرانیهای مربوط به سوء استفاده احتمالی، از جمله سوء استفاده از تکنیکهای تغییر چهره را برطرف میکند.اما از سوی دیگر، رئیسجمهور فرانسه ابراز ناراحتی کرد که این قانون سنگین در برابر نوآوریهای آمریکایی، چینی و حتی بریتانیایی به ضرر فرانسه خواهد بود، زیرا قوانین اتحادیه اروپا دیگر بریتانیا را مقید نمیکند. رقابت هوش مصنوعی هم در حوزه تجاری و هم در حوزه امنیتی شدید است. شرکت ها و دولت ها در حال رقابت برای تکمیل چهره آینده هستند. اگرچه این قانون در اتحادیه اروپا تصویب شده است، اما قانون هوش مصنوعی بر روی شرکتهای آمریکایی نیز تاثیر خواهد داشت، زیرا به خوبی ثابت شده است که فضای سایبری و تلاشها برای سامان دهی و محدود کردن آن در واقع بدون مرز است. اتحادیه اروپا به عنوان اولین در نوع خود، قانون هوش مصنوعی خود را به عنوان یک الگو ارائه کرد. با این حال، سازمانهای های ایالات متحده باید تعادل نوآوری و مقررات را به دقت ارزیابی کنند. همانطور که در بالا ذکر شد، دشمنان آمریکا که هوش مصنوعی را تحت کنترل دولت توسعه می دهند، هیچ محدودیتی برای سرعت توسعه و استقرار هوش مصنوعی برای به دست آوردن مزیت dystopian"دیستوپیایی" قائل نمی شوند. تلاش برای سبقت گرفتن از آمریکا در همه جا به یکباره اتفاق افتاده است. ارتش ایالات متحده در حال حاضر اهرم های" قدرت در زمان صلح" برای حفظ قدرت دفاعی خود را به اندازه کافی ندارد. در حال حاضر، ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) از هوش مصنوعی برای تکمیل سیستم های هدف گیری و هدایت موشک استفاده می کند. گزارشهای اخیر آژانس بینالمللی انرژی اتمی (IAEA) در مورد افزایش غنیسازی اورانیوم ایران، زنگ خطر را در لندن و پاریس به صدا درآورد. واشنگتن و بروکسل(اتحادیه اروپا) باید در مجموع بیش از این نگران باشند. به این ترکیب، امکان به وجود آمدن محور جدیدی شرارت سایبری، شامل بازیگران دولتی و غیردولتی را نیز اضافه کنید. چین در حال حاضر از مزیت برخورداری از منابع طبیعی مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت هوش مصنوعی برخوردار است. اقتصاد و ارتش آن در حال حاضر پس از آمریکا در رتبه دوم قرار دارند. هوش مصنوعی وسیلهای است که چین از طریق آن میتواند به بهای دنیای غرب، سلطه خود را به دست آورد. مؤسساتی که پس از جنگ جهانی گذشته برای جلوگیری از تکرار چنین فاجعهای تأسیس شدهاند، در حال تصویب قطعنامههایی هستند.در این قطعنامه ها دولتها به طور یکسان توافق می کنند که از هوش مصنوعی به خوبی استفاده کنند و به طور جمعی تخلفات آن را کنترل کنند. سازمان ملل متحد قطعنامه ای برای ترویج هوش مصنوعی ،" ایمن و قابل اعتماد" برای مقابله با چالش های جهان تصویب کرد. اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور (ITU) یک نشست " AI for Good Summit " با اهداف آرمانی تشکیل داد. تاریخ حکم می کند که در درگیری های جهانی، قدرتمندترین ابزارها پیروز خواهند شد. بنابراین، برنده شدن در مسابقه هوش مصنوعی و دستیابی به هدف "صلح از طریق قدرت" بر عهده نوآوران آمریکایی است. تنها در این صورت است که می توان مسیری را برای حفظ ثبات و مقابله با دشمنانی که مصمم به استفاده از هوش مصنوعی به روشی هستند که مفهوم جنگ را دوباره تعریف کند.ایجاد کرد مانیشا سینگ عضو ارشد هوش مصنوعی در موسسه کراچ برای دیپلماسی فنی و دستیار سابق وزیر امور خارجه آمریکا منبع:https://nationalinterest.org/tag/military
-
1 پسندیده شدهبسم ا... شناور موشک انداز ذوالفقارکلاس نیروی دریایی ارتش ونزوئلا در رژه سالانه این کشور
-
1 پسندیده شدهبسم ا... اگر این عکس صحت داشته باشد ، باید دقیق تر جمله را تصحیح کرد سامانه زوبین برای دفاع برد کوتاه از موضع یک سامانه برد بلند تر وارد صحنه شده .. پی نوشت : شیوه چینش این موضع دفاع هوایی شبیه به سام-2/ اچ کیو-2 است ..
-
1 پسندیده شدهبا این تصاویر می توان تایید کرد که سامانه پدافند هوایی «زوبین» از تهران، پایتخت، فعال و به صورت عملیاتی وارد رینگ های پدافند هوایی در سطح پدافند برد کوتاه شده است. @Final_Battle313
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهروز گذشته وزیر دفاع روسیه با حضور در یکی از اتاق های عملیات جنگ بصورت زنده بر روند عملیات در اکراین نظارت کرده در این بازید تصاویر ی از پایش پهپادی بعد از حملات سوخو 34 های روسها به مواضع اکراینی ها به نمایش در امده نکته جالب انکه با وجود مات کردن تمام مانیتورها اما صفحه نمایشگر پشت سر وزیر دفاع روسیه(به صورت عامدانه ) مات نشده بوده که نشان دهنده فعالیت یک پهپاد شناسایی رزمی بوده که با توجه به نشان هاو علائم بروی نمایش گر حدس زده می شود متعلق به پهپاد مهاجر 6 ساخت ایران باشد در درگیریهای داخلی سودان به نظر میرسد ارتش این کشور در حال استفاده گسترده از پهپادهای مهاجر 6 برای حمله به مواضع نیروهای واکنش سریع است
-
1 پسندیده شدهآیا جهان برای ایجاد دوران جدیدی از بازدارندگی آماده است؟ (مقاله در مورد آمریکاست) قرن بیست و یکم مفهوم بازدارندگی را با شیوه های جدیدی به چالش خواهد کشید. برخی از آنها حتی در حال حاضر نیز آشکار شده است. حداقل 9 مولفه مهم متاورس" metaverse" برای بازدارندگی (یا فرابازدارندگی) وجود دارد که برای برنامه ریزان نظامی، سیاست گذاران و نظریه پردازان مهم خواهد بود. 1-اولین مؤلفه متاورس برای بازدارندگی، تهدید فزاینده برای امنیت سایبری کشورها و در ادامه احتمال جنگ سایبری است. جنگ سایبری بین بازیگران دولتی و غیردولتی در حال حاضر یک چالش مهم برای امنیت بین المللی است. هر دو بخش دولتی و خصوصی در برابر جنگ سایبری آسیب پذیر هستند و احتمال حمله فلج کننده علیه زیرساخت ها از جمله نیروهای نظامی و سیستم های فرماندهی، مستلزم هوشیاری مداوم و ارتقاء سیستم های اطلاعاتی است. در مورد بازدارندگی هستهای، آغاز حمله هستهای احتمالاً با حملات سایبری علیه سیستمهای هشدار اولیه، فرماندهی و کنترل و واکنش کشور هدف انجام میشود تا با ایجاد سردرگمی یا فلج کردن سیستمها ،پاسخ مؤثر را به تأخیر بیندازد یا از آن جلوگیری کند. 2- استفاده نظامی از فضا و توانایی به چالش کشیدن