-
تعداد محتوا
365 -
عضوشده
-
آخرین بازدید
-
Days Won
9
پست ها ارسال شده توسط Mosip
-
-
49 minutes قبل , angel20 گفت:دوست عزیز من تا حالا یه عکس درست حسابی از بعد از نصب رادار عصر از شناور هامون ندیدم که بخوام استنادی بکنم ولی منطقم میگه رادار 200 کیلومتری گذاشتن موشک ضد هوایی برد بالا هم که دارن چالشی نمونده دیگه ! اگر چالشی هست بگید تا بررسی کنیم
عکس های ماهواره ای شناورها موجود است تفاوت و نصب کنیستر جدید هم به روشنی مشخص میشود اگر چالشی موجود نیست زحمت بکشید و بوسیله تصاویر ماهواره ای ثابت بفرمایید
بزرگوار اگر به این سادگی بود که اصلا چرا صیاد-2 تا الان باید سیستم تلاش روی ناوها عملیاتی میشد رادار موجود موشک موجود ناوم موجود، این چه نوع استدلالیست؟!
- 1
-
23 minutes قبل , angel20 گفت:شما بحث دفاع از تاسیسات نفتی ساحلی رو گفتی که یک هدف ثابت و بسیار بزرگ هست ! این هدف ثابت هست لازم نیست موقعیت جدید مکررا به موشک داده بشه یعنی میشه از راه دور بارانی از موشک سمت اون نقطه ارسال کنی برای دشمنی در حد ایالات متحده که میتونه از فاصله بالای 1000 کیلومتر کلی موشک سمت این هدف ارسال کنه میشه پدافندی ساخت جلوی این حمله بگیره ؟؟
شما یک تاسیسات:
به اون حجمکه یک هدف ثابت هست
که میشه از راه دور زد رو میاری با قایقی که لحظه لحظه موقعیتش عوض میشه یکی میدونی؟ مگه ساختار موشک های های هدف ثابت با هدف متحرک یکی هست؟ شما برای زدن یک هدف متحرک نیاز داری لحظه به لحظه موقعیتش رو موشک مخابره کنی در انتها فاز تریمنال موشک که خودش هدف رو دید خودمختار بره سمت هدف ! برای اینکه بتونن لحظه به لحظه موقعیت هدف رو به موشک مخابره کنن باید در نزدیکی آون هدف باشن در این حالته که باید ناوی یا پرنده ای از دشمن تو منطقه باشه که موقعیت قایق رو لحظه به لحظه ارسال کنه!
حالا در این حالته که اون پرنده یا ناو نمیتونه نزدیک ساحل باشه چون پدافند ساحلی ما و ناو های ما میتونن با اون درگیر بشن.
نخست اینکه درسته که تاسیسات حوزه انرژی و پالایشی ما از نظر پدافند غیر عامل جانمایی درستی نشده اما بدین صورت هم نیست که در برابر حملات کروز هیچ امکان دفاع موجود نباشه و ما بیخیال ایجاد چتر پدافندی بشیم! سناریوهای زیادی برای این منظور داده شده از جمله پدافند لایه لایه که در این تاپیک میتونید مطالعه کنید
http://www.military.ir/forums/topic/30198-سناریو-پاسخ-پدافندی-تهاجم-گسترده-کروز/
در مورد این اخلاگر شما هم مسلما اولین هدف، مهمترین هدف و بدین ترتیب بزرگترین هدف برای ایلات متحده است چون شما سلسله اعصابشان در یک نبرد را مورد هدف قرار میدید البته اگر کارایی لازمه را داشته باشه...
33 minutes قبل , angel20 گفت:به نظر شما وقتی برد رادار جماران که با راداری نظیر عصر به 200 کیلومتر رسیده میان موشک با برد پایین میذارن توش؟ وقتی حداقلش صیاد 2رو دارن ؟؟؟
ممنون میشم مستنداتی برای صحه بر این ادعا ارائه کنید طول صیاد2 از ریم-66 بیشتر از یک متر بلندتره قاعدتا کنیسترهای جدید روی شناورها باید تعبیه شده باشه (حالا کاری هم به رقم چشمگیر دو یا چهار تیر نداریم!)
-
6 hours قبل , angel20 گفت:چالش موجود از نظر بنده :
- در حالتی که قایق های ما در زیر چتر پدافندی خطوط ساحلی ما باشن و یا زیر چتر پدافندی ناو های ما باشه پرنده نمیتونه به قایق های ما نزدیک بشه! حالا فرض رو بگیریم قایق های ما به اندازه ای دور شده باشن که پرنده فضای شلیک رو داشته باشه و زود از منطقه دور بشه و کنترل موشک ( در فاز midcourse) توسط یه اواکس از فاصله دورتر انجام بشه و قایق ما مورد اصابت قرار بگیره:
راهکار ما چی هست در این حالت ( از نظر بنده ):
یه مقدمه بگم قبل اینکه منظورم برسونم:
موشک های Active radar homing یا حرارتی برای زدن قطعی اهداف متحرک ( مثل قایق های پرسرعت ما ) نیاز به اپدیت مکرر موقعیت جدید هدف دارن که در خلیج فارس این کار میتونه توسط اواکس انجام بشه ! برد رادار با حجم رادار و توان الکتریکی مورد نیازش رابطه مستقیم داره بنابراین امدن رو یه هوایپیما یه رادار بزرگ گذاشتن و از طرفی هوایپما فضای مورد نیاز برای تامین توان الکتریکی مورد نیاز این رادر بزرگ رو خواهد داشت ( بر خلاف جنگنده ها ) و این پرنده شد اواکس !
حالا راهکار ما چه هست اواکس در مقایسه با رادار های زمینی دارای محدودیت هست میشه. در فرستنده زمینی شما محدودیت ایجاد توان الکتریکی ندارید همچنینی در رابطه با حجم رادار هم محدودیتی بر روی زمین ندارید ! در قاعده جمینگ یا اخلال یه اساس هست که اونم این هست که هرچه توان سیگنال اخلالگر ( فرستنده های اخلال گر زمینی ما ) از توان فرستنده سیگنال اطلاعات (اواکس ) قویتر باشن اخلال موثر تر و در برد بیشتر انجام میگیره !