برتری فضایی ایالات متحده در برابر دشمنان بالقوه ، نگرانی اصلی وزارت دفاع خواهد بود. مشارکت بین دولت ایالات متحده و پیمانکاران دفاعی پیشرفته جهت بررسی راههایی برای افزایش قابلیت اطمینان و انعطافپذیری سیستمهای مبتنی بر فضا و وابسته به فضا برای شناسایی و نظارت، ارتباطات، هشدار اولیه، فرماندهی و کنترل و سایر عملکردها در جریان است. هم روسیه و هم چین ماهوارههایی را برای عملیات (RPO)"rendezvous and proximity operations" در مدارهای مختلف آزمایش کردهاند ، این ماهواره ها در ظاهر برای بازرسی و تعمیر ماهوارههای خودی و دوست هستند ، اما میتوانند در صورت لزوم، سیستمهای دشمنان را از نزدیک بازرسی یا نابود کنند. راه حل تقابلی ایالات متحده با این مسئله افزایش انعطاف پذیری با استفاده از پلت فرم های مداری شامل تکثیر ماهواره های کوچکتر متعدد در مدارهای حیاتی، تجهیز ماهواره ها به اقدامات دفاعی (از جمله پنهان کاری و مانورپذیری) و توسعه قابلیت های تهاجمی برای پاسخ به تهدیدات در نظر گرفته شده است. از نظر حقوقی حمله به ماهوارههای مأموریت حیاتی برای دفاع ملی مساوی با حمله به میهن آمریکا یا سایر داراییهای نظامی حیاتی است، 3-سومین مؤلفه متاورس جدید برای بازدارندگی، هوش مصنوعی (AI) است. برخی حتی ظهور هوش مصنوعی را با کشف الکتریسیته مقایسه می کنند و آن را به عنوان یک ابزار توانمند جدید در جنگ شناختی، در میان انواع دیگر جنگ، می دانند. ماشینها میتوانند دایرهالمعارف بسازند، رمان بنویسند و تواناییهای انسان را در زمینههای مختلف تقلید کنند یا از آنها پیشی بگیرند. ماشینهای هوشمندتر آینده، تصاویر بهینهای از فضای نبرد ، پیوندهای حسگر به تیرانداز و ارزیابیهای فوری پس از حمله از آسیب وارد شده و اهداف نابود شده ارائه میکنند. البته چالش مدیریت «رابطه» انسان و ماشین هنوز بسیار جدی ست. ماشینهای هوشمند ممکن است در تصمیمگیری ها بر طبق گزینههای از پیش برنامهریزیشده و نتایج از پیش تعیینشده عمل کنند، در حالیکه ممکن است بر روی زمین و در میدان جنگ شرایط عوض شده باشد. مسائل اخلاقی و حقوقی نیز در مورد میزان خودمختاری که میتوان به ماشینها واگذار کرد،تاثیر گذارست (حملات نظامی با هدایت هوش مصنوعی ممکن است با آسیب جانبی بسیار زیاد همراه باشد) 4-چهارم، توسعه تسلیحات مافوق صوت ، از جمله سیستم های حامل کلاهک هسته ای،مسائل جدی را برای برنامه ریزان بازدارندگی و دفاعی ایجاد کرده است. داشتن قابلیت ضربه دوم موثر - (ایجاد ترس از اقدامات تلافی جویانه قطعی و موثر) - شرط لازم برای بازدارندگی هسته ای موفق است. هایپرسونیک ها زمان موجود برای هشدار و انتخاب پاسخ مناسب به حمله را بسیار کم و ناچیز کرده اند. رهبران کشورها ممکن است تنها چند دقیقه از شناسایی پرتاب اولیه حمله دشمن تا رسیدن کلاهک ها به اهداف تعیین شده خود فرصت داشته باشند. تحت این شرایط، رهبرانی که ترس از دست دادن قدرت بازدارندگی خود را دارند، ممکن است به جای منتظر ماندن برای تایید قطعی یک جنگ هسته ای واقعی تمایل بیشتری به انجام حملات پیشگیرانه داشته باشند. مسابقه تسلیحاتی در استقرار تسلیحات مافوق صوت می تواند بر بازدارندگی متعارف نیز تأثیر بگذارد، زیرا موشک های میان برد با سرعت و قابلیت مانور مافوق صوت می توانند به جای چند ساعت یا چند روز، در عرض چند دقیقه در منطقه وسیعی خسارات عظیمی را وارد کنند. 5-پنجمین مؤلفه متاورس جدید برای بازدارندگی، قابلیت رو به رشد پدافند ضد موشکی و هوایی است. موشکهای بالستیک، در دوران جنگ سرد به صورت یک طرفه بر سیستمهای دفاعی تسلط داشتند. اما اکنون فناوری دفاع موشکی در برابر موشک های با برد کوتاه، و متوسط توسط ایالات متحده و سایر کشورها بسیار پیشرفت کرده است. دفاع موشکی آینده مبتنی بر فناوریها یا پلتفرمهای جدید، از جمله سیستمهای مبتنی بر فضا، ممکن است در برابر حملات موشکهای بالستیک موفقتر عمل کنند. رقابت بین توانایی کشورها در به کارگیری تسلیحات تهاجمی مافوق صوت در مقایسه با توانایی آنها برای دفاع موشکی ممکن است. باعث بازدارندگی هستهای، شود چون حتی عبور یک کلاهک هسته ایی ممکن است آسیبهای جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. بنابراین، در بحبوحه احتمال حملات هستهای گسترده علیه قدرتهای بزرگ، بازدارندگی از ترس مجازات تلافیجویانه قابل اعتمادتر خواهد بود. البته سیستمهای، دفاعی "به اندازه کافی خوب" که باعث پیچیده تر شدن محاسبات مهاجمان بشوند کماکان مورد توجه هستند 6-ششم، جنگ روسیه علیه اوکراین بر اهمیت روزافزون پهپادها برای بحث های آینده بازدارندگی تاکید کرده است. توانایی اوکراین برای حمله به اهداف نظامی روسیه در صدها کیلومتری داخل خاک روسیه با پهپادهای نسبتاً ابتدایی یک تغییر بازی بود. همانطور که هواپیماهای بدون سرنشین پیچیده تر و باهوش تر می شوند، جذابیت آنها برای قدرت های بزرگ برای بازدارندگی و دفاع بیشتر می شود. "سوارم"پهپادی ممکن است برای حملات در مقیاس بزرگ علیه تأسیسات نظامی یا زیرساخت های غیرنظامی استفاده شود . از سوی دیگر، سوارم پهپادی ممکن است برای دفاع ضد موشکی یا هوایی نیز استفاده شوند. ازدحام صدها، هزاران یا حتی یک میلیون هواپیمای بدون سرنشین دیگر چیز فانتزی نیستند. علاوه بر پتانسیل آنها برای حملات گسترده، پهپادها ممکن است برای حملات دقیق علیه اهداف استراتژیک مانند پایگاه ها، مراکز فرماندهی، یا حتی رهبران نظامی یا غیرنظامی فردی نیز مورد استفاده قرار گیرند. هواپیماهای بدون سرنشین نیز با توجه به آگاهی از فضای نبرد، بازی را تغییر داده اند. پهپادهای ارزان قیمت اکنون می توانند حرکات نیروهای زمینی و دریایی دشمن را شناسایی و آن اطلاعات را با فرماندهان جهت پاسخ های سریع و موثر به اشتراک بگذارند. 