برای درک بهتر منظورم بنده : احداث اخلال گر هایی زمینی در ساحل خلیج فارس با توانی حداقل 2 برابر توان فرستنده اواکسو
در این حالت موقعیت قدرت شناسایی اواکس در حوزه خلیج فارس خیلی از مقدار اسمیش افت خواهد کرد !
1 ساعت پیش, angel20 گفت:اون دوستان عزیزی که منفی میدن خیلی خوشحال میشم بگن علل منفی دادنشون ! اصلا بحث انتقاد پذیر بودن یا نبودن من نیست ! دوست دارم بدونم علت مخالفت یا منفی دادن چی هست چون بحث علمی هست میشه خیلی چیزها یاد گرفت یا خیلی اشتباه ها اصلاح کرد. پس لطفا در کنار منفی دانتون علتش رو هم بگید!
در صفحات اخیر همین تاپیک نیاز به ایجاد پدافند دریا پایه در شناورهای جدید سپاه در خلیج فارس را بیهوده تلقی کردید حالا چطور در پست اخیرتون در برابر بریمستون قایق های تندرو را زیر چتر پدافند ناوها قرار دادید (لابد از چارتا دونه ناو نداجا مسلح به دو تیر موشک فوق پیشرفته محراب از اون طرف تنگه کمک گرفتید!)
حالا هم آواکس های دشمن را که خیلی پرنده های محدودی هستند از ساحل کور بفرمایید هرچند که درجای دیگر همین تاپیک ادعا کردید که ما نمیتوانیم با پدافند تاسیساتمان در ساحل را مقابل حملات کروز امریکا حفظ بکنیم و تلاش بیهوده است حال این اخلال گرهای ساحلی چطور!؟ (کاری به اصل این ایده هم نداریم...)بر 9 خرداد 1399 در 17:30 , angel20 گفت:احتراما
پرنده ای که قادر هست با فاصله بالا هدفش رو بزنه (مجهز به کروز هوا پایه با بردی 1000 کیلومتر ) میتونه ابتدا ناو پدافندی (مورد نظر شما رو بزنه اول ) بعد بیاد تاسیسات ما رو بزنه ! برای دشمنی در حد امریکا هزینه برای تسلیحات پدافندی در جهت حفاظت از تاسیسات ساحلی ما کاری بیهوده ست چون امریکا بخواد میتونه تاسیسات ساحلی ما رو بزنه کروز معمولی نشد هایپر سونیک هست !
دوست عزیز، بنده بحث گذشته هم ادامه ندادم چون مشخصه قرار این نیست این بحث که در چارچوب مفروضات ذهنی وهله ای شماست به نتیجه ای برسد
من منفی دادم و از حق خودم در این انجمن استفاده کردم تا مشخص باشد پستی پر از تناقض با تیک سبز تعدادی نشانه تایید همه کاربران این انجمن نیست
اگر فکر میکنید این منفی از روی غرض شخصی بوده شما آزادید تمام پست های بنده در انجمن را منفی بدهید
- 1
- 2
-
Mystery Submarine May Reveal A Major New Capability For Iran
تصویر مفهومی از شناور شهید ناظری حامل زیردریایی بی سرنشین(UUV) نیروی دریایی سپاه
طرح ذهنی از نویسنده مقاله فوق
https://twitter.com/CovertShores/status/1266354202479144960
- 12
-
4 hours قبل , angel20 گفت:هدف پرتاب عمودی اگر به جهت افزایش تعداد موشک ها در یک شناور هست برای ما مزایای انچنانی که فکر میکنید نداره به دلایل ذیل :
1 - فلسفه موشک های عمود پرتاب یا VLS برای استفاده حداکثری از محدود جای موجود در شنار هست . نه برای شناوری که کاربری عملیاتیش فقط در حوزه خلیج فاسه ! شناور هایی که ماموریت های مسافت بالا دارن نیاز به حجم انبوه آتش دارن چرا ؟ چون که به علت دوری از منطقه خودی چنانچه وارد درگیری فرامنطقه ای شد باید از تعداد موشک های کافی برخوردار باشه .
2- شناورهای ما به علت محدودیت های رادرای و مخابراتی توان عملیات در برابر اهداف متحرک دریایی فراتر 200 کیلومتر رو ندارن ( خارج از خلیج فارس) .
3- قدرت آتش بالا رو همین قایق ها و موشک های ضد کشتی ساحلی ما در خلیج فارس ایجاد میکنن که اینا از هر ناو جنگی قدرت آتش بالا تر دارن ( اگر نبرد در محدوده خلیج فارس یا دریای عمان باشه )
پس اگر هدف دفاع در خلیج فارس و دریای عمان باشه بهترین راهکار ممکن تقویت قایق های موشک انداز و موشک های ضد کشتی در ساحل ماست ! چون اینجوری عملا به جای داشتن یک ناو با 96 سکوی پرتاب موشک که برای دشمن یک هدف تنها ست ، ما میتونیم 100 تا قایق با قابلیت شلیک 200 موشک داشته باشیم که برای دشمن تبدیل میشه 100 هدف .
*البته تمام دلیل فوق مربوط به نبرد در حوزه خلیج فارس هست . *
*ما صاحب سبک هستیم دلیلی نداره سبک غربی یا شرقی رو دنبال کنیم چیزی میسازیم که نیازمونه*
موضوعی که نادیده گرفتید پدافنده، در حال حاضر سایه تهدید حملات هوایی دورایستا بر روی تاسیسات حیاتی نفتی، گازی، پالایشگاهی، نیروگاه اتمی، بنادر کشور و... ما در ساحل خلیج فارس به شدت سنگینی میکنه و دفع این تهدیدات صرفا با ایجاد واحدهای پدافندی ساحلی میسر نخواهد شد بخشی از راه حل ایجاد دفاع چند لایه است که نیازمند داشتن شناورهایی با ماموریت گشت پدافندی فرا ساحلیه
از طرف دیگه این دسته شناورهای تندرو مورد بحث در هر تعدادی نیاز به پوشش مناسب دفاع هوایی دارند نیروی دریایی ایالات متحده در سالهای اخیر انواع تسلیحات برای مقابله با این دست یورشهای پر تعداد توسعه داده و برخی هم عملیاتی شدند که به وفور در انجمن به اینها پرداخته شده
نیاز اساسی به شناورهای پدافندی برای کشور ما در خلیج فارس غیر قابل کتمانه که یکی از مهمترین شاخصه ها برای اینچنین شناورهایی داشتن تعداد مناسب سیلو برای بارگذاری موشک سطح به هواست بهترین مسیر برای رسیدن به این هدف توسعه VLS بر روی همه شناورهای طراحی جدید متناسب با تناژ میباشد تا هم امکان پدافند و هم آفند با کمیت بیشتر در هر پلتفرم بنا به الویت بصورت منعطف ایجاد بشه
امروزه تجهیزات بگونه ای طراحی میشه که کاربری های بیشتری داشته باشه و یا با داشتن امکان ماژولاریتی به این قابلیت راحت دست پیدا کنه اینطور منابع کمتری درگیر میشه و بهره وری بالاتر میره؛ اگر قرار به صرف زمان، هزینه و نیرو برای طراحی یک کوروت جدید در ندسا هست باید نیازهای روز (واقعگرایانه) و آینده به درستی برآورد بشه و پلتفرمی متناسب، با امکان حداکثر توان تهاجمی و دفاعی مدرن نه صرفا برای موشک اندازی بیشتر و برای تمامی پهنه های ساحلی کشور شکل بگیره
صاحب سبک شدن نخست نیاز به داشتن انعطاف لازم و بهره بردن از تجربیات موجود بدون تعصب داره
- 5
-
1 hour قبل , iraniran گفت:به نظر من قفسه هایی که با تیک قرمز نشون دادم خالی شدن...