7-هفتمین مؤلفه این فراجهان جدید" new metaverse"، امکان افزایش جنگ متعارف در چارچوب هسته ای است. از آنجایی که کشورهای بیشتری به تسلیحات هستهای دست مییابند و قابلیتهای نسل چهارم خود را برای جنگهای متعارف بهبود میبخشند، خطر فزایندهای وجود دارد که گزینههای نظامی هستهای و متعارف توسط فرماندهان در نظر گرفته شوند. بهجای برنامهریزی برای ایجاد بازدارندگی «هستهای» در مقابل جنگ «متعارف»، فرماندهان احتمالاً پکیجی از گزینهها را با سلاحهای هستهای و متعارف توسعه خواهند داد. در تئوری، این پکیج ممکن است بازدارندگی را افزایش دهد چون یک حمله متعارف ممکن ست پاسخ اتمی داشته باشند. که میتواند «تابوی» هستهای را که از زمان بمباران ناکازاکی برقرار بوده، تضعیف کند. همچنین ممکن است بیاحتیاطی رهبرانی مانند ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه را افزایش دهد که در بحبوحه یک جنگ متعارف جاری، مایلند مکرراً تهدیدات استفاده از هستهای را گوشزد کنند 8-مولفه هشتم، عزم چین برای پیوستن به آمریکا و روسیه به عنوان یک ابرقدرت هسته ای است. یک گزارش وزارت دفاع اشاره کرد که چین "احتمالاً در سال 2035 انباری از حدود 1500 کلاهک اتمی ایجاد خواهد کرد" و در حال بهبود قابلیت های نظامی خود برای جنگ متعارف و همچنین بازدارندگی هسته ای در سراسر جهان است. ظهور چین به عنوان یک ابرقدرت هسته ای، زمینه بازی برای کنترل تسلیحات هسته ای را تغییر خواهد داد. اگر روسیه و ایالات متحده علیرغم اختلاف نظرهایشان بر سر جنگ اوکراین، مذاکرات درباره محدودیت تسلیحات استراتژیک را از سر بگیرند، به نظر می رسد برای آنها مهم است که از چین نیز برای حضور در میز مذاکره دعوت کنند. واشنگتن و مسکو سالها تجربه در مذاکره بر سر توافقنامههای کنترل تسلیحات هستهای راهبردی دارند که نیازمند شفافیت زیادی در مورد نیروها و تواناییهای آنها از جمله نظارت و راستیآزمایی گسترده است. این تردید وجود دارد که چین نیز این میزان از نظارت سرزده توسط ایالات متحده و روسیه را در شرایط فعلی را بپذیرد اگر چین سلاحهای هستهای دوربرد خود را در سطح ایالات متحده و روسیه بسازد، ممکن است مایل باشد که در موضع برابر، با اطمینان بیشتری وارد مذاکرات کنترل تسلیحات شود. اما چالش نه تنها بزرگ کردن زرادخانه هسته ای چین، بلکه درک تفکر نظامی چین در مورد بازدارندگی، به ویژه بازدارندگی هسته ای، وجود دارد. 9-نهم، چالش های بازدارندگی تنها در خارج از مرزهای کشورها به وجود نمی آید. دموکراسی های مدرن، از جمله ایالات متحده و متحدان اروپایی آن، نیز در سیاست داخلی و جوامع خود با مسائلی مواجه هستند که حداقل به طور غیرمستقیم بر توانایی آنها در حفظ قدرت نظامی در حمایت از بازدارندگی تأثیر می گذارد. افراط گرایی سیاسی و قطبی شدن مانع از ایجاد اجماع و رضایت نسبی می شود که برای سلامت دموکراسی حیاتی است. در ایالات متحده، یک رئیس جمهور سابق اعتبار قانون اساسی را زیر سوال برد. در آلمان، مقامات اخیراً یک جنبش راست افراطی را که قصد ترور صدراعظم و سرنگونی دولت را داشت، کشف کرده اند. دموکراسی که با افراد بی اعتقاد به مشروطیت دموکراتیک، به ویژه در میان نخبگانش، آغشته شده است، در مواقع اضطراری در جلب مشارکت شهروندان جهت پشیبانی و همیاری و فداکاری برای امنیت ملی دچار مشکل خواهد داشت. همانطور که ژنرال کالین پاول اشاره کرد، هیچ قدرت خارجی نمی تواند ایالات متحده آمریکا را شکست دهد - فقط آمریکایی ها می توانند. اگر برنامهریزان، سیاستگذاران و نظریهپردازان نظامی ایالات متحده این مؤلفهها را هنگام توسعه سیاست استراتژیک و نظامی و ساختار نیرو در نظر نگیرند، بازدارندگی میتواند به طور خطرناکی در کوتاهمدت و بلندمدت تضعیف شود. نویسندگان: استفان سیمبالا، استاد برجسته علوم سیاسی در ایالت پن، برندی واین لارنس کورب از اعضای ارشد مرکز پیشرفت آمریکا و دستیار سابق وزیر دفاع منبع: https://nationalinterest.org/feature/world-ready-new-era-deterrence-206028
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهافتتاح بزرگترین آبشیرینکن فراساحلی جهان برای سیستان و زاهدان با توجه به قطع شدن جریان آب رودخانه ی هیرمند، آب شرب سیستان و زاهدان دچار مشکل شده بود. به همین دلیل طرح تأمین آب اضطراری سیستان و زاهدان با برداشت آب از منابع آب زیرزمینی از ابتدای آذر ماه سال گذشته در دستورکار شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان قرار گرفت.در این خصوص 73 حلقه چاه حفاری شد. به دلیل شرایط خاص آب موجود در منطقه از لحاظ کیفیت، برای ارائه خدمات مطلوب به مردم سیستان و زاهدان، شیرین سازی آب با نصب دستگاههای آب شرین کن به طرح اضطراری آبرسانی اضافه شد. با افتتاح این طرح مشکل آب شرب منطقه ی سیستان و زاهدان بدون نیاز به آب رودخانه ی هیرمند بر طرف شده است.
-
1 پسندیده شدهبسم ا... لورا هواپایه https://aparat.com/v/hbko9gh پی نوشت : تجمیع مطالب تاپیک از بخش های مختلف انجمن میلیتاری- هفدهم خرداد هزارو چهارصد و سه خورشیدی
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شدهبسم ا.. گفته شده ... جدید ترین ویدئو از یاک-130 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خرداد 1403 https://aparat.com/v/gnn1qti
-
1 پسندیده شدهبسم ا... بخشی از تصاویر کتاب " مرد ابدی "
-
1 پسندیده شدهحمله ی موشکی عراق صدام به اسرائیل: عکس شلیک موشک های پاتریوت این حمله در طی یک ماه و شش روز در سال 1991 اتفاق افتاده و طی ان 42 موشک اسکاد (الحسین) به سمت اسرائیل شلیک شد. موشک های عراقی عمدتاً مناطق مسکونی شهرهای تل آویو و حیفا اسرائیل را هدف قرار دادند. حملات موشکی همزمان با بمباران هوایی جنگ اول خلیج فارس آغاز شد که زیرساخت های نظامی عراق را هدف قرار میداد. نتیجه ی حملات: دو غیرنظامی اسرائیلی در نتیجه مستقیم حملات موشکی کشته شدند. بین 11 تا 74 نفر به دلیل استفاده نادرست از ماسک های گاز، حملات قلبی و استفاده نادرست از داروی ضد سلاح های شیمیایی آتروپین کشته شدند . در مجموع 4100 ساختمان آسیب دیدند و حداقل 28 عدد از آن ساختمان ها ویران شدند. منطقه ای که بیشترین آسیب را متحمل شد، شهر رامات گان بود. عملکرد پدافند هوایی پاتریوت: عکس اسکاد سرنگون شده توسط پاتریوت در ابتدا جرج بوش ادعای رهگیری 41 موشک از 42 موشک عراقی را کرد ولی سپس گفته شد که پاتریوت 40_50 درصد موشک های اسکاد عراقی را رهگیری کرده است. اما سالهای بعد در تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام شد میزان موفقیت پاتریوت تنها 9 درصد بوده است.