1- اینکه داخل یه قفسه 2 تا ماکته در حالی که قفسه های دیگه خالی هستن
2- اینکه ماکت های بالایی رو شاید بشه دوتاش رو داخل این قفسه ها قرار داد
3- اینکه قفسه آخری ماکت کنار قرار داده شده نه در وسط
4- میتونستن ماکت های پشت پرچم رو داخل این قفسه ها بزارن
احتمالا بخاطر اینکه زمینه پشت امیر فرماندهی که در کادر دوربین قرار داره مزیّن بشه ماکت ها از قفسه ها به انتهای کنار پرچم منتقل شده
- 2
- 6
-
تصویری از یک آتشبار کامل از سامانه پدافند هوایی سومخرداد
تلار (پرتابگر دارای رادار) نزدیک به دوربین، مجهز به نسخه ۱۰۵ کیلومتری موشک طائر-۲ است.- 11
-
سَردار شَهید سپَهبُد حٰاج قاسِم سُلیمانی:
«هر كس به مدار مغناطيسی علیبنابیطالب علیهم السلام نزدیکتر شد
اين مدار بر او اثر میگذارد؛ او کمیلبنزیاد میشود
او ابوذر غفاری میشود، او سلمان پاک میشود.»
۹۵/۲/۱۴
- 3
- 22
-
-
4 hours قبل , eshqali گفت:ظاهرا آسیب این شیلتر مربوط به قبل تر هست:
مثل اینکه شلتر مذکور با همان موشک آسیب دیده چون در بازه زمانی میان حمله موشکی و تصویر ماهوارهای تاریخ سوم دسامبر تصویر دیگری هست که شلتر را بدون نقص نشان میده، احتمالا در تاریخ سوم دسامبر شئی و یا طبق بعضی نظرات سنگردر همان ناحیه قرار داشته
تصویر ۳ دسامبر ۲۰۱۹
تصویر ۲۸ دسامبر ۲۰۱۹
تصویر احتمالی شلتر مورد نظر
محل اصابتی دیگر در میان خزشگاه شلترها
شمای کلی از تمامی نقاط
- 1
- 13
-
دست مریزاد، الحق و الانصاف که یک کار همه چیز تمام است
و چه به جا شمایل نورانی سردار دلها برای روی جلد انتخاب شده است
عرض درود، سپاس و خداقوت به دست اندرکاران
- 5
-
-
تحلیل فوربس از علت سقوط هواپیمای اوکراینی
نشریه انگلیسی زبان فوربس پس از گفتوگو با چند کارشناس مسایل نظامی، از امکان پیشگیری از وقوع اصابت موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین گزارش داده است.کارلو کوپ، یکی از بنیانگذاران اندیشکده قدرت هوایی استرالیا به فوربس گفته: "حداکثر برد موشکهای این سیستم پدافندی ۷ و نیم مایل است و اگر هواپیما در رادار آن دیده شده باشد، اپراتورها یک دقیقه و ۵۳ ثانیه فرصت تصمیمگیری داشتهاند. در صورتی که از روی سامانه پدافندی عبور کرده باشد، سربازان باید ۳ دقیقه و ۳۹ ثانیه فرصت میداشتند".
کارلو کوپ توضیح داده که "اگر آنان عجلهای نداشتند باید برای تصمیمی با تامل برای منحرف کردنش (بواسطه به پرواز درآوردن یک رهگیر) زمان کافی میداشتند". مشخص نیست که ایران سیستم پدافندهوایی اسای-۱۵ خود را به شبکه رادار دفاع هوایی مجهز کرده باشد. اگر یگان پدافندی اسای-۱۵ به طور مستقل عمل میکرده، میدان دید اپراتورها متمرکز بر رادار کوتاه برد ۱۱ تا ۱۳ و نیم مایلی بوده است.وی میگوید "با توجه به وجود ابزار متعدد شناسایی مشخصات پرواز هیچ عذری برای خطایی مرگبار وجود ندارد. تنها توضیح معتبر، بیکفایتی است".این کارشناس مسایل نظامی همچنین گفته: "ایران در سال ۲۰۰۷ میلادی ۲۹ سیستم پدافند هوایی اسای-۱۵ از روسیه خرید. روسها مربیهای ایران را آموزش داد و آنان هم نیروهای اپراتور را آموزش دادند".
فوربس بر اساس یک گزارش محرمانه وزارت دفاع آمریکا که به دست نیویورکتایمز رسیده، همچنین گفته است که یگانهای دفاع هوایی ایران در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی به اشتباه به سوی دو هواپیما شلیک کردند. ایران گمان کرده بود که اسرائیل به تاسیسات اتمی حمله کرده است. دفاع هوایی ایران باور داشته که هواپیمای دشمن احتمالا از مشخصات یک هواپیمای مسافربری استفاده کرده است.
سرعت، ارتفاع و مسیر پرواز در نظر گرفته نشد.
دیوید دیپتولا، ژانرال بازنشسته نیروی هوایی ارتش آمریکا و رئیس موسسه مطالعات هوا فضای میچل به فوربس گفته که این سیستم پدافندی که با نام اسای-۱۵ هم شناخته میشود ابزارهای متفاوتی برای شناسایی هواپیمای خطوط بین المللی اوکراینی داشته است؛ "رادار باید بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ را در مسیر پروازی معمول، از فرودگاه به سوی شمال غرب نشان میداده است. در صورتی که این هواپیما به کشور وارد شده بود، توضیح اشتباه گرفته شدن آن، آسانتر بود".
دستگاههای امنیتی - اطلاعاتی غربی باور دارند که این هواپیما به دلیل شلیک دو موشک از سوی پدافند تور ام-۱ سرنگون شده است. این سیستم پدافندی قابل جابهجایی، کوتاهبرد و ساخت روسیه است.موشکهای این سیستم مجهز به کلاهکهای کوچکی با بیش از ۱۴ کیلوگرم (معادل ۳۲ پوند) مواد منفجره است که قادر است تا هدف را متلاشی و به قطعات کوچک فلزی بدل کند.بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ یک کد شناسایی ویژه انتقال داده است و اگر سیستم پدافند هوایی که آن را دریافت میکرده، با اختلال "بازرسی IFF" مواجه بوده بایست قاعدتا به برنامه ترافیک خطوط هوایی در آن منطقه مراجعه میکرده است. پرواز پیاس ۷۵۲ تقریبا یکساعت تاخیر داشته و در ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه بامداد فرودگاه را ترک کرده است.همچنین اپراتور اسای-۱۵ باید مسیر و سرعت هواپیما را روی رادار در نظر میگرفت. باید در نظر گرفته میشد که آیا این هواپیما در ارتفاعی کم، با سرعتی بالا و به سوی منطقهای حساس در حرکت بوده است؟
بر اساس گزارش فوربس، پرواز پیاس ۷۵۲ در حال اوج گرفتن به ارتفاع ۸ هزار پا و با سرعتی نسبتا کم ۲۷۵ گره بوده است. این هواپیما در حال ترک منطقه و صعود به ارتفاع متوسط بوده و تلاش نمی کرده که ردی از خود گم کند و این درست مطابق یک عملیات معمول است.
تصمیمگیری پیچیده برای سربازانی که اپراتوری ضدهوایی را برعهده داشتند احتمالا در پی اعلام آماده باش فوق العاده بوده است. چرا که ایران ساعاتی پیش از آن دو پایگاه آمریکا را در عین الاسد و اربیل عراق هدف حملات موشکهای بالیستیک قرار داده بود. فشار روانی و خستگی ناشی از آماده باش به مدت ۵ روز پس از کشتهشدن (شهادت) ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه احتمالا میتواند اثرگذار بوده باشد.
منبع برگردان به فارسی نامشخص
- 1
- 13
-
درود، سپاس و خداقوت بر شما انشاءاللّه با توان و شوق مضاعف شمارههای آتی پی در پی انتشار بیابند.
- 4
-
تصویری دیده نشده از پایگاه دریایی Guba Ara در شمال بندر مورمانسک واقع در غرب و شمالی ترین بخش روسیه
در جلوی تصویر دو زیردریایی کلاس اسکار کورسک و Voronezh دیده می شوند
سال 1999 (یک سال قبل از غرق شدن کورسک)
Delta IV-class
- 2
- 10
-
شکار سوخو-30اس ام روسی توسط ماهواره های گوگل
حمص، سوریه
شاید بخش جذابتر این تصویر سایه رنگین کمانی جنگنده سوخو باشد و کنجکاوی جویا شدن علت آن؛ به این پدیده کج نمایی رنگی (Chromatic aberration) گفته می شود که ناشی از اختلاف ضریب شکست نور در طیف های مختلف بدلیل روی هم قرار نگرفتن رنگ ها در محل تصویر است اطلاعات بیشتر
- 1
- 7
-
"McDonnell F4H-1 "Phantom II
McDonnell facility at Lambert Field, St. Louis
اطلاعات بیشتر:
- 2
-
تصاویر ماهواره ای از مصیاف محل یکی از آتشبارهای اس-300 سوریه
- 3
- 9
-
-
کیمونویی برازنده شبح
- 8
-
Iowa-class
- 11
-
-
"بسم الله الرحمن الرحیم"
کوهنوردی و کوله گردی ایرانی
عرض سلام و ادب خدمت عزیزان انجمن میلیتاری
هدف از درج این موضوع آشنا کردن مخاطبین با تجهیزات و البسه کوهنوردی با کیفیت ساخت ایران می باشد
اکثر برندها و تولید کنندگان محصولات تخصصی ایرانی بخاطر ضعف در بخش تبلیغات و پیش زمینه ذهنی منفی مصرف کنندگان شناخته نمی شوند و با وجود داشتن کالاهای باکیفیت و متنوع در سبد تولیدشان مظلوم واقع شده و متاسفانه کالاهای خارجی غالبا هم چینی به آنها ترجیح داده می شود. به همین خاطر مصمم شدم تا در سالی که نام حمایت از تولید ملی را یدک میکشد و در آستانه رویداد عظیم پیاده روی اربعین که خود نوعی بک پکینگ (کوله گردی) است و نیازمند به همراه داشتن لوازم مناسب است تجربیات و اطلاعات جمع آوری شده ام در زمینه تجهیزات کوهنوردی و کوله گردی را به اشتراک بگذارم تا منبعد خوانندگان در هنگام تهیه این دست تجهیزات گزینه های ایرانی را بشناسند و در اولویت قرار دهند.
این موضوع بی ارتباط هم با انجمن نظامی نیست، نقاط مشترک تجهیزات انفرادی نظامی و تجهیزات کوهنوردی زیاد است از جمله مقاومت بالا در شرایط سخت، بقاء پذیری، طول عمر مناسب، داشتن استانداردهای مشخص و تایید پذیری آنها، بکاربردن متریال به روز و تکنولوژی های جدید در ساخت و...
امیدوارم شناخت این محصولات به جد با کیفیت و تولید کنندگان آنها باعث دیده شدن و جدی گرفتن پتانسیل و توان تولید خصوصی داخلی برای روزآوری تجهیزات انفرادی قرن نوزدهمی قوای نظامی بخصوص یگان های ویژه گردد.