-
1 پسندیده شدهآغاز مراحل ساخت دومین فروند از هواپیمای ترابری سیمرغ امیر خواجه فرد: به فضل خداوند تستهای پروازی اولین فروند از هواپیمای ترابری سیمرغ با موفقیت در حال سپری شدن است و انشاءالله به زودی این هواپیما در چرخهی عملیاتی قرار خواهد گرفت که با توجه کاربریهای متنوع آن بخشی از نیاز هوایی کشور تامین خواهد شد.مراحل ساخت دومین فروند از هواپیمای ترابری سیمرغ نیز آغاز شده است.
-
1 پسندیده شدهتاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر برنامه ریزی سایبری ملی:(قسمت پایانی) 7. عملیات اطلاعاتی رقابت در فضای اطلاعاتی شامل تلاش های دولت های روسیه و اوکراین و حامیان غیر دولتی انها برای کنترل روایت پیرامون جنگ و پیشرفت آن است.که شامل انتشار اطلاعات غلط،، شایعات و تبلیغات است. هر چند جنگ اطلاعاتی چیز جدیدی نیست، ولی قابلیت های سایبری آن را قادر می سازد تا در مقیاس و گستره بیشتری نسبت به آنچه قبلا امکان پذیر بود، انجام شود. استفاده دولت های(متخاصم) از هوش مصنوعی، رباتها و رسانه های اجتماعی برای گسترش اطلاعات غلط، تبلیغات، شایعات بسیار زیاد ست. در حال حاضر فضای مجازی به عنوان یک منطقه کلیدی برای رقابت و همچنین آسیب پذیری قابل توجهی برای بسیاری از کشورهای مورد بررسی شناسایی شده.در این بخش بررسی خواهد شد که کشورها چه اقداماتی برای ایجاد انعطاف پذیری اجتماعی در برابر عملیات اطلاعاتی سایبری در پیش گرفتند. بسیاری از کشورهایی که در این مطالعه شرکت داشتند، ابعاد جنگ روانی یا سیاسی و عملیات اطلاعاتی روسیه را قبل از حمله شناسایی کرده بودند. فنلاند، لهستان و سوئد در مورد افزایش عملیات اطلاعاتی روسیه و تهدیدی که این اقدامات برای امنیت ملی و ثبات منطقه ای آنها ایجاد می کند، ابراز نگرانی کرده اند . نمونه هایی از تلاش های ملی برای افزایش انعطاف پذیری شناختی اجتماعی که در پیش گرفتند عبارتند از :قرار دادن منابع اختصاصی دولتی به این منظور. افزایش سواد دیجیتال؛ راستی آزمایی و چک کردن دیتاها؛ ابتکارات افسانه زدایی !!! (myth-debunking initiatives)؛ و عملیات سایبری برای مختل کردن عملیات اطلاعاتی دشمن در ژانویه 2022، سوئد آژانس دفاع روانی را تحت وزارت دفاع که بر دفاع نظامی و انعطاف پذیری غیرنظامیان تاکید دارد.تاسیس کرد بودجه آژانس 8 میلیون کرون در سال از 2024 تا 2026، و 45 پرسنل خواهد داشت به طور مشابه، با توجه به اهمیت جبهه اطلاعات"، بریتانیا در اوایل ژانویه 2022 سلول اطلاعات Information Cellدولتی را برای مقابله با تبلیغات و اطلاعات غلط روسیه تاسیس کرد. دولت بریتانیا همچنین برای ضد اطلاعات و مقابله ابزاری به نام RESIST، که مخففRecognize mis- and disinformation, Early (تشخیص اطلاعات غلط ، هشدار زودهنگام)را ندارک دیده است فنلاند اقدام به تقویت شبکه های ارتباطی خود کرده . تا اطمینان حاصل کند که شهروندانش در صورت بروز حوادث جدی به اطلاعات معتبر ضروری دسترسی دارند. علاوه بر این، دولت فنلاند دارای یک استراتژی ارتباطی روشن است که از طریق آن مقامات جهت اقداماتشان ملزم به ارائه اطلاعات با اهداف و تاثیرات آن به وضوح هستند. فنلاند در یک نظرسنجی در سال 2022 در رتبه اول از 41 کشور اروپایی را در مقوله تاب آوری در برابر اطلاعات نادرست، در اختیار گرفت این افتخار تا حد زیادی مدیون سیستم ملی آموزش به دانش آموزان فنلاندی برای شناسایی اخبار جعلی در سنین پایین و جوانی است از زمان انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال 2016، واشنگتن از احتمال دخالت روسیه در محیط اطلاعاتی و فرایندهای دموکراتیک خود اگاه شده بود. ایالات متحده برای از بین بردن تبلیغات روسیه به شرکت های فناوری جهت پلتفرم زدایی از تبلیغات روسی متکی است، رویکرد آن برای مقابله افزایش اشتراک اطلاعات جهانی با سازمان های مختلف دولتی ایالات متحده ست که نقش کلیدی در این روند ایفا می کند. به عنوان مثال،در نوامبر2023یک کمپین اطلاعات وارونه و یک کار رسانه ایی روسیه در امریکای لاتین برای جلب حمایت و تقویت احساسات ضد امریکایی و ضد ناتو شناسایی شد. مرکز تعامل جهانی وزارت امور خارجه بلافاصله یک بیانیه مطبوعاتی برای از بین بردن این اطلاعات غلط منتشر کرده است. در همین راستا، فرماندهی سایبری ایالات متحده و آژانس امنیت سایبری و زیرساخت ها راهنمایی هایی را در مورد چگونگی شناسایی تبلیغات خصمانه منتشر کرده اند. فرماندهی سایبری همچنین عملیاتهای سایبری برای شناسایی مزارع ترول روسیه و مسدود کردن انها حداقل از سال2018 شروع کرده است. در سال 2022، پس از حمله به اوکراین، ژنرال پل ناکاسون، فرمانده فرماندهی سایبری، تایید کرد که ایالات متحده عملیات سایبری را برای برچیدن زیرساخت های اطلاعات نادرست و اشتباه روسیه، از جمله در اوکراین انجام داده است. اهمیت ائتلاف برای دفاع در برابر عملیات اطلاعاتی باعث ایجاد مرکز ارتباطات استراتژیک ناتو (StratCom COE) در سال 2014 با هفت کشور عضو شد: استونی،آلمان، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لهستان و انگلستان. حتی استرالیا که عضو غیر ناتو است در سال 2022 به COE پیوست. G7 همچنین یک مکانیسم واکنش سریع برای به اشتراک گذاری اطلاعات و بهترین شیوه ها برای مقابله با عملیات نفوذ ایجاد کرد. سرویس اقدام خارجی اروپا (EEAS) یک پلت فرم جدید به نام مرکز به اشتراک گذاری و تجزیه و تحلیل اطلاعات را به عنوان بخشی از تلاش های خود برای مقابله با کمپین های اطلاعات غلط توسط روسیه و چین راه اندازی کرد. دو ماه بعد، این سرویس اولین گزارش EEAS را در مورد دستکاری اطلاعات خارجی منتشر کرد. اتحادیه اروپا و کانادا تحریم هایی را علیه افراد و نهادهای پشت عملیات اطلاعاتی روسیه نسبت اعمال کرده اند. در سال 2023، شورای اروپا مسکو را به خاطر دستکاری اطلاعات خود متهم کرد و هفت فرد و پنج نهاد مسئول انجام کمپین های دستکاری اطلاعات دیجیتال را با نام مستعار Recent Reliable News را تحریم کرد.