ترتیب درج در این تاپیک بدین صورت است که چند نکته در مورد خرید تجهیزات ذکر می گردد و سپس با رتبه بندی از نظر نگارنده برند ها و مدل های تولیدی با تصویر، مشخصات و توضیحات معرفی میگردد در پایان وبگاه های تولید کننده در صورت موجود بودن، یا فروشگاه های اینترنتی فروشنده برند مورد نظر و یا در نهایت مغازه ها و نمایندگی ها درج می گردد.
پرحرفی را تمام میکنم تا به اصل برسیم مطمئنم شما هم مثل من با دیدن این تولیدات ایرانی شگفت زده خواهید شد و خوشحالم که متفاوت از من بعد از شناختشان دچار افسردگی و پشیمانی از خرید کوله و کفش خارجی خود نمی شوید...
کوله پشتی
معیار اصلی انتخاب در کوله پشتی حجم میباشد که با واحد لیتر بیان میشود جدول زیر به شما در انتخاب کوله مورد نظرتان کمک میکند
در زمان خرید از مقایسه بین حجم اسمی کوله های ایرانی و چینی بپرهیزید بدین دلیل که بطور معمول برند های چینی و حتی گاها تولید کنندگان معتبرشون در حجم درج شده بر روی کوله پشتی تقلب میکنند و حجم حقیقی که کمتر است را بیشتر ذکر میکنند. برندهای ایرانی ذکر شده در این نوشتار و برندهای مطرح اروپایی و آمریکایی حجم حقیقی را بر روی کوله درج می نمایند.
نکته دیگر که باید در موقع تهیه کوله های حجیم به آن دقت کنید، اندازه کوله باید متناسب قد شما باشد اگر قد کوله برای شما کوتاه باشد فشار وزن کوله بیشتر در قسمت میانی کمر قرار میگیرد که در مدت زمان طولانی باعث درد در قسمت میانی کمر شما خواهد شد و اگر قد کوله بلند باشد روی عضلات سرینی (ماهیچه های تشکیل دهنده باسن) قرار میگیرد و مانع در حرکت مناسب شما خواهد شد و تعادلتان را بهم خواهد زد.
یک نکته در مورد استفاده از کوله پشتی لازم میدانم گوشزد کنم و آن اینست که گاها دیده می شود هموطنان عزیز بند های کمر و سینه را باز میگذارند، بطور کلی اساس طراحی کوله های کوهنوردی و بکپکینگ این است که بوسیله بند کمر بخش اعظم وزن کوله به بلاترین بخش استخوان لگن (دو زائده در دوطرف کمر) منتقل شود و آویز های شانه کوله چیزی بیشتر از 20 درصد وزن کوله را به شانه ها منتقل نکنند، نبستن این بند برای کوله های حاوی بار با حجم بیشتر از 25 لیتر حتما در طول زمان موجب صدمه دیدن ستون فقرات خواهد شد. بند سینه هم با نزدیک کردن دو آویزگاه شانه به هم و چسبیدن کوله به پشت از بهم زدن تعادل کوهنورد در شیب ها توسط کوله جلوگیری به عمل می آورد. ویدئو های روش درست تنظیم کوله پشتی روی آپارات و یوتیوب موجوداست مشاهده کنید.
گایا:
یکی از دلایلی که با کوله شروع کردم این بود که گایا اولین برندی باشد که معرفی میکنم ما همانقدر میتونیم به گایا ببالیم که آمریکایی ها به The North Face می بالند.
شرکت گایا (یا به قول بعضی از دوستان آذری قایا) که از نامش هم مشخص است از سال 1376 در شهر تبریز فعالیت میکند این شرکت سالهاست که محصولاتش توسط کوهنوردان حرفه ای استفاده می شود و تحت تایید فدراسیون کوهنوردی جمهوری اسلامی ایران میباشد.
کوهنوردانی که از تجهیزات این برند استفاده کرده اند بسیار راضی بوده و آنها را قابل رقابت با بیشتر تولیدات خارجی می دانند کیفیت بالا و بهای مناسب از ویژه گیهای محصولات گایا میباشد. کیسه خواب های پر این برند و همچنین کاپشن های پرش شهرت بسیار دارد و توسط افتخار ایران "عظیم قیچی ساز" بارها در صعودهای بین المللی مورد استفاده قرار گرفته است. گایا سالهاست که حامی تیم ملی کوهنوردی و دیگر تیم های استانی و خصوصی در برنامه های هیمالیا نوردیست. گایا برندی است که روزی حتما با حمایت ما توان حضور در بازار های خارجی را پیدا میکند.
به کوله پشتی برمیگردیم، کوله های این برند طیف مناسبی از حجم ها در بر میگیرد:
15 و 20 لیتری برای استفاده به عنوان کوله حمله (قله) و البته 20 لیتری برای دوچرخه سواری مناسبند، 28 و 32 لیتری مناسب برای برنامه های نیم و یکروزه بدون شبمانی، 45 لیتری مناسب برای یک و حداکثر دو شب و در نهایت 50+10 مناسب برای برنامه های چند روزه.
به ترتیب از راست کوله های 15، 20، 28 و 32 لیتری مارک گایا
تمامی کوله های این برند دارای ارگونومی مناسب و طراحی به روز و جدیدترین تکنولوژی ها میباشند که از آسیب بدنی جلوگیری میکند، پشتی کوله ها که مهمترین بخش آنهاست دارای پدهای نرم تعبیه شده و در حجم های کمتر بوسیله توری مش تهویه مناسب را ایجاد تا از تعرق و گرم شدن بیش اندازه پشت و کمر جلوگیری کند (سیستم Coll Comfort). در ساخت این کوله ها از پارچه های ضد فرسایش با طول عمر بالا استفاده شده و همچنین زیپ تمام مدل ها YKK میباشد که استفاده از این برند خود یک استاندارد بین المللی است. تسمه ها، باکل ها و تانک ها از بهترین متریال موجود می باشد.