کانادا در دیپلماسی خود در برابر اطلاعات غلط بسیار فعال بوده است و تحریم هایی را علیه افرادی که به عنوان همدست در انتشار اطلاعات اشتباه روسیه دیده می شوند، اعمال کرده است. عملیات اطلاعاتی توسط روسیه و دیگر بازیگران یک تهدید آشکار برای کشورهای مورد بررسی در این تحقیق است. مطمئنا، بسیاری از تلاش ها برای مقابله با این عملیات قبل از حمله روسیه یا مربوط به چشم انداز دخالت انتخاباتی در 2024 است با این حال، جنگ در اوکراین قطعا به عنوان یک نقطه عطف برای این موضوع است. برای ایجاد انعطاف و تاب آوری شناختی اجتماعی، دولت ها نه تنها واحدهای داخلی جدیدی را برای هدایت این کار ایجاد کرده اند بلکه از طریق همکاری با سیستم عامل ها و پلتفرمها مکانیسم های پاسخگویی و شفافیت بیشتری ایجاد می کنند مقامات همچنین ابتکارات آموزشی را برای ترویج سواد دیجیتال، و اتحاد برای مقابله با عملیات اطلاعاتی را دنبال می کنند 8. پیامدها ایالات متحده و متحدان کلیدی آن، از جمله ژاپن، به شدت برای قابلیت های جدید در فضای سایبری بسیج می شوند. برخی از اهداف رشد. بلندپروازانه هستند و ممکن است برای کشورهای مختلف غیر قابل دستیابی باشند. بودجه و در دسترس بودن نیروی ماهر احتمالا در اکثر کشورها وجود نخواهد داشت. بنابراین بسیار محتمل است که کشورهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده و سایر گروه ها، مانند اتحادیه اروپا، به دنبال تقویت ساختارهای اتحاد برای دفاع سایبری مشارکتی برای جبران کاستی های خود باشند. مشخصا امنیت سایبری ملی در کل سیاست امنیت ملی بیشتر از امروز برجسته خواهد شد. احتمالا در کشورهایی که بیشترین آسیب را از عملیات سایبری روسیه دیده اند، میل بیشتری برای حمایت از دفاع سایبری ملی وجود داشته باشد. تا زمانی که روسیه به جنگ یا اشغال اوکراین ادامه دهد، چشم انداز تشدید عملیات سایبری، (حتی از جنبه روانی)، باقی خواهد ماند. حتی اگر روسیه به جنگ پایان دهد و مجبور به عقب نشینی از اوکراین شود، جنگ سایبری و اطلاعاتی بین روسیه و غرب احتمالا ادامه خواهد یافت. به غیر از اوکراین و روسیه که در جنگ هستند،سایرین تلاش خواهند کرد تا سطح فعالیت های سایبری را زیر آستانه درگیری مسلحانه نگه دارند. شاید انگیزه هایی برای روسیه وجود دارد که محدودیت های این آستانه سایبری را در برابر تشدید جدی تر اقدامات دیپلماتیک یا نظامی جایگزین کند. تا زمانی که روسیه نگران عقب نشینی های عمده یا شکست در جنگ ست، این رویارویی بی ثبات سایبری باقی خواهد ماند و پتانسیل خطرناک تر شدن را هم دارد. اگر این اتفاق بیفتد، می توان انتظار داشت که یک دور اضافی از پاسخ ها را در سیاست سایبری ملی توسط ایالات در راه باشد منبع https://www.iiss.org/globalassets/media-library---content--migration/files/research-papers/2024/01/impact-of-the-russiaukraine-war-on-national-cyber-planning_a-survey-of-ten-countries.pdf
-
1 پسندیده شدهچند نمونه رنگ آمیزی متفاوت آموزشی های ایران این رنگ آمیزی های متفاوت در ایران قبلا هم وجود داشته و به نظرم ربطی به سفارشات کنسلی نیست .حتی در اخبار اومده بود که این یاکها در ایران مونتاژ شدند.فکر می کنم این معنی رو میده که برای ما ساخته شدن
-
1 پسندیده شدهتصاویر ماهواره ای جدید از پایگاه فضایی چابهار با تشکر از دوستمان @bds110
-
1 پسندیده شدهتاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر برنامه ریزی سایبری ملی:(قسمت دوم) 4. دفاع سایبری در عمق ایالات متحده یکی از پیشگامان استراتژی دفاع سایبری به عنوان "درگیری مداوم"‘persistent engage" است این استراتژی نیاز به کاری بیش از دفاع سایبری منفعل دارد و نتیجه گیری مطلوب منوط به تداوم بیشتر دفاع سایبری ست . در سال 2018، دولت ایالات متحده رسما سیاست "دفاع از جلو" defending forward’در فضای مجازی را اتخاذ کرد که استفاده از آن به عملیات سایبری برای مختل کردن و تضعیف اکوسیستم های متخاصم توصیف می کند. این سیاست اهداف متعددی داشت، از جمله مختل کردن یا شکست حملات دشمن در زمان صلح بدون عبور از آستانه درگیری مسلحانه و به موازات آن، نیروهای سایبری ایالات متحده را قادر می سازد تا بهتر آماده انتقال از رقابت در زمان صلح به مدیریت بحران و فراتر از آن در جنگ باشند.(فکر می کنم آمریکا از سال2018 در فضای سایبر وضعیت جنگی اتخاذ کرده تا اینکه منتظر یک جنگ تمام جانبه باشه). ایالات متحده نتیجه عملیات سایبری خود در جنگ را به عنوان اعتبار استراتژی "درگیری مداوم" و "دفاع از جلو" در نظر گرفته است. واشنگتن به اوکراین برای شناسایی ، غیرفعال کردن یا مختل کردن بخش بزرگی از عملیات سایبری روسیه که در ژانویه 2022 به طور چشمگیری علیه اهداف نظامی و مدنی اوکراین به عنوان مقدمه ای برای جنگ افزایش یافته بود کمک کرده است. کشورهایی مانند فرانسه و هلند قبل از جنگ اذعان کرده بودند که دارای توانایی های سایبری تهاجمی هستند و این می تواند به وضعیت "دفاع از جلو" کمک کند. کانادا خود را برای توسعه سطح توانایی های سایبری تهاجمی آماده کرده است قبل از جنگ، سوئد دو واحد را برای افزایش استحکام برای عملیات سایبری دفاعی و تهاجمی ایجاد کرده بود. ژاپن رویکرد پیشگیرانه تری از دفاع سایبری را با برچسب "دفاع سایبری فعال" -در پیش گرفته است. استراتژی امنیت ملی ژاپن در سال 2022 این مفهوم را با هدف از بین بردن "احتمال حملات سایبری جدی که ممکن است باعث نگرانی های امنیت ملی شود" و جلوگیری از "گسترش آسیب در صورت چنین حملاتی" گنجانیده است. دولت ژاپن همچنین اصلاحات قانونی قابل توجهی را پیشنهاد کرد، از جمله تفسیر مجدد یک ماده قانون اساسی که دخالت دولت در محرمانه بودن ارتباطات خصوصی را ممنوع می کند. با این حال، نگرانی هایی در مورد این شیب تند رویکردهای پیشگیرانه تر برای دفاع سایبری وجود دارد. فرانسه، آلمان و هلند علنا نگرانی های خود را در مورد دفاع بیشتر از جلو ابراز کرده اند(نگرانیهای مدنی). در دسامبر ۲۰۲۲، فرمانده فرماندهی سایبری فرانسه علیرغم سودمندی این طرح، در مورد ماهیت اساسا تهاجمی عملیات سایبری ایالات متحده ابراز تردید کرد. به طور مشابه، صفحه سفید"White Paper "دفاعی هلند ۲۰۲۲ به نقش مثبت فرماندهی سایبری دفاعی در شکست حملات سایبری مخرب اشاره کرد، اما دولت فقط در زمان جنگ و وضعیت جنگی جهت این عملیات مجاز خواهد بود.استراتژی امنیت ملی آلمان در سال ۲۰۲۳ نظر مشابهی داشته: "ما اساسا ایده استفاده از هک به عنوان وسیله ای برای دفاع سایبری را رد می کنیم." با این حال،. این چند کشور اروپایی به دنبال اجماع در مورد سطح و شمولیت و دامنه دفاع فعال هستند و احتمالا با این پیش شرط ها دنبال ایجاد رویکردهای جدید برای ‘persistent engageو دفاع رو به جلو هستند 5. استراتژی و برنامه های دفاعی چندین کشور بازسازی هایی را با هدف ادغام بهتر توانایی های سایبری خود با اهداف امنیت ملی و نظامی اغاز کرده اند. منطق این تلاش این است که اطمینان حاصل شود جنبه های سیاسی، نظامی، اطلاعاتی و فنی دفاع سایبری متقابلا یکدیگر را تقویت کنند. ایالات متحده، انگلیس و ژاپن چنین ادغامی را یک ضرورت و یک اولویت فوری می بینند. میکه اویانگ، معاون دستیار وزیر دفاع ایالات متحده در امور سیاست سایبری، خاطرنشان کرد که درگیری اوکراین به وضوح اهمیت "توانایی های سایبری یکپارچه در کنار سایر قابلیت های جنگی" را نشان داده است.در سپتامبر 2023، وزارت دفاع ایالات متحده این ادغام را در اولویت قرار داده است.(همین طور انگلستان و ژاپن) سایر کشورهایی که بازسازی سازمانی را انجام داده اند عبارتند از لهستان، فرانسه و آلمان. لهستان از قبل از حمله روسیه به اوکراین در دفاع از فضای سایبری و امنیت سایبری سرمایه گذاری کرده است، اما جنگ به این تلاش ها سرعت بخشیده است. در فوریه 2022، لهستان نیروهای دفاعی فضای سایبری را بر اساس فرماندهی سایبری ایالات متحده تاسیس کرد و انتظار می رود که این نهاد تا سال 2024 عملیاتی شود ارتش فرانسه در حال ایجاد یک فرماندهی آینده جنگی برای همگام شدن با ماهیت در حال تغییر جنگ و تلاش برای ادغام حوزه های سایبری با حوزه های متعارف است. افزایش هزینه های دفاعی در توانایی های سایبری، اغلب با حاشیه های بزرگ، همراه است. در سال 2022، فنلاند به همراه اتریش، فرانسه، هلند، رومانی و اسپانیا از کمیسیون اروپا خواستند تا هزینه های دفاع سایبری را افزایش دهند. این کشورها خواستار سیاست دفاع سایبری اتحادیه اروپا شدند که نه تنها یکپارچگی سایبری از نظر شبکه های ارتباطی نظامی، بلکه یک طرح روشن برای دفاع سایبری جامع است که شامل یک فناوری دفاعی جامع و با زمینه صنعتی است. این کشورها همچنین خواستار افزایش سرمایه گذاری در دفاع سایبری هماهنگ بهتر و رویکرد جامع تر به فضای سایبری اروپا شدند. دولت فنلاند بر هدف خود برای تسریع نواوری های امنیتی هوش مصنوعی برای تقویت دفاع ملی تاکید کرده است. بودجه ملی 2024 با هدف افزایش هزینه های دفاع سایبری فنلاند به میزان 30 درصد از سرمایه گذاری 280 میلیون یورو در سال 2023 است. کتاب سفید دفاعی هلند در سال 2022 پیش بینی گسترش پرسنل سایبری نظامی از حدود 150 نیروی ذخیره سایبری در فرماندهی سایبری دفاعی را به بیش از 400 متخصص سایبری تمام وقت اعلام کرد. در سال 2023، فرانسه اعلام کرد که بودجه آموزش سایبری نظامی تا سال 2030 افزایش 300 درصدی خواهد داشت. همچنین در همان بازه زمانی استعداد نیرو به 5000 سرباز سایبری افزایش خواهد یافت. بودجه دفاعی سوئد برای سال 2024 پس از یک دوره زمانی 28 درصد افزایش خواهد یافت.یک افزایش قابل توجه در سال 2023 جهت فعال کردن این کشور برای همکاری موثر با ناتو در تمام زمینه ها، از جمله سایبری است در این طرح دولت متعهد به گسترش توانایی های واحد دفاع سایبری خود برای تقویت توانایی برای دفاع در برابر تهدیدات ترکیبی است. در مورد ژاپن، دولت قصد دارد پرسنل مرتبط با واحدهای مرتبط با سایبری مانند فرماندهی سایبری نیروهای دفاع از خود را تا سال 2027 به 4000 افزایش دهد. توکیو قصد دارد تعداد نیروی کار سایبری مرتبط با وزارت دفاع را به ۲۰ هزار نفر افزایش دهد، زمان بندی این اقدامات (اعلام شده در دسامبر ۲۰۲۲) احتمالا نشان می دهد که این تلاش ها مربوط به جنگ در اوکراین باشد،اما ژاپن دیگر بازیگران ژئوپلیتیکی مانند چین را به عنوان یک تهدید بزرگتر در نظر می گیرد. قریب به یقین چین عامل مهمی در اقدامات سایبری جدید توکیو بوده است ادامه دارد
-
1 پسندیده شدهبا عرض سلام و درود به همه کاربران انجمن میلیتاری ضمن تشکر از دوست خوبمان @mehdipersian برای اطلاع رسانی تصاویر پایگاه فضایی چابهار و همچنین سپاس از کاربر محترم و پیشکسوت انجمن @safir-omid که سال 1389 با ایجاد این تاپیک امکان این را فراهم نموده اند که بتوانیم فرآیند توسعه و ساخت این پایگاه فضایی را در یک روند مستمر مطالعه و دنبال کنیم . قبل از اینکه بررسی و تحلیل فنی را آغاز کنیم ذکر دو نکته را مناسب می دانم : اول : به علت وجود پاره ایی از محدودیت های غیر فنی سالها بود که بخش توسعه فضایی کشور ما در خواب رخوت فرو رفته بود . و این اخبار نوید بخش کنونی انشالله نشانه ای باشد از اینکه روحی جدید در این کالبد نیمه خفته دمیده می شود . هرچند قابل پیش بینی است که سرعت بخشیدن به روند ساخت این پایگاه با چالش های فراوانی نیز همراه باشد ( از جمله : محدودیت های بودجه ، نبود زیرساخت فنی ، کمبود نیروی انسانی ماهر و همچنین در دست نبودن طرح و نقشه های اولیه و ... ) اما انصافاً اگر قرار باشد این پروژه که از سال 1389 آغاز گردیده با همین پیشرفت فیزیکی دنبال شود ، بهره برداری کامل از آن را یحتمل باید در قرون بعد انتظار بکشیم ! لذا انتظار این است که مسئولین امر نهایت تلاش خود را معطوف به این مهم نموده تا بتوانند برنامه زمان بندی که اعلان نموده اند را محقق نمایند . دوم : پیشنهاد می گردد این مرکز فضایی به پاس زحمات و تلاش های بنیان گذاران صنعت فضایی