کوله پشتی 45 لیتری از نمای جلو و 50+10 لیتری از نمای جلو و پشت
در مورد دو مدل گاید (45 لیتری) و سانال (10+50 لیتری) این را اضافه کنم که هردو مدل دارای پشتی متحرک (امکان بالا و پایین رفتن آویز کوله ها نسبت به اسکلت اصلی) میباشند که مشابه طراحی پشتی (Aircontact) کوله های دیوتر هستند. بر روی این دو کوله زیپی تعبیه شده که امکان دسترسی راحت و سریع شما را به بخش مرکزی کوله میدهد اضافه بر آن کوله سانال امکان دستیابی شما را به کیسه خواب با یک زیپ در بخش تحتانی کوله مهیا کرده در ضمن این دو مدل بخصوص سانال جایگاه آویز کردن انواع لوزام صخره نوردی و یخنوردی در جلوی کوله در اختیارتون قرار میده کوله سانال دارای تسمه های تعادل است که اگر سفت شود موجب بیشتر شدن ثبات و اگر شل شود موجب بیشتر شدن هوا در پشت کوله می گردد.
نمایی بزرگتر از سیستم متحرک پشت کوله گاید (45 لیتری) گایا
در مدل های 28 لیتری و بالاتر محل کیسه آب (کمل بک) و شلنگ آن تعبیه شده به همین ترتیب این کوله ها دارای بندهای تراکم در کناره هستند تا در صورت نیمه پر بودن محتویات در طرفین و جلو کوله جمع نشوند؛ از مدل 20 لیتر به بالا آویزگاه باتوم جانمایی شده است همچنین کوله های گایا از طیف رنگی متنوعی بهره میبرند و صرفا منحصر به این تصاویر نیست.
محل خروج و تصال لوله کمل بک از کوله های گایا
تنها عیب کوله های گایا از دید بنده نداشتن کاور باران است که البته بطور جداگانه از برندهای دیگر قابل تهیه است. نداشتن کوله در حجم های 70 لیتری و بالاتر که مناسب کوله گردی های بلندمدت و صعودهای چندروزه زمستانی است هم از نواقص مجموعه کوله پشتی برند گایا میباشد.
وبگاه رسمی این شرکت که متاسفانه از سرویس خارج است
آدرس و تلفن دفتر شرکت گایا: تبریز، انتهای خیابان دارایی جدید، نرسیده به خیابان مفتح، روبروی بانک مسکن، کوچه جامبورلار، شماره: 24
0411-2333032 و 0411-2347714 و 0411-2370749
فروشگاه اینترنتی اصلی فروشنده محصولات برند گایا فروشگاه کوه مارکت است و به تمام ایران ارسال داره (در قیمت خرید محصولات خارجی از این فروشگاه دقت کنید)
نماینده فروش گایا در تهران: خ ولی عصر، شمال میدان منیریه، فروشگاه درفک (از قبل قیمت کالای مورد نظر را استخراج فرمایید)
اُنیسه:
گروه انیسه که خود وارد کننده برندهای اروپایی تجهیزات کوهنوردی است با توجه به تجربیات ایجاد شده دست به طراحی و تولید کوله پشتی های کوهنوردی و انواع کیف های اداری و تحصیلی برد و البته به حق در این مسیر موفق شد نه فقط از لحاظ کیفیت و کارآیی بلکه از منظر زیبایی شناسی نیز در طراحی این محصولات نسبت به دیگر تولیدات وطنی پیشرفت شگرفی دیده شد.
به ترتیب کوله 34 و 36 لیتری از نمای جلو و پشت
کوله های کوهنوردی اُنیسه تحت یک مدل با عنوان کاپرا ولی در سه حجم 34، 36 و 50 لیتری عرضه شده هر سه سایز به گونه ای طراحی شده اند که از نظر ارگونومیک کاملا مطابق با علم روز فیزیک بدن انسان است. در تولید این کوله ها از پارچه ها و اتصالات با کیفیت استفاده شده و زیپ ها YKK میباشد. جایگاه آویزان کردن باتوم، کلنگ، زیرانداز و شلنگ کیسه آب به خوبی طراحی شده و حتی برای باتوم یک آویزگاه ویژه در حین حرکت هم در نظر گرفته شده است و همچنین دارای کاور باران میباشند. در هر سه سایز دسترسی به بخش تحتانی کوله یا محل کیسه با یک زیپ امکان پذیر است و البته مدل 50 لیتری یک زیپ سرتاسری در کنار کوله برای . پشت کوله ها از یک پارچه مش بسیار با کیفیت برای گردش هوا استفاده شده و به گفته انیسه از تکونولوژی Breeze System در ساخت پنل پشت استفاده شده است.
کار خوب انیسه اینجا تمام نمی شود تا شما را با کیف کمری 5 لیتری خود آشنا نکند؛ کیفی جادار و مناسب برای برنامه های نیم روزه و گشت ها که از متریال کوله های اصلی تولید شده است در پشت کیف از همان پارچه مش با کیفیت با قابلیت گردش هوا استفاده شده تا از تعریق بیش از حد بکاهد (در نمونه های مشابه چینی اصلا به این مشکلات اهمیت داده نمی شود)
عیب اساسی که بنده وارد میدانم عدم تنوع است وقتی چنین ظرفیتی در طراحی و تولید موجود است چرا فقط یک مدل و یک شکل؟ نقد دیگر من به 4 رنگی (آجری، فیروزه ای، طلایی و آبی) است که محصولات فوق با آنها عرضه می شود این رنگ ها مسلما مطابق با سلیقه خیل زیادی از مخاطبین نیست (مثلا یه میلیتاریست چطور میتونه این رنگای سوئیتو بپسنده! ). بر روی کوله جیبی تعبیه شده که بوسیله پارچه استرچ مانندی دوخته شده این جیب با توجه به بدون محافظ بودن از دید حرفه ای بدون کاربرد و البته در نگاه نزدیک توسط بنده هم استفاده از آن متریال توی ذوق میزد.
والبته لازم به گفتن است که این مجموعه با این محدودیت در انتخاب حجم بخش زیادی از مشتریان را به رقبا میبازد (متاسفانه غالبا هم خارجی)
در آخر هم دونمونه از مجموعه گسترده کیف های اداری و تحصیلی زیبای برند اُنیسه
سایت و فروشگاه رسمی شرکت اُنیسه
فروشگاه اینترنتی قله قاف فروشنده اصلی برند انیسه است و به تمام ایران امکان ارسال دارد البته امکان خرید حضوری هم در این فروشگاه موجود است می توانید به آدرس درج شده در سایت مراجعه کنید.
محصولات این برند در فروشگاه اینترنتی دیجی کالا هم موجود شده است.