کشور بنام " شهید تهرانی مقدم " نام گذاری گردد . این امر بنظرم ضمن تقدیر از دست اندرکاران فنی پروژه های فضایی کشور نشان دهنده این خواهد بود که خط باطلی باشد بر دوگانه سازی های کذایی که دشمن در امر تفکیک صنایع مهم و راهبردی ما به " نظامی و غیر نظامی " انجام می دهد . این مهم از این نظر تاکید می گردد که از دیر باز به عنوان یک تاکتیک توسط دشمنان و تا حدودی رقبای کشور ما مورد استفاده قرار گرفته است . نه اینکه این گونه تفکیکی صحیح نباشد ، بلکه از این نظر که شروع هر حرکت علمی در کشور را به اتهام کاربرد دوگانه ذیل تحریم قرار می دهند و محکوم به نابودی می دانند . در باب تفکیک " نظامی و غیر نظامی " در صنایع هوا و فضا به تفصیل مطالبی در نوشتارهای دیگری عرض خواهم نمود . ولی به اختصار به بیان یک جمله اکتفا می نمایم . کشوری مانند ایالات متحده هر زمان توانست که مراکز ( تحقیقاتی ، مونتاژ و پرتاب ) خودش را از پایگاه های نظامی اش تنها 10 کیلومتر فاصله بدهد و یا تنها محوطه آنها را با یک حصار از هم تفکیک کند می تواند در نقش یک مدعی به دیگر کشورها این خرده " نظامی و غیر نظامی " را نیز بگیرد . اساساً این امر غیر ممکن است . چون متولی بسیاری از صنایع راهبردی ( خصوصاً فضایی ) در تمامی کشور های دنیا نهادهای دفاعی و نظامی هستند . ( اتفاقاً مثالهایی چون اسپیس ایکس و حتی خود ناسا نمودهای عینی هستند که بعد از سالها فعالیت مخلوط " نظامی و غیر نظامی" از درون صنایع دفاعی آن کشور تبلور نمودند . و اکنون نیز کماکان به فعالیت تنگاتنگ با نهادهای نظامی و دفاعی ایالات متحده مشغول هستند ) پایگاه و مرکز فضایی چابهار مشخصاً از ابتدای دهه نود مسئولین کشورمان عنوان نمودند که پایگاه دوم پرتاب در مرحله طراحی قرار دارد . و مقرر گردیده که در منطقه عمومی چابهار احداث شود . جزئیات بیشتری تا سالها منتشر نگردید ( یا بهتر است بگوییم در عمل کاری برای توسعه این مرکز انجام نمی شد که بخواهد جزئیات آن منتشر گردد ! ) در رابطه با طرح اولیه و وقوع تاخیر در ساخت این پایگاه ، حسن سالاریه ( رئیس سازمان فضایی کشور ) عنوان نموده بود : پایگاه فضایی چابهار چندین فاز دارد و فاز اول که قرارداد آن نیز منعقد شده بیشتر پرتابگرهای سوخت جامد ما را سرویس خواهد داد. قرارداد فازهای دو و سه آن نیز امسال ( 1402 ) منعقد خواهد شد که برای پرتابگرهای سوخت مایع است. فاز سوم آن برای پرتابگرهای فوق سنگین در نظر گرفته شده و در دست مطالعه است. برنامه ایجاد این پایگاه بیش از 10 سال برای اجرا منتظر دستور بوده که این دستور و اتفاق در دولت سیزدهم و با حمایت شخص رئیس جمهور محترم آغاز شده است . اما از سال 1399 که اخبار بیشتری حول اتمام طراحی اولیه منتشر گردید بود . علاقه مندان برای مشاهده اثری از شروع ساخت و سازهای عمرانی در وبگاه های مکان یابی تجاری جستجو می نمودند ، ولی اثری هویدا نمی گردید . سایت های ارائه دهنده نقشه های ماهواره ای ( رایگان ) عکس های جدید را ارائه نمی دهند و عکس های موجود متعلق به یک یا چند سال گذشته هستند . و متعاقباً باید برای دستیابی به عکس های جدید مبالغی پرداخت نمود . ( و نگفته پیداست که در این امر برای ما تحلیل گران آزاد در داخل کشور خرما بر نخیل و دست های ما کوتاه است ) تا اینکه در هفته گذشته یک کاربر فضای مجازی عکس هایی که گویا از وبگاه planet اخذ نموده بود را به اشتراک گذاشت . ( که دوستان آن را در تاپیک حاضر و دیگر تاپیک ها به اشتراک گذاشتند ) لذا اکنون با توجه به مشخص شدن مکان در نظر گرفته شده می توان با کنار هم قرار دادن جزئیاتی که مسئولین در گذشته ، حول ساخت این مرکز فضایی عنوان کرده بودند سعی نمود به تصویر و تحلیل شفاف تری دست یافت . موقعیت در نظر گرفته شده برای ساخت پایگاه فضایی چابهار در حومه بندر بریس واقع شده است که در قسمت شرقی شهرستان چابهار قرار دارد در وهله اول آن چیزی که سریعاً به ذهن من خطور کرد این بود که چقدر این مکان آشناست ! ( برای توضیح بیشتر باید منتظر بود ) به نظر می رسد یکی از مهمترین دلایل انتخاب این مکان نزدیک بودن آن به خط استوا است . و اینکه در پرتاب هایی که برای ماهواره های خورشید آهنگ خواهیم داشت این امر می تواند بسیار کمک کننده باشد تا به نرخ موفقیت بالاتری و میزان انرژی و به تبع آن هزینه کمتری برسیم . "پایگاه چابهار" نزدیکترین نقطه به خط استوا و در مجاورت با اقیانوس هند است . که همین امر میتواند این منطقه را به مکانی ایدهآل برای پرتابهای فضایی کشور تبدیل کند و همچنین به خاطر نزدیک بودن به اقیانوس هند و تراکم جمعیتی کم آن ، ایمن ترین مسیر پرتاب برای موشک های فوق سنگین کشور تلقی شود . یکی از دلایل دیگر که سعی می گردد برای پرتاب به خط استوا نزدیک تر شد ، این امر هست که کره زمین در همه نقاط سرعت چرخش برابر ندارد. و با توجه به مختصات ، بیشترین سرعت چرخش را در نزدیکی خط استوا میبینیم . و برای اینکه پرتابه ما به حداکثر میزان شتاب خود در فضا برسد می توان از این سرعت چرخش خط استوا کمک گرفت . تا ماهواره پرتابی شتاب و سرعت حداکثری را دارا شود . این سرعت بیشتر در بحث انتقال محمولههای سنگینتر به مدار بسیار حائز اهمیت است . پایگاه امام خمینی در موقعیت 35 درجه شمالی قرار دارد سرعت چرخش سطح زمین در این پایگاه 308 متر بر ثانیه است اما پایگاه چابهار در موقعیت 25 درجه شمالی قرار دارد و سرعت چرخش بدست آمده برای آن 421 متر بر ثانیه است . بنابر این سرعت چرخش در چابهار به لحاظ نزدیکی به خط استوا زیادتر است لذا راکت پرتابی نیاز کمتری به صرف انرژی برای شتاب گیری و افزایش سرعت ماهواره دارد . پایگاه امام خمینی که پرتابهای فضایی از آنجا انجام میشود در منطقه سمنان قرار دارد زاویه میل پرتاب ماهوارههایی که از این پایگاه در مدار قرار میگیرند 55 درجه است . و طبیعتاً سایت چابهار در این امر نیز بر سایت سمنان برتری خواهد داشت در میان صحبت های مسئولین مربوطه یک نکته دیگر نیز قرار داشت ، و آن این بود که سایت مذکور به علت دارا بودن ارتفاعاتی در اطراف خود می تواند در بحث سایت های ارتباطی و آنتن های تله متری ، دسترسی مناسب تری با موشک های در حال پرتاب را داشته باشد . من در جستجوی خود که پیرامون نقشه این سایت انجام دادم به نظرم تپه هایی که در قسمت شمالی سایت وجود دارد می تواند موقعیت مناسبی را برای این امر پدید آورد و همچنین تپه ای که در مرکز سایت قرار دارد نیز می تواند این امر را تسهیل ببخشد . اما توجه ام به یک قسمت دیگر نیز جلب شد و آن ارتفاعات کوه باهوکلات بود در لبه مرزی پاکستان . برای اینکه بتوانیم در زمان پرتاب راکت ، حداکثر ارتباط ایستگاه زمینی را با راکت حفظ کنیم نیاز است محدودیت خط افق را مورد توجه قرار داد . و احداث ایستگاه های ارتباطی در ارتفاعات می تواند به این امر کمک نماید . همچنین با توجه به جهت چرخش زمین و مسیر های احتمالی پرتاب راکت و ماهواره ها می توان با احداث سایت های تکمیلی در جنوب غرب کشور حداکثر ارتباط مستقیم را با راکت و ماهواره ( در مراحل اولیه پرتاب ) داشته باشیم . این ارتباط در شروع مراحل پرتاب و خروج از جو بسیار حائز اهمیت است . بنظرم احداث ایستگاه هایی مکمل در ارتفاعات باهوکلات می تواند دید افق نگر ما را به حداکثر برساند . ( هرچند که ساخت ایستگاه های راداری و رادیویی در نقاط مرزی می تواند حساسیت برانگیز باشد ) اما بهر روی این مکان که عرض شد از دید من یک نقطه سوق الجیشی محسوب می شود برای تمام امور ! اولین بار دکتر حمید فاضلی ( سرپرست وقت سازمان فضایی کشور ) در سال 1391 در مورد مساحت این سایت ابعاد 5 کیلومتر در 5 کیلومتر ( 25 کیلومتر مربع ) را بیان کرده بودند . ( که بدیهی است این مقدار اصلاً فضای مناسبی نمی باشد ) قطعاً تملک زمین به ابعاد وسیع تر جهت رعایت امور ایمنی و توسعه فازهای بعدی پایگاه ضروری به نظر می رسد . لذا باید پیش بینی های لازم جهت قرق منطقه و تخلیه آن از سکنه مسکونی را در نظر داشت . اما در مصاحبه ایی که جناب دکتر حسن سالاریه ( رئیس کنونی سازمان فضایی ایران ) در سال 1402 عنوان داشتند این ابعاد را 14,000 هکتار ( 140 کیلومتر مربع ) ذکر نمودند . اختصاص زمین مناسب قطعاً ضمن اینکه دست طراحان فنی سایت را در آزادی عمل باز خواهد گذاشت ، برای مسئولین حفاظت فیزیکی و امنیتی سایت نیز مقدور خواهد نمود که تدابیر امنیتی لازم را برای حفاظت از سایت داشته باشند . موقعیت این سایت که تنها 35 کیلومتر از مرز پاکستان فاصله دارد ، لازم می دارد که مسئولین امر در بحث اتخاذ تدابیر امنیتی ( و رعایت پدافند غیر عامل ) حداکثر تلاش را بنمایند . هرچند که آنسوی مرز ، بندر جیوانی و بندر گوادر پاکستان قرار دارد ( که یکی از امن ترین مناطق پاکستان است ) اما بهر حال نام کشور پاکستان ( و شرایط خاص گاه و بی گاه آن ) باعث می شود که در این امر پیش بینی های امنیتی لازم را به عمل آید! ( از سایت های پدافندی گرفته تا سایت های راداری و حتی سایت های خاص دیگر ! ) در تصویر فوق ابعاد پیش بینی شده اولیه قابل مشاهده است و اینکه چقدر فضا و زمین در اطراف این سایت نادیده گرفته شده است . می توان از این زمین های لم یزرع جهت طرح های توسعه سایت استفاده نمود و هم اینکه باعث شد حریم سایت تحت حفاظت فیزیکی مناسبی قرار گیرد . از دیگر نقاط قوت این سایت دسترسی مستقیم آن به آب های آزاد است . اسکله اختصاصی ، مقدور نمی نماید که عملاً تمام زیرمجموعه های ساخت را نیاز نباشد در این سایت تجمیع کرد و می توان با انتقال قطعات منفصله در دیگر نقاط کشور ، آنها را حمل و در این مرکز موشک نهایی را مونتاژ نمود دسترسی به اسکله اختصاصی و آب های آزاد می تواند در قراردادهایی که با کشور هایی دیگر به صورت ساخت مشترک مطرح می شود بسیار حائز اهمیت باشد . و همچنین می توان قراردادهایی برای پرتاب موشک دیگر کشورها منعقد نمود . تا بتوانند موشک های ساخت خودشان را در این سایت پرتابی به مدار تزریق نمایند . در عکس های جدید منتشر شده به نظر می رسد علاوه بر سالن مونتاژ و سکوی پرتاب ، فرودگاه اختصاصی و مجتمع مسکونی کارکنان در نظر گرفته شده نیز در حال ساخت باشند ( قسمت هایی که با عدد 3 و 1 مشخص شده اند ) البته در این عکس زیاد واضح نیست . ( اکانت انتشار دهنده از تصاویر رایگان ماهواری سنتینل استفاده نموده و به صورت gif تفاوت عکس ها و تغییرات را نمایش می دهد ) مرکز فضایی چابهار در سه فاز توسعه خواهد یافت : که فاز اول مربوط به سکوی پرتاب موشک های سوخت جامد خواهد بود . فاز دوم مربوط به سکوی پرتاب موشک های سوخت مایه و فاز سوم به توسعه زیر ساخت پرتاب موشک های فوق سنگین اختصاص خواهد داشت با تکمیل این پروژه ( جهت پرتاب های سنگین و فوق سنگین ) چندین هزار پرسنل فنی و خدماتی در این مرکز مشغول به کار و فعالیت خواهند شد . بدیهی است که زیر ساخت هایی جهت اسکان ، ایاب و ذهاب و خدمات دهی به آنها نیز باید ساخته شود . کما اینکه از صحبت های مسئولین امر و پلانهای اولیه ارائه شده می توان برداشت نمود که این پایگاه دارای قسمت های متعدد شامل : فرودگاه ، مجتمع های مسکونی ، بخش های تحقیقاتی ، سالن های مونتاژ ، سایت های مخابراتی و راداری ، باند کرالر ، ایستگاه سوخت رسانی ، مرکز فرماندهی و سالن مطبوعاتی و غیره ... می باشد . پی نوشت : 1- لازم به ذکر است که برآوردهای مذکور که در فوق شرح داده شد همگی بر پایه احتمال و تحلیل شخصی است و بی گمان ممکن است با خطا همراه باشد . 2 - کاربران عزیز میلیتاری ، اگر از دست اشتباهات نوشتاری ما به سطوح آمده اند ، لطفاً مثبت را فراموش نکنند ! تا با کسب امتیاز لازم ، گزینه امکان ویرایش برای ما فعال گردد و نسبت به تصحیح متون اقدام نماییم گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
-
1 پسندیده شدهخوب بلاخره پایگاه فضایی چابهار محل مشخص شد در منطقه بریس توسط یک اکانت اوسینت ترکیه ای تصاویر موسسه میدلبری سایت تجمیع لانچ پد منبع
-
1 پسندیده شده
-
1 پسندیده شده