صخره (یوسفیان):
تولید کننده این محصولات یکی از فروشگاه های قدیمی و خوشنام میدان منیریه است فروشگاه یوسفیان اخیرا مجموعه ای از کالا ها را با برند صخره تولید کرده که کوله پشتی هم یکی از آنهاست البته لازم به ذکر است که این گروه با مجموعه اُنیسه مرتبط است.
این برند کوله هایی در حجم های 17، 22 و 40 لیتری عرضه کرده است که از رنگ بندی و طراحی نسبتا زیبایی بهره می برند.
17 و 22 لیتری مناسب برای کوهپیمایی های نیمروزه، حمله و دوچرخه سواری میباشند هردو کوله امکان آویختن باتوم را به بخش خارجی دارند. کوله لوتسه (40 لیتری) برای برنامه های 1 تا 2 شب مناسب است از پارچه و یراق آلات با کیفیتی تولید شده طراحی پشت آن راحت و مطابق با استاندارد های روز است و از جیبهای دو طرف کوله و روی دسته کمر بهره می برد همچنین آویزگاه زیر انداز، باتوم و زیپ دسترسی سریع به بخش کیسه خواب را دارا میباشد با وجود تمام این امکانات این کوله دارای قیمت بسیار مناسبی است که برتری اصلی آن نسبت به رقبا است. در ضمن هر سه کوله در زین پشت با مش سه بعدی حداکثر گردش هوا برای کمتر شدن تعریق به وجود می آورد.
دو کوله ماکالو (40 لیتری) و ترکر (45-35 لیتری) هم توسط این گروه به تولید رسیده ولی برند صخره بر روی آنها درج نشده است به نظر ردپای طراحی اُنیسه در این کوله ها دیده می شود. این دو کوله علاوه بر تمامی قابلیت های کوله لوتسه دارای کاور باران فابریک و همچنین رنگ بندی جذاب برای سلایق متفاوت (مثلا میلیتاریستا ) میباشند.
به ترتیب کوله ماکالو و ترکر از نمای جلو و پشت
نداشتن کاور باران در بعض مدل ها (البته این برند کاور باران را بطور جداگانه عرضه کرده که برای کوله های گایا هم قابل استفاده است) و شاید اضافه ننمودن آویزهای مخصوص لوازم صخره نوردی و یخ نوردی با وجود داشتن حالت کشیده و باریک کوله لوتسه، ماکالو و ترکر را بتوان از معایب این برند شمرد.
کاور باران صخره مناسب برای کوله های 40 تا 70 لیتری
برای خرید حضوری فروشگاه یوسفیان به آدرس: خیابان ولی عصر، بالاتر از میدان منیریه، پلاک 903 تلفن:66417967 – 66404297
فروشگاه اینترنتی قله قاف فروشنده اصلی این برند بصورت آنلاین است.
در فروشگاه انیسه هم محصولات این برند عرضه می گردد همچنین در دیجی کالا هم موجود میباشد.
فراز:
شاید اگر بگوییم فراز اولین تولید کننده حرفه ای کوله کوهنوردی در ایران است از حقیقت دور نباشد؛ کوله های این تولید کننده توسط خیلی از قدیمی های این رشته همچنان مورد استفاده قرار گرفته و با وجود طراحی نچندان به روز و زیبا همچنان طرفداران خود را دارد.
کوله های فراز در سایزها و مدل های مختلف در طول سالیان با تغییرات تولید گردیده و حتی مدل و حجم خاص مدنظر شما نیز قابل سفارش است. پشتی این کوله ها مانند برند های فوق خیلی راحت نیستند ولی باعث آسیب بدنی هم نمی شوند و از این نظر استاندارد هستند. این کوله ها اکثر امکانات مد نظر و لازم برای کوهنوردی که در موارد فوق اشاره شد دارا میباشند.
کوله 60 لیتری فراز در فروشگاه مرکزی فراز، کوله 70 لیتری یکی از همنوردان
شاید دو مزیت اصلی که میتوان برای کوله های فراز نام برد اول قیمت مناسب آنهاست و دوم استفاده از متریال و دوخت بسیار مقاوم در ساختشان؛ در تایید این موضوع از یکی از همنوردان پیشکسوت چنین نقل می کنم که در برنامه ای به علت صدمه دیدن یکی از همراهان، ایشان مجبور شد کوله 60 لیتری فراز دوست صدمه دیده که پر هم بود را بوسیله طناب پاراکورد مسافت نسبتا بلندی روی زمین بکشد و در آخر این جای تعجب داشت که کف کوله و بندهای آن از هم نپاشیده و پاره نشده بودند.
لازم به ذکر است که با خرید کوله فراز خیال شما از صدمه های ایجاد شده به کوله پشتی تان راحت خواهد بود چون فراز به شما گارانتی تعمیر در کارگاه تولیدی را می دهد.
و البته تصویر اختصاصی نگارنده از کوله دیزرت پیکسلی فراز صرفا برای میلیتاریون
فروشگاه مرکزی فراز: خیابان ولی عصر، جنوب میدان منیریه، پائین تر از خ فرهنگ، مجتمع تجاری دادرس، طبقه دوم، پلاک 210 و 211
تلفن: 55491851 و 66451668
آپامهر:
آپامهر از تولید کنندگان به نام و معتبر با پشتوانه اسامی بزرگ در حوزه لوازم کوهنوردی است این گروه بارها حامی تیم های ملی و تیم های مختلف کوهنوردی در صعودهای بین المللی بوده و در کنار تولید ملی افتخار حمایت از ورزشکاران ایرانی را نیز دارد؛ تولیدات کوله این برند محصولات کمی را در بر می گیرد اما با توجه به داشتن کیسه بارهای با کیفیت و محصولات متنوع دیگر مرتبط به کیف و کوله در این لیست جای گرفته است؛ حتما در بخش های آتی باز هم نام این برند ایرانی در لیستمان تکرار خواهد شد.
کوله پشتی 35 لیتری مناسب برای صخره نوردی
کوله پشتی کوچ (40 لیتری) مناسب برای برنامه های یکروزه و دوروزه
کیسه بار آپامهر در دو حجم 90 و 110 لیتری عرضه می گردد پارچه و تسمه های استفاده شده در این محصول دارای مقاومت مناسبی برای حمل وزن زیادی از بار میباشد، زیپ ها سایز ده بوده و امکان اتصال آنها به حلقه روی بدنه برای جلوگیری از سرقت مهیا شده است. بطور کلی برای حمل حجمی زیادی از تجهیزات و لوازم برای برنامه های خارجی و همچنین سفرهای داخلی این کیسه بارها بسیار راهگشا و کارآمد هستند.
به ترتیب کیف کمری، کیف فلاسک در سایزهای مختلف با بند آویز کارابین، کیسه های تفکیک برای دسته بندی لوازم داخل کوله و کیف کمک های اولیه همگی تولید گروه آپامهر
کیف عینک در رنگ های مختلف با قابلیت نصب بر روی دسته کوله و آویز کارابین
دست چپ کیسه گچ مورد استفاده در سنگ نوردی و دیواره نوردی هردو با برند کاراکال زیرمجموعه تولیدی آپامهر
وبگاه رسمی گروه ژاک (متشکل از دو برند مرتبط با آپامهر) که متاسفانه فعال نمی باشد.
صفحه رسمی اینستاگرام گروه ژاک که امکان دسترسی به لینک کانال تلگرام از این طریق ممکن است.
فروشگاه "علم کوه" مرکز پخش محصولات آپامهر، آدرس: خیابان ولی عصر، جنوب میدان منیریه، پائین تر از خ فرهنگ، مجتمع تجاری دادرس، طبقه اول پلاک 10
اروئیکا:
اروئیکا تولید کننده شماره یک کوله های غارنوردی و دره نوردی ایران، صاحبان این برند خود سالها تجربه پیمایش غارها و دره های زاگرس را دارند و با این پشتوانه و علم به نیاز داخلی اقدام به تولید محصولات و تجهیزات مورد نیاز این رشته با کیفیت مقبولی را نمودند.
خصوصیت کوله های غار نوردی در استفاده از متریال مقاوم در برابر سایش، برش و آبگریز بودن است که بطور معمول از پارچه های PVC یا کوردورا تهیه می گردد، در بخش تحتانی و کنار این کوله ها سوراخهایی تعبیه شده تا آب درون کوله به سرعت تخلیه گردد و دوخت بندها و اتصالات این کوله ها دوبله میباشد.
کوله های 32 و 45 لیتری غارنوردی و دره نوردی اروئیکا
برتری کوله پشتی های غارنوردی و دره نوردی اروئیکا نسبت به دیگر تولید کنندگان استفاده از اسکلت و پد های فومی در زین پشت کوله هاست تا با آنتومی بدن انسان سازگاری بیشتری پیدا کند و راحتی نسبی را تامین نماید (در اکثر مدل های تولیدی داخلی و چینی برای این دست کوله ها هیچ پشتی یا زین مناسبی تعبیه نمی گردد). همچنین برای حفره های بزرگ خروج آب بخش تحتانی از پرچ های برنجی پرسی استفاده شده و کفی کوله ها دو لایه می باشد. در داخل کوله اتصالات مناسب برای آویزان کردن ابزار ایجاد شده است.
کوله 28 لیتری تخصصی دره نوردی زمستانی، کوله 45 لیتری مدل رودی مخصوص دره نوردی
این برند بصورت متناوب کوله های خودرا اصلاح و بازطراحی میکند و به همین دلیل ممکن محصولات موجود در هر دوره زمانی صرفا مشابه تصاویر فوق نباشد.
اروئیکا مجموعه ای از تجهیزات و ابزار های غارنوردی و دره نوردی را تولید کرده که حتما توسط علاقه مندان به این رشته مورد توجه قرار خواهد گرفت و به دلیل تخصصی شدن معرفی و بررسی آنها از حوصله این نوشتار خارج است.
وبگاه رسمی این برند که متاسفانه فعلا فعال نیست.
صفحه رسمی اینستاگرام فروشگاه این برند که لینک کانال تلگرام هم در آن موجود است.
تولید کنندگان ایرانی دیگری همچون زاگرس اسپرت (اخیرا در دیجی کالا عرضه شده)، کوهیار و... هم در این بخش فعالیت میکنند که از طراحی مشابه فراز بهره می برند، متاسفانه شرایط بررسی و تست آنها توسط نگارنده موجود نبود البته در این رده فراز به مراتب خوشنام تر و محبوبتر است.
ان شاءالله اگر عمری باقی بود در پست های آینده (البته امیدوارم با حجم مطالب کمتر) محصولات کوهنوردی تولید ایران مورد بررسی قرار می گیرد.
جمع آوری و نگارش: Mosip
بازنشر و نقل قول این مطلب به جهت حمایت از تولید ملی مجاز و بلامانع است هرچند موجب خرسندی نگارنده است اگر نام انجمن میلیتاری به عنوان منبع ذکر گردد.
- 22
-
هم اکنون, aminor گفت:انفجار اطراف فرودگاه مزه ناشی از حمله هوایی نبوده سوری ها اتصالی برق و آتش سوزی و بعد سرایت به مواد منفجره رو دلیل انفجار وانهدام ساختمان اعلام کردن . در تصاویری هم که اهالی دمشق ضبط کرده بوده اتش سوزی کوچک رخ داده بود و بعد از مدتی انفجار بزرگ هیچ حمله ایی هم به جمرایا هم گزارش نشده بود . بقایایی موشکی های ادعایی اصابت کرده هم تا حالا پیدا نشده
خود سوریها هیچ مشکلی ندارن که حملات رو اعلام کنند
به نظر این انفجار یا خرابکاری بوده ویا خطای انسانی و..
عرض سلام و ارادت
این حجم از تخریب! طبق برخی منابع اون شب پدافند سوریه با تاخیرفعال شده بود
https://twitter.com/Nawaroliver/status/1036016083763949569
با این حال در این موارد نظر حضرتعالی شخصا برای بنده اولا است و اشتباهی در درج خبر بوده از دوستان پوزش میخوام.
- 1
گاهنامه نآورد ( میلیتاری ) شماره هفت
در ماهنامه میلیتاری
ارسال شده در · ویرایش شده در توسط Mosip · Report reply
درود، دست مریزاد و خداقوت به عوامل
به حدی این شماره برگزیده با ظرافت و خوش قریحه از کار درآمده که شخصا غبطه میخورم که سهمی در این اثر ممتاز نداشتم
انشاءالله این گذر بدون وقفه با همت همه اعضاء همچنان امتداد داشته